© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Sleutelen aan zo'n apparaat is toch wel even wat anders dan aan een i3 stijl printer.....
Deze printer had een klein dingetje waarvan ik wist dat dit mij tot in lengte van dagen zou irriteren; het bed was groter dan het bereik van de printerkop. Ik ben dus eerst maar eens begonnen van het vervangen van alle horizontale profielen.... Om mij vervolgens te bedenken dat dan ook de profielen van het bed aangepast moeten worden en wederom een bestelling bij alux te moeten doen maar na 3 avonden en een dagje sleutelen begint het aardige vormen aan te nemen
[ Voor 54% gewijzigd door jbhc op 16-10-2022 15:46 ]
Oh ja, die had ik ook nog es verkochtjbhc schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 15:43:
Na anderhalf jaar ben ik eindelijk maar eens begonnen aan de Hevo die ik van @Boullie heb overgenomen.
Sleutelen aan zo'n apparaat is toch wel even wat anders dan aan een i3 stijl printer.....
Boullie
Ja, en sinds deze week is hij ook nog eens gegroeid..... (En het was al een apparaat.....

De constructie is echter pas uitdaging 1. Daarna komt de duet en ik weet nog niet zo goed wat ik daarvan vind.
[ Voor 17% gewijzigd door jbhc op 16-10-2022 16:36 ]
Ik zou zelf geen Duet kopen (en heb er het geld ook niet voor), er zijn nu Fly-boards die ook gewoon RRF draaien en dezelfde opties bieden voor een kwart of een derde van de prijs afhankelijk van wat je wil doen met je machine.jbhc schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 15:47:
[...]
Ja, en sinds deze week is hij ook nog eens gegroeid..... (En het was al een apparaat.....)
De constructie is echter pas uitdaging 1. Daarna komt de duet en ik weet nog niet zo goed wat ik daarvan vind.
En dan een meer algemene reactie voor mensen die hierin geinteresseerd zijn:
Heb nu een Delta printer draaien op een Fly RRF E3 v1.1 bordje dat echt niks kostte en het draait direct beter dan al mijn Marlin-based boards ooit hebben gedraaid. Dat E3 board heeft wel iets minder outputs, maar met wat slim aansluitwerk kun je er nog wat extra outputs uit krijgen (ik heb zelf een PWM uitbreiding ontworpen voor een extra PWM-controllable fan). Al deze boards hebben ook direct out of the box al een goed draaiende WiFi en een snelle overdrachtssnelheid van bestanden, dus je hebt hier ook daadwerkelijk iets aan. Beter dan Octoprint op het moment omdat die Pi boards vrijwel overal al een jaar uitverkocht zijn.
Gisteren heb ik mijn tweede Fly bord besteld, een CDY v3 board, heel veel extra opties, om mijn SKR 1.4 mee te vervangen die nu in mijn omgebouwde Replicator 2x zit
Deze bordjes ondersteunen ook een accelerometer als de LIS3DH, heel fijn, want dan kun je vanuit RRF direct alle vibratie compenseren en ghosting de deur uit werken.
Mocht je meer willen weten over alternatieven om RRF op te kunnen draaien, dan raad ik deze site aan:
https://teamgloomy.github.io/index.html
Ik heb op twee andere machines zelfs RRF gedraaid op een SKR 1.3 en 1.4 door er een NodeMCU aan te hangen via de EXP poorten met een DiY cable harness. Werkt heel goed, maar je mist dan wel bepaalde opties zoals de aansluitmogelijkheid van een accelerometer.
[ Voor 7% gewijzigd door Ohmarinus op 19-10-2022 12:37 ]
Heb je nog plannen voor je oude SKR1.4? Zo niet, en hij is in goede staat, wil ik 'm wel voor een schappelijke prijs overkopen
Ohja, natuurlijk hahaManIkWeet schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:37:
@Ohmarinus Ik denk dat 't duet bord bij de aanschaf van die HEVO zat
Heb je nog plannen voor je oude SKR1.4? Zo niet, en hij is in goede staat, wil ik 'm wel voor een schappelijke prijs overkopen

Ik moet even kijken, want ik heb hier een pen plotter die ik wil ombouwen naar iets met een 32-bit bordje. Heb wel nog twee kapotte SKR 1.4's liggen. Ik weet niet of je goed bent met SMD solderen, maar in principe kun je deze bordjes nog prima gebruiken als het lukt ze te repareren. Wie deze twee defecte boards wil hebben mag ze hebben. Zitten ook nog twee defecte TMC2209 drivers bij. Geen idee wat er mee is, ik heb ze zo gekregen van een student van mij, bij de ene is de SD-kaart lezer kapot en van het bord afgerukt met beschadigde traces dus niet terug te solderen. De andere heeft of een defecte bootloader, of er is iets anders mis.
[ Voor 16% gewijzigd door Ohmarinus op 19-10-2022 12:42 ]
Haha nee ik heb geen soldeerkunstjes, helaas, anders had ik mijn SKR1.3/AnetA6 bordjes kunnen reparerenOhmarinus schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:40:
[...]
Ohja, natuurlijk hahaIk las het als in dat de Duet nog geleverd moest worden via de post ofzo.
Ik moet even kijken, want ik heb hier een pen plotter die ik wil ombouwen naar iets met een 32-bit bordje. Heb wel nog twee kapotte SKR 1.4's liggen. Ik weet niet of je goed bent met SMD solderen, maar in principe kun je deze bordjes nog prima gebruiken als het lukt ze te repareren. Wie deze twee defecte boards wil hebben mag ze hebben. Zitten ook nog twee defecte TMC2209 drivers bij. Geen idee wat er mee is, ik heb ze zo gekregen van een student van mij, bij de ene is de SD-kaart lezer kapot en van het bord afgerukt met beschadigde traces dus niet terug te solderen. De andere heeft of een defecte bootloader, of er is iets anders mis.
Pen plotter klinkt als een leuk projectje, succes!
Oh, ja die plotter wil wel hoorManIkWeet schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:45:
[...]
Haha nee ik heb geen soldeerkunstjes, helaas, anders had ik mijn SKR1.3/AnetA6 bordjes kunnen repareren
Pen plotter klinkt als een leuk projectje, succes!
Als je genoeg printers hebt gebouwd kunnen een paar large-format plotters er ook nog wel bij.
:strip_exif()/f/image/YGNfFeYqyp9nZVYyulzekj4Y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sbe4IWyIZwNYlsLPOk0ytwWx.jpg?f=fotoalbum_large)
Jah ben nu meer fan van klipper eigenlijk. Veel makkelijker te configureren dan marlin en ik vind het overzichtelijker. Enige nadeel is dat raspberry's momenteel niet aan een normale prijs te krijgen zijn.jbhc schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:11:
De Duet zat inderdaad bij de printer toen ik hem overnam en ik ben er wel eens mee aan het stoeien geweest (de printer kwam semi werkend) maar ik gebruik normaal marlin op mijn printers en dan is RRF we even wat anders. Ik weet ook dat ik toen de 3dtouch sensor niet aan de praat kreeg net zoals Boullie (want dat zag ik laatst in de advertentie terug). RRF is een mooi concept maar het vereist toch dat ik weer iets nieuws moet leren en als je al een antal dingen met Marlin hebt werken vraag ik mij af of dat wel zo nuttig is.
Boullie
https://lab.ratrig.com/
Vcore3 idex
Lord-The-Gamer (L-T-G)
Bedankt voor de link. Vooral de standaardonderdelen kan ik wel waarderen, scheelt weer wat tekenen.pwillemske schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 10:32:
RatRig heeft nu labs opgezet, een website met al hun niet verkrijgbare ideeën en ontwerpen.
https://lab.ratrig.com/
Vcore3 idex
Een CoreXY IDEX zie ik eerlijk gezegd niet zo zitten. Dan ga je onnodig gewicht meezeulen. Dan is een Bed swinger toch een geschiktere opstelling denk ik.
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Ik ben een aardig eind op weg met mijn hypercube en de electronica is de volgende stap. Dit ding heeft echter een bed van 33cm x 33cm dus ik vrees dat er een 350W voeding niet voldoende zal zijn.
@ocf81 Ik ben benieuwd wanneer die uit komt, en dan de reviews afwachten. Het ziet er wel gaaf en netjes uit.
Lord-The-Gamer (L-T-G)
Vanwege mijn electrotechnische achtergrond weiger ik om van die 230V matten te gebruiken. Dat is zonder scheidingstransformator imho gewoon gevaarlijk en dus geen optie. (Nu weet ik weer waar ik die trafo voor wilde hebben die ik laatst weg heb laten gooien.... kak)pwillemske schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 19:45:
Is het printbed geen 220V? Met die grotere matten prefereer ik een fatsoenlijke 220V dan een 24V. Mijn RatRig heeft een 600W mat, wat met 24V een 25A (!) voeding vereist. Dan heb je toch wel hoge stromen nodig.
[ Voor 9% gewijzigd door jbhc op 22-10-2022 21:39 ]
Waarom? Primair omdat mijn stopcontacten geen randaarde hebben...
De voedingen die ik gebruik zijn praktisch allemaal MeanWell, al zullen die in de hogere wattage’s aardig aan de prijs zijn. Wil je alles op één voeding of ga je het bed een losse voeding geven? Hoeveel Watt is de heater mat die je wilt gebruiken?
Lord-The-Gamer (L-T-G)
Er is gewoon te veel wat mis kan gaan en ik heb geen zin om mijzelf of een familielid te electrocuteren.
Die meanwell's zat ik inderdaad al naar te kijken maar die zijn inderdaad duurrrrrr
Ik ga zo eens de weestand van het bed meten want ik heb geen idee hoeveel watt het bed is. Het bed zat er al bij toen ik de printer kocht en is een 24V uitvoering....
[ Voor 9% gewijzigd door jbhc op 22-10-2022 22:37 ]
Meanwell LRS-450-24jbhc schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 19:26:
Heeft iemand misschien nog een idee voor een fatsoenlijke betaalbare 24V voeding?
Ik ben een aardig eind op weg met mijn hypercube en de electronica is de volgende stap. Dit ding heeft echter een bed van 33cm x 33cm dus ik vrees dat er een 350W voeding niet voldoende zal zijn.
https://nl.mouser.com/Pro...5pLBrcALreoL3cc4Lbg%3D%3D
Meanwell LRS-600-24 (lange levertijd)
https://nl.mouser.com/Pro...5pLBrcAKeoQOdLHWWVg%3D%3D
Zijn de grotere broers van de meanwell lrs-350-24 welke veel gebruikt wordt.
Zie nu dat mouser niet aan consumenten verkoopt, elders kan ik ze niet vinden, enkel de lrs-350-24.
[ Voor 6% gewijzigd door Chrisje1983 op 23-10-2022 00:20 ]
Ik heb net even de multimeter aan het bed gehangen en meet op 1,8ohm. (24V^2)/1,8ohm = 320Watt. Ik moet dus op zoek naar minimaal een 500W voeding. Of 2 voedingen. Ik ga morgen maar eens even goed zoeken.
@jbhc De opvolgende serie van de LRS is volgens mij de RSP, en als je de voeding actief koelt of op een aluminium plaat monteert is de UHP ook nog een mooie voeding. 2 voedingen zou ook moeten werken, al heeft dat om een of andere reden niet mijn voorkeur.
Lord-The-Gamer (L-T-G)
Voor opslag gebruik van niet gebruikte pla rollen gebruik ik zakjes met een vacuum pompje
Het 3d printen gebeurd in de woonkamern. Aangezien ik daar een luchtbevochtiger staat ivm de parketvloer, vroeg ik mij af of ik bvb zou moeten gebruik maken van een dry box tijdens het printen. (hiermee bedoel ik niet een box die het filament droogt via het verwarmen, maar een box die het filament gewoon van de luchtvochtigheid beschermt.)
Tot nu toe lukken alle prints zonder problemen.
Hier een voorbeeld van zo een dry box., , echter kost deze 70 euro en vindt dit eigenlijk nogal veel voor zo een simpel iets.
Bij het googlen zag ik veel DIY oplossingen die goedkoper zouden moeten zijn met 4L luchtdichte voedselcontainers enzo, maar eenmaal je alle nodige materiaal bij elkaar hebt + rekening houd met de verzendkosten enzo, ben je al even duur uit volgens mij.
Welke oplossing gebruiken jullie om het filament droog te houden TIJDENS het printen zelf? Heeft iemand eventueel een link naar een oplossing aan een "deftige prijs", mag diy zijn als ik de onderdelen makkelijk kan bestellen. (en dus niet ieder onderdeeltje op aparte site).
Ik doe het zo.fjskmdl2 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 10:53:
Welke oplossing gebruiken jullie om het filament droog te houden TIJDENS het printen zelf? Heeft iemand eventueel een link naar een oplossing aan een "deftige prijs", mag diy zijn als ik de onderdelen makkelijk kan bestellen. (en dus niet ieder onderdeeltje op aparte site).
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/61954040
Edit, excuses. Lees dat je niet wilt verwarmen.
Een action opbergbox, deksel rand afplakken met schuim, paar zakken pitten erin, rol filament op een gelagerde houder in de box en naar buiten voeren middels een festo pneuma koppeling.
Zou toch moeten lukken voor een paar tientjes, resultaat is wel afhankelijk hoe dicht je hem maakt. Nodemcu erin met een dth22 sensor erin om de temp en vochtigheid in de gaten te houden.
[ Voor 30% gewijzigd door Chrisje1983 op 23-10-2022 11:47 ]
Wanneer ik in Blender een array toepas tot één object komt die bij de printer niet goed uit bij het gedeelte waar ze elkaar raken. Dat is op zich ook logisch omdat ik las dat faces elkaar niet mogen raken. Maar hoe los je dit dan op (of wordt dat dan toch echt handwerk)?
Daarnaast ben ik eigenlijk wel niewsgierig of er een manier is om vanuit verschillende objecten, die via de snap functionaliteit 'aan elkaar zitten' te printen. Want dat zou heel wat sneller zijn om via die route wat te ontwerpen en printen dan wanneer je het vanuit één object moet maken.
Welke zou je aanbevelen? Ik zie er wel een aantal in de Topicstart, echter staat Blender daar ook tussenjbhc schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 12:14:
Blender is niet echt het aangewezen programma om 3d prints mee te tekenen.
Een CAD programma heeft de voorkeur.
Ik gebruik freeCAD maar er zijn veel mensen die het veel vriendelijkere Fusion360 gebruiken.
Blender kan modelen produceren welke "stuk" zijn. Dit is iets wat je niet direct ziet maar waar de slicers problemen mee kunnen hebben en rare effecten kunnen geven.
[ Voor 7% gewijzigd door jbhc op 23-10-2022 12:23 ]
Mechwarrior Online: Flapdrol
Dat is precies wat ik nu ervaar.. ik probeer Fusion360 even. Dank!jbhc schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 12:22:
En ik heb nogwel meegeschreven aan de OP![]()
Blender kan modelen produceren welke "stuk" zijn. Dit is iets wat je niet direct ziet maar waar de slicers problemen mee kunnen hebben en rare effecten kunnen geven.
Ik ga daar toch even naar op zoek want hopelijk is dat sneller dat andere software onder de knie krijgenjbhc schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 12:27:
@Oesie Er zijn ook manieren om een gebroken model te repareren. Ik weet niet meer precies hoe dat moet dus dat zul je zelf even moeten googlen. (Uit mijn hoofd kan Slic3r en dus waarschijnlijk PrusaSlicer dit.)
Blender is dikke prima voor "organische" models, miniatuurtjes etc, alleen als het technische tekeningen zijn en netjes moet passen zou ik liever iets als F360 gebruiken.jbhc schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 12:14:
Blender is niet echt het aangewezen programma om 3d prints mee te tekenen.
Een (array) kruidenbakjes zou dan toch prima moeten kunnen zou je zeggencitruspers schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 13:12:
[...]
Blender is dikke prima voor "organische" models, miniatuurtjes etc, alleen als het technische tekeningen zijn en netjes moet passen zou ik liever iets als F360 gebruiken.

Heb hem hier maar even geplaatst (Blender file).
Bevat twee collections, één waarbij die uit meerdere vormen is gemaakt. En eentje uit één object (dat is dus heel veel handwerk).
Er zit bij deze nog geen array op.
https://file.io/ZJ3uYiLMEPrn
[ Voor 25% gewijzigd door Oesie op 23-10-2022 13:24 ]
Ik heb uiteindelijk maar een RSP-500-24V besteldjbhc schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 19:26:
Heeft iemand misschien nog een idee voor een fatsoenlijke betaalbare 24V voeding?
© ocf81 1981-infinity
Heb zelf 6 van deze staan. Dan ben je met €15,- per rol klaar en heb je zelfs een ingebouwd filament buffer.fjskmdl2 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 10:53:
Vond net ook nog een dubbele op Printables die is nog wat goedkoper en neemt minder ruimte in.
Boullie
Het heeft even geduurd, voordat ik er tijd voor had. Ik denk dat ik het gevonden heb. Fijn alss je 2e hands een 3d printer koopt. Op de X as, zat er slechts 1 schroef die de stepper motor aan de X as zelf vast hield. De overige 3 schroeven zaten er wel in, maar die zaten alleen door een een plaatje wat om de "nek" van de stepper motor heen zat. Hierdoor als je de belt spande aan de andere kant, trok hij de motor scheef.ManIkWeet schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:26:
@ge-flopt Begin voortaan met je vraag...
Waarschijnlijk is een pulley los, het tandwiel op je motor, voor x of y.
Nu een test aan het printen....
https://www.sunlu.com/products/sunlu-filament-dryer-s1fjskmdl2 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 10:53:
Ik heb wat zitten lezen ivm het droog houden van het filament om de prints goed te houden.
Voor opslag gebruik van niet gebruikte pla rollen gebruik ik zakjes met een vacuum pompje
Hier een voorbeeld van zo een dry box., , echter kost deze 70 euro en vindt dit eigenlijk nogal veel voor zo een simpel iets.
https://www.sunlu.com/col...ersion-sunlu-filadryer-s2
is even duur als die je linkte maar zitten wat meer info dingetjes op.
Werkt tot nu toe goed, kan de boel ook weer verwarmen tijdens t printen en t vocht er weer uithalen.
[ Voor 11% gewijzigd door rejer op 29-10-2022 16:10 ]
Als er op 1 plek zoveel mis is dan moet je misschien eens nadenken over opnieuw opbouwen, de kans dat er dan ergens anders ook iets mis is lijkt me dan niet gering. Wel eerst eventueel 3d geprinte delen controleren op breuken zodat je deze vooraf eventueel als reserve kan printen.ge-flopt schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 15:11:
[...]
Het heeft even geduurd, voordat ik er tijd voor had. Ik denk dat ik het gevonden heb. Fijn alss je 2e hands een 3d printer koopt. Op de X as, zat er slechts 1 schroef die de stepper motor aan de X as zelf vast hield. De overige 3 schroeven zaten er wel in, maar die zaten alleen door een een plaatje wat om de "nek" van de stepper motor heen zat. Hierdoor als je de belt spande aan de andere kant, trok hij de motor scheef.
Nu een test aan het printen....
Succes, ik zou het een leuk klusje vinden
Eens. Ik heb al heel wat uur plezier (90% van de tijd danPixelmagic schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:28:
[...]
Succes, ik zou het een leuk klusje vinden
Ik snap wel dat als je zo'n ding van iemand overneemt en er van uit gaat dat de printer gewoon goed is dat dat dan wel wat frustratie kan geven.
/edit: na 3 uur klooien heb ik eindelijk de BLTouch aan de praat. Dat Reprap is echt verschrikkelijk slecht gedocumenteerd.
[ Voor 11% gewijzigd door jbhc op 30-10-2022 00:25 ]
En dan nog de voeding upgraden want dat is voor het testen een vrij spannend exemplaar...
[ Voor 14% gewijzigd door jbhc op 30-10-2022 21:17 ]
Jij zou als geen ander moeten weten dat het niet gebeurd is zolang er geen fotos zijnjbhc schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 21:16:
Weer een halve dag aan het knoeien geweest met de Hevo met Duet & reprap en ik kan bijna printen. De laatste punten zijn nog het bed aan de gang krijgen, de temperatuur opnemers goed instellen en de pid's configureren. Dan zou ik de eerste benchy moeten kunnen printen.
En dan nog de voeding upgraden want dat is voor het testen een vrij spannend exemplaar...
Nou, roep maar. Waar wil je foto's van zien? Ik post ze met plezier hoorPixelmagic schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 23:21:
[...]
Jij zou als geen ander moeten weten dat het niet gebeurd is zolang er geen fotos zijn
Van alles wat niet af-fabriek is uiteraard (dus alles)jbhc schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 17:47:
[...]
Nou, roep maar. Waar wil je foto's van zien? Ik post ze met plezier hoor
Nou vooruit een kleine "sneak preview" dan maar en let vooral niet op de rommelPixelmagic schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 18:51:
[...]
Van alles wat niet af-fabriek is uiteraard (dus alles)
Ik noem hem al een tijdje "Het beest" hij is namelijk nogal fors.
Om een idee te geven van de afmetingen heb ik ook maar een lineaal en rolmaat op de foto gezet.
Hij is overigens nog niet helemaal af en ik heb nog wat hoofdbrekers en dan vooral hoe ik die bowden tube en bedrading fatsoenlijk op zn plek ga houden maar ik denk toch dat hij deze week wel moet kunnen gaan printen.
Kijk en geniet

:strip_exif()/f/image/sHHByG8JinvrCRvdnHKm8khc.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/jhmpzU8L1aJZg4fM6YVw21ke.jpg?f=fotoalbum_medium)
Een wat uitgebreider verhaal komt nog als hij "af" is.
[ Voor 19% gewijzigd door jbhc op 31-10-2022 21:39 ]
Dat ziet er leuk uit, lijkt een beetje op wat ik wilde gaan maken (maar dus niet heb afgemaakt).jbhc schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 21:36:
[...]
Nou vooruit een kleine "sneak preview" dan maar en let vooral niet op de rommel![]()
Ik noem hem al een tijdje "Het beest" hij is namelijk nogal fors.
Om een idee te geven van de afmetingen heb ik ook maar een lineaal en rolmaat op de foto gezet.
Hij is overigens nog niet helemaal af en ik heb nog wat hoofdbrekers en dan vooral hoe ik die bowden tube en bedrading fatsoenlijk op zn plek ga houden maar ik denk toch dat hij deze week wel moet kunnen gaan printen.
Kijk en geniet![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ben benieuwd hoe die gaat worden en hoe hij print, succes !
Deze printer heb ik overgenomen van mede tweaker @Boullie en verbeter mij als ik het mis heb maar volgens mij heeft hij hem ook niet afgemaakt omdat hij met een nog mooiere printer was begonnen.Pixelmagic schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:17:
[...]
Dat ziet er leuk uit, lijkt een beetje op wat ik wilde gaan maken (maar dus niet heb afgemaakt).
Ik ben benieuwd hoe die gaat worden en hoe hij print, succes !
Ik ben ook benieuwd naar hoe hij gaat printen. Ondertussen zou hij dat ook moeten kunnen, in ieder geval een test. Eerst nog "even" het bed levelen
Das een tijd geleden dat ik die voor het laatst heb gezien.jbhc schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 21:36:
[...]
Kijk en geniet![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ook leuk hoe jij weer je eigen draai er aan geeft met andere printed parts e.d.
Zou hem graag een keer zien printen, heeft ie bij mij nooit gedaan namelijk
Boullie
© ocf81 1981-infinity
Ik kan dat niet voor je bepalen.ocf81 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:58:
@jbhc is een PanelDue het waard als je standaard al een web interface hebt op de Duet borden?
Het is zeker een mooi paneel en het werkt een stuk makkelijker dan bijvoorbeeld de reprap smart display's.
Maar als ik een bedieneenheid zou willen hebben denk ik niet dat ik daar zoveel geld aan uit zou geven
@Boullie
Ik heb niet heel veel aanpassingen gedaan hoor
Ik heb het ding uiteindelijk helemaal uit elkaar gehad. Toen ik hem van je had overgenomen en hem probeerde wist ik meteen dat het niet halen van de randen van het bed mij tot in lengte der dagen zou gaan irriteren. (Ik gok dat dat door het ombouwen naar de MGN rails kwam). Ik heb dus alle horizontale profielen vervangen door 7cm langere exemplaren. Afgezien van wat PLA eindstops omdat de rails nu korter zijn dan de profielen, 4 voeten om mn laminaat te beschermen, wat eindkappen en kabelgeleiders komt alles nog steeds bij jou vandaan.
Hij is nu zover dat hij kan printen (ga zo een klein testje printen) en daarna komen de echte mods
Laat ik het dan anders vragen: Ervaar je er echt een voordeel van in jouw gebruik?jbhc schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 23:23:
[...]
Ik kan dat niet voor je bepalen.
Het is zeker een mooi paneel en het werkt een stuk makkelijker dan bijvoorbeeld de reprap smart display's.
Maar als ik een bedieneenheid zou willen hebben denk ik niet dat ik daar zoveel geld aan uit zou geven
Met de combinatie Marlin/Octoprint is het vooral handig bij het oplossen van problemen, als er geen verbinding is met Octoprint, maar buiten dat gebruik ik het scherm eigenlijk nooit. Maar misschien is er in casu Duet/RRF een voordeel dat ik over het hoofd zie. Dus vandaar de vraag.
© ocf81 1981-infinity
© ocf81 1981-infinity

Wat denken jullie ervan?
© ocf81 1981-infinity
Goede vraag. Ik ging er vanuit dat dit geen probleem gaat vormen, maar kennelijk kan dat toch een probleem zijn?jbhc schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:14:
@ocf81 Ben je niet bang dat het gaat hangen? Ik zie bij mijn Hevo namelijk ook al dat er toch wel wat speling op die MGN rails zit.
Mijn overweging voor deze opstelling (v2) was dat omdat de brug te nauw is, ik de wagens niet binnen de leadscrews kan parkeren zonder heel veel printvolume op te offeren. Daarom heb ik min of meer gedwongen om de rail aan de voorkant te monteren. Als ik de motor aan de kant van de rail monteer, wat de opzet voor mijn v1 ontwerp was, zou ik wellicht ook printvolume opofferen in de richting van de Y-as.
© ocf81 1981-infinity
© ocf81 1981-infinity
Dat was ook mijn aanname, maar tegelijkertijd heb ik ook chinesium rails/wagentjes, dus ik acht de opmerking van @jbhc wel relevant.haarbal schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:34:
In principe zou een goeie rail geen speling moeten hebben toch? Dat ze van zichzelf al een preload hebben.
© ocf81 1981-infinity
YouTube: Cheap Linear rail "review?": part 1 does it suck, and how to lube it.
Om de speling minder te maken kan je andere kogellagers van een betere kwaliteit monteren, maar hierbij moet je ook weer opletten dat de kogeltjes goed en vrij kunnen lopen in de banen. Hopelijk kan ik binnenkort meer over meepraten aangezien ik ze heb besteld bij de aangeraden leverancier van de Voron groep.
Hefboom en gewicht zo klein mogelijk houden.ocf81 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:02:
[...]
Dat was ook mijn aanname, maar tegelijkertijd heb ik ook chinesium rails/wagentjes, dus ik acht de opmerking van @jbhc wel relevant.
Of de brug verhogen en 2 rails boven elkaar gebruiken?
In ieder geval bedankt voor het meedenken!
© ocf81 1981-infinity
Nu ik hem werkend heb laat ik mijn plannen voor het upgraden van de AM8 printers meteen varen. Ik maak er nog 1 kleinere hypercube bij (1 printer is immers geen printer) en de rest gaat weg. Nu ik een CoreXY zie werken wil ik geen "i3-stijl" printer meer

[ Voor 8% gewijzigd door jbhc op 02-11-2022 21:28 ]
Ik heb een echte hiwin en ben weer overgestapt naar v slot wheels. De voron heeft ook op de X-as 2 linear rails zitten, juist om dat probleem ook op te vangen.jbhc schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:15:
Nou zijn mijn rails de imitatie variant maar de hoeveelheid speling daarin, zeker op de x as viel mij nogal op.
Dat was vroeger zo, maar bij de laatste releases zit er maar één rail op de X-as.Daniel. schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:58:
[...]
De voron heeft ook op de X-as 2 linear rails zitten, juist om dat probleem ook op te vangen.
© ocf81 1981-infinity
Wel van 2x mgn9h naar 1x mgn12h gegaan.ocf81 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 13:16:
[...]
Dat was vroeger zo, maar bij de laatste releases zit er maar één rail op de X-as.
Boullie
© ocf81 1981-infinity
[Video: https://yewtu.be/watch?v=4Pl-CQ9eqZY]
© ocf81 1981-infinity
Het is een goed datapunt, absoluut, maar ik zou het nog niet als de waarheid beschouwen
Op zich een terechte opmerking. De slijtage komt inderdaad van binnen. Maar ik denk dat deze test wel iets over de slijtvastheid van de geteste spuitmonden kan zeggen, althans tot ongeveer de 1e milimeter. De oppervlakte van de spuitmond is dan namelijk nog relatief klein en bijna even groot als de oppervlakte die het filament heeft met de spuitmond bij het printen. Maar wat nog wel een open einde is, is de druk van de spuitmond op het testoppervlak.ManIkWeet schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 10:53:
Ik weet niet of die video echt representatief is, bij het printen komt de slijtage van binnen, de hoek om, naar buiten. Ik denk dat die hoek nog wel eens snel zou kunnen vergaan.
Het is een goed datapunt, absoluut, maar ik zou het nog niet als de waarheid beschouwen
[ Voor 7% gewijzigd door ocf81 op 12-11-2022 12:27 ]
© ocf81 1981-infinity
Leuk ontwerp voor een toolchanger en andere ontwerp keuzes. Zag zo snel geen link naar het ontwerp staan maar dat kan nog komen.
Ik ben een tijdje bezig geweest met een Prusa mk3s+ en was zo ontevreden met de print resultaten dat ik een Voron heb gebouwd.
Daar ben ik wel heel tevreden over, wauw wat print dat ding snel en mooi (wel even een CHT erin natuurlijk)
[ Voor 36% gewijzigd door SA007 op 20-11-2022 23:04 ]

De paarse delen zijn placeholders. Ik zie wel een beetje op tegen het ontwerpen van de fan duct, dat lijkt me het moeilijkste klusje.
Ik ben wel benieuwd of jullie nog feedback hebben.
[ Voor 13% gewijzigd door ocf81 op 21-11-2022 03:45 ]
© ocf81 1981-infinity
Het staat op mijn wensenlijst, Voron bouwen, maar helaas niet bij de vrouw haar wensenlijsttvhater schreef op zondag 20 november 2022 @ 21:42:
Hoi, ik ben nieuw hier.
Ik ben een tijdje bezig geweest met een Prusa mk3s+ en was zo ontevreden met de print resultaten dat ik een Voron heb gebouwd.
Daar ben ik wel heel tevreden over, wauw wat print dat ding snel en mooi (wel even een CHT erin natuurlijk)
Als je bouwverslagje met tips hebt of foto's altijd leuk om te zien!
Dat slot profiel is voor het gemak? Lijkt me dat het met een gewoon profiel lichter en stijver kan toch?ocf81 schreef op maandag 21 november 2022 @ 03:37:
Ik ben wel benieuwd of jullie nog feedback hebben.
Gemak maar ook flexibiliteit qua toepassing op verschillende (i3) printers. Dit ontwerp kan ik straks ook op mijn Tatara (P3Steel frame voor Anet A6/A8) toepassen, mocht ik dat willen. De enige aanpassing die dan nodig is, is het aanpassen van het blok voor de lager en de draadasmoer door één parameter aan te passen.haarbal schreef op maandag 21 november 2022 @ 08:58:
[...]
Dat slot profiel is voor het gemak? Lijkt me dat het met een gewoon profiel lichter en stijver kan toch?
Ik denk dat de stijfheid van een alu boxprofiel niet noemenswaardig beter is voor deze toepassing. Waarschijnlijk zou zelfs enkel de rail al voldoende zijn, maar dat vond ik toch net iets te spannend en ook moet je dan wat flexibiliteit inleveren. Daarnaast is precies boren niet iets waar ik goed in ben. Alles bij elkaar is dit dus de betere oplossing voor mij.
© ocf81 1981-infinity
grappig. Ben juist van alle semi zelfbouw onzin weggegaan en naar een prusa (met een bear frame) om gewoon te kunnen printen zonder elke keer weer alles te moeten checken of het wel goed gaat! En heb dus nu een prusa mk3s+ draaien waar ik gewoon een print heen kan sturen en niet eens de first layer hoef te checken.tvhater schreef op zondag 20 november 2022 @ 21:42:
Hoi, ik ben nieuw hier.
[ Voor 9% gewijzigd door Bezulba op 21-11-2022 16:24 ]
blup
https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf
Dat is niet heel ingewikkeld om zelf te knutselen. Er licht een scherm plat onder in het frame, de glazen kubus bestaat uit meerdere glasplaatjes die een kubus vormen met een schuine erin, van achter onder naar voor boven zegeaar. Op die binnenste glasplaat zie je de reflectie van het scherm er onder.Pixelmagic schreef op woensdag 23 november 2022 @ 22:04:
Geen idee of het een echt product is of een hele mooie knutsel, maar het ziet er wel uit als een "please take my money" item
https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf
Enige lastige is dat het scherm fel genoeg moet zijn om de weerspiegeling goed te zien, en het glas net de juiste combinatie moet hebben van transparant maar een beetje niet, om het doorzichtige effect goed te krijgen.
Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram
Ik ken het "Efteling spookhuis" effect, alleen om het zelf te maken is toch iets anders lijkt me ? Glas is nu eenmaal niet simpel te bewerken, maar misschien is de kubus kant en klaar te koop ?Spike_wolf schreef op donderdag 24 november 2022 @ 08:09:
[...]
Dat is niet heel ingewikkeld om zelf te knutselen. Er licht een scherm plat onder in het frame, de glazen kubus bestaat uit meerdere glasplaatjes die een kubus vormen met een schuine erin, van achter onder naar voor boven zegeaar. Op die binnenste glasplaat zie je de reflectie van het scherm er onder.
Enige lastige is dat het scherm fel genoeg moet zijn om de weerspiegeling goed te zien, en het glas net de juiste combinatie moet hebben van transparant maar een beetje niet, om het doorzichtige effect goed te krijgen.
In de comments staat dat het gewoon kant en klaar te koop is:Pixelmagic schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:14:
[...]
Ik ken het "Efteling spookhuis" effect, alleen om het zelf te maken is toch iets anders lijkt me ? Glas is nu eenmaal niet simpel te bewerken, maar misschien is de kubus kant en klaar te koop ?
https://www.aliexpress.us...l?gatewayAdapt=4itemAdapt
Ja, maar dan heb je alleen dat 'holo' display. Nou nog aansluiten op je Octoprint oid om de stl te tonen.Bartske schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:36:
[...]
In de comments staat dat het gewoon kant en klaar te koop is:
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Het is 'gewoon' een display toch, dus als je firmware hebt en bijvoorbeeld klipperscreen zou dat toch best straightforward zijn.mphilipp schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:40:
[...]
Ja, maar dan heb je alleen dat 'holo' display. Nou nog aansluiten op je Octoprint oid om de stl te tonen.
Die stond er nog niet toen ik hem las, dank je !Bartske schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:36:
[...]
In de comments staat dat het gewoon kant en klaar te koop is:
Werkt prima, alleen slaat de Mini het bestand eerst op op de USB stick en kan niet overschrijven, lastig als je wat testjes doet.
Fijne is wel dat het display dezelfde info geeft als dat je van USB print.
Tevens een LGX op mijn mini bear gemonteerd (hier nog wel met Octoprint).
:strip_exif()/f/image/YWtmZGeHDu0Qf2iA1LYruY3E.jpg?f=fotoalbum_medium)
Zitten wel wat mitsen en maren aan. Grootste probleem is de offset van de Pinda sensor. Die ging de lucht achter mijn bed meten en de nozzle boorde zich daarne met grof geweld in mn bed.
Opgelost met gcode in de slicer.
Helaas werkt M500 nog steeds niet.
Gaaf!! Ga ik binnenkort ook eens proberen en ik zal eens die ESP-01S wifi module installeren.rinkel schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:57:
Nieuwe firmware voor de Prusa Mini: Eindelijk printen via netwerk, zonder Raspberry dus.
Er zit wel een flinke bug bij het installeren van de firmware.dynast schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:14:
[...]
Gaaf!! Ga ik binnenkort ook eens proberen en ik zal eens die ESP-01S wifi module installeren.
De update bestaat uit 2 bestanden, die heb je beide nodig.
Alleen is de naam van het 2e bestand verkeerd, waardoor de printer blijft zoeken.
Ik heb uiteindelijk de bestanden van github gehaald en het 2e bestand hernoemd
Ik weet het niet meer precies, maar volgens mij had ik uiteindelijk dit:
1
2
| Buddy_update_pre_4.4_4.4.0+4180.bbf Buddy_pre_4.4.0+4180.bbf |
Het 2e bestand mistte "pre".
Via de zip op prusa3d krijg je dit:
1
2
| mini_release_boot_update_pre_4.4_4.4.0+4180.bbf mini_release_boot_4.4.0+4180.bbf |
[ Voor 9% gewijzigd door rinkel op 27-11-2022 22:35 ]
Ok, dus je kan het beste even van github afhalen. Goed om te weten.rinkel schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:33:
[...]
Er zit wel een flinke bug bij het installeren van de firmware.
De update bestaat uit 2 bestanden, die heb je beide nodig.
Alleen is de naam van het 2e bestand verkeerd, waardoor de printer blijft zoeken.
Ik heb uiteindelijk de bestanden van github gehaald en het 2e bestand hernoemd
Ik weet het niet meer precies, maar volgens mij had ik uiteindelijk dit:
code:
1 2 Buddy_update_pre_4.4_4.4.0+4180.bbf Buddy_pre_4.4.0+4180.bbf
Het 2e bestand mistte "pre".
Via de zip op prusa3d krijg je dit:
code:
1 2 mini_release_boot_update_pre_4.4_4.4.0+4180.bbf mini_release_boot_4.4.0+4180.bbf
Ik zie dat er nog wel een paar issues worden gemeld. Altijd handig om naar te kijken zodra je zelf issues krijgt https://github.com/prusa3d/Prusa-Firmware-Buddy/issues
Verscheidene mensen hebben dat geprobeerd met hun Voron. Die hebben alsnog hun onderdelen in ABS herprintsamisdebest schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:09:
Vraagje. Heeft iemand ervaring met PETG onderdelen in een enclosure? Mijn oog staat op een Ratrig vcore 3.1 kit, en zie de voordelen van een enclosure vanwege de mogelijkheid om luchtfiltering in te bouwen. Print eigenlijk alleen maar PETG (zie geen reden om ABS of dergelijke te gebruiken, en de nare gassen die ervanaf komen houden me ook tegen), dus vraag me af of ik er mee weg zou komen als ik de printed parts gewoon in PETG laat.
Je kan altijd in PETG beginnen en dan als eerste de parts in een sterker materiaal printen. Als je je printer enclosed hebt vallen de fumes reuze mee van wat ik merk. Zeker als je hem in een aparte kamer kan zetten.
Als ze het zelf aan zouden bieden zou zeer interessant zijn. Denk dat ik voor nu alles in PETG ga printen en gewoon zonder enclosure. Dan maar wat meer moeite in de toekomst.
(TL;DR: Anet A8 modificeren/upgraden, of beter vervangen?)
Een jaar of 5 geleden eens in een opwelling een Anet A8 kit besteld en in elkaar gezet.
Hij werkte, maar niet heel indrukwekkend. Het (b)leek voornamelijk een apparaat om PLA filament in suikerspin om te zetten. Destijds wel een beetje geprobeerd hem wat af te stellen, wat tot wel een paar soort-van-acceptabele prints leidde. Daarna is hij in een hoekje beland wegens de rest van het leven... Geen tijd voor, geen energie voor, geen zin in...
Inmiddels is dat laatste gelukkig verbeterd; meer rust, meer tijd, meer ruimte...
Afgelopen weekend dat ding eens uit een verhuisdoos geplukt, en weer in elkaar gezet. (Had de rails van het bed losgehaald om hem bij mijn laatste verhuizing in een doos te kunnen passen)
Firmware geupdate (Marlin 2.1.1) en de aangesloten PI van een recente OctoPi voorzien.
Voor de rest is hij nagenoeg standaard. Alleen andere power supply (ATX PC ding omdat de ooit meegeleverde chinesium meanwell clone niet in staat bleek het vermogen voor het heated bed te leveren) en en zelfgeprinte ring voor de koelingfan.
Er gisteren eens een Benchy heen gestuurd, wat er wonder boven wonder nog redelijk acceptabel uit kwam.
Maar nu? Dat heated bed wat hij nu heeft is niet echt ideaal. Lees her en der wat over wat (noodzakelijke) modificaties om te voorkomen dat hij de hut in de fik steekt. Apart mosfet board, connector aan de bed zijde eruit halen en draden direct solderen. Bed is ook niet helemaal vlak denk ik, en adhesion; wat is dat precies?
Daarnaast is het (originele acryl) frame niet heel star, is de extruder vrij zwaar wat tot extra beweging leidt icm dat slappe frame...
Dus denk je meteen aan andere modificaties... Zoals gezegd al dat heated bed veiliger maken? Misschien vervangen door een magnetisch flexibel bed, of glas? Frame verstevigen of helemaal vervangen voor een alu profielen frame? Bowden extruder er op voor een lichtere kop?
Maar dan zit je qua kosten al zo'n beetje op een Ender 3...?
Wat is wijsheid? Hoe goed wordt deze printer nog als ik er wel wat geld tegen aan gooi voor wat hoognodige mods? Dan heb ik al bijna een heel nieuwe printer met bijna allen nog de steppers en de controller van deze...? Of toch beter een wat nieuwere printer, en de onderdelen van de A8 reserve houden of wat anders mee doen?
(Die controller is basically een Arduino met stepper drivers? Kun je vast wat leuks qua robotica mee bouwen?)
Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself