En goede antwoorden, dank je!
Qua frame zijn er enige opties. Mijn A8 is inmiddels voorzien van (een variant van) een
TATARA frame (P3Steel op A8 formaat) Je kan ook voor een AM8 gaan. Die extrusies zijn niet zo heel duur, maar je moet dan wat printen om alles rond te krijgen. (PETG is waarschijnlijk goed genoeg)
Ik zag dat je bij die AM8 kit van Ratrig die je verderop linkte ook de bevestigingendelen kunt meebestellen. In mijn geval denk ik de betere optie. Ja kost een paar centen meer natuurlijk, maar in de huidige staat van die printer verwacht ik niet om die onderdelen zelf nu netjes genoeg te kunnen printen. Dan zou ik ze moeten printen in de hoop dat ze net goed genoeg zijn, dan de printer ombouwen naar het nieuwe frame, en die onderdelen dan nogmaals in betere staat printen, en de printer opnieuw opbouwen.
Een magnetisch bed heeft voor- en nadelen. Ik kan met mijn MK52 bed de acceleratie niet zo hoog zetten zonder dat de magnetische plaat gaat verschuiven. Maar het is inderdaad wel makkelijk om zo een plaat van de printer te kunnen trekken. Overigens is een glasplaat met wat 3DLac bijna even makkelijk.
Ga ik nog eens naar kijken dan wat de opties zijn; ik verwacht ook niet direct een printer die een Benchy in
minder dan 3 minuten print

Qua controller hebben veel controllers toch nog een beperking als het gaat om het maximale stroomniveau dat richting een bed kan worden gestuurd. Meestal zo'n 10A. Dat is op het randje van wat een bed wel of niet kan trekken. Ik heb daarom voor de zekerheid toch maar een MOSFET op mijn SKR1.4 aangesloten. (die gaat binnenkort eruit voor een Duet 3 mini 5+)
Wat ik las was voornamelijk dat het niet eens zo zeer die mosfet op het bord is, maar ook de aansluiting op de controller die na verloop van tijd krokant wordt. Nou heb ik wel v1.5 van dat bord, met voor het bed schroefterminals en geen rammelig stekkertje.
Ik denk dat als je voor een Ender gaat, je waarschijnlijk een betere printer gaat krijgen, maar geen topprinter. De eerste Ender 3 variant die alles uit de doos goed doet is de S1 en die kost toch wel minimaal €360. Voor dat bedrag kan je echt wel zelf iets in elkaar zetten dat de Ender gaat verslaan.
Ik denk dat dat het primaire antwoord op mijn vraag eigenlijk wel is. Als ik met modden die A8 nooit zo goed krijg als een nieuwe Ender dan is die nieuwe de betere optie, maar als ik voor hetzelfde geld deze in een staat krijg die net zo goed zo niet beter werkt dan die Ender, dan heeft dat denk ik de voorkeur.
Het is juist voor mij weer eens wat lekker knutselen en hobbiën. Het mag geld kosten, en het mag tijd kosten.
Dit is wat ik denk dat je nodig hebt als je zelf aan de slag gaat:
RatRig:
RatRig AM8 frame kit €69 + €15 shipping = €84
HTA 3D:
BTT SKR mini E3 2.0 €65
3D Touch kit €18
Mosfet module €6
Voor de hotend zou ik voor een
E3D Revo gaan, maar als dat je te duur is, kan bijv. een
Phætus Dragon ook wel voor €75. Zolang het maar iets is waarmee de spuitmond makkelijk te vervangen is. Dat is namelijk een van de vervelende klusjes van het 3D printen.
En daarnaast nog 1 à 2 rolletjes PETG à 30 per stuk.
Verzending is bij HTA €12.
Het bed kan je hergebruiken als je een soldeerbout hebt met voldoende vermogen. Gewoon de draden vastsolderen. Daar is verder niks mis mee.
Verder heb je nog wat schroefjes en lagers nodig. Ca €20?
Bij elkaar dus ca €340. Iets meer als je voor de Revo optie gaat. Vergelijkbaar in prijs dus.
Dat ziet er wel uit als zinnige zaken inderdaad. Als ik voor al die opties zou gaan bouw ik nagenoeg een nieuwe printer. Zoals ik dat zie (en ook mede gezien de reactie van @
ManIkWeet kan ik dat ook gefaseerd doen. Eens beginnen met dat nieuwe frame, die mosfet en een magneet- of glasplaat voor het bed, en eventueel later de rest? Eerst eens zien hoe hij dan performt, en dan kan een andere hot-end, bowden setup etc altijd later nog?
De vraag is dan wat jouw tijd waard is en wat je van een printer verwacht. Op zich is er niks mis om toch voor de ender te gaan. Maar de goedkopere Enders hebben nog wel een of twee upgrades nodig. Zo is het, voor zover mij bekend, nodig om een ABL sensor te installeren en om de koeling te verbeteren.
Wat ik verwacht en hoop is om er lekker wat avonden mee te kunnen hobbiën, van te leren en ervaring mee op te doen. Ik heb geen direct doel waarvoor ik direct een volledig werkende printer met strakke resultaten nu nodig heb. Ik wil me hiermee en hierna juist ook eens gaan verdiepen in het zelf ontwerpen van dingen ipv alleen maar Thingiverse te downloaden.
Ondanks het licht jammere eindresultaat, had ik zeker lol in het bouwen van die Anet destijds.
Zoals ik al zei het mag tijd kosten, en uitprobeer en uitzoekwerk. Juist wel
Ik spendeer liever tijd aan het ding zelf dan er eentje kant en klaar uit de doos te trekken, mits het te behalen eindresultaat daarmee wel goed kan zijn. Vandaar ook mijn vraag; zouden jullie zeggen van 'dump die Anet en koop wat schappelijks, want dat oude lijk is hoe dan ook geen eer aan te behalen' dan is dat een goede overweging.
Maar ik begrijp nu uit jullie advies dat voor hetzelfde geld, maar met wat meer tijd en moeite ik hoogstwaarschijnlijk een vergelijkbaar zo niet beter resultaat kan halen?
Dan spendeer ik juist graag die extra tijd daar aan.
Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming, 'Wow! What a Ride!'