• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:34
BiLo schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:39:
[...]

welke dikte heb jij toegepast? Ik neem daarnaast ook ff aan dat je clicky gebruikt?

Ik ben eigenlijk heel tevreden over m'n superpinda - dit zal niet in combo met FR4 gaan :(
Ik gebruik 0.5 mm met de capacitive probe (plaat zit op een stuk spring steel gelijmd)....dus fingers crossed dat de plaat ook daadwerkelijk overal 0.5mm dik is :+

I'm a photographer, not a terrorist

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21:28
Ik gebruik 0.5 mm met de capacitive probe (plaat zit op een stuk spring steel gelijmd)
Een capacitieve probe reageert gewoon op de FR4 plaat, dus niet op de spring steel, een inductieve, zoals o.a. een Pinda, wel, dus daar zou het een probleem kunnen zijn.
Een capacitive sensor is niet zo heel nauwkeurig, omdat hij nogal temperatuur gevoelig is.
Ik gebruik overigens op alle printers een 3D-touch (goedkope BL-touch clone), weken perfect.

Van mij ook nog de vraag waar je een springsteel plaat vandaan haalt en waarmee je die dan verlijmt? ik heb de FR4 plaat met klemmetjes vastzitten, maar zou ook best naar een magnetische bevestiging willen, alles wat ik zo vind op internet is al voorzien van een Pei laag.

[Voor 6% gewijzigd door Hardy8 op 16-01-2023 14:18]

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-01 17:57
@Hardy8 ik weet niet welke maat je nodig hebt, maar hier kan je de flexplate (van BuildTak) los kopen.
https://www.123-3d.nl/Bui...235X235-i5335-t16125.html
Ik heb even de plaat geselecteerd welke ik zelf heb besteld voor mijn Ender 5, ze hebben meerdere maten.

Zolang je dezelfde temperatuur bij het proben blijft gebruiken kan je behoorlijk dezelfde meet resultaten krijgen.
MdBruin schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:37:
@Hardy8 ik weet niet welke maat je nodig hebt, maar hier kan je de flexplate (van BuildTak) los kopen.
https://www.123-3d.nl/Bui...235X235-i5335-t16125.html
Ik heb even de plaat geselecteerd welke ik zelf heb besteld voor mijn Ender 5, ze hebben meerdere maten.

Zolang je dezelfde temperatuur bij het proben blijft gebruiken kan je behoorlijk dezelfde meet resultaten krijgen.
Jij hebt je printer niet op een zolder die 30°C in de zomer en 5°C in de winter is? :+
Dat spul ziet er best intressant uit. Het nadeel vind ik wel dat het warm moet blijven. PEI kun je na een paar lagen gewoon op 25 graden zetten. Dat scheelt momenteel toch wel aanzienlijk in de kosten.

[Voor 16% gewijzigd door jbhc op 16-01-2023 17:31]

• citruspers
Hardy8 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:15:

Van mij ook nog de vraag waar je een springsteel plaat vandaan haalt en waarmee je die dan verlijmt? ik heb de FR4 plaat met klemmetjes vastzitten, maar zou ook best naar een magnetische bevestiging willen, alles wat ik zo vind op internet is al voorzien van een Pei laag.
Ik heb de PEI van een bestaande plaat af getrokken en de FR4 plaat op de lijmresten gedrukt, en een paar uurtjes met een stapel boeken er op laten staan :+

Verder heeft Energetic op Aliexpress wel schappelijke prijzen voor platen in alle soorten en maten. Ze verkopen ook 5packs van die 3M adhesive stickers. Alleen hun magneten zijn naar verluid niet al te best, die kan je beter vervangen door Graviflex, zeker als je op hogere bed-temperaturen print (voor ABS/ASA enzo).

@jbhc Klopt inderdaad. Waar je bij PEI af en toe echt moeite moet doen om iets van de koude plaat af te krijgen, is dat met FR4 een peuleschil. Maar koud printen lijkt alleen voor TPU goed te werken.

Een beetje olie van je vingers/huid zorgt trouwens ook voor bar slechte adhesie. Met PEI nooit zo'n last van gehad, maar een klein vlekje op FR4 en mijn PETG plakte daar helemaal niet meer.

[Voor 18% gewijzigd door citruspers op 16-01-2023 18:47]

• Hardy8
jbhc schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:31:
Dat spul ziet er best intressant uit. Het nadeel vind ik wel dat het warm moet blijven. PEI kun je na een paar lagen gewoon op 25 graden zetten. Dat scheelt momenteel toch wel aanzienlijk in de kosten.
Dan heb je het vermoedelijk alleen over PLA, ik print hoofdzakelijk PETG bij 80graden bed, wat overigens ook goed blijft plakken bij een veel lagere temperatuur na een aantal lagen, PLA houd ik op 60 graden, wat in de kosten ook bijna niets scheelt.

• Hardy8
Een beetje olie van je vingers/huid zorgt trouwens ook voor bar slechte adhesie. Met PEI nooit zo'n last van gehad, maar een klein vlekje op FR4 en mijn PETG plakte daar helemaal niet meer.
Inderdaad schoon werken is een vereiste natuurlijk ;) , ook nooit de plaat schoonmaken met alcohol, wanneer je dat doet duurt het wel weer een tijdje voordat de hechting weer goed is, gewoon droog afvegen en eventueel
iets schuren.
Bedankt ook voor je informatie, ik zal er eens naar kijken, ik heb zowel 30x30, 25x25 en 20x20 in het gebruik.

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-01 14:11
Kijk, ik ben na een paar maanden pauze weer leuk bezig >:) .

Eerst Z geupgrade met een extra stepper aan de rechterkant en vref gecontroleerd/aangepast naar max:

En in een tent gezet:

Werkt als een speer:

En magnetisch PEI sheet erop gekwakt want ik werd gek van dat glasplaatje waar nog geen natte drol aan wil blijven plakken:

De oplettende tweakert zal opvallen dat er nog wel meer gewijzigd is, Swiss Micro all metal met direct drive bv, maar die zat er al een tijdje op.

Ben nog bezig met tunen en tweaken, maar het resultaat tot nu toe is veel belovend. Uiteraard ben ik ook weer cubes aan het printen :+ .

Doel is om met de Ender ook ABS en ASA te kunnen printen. Ik kan dan eindelijk de nodige onderdelen printen om m'n Ratrig (v-core 3) weer in orde te maken. Denk dat die helemaal uit elkaar gaat en weer in elkaar met mijn eigen geprintte ASA onderdelen.

Voor de Ratrig heb ik alle laatste EVA modellen klaar staan en zakjes met smeltmoeren, ben ik mee gestopt omdat ik het zat was. Ook een CANbus module ligt klaar om geinstalleerd te worden.
@InflatableMouse Welke stepperdrivers gebruik je? Heb je wel eens last van oververhitting als je de tent gebruikt?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag van wokeness! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

• InflatableMouse
ocf81 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 16:01:
@InflatableMouse Welke stepperdrivers gebruik je? Heb je wel eens last van oververhitting als je de tent gebruikt?
Vandaag de hele dag aangestaan met tests en prints e.d. Tent is ~40C.

X/Y/Z steppers zijn ~50C.

E is ~70C.

Gemeten met een Fluke 62 MAX IR thermometer.

Ik verwacht met XYZ geen problemen met deze temperaturen maar die zitten op hun max met (maar) 1A. E is 1.3A en wordt beduidend heter en zit bovendien met all metal hotend direct gekoppeld aan het hotend, en boven een 100C bed. Dus ja, dat wil wel. Maar vooralsnog geen problemen.

De steppers zijn stock Ender (merkloos chinees).

Oh ik lees nu pas "stepper DRIVERS" 8) . De temperatuur kan ik niet direct meten want electronica zit onderin ingebouwd bij dit ding. MCU temp sensor geeft 53C aan. De drivers zijn de stock Creality die op de Ender 3 zaten af fabriek.

• MdBruin
@ManIkWeet nee inderdaad. Gewoon in een verwarmde ruimte. Maar ik gebruik nog geen automatische bed leveling, voor nu nog gewoon met de hand. Eerst de ender 5 voorzien van een behuizing zodat ik ook de mogelijkheid tot ASA krijg.

• InflatableMouse
MdBruin schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:17:
@ManIkWeet nee inderdaad. Gewoon in een verwarmde ruimte. Maar ik gebruik nog geen automatische bed leveling, voor nu nog gewoon met de hand. Eerst de ender 5 voorzien van een behuizing zodat ik ook de mogelijkheid tot ASA krijg.
Ik heb laatst een tent gekocht op Amazon voor mn Ender 3, werkt als een speer. Hadden ze in verschillende maten, volgens mij ook voor de 5 maar kan ik wel even opzoeken als je geinteresseert bent.

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-01 19:14
InflatableMouse schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:19:
[...]

Ik heb laatst een tent gekocht op Amazon voor mn Ender 3, werkt als een speer. Hadden ze in verschillende maten, volgens mij ook voor de 5 maar kan ik wel even opzoeken als je geinteresseert bent.
Ben eigenlijk benieuwd of dat beter is dan zo'n Ikea hack (lack/plexiglass)? Dat is niet veel duurder als je het maakt.

• MdBruin
@InflatableMouse bedankt voor je aanbod, maar ik kijk/zoek naar iets permanents. Ik heb wel naar de tenten gekeken, maar een voordeel van een vaste behuizing is dat je deze kunt isoleren. Hiermee is een stabielere temperatuur te krijgen, maar misschien ook wel belangrijker wat energie besparing. Je bed heater hoeft minder vaak aan en kan hierdoor een behoorlijk besparing zijn. Ik weet van een Voron 300mm welke rond de 60W aan het printen is (zelfs met ABS waarbij het bed vaak rond de 100-110 graden wordt aangehouden), natuurlijk in het begin wat meer om op temperatuur te komen.

@Ferio het hangt van je doel af, voor gemak is een tent behoorlijk makkelijk en dan misschien een verstandigere keuze. Maar wil je zoals mij het energie verbruik verminderen dan is zelfbouw met isolatie in mijn ogen een betere keuze. Het is met isolatie niet zo goedkoop als een tent, maar met de getallen welke ik heb gezien met de huidige energie prijzen voor mij een interessante investering.
Om terug te komen op de lack mod, het is een stevigere behuizing wat voor en nadelen heeft. Het is net wat jezelf wilt, ze worden beide vaak gebruikt. Een tent is eenvoudig maar kwetsbaarder als een lack mod, maar is ook eenvoudiger op te ruimen als je het niet nodig hebt. Een lack mod neemt altijd een vaste ruimte in, maar is minder kwetsbaar.

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:10
Nu mn printer klaar is begint het weer te kriebelen. De el-cheapo linear rails zijn al besteld.
Wat ik wel apart vind is dat je eigenlijk maar 2 keuzes hebt: of enorm duur (hiwin) of heel goedkoop (chinese hiwin). Zit daar niet iets moois tussen? ik kan niet echt iets vinden.
Een lack enclosure is leuk, maar je hoeft echt niet acryl platen aan alle kanten te hebben, scheelt een hoop als je gewoon hout of zo gebruikt.

Ik had er ooit een, maar die zit al jaren niet meer in elkaar :+
Misschien moet ik 't ding eens restaureren... Hoewel dat tafeltje wel goed dienst heeft gedaan voor m'n mobile airco...

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:38

mphilipp

Romanes eunt domus

Deel 3 in de serie over de Formbot/Vivedino Troodon 2.0, een op de Voron 2.4 geïnspireerde printer. Geen kloon, want ze hebben eea anders gedaan, bijvoorbeeld de printed parts zijn injection molded en er wordt ook gebruik gemaakt van op maat gemaakte aluminium delen. Nouja, bekijk de eerste 2 video's maar.

In dit deel gaat ie in op hoe het ding werkt en dat is in eerste instantie lichtelijk teleurstellend. Ze leveren er een Cura profiel bij met vage instellingen. Daar print ie niet lekker mee, want de snelheden zijn te hoog en er is geen input shaping gedaan. Dat kan gelukkig wel, ook al heeft deze printer Reprap firmware. Er is een uitleg beschikbaar hoe je eea kan maken en uitvoeren. Met het profiel dat in Prusaslicer zit voor de Voron 2.4 print ie wat beter, maar langzamer dan in principe zou moeten kunnen op zo'n CoreXY printer.
Ik ben dan meer geïnteresseerd in hoe je hier Klipper op krijgt en hoe hij het dan doet. Op zich zou het niet zo moeilijk moeten zijn omdat het board een afgeleide is van een Octopus, dus als je nog een Pi hebt liggen, moet het niet zo moeilijk meer zijn. Vervolgens kun je denk ik dan gewoon uitgaan van de Voron 2.4 configs en profielen voor de slicers. Een beetje tunen zal dan wel nodig zijn omdat het ook weer niet een 1:1 Voron 2.4 is.

Al met al is dit denk ik met een klein beetje extra moeite en werk een fatsoenlijk printende CoreXY van te maken. En dat voor nog geen €1000 ($999 is nu +/- €925) en dan heb je wel een 350x350x350. De Formbot Voron 2.4 kit is een paar tientjes goedkoper, maar dat is (ook) zonder Pi en je moet een paar dagen sleutelen om 'm te monteren, iets waar velen toch wel tegenop zien denk ik.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

• citruspers
rinkel schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:42:
Nu mn printer klaar is begint het weer te kriebelen. De el-cheapo linear rails zijn al besteld.
Wat ik wel apart vind is dat je eigenlijk maar 2 keuzes hebt: of enorm duur (hiwin) of heel goedkoop (chinese hiwin). Zit daar niet iets moois tussen? ik kan niet echt iets vinden.
Robotdigg is een goedkoper chinees merk. Let wel op dat je de RVS variant haalt, de zwarte staat niet zo goed bekend.

• rinkel
citruspers schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:30:
[...]

Robotdigg is een goedkoper chinees merk. Let wel op dat je de RVS variant haalt, de zwarte staat niet zo goed bekend.
Is dat die RBDD ?

Edit
Nee dus, gevonden.
Nog even de Hiwin, dan kom ik alleen voor de Y-as op 278 euro...

[Voor 14% gewijzigd door rinkel op 18-01-2023 23:09]

• breaker.evert
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:44
Ik zit te kijken voor een 2de printer.
Naast de Ender 3 v2 waar ik veel upgrade heb gedaan wil bij de 2de dit ook doen.

De bouw van de Ender 5 spreekt mij erg aan. Nu is er een nieuwe versie de Ender 5 S1. Daar zeggen ze dat ze tot 250 mm/s kunnen printen.
Ben benieuwd of dat haalbaar is of toch de plus versie te gaan of een andere ender 5 model.

• InflatableMouse
Ferio schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:05:
[...]

Ben eigenlijk benieuwd of dat beter is dan zo'n Ikea hack (lack/plexiglass)? Dat is niet veel duurder als je het maakt.
Beter is relatief, flauw antwoord he? >:)

Deze tent is heel makkelijk op te zetten en weer weg te halen. De ritsen gaan tot boven achteraan, dus de hele voor- en bovenkant kan open. De zijkant is super makkelijk weg te vouwen dus voor onderoud en bereikbaarheid van je printer is het ideaal. En het weegt niets. Frame is van verchroomd stalen buizen, dun maar stevig.

Bovendien is het tent materiaal brandvertragend. Ik hoop dat nooit proefondervindelijk uit te vinden ... :X .

Voor wat betreft isolatie vind ik het al best. Het tent materiaal is met een foam bedekt aan de binnenkant. In mijn geval gaat deze printer niet dag en nacht aan staan. Betere isolatie levert ook hoger oplopende temperaturen binnen de tent. Ik ben van mening dat het niet hoger hoeft dan ~40C en dat bereik ik makkelijk. Het belangrijkste IMHO is dat het niet tocht. Voor wat betreft stabiliteit kan ik zeggen dat het gewoon solide is. Wisselt nauwelijks, soms paar graden naar beneden wanneer de print stopt en weer paar graden omhoog wanneer de print bezig is. Tijdens de print is het 100% stabiel voor zover ik tot nu toe heb gezien.

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-01 19:14
InflatableMouse schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 08:01:
[...]

Beter is relatief, flauw antwoord he? >:)

Deze tent is heel makkelijk op te zetten en weer weg te halen. De ritsen gaan tot boven achteraan, dus de hele voor- en bovenkant kan open. De zijkant is super makkelijk weg te vouwen dus voor onderoud en bereikbaarheid van je printer is het ideaal. En het weegt niets. Frame is van verchroomd stalen buizen, dun maar stevig.

Bovendien is het tent materiaal brandvertragend. Ik hoop dat nooit proefondervindelijk uit te vinden ... :X .

Voor wat betreft isolatie vind ik het al best. Het tent materiaal is met een foam bedekt aan de binnenkant. In mijn geval gaat deze printer niet dag en nacht aan staan. Betere isolatie levert ook hoger oplopende temperaturen binnen de tent. Ik ben van mening dat het niet hoger hoeft dan ~40C en dat bereik ik makkelijk. Het belangrijkste IMHO is dat het niet tocht. Voor wat betreft stabiliteit kan ik zeggen dat het gewoon solide is. Wisselt nauwelijks, soms paar graden naar beneden wanneer de print stopt en weer paar graden omhoog wanneer de print bezig is. Tijdens de print is het 100% stabiel voor zover ik tot nu toe heb gezien.
Klinkt goed! Welke gebruik je als ik vragen mag?

• InflatableMouse

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:00

Hoogie2004

Whohooooo

Dit is wel coole techniek, lijkt me wel cool om ooit in een printer te gebruiken.

My iRacing profile | Mijnzestal.nl handboogadministratie | Strava

• Pixelmagic
  • Laatst online: 21:22

Pixelmagic

Ubergeek

Zijn er hier mensen die met hun Prusa mk3 ABS+ printen ? Gebruiken jullie een enclosure en hoe houden de Prusa onderdelen zich na verloop van tijd ?

Ik wil een zooi ABS+ onderdelen voor een nieuwe printer gaan printen waar 100+ uren in gaan zitten maar wil uiteraard niet de Prusa opofferen.

Tweede optie zou zijn de nieuwe onderdelen in petg of pla te printen en zodra de nieuwe printer werkt alles opnieuw met de nieuwe printer te printen, maar dan moet hij opnieuw uit elkaar en daarna zijn de onderdelen afval, dat is ook een beetje zonde.

PVoutput van mijn 4950Wp

• rinkel
Rails:

Helaas mis ik een carrier... dus nog een paar weken wachten.

Ik heb ze volledig uit elkaar gehaald, in de alcohol, opnieuw in t vet.
De een supergoed, de ander iets minder.

Edit
Toch maar weer eens uit elkaar:

[Voor 221% gewijzigd door rinkel op 22-01-2023 00:23]

Waar ga je die rails voor gebruiken?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag van wokeness! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

• InflatableMouse
Te zien aan het bevestigingsmateriaal van de rails en kijkende naar de printer, voor z'n bed. Maar ik ben ook wel benieuwd :P. En ook wel de motivatie voor de mod :D.

• rinkel
Klopt, voor het bed.
Motivatie: om dat het kan.
Daarnaast vanwege het geluid. Ik hoop dat dit iets stiller is. Als dit zo is ga ik de x as ook doen.
Ik had al eens igus geprobeerd, die waren stil, maar uiteindelijk geen succes.

• InflatableMouse
Gaaf! Ben benieuwd naar het resultaat.

Ik zit ook regelmatig naar upgrade kits te kijken om m'n Ender 3v2 van rails te voorzien.

• rinkel
Dat is wel het lastige voor de bear; er zijn geen kits. Gelukkig wel genoeg mensen die de ontwerpen delen. Maar regelmatig moet ik zelf iets ontwerpen of aanpassen.
Voor de extruder zal ik ook weer iets moeten ontwerpen, aangezien ik nog niemand ben tegengekomen die deze extruder op de Mini Bear heeft gemonteerd.

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

InflatableMouse schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:51:
Gaaf! Ben benieuwd naar het resultaat.

Ik zit ook regelmatig naar upgrade kits te kijken om m'n Ender 3v2 van rails te voorzien.
Als je ook de Z wil doen. Check de Kevin AkaSam belt mod ook eens, alleen rails op de Z is niet genoeg om het beter te maken.

• InflatableMouse
Hoogie2004 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:08:
[...]

Als je ook de Z wil doen. Check de Kevin AkaSam belt mod ook eens, alleen rails op de Z is niet genoeg om het beter te maken.
Dat is zeker die mod die dual z-as upgrade doet met enkele stepper en een belt naar de andere kant?

Ik namelijk heb al een dual stepper z-upgrade.

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

InflatableMouse schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:15:
[...]

Dat is zeker die mod die dual z-as upgrade doet met enkele stepper en een belt naar de andere kant?

Ik namelijk heb al een dual stepper z-upgrade.
De z-as loopt dan op rails + belt. Maar dual z is ook prima natuurlijk 👍

• breaker.evert
Ben tijdje op zoek naar een open source die ik naast mij huidige Ender 3 v2 kan gebruiken.

Ik dacht aan een Ender 5 S1 maar die valt af omdat aantal dingen niet echt open source is bij Creality.

Nu valt mij interesse naar de Voron 2.4 en de Voron Trident 300 deze lijkt veel op de Ender 5 bouw. Mooi opbouw printer waar ik vanaf begin tot eind zelf opbouw.

Alleen ik zie aantal website https://www-formbot3d-com...x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=wapp waar ik wel de dingen moet laten printen.

Zelf wil ik geen ABS printen omdat mij printer niet geschikt voor is. Dan moet ik via bijvoorbeeld via bestelen https://www-etsy-com.tran...104&variation1=2597600112.

Is dan de Voron 2.4 compleet of zie ik wat over het hoofd?
Geld dit ook voor de Voron Trident 300 versie.
Waarom doe je geen upgrade van de hotend van je Ender 3 zodat je ABS kan printen?
Als alternatief kan je ook wel de onderdelen laten printen. Er zijn genoeg toko's die dat voor je kunnen doen.

© ocf81 1981-infinity

• breaker.evert
Mij hotend is geschikt voor abs heb een Micro-swiss dat is geen probleem.
Maar ik weet dat de bed niet geschikt is en wordt krom getrokken heb ik gelezen.
Giftige dampen die kunnen vrij komen dat is mij grote reden om het niet te doen.

• InflatableMouse
breaker.evert schreef op zondag 22 januari 2023 @ 14:01:
Ben tijdje op zoek naar een open source die ik naast mij huidige Ender 3 v2 kan gebruiken.

Ik dacht aan een Ender 5 S1 maar die valt af omdat aantal dingen niet echt open source is bij Creality.

Nu valt mij interesse naar de Voron 2.4 en de Voron Trident 300 deze lijkt veel op de Ender 5 bouw. Mooi opbouw printer waar ik vanaf begin tot eind zelf opbouw.

Alleen ik zie aantal website https://www-formbot3d-com...x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=wapp waar ik wel de dingen moet laten printen.

Zelf wil ik geen ABS printen omdat mij printer niet geschikt voor is. Dan moet ik via bijvoorbeeld via bestelen https://www-etsy-com.tran...104&variation1=2597600112.

Is dan de Voron 2.4 compleet of zie ik wat over het hoofd?
Geld dit ook voor de Voron Trident 300 versie.
Voordat ik mijn zelfbouw kocht heb ik behoorlijk wat onderzoek gedaan naar verschillende bouwpakketten voor de Voron. Uiteindelijk las ik zoveel negatieve berichten over bouwpakketten, voornamelijk uit China omdat ze samengesteld worden met blijkbaar vaak inferieure onderdelen om de prijs goedkoop en aantrekkelijk te houden. Ik zeg niet dat ze allemaal slecht zijn maar ik vond het voor de prijs toch echt een te groot risico. Uiteindelijk heb ik zelf voor de Ratrig gekozen. Die kan je wel met onderdelen bestellen, dat is dan PETG. Wil je langdurig in goed opgewarmde enclosures printen, dan is PETG niet goed genoeg en zal je alsnog zelf nieuwe onderdelen in ASA of ABS moeten bestellen.

Ik ben toevallig voor mijzelf nieuwe onderdelen aan het printen in ABS+ voor mijn Ratrig. Ik denk dat ik ook de upgrade naar 3.1 en enclosure 2.0 ga doen, ding moet toch uit elkaar om alles te vervangen, dan maar meteen goed doen denk ik dan.

Ik kan je wel uit ervaring vertellen dat ik geen haar spijt heb van de Ratrig. Dat had zomaar anders uit kunnen pakken weet ik nu, als ik een pakket had gekregen met slechte onderdelen.

Ik zeg niet dat je beter voor een Ratrig kan gaan hoor, Voron is helemaal niets mis mee. Ik wil je alleen wel waarschuwen voor goedkope(re) kits, dat is alles.

• breaker.evert
@InflatableMouse bedankt deze advies neem ik mee.
breaker.evert schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:42:
Mij hotend is geschikt voor abs heb een Micro-swiss dat is geen probleem.
Maar ik weet dat de bed niet geschikt is en wordt krom getrokken heb ik gelezen.
Giftige dampen die kunnen vrij komen dat is mij grote reden om het niet te doen.
Tentje + Nevermore?

© ocf81 1981-infinity

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Nevermore staat hier nu te printen, dit weekend 2 lack tafeltjes op elkaar gemaakt met wat tussenstukjes en plexiglas er tussen. Plexi randjes met plakband dicht gemaakt. Ben je voor ~€50 klaar. Carbon alleen nog even bestellen en printen maar,

Oh ja, nog even wachten op de LDO Voron 300 kit, vanmiddag besteld, daar zitten de fans voor de Nevermore in 8) _/-\o_

Kortom, de kogel is door de kerk, ik heb m'n winter/voorjaar project !

PVoutput van mijn 4950Wp

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

Pixelmagic schreef op maandag 23 januari 2023 @ 17:13:

Oh ja, nog even wachten op de LDO Voron 300 kit, vanmiddag besteld, daar zitten de fans voor de Nevermore in 8) _/-\o_

Zo moet ik dat hier thuis ook brengen later dit jaar. Schat, ik heb wat dure kabels besteld, zat wel een gratis 3D printer bij :+

Have fun met bouwen!!!

• InflatableMouse
Clickable voor grotere versie.

Allemaal recent geprint op m'n Ender 3v2 na dual stepper Z upgrade en in z'n tent. Het is ABS+ voor rood, ASA voor het zwart. Oh ja, Mainsail/Klipper op een rPi 4 (geen marlin/jyers firmware dus). Maar geen pressure advance of andere fancy dingen nog. Eigenlijk alleen bed level, flow calibration en temperature towers, en daarna gaan met dat ding. 0.25mm layers.

Het grootste onderdeel is ommenabij de 5cm lang, dus verkijk je niet het is behoorlijk ingezoomd.

Paar dingen nagemeten, het is op 0.05mm nauwkeurig.

Nu moet ik schoorvoetend toegeven dat mijn Ratrig tot op heden niet zo mooi geprint heeft en heeft me 10x de Ender gekost (maar duurt 3x zo lang, dat wel). Daarmee zeg ik niet dat ik spijt heb van de Rat, zeker niet maar voor kwaliteit hoef je het duidelijk niet te doen 8) .

Hopelijk gaat dat veranderen als de Rat weer in elkaar zit :9

@InflatableMouse Dad zijn echt mooie printjes _/-\o_

[Voor 6% gewijzigd door jbhc op 24-01-2023 18:19]

• InflatableMouse
Tx!! >:)

De bridging kan nog net even beter, dat heeft denk ik met de part fan te maken. Deze is te klein en draait ook met abs/asa op 100% omdat het anders te lang heet blijft. Ik heb vanacht een nieuwe fan duct geprint die wat verbetert is in dit opzicht en een 20mm dikke fan (er zit nu een 10 op) accepteert. Ik hoop dat ik daarmee de bridging nog wat beter krijg door betere koeling.

• GrazendeKoe
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-01 20:23
Ik zit er aan te denken een Ender 3 v2 te halen. Eerste vragen die in me op kwamen:

- Welke upgrades moet ik doen? Wat kost dit?
- Hoe ontwerp je dingen? In welke programma doe je dit? Is dit ook voor beginners?

Of kan ik beter direct voor een Prusa gaan? Ik wil dat dat ding voor me print, niet dat ik giga veel moet tweaken.

[Voor 20% gewijzigd door GrazendeKoe op 25-01-2023 17:09]

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:12

Boullie

Da Bulster

GrazendeKoe schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:04:
Ik zit er aan te denken een Ender 3 v2 te halen. Eerste vragen die in me op kwamen:

- Hoe ontwerp je dingen? In welke programma doe je dit? Is dit ook voor beginners?

Of kan ik beter direct voor een Prusa gaan? Ik wil dat dat ding voor me print, niet dat ik giga veel moet tweaken.
Eerste wat je je af moet vragen voordat je een printer koopt is: Wil je een knutselhobby of wil je een stuk gereedschap? Wat is het budget en wat krijg ik er nu voor?
De printers die je noemt vallen beide onder een andere categorie. Een Ender 3 v2 is namelijk vaker een knutsel en schroef hobby en een Prusa is meestal een stuk gereedschap dat, bijna, altijd werkt.
Ben zelf fan van de prusa's maar zou iemand die nog niet zeker weet dat de hobby iets voor hem/haar is, zeker geen MK3S+(850 euro) aanraden als eerste printer, eerder een Prusa Mini+ (460 euro) ;)
Als je een grotere printer nodig hebt heb je ook nog een Sovol SV06 voor een 300 euro. En als je meer budget hebt(en haast) is er ook nog de Bambulabs optie(P1P voor 650 of X1 vanaf 940 euro).
Deze bambulab printers zijn meer plug en play. Sovol SV06 is een goeie goedkope prusa alternatief.

Ontwerpen kun je al beginnen via tinkercad met basis vormen en later zo ingewikkeld maken als je wilt. Denk aan programma's als Fusion waarin je een hele auto kunt ontwerpen. Genoeg cursussen te vinden op youtube of zelfs bij fusion zelf.

Boullie

• Hardy8

Een open deur naruurlijk, Een Ender heeft geen upgrades nodig, daar is direct goed mee te printen wanneer die goed ingesteld is, de meeste upgrades zijn gadges die men zich aanpraat.
Uit nieuwsgierigheid en om meer te leren over je printer kun je je natuurlijk wel met diverse upgrades bezighouden, maar of betere prints krijgt is te betwijfelen.
Bij een Ender is het wat meer werk om in te stellen, dan is een Prusa met een véél hogere prijs wel wat makkelijker, maar uiteindelijke printen ze even goed.
Voor het zelf tekenen kun je het beste met Tinkercad beginnen, wil je toch wat meer dan is Fusion360 een optie..

Ik zou voor een printer met goede ondersteuning van de fabrikant gaan. Dat kan een Prusa zijn, die hebben een redelijk goede ondersteuning via email, of een Bambu, maar of die goede ondersteuning bieden moet nog blijken. Eerlijk gezegd ben ik, door wat ik er tot nu toe over gelezen en op youtube gezien heb, geen fan van Bambu. Beter dan Creality, maar geen Prusa niveau van ondersteuning. Als de prijs een ding is kan je wellicht ook voor een P3Steel van HTA3D kiezen. Frame is onverwoestbaar. De ondersteuning is niet top, maar het komt uiteindelijk wel goed. Ze zitten in Spanje.

Als je voor een Ender gaat zou ik qua upgrades kijken naar een bed leveling probe, bijv. de CRTouch of een BLTouch en naar een all metal hotend, zodat je ook iets anders dan PLA kan printen. PETG Printen kan toch stiekem over tijd zorgen voor een aangebrand teflon buisje. Maar Creality is gewoon niet goed qua ondersteuning. De helpdesk, dat ben je zelf en eventueel nog wat lotgenoten.

© ocf81 1981-infinity

• GrazendeKoe
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-01 20:23
@Boullie @Hardy8 @ocf81 Dank voor jullie reacties!

Ik wil een concept product maken. Het is een concept, dus het hoeft niet te werken en het bestaat uit verschillende onderdelen die ik in elkaar moet zetten.

Zelf wil ik dus vooral een goed betaalbare gereed product hebben. Zo snel mogelijk printen dus. Ik ga eens kijken naar al jullie suggesties.

Toegegeven, de prijs van de Ender sprak me vooral aan. Ik ga de prijzen eens vergelijken van de gesuggereerde printers. Mijn budget is ~€250.
ocf81 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:30:
[...]

Ik zou voor een printer met goede ondersteuning van de fabrikant gaan. Dat kan een Prusa zijn, die hebben een redelijk goede ondersteuning via email, of een Bambu, maar of die goede ondersteuning bieden moet nog blijken. Eerlijk gezegd ben ik, door wat ik er tot nu toe over gelezen en op youtube gezien heb, geen fan van Bambu. Beter dan Creality, maar geen Prusa niveau van ondersteuning. Als de prijs een ding is kan je wellicht ook voor een P3Steel van HTA3D kiezen. Frame is onverwoestbaar. De ondersteuning is niet top, maar het komt uiteindelijk wel goed. Ze zitten in Spanje.

Als je voor een Ender gaat zou ik qua upgrades kijken naar een bed leveling probe, bijv. de CRTouch of een BLTouch en naar een all metal hotend, zodat je ook iets anders dan PLA kan printen. PETG Printen kan toch stiekem over tijd zorgen voor een aangebrand teflon buisje. Maar Creality is gewoon niet goed qua ondersteuning. De helpdesk, dat ben je zelf en eventueel nog wat lotgenoten.
Klopt het dat PLA een soort kunststof is in vloeibare vorm dat uithard? Welk soort materialen gebruik jij nog meer om te printen?

[Voor 55% gewijzigd door GrazendeKoe op 25-01-2023 20:22]

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Vanmiddag de LDO Voron 2.4 300 kit binnen gehad, 2 grote dozen. Ondertussen uitgepakt en moet zeggen dat ik onder de indruk ben van hoe alles is samengesteld en verpakt. Netjes in kleine dozen per soort en alles in zakjes met stickers wat er in hoort te zitten.

Als eerste nu de Nevermore afmaken en de prints in ABS+ starten en dan lekker bouwen de komende weken, ik heb er zin in !

PVoutput van mijn 4950Wp

GrazendeKoe schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:14:
<...>
Klopt het dat PLA een soort kunststof is in vloeibare vorm dat uithard? Welk soort materialen gebruik jij nog meer om te printen?
Alle materialen die met FDM-printers worden gebruikt zijn thermoplasten, dus plastics die smelten als de temperatuur wordt verhoogd en weer stollen als ze afkoelen. Ik gebruik voornamelijk PETG, omdat het net iets beter tegen hitte kan dan PLA en niet zo veel kromtrekt. Ik heb ook nog wat ASA, ABS, TPU en PLA op de plank liggen en nog wat oplosbare filamenten die als ondersteuningsmateriaal kunnen worden gebruikt. (HIPS, PVA en BVOH) Voor oplosbare ondersteuning heb je een 2e spuitmond nodig of moet je filament wisselen tijdens het printen (foutgevoelig rotklusje)

De harsen die bij MSLA printers worden gebruikt zijn uv-harders. Die worden dus hard als je er het juiste licht op schijnt.

© ocf81 1981-infinity

Pixelmagic schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:27:
Vanmiddag de LDO Voron 2.4 300 kit binnen gehad, 2 grote dozen. Ondertussen uitgepakt en moet zeggen dat ik onder de indruk ben van hoe alles is samengesteld en verpakt. Netjes in kleine dozen per soort en alles in zakjes met stickers wat er in hoort te zitten.

Als eerste nu de Nevermore afmaken en de prints in ABS+ starten en dan lekker bouwen de komende weken, ik heb er zin in !
Wij willen natuurlijk wel foto's zien hè? ;)

© ocf81 1981-infinity

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

GrazendeKoe schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:14:
@Boullie @Hardy8 @ocf81 Dank voor jullie reacties!
Toegegeven, de prijs van de Ender sprak me vooral aan. Ik ga de prijzen eens vergelijken van de gesuggereerde printers. Mijn budget is ~€250.
Een budget is natuurlijk altijd een belangrijke factor. Je zult alleen je verwachtingen realistisch moeten houden voor dat budget. Dat gezegd hebbende, ik heb een Ender 3 gehad waar wat aan gesleuteld is, en daar was weinig mis mee. Om te beginnen zou je gewoon eerst met het basisproduct aan de gang moeten. Upgraden is in principe niet nodig. Het ding kan prima printen out-of-the-box. Sowieso goed om eerst eea in de vingers te krijgen, en als je vertrouwd bent met het apparaat en de techniek, gaan kijken wat je zelf denkt dat verbeterd moet worden.
Ik heb geen praktijkervaring met de V2, dus ik durf niet te zeggen welke dingen persé moeten en wat onzin is, maar volgens mij is de V2 al uitgerust met wat upgrades die de community al op de oudere versies had uitgevoerd. Bedenk ook dat er mensen zijn die een farm hebben met Ender 3's die gewoon stock zijn. Zolang je ze netjes houdt en zo af en toe wat zaken controleert (riemspanning, slijtage van de wieltjes e.d)

Wat support betreft is de Ender 3 juist een goede keuze, want de 'support' wordt gewoon door de community gedaan. Het is een dermate populaire printer, dat er heel veel mensen zijn die er een hebben. Dus als je een probleem ondervindt, kun je best makkelijk hulp vinden in de community.

Als je gewoon begint met het goed instellen van de printer als je 'm hebt, en dan de site van Teching Tech gebruikt als startpunt, moet je in staat zijn om fatsoenlijke prints te produceren. Hij heeft ook nog een troubleshooting gids waar je kunt kijken wat je moet doen bij problemen, dus ik denk dat je daar een heel eind mee komt.
Hij heeft bovendien ook op Youtube een serie geplaatst om het 3D ontwerpen te leren. Als dat je ambitie is, is ook die serie aan te bevelen.

[Voor 5% gewijzigd door mphilipp op 25-01-2023 23:02]

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

• KevinSetz
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-01 16:14
Beste 3D printers,

Ik ben begonnen met mijn 2e hobby printer. Ik heb een prusa mk3s staan die het altijd stabiel doet echt heerlijk maar ik vindt het nogal leuk om wat te knutselen en heb ik een Creality Ender 5 gekocht.
Deze is inmiddels voorzien van:
  • Rasberry pi 4
  • BigTreeTech SKR mini E3 v3.0 32 bit mainboard
  • Touchscreen
  • Voron Stealth burner met Phaetus Rapido Hotend UHF
  • Autobed level
Ik dacht best een leuk lijstje om mee te gaan rotzooien. Maar nu komt de hele software gedoe waar ik eigenlijk niet zoveel kaas van heb gegeten en wil ik vragen om jullie hulp.

Ik wil graag Klipper + Mainsail installeren en mij lijkt het logisch om te beginnen met het updaten van de firmware.

Als goed is dat deze: https://github.com/Klippe...tech-skr-mini-e3-v3.0.cfg
Hier moet ik dus mijn bed formaat op aanpassen en lijkt mij op het eerste oog niet zo moeilijk? Of zit ik er helemaal naast volgens mij kan ik gewoon de X,Y,Z Max aanpassen van wat ik wil.

Nu de code van de extruder van de Bigtreetech skr mini board. Deze is dus vervangen voor een voron stealthburner. Hier onder de code van de Bigtreeteck skr:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
[extruder]
step_pin: PB3
dir_pin: !PB4
enable_pin: !PD1
microsteps: 16
rotation_distance: 33.500
nozzle_diameter: 0.400
filament_diameter: 1.750
heater_pin: PC8
sensor_type: EPCOS 100K B57560G104F
sensor_pin: PA0
control: pid
pid_Kp: 21.527
pid_Ki: 1.063
pid_Kd: 108.982
min_temp: 0
max_temp: 250

Is het niet zo dat ik gewoon de code van Voron Stealthburner kan pakken?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
[extruder]
step_pin: PA4
dir_pin: PA6
enable_pin: !PA2
#   E0 on mcu_xye
rotation_distance: 5.76576
#   555 steps per mm - 1.8 deg - 1/16 microstepping (Mobius2)
max_extrude_only_distance: 780.0
#   This is set high to allow the load/unload filament macros to run
heater_pin: PB4
#   D10 on mcu_xye
max_power: 1.0
sensor_type: Generic 3950
sensor_pin: PK5
#   T0 on mcu_xye
smooth_time: 3.0
pid_Kp: 16.430
pid_Ki: 0.755
pid_Kd: 89.337
min_extrude_temp: 170
max_temp: 270

Ik snap dat het niet kopiëren plakken is omdat je met de pin layout zit maar dat komt wel goed denk ik.

Daarna moet de BLtouch toegevoegd worden hier staan verschillende youtube video's over en zal ik vast wel uitkomen.

Na mijn idee is hierna de firmware up to date om er mee te gaan printen klopt dat?

Vraag (Verlengen kabels)
De hotend heeft wat korte kabels van de Temp sensor en de verwarming element. Deze moeten verlengd worden maar hoe? Ik kan op een bekende website niet de juiste kabels vinden of ben ik nou zo blind? Graag zal ik hier wat advies over willen. En hoe ik dit moet gaan verlengen.

Alvast ontzettend bedankt voor jullie hulp voor deze eerste stap _/-\o_

• citruspers
KevinSetz schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 07:09:
Beste 3D printers,

Ik ben begonnen met mijn 2e hobby printer. Ik heb een prusa mk3s staan die het altijd stabiel doet echt heerlijk maar ik vindt het nogal leuk om wat te knutselen en heb ik een Creality Ender 5 gekocht.
Deze is inmiddels voorzien van:
  • Rasberry pi 4
  • BigTreeTech SKR mini E3 v3.0 32 bit mainboard
  • Touchscreen
  • Voron Stealth burner met Phaetus Rapido Hotend UHF
  • Autobed level
Ik dacht best een leuk lijstje om mee te gaan rotzooien. Maar nu komt de hele software gedoe waar ik eigenlijk niet zoveel kaas van heb gegeten en wil ik vragen om jullie hulp.

Ik wil graag Klipper + Mainsail installeren en mij lijkt het logisch om te beginnen met het updaten van de firmware.

Als goed is dat deze: https://github.com/Klippe...tech-skr-mini-e3-v3.0.cfg
Hier moet ik dus mijn bed formaat op aanpassen en lijkt mij op het eerste oog niet zo moeilijk? Of zit ik er helemaal naast volgens mij kan ik gewoon de X,Y,Z Max aanpassen van wat ik wil.

Nu de code van de extruder van de Bigtreetech skr mini board. Deze is dus vervangen voor een voron stealthburner. Hier onder de code van de Bigtreeteck skr:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
[extruder]
step_pin: PB3
dir_pin: !PB4
enable_pin: !PD1
rotation_distance: 33.500
heater_pin: PC8
sensor_type: EPCOS 100K B57560G104F
sensor_pin: PA0
pid_Kp: 21.527
pid_Ki: 1.063
pid_Kd: 108.982
max_temp: 250

Is het niet zo dat ik gewoon de code van Voron Stealthburner kan pakken?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
[extruder]
step_pin: PA4
dir_pin: PA6
enable_pin: !PA2
#   E0 on mcu_xye
rotation_distance: 5.76576
#   555 steps per mm - 1.8 deg - 1/16 microstepping (Mobius2)
max_extrude_only_distance: 780.0
#   This is set high to allow the load/unload filament macros to run
heater_pin: PB4
#   D10 on mcu_xye
max_power: 1.0
sensor_type: Generic 3950
sensor_pin: PK5
#   T0 on mcu_xye
smooth_time: 3.0
pid_Kp: 16.430
pid_Ki: 0.755
pid_Kd: 89.337
min_extrude_temp: 170
max_temp: 270

Ik snap dat het niet kopiëren plakken is omdat je met de pin layout zit maar dat komt wel goed denk ik.

Daarna moet de BLtouch toegevoegd worden hier staan verschillende youtube video's over en zal ik vast wel uitkomen.

Na mijn idee is hierna de firmware up to date om er mee te gaan printen klopt dat?

Vraag (Verlengen kabels)
De hotend heeft wat korte kabels van de Temp sensor en de verwarming element. Deze moeten verlengd worden maar hoe? Ik kan op een bekende website niet de juiste kabels vinden of ben ik nou zo blind? Graag zal ik hier wat advies over willen. En hoe ik dit moet gaan verlengen.

Alvast ontzettend bedankt voor jullie hulp voor deze eerste stap _/-\o_
Leuk project!

Ik zou zeker even hier kijken ondanks dat je geen Voron hebt (maar wel de stealthburner, nice): https://docs.vorondesign.com/build/software/

Niet alles is van toepassing op jouw printer, maar zeker de "initial startup" heeft een paar goeie tips (gebruik M119 om je endstops te checken, doe een stepper buzz etc). Ga er maar van uit dat het een beetje trial en error wordt met de configuratie, en hou bij de eerste paar keer bewegen 1 hand op de noodstop of aan de power knop mocht het ineens mis gaan ;)

Lijkt me dat je inderdaad de config van de stealthburner kan gebruiken, mits je natuurlijk de pins van de SKR daarin zet. Qua bed grootte draait het vooral om "position_max: 235" op je X Y en Z assen.

Qua kabels...voor een temp. sensor maakt het allemaal niet zo veel uit, maar voor je heater moet je wel opletten dat je de juiste dikte kabel gebruikt. Is ook afhankelijk van of je 12 of 24V gebruikt.

EDIT: Klipper heeft trouwens al een voorbeeld file specifiek voor de Ender 5: https://github.com/Klippe...-creality-ender5-2019.cfg

Moet je alleen de pin mappings aanpassen naar de SKR.

• KevinSetz
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-01 16:14
citruspers schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 08:50:
[...]

Leuk project!

Ik zou zeker even hier kijken ondanks dat je geen Voron hebt (maar wel de stealthburner, nice): https://docs.vorondesign.com/build/software/

Niet alles is van toepassing op jouw printer, maar zeker de "initial startup" heeft een paar goeie tips (gebruik M119 om je endstops te checken, doe een stepper buzz etc). Ga er maar van uit dat het een beetje trial en error wordt met de configuratie, en hou bij de eerste paar keer bewegen 1 hand op de noodstop of aan de power knop mocht het ineens mis gaan ;)

Lijkt me dat je inderdaad de config van de stealthburner kan gebruiken, mits je natuurlijk de pins van de SKR daarin zet. Qua bed grootte draait het vooral om "position_max: 235" op je X Y en Z assen.

Qua kabels...voor een temp. sensor maakt het allemaal niet zo veel uit, maar voor je heater moet je wel opletten dat je de juiste dikte kabel gebruikt. Is ook afhankelijk van of je 12 of 24V gebruikt.

EDIT: Klipper heeft trouwens al een voorbeeld file specifiek voor de Ender 5: https://github.com/Klippe...-creality-ender5-2019.cfg

Moet je alleen de pin mappings aanpassen naar de SKR.
Dankjewel voor deze informatie hier kan ik zeker wat mee! Ga vanavond direct er mee aan de slag O-)
Ik heb een 24V heaterblock heb ik net gecheckt. Heb jij enig idee welke kabel ik moet bestellen? Graag een linkje _/-\o_ en kan ik ze dan gewoon aan elkaar solderen of moet er een connector tussen?

• citruspers
KevinSetz schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:14:
[...]

Dankjewel voor deze informatie hier kan ik zeker wat mee! Ga vanavond direct er mee aan de slag O-)
Ik heb een 24V heaterblock heb ik net gecheckt. Heb jij enig idee welke kabel ik moet bestellen? Graag een linkje _/-\o_ en kan ik ze dan gewoon aan elkaar solderen of moet er een connector tussen?
Ik ben wat terughoudend in elektrisch advies geven omdat ik er niet helemaal in thuis ben, en de gevolgen stevig kunnen zijn. ;)

Zelf gebruikte ik 20AWG kabel met een PTFE lining omdat deze in een kabelrups zat, merk Heluflon (via tme.eu), al ben ik inmiddels over naar 18AWG kabel omdat de hele toolhead nu via CANbus wordt aangestuurd, en alles over nog maar 4 kabels loopt.

Als connectors gebruikte ik Molex Microfit 3.0, al is dat wel een investering als je ook nog een tang er bij moet halen.

• breaker.evert
Pixelmagic schreef op maandag 23 januari 2023 @ 17:13:
[...]

Nevermore staat hier nu te printen, dit weekend 2 lack tafeltjes op elkaar gemaakt met wat tussenstukjes en plexiglas er tussen. Plexi randjes met plakband dicht gemaakt. Ben je voor ~€50 klaar. Carbon alleen nog even bestellen en printen maar,

De printer staat in een lack behuizing. En kan inderdaad de gaten dicht tapen en dan nevermore gebruiken

Mag ik vragen waar je de LDO Voron 300 kit heb besteld.
Veel webshops bieden dit aan soms met wat goedkopere onderdelen.
@KevinSetz Volts is maar de helft van het verhaal ben ik bang, je moet ook de Watts weten in dit geval, om een perfecte kabel keuze te kunnen maken.

Dat gezegd hebbende, ik denk niet dat je meer dan 50W hebt, wat 2.08Amps is, en dus een 18AWG kabel, volgens deze bron:
https://www.powerstream.com/Wire_Size.htm

Maar volgens mij kan je ook weg komen met een hogere AWG als 20 of 22, als je de beschrijvingen op die site leest is "power transmission" in een bundel van andere kabels, niet echt 't geval met printers.

• InflatableMouse

Naast alle adviezen hierboven ga ik ook mijn centjes in het zakje doen >:) . Als je door alle adviezen niet meer wist wat je moest doen, weet je het hierna nog minder O-) :z :+ .

Kort maar krachtig: tot voor kort gold dat hoe meer dat jij wilt printen zonder te hoeven knutselen, hoe duurder de printer in principe moest zijn. Deze regel wordt langzaam minder van toepassing met printers zoals de Bamboo en wellicht latere modellen van de bekendere merken.

De ender 3v2 is in mijn bescheiden mening GEEN printer voor mensen die weinig of niet willen knutselen.

Misschien hangt een en ander samen met hoe belangrijk je print kwaliteit vindt, maar mijn voorbeelden hierboven kreeg ik echt niet uit mijn Ender toen deze nog origineel was. Sterker nog, daar kan je geen ABS of ASA op printen want daar heb je een enclosure/tent voor nodig.

De Ender 3 dien je deels ook zelf te assembleren en heel eerlijk: als je niet goed snapt hoe je dingen haaks op elkaar moet krijgen en als je lastig kan visualiseren in je hoofd hoe dat een scheefhangende gantry (dat verticale ding waar je printkop aanhangt of een naar voor- of achter hellend frame je prints beinvloeden, dan ga je nooit echt mooie prints kunnen maken. Je gaat zaken moeten instellen en het is gewoon belangrijk dat je bepaalde kennis hebt en snapt waar je mee bezig bent. Als ik dan lees dat je niet zo veel wilt knutselen dan denk ik dan moet je geen Ender kopen.

Alles hangt denk ik af van twee dingen; 1) jouw technisch (werktuigbouwkundig) inzicht en kundigheid daarin en 2) de verwachtte print kwaliteit, zowel optisch en in nauwkeurigheid. Punt 2 hangt grotendeels af van punt 1 (niet helemaal), je kan visueel mooie prints krijgen die niet heel nauwkeurig zijn. Als het een onderdeel wordt dat je ergens moet inbouwen wordt nauwkeurigheid belangrijker en boeit het minder als het niet zo mooi is.

Je hoeft geen HBO or WO werktuigbouwkundig ingenieur te zijn hoor, dat ben ik ook niet. Het allemaal een beetje snappen (misschien aanleg voor hebben en handig zijn?) is wel echt een vereiste wat mij betreft. En je kan het slecht treffen met een Ender denk ik, dat je toch echt wel MOET knutselen, uitzoeken en tweaken om er mooie dingen uit te halen. Je kan ook geluk hebben, dat ding zonder moeite in elkaar knutselen en dat die meteen perfect print. Dat is denk ik de gok die je neemt. Wil je echt niet knutselen dan zou ik het niet doen als ik jou was, maar wil je het niet maar kan je het wel, en ben je er met wat tegenzin toch bereid er in te duiken, dan zou je een Ender kunnen overwegen.
mphilipp schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 23:00:
[...]
Wat support betreft is de Ender 3 juist een goede keuze, want de 'support' wordt gewoon door de community gedaan. Het is een dermate populaire printer, dat er heel veel mensen zijn die er een hebben. Dus als je een probleem ondervindt, kun je best makkelijk hulp vinden in de community.
Met alle respect, maar dat is toch geen ondersteuning. Je bent afhankelijk van je eigen inzet. Als je Prusa of HTA mailt is er iemand die je reserveonderdelen kan sturen als dat nodig is. Dat gaat bij Creality echt niet gebeuren hoor.

© ocf81 1981-infinity

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

ocf81 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:49:
[...]

Met alle respect, maar dat is toch geen ondersteuning. Je bent afhankelijk van je eigen inzet. Als je Prusa of HTA mailt is er iemand die je reserveonderdelen kan sturen als dat nodig is. Dat gaat bij Creality echt niet gebeuren hoor.
Klopt, is geen officiele ondersteuning. Maar vergelijk appels niet met peren. Een Ender 3 kost geen €800, dus dan moet ik ook geen 24/7 support verwachten. Ondertussen kan ik voor het gros van de problemen die ik ondervindt prima terecht bij de community.
Is dat ideaal? Voor de een wel, voor de ander niet. Ik heb er geen moeite mee. Ik verwacht dat ook niets van Creality.

mphilipp schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:52:
[...]

Klopt, is geen officiele ondersteuning. Maar vergelijk appels niet met peren. Een Ender 3 kost geen €800, dus dan moet ik ook geen 24/7 support verwachten. Ondertussen kan ik voor het gros van de problemen die ik ondervindt prima terecht bij de community.
Is dat ideaal? Voor de een wel, voor de ander niet. Ik heb er geen moeite mee. Ik verwacht dat ook niets van Creality.
Een 3DSteel van HTA3D kost ook geen €800, eerder de helft (ligt aan welke opties). Toegegeven, de response duurt een dag of twee of drie, maar je krijgt wel ondersteuning.

[Voor 4% gewijzigd door ocf81 op 26-01-2023 12:09]

© ocf81 1981-infinity

• InflatableMouse
mphilipp schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:52:
[...]

Ik denk dat we twee zaken duidelijk van elkaar dienen te onderscheiden. Aan de ene kant problemen die voortkomen uit of tijdens het gebruik, printproblemen zoals stringing, bed adhesie, te heet/te koud dat soort dingen. Zeg maar de top 10 veel voorkomende problemen die je op zoveel websites terug kan vinden.

De andere kant is mechanische / electr(on)ische problemen die voortkomen uit een ondeugdelijk produkt. Een fabrikant dient, onafhankelijk van de prijs een deugdelijk produkt te leveren en daar ondersteuning op te bieden (dat is wettelijk geregeld, onafhankelijk van de prijs). Als iemand dus voor 100 euro een Ender 3 koopt en deze werkt niet goed doordat (voorbeeld) de drivers te weinig vermogen leveren en de stepper motors stapjes overslaan, dan hoort elke fabrikant (ook Creality dus) hier ondersteuning op te bieden en het op te lossen.

Community support is mijns inziens voor voor problemen in punt 1, niet voor problemen met punt 2 (alhoewel de community daar natuurlijk wel op kan wijzen of helpen aantonen).

Ik denk dat jij dit ook weet en snapt, toch wilde ik dat nog even duidelijk benoemen want het kan en mag niet zo zijn dat er een verwachting onstaat dat, omdat iets maar 100 euro kost, je geen ondersteuning mag verwachten want dat is gewoonweg niet waar.

[Voor 5% gewijzigd door InflatableMouse op 26-01-2023 12:27]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

InflatableMouse schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:19:
[...]
Ik denk dat jij dit ook weet en snapt, toch wilde ik dat nog even duidelijk benoemen want het kan en mag niet zo zijn dat er een verwachting onstaat dat, omdat iets maar 100 euro kost, je geen ondersteuning mag verwachten want dat is gewoonweg niet waar.
Tsja...dat is een kwestie van hoe je erin staat. Ik had de mijne tweedehands en ook al had ik 'm nieuw gekocht, ik had mijn research gedaan. Ik wist gewoon dat ik niet echt premium level support (if any) kon verwachten van Creality. Sommige mensen maken daar een punt van, maar ik niet. Koop het dan niet, als je daarop zit te wachten. Koop dan iets waar je we'l support op krijgt. Bovendien heb ik voor wat betreft kapotte zaken niets met Creality te maken, maar met de toko waar ik 'm gekocht heb. Dus als een nieuwe Ender 3 stuk gaat binnen 2 jaar door een verrotte voeding, ga je gewoon terug naar winkel XYZ en zet 'm op de toonbank.

Maar goed, mijn positie is dus zo. Je kunt het door wat onderzoek te doen vooraf weten. Als dat belangrijk voor je is, moet je dat ook altijd zeker doen. Simpel navragen op zo'n forum is dan het eerste wat je doet.

Straks komt er - als de sterren goed staan - een Prusa XL en voor een printer van die prijsklasse wil ik ook echt premium support. Maar ik had ook prima een Voron kunnen hebben. Geen support, maar wel een dure printer. Dus ja....het is maar hoe je erin staat.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

ocf81 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:54:
[...]
Een 3DSteel van HTA3D kost ook geen €800, eerder de helft (ligt aan welke opties). Toegegeven, de response duurt een dag of twee of drie, maar je krijgt wel ondersteuning.
Het is heel simpel: als je dat graag wil, moet je zoiets kopen. Zie hierboven. Het is niet zo moeilijk om erachter te komen welke support je hebt van de fabrikant, als je dat wil. Garantie handelt de winkel waar je 'm koopt af.

mphilipp schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 17:04:
[...]

Het is heel simpel: als je dat graag wil, moet je zoiets kopen. Zie hierboven. Het is niet zo moeilijk om erachter te komen welke support je hebt van de fabrikant, als je dat wil. Garantie handelt de winkel waar je 'm koopt af.
De gemiddelde (weder)verkoper van een Ender is door de bank genomen gewoon een niet veel meer dan een dozenschuiver, dus dan zit je met de gebakken peren als je een probleem hebt. Die gaan denk ik niet heel vrijgevig zijn met het opsturen van reserveonderdelen of het helpen bij een probleem. En dan te bedenken dat een Creality veel meer onderhoud nodig heeft in vergelijking met een Prusa, alleen al vanwege de v-slot wieltjes. Je moet echt weten wat je koopt als je een Creality printer koopt, dat is geen zorgeloze ervaring. Het aantal video's waar ik mensen met een printfarm heb gezien die van Creality zijn afgestapt overtreft het aantal waar men tevreden is over Creality. Dat zegt wat mij betreft wel wat.
Maar goed, dat vind jij dus geen probleem en ik heb daar na een Anet A8 totaal te hebben omgekat tot een P3Steel en de ervaring met een Prusa SL1S en hun support een andere mening over. Ondersteuning doet er toe. Ik zou dan ook aan beginners die zeggen geen project te willen geen Creality aanraden puur om die reden.

© ocf81 1981-infinity

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:09
Hier ook begonnen met mijn printertje weer wat verder te upgraden/verbeteren. Heb de Nevermore V5 geprint in Formfutura ReForm - rTitan Anthracite Grey (ABS) met als doel dat alle vervolg-abs printen met de nevermore ingeschakeld gaan gebeuren. Vroeger veel in ABS geprint op mijn toendertijd "PP3DP UP Mini!" en toen nooit echt stilgestaan bij de dampen etc. (Wat kunnen tijden toch snel veranderen B) ).

Als de Nevermore eenmaal in de printer zit is de volgende stap de kap electrisch bedienbaar maken. Daarna een PPM sensor plaatsen. Dan kan uiteindelijk de printer zichzelf na het printen uitschakelen en de kap openzetten zodra de PPM waardes weer gezond zijn.

Ben verder wel benieuwd naar de performance van de Nevermore V5. Dit omdat ik een Vcore-3 500 heb met een zeer grote behuizing. Misschien dat ik er twee naast elkaar moet plaatsen :Y .

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

breaker.evert schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:43:
[...]

De printer staat in een lack behuizing. En kan inderdaad de gaten dicht tapen en dan nevermore gebruiken

Mag ik vragen waar je de LDO Voron 300 kit heb besteld.
Veel webshops bieden dit aan soms met wat goedkopere onderdelen.
Ga morgen als het meezit de Nevermore in elkaar zetten en de ABS+ is ook binnen dus hopelijk een cube printen om te kijken of ik met maatvoering goed genoeg ben.

Ik ben bewust voor de LDO kit gegaan vanwege (het gebrek aan) kwaliteit bij sommige andere sets. Ik wil geen eindeloos upgrade project doen waarbij uiteindelijk de hele printer is vervangen. Gisteren de kit binnen (maandag besteld) en eerste indruk is echt heel erg goed, alles in doosjes per soort, vervolgens in zakjes met overal labels op. Ik heb hem besteld bij 3djake, geen enkele klacht op dit moment, leveren snel en netjes.

PVoutput van mijn 4950Wp

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

Ik zag dat de Artillery Sidewinder x1 bij banggood weer voor een goede prijs verkocht wordt ( met coupon BGeac927 iets meer dan 200 euro). De x2 is ook niet duur. En misschien dat er ook nog wel een goede deal voor de genius is.

Weet niet hoe die printers er nu voor staan, dus daar moet je jezelf even voor inlezen. Maar waren prima printertjes een jaar geleden. Net iets completer uitgerust dan de Enders.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

ocf81 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 18:38:
[...]
Ik zou dan ook aan beginners die zeggen geen project te willen geen Creality aanraden puur om die reden.
Nouja...je kunt er een heel drama van maken natuurlijk. Maar wat ik zeg is duidelijk: doe je huiswerk en beslis of je een Creality wil hebben ja of nee. Je hoeft er echt geen 3 weken over te doen om te weten te komen wat je eraan hebt.

Persoonlijk vind ik dat je enorm overdrijft. Ik heb tot nu toe 0 problemen met Creality gehad die kwamen door slechte kwaliteit. Hooguit door eigen gepruts. Maar goed, ik heb ook geen zin om er een heel verhaal van te maken. Mijn standpunt is duidelijk. Wie zijn huiswerk doet en zijn eisen op een rijtje heeft, weet wat ie moet kopen. En dat geldt voor elk merk en elk ding dat je koopt.

• rinkel
Daaristiedan:

Linear rails.
Eerste indruk is: minder lawaai. Niet dat het heel erg veel uitmaakt, maar scheelt weer iets.
Printkwaliteit maakt vooralsnog niets uit.
Ik moet nog wel even iets doen aan het positioneren van het bedframe, y afstand klopt niet helemaal.
Het zijn de chinese varianten. Ik had nog een extra carrier nodig, die komt van amazon.
Leek op t eerste gezicht betere bouwkwaliteit, maar rolt minder mooi.

Op de planning: linear rail op de x-as. Maar daarvoor moet ik eerst naar de ontwerptafel, want het lijkt erop dat ik de enige ben met deze extruder.
Pagina: 1 ... 26 27 28 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee