Ik ben wat nieuw hier in deze topic, maar ik vroeg me af of ik hier wat kon vragen over corexy printers. Ik heb nu een ender 3 sinds 2019 en heb die aardig geupgrade en ingedialed. Nu ben ik op zoek naar een upgrade waar ik lekker aan kan tinkeren. Ik heb nu mijn sights op een voron v0.1 staan, maar ik vind het wel lastig qua kosten. Zeker nu er ook printers zoals de flying ghost bear 6 gereleased worden. Ik wil vooral een printer die geen bedslinger is mede voor ruimtegebruik. Is het nog steeds nuttig om vooral op de voron te focussen?
Als je een kleine goede printer wilt is de Voron V0.1 (is er niet al een V0.2?) een goede keus, maar 't is wel een complexe printer om in elkaar te zetten, wegens het kleine formaat, dus wees gewaarschuwd
Als je een kleine goede printer wilt is de Voron V0.1 (is er niet al een V0.2?) een goede keus, maar 't is wel een complexe printer om in elkaar te zetten, wegens het kleine formaat, dus wees gewaarschuwd
Qua complexiteit zou het wel moeten lukken. Ik heb tegenwoordig een werkblad waar ik hem goed in elkaar zou kunnen zetten. Ik heb ook gekeken naar de ratrig, maar die vind ik persoonlijk aardig duur. Ik ben op dit moment nog student en bezig met mijn thesis. Mijn ender 3 heb ik altijd geupgrade binnen de kaders waar ik het nodig achtte, maar ik merk dat de "returned" value wel op zijn limiet zit door het bedslinger design.
Ik wilde de voron0 V0.1 (er is al een V0.2, maar daar zijn nog geen kits voor beschikbaar) bouwen met een kit van formlabs en dan ook de abs onderdelen kopen via het print-it forward program. Mijn idee was om dan later nog eens upgrades toe te voegen als ik die nodig acht.
Om hier nog op toe te voegen is het waarschijnlijk makkelijker om mijn situatie uit te leggen: Ik zoek een leuke zelfbouw printer met corexy als basis die ik over tijd mogelijk nog kan upgraden. In het begin goedkoper uitzijn met mogelijk een wat simpelere hotend is voor mij bijvoorbeeld geen probleem. ( Ik zou nooit willen besparen op basis kosten zoals het frame, motors en het controleboard natuurlijk).
Ik hoop dat ik dan over tijd langzamerhand de printer steeds wat beter kan maken. Het liefst had ik gegaan voor een voron v2.4, maar dat is voor mij nu echt nog te duur. Mogelijk kan ik later aan die printer beginnen wanneer mijn voron0 v0.1 ver genoeg is om zelf de goeie abs parts te printen.
Zou ik met deze situatie schets volgens jullie moeten gaan voor de voron?
Qua complexiteit zou het wel moeten lukken. Ik heb tegenwoordig een werkblad waar ik hem goed in elkaar zou kunnen zetten. Ik heb ook gekeken naar de ratrig, maar die vind ik persoonlijk aardig duur. Ik ben op dit moment nog student en bezig met mijn thesis. Mijn ender 3 heb ik altijd geupgrade binnen de kaders waar ik het nodig achtte, maar ik merk dat de "returned" value wel op zijn limiet zit door het bedslinger design.
Ik wilde de voron0 V0.1 (er is al een V0.2, maar daar zijn nog geen kits voor beschikbaar) bouwen met een kit van formlabs en dan ook de abs onderdelen kopen via het print-it forward program. Mijn idee was om dan later nog eens upgrades toe te voegen als ik die nodig acht.
Probleem tussen een Voron 0.1 en een 2.4 is dat het verschil in kosten niet heel groot is. Of in ieder geval niet zo groot als je zou verwachten. Dit komt omdat je veel van de vaste onderdelen(steppers, mobo, pi e.d.) bij beide toch wel moet hebben. Dus als je eigenlijk een 2.4 wilt hebben zou ik eerder voor kiezen om effe door te sparen.
Of als je het bouwen heel leuk vind, nu een 0.1 bouwen en dan later deze weer plunderen om een 2.4 te bouwen.
Ik probeer een model te maken waarbij ik een overgang maak tussen een rechthoekige vorm en een ronde vorm in een ander vlak; typisch iets waarvoor een loft in Fusion 360 geschikt zou zijn. Met alle voorbeelden lukt het mij om standalone een loft te maken, maar ik krijg het in het model waar ik aan het werk ben niet voor elkaar. Snapt iemand de foutmelding en wat ik anders moet doen om hier wél een overgang te krijgen?
@superjuul99 wat is je budget dan? Want volgens mij is de Voron duurder dan de Ratrig. Als ik op hun site een 200x0200 bij elkaar klik kom ik op of net onder de 1000 euro uit. Probleem met die hele goedkope kits (ik blijf het zeggen ) is toch echt de kwaliteit van de onderdelen.
De Rat kan wellicht nog iets goedkoper als je een aantal onderdelen zelf zou sourcen, zoals de pi en misschien de steppers, hotend en extruder.
@InflatableMouse Mijn budget ligt ongeveer op de 6 à 700 euro. Ik ben op dit moment ook nog aan het sparen dus de aankoop zal meer voor de zomer zijn. Ik zou inderdaad ook meteen naar de v2.4 kunnen kijken en nog een stukje doorsparen. Ik heb op dit moment geen toegang tot ABS printen dus ik zal de onderdelen daarvoor wel moeten bestellen. Toegang tot een raspberry pi moet wel lukken. Ik heb nu een paar pi's die ik gebruik voor mijn email, pivpn etc. Heb er nog wel eentje liggen een 4B volgens mij.
Het idee van zelf iets klussen staat me wel erg aan. Ik vind het onderhouden en kleine dingetjes zelf ontwerpen en printen wel het leukste. De Rat moet je als totale kit kopen toch? Een kit zonder PI is nu 1040 als ik zo op de site kijk.
Probleem tussen een Voron 0.1 en een 2.4 is dat het verschil in kosten niet heel groot is. Of in ieder geval niet zo groot als je zou verwachten. Dit komt omdat je veel van de vaste onderdelen(steppers, mobo, pi e.d.) bij beide toch wel moet hebben. Dus als je eigenlijk een 2.4 wilt hebben zou ik eerder voor kiezen om effe door te sparen.
Of als je het bouwen heel leuk vind, nu een 0.1 bouwen en dan later deze weer plunderen om een 2.4 te bouwen.
Ja dit dacht ik zelf ook al. Ik heb nog steppers liggen van een oude anet a8, maar ik weet niet of ik daar aan zou moeten beginnen. Zitten er kwaliteitsverschillen in steppers?
superjuul99 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:49:
@InflatableMouse Mijn budget ligt ongeveer op de 6 à 700 euro. Ik ben op dit moment ook nog aan het sparen dus de aankoop zal meer voor de zomer zijn. Ik zou inderdaad ook meteen naar de v2.4 kunnen kijken en nog een stukje doorsparen. Ik heb op dit moment geen toegang tot ABS printen dus ik zal de onderdelen daarvoor wel moeten bestellen. Toegang tot een raspberry pi moet wel lukken. Ik heb nu een paar pi's die ik gebruik voor mijn email, pivpn etc. Heb er nog wel eentje liggen een 4B volgens mij.
Het idee van zelf iets klussen staat me wel erg aan. Ik vind het onderhouden en kleine dingetjes zelf ontwerpen en printen wel het leukste. De Rat moet je als totale kit kopen toch? Een kit zonder PI is nu 1040 als ik zo op de site kijk.
Ik ben zelf via de officiele voron discord bij de "nederlandse" voron discord terecht gekomen. Dit is ondertussen een meer algemene 3D printer discord geworden maar hulp bij het bouwen van een 3d printer kun je daar zeker krijgen. Topics en pins staan vol met links naar leveranciers en hulpgidsen en kun je iets niet vinden dan is er bijna altijd wel iemand online die je ermee kan helpen.
Ook zijn er mensen die onofficiele Print it Forward doen voor de voron en ze kunnen ook wel andere setjes onderdelen leveren als je er om vraagt.
Voor wat betreft de steppers van een Anet A8, ik zou liever 100 euro uitgeven aan een fris setje LDO's voor zo'n machine. Die zijn iets beter gericht op de belasting en snelheden die een voron eventueel kan halen.
Als ik kijk naar een kit voor V0.1 dan is ie €700 en een V2.4 is €1600 dus ik weet niet hoe je daarbij komt
Ja dit dacht ik zelf ook al. Ik heb nog steppers liggen van een oude anet a8, maar ik weet niet of ik daar aan zou moeten beginnen. Zitten er kwaliteitsverschillen in steppers?
De steppers van ANET waren relatief goed dacht ik, en ja je kan ze prima gebruiken voor een Voron printer. Misschien kan je niet een nieuw wereldrecord neerzetten ermee, maar ik kan me niet voorstellen dat de motors een probleem veroorzaken.
Als ik kijk naar een kit voor V0.1 dan is ie €700 en een V2.4 is €1600 dus ik weet niet hoe je daarbij komt
[...]
De steppers van ANET waren relatief goed dacht ik, en ja je kan ze prima gebruiken voor een Voron printer. Misschien kan je niet een nieuw wereldrecord neerzetten ermee, maar ik kan me niet voorstellen dat de motors een probleem veroorzaken.
Ik had van online communities meegekregen dat formbot3d best een betrouwbare bron was voor kits. Je krijg het dan wel verstuurd uit China en moet mogelijk nog importrechten betalen, maar al met al ben je dan nog aardig voordelig uit. https://www.formbot3d.com
Korakal schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:48:
Ik probeer een model te maken waarbij ik een overgang maak tussen een rechthoekige vorm en een ronde vorm in een ander vlak; typisch iets waarvoor een loft in Fusion 360 geschikt zou zijn. Met alle voorbeelden lukt het mij om standalone een loft te maken, maar ik krijg het in het model waar ik aan het werk ben niet voor elkaar. Snapt iemand de foutmelding en wat ik anders moet doen om hier wél een overgang te krijgen?
Oh wow, dat is een hele nette toolchanger. Ik zat al een tijdje te puzzelen naar multi material op mijn Ratrig, dit zou wel eens de stap kunnen zijn dat ik een toolchanger erop ga bouwen voor 2-3 extra hotends .
Het mooie is dat het 3D geprint is en geen speciale gefreesde onderdelen bevat. Je moet voor bv de Trident wel de Z een kwart slag draaien om plaats te maken voor de 'parkeerplaatsen' voor de tools. Maar als je in staat bent zo'n Voron te bouwen is dat denk ik geen groot probleem. Beetje extra klussen.
Ziet er inderdaad heel mooi uit. Ik ben benieuwd hoe eea in zijn werk gaat met de aansturing en calibratie. Maar de kosten lijken mij dan ook wel mee te vallen. Ja, een paar printkoppen, maar geen €1600 zoals bij de Prusa XL. Maar ja...op zich ook logisch. Heel ander apparaat met andere features e.d. Hoewel men geloof ik ook wel bezig is met het nabouwen van zo'n modulair heated bed voor de Voron.
Erg leuk, die community projecten.
Ik heb een raspberry pi cam 3 module gekocht als camera voor mijn printer. Maar ik loop een beetje vast. Hij werkt gewoon als ik via de commandline libcamera command uitvoer maar in mainsail krijg ik hem niet aan de praat. Iemand ervaring met de pi cam 3en mainsail/crowsnest?
Vandaag de fans binnen gekregen. Dus gelijk even een testprintje gemaakt om de footprints te controleren. (Eerste 6 mm hoogte geprint van 1/4e design om te passen. En ja hoor. De STEP file van de fabrikant is niet gelijk aan de maat van de fan . Altijd fijn als de reference models niet juist zijn.
Flinke afwijking ook:
Bovenstaande extrude heb ik gemaakt door de fan op mijn flatbed scanner te leggen en deze in een sketch over te nemen. Nu opnieuw een testbodem aan het printen om te controleren of mijn sketch size wel matchende is. Dan kan ik daarna de fan bays een klein beetje redesignen zodat ze wel goed passen .
@Bloodhoundje
Op mijn printer zit ook een radiale fan, een met 3 aansluitingen, op 5v.
Nergens in fatsoenlijke kwaliteit te krijgen (die van Prusa zelf zijn superbrak)
Zit ook te denken een fanbehuizing te printen en dan zelf betere lagers te plaatsen.
haakjesluiten schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 19:55:
Ik heb een raspberry pi cam 3 module gekocht als camera voor mijn printer. Maar ik loop een beetje vast. Hij werkt gewoon als ik via de commandline libcamera command uitvoer maar in mainsail krijg ik hem niet aan de praat. Iemand ervaring met de pi cam 3en mainsail/crowsnest?
Je moet in de instellingen van Mainsail een camera toevoegen voordat ie werkt
Je moet in de instellingen van Mainsail een camera toevoegen voordat ie werkt
Ja heb ik gedaan natuurlijk, maar inmiddels ben ik wat verder. De pi cam 3 gebruikt libcamera library dat werkt nog niet in crowsnest. Vanavond deze fix eens proberen: https://github.com/roamingthings/spyglass
Ik ben aan het rondkijken voor mijn eerste 3D printer. Nu kom ik qua prijs, gebruiksgemak en evt. upgrade modelijkheden uit bij de Ender-3 S1 Pro. Qua prijs zo'n beetje aan de bovenkant van mijn budget.
Nu heb ik ook veel gelezen en reviews gekeken van de Ender-5 S1. Het lijken mij vergelijkbare machines (correct me if I'm wrong), maar ik kan niet echt ontdekken wat het grote voordeel is van de andere implementatie van de z-axis van de Ender-5.
Iemand die hier iets meer over kan vertellen? Ik ben best bereid om iets extra uit te geven , mits dat de meerprijs waard is.
Wellicht nog van belang: ik wil later nog een 10W laser module toevoegen (voor snijden/graveren). Zo te zien kan dat op de Ender-3, maar het is me (nog) niet duidelijk of die ook op de Ender-5 toepasbaar is.
@bennierex Ender 5 is een CoreXY (printkop beweegt X/Y en bed Z). Ender 3 is een bedslinger (bed is Y), kop doet Z en X. De 5 is in principe sneller en wellicht wat nauwkeuriger.
Ender 3 is denk ik een perfecte start printer, maar wat mij betreft niet als je niet zo van het knutselen bent. Ender 5 weet ik niet hoe dat zit.
Ik weet verder ook niets van de 5, en of deze net zo open is en customizable als de 3.
Nee, het is een cartesiaanse printer. Maar de S1 versies zijn al wel uitgerust met upgrades die het leven makkelijker maken. En met een Ender 5 kan je later nog wel een ombouw doen naar een CoreXY, dus op dat vlak wel een pluspunt.
Bloodhoundje schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 20:23:
Vandaag de fans binnen gekregen. Dus gelijk even een testprintje gemaakt om de footprints te controleren. (Eerste 6 mm hoogte geprint van 1/4e design om te passen. En ja hoor. De STEP file van de fabrikant is niet gelijk aan de maat van de fan . Altijd fijn als de reference models niet juist zijn.
Bovenstaande extrude heb ik gemaakt door de fan op mijn flatbed scanner te leggen en deze in een sketch over te nemen. Nu opnieuw een testbodem aan het printen om te controleren of mijn sketch size wel matchende is. Dan kan ik daarna de fan bays een klein beetje redesignen zodat ze wel goed passen .
"Measure twice, cut(print) once" .
Welke software gebruik je om van een scan een 3D model te maken?
Als het goed is heb je toch aan één rail genoeg? (mits spanning van het wagentje op de rail goed genoeg is)
Dat heb ik ook overwogen, ik heb de STEP/STL's aan de Z-kant al klaarliggen om te printen. Het probleem is alleen dat de bevestiging aan de extruder een beetje hoog zit en daardoor wat zou kunnen gaan bewegen.
Ik heb het idee dat als ik 2 rails gebruik er een betere balans is.
Nee, het is een cartesiaanse printer. Maar de S1 versies zijn al wel uitgerust met upgrades die het leven makkelijker maken. En met een Ender 5 kan je later nog wel een ombouw doen naar een CoreXY, dus op dat vlak wel een pluspunt.
Goed dat je het even corrigeert. Tx.
Ik deed de aanname op basis van het uiterlijk. Ik dacht eerlijk gezegd ook dat Cartesian eigenlijk exclusief bedslingers waren.
Edit: Grappig. Tijdje terug dus die Ratrig vcore in elkaar geknutseld en ik was helemaal hyped over hoe ingenieus die belts lopen. Ik wist dus tot daarnet niet dat dat belt systeem bepalend is voor de CoreXY, en niet het feit dat het bed Z doet. Nooit stil gestaan waarom het eigenlijk CoreXY heet. Grappig hoe selectief ik al die tijd gelezen heb omdat ik dacht dat ik het allemaal alang wist.
[Voor 26% gewijzigd door InflatableMouse op 01-02-2023 18:19]
De Ender 6 is de CoreXY met een kubusframe. Maar als ik moest kiezen tussen de Ender 3 en Ender 5 zou ik een Ender 5 kopen en dan later upgraden met lineaire rails en CoreXY kinematiek. Er staan nu een paar Ender 5's (1x pro en 2x plus) in V&A, maar dan zou je die nog wel moeten upgraden met ABL sensor en DD printkop om een goede printer te krijgen.
Welke software gebruik je om van een scan een 3D model te maken?
Dat is een brede vraag, dus een meerdeling antwoord .
Ik gebruik afhankelijk van wat ik moet doen andere middelen: Flatbed scanner
Gebruik ik om een footprint van een item te nemen, met een meetlat ernaast. Dit importeer ik als "canvas" in Fusion360, scale ik met behulp van de gescande centimeter aanduiding en teken ik daarna in de Sketch modus over. Extruden van de sketch in de juiste hoogte en tada een basis shape voor bijvoorbeeld een fan.
Daarna nog paar testprintjes om de exacte scaling juist te krijgen (Zal binnenkort eens stapeltje prints posten die ik heb gebruik voor e.e.a. perfect te krijgen).
3d scanner (RevoPoint Mini)
Gebruik ik voor complexere modellen vast te leggen in een 'point cloud', hierbij moet ik het object wit sprayen/coaten met een matte witcoating om zo goed mogelijk alles vast te leggen, en soms het gebruik van tracking markers/items er omheen. Software betreft de toolset van RevoPoint zelf en de uiteindelijke pointcloud open ik in Fusion om daarna via de Sketch modus dit weeral te modeleren.
@bennierex voor het geld van die Ender 5's die er nu te koop staan (250-300 euro) houd je een leuk zakcentje over voor upgrades, filament en wat andere dingen!
Bij aankoop vragen of je het werkend kan zien en als een klein printje van pak em beet 10-15 minuten er gewoon goed uitkomt zit het waarschijnlijk wel goed. Bijvoorbeeld zo'n XYZ cube. Neem een schuifmaat mee en eventueel een loupe.
En dan ga je de LGX-mount passen (even met een mgn9c), krijg je dit...
Net een beetje jammer, maar wel overheen te komen.
Ik denk een beetje laten verzinken een low profile m3 (of ook wel: Lage cilinderkopschroef binnenzeskant) gebruiken. Hoef ik de LGX mount niet aan te passen.
[Voor 13% gewijzigd door rinkel op 01-02-2023 20:31]
@ocf81
I know Ik wil de hole niet te diep maken, dus moet ik even wat boutjes bestellen, maar weet nog niet welke maat.
Ik heb een soort haat-liefde verhouding met Freecad.
Fijn al die afhankelijkheden, maar ojee als je iets aanpast in vorige gelinkte onderdelen...
Maar ik gebruik Freecad ook hoogstwaarschijnlijk verkeerd... (al een aantal jaar)
@rinkel De holes in FreeCAD zijn inderdaad een beetje wispelturig. Ik doe ze altijd net voordat ik de fillets en chamfers doe. Maar wat ik wel heel handig vind is dat je op schroeftype kan afstemmen en eventueel ook een schroefdraad kan toevoegen.
Ik zit rond te kijken voor een heater cartridge en een thermistor, dat is wel een rare gewaarwording. Een no-brand type koop je (bij een nl webshop) tussen de €1-3 en zodra je er een merk aan hangt zit je ineens tussen de €25-€50 !
Nou geloof ik best in waar voor je geld enzo maar 10x de prijs ?
Pixelmagic schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 08:20:
Ik zit rond te kijken voor een heater cartridge en een thermistor, dat is wel een rare gewaarwording. Een no-brand type koop je (bij een nl webshop) tussen de €1-3 en zodra je er een merk aan hangt zit je ineens tussen de €25-€50 !
Nou geloof ik best in waar voor je geld enzo maar 10x de prijs ?
De vraag aan jullie, wat gebruiken jullie ?
Ik heb in mijn Ender een Mellow heater en thermistor zitten van Ali. Werkt prima.
De thermistor was wel even gepruts om aan de praat te krijgen in Klipper.
[Voor 6% gewijzigd door Hoogie2004 op 02-02-2023 08:48]
Heeft iemand hier toevallig een (oude) 3D printer omgebouwd naar een filament machine?
Ik heb, net zoals iedereen hier denk ik, een paar zakken vol (niet gewogen, ik denk een kilo of 3-4) aan willekeurige mislukte prints en oude revisies van zelfgemaakte prints. Vind het zonde om ze bij het restafval te doen, maar het begint wel veel te worden.
Is allemaal PLA in 3-4 kleuren (een kleur per print), maar ik krijg er natuurlijk geen hele rollen meer uit, dus daarmee is het ook niet de moeite waard om zelf te investeren in zo'n apparaat.
Ben dus wel benieuwd of iemand dat wel heeft gedaan en wat de ervaringen ermee zijn. Ik zal het niet hier aanbieden (daar is V&A voor natuurlijk) maar het ligt hier nu stof te happen..
Ik heb, net zoals iedereen hier denk ik, een paar zakken vol (niet gewogen, ik denk een kilo of 3-4) aan willekeurige mislukte prints en oude revisies van zelfgemaakte prints. Vind het zonde om ze bij het restafval te doen, maar het begint wel veel te worden.
Is allemaal PLA in 3-4 kleuren (een kleur per print), maar ik krijg er natuurlijk geen hele rollen meer uit, dus daarmee is het ook niet de moeite waard om zelf te investeren in zo'n apparaat.
Ben dus wel benieuwd of iemand dat wel heeft gedaan en wat de ervaringen ermee zijn. Ik zal het niet hier aanbieden (daar is V&A voor natuurlijk) maar het ligt hier nu stof te happen..
Je zou even kunnen kijken op YT bij ik dacht Thomas Sandladerer, die heeft daar eens mee gerommeld. De kern was meen ik dat als je consistente kwaliteit wilt dat het een behoorlijke uitdaging is. De aangegeven hoeveelheid is niet zo veel dat het financieel aantrekkelijk is denk ik,
Ik ben de Voron 2.4 aan het bouwen, heb ook naar de Ratrig gekeken, leveren ook goed spul maar is toch meer binnen hun eigen eco systeem. Ik vind persoonlijk de noodzaak van de facebook groepen niet optimaal. Daarnaast lijkt de gemeenschap rondom Voron stukken groter.
Je zou even kunnen kijken op YT bij ik dacht Thomas Sandladerer, die heeft daar eens mee gerommeld. De kern was meen ik dat als je consistente kwaliteit wilt dat het een behoorlijke uitdaging is. De aangegeven hoeveelheid is niet zo veel dat het financieel aantrekkelijk is denk ik,
Ik heb er ook wel wat naar gezocht en wat filmpjes gekeken, maar alleen voor mij is het inderdaad niet interessant.
Mocht ik ooit een nieuwe printer kopen dan zou het wel een leuk projectje zijn, maar het 'nadeel' van een onderhoudbare 3D printer is dat je die niet zo snel helemaal hoeft te vervangen
Misschien dat ik ooit een keer een goedkope tweedehands 3D printer oppik en dan zo'n DIY project volg, maar dan is het meer als project, die paar kilo plastic win je er niet mee terug en inderdaad krijg je zeker nooit meer een fabriekskwaliteit filament terug.
Ging mij er meer over of iemand toevallig zelf ervaring heeft met zo'n ding, want ik blijf het toch zonde vinden dat er zoveel afval is, en je het niet echt kunt recyclen.
Misschien dat ik het maar in kleine stukjes breek en als opvulling gebruik voor onderin de plantenbak ofzo..
Je zou het aan @vicitee kunnen vragen. Maar zelf filament maken is wel een beetje een niche dingetje. Van een DIY machine zou ik geen denderende kwaliteit verwachten.
Je zou het aan @vicitee kunnen vragen. Maar zelf filament maken is wel een beetje een niche dingetje. Van een DIY machine zou ik geen denderende kwaliteit verwachten.
Zelfs een professioneel machientje is prutsen met de pet op. We hebben hier op het werk er eentje geprobeerd om en ons eigen filament te maken. Maar hij staat nu werkeloos stof te happen.....
voor het maken van filament heb je gewoon een grote installatie nodig die superstabiel is in mengkwaliteit en temperatuur. Daardoor wordt de homogeniteit hoog en de diameter stabiel.
Zelfs een professioneel machientje is prutsen met de pet op. We hebben hier op het werk er eentje geprobeerd om en ons eigen filament te maken. Maar hij staat nu werkeloos stof te happen.....
voor het maken van filament heb je gewoon een grote installatie nodig die superstabiel is in mengkwaliteit en temperatuur. Daardoor wordt de homogeniteit hoog en de diameter stabiel.
Maar hoe erg is het als de kwaliteit niet super is?
Als ik er een rol PLA uit krijg die ik kan gebruiken voor mijn eerste testprints van een nieuw ontwerp (die vaak puur een redelijk grove formaat en vorm test zijn) dan zou dat op zich al prima zijn, dat geeft in ieder geval het afval een tweede leven.
Maar goed, even vlug gerekend is het gewoon absoluut niet rendabel. Ik heb in het afgelopen jaar zo'n 60 euro aan 'afval' geproduceerd (uitgaande van 3kg a €20/kg), waarvan misschien 2/3e met zo'n lagere kwaliteit PLA had gekund. Dan zou je met een apparaat van 500 euro dus 12,5 jaar moeten recyclen om er iets aan te hebben
Wel jammer. Ik ben zelf niet eens echt met duurzaamheid bezig, maar het voelt gewoon heel verkeerd om zoveel plastic weg te gooien terwijl je het in theorie om kunt smelten om opnieuw te gebruiken. Hetzelfde geldt overigens voor die spoelen, die waar Polymaker's PolyTerra op zit zijn van karton dus die kunnen bij het oud papier, maar die van eSun zijn gewoon hard plastic en dus restafval.
Maar goed, dat wijkt wel weer ver van dit topic af. Ik vroeg me vooral af of iemand zelf ervaring had met zo'n zelfbouw filament machine
Bij aankoop vragen of je het werkend kan zien en als een klein printje van pak em beet 10-15 minuten er gewoon goed uitkomt zit het waarschijnlijk wel goed. Bijvoorbeeld zo'n XYZ cube. Neem een schuifmaat mee en eventueel een loupe.
Ik zie dat de Ender 5's een 8-bit mainboard hebben. Ga ik daar nog wat van merken en is het evt. te upgraden naar een 32-bit board?
Als ik er een rol PLA uit krijg die ik kan gebruiken voor mijn eerste testprints van een nieuw ontwerp (die vaak puur een redelijk grove formaat en vorm test zijn) dan zou dat op zich al prima zijn, dat geeft in ieder geval het afval een tweede leven.
Maar goed, even vlug gerekend is het gewoon absoluut niet rendabel. Ik heb in het afgelopen jaar zo'n 60 euro aan 'afval' geproduceerd (uitgaande van 3kg a €20/kg), waarvan misschien 2/3e met zo'n lagere kwaliteit PLA had gekund. Dan zou je met een apparaat van 500 euro dus 12,5 jaar moeten recyclen om er iets aan te hebben
Wel jammer. Ik ben zelf niet eens echt met duurzaamheid bezig, maar het voelt gewoon heel verkeerd om zoveel plastic weg te gooien terwijl je het in theorie om kunt smelten om opnieuw te gebruiken. Hetzelfde geldt overigens voor die spoelen, die waar Polymaker's PolyTerra op zit zijn van karton dus die kunnen bij het oud papier, maar die van eSun zijn gewoon hard plastic en dus restafval.
Maar goed, dat wijkt wel weer ver van dit topic af. Ik vroeg me vooral af of iemand zelf ervaring had met zo'n zelfbouw filament machine
Weggooien hoeft niet, ik zag onlangs iets voorbij komen van een Duits bedrijf waar je gebruikt filament heen kon sturen wat hun vervolgens weer omvormen tot bruikbaar filament. Je kreeg dan korting maar dat was niet echt de moeite waard, maar je voorkomt wel dat het de vuilverbranding ingaat !
Ik zie dat de Ender 5's een 8-bit mainboard hebben. Ga ik daar nog wat van merken en is het evt. te upgraden naar een 32-bit board?
Heb je een Raspberry pi? Dan kan je klipper gebruiken en is het geen probleem.
Zo niet, dan is 32 bit wel een aanrader, maar ook geen noodzakelijkheid. Je kan Marlin prima op een 8-bits bord draaien, en dan kan dat zelfs met een BLTouch.
Consistente filamentbreedte is wel een dingetje. Je krijgt dan een print met variabele lijnbreedte, waardoor prints in het ergste geval mogelijk kunnen falen. Maar goed. Dit is de wereld van open source, dus wat let je om te gaan pionieren?
De rekensom is nog wel wat minder gunstig. In materiaalkosten is zo'n kilo pla misschien 2 euro. De rest van die 20 euro is andere zaken.
Qua spoelen bestaat wel de oplossing een Masterspool te gebruiken. (een spoel die je uit elkaar kan schroeven). En dan refills bestellen. Dit is een bundel filament meestal bijelkaar gehouden door bijvoorbeeld enkel 3 tie-wraps. Maar niet alle fabrikanten gebruiken dit, helaas.
waar wij dan vooral tegen aanliepen was dat bijv de diameter niet constant was, hierdoor kregen we bijv onderextrusion of overextrusion tot falen van de print. Wij gebruikten dan pellets (ipv scrap) van een bepaald type dus redelijk homogeen qua materiaal, maar als je bijvoorbeeld verschillende kleuren/leveranciers/types door elkaar mixed, krijg je dus verschillende smelttrajecten en dus bijv blokeringen etc.
Wil niet zeggen dat het hopeloos is het zou best voor jou toepasbaar kunnen zijn, maar het is heel lastig om er redelijk goed filament uit te krijgen. En dus staat het bij ons te verstoffen.
Dan zou ik persoonlijk inderdaad zon inleverpunt liever aanbevelen.
Heb je een Raspberry pi? Dan kan je klipper gebruiken en is het geen probleem.
Zo niet, dan is 32 bit wel een aanrader, maar ook geen noodzakelijkheid. Je kan Marlin prima op een 8-bits bord draaien, en dan kan dat zelfs met een BLTouch.
Top, dat gaat lukken! Ik heb nog een paar RPi's rondslingeren
Ik ben de Voron 2.4 aan het bouwen, heb ook naar de Ratrig gekeken, leveren ook goed spul maar is toch meer binnen hun eigen eco systeem. Ik vind persoonlijk de noodzaak van de facebook groepen niet optimaal. Daarnaast lijkt de gemeenschap rondom Voron stukken groter.
Oke bedankt.
Verder vindt ik de handleiding van de Rat Rig beter.
Maar ik ga even zelf reviews vergelijken op YT. Welke het beste bij mij past
Verder vindt ik de handleiding van de Rat Rig beter.
Maar ik ga even zelf reviews vergelijken op YT. Welke het beste bij mij past
Ik weet niet precies waar @pixelmagic op doelt met verplichte facebook groepen maar daar heb ik niets van meegekregen. Ik heb tijdje terug een Ratrig vcore 3 in elkaar geknutseld. Ik ben voornemens dat ding dit jaar te upgraden naar 3.1 met enclosure 2.0.
Er zijn voornamelijk 2 Discord servers waar ik op zit voor Ratrig support (unofficial ratrig en Klipper), en waar ik tot nu toe heel goed (en snel) antwoord krijg.
Het eco systeem als ik dat in mijn eigen woorden mag vertalen behelst RatOS. Dit is eigenlijk Mainsail OS met door Ratrig aangeleverde config en een update server. Deze worden wat mijn betreft heel goed ondersteund en voor zover ik weet is er niets aan mainsail of Klipper gewijzigd. Het enige wat RatOS RatOS maakt is voor zover ik weet de config bestanden zodat de printer "plug & play" werkt en ze vanuit Ratrig Mainsail en Klipper updates kunnen testen alvorens ze door te zetten in hun RatOS. Een soort update buffer zullen we maar zeggen (zoals Linux rolling distro versus release cycles als dat je iets zegt). Alle electronica is standaard spul dat werkt met open source software.
Ik denk dat er verder geen verschil zit in de kwaliteit van de printer of de prints die eruit komen, ik denk dat de Voron iets meer werk is omdat je geen "VoronOS" krijgt en je dat met de standaard MainSail of FluidD zelf zal moeten uitvogelen. Voorbeelden zat te vinden in dat opzicht dus geen breekpunt zullen we maar zeggen. Verder vond ik het gemakkelijker om voor de Ratrig te kiezen omdat ze hun eigen kit leveren. Voron is een lijst die je zelf moet sourcen (dat was de oorspronkelijke opzet). Nu zijn er kits van allerlei afkomsten die een centje willen verdienen door jou een Voron Kit te leveren. Sommige zijn goed, anderen minder, en veel zijn gewoon slecht of in elk geval onduidelijk over wat ze leveren (maar wel relatief goedkoop). Dan is er nog de onzekerheid dat kits die vandaag goed zijn, morgen minder kunnen zijn want geen van allen geven garanties in dat opzicht (niet dat ik weet tenminste). Je betaalt gewoon iemand voor het sourcen van de onderdelen. Het leek mij minder gedoe en betrouwbaarder in dit opzicht om voor de Ratrig te kiezen. Een stukje gemakzucht en piece of mind, zeg maar. Indien het niet goed is, support en garantie. Met een Voron moet je maar zien waar je je garantie of support vandaan haalt.
Wat je ook kiest, het is super gaaf om zo'n ding in elkaar te klussen en ben erg benieuwd wat je gaat kiezen.
Zo, vandaag de behuizing afgemaakt, design is nu versie 1.0 en de printer staat op te warmen voor de main parts te printen.
Altijd spannend want ik heb de hepa filters nog niet in huis dus weet niet of de aliexpress maten daadwerkelijk matchen, klein beetje speling meegenomen ervoor.
Plaatje van huidige design zonder de top cover erop:
Bovenkant wordt met magneten op zijn plek gehouden, wil hier geen schroeven op hebben omdat deze unit in de printer wordt gemount (geen mounting attachements nog op deze behuizing toegevoegd aangezien ik de mijne tegen de plexiglas wand aanplak).
Dus voor onderhoud/vervangen filters wil ik niet met een schroevendraaier moeten klooien in die kleine ruimte. Magneetjes los, onderdelen vervangen en deksel klikt er zo weer op terug. 6 magneten zodat de luchtdruk de deksel niet kan liften .
Carbon filter cartridge bevat 4 magneten om te mounten op de main unit (zelfde maat voor alle magneten ivm easy sourcing). En 1 schroefje om het klepje vast te zetten .
15% infill, main unit is 230gram +/- volgens Simplify3D. Komende dagen volgen er foto's van het geheel dat langzaam zijn vorm gaat nemen. Als alles past/werkt zoals gepland is de volgende stap stukje hardware designen/wachten op laatste onderdelen. Ik ga in de tussentijd wel testen of de airflow afdoende is met deze setup .
Deel 4 gelof ik in de serie over de Troodon 'Voron 2.4 inspired printer'
In het vorige deel kwam hij erachter dat de printkwaliteit wat teleurstellend was als ie de snelheid opvoerde. Er was best veel ringing aanwezig. Nou heeft Reprap ook een implementatie van input shaping, zelfs met een accelerometer. Deze oplossing werkt alleen niet zo goed als bij Klipper, in de zin dat het verkrijgen van de data wat lastiger is én je maar één input shaping algoritme kunt gebruiken, ipv voor x en y een eigen algoritme bij Klipper. In the end was het volgens hem makkelijker om gewoon dat gedoe met de accelerometer over te slaan en ringing towers te printen en dan uit te proberen welke je moet gebruiken. Dat is inderdaad als je Reprap wil blijven gebruiken met dat ding het beste, en je hoeft maar een paar van die dingen te printen.
Ga je echter naar Klipper, ben je a)sneller klaar en b)heb je in principe een beter resultaat omdat de input shaping implementatie op Klipper preciezer is. Dat geeft volgens mij betere resultaten met hogere snelheden, en dat is toch waar je zo'n Voron voor hebt. Je moet dan alleen wel een Pi op de kop kunnen tikken.
Uiteindelijk miste ik wel wat voorbeelden van de printkwaliteit nadat hij de input shaping zang en dans heeft gedaan. Ik hoop dat ie nog een keer gaat laten zien hoe je die Troodon op Klipper krijgt en wat de resultaten dan zijn. Volgens mij is dat een veel betere oplossing. Voron en Klipper zijn redelijk met elkaar vergroeid en je kunt veel makkelijker informatie krijgen over tuning e.d. Als je in de Voron discord met een vraag komt en je zegt dat je met Reprap werkt, hangen ze meteen op en mag je het zelf uitzoeken denk ik....
Omdat ik me verveelde van de week maar een Voron 0.1 kit besteld bij Formbot. Revo Voron wordt vandaag bezorgd vanuit 123-3d. De kirigami bedmod en 0.2 upgrade kit zijn ook besteld maar laten hoogstwaarschijnlijk wel even op zich wachten ivm levering vanuit LDO(via Caribou3D).
Nu eerst nog een accentkleur kiezen en de rest van de onderdelen printen op de MK3S+.
@mphilipp Is er eigenlijk nog wel een reden om reprap te willen gebruiken? Elke Voron kan toch met Klipper werken (of beter gezegd, Klipper werkt met elke Voron)?
Ik heb ook geen idee waarom die gast met Reprap wil blijven werken. Kan te maken hebben met de schaarste aan Raspberry Pi's Maar hij heeft al een Voron, dus ik zou het zelf onhandig vinden om die twee verschillende systemen naast elkaar te blijven gebruiken.
Ik zit ook naar de Voron 0.2 te kijken als volgende project. Is het nou voordeliger om de formbot kit te halen en los de upgrades of om gewoon via de BOM alle onderdelen die je daadwerkelijk wil bijelkaar te klikken
Naast alle adviezen hierboven ga ik ook mijn centjes in het zakje doen . Als je door alle adviezen niet meer wist wat je moest doen, weet je het hierna nog minder .
Kort maar krachtig: tot voor kort gold dat hoe meer dat jij wilt printen zonder te hoeven knutselen, hoe duurder de printer in principe moest zijn. Deze regel wordt langzaam minder van toepassing met printers zoals de Bamboo en wellicht latere modellen van de bekendere merken.
De ender 3v2 is in mijn bescheiden mening GEEN printer voor mensen die weinig of niet willen knutselen.
Misschien hangt een en ander samen met hoe belangrijk je print kwaliteit vindt, maar mijn voorbeelden hierboven kreeg ik echt niet uit mijn Ender toen deze nog origineel was. Sterker nog, daar kan je geen ABS of ASA op printen want daar heb je een enclosure/tent voor nodig.
De Ender 3 dien je deels ook zelf te assembleren en heel eerlijk: als je niet goed snapt hoe je dingen haaks op elkaar moet krijgen en als je lastig kan visualiseren in je hoofd hoe dat een scheefhangende gantry (dat verticale ding waar je printkop aanhangt of een naar voor- of achter hellend frame je prints beinvloeden, dan ga je nooit echt mooie prints kunnen maken. Je gaat zaken moeten instellen en het is gewoon belangrijk dat je bepaalde kennis hebt en snapt waar je mee bezig bent. Als ik dan lees dat je niet zo veel wilt knutselen dan denk ik dan moet je geen Ender kopen.
Alles hangt denk ik af van twee dingen; 1) jouw technisch (werktuigbouwkundig) inzicht en kundigheid daarin en 2) de verwachtte print kwaliteit, zowel optisch en in nauwkeurigheid. Punt 2 hangt grotendeels af van punt 1 (niet helemaal), je kan visueel mooie prints krijgen die niet heel nauwkeurig zijn. Als het een onderdeel wordt dat je ergens moet inbouwen wordt nauwkeurigheid belangrijker en boeit het minder als het niet zo mooi is.
Je hoeft geen HBO or WO werktuigbouwkundig ingenieur te zijn hoor, dat ben ik ook niet. Het allemaal een beetje snappen (misschien aanleg voor hebben en handig zijn?) is wel echt een vereiste wat mij betreft. En je kan het slecht treffen met een Ender denk ik, dat je toch echt wel MOET knutselen, uitzoeken en tweaken om er mooie dingen uit te halen. Je kan ook geluk hebben, dat ding zonder moeite in elkaar knutselen en dat die meteen perfect print. Dat is denk ik de gok die je neemt. Wil je echt niet knutselen dan zou ik het niet doen als ik jou was, maar wil je het niet maar kan je het wel, en ben je er met wat tegenzin toch bereid er in te duiken, dan zou je een Ender kunnen overwegen.
Haha bedankt inderdaad, keuze wordt er makkelijker op zo.. Dank voor je reactie!
Op zich ben ik wel redelijk handig. Bouwen van PC's gaat me goed af en doe ik zelf al jaren. Dus het in elkaar en afstellen van zo'n printer zal best gaan. Waar ik niet op zit te wachten is door nieuwe betere onderdelen het ding te moeten pimpen om tot een goed printresultaat te komen. Handleidingen lezen, begrijpen en opvolgen gaan me goed af.
@GrazendeKoe Een Ender uit de winkel zal gewoon goed printen. Upgrades zijn niet direct noodzakelijk. Alle waar naar zijn geld, dat geldt hierbij wel. Het is niet de snelste, en niet de beste. Wel een van de goedkoopste.
haakjesluiten schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 19:09:
Ik zit ook naar de Voron 0.2 te kijken als volgende project. Is het nou voordeliger om de formbot kit te halen en los de upgrades of om gewoon via de BOM alle onderdelen die je daadwerkelijk wil bijelkaar te klikken
Beetje lood om oud ijzer, denk ik. Zelf samenstellen zal best veel tijd gaan kosten. Toen ik er mee aan de slag ging bleken de meeste referenties naar buitenlandse sites te gaan. Alle BOM lijsten waren ook in het engels, en sommige onderdelen moest ik ook eerst vertalen voordat ik uberhaubt shops kon vinden die iets hadden. Ik vond het persoonlijk te veel tijd en moeite om het zelf te doen en ik haakte hier al snel op af.
Voordeel is wel dat je zelf bepaalt wat je koopt, hoe duur het is en welke kwaliteit je uiteindelijk krijgt.
Een kit van een gerenommeerde leverancier kan wellicht goedkoper inkopen waardoor het uiteindelijk niet of niet veel duurder is dan wanneer je het zelf zou doen (en dus tijd bespaart). Punt van aandacht blijft dat je goed moet opletten wat je nu werkelijk krijgt voor je geld. Ik denk niet dat het de moeite waard is om het zelf uit te zoeken, alleen als je dat leuk vindt om te doen, dan is het wel echt helemaal van jezelf. De kers op je bragging rights, zullen we maar zeggen .
Zo, avondje printen in ABS+ met gelukkig minimale warp (+/- 0.5-1mm lift bij de rand van de print op de lange zijde die verder geen invloed lijken te hebben. Daar kom ik nog wel achter als de andere delen klaar zijn .
Vergelijkingsfoto van de base unit naast de twee Nevermore behuizingen:
En gevuld met de fans:
Het reservoir wat ervoor komt is +/- nog 1/3 van de huidige diepte van de unit. Deze staat nu te printen, daarna de beide covers als laatste te gaan en dan eerste tests uitvoeren betreffende de airflow .
Verder op weg met de MGN rails op de x-as voor de Mini Bear.
Ik moest de afstand tussen de rod en rail iets vergroten, anders past het niet goed. Dit betekent echter ook dat ik de steunen op de Z-as aan moet passen.
Ik heb een kleine proefopstelling gemaakt en alles past precies en loopt goed.
Misschien waag ik het er nog eens op om 2x linear rails te maken, maar dat is altijd lastig.
Daarnaast meteen maar inserts toegepast.
Dit is nu nog met een MGN9C, de H versie is onderweg.
Dat ligt denk ik aan de controller(s) die je gebruikt. Is er al een manier om met de CAN-FD bus van de Duet 3 borden te gebruiken met ze met elkaar te verbinden als je Klipper of een andere firmware gebruikt?
ocf81 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 20:55:
[...]
Dat ligt denk ik aan de controller(s) die je gebruikt. Is er al een manier om met de CAN-FD bus van de Duet 3 borden te gebruiken met ze met elkaar te verbinden als je Klipper of een andere firmware gebruikt?
Ik ken die Duet borden niet, maar je kunt met Klipper als je wilt meerdere Pi's en ook meerdere bordjes aansturen. Dus als je 16 drivers nodig hebt, kan dat.
Beetje lood om oud ijzer, denk ik. Zelf samenstellen zal best veel tijd gaan kosten. Toen ik er mee aan de slag ging bleken de meeste referenties naar buitenlandse sites te gaan. Alle BOM lijsten waren ook in het engels, en sommige onderdelen moest ik ook eerst vertalen voordat ik uberhaubt shops kon vinden die iets hadden. Ik vond het persoonlijk te veel tijd en moeite om het zelf te doen en ik haakte hier al snel op af.
Voordeel is wel dat je zelf bepaalt wat je koopt, hoe duur het is en welke kwaliteit je uiteindelijk krijgt.
Een kit van een gerenommeerde leverancier kan wellicht goedkoper inkopen waardoor het uiteindelijk niet of niet veel duurder is dan wanneer je het zelf zou doen (en dus tijd bespaart). Punt van aandacht blijft dat je goed moet opletten wat je nu werkelijk krijgt voor je geld. Ik denk niet dat het de moeite waard is om het zelf uit te zoeken, alleen als je dat leuk vindt om te doen, dan is het wel echt helemaal van jezelf. De kers op je bragging rights, zullen we maar zeggen .
Ik heb meeste bijelkaar geclicked uit de BOM en ik kwam hoger uit dan de Formbot kit dus ik denk dat ik ook voor de kit ga.
Ik ken die Duet borden niet, maar je kunt met Klipper als je wilt meerdere Pi's en ook meerdere bordjes aansturen. Dus als je 16 drivers nodig hebt, kan dat.
Net even de Klipper wereld doorzocht en er wordt nergens CAN-FD genoemd. Aangezien dat een nieuw protocol is met een andere featureset is backward compatibility geen gegeven. Doorgaans betekent het ontbreken van het specifiek omschrijven van CAN-FD dat dit protocol niet ondersteund wordt. Het lijkt er dus sterk op dat Klipper dus niet overweg kan met de Duet3 borden op dit gebied.
Net even de Klipper wereld doorzocht en er wordt nergens CAN-FD genoemd. Aangezien dat een nieuw protocol is met een andere featureset is backward compatibility geen gegeven. Doorgaans betekent het ontbreken van het specifiek omschrijven van CAN-FD dat dit protocol niet ondersteund wordt. Het lijkt er dus sterk op dat Klipper dus niet overweg kan met de Duet3 borden op dit gebied.
Ik weet geen bal van CAN af en ik can er nog niks mee, maar (haha) ik denk dat je wel eens gelijk zou kunnen hebben.
offtopic: Ik heb zelf onlangs een CAN mod bordje voor mijn Ratrig besteld, wil ik installeren met de ombouw naar 3.1 en enclosure 2.
ocf81 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 00:12:
[...]
Oh sorry, ik bedoelde meer dat je met Klipper meerdere controllers kunt aansturen. Of dat wel of niet met CAN-FD gaat weer ik niet, waarschijnlijk niet. Maar ja, Klipper is open source, misschien dat iemand ondersteuning inbouwt. Klipper kan op zich wel met CAN bus overweg, maar blijkbaar niet standaard met het CAN-FD protocol van Duet. Ik heb wel dit gevonden: CanFdToSerial zo te zien om Klipper met die CAN-FD te laten praten.
Maar ik heb geen idee hoe dat allemaal werkt, totaal geen ervaring met CAN bus op 3D printers. Maar aangezien Klipper er wel mee overweg kan, alleen niet zonder meer met die van Duet, wat is de aantrekkingskracht van die Duet bordjes? Zijn die bijzonder?
Dit is een geniale uitvinding! Een automatische filament loader voor als je filament bijna op is:
Ook een mooie oplossing voor als je nog een paar kleine beetjes hebt die je op wil maken. Zelfs stukjes van 30cm kun je erin kwijt. Zodra hij aan het stukje begint, kun je het volgende filament alweer inladen.
Dit kan zelfs een multispool systeem als AMS of MMU niet, want die hebben een minimale lengte nodig. Moet nog aangepast worden voor een direct drive systeem, maar dat zal niet zo ingewikkeld zijn denk ik. Slim bedacht!
Ik zie dat je de STL moet kopen op Cults voor een tientje. Niet veel, gezien het werk dat er ongetwijfeld in zit.
[Voor 15% gewijzigd door mphilipp op 05-02-2023 14:58]
Dit kan zelfs een multispool systeem als AMS of MMU niet, want die hebben een minimale lengte nodig. Moet nog aangepast worden voor een direct drive systeem, maar dat zal niet zo ingewikkeld zijn denk ik. Slim bedacht!
Ik zie dat je de STL moet kopen op Cults voor een tientje. Niet veel, gezien het werk dat er ongetwijfeld in zit.
Zeker leuk bedacht, maar om het nu een "game changer" te noemen en "patent pending" om dan je design voor een tientje te verkopen klinkt als amerikaanse blaaskakerij. Patenten zijn niet gratis en ben benieuwd hoe hij die kosten wil gaan terug verdienen (er van uit gaande dat het echt ingediend is).
Als je stukjes van ~30cm of zo wil gaan gebruiken om verspilling te voorkomen dan ben je nog wel even bezig voordat je het design terug betaald hebt (ok, milieu is ook een ding). Voor lange prints kan ik het nut wel zien, zeker als je printer geen runout sensor heeft.
Als je het dan wilt doen neem dan een stuk linear rail zodat het lekker soepel loopt, de kans dat dit op het cruciale moment vastloopt schat ik redelijk groot.
Pixelmagic schreef op zondag 5 februari 2023 @ 17:03:
[...]
Als je stukjes van ~30cm of zo wil gaan gebruiken om verspilling te voorkomen dan ben je nog wel even bezig voordat je het design terug betaald hebt (ok, milieu is ook een ding). Voor lange prints kan ik het nut wel zien, zeker als je printer geen runout sensor heeft.
Ja, maar die runout sensor wisselt geen filament. Dat je korte stukjes op kunt maken is bonus. Als je lange prints doet en bang bent dat je filament op is, is dit een goed oplossing. Een runout sensor is leuk, maar je spul staat de volgende ochtend gewoon lekker koud te wezen en het is nog maar de vraag of je 'm goed krijgt om ongestoord verder te printen. Dat is niet altijd een gegeven. Bovendien verlies je hiermee geen tijd.
Het is al met al een leuke low-budget oplossing voor zulke situaties.
Dat patent boeit mij niet. En game changer...tjsa...het is maar hoe je het bekijkt. Ik vind het best geniaal verzonnen. Ik weet niet hoe het precies werkt, maar het lijkt op zich goed te werken. Wereldschokkend is het misschien niet, maar zolang nog niet iedereen een AMS of MMU heeft is het best een aardige oplossing. Zoals gezegd is een runout sensor ook niet zaligmakend. Dit werkt namelijk zonder interventie, direct en zonder kans op alsnog een verpeste print doordat de boel is afgekoeld.
Ja, maar die runout sensor wisselt geen filament. Dat je korte stukjes op kunt maken is bonus. Als je lange prints doet en bang bent dat je filament op is, is dit een goed oplossing. Een runout sensor is leuk, maar je spul staat de volgende ochtend gewoon lekker koud te wezen en het is nog maar de vraag of je 'm goed krijgt om ongestoord verder te printen. Dat is niet altijd een gegeven. Bovendien verlies je hiermee geen tijd.
Het is al met al een leuke low-budget oplossing voor zulke situaties.
Dat patent boeit mij niet. En game changer...tjsa...het is maar hoe je het bekijkt. Ik vind het best geniaal verzonnen. Ik weet niet hoe het precies werkt, maar het lijkt op zich goed te werken. Wereldschokkend is het misschien niet, maar zolang nog niet iedereen een AMS of MMU heeft is het best een aardige oplossing. Zoals gezegd is een runout sensor ook niet zaligmakend. Dit werkt namelijk zonder interventie, direct en zonder kans op alsnog een verpeste print doordat de boel is afgekoeld.
Ik was misschien wat kort door de bocht, maar goed. Ik zeg niet dat het nutteloos is, zie zeker het nut er van maar de manier van promotie deed me erg denken aan een ander product wat een purgeblock zou moeten worden.
Als ik het goed zie zit er een veer onder die je spant en vervolgens klem je het nieuwe filament vast. Er lijkt een kanaal te zijn waar het nieuwe filament tegen het bestaande aanzit en zodra het bestaande op is gaat het nieuwe er netjes achteraan.
Pixelmagic schreef op zondag 5 februari 2023 @ 19:46:
[...]
Ik was misschien wat kort door de bocht, maar goed. Ik zeg niet dat het nutteloos is, zie zeker het nut er van maar de manier van promotie deed me erg denken aan een ander product wat een purgeblock zou moeten worden.
Ach, die promotie kijk ik niet eens naar. Zo zijn die Yankees nu eenmaal. Evengoed is het mooi bedacht. Ik vind het wel een originele oplossing. Het feit alleen al dat je een systeem hebt, waarbij je met een gerust hart kunt weglopen terwijl je rol bijna op is, en er gewoon eentje standby kan zetten zonder meteen zo'n MMU aan te schaffen maakt het interessant. Elke rol gaat een keer op.
Die die kleine stukjes die je op kunt voeren is een leuke bonus. Handig voor als je een keer een prototype moet maken oid.
Waarom zou je een purge willen als je hetzelfde filament gebruikt ? Zoals ik het zie zorgt de veer dat het filament aansluit, bedenk me wel dat dit mogelijk niet goed eerkt met een direct drive...
@Bloodhoundje is dat een Nevermore V4? Hoe groot is die, is dat op 120x120mm te printen? Misschien kijk ik niet goed, maar op github kan ik niks vinden over de precieze afmetingen.
Als je de grootste unit op de foto bedoeld, nee dat is een Bloodhoundjemore V0.1 :-).
De twee kleintjes die er ook opstaan zijn de V4 en V5 nevermores die voor mijn printer te klein zijn.
Mocht je die nodig hebben, stuur even een DM, dan kijken we even hoe we ze jouw kant op krijgen.
De grote versie is mijn eigen design omdat mijn printer te groot is voor de originele nevermore en er geen alternatief voor mij bekend was.
De designfiles hiervan zet ik later op Cults oid, en op Tweakers wssch in een members linkje .
Ik zag vanmorgen een opmerking van die meneer op Youtube staan dat ie inmiddels zijn Troodon op Klipper heeft draaien en een video aan het maken is over deze actie en hoe eea in de praktijk werkt. Ik ben daar heel erg benieuwd naar!
Oh sorry, ik bedoelde meer dat je met Klipper meerdere controllers kunt aansturen. Of dat wel of niet met CAN-FD gaat weer ik niet, waarschijnlijk niet. Maar ja, Klipper is open source, misschien dat iemand ondersteuning inbouwt. Klipper kan op zich wel met CAN bus overweg, maar blijkbaar niet standaard met het CAN-FD protocol van Duet. Ik heb wel dit gevonden: CanFdToSerial zo te zien om Klipper met die CAN-FD te laten praten.
Maar ik heb geen idee hoe dat allemaal werkt, totaal geen ervaring met CAN bus op 3D printers. Maar aangezien Klipper er wel mee overweg kan, alleen niet zonder meer met die van Duet, wat is de aantrekkingskracht van die Duet bordjes? Zijn die bijzonder?
Dat CanFdToSerial is een interessante vonst. Bedankt voor de link. Goed om te weten dat er wel mensen bezig zijn met het omkatten van Duet3 hardware voor klipper. Duet hardware is denk ik gewoon een slagje beter in elkaar gezet dan de BTT bordjes.
En nog even voor de duidelijkheid: CAN-FD is niet: "van Duet". Het is als het ware CAN 3.0 met breaking changes. En CAN is gewoon een communicatiebusprotocol zoals SPI en I²C dat ook zijn. En zoals alle CAN varianten heeft het zijn basis in de autoindustrie.
[Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 06-02-2023 13:34]
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details