De Mk3 heet volgens mij voluit: i3 Mk3. De i3 is idd de originele, en is steeds weer geupgrade naar Mk2, Mk3, Mk3S etc. En dan nu de Mk4. Dat is wat ik begrijp van de Prusa timeline zeg maar.
Maar verder zeg ik eigenlijk: we gaan het zien of dat allemaal zo is. Ik ben het helemaal met je eens dat een Prusa best een hap geld kost. Dat is altijd zo geweest. En de afgelopen jaren is zelfs de supercloner Creality met de lowly Ender 3 al op een nivo gekomen dat je je afvraagt waarom iemand nog een Prusa koopt.
Maar er zijn nog steeds mensen die er graag mee werken. De toverwoorden die je steeds hoort zijn gebruiksgemak, consistentie, kwaliteit, repareerbaarheid en voor een aantal mensen is het Open Source aspect ook belangrijk. Het is nog maar de vraag of de concurrentie ook aan al die waarden kan (blijven) voldoen. Evengoed hoor ik ook verhalen van mensen die een printfarm draaien met (ongemodificeerde) Ender 3's. Go figure. Maar die mensen hebben er een paar in reserve staan en als er een in storing valt, kiepen ze 'm denk ik meteen het raam uit. Voor dat geld ga je 'm niet repareren.
Maar goed, all said and done, de persoon met het geld in de hand bepaalt wat er gekocht gaan worden. Je kunt vinden dat iets geen bestaansrecht meer heeft, maar dat is irrelevant als men die dingen toch blijft kopen. Ik geef direct toe dat het een moeilijk verhaal is als ik een Bambu Carbon Combo weetikwat er naast een Prusa Mk4 met MM3 zet. Qua prijs lijkt het een gelopen race. Toch heeft Prusa zijn eigen weg gevolgd en verschillende zaken op een eigen manier opgelost. Ze hebben voorlopig wel die mooie Nextruder ontwikkeld en het systeem met de load cel wat erg veel potentie heeft. Wat innovatie betreft is Prusa echt wel een bedrijf dat behoorlijk wat credits verdient. Ik denk dat zo'n 80% van de 3D printermarkt bestaat uit copycats die nog nooit zelf iets bedacht hebben. Alleen maar i3 clones op de markt zetten. Als er dan een uit de band sprong met een feature die de anderen nog niet hadden, was het iets dat gejat was uit de community. Bambu wat dat betreft de boel lekker opgeschud met een heel compleet apparaat. Knap dat zij een CoreXy printer op de markt konden zetten in het consumentensegment. Ik zie vele zeer tevreden klanten en het lijkt een superding. Zij zijn heel handig in het gat gesprongen dat in de 3D printermarkt zat en waar Prusa eigenlijk helemaal alleen in zat. Ik denk dat het vooral marketingtechnisch innovatief is. Wat productinnovatie zie ik eigenlijk alleen die Lidar als iets dat volgens mij redelijk uniek is in deze markt. Verder zit er niet veel op die printer dat heel erg bijzonder is. De marketing en prijsstelling is zeer goed geweest. Tuurlijk hebben ze een mooi ding ontworpen. Je kunt zeggen dat ze heel goed naar de markt hebben gekeken en geluisterd naar wat mensen willen.
Het komt denk ik vooral neer op prijs. Bambu is een goede disruptor, net als dat DJI dat was voor de drone markt, hebben deze ex-DJI pipo's hetzelfde truukje uitgehaald met de 3D printermarkt. Als de Prusa Mk4 €600 had gekost, was het denk ik een betere propositie. Tenzij gaat blijken dat de Mk4 een superdefelijk apparaat is die gewoon een paar jaar lang zonder grote investeringen achter elkaar modellen van hoge kwaliteit er snel uit blijft poepen en dat de Bambu het na 1,5-2 jaar voor gezien houdt...

Kortom: we gaan het zien. Wij hebben het niet voor het zeggen. De Mk4 is een mooi ding en het boeit mij niet zo dat het een bedslinger is. De komst van de Tesla heeft er ook niet voor gezorgd dat alle ander auto's overbodig werden. De koper bepaalt.
[
Voor 81% gewijzigd door
mphilipp op 31-03-2023 23:19
]
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.