Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cergorach
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:29
De 'Speedgame' heeft natuurlijk een aantal kanten. Die supersnelle Benchies op een ultra getunde Voron zijn imho een beetje onzinnig, het voelt aan als het overklok spelletje op CPUs. Weinig practische waarde. Maar een CoreXY printer kan relatief snel printen met een relatief goede print kwaliteit. Als we het hebben over een super print kwaliteit dan zouden we het sowieso al niet meer hebben over FDM printers (maar dat heeft ook weer andere nadelen).

Wat ik lees over de Mk4 denk ik dat het een hele goede optie is tussen een Voron en een Bambu Labs. Een Voron heeft 40 uur bouwtijd nodig en een Bambu Labs is closed source*. De Mk4 kan je inelkaar gezet krijgen en is veel meer open source. Het is natuurlijk geheel afhankelijk van wat je eisen/visie is van wat je voorkeur zal hebben. Zal het closed source conceptje geen moer schelen, dan zal je Bambu Labs veel interessanter vinden, is het bouwen van een 3D printer een heel groot deel van je hobby, dan zal een Voron veel interessanter zijn. Wil je iets kant en klaars, maar nog steeds niet zo closed source, dan is een Prusa opeens weer interessant... Verschillende mensen, met verschillende eisen, verschillende keuzes en verschillende voorkeuren.

Voor mij is belangrijk: Printkwaliteit vs. printsnelheid vs. stroomverbruik vs. ruimte die het in beslag neemt vs. beheerbaarheid vs. kosten vs. etc. Ik blijft lekker wachten op de reviews, net als dat ik wacht op de XL reviews en dan zal ik er waarschijnlijk eentje bestellen om wat zaken te testen, de resultaten van die testen zullen aangeven of ik er meer van koop.

*Closed source hoeft geen enorm issue te zijn, maar Bambu Labs levert nog geen jaar producten en je kan eigenlijk alleen maar vervangende onderdelen krijgen via Bambu Labs, wat me een hoog gehalte Canon/HP goedkope printer eco systeem geeft. Dit zou lange termijn kunnen veranderen, maar daar hebben we nu niets aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-05 21:05
Thomas is even in de auto gesprongen en naar Praag gereden om wat vragen te stellen over de Mk4 en MMU3 aan de Prusa mensen. Ook nog wat beelden van Prusa's eigen PCB productie lijn.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cergorach
Pixelmagic schreef op zondag 2 april 2023 @ 13:01:
Thomas is even in de auto gesprongen en naar Praag gereden om wat vragen te stellen over de Mk4 en MMU3 aan de Prusa mensen. Ook nog wat beelden van Prusa's eigen PCB productie lijn.
Mijn grootste teleurstelling uit dit hele interview is dat Prusa voorlopig nog niet klaar is met de input shaping firmware, ze zitten nu dus effectief een semi-alpha product te verkopen... Wat ik eerlijk gezegd niet acceptabel vind voor een hardware product van €1200.

Edit:
CNC Kitchen onderzoekt het probleem van te snel printen (op een Bambu Labs printer). Issues met oppervlakte en de sterkte van de geprinte onderdelen.
YouTube: Fast 3D printing is bad for Strength! (and how to fix it!)

[ Voor 20% gewijzigd door Cergorach op 02-04-2023 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:26
Cergorach schreef op zondag 2 april 2023 @ 13:28:
[...]
Mijn grootste teleurstelling uit dit hele interview is dat Prusa voorlopig nog niet klaar is met de input shaping firmware, ze zitten nu dus effectief een semi-alpha product te verkopen... Wat ik eerlijk gezegd niet acceptabel vind voor een hardware product van €1200.
Dat hadden ze ook al eerder gezegd. Input shaping was een alpha versie van de firmware.
Het staat ook gewoon op de product pagina:
Support for high-speed printing is just around the corner via a firmware update - read the blog post here.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Cergorach schreef op zondag 2 april 2023 @ 13:28:
[...]
CNC Kitchen onderzoekt het probleem van te snel printen (op een Bambu Labs printer). Issues met oppervlakte en de sterkte van de geprinte onderdelen.
YouTube: Fast 3D printing is bad for Strength! (and how to fix it!)
Ik heb het filmpje gezien. Ben benieuwd of dat ook zo is op bv een Voron, of dat dit een uniek probleem is voor de Bambu, gezien het feit dat de flow de beperkende factor leek te zijn. Of interpreteer ik dat verkeerd?

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cergorach
mphilipp schreef op zondag 2 april 2023 @ 13:48:
Dat hadden ze ook al eerder gezegd. Input shaping was een alpha versie van de firmware.
Ja, maar...
Ik ging er van uit dat het filmpje ouder was dan de dag van het posten.
En dat tegen de tijd dat ze de boel versturen ze geen alpha product meer hebben...
Ik heb het filmpje gezien. Ben benieuwd of dat ook zo is op bv een Voron, of dat dit een uniek probleem is voor de Bambu, gezien het feit dat de flow de beperkende factor leek te zijn. Of interpreteer ik dat verkeerd?
Ja en nee... ;)

De Voron is sowieso een zelfbouw pakket, dus de mensen die dit bouwen hebben iets meer verstand van een 3D printer dan iemand die een Bambu Labs koopt en er snel mee gaat printen. Die Voron gebruikers zullen dus veel eerder realiseren dat de flowrate niet voldoende is voor hoe ze printen (model+snelheid). Daarnaast is het veel makkelijker om daar een andere hotend op te zetten, met relatief veel keuze.

Dat Stefan nu legaal 'omstreden' onderdelen gebruikt om een highere flow te testen is iets wat een doorsnee Bambu Labs gebruiker niet zou doen of zelfs zou realiseren dat het een optie is...

Dus ja, deze issues zijn er ook bij een Voron, maar als je heel snel print (of een grotere diameter nozzle gebruikt) met een Voron zal je al vlot relaliseren dat je er een andere hotend op moet zetten. Waardoor het issue iets minder relevant is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
mphilipp schreef op zondag 2 april 2023 @ 13:48:
[...]

[...]
Ik zie het probleem niet zo, de printer zal in zin huidige vorm prima printen, net als de meeste andere Prusa printers. En wanneer het klaar is gaat hij potentieel nóg beter en sneller printen, geheel voor niets, noppes.

Als je de vraag anders stelt dan heb ik wel een idee (is de Mk4 misschien te vroeg uitgebracht om wat voor redenen dan ook). Ik kan me namelijk voorstellen dat cashflow en voorraad van enkele 100en Mk4 en de nodige XL best eens een issue kan worden, maar ook storage enzo. Daarnaast zal de vrees van een derde Bambu model mogelijk ook meespelen, de goedkope versie is een grote concurrent lijkt me.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
Pixelmagic schreef op zondag 2 april 2023 @ 14:48:
[...]
Als je de vraag anders stelt dan heb ik wel een idee (is de Mk4 misschien te vroeg uitgebracht om wat voor redenen dan ook).
Het is tegenwoordig ook redelijk normaal aan het worden dat producten 'half-af' de wereld in worden gestuurd. Nou is de Mk4 niet zozeer half af, maar toch niet helemaal zoals ze het zouden willen. De (vage) belofte dat het met een maandje wel voor elkaar zou zijn is leuk, maar het product is in feite niet helemaal af. Ze doen er gelukkig niet moeilijk over. En volgens mij staat Prusa ook niet bekend om leugens en mooipraterij. Ze staan voor de producten die ze maken. Alleen is de hele wereld de afgelopen 2 jaar compleet verandert, en dat kwam voor (onder andere) Prusa op een heel erg onhandig moment. Nou heeft ie zelf ook wel gezegd dat het echt niet dat alleen is, maar het is een groot deel denk ik. En (dit heb ik ergens anders ook al een keer gezegd) ik denk dat ze het zichzelf erg moeilijk hebben gemaakt en de wens hadden een paar innovatieve producten neer te zetten met de Mk4 en XL waarmee ze hun naam weer eens konden bevestigen en weer even vooruit konden. Maar ja, Corona en een oorlog happened en kregen hun plannetjes een douw. Tot overmaat van ramp komt er nota bene een Kickstarter startup die de markt bestormd met een heel capabele printer. Ook al zijn er wat issues mee (die al dan niet erg zijn) er zijn een hoop mensen die er bijzonder blij mee zijn. Ook al komt het voor Prusa ongelegen, hoop ik toch echt dat Bambu Labs succesvol blijft en dat ze blijven komen met dergelijke printers, want het is alleen maar goed voor de consument. Meer keuze is altijd goed.

Alleen een beetje jammer dat er een beetje toxische sfeer ontstaat door figuren aan beide kanten die de discussie verzuren. We hebben een gemeenschappelijker hobby en dat zou een verbindende factor moeten zijn. Iemand aanvallen op de keuze voor 3D printer is nogal bizar. Lijkt een beetje op die kinderachtige Apple/Samsung/Android animositeit. Een beetje polemiek is leuk, maar het moet wel een beetje gezellig blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Cergorach schreef op zondag 2 april 2023 @ 14:00:
[...]
De Voron is sowieso een zelfbouw pakket, dus de mensen die dit bouwen hebben iets meer verstand van een 3D printer dan iemand die een Bambu Labs koopt en er snel mee gaat printen. Die Voron gebruikers zullen dus veel eerder realiseren dat de flowrate niet voldoende is voor hoe ze printen (model+snelheid). Daarnaast is het veel makkelijker om daar een andere hotend op te zetten, met relatief veel keuze.
Inderdaad, dat had ik mij niet zo snel gerealiseerd. Je kunt zelf de hotend kiezen en er zijn allerlei guides om je te helpen een goed high-flow hotend te kiezen als je voor pure snelheid gaat. Die keuze heb je hij Bambu natuurlijk niet.

Maar dat is ook weer het leuke van deze hobby: als hij uitvogelt hoe je een betere flow en dus betere onderdelen kunt printen op hoge snelheid, gaan mensen dat vanzelf doen. Wie weet pakt Bambu het zelf ook op en bieden ze straks high-flow hotends aan met de bijbehorende slicer profielen enzo. Zou ze bonuspunten opleveren als ze dat zouden doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:07
Naast de kabelbreuk in de heatbed thermistor kabel zat er ook een kabelbreuk in 24v kabel richting het heatbed... Kwam pas aan het licht nadat ik de thermistor kabel gerepareerd had en alles weer in elkaar had gezet. Dat heatbed dat heen en weer gaat is niet fijn voor de kabels. Gyroid infill zal wat dat betreft ook niet helpen :)

Voor de thermistor heb ik 95% vd kabel er tussenuit geknipt en een nieuwe (hittebestendige) kabel ertussen gesoldeerd. Vele malen dikker dan dat priegel kabeltje wat er eerst aan zat.

De 24v kabels heb ik gewoon vervangen, daar hoefde ik slechts wat nieuwe schoentjes te knijpen.

Voor de volledigheid alles ook maar weer even een keertje gesmeerd, hopelijk kan hij er weer heel wat uurtjes tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
pirke schreef op zondag 2 april 2023 @ 19:08:
Naast de kabelbreuk in de heatbed thermistor kabel zat er ook een kabelbreuk in 24v kabel richting het heatbed... Kwam pas aan het licht nadat ik de thermistor kabel gerepareerd had en alles weer in elkaar had gezet. Dat heatbed dat heen en weer gaat is niet fijn voor de kabels. Gyroid infill zal wat dat betreft ook niet helpen :)

Voor de thermistor heb ik 95% vd kabel er tussenuit geknipt en een nieuwe (hittebestendige) kabel ertussen gesoldeerd. Vele malen dikker dan dat priegel kabeltje wat er eerst aan zat.

De 24v kabels heb ik gewoon vervangen, daar hoefde ik slechts wat nieuwe schoentjes te knijpen.

Voor de volledigheid alles ook maar weer even een keertje gesmeerd, hopelijk kan hij er weer heel wat uurtjes tegen.
Ik heb wel eens gelezen dat je voor thermistors juist beter een dun draadje kan gebruiken, de voltages zijn erg laag en met een dikke kabel kan je weer afwijkende waardes meten of iets in die richting.

Edit, je kan ook eens kijken of je zo een ding of deze wil gebruiken

[ Voor 10% gewijzigd door Pixelmagic op 02-04-2023 19:54 ]

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Pixelmagic schreef op zondag 2 april 2023 @ 19:52:
[...]

Ik heb wel eens gelezen dat je voor thermistors juist beter een dun draadje kan gebruiken, de voltages zijn erg laag en met een dikke kabel kan je weer afwijkende waardes meten of iets in die richting.
Een dunne kabel heeft meer weerstand, een dikke kabel minder. Uiteindelijk gaat het om de weerstand van de thermistor, niet die van de kabel. Op die 65 cm kabel ga je het verschil niet merken. De thermistor zelf heeft bij kamertemperatuur 100.000 ohm weerstand, daar valt dat kabeltje echt bij in het niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:31
Zo, afgelopen weken rustig wezen sleutelen om mijn Vcore-3 een kleine upgrade te geven.
De oude hotend (Hemera) eraf, vondt die veels te lomp/zwaar waardoor ik gelimiteerd werd op printsnelheid. Gelijk maar besloten naar RatOS 2 over te gaan stappen en een Sherpa mini + Rapido hotend op de EVA 3 mounting te gebruiken.

De oude mount was geheel in PETG geprint. De nieuwe set heb ik geheel in ABS+ geprint, ben benieuwd of de belt tensioners het hiermee langer volhouden op hoge snelheid :) .

Morgen nog even de BL-Touch erop plaatsen en dan de hele printer uit zijn hoekje rijden en de RPI met RatOS 2 voorzien. Daarna wordt het komende tijd alles weer inregelen/finetunen.

Klein fototje van de oude carriage tijdens een opdracht paar weken terug, dit was nog EVA2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wtXkSX5fE-eTMNhjw_9DuCK05PU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J4fNSye3zHqbb4BV8LQ8mvfJ.jpg?f=fotoalbum_large

En van de nieuwe:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ppiEVp5IzzQzwj2dXY1ej5KuA-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X3s0vCehwgcPWFC2LDfPAyhY.jpg?f=fotoalbum_large

To be continued :7 :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:53

Bezulba

Formerly known as Eendje

Pixelmagic schreef op zondag 2 april 2023 @ 14:48:
[...]

Ik zie het probleem niet zo, de printer zal in zin huidige vorm prima printen, net als de meeste andere Prusa printers. En wanneer het klaar is gaat hij potentieel nóg beter en sneller printen, geheel voor niets, noppes.

Als je de vraag anders stelt dan heb ik wel een idee (is de Mk4 misschien te vroeg uitgebracht om wat voor redenen dan ook). Ik kan me namelijk voorstellen dat cashflow en voorraad van enkele 100en Mk4 en de nodige XL best eens een issue kan worden, maar ook storage enzo. Daarnaast zal de vrees van een derde Bambu model mogelijk ook meespelen, de goedkope versie is een grote concurrent lijkt me.
Prusa kennende zal die feature toch actief zijn tegen de tijd dat de dozen daadwerkelijk verscheept gaan worden naar de meeste klanten, zit vaak nogal wat maanden tussen aankondiging en daadwerkelijk goede beschikbaarheid :X

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:24

TTLCrazy

Listen to Frankie

@Bezulba Er zijn al heel wat MK4's verscheept en staan al bij de klanten als het goed is. Ze hadden gewoon voorraad bij aankondiging.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:53

Bezulba

Formerly known as Eendje

TTLCrazy schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:31:
@Bezulba Er zijn al heel wat MK4's verscheept en staan al bij de klanten als het goed is. Ze hadden gewoon voorraad bij aankondiging.
Lead time is nu 6-8 weken, dus die voorraad is als sneeuw voor de zon verdwenen.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Bezulba schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:39:
[...]
Lead time is nu 6-8 weken, dus die voorraad is als sneeuw voor de zon verdwenen.
Volgens mij zei die Mikolas dat ze er 100 per dag konden maken. En voorlopig zijn het dus de volledig gebouwde modellen, Je kunt dus denk ik conluderen dat er in ieder geval al een paar duizend zijn besteld. Niet wereldschokkend, maar het is ook de duurste optie. De kit zal nog wel gretiger aftrek vinden.

Ik heb wel een beetje medelijden met mensen die nét een Mk3 gekocht hebben. Als de order nog in behandeling is, kun je nog cancellen, maar je zal 'm net zeg maar een week in huis hebben en de prijs gaat €200 omlaag en de nieuwe is er ineens. Of de mensen die hun Mk3 te koop hebben gezet en er nog een leuke prijs voor dachten te krijgen. Die kunnen er ook ineens zomaar (minimaal) €200 van aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:15

Boullie

Da Bulster

mphilipp schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:24:
[...]

Volgens mij zei die Mikolas dat ze er 100 per dag konden maken. En voorlopig zijn het dus de volledig gebouwde modellen, Je kunt dus denk ik conluderen dat er in ieder geval al een paar duizend zijn besteld. Niet wereldschokkend, maar het is ook de duurste optie. De kit zal nog wel gretiger aftrek vinden.

Ik heb wel een beetje medelijden met mensen die nét een Mk3 gekocht hebben. Als de order nog in behandeling is, kun je nog cancellen, maar je zal 'm net zeg maar een week in huis hebben en de prijs gaat €200 omlaag en de nieuwe is er ineens. Of de mensen die hun Mk3 te koop hebben gezet en er nog een leuke prijs voor dachten te krijgen. Die kunnen er ook ineens zomaar (minimaal) €200 van aftrekken.
Vond het wel een beetje ruk dat je niet je XL preorder gelijk in een MK4kit kon omzetten.
Had gemist dat de kit "maar" €889,- is ten opzichte van de upgrade kit van €639,- en de XL dus geannuleerd voor een upgrade kit. Die heb ik ondertussen ook alweer geannuleerd overigens.
Hoop dat ik nu een beetje snel de notificatie krijg zodat ik niet weer een jaar moet wachten ;)
Zit ondertussen om het half uur de pagina te refreshen.

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Boullie schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:22:
[...]
Vond het wel een beetje ruk dat je niet je XL preorder gelijk in een MK4kit kon omzetten.
Had gemist dat de kit "maar" €889,- is ten opzichte van de upgrade kit van €639,- en de XL dus geannuleerd voor een upgrade kit. Die heb ik ondertussen ook alweer geannuleerd overigens.
Hoop dat ik nu een beetje snel de notificatie krijg zodat ik niet weer een jaar moet wachten ;)
Zit ondertussen om het half uur de pagina te refreshen.
Make up your mind, man! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
New kid on the block! Soort Bambu kloon, maar dan een beetje anders: de QidiTech Max 3, Plus 3 en Smart 3. Plus 3 is de grootste (32,5cm), dan de Plus 3 (28cm) en de kleinste Smart 3 is 18cm. Allemaal CoreXY printers, met enclosure en Klipper. De grootste 2 hebben dan ook nog een apart verwarmingselement voor de enclosure.
Ziet er geinig uit, allemaal lekker snel met een groot kleurenscherm enzo. Prijzen zijn scherp zo te zien. Ken het merk helemaal niet. Nooit van gehoord. Geen idee of het wat is.

Ik zag onder een review achtige video van het vorige model wel wat enthousiaste reacties, maar ja...internet...je weet nooit of het klopt.

[edit]
Qidi is trouwens niet nieuw. Dit model is wel hun nieuwste, maar ook niet de eerste CoreXY. En ze bestonden al vòòr Bambu Labs. Dus geen kloon.

[ Voor 9% gewijzigd door mphilipp op 04-04-2023 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Dat supersnelle printen is toch funest voor je kwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:15

Boullie

Da Bulster

pirke schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:54:
Ja, vooral de layer adhesion schijnt nogal wat slechter te worden bij de snellere prints.

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
mphilipp schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:08:
New kid on the block! Soort Bambu kloon, maar dan een beetje anders: de QidiTech Max 3, Plus 3 en Smart 3. Plus 3 is de grootste (32,5cm), dan de Plus 3 (28cm) en de kleinste Smart 3 is 18cm. Allemaal CoreXY printers, met enclosure en Klipper. De grootste 2 hebben dan ook nog een apart verwarmingselement voor de enclosure.
Ziet er geinig uit, allemaal lekker snel met een groot kleurenscherm enzo. Prijzen zijn scherp zo te zien. Ken het merk helemaal niet. Nooit van gehoord. Geen idee of het wat is.
[YouTube: QIDI X-Plus3 A whole new beast of speed]
Ik zag onder een review achtige video van het vorige model wel wat enthousiaste reacties, maar ja...internet...je weet nooit of het klopt.
De beer lijkt los te zijn, met die prijzen zullen er vast mensen nerveus gaan worden. De speedboat race is in volle gang lijkt het, ben benieuwd naar de kwaliteit onder de verschillende settings.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mphilipp
Boullie schreef op maandag 3 april 2023 @ 22:05:
[...]
Ja, vooral de layer adhesion schijnt nogal wat slechter te worden bij de snellere prints.
Ze zeggen niet voor niets 'with great speed comes great responsibility' :+
Het is denk ik een beetje het Voron Effect. Iedereen hoort 'CoreXY', 'Klipper' en 'supersnel' en vervolgens komen er een hele stoot snelle CoreXY printers op de markt. Met name de #SpeedBoatRace heeft denk ik veel mensen op het verkeerde been gezet. Het is een sport geworden om een zo snel mogelijke benchy te printen, maar ik denk niet dat er veel mensen zijn die hun Voron altijd op die snelheid hebben staan. Mooie prints krijg je er niet van. En daarbij is een Voron een maatwerkmachine. Je pakt de onderdelen die je denkt dat er tegen kunnen, en kiest een superhighflow nozzle en selecteert zorgvuldig alle bijbehorende componenten. Natuurlijk voor de eeuwige roem in de community... :+

Maar het échte doel is in principe het leren kennen van je printer en wat er nodig is om snel te printen. Op weg naar een supersnelle benchy leer je alle componenten heel goed kennen en begrijpt hun invloed in het proces, de interactie en de gevolgen van slicerparameters en firmwaresettings.

Maar ja, dát gedeelte sla je over als je een kant en klare consumenten machine koopt, en vaak kún je niet eens (heel makkelijk) componenten uitwisselen voor andere. En waarschijnlijk zijn veel mensen niet eens in staat om dat te doen, want zij hebben niet zelf de printer in elkaar gezet, dus er ontbreekt dan wat kennis. Anders hadden zij wel een Voron/RatRig oid gebouwd en die getuned. De doelgroep van Bambu Labs en die Qidi (en ook Prusa) is een andere dan de Voron/RatRig kopers. Dat zijn juist mensen die de tijd willen nemen om de printer te doorgronden. Het is meer een projectprinter, waar je toch vaak aan gaat sleutelen.

Hierbij (nog een keer?) het filmpje van Teaching Tech over zijn Speedbenchy reis. Heel leerzaam:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cergorach
pirke schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:54:
Nee. Je kan behoorlijk snel printen, ligt aan de bouw, hardware en software van je printer. Hogere snelheid betekend niet per definitie slechtere kwaliteit prints. Even visueel gezien (voor structureel zie mijn comments hieronder).
Boullie schreef op maandag 3 april 2023 @ 22:05:
Ook nee. Layer adhesion wordt slechter als je flow bv. niet voldoende is, temperatuur, koeling, etc.

Zoals eerder gelinked, Stefan van CNC Kitchen heeft een mooie over de limieten van flow bij snel printen en hoe je daar omheen kan werken. In dit geval bij de Bambu Labs printers, maar meer open printers zetten er een andere hotend op. Met alleen al een AliExpress highflow nozzle kon hij twee keer zo snel printen zonder negatieve effecten.

Bron: YouTube: Fast 3D printing is bad for Strength! (and how to fix it!)

Er zijn ook andere factoren die invloed hebben, maar te langzaam printen kan ook een negatieve impact hebben op de structurele sterkte van je print...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Cergorach schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:32:
[...]
Nee. Je kan behoorlijk snel printen, ligt aan de bouw, hardware en software van je printer. Hogere snelheid betekend niet per definitie slechtere kwaliteit prints. Even visueel gezien (voor structureel zie mijn comments hieronder).
Precies. De snelheden die ze gebruiken om zo'n speedbenchy te maken heb je helemaal niets aan. Daar print je normaal gesproken ook niet mee.

En die (super)hoge snelheden zijn natuurlijk niet alleen van invloed op je eindresultaat, maar ook op je printer. Hogere snelheid betekent een hogere belasting en dus meer slijtage, onderhoud en storingen. Dat iets van stevig materiaal is gemaakt, wil allen maar zeggen dat het er beter tegen kan dat zwakkere materialen, maar uiteindelijk slijt het wel harder en moet je vaker onderhoud plegen. Het blijft een mechanisch apparaat, hoeveel electronica je er ook omheen bouwt. Kijk maar naar sportwagens. Die hebben ook meer onderhoud nodig omdat alles erop is gericht dat ding zo snel mogelijk te maken. Dus lichte, maar sterke materialen, maar ook die hebben limieten. En als je er constant mee op topsnelheid rijdt, zal ie ook eerder stuk gaan/slijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cergorach
mphilipp schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:12:
En die (super)hoge snelheden zijn natuurlijk niet alleen van invloed op je eindresultaat, maar ook op je printer. Hogere snelheid betekent een hogere belasting en dus meer slijtage, onderhoud en storingen.
Dat ligt er aan. Doordat je sneller print ben je dus eerder klaar, je heb dus een zwaardere belasting over een kortere periode. Afhankelijk van je gebruikte onderdelen, zouden die een dergelijke belasting prima aan kunnen (of niet). Sneller printen zou dus kunnen betekenen dat je minder slijtage heb. Het punt is (over)belasting van je onderdelen en wanneer die overbelast raken. Dat is imho heel lastig te bepalen zonder meetwerk en een stevig stukje rekenwerk, ik heb m'n materiaalkunde kennis al bijna 30 jaar niet gebruik, dus kan hier weinig over in detail treden...

Mijn onderbuik zegt dat in verschillende scenario's verschillende onderdelen verschillend belast zullen worden. De rails zullen evenveel 'afstand' afleggen (zelfde belasting), het heatbed zal even heet zijn, maar veel korter in gebruik (minder belasting), de belts zullen ook de zelfde 'afstand' afleggen, maar met veel meer krachten/versnelling (meer belasting).

Ik verwacht dat een Prusa daar aardig mee heeft getest met hun Mk4, aangezien ze het gebruiken in hun printfarm en meer snelheid betekend meer onderdelen. Josef Prusa gaf dan ook in het interview met Thomas Sanladerer aan dat er een higher flow 'kop' komt (hij was nogal vaag in details) die ze enmass willen gebruiken in hun printfarm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Cergorach schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:01:
[...]
Dat ligt er aan. Doordat je sneller print ben je dus eerder klaar, je heb dus een zwaardere belasting over een kortere periode. Afhankelijk van je gebruikte onderdelen, zouden die een dergelijke belasting prima aan kunnen (of niet). Sneller printen zou dus kunnen betekenen dat je minder slijtage heb.
Tenzij je door die tijdwinst meer gaat printen :+
Uiteraard is slijtage van meerdere factoren afhankelijk. Maar altijd op topsnelheid printen is in ieder geval nooit een goed idee. Net zoals het niet verstandig is om altijd maximale toeren met je motor te draaien. Er is een optimum natuurlijk. Dat kun je zelfs zonder materiaaldeskundige achtergrond zeggen.
Ik verwacht dat een Prusa daar aardig mee heeft getest met hun Mk4, aangezien ze het gebruiken in hun printfarm en meer snelheid betekend meer onderdelen. Josef Prusa gaf dan ook in het interview met Thomas Sanladerer aan dat er een higher flow 'kop' komt (hij was nogal vaag in details) die ze enmass willen gebruiken in hun printfarm.
Dat weet ik wel zeker. Dat is ook het geval met de XL. Zij zeggen zelf dat ze niet bezig zijn met het ontwikkelen van een snelheidsmonster, maar dat hun nadruk ligt op betrouwbaarheid, kwaliteit en consistentie. Dat al die mensen met een Voron roepen dat hun apparaat sneller en beter is, is leuk, maar dat ding bouw en onderhoud je zelf. Meestal zijn dat toch projectprinters waar je constant mee aan het rommelen bent. Prusa moet een product maken waarmee de mensen kunnen printen, punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Laatst online: 18:23
Wat mij trouwens opviel bij de Mk4: geen dual gears meer!
Beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
@rinkel Want? Ik kan nog niet echt een nadeel noemen van de dual gears. Ondertussen wel een bewezen dingetje. Er zal echter wel een goede reden zijn dat Prusa daar nu niet voor gekozen heeft.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rinkel
pwillemske schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 23:03:
@rinkel Want? Ik kan nog niet echt een nadeel noemen van de dual gears. Ondertussen wel een bewezen dingetje. Er zal echter wel een goede reden zijn dat Prusa daar nu niet voor gekozen heeft.
Er is veel over te lezen/kijken.
Het probleem zit in speling op de tandwielen. Als er filament tussen zit dan grijpen de tandwielen niet meer goed in elkaar.
Volgens een aantal mensen kan hierdoor VFA en “inconsistent extrusion” ontstaan en is dit de oorzaak van de bekende "issue 602", welke overigens niet alleen bij Prusa voorkomt.
Nu is Bondtech met de LGX gekomen, dit lost het probleem voor een groot deel op.

Er is een goed youtube flmpje over:

[ Voor 40% gewijzigd door rinkel op 05-04-2023 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Wat voor alcohol gebruiken jullie eigenlijk om je bed mee schoon te maken? En waar halen jullie dat?

Ik gebruik altijd medicinale alcohol, maar wellicht dat er betere (goedkopere?) alternatieven zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:34
pirke schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:23:
Wat voor alcohol gebruiken jullie eigenlijk om je bed mee schoon te maken? En waar halen jullie dat?

Ik gebruik altijd medicinale alcohol, maar wellicht dat er betere (goedkopere?) alternatieven zijn
Flesje gedenatureerde alcohol van de drogist, 80 of 90+. Let wel op dat je met alcohol het risico loopt je vettigheid "uit te smeren". Als je een flexplate hebt kan je de boel beter zo nu en dan met afwasmiddel schoonmaken.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel

Ik gebruik "IPA", haal ik meestal bij een webshop.
Maar zoals @citruspers al aangeeft: sopje!!
Dat werkt bij mij altijd het best, veel beter dan alcohol.
Alcohol doe ik meestal tussendoor, maar als ik ander materiaal ga printen, PLA -> PETG, dan afwasmiddel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PjotrStroganov
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:58

Check deze eens.
https://www.werkenmetmerken.nl/nl/s/0/Alcohol?q=Alcohol
De laatste keer heb ik mn ipa hier gehaald. Ik vul meestal een spuiflacon bij waarmee ik makkelijk de plate kan sprayen.

Maar idd, een sopje is het beste voor een grote schoonmaak.

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Gisteren een livestream van NERO 3D over de Mk4 gekeken.

Mij is wel duidelijk geworden dat een Bambu niks voor mij is (kwam ook ter sprake)
Shortlist dus: Ratrig v-200 of de Mk4.

De herrie vanaf 2:20 overigens komt van de Bambu, niet van de Mk4, die is stil.

[ Voor 36% gewijzigd door rinkel op 05-04-2023 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-05 15:33

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Is loadcell calibration ineens een dingetje op 3d printers? Ik weet dat het in de metaal industrie (cnc enzo) al lang wordt gebruikt maar ineens duikt het op en is het een ding. Snel gezocht maar zo snel kon ik niets vinden over mods voor bestaande printers (lees: ratrig :P ). Iemand hier al wat meer info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
InflatableMouse schreef op woensdag 5 april 2023 @ 19:45:
Is loadcell calibration ineens een dingetje op 3d printers? Ik weet dat het in de metaal industrie (cnc enzo) al lang wordt gebruikt maar ineens duikt het op en is het een ding. Snel gezocht maar zo snel kon ik niets vinden over mods voor bestaande printers (lees: ratrig :P ). Iemand hier al wat meer info?
Ik vroeg me hetzelfde af, heb wat gezocht in de Voron omgeving maar ook niets gevonden. Men is wel ineens actief met die eddy stroom dingen maar dan heb je nog steeds de offset tussen sensor en nozzle.

Mijn Voron Tap onderdelen zijn onderweg, ben benieuwd hoe dat gaat werken, lees er goeie verhalen over.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-05 22:05
rinkel schreef op woensdag 5 april 2023 @ 18:45:
Gisteren een livestream van NERO 3D over de Mk4 gekeken.

[YouTube: Prusa Mk4 Unboxing and Setup #livestream #3dprinting #prusa]

Mij is wel duidelijk geworden dat een Bambu niks voor mij is (kwam ook ter sprake)
Shortlist dus: Ratrig v-200 of de Mk4.

De herrie vanaf 2:20 overigens komt van de Bambu, niet van de Mk4, die is stil.
Kijk is ook naar de Voron 2.4
Op dit moment ben ik deze aan het bouwen.

De Ratrig is een mooie printer helaas heeft deze mij niet overtuigd

Wegens de documentatie en de elektronica de Voron maakt gebruik van DIN rails heb ik gekozen voor de Voron 2.4.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Ik bestelde 5L kannen bij https://www.deoplosmiddelspecialist.nl/ . Isopropyl en aceton, >99%. Helaas zijn ze al een tijdje (tijdelijk, wegens omstandigheden) gesloten. Ik hoop dat ze nog open gaan.

Met name aceton werkt erg goed op de PEI sheets en glazen bouwplaat van de Ender. Het lost residueen op die achterblijven van thermoplastics die je print, inclusief vetten en veel kunststoffen ;) .

Ik heb regelmatig gehad dat na schoonmaken met alcohol prints niet goed hechtte, en na aceton wel.

Er zijn ook andere build sheets, PEX is geloof ik een voorbeeld waarop je aceton niet moet gebruiken omdat dat de texture oplost of losmaakt. Met PEI (en glas uiteraard) geen last van. Aceton is geen vriendelijk spul en dien je (nog meer dan met alcohol) verantwoord mee om te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
InflatableMouse schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:02:
[...]

Ik bestelde 5L kannen bij https://www.deoplosmiddelspecialist.nl/ . Isopropyl en aceton, >99%. Helaas zijn ze al een tijdje (tijdelijk, wegens omstandigheden) gesloten. Ik hoop dat ze nog open gaan.

Met name aceton werkt erg goed op de PEI sheets en glazen bouwplaat van de Ender. Het lost residueen op die achterblijven van thermoplastics die je print, inclusief vetten en veel kunststoffen ;) .

Ik heb regelmatig gehad dat na schoonmaken met alcohol prints niet goed hechtte, en na aceton wel.

Er zijn ook andere build sheets, PEX is geloof ik een voorbeeld waarop je aceton niet moet gebruiken omdat dat de texture oplost of losmaakt. Met PEI (en glas uiteraard) geen last van. Aceton is geen vriendelijk spul en dien je (nog meer dan met alcohol) verantwoord mee om te gaan.
Let op met aceton, gebruik het niet te vaak en zeker niet op textured sheets, die kunnen er slecht tegen. Op een PEI sheet kan het veilig eens in de zoveel tijd gebruikt worden en "voedt" het PEI beweert men. Ik gebruik op PEI bij elke print IPA en als het na een tijd (vaak maanden) minder gaat dan eerst first layer calibration samen met aceton. Op textured bij mijn Prusa ook altijd IPA en nooit aceton dus, op mijn Voron textured eens in de zoveel prints IPA maar meestal prima hechting zonder iets te doen, dat is wel heel erg fijn.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik had gewoon een 6 pack gekocht voor mijn alcohol, 99+%... Gaat nog wel wat jaartjes duren voordat die leeg zijn :P

Het is inderdaad wel een dingetje dat je met alcohol uit moet kijken hoe je 't gebruikt. Als je het vet op lost en dan vervolgens niet af neemt, verdampt 't alcohol en blijft 't vet gewoon weer liggen :+
Misschien het beste af en toe met zeep, en daarna gelijk met alcohol?

Met dual-gear extrusie blijkt dat productie marges best een grote invloed hebben op de uiteindelijke kwaliteit van je print. Als die 2 tandwielen ook maar een beetje scheef zitten... feest. En ze kunnen op meerdere manieren scheef zitten: ten opzichte van elkaar, maar ook op de as waarop ze draaien.

Lost dat grote tandwiel van Prusa alles op? Misschien, misschien ook niet. Dat is natuurlijk afwachten tot we de resultaten zien. Ik ben vooral benieuwd hoe het zit met de slijtage van dat ding, want volgens mij is ie gewoon plat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Pixelmagic schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:33:
[...]

Let op met aceton, gebruik het niet te vaak en zeker niet op textured sheets, die kunnen er slecht tegen. Op een PEI sheet kan het veilig eens in de zoveel tijd gebruikt worden en "voedt" het PEI beweert men. Ik gebruik op PEI bij elke print IPA en als het na een tijd (vaak maanden) minder gaat dan eerst first layer calibration samen met aceton. Op textured bij mijn Prusa ook altijd IPA en nooit aceton dus, op mijn Voron textured eens in de zoveel prints IPA maar meestal prima hechting zonder iets te doen, dat is wel heel erg fijn.
Ik ben zeker geen expert op het gebied hoor.

Voor zover ik weet is PEI is een thermoplastic (polyetherimide) welke 100% resistent is tegen aceton (A-rated).

Een chemical resistance chart voor PEI geeft aan dat deze (als ik het goed interpreteer) zeer resistent is tot 70 graden:
https://www.astisensor.com/ultem.pdf

Ik doe bijna niet anders dan met aceton schoonmaken al zolang ik mijn Ratrig heb, en sinds enkele maanden ook een PEI sheet voor mijn Ender. Geen enkel probleem er mee (tot nu toe :P).

Maar ik kan het mis hebben. Zoals ik zei, ik ben verre van een expert op het gebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
InflatableMouse schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:56:
[...]

Ik ben zeker geen expert op het gebied hoor.

Voor zover ik weet is PEI is een thermoplastic (polyetherimide) welke 100% resistent is tegen aceton (A-rated).

Een chemical resistance chart voor PEI geeft aan dat deze (als ik het goed interpreteer) zeer resistent is tot 70 graden:
https://www.astisensor.com/ultem.pdf

Ik doe bijna niet anders dan met aceton schoonmaken al zolang ik mijn Ratrig heb, en sinds enkele maanden ook een PEI sheet voor mijn Ender. Geen enkel probleem er mee (tot nu toe :P).

Maar ik kan het mis hebben. Zoals ik zei, ik ben verre van een expert op het gebied.
Ik ben ook geen expert, hooguit ervarings deskundige 8)

Mijn "wijsheid" komt van de site van Prusa, zie deze link waar ze het hebben over enkele honderden uren gebruik en dan acetone. Persoonlijk reken ik er op dat zij meer er van weten dan ik, maar uiteraard geen idee over de samenstelling die andere fabrikanten gebruiken voor sheets, zoals we weten doet Prusa sommige details net even anders dan anderen. Voor mijn Prusa sheets heeft dit tot op heden perfect gewerkt, ik probeer de Voron textured sheet alleen met alcohol dmv een tissue vetvrij te houden, dat lukt prima tot op heden. Als dat niet meer werkt dan zal afwasmiddel mijn eerste oplossing zijn denk ik.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirks
  • Laatst online: 14:38
Mijn Prusa PEI sheet reinig ik voor iedere print met een wattenschijfje met isopropyl alcohol. Ooit een fles van een liter gekocht, doe je heel lang mee. In de loop der tijd krijgt de alcohol de vettigheid niet meer weg. Dan krijgt de sheet een druppel Dreft en wat lauw water, even poetsen, spoelen en afdrogen. De hechting is dan weer perfect voor een tijd. Bij aanschaf van de printer wel flesje aceton bij de drogist gekocht maar nog nooit gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xer_00
  • Laatst online: 11-05 11:24
InflatableMouse schreef op woensdag 5 april 2023 @ 19:45:
Heb het al wel vaker gezien, mijn duet smart effector voor de delta gebruikt het volgens mij ook.
Toch niet als ik het zo online lees, lijkt het een strain gauge te zijn

[ Voor 7% gewijzigd door xer_00 op 06-04-2023 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Een Voron vraagje. Die 2.4 heeft een fixed bed onderin toch? Maar ze hebben wel een auto level systeem. Ik zit naar die filmpjes te kijken en ik snap niet zo goed hoe ze dat dan doen want op alle hoeken zitten verticaal de railsen. Als dat ding zijn gantry moet kantelen, dan zet je toch je karretjes scheef op de rails en dat kan niet goed zijn. Hoe hebben ze dat geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
@InflatableMouse ja dat klopt, maar het scheef zetten van de karretjes valt wel mee. Dit systeem wordt al behoorlijk lang gebruikt zonder problemen. Het word ook wel de flying gantry genoemd, een mooi systeem om te levelen. Het gaat erom dat je de 2.4 opbouwt volgens de aangegeven specs door het voron team om problemen te voorkomen. Als het boeltje niet recht en haaks in elkaar wordt gezet dan kan het voor problemen zorgen waardoor je kracht op de karretjes zet, vandaar ook de mooie handleiding welke alles netjes beschrijft en video links naar het desbetreffende topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-05 22:07
Een load cell en een strain gauge zijn toch bijna hetzelfde?
Waarbij de eerste een stuk metaal is waar de strain gauge al op is gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even een algemene reactie op wat er allemaal omtrent de MK4 en competitie daarvoor is gezegd. Ik heb helaas geen tijd om echt diepgaand te reageren.
  1. Snelheid doet er wel degelijk toe. Zoals al aangegeven door Stefan/CNC Kitchen zijn er ook goede oplossingen te bedenken om toch de integriteit van de print te waarborgen. Speedbenchies zijn niet representatief, maar als je de acceleratie op 15m/s² kan zetten t.o.v. de 8m/s² van de MK4 kan je zelfs op het formaat van een 20x20 printer een significant voordeel zien bij de wat grotere prints.
  2. Input shaping op de MK4 is wel knap om goed in te regelen, maar als elke goed gebouwde CoreXY je gaat verslaan, puur op het gegeven dat een bewegend bed nu eenmaal een fundamentele beperking is, dan zie ik niet in waarom je vast moet willen houden aan een inmiddels verouderd paradigma als er nu een printer in dezelfde prijsklasse kan worden gemaakt met een redelijk niveau van support. Dat begint toch wel in zicht te raken.
  3. Voor de snelheid zullen lineaire rails denk ik niet zo snel het probleem vormen. Deze zijn ooit bedacht voor toepassingen zoals freezen, waarbij lasten komen kijken die vele malen hoger liggen dan bij 3D-printen terwijl ze veel nauwkeuriger moeten zijn. Wat wel zo kan zijn is dat de rails (en vooral de wagentjes) die voor 3D-printen worden aangeboden/gebruikt van lagere kwaliteit zijn, waardoor de nauwkeurigheid wellicht niet van het niveau is dat theoretisch met lineaire rails kan worden behaald. Dus wat dat betreft ben ik het eens met wat @Cergorach zegt. De belasting zal verschillend zijn, maar het zal niet afhangen van één enkel onderdeel.
  4. Na het zien van de video's omtrent de MK4 heb ik nog een paar puntjes, met name omtrent de Nextruder:
    • uiteindelijk dat op zich de upgrades die worden aangeboden wel interessant zijn voor een bed slinger.
    • Het reuzenrad van een tandwiel voor filamenttoevoer is denk ik een aardige oplossing, maar ik moet nog zien of het beter is dan bijv. een LGX lite.
    • Ik heb mijn bedenkingen bij het systeem met de lange heatbreak, dat lijkt me een slijtagegevoelig onderdeel en iets dat makkelijk stuk kan gaan als je het verkeerd gebruikt. Ook is het mij nog een raadsel hoe de koeling nu precies verbind met de heatbreak, hoewel de ventilator op de Nextruder duidelijk maakt dat dit ergens wel gebeurt.
    • Sonderen op basis van fysiek contact is de toekomst, dat lijkt me nu wel duidelijk. (Jammer voor de beacon3d)
Oh, nog even voor de verduidelijking: Een load cell is gewoon een apparaat dat een kracht kan meten. Er zijn vele typen load cell, bijvoorbeeld: rekmeter, piezo-elektrisch en Brug van Wheatstone. Analogie: Filament is er in vele soorten ;)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
InflatableMouse schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:21:
Een Voron vraagje. Die 2.4 heeft een fixed bed onderin toch? Maar ze hebben wel een auto level systeem. Ik zit naar die filmpjes te kijken en ik snap niet zo goed hoe ze dat dan doen want op alle hoeken zitten verticaal de railsen. Als dat ding zijn gantry moet kantelen, dan zet je toch je karretjes scheef op de rails en dat kan niet goed zijn. Hoe hebben ze dat geregeld?
De karretjes zijn met een soort van pen-gat verbinding en hier is beweging mogelijk. Ik kan een enkele kant bv zonder probleem 5-10mm hoger zetten, waarna je met quad leveling mooi ziet wat een verschillen er zijn, de printer die hersteld en vervolgens opnieuw test of de waarden dan wel binnen de grenzen zijn. Bij mij uiteindelijk altijd binnen 0.007mm als ik het goed heb.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cergorach
ocf81 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:47:
Snelheid doet er wel degelijk toe.
Dat kan absoluut! Niet elke print is in een paar uur klaar, zeker bij de grotere complexe prints kan dat dagen duren op de trage 3D printers. Als je daar op moet wachten is dat problematisch. Verschillende mensen geven al aan na de bouw van bv. hun Voron dat ze VEEL sneller kunnen ontwikkelen: Ontwerpen een onderdeel, wachten tot de print klaar is, testen, revisie aan ontwerp, herhaal!
Input shaping op de MK4 is wel knap om goed in te regelen, maar als elke goed gebouwde CoreXY je gaat verslaan, puur op het gegeven dat een bewegend bed nu eenmaal een fundamentele beperking is, dan zie ik niet in waarom je vast moet willen houden aan een inmiddels verouderd paradigma als er nu een printer in dezelfde prijsklasse kan worden gemaakt met een redelijk niveau van support. Dat begint toch wel in zicht te raken.
Ja, maar hoe veel zal die CoreXY je gaan verslaan? Want die CoreXY heeft ook limieten, van flow, tot koeling tot versnelling en de kwaliteit van de print. Terug naar het voorbeeld van die Bambu Labs Benchy die in 17min 45sec werd geprint, de MK4 deed daar slechts een minuut of 2 langer over. En vervolgens kan je je afvragen welke kwaliteit beter is, ik zag stringing bij de Bambu Labs print en niet bij die van de Mk4 (filmpjes op hun YT kanaal). Daar komt nog eens bij het enorme verschil in geluidsproductie! De X1 is ook €167 duurder dan de Mk4.

Ja ik heb de X1 sneller een benchy zien printen, maar daar moet je je dus afvragen of deze wel structureel 'sound' zijn, juist vanwege het testen door Stefan/CNC Kitchen met flow limieten van de Bambu Labs printers. Hij moest 'minder legale' onderdelen gebruiken om dat te testen met meer flow. Totdat Bambu Labs daar iets officieels voor uitbrengt blijft dat een issue.
Het reuzenrad van een tandwiel voor filamenttoevoer is denk ik een aardige oplossing, maar ik moet nog zien of het beter is dan bijv. een LGX lite.
Dat is een extruder van €80, zeker niet de duurste, maar absoluut niet de goedkoopste. Het hoeft niet specifiek beter te zijn, zolang het doet wat het moet doen, is er geen reden om deze te vervangen voor wat anders. En met wat ze tijdens de interviews loslieten, werkt het ook top bij de zachtere flexibles.
Ik heb mijn bedenkingen bij het systeem met de lange heatbreak, dat lijkt me een slijtagegevoelig onderdeel en iets dat makkelijk stuk kan gaan als je het verkeerd gebruikt. Ook is het mij nog een raadsel hoe de koeling nu precies verbind met de heatbreak, hoewel de ventilator op de Nextruder duidelijk maakt dat dit ergens wel gebeurt.
'Bedenkingen' vind ik een groot woord, maar ik vond het er wel iets meer fragiel uitzien dan de Revo's (welke ook een fragiel punt heeft bij de heatbreak). Dat gezegd hebbende, ben ik zeer benieuwd hoe goed dit werkt, met wat voor opties ze komen en natuurlijk de losse prijs. Gaat dit concurrentie worden voor de Revo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 04-05 12:10
hier even een noob vraagje,
overweeg al 2 jaar een 3d printer en telkens komt het er niet van.
Ben nu voornemens om gewoon de knoop door te hakken en mijn oog is gevallen op de
Ender-3 V2 Neo € 279,-
Wil hem eigenlijk gewoon direct bij creality bestellen want qua prijs zie ik niet echt goedkopere, alleen op ali zie ik hem voor 150 staan, maar dat vertrouw ik niet.

Maar met alleen een printer ben ik er niet natuurlijk. ik wil uiteindelijk wel ook ABS printen dus op termijn zal een enclosure benodigd zijn, maar eerst maar eens aankloten met PLA.
Nu wil ik die bij creality meteen meebestellen maar dan zie ik alweer 3 versie waarbij het prijsverschil te verwaarlozen lijkt.
Ender 1,75 mm PLA €23,99
Ender 1,75 mm PLA+ € 24,99
CR 1.75mm PLA €25,99
Op basis van ervaringen van jullie, welke is aan te raden ?
Is het aan te raden om direct reserve onderdelen mee te bestellen of eerst maar eens wat aankloten en dan kijken of ik echt upgrades/spare parts nodig heb ?
Is de Dual Screw rod upgrade bijvoorbeeld echt zijn geld waard of beetje onnodig ?

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
harley schreef op donderdag 6 april 2023 @ 19:04:
Ben nu voornemens om gewoon de knoop door te hakken en mijn oog is gevallen op de
Ender-3 V2 Neo € 279,-
Wil hem eigenlijk gewoon direct bij creality bestellen want qua prijs zie ik niet echt goedkopere, alleen op ali zie ik hem voor 150 staan, maar dat vertrouw ik niet.

Maar met alleen een printer ben ik er niet natuurlijk. ik wil uiteindelijk wel ook ABS printen dus op termijn zal een enclosure benodigd zijn, maar eerst maar eens aankloten met PLA.
Nu wil ik die bij creality meteen meebestellen maar dan zie ik alweer 3 versie waarbij het prijsverschil te verwaarlozen lijkt.
Ender 1,75 mm PLA €23,99
CR 1.75mm PLA €25,99
Is het aan te raden om direct reserve onderdelen mee te bestellen of eerst maar eens wat aankloten en dan kijken of ik echt upgrades/spare parts nodig heb ?
Is de Dual Screw rod upgrade bijvoorbeeld echt zijn geld waard of beetje onnodig ?
Een paar vragen:
  1. Waar ben je precies naar op zoek qua:
    • gebruiksgemak
    • onderhoud
  2. Waarom geen Ender 3 S1 of een Ender 5 S1?
  3. Weet je zeker dat je een printer met Bowden filamenttoevoer wil?
2e Z-as schroef lijkt over tijd wel beter te zijn als het om slijtage gaat, maar ik heb zelf geen ervaring met Ender printers, dus ik kan het niet met totale zekerheid zeggen. Op mijn P3Steel-varianten zaten er al 2 bij aanschaf.

Qua filament kan ik geen commentaar geven, ik koop het altijd in Europa. Ik heb tot noch toe geen lyrische verhalen over Creality filament gehoord, dus ik ga ervan uit dat het niks bijzonders is.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
vind het niet erg om zelf wat te moeten "sleutelen" maar heb geen zin in 6 uur afstellen voor 1 printje van een uur zullen we maar zeggen.

De Ender 3 V2 Neo lijkt me qua prijs kwaliteit gewoon goed. Ik wil er niet meer dan 300 euro aan uitgeven om mee te beginnen. En deze heeft wel een full metal extruder en CRtouch standaard aanboord.
e Ender3 S1 Kost 409,- is toch alweer 46% duurder.

zijn er betere te krijgen tot 300 euro dan, want als je gaat zoeken kom je er 100-en tegen. Dacht met creality een redelijk goede prijs kwaliteit te hebben, geen geld (over) voor een prusa of een Bambu (alhoewel die wel erg veel bied maar gewoon VER boven budget wat ik er voor (over) heb op dit moment.

[ Voor 29% gewijzigd door harley op 06-04-2023 19:47 ]

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!
harley schreef op donderdag 6 april 2023 @ 19:39:
vind het niet erg om zelf wat te moeten "sleutelen" maar heb geen zin in 6 uur afstellen voor 1 printje van een uur zullen we maar zeggen.
Onderhoud bij Enders zit hem in het schoon houden van de printer en het ervoor zorgen dat alles goed afgesteld bijft. Een Ender heeft naar verhouding relatief veel onderhoud nodig t.o.v. een Prusa mini of een Sovol SV06.
De Ender 3 V2 Neo lijkt me qua prijs kwaliteit gewoon goed. Ik wil er niet meer dan 300 euro aan uitgeven om mee te beginnen. En deze heeft full metal extruder en CRtouch standaard aanboord.
Maar ook een bowden drive. De laatste jaren is bowden eigenlijk op zijn retour. Het heeft een flexibel filamentpad waardoor je toch minder snel goede resultaten behaalt en je beperkt wordt in de soorten filament di je kan gebruiken. De S1 versies hebben een direct drive extruder. Dat zou ik aanbevelen. Het voordeel van een bowden drive qua printsnelheid is op een bedslinger nihil.
zijn er betere te krijgen tot 300 euro dan, want als je gaat zoeken kom je er 100-en tegen. Dacht met creality een redelijk goede prijs kwaliteit te hebben, geen geld (over) voor een prusa of een Bambu (alhoewel die wel erg veel bied maar gewoon VER boven budget wat ik er voor (over) heb op dit moment.
Tja, als je bereid bent om te sleutelen is een Ender niet zo slecht. Maar sleutelen kost je uiteindelijk vaak ook nog geld aan vervangende onderdelen. Ik zou eens bedenken of je graag toch nog een upgrade wil gaan doen, want een printer onder de €500 gaat je in de veel gevallen alsnog meer kosten, waardoor je alsnog €500 of meer uit gaat geven.

Overigens is er 2e hands ook veel interessants te vinden in V&A ;) Qua garantie maakt het geen fluit uit. De support van Creality is van het niveau: "doos geopend? -> jouw probleem".

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
Als je niet veel tijd wilt besteden aan sleutelen, afstellen en/of modificeren dan moet je echt meer geld uitgeven. Een Ender print out-of-the-box maar kwaliteit krijgen en behouden is echt wat anders een beter plan. Ik hoor redelijk positieve verhalen over die Sovol die hierboven genoemd wordt, Makers Muse heeft recent wat op zijn YT kanaal gezet. En binnen je budget plus beduidend nieuwer ontwerp.

Wat filament aangaat, kijk eens naar Devil Design, in NL te bestellen voor €18,- en print uitstekend, heb er vele rollen van staan en gebruikt.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
die sovol lijkt inderdaad wel ook binnen budget en met direct drive...... maar dan zie ik weer de SV04 IDEX DUAL Extruder dus ook dual color........ wel buiten budget maar wel meer mogelijkheden

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Je moet jezelf de vraag stellen wat je wil. Wil je met een printer spelen of wil je printen.
Als je eigenlijk alleen wil printen dan zou ik geld uitgeven.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat het anders een behoorlijk frustrerende puzzel kan worden en ik wilde gewoon wat met een printer hobbyen :)

Dual color heb ik geen ervaring mee maar ook dat is een feature die volgens mij behoorlijke inzet vergt om goed werkend te krijgen.

[ Voor 18% gewijzigd door jbhc op 06-04-2023 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inderdaad, je moet weten waar je de printer voor wil gebruiken. @harley, heb je nog een specifiek doel voor ogen? Of ben je gewoon op zoek naar een "omgekeerde boormachine", zoals ik printers ook wel eens noem. (een handig ding dat in de kast ligt om eens per jaar te worden gebruikt bij een klusje)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
harley schreef op donderdag 6 april 2023 @ 20:30:
die sovol lijkt inderdaad wel ook binnen budget en met direct drive...... maar dan zie ik weer de SV04 IDEX DUAL Extruder dus ook dual color........ wel buiten budget maar wel meer mogelijkheden
Dual iets betekend veelal ook dual afstellen, als eerste printer niet een aanrader. Je lijkt op dit moment alle kanten op te gaan. Mijn advies is om eerst goed je "huiswerk" te gaan doen wat je nu precies wel en niet wil. Je budget heb je al redelijk vast, dus dat beperkt je enigszins.

Ik ben ondertussen aan de 4e printer, de eerste volledig zelfbouw, daarna een BQ i3 kloon, een prusa mk3 en onlangs een voron 2.4 gebouwd. De eerste heeft me alles geleerd wat je niet wil, de tweede heb ik leuk mee leren printen maar betrouwbaar bij elke print gebeurde pas bij de prusa. De voron is sinds kort het werkbeest, betrouwbaar en snel. Het hele avontuur heeft dik 10 jaar geduurd en ik schat ruim 4k€ gekost los van de talloze uren én plezier ermee, maar dat is eerlijk gezegd wel meer plezier geworden naarmate de betrouwbaarheid van printen beter werd.

Dat iets er perfect uitziet is leuk, maar dat iets aan je bed blijft zitten tot het einde van de print is noodzakelijk. Niets is zo frustrerend als uren met een print bezig zijn en het misgaat, dan is de olol er snel af. En dat is nu precies hetgene wat het meeste mis gaat bij slecht afstelbare printers, wat je met goede afstelling en kwaliteit van onderdelen sneller bereikt.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Een printje duurt meestal wel iets langer dan een uur, dus dat komt goed ;) Reken op 5-50 uur voor een printje, beetje afhankelijk van volume, complexiteit en kwaliteit.

En qua onderhoud en afstellen van een Ender weet ik niks. Mijn ervaring met mn Prusa MK3S zijn positief: ik heb m in 2 middagen in elkaar gezet. Na de Z afstelling was de kwaliteit meteen goed en heb ik er 2,5 jaar niks meer aan gedaan, op 1x per jaar even wat smeren. Afgelopen week voor het eerst een kleine reparatie moeten doen, sindsdien staat ie weer continu te printen zonder problemen.

Ik moet er niet aan denken om na 20-30 uur printen erachter te komen dat er ergens iets niet goed zit... Een hoop filament verloren (verborgen kosten), gedoe en tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rinkel
harley schreef op donderdag 6 april 2023 @ 20:30:
Een S1 lijkt misschien duurder, maar voor de upgrades die daarin zitten (en die je op de Neo toch wel gaat doen) is het weer niet duur.

Ik hoor wel hele goede verhalen over de Sovol printers, heeft veel weg van een Mk3.
Als het je eerste printer is zou ik het simpel houden. (Die duurdere 2e printer komt er dan toch wel als je 3dprinten leuk vind ;-) )
ocf81 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 19:53:
[...]

Maar ook een bowden drive. De laatste jaren is bowden eigenlijk op zijn retour. Het heeft een flexibel filamentpad waardoor je toch minder snel goede resultaten behaalt en je beperkt wordt in de soorten filament di je kan gebruiken. De S1 versies hebben een direct drive extruder. Dat zou ik aanbevelen. Het voordeel van een bowden drive qua printsnelheid is op een bedslinger nihil.
Toch heeft bowden wel voordelen tov direct drive (al zou ik niet meer terug willen) zoals de kwaliteit van "vertical walls". Mijn ervaring is dat die bij bowden beter waren dan mijn huidige direct drive (LGX).

[ Voor 33% gewijzigd door rinkel op 06-04-2023 23:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Oh ja, nog even vergeten te vertellen: De prijs van een 3D printer is als de prijs van een auto. De aanschafprijs is slechts de prijs om de weg op te mogen. De kosten van het rijden zijn vele malen hoger. Filament, spuitmonden en andere zaken gaan over tijd makkelijk een veelvoud van de printer kosten. Ik heb hier bijv. zo'n 15 rollen filament liggen. Sommige van die rollen kostten slechts €20 anderen tegen de €80 (Mijn rolletjes originele Verbatim BVOH, voor als ik eindelijk met oplosbaar filament ga printen - een 'eeuwig' project van mij dat met horten en stoten vooruit gaat) Gelukkig is gewoon PETG of PLA niet zo heel duur, dus het gemiddelde is nog om en nabij de €30/kg. Een wat grotere print kan stiekem nog best tegen een kilo wegen, dus soms gaat het hard. Dat gaat je dus al snel meer kosten dan een printer. Maar met €80/kg wil je liever wel dat het spul in één keer goed print, in plaats van 10 pogingen nodig te hebben. Het is dus op zich het geld wel waard om een goede printer te kopen in plaats van de 3D-printer equivalent van een 'Saturday night special' pistool. ;)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
ocf81 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 23:43:
Oh ja, nog even vergeten te vertellen: De prijs van een 3D printer is als de prijs van een auto. De aanschafprijs is slechts de prijs om de weg op te mogen. De kosten van het rijden zijn vele malen hoger. Filament, spuitmonden en andere zaken gaan over tijd makkelijk een veelvoud van de printer kosten. Ik heb hier bijv. zo'n 15 rollen filament liggen. Sommige van die rollen kostten slechts €20 anderen tegen de €80 (Mijn rolletjes originele Verbatim BVOH, voor als ik eindelijk met oplosbaar filament ga printen - een 'eeuwig' project van mij dat met horten en stoten vooruit gaat) Gelukkig is gewoon PETG of PLA niet zo heel duur, dus het gemiddelde is nog om en nabij de €30/kg. Een wat grotere print kan stiekem nog best tegen een kilo wegen, dus soms gaat het hard. Dat gaat je dus al snel meer kosten dan een printer. Maar met €80/kg wil je liever wel dat het spul in één keer goed print, in plaats van 10 pogingen nodig te hebben. Het is dus op zich het geld wel waard om een goede printer te kopen in plaats van de 3D-printer equivalent van een 'Saturday night special' pistool. ;)
Ik was ook al een tijdje bezig geweest met het zoeken naar goed filament.
Ik heb nu 2 soorten: 1 voor prototyping (goedkoop) en 1 voor de uiteindelijke print (duurder)
Er is overigens een topic over filamenten.

@harley
Makers Muse heeft een aardige review over de sovol:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
ocf81 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:47:
Input shaping op de MK4 is wel knap om goed in te regelen, maar als elke goed gebouwde CoreXY je gaat verslaan, puur op het gegeven dat een bewegend bed nu eenmaal een fundamentele beperking is, dan zie ik niet in waarom je vast moet willen houden aan een inmiddels verouderd paradigma als er nu een printer in dezelfde prijsklasse kan worden gemaakt met een redelijk niveau van support. Dat begint toch wel in zicht te raken.
Dat ben ik gewoon nog steeds fundamenteel met je oneens. Het feit dat er een (mogelijk) superieure techniek is, wil nog steeds niet zeggen dat al het andere overbodig is geworden, of niet nog steeds aan de behoefte van een aantal mensen voldoet. Momenteel weten we nog niet alles van de Mk4 omdat er straks nog nieuwe firmware komt waar de input shaping actief is, en die zal dan ook nog wel eens verfijnd worden denk ik. Niet echt heel handig van Jo om daar nu al mee te pochen terwijl het nog niet helemaal af is, maar ik vermoed dat ie de releasedatum naar voren heeft gehaald omdat ze omzet begonnen te verliezen aan de Bambu's.

Maar zoals opgemerkt was de speedbenchy tijd van de Mk4 uit het demofilmpje van Jo praktisch even snel als die van een Bambu, waarbij ik wil aantekenen dat de Mk4 nog getweaked moet worden en de Bambu volgens Stefan problemen heeft met de stevigheid van de prints. Dus we mogen concluderen dat er aan beide machines nog wat moet gebeuren, maar de resultaten grofweg hetzelfde zijn.
Hoezo dan 'bedslingers zijn obsolete?'. Ik zie het nog niet. Maar dan nog, wat zou dat als ik meer prijs stel op bouwkwaliteit, betrouwbaarheid e.d. die ik van een Prusa gewend ben? (sprekende als de hypotetische Prusa klant). Blijkbaar zijn er genoeg mensen die naar meer zaken kijken dan naar een lage prijs en een speedbenchy.

Ik heb al eerder gezegd dat wat iemand vindt van een bepaalde technologie irrelevant is zolang er mensen zijn die het willen kopen. Ik denk dat er nog steeds een case te maken is voor een apparaat als de Prusa i3 Mk4, en dat bewijzen de mensen die 'm zelfs nu al bestellen. De prijs voor een gebouwde Mk4 vind ik een beetje te gortig, maar blijkbaar zijn er zat mensen die 'm gewoon bestellen.

We kunnen hier nog weken over halen en trekken, maar laten we maar gewoon afwachten wat de praktijkervaringen zijn over een maand of wat. Dan is het stof neergedaald en de hypertrain ook het land uit en kunnen we kijken wat ie echt kan. Er is inmiddels ook al wat ervaring met de Bambu printers en helemaal feilloos zijn die ook niet (welke printer wél?). En dan nog? Er zijn tenslotte ook nog steeds mensen die Franse auto's kopen, iets dat ik dan weer niet begrijp :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16:31
harley schreef op donderdag 6 april 2023 @ 19:04:
Ender-3 V2 Neo € 279,-

Ender 1,75 mm PLA €23,99
CR 1.75mm PLA €25,99
Naar mijn mening is elke 3D printer onder de 450 euro geen stuk gereedschap maar een hobby.

Als het je echt om het printen gaat zou ik gaan voor een Prusa Mini of tweedehands Prusa Mk3. Of voor een nog groter budget een Bambulab of Prusa MK4.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
https://www.giantfreakinr...cators-becoming-real.html

3D printed cheesecake, laag voor laag gebakken met lasers. Zou hij daar ook 12 uur over doen? :D

[ Voor 11% gewijzigd door pirke op 07-04-2023 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
pirke schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:40:
https://www.giantfreakinr...cators-becoming-real.html

3D printed cheesecake, laag voor laag gebakken met lasers. Zou hij daar ook 12 uur over doen? :D
Beetje een gimmick op dit moment. 3D food printen is volgens mij nu alleen 'zinvol' als je hele gekke ontwerpen wilt realiseren. Maar of het nu iets is waar we vol spanning op zitten te wachten...ik weet het niet. Klink natuurlijk als een ouwe lul die de nieuwe technologie niet kan accepteren, maar ik bekijk het ook als (hobby) bakker. Zo'n foodprinter zal denk ik gebruik moeten maken van allerlei geprepareerde spullen, dus een beetje citroenrasp enzo is lastig door een printer te halen. Dus gaat er een soort smaakstof doorheen oid.
Bovendien heb ik veel teveel plezier aan het maken van een echte New York Cheesecake die er a)lekkerder uitziet en b)ook véél lekkerder is (dat durf ik wel aan).

Maar goed, we gaan zien waar het heen gaat. De vergelijking met de replicators uit Star Trek gaat mank omdat die het echt repliceerden en niet laag voor laag maakten van de ingrediënten. Maar goed, klinkt leuk natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harley
Heb vorig jaar een object laten printen door iemand hier op tweakers, was niet helemaal tevreden met het resultaat, te weinig massa en te weinig infill (alleen wat supports van binnen) en mijn vermoeden waren juist want inmiddels is het ook al gebroken. Wil het nu zelf opnieuw doen, maar dan "massief"

Verder is de 3d printer voor mij is gewoon als spielerij/hobby.

Heb diverse reviews gelezen en bekeken en zojuist de soval vSV06 besteld.
2Kg PLA Zwart en 1 KG PLA Aluminium 1 KG ABS Zwart alles van Devil design besteld dus volgend weekend eens kijken wat we ermee kunnen.

(edit had per ongeluk teveel infill geschreven)

[ Voor 61% gewijzigd door harley op 07-04-2023 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
harley schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:55:
Heb vorig jaar een object laten printen door iemand hier op tweakers, was niet helemaal tevreden met het resultaat, te weinig massa en teveel infill en mijn vermoeden waren juist want inmiddels is het ook al gebroken. Wil het nu zelf opnieuw doen, maar dan "massief"
Het voelt wat tegenstrijdig, weinig massa en teveel infill en vervolgens wil je het massief gaan doen, dus met 100% infill ?
Heb diverse reviews gelezen en bekeken en zojuist de soval vSV06 besteld.
Nu nog filament en dan hopelijk volgend weekend een testen.
Gefeliciteerd met je besluit, heb ook genoeg reviews gezien en ben benieuwd naar je ervaringen. Mijn tip zou nog wel zijn om jezelf wat in te gaan leren op hoe 3d printen werkt en zaken die invloed op elkaar hebben, zoals hoeveel infill je echt nodig hebt en de verschillende soorten daarvan b.v.
De printer voert uit wat jij hem verteld dmv de slicer, vertel jij het niet volledig, dan weet je het resultaat :+

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
@harley Massief printen geeft vaak een slechtere kwaliteit: als de flow rate ook maar 0,001% te hoog staat dan oozed het aan de zijkanten eruit. Een semi-holle binnenkant geeft juist expansieruimte. Voor de kracht hoef je het ook niet te doen, 1 of 2 extra lagen wanden geeft enorm veel extra kracht. De meeste kracht van een object komt van de buitenkant shell, niet van de binnenkant.

Verder kun je nog kiezen uit wat voor infill patroon je gebruikt, iets als gyroid geeft in alle richtingen goede kracht zonder dat het veel materiaal gebruikt. Op Youtube staan genoeg experimenten (bijv van CNC Kitchen).

Het soort kracht speelt ook een rol: duw, trek of torsie maakt een wereld van verschil.

Het soort materiaal ook. Wil je dat het breekt of buigt als het zijn eindpunt nadert? En als je bijvoorbeeld ABS een aceton damp bad geeft smelten de lagen extra goed aan elkaar. Als je het echter te lang doet hou je pudding over :)

[ Voor 4% gewijzigd door pirke op 07-04-2023 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
pirke schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 13:43:
@harley Massief printen geeft vaak een slechtere kwaliteit: als de flow rate ook maar 0,001% te hoog staat dan oozed het aan de zijkanten eruit. Een semi-holle binnenkant geeft juist expansieruimte. Voor de kracht hoef je het ook niet te doen, 1 of 2 extra lagen wanden geeft enorm veel extra kracht. De meeste kracht van een object komt van de buitenkant shell, niet van de binnenkant.
Precies. En in aanvulling wat je verderop zegt over het soort kracht dat uitgeoefend wordt, is de printrichting ook nog van belang. Je wilt krachten dwars op de laagrichting hebben, anders breekt het eerst op een van de lagen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

M'n ouwe pa wilde een nieuwe printer, vandaag deze bekeken van een mede-tweaker en meegenomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fyWMwuVKYKiX0eBnNJQWeR00gok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EW2iRWdhuVyVE3HCjh4l0GkM.jpg?f=fotoalbum_large

We zijn nu alles aan het checken en tunen enzo. Gaaf ding hoor! Bijna net zo goed als mijn RatRig haha! >:) >:) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
@InflatableMouse Zozo, mooie printer! Is dat zn eerste printer?

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

pwillemske schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 18:52:
@InflatableMouse Zozo, mooie printer! Is dat zn eerste printer?
Nee hoor. We hebben hem een aantal jaar geleden een Ender 3v2 gegeven (helemaal standaard). Die wilde hij upgraden met betere hotend en direct drive maar dat lukte hem niet meer zo goed (dokter bibber syndroom). Hij heeft toen een delta printer gekocht en daar is een ongelukje mee gebeurd tijdens vervoer. We hebben die niet meer goed kunnen krijgen, doet het nog wel maar heeft wat gekke dingen die we niet goed snappen (die dingen zijn best raar).

Dit is dus eigenlijk z'n derde, maar hij wilde het niet meer zelf in elkaar zetten. Vandaar deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-05 22:08
Frij5fd schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:28:
Gisteren is de nieuwe Sovol SV06 plus 3D printer via een livestream officieel gepresenteerd. Het heeft in vergelijking met de SV06 o.a. een groter bed en een run-out sensor. De eerste 300 exemplaren werden gisteren voor $ 299 verkocht en de volgende 500 voor $ 329. Op dit moment is het nog mogelijk om 'm voor $ 329 te bestellen. Ik heb dat gedaan. De normale prijs is straks $ 399
Dit geeft een beeld van wat je kunt verwachten: https://www.youtube.com/watch?v=GM4SJ0KdnbI
De preordered Sovol SV06 plus machines worden nu langzamerhand uitgeleverd. De mijne gaat er ook aan komen. Prijs ligt nu op 349 dollar (easter sale). Reviews tot op heden zijn positief, Sovol heeft nog een paar kleine aanpassingen gedaan ahv eerste reviews van betatesters (o.a. spanning ontlasting van de kabelaansluiting op het bed). De eerste mods nu ook online te vinden, onder andere waarmee de zwakkere koeling van de spuitkop verbeterd kan worden. Als de QC van Sovol goed blijft is het een optie om te kijken of 3d printen iets is, zonder meteen 700 à 800 euro uit te geven. Die QC is wel dat beetje een risico want ik zie wel wat klachten, al lijkt de Sovol klantenservice ook wel redelijk te functioneren.
Als het printen bevalt switch ik mogelijk tzt wel naar een Prusa. Ik stimuleer liever innovatie in een democratisch land.... (maar hypocriet genoeg kon ik een uitgave voor een Prusa i3 MK3S+ nu niet gelijk over mijn hart verkrijgen 😕).

[ Voor 3% gewijzigd door Frij5fd op 07-04-2023 19:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bloodhoundje
Zo, nieuwe hotend en extruder helemaal klaar. Vanmiddag ingeregeld en net een benchy geprint om te testen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lca4Gvim5338nry6uPUsSOrXNVQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QaiIkIEDSkpLFbESzlhqCCYc.jpg?f=fotoalbum_large

Ben tevreden met huidige resultaat, de benchy heeft alleen rond de schoorsteen artifacts alsof het schroefdraad is (welding points). Maar daar verwacht ik geen problemen meer mee te hebben zodra ik de ADXL heb aangesloten en input shaper/pressure advance goed heb ingeregeld :) .

Al met al, printer heeft deze geprint op 3x de snelheid van mijn oude Hemera hotend :P .

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pirke
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nfrq7_8INBAXwnoR-sK0slmDcgs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZLb8pnLI6bSG6Ve8bnYmIQr1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aiulz-PHLI42VqPu-dRHn2qOuqU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TgzggdacAbUi08IbnyqmNCwn.jpg?f=fotoalbum_large

M'n eigen ontwerp voor een box insert voor het Stationfall bordspel is klaar :)

https://www.printables.co...80-stationfall-box-insert

Bijna 900 gram filament, maar dan heb je ook wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Bloodhoundje schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 20:48:
Zo, nieuwe hotend en extruder helemaal klaar. Vanmiddag ingeregeld en net een benchy geprint om te testen:

[Afbeelding]

Ben tevreden met huidige resultaat, de benchy heeft alleen rond de schoorsteen artifacts alsof het schroefdraad is (welding points). Maar daar verwacht ik geen problemen meer mee te hebben zodra ik de ADXL heb aangesloten en input shaper/pressure advance goed heb ingeregeld :) .

Al met al, printer heeft deze geprint op 3x de snelheid van mijn oude Hemera hotend :P .
Ziet er goed uit hoor. Toch een klein beetje layershift zo te zien. Doet tie dat ook op je oude snelheid? Als dat zo is zou ik daar toch eerst nog even naar kijken, misschien toch nog ergens een beetje speling of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Wil er iemand nog een goede first layer adhesion ? Het schijnt met een nieuw model best aardig te lukken _/-\o_

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
@Pixelmagic Lol, dat hadden we al :P Blue tape heeft ook zo'n papieren oppervlak en werkt wel met een heated bed :D Wel goed gevonden, dat sowieso.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bloodhoundje
InflatableMouse schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 06:50:
[...]

Ziet er goed uit hoor. Toch een klein beetje layershift zo te zien. Doet tie dat ook op je oude snelheid? Als dat zo is zou ik daar toch eerst nog even naar kijken, misschien toch nog ergens een beetje speling of iets dergelijks.
Geen layershift gelukkig, wel veel ringing waardoor met de lichtval het erop lijkt. De layers zijn verder perfect glad op elkaar aangesloten. Ik vermoed dat zodra ik belts beter afstel + resonance heb ingeregeld dit weg zal zijn :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N8w8
  • Niet online
rinkel schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 23:45:
Eigenlijk zocht ik een kleine CoreXY die ook nog stil kan printen, maar groter is dan de Voron 0.
Het zal mss wel maar voor de zekerheid, had je deze al gezien?
Dat zijn Voron-achtigen, sommigen n maatje groter dan V0.
Mijn indruk is dat Salad Fork t populairst is, daarvan is een 16x16x16cm* variant.
Groter zijn Tri-Zero met 22x22x22* en Tiny-M met 19x19x19*.
Kits zijn lastiger te vinden, hier iig n Amerikaanse winkel met o.a. aardig wat frame keuze.
En iig de Tri-Zero is zo ontworpen dat je ook veel van n gewone V0-kit kan hergebruiken.
* dacht ik, maar controleer t zelf natuurlijk ook even

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Bloodhoundje schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 11:02:
[...]

Geen layershift gelukkig, wel veel ringing waardoor met de lichtval het erop lijkt. De layers zijn verder perfect glad op elkaar aangesloten. Ik vermoed dat zodra ik belts beter afstel + resonance heb ingeregeld dit weg zal zijn :) .
Wat zijn jouw internal en external perimeter speeds op het moment?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bloodhoundje
InflatableMouse schreef op zondag 9 april 2023 @ 07:10:
[...]

Wat zijn jouw internal en external perimeter speeds op het moment?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8G0P3x7H7yWYvf-Dwxr0fxJ-5g4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z44VS3f7XM7n6bKweEo1QGgl.png?f=fotoalbum_large
:)

Ben ook net bezig met nieuwe calibration cubes te printen, dat had ik al een tijdje uitgesteld en met de nieuwe hotend zie ik nu dat ik een kleine offset heb in de x/y en Z. Wel gelukkig identieke X/y offset welke is onstaan sinds mijn switch naar RatOS 2.0.
De nieuwe manier waarop Klipper hier berekend wat de steps zijn is iets anders waardoor ik nu opeens van 20.01 cubes op 20.2 uitkwam en dit direct merkte in de eerste print die mechanisch perfecte toleranties moest hebben en opeens niet meer matched.
De Z offset is de volgende, die lijkt ook net niet helemaal meer te matchen.

[ Voor 35% gewijzigd door Bloodhoundje op 09-04-2023 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
Misschien heeft iemand hier een idee wat ik fout doe ik de nieuwste versie van Klipper.

Ik probeer de rotation distance te veranderen van mijn Steppers op mijn RatRig Vcore-3. Omdat mijn cube niet 20mm precies is.

Dus ik heb de values aangepast, geen verschil. Opnieuw berekend. Geen verschil.

Voorbeeld:

cube x 20.25
cube y 20.2
cube z 20.3

Rotation distance aanpassing (waarbij eerste waarde de waarde in Klipper is)
(40.4 / 20.25) * 20 = 39,901
(40.4 / 20.2) * 20 = 40
(4 / 20.3) * 20 = 3,941

Ik pas dit aan in printer.cfg direct na de include van stepper.cfg
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
#############################################################################################################
### STEPPER MOTORS, DRIVERS & SPEED LIMITS
### Pick the drivers and stepper motors you're using. See the RatOS documentation for custom combinations.
#############################################################################################################
[include RatOS/printers/v-core-3/steppers.cfg]

[stepper_x]
# 40 default
rotation_distance: 39.901

[stepper_y]
# 40 default
rotation_distance: 40

[stepper_z]
# 4 default
rotation_distance: 3.941

[stepper_z1]
# 4 default

[stepper_z2]
# 4 default

Echter na het opslaan/herladen komt de volgende cube er met exact dezelfde dimensies uit. Ook die opvolgende :/. Het lijkt er dus op alsof de printer de values negeert?

edit:

Ik denk dat ik het al gevonden heb, blinde paaskip dat ik ben heb overheen gelezen en verderop worden mijn values overschreven :+ ).

Even nieuwe kubus draaien om te zien of dit t was B) .

[ Voor 6% gewijzigd door Bloodhoundje op 09-04-2023 14:24 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mphilipp
Zooo...Creality heeft ingebroken bij Bambu Labs zo te zien... :+

Prijzen: K1 Speedy €649 / K1 Max €999
De Max is 30cm in het vierkant en heeft Lidar, AI camera etc. De kleinere heeft die features niet (optioneel blijkbaar).

De race naar de bodem is begonnen! Alles zo te zien wederom closed source, maar goed, het is denk ik ook bedoeld voor mensen die gewoon willen printen niet rommelen aan dat ding. Ben benieuwd naar de ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

@Bloodhoundje

Mijn persoonlijke aanpak voor dit soort probleempjes zou eerst extrusion length en extrusion flowrate zijn. Dat zijn over het algemeen genomen de meest voorkomende redenen voor afwijkende dimensies. De reden hiervoor is dat elke rol filament meer of minder afwijking kan hebben binnen de toleranties waarop het wordt geproduceerd; en dat doet het dan ook.

Ik zou vervolgens alle schroefjes/boutjes/moertjes die ik kan zien en waar ik bij kan aandraaien. Belt spanning testen en bed mesh maken en bepalen of er een probleem daarmee in kan zijn geslopen.

Ik zou ook een kubus van 20mm en een kubus van 30 en/of 35mm te printen. Verschillende problemen zouden de afwijking opschalen naar de grotere afmeting, andere problemen niet of minder. Als dat het niet veel duidelijker maakt, zou ik ze ook offcenter printen om te verifieren dat ze dan niet andere afwijkingen hebben.

Pas als laatste zou ik pas naar rotation distance kijken om aan te passen want in mijn bescheiden mening is dat niet echt een oplossing omdat die rotation distance een fixed iets is uit de fabriek.

Voor mij in dit soort gevallen vind ik het belangrijk tot op de bodem uit te zoeken wat exact het probleem is voordat ik wijzigingen maak als oplossing voor het probleem en verifieren dat mijn conclusie juist is door het verkeerd aan te passen en berederen hoe het daarmee zou veranderen (daarmee zeg ik niet dat jij dat doet, want ik weet uiteraard niet wat je allemaal getest en geprobeerd heb, en bovendien heb ik mijn mening en jij of een ander kan daar heel anders over denken wat ook tot goede resultaten kan leiden :D).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
mphilipp schreef op zondag 9 april 2023 @ 17:41:
[YouTube: Creality K1 Series Finally Uncovered | An Epic Leap Forward 600mm/s Printing Speed]
De Max is 30cm in het vierkant en heeft Lidar, AI camera etc. De kleinere heeft die features niet (optioneel blijkbaar).

De race naar de bodem is begonnen! Alles zo te zien wederom closed source, maar goed, het is denk ik ook bedoeld voor mensen die gewoon willen printen niet rommelen aan dat ding. Ben benieuwd naar de ervaringen.
Ben benieuwd hoe open source deze is.
Bij nieuwe Creality printers is dit ver te zoeken.

Ik vraag mij af kan het wel voor die prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
mphilipp schreef op zondag 9 april 2023 @ 17:41:
[YouTube: Creality K1 Series Finally Uncovered | An Epic Leap Forward 600mm/s Printing Speed]

Het lijkt een spannend jaar te gaan worden, 3 releases in een paar weken tijd, dat belooft wat.

Dit ziet er zondermeer niet-Creality uit als ik mag zeggen. Ze proberen een luxe uitstraling te doen door Apple producten er bij te tonen lijkt het. Met de dreigende recessie ( en misschien al bezig in USA) is het slim je te richten op de mensen die mogelijk nog wel wat te besteden hebben.

Ook hier weer Lidar, ben toch wel benieuwd wanneer de eerste open source printer met Lidar gaat komen. Daarnaast een high-flow hotend waar ze specifiek de max flow van benoemen.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Pixelmagic schreef op zondag 9 april 2023 @ 20:03:
[...]
Ook hier weer Lidar, ben toch wel benieuwd wanneer de eerste open source printer met Lidar gaat komen. Daarnaast een high-flow hotend waar ze specifiek de max flow van benoemen.
Geen idee of dat echt nuttig is. Het wordt voornamelijk gebruikt voor een goede eerste laag, en dat lukt (heb ik gehoord) op de p1p ook, terwijl die geen lidar heeft. Dus of het echt heel erg veel toevoegt weet ik niet.

Ik denk dat er genoeg alternatieven zijn om het bed en z-hoogte te kalibreren. Dus imho is het niet meer dan een gimmick.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
Evertt schreef op zondag 9 april 2023 @ 19:26:
[...]
Ben benieuwd hoe open source deze is.
Niet. Helaas is Creality zo'n bedrijf dat wel teert op het werk van anderen, om vervolgens een gesloten systeem neer te zetten. Ook weer jammer dat ze menen een eigen slicer te moeten bouwen. Geen idee waarom bedrijven dat doen. Maak gewoon een profiel voor de populairste slicers en bespaar je de moeite een product te onderhouden. Beter dan Cura of Prusaslicer gaan ze toch niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
mphilipp schreef op zondag 9 april 2023 @ 20:57:
[...]

Ook weer jammer dat ze menen een eigen slicer te moeten bouwen. Geen idee waarom bedrijven dat doen.
Vermoedelijk dezelfde reden waarom b.v. Amazon de Ring software beheert, om je data binnen te halen en/of later geld te gaan berekenen. Of nog erger, elk bestandje wat je print de data van binnen te halen vanwege de 0.001% kans dat er iets interessants in zit om te jatten/hergebruiken.

Edit: vergeet nog een andere mogelijkheid, namelijk planned obsolescence....

[ Voor 7% gewijzigd door Pixelmagic op 09-04-2023 21:38 ]

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Pixelmagic schreef op zondag 9 april 2023 @ 21:31:
[...]

Vermoedelijk dezelfde reden waarom b.v. Amazon de Ring software beheert, om je data binnen te halen en/of later geld te gaan berekenen. Of nog erger, elk bestandje wat je print de data van binnen te halen vanwege de 0.001% kans dat er iets interessants in zit om te jatten/hergebruiken.

Edit: vergeet nog een andere mogelijkheid, namelijk planned obsolescence....
Gelukkig vermoed ik dat niets je tegenhoudt om een andere slicer te gebruiken. Alleen zal een n00b dat niet zo snel doen, tenzij er kant en klare profiles komen in PrusaSlicer of Cura. Het is gelukkig (nog) niet zo erg als bij de resin printers, waar je min of meer verplicht bent om Chitubox te gebruiken omdat er blijkbaar maar één fabrikant is van resin printer spul. Of je moet een Prusa SL1 hebben (beetje duâh, maar goed).

Maar goed, uiteindelijk is het allemaal goed voor ons, deze concurrentiestrijd. Er is blijkbaar een nieuwe trend gezet. Alleen kun je je afvragen of die door Bambu is gezet, of door Voron. Want wees eerlijk: iedereen is natuurlijk al een poos helemaal gek gemaakt door die razendsnelle CoreXY krachtpatsers en die kreet is nu synoniem geworden voor mooi en snel printen. Voron heeft het denk ik populair/bekend gemaakt en Bambu heeft het goedkoop gemaakt.

[ Voor 19% gewijzigd door mphilipp op 09-04-2023 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-04 19:03
mphilipp schreef op zondag 9 april 2023 @ 21:57:
[...]
Alleen zal een n00b dat niet zo snel doen, tenzij er kant en klare profiles komen in PrusaSlicer of Cura.
Die profiles zijn er toch al een behoorlijke tijd? Beetje verstopt onder "other printers" tijdens de setup en in prusa slicer zelf tussen de profile settings.

Ben ruim 3 jaar bezitter van een ender3 en gebruik sinds dag 1 prusa slicer met de meegeleverde ender3 profiles. (Staan ook flink wat andere merken en types tussen tegenwoordig)

Mijn vader dacht dat je voor prusaslicer ook een gelijknamige printer nodig zou hebben.

P.s.
Ik vind persoonlijk een innovatie als LIDAR en een camera gewoon geldklopperij.
Fix het warped bed syndroom wat veel machines hebben en ik denk dat merendeels van de problemen opgelost zijn rondom de "first layers".
Waarom heeft een heatbed niet meer stelpunten of ribben om het geheel vlak te houden bijvoorbeeld?

[ Voor 24% gewijzigd door wally1987 op 09-04-2023 23:39 . Reden: kleine aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
wally1987 schreef op zondag 9 april 2023 @ 23:11:
[...]
Die profiles zijn er toch al een behoorlijke tijd? Beetje verstopt onder "other printers" tijdens de setup en in prusa slicer zelf tussen de profile settings.
Voor een nieuwe printer als de Creality K1 serie zullen ze er nog wel niet in zitten. Maar het is voor iemand die een beetje zijn weg kent in een slicer ook niet zo'n grote moeite om even te gaan zitten en de gegevens uit de Creality slicer over te nemen in Prusa of Cura.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
mphilipp schreef op zondag 9 april 2023 @ 21:57:
[...]

Gelukkig vermoed ik dat niets je tegenhoudt om een andere slicer te gebruiken. Alleen zal een n00b dat niet zo snel doen, tenzij er kant en klare profiles komen in PrusaSlicer of Cura. Het is gelukkig (nog) niet zo erg als bij de resin printers, waar je min of meer verplicht bent om Chitubox te gebruiken omdat er blijkbaar maar één fabrikant is van resin printer spul. Of je moet een Prusa SL1 hebben (beetje duâh, maar goed).

Maar goed, uiteindelijk is het allemaal goed voor ons, deze concurrentiestrijd. Er is blijkbaar een nieuwe trend gezet. Alleen kun je je afvragen of die door Bambu is gezet, of door Voron. Want wees eerlijk: iedereen is natuurlijk al een poos helemaal gek gemaakt door die razendsnelle CoreXY krachtpatsers en die kreet is nu synoniem geworden voor mooi en snel printen. Voron heeft het denk ik populair/bekend gemaakt en Bambu heeft het goedkoop gemaakt.
Denk eerder door Creality de Bambu lijkt veel op de Ender 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Evertt schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:35:
[...]
Denk eerder door Creality de Bambu lijkt veel op de Ender 6.
Alleen omdat het ook een CoreXY is in een enclosure? Hij is erg goedkoop, maar volgens mij geen doorslaand succes. Op de site van Creality hebben ze het er niet (meer) over... Via een search kom ik dan wel op een pagina met details, maar ik de store staat ie niet meer. En als je naar de Creality site gaat en probeert de Ender 6 te vinden...nix. Dus om nou te zeggen dat het een trendsetter is geweest waar iedereen het over had...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cergorach
Creality had al een enclosed CoreXY printer op hun site staan voordat de BambuLabs Kickstarter lanceerde. Drie weken voor die lanceering, een week of twee nadat de X1 op de BambuLabs site verscheen. Lijkt me zeer kort dag om een dichte CoreXY printer productie klaar te krijgen...

Het is ook niet alsof CoreXY nieuw is of zo.. Het is tenminste al 12 jaar oud en wellicht al 14 jaar oud!

Bambu Labs enige 'achievement' is marketing en wellicht prijs technisch...

Bron:
http://corexy.com
https://ieeexplore.ieee.org/document/4926139
Pagina: 1 ... 33 ... 51 Laatste