• Pinky-H9
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-01 09:18
samisdebest schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:09:
Vraagje. Heeft iemand ervaring met PETG onderdelen in een enclosure? Mijn oog staat op een Ratrig vcore 3.1 kit, en zie de voordelen van een enclosure vanwege de mogelijkheid om luchtfiltering in te bouwen. Print eigenlijk alleen maar PETG (zie geen reden om ABS of dergelijke te gebruiken, en de nare gassen die ervanaf komen houden me ook tegen), dus vraag me af of ik er mee weg zou komen als ik de printed parts gewoon in PETG laat.
Enclosed & PETG is a no go ....

Overigens bied ik RatRig parts aan in ABS (Mag ze Officieel printen van RatRig ben gelicenceerd door ze)

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:11
Pinky-H9 schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:55:
[...]

Enclosed & PETG is a no go ....
Waarom is dat een no go?
Ik doe hier niks anders, alles wat ik print gebeurt in een enclosure (de 'tent' van Creality) en dat gaat allemaal prima. Staat nu een uur PETG te printen met bed op 60 graden, extruder op 235 graden en het is 24,9 graden in de enclosure.

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-01 15:33

BiLo

PSN: toiletcleaner

ninjazx9r98 schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:10:
[...]

Waarom is dat een no go?
Ik doe hier niks anders, alles wat ik print gebeurt in een enclosure (de 'tent' van Creality) en dat gaat allemaal prima. Staat nu een uur PETG te printen met bed op 60 graden, extruder op 235 graden en het is 24,9 graden in de enclosure.
even los van tocht ofzo is er weinig reden om PLA of PETG enclosed te printen. Andere materialen zoals bijvoorbeeld ABS kun je bijna niet anders dan enclosed printen.

In de chamber van mijn Voron wordt het zon 55 graden (printing temps van 255/110). Met zulke temperaturen wil je absoluut geen structurele parts van PETG hebben, die zullen op termijn falen.

Dus voor jou wellicht prima, maar niet representatief voor use-cases van anderen

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:11
BiLo schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:38:
[...]

Dus voor jou wellicht prima, maar niet representatief voor use-cases van anderen
Maar dat geldt dan dus twee kanten op? Dat het voor jou niet werkt is net zo goed niet representatief voor use-cases van anderen?
Ik vond de no go nogal sterk, vandaar mijn vraag waarom dat zo zou zijn en om er weer wat van te leren. Eigenlijk is het dus meer zoals de Engelsen zeggen "it depends"
Bij PLA deed ik overigens afgelopen zomer over het algemeen het dak van de enclosure een stuk open maar volledig zonder enclosure heb ik teveel mislukte prints gehad dus helemaal zonder doe ik sowieso niet meer.
Temperatuur is ondertussen opgelopen tot 26,5 na ruim anderhalf uur. Zal ook nog uitmaken wat voor enclosure het is en hoe groot deze is lijkt mij voor wat betreft de temperatuur die uiteindelijk gehaald wordt in de enclosure.
@SambalBij Goede vragen.

Qua frame zijn er enige opties. Mijn A8 is inmiddels voorzien van (een variant van) een TATARA frame (P3Steel op A8 formaat) Je kan ook voor een AM8 gaan. Die extrusies zijn niet zo heel duur, maar je moet dan wat printen om alles rond te krijgen. (PETG is waarschijnlijk goed genoeg)
Een magnetisch bed heeft voor- en nadelen. Ik kan met mijn MK52 bed de acceleratie niet zo hoog zetten zonder dat de magnetische plaat gaat verschuiven. Maar het is inderdaad wel makkelijk om zo een plaat van de printer te kunnen trekken. Overigens is een glasplaat met wat 3DLac bijna even makkelijk.

Qua controller hebben veel controllers toch nog een beperking als het gaat om het maximale stroomniveau dat richting een bed kan worden gestuurd. Meestal zo'n 10A. Dat is op het randje van wat een bed wel of niet kan trekken. Ik heb daarom voor de zekerheid toch maar een MOSFET op mijn SKR1.4 aangesloten. (die gaat binnenkort eruit voor een Duet 3 mini 5+)

Ik denk dat als je voor een Ender gaat, je waarschijnlijk een betere printer gaat krijgen, maar geen topprinter. De eerste Ender 3 variant die alles uit de doos goed doet is de S1 en die kost toch wel minimaal €360. Voor dat bedrag kan je echt wel zelf iets in elkaar zetten dat de Ender gaat verslaan.

Dit is wat ik denk dat je nodig hebt als je zelf aan de slag gaat:

RatRig:
RatRig AM8 frame kit €69 + €15 shipping = €84

HTA 3D:
BTT SKR mini E3 2.0 €65
3D Touch kit €18
Mosfet module €6
Voor de hotend zou ik voor een E3D Revo gaan, maar als dat je te duur is, kan bijv. een Phætus Dragon ook wel voor €75. Zolang het maar iets is waarmee de spuitmond makkelijk te vervangen is. Dat is namelijk een van de vervelende klusjes van het 3D printen.
En daarnaast nog 1 à 2 rolletjes PETG à 30 per stuk.
Verzending is bij HTA €12.
Het bed kan je hergebruiken als je een soldeerbout hebt met voldoende vermogen. Gewoon de draden vastsolderen. Daar is verder niks mis mee.
Verder heb je nog wat schroefjes en lagers nodig. Ca €20?

Bij elkaar dus ca €340. Iets meer als je voor de Revo optie gaat. Vergelijkbaar in prijs dus.

De vraag is dan wat jouw tijd waard is en wat je van een printer verwacht. Op zich is er niks mis om toch voor de ender te gaan. Maar de goedkopere Enders hebben nog wel een of twee upgrades nodig. Zo is het, voor zover mij bekend, nodig om een ABL sensor te installeren en om de koeling te verbeteren.

Overigens kan je bij HTA3D ook een complete P3Steel kopen voor net iets meer. (€425, er zijn ook goedkopere uitvoeringen)

Ik ben zelf heel tevreden over mijn P3Steel frame. Superstijf en nagenoeg onverwoestbaar. Ik denk ook stijver dan een Ender of AM8, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Je zou dus ook kunnen kijken naar het laten snijden van een TATARA frame. Ik heb mijn TATARA frame bij Orballo printing besteld. Die toko zou ik niet aanraden. Maar wellicht weet je nog een adresje waar je dat kan laten doen.

[Voor 4% gewijzigd door ocf81 op 05-12-2022 13:56]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag van wokeness! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

• Pinky-H9
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-01 09:18
[...]

Waarom is dat een no go?
[...]

Waarom is dat een no go?
Als jou tent "maar" 24 graden wordt dan noem ik dat niet echt enclosure :)
Ik heb in mijn enclosure 50-60 graden en geloof me PETG overleefd dat niet (been there done that)

natuurlijk kan je een enclosure koud houden dmv een fan maar aangezien ik ABS / ASA print heb ik een binnen temp van rond de 55 graad nodig.
@SambalBij Het frame ombouwen naar AM8 is redelijk te doen, misschien ben je goedkoper uit als je zelf de extrusies en bevestigingsstrukken besteld, maar die kit van RatRig ziet er best puik uit.

Voor 't bed kan je inderdaad beter een externe MOSFET gebruiken, sommige mensen doen dat ook voor de hotend maar dat vind ik onzin.

Glasplaat maakt 't allemaal best zwaar, maar de printer zal nooit echt een snelheidsmonster zijn dus je zou ervoor kunnen kiezen. Persoonlijk zou ik voor een magnetische plaat gaan, dan ruk je je ben niet uit elkaar elke keer dat een printje los moet...

Het Anet A8 bordje is op zich prima, behalve de bed MOSFET, die zou ik gewoon blijven gebruiken. Voor Arduino projectjes zou kunnen, maar bedenk wel dat de FLASH ruimte beperkt is.

Qua extruder zou ik alles zo laten als het is, als je echt wilt veranderen zou ik direct drive met een BMG clone en E3D V6 gaan. Zeker als je een AM8 frame gebruikt zal 't gewicht niet zoveel problemen geven, je kan dat altijd compenseren met een bed mesh.

• haarbal
  • Laatst online: 23:49
[...]

Waarom is dat een no go?
Het ging dacht ik om de onderdelen van de printer, dus in een opgestookte enclosure een hete stepper met een petg onderdeel bevestigen, wellicht niet het beste idee

Mechwarrior Online: Flapdrol

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-01 16:27

SambalBij

We're all MAD here

En goede antwoorden, dank je!
Qua frame zijn er enige opties. Mijn A8 is inmiddels voorzien van (een variant van) een TATARA frame (P3Steel op A8 formaat) Je kan ook voor een AM8 gaan. Die extrusies zijn niet zo heel duur, maar je moet dan wat printen om alles rond te krijgen. (PETG is waarschijnlijk goed genoeg)
Ik zag dat je bij die AM8 kit van Ratrig die je verderop linkte ook de bevestigingendelen kunt meebestellen. In mijn geval denk ik de betere optie. Ja kost een paar centen meer natuurlijk, maar in de huidige staat van die printer verwacht ik niet om die onderdelen zelf nu netjes genoeg te kunnen printen. Dan zou ik ze moeten printen in de hoop dat ze net goed genoeg zijn, dan de printer ombouwen naar het nieuwe frame, en die onderdelen dan nogmaals in betere staat printen, en de printer opnieuw opbouwen.
Een magnetisch bed heeft voor- en nadelen. Ik kan met mijn MK52 bed de acceleratie niet zo hoog zetten zonder dat de magnetische plaat gaat verschuiven. Maar het is inderdaad wel makkelijk om zo een plaat van de printer te kunnen trekken. Overigens is een glasplaat met wat 3DLac bijna even makkelijk.
Ga ik nog eens naar kijken dan wat de opties zijn; ik verwacht ook niet direct een printer die een Benchy in minder dan 3 minuten print ;)
Qua controller hebben veel controllers toch nog een beperking als het gaat om het maximale stroomniveau dat richting een bed kan worden gestuurd. Meestal zo'n 10A. Dat is op het randje van wat een bed wel of niet kan trekken. Ik heb daarom voor de zekerheid toch maar een MOSFET op mijn SKR1.4 aangesloten. (die gaat binnenkort eruit voor een Duet 3 mini 5+)
Wat ik las was voornamelijk dat het niet eens zo zeer die mosfet op het bord is, maar ook de aansluiting op de controller die na verloop van tijd krokant wordt. Nou heb ik wel v1.5 van dat bord, met voor het bed schroefterminals en geen rammelig stekkertje.
Ik denk dat als je voor een Ender gaat, je waarschijnlijk een betere printer gaat krijgen, maar geen topprinter. De eerste Ender 3 variant die alles uit de doos goed doet is de S1 en die kost toch wel minimaal €360. Voor dat bedrag kan je echt wel zelf iets in elkaar zetten dat de Ender gaat verslaan.
Ik denk dat dat het primaire antwoord op mijn vraag eigenlijk wel is. Als ik met modden die A8 nooit zo goed krijg als een nieuwe Ender dan is die nieuwe de betere optie, maar als ik voor hetzelfde geld deze in een staat krijg die net zo goed zo niet beter werkt dan die Ender, dan heeft dat denk ik de voorkeur.

Het is juist voor mij weer eens wat lekker knutselen en hobbiën. Het mag geld kosten, en het mag tijd kosten.
Dit is wat ik denk dat je nodig hebt als je zelf aan de slag gaat:

RatRig:
RatRig AM8 frame kit €69 + €15 shipping = €84

HTA 3D:
BTT SKR mini E3 2.0 €65
3D Touch kit €18
Mosfet module €6
Voor de hotend zou ik voor een E3D Revo gaan, maar als dat je te duur is, kan bijv. een Phætus Dragon ook wel voor €75. Zolang het maar iets is waarmee de spuitmond makkelijk te vervangen is. Dat is namelijk een van de vervelende klusjes van het 3D printen.
En daarnaast nog 1 à 2 rolletjes PETG à 30 per stuk.
Verzending is bij HTA €12.
Het bed kan je hergebruiken als je een soldeerbout hebt met voldoende vermogen. Gewoon de draden vastsolderen. Daar is verder niks mis mee.
Verder heb je nog wat schroefjes en lagers nodig. Ca €20?

Bij elkaar dus ca €340. Iets meer als je voor de Revo optie gaat. Vergelijkbaar in prijs dus.
Dat ziet er wel uit als zinnige zaken inderdaad. Als ik voor al die opties zou gaan bouw ik nagenoeg een nieuwe printer. Zoals ik dat zie (en ook mede gezien de reactie van @ManIkWeet kan ik dat ook gefaseerd doen. Eens beginnen met dat nieuwe frame, die mosfet en een magneet- of glasplaat voor het bed, en eventueel later de rest? Eerst eens zien hoe hij dan performt, en dan kan een andere hot-end, bowden setup etc altijd later nog?
De vraag is dan wat jouw tijd waard is en wat je van een printer verwacht. Op zich is er niks mis om toch voor de ender te gaan. Maar de goedkopere Enders hebben nog wel een of twee upgrades nodig. Zo is het, voor zover mij bekend, nodig om een ABL sensor te installeren en om de koeling te verbeteren.
Wat ik verwacht en hoop is om er lekker wat avonden mee te kunnen hobbiën, van te leren en ervaring mee op te doen. Ik heb geen direct doel waarvoor ik direct een volledig werkende printer met strakke resultaten nu nodig heb. Ik wil me hiermee en hierna juist ook eens gaan verdiepen in het zelf ontwerpen van dingen ipv alleen maar Thingiverse te downloaden.

Ondanks het licht jammere eindresultaat, had ik zeker lol in het bouwen van die Anet destijds.
Zoals ik al zei het mag tijd kosten, en uitprobeer en uitzoekwerk. Juist wel :)

Ik spendeer liever tijd aan het ding zelf dan er eentje kant en klaar uit de doos te trekken, mits het te behalen eindresultaat daarmee wel goed kan zijn. Vandaar ook mijn vraag; zouden jullie zeggen van 'dump die Anet en koop wat schappelijks, want dat oude lijk is hoe dan ook geen eer aan te behalen' dan is dat een goede overweging.
Maar ik begrijp nu uit jullie advies dat voor hetzelfde geld, maar met wat meer tijd en moeite ik hoogstwaarschijnlijk een vergelijkbaar zo niet beter resultaat kan halen?
Dan spendeer ik juist graag die extra tijd daar aan.

Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming, 'Wow! What a Ride!'

@SambalBij je moet ook inzien dat zo'n ender3 ook nadelen kan hebben, bijvoorbeeld die plastic wieltjes op de extrusie. Even niet gebruiken en ze hebben een platte kant... Dat is in de anet wellicht beter, fatsoenlijke lagers, dubbele z as aandrijving.

Als je knutselen leuk vind, dan is dit een prima project om aan te werken denk ik. Je kan echt wel goede resultaten krijgen met een frame mod alleen al, en ja dat bed met mosfet als je niet wilt dat je huis afbrand, voor die connector kan je solderen of bijvoorbeeld een cable chain erin modden.

V1. 5 bord heeft better connector, maar er gaat nog steeds best een hoop stroom doorheen, dus je blijft op 't randje ermee...

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-01 16:52
Klein vraagje; voor een paar eetkamer stoelen wil ik wat voetjes printen om krassen te voorkomen op de houten vloer in ons nieuwe huis. Nu ben ik een paar ontwerpjes tegen gekomen die in TPU zijn geprint, is dat een handig materiaal voor het beoogde gebruik? Ik snap dat het zacht is en daardoor geen tot weinig krassen zal veroorzaken (zolang er geen zand of iets aan blijft plakken) maar laat het bijvoorbeeld ook geen strepen achter als je de stoel naar voor/achter schuift als je er nog half op zit zeg maar? De stoelpoten zijn zwart, dus de voetjes die ik wil printen wil ik ook in het zwart printen.

Plan B is om met PLA of PETG een vilt houdertje te printen met een klein opstaand randje zodat het viltje langer blijft zitten. Onze stoelpoten zijn enorm small, staan in een hoek en zijn niet vierkant, dus weinig kant en klare oplossingen te vinden helaas.

Desktop: Ryzen 3600 | 16 GB | Radeon RX 6800 | Asus MG279Q

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:38

mphilipp

Romanes eunt domus

Soepstengel schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:12:
Onze stoelpoten zijn enorm small, staan in een hoek en zijn niet vierkant, dus weinig kant en klare oplossingen te vinden helaas.
Ik wil je het plezier van iets ontwerpen niet ontnemen, maar heb je de stoeldopshop al geprobeerd? Je kunt er op zijn minst inspiratie opdoen voor een eigen ontwerp... :+

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

@SambalBij Ik kan de keus niet voor jou maken. De kwaliteit van de Ender is min of meer een constante, hoewel er zeker maandagmorgenproducties bij zitten. De Ender S1 is waarschijnlijk iets minder een project. Het risico is minder groot en je kan de Ender altijd nog upgraden. Het succes van het zelf bouwen van een AM8 hangt meer af van je eigen ingenieurskwaliteiten. Qua stijfheid ga je met de AM8 van 2020 profiel hooguit de Ender 3 evenaren. Het is immers nagenoeg dezelfde opstelling.

Qua prijs is de AM8 denk ik de meest antrekkelijke optie. Als je goed zoekt kan het wellicht ook voor minder. Ik heb gewoon mijn go-to shops in het lijstje gezet omdat het dan (relatief) snel en zonder gezeur gaat. De suggestie van @ManIkWeet om alleen een AM8 frame en een MOSFET bord is wat dat betreft een prima startpunt. Je kan dan een eind komen en die keus zal relatief veel winst voor weinig geld opleveren. Ik denk echter dat een ABL sensor toch wel heel veel gemak met zich meebrengt en ik zou die optie sowieso overwegen, maar dat is aan jou. Een BLtouch of een inductieve sensor werkt prima met een Anet controller bordje.

BTW, ik ben zelf meer van het hobbyen, dus ik kies dan bijna automatisch voor die optie :) Wat dan wel om de hoek komt kijken is de valkuil van het constante upgraden. Daar heb ik wel een beetje een zwak voor. Uiteindelijk wil ik echter wel een printer die werkt, dus een project moet ook een einde kennen. Persoonlijk zou ik echter eerder kiezen voor een paar euro meer en kwaliteit dan voor aanmodderen. Maar dat kost ook weer geld. De keus is aan jou!

[Voor 17% gewijzigd door ocf81 op 05-12-2022 22:43]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag van wokeness! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Soepstengel schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:12:
Klein vraagje; voor een paar eetkamer stoelen wil ik wat voetjes printen om krassen te voorkomen op de houten vloer in ons nieuwe huis. Nu ben ik een paar ontwerpjes tegen gekomen die in TPU zijn geprint, is dat een handig materiaal voor het beoogde gebruik? Ik snap dat het zacht is en daardoor geen tot weinig krassen zal veroorzaken (zolang er geen zand of iets aan blijft plakken) maar laat het bijvoorbeeld ook geen strepen achter als je de stoel naar voor/achter schuift als je er nog half op zit zeg maar? De stoelpoten zijn zwart, dus de voetjes die ik wil printen wil ik ook in het zwart printen.

Plan B is om met PLA of PETG een vilt houdertje te printen met een klein opstaand randje zodat het viltje langer blijft zitten. Onze stoelpoten zijn enorm small, staan in een hoek en zijn niet vierkant, dus weinig kant en klare oplossingen te vinden helaas.
Ik zie meer heil in plan B, maar dat is vooral omdat ik de duurzaamheid van TPU betwijfel in deze toepassing.

© ocf81 1981-infinity

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-01 16:52
mphilipp schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:09:
[...]

Ik wil je het plezier van iets ontwerpen niet ontnemen, maar heb je de stoeldopshop al geprobeerd? Je kunt er op zijn minst inspiratie opdoen voor een eigen ontwerp... :+
Goeie, die was mij nog niet bekend. Heeft wel ongeveer wat ik zoek, maar zonder vilt alleen. Misschien toch nog even verder zoeken

Desktop: Ryzen 3600 | 16 GB | Radeon RX 6800 | Asus MG279Q

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Na een paar weken mijn RatRig niet gebruikt te hebben krijg ik opeens deze melding:

file_manager: Klipper configuration file not located in 'config' folder.

Klipper Config Path: /home/pi/klipper_config/printer.cfg

Config Folder: /home/pi/printer_data/config

Geen idee wat ik hier mee moet doen, mijn Config file is inderdaad niet meer te vinden op de normale route. Gisteren heb ik wel een succesvolle print gedaan maar dit was mij nog niet opgevallen. Update gedaan maar dit heeft niet geholpen.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

@pwillemske yep da's het gevolg van een update, alles staat er nog maar je moet een of ander script oid draaien voordat je weer je bestanden ziet

• pwillemske
  • Niet online
@ManIkWeet Ja daar heb ik iets over gelezen, had met Moonraker te maken meen ik. Ik zal eens kijken hoe dat werkt.

Edit:
Ik denk dat ik dit moet hebben:
https://os.ratrig.com/blog/moonraker-config-changes

Edit2:
Bovenstaande link gevolgd maar dat helpt niet. Ik heb echter nu geen melding meer, maar kan zelf de config bestanden niet inzien (krijg ze niet gevonden).

[Voor 57% gewijzigd door pwillemske op 08-12-2022 18:35]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• pwillemske
  • Niet online
Bovenstaande probleem is opgelost, wel de link gevolgd en toen kon ik rechts boven "Save Config" doen. Toen stond deze er wel bij. Na een restart staan alle andere bestanden er ook bij.

Nu heb ik volgend probleem; mid print opeens enorme under extrusion. Ik printte PLA op 210 graden met een Mosquito Magnum en een BMG extruder. Nozzle vervangen maakt geen verschil, ook een grotere maakt niks uit. De steppermotor van de extruder is niet sterk genoeg om het filament er door te duwen. Nou zijn mij 3 dingen opgevallen waarvan ik niet zeker weet of dit zo hoord:

- De (pancake) stepper kan ik met 2 vingers tegen houden.
- De heatbreak van de magnum zit een heel klein randje in, dat voel je als je filament er doorheen duwt (ik heb de gehele hotend los en de nozzle er uit). Dit is echter niet zichtbaar.
- Als ik het filament uit de hotend haal met retract of met de hand zit er aan het uiteinde een kleine verdikking, de nozzle sluit wel goed aan. Dit heb ik eerst niet gehad maar lijkt mij niet de oorzaak van het probleem.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• pwillemske
  • Niet online
@ManIkWeet Nee niet echt, maar hoe kan zoiets mid print gebeuren? In Mainsail kan je de feedrate instellen met (gewoon zonder print, losse extrusie). Zelfs met 5mm/s skipt ie af en toe en met 10mm/s constant. Tijdens het printen zit ik tussen de 5 en de 15mm/s aan feedrate.

De temperatuur van de hotend heb ik gecontroleerd met mijn multimeter en thermistor, deze haalt gewoon de opgegeven temperatuur. Ook als ik de hotend op 250 graden zet gaat het niet beter en blijf ie skippen.

Ik zal eens kijken wat er gebeurt als ik de stroom wat hoger zet.

Edit:
@ManIkWeet Ik heb nu de motor current veranderd van 0.5 naar 0.7. Op 5mm/s feedrate gaat het goed, maar op 10mm/s niet, dan skipt ie weer. Ik heb ook ander filament geprobeerd helaas zonder resultaat.

[Voor 16% gewijzigd door pwillemske op 09-12-2022 19:39]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

pwillemske schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:31:
@ManIkWeet Nee niet echt, maar hoe kan zoiets mid print gebeuren? In Mainsail kan je de feedrate instellen met (gewoon zonder print, losse extrusie). Zelfs met 5mm/s skipt ie af en toe en met 10mm/s constant. Tijdens het printen zit ik tussen de 5 en de 15mm/s aan feedrate.

De temperatuur van de hotend heb ik gecontroleerd met mijn multimeter en thermistor, deze haalt gewoon de opgegeven temperatuur. Ook als ik de hotend op 250 graden zet gaat het niet beter en blijf ie skippen.

Ik zal eens kijken wat er gebeurt als ik de stroom wat hoger zet.

Edit:
@ManIkWeet Ik heb nu de motor current veranderd van 0.5 naar 0.7. Op 5mm/s feedrate gaat het goed, maar op 10mm/s niet, dan skipt ie weer. Ik heb ook ander filament geprobeerd helaas zonder resultaat.
Hmm zou toch beter moeten kunnen met een Mosquito Magnum... Misschien kan je 't modelnummer van je stepper vinden, dan weet je hoeveel amps erdoorheen kan. Natuurlijk wel even rekening houden met RMS 1.4x blabla.

Die verdikking zou problemen kunnen geven met retraction, maar niet als je gewoon een constante extrude van 10mm/s doet... dus da's - wacht even

Doe je 10mm/s filament? Want da's 10 * pi * (1.75 / 2)²=~24mm3/s, zeker met PLA is dat nog niet zo makkelijk, ondanks je magnum.

• pwillemske
  • Niet online
@ManIkWeet Jup, 10mm/s. Ik kwam er ook achter toen ik aan het testen was dat het inderdaad 24mm3/s is en dus eigenlijk voor mij niet realistisch is met printen. Dezelfde gcode waar ik problemen kreeg heb ik nu weer geprint met een verhoogde stroom op de stepper. Lijkt tot nu toe goed te gaan.

Stepper kan ik zo niet lezen, maar is gewoon de standaard pancake stepper van RatRig.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Ik ben op zoek naar een suggestie voor een kabelketting waarvan de schakels open kunnen, zodat ik niet eindeloos bezig ben om kabels erdoor te jassen. Iets in de range van 15x15 tot 15x25. Zelf printen is iets wat gewoon matig werkt met zaken van dit formaat die in elkaar moeten klikken, dus dat wil ik liever pas doen als het niet anders kan.

Ik ben zelf al wel op zoek gegaan. Bij Dold Mechatronik heb ik wel de CK15 gevonden. Dold heeft helaas aangegeven dat ze de eindstukken voor dit model voorlopig niet kunnen leveren. Helaas zijn de andere modellen uit de CK15 range juist zonder openklapbare schakels. Dus dat is een dood spoor. :(
Als particulier is IGUS wat lastig om bij te bestellen, anders had ik wel iets besteld daar. (en helaas is IGUS heel goed in SEO, dus dat maakt het vinden van alternatieven lastiger dan ik zou willen)

Als iemand hier nog een idee heeft, dan houdt ik mij aanbevolen. :)

© ocf81 1981-infinity

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@ocf81, Conrad heeft Igus E08.20, die zou 15x20mm binnenafmetingen hebben? En kan je kabels door een spleet in de wand heen duwen.
Ze hebben m in verschillende buigstralen, en ook eindstukken.
Direct leverbaar, gratis verzenden vanaf €50, dan moet je dus mss nog n paar euro extra bestellen om aan te vullen.
Als je account maakt en inschrijft voor de nieuwsbrief krijg je een 10% kortingscode.

Voip tarieven vergelijkings tool

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:34
ocf81 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 00:57:
Ik ben op zoek naar een suggestie voor een kabelketting waarvan de schakels open kunnen, zodat ik niet eindeloos bezig ben om kabels erdoor te jassen. Iets in de range van 15x15 tot 15x25. Zelf printen is iets wat gewoon matig werkt met zaken van dit formaat die in elkaar moeten klikken, dus dat wil ik liever pas doen als het niet anders kan.

Ik ben zelf al wel op zoek gegaan. Bij Dold Mechatronik heb ik wel de CK15 gevonden. Dold heeft helaas aangegeven dat ze de eindstukken voor dit model voorlopig niet kunnen leveren. Helaas zijn de andere modellen uit de CK15 range juist zonder openklapbare schakels. Dus dat is een dood spoor. :(
Als particulier is IGUS wat lastig om bij te bestellen, anders had ik wel iets besteld daar. (en helaas is IGUS heel goed in SEO, dus dat maakt het vinden van alternatieven lastiger dan ik zou willen)

U vraagt, wij draaien: https://www.aliexpress.co...st_main.10.7d0f18024Q18QQ

(Startnow verkoopt veel zaken voor lasersnijders, redelijk gevestigde naam op Ali)

Ik heb precies die chain van ze liggen, maar nog niet ingebouwd.

I'm a photographer, not a terrorist

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 26-01 09:59
Als je een beetje tijd hebt kun je ze bij aliexpress bestellen .

https://nl.aliexpress.com...1rec&gatewayAdapt=glo2nld

Zoveel keuze
https://nl.aliexpress.com...=SB_20221214232849&dida=y
@citruspers en @wim62 Shoppen op aliexpres heeft om diverse redenen niet mijn voorkeur. Als het niet anders kan zal ik eens gaan kijken. Bedankt voor de links! :)

© ocf81 1981-infinity

• Filamentz
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 26-01 08:47

Filamentz

| 3D printer filament |

Tweakers, ik zit met het volgende;
Afgelopen jaar kon ik redelijk goedkoop een 16kg filament spoel inkopen. Deze wil ik nu 'opdelen' naar 3kg spools, zodat het wat behapbaarder is voor de 3D printers die we hier hebben draaien. Ik heb wat stepper motoren nog liggen, maar zou graag hier iets automatisch van willen maken. Hebben jullie enig idee hoe een filament 'respooler' te maken?

WWW.FILAMENTZ.NL -10% met '10%TWEAKERS'

• citruspers
Filamentz schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:27:
Afgelopen jaar kon ik redelijk goedkoop een 16kg filament spoel inkopen. Deze wil ik nu 'opdelen' naar 3kg spools, zodat het wat behapbaarder is voor de 3D printers die we hier hebben draaien. Ik heb wat stepper motoren nog liggen, maar zou graag hier iets automatisch van willen maken. Hebben jullie enig idee hoe een filament 'respooler' te maken?
Als ik kijk naar de spoolers die filament fabrikanten gebruiken heb je in de basis 2 dingen nodig: een motor die je spoel draait, en een arm/geleider die heen-en-weer gaat om te voorkomen dat je maar aan 1 kant van de kern aan het wikkelen bent (en de boel op een gegeven moment instort en in de knoop raakt).

Stap 2 is denk ik de snelheid waarmee de arm heen-en-weer gaat aanpassen aan de huidige diameter van de spoel+filament, maar ik vraag me af of dat echt nodig is.

EDIT: ik weet trouwens niet of het de moeite waard is om hier iets voor te bouwen. Als je uit gaat van 1000m per 3kg spoel en je gebruikt een schroeftol ben je per spoel 2-5 minuten bezig.

[Voor 8% gewijzigd door citruspers op 15-12-2022 10:43]

Filamentz schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:27:
Thingiverse al geprobeerd?

© ocf81 1981-infinity

• Filamentz
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 26-01 08:47

Filamentz

| 3D printer filament |

citruspers schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:36:
[...]

Als ik kijk naar de spoolers die filament fabrikanten gebruiken heb je in de basis 2 dingen nodig: een motor die je spoel draait, en een arm/geleider die heen-en-weer gaat om te voorkomen dat je maar aan 1 kant van de kern aan het wikkelen bent (en de boel op een gegeven moment instort en in de knoop raakt).

Stap 2 is denk ik de snelheid waarmee de arm heen-en-weer gaat aanpassen aan de huidige diameter van de spoel+filament, maar ik vraag me af of dat echt nodig is.

EDIT: ik weet trouwens niet of het de moeite waard is om hier iets voor te bouwen. Als je uit gaat van 1000m per 3kg spoel en je gebruikt een schroeftol ben je per spoel 2-5 minuten bezig.
Ik weet eerlijk gezegd niet zeker of de schroefmachine de 'torc' heeft om de 16 kg rond te draaien, dit zou dan redelijk frictieloos opgesteld moeten worden.. Ga het eens uittekenen en proberen! _/-\o_

WWW.FILAMENTZ.NL -10% met '10%TWEAKERS'

Filamentz schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:47:
[...]

[...]

Ik weet eerlijk gezegd niet zeker of de schroefmachine de 'torc' heeft om de 16 kg rond te draaien, dit zou dan redelijk frictieloos opgesteld moeten worden.. Ga het eens uittekenen en proberen! _/-\o_
Eenmaal op gang zal de rol gewoon doorgaan omdat de wet van behoud van impulsmoment van toepassing is. Ik denk daarom eerder dat je een rem moet inbouwen op de grote rol om ervoor te voorkomen dat de lijn slap wordt of dat je er voor moet zorgen dat de grote rol op een eigen snelheid wordt aangedreven.
Je kan altijd vertanding gebruiken om snelheid in te ruilen voor torsie. Als je het knap wil doen pas je een CVT toe om de snelheid en torsie variabel te maken zonder dat je moet stoppen om van versnelling te veranderen.

[Voor 17% gewijzigd door ocf81 op 15-12-2022 12:30]

© ocf81 1981-infinity

• citruspers
Filamentz schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:47:
[...]

[...]

Ah, maar je hebt wel een groot voordeel: je zet de schroefmachine op de "kleine" spoel, die op dat moment nog leeg is en dus een vrij kleine diameter heeft. Die trekt vervolgens filament van de buitenkant van de grote spoel, wat volgens mij een hele mooie reductie maakt net zoals je met tandwielen zou kunnen maken :)

Kleine update omtrent mijn vraag: Ik heb inmiddels een webwinkel gevonden die de juiste schakels aanbiedt en waar ze op voorraad zijn: Hardware CNC

© ocf81 1981-infinity

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:10
rinkel schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:57:
Nieuwe firmware voor de Prusa Mini: Eindelijk printen via netwerk, zonder Raspberry dus.
Werkt prima, alleen slaat de Mini het bestand eerst op op de USB stick en kan niet overschrijven, lastig als je wat testjes doet.
Fijne is wel dat het display dezelfde info geeft als dat je van USB print.

Tevens een LGX op mijn mini bear gemonteerd (hier nog wel met Octoprint).
[Afbeelding]

Zitten wel wat mitsen en maren aan. Grootste probleem is de offset van de Pinda sensor. Die ging de lucht achter mijn bed meten en de nozzle boorde zich daarne met grof geweld in mn bed.
Opgelost met gcode in de slicer.

Helaas werkt M500 nog steeds niet.
Probleem met de LGX op de Mini Bear is dat er eigenlijk te weinig ruimte is op de X-as, de LGX is te breed. Daardoor verlies je ongeveer 6mm.
Ik heb een remix gemaakt (op printables voor de geinteresseerde) die wel genoeg ruimte geeft en nu door de tests komt

Helaas pindakaas. De LGX IDEX installatie past bij nader inzien niet op de P3Steel XL waar ik hem graag op had willen monteren. De wagentjes zouden niet genoeg ruimte overlaten om het hele bed te kunnen gebruiken. Vandaar dat ik het originele idee weer uit de kast heb getrokken om een BMX-X2 op dat frame te monteren. Maar wel met een MGN-12 rail op een 2020 profiel.

Het is nog niet helemaal af, maar ik ben nu toch wel een eind op weg. De X-as is klaar. De Y-as is klaar en de kabelkettingen zijn klaar. Ik moet nog wel de behuizing voor de elektronica doen. Als alles klaar is kan ik gaan printen.

Hier wat kijkplezier:

X-as zonder poespas. Helaas is het modelleren van de fan duct niet helemaal gegaan zoals ik dat wilde. Dit is een soort compromis tussen een loft uit één stuk en een loft die geen rare bult had bij de monding aan de kant van de hotend. De fans zijn 4020 fans.

Een plaatje van de interessantere kant van de wagen.

Overzichtsplaat. Ik heb het frame zelf nagetekend, zij het wat vereenvoudigd. Dat heb ik vooral gedaan omdat je toch de nodige dimensies mist als je dit niet doet en ook graag wil weten waar bepaalde bevestigingsgaatjes zitten. Daarnaast zijn bepaalde onderdelen geïmporteerd, zoals de Duet 3 mini5+, de BMG-X2, de motoren en wat zaken omtrent de geleiding/aandrijving. De 4020 fan heb ik zelf overigens zelf getekend.

Overzicht van onderen, om wat meer van de kettingeleiding voor het bed te kunnen tonen.

© ocf81 1981-infinity

• pwillemske
  • Niet online
Eindelijk is Simplify3D V5 uit, ik heb de 4.1 ruim 2 jaar geleden gekocht dus ik kan een upgrade doen. Geen idee of ik dat ga doen, want begin nu Superslicer wat te gebruiken maar dat is schijnbaar ook wat verlaten door de ontwikkelaar(s).

Ondersteund Simplify3D klipper? Zie het er niet bij staan namelijk.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Als ik kijk naar de lijst van nieuwe features ben je niet veel beter af met S3D v5 dan met de gemiddelde open source slicer. Ze zijn hooguit weer even goed, maar lijken nergens echt beter te zijn. Ik krijg het idee dat ze Netscape hebben nagedaan.

De Voron 2.4 wordt ondersteund, maar klipper staat niet in het lijstje van firmwares. Een beetje verwarrend.

En inderdaad jammer dat Superslicer nu min of meer dood lijkt te zijn. Maar dat gaat wel vaker zo met projecten waar de kar door maar één of twee mensen getrokken wordt. Dan is er niet meer het momentum om door te gaan als er andere dingen gebeuren en het project niet interessant meer is.

[Voor 42% gewijzigd door ocf81 op 20-12-2022 19:19]

© ocf81 1981-infinity

• pwillemske
  • Niet online
Ik moet wel zeggen dat in de tijd dat ik 4.1 gebruikte wel heel tevreden was met de interface van de software. Heel makkelijk en strak. Superslicer kan ik nog steeds niet aan wennen en waar ik bepaalde instellingen kan vinden. Mits de update voor mij niet te duur is (die is schijnbaar afhankelijk van je aanschafdatum) wil ik dat wel doen. Maar €200 voor een nieuwe licentie? Dan moet het wel heel goed zijn.

Ik hoop vooral dat ze weer met regelmaat een update uitbrengen zodat de community weer groeit, maar dat zal niet helaas.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

En dan ook nog eens alleen wanneer je een internetverbinding hebt Voor een offline mogelijkheid moet je een enterprise licentie aanschaffen. Dat wist ik nog niet van S3D. Is dat altijd al zo geweest of is dat nieuw?

[Voor 20% gewijzigd door ocf81 op 20-12-2022 21:36]

© ocf81 1981-infinity

• pwillemske
  • Niet online
@ocf81 Oh dat wist ik niet eens, nou is dat voor mij geen probleem want heb altijd internet maar voor het geval dat het even niet werkt moet je slicer toch gewoon werken lijkt me. Ik snap die obsessie van bedrijven niet dat alles constant met internet verbonden moet zijn. In betaalde producten.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Ik heb er op principiële grond een probleem mee. Altijd online betekent altijd bespied. Je ben eigenlijk een SaaS aan het draaien waar jij zelf notabene de hardware voor levert. Als er geen open source tegenhanger was geweest zou je allang aan een abonnement zitten denk ik.

© ocf81 1981-infinity

Overigens nog een leuk berichtje voor de mensen die graag onderdelen voor bestaande apparaten printen: Ars Technica: Framework, Noctua, and other brands add official 3D models to Printables

© ocf81 1981-infinity

• pwillemske
  • Niet online
Ik vind die boot wel een erg gaaf project om te printen etc, maar waar laat je zo’n groot ding :P Ik meen dat ie over de 80cm lengte is dus je hebt ook flink wat filament nodig. Mooie ontwikkeling dat fabrikanten zoiets (gaan) doen.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:39

BM

Moderator Spielerij
pwillemske schreef op woensdag 21 december 2022 @ 08:11:
Ik vind die boot wel een erg gaaf project om te printen etc, maar waar laat je zo’n groot ding :P Ik meen dat ie over de 80cm lengte is dus je hebt ook flink wat filament nodig. Mooie ontwikkeling dat fabrikanten zoiets (gaan) doen.
Filament viel me wel mee, 2 kilo volgens de omschrijving :)

Wel gaaf ding, maar ik heb niks met World of Warships, dus om 'm nu zomaar te printen... tis ook niet dat je 'm zo ff in de hoek zet :p

[Voor 14% gewijzigd door BM op 21-12-2022 08:34]

Xbox
Even the dark has a silver lining

• pwillemske
  • Niet online
Zojuist gekeken naar mijn Simplify3D licentie, deze kan ik upgraden naar V5 voor 59 dollar (tijdelijk 10 dollar korting). Ik heb de 4.1 licentie gekocht op 23 januari 2020. Op zich vind ik 59 dollar wel schappelijk als ik kijk naar hoeveel ik het (heb) gebruikt. Nog even over nadenken :P

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21:28
pwillemske schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:04:
Zojuist gekeken naar mijn Simplify3D licentie, deze kan ik upgraden naar V5 voor 59 dollar (tijdelijk 10 dollar korting). Ik heb de 4.1 licentie gekocht op 23 januari 2020. Op zich vind ik 59 dollar wel schappelijk als ik kijk naar hoeveel ik het (heb) gebruikt. Nog even over nadenken :P
Zit weinig nieuws in, andere (freeware) slicer hebben die functies al lang en worden ook nog eens continue bijgehouden met steeds weer nieuwe functies, terwijl je bij Simplify jaren moet wachten tot de volgende update, tevens hebben ze destijds gezegd dat de updates kostenloos zouden zijn na een betaalde aanschaf volgens mij.

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-01 09:55
ocf81 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:35:
En dan ook nog eens alleen wanneer je een internetverbinding hebt Voor een offline mogelijkheid moet je een enterprise licentie aanschaffen. Dat wist ik nog niet van S3D. Is dat altijd al zo geweest of is dat nieuw?
Ik weet niet of ze dat daadwerkelijk checken. Met versie 4 was dat in ieder geval niet het geval (je moest alleen de eerste keer logischerwijs inloggen). We hebben hier normale Simplify3D licenties voor een professionele minifactory 3D printer en wat large scale printers die worden aangestuurd met een Duet. Doordat het enterprise netwerk het niet (makkelijk) mogelijk maakt om de Duet te laten verbinden met het netwerk laten we deze in AP mode draaien. De laptop heeft dan dus geen internet verbinding meer, maar tot op heden heb ik daar met versie 5 ook nog geen last van gehad (ik gok dat het gewoon een periodieke check is).

Maar over de slicer zelf: voor mij voelt het alsof ze met versie 5 inderdaad gewoon weer op gelijk niveau zijn met de andere open source alternatieven. Ik moet wel toegeven dat ik de interface altijd erg overzichtelijk was en de processen zijn ook echt onderscheidend. Die processen maken het bijvoorbeeld erg makkelijk om de eerste lagen van de print in normale modus te doen, dan over te stappen op vasemde en weer terug. Dat soort 'trucjes' worden hier regelmatig gebruikt voor wat kunstzinnige projectjes en dat is toch wel lastig met andere slicers. En ik weet dat in het hogere segment mensen toch genoodzaakt zijn om over te stappen aangezien professionele printers als een minifactory en dergelijke alleen door de fabrikant ondersteund worden met Simplify3D.
Ik ben zelf geen S3D gebruiker, dus ik baseer mij op wat er op de website vermeld staat:
Licensing Options

We offer licensing options designed to complement your unique situation. Our standard license requires an internet connection and is assigned to a single user. Floating licenses can be shared within a team. Offline licenses will keep working within high-security environments. Contact us to learn more and inquire about volume discounts.
Maar misschien wordt de soep niet zo heet gegeten.

© ocf81 1981-infinity

• pwillemske
  • Niet online
Onderstaande is een screenshot van de temperatuurgrafiek van mijn vcore printer. Mij is opgevallen dat de temperatuur van het printbed veel schommelt, zowel warm als koud. Dit lijkt mij niet helemaal goed?

Lord-The-Gamer (L-T-G)

pwillemske schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:33:
Onderstaande is een screenshot van de temperatuurgrafiek van mijn vcore printer. Mij is opgevallen dat de temperatuur van het printbed veel schommelt, zowel warm als koud. Dit lijkt mij niet helemaal goed?

[Afbeelding]
Probeer het probleem eens te isoleren door de thermistor van het bed los te koppelen en op een multimeter aan te sluiten. Als je dan kijkt of de weerstand fluctueert, dan kan je het bord uitsluiten.

© ocf81 1981-infinity

pwillemske schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:33:

[Afbeelding]
Ik zou beginnen met een PID tune, als het daarna nog steeds zo is dan kan je de hardware suggesties van @ocf81 volgen lijkt me
ManIkWeet schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:56:
[...]

Ik zou beginnen met een PID tune, als het daarna nog steeds zo is dan kan je de hardware suggesties van @ocf81 volgen lijkt me
Mijn ervaring is dat dit een symptoom is van óf een kapot bord óf een kabelbreuk. PID tunes blijven doorgaans stabiel nadat ze zijn ingeregeld.

© ocf81 1981-infinity

• N8w8
  • Niet online
Sovol SV06 (goedkope Prusa i3 kloon) is sinds vandaag open source, had ook wel goeie reviews.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:18
*O* *O* *O*

Laat ik nou in februari jarig zijn *O*

Helaas doen ze niet aan preorders -O-

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:30

Bartske

Valar Morghulis

FRANQ schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:17:
*O* *O* *O*

[Afbeelding]

Ik denk dat je alsnog het beste af bent ze zoveel mogelijk zelf te printen (waar mogelijk). Van wat ik hoorde is de kwaliteit van de printed parts van Ratrig wat wisselend. Zeker als ze net naar ASA zijn geswitched zou ik de eerste batches even afwachten.

"A tale is never so good that ale won't make it better."

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-01 16:42
Pixelmagic schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:28:
[...]
Als er op 1 plek zoveel mis is dan moet je misschien eens nadenken over opnieuw opbouwen, de kans dat er dan ergens anders ook iets mis is lijkt me dan niet gering. Wel eerst eventueel 3d geprinte delen controleren op breuken zodat je deze vooraf eventueel als reserve kan printen.
Succes, ik zou het een leuk klusje vinden 8)
Inmiddels een 2 maandjes verder en hoewel het een beetje beter gaat, gaat het nog steeds niet zoals ik zou willen. Ik ben dus van plan om te doen wat je aangeeft. De gehele printer uit elkaar halen en opnieuw opbouwen.

Iemand ideeën waar ik het beste op kan letten, vervangen of kan verbeteren? Heb een Anet A8M, met Aluminium V Extrusion en een Openbuilds V Gantry.
FRANQ schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:17:
*O* *O* *O*

[Afbeelding]

Ik wil toch wel eens een CoreXY, en de V-Core met enclosure is momenteel het beoogde doel. Dan maar even wachten tot ze dit lanceren. Bedankt voor het delen van dit nieuws (y)

© ocf81 1981-infinity

BTW, ik was benieuwd of reprapworld en 123-3D met elkaar van doen hadden, omdat ze nagenoeg hetzelfde assortiment hebben. Ze blijken (per maart 2022) onderdeel te zijn van dezelfde bedrijvengroep.

© ocf81 1981-infinity

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:30

Bartske

Valar Morghulis

Ik heb mijn vcore 3.1 met enclosure sinds de zomer draaien, en wat een ding is het zeg. Echt 0 problemen met onbetrouwbaarheid sinds ik hem juist heb ingesteld (dat duurde wel even overigens). Nu print ik niet echt hele speciale dingen of iets op de limiet, maar het is toch wel heel lekker om gewoon alles aan te kunnen zetten zonder noemenswaardige failures.

"A tale is never so good that ale won't make it better."

ge-flopt schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:58:
[...]

Inmiddels een 2 maandjes verder en hoewel het een beetje beter gaat, gaat het nog steeds niet zoals ik zou willen. Ik ben dus van plan om te doen wat je aangeeft. De gehele printer uit elkaar halen en opnieuw opbouwen.

Iemand ideeën waar ik het beste op kan letten, vervangen of kan verbeteren? Heb een Anet A8M, met Aluminium V Extrusion en een Openbuilds V Gantry.
Wat zijn de problemen waar je tegenaan loopt?

[Voor 18% gewijzigd door jbhc op 03-01-2023 17:21]

• ge-flopt
jbhc schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:27:
[...]

Wat zijn de problemen waar je tegenaan loopt?

Ik ben sinds een tijdje over naar een direct drive setup met een 0.6mm nozzle en dat is wel een verademing.
Loop op dit moment tegen de volgende dingen aan:
- Layer shifts op een object wat eigenlijk alleen maar omhoog gaat
- bekabeling is een puinhoop, verschillende lengtes, waardoor alles rond controller een puinhoop is.
- op sommige punten lijkt eea scheef te staan (bed zit recht, maar de geleiders zitten scheef)
- en nog wat andere kleine dingen
@ge-flopt Ik zie op de layer shifts na naar niet echt problemen.

Ik heb 2 AM8 printers staan. En die hebben eigenlijk geen van de problemen die je beschrijft.

Alles valt of staat uireindelijk met hoe je hem in elkaar zet.

Ik zou beginnen om hem gewoon eens helemaal uit elkaar te halen en hem dan weer netjes en dan vooral haaks in elkaar te zetten.

Ik zou je willen adviseren om als je die nog niet hebt hier een stalen lineaal, een blokhaak en een schuifmaat voor aan te schaffen. (En neem een mitutoyo schuifmaat die zijn niet heel duur maar wel goed)

Vervolgens moet je ervoor zorgen dat voordat je de snaren en de z-as draadeinden plaatst alles echt soepel beweegt.

Als upgrades zou ik een fatsoenlijke x en y as tensioner printen maar als ik mij niet vergis zijn die ook onderdeel van de AM8.

Ik gebruik voor mijn bekabeling van die goedkope kabel sleves van ali express en gebruik voornamelijk klittenband om de bekabeling aan het frame vast te zetten.

Op een van mijn printers heb ik sinds kort aan 1 kant van het bed nog maar 1 lager in het midden zitten. Dit is een van de aanpassingen in de setup die ik iedereen aan kan raden alleen heb je hier een andere "y-carriage" voor nodig dan die van de orginele AM8.

Mocht je verder vragen hebben, stel ze maar en post anders eens wat foto's zodat we mee kunnen kijken waar er wat verbeterd kan worden.

• ge-flopt
jbhc schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:31:
@ge-flopt Ik zie op de layer shifts na naar niet echt problemen.
Alles valt of staat uireindelijk met hoe je hem in elkaar zet.
Dat denk ik ook. Heb de mijne 2e hands gekocht en het viel me een tijdje geleden de X as stepper motor maar met 1 schroefvast zat (staat ook hier in het topic) en daarna wat beter op alles gaan letten, en toen vielen me dus allerlei kleine dingen op....
Neem je tips mee.
@geflopt

Houd wel in gedachte dat niet alles aan je printer helemaal perfect hoeft te zijn voor een hele mooie print. Ik heb op beide am8 printers ook aardig wat zelf geprinte onderdelen zitten zoals lagerhouders voor het bed en die verre van perfect zijn.

Ik ben wel sinds kort om naar een direct drive setup met een 0,6mm nozzle en dat is echt een verademing. Sinds die overstap is het aantal mislukte prints minimaal.

Verder is een PEi sheet (gewoon goedkope plakvellen van twotreetech op ali) een aanrader. Met die vellen kun je na een paar lagen je bed gewoon uitzetten. Dit scheelt nogal elektriciteit maar gaat ook het kromtrekken van de prints behoorlijk tegen.

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-01 07:49

virus.elektro

profesionele monitor sloper

ocf81 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 00:57:

Beetje laat antwoord misschien, maar had je al gekeken bij www.fermio.xyz die leveren gewoon in nederland. staat bij hun onder energy chains

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• rinkel
Ik had al eerder gepost, maar nu klaar.
Met LGX shortcut Mosquito Extruder inclusief filament sensor (eigen ontwerp).
Ik had last van het bekende issue #602 met de standaard extruder.
Daarna nog een eigen remix van de extruder met een Orbiter V2 gemaakt, die printte al een stuk beter.
De LGX vond ik gewoon cool en print geweldig, op wat blocks na bij wisselen van filament.
Ik heb wel e.e.a. zelf moeten ontwerpen want de LGX past niet op de Mini Bear, de extruder is te breed. Ook de sensor op de mini is omgedraaid.

Omdat de pinda probe niet op dezelfde y zit als de nozzle is er custom gcode nodig.
De fanshroud (ook aangepast) is nu nog van PC Carbon, die ga ik nog herprinten in annealed PLA.

[Voor 18% gewijzigd door rinkel op 05-01-2023 18:47]

@rinkel Mooi dat het project gelukt is. Ik vond het leuk om de posts die je erover hebt geplaatst te lezen.

© ocf81 1981-infinity

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:00

Hoogie2004

Whohooooo

rinkel schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:55:
Ik had al eerder gepost, maar nu klaar.
Met LGX shortcut Mosquito Extruder inclusief filament sensor (eigen ontwerp).
Ik had last van het bekende issue #602 met de standaard extruder.
Daarna nog een eigen remix van de extruder met een Orbiter V2 gemaakt, die printte al een stuk beter.
De LGX vond ik gewoon cool en print geweldig, op wat blocks na bij wisselen van filament.
Ik heb wel e.e.a. zelf moeten ontwerpen want de LGX past niet op de Mini Bear, de extruder is te breed. Ook de sensor op de mini is omgedraaid.
[Afbeelding]

Omdat de pinda probe niet op dezelfde y zit als de nozzle is er custom gcode nodig.
De fanshroud (ook aangepast) is nu nog van PC Carbon, die ga ik nog herprinten in annealed PLA.
Is issue 602 nu verleden tijd? Ik ben namelijk hetzelfde aan het oplossen (zie ender 3 topic).
Had deze video gevonden over oorzaak en mogelijke oplossingen:

Ik heb zojuist met de dremel de tandwielen van een van mijn dual gears afgeslepen zodat nog maar 1 wieltje echt pushed aan het filament (aangezien dat de oorzaak moet zijn). Mocht dat niet werken, er zijn al dual helical gears onderweg

My iRacing profile | Mijnzestal.nl handboogadministratie | Strava

• rinkel
Hoogie2004 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:41:
[...]

Is issue 602 nu verleden tijd? Ik ben namelijk hetzelfde aan het oplossen (zie ender 3 topic).
Had deze video gevonden over oorzaak en mogelijke oplossingen:
[YouTube: What I've learned about dual gear extruders and how to patch them, maybe]

Ik heb zojuist met de dremel de tandwielen van een van mijn dual gears afgeslepen zodat nog maar 1 wieltje echt pushed aan het filament (aangezien dat de oorzaak moet zijn). Mocht dat niet werken, er zijn al dual helical gears onderweg
Ik kom ook wel eens in dat topic, uit interesse, ik heb geen Ender ;)
Ik heb echt dagen zitten zoeken, maar geen oplossing kunnen vinden.
Ik had de tandwielen er ook een tijdje schuin in zitten, zoals in die video wordt aangegeven. Dit hielp wel een beetje. Ik heb vervolgens nog een tandloos tandwieltje ontworpen in PLA, hielp ook wel iets, maar niet voldoende.
Ik heb toen de Mk3 extruder maar opgegeven.

Het is -volgens mij- een gevolg van 3 dingen
Eerste geef je zelf al aan: De gears. Dual gear is gewoon niet altijd beter. Daar lijkt dus speling in te zitten
Het tweede ding: Direct extuder is ook niet altijd beter dan bowden, de trillingen worden bij een bowden niet direct doorgegeven. Daarom maakt de Prusa Mini met bowden zulke mooie prints, mooier dan de Mk3.
En het laatste ding: Een direct extruder die een vertraging heeft (1 op x) zal beter scoren.

Ik heb toen de keuze gemaakt voor de Orbiter, die heeft grotere tandwielen dan de standaard Bondtech, plus een vertraging. Dit heeft enorm geholpen. Het zelfde geldt dus ook voor de LGX (Large Gear Extruder)
Door die grotere tandwielen is de kans kleiner dat er speling op zit, en er zit ook een vertraging in.

Die dual helical gears... daar heb ik me gek naar gezocht, maar toen niet kunnen vinden.

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

rinkel schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:55:
[...]

Die dual helical gears... daar heb ik me gek naar gezocht, maar toen niet kunnen vinden.
Ik heb een setje gevonden, helaas is het niet zoals in de video aangegeven met de tanden 2 richtingen op, dus misschien noem ik het onterecht dual helical. Maar het is een set met een schuine vertanding 1 kant op. We gaan het zien.

Als die werken, zal ik ze wel delen. Tot die tijd is het een prijzig gokje (20 euro voor een setje op ali)

[Voor 11% gewijzigd door Hoogie2004 op 05-01-2023 20:57]

• rinkel
Hoogie2004 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:57:
[...]

Ik heb een setje gevonden, helaas is het niet zoals in de video aangegeven met de tanden 2 richtingen op, dus misschien noem ik het onterecht dual helical. Maar het is een set met een schuine vertanding 1 kant op. We gaan het zien.

Als die werken, zal ik ze wel delen. Tot die tijd is het een prijzig gokje (20 euro voor een setje op ali)
Ik vraag me ook al een tijdje af: waarom dual gear? Als je met single gear al skipped, heb je een ander probleem. Tenzij je enorm snel wilt printen, of wellicht TPU.
Ik had bij de stock Mini er echt nooit last van.

[Voor 3% gewijzigd door rinkel op 05-01-2023 21:00]

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

rinkel schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 21:00:
[...]

Ik vraag me ook al een tijdje af: waarom dual gear? Als je met single gear al skipped, heb je een ander probleem. Tenzij je enorm snel wilt printen, of wellicht TPU.
Ja, daar ben ik het wel mee eens. Voornamelijk met zachte TPU's is het wel fijn,maar die print ik nooit.
Het zat toevallig op de direct drive extruder die ik had gekocht (soort goedkope hemera kloon), en die bevalt wel goed. Bowden was het toch allemaal net niet met die standaard extruder ofzo, dus daarom geswitched (en dan had ik wat te hobbyen).

• rinkel
Hoogie2004 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 21:01:
[...]

Ja, daar ben ik het wel mee eens. Voornamelijk met zachte TPU's is het wel fijn,maar die print ik nooit.
Het zat toevallig op de direct drive extruder die ik had gekocht (soort goedkope hemera kloon), en die bevalt wel goed. Bowden was het toch allemaal net niet met die standaard extruder ofzo, dus daarom geswitched (en dan had ik wat te hobbyen).
Ik kreeg nu de mogelijkheid om een direct extruder te monteren door de dubbele Z-as. Ik heb het idee dat het wat nauwkeuriger print (maar dat kan tussen de oren zitten), en is ook veel makkelijker met wisselen van filament. Eigenlijk nooit gedacht de bowden erop te zetten.
Ik heb er ook geen seconde spijt van gehad.

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

rinkel schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 21:11:
[...]

Ik kreeg nu de mogelijkheid om een direct extruder te monteren door de dubbele Z-as. Ik heb het idee dat het wat nauwkeuriger print (maar dat kan tussen de oren zitten), en is ook veel makkelijker met wisselen van filament. Eigenlijk nooit gedacht de bowden erop te zetten.
Ik heb er ook geen seconde spijt van.
Ik herken dat wel. Ik heb recent mijn Ender aangepast naar dual Z door middel van belts (Kevin AkaSam mod). Dat is toch wel een mega goeie zet geweest. De Z-as is nog nooit zo goed geweest.

• rinkel
Hoogie2004 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 21:12:
[...]

Ik herken dat wel. Ik heb recent mijn Ender aangepast naar dual Z door middel van belts (Kevin AkaSam mod). Dat is toch wel een mega goeie zet geweest. De Z-as is nog nooit zo goed geweest.
Goeie zet. Dat zou ook het eerste zijn wat ik zou aanpassen bij een Ender. Bijna iedereen zegt dat die losse arm wel ok is en je er praktisch niks van merkt, maar voor mij oogt het niet ok.
Bij de Mini was het bij mij wel een probleem. Gewoon niet stabiel genoeg. Als ik de printer 1cm verplaatste was het bed weer gewarped (octoprint). Ik heb toen de "silocon mod" uitgevoerd om het bed level te krijgen, maar ik bleef afstellen. Soms was het zo erg dat de auto bed leveling het niet meer kon herstellen, maar eigenlijk wil je dat ook niet.

Edit

Ah nu zie ik het: dual belt.
Ik had het verkeerd gelezen en dacht dual leadscrew met belt voor de aandrijving van de 2e. Ik denk dat ik zelf voor die optie was gegaan.

[Voor 9% gewijzigd door rinkel op 05-01-2023 23:08]

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-01 16:00
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het vervangen van mijn 0.4mm nozzle voor een 1mm nozzle. Nu is opzich alles wel gelukt echter......
Het einde van iedere perimeter is niet mooi, het stopt te vroeg (of begint te laat).
Ik heb het nu op willekeurig staan (de linker op de foto) dan valt het minder op. Maar ik kan nergens vinden wat ik anders moet instellen, heeft iemand een idee?
Hier is de foto.

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-01 16:00
Oh vergeten te melden, ik gebruik de prusa slicer

• pwillemske
  • Niet online
Jup, dat is de instelling “coasting” of “coast at end” zoals @ManIkWeet benoemd. Door de mindere druk in je hotend omdat je nozzle een stuk groter is stopt ie eerder met het extruden. Een 0,4mm nozzle is klein genoeg om druk op te bouwen waardoor je zonder de extruder aan te sturen nog een tijdje filament uit je nozzle krijgt.

Ook de instelling “retraction” zul je na moeten kijken. De diameter van je nozzle kan veel veranderen ;)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

En eventueel nog linear advance dan wel pressure advance.

© ocf81 1981-infinity

• PjotrStroganov
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-01 12:59
Is dat niet iets dat automatisch aangepast wordt als je het profiel selecteert voor een grotere nozzle?

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

• BiLo

BiLo

PjotrStroganov schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:16:
Is dat niet iets dat automatisch aangepast wordt als je het profiel selecteert voor een grotere nozzle?
afhankelijk van je slicer en of er andere nozzle profielen voor jouw specifieke printer zijn.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik kreeg net op Youtube de volgende video voorgeschoteld:

Het gaat dus om de Vivedino Troodon 2.0, volgens de makers (Formbot) zou het een Voron inspired printer zijn, maar dan grotendeels in elkaar gezet. De onderdelen zijn niet 3D geprint, maar injection molded en een aantal custom aluminium delen. Je moet 'm zelf in elkaar zetten, maar eenvoudiger dan een echte Voron. De electronica zit al helemaal in elkaar, net als de gantry. Je moet het frame in elkaar zetten, de kabelboom inpluggen (ze hebben een break-out box gemaakt, met stekkers bovenop het bodemdeel van de printer), de acrylpanelen monteren en je bent klaar. De Troodon loopt alleen niet op Klipper, maar RepRap Firmware. Hij zou makkelijk om te bouwen zijn naar Klipper als je een Pi toevoegt. Het moederbord is in samenwerking met BTT gemaakt en het is een custom versie van de Octopus.
Het lijkt een behoorlijk compleet apparaat, met LED bar, afzuiging met carbon filter, borsteltje om de nozzle af te vegen. Lijkt allemaal prima in orde. En ik meen dat Formbot een van de betere Voron kits maakte, dus zij weten denk ik wel waar ze het over hebben.
Hier een video over de assemblage, die - zoals verwacht - niet in 30 minuten gepiept was. Dat leek mij ook al erg ambitieus. Het is wat werk, maar zo te zien niet heel moeilijk. Je moet bv al die riemen aanbrengen. Ze zitten allemaal al op de juiste plek, maar je moet ze toch doorvoeren en vastmaken. Dat is altijd even een rotklusje. Maar het belangrijkste is dat je de electronica niet hoeft te doen en al die heat inserts en montage van alle 3D printed parts. Ik snap wel dat dat voor velen een deel van de lol is, maar er zijn ook veel mensen die gewoon willen printen en die niet de skills hebben om zo'n ding te bouwen. Of er geen zin in of tijd voor hebben.

Ik heb geen aandelen in deze firma, en ik heb zo'n ding ook helemaal niet, maar het ziet er bijzonder interessant uit. Zeker voor die prijs. Voor ons Nederlanders zou ie €1000 bij Formbot als je voor shipping vanuit Tsjechië kiest. Vanuit China komt er >€200 shipping bij.

Die meneer die deze filmpjes maakte gaat binnenkort ook laten zien hoe de printer werkt. Hij heeft zelf ook een echte Voron in elkaar gezet van een Formbot kit, dus hij heeft er wel wat ervaring mee. Ik vind het wel een interessante ontwikkeling. Ik zie de Voron community al lekker cringen :+ want de die-hards vinden dit natuurlijk niets. Maar het is denk ik een onvermijdelijke ontwikkeling.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

• citruspers
mphilipp schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 23:00:

Ik heb geen aandelen in deze firma, en ik heb zo'n ding ook helemaal niet, maar het ziet er bijzonder interessant uit. Zeker voor die prijs. Voor ons Nederlanders zou ie €1000 bij Formbot als je voor shipping vanuit Tsjechië kiest. Vanuit China komt er >€200 shipping bij.
Ik heb zelf mijn 2.4 voor ~1600 euro gebouwd (inclusief gereedschap wat ik nog niet had, maar wel nodig had). Een (kwaliteits) LDO kit kost je ook dat bedrag.

Ondertussen zet Formbot/Vivedino hun grotendeels assembled printer weg tegen 1000 euro, en hebben ze het ook nog eens over "brand cooperation" met Gates, MeanWell, Omron en Moons?

Ik weet het niet, ik ben bang dat dit een gevalletje "te mooi om waar te zijn" gaat worden. Als ik een voorspelling moet doen zou ik zeggen dat de prijs na de introductie flink omhoog gaat en/of dat er flinke gebreken zijn.

We gaan het zien, een goede en veilige 2.4 voor 1000 euro is in ieder geval heel veel printer voor je geld.

@mphilipp Ik heb zelf een printer die op Reprap firmware draait en persoonlijk zou ik dat niemand aanraden. De documentatie is niet zo best en door de kleine userbase zijn er ook maar weinig goede tutorials te vinden.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

citruspers schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:42:
Ik weet het niet, ik ben bang dat dit een gevalletje "te mooi om waar te zijn" gaat worden. Als ik een voorspelling moet doen zou ik zeggen dat de prijs na de introductie flink omhoog gaat en/of dat er flinke gebreken zijn.

We gaan het zien, een goede en veilige 2.4 voor 1000 euro is in ieder geval heel veel printer voor je geld.
Ik had dezelfde reserves. Echter, het zijn Chinezen....en die kunnen veel dingen heel erg goedkoop doen. Bovendien is dit V2, dus niet de allereerste printer. Heel veel is er niet over te vinden, maar ik zag een filmpje over een van hun vorige modellen en daar was men wel enthousiast over. Ook in de comments zag ik positieve reacties.
@jbhc Je kunt er denk ik heel makkelijk Klipper op zetten. Dat zou mijn eerste actie zijn als ik dat ding zou kopen. Volgens mij hebben we dit te danken aan het gebrek aan Pi's dat ze er dan maar RepRap op zetten. Maar als dat het enige probleem is...easy fix.

Maar nogmaals: ik ken dit ding helemaal niet en ben ook op zoek naar praktijkervaringen van mensen die dit gekocht hebben. Echter, Formbot is volgens mij geen slechte leverancier en ik heb over hun Voron kits dacht ik ook nooit iets slechts gelezen.

• N8w8
  • Niet online
@mphilipp, ik had ooit n opmerking genoteerd over de Troodon v1:
I am on the Voron Dev team and have seen a prototype of the Troodon in person. I can say personally that the Vivedino appears to be fairly well built and pretty much every part that would be printed on a Voron has been changed to either steel or aluminum.
Bron had ik er niet bij, maar hier vind ik iemand anders die hetzelfde quotet.
Nou weet ik ook niet of diegene is wie ie zegt te zijn (iedereen kan zoiets zeggen natuurlijk), en dit betreft dus v1.
Maar wellicht heb je er wat aan.

Ik lees regelmatig "slechte" dingen over hun Voron kits.
Dat men bij voorbaat al vervangende onderdelen elders bestelt omdat bekend is dat het ondermaats is.
Of onderdelen leveren die op zich goed zijn maar helemaal niet compatible, alsof ze zelf niet eens geprobeerd hebben er een printer van te maken.
Mss neem ik je "nooit" te letterlijk maar ik noem het maar even.
iig, troep is het nou ook weer niet, en inmiddels is er wel veel aan verbeterd, en vooral veel bang-for-buck.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

N8w8 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 18:52:
Ik lees regelmatig "slechte" dingen over hun Voron kits.
Dat men bij voorbaat al vervangende onderdelen elders bestelt omdat bekend is dat het ondermaats is.
Of onderdelen leveren die op zich goed zijn maar helemaal niet compatible, alsof ze zelf niet eens geprobeerd hebben er een printer van te maken.
Ik heb van een aantal Voron kits reviews gelezen/gekeken en er is denk ik geen enkele perfect, alhoewel de LDO geloof ik als beste wordt beschouwd. Echter, je leest ook weer vaak dat de leveranciers aan de hand van de kritiek zaken aanpassen.
Dus ja, het blijft denk ik altijd een risico. Maar ik denk dat voor deze prijs, en de tijd/moeite die je spaart met het niet zelf in elkaar moeten zetten (wat niet voor iedereen is), is het denk ik wel de moeite waard. Ze hebben er echt wel wat werk in gestoken, want de 3D printfiles kun je niet zomaar 1:1 overzetten naar een injection molded product of een laser-cut aluminium onderdeel. Misschien moet iemand als Nero3D maar eens een bestellen en ontleden. Maar hij is van het Voron team, en ik weet niet of die aan zo'n kant en klare Voron (ook al heet het niet zo) willen zitten.

Al met al, weet ik ook niet wat ik moet denken van dit ding. Het klinkt op zich goed, en ik las ook positieve reacties op hun V1 van mensen die claimen er al 9 maanden een te gebruiken zonder problemen.

• rinkel
Laatste dingetje geprint: de fanduct in annealed PLA, nu hittebestendig tot ongeveer 175" C (getest in de oven)

Maarja, ben je ooit klaar met een printer....
Misschien moet ik nog een hobbyprinter erbij nemen. Deze printer is nu gewoon te stabiel...(print eigenlijk altijd meteen goed)

Bed nog even geleveled:
Best ok zo.

Edit
Oja,
Ik ga een aantal modellen aanpassen om met inserts te werken, dat scheelt weer met in- en uitelkaar te halen. Inserts zijn besteld. De tip voor mijn soldeerbout (Weller) was nog wat lastig, uiteindelijk iemand gevonden die ze zelf maakt.

[Voor 28% gewijzigd door rinkel op 12-01-2023 22:04]

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21:43
Ik weet niet of ik in het juiste topic zit, maar ik heb een vraag over het verder verwerken van een 3D-geprint onderdeel.

Ik wil een buisvormig 3D-geprint onderdeel monteren in een aluminium buis waarvan de binnendiameter gelijk is aan de buitendiameter van mijn 3D-onderdeel.
Het onderdeel is geprint van PET en de buis is van aluminium.
Doel hiervan is eigenlijk om de aluminium buis van binnen een verdikking te geven.
Ter indicatie: het onderdeel is 40mm lang en heeft een doorsnede van 16,5mm.

Welke lijm is hiervoor geschikt?

Alvast bedankt voor elke reactie.

4.070WP Z/O | Home Assistant op RPI

@V-8 Is lijm je enige optie?

Ik kan me voorstellen dat geperst, of nog beter een schroef door de buis, wellicht beter werkt?

Lijm werkt dacht ik niet zo goed met PETG

[Voor 14% gewijzigd door ManIkWeet op 13-01-2023 15:53]

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21:43
ManIkWeet schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:52:
@V-8 Is lijm je enige optie?

Ik kan me voorstellen dat geperst, of nog beter een schroef door de buis, wellicht beter werkt?
Dank voor je reactie!

Het gaat om het vernauwen van een stijgbuis voor een regendouche. De stijgbuis wordt ingekort, maar er zit onderin een verdikking. Dit om goed aan te sluiten op de thermostaatkraan.

Een andere optie dan lijm is ook mogelijk, wat mij betreft, maar ik zou niet direct weten hoe. Het geheel moet wel waterdicht zijn.

Edit: ik kom met de lijmwijzer van Bison uit op de Bison Max Repair Power. Wist niet van het bestaan af, maar kwam het net tegen.
Ik denk dat ik die eens ga proberen.

[Voor 12% gewijzigd door V-8 op 13-01-2023 16:08]

4.070WP Z/O | Home Assistant op RPI

Omdat ik eindelijk mijn AM8 betrouwbaar aan het printen heb kwam ik nu het volgende probleem tegen; z-as wobble. Na een paar uur klooien ben ik tot de conclusie gekomen dat het grootste deel hiervan veroorzaakt wordt door de koppelingen, 3/4 van de koppelingen die ik heb, hebben een slinger zodra ze gemonteerd zijn.

Uiteindelijk heb ik de koppelingen van mijn Sunlu gesloopt en deze lijken behoorlijk recht maar zijn massief.

Heeft iemand een adres waar ik fatsoenlijke koppelingen kan bestellen?
jbhc schreef op zondag 15 januari 2023 @ 16:47:
Omdat ik eindelijk mijn AM8 betrouwbaar aan het printen heb kwam ik nu het volgende probleem tegen; z-as wobble. Na een paar uur klooien ben ik tot de conclusie gekomen dat het grootste deel hiervan veroorzaakt wordt door de koppelingen, 3/4 van de koppelingen die ik heb, hebben een slinger zodra ze gemonteerd zijn.

Uiteindelijk heb ik de koppelingen van mijn Sunlu gesloopt en deze lijken behoorlijk recht maar zijn massief.

Heeft iemand een adres waar ik fatsoenlijke koppelingen kan bestellen?
Dat probleem wordt denk ik gedeeltelijk veroorzaakt door de manier waarop de koppelingen gecentreerd zijn.
Ik gebruik dit soort koppelingen op mijn Tatara frame:

Met een winkelhaak kan je al op het oog al de grootste afwijking eruit krijgen. Natuurlijk kan je met een micrometer nog veel verder gaan, maar die heb ik (nog) niet. De mijne komen van HTA3D, maar je kan ze wellicht ook wel ergens anders vandaan halen.

© ocf81 1981-infinity

• citruspers
Eerste tests met een FR4/glasvezel printbed zijn een succes :)

So far blijven ABS (100c) en PETG (75c) er prima op plakken zonder adhesives, en komen ze er prima af na een klein beetje afkoelen. Morgen eens PLA proberen, maar als ik Maker's Muse zo mag geloven zou dat ook goed moeten komen: YouTube: G10 - The best print surface you've never heard of.

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21:28
citruspers schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:57:
Eerste tests met een FR4/glasvezel printbed zijn een succes :)
Ik gebruik het al een paar jaar op mijn 3 printers, is gewoon fantastisch en onverslijtbaar, éénmalige aanschaf, geen geknoei met allerlei middeltjes voor de hechting, alleen even een schuurpapiertje licht schuren en met doekje afvegen en klaar.
Ik heb alleen hier in Nederland nog geen firma gevonden die het voor een redelijke prijs levert.
Ik heb heb destijds uit Duitsland (vrij hoge verzendkosten) besteld nadat ik eerst bij hun op een modebouwbeurs een plaatje gekocht had om te proberen.
http://www.lerrox.de/gfk/10-mm-staerke/index.php

• citruspers
Hardy8 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 23:19:
[...]

Ik gebruik het al een paar jaar op mijn 3 printers, is gewoon fantastisch en onverslijtbaar, éénmalige aanschaf, geen geknoei met allerlei middeltjes voor de hechting, alleen even een schuurpapiertje licht schuren en met doekje afvegen en klaar.
Ik heb alleen hier in Nederland nog geen firma gevonden die het voor een redelijke prijs levert.
Ik heb heb destijds uit Duitsland (vrij hoge verzendkosten) besteld nadat ik eerst bij hun op een modebouwbeurs een plaatje gekocht had om te proberen.
http://www.lerrox.de/gfk/10-mm-staerke/index.php
Ik heb het inderdaad ook ietsje opgeschuurd met 240 grit (en de nodige PBM) :)

Die link van jou is echt geen geld, ik was vanuit China ongeveer een tientje per sheet kwijt: https://nl.aliexpress.com...ZFfB&gatewayAdapt=glo2nld

• BiLo

BiLo

citruspers schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:13:
[...]

Ik heb het inderdaad ook ietsje opgeschuurd met 240 grit (en de nodige PBM) :)

Die link van jou is echt geen geld, ik was vanuit China ongeveer een tientje per sheet kwijt: https://nl.aliexpress.com...ZFfB&gatewayAdapt=glo2nld
welke dikte heb jij toegepast? Ik neem daarnaast ook ff aan dat je clicky gebruikt?

Ik ben eigenlijk heel tevreden over m'n superpinda - dit zal niet in combo met FR4 gaan :(

Pagina: 1 ... 26 27 28 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee