Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben niet bekend met de details van de onderliggende techniek, dus ik kan ook niet zo goed inschatten of dit makkelijk na te maken is. Het is jammer dat dit een closed source product is, dat betekent namelijk dat het niet zo 1-2-3 aan te passen is voor andere doeleinden door gewoon een BOM over te nemen en op basis daarvan een eigen implementatie in elkaar te zetten. Ik kan geen patentinformatie vinden op de site van Beacon3D en ze hebben het onderdeel wat op het PCB zit geblurd, wat suggereert dat dit een off-the-shelf onderdeel is, dus wellicht is er hoop :)

BTW, Duet gebruikt CAN-FD, een versie van de CAN bus standaard die niet overweg kan met eerdere versies zoals bijv. de CAN 2.0 interface zoals welke te vinden zijn op de Huvud of andere Klipper borden die met 'CAN' werken. Dit komt doordat met CAN-FD de manier waarop een boodschap wordt opgesteld fundamenteel anders is. De frame lengte is bij CAN-FD variabel gemaakt, in tegenstelling tot de vaste frame lengte van eerdere versies. Een toch wel significant detail dat ik toch onder de aandacht wilde brengen.

[ Voor 5% gewijzigd door ocf81 op 21-03-2023 18:24 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 22:45

Rmg

Grootste nadeel m.i. van bijna alle touchless probes is dat ze geen of te weinig rekening houden met de materialen op de buildplate. (Lidar is misschien de exceptie?)

Bijv met de inductieve probe op prusas word geen rekening gehouden met de laag (pei bijv) op je flexplate, dus je loopt nog steeds te klooien met verschillende profielen voor verschillende plates. En voor zover ik zie is dat bij deze probe ook.

Een nadeel wat de bltouches en clickies niet hebben, ik wissel gewoon tussen silk, textured en smooth zonder mn z offset te hoeven aan passen. Iets wat met stock prusa en verschillende plates niet lekker gaat

[ Voor 14% gewijzigd door Rmg op 21-03-2023 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, ik ben zelf ook steeds meer overtuigd van het nut van fysiek contact. Het is jammer dat de BLTouch zo'n grote standaarddeviatie heeft en slecht presteert in warme omgevingen. Het ingebouwde mechanisme om de pin op te trekken is toch wel tamelijk praktisch t.o.v. de alternatieven waarbij een sensor los kan komen tijdens het sonderen. Tegelijkertijd is de ondersteuning voor servo's de laatste jaren steeds minder, waardoor de aloude methode om een eindstop op een arm te zetten o.i.d. nu minder levensvatbaar is geworden.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 12:56
ocf81 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 18:41:
Ja, ik ben zelf ook steeds meer overtuigd van het nut van fysiek contact. Het is jammer dat de BLTouch zo'n grote standaarddeviatie heeft en slecht presteert in warme omgevingen. Het ingebouwde mechanisme om de pin op te trekken is toch wel tamelijk praktisch t.o.v. de alternatieven waarbij een sensor los kan komen tijdens het sonderen. Tegelijkertijd is de ondersteuning voor servo's de laatste jaren steeds minder, waardoor de aloude methode om een eindstop op een arm te zetten o.i.d. nu minder levensvatbaar is geworden.
Dan is Tap the way to go naar mijn idee, dan kan je ook nog eens van nozzle wisselen zonder extra effort.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47
Nou, hou je vast....Creality komt met nieuwe printers. De K-serie flagship FDM printers. Op Insta teasen ze al met 'superb lidar and more'. As was to be expected gaan de Chinezen de Chinezen kopieëren. Ik verwacht dus dat zij ook met een CoreXY gaan komen voor een redelijke prijs. Kon natuurlijk niet uitblijven. 9 april, nog even geduld.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Rmg schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 18:29:
Grootste nadeel m.i. van bijna alle touchless probes is dat ze geen of te weinig rekening houden met de materialen op de buildplate. (Lidar is misschien de exceptie?)
Als je een Voron oid hebt, kun je natuurlijk gaan voor zo'n Tap om de z-hoogte in te stellen en die Eddie Current toestand om lekker snel een bed mesh te maken.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:08
ocf81 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 18:41:
ultimaker heeft wel een aardig systeem, die hebben een inductiesensor (dacht ik), maar die gebruiken ze om te meten op welk punt er geen beweging meer te meten is bij kleine z moves (dus wanneer de nozzle het bed raakt). Zit helaas patent op, maar er is vast een workaround te verzinnen.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zach Freedman heeft weer eens een rondje filamenten gedaan. Het resultaat is wel grappig om te zien, maar wellicht wat minder diepgaand dan ik zelf had gewild.

[Video: https://yewtu.be/watch?v=uVECS4rBAZc]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
Ik ben een beetje roestig op het gebied van OpenSource printing en wil het weer gaan oppakken.
Al 4 a 5 jaar staat er een originele Prusa i3 en zelfbouw HEVO evolution 350 (lettterlijk) stof te happen.

De Prusa is half uit elkaar en valt niets meer aan te redden zonder grote investering vermoed ik.
Ook de HEVO heeft wat TLC nodig en bevat (denk ik?) een verouderde Duet 2 wifi met een 30x30 frame.

Na het aanschaffen van een Bambu Labs X1C speel ik weer met het idee om in ieder geval de HEVO weer nieuw leven in te blazen. Maar wat een bizarre opties/keuzes tegenwoordig zeg?!

- V-Core 3.1
- Voron 2.4
- Hevort
- etc etc.

Kan iemand me een beetje de goede kant op sturen? Waar vind ik print files? (printables/thingiverse zijn niet geheel veelbelovend). Ik wil graag OpenSource de HEVO aanpakken om het een printer te maken met dual extrusion in een gesloten box. Mag allemaal zelf-bouw/print zijn... ik heb een CM4 en een rpi4 4GB op de plank liggen, mocht dat nodig zijn..

Mijn gevoel zegt me dat ik het 30x30 frame kan hergebruiken om een Voron te bouwen met dual extrusion en 350 bed? Of denk ik dan compleet de verkeerde kant op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3p-rk0kXaVewztEmjD0Mdiue1no=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AxqOGAfpBRPpEjurQLfKi69d.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-09 22:43
renedis schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 20:35:
Ik ben een beetje roestig op het gebied van OpenSource printing en wil het weer gaan oppakken.
Al 4 a 5 jaar staat er een originele Prusa i3 en zelfbouw HEVO evolution 350 (lettterlijk) stof te happen.

De Prusa is half uit elkaar en valt niets meer aan te redden zonder grote investering vermoed ik.
Ook de HEVO heeft wat TLC nodig en bevat (denk ik?) een verouderde Duet 2 wifi met een 30x30 frame.

Na het aanschaffen van een Bambu Labs X1C speel ik weer met het idee om in ieder geval de HEVO weer nieuw leven in te blazen. Maar wat een bizarre opties/keuzes tegenwoordig zeg?!

- V-Core 3.1
- Voron 2.4
- Hevort
- etc etc.

Kan iemand me een beetje de goede kant op sturen? Waar vind ik print files? (printables/thingiverse zijn niet geheel veelbelovend). Ik wil graag OpenSource de HEVO aanpakken om het een printer te maken met dual extrusion in een gesloten box. Mag allemaal zelf-bouw/print zijn... ik heb een CM4 en een rpi4 4GB op de plank liggen, mocht dat nodig zijn..

Mijn gevoel zegt me dat ik het 30x30 frame kan hergebruiken om een Voron te bouwen met dual extrusion en 350 bed? Of denk ik dan compleet de verkeerde kant op.

[Afbeelding]
als je die HEVO goed wil doen zou ik aan de kant van de controller kijken naar klipper icm met de RPI4. https://www.klipper3d.org/Overview.html hierbij word alle heavy lifting gedaan door de rpi. Dit werkt met praktisch alle controllers, dus aan die kant hoef je niks te vervangen waarschijnlijk (al zijn trinamic stepper drivers wel echt een hele fijne upgrade, als je die nog niet hebt.)

Ik zou persoonlijk niet beginnen aan een voron, huidige motion system van de HEVO is gewoon prima, mogelijk alleen wel een flexibel PEI bed ofzo voor het gebruiksgemak, dual extrusion is wel echt een lastige. Als je 2 nozzles wil dan zit je altijd met het probleem dat ze precies op dezelfde hoogte moeten zitten en dat je 2x de kans hebt je print te raken met de andere nozzle. Gebruik je een 2 in 1 out hotend kan je weer lastig switchen van filament, en heb je veel verlies qua purging. Wel weer een leuke uitdaging om zelf een dual extrusion printkop te maken (of een adapter voor een bestaande oplossing).

https://grabcad.com/libra...rinter-dual-head-nozzle-1
https://grabcad.com/libra...ution-remix-e3d-v6-dual-1

[ Voor 11% gewijzigd door sjaakwortel op 22-03-2023 20:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 12:39

virus.elektro

profesionele monitor sloper

- V-Core 3.1
- Voron 2.4
- Hevort
- etc etc.

[Afbeelding]
je gevoel klopt je zou dat frame kunnen gebruiken om een Tridex te maken
https://github.com/FrankenVoron/Tridex
dat is een Voron met dual extruder.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • +1 Henk 'm!

- V-Core 3.1
- Voron 2.4
- Hevort
- etc etc.

[Afbeelding]
Twee vragen:
  1. Werkt de HEVO zonder TLC ook al? Wat is er precies mis mee?
  2. Ben je op zoek naar een project of naar een printer die het gewoon doet?
Een paar opmerkingen:
  • Extrusies kunnen alleen maar korter worden gemaakt. Als je voor een andere printer gaat, dan is de kans groot dat je ook daar een kleinere printer aan overhoudt.
  • Tenzij je iets mist of meer performance nodig hebt zou ik de huidige onderdelen gewoon hergebruiken. Die Duet2 is een prima bord.
  • Als je echt soepel multiple extrusion wil is een systeem met meerdere koppen denk ik de beste oplossing. Dat kan een systeem met gereedschapswisselaar zijn, of dat kan IDEX zijn. Als dat te complex is, bestaat er ook zoiets als een ERCF.
Ik ben benieuwd wat je antwoorden op de vragen en opmerkingen zijn. Zou wel eens een leuk project kunnen zijn om hier terug te zien ;)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Overhangende gebieden printen met arcs heeft weer een stapje gezet: https://yewtu.be/watch?v=TGa_KvKLDR8

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
Thanks voor de tips en links. Overigens kan ik al 4-color printen met de X1C. Alleen die is bizar inefficient met zijn poops. PEI/PET etc plaat is een must idd.
Thanks. Daar ga ik mij eens in verdiepen!
ocf81 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:23:
[...]

Twee vragen:
  1. Werkt de HEVO zonder TLC ook al? Wat is er precies mis mee?
  2. Ben je op zoek naar een project of naar een printer die het gewoon doet?
Thanks voor de tips.

De HEVO heeft mintens 4 jaar uit gestaan. Momenteel durf ik de boel niet aan te zetten gezien de stof laag. Van de week wil ik eerst met de luchtdruk er over om het daarna aan te zetten. Ik verwacht dat het gewoon allemaal aan gaat en zal werken. Maar compleet opnieuw kalibreren en alles voorzien van nieuwe software zal denk ik een must worden.

Het mag een projectje zijn. Hoeft ook niet low-budget/poor-mans. Het is een hobby, maar het moet wel leuk blijven. Ik heb mijn ClosedSource Bambu Labs X1C als daily printer. Ik zal alleen wel altijd "OrcaSlicer" gaan gebruiken. Dat is een fork van de officiele BambuStudio(slicer). Doel is simpelweg mooie prints te krijgen op een groot bed met een resultaat uit dual-extrusion dual-color prints. Als ik dan het grote deel opnieuw kan gebruiken van wat ik al heb, dan is dat mooi meegenomen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:06
Ik ben nog redelijk nieuw in de wereld van 3D printers, maar ik heb iets vreemds wat Cura waar ik even niet uit kom, ik ben bezig deze behuizing te printen: https://www.thingiverse.com/thing:5429126

Maar alle delen hebben een vreemde lijn in de print, nu zag ik dat deze ook in Cura zichtbaar is na het slicen, doe ik nu iets verkeerd of? :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-1WmgTtHGYWmD7qx36MzU0sWd4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nw31dVDJTG4NKgyy2Sh5nGEb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1E0IYXHobQj7hPTK6XH2zM_nMrw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y6JEjUANM8pxcBwRbL7My1T9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Danielson op 24-03-2023 16:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

Danielson schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 16:38:
Ik ben nog redelijk nieuw in de wereld van 3D printers, maar ik heb iets vreemds wat Cura waar ik even niet uit kom, ik ben bezig deze behuizing te printen: https://www.thingiverse.com/thing:5429126

Maar alle delen hebben een vreemde lijn in de print, nu zag ik dat deze ook in Cura zichtbaar is na het slicen, doe ik nu iets verkeerd of? :?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is je z-seam, waar het begin en het einde van de laag bijelkaar komt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitchelll010
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:16

[Afbeelding]

[Afbeelding]
https://all3dp.com/2/cura-z-seam-tutorial/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 20:43
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/26xfwPZ1n3j0H3zxB5M02Ed0dxg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E75gORVFQd0BHLtaip2484V0.jpg?f=fotoalbum_large
Het bouwen van de Voron 2.4 is echt leuk om te doen. Sommige dingen kom ik tegen wat beter kan.

Ik heb nu zo van niet te snel anders heb ik dadelijk niks te doen :9~ :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShockWave
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 15:08

ShockWave

Lost it somewhere

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Z seam alignment in cura op sharpest corner zetten dan begint en eindigd die de laag op een hoek en valt het minder op.
Het is namelijk het start en stoppunt van je laag voordat je nozzle een laagje hoger gaat printen, dit geeft vaak een verdikking naar buiten op die plek.

[ Voor 6% gewijzigd door ShockWave op 26-03-2023 22:28 ]

Star Citizen referralcode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yelti
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-07 13:48
Ik heb een Two Trees sapphire plus met klipper op een creality sonic pad.
Dit weekend heb ik me eens beziggehouden met resonance compensation en het tunen van mijn belts.
Wat ik zie is dat ik op 1 van de assen 2 pieken heb, maar op de andere as slechts 1 piek.
X en Y hebben 1 piek gemeenschappelijk, dus lijkt het ermij wel op dat de belts goed zijn afgeregeld.
Echter geen idee waarom ik op 1 as met 2 pieken zit.
Ik kan vanavond altijd eens wat grafiekjes plaatsen indien gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Evertt Wat kan er dan beter?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 20:43
De inbus borg bouten voor de polie had ik iets langer gekund.
Het is de LDO kit zelf

Paar kleine dingen in de manual zoals waarom eerst de print bed installeren en dan de printer verder op bouwen. Had deze stap liever gezien bij de elektronica. De print bed ga ik zeker over slaan ook omdat de kans op beschadiging niet aanwezig is.

En het is onduidelijk wat een m5 shim is.
Het staat ook bij wat eigenlijk een washer is.

Maar zijn kleine dingen maar als je zo printer gaat bouwen ga ik ook vanuit dat je ervaring hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@renedis je kunt denk ik 't beste je printer ombouwen naar een HevORT, maar dan de z assembly van de HEVO bewaren. Je moet wel langere schroeven/standoffs voor je bed verzinnen/printen... Kan ik je ook met 0 garantie opsturen :Y)
/renedis

Ik heb persoonlijk ook nog een leuke... Recent een dubbele 5015 koelventilator voor elkaar gekregen... Wat blijkt nou bij 15°c zolder kan mijn warmte element niet 230°c bereiken op 100% koeling, thermal runaway 8)7

Silver lining, 220°c lukt nog redelijk op 75% koeling en PLA overhangs zijn geen enkel probleem meer, met 100mm/s :D
minimum layer time? Ken ik niet meer, en ik heb extra koeling voor in de zomer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
@ManIkWeet Ik neem aan dat je de heater van de hotend bedoeld? Hoeveel watt is die want normaal gezien moet die het wel bij kunnen houden.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pwillemske schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:08:
@ManIkWeet Ik neem aan dat je de heater van de hotend bedoeld? Hoeveel watt is die want normaal gezien moet die het wel bij kunnen houden.
Ja die bedoel ik. Is 40w en er zit ook een sok omheen, waarom ie 't niet bijhoud weet ik niet helemaal zeker, maar de rand van 't blok aan de part cooling kant was koud... Te koud om vast te houden :+
't element zelf, millimeters erboven, heeft me bijna verbrand dus die doet 't wel...

De carriage is een aangepaste EVA3 met Dragon SF. Fans en plaatsing niet aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
@ManIkWeet Kun je de airflow richting aanpassen? De EVA carriage heeft (of had) hier meerdere opties voor. En misschien is een upgrade naar een 50 of zelfs 60 watt heater niet zo heel gek.

De fan moet immers niet op de hotend blazen :P Kost een hoop energie en je onderdeel wordt niet zo goed gekoelt.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@pwillemske had, voor zover ik weet. En ik weet niet hoe ik er zelf een maak, en de export van .step van hun onshape model geeft problemen :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Welke EVA variant gebruik je? De oude variant heeft dit wel, de nieuwe heb ik zelf nog niet in gebruik en heb er dan ook nog niet in verdiept. Misschien past de oude wel op de nieuwe.

https://2.eva-3d.page/addons/layer_cooling/

Er zijn overigens ook genoeg remixes voor de nieuwe variant, ook voor de fan ducts;

https://www.printables.co...carriage-platform/remixes

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Evertt schreef op maandag 27 maart 2023 @ 18:21:
[...]

De inbus borg bouten voor de polie had ik iets langer gekund.
Het is de LDO kit zelf

Paar kleine dingen in de manual zoals waarom eerst de print bed installeren en dan de printer verder op bouwen. Had deze stap liever gezien bij de elektronica. De print bed ga ik zeker over slaan ook omdat de kans op beschadiging niet aanwezig is.

En het is onduidelijk wat een m5 shim is.
Het staat ook bij wat eigenlijk een washer is.

Maar zijn kleine dingen maar als je zo printer gaat bouwen ga ik ook vanuit dat je ervaring hebt.
In de LDO docs staat duidelijk dat je voor alle M5 washers de M5 shims moet gebruiken, althans toen ik hem bouwde.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sme4gle
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03-09 14:52
Ik ben nu langzaam aan bezig met het afronden van "Project Hadley". Deze telescoop is op het oculair, de spiegels en enkele metalen hardware na compleet 3D-geprint. Een telescoop stond kopen stond al een tijdje op mijn verlanglijstje.. En het hele gebeuren van Jupiter en Venus die elkaar aan de hemel visueel kruisden heeft eraan bij gedragen dat toen ik deze telescoop voorbij zag komen op printables ik direct begonnen ben met het printen ervan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_tKvTcDQomwhgB8BAYVvFBbyLYQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ry0ID3UqFPwhAxPmfjiTSZfB.jpg?f=fotoalbum_large

Hier al de eerste "low effort photo" die ik heb gemaakt met deze telescoop. Ik ben zelf best wel blown away met wat er mogelijk is met een "relatief goedkope" telescoop die notabene zelfgemaakt is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Niw_qR6iMhPRzkRp66c5l4H1N0Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oaLY9IMuc5m46GjpiC5gFDHk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lennertvdkort
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-09 17:45
Zijn al wat foto's gelekt van de mk4, hopelijk geen 1 april grap:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F58Oaaf394DwJP0V42MMnKz0Lh8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LW3ri1cN6AofJeHRSCGWIJbC.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/msldj7kheNEq9IoH5FOP--ju3Rs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TuEvDLhOTz7mZs8k61IBREEM.jpg?f=fotoalbum_large
Via twitter had prusa al wat geteased over een onthulling vandaag, ben wel benieuwd. Zat steeds meer te denken voor een Bambu x1c te gaan vanwege de snelheid. Hopelijk is de upgrade van een mk3s naar 3.9 betaalbaar :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik hoop niet dat ze nog serieus naar bed slingerrs kijken als optie voor een volgende generatie Prusa printer. Voor het geld dat Prusa vraagt voor een printer is dat nu wel een gepasseerd station. Zelfs Creality is nu steeds meer bezig met CoreXY's. Dat zegt volgens mij wel wat.

[ Voor 17% gewijzigd door ocf81 op 29-03-2023 12:35 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
lennertvdkort schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:53:
Zijn al wat foto's gelekt van de mk4, hopelijk geen 1 april grap:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Via twitter had prusa al wat geteased over een onthulling vandaag, ben wel benieuwd. Zat steeds meer te denken voor een Bambu x1c te gaan vanwege de snelheid. Hopelijk is de upgrade van een mk3s naar 3.9 betaalbaar :9
Zag het vanmorgen voorbij komen op Reddit, met foto's op het Prusa.com domein. Ik kan me niet anders voorstellen dan een 1 april grap, maar we gaan het zien.

Grappige is wel dat er gelijk meerdere kampen ontstaan, de ene die pissed is omdat er al zoveel vertraging is met de Xl, de andere die gelijk de mogelijkheden zien. Daarnaast ook mensen zoals hierboven, die zich terecht afvragen of je nu nog een nieuwe bedslinger moet uitbrengen.

Hoe dan ook, stel dat het waar is en er komt een upgrade van een Mk3s, dan ga ik hem wel doen vrees ik :+

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:07

Sabbi

je denkt aan mij.

Als het een 1-april grap is denk ik dat ze een hoop mensen over de zeik krijgen, maar de foto's lijken mij wel behoorlijk realistisch. Bij een printer met afmetingen van een i3 zijn de voordelen van een corexy toch beperkt, of je nou het bed+print of de extruder+gantry op en neer slingert maakt daarvoor niet zoveel uit. Een bedslinger is dan toch wat simpeler en goedkoper. Wel iets grotere footprint, en minder stijf, maar lijkt dat de mk4 een veel steviger frame krijgt.

Met de snelheid lijkt het in ieder geval wel goed te zitten, zie het filmpje in de tweet:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:06

TTLCrazy

Listen to Frankie

Een MK3.9 zou heel welkom zijn. Prusa kennende zal het niet goedkoop worden, nieuwe pcb, nieuw LCD, wellicht nieuwe extruder om de snelheid bij te benen. Ik verwacht niet minder dan €300,-. Desalniettemin heel interessant. Als ik mijn Prusa een beetje in lijn qua snelheid kan brengen met mijn Bambu is dat zeker het overwegen waard.

[ Voor 3% gewijzigd door TTLCrazy op 29-03-2023 14:50 ]

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sabbi schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:41:
Als het een 1-april grap is denk ik dat ze een hoop mensen over de zeik krijgen, maar de foto's lijken mij wel behoorlijk realistisch. Bij een printer met afmetingen van een i3 zijn de voordelen van een corexy toch beperkt, of je nou het bed+print of de extruder+gantry op en neer slingert maakt daarvoor niet zoveel uit. Een bedslinger is dan toch wat simpeler en goedkoper. Wel iets grotere footprint, en minder stijf, maar lijkt dat de mk4 een veel steviger frame krijgt.

Met de snelheid lijkt het in ieder geval wel goed te zitten, zie het filmpje in de tweet:
[Twitter]
Het bed slinger paradigma heeft gewoon een fundamentele beperking, en dat is dat het gewicht van de de Y-as groter wordt tijdens het pinten. Daarnaast heb je sowieso al een enorme massa doordat het bed zelf heen en weer moet worden bewogen. Dat betekent dus dat een CoreXY wel in staat is om middels input shaper de acceleratie te tunen en dat dit niet mogelijk is met met een bed slinger. Daarnaast wordt het volume dat een CoreXY (of eigenlijk elke printer met een box frame) inneemt bijna altijd efficiënter gebruikt t.o.v. wat een bed slinger inneemt. En dat voordeel heb je ongeacht de grootte van de printer. Het voordeel is groter op grotere printers, maar met een bedslinger zal je ondoenlijk veel moeite moeten doen om een acceleratie van 10ms² te kunnen bereiken. Dat is op elke goed gebouwde CoreXY gewoon een haalbare zaak. Ik zou niet zeggen dat het voordeel beperkt is.

Voor het geld dat Prusa voor een i3 vraagt is het denk ik gewoon niet meer van deze tijd om nog met een bed slinger op de proppen te komen. Het systeem heeft in het verleden voor de nodige innovatie gezorgd die het mogelijk maakte om de prijs omlaag te halen. Maar nu de prijs voor een bedslinger op een punt ligt waar Prusa met een nieuwe i3 er niet meer aan kan tippen is het toch echt tijd om van dat paradigma af te stappen. De maximale prijs voor een bed slinger is nu ca 500. Voor meer zie je ze gewoon niet meer, en dat is denk ik niet meer dan logisch. Voor meer dan €500 kan je namelijk een fundamenteel betere printer maken dan een bed slinger.

Wat mij betreft is het hoog tijd voor de i3 om met pensioen te worden gestuurd.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

@ocf81 Ik denk dat weinig mensen zich bij de aanschaf van een printer laten leiden door de vraag of de gebruikte technologie wel fundamenteel de beste is. Ja de footprint is kleiner, en je kan makkelijk input shaping doen, maar dat zijn maar twee dingen uit het totaalpakket, dus beperkt. Ook de prijs, max 500 euro voor een bedslinger is zelfs nog duur, met een beetje zoeken heb je voor 200 euro een Ender, is fundamenteel hetzelfde, maar dan mag je alles zelf tunen en customizen voordat het een beetje lekker loopt. Ook een beperking/afweging die je kan maken in je aankoop.

Het zou me niet verbazen als Prusa ergens down the line een kleine coreXY released, ze hebben bijvoorbeeld al hun AFS, maar dat de MK4 een evolutie van de i3 familie zou zijn stond al vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lennertvdkort
En daar is de mk4 kit, zie nog niks qua upgrade.
Heb het ook slechts van een fb groep..
https://www.prusa3d.com/product/original-prusa-mk4-kit-2/
Edit:
Hier is de blog:
https://blog.prusa3d.com/announcing-original-prusa-mk4_76585

[ Voor 26% gewijzigd door lennertvdkort op 29-03-2023 18:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

upgrades staan op de shop, zijn te bestellen, levering verwacht in Juni.

https://www.prusa3d.com/category/upgrades/

MK3.5 update, lcd + 32 bit board, wifi, input shaping,pressure advance
MK3.9 update, bovenstaand + nextruder, bed leveling sensor
MK4 update, bovenstaand + nieuwe stappenmotoren.

de MK4 kit zelf is 890 EUR, en de duurste MK3>MK4 upgrade 640 EUR :X

[ Voor 18% gewijzigd door Sabbi op 29-03-2023 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Sabbi schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:24:
upgrades staan op de shop, zijn te bestellen, levering verwacht in Juni.

https://www.prusa3d.com/category/upgrades/

MK3.5 update, lcd + 32 bit board, wifi, input shaping,pressure advance
MK3.9 update, bovenstaand + nextruder, bed leveling sensor
MK4 update, bovenstaand + nieuwe stappenmotoren.

de MK4 kit zelf is 890 EUR, en de duurste MK3>MK4 upgrade 640 EUR :X
279€ 549€ en 639€ zijn de prijzen van de upgrade

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:06

TTLCrazy

Listen to Frankie

Hmm, oude mk3s+ verkopen en een nieuwe kit kopen van €890,- misschien ? Keuzes, keuzes, keuzes.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
De hele blogpost op het gemak gelezen, hoop verwijzingen naar de andere producten van de laatste tijd vond ik, vaak vet gedrukt.

Ik ben benieuwd naar de druk sensor die ze gebruiken voor bed levelen, ik heb dit weekend de Tap besteld voor mijn Voron die een beetje vergelijkbaar is met "voelen" van het bed. Vraag me af of de Prusa manier ook op andere printers kan werken.

Leuk ook dat er een MMU3 komt en een upgrade voor de Mk3s en MMU2, dat lijkt me nog het meest leuk nu ik de Voron heb.

We gaan zien hoe het werkt, zeker die first layer en er zullen een hoop mensen vergelijk maken met de Bambu verwacht ik, zeker omdat je daar toch weer veel mensen lijm en meer ziet gebruiken.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
TTLCrazy schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:33:
Hmm, oude mk3s+ verkopen en een nieuwe kit kopen van €890,- misschien ? Keuzes, keuzes, keuzes.
Tja, die gedachte komt hier ook voorbij :+

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sabbi schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:55:
@ocf81 Ik denk dat weinig mensen zich bij de aanschaf van een printer laten leiden door de vraag of de gebruikte technologie wel fundamenteel de beste is. Ja de footprint is kleiner, en je kan makkelijk input shaping doen, maar dat zijn maar twee dingen uit het totaalpakket, dus beperkt. Ook de prijs, max 500 euro voor een bedslinger is zelfs nog duur, met een beetje zoeken heb je voor 200 euro een Ender, is fundamenteel hetzelfde, maar dan mag je alles zelf tunen en customizen voordat het een beetje lekker loopt. Ook een beperking/afweging die je kan maken in je aankoop.

Het zou me niet verbazen als Prusa ergens down the line een kleine coreXY released, ze hebben bijvoorbeeld al hun AFS, maar dat de MK4 een evolutie van de i3 familie zou zijn stond al vast.
Bij de eerste aanschaf heb je wellicht gelijk. Dat doet echter niks af aan de problemen die een bed slinger met zich meebrengt en de inmiddels onredelijk hoge prijsstelling die Prusa voor de i3-serie hanteert. Dus dan toch weer de vraag waarom je nu nog een MK4 zou kopen. De support van Prusa is wel oké, maar ik zou inmiddels niet meer betalen voor die support.

[ Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 29-03-2023 20:03 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lennertvdkort
Pixelmagic schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:56:
[...]

Tja, die gedachte komt hier ook voorbij :+
Haha same hier, heb nu een goed werkende bear mk3s+ die ik 01-05-2018 als mk3 besteld heb. Ik begrijp de hele discussie zeker, voor alles is wat te zeggen.

Maar heb in die ruim 4 jaar(mk3 was een preorder) zo weinig gehad met de printer. In het begin was het tinkeren de hobby(anet a8 naar am8), maar mijn leven is drastisch veranderd sindsdien en gaat ook komende tijd veranderen. Nu is dingen bedenken, en dan zonder zorgen printen de hobby. Als dat sneller en beter kan, is mij dat wel de investering waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-08 19:32

Bezulba

Formerly known as Eendje

Same here. Allemaal leuke hobby printers gehad, altijd gezeik, altijd moeten tweaken. Nu een prusa, doet het gewoon. Nooit gezeik, altijd rijk. Dat is mij de meerprijs waard.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-09 20:24

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Ik vind de upgrade van een MK3S+ naar een MK4 wel prijzig. Volgens mij bouw je zowat de hele printer om, dus het lijkt me niet rendabel. Bovendien heeft mijn MK3S+ een Revo 6.

Heb nu een bestelling voor een assembled MK4 staan met een lead time van 2-3 weken. Eens zien of ik in de tussentijd de MK3S+ van de hand kan doen. Sinds ik een aantal printers heb van 'dat andere merk' heb ik de MK3S+ en de MINI+ echt heel weinig gebruikt, maar ik wil toch graag bij de tijd blijven wat betreft Prusa. Ergens wantrouw ik 'dat andere merk' toch net teveel om er geen andere printers naast te hebben.

Ik heb ook nog een 1st day preorder voor de XL staan met multiple toolheads, maar ik geloof niet dat die bestelling vóór Q3 gefinalized kan worden.

[ Voor 11% gewijzigd door gday op 29-03-2023 21:40 ]

ingen vill veta var du köpt din tröja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
gday schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:39:
Ik vind de upgrade van een MK3S+ naar een MK4 wel prijzig. Volgens mij bouw je zowat de hele printer om, dus het lijkt me niet rendabel. Bovendien heeft mijn MK3S+ een Revo 6.

Heb nu een bestelling voor een assembled MK4 staan met een lead time van 2-3 weken. Eens zien of ik in de tussentijd de MK3S+ van de hand kan doen. Sinds ik een aantal printers heb van 'dat andere merk' heb ik de MK3S+ en de MINI+ echt heel weinig gebruikt, maar ik wil toch graag bij de tijd blijven wat betreft Prusa. Ergens wantrouw ik 'dat andere merk' toch net teveel om er geen andere printers naast te hebben.

Ik heb ook nog een 1st day preorder voor de XL staan met multiple toolheads, maar ik geloof niet dat die bestelling vóór Q3 gefinalized kan worden.
Had je gezien dat je de Xl bestelling om kan zetten in Mk4 en dan vooral de wachtrij komt ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Pixelmagic schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:41:
[...]

Had je gezien dat je de Xl bestelling om kan zetten in Mk4 en dan vooral de wachtrij komt ?
Oei, dank voor de tip. Ik denk dat het het echter wel waard is om een week of 3 te wachten zodat ik m'n day 1 XL-preorder nog kan behouden. :)

Edit: Oh wacht, omdat anderen inmiddels hun pre-order van hun XL omzetten schuift mijn MK4-preorder naar achter:
Expected to ship between 5/31/2023 and 6/6/2023
Toch maar even nadenken of ik ook wil switchen ... :o Oh man, ik was helemaal niet voorbereid op zulke keuzes toen ik vanochtend opstond. :P

[ Voor 30% gewijzigd door gday op 29-03-2023 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dynast
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-08 23:05
Sme4gle schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:38:
Ik ben nu langzaam aan bezig met het afronden van "Project Hadley". Deze telescoop is op het oculair, de spiegels en enkele metalen hardware na compleet 3D-geprint. Een telescoop stond kopen stond al een tijdje op mijn verlanglijstje.. En het hele gebeuren van Jupiter en Venus die elkaar aan de hemel visueel kruisden heeft eraan bij gedragen dat toen ik deze telescoop voorbij zag komen op printables ik direct begonnen ben met het printen ervan.

[Afbeelding]

Hier al de eerste "low effort photo" die ik heb gemaakt met deze telescoop. Ik ben zelf best wel blown away met wat er mogelijk is met een "relatief goedkope" telescoop die notabene zelfgemaakt is.
[Afbeelding]
Echt ontzettend gaaf! Mooie printonderdelen zeg.
Ik denk dat ik dit over een tijdje ook ga doen. Volgens mij zijn de onderdelen wel groot genoeg om met een Prusa Mini te printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Ik heb nu het blog-artikel over de MK4 uitgelezen en vraag me toch wel wat af. Kalibreren ze nu elke printer bij henzelf na assemblage? Het klinkt alsof ze een accelerometer aan elke printer hangen, daarmee kalibreren en dan weer loskoppelen? Dat overleeft dan een factory reset en firmware upgrades? En wat als je je MK4 gaat modden? Dan moet ie opnieuw gekalibreerd worden? Of begrijp ik nu iets compleet verkeerd? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:08
Misschien hebben ze een standaardprofiel voor de input shaping dat het gewoon ok doet op alle mk's als de belts strak genoeg staan.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yelti
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-07 13:48
Yelti schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:32:
Ik heb een Two Trees sapphire plus met klipper op een creality sonic pad.
Dit weekend heb ik me eens beziggehouden met resonance compensation en het tunen van mijn belts.
Wat ik zie is dat ik op 1 van de assen 2 pieken heb, maar op de andere as slechts 1 piek.
X en Y hebben 1 piek gemeenschappelijk, dus lijkt het ermij wel op dat de belts goed zijn afgeregeld.
Echter geen idee waarom ik op 1 as met 2 pieken zit.
Ik kan vanavond altijd eens wat grafiekjes plaatsen indien gewenst.
De eerste test
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IHeLhGrbPDNJ_UxyJlVeho3shVw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QHFGCAKnB4LyRD4QyqtOLRCX.png?f=user_large
Na het aanspannen van de belts
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QTImeSiRFNtxMBhO5fVXU04Ec0Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IeW0Q4DN82A0c7acZtewQb3U.png?f=user_large

Ben er nog niet aan uit wat ik er moet van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
gday schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:13:
Ik heb nu het blog-artikel over de MK4 uitgelezen en vraag me toch wel wat af. Kalibreren ze nu elke printer bij henzelf na assemblage? Het klinkt alsof ze een accelerometer aan elke printer hangen, daarmee kalibreren en dan weer loskoppelen? Dat overleeft dan een factory reset en firmware upgrades? En wat als je je MK4 gaat modden? Dan moet ie opnieuw gekalibreerd worden? Of begrijp ik nu iets compleet verkeerd? :P
Je bedoelt dit stukje:
The MK4 doesn’t have a built-in accelerometer in the Nextruder, but there’s an accelerometer port on the xBuddy board. We use it to calibrate the Input Shaper and then you can use the pre-calibrated firmware without an accelerometer installed.
Ik lees dat als volgt: ze hebben met een accelerometer bepaald welk profiel deze printer heeft qua resonantiefrequenties. Dat noemen ze de shaper, een algoritme dat het best de frequenties beschrijft die bij jouw printer horen en bepaalde acceratiewaarden. Ze hebben die waarde dus bepaald en die zit in de firmware. Ik vermoed dat je straks een accelerometer kit kunt kopen of zelf kunt maken die je aansluit op het mobo van de Mk4 en dan zelf kunt kalibreren als dat nodig is. Ik kan mij zo voorstellen dat je de boel moet kunnen finetunen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

@mphilipp Sorry, ik had het inderdaad over input shaping. Maar, dan moeten ze dat dus per printer apart van de firmware opslaan, want anders wordt het overschreven bij updates. Ze benoemen wel expliciet die poort voor de accelerometer, dus wellicht dat zo'n accessoire later beschikbaar komt om zelf te kunnen herkalibreren inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
gday schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:13:
Ik dacht gelezen te hebben dat de meter op de toolhead pcb zit, dat zie je ook bij canbus oplossingen. De meter zelf kost minder dan €2 dus lijkt me niet dat deze los zal zitten.

Oeps, te snel geweest, ik zie nu de reply met een ander beeld wat me wel verrast.

[ Voor 6% gewijzigd door Pixelmagic op 30-03-2023 08:28 ]

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
gday schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 23:52:
@mphilipp Sorry, ik had het inderdaad over input shaping. Maar, dan moeten ze dat dus per printer apart van de firmware opslaan, want anders wordt het overschreven bij updates.
Ik ga ervan uit dat ze één generieke input shaper hebben bepaald voor de Mk4, of is dat niet mogelijk? Maar wie weet wordt het wel individueel bepaald; ze testen elke printer tenslotte voordat ie de doos in gaat. Evengoed kun je die gegevens apart opslaan. Bij Marlin behoud je ook je eigen instellingen na een firmware update. Je kunt ervan uitgaan dat ze daar wel over hebben nagedacht, anders krijgt de service desk het erg druk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Laatst online: 13:53
20 minuten benchy op de mk4

Ik zit met een schuin oog naar Ratrig te kijken, maar de mk4 heeft ook wel iets.
Als ik dan zo naar de prijs kijk is een vcore-200 net zo duur.
Ik denk dat ik dan deze Prusa maar oversla, al ben ik zeer tervreden met de Mini-Bear

Edit:

Intro (reclame) video

[ Voor 42% gewijzigd door rinkel op 30-03-2023 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Boullie

Da Bulster

Nice, Heb mijn XL gecancelled en een MK4 upgrade kit besteld. Zat al te twijfelen voor de XL ondertussen.

Moet alleen niet meer snachts dit soort aankopen doen want blijkbaar is de MK4 Kit zelf maar 200 euro duurder. Planning is dus zodra het kan de bestelling voor de MK4 upgrade kit om te zetten naar een MK4 of de upgrade te cancellen en de MK4 kit te bestellen.

Boullie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
ocf81 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:13:
[...]
Wat mij betreft is het hoog tijd voor de i3 om met pensioen te worden gestuurd.
En dat hebben ze dus precies niet gedaan. We gaan zien over een half jaartje ofzo hoe de Mk4 in de markt valt. Ik ben het er in ieder geval niet mee eens dat de bedslinger dood is. Een CoreXY is beter, maar in principe toons Prusa jouw ongelijk aan door met alpha firmware een sub 20 minuten benchy te komen. Daarbij was het doel een mooie print op te leveren, niet een vormloze klomp plastic in een zo kort mogelijke tijd. En het is alpha firmware. De video is in principe te beschouwen als een teaser om te laten zien wat mogelijk is met een goed getunede printer. Als de firmware verder getuned is, zal de tijd nog wat omlaag gaan, waarmee ie lekker snel is én mooie prints uitpoept.

Dat jij 'm dan alsnog niet wil, wil nog steeds niet zeggen dat het een overbodig model is. Ik vermoed dat er nog genoeg mensen geïntereseerd zijn in deze printer. Maar nogmaals: de markt zal vanzelf wel spreken en als Prusa ergens in 2025 failliet gaat omdat ze alleen nog overbodige en/of te dure producten maken (de XL is immers ook overbodig volgens velen) had je gelijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Ondanks dat het een bedslinger is, vind ik het best een mooie upgrade, ik zit er zeker over te denken om deze inelkaar te schroeven (of de Ratrig).

Nu wachten of ie er nog steeds is na 1 april.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Boullie

Da Bulster

rinkel schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:36:
Ondanks dat het een bedslinger is, vind ik het best een mooie upgrade, ik zit er zeker over te denken om deze inelkaar te schroeven (of de Ratrig).

Nou ze nemen je geld aan voor een upgrade kit(die ik nu alweer wil omwisselen voor een hele printer :X ) dus het lijkt me geen 1 april grap.

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

mphilipp schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:32:
[...]

Ik ga ervan uit dat ze één generieke input shaper hebben bepaald voor de Mk4, of is dat niet mogelijk? Maar wie weet wordt het wel individueel bepaald; ze testen elke printer tenslotte voordat ie de doos in gaat. Evengoed kun je die gegevens apart opslaan. Bij Marlin behoud je ook je eigen instellingen na een firmware update. Je kunt ervan uitgaan dat ze daar wel over hebben nagedacht, anders krijgt de service desk het erg druk :+
Ja, Marlin slaat het op in EEPROM maar ook die kan gewist worden. Is best onhandig als je je kalibratie wist en vervolgens niet zelf kan herkalibreren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
gday schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:31:
[...]

Ja, Marlin slaat het op in EEPROM maar ook die kan gewist worden. Is best onhandig als je je kalibratie wist en vervolgens niet zelf kan herkalibreren. :)
Marlin gebruiken ze niet meer op de Mk4 maar een Klipper based firmware staat er in de blogpost.
Originally, we used Marlin as the base for most of our firmware code – but that was many years ago. As time went by, we have rewritten nearly everything, so now there are only a few bits here and there that remain.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATL
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

ATL

rinkel schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:36:

Ik heb mijn day one XL order om laten zetten naar een MK4 en hij is al onderweg naar mij toe. Tussen het bestellen en verzenden zat nog geen uur tussen.

Dus zeker geen 1 april grap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
ATL schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:43:
[...]

Ik heb mijn day one XL order om laten zetten naar een MK4 en hij is al onderweg naar mij toe. Tussen het bestellen en verzenden zat nog geen uur tussen.

Dus zeker geen 1 april grap.
Ik heb een notificatie gezet op de kit.
Ondanks dat ik naar een Ratrig zat te kijken spreekt de Mk4 mij wel aan. Voornamelijk vanwege de de stille werking, alleen bedleveling op gedeelte dat geprint wordt (dat is bij de Bambulab bijvoorbeeld wel andere koek) en de bedleveling probe; geen z-offset meer nodig.

Dit zou dan mijn 2e printer worden (Naast mijn Franken-Mini)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Pixelmagic schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:17:
[...]

Marlin gebruiken ze niet meer op de Mk4 maar een Klipper based firmware staat er in de blogpost.

[...]
Ik bedoelde ook niet dat Prusa Marlin gebruikt voor de MK4. @mphilipp kwam met Marlin. :P Maar het lijkt me dat ze het nog steeds EEPROM gebruiken om zulke gegevens op te slaan, ongeacht firmware.

[ Voor 6% gewijzigd door gday op 30-03-2023 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
gday schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:49:
[...]

Ik bedoelde ook niet dat Prusa Marlin gebruikt voor de MK4. @mphilipp kwam met Marlin. :P Maar het lijkt me dat ze het nog steeds EEPROM gebruiken om zulke gegevens op te slaan, ongeacht firmware.
Eigenlijk geen idee of die stm32 SOC dat ook heeft of iets vergelijkbaars. EEPROM kan maar een beperkt aantal keer beschreven worden als ik me goed herinner, daar moest je altijd bewust van zijn. Mijn stm32 board heeft gewoon een SD kaart waar firmware op staat, misschien gebruikt men die ook voor settings ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Pixelmagic schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:17:
[...]
Het zit ietsje anders. De Prusa firmware was in een grijs verleden op Marlin gebaseerd, maar daar is ondertussen niets meer van terug te vinden. De implementatie van de input shaper is gebaseerd op de Klipper implementatie, maar ze hebben 'm wel zelf geschreven.

In de Prusa Live #51 van zojuist heeft ie dat nog aangehaald. Blijkbaar zijn alle firmwares voor een deel gelijk, totdat ze aan de printerspecifieke zaken komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
gday schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:49:
[...]
Vraag aan Prusa gebruikers of de Mk3/Mini ook bepaalde settings verliest als je 'm reset. Ik kan mij niet voorstellen dat ze niet hebben nagedacht bij zo'n feature dat je de boel kan wissen en het niet meer opnieuw instellen.

Overigens zit de input shaper nog niet in de versies die nu verstuurd worden. Het is een feature die momenteel in de Alpha release van de firmware zit. Het werkt goed, alleen moet de firmware nog een beetje gepolijst worden. Binnenkort komt van deze versie een stable release en kun je je Mk4 updaten en heb je input shaping.

Dat bevestigd overigens mijn eerste vermoeden dat ze een generieke input shaper hebben. Ook dit werd genoemd in de livestream van vanavond. Er zit zo weining verschil in de individuele Mk4 machines dat het niet nodig geacht werd om het kalibreren in te bouwen (dus daarom geen accelerometer). Ze hebben dus één generieke input shaper profile bepaald en die komt straks in de nieuwe firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
mphilipp schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 23:29:
[...]

Vraag aan Prusa gebruikers of de Mk3/Mini ook bepaalde settings verliest als je 'm reset. Ik kan mij niet voorstellen dat ze niet hebben nagedacht bij zo'n feature dat je de boel kan wissen en het niet meer opnieuw instellen.

Overigens zit de input shaper nog niet in de versies die nu verstuurd worden. Het is een feature die momenteel in de Alpha release van de firmware zit. Het werkt goed, alleen moet de firmware nog een beetje gepolijst worden. Binnenkort komt van deze versie een stable release en kun je je Mk4 updaten en heb je input shaping.

Dat bevestigd overigens mijn eerste vermoeden dat ze een generieke input shaper hebben. Ook dit werd genoemd in de livestream van vanavond. Er zit zo weining verschil in de individuele Mk4 machines dat het niet nodig geacht werd om het kalibreren in te bouwen (dus daarom geen accelerometer). Ze hebben dus één generieke input shaper profile bepaald en die komt straks in de nieuwe firmware.
Ik vind dat wel een bijzondere keuze, als ik het goed heb begrepen is input shaping mede afhankelijk van de ondergrond waar de printer op staat. Mijn Voron staat nu op een Lack tafeltje en schud daardoor langer door dan hij op een betonnen vloer staat. Ik ben erg benieuwd hoe Prusa dat denkt op te vangen, zeker als je bedenkt dat die sensors echt geen moer kosten en hun nut bewijzen.

Maar goed, we gaan het zien als de mk4's bij de gebruikers komen, wie weet is het allemaal wel niet nodig, net als bij de mk3.

Wat wel opvalt is dat er blijkbaar erg veel mensen naar achteren op de wachtlijst zijn geplaatst, bij bestellen in een week of 2, nu probleemloos naar eind mei. Mogelijk komt dit door XL orders die omgezet zijn, maar zie er op Reddit veel over voorbij komen. Wie weet trekken ze het nog wel recht, Prusa doet wel vaker aan "under promise and over deliver" maar is wel een mindere start naar mijn idee.

Edit: lijkt een software probleem volgens Joe - https://twitter.com/josefprusa/status/1641433855461818368
Als dit klopt dan zullen er veel mensen happy zijn (behalve degene die de order hierdoor geannuleerd hebben)

[ Voor 5% gewijzigd door Pixelmagic op 30-03-2023 23:37 ]

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sme4gle
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03-09 14:52
dynast schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:03:
[...]

Echt ontzettend gaaf! Mooie printonderdelen zeg.
Ik denk dat ik dit over een tijdje ook ga doen. Volgens mij zijn de onderdelen wel groot genoeg om met een Prusa Mini te printen.
Dat moet inderdaad wel lukken denk ik. Het grootste onderdeel was rond de 150x150mm in de XY dimensies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

mphilipp schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 23:29:
[...]

Uhm, bij een factory reset ben ik m’n settings kwijt hoor. Dan moet alles weer opnieuw gekalibreerd worden. Ik weet niet of die procedure ook hetzelfde is als een M502 gevolgd door een M500. Ik heb geen zin om dat uit te proberen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Pixelmagic schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:54:
[...]

Eigenlijk geen idee of die stm32 SOC dat ook heeft of iets vergelijkbaars. EEPROM kan maar een beperkt aantal keer beschreven worden als ik me goed herinner, daar moest je altijd bewust van zijn. Mijn stm32 board heeft gewoon een SD kaart waar firmware op staat, misschien gebruikt men die ook voor settings ?
Een STM32 kan ook gewoon EEPROM gebruiken. Een SD-kaart voor dat soort settings gebruiken lijkt me niet handig. Dat betekent dat je je kalibratie kwijt bent als je de SD-kaart eruit haalt of wist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:02
Ik heb een vraag. Tot nu toe gebruikte ik altijd Prusament voor gebruik in mijn i3 MK3S. Nu heb ik een stapeltje Esun PLA+ rollen in huis gehaald aangezien die bijna de helft goedkoper zijn en ik met een project bezig ben waar flink wat materiaal in gaat zitten. Voor kleine testprints (10cm breed 5mm hoog en 5cm breed 2cm hoog) werkte het perfect met het standaard Esun PLA profiel in PrusaSlicer.

Echter heb ik gisteravond de final print aangezet (20x18.5 cm en bijna 1cm hoog) en zie nu dat de hoeken zijn gaan warpen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R8WmJx68Ul4Sl4MXzJsg8IrkHUc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OdY40qNTnwAYPWRGgJgQ8U8d.jpg?f=fotoalbum_large

Alle 4 de hoeken hebben dit. Je ziet precies wanneer het is gaan warpen omdat er vanaf die laag flink wat filament eruit oozed aan de zijkant. Ik gok dat het rond de 5mm hoogte krom is gaan trekken.

Default instellingen in het Esun PLA profiel:
- eerste laag 215 graden, bed 60 graden
- andere lagen 210 graden, bed 60 graden

Ik print volgens het "0,20mm quality" profiel met 15% infill.

Warping heb ik alleen nog maar gezien bij ASA prints en teveel down draft, nog nooit bij PLA. Nu is dit PLA+, maar dan nog zou ik geen warping verwachten. De print is groot, dat helpt ook niet. Ik moet uiteindelijk 3 van dit soort grote dingen printen (de andere twee zijn hetzelfde formaat maar richting de 2cm hoogte) die precies op elkaar passen. Dit warpen zorgt ervoor dat het resultaat naar alle verwachting onbruikbaar is, ik laat m toch even afmaken omdat hij er bijna is... Maar heeft iemand ervaring met warpen van PLA / Esun PLA+ en hoe dat op te lossen is?

Ik kan een draft shield toevoegen wat bij ASA werkt, of met de cooling fan en bed temperatuur gaan spelen, maar wellicht dat iemand beter advies heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Filamentz
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 04-07-2023

Filamentz

| 3D printer filament |

pirke schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:36:
Ik heb een vraag. Tot nu toe gebruikte ik altijd Prusament voor gebruik in mijn i3 MK3S. Nu heb ik een stapeltje Esun PLA+ rollen in huis gehaald aangezien die bijna de helft goedkoper zijn en ik met een project bezig ben waar flink wat materiaal in gaat zitten. Voor kleine testprints (10cm breed 5mm hoog en 5cm breed 2cm hoog) werkte het perfect met het standaard Esun PLA profiel in PrusaSlicer.

Echter heb ik gisteravond de final print aangezet (20x18.5 cm en bijna 1cm hoog) en zie nu dat de hoeken zijn gaan warpen:

[Afbeelding]

Alle 4 de hoeken hebben dit. Je ziet precies wanneer het is gaan warpen omdat er vanaf die laag flink wat filament eruit oozed aan de zijkant. Ik gok dat het rond de 5mm hoogte krom is gaan trekken.

Warping heb ik alleen nog maar gezien bij ASA prints en teveel down draft, nog nooit bij PLA. Nu is dit PLA+, maar dan nog zou ik geen warping verwachten. De print is groot, dat helpt ook niet. Ik moet uiteindelijk 3 van dit soort grote dingen printen (de andere twee zijn hetzelfde formaat maar richting de 2cm hoogte) die precies op elkaar passen. Dit warpen zorgt ervoor dat het resultaat naar alle verwachting onbruikbaar is, ik laat m toch even afmaken omdat hij er bijna is... Maar heeft iemand ervaring met warpen van PLA / Esun PLA+ en hoe dat op te lossen is?

Ik kan een draft shield toevoegen wat bij ASA werkt, of met de cooling fan en bed temperatuur gaan spelen, maar wellicht dat iemand beter advies heeft?
Pirke, het kan lonen om wat ronde plaatjes toe te voegen op de scherpe hoeken. Hiermee krijg je meer oppervlak en minder kans op kromtrekken. Dit kan via de objecten die je kan toevoegen in PrusaSlicer. 20 x 20 x 0.2 mm moet meer dan genoeg zijn. Anti-warp discs noemen ze het dacht ik.

[ Voor 6% gewijzigd door Filamentz op 31-03-2023 11:01 ]

WWW.FILAMENTZ.NL -10% met '10%TWEAKERS'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

Pritt of haarlak of mouse ears aan het model toevoegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:41:
[...]

En dat hebben ze dus precies niet gedaan. We gaan zien over een half jaartje ofzo hoe de Mk4 in de markt valt. Ik ben het er in ieder geval niet mee eens dat de bedslinger dood is. Een CoreXY is beter, maar in principe toons Prusa jouw ongelijk aan door met alpha firmware een sub 20 minuten benchy te komen. Daarbij was het doel een mooie print op te leveren, niet een vormloze klomp plastic in een zo kort mogelijke tijd. En het is alpha firmware. De video is in principe te beschouwen als een teaser om te laten zien wat mogelijk is met een goed getunede printer. Als de firmware verder getuned is, zal de tijd nog wat omlaag gaan, waarmee ie lekker snel is én mooie prints uitpoept.

Dat jij 'm dan alsnog niet wil, wil nog steeds niet zeggen dat het een overbodig model is. Ik vermoed dat er nog genoeg mensen geïntereseerd zijn in deze printer. Maar nogmaals: de markt zal vanzelf wel spreken en als Prusa ergens in 2025 failliet gaat omdat ze alleen nog overbodige en/of te dure producten maken (de XL is immers ook overbodig volgens velen) had je gelijk :+
Ik denk dat je i3 (de oroginele Prusa bed slingers) en MK3 door elkaar haalt? Bed slingers zijn een verouderd paradigma met een fundamenteel probleem in de opzet, namelijk het bewegende bed en alles wat daar aan hangt. Dan kan je een aap een gouden ring geven, maar dat verandert weinig aan de zaak. Je zal door de bewegende massa van het bed sowieso altijd aan een snelheidsbeperking zitten, hoe je het ook wend of keert. Input shaping toepassen op een bedslinger is wat mij betreft lachwekkend. De toenemende massa tijdens het printen zorgt er namelijk voor dat op de Y-as input shaping niet goed gaat werken. En aangezien de X- en de Y-as bij het printen nagenoeg altijd tegelijkertijd bewegen zal het mogelijke voordeel dat je op de X-as haalt ook beperkt zijn. In die 20 minuten kan ongeveer elke CoreXY het resultaat dat Prusa laat zien produceren. ik denk niet dat die video een goede weergave van de mogelijkheden is. Ik denk dat het een geval van cherry picking is. Een klein object dat de input shaping niet te veel in de wielen rijd. Het zou mij niet verbazen als grotere prints een minder resultaat laten zien.

Kortom: tijd voor de bed slinger om een plekje in de geschiedenisboeken op te zoeken. De 4e generatie i3 is wat mij betreft een aap met een gouden ring. En ja, het is echt eens tijd dat je voor dit geld een printer met betere fundamenten krijgt, want dat kan echt wel.

De Prusa i3's zijn geen slechte printers, maar wel een printer die nu relatief duur aan het worden is voor wat er geboden wordt. Zelfs als je zaken zoals het niveau van de support meeneemt.

[ Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 31-03-2023 14:41 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic

[Afbeelding]

Dat gebeurd met alle materialen wel eens, zeker als je veel massa hebt. Ik zou hier een 5mm brim of mouse-ears aan toevoegen, dan heb je meer kans dat het blijft zitten. Is altijd wel balen dit soort dingen, had het zelfs soms wel eens in een enclosure,

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
@Filamentz @Rmg @Pixelmagic Thx, die ronde schijfjes / mouse ears ga ik zeker proberen.

Wat ik lees komt warping door ongelijk koelen vd print, en gezien de grootte zullen de hoeken sneller koelen dan de rest van het object. Bed adhesion is volgens mij het probleem ook niet, ik moet altijd moeite doen om iets los te krijgen, ook de rest van dit gewarpte object zat goed vast. Bij het koelen komen er flinke krachten vrij wat tot kromtrekken leidt, vandaar dat mijn eerste gedachte een draft shield was, dat heeft bij mijn ASA prints zonder enclosure altijd geholpen.

Maar het is inderdaad behoorlijk wat massa, met 15% infill zit het op 140 gram. Ik kan eventueel de infill naar 10% terugbrengen, dat zal waarschijnlijk nog steeds genoeg zijn, scheelt 8 gram ofzo. De kromtrekking gebeurt rond de laag dat hij de grote bovenkant gaat opvullen / bekleden, dat zijn lage rechte lijnen en die staan er om bekend dat ze kromtrekken bevorderen... Misschien dat ik dat patroon moet aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:47
pirke schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:37:
De kromtrekking gebeurt rond de laag dat hij de grote bovenkant gaat opvullen / bekleden, dat zijn lage rechte lijnen en die staan er om bekend dat ze kromtrekken bevorderen... Misschien dat ik dat patroon moet aanpassen.
Ik ben de bron helaas even kwijt, maar bij een metaalprinter die dmv een laser een poeder aan elkaar smelt wordt jouw theorie inderdaad toegepast om spanningen in het materiaal te voorkomen.

Ik zou daarom zeker eens kijken naar patronen als een hilbert curve voor je solid infill. Nadeel is wel dat het niet lekker zal bridgen als je een laag infill percentage hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door citruspers op 31-03-2023 13:38 ]

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cergorach
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-09 22:35
Evertt schreef op zondag 26 maart 2023 @ 20:30:
Ik heb nu zo van niet te snel anders heb ik dadelijk niks te doen :9~ :P
You build another one! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
citruspers schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:37:
[...]

Ik ben de bron helaas even kwijt, maar bij een metaalprinter die dmv een laser een poeder aan elkaar smelt wordt jouw theorie inderdaad toegepast om spanningen in het materiaal te voorkomen.

Ik zou daarom zeker eens kijken naar patronen als een hilbert curve voor je solid infill. Nadeel is wel dat het niet lekker zal bridgen als je een laag infill percentage hebt.
Ik kon in PrusaSlicer nergens de setting vinden om het solid infill patroon aan te passen. Wel het patroon van de bottom en top layer, maar daar heb ik niet zoveel aan. Wat ik nu veranderd heb:
- infill van 15% naar 10%
- solid lagen bij top surface van 6 naar 5
- 12mm brim rondom (te weinig ruimte om een grote mouse ear te doen, dan maar een volledige maar iets minder brede brim)
- draft shield op 7 mm (halverwege de brim dus) om down draft tegen te gaan zodat eventuele koeling gelijkmatiger gaat

Hij loopt weer, over 9 uur zien we weer verder.

Het voordeel van die brim is dat ik over het volledige oppervlak de first layer goed kan inspecteren, en hij ziet er perfect uit :)

[ Voor 7% gewijzigd door pirke op 31-03-2023 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
citruspers schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:37:
[...]

Selective Laser Sintering (SLS) ?
Volgens mij gebruikt Bondtech dat veel, alleen dan met plastic poeder.

[ Voor 8% gewijzigd door rinkel op 31-03-2023 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:47
rinkel schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:22:
[...]

Selective Laser Sintering (SLS) ?
Volgens mij gebruikt Bondtech dat veel, alleen dan met plastic poeder.
Ik ben wat gaan graven, dit is wat ik bedoelde:

https://www.insidemetalad...-scanning-patterns-in-slm

In plaats van lange strepen doen ze hier dus ook een soort afwisselend schaakbord patroon in plaats van simpelweg lange lijnen zoals "onze" zigzag/monotonic top layers.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:21

thijsco19

KTM 990 SMT

Dit kwam ook terug in een video van CNC Kitchen:

Start bij het relevante stukje.
Ook hier komt het uit de SLM wereld.

Is inderdaad heel logisch. Zo ongeveer ieder materiaal zet uit als het warmer wordt en krimpt als het kouder wordt.
Als je dan, in geval van plastic FDM, lijnen naast elkaar gaat leggen komt er spanning in het materiaal als het afkoelt. Het plastic wil in de lengte van de lijnen krimpen.

Mooi om te zien dat dit langzamerhand bij de consumenten FDM printers is aanbeland. De techniek word zo steeds stukje bij stukje volwassener.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
thijsco19 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:12:
Dit kwam ook terug in een video van CNC Kitchen: [YouTube: Revolutionary Arc Overhangs are now in PrusaSlicer*]
Start bij het relevante stukje.
Ook hier komt het uit de SLM wereld.

Is inderdaad heel logisch. Zo ongeveer ieder materiaal zet uit als het warmer wordt en krimpt als het kouder wordt.
Als je dan, in geval van plastic FDM, lijnen naast elkaar gaat leggen komt er spanning in het materiaal als het afkoelt. Het plastic wil in de lengte van de lijnen krimpen.

Mooi om te zien dat dit langzamerhand bij de consumenten FDM printers is aanbeland. De techniek word zo steeds stukje bij stukje volwassener.
Dit dus! Ik vind het opmerkelijk dat solid infill patterns niet al jaren in de slicers zitten... de toepassing bij arc overhangs snap ik, maar ook bij niet-overhangs kan het relevant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Iets anders wat ik me nog afvroeg: normaal print ik relatief kleine objecten, en dan op de "0.15mm quality" preset. Gezien het formaat van wat ik nu print en dat het verticaal gezien alleen maar rechte lijnen bevat heb ik hem op het 0.2mm profiel gezet. De solid infill wordt bepaald aan de hand van een afmeting, bij kleinere layer heights heb je dus meer solid infill layers, waardoor de lange rechte lijnen meer gemixed zijn met lijntjes die er haaks op staan. Zou het kunnen dat layer height ook nog invloed heeft op warping omdat je "dikkere vezels" hebt die aan het trekken zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
pirke schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:53:
Iets anders wat ik me nog afvroeg: normaal print ik relatief kleine objecten, en dan op de "0.15mm quality" preset. Gezien het formaat van wat ik nu print en dat het verticaal gezien alleen maar rechte lijnen bevat heb ik hem op het 0.2mm profiel gezet. De solid infill wordt bepaald aan de hand van een afmeting, bij kleinere layer heights heb je dus meer solid infill layers, waardoor de lange rechte lijnen meer gemixed zijn met lijntjes die er haaks op staan. Zou het kunnen dat layer height ook nog invloed heeft op warping omdat je "dikkere vezels" hebt die aan het trekken zijn?
Ik print altijd op 0.20 en zelden last van warping bij PLA. Ik heb het wel eens gehad, maar bed goed schoonmaken hielp toen eigenlijk wel altijd.

Ik heb het overigens ook bij een model voor bridge testen (zal het model zo eens zoeken), daar gebruik ik altijd een brim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Zucht. De brim en andere aanpassingen leken te werken. Ik zag dat er spanning op de brim stond in de hoeken, maar hij hield het. Alleen een uur voor het einde vd print kreeg ik een "mintemp bed fixed" melding, print gefaald. Reboot, beetje wiebelen aan de kabel en de fout komt terug. Blijkt de kabel een breuk te hebben. Het zit niet mee vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
ocf81 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:10:
[...]
Ik denk dat je i3 (de oroginele Prusa bed slingers) en MK3 door elkaar haalt?
De Mk3 heet volgens mij voluit: i3 Mk3. De i3 is idd de originele, en is steeds weer geupgrade naar Mk2, Mk3, Mk3S etc. En dan nu de Mk4. Dat is wat ik begrijp van de Prusa timeline zeg maar.

Maar verder zeg ik eigenlijk: we gaan het zien of dat allemaal zo is. Ik ben het helemaal met je eens dat een Prusa best een hap geld kost. Dat is altijd zo geweest. En de afgelopen jaren is zelfs de supercloner Creality met de lowly Ender 3 al op een nivo gekomen dat je je afvraagt waarom iemand nog een Prusa koopt.
Maar er zijn nog steeds mensen die er graag mee werken. De toverwoorden die je steeds hoort zijn gebruiksgemak, consistentie, kwaliteit, repareerbaarheid en voor een aantal mensen is het Open Source aspect ook belangrijk. Het is nog maar de vraag of de concurrentie ook aan al die waarden kan (blijven) voldoen. Evengoed hoor ik ook verhalen van mensen die een printfarm draaien met (ongemodificeerde) Ender 3's. Go figure. Maar die mensen hebben er een paar in reserve staan en als er een in storing valt, kiepen ze 'm denk ik meteen het raam uit. Voor dat geld ga je 'm niet repareren.

Maar goed, all said and done, de persoon met het geld in de hand bepaalt wat er gekocht gaan worden. Je kunt vinden dat iets geen bestaansrecht meer heeft, maar dat is irrelevant als men die dingen toch blijft kopen. Ik geef direct toe dat het een moeilijk verhaal is als ik een Bambu Carbon Combo weetikwat er naast een Prusa Mk4 met MM3 zet. Qua prijs lijkt het een gelopen race. Toch heeft Prusa zijn eigen weg gevolgd en verschillende zaken op een eigen manier opgelost. Ze hebben voorlopig wel die mooie Nextruder ontwikkeld en het systeem met de load cel wat erg veel potentie heeft. Wat innovatie betreft is Prusa echt wel een bedrijf dat behoorlijk wat credits verdient. Ik denk dat zo'n 80% van de 3D printermarkt bestaat uit copycats die nog nooit zelf iets bedacht hebben. Alleen maar i3 clones op de markt zetten. Als er dan een uit de band sprong met een feature die de anderen nog niet hadden, was het iets dat gejat was uit de community. Bambu wat dat betreft de boel lekker opgeschud met een heel compleet apparaat. Knap dat zij een CoreXy printer op de markt konden zetten in het consumentensegment. Ik zie vele zeer tevreden klanten en het lijkt een superding. Zij zijn heel handig in het gat gesprongen dat in de 3D printermarkt zat en waar Prusa eigenlijk helemaal alleen in zat. Ik denk dat het vooral marketingtechnisch innovatief is. Wat productinnovatie zie ik eigenlijk alleen die Lidar als iets dat volgens mij redelijk uniek is in deze markt. Verder zit er niet veel op die printer dat heel erg bijzonder is. De marketing en prijsstelling is zeer goed geweest. Tuurlijk hebben ze een mooi ding ontworpen. Je kunt zeggen dat ze heel goed naar de markt hebben gekeken en geluisterd naar wat mensen willen.

Het komt denk ik vooral neer op prijs. Bambu is een goede disruptor, net als dat DJI dat was voor de drone markt, hebben deze ex-DJI pipo's hetzelfde truukje uitgehaald met de 3D printermarkt. Als de Prusa Mk4 €600 had gekost, was het denk ik een betere propositie. Tenzij gaat blijken dat de Mk4 een superdefelijk apparaat is die gewoon een paar jaar lang zonder grote investeringen achter elkaar modellen van hoge kwaliteit er snel uit blijft poepen en dat de Bambu het na 1,5-2 jaar voor gezien houdt... :+
Kortom: we gaan het zien. Wij hebben het niet voor het zeggen. De Mk4 is een mooi ding en het boeit mij niet zo dat het een bedslinger is. De komst van de Tesla heeft er ook niet voor gezorgd dat alle ander auto's overbodig werden. De koper bepaalt.

[ Voor 81% gewijzigd door mphilipp op 31-03-2023 23:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-09 23:15
ocf81 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:10:
[...]

Ik denk dat je i3 (de oroginele Prusa bed slingers) en MK3 door elkaar haalt? Bed slingers zijn een verouderd paradigma met een fundamenteel probleem in de opzet, namelijk het bewegende bed en alles wat daar aan hangt. Dan kan je een aap een gouden ring geven, maar dat verandert weinig aan de zaak. Je zal door de bewegende massa van het bed sowieso altijd aan een snelheidsbeperking zitten, hoe je het ook wend of keert. Input shaping toepassen op een bedslinger is wat mij betreft lachwekkend. De toenemende massa tijdens het printen zorgt er namelijk voor dat op de Y-as input shaping niet goed gaat werken. En aangezien de X- en de Y-as bij het printen nagenoeg altijd tegelijkertijd bewegen zal het mogelijke voordeel dat je op de X-as haalt ook beperkt zijn. In die 20 minuten kan ongeveer elke CoreXY het resultaat dat Prusa laat zien produceren. ik denk niet dat die video een goede weergave van de mogelijkheden is. Ik denk dat het een geval van cherry picking is. Een klein object dat de input shaping niet te veel in de wielen rijd. Het zou mij niet verbazen als grotere prints een minder resultaat laten zien.

Kortom: tijd voor de bed slinger om een plekje in de geschiedenisboeken op te zoeken. De 4e generatie i3 is wat mij betreft een aap met een gouden ring. En ja, het is echt eens tijd dat je voor dit geld een printer met betere fundamenten krijgt, want dat kan echt wel.

De Prusa i3's zijn geen slechte printers, maar wel een printer die nu relatief duur aan het worden is voor wat er geboden wordt. Zelfs als je zaken zoals het niveau van de support meeneemt.
ik ben geen groot prusa i3 fan qua product, maar wel eigenaar van een aantal. En vind prusa ook wel een mooi verfrissend bedrijf.

Maar qua bedslinger vs CoreXY discussie geeft Josef Prusa zelf in mijn ogen een tweedelige uitleg waarom ze een MK4 hebben gemaakt ipv een Prusa SPEED 1

Via Twitter
Josef Prusa
@josefprusa
I am not a fan of the speed games in 3D printing as the object's mechanical properties suffer 💡 But if you want to know where MK4 can go, here is a sneak peek of our upcoming input shaping firmware 🏃‍♂️ It is also hard to convey the sound accurately, but you can have this on the table beside you and not go crazy. It is so calm 🧘‍♂️ YouTube: Sub 20 minute Benchy - Original Prusa MK4 (alpha firmware with input...
youtube.com
Sub 20 minute Benchy - Original Prusa MK4 (alpha firmware with input...
This Benchy was printed with the default acceleration of 8000 mm / s2 and 200 mm/s on external perimeters. These are work-in-progress numbers since we’re sti...
Last edited
6:32 PM · Mar 29, 2023

AKA, de noodzaak een motion system te gebruiken wat meer snelheid aankan is niet groot.

En zn gouden stokpaardje, upgraden van bestaande modellen

Josef Prusa
@josefprusa
🧠 Before the troll Brigade fully hits about how MK4 is not a CoreXY ... I just can't let hundreds of thousands of MK3 users without an upgrade. We not only released the MK4 but also MK3.5 which will make the current fleet relevant for another 5 years without breaking the bank. https://prusa3d.com/produ...3-s-to-mk3-5-upgrade-kit/
prusa3d.com
Original Prusa i3 MK3/S/+ to MK3.5 upgrade kit | Original Prusa 3D printers directly from Josef...
MK3.5 upgrade contains the xBuddy board and new LCD, gives your MK3 the new 32-bit electronics, new connectivity options, Prusa Connect support, and also Input Shaper and Pressure Advance for...
7:00 PM · Mar 29, 2023

Deze is ook wel interessant, ook via Josef Prusa
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZ_EV9SvCUbIEkKHSEc2aRidHls=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PsMO10yAhuBIWoLkaV64Mclg.png?f=user_large

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Jampot007 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 23:10:
[...]
I am not a fan of the speed games in 3D printing as the object's mechanical properties suffer 💡 But if you want to know where MK4 can go, here is a sneak peek of our upcoming input shaping firmware 🏃‍♂️ It is also hard to convey the sound accurately, but you can have this on the table beside you and not go crazy. It is so calm
Precies dat. Die Voron's die in 10 seconden een Benchy uitpoepen maken een takkeherrie en ik weet vrijwel zeker dat je motion system binnen een paar weken verrot is als je constant zo print. En de kwaliteit van zo'n speedbenchy is niet best.
Het is echter wel een leerzaam proces om te kijken wat je printer kan en wat de verbeterpunten zijn. Teaching Tech heeft een video gemaakt over zijn reis naar een speedbenchy en hij heeft geleerd welke componenten in zijn printer zorgden voor de artefacts of failures. Zo heeft ie de limieten van het systeem bepaald en vervolgens draai je alles weer terug naar acceptabele nivo's zodat je én snelheid én kwaliteit hebt.
Maar dat geldt natuurlijk voor DIY printers als een Voron. Een Prusa of Bambu koop je en ga je gewoon gebruiken.

Het is goed dat je deze woorden van Jo aanhaalt, want de discussies lopen de laatste dagen hoog op hier en daar. Het lijkt wel alsof 3D printen een religie is geworden. Mensen die fel van leer trekken tegen Prusa fans. Ik krijg bijna het idee dat ze ergens bang voor zijn ofzo. Alsof er door de komst van de Bambu Labs ineens geen enkele andere printer meer bestaansrecht heeft. Nou, voorlopig heeft Prusa 100,000den van die dingen kunnen verkopen, terwijl er printers van $200 te koop waren. En die konden ook een benchy printen. Ook waren er directe kopieën van de Prusa's te koop bij Ali. Hebben ze allemaal overleefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Pixelmagic schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 23:35:
[...]
Ik vind dat wel een bijzondere keuze, als ik het goed heb begrepen is input shaping mede afhankelijk van de ondergrond waar de printer op staat. Mijn Voron staat nu op een Lack tafeltje en schud daardoor langer door dan hij op een betonnen vloer staat. Ik ben erg benieuwd hoe Prusa dat denkt op te vangen, zeker als je bedenkt dat die sensors echt geen moer kosten en hun nut bewijzen.
Je moet de Prusa Live #51 maar eens bekijken. Ze hebben het er over en er bleek niet veel tussen de printers te zitten. Een nozzle wisselen oid leek nauwelijks tot geen effect te hebben op het resultaat.
De praktijk gaat het uitwijzen. Maar aangezien er een poort op het bordje zit voor een accelerometer, lijkt het mij logisch dat er een manier gaat komen om er zelf een aan te sluiten en een routine aan te roepen die jouw input shaper bepaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
mphilipp schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 22:51:
[...]
Wat productinnovatie zie ik eigenlijk alleen die Lidar als iets dat volgens mij redelijk uniek is in deze markt. Verder zit er niet veel op die printer dat heel erg bijzonder is. De marketing en prijsstelling is zeer goed geweest. Tuurlijk hebben ze een mooi ding ontworpen. Je kunt zeggen dat ze heel goed naar de markt hebben gekeken en geluisterd naar wat mensen willen.
Ik had de indruk dat die lidar vooral zou moeten helpen met een perfecte/betere eerste laag en ik zou ook daarbij prima adhesion verwachten. Laat dat laatste nu precies zijn waar ik erg veel berichten over lees met problemen, zover dat mensen weer met lijm en spray aan het rommelen zijn.
Daarnaast bijzonder dat er na ruim een half jaar nog geen serieuze plannen lijken te zijn van anderen om de lidar ook te gaan gebruiken, als het zo goed zou zijn zou je verwachten dat anderen het ook gaan omarmen, iets wat ik eigenlijk wel verwacht van de load cell van de Prusa.

Kortom, ik vraag me af of die lidar niet een verkoop truukje is van de mannen, die zoals je aanhaalt geen pannenkoeken zijn, de Bambu mannen hebben skills (en commerciële kunsten!). Het zou mij niet verbazen als ze binnen een aantal maanden nog een nieuw model op de markt zetten om nog meer aandeel binnen te halen.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
mphilipp schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 23:36:
[...]

Je moet de Prusa Live #51 maar eens bekijken. Ze hebben het er over en er bleek niet veel tussen de printers te zitten. Een nozzle wisselen oid leek nauwelijks tot geen effect te hebben op het resultaat.
De praktijk gaat het uitwijzen. Maar aangezien er een poort op het bordje zit voor een accelerometer, lijkt het mij logisch dat er een manier gaat komen om er zelf een aan te sluiten en een routine aan te roepen die jouw input shaper bepaalt.
Ik kan alleen maar hopen dat ze het verschil ook hebben vastgesteld met andere omstandigheden, de toekomst zal het uitwijzen. Ik blijf het een bijzondere "bezuiniging" vinden.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Ik heb een volledig omgebouwde Mini (bear, mini Mk3), gewoon omdat het kon en op deze manier stabieler print.
Ik vind het een leuk idee dat een groot gedeelte van de printer geprint is. Dit betekent dat je de printer dus ook makkelijk kan repareren/modden.
Daarnaast vind ik snelheid eigenlijk totaal niet belangrijk. Printkwaliteit, consistentie en stilte (printer staat in mijn werkkamer) zijn voor mij het belangrijkst.
Ik ben wel weer toe aan een nieuw projectje, dus zat te kijken naar de Ratrig vcore-200, maar nu de Mk4 uit is, is dat ook nog een optie. Het hoeft niet perce CoreXY te zijn voor mij, maar wel leuk. Eigenlijk zocht ik een kleine CoreXY die ook nog stil kan printen, maar groter is dan de Voron 0.
De Bambu is ook nog een optie, maar ik heb vragen bij de betrouwbaarheid op de lange termijn. Mijn frankenMini print al lange tijd zeer goed, zonder problemen, al ben ik wel veel aan t prutsen geweest, zoals LGX-shortcut mosquito, linear rails, etc.

Ik wacht nog even de eerste reviews af van de Mk4 voordat ik een knoop doorhak.

[ Voor 13% gewijzigd door rinkel op 31-03-2023 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
.

[ Voor 99% gewijzigd door pirke op 01-04-2023 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Pixelmagic schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 23:43:
[...]
Ik had de indruk dat die lidar vooral zou moeten helpen met een perfecte/betere eerste laag en ik zou ook daarbij prima adhesion verwachten. Laat dat laatste nu precies zijn waar ik erg veel berichten over lees met problemen, zover dat mensen weer met lijm en spray aan het rommelen zijn.
Daarnaast bijzonder dat er na ruim een half jaar nog geen serieuze plannen lijken te zijn van anderen om de lidar ook te gaan gebruiken, als het zo goed zou zijn zou je verwachten dat anderen het ook gaan omarmen, iets wat ik eigenlijk wel verwacht van de load cell van de Prusa.
Ik begrijp uit de eerdere Prusa Live streams dat de load cell veel meer kan bieden. Ze kunnen er de druk in de extruder mee bewaken en zo bijvoorbeeld detecteren dat de flow niet lekker loopt. Gedurende de ontwikkeling van de XL hebben ze al gemerkt dat er veel meer in die technologie zit dan ze zelf hadden bedacht bij aanvang.

Ik ben erg benieuwd naar de eerste resultaten uit de praktijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mphilipp
Ze zijn bij Prusa gék op hexagons, dus ja...hex filament was natuurlijk het laatste stukje dat nog ontbrak in de puzzel:

Alleen vandaag te bestellen in de online shop. Het model uit het filmpje is te vinden op Printables.com.

Pagina: 1 ... 32 ... 52 Laatste