Ik denk erover om een Voron 0 te gaan bouwen, maar de leverbaarheid van de LDO kit die ik op het oog heb laat nogal op zich wachten (met wat mazzel eind maart). Nevermore V4 zou een goede match zijn om ABS te gaan printen, dus ik was nieuwsgierig of je 'm met de kleine Voron kan printen.
Dank voor het aanbod @Bloodhoundje , als ik daadwerkelijk een Voron heb gebouwd neem ik wel ff contact op, maar voel je vooral vrij 'm te verkopen of iemand anders een plezier ermee te doen, zou bij mij nog wel eens een lange-termijn-project kunnen worden
@Boullie heb de stl even gedownload in in PrusaSlicer geladen; als ik het bed op 120x120mm configureer dan gaat de V4 passen als je 'm 45 graden roteert.
Ik kwam deze ook tegen voor ik mijn eigen ging ontwerpen, liep tegen meerdere nadelen aan:
- Zuigt lucht in het centrum aan en blaast in alle richtingen uit
- Kan alleen plat neergelegd worden, anders zakken carbon korrels omlaag
- Geen logische plek om voedingskabel in te pluggen
- Nodige ventilator moet uit elkaar gehaald worden en op de plek worden vastgelijmd
Vooral het feit dat de fan uit elkaar gesloopt moet worden en dat de uitblaasrichting alle kanten op is vindt ik niet praktisch. de V4/5 Nevermore en mijn variatie zuigen de lucht aan en blazen het in 1 richting uit, hierdoor kan ik het design zowel liggend als staand gebruiken. In mijn geval vastgeplakt aan de zijwand van de printer zodat de uitgeblazen lucht direct boven het heatbed geduwd wordt en de lucht van boven onderin weer wordt aangezogen. Dit creeert een goede circulatieloop .
Ik kwam deze ook tegen voor ik mijn eigen ging ontwerpen, liep tegen meerdere nadelen aan:
- Zuigt lucht in het centrum aan en blaast in alle richtingen uit
- Kan alleen plat neergelegd worden, anders zakken carbon korrels omlaag
- Geen logische plek om voedingskabel in te pluggen
- Nodige ventilator moet uit elkaar gehaald worden en op de plek worden vastgelijmd
Vooral het feit dat de fan uit elkaar gesloopt moet worden en dat de uitblaasrichting alle kanten op is vindt ik niet praktisch. de V4/5 Nevermore en mijn variatie zuigen de lucht aan en blazen het in 1 richting uit, hierdoor kan ik het design zowel liggend als staand gebruiken. In mijn geval vastgeplakt aan de zijwand van de printer zodat de uitgeblazen lucht direct boven het heatbed geduwd wordt en de lucht van boven onderin weer wordt aangezogen. Dit creeert een goede circulatieloop .
Tja dat probleem heb ik niet vanwege een aktive PTC heater (met eigen fan) en genoeg power van heatbed.
Ding circuleert in ieder geval meer dan genoeg had hiervoor ook de Nevermore maar deze filtert toch duidelijk beter (zit in een vcore3.1 300mm)
Pff, wat een zuurpruim. Hij heeft wel een hoop valide punten, maar dat weten ze bij Prusa beter dan wie dan ook. De XL wordt echt wel een geweldige printer. Er hangt gewoonweg teveel vanaf.
just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied > Ajacied
Zo, de boel zit wat in elkaar.
Toch maar besloten om de rod niet te gebruiken en de gaten afgedopt, kan later nog wel er in.
De houders volledig opnieuw moeten ontwerpen. En de houder voor de extruder moeten aanpassen.
Het loopt nu super soepel, maar…. Nu wil ik MGN12…
Nadat dit klaar is en kan printen ga ik terug naar de tekentafel….
MGN12H is besteld
[Voor 3% gewijzigd door rinkel op 07-02-2023 17:55]
Ik wil een beugel printen voor m’n Porsche 911 GT3 RS van Lego maar ben bang dat het zo net niet het zelfde is en ik daardoor beter wit of zwart kan pakken…
Ik wil een beugel printen voor m’n Porsche 911 GT3 RS van Lego maar ben bang dat het zo net niet het zelfde is en ik daardoor beter wit of zwart kan pakken…
Yes, Sunrise Orange van PolyMaker PolyTerra
Maar ik heb geen idee hoe het oranje van Lego is
Overigens een print die ik laatst gemaakt heb als kraam-cadeau
TTLCrazy schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:49:
Pff, wat een zuurpruim. Hij heeft wel een hoop valide punten, maar dat weten ze bij Prusa beter dan wie dan ook. De XL wordt echt wel een geweldige printer. Er hangt gewoonweg teveel vanaf.
Youtubers zijn net collumnisten. Ze moeten elke keer weer iets te mekkeren hebben. En het liefst iets prikkelends, want dat lezen meer mensen.
Wat een hoop mensen lijken te vergeten is dat Prusa voorlopig wel een van de meest gekopiëerde printers heeft gemaakt. Lekker makkelijk geld verdienen met een goedkope printer waar feitelijk geen eigen werk in zit. Niet dat Prusa zielig is, maar het is zo makkelijk om commentaar te leveren. Het is inderdaad waar dat er van de i3 eigenlijk alleen maar kleine incrimentele verbeteringen zijn gekomen, en gaan i4 ofzo. Ik denk (maar dan ga ik even op de stoel van Joe zitten) dat Prusa niet zomaar een nieuwe printer uit wilde brengen, maar een echte waardige opvolger, of grote broer van de i3. Dat is dan uiteindelijk de XL geworden, maar die is op een ongelukkig tijdstip aangekondigd. Sowieso hebben ze eerst dat Automated Farm System ontwikkeld, waar de XL duidelijk van afgeleid is. AFS is natuurlijk voor de professionele markt bedoeld.
Punt is dat als Corona en de hele chiptekorten niet gebeurd waren, was de XL al lang en breed onder ons. Er is lang aan ontwikkeld, maar dat is ook met een reden. Inmiddels is er een leuke tegenspeler gekomen in de vorm van Bambu Labs, maar we moeten niet ineens doen alsof Prusa daardoor obsolete geworden is. Ik vind die houding ook een beetje triest eigenlijk. Alsof er maar plaats is voor één speler. Bambu maakt vooralsnog hele mooie producten voor een hele goede prijs. Ik denk dat ze makkelijk naast elkaar kunnen bestaan.
En daarbij komt nog dat de kritiek op Prusa ook al jaren geprojecteert kunnen worden op de overige 3D printer fabrikanten, want er is niet heel erg veel innovatiefs gebeurd. Ze hebben voornamelijk Prusa gekopieëerd en de markt bedolven onder steeds meer van hetzelfde. Waar Prusa nog uitgegaan is van een origineel product dat ze zelf hebben ontwikkeld, zijn vele andere uitgegaan van een kopie. Prusa laat met de XL zien dat ze nog steeds innovatief kunnen zijn. Maar zoiets kost tijd en geld.
Dat Prusa duur is weten we. Dat is ook de reden dat ik geen i3 heb gekocht. De XL wil ik wel proberen. Die gaat meer de kant op van een Voron qua specs en als je het basismodel met een Voron 2.4 vergelijkt, zit je ongeveer gelijk aan prijs. Maar dan moet je niet van de 'zo goedkoop mogelijk' afdeling zijn maar de goede kit of de kwalitatief betere componenten kopen en dan kom je volgens de community ook makkelijk boven de €2000 uit. En dan mag je 'm nog zelf in elkaar zetten ook. De toolchanger maakt de XL wel weer bijzonder, ook al zijn er inmiddels ook DIY projecten die dat kunnen realiseren. Erg interessant.
Maar in the end dwingt niemand je om een bepaald merk te kopen. En Prusa maakt zijn eigen beleid. Kijken hoe het afloopt.
Vind de kritiek op Prusa ook wel overdreven. Het is een heel mooi bedrijf met een bewonderingswaardige visie. Alles open-source maken heeft ze veel gekost. Ondanks dat maken ze nog steeds competitieve printers, waar de XL met vooral de toolchanger echt wel weer een unieke feature heeft. Ga dan klagen over een Lulzbot, Ultimaker etc.
Ik ga met jullie mee in dat het soms overtrokken is, maar tegelijk raakt hij bij mij als Prusa eigenaar wel een gevoelige snaar... Ik ben nog steeds bere tevreden met mijn MK3S maar tegelijk is het bij de buren wel steeds groener in de tuin aan het worden.
Aangaande de XL, tuurlijk gaat daar een bak met $$$ aan research inzitten en enorme pech met de onderdelen. Maar.... dezelfde buren hebben daar ook last van en weten wél hun spullen geleverd te krijgen in dezelfde mogelijke tijd en iets neer te zetten waar zelfs mijn buurman van 80 mee kan leren printen.
Ik vind het ook jammer, had graag nu een XL aan het in elkaar zitten bouwen, maar ben nu dus bezig met een Voron. Ook open source (mogelijk meer dan Prusa) en zeker ook doordacht.
Maar voor wie de hele video heeft uitgekeken, ik vrees dat wat hij zegt toch best een kern van waarheid in zich heeft, namelijk dat de kans reëel is dat Prusa de boot aan het missen is... en stel dat een bedrijf als Bambu deze slag weet te winnen en de volgende ook dan vrees ik het ergste voor hobbyisten zoals wij.
Prusa innoveert gewoon niet snel genoeg meer en er is nu wel degelijk de kans dat Prusa het niet gaat volhouden in de komende jaren als ze zo door gaan.
Wat mij betreft had Prusa de AFS printer gewoon als MK4 had moeten lanceren. Een no-frills CoreXY met enkele printkop. Desnoods met de controller van de mini in plaats van een controller die AFS-compatible is. Die kan denk ik best voor ca 1000 op de markt worden gebracht.
In plaats daarvan zien we een draai naar de (semi-)professionele markt. Maar die draai zie ik eerlijk gezegd niet met vertrouwen tegemoet. Mijn SL1S is gewoon niet goed genoeg om te kunnen concurreren met de grotere spelers op die markt. Ze hebben gewoon niet de producten die kunnen concurreren met partijen zoals Formlabs, Markforged of Raise3D. Het lijkt er zelfs op dat UltiMaker die markt aan het verliezen is. De nieuwe S7 is nou niet bepaald warm ontvangen. Prusa moet nog heel veel doen om in dat rijtje te gaan passen. Dus wat nu? Die vraag is wel terecht denk ik, dus hij heeft gewoon een punt. Het is wel tamelijk dramatisch opgevoerd, dat wel.
[Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 07-02-2023 20:14]
Weet je welke RAL kleur dat is? Er zijn zo veel tinten oranje, dat je dit beter maar precies kan uitzoeken.
Ontwerpjes gemaakt en geprint. Lekker gepriegel om alles goed passend te maken.
Maar het is gelukt, ik heb de rod maar weggelaten. Het is nu een mgn9h op de X, maar daar komt een 12 voor, ben ik nu aan t ontwerpen.
Valt me op dat de boel een stuk stiller is geworden.
Ik vind het vooral opvallend dat het zonder extra geleider goed werkt. Ik zou denken omdat het gewicht van de printerkop zo off-center is dat je carriage zwaarder zou gaan lopen.
Wat is precies de reden dat je die geleider er niet bij wilde hebben?
ocf81 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 19:58:
Prusa innoveert gewoon niet snel genoeg meer en er is nu wel degelijk de kans dat Prusa het niet gaat volhouden in de komende jaren als ze zo door gaan.
Mercedes, BMW en Volkswagen gaan ook niet meteen failliet omdat Tesla ze allemaal te slim af is geweest met electrische auto's?
Wat mij betreft had Prusa de AFS printer gewoon als MK4 had moeten lanceren. Een no-frills CoreXY met enkele printkop. Desnoods met de controller van de mini in plaats van een controller die AFS-compatible is. Die kan denk ik best voor ca 1000 op de markt worden gebracht.
Ik denk dat ze écht iets nieuws wilden maken ipv een Voron look-alike. Dan had er weer kritiek geweest dat ze iets namaken ipv zelf innoveren. Dat zei ik ook in mijn betoog. Ik denk dat ze heel hard (misschien te hard) hun best hebben gedaan om iets bijzonders te maken dat de naam Prusa waardig is en waarmee zij zich (weer) op de kaart zetten. Alleen had niemand op een bedrijf als Bambu gerekend. Want eerlijk gezegd zijn er maar weinig (of geen) bedrijven in de 3D printer markt voor consumenten die iets innovatiefs doet. Ja, E3D is actief met mooie dingen bezig zoals de Revo. Maar de printerfabrikanten zijn voornamelijk bezig met Prusa i3 klonen maken.
In plaats daarvan zien we een draai naar de (semi-)professionele markt. Maar die draai zie ik eerlijk gezegd niet met vertrouwen tegemoet.
Het is wel een markt waar meer geld op te halen valt Kan zijn dat ze denken dat de mensen die Prusa kennen en er thuis een hebben 'doorgroeien' naar de professionele markt. We moeten maar zien hoe dat gaat. Ze hebben inderdaad niet een enorme lineup van professioneel spul, maar je moet ergens beginnen.
Maarja, nogmaals: het is een combinatie van pech. Die lui van Bambu hebben het iig iets slimmer gedaan. En vergeet niet dat zij in China zelf zitten. Zij zitten bovenop de suply chain. En aangezien ze allemaal bij DJI vandaan komen, vermoed ik dat ze genoeg relaties hebben in de wereld van de electronica. Dan zit je in een iets makkelijkere positie qua levering van goederen. Prusa heeft tot nu toe altijd gewoon spullen besteld en dat ging altijd prima. Nu waren ze gedwongen om zelf productielijnen op te zetten omdat ze gewoon niets kregen. En een aantal keren onderdelen van de XL opnieuw moeten ontwerpen omdat een bepaald overdeel gewoon niet meer te krijgen was.
Dus ja...kritiek is makkelijk, maar als je goed kijkt, is er eigenlijk niet heel veel dat Prusa écht verkeerd doet. En bovendien is Joseph nog altijd de baas daar en hij maakt uit wat ie doet. Als dat niet goed gaat, gaat het niet goed, zijn probleem. Het is niet alsof wij afhankelijk zijn van Prusa. Het zou jammer zijn als het bedrijf failliet zou gaan, maar ik denk dat het nog lang niet zover is.
Aangezien de belt een stuk onder de enige dwarsverbinding zit zal je wel een buigend moment krijgen op de plastic onderdelen waar de pulley/idler en rail op gemonteerd zijn.
Ik vind het vooral opvallend dat het zonder extra geleider goed werkt. Ik zou denken omdat het gewicht van de printerkop zo off-center is dat je carriage zwaarder zou gaan lopen.
Wat is precies de reden dat je die geleider er niet bij wilde hebben?
Ik had die extra geleider, rod ook wel in het ontwerp opgenomen, de doppen zitten er nog.
Het lastige is dat linear rails erg weinig tolerantie hebben, het moet allemaal zeer precies uitgelijnd zijn.
Daarnaast loopt de linear rail zoveel soepeler dat ik het eerst zo eens wou proberen.
Dit gaat prima, alleen wil ik voor de extra stevigheid een 12mm rail gaan gebruiken.
Tot die klaar is ben ik nu de mount van de extruder in PC aan t printer zodat er nog minder flex is.
Misschien dat iik nog wel eens dual rail wil proberen, 1x 12mm, 1x 9mm.
Ik heb nog wel een paar MGN9C liggen.
Overigens zijn dit niet mijn eigen ideeen, maar heb ik wel alles zelf opnieuw moeten ontwerpen omdat het door de keus van mijn extruder allemaal niet lekker past en er helaas niet zoveel goede step-files te vinden zijn.
Aangezien de belt een stuk onder de enige dwarsverbinding zit zal je wel een buigend moment krijgen op de plastic onderdelen waar de pulley/idler en rail op gemonteerd zijn.
Goed punt, reden om voor 2 rails te gaan...
Ik zou overigens de rod er nog in kunnen plaatsen, zonder een lager. Dan heb ik wel de stevigheid tegen buiging. Al denk ik dat het uiteindelijk zo wel mee zal vallen.
Ik zou ook nog de houders in PC kunnen printen, dat heb ik alleen in t zwart, en om nou 1 rol oranje te kopen voor alleen die 2 onderdelen vind ik ook weer zo wat.
Even gekeken wat het zou kosten om het te laten printen in abs-pc... voor 1 houder: 159 euro ex BTW...
Amehoela, daar heb ik 3 rollen PC voor.
[Voor 36% gewijzigd door rinkel op 09-02-2023 17:07]
Ja, de 0.2 upgrade kit is besteld samen met een kirigami bed mod. Duurt alleen even omdat Caribou3d op LDO moet wachten voor de upgrade kit.
Oh en ik heb een Revo Voron om er in te zetten.
Het is nu vooral een beetje uitzoeken wat ik wel en niet kan doen momenteel. Wil niet halve machine weer uit elkaar moeten schroeven omdat ik wat vergeten ben of niet wist. Alhoewel ik wel hoor dat dat er een beetje bij hoort bij een V0 met de moeren in de extrusies.
[Voor 3% gewijzigd door Boullie op 09-02-2023 23:16]
Ik gebruik al een tijdje Freecad voor het ontwerpen van modellen, dit vind ik eigenlijk het leukst om te doen.
Keus was ooit tussen Fusion360 en Freecad. Ik had mijn draai sneller gevonden in Freecad.
Ik weet dat ik Freecad geheel verkeerd gebruik, en sloop ik alles zodra ik een ontwerp ergens tussenin weer aanpas. Daarnaast heeft Freecad zn nukken, dus gebruik daarnaast ook nog wel de FreecadLink versie.
Maargoed, vooralsnog lukt me het meeste wel en exporteer ik basismodellen naar Step, om die vervolgens in een volgende iteratie weer aan te passen.
Ik stop alles wat ik nodig heb als step in mijn ontwerp om zo e.e.a. goed te laten passen en uitlijnen.
Dit werkt over het algemeen best aardig.
voorbeeldje van mijn huidige aanpassing: van MGN9 naar MGN12
Ik modder maar wat aan, hoe doen jullie dit?
(Overigens zijn de houders voor de extruder nu klaar, en alles lijkt goed te passen, net als de vorige keer, ik heb echter alleen nog een mockup van de MGN12H om te testen)
Dit is overigens een oudere versie, zonder inserts.
[Voor 17% gewijzigd door rinkel op 09-02-2023 23:31]
Zo, de grote luchtzuiveraar is 'af'. HEPA filters zijn binnen en wijken 3mm af van de maatvoering. Dus moet de behuizing nog een keer opnieuw printen en dan is alles matchende (heb nu de beide filters iets korter geknipt als test.
Veel airflow, zodra de carbon vezel ervoor zit neemt dat af, en voel ik nog een mooie zachte bries. Geluid is relatief luid, denk aan je afzuigkap op stand 1 als ik de deurtjes dicht heb van de printer.
Komende tijd eens wat ABS printjes doen en uitvinden waar de plaatsing van de unit het beste tot zijn recht komt, nu onderin aanzuigen en omhoog uitblazen als logica aangehouden.
Er zit nog geen stuur electronica in, heb wel de print al in basisvorm liggen en zodra de sensoren binnen zijn ga ik hem zelfregulerend maken. Start op bij vervuiling en schakelt zelf uit zodra de kast 'schoon' is. . Daar zit al een extra fan unit voor in het design die de lucht langs de sensor circuleert. De unit moet daarvoor hangen/plat liggen in het huidige design, mogelijk pas ik het design nog iets aan voor mounting holes oid. Daarna zal ik als alles naar verwachting werkt de files hier publiceren voor een ieder .
Dit is verder een 500mm RatRig V-Core 3 voor de beeldvorming/maatverhouding.
edit:
Ohja, de uitblaaskant heeft nog 4 mounting holes voor magneetjes en een extra kapje dat erop gezet kan worden zodat de lucht onder een hoek wordt uitgeblazen, dit kan praktisch zijn met wandmontage en bodem montage.
[Voor 5% gewijzigd door Bloodhoundje op 10-02-2023 16:53]
Mercedes, BMW en Volkswagen gaan ook niet meteen failliet omdat Tesla ze allemaal te slim af is geweest met electrische auto's?
BMW en Volkswagen hebben waarschijnlijk net op tijd het licht gezien om niet te ver achterop te raken. Toyota en Mercedes lopen kans op permanente schade als ze beiden niet heel rap een goed elektrisch platform gaan ontwikkelen. Dat valt nog te bezien. En dat is nu precies het punt. Te laat reageren kost je gewoon marktpositie.
Ik denk dat ze écht iets nieuws wilden maken ipv een Voron look-alike. Dan had er weer kritiek geweest dat ze iets namaken ipv zelf innoveren. Dat zei ik ook in mijn betoog. Ik denk dat ze heel hard (misschien te hard) hun best hebben gedaan om iets bijzonders te maken dat de naam Prusa waardig is en waarmee zij zich (weer) op de kaart zetten. Alleen had niemand op een bedrijf als Bambu gerekend. Want eerlijk gezegd zijn er maar weinig (of geen) bedrijven in de 3D printer markt voor consumenten die iets innovatiefs doet. Ja, E3D is actief met mooie dingen bezig zoals de Revo. Maar de printerfabrikanten zijn voornamelijk bezig met Prusa i3 klonen maken.
De rek is er wel uit bij de bed swingers. Dat is gewoon een uitontwikkelde techniek waar alleen nog op prijs kan worden geconcurreerd. Dat gaat Prusa verliezen van de Chinezen. Er moet dus iets anders komen dat past bij waar de markt heden ten dage naar op zoek is in het prijspunt waar nu de Mk3 gepositioneerd is. Get kan ook een paar honderd euro duurder. Daarnaast, niet elke CoreXY is gelijk een Voron-lookalike. Prusa had veel meer kunnen doen om een eenvoudige CoreXY te maken die kwalitatief hoogwaardig zou zijn geweest zonder alle extra problemen van de XL op de hals te halen. Voorals het ontwikkelen van een eigen extruder was geen slimme keuze. Daar komt nog bij dat het CoreXY paradigma niet héél nieuw is. Er zijn al circa 8 jaar diverse modellen die in de hobbysfeer worden ontwikkeld. In ~2019 werd dit het leidende paradigma in de hobbysfeer. Dat zou toch wel een kritieke wakeup call moeten zijn geweest, maar Prusa kwam in plaats daarvan met de Mk3. Daarmee is de markt opengelaten voor andere spelers. In feite is RatRig hard op weg om de nieuwe Prusa te worden, mits ze eens een volledige kit gaan leveren. Bambu is in zekere zin de volgende stap in de evolutie van de markt voor 3D printers. Van open naar gesloten. Wat dat betreft is de evolutie van de desktop 3D printer niet heel anders dan de evolutie van de desktop PC. Er was eerst een soort open source beweging waar open platformen zoals de Altair zelfbouwcomputer uit voortkwamen. Daarna kwamen de meer gelikte producten zoals de Apple en de IBM PC naast de budget opties zoals de commodore. Vervolgens groeide de markt en was het qua kapitaalinvesteringen niet meer te doen om als nieuwkomer echt toe te treden. Het punt waar ik denk dat Bambu ons heeft nu gebracht is het punt van de Apple en IBM PC.
Het is wel een markt waar meer geld op te halen valt Kan zijn dat ze denken dat de mensen die Prusa kennen en er thuis een hebben 'doorgroeien' naar de professionele markt. We moeten maar zien hoe dat gaat. Ze hebben inderdaad niet een enorme lineup van professioneel spul, maar je moet ergens beginnen.
Er zit geld in, maar er moet ook veel gebeuren om daar geld te kunnen verdienen. Dit is niet zonder risico. Juist op de prosumer / profi desktop markt is nu een enorme consolidatieslag bezig. Prusa heeft ook wat aankopen gedaan, maar het succes van die acquisities moet nog blijken. De support is aardig, maar is het ook wat men in die markt verwacht? En is zal het product dan de prijs waard zijn? Ik hoop dat ze er succes gaan vinden. De vraag blijft dat nog steeds: "Is het nastreven van succes het waard om de oude markt op te geven?", want daar begint het nu wel op te lijken.
mphilipp schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 08:59:
Maarja, nogmaals: het is een combinatie van pech. Die lui van Bambu hebben het iig iets slimmer gedaan. En vergeet niet dat zij in China zelf zitten. Zij zitten bovenop de suply chain. En aangezien ze allemaal bij DJI vandaan komen, vermoed ik dat ze genoeg relaties hebben in de wereld van de electronica. Dan zit je in een iets makkelijkere positie qua levering van goederen. Prusa heeft tot nu toe altijd gewoon spullen besteld en dat ging altijd prima. Nu waren ze gedwongen om zelf productielijnen op te zetten omdat ze gewoon niets kregen. En een aantal keren onderdelen van de XL opnieuw moeten ontwerpen omdat een bepaald overdeel gewoon niet meer te krijgen was.
Als het om het niet kunnen krijgen van onderdelen in tijden van schaarste heb je denk ik wel een punt. Maar als bedrijf moet je natuurlijk wel je supplychain op orde hebben. De keuze van partners is daarin een heel belangrijke factor. Als de kwaliteit niet goed te garanderen valt, dan moet je daar iets aan doen. Ze hebben gekozen om het heft in eigen hand te nemen. Daar is qua procesflexibiliteit en mate van controle wel iets voor te zeggen. Het is echter niet de goedkoopste optie.
mphilipp schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 08:59:
Dus ja...kritiek is makkelijk, maar als je goed kijkt, is er eigenlijk niet heel veel dat Prusa écht verkeerd doet. En bovendien is Joseph nog altijd de baas daar en hij maakt uit wat ie doet. Als dat niet goed gaat, gaat het niet goed, zijn probleem. Het is niet alsof wij afhankelijk zijn van Prusa. Het zou jammer zijn als het bedrijf failliet zou gaan, maar ik denk dat het nog lang niet zover is.
Ongefundeerde kritiek leveren kan iedereen. Ik denk dat ik wel een aantal redelijk onderbouwde punten heb aangeleverd. Voor Prusa kan echt wel eens te laat zijn om de omschakeling te maken om er zonder ernstige kleerscheuren vanaf te komen. Als het niet lukt zijn ze weg.
Ben bezig met de V0.2 en kom een paar dingetjes tegen die niet helemaal goed zijn gegaan.
Umbilical PCB heeft een bridged connectie op de partcooling:
Z-endstop is als NC aangesloten terwijl de manual zegt dat hij NO moet. Fout is wel begrijpbaar want de manual zegt ook dat dit de buitenste 2 pins zijn. Zie zelfs online dat de vaak aanbevolen Omron D2F-5L ook NC op de buitenste pin heeft. Vermoed dat het dus een fout in de manual is.
Boullie schreef op zondag 12 februari 2023 @ 11:26:
Ben bezig met de V0.2 en kom een paar dingetjes tegen die niet helemaal goed zijn gegaan.
Umbilical PCB heeft een bridged connectie op de partcooling:
Heb besluit gemaakt dat mij volgende printer de Rat Rig V-Core 3.1 wordt.
Van de week testen met ABS als dit niet lukt ABS print parts ergens bestellen.
PETG parts is geen optie wat de ratrig aanbiedt omdat ik later enclosure er omheen wilt.
Het verbaasd me ergens enorm dat ik zo weinig lees over ervaringen met FLSUN en delta printers in het algemeen. Waarom is dat eigenlijk?
Bijvoorbeeld de FLSUN V400 met Klipper en 400mm/s schijnt een kwalitatief, betaalbaar en betrouwbare printer te zijn. Met een aanzienlijk printvolume van Ø300 x 410 mm kun je er behoorlijk mee uit de voeten. Printontwerpen die niet per definitie afhankelijk zijn van een behoorlijke z-as kunnen toch nog steeds prima met delta printers geprint worden? Nu het gebruik van organic supports zijn intrede heeft gedaan al helemaal lijkt me, toch?
dynast schreef op maandag 13 februari 2023 @ 22:31:
Het verbaasd me ergens enorm dat ik zo weinig lees over ervaringen met FLSUN en delta printers in het algemeen. Waarom is dat eigenlijk?
Bijvoorbeeld de FLSUN V400 met Klipper en 400mm/s schijnt een kwalitatief, betaalbaar en betrouwbare printer te zijn. Met een aanzienlijk printvolume van Ø300 x 410 mm kun je er behoorlijk mee uit de voeten. Printontwerpen die niet per definitie afhankelijk zijn van een behoorlijke z-as kunnen toch nog steeds prima met delta printers geprint worden? Nu het gebruik van organic supports zijn intrede heeft gedaan al helemaal lijkt me, toch?
Zeker. Ik heb alle parts voor mijn Voron destijds met een Delta (anycubic kossel) geprint.
Weet wel waar je aan begint, door de kinematica van een delta heeft een probleem op 1 as al snel invloed op alle 3 (en is calibratie ook een stuk minder recht-toe-recht-aan). Als ze werken zijn het wel fascinerende printers om te zien printen.
Heeft iemand nog interesse in een Raspberry Pi 3B+ die 't niet meer doet?
Ik heb 5V met 3.3V kortgesloten, omdat ie zat te zeiken dat ie <4.65V was (niet gemeten, was gwn 5V) en toen schoot ik uit met de multimeter... Vervolgens nog een keer nagekeken wat ik dan kortgesloten had, wat 'm zeker vermoord heeft
Precies zoals hier beschreven eigenlijk: https://raspberrypi.stack...-is-it-possible-to-repair
Kan dus gerepareerd worden, heb ik ook nagemeten zoals beschreven. Maar ik heb 't gereedschap er niet voor. Hij kan van jou zijn voor enkel verzendkosten! (vanuit Nederland)
Vandaag weer bezig geweest met aanpassingen aan mn Mini Bear.
De mgn12h zit er nu op, maar niet zoals ik het wil, de boel maar weer aanpassen.
Prototype aan t printen, begeeft de fan het weer eens.Wat een rotzooi is dat toch (origineel Prusa)
Ik ben helaas door mn prusa fans heen, dus nu maar even een fysetc.
Eens de boel opengemaakt
Sleeve "bearing" uiteraard..
Nu 6 andere in bestelling staan,3 verschillende, 2x elcheapo met dual ball bearing (is de claim), 2x LDO, 2x Sunon.
Vooral die laatste is lastig te vinden, en voldoet ook niet aan de specs (te weinig flow) maar dat doet de fysetc ook niet.
Iemand anders goede ervaringen met 5015 5v 3pin ?
rinkel schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 00:18:
Vandaag weer bezig geweest met aanpassingen aan mn Mini Bear.
De mgn12h zit er nu op, maar niet zoals ik het wil, de boel maar weer aanpassen.
Prototype aan t printen, begeeft de fan het weer eens.Wat een rotzooi is dat toch (origineel Prusa)
Mijn Prusa partcooling fan houdt het al 2300 uur vol. Klinkt wel als een 80 jarige die 's ochtends uit bed moet komen als ik de printer net start maar daarna geen herrie meer.
Mijn Prusa partcooling fan houdt het al 2300 uur vol. Klinkt wel als een 80 jarige die 's ochtends uit bed moet komen als ik de printer net start maar daarna geen herrie meer.
Stickertje van de achterkant halen en het lagertje even wat olie geven.
Ja, bar slecht. elke x maanden vervangen.
Ben al tijden op zoek naar betere, maar die zijn lastig tevinden, idd 5v...
Ik heb onlangs, na 2 jaar intensief printen, de partcoolingfan vervangen wegens een kabelbreukje in de 'kabelslang'. Verder nooit problemen mee gehad. Af en toe even met een kwastje schoonmaken om de flow wat te verbeteren. En dat is het eerste wat ik (buiten mijn eigen schuld om) heb moeten vervangen aan mijn Prusa. Ik herken je beeld dus totaal niet. Maar misschien heb ik dan ook mazzel gehad.
Omdat er niet meer nodig is, een beetje lucht over je part heen blazen heeft niet een 24v ventilator nodig waar je een vliegtuig mee kan laten opstijgen.
Omdat er niet meer nodig is, een beetje lucht over je part heen blazen heeft niet een 24v ventilator nodig waar je een vliegtuig mee kan laten opstijgen.
Nou, dat lijkt me bij het maken van een brug met PLA nu juist wel erg handig.
Of ik gewoon dikke pech.
Ik heb nu de Sunon's binnen, ze blazen alleen niet zoveel lucht. Eens kijken of het voldoende is. Volgens mij vergelijkbaar met de fysetc die ik er nu op heb zitten. Op zich werkt het wel, vooral heel stil, maar wat meer lucht zou toch wel prettig zijn.
Of ik gewoon dikke pech.
Ik heb nu de Sunon's binnen, ze blazen alleen niet zoveel lucht. Eens kijken of het voldoende is. Volgens mij vergelijkbaar met de fysetc die ik er nu op heb zitten. Op zich werkt het wel, vooral heel stil, maar wat meer lucht zou toch wel prettig zijn.
Check bij de sunons extra goed of je echte hebt, er zijn ontzettend veel fakes van in omloop. Ik heb hier ook meerdere fakes liggen via zowel aliexpress/amazon/kleine webshops, de echte heb ik tot heden alleen vanuit Farnell achtige zaken weten te verkrijgen.
Bij mij kon ik de fakes heel snel herkennen omdat de bladen slecht afgewerkt waren en bij de radiale "sunon" fans er allemaal stukjes plastic nog tussen de bladen zaten van de spuitmal .
Ben vandaag wezen testen met ABS op de Ender 3 v2.
Ging verder wel redelijk.
Maar wil liever toch kijken naar printbare oplossing voor de Rat Rig V-Core.
Het grootste probleem is de tijd wil als ik print altijd wat ik bij PLA ook doe erbij zijn.
Heb aantal gevonden die zo print parts voor je uit printen in ABS alleen de vraag hoe betrouwbaar zijn die?
Check bij de sunons extra goed of je echte hebt, er zijn ontzettend veel fakes van in omloop. Ik heb hier ook meerdere fakes liggen via zowel aliexpress/amazon/kleine webshops, de echte heb ik tot heden alleen vanuit Farnell achtige zaken weten te verkrijgen.
Bij mij kon ik de fakes heel snel herkennen omdat de bladen slecht afgewerkt waren en bij de radiale "sunon" fans er allemaal stukjes plastic nog tussen de bladen zaten van de spuitmal .
Ik heb de sunons bij een nederlandse webshop gekocht, vrijwel zeker echte.
Alleen voldoen ze helaas niet, te weinig airflow.
Heb nog wat chinese fans in bestelling, maar misschien moet ik toch maar weer voor de originele gaan. Misschien dit keer meer geluk.
Ik ben recent, gister, begonnen met mijn Sovol sv06. Hij print en ik kan zelf slicen in Prusaslicer en probeer nu de instellingen en presets goed te krijgen zodat ik met een constante kwaliteit kan slicen, printen en kan finetunen.
Nu kom op het volgende issue:
Ik gebruik de prusa presets voor filament door een mk3 te renamen naar sv06 en de parameters te wijzigen.
De start g-code van filament bevat een else functie om de Linear advance in te stellen.
Als ik in de gcode kijk stelt hij echter 2 keer M900 in.
code:
1
2
M900 K0.05 ; Filament gcode LA 1.5
M900 K30 ; Filament gcode LA 1.0
Na wat te hebben opgezocht zie ik dat er een wijziging in notatie is geweest vanaf een firmware versie.
Wordt dit er nu 2 keer ingezet en bepaalt de firmware dat ie de 0.05 wel begrijpt en instelt en de 30 out of range is en niet instelt, of andersom?
tweedebas schreef op zondag 19 februari 2023 @ 22:50:
Ik ben recent, gister, begonnen met mijn Sovol sv06. Hij print en ik kan zelf slicen in Prusaslicer en probeer nu de instellingen en presets goed te krijgen zodat ik met een constante kwaliteit kan slicen, printen en kan finetunen.
Nu kom op het volgende issue:
Ik gebruik de prusa presets voor filament door een mk3 te renamen naar sv06 en de parameters te wijzigen.
De start g-code van filament bevat een else functie om de Linear advance in te stellen.
Als ik in de gcode kijk stelt hij echter 2 keer M900 in.
code:
1
2
M900 K0.05 ; Filament gcode LA 1.5
M900 K30 ; Filament gcode LA 1.0
Na wat te hebben opgezocht zie ik dat er een wijziging in notatie is geweest vanaf een firmware versie.
Wordt dit er nu 2 keer ingezet en bepaalt de firmware dat ie de 0.05 wel begrijpt en instelt en de 30 out of range is en niet instelt, of andersom?
Herkenbaar gedoe, klipper vind die code ook maar niks merk ik, terwijl een MK3 er geen last van heeft. Gelukkig geeft klipper alleen een error en gaat gewoon door.
Herkenbaar gedoe, klipper vind die code ook maar niks merk ik, terwijl een MK3 er geen last van heeft. Gelukkig geeft klipper alleen een error en gaat gewoon door.
Ik heb de code nog niet aan octoprint of direct aan de sovol gevoerd.
M900 is fetch de K factor, dus maar eens proberen dan.
Kan je de M900 waarde uitlezen en laten weergeven met G-code?
Dan kan ik het testen.
[Voor 6% gewijzigd door tweedebas op 20-02-2023 10:22]
Ik heb de code nog niet aan octoprint of direct aan de sovol gevoerd.
M900 is fetch de K factor, dus maar eens proberen dan.
Kan je de M900 waarde uitlezen en laten weergeven met G-code?
Dan kan ik het testen.
Het zit bij mij standaard in de gcode die Prusa slicer maakt, Octoprint heeft er geen issue mee maar Klipper/Mainsail meld hem als een error en gaat gewoon verder. Meer kan ik niet zeggen eerlijk gezegd, anders dat ik het irritant vind om errors bij een print voorbij te zien komen.
Dat heeft te maken met het type kogellager wat er gebruikt wordt. Bij een gladde idler heb je maar hele kleine kogellagertjes erin zitten waardoor de krachten op een hele kleine oppervlakte komt, bij een F695ZZ zijn en kogeltjes een stuk groter waardoor de krachten op een groter oppervlakte komen. De gedachte hierachter is dat je minder gauw last van slijtage krijgt, maar of iemand dat echt een keer (wetenschappelijk) heeft onderzocht durf ik je niet te zeggen. Het is voor mij meer de logica hierachter dat ik sneller de keuze maak om een F695ZZ te kiezen.
Gisteren is de nieuwe Sovol SV06 plus 3D printer via een livestream officieel gepresenteerd. Het heeft in vergelijking met de SV06 o.a. een groter bed en een run-out sensor. De eerste 300 exemplaren werden gisteren voor $ 299 verkocht en de volgende 500 voor $ 329. Op dit moment is het nog mogelijk om 'm voor $ 329 te bestellen. Ik heb dat gedaan. De normale prijs is straks $ 399
Dit geeft een beeld van wat je kunt verwachten: https://www.youtube.com/watch?v=GM4SJ0KdnbI
Frij5fd schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:28:
Gisteren is de nieuwe Sovol SV06 plus 3D printer via een livestream officieel gepresenteerd. Het heeft in vergelijking met de SV06 o.a. een groter bed en een run-out sensor. De eerste 300 exemplaren werden gisteren voor $ 299 verkocht en de volgende 500 voor $ 329. Op dit moment is het nog mogelijk om 'm voor $ 329 te bestellen. Ik heb dat gedaan. De normale prijs is straks $ 399
Dit geeft een beeld van wat je kunt verwachten: https://www.youtube.com/watch?v=GM4SJ0KdnbI
Lol ... warme lucht van bed aanzuigen om je parts te coolen .....
Frij5fd schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:28:
@breaker.evert dat niet, maar ik zat te kijken naar de nevermore om deze hiervoor (wil geen ABS maar ASA gaan printen) te gebruiken. Is opensource waardoor je deze zelf kunt printen, je hebt alleen 2 5015 fans nodig, wat magneetjes, schroeven en een koolstoffilter (ik wil hiervoor gewoon de aquariumkorrels gaan gebruiken).
MdBruin schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:57:
@breaker.evert dat niet, maar ik zat te kijken naar de nevermore om deze hiervoor (wil geen ABS maar ASA gaan printen) te gebruiken. Is opensource waardoor je deze zelf kunt printen, je hebt alleen 2 5015 fans nodig, wat magneetjes, schroeven en een koolstoffilter (ik wil hiervoor gewoon de aquariumkorrels gaan gebruiken).
Let wel op welke carbon korrels je haalt. Het mag geloof ik niet zuur gewassen zijn anders tast het de schroeven aan van de machine. Deze Coco carb is sowieso veilig en er zijn nog wel meer varianten, ook van nevermore zelf.
Edit: Hier staan voorbeelden van wat er gebeurd als je de verkeerde carbon in je filter doet. Dit kan al binnen 30 minuten gebeuren!
[Voor 13% gewijzigd door Boullie op 21-02-2023 23:08]
Het lijkt wel dat het gespoeld is met chloor en daar de rvs delen op reageren en de stalen delen op reageren.
Maar wel goed om hier rekening mee te houden.
Ik ga er vanuit dat carbon uit de aquarium wereld wel geschikt voor is.
Zou er niet zomaar iets in mikken inderdaad. Beste advies is kopen wat reeds getest is(die coco carb of van nevermore zelf) of zelf testen. Bakje met carbon, een ventilator en wat rvs en normale schroeven en je weet het snel genoeg. Je zult maar je hele printer met hiwin rails vol gehangen hebben en na een half uur terug komen bij bruine geoxideerde rails
Let wel op welke carbon korrels je haalt. Het mag geloof ik niet zuur gewassen zijn anders tast het de schroeven aan van de machine. Deze Coco carb is sowieso veilig en er zijn nog wel meer varianten, ook van nevermore zelf.
Edit: Hier staan voorbeelden van wat er gebeurd als je de verkeerde carbon in je filter doet. Dit kan al binnen 30 minuten gebeuren!
Je kan ook deze gebruiken, staat hier al even in een enclosure met een mk3s te printen zonder roest, wordt op meerdere plekken aanbevolen. Ik gebruik deze in een in petg geprintte Nevermore, scheelt echt een bak stank is mijn ervaring. Wel een tijd laten nadraaien na het printen.
Mijn SKR1.3 heeft deze zomer letterlijk een zomerbui meegemaakt... 't ding werkte nog maar niet helemaal stabiel, sindsdien vervangen met een SKR1.4...
Vandaag eens wat dingen gedesoldeerd en... 🤮
Zoals je ziet is 't niet best onder de hotend connectors, die waren ook helemaal verroest... Ik denk dat 't nog wel schoon te krijgen is!
Als je oplet zie je dat ik ook de driver headers verwijderd heb, die waren ook verroest... Ik heb vervangers liggen maar ik moet eerst nog 't oude soldeer weg zien te krijgen.
[Voor 20% gewijzigd door ManIkWeet op 23-02-2023 20:50]
De originele fan shroud op mijn mk3s heeft het begeven tijdens abs printen, heb een nieuwe geprint maar zie niet echt in hoe dat ding echt effectief kan zijn. Hebben we hier ervaring met een betere die wel op dezelfde locatie geplaatst kan worden ?
Jon van Proper Printing is al een poosje bezig met het printen van kunsthars met een standaard FDM printer. Nou ja...standaard...enigzins gemodificeerd Dit soort dwaze experimenten zijn altijd super vermakelijk om te kijken. Jon is een van de weinige content creators die écht originele onderwerpen verzint.
De originele fan shroud op mijn mk3s heeft het begeven tijdens abs printen, heb een nieuwe geprint maar zie niet echt in hoe dat ding echt effectief kan zijn. Hebben we hier ervaring met een betere die wel op dezelfde locatie geplaatst kan worden ?
Een radiale fan kan de lucht beter door smalle ducts persen dan een axiale fan.
Zolang de duct goed gericht is zou het goed moeten gaan.
Als je veel abs print kun je misschien een duct printen van pla en dan annealen, dat is het best bestand tegen hoge temperaturen (175”)
Een radiale fan kan de lucht beter door smalle ducts persen dan een axiale fan.
Zolang de duct goed gericht is zou het goed moeten gaan.
Als je veel abs print kun je misschien een duct printen van pla en dan annealen, dat is het best bestand tegen hoge temperaturen (175”)
De abs dagen zijn voor de prusa bijna voorbij, dan mag de voron dat gaan doen. Het gaat mij er meer om dat áls ik de shroud vervang dat ik dan liever een goed/beter model terugplaats zodat ik weer prima kan koelen bij het printen van pla en petg.
De abs dagen zijn voor de prusa bijna voorbij, dan mag de voron dat gaan doen. Het gaat mij er meer om dat áls ik de shroud vervang dat ik dan liever een goed/beter model terugplaats zodat ik weer prima kan koelen bij het printen van pla en petg.
Waarom dan niet een ander ontwerp gebruiken? Er zijn op Printables en/of Thingiverse genoeg alternatieven te vinden.
Vandaag wezen testen met ABS voor de Voron 2.4 of de tribent printer.
ABS gaat goed op de ender 3 v2 alleen heb ik last van wrapping op sommige vlakken.
Ondanks dat hij staat in enclosure. Ik wacht nog op onderdelen voor de nevermore dan wil ik alle kieren dicht tappen kijken of dit helpt. Daarna wil ik ook grote prints gaan printen.
Als het goed gaat alle prints uit printen als dat niet lukt moet ik helaas gebruik maken van PIF.
@breaker.evert welke temperatuur gebruik je en heb je je part cooling fan uit staan of maar heel langzaam aan? Een brim wil ook wat helpen om warming tegen te gaan.
@breaker.evert heb je een Full Metal hotend? Dan zou ik iets beter proberen te printen. Het krom trekken wordt meestal veroorzaakt doordat er een temperatuur verschil optreedt. Mogelijk doordat je te koud print, 230 is de onderkant welke geadviseerd wordt. Je zou volgens de specs tot 260 kunnen gaan. Ik heb zelf nog geen abs geprint, alleen wat testen met Asa wat je ook voor een voron kunt gebruiken. Dat heb ik op 245 gedaan met mijn ender 5.
[Voor 5% gewijzigd door MdBruin op 26-02-2023 20:44]
Ik ga 260 graden proberen.
Maar is ASA makkelijk om te printen?
Ik heb eSun ABS+ op 255 geprint zoals in het PrusaSlicer profiel aangegeven. Heb sommige dingen ook wat warping gehad, gevoelsmatig vooral omdat de enclosure te koud was óf dat ik te snel de enclosure open heb gedaan na het printen. De Voron mensen adviseren de enclosure na het printen af te laten koelen tot kamer temperatuur en dan pas te openen. Hierdoor zou het rustiger afkoelen en niet warpen.
Ok, inmiddels een paar weken verder en ik heb een Ender 5 plus van V&A gekocht. De printer was niet in werkende staat, maar veel van de benodigde vervangende onderdelen zaten er bij. Tijd dus om te sleutelen!
Meteen maar het silent board dat erbij zat ingebouwd en de bekabeling nagelopen en waar nodig voorzien van adereindhulzen.
Verder alles goed schoongemaakt en waar nodig uit elkaar gehaald. Hotend volledig gereviseerd met nieuw heatblock, thermistor, heater element, extruder gears. Nieuwe belt op de x-as, deze was behoorlijk versleten omdat hij ergens tegenaan had gelopen. Ook alle bedrading opnieuw gebundeld en een nieuwe bowden tube geïnstalleerd (die erbij zat was veel te kort).
Ik heb overwogen om eerst met de Creality firmware aan de slag te gaan en later te upgraden naar Klipper, maar waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?
Raspberry Pi 3B had ik nog liggen, daar heb ik OctoPi en MainsailOS op geprobeerd. Uiteindelijk voor die laatste gekozen na wat rommelen in de UI. Het mainboard van de printer ook meteen geflashed naar Klipper.
Dat was het moment dat ik erachter kwam dat het standaard display geen functie meer had, dus daarvan maar de kabels losgehaald. Wellicht vervang ik het scherm nog een keer, maar voorlopig gebruik ik wel even de webinterface.
Na veel lezen, proberen, nog meer lezen, nog meer proberen, is het gelukt om het bed goed te levelen. De Klipper documentatie is uitstekend wat dat betreft, alleen de volgorde was me soms niet helemaal duidelijk. Gisterenavond ook een poging gewaagd om de e-steps te kalibreren en daarna mijn aller aller eerste 3d print gemaakt!
Uiteraard was dat de "hello, world" van de prints:
Al met al niet ontevreden over het resultaat. Er is nog enige 'stringing' aanwezig (retraction settings?), op sommige plekken wat under-extrusion, en aan één kant van de romp is een soort naad te zien (iets met de z-as?). Tips zijn welkom!
Plannen voor upgrades zijn momenteel:
Extra (stille) fan voor de voeding. De Meanwell psu klinkt als een vliegtuig momenteel.
Bracket printen om de RPi in de behuizing in te bouwen.
Koelblokje voor de E1 stepper driver, zodat ik de z-steppers apart kan aansturen met Klipper
@breaker.evert ik durf het niet precies te zeggen, ik heb nog geen abs geprint. Waarom de keuze van Asa voor mij? Minder VOC's maar nog steeds VOC's waar je voorzichtig mee moet zijn. De VOC's komen vrij in de warmte van het printen en slaan neer als je weer op kamertemperatuur komt. Vandaar ook het advies om de behuizing pas te openen na afkoelen en ook om te verkomen dat warping kan optreden door te snelle afkoeling.
@bennierex
Je kunt voor het display nog kijken naar een aangepaste Klipper versie van Desuuuu.
Gebruik dat zelf op een CR-10S Pro V2 maar heb ondertussen ook een Pi touchscreen op de kop kunnen tikken voor een leuke prijs op marktplaats wat ook goed werkt. https://github.com/Desuuuu
@ninjazx9r98 thanks! Ik zou ivm firmware upgrades denk ik toch liever de main Klipper firmware blijven gebruiken denk ik. Er ligt hier nog ergens een kleiner RPi touchscreen, maar moet nog uitzoeken of die werkt met klipperscreen.
bennierex schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:17:
Al met al niet ontevreden over het resultaat. Er is nog enige 'stringing' aanwezig (retraction settings?), op sommige plekken wat under-extrusion, en aan één kant van de romp is een soort naad te zien (iets met de z-as?). Tips zijn welkom!
Die naad is z-seam en afhankelijk van je slicerprogramma kun je die wegwerken. In Prusaslicer zou ik in dit geval voor de optie 'nearest' kiezen. In Cura voor 'sharpest corner'. Verder als je retraction gaat tweaken kun je beter met donker filament printern dan met licht. Je ziet dan eventuele gaatjes e.d. veel beter.
bennierex schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:17:
Raspberry Pi 3B had ik nog liggen, daar heb ik OctoPi en MainsailOS op geprobeerd. Uiteindelijk voor die laatste gekozen na wat rommelen in de UI. Het mainboard van de printer ook meteen geflashed naar Klipper.
Dat was het moment dat ik erachter kwam dat het standaard display geen functie meer had, dus daarvan maar de kabels losgehaald. Wellicht vervang ik het scherm nog een keer, maar voorlopig gebruik ik wel even de webinterface.
Ik stond voor hetzelfde dilemma toen ik mijn Ender 5 Plus ombouwde naar Klipper. Ik heb ervoor gekozen om ook het mainboard te vervangen door een SKR 2 want deze heeft een extra stepper driver en daarmee wilde ik de twee Z assen onafhankelijk laten aansturen (dus niet 2 assen via een splitter op 1 stepper). Je krijgt dan de mogelijkheid om een autolevel te doen van de z-assen (z_tilt_adjust).
Ook kun je daar dan meteen een mini 12864 LCD scherm op aansluiten, wat vaak op de Vorons wordt gebruikt. Het is een minimalistisch scherm dat precies laat zien wat je nodig hebt. Er zijn passtukjes te vinden om zelf te printen zodat het schermpje precies op de oude plek past (de touchscreen is groter).
Ik had zelf ook geen trek in een fork van Klipper waardoor ik afhankelijk wordt van iemand die dat moet blijven onderhouden. Verkoopt ie straks zijn printer en is het feest afgelopen. Bovendien is dat z tilt adjust gewoon leuk om te showen/posen. Mag toch?
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details