GrazendeKoe schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:04:
Ik zit er aan te denken een Ender 3 v2 te halen. Eerste vragen die in me op kwamen:
- Welke upgrades
moet ik doen? Wat kost dit?
Of kan ik beter direct voor een Prusa gaan? Ik wil dat dat ding voor me print, niet dat ik giga veel moet tweaken.
Naast alle adviezen hierboven ga ik ook mijn centjes in het zakje doen

. Als je door alle adviezen niet meer wist wat je moest doen, weet je het hierna nog minder

.
Kort maar krachtig: tot voor kort gold dat hoe meer dat jij wilt printen zonder te hoeven knutselen, hoe duurder de printer in principe moest zijn. Deze regel wordt langzaam minder van toepassing met printers zoals de Bamboo en wellicht latere modellen van de bekendere merken.
De ender 3v2 is in mijn bescheiden mening GEEN printer voor mensen die weinig of niet willen knutselen.
Misschien hangt een en ander samen met hoe belangrijk je print kwaliteit vindt, maar mijn voorbeelden hierboven kreeg ik echt niet uit mijn Ender toen deze nog origineel was. Sterker nog, daar kan je geen ABS of ASA op printen want daar heb je een enclosure/tent voor nodig.
De Ender 3 dien je deels ook zelf te assembleren en heel eerlijk: als je niet goed snapt hoe je dingen haaks op elkaar moet krijgen en als je lastig kan visualiseren in je hoofd hoe dat een scheefhangende gantry (dat verticale ding waar je printkop aanhangt of een naar voor- of achter hellend frame je prints beinvloeden, dan ga je nooit echt mooie prints kunnen maken. Je gaat zaken moeten instellen en het is gewoon belangrijk dat je bepaalde kennis hebt en snapt waar je mee bezig bent. Als ik dan lees dat je niet zo veel wilt knutselen dan denk ik dan moet je geen Ender kopen.
Alles hangt denk ik af van twee dingen; 1) jouw technisch (werktuigbouwkundig) inzicht en kundigheid daarin en 2) de verwachtte print kwaliteit, zowel optisch en in nauwkeurigheid. Punt 2 hangt grotendeels af van punt 1 (niet helemaal), je kan visueel mooie prints krijgen die niet heel nauwkeurig zijn. Als het een onderdeel wordt dat je ergens moet inbouwen wordt nauwkeurigheid belangrijker en boeit het minder als het niet zo mooi is.
Je hoeft geen HBO or WO werktuigbouwkundig ingenieur te zijn hoor, dat ben ik ook niet. Het allemaal een beetje snappen (misschien aanleg voor hebben en handig zijn?) is wel echt een vereiste wat mij betreft. En je kan het slecht treffen met een Ender denk ik, dat je toch echt wel MOET knutselen, uitzoeken en tweaken om er mooie dingen uit te halen. Je kan ook geluk hebben, dat ding zonder moeite in elkaar knutselen en dat die meteen perfect print. Dat is denk ik de gok die je neemt. Wil je echt niet knutselen dan zou ik het niet doen als ik jou was, maar wil je het niet maar kan je het wel, en ben je er met wat tegenzin toch bereid er in te duiken, dan zou je een Ender kunnen overwegen.