• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:12
InflatableMouse schreef op zondag 9 april 2023 @ 17:50:
@Bloodhoundje

Mijn persoonlijke aanpak voor dit soort probleempjes zou eerst extrusion length en extrusion flowrate zijn. Dat zijn over het algemeen genomen de meest voorkomende redenen voor afwijkende dimensies. De reden hiervoor is dat elke rol filament meer of minder afwijking kan hebben binnen de toleranties waarop het wordt geproduceerd; en dat doet het dan ook.

Ik zou vervolgens alle schroefjes/boutjes/moertjes die ik kan zien en waar ik bij kan aandraaien. Belt spanning testen en bed mesh maken en bepalen of er een probleem daarmee in kan zijn geslopen.

Ik zou ook een kubus van 20mm en een kubus van 30 en/of 35mm te printen. Verschillende problemen zouden de afwijking opschalen naar de grotere afmeting, andere problemen niet of minder. Als dat het niet veel duidelijker maakt, zou ik ze ook offcenter printen om te verifieren dat ze dan niet andere afwijkingen hebben.

Pas als laatste zou ik pas naar rotation distance kijken om aan te passen want in mijn bescheiden mening is dat niet echt een oplossing omdat die rotation distance een fixed iets is uit de fabriek.

Voor mij in dit soort gevallen vind ik het belangrijk tot op de bodem uit te zoeken wat exact het probleem is voordat ik wijzigingen maak als oplossing voor het probleem en verifieren dat mijn conclusie juist is door het verkeerd aan te passen en berederen hoe het daarmee zou veranderen (daarmee zeg ik niet dat jij dat doet, want ik weet uiteraard niet wat je allemaal getest en geprobeerd heb, en bovendien heb ik mijn mening en jij of een ander kan daar heel anders over denken wat ook tot goede resultaten kan leiden :D).
De wijziging bij mij was de software waar ik een complete nieuwe install heb gedaan en dus mijn oude finetunede waardes niet meer aanwezig zijn.
Ik heb iig nu rotation distance aangepast en de kubus is nu weer perfect accuraat. Ik ga komende week idd een paar andere maten printen om te zien of die ook kloppende blijven :) . en krijg een usb versie van de ADXL binnenkort binnen, dus daar moet ik nog even geduld op hebben :9 .

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-12 08:21
Bloodhoundje schreef op maandag 10 april 2023 @ 15:53:
[...]

De wijziging bij mij was de software waar ik een complete nieuwe install heb gedaan en dus mijn oude finetunede waardes niet meer aanwezig zijn.
Ik heb iig nu rotation distance aangepast en de kubus is nu weer perfect accuraat. Ik ga komende week idd een paar andere maten printen om te zien of die ook kloppende blijven :) . en krijg een usb versie van de ADXL binnenkort binnen, dus daar moet ik nog even geduld op hebben :9 .
Gaaf. RatOS 2.0 haha. Ben net ook zelf over. Heb nog een CANbus bordje liggen dat ik wil installeren maar ik zie enorm op tegen al die draadjes in te moeten korten.

• Bloodhoundje
Haha ja RatOS 2.0 is een flinke verandering/upgrade.

Zojuist ook eerste testversie afgemaakt van mijn filament runout sensor. Ik kwam erachter dat er geen enkel design lijkt te bestaan voor een sensor op een onaangepaste Sherpa Mini Extruder.

Dus bij deze een paar avondjes in Fusion360:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bm2iriJW0X1Zyv4PbZUnQoeqVvE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PReNIEKabCzdmME8Cg1f1EpC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DdQSiDTxsHjHNaTYjGMBKWORnpw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3q84OJWjQG9bmkIPtvFqivII.jpg?f=fotoalbum_large

Sensor gebruikt nu een klein airsoft kogeltje (6mm) en vervang ik binnenkort met een stalen kogeltje. Morgen even testen of ik alles goed heb uitgemeten en of hij precies over het gaatje van de feed heen valt. Montage is door 2 langere schroeven te nemen voor de stepper en op de achterkant 2 moertjes te gebruiken om deze te monteren.

De microswitch is de standaard RatRig endswitch met het hefboompje verwijderd. En in mijn versie gebruik ik 2 kleine ringetjes tussen de switch/plastic als spacers om precies de juiste laatste afstelling te krijgen voor betrouwbare switch werking. Verder heb ik er 2 threaded inserts in gesmolten (waarbij op het dunne deel extra lastig/voorzichtig moet omdat dit anders vervormd :) .

Als morgen de afmetingen goed matchen zet ik het model op printables en update ik deze post met een linkje zodat iedereen met een sherpa mini hier plezier van kan hebben :7 .

En ik maak denk ik ook nog een ultralight design welke met 1 schroefje op zijn plek gehouden wordt als test. Benieuwd of dat stabiel genoeg blijft zitten :) .

[edit]
en 2 fusion shots van full version en half version:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dwwGdtZEMf5gGSqPHy3TGwE8AXc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eEPtXYZJdohYEteqe9xZjXha.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yAW38-VEcdxfnL1koVATn8i31eI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sdG7V5O1Wnjd8nHvcMQNbGKF.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door Bloodhoundje op 10-04-2023 23:23 ]

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-12 15:29

Boullie

Da Bulster

De Prusa MK4 kit versie is sinds vandaag rond 17.20 te bestellen.
Eerste batch wordt vanaf half mei verstuurd maar de nieuwste order worden pas vanaf Juli verwerkt.
Het lijkt er dus op dat ie wel populair is.

Zit eraan te denken om een diamondback nozzle er in te stoppen zodat ik gewoon alles kan printen wat ik erin kan mikken. Iemand ervaringen hiermee?

Boullie

• Clementine
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-08 19:39
Boullie schreef op woensdag 12 april 2023 @ 23:22:
De Prusa MK4 kit versie is sinds vandaag rond 17.20 te bestellen.
Eerste batch wordt vanaf half mei verstuurd maar de nieuwste order worden pas vanaf Juli verwerkt.
Het lijkt er dus op dat ie wel populair is.

Zit eraan te denken om een diamondback nozzle er in te stoppen zodat ik gewoon alles kan printen wat ik erin kan mikken. Iemand ervaringen hiermee?
Dat komt ook door de mensen die een XL kunnen cancelen voor een MK4 (of was het een mini? weet het oprecht even niet meer) en dan vooraan in de wachtrij komen + limiet wbt. aantal wat ze per week kunnen maken (ook verwacht ik gewoon dat t gedeeltelijk fake scarcity is om ff te zien hoeveel de vraag echt is)

Wbt. nozzles zou ik zelf geen 95,- uitgeven aan zo'n nozzle (voor mij echt een consumable) en dan vind ik t erg veel geld voor 1 nozzle.

[ Voor 4% gewijzigd door Clementine op 12-04-2023 23:39 ]

Macbook Pro 15" 

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-12 15:29

Boullie

Da Bulster

Clementine schreef op woensdag 12 april 2023 @ 23:28:
[...]

Dat komt ook door de mensen die een XL kunnen cancelen voor een MK4 (of was het een mini? weet het oprecht even niet meer) en dan vooraan in de wachtrij komen + limiet wbt. aantal wat ze per week kunnen maken (ook verwacht ik gewoon dat t gedeeltelijk fake scarcity is om ff te zien hoeveel de vraag echt is)

Wbt. nozzles zou ik zelf geen 95,- uitgeven aan zo'n nozzle (voor mij echt een consumable) en dan vind ik t erg veel geld voor 1 nozzle.
Mijn idee is dat het niet "echt" een consumable is. Heb wel wat leuke filmpjes erover gevonden.
Ga nog verder onderzoek plegen.

Boullie

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
Clementine schreef op woensdag 12 april 2023 @ 23:28:
[...]
Dat komt ook door de mensen die een XL kunnen cancelen voor een MK4
Ja, voor een Mk4. Maar ik heb ook niet echt de indruk dat de XL massaal wordt gecancelled. Tenzij er natuurlijk 200.000 pre-orders waren en er 100.000 gecancelled zijn :+
Ik heb nl op dag één mijn pre-order ingeschoten en heb nog helemaal niets gehoord. Ja, een mail waarin ze de procedure nog een keer uitlegden. Ik heb toen een pre-order gemaakt voor de single toolhead versie, semi-assembled. En ze shippen eerst de volledig geassembleerden. Dat is het meeste werk ivm de assemblage die zij moeten doen. Pas daarna kom ik aan de beurt, maar evengoed zijn ze er best druk mee. En ik mag sowieso nóg langer wachten, want ik wil de order omzetten naar een 5 toolhead versie, en die komen pas in juni aan de beurt meen ik.
Er zal best wel veel gecancelled zijn, maar er zijn tegelijkertijd denk ik ook zat mensen die staan te trappelen om er alsnog een te bestellen als straks de niet-pre-orders eruit zijn. Er zijn immers nog genoeg redenen om wél een Prusa te willen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• mphilipp
Iemand dit verhaal van Reddit nog meegekregen over de patentaanvragen van Bambu Labs (of Shenzhen Tuozhu Technology zioals ze officieel heten)? Beetje vaag. Ik ben geen deskundige, maar het lijkt erop dat ze patent hebben aangevraagd op de 3D printer en op nozzles. Een van de patenten is over hun eigen calibratie systeem met die lidar. Daar kan ik mij iets bij voorstellen, maar "A method and apparatus, a storage medium, and a program product for 3D printing." proberen te patenteren is wel een stapje verder. De aanvraag is zo te zien voor China, maar daar worden ook zowat alle printers gemaakt. Het patent is nog in behandeling, maar stel dat een of andere mafklapper 'approved' erop stempelt, kunnen ze bv Creatity aanklagen omdat die een 3D printer op de markt brengen. Die zullen ze sowieso aanklagen, want met de K1 lijken ze het pending patent van Bambu te schenden... :+

Op het YTkanaal van 3D Musketeers gaat het o.a.daarover. Hij begint met de blogpost van Jo Prusa over de stand van Open Source in 3D printing. Daarna een soort reply van Bambu Labs. Vervolgens verslikt de Youtuber zich in de 'onthulling' over de patenten van Bambu Labs en er volgt een rant.

Het is een ingewikkeld verhaal en ik ben benieuwd waar het op uitdraait. Maar ik vrees het ergste voor de open source liefhebbers. Geld verpest alles. Mensen als Jo Prusa en de groep achter Voron zijn mensen die graag met de community mooie dingen willen maken en delen. Prusa houdt geen enkel patent, maar krijgt wél gezeik als ie zegt dat ie zijn Nextruder uiteindelijk publiceert, maar nu nog niet. Dit om te voorkomen dat er al na 2 weken een clone bij AliExpress ligt. En Bambu kan dit gewoon maar doen. Logisch, als je ziet wat voor een product ze hebben neergezet voor een mooie prijs. Dan zetten mensen hun principes wel opzij. Als zij zich al bewust waren van de achtergronden. Want het zal veel mensen worst wezen denk ik. Eindelijk is er een 3D printer 'for the masses' in de zin dat je 'm alleen maar hoeft uit te pakken en kunt gaan printen. Geen steile leercurve, geen gedoe, gewoon knopje drukken en printen. Niets mis mee. Maar wél zuur voor de mensen die al hun tijd erin steken om vervolgens te zien dat anderen er mee gaan lopen.
Er zit natuurlijk best wel wat ontwikkeling in die Bambu printers, ook al hebben ze niet alle technologie zelf hoeven uit te vinden. Maar ze hebben de componenten wel op een zodanige manier gecombineerd, en slimme software geschreven om alles probleemloos en makkelijk te laten functioneren. Ingewikkelde discussie...

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Clementine
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-08 19:39
mphilipp schreef op woensdag 12 april 2023 @ 23:53:
[...]

Ja, voor een Mk4. Maar ik heb ook niet echt de indruk dat de XL massaal wordt gecancelled. Tenzij er natuurlijk 200.000 pre-orders waren en er 100.000 gecancelled zijn :+
Ik heb nl op dag één mijn pre-order ingeschoten en heb nog helemaal niets gehoord. Ja, een mail waarin ze de procedure nog een keer uitlegden. Ik heb toen een pre-order gemaakt voor de single toolhead versie, semi-assembled. En ze shippen eerst de volledig geassembleerden. Dat is het meeste werk ivm de assemblage die zij moeten doen. Pas daarna kom ik aan de beurt, maar evengoed zijn ze er best druk mee. En ik mag sowieso nóg langer wachten, want ik wil de order omzetten naar een 5 toolhead versie, en die komen pas in juni aan de beurt meen ik.
Er zal best wel veel gecancelled zijn, maar er zijn tegelijkertijd denk ik ook zat mensen die staan te trappelen om er alsnog een te bestellen als straks de niet-pre-orders eruit zijn. Er zijn immers nog genoeg redenen om wél een Prusa te willen.
er is zeker vraag naar de MK4. Dit neemt niet weg dat Josef in t verleden al eerder te weinig heeft gemaakt voor de verwachte vraag > mooie marketing ofc "T IS RAZEND DRUK!". Uiteraard gewoon slim.

p.s. Ik heb een flink aantal jaar in de industrie gewerkt maar t is niet alsof dit een publiekelijk geheim is.

Macbook Pro 15" 

• mphilipp
Clementine schreef op donderdag 13 april 2023 @ 00:24:
[...]
er is zeker vraag naar de MK4. Dit neemt niet weg dat Josef in t verleden al eerder te weinig heeft gemaakt voor de verwachte vraag > mooie marketing ofc "T IS RAZEND DRUK!". Uiteraard gewoon slim.

p.s. Ik heb een flink aantal jaar in de industrie gewerkt maar t is niet alsof dit een publiekelijk geheim is.
Het is denk ik niet typisch voor deze industrie. Apple en Samsung roepen ook altijd dat er teveel vraag is. Jo zei inderdaad ook weer bij de Mk4 dat hoe goed ze ook de vraag inschatten, er altijd weer (nog) meer vraag is dan ze hadden gedacht. Tsja...of het waar is...Jo knows :+

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:36

Bezulba

Formerly known as Eendje

Clementine schreef op donderdag 13 april 2023 @ 00:24:
[...]

Er is geen bedrijf die exact de hoeveelheid gaat maken die ze verwachten te verkopen. Dat is gewoon dom bezig zijn. Je hebt dan duizenden units op voorraad die je nog niet kan verkopen want dan kan pas als je voorraad net zo groot is als je verwachte verkoop vanaf dag 1. Gaat hem gewoon niet worden. Dat is helemaal geen marketingpraatje ofzo.

blup

• InflatableMouse
Het jeukt en kriebelt voor iets nieuws. Mijn Ratrig werkt als een zonnetje en ik zit al een tijdje te denken om die enclosure 2.0 en upgrade naar 3.1 uit te voeren. Ik heb nieuwe onderdelen geprint in ASA en ABS+ voor smeltmoeren, dat ligt klaar. Met nieuwe panelen BTW en verzendkosten verwacht ik 350-400 euro aan extra kosten.

Maar nu heb ik met die Voron 2.4 mogen spelen en dat is toch ook wel echt een heel mooi apparaat! Bovendien vindt ik de maat erg tof, 350mm. Mijn RR is 300 omdat 400 te groot is.

Nu overweeg ik de Rat in de verkoop te doen maar hoe bepaal je in hemelsnaam de waarde van zo'n ding? M'n pa heeft onlangs die Voron gekocht (bovengenoemd) en er 1400 euro voor neergelegd. Ik vond het toch al aan de hoge kant eerlijk gezegd, maar zou ik dat redelijkerwijs ook voor mijn Rat kunnen vragen?

• mphilipp
Iemand hier gehoord van VzBoT printers? Net als Voron en RatRig een DIY printer, en deze lijkt redelijk compromisloos op (super)snelheid gericht. Ziet er ook wel spectaculair uit moet ik zeggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JTzRVdIkeczjD3aUwPSkZLYmCOU=/x800/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/IXigFLCBmkWF2FJ1AcbMUhfy.webp?f=fotoalbum_large
Er wordt veelvuldig gebruik gemaakt van gefreesde aluminium onderdelen, zoals deze X-gantry:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ohOx2k4NH6UdOfRJ6NGF5L2Uv5o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eSFkdlsB1NrGUzl7VBTiLxAk.webp?f=fotoalbum_large
Verder zijn alle specs redelijk extreem: AWD, all wheel drive, dus 2X en 2Y motoren (kortere belts, meer koppel), 48V 5160Pro steppersdrivers, extreme koeling, en nog meer dingen die je niet eens wist dat je ze nodig had :+

Snelheden zijn net zo extreem:

Ik zag zelfs in de github muurankers staan zodat je 'm helemaal kunt fixeren :X
Er zijn kits te koop bij Aliexpress in de Mellow Store en bij F3D Racing. Je krijgt bijna zin om er een te gaan maken. Het is echt een monster van een printer.

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
@InflatableMouse Ik ben voor mijn 3.0 300 precies hetzelfde aan het kijken. Waar en welke panelen heb je dan?

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• InflatableMouse
pwillemske schreef op donderdag 13 april 2023 @ 12:00:
@InflatableMouse Ik ben voor mijn 3.0 300 precies hetzelfde aan het kijken. Waar en welke panelen heb je dan?
BMTec in Emmen, polycarbonaat 4mm. Je hebt niet alle platen opnieuw nodig geloof ik.

• InflatableMouse
Jezus man die vzbot is niet meer normaal zo snel. Maar komt er ook nog wat moois uit of is het alleen maar snel? Ik heb daar even vlug op gezocht maar kon weinig vinden. 1500mm/s vind ik niet interessant maar 500 tot 1000 mm/s en dan ook nog eens heel mooi ... dat zou pas echt interessant worden denk ik.

Wat ik mij zo snel ook afvraag is hoe lang zo'n ding meegaat. Ik vermoed niet heel lang ... :+

• mphilipp
InflatableMouse schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:11:
Jezus man die vzbot is niet meer normaal zo snel. Maar komt er ook nog wat moois uit of is het alleen maar snel? Ik heb daar even vlug op gezocht maar kon weinig vinden. 1500mm/s vind ik niet interessant maar 500 tot 1000 mm/s en dan ook nog eens heel mooi ... dat zou pas echt interessant worden denk ik.

Wat ik mij zo snel ook afvraag is hoe lang zo'n ding meegaat. Ik vermoed niet heel lang ... :+
Kan idd nooit goed zijn voor het apparaat (en je fundering :+ ).
Maar ik denk niet dat ze die snelheid altijd gebruiken. Het betekent echter wél dat je snelle tijden kunt halen met goede kwaliteit. Want dat gaat meestal niet goed. Het meest bijzondere vindt ik dat het plastic zo snel kan smelten. Maar het is in ieder geval een superstabiele machine en door die AWD kan ie sneller dan anderen. Maar ik zou inderdaad wel eens een print quality test willen zien op hoge snelheid. Hoeft niet 1500mm/sec, maar gewoon lekker snel.

• InflatableMouse
Beetje slechte foto en had geen zin om een nieuwe te maken :D.
Long overdue, eindelijk een led strip in de deksel en op de Octopus gemonteerd met gcode macro knoppen op het dashboard. Had ik eerder moeten doen :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HB_ezcl1ly_1MQXoRyNGM9ETBG8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b4YY9jEAyukcfXMuGI6tNgJ0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2LEHMtjvbYrAbx_2AVphgFjBKEA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kW95EFiqboraZPVAvTjRDLZF.png?f=fotoalbum_large

• wally1987
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-12 18:51
InflatableMouse schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:11:

Best lang, maar niet op die snelheid lijkt me.
Wat ik vaak merk met dit soort printers is dat ze vaak de assen lichter maken en dan ook gelijk het frame meenemen, waarom ook het frame?

Een zwaarder frame dempt juist die ongewilde trillingen, dit is de reden waarom ze freesmachines zo zwaar maken d.m.v. gegoten frame van staal of graniet.

• mphilipp
wally1987 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:17:
[...]
Best lang, maar niet op die snelheid lijkt me.
Wat ik vaak merk met dit soort printers is dat ze vaak de assen lichter maken en dan ook gelijk het frame meenemen, waarom ook het frame?
Zit wat in. Maar Vorons, RatRigs en VzBoT's zijn DIY printers, dus je mag zelf afwijken van het ontwerp het het zwaarder maken. Of je gaat voor de RailCore :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CqiKGia_XDXYovCajRYmu8h7y2o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fkNkjr3hwXnsKkvrPfPyE3K3.jpg?f=user_large

• wally1987
  • Laatst online: 17-12 18:51
mphilipp schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:27:
[...]

Zit wat in. Maar Vorons, RatRigs en VzBoT's zijn DIY printers, dus je mag zelf afwijken van het ontwerp het het zwaarder maken. Of je gaat voor de RailCore :+
[Afbeelding]
Daar heb je wel goed punt!
Die railcore :9~ is inderdaad meer in de richting waarin ik denk, zal wel een behoorlijk prijsje aan zitten.

• InflatableMouse
wally1987 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:01:
[...]

Die railcore :9~ is inderdaad meer in de richting waarin ik denk, zal wel een behoorlijk prijsje aan zitten.
Denk dat je al meer dan 200 euro per paneel kwijt ben als dat allemaal uit 1 stuk alu is gefreezed. En dan heb je een lege kubuus.

• mphilipp
wally1987 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:01:
[...]
Ik weet niet zo zeker of ze bewust het frame licht maken. De alu extrusions zijn gewoon handig om te monteren en zaken op te monteren. Er is ook nog de SKTank, die volgens mij gewoon plaatstaal gebruikt. Ook leuk. Maar volgens mij duurder dan extrusions en je moet er gaten in boren om de rest van het spul te monteren.

• Bloodhoundje
InflatableMouse schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:01:
Beetje slechte foto en had geen zin om een nieuwe te maken :D.
Long overdue, eindelijk een led strip in de deksel en op de Octopus gemonteerd met gcode macro knoppen op het dashboard. Had ik eerder moeten doen :+

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oeh jij gebruikt nog de ratrig montage van de teflon tube die met de klep omhoog mee gaat. Ik irriteerde me daar enorm aan :+ .

Mocht je een versie willen die dat probleem niet heeft heb ik mijn oude design even hierheen geupload:
https://filebin.net/rknkz...l_Holder_guide_V2_v3.step

Deze monteer je onder de klep scharnier en heeft een tywrap guide voor als je de hotend bekabeling er ook aan wil bevestigen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/myLK6EGacDHrtPKht5vuyIWHtCI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DJHXe3v1r1JqGfaN8NKcUFNO.png?f=fotoalbum_large

• InflatableMouse
Bloodhoundje schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:48:
[...]

Oeh jij gebruikt nog de ratrig montage van de teflon tube die met de klep omhoog mee gaat. Ik irriteerde me daar enorm aan :+ .
Ik ook! Wat een onding haha!

Simpelweg nog geen moeite voor gedaan. Heb jij niet toevallig een andere versie? Ow wacht ... :+ :D
Bloodhoundje schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:48:
Mocht je een versie willen die dat probleem niet heeft heb ik mijn oude design even hierheen geupload:
https://filebin.net/rknkz...l_Holder_guide_V2_v3.step

Deze monteer je onder de klep scharnier en heeft een tywrap guide voor als je de hotend bekabeling er ook aan wil bevestigen:
[Afbeelding]
Klinkt leuk maar de link werkt niet helaas. Ik stuur je wel even een PM. BVD!!

• InflatableMouse
Ineens een probleem. Ik dacht dat ik een metaalsplintertje in mn hand had want ik voelde wat prikken toen ik een boutje vastdraaide en mn hand op het bed had. Blijkt onder spanning te staan. Van het bed op de gantry meette ik 50V en tussen bed en ander deel van het frame 150V.

Ik heb de stekker er maar even uitgehaald voordat ik mezelf electrocuteer .... :X

Maar hoe dit nu komt ... wel net die LEDs aangesloten ... maar dat is 24V. Hoe ik nu aan 150V kom snap ik niet zo goed ... ben dan ook geen electro-technicus of electricien. -O-

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 17-12 22:29
De sovol SV06 heeft zijn 1e testprintjes gedraaid.

de hele printer staat binnen een kwartier in elkaar, dan het Z-Alignen, Auto bed levelen en printen maar.
1e was een 1x1x1cm blokje met een H erin, dacht eerst dat het helemaal misging, maar cura vond voor die 1 mm naar binnen dat er toch een support nodig was :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p7GXmI_r5XeUGH6EgPBIWNquglU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wLiRzSiw57G68H7l0DckrDH1.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna nog 2 blokjes met een M en een T erin alleen nu op de bovenkant ( wat logischer is.
1e blokje op 175graden 60 mm/s ( had het niet in de gaten dat cura daarop ingesteld stond)
2e blokje op 195 80mm/s, die leek op de top niet helemaal geweldig dus 3e blokje op 185 80mm/s.
Daarna onderstaand logo,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2DWA7u4D_owcFDYAlc9hAPDc0cU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AwwkrREx5pNN2CSR1dE6oFtQ.jpg?f=fotoalbum_large
De details in de kleine letters vallen me iets tegen en ik heb geen flauw idee waarom er enkele kruisende lijnen zo opvallen, ook de "swoosh" vertoont best wel wat relief.
Is dat toch een te hoge of lage temperatuur ? Of te snel ( stond nu op 80mm/s)

Morgen geen tijd, maar zondag eens een benchy printen.

Wel al nieuwe rolhouder nodig.
Pla zwart 1kg rol waren op dus had een 2kg rol besteld. Maar die past niet op de huidige houder want dan komt ie op de bovenste support :(

[ Voor 10% gewijzigd door harley op 14-04-2023 22:28 ]

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

• pwillemske
  • Niet online
@InflatableMouse Heb je een 220V bed? Misschien die eens loskoppelen en dan meten wat ie doet. Kan goed zijn dat je mat ergens door begint te komen en dankzij de overgangsweerstand een lagere spanning heeft. Is je printbed (en de rest, ook je stopcontact) geaard?

Edit: Heb je ook een aarde draad van het printbed naar de voeding lopen?

[ Voor 12% gewijzigd door pwillemske op 15-04-2023 07:13 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-12 22:30
InflatableMouse schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 16:40:
Ineens een probleem. Ik dacht dat ik een metaalsplintertje in mn hand had want ik voelde wat prikken toen ik een boutje vastdraaide en mn hand op het bed had. Blijkt onder spanning te staan. Van het bed op de gantry meette ik 50V en tussen bed en ander deel van het frame 150V.

Ik heb de stekker er maar even uitgehaald voordat ik mezelf electrocuteer .... :X

Maar hoe dit nu komt ... wel net die LEDs aangesloten ... maar dat is 24V. Hoe ik nu aan 150V kom snap ik niet zo goed ... ben dan ook geen electro-technicus of electricien. -O-
Zo te lezen is er wat met de aarde aan de hand, heb je een voeding aan het frame zitten? Is de aarde van deze voeding goed aangesloten? Is je aarde van je wandcontactdoos verder goed?

• InflatableMouse
@pwillemske wat bedoel je precies met "dat je mat ergens door begint te komen"? Is dat iets dat over tijd gebeurd, soort slijtage of iets dergelijks?

@Looney11 & @pwillemske Ik zal dat bed eens ontkoppelen en sowieso aarde controleren, dat was ik al van plan. Van origine is het bed zelf niet geaard, is het een goed idee om daar een aparte aardedraad aan te bevestigen en aan de aarde van de voeding te koppelen?

Dank voor de tips, ga er vanmiddag mee aan de slag :D.

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-12 12:53
InflatableMouse schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 07:39:
@Looney11 & @pwillemske is het een goed idee om daar een aparte aardedraad aan te bevestigen en aan de aarde van de voeding te koppelen?
Een 220v bed moet je altijd aarden.

• InflatableMouse
@Hardy8 Dat is inmiddels gedaan, stond volgens mij nergens in de build docs ;) .

Verders is de aarde in het stop contact goed, en in de printer ook goed aangesloten aan de voeding. Er zit (zat, ondertussen) geen aarde aan het frame of aan het bed.

Wel zat mijn stekker zodanig in het stopcontact zodat de neutraal op de voeding onder spanning stond, ik heb de stekker omgedraaid en dat is nu goed. Had tot gevolg dat de relay van het bed de verkeerde draad onderbreekt (stroom op het bed en onderbreken op de retour). Stekker andersom onderbreekt de juiste kant dus nu meet ik niets meer tussen het bed en neutraal of aarde. Geen idee hoeveel mensen die hun printer zelf bouwen hierop letten want het is eigenlijk best gevaarlijk denk ik. Wat ik nog niet snap is waarom het bed onder spanning komt te staan, want ik mag hopen dat die heater een gesloten/geisoleerd systeem is?

In elk geval, bed en frame zijn nu geaard en ik meet geen spanning meer tussen verschillende onderdelen.

• pwillemske
  • Niet online
@InflatableMouse Ik weet niet wat er met een mat gebeurd als ie warm wordt en weer afkoelt. Misschien zijn ze wel gevoelig aan slijtage en als je pech hebt sommigen eerder dan anderen. Niet voor niets dat verwarmingselementen en spoelen kapot gaan, er beweegt niks maar toch gebeurd er iets in het component wat defect gaat.

Een 220V bed altijd aarden zoals Hardy8 zegt, je printbed is meestal niet geleidend met de rest van het frame door kunstof of rubberen ophang punten.

Let wel op met 220V! Als je niet zeker weet wat je doet of meet, vraag om hulp!

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12 19:52

Pixelmagic

Ubergeek

InflatableMouse schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 14:05:
@Hardy8 Dat is inmiddels gedaan, stond volgens mij nergens in de build docs ;) .

Verders is de aarde in het stop contact goed, en in de printer ook goed aangesloten aan de voeding. Er zit (zat, ondertussen) geen aarde aan het frame of aan het bed.

Wel zat mijn stekker zodanig in het stopcontact zodat de neutraal op de voeding onder spanning stond, ik heb de stekker omgedraaid en dat is nu goed. Had tot gevolg dat de relay van het bed de verkeerde draad onderbreekt (stroom op het bed en onderbreken op de retour). Stekker andersom onderbreekt de juiste kant dus nu meet ik niets meer tussen het bed en neutraal of aarde. Geen idee hoeveel mensen die hun printer zelf bouwen hierop letten want het is eigenlijk best gevaarlijk denk ik. Wat ik nog niet snap is waarom het bed onder spanning komt te staan, want ik mag hopen dat die heater een gesloten/geisoleerd systeem is?

In elk geval, bed en frame zijn nu geaard en ik meet geen spanning meer tussen verschillende onderdelen.
Is dat je RatRig waar geen aarde op het bed in de handleiding staat ? Dat zou wel HEEL erg slordig zijn voor een EU bedrijf. De Voron en LDO docs beschrijven zeer nadrukkelijk het aarden van het bed, er zit zelfs een speciaal gaatje met schroefdraad in het bed en een kabel met een oogje bij.

Dat je door omdraaien van de stekker de fase of nul schakelt is een logisch gevolg, dat kan je oplossen door een dubbelpolige schakelaar te gebruiken, die schakelt beide los. Dan voorkom je dat je na het verplaatsen van je printer weer hetzelfde probleem hebt.

Mag ik vragen hoe je de randaarde van je stopcontact hebt getest ?

PVoutput van mijn 4950Wp

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

pwillemske schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 14:05:
@InflatableMouse

Let wel op met 220V! Als je niet zeker weet wat je doet of meet, vraag om hulp!
Erger nog, het is meestal zelfs ruim 230 volt 8)

PVoutput van mijn 4950Wp

• pwillemske
  • Niet online
Klopt, staat nergens in de logs. Ik meen ergens gelezen te hebben dat ze daar een goede reden voor hadden, maar ik krijg het nergens gevonden. Ik luister ook niet naar RatRig en heb dus gewoon een aardedraad van mijn printbed naar de voeding gelegd. Er zitten gewoon gaten voor in het bed dus snap het niet helemaal.

Uiteraard zou je nooit spanning moeten meten op je printbed, ongeacht de positie van je stekker in het stopcontact. Naar mijn mening "verhelp" je nu het gevolg, maar de oorzaak niet. Als je printbed nu ingeschakeld wordt, meet je dan nog steeds een spanning?

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• InflatableMouse
@Pixelmagic als ik kortsluit naar aarde slaat de aardlek eruit ;) . Geintje. Ik meet met de multimeter van bruin naar neutraal en aarde. Als bruin naar neutraal meet maar bruin naar aarde niet, pak ik neutraal naar aarde, en dan weet ik dat de stekker verkeerd om in het stopcontact zit (of verkeerd afgemonteerd in de muur :P ). Als naar aarde nooit iets meet, weet ik dat de aarde niet (goed) aangesloten zit.

Ik zit in een redelijk nieuwe woning (2008) en electra is voor zover ik kan zien en beoordelen goed aangelegd.

@pwillemske Ik meet nu vrijwel niets meer. 2.3V of zo maar dat is ook tussen het frame en mijn duim.

Ik snap echt niet niet waarom er spanning op het bed stond.

Ik heb wel een hele stomme fout gemaakt. Die LED strip die ik heb aangesloten was 12V, de heater output op BTT board levert 24V .. Het is heel stom maar het was laat en ik had haast om het af te maken en niet goed opgelet. Er begonnen LEDs door te fikken en die strip werd gloeiend heet. Meteen eruit gehaald en afgekoppeld.

Ik zie niet hoe dat te maken kan hebben met 150V meten op het bed, maar sindsdien ik dat ding heb afgekoppeld is het probleem verdwenen, ook als ik nu de aarde loshaal meet ik niets meer (ook niet als ik de stekker omdraai).

Wat er mis was, geen idee.

• pwillemske
  • Niet online
Dat is inderdaad wel vreemd. Die 2 dingen staan echt volledig los van elkaar :P . Ik zou het even een tijdje blijven controleren zodat je zeker weet dat het niet iets is wat af en toe voorkomt. Overigens knap van je led strip dat ie wel heeft gewerkt op 24V.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• InflatableMouse
Er zijn maar 3 LEDs doorgefikt, de rest doet het nog en de hele strip ziet er verder goed uit. Dan maar op de eigen voeding met schakelaar voorlopig.

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-12 22:30
InflatableMouse schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 07:39:
@pwillemske wat bedoel je precies met "dat je mat ergens door begint te komen"? Is dat iets dat over tijd gebeurd, soort slijtage of iets dergelijks?

@Looney11 & @pwillemske Ik zal dat bed eens ontkoppelen en sowieso aarde controleren, dat was ik al van plan. Van origine is het bed zelf niet geaard, is het een goed idee om daar een aparte aardedraad aan te bevestigen en aan de aarde van de voeding te koppelen?

Dank voor de tips, ga er vanmiddag mee aan de slag :D.
Ik zou het bed en het frame aarden, tesamen met de - van de 24VDC.

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ik had vroeger een brommer, de koplamp ging altijd heel vaak stuk. Met een multimeter zag ik 13,5v ipv 12v, maar dat valt binnen de marge van zo'n lampje. Toen ik echter gas gaf zodat de motor flink wat toeren maakte sprong de spanning naar 180v, dat is wel funest voor een lampje :) Bleek een kapotte dynamo te zijn.

Elektrische onderdelen kunnen kapot gaan, als er ergens kortsluiting komt gebeuren er rare dingen. Het beste is alle onderdelen in de keten goed testen...

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Looney11 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 19:59:
[...]

Ik zou het bed en het frame aarden, tesamen met de - van de 24VDC.
Huh, wat ??? Dat lijkt me niet de bedoeling.

PVoutput van mijn 4950Wp

• InflatableMouse
Pixelmagic schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 22:50:
[...]

Huh, wat ??? Dat lijkt me niet de bedoeling.
Ik was dat ook niet van plan ;)
mphilipp schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:12:
[...]

Precies. De snelheden die ze gebruiken om zo'n speedbenchy te maken heb je helemaal niets aan. Daar print je normaal gesproken ook niet mee.

En die (super)hoge snelheden zijn natuurlijk niet alleen van invloed op je eindresultaat, maar ook op je printer. Hogere snelheid betekent een hogere belasting en dus meer slijtage, onderhoud en storingen. Dat iets van stevig materiaal is gemaakt, wil allen maar zeggen dat het er beter tegen kan dat zwakkere materialen, maar uiteindelijk slijt het wel harder en moet je vaker onderhoud plegen. Het blijft een mechanisch apparaat, hoeveel electronica je er ook omheen bouwt. Kijk maar naar sportwagens. Die hebben ook meer onderhoud nodig omdat alles erop is gericht dat ding zo snel mogelijk te maken. Dus lichte, maar sterke materialen, maar ook die hebben limieten. En als je er constant mee op topsnelheid rijdt, zal ie ook eerder stuk gaan/slijten.
De meeste lagers en rails die je in 3D-printers van reputabele verkopers kan kopen zijn zwaar overgespecificeerd. In het verschil in levensduur bij langzaam vs snel printen is dat tussen oneindig en nagenoeg oneindig. Wellicht moet je wat vaker de olie verversen. Misschien moet je wel eens wat sneller een riem vervangen, maar dat is het dan wel. Heel erg spannend is dat niet.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

mphilipp schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 00:02:
[...]

Dat ben ik gewoon nog steeds fundamenteel met je oneens. Het feit dat er een (mogelijk) superieure techniek is, wil nog steeds niet zeggen dat al het andere overbodig is geworden, of niet nog steeds aan de behoefte van een aantal mensen voldoet. Momenteel weten we nog niet alles van de Mk4 omdat er straks nog nieuwe firmware komt waar de input shaping actief is, en die zal dan ook nog wel eens verfijnd worden denk ik. Niet echt heel handig van Jo om daar nu al mee te pochen terwijl het nog niet helemaal af is, maar ik vermoed dat ie de releasedatum naar voren heeft gehaald omdat ze omzet begonnen te verliezen aan de Bambu's.
De bewegende massa zorgt voor een inertie die weer ongedaan moet worden gemaakt. Deze massa groeit bovendien naar mate de print vordert. Input shaping is geënt op het gegeven dat een bekende massa bekende resonanties veroorzaakt. Input shaping kan losser worden afgesteld, maar dat gaat ten koste van de te realiseren verbetering in tuning. Een bed slinger zal nooit snel kunnen bewegen omdat de massa op de Y-as gewoon te groot is daarvoor. Dat is een fundamentele beperking. Je kan dan wel allerlei truckjes willen gaan toepassen, dat verandert niks aan de fundamentele beperking die inherent is aan het paradigma.
Dat is, zoals dat in het Engels wordt gezegd, lippenstift op een varken doet om het mooier te maken. Dus leg maar eens uit hoe jij "fundamenteel" oneens bent dat deze opstelling in mechatronische zin beperkt is in printsnelheid t.o.v. paradigma's die geen lateraal bewegend bed hebben. Dat zal je vermoedelijk niet lukken. Het probleem met fundamentele beperkingen is namelijk dat het geen zaak is van aanpassen om het probleem op te lossen, het is een probleem dat inherent is aan de basisopstelling.
Maar zoals opgemerkt was de speedbenchy tijd van de Mk4 uit het demofilmpje van Jo praktisch even snel als die van een Bambu, waarbij ik wil aantekenen dat de Mk4 nog getweaked moet worden en de Bambu volgens Stefan problemen heeft met de stevigheid van de prints. Dus we mogen concluderen dat er aan beide machines nog wat moet gebeuren, maar de resultaten grofweg hetzelfde zijn.
Hoezo dan 'bedslingers zijn obsolete?'. Ik zie het nog niet. Maar dan nog, wat zou dat als ik meer prijs stel op bouwkwaliteit, betrouwbaarheid e.d. die ik van een Prusa gewend ben? (sprekende als de hypotetische Prusa klant). Blijkbaar zijn er genoeg mensen die naar meer zaken kijken dan naar een lage prijs en een speedbenchy.

Ik heb al eerder gezegd dat wat iemand vindt van een bepaalde technologie irrelevant is zolang er mensen zijn die het willen kopen. Ik denk dat er nog steeds een case te maken is voor een apparaat als de Prusa i3 Mk4, en dat bewijzen de mensen die 'm zelfs nu al bestellen. De prijs voor een gebouwde Mk4 vind ik een beetje te gortig, maar blijkbaar zijn er zat mensen die 'm gewoon bestellen.
Nee, niet praktisch even snel, ca.20 à 25% langzamer. Op een klein printje een paar minuten, maar op een print van een dag kan dat zo 5 à 6 uur schelen. Dat is te veel om nog praktisch even snel te noemen. Nu er voor dezelfde prijs dus snellere printers zijn die vergelijkbare resultaten krijgt is het alleen nog de vraag of dat met dezelfde ondersteuning kan. Maar van wat ik nu zie lijkt dat wel het geval te zijn bij Bambu. Maar Bambu zal niet de enige zijn, maar slechts de eerste van velen. Er is gewoon een moment dat de stand der techniek door gaat werken in wat er allemaal mogelijk is. Op dat moment zal de verouderde techniek nog even dooretteren, maar zeker niet meer de standaard zijn. En of ze dan nog verkocht worden van ondergeschikt belang. Er werden ook nog lang auto's verkocht met een carburateur, maar iedereen wist dat die techniek niet het eeuwige leven had. Dito voor auto's met een apart chassis en koetswerk. Jij koopt toch ook geen printer meer waar draadeinden een structureel onderdeel van de printer vormen? De bedslinger is overbodig geworden, of op staat op zijn minst op het punt dat te worden. En ja, de prijs kan dat dooretteren nog wat langer laten duren, maar dat doet niks af aan het achterhaald zijn van het paradigma in de huidige markt.
We kunnen hier nog weken over halen en trekken, maar laten we maar gewoon afwachten wat de praktijkervaringen zijn over een maand of wat. Dan is het stof neergedaald en de hypertrain ook het land uit en kunnen we kijken wat ie echt kan. Er is inmiddels ook al wat ervaring met de Bambu printers en helemaal feilloos zijn die ook niet (welke printer wél?). En dan nog? Er zijn tenslotte ook nog steeds mensen die Franse auto's kopen, iets dat ik dan weer niet begrijp :+
Ik ben het gewoon niet eens met je, toch wel redelijk vaak gebrekkige, analyse en ik zal daar gewoon commentaar op leveren als dat mij nodig lijkt. Voor zover ik daar de tijd voor heb.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

mphilipp schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:34:
[...]

Ik weet niet zo zeker of ze bewust het frame licht maken. De alu extrusions zijn gewoon handig om te monteren en zaken op te monteren. Er is ook nog de SKTank, die volgens mij gewoon plaatstaal gebruikt. Ook leuk. Maar volgens mij duurder dan extrusions en je moet er gaten in boren om de rest van het spul te monteren.
Geen boor nodig, als ik de video's van Nero 3D mij goed herinner. En verder heeft staal natuurlijk het voordeel dat je een solide basis geeft die ook nog eens relatief stijf is.

[ Voor 9% gewijzigd door ocf81 op 16-04-2023 15:38 ]

© ocf81 1981-infinity

harley schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 21:35:
De sovol SV06 heeft zijn 1e testprintjes gedraaid.

de hele printer staat binnen een kwartier in elkaar, dan het Z-Alignen, Auto bed levelen en printen maar.
1e was een 1x1x1cm blokje met een H erin, dacht eerst dat het helemaal misging, maar cura vond voor die 1 mm naar binnen dat er toch een support nodig was :+
[Afbeelding]

Daarna nog 2 blokjes met een M en een T erin alleen nu op de bovenkant ( wat logischer is.
1e blokje op 175graden 60 mm/s ( had het niet in de gaten dat cura daarop ingesteld stond)
2e blokje op 195 80mm/s, die leek op de top niet helemaal geweldig dus 3e blokje op 185 80mm/s.
Daarna onderstaand logo,

[Afbeelding]
De details in de kleine letters vallen me iets tegen en ik heb geen flauw idee waarom er enkele kruisende lijnen zo opvallen, ook de "swoosh" vertoont best wel wat relief.
Is dat toch een te hoge of lage temperatuur ? Of te snel ( stond nu op 80mm/s)

Morgen geen tijd, maar zondag eens een benchy printen.

Wel al nieuwe rolhouder nodig.
Pla zwart 1kg rol waren op dus had een 2kg rol besteld. Maar die past niet op de huidige houder want dan komt ie op de bovenste support :(
De details van de kleine letters lijken mij wel conform verwachtingen van een FDM printer met 0,4mm nozzle. Hoe zag dit eruit in de slicer?

De streepjes zijn denk ik een stappenmotor die naar de eerstvolgende stap springt. Misschien is er iets met de driver, maar dat weet ik niet zeker. Had je Z-hop aanstaan in de slicer?

© ocf81 1981-infinity

• harley
ocf81 schreef op zondag 16 april 2023 @ 15:42:
[...]

De details van de kleine letters lijken mij wel conform verwachtingen van een FDM printer met 0,4mm nozzle. Hoe zag dit eruit in de slicer?

De streepjes zijn denk ik een stappenmotor die naar de eerstvolgende stap springt. Misschien is er iets met de driver, maar dat weet ik niet zeker. Had je Z-hop aanstaan in de slicer?
Geen flauw idee wat betreft de Z hop moet echt nog eens even heel goed in cura gaan kijken want er zijn wel veel instellingen qua printopties waarvan ik vermoed dat ik de meeste gewoon met rust moet laten ;)

Maar op de meegeleverde SD stond ook een Benchy dus die vandaag maar geprint, wel in de Gcode de temp naar 195graden aangepast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F_Svr7805rERzDX5GKHYO95S37E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DtKbilw8Y0XDAoPKKZXJyPy6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aRlRCJ6Kleh49ZI5xsOTXk3zHSs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qjVioNSL8cRzCSBIvb9T5jEz.jpg?f=fotoalbum_large

Vind het resultaat niet slecht, vraag me alleen af of dak "beter" of iig smoother kan.

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Tja, er lijkt een heel klein beetje filament te lekken aan het einde van een lijn. Maar in mijn ogen is het niet zo extreem dat het van een problematisch niveau is. Dat is denk ik een zaak van pressure advance/linear advance inregelen. Maar afgezien daarvan is de kwaliteit van deze benchy wel normaal voor een FDM printer, wat mij betreft.

[ Voor 4% gewijzigd door ocf81 op 16-04-2023 19:59 ]

© ocf81 1981-infinity

• InflatableMouse
@harley ik ben te lui om terug te scrollen en bladeren, wat was de snelheid waarop je dat geprint hebt?

• mphilipp
ocf81 schreef op zondag 16 april 2023 @ 15:37:
[...]
Geen boor nodig, als ik de video's van Nero 3D mij goed herinner. En verder heeft staal natuurlijk het voordeel dat je een solide basis geeft die ook nog eens relatief stijf is.
Nee, ik bedoel als je als fabrikant besluit plaatstaal te gebruiken, moet je wat meer werk verzetten. Alles moet geboord worden op verschillende plekken. Alu extrusions zijn iets makkelijker om te verwerken en lekker goedkoop. Ook later makkelijk als je iets aan je printer gaat rommelen. Dan is zo'n plaatstalen kreng iets lastiger.

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Vandaag de TAP bed level sensor gemonteerd op mijn Voron 2.4, de nieuwe versie die wel voor 24V geschikt is als het goed is. Had eerst de stock versie met de inductieve sensor die berucht is dat hij het begeeft met langdurige warmte.

Wel even wat stoeien met de Klipper configuratie en de clean brush nog niet op het juiste moment, maar eerste indruk is wel heel erg mooi, herhaalbare nauwkeurigheid van 0.002mm en een hele mooie 1e layer op alle plekken van het 30cm bed.

Kan nog wel wat meer tuning gebruiken, heb nog een klein beetje under extrusion op de eerste laag, voor de zekerheid ook maar even een extrusion test gedaan en die gaat helemaal prima, exact 10cm doorvoer. Ik denk zelf iets in de slicer aanpassen, wat denken jullie ?

PVoutput van mijn 4950Wp

mphilipp schreef op zondag 16 april 2023 @ 19:02:
[...]

Nee, ik bedoel als je als fabrikant besluit plaatstaal te gebruiken, moet je wat meer werk verzetten. Alles moet geboord worden op verschillende plekken. Alu extrusions zijn iets makkelijker om te verwerken en lekker goedkoop. Ook later makkelijk als je iets aan je printer gaat rommelen. Dan is zo'n plaatstalen kreng iets lastiger.
Ja, qua productie is staal inderdaad wel duurder dan een aluminiumprofiel. Ik denk dat je dit met lasersnijden of een CNC-machine zou doen, in combinatie met een buigmanchine om de zaken te buigen op de juiste plekken. Dat schaalt wat beter en is nauwkeuriger :)

© ocf81 1981-infinity

• harley
InflatableMouse schreef op zondag 16 april 2023 @ 18:00:
@harley ik ben te lui om terug te scrollen en bladeren, wat was de snelheid waarop je dat geprint hebt?
het benchy bootje ?
Geen idee want die file was al op de SD kaart aanwezig.
Maar als ik hem in Cura open dan geeft ie aan dat er niks te wijzigen valt.
De hotend temp wist ik dat in Gcode dat M104 dat bepaalt dus die kon ik wel aanpassen.

[ Voor 5% gewijzigd door harley op 16-04-2023 20:17 ]

• InflatableMouse
Pixelmagic schreef op zondag 16 april 2023 @ 19:36:
Vandaag de TAP bed level sensor gemonteerd op mijn Voron 2.4, de nieuwe versie die wel voor 24V geschikt is als het goed is. Had eerst de stock versie met de inductieve sensor die berucht is dat hij het begeeft met langdurige warmte.

Wel even wat stoeien met de Klipper configuratie en de clean brush nog niet op het juiste moment, maar eerste indruk is wel heel erg mooi, herhaalbare nauwkeurigheid van 0.002mm en een hele mooie 1e layer op alle plekken van het 30cm bed.

Kan nog wel wat meer tuning gebruiken, heb nog een klein beetje under extrusion op de eerste laag, voor de zekerheid ook maar even een extrusion test gedaan en die gaat helemaal prima, exact 10cm doorvoer. Ik denk zelf iets in de slicer aanpassen, wat denken jullie ?
Misschien dat je het al weet (en ik weet niet wat jij al weet :X ), voor wat betreft extrusion zijn er twee aspecten. filament extrusie lengte en flow. Die laatste is volume. Als je filament van 1.75mm niet binnen de gegeven toleranties is geproduceerd en er bv 3% te dik is, extrudeer je dus eigenlijk te veel, ondanks dat je exact 100mm filament extrudeert.

Wat ik altijd even doe met elke nieuwe rol filament is de flowrate testen, Superslicer heeft hier een calibratietest voor, maar je kan dat zelf ook met een bed level test van 1 laag hoog. Zorg dat je z offset goed is (echt goed dus) en dan pas ik de extrusion multiplier aan naar bv 0.95 of 1.05. Soms neem ik de moeite om 0.93 of 1.08 te pakken maar als het meer dan 10% is dan ga ik nadenken wat er elders mis kan zijn. Meestal is het offset die toch niet zo goed was als ik dacht ;).

• InflatableMouse
harley schreef op zondag 16 april 2023 @ 20:09:
[...]

het benchy bootje ?
Geen idee want die file was al op de SD kaart aanwezig.
Maar als ik hem in Cura open dan geeft ie aan dat er niks te wijzigen valt.
De hotend temp wist ik dat in Gcode dat M104 dat bepaalt dus die kon ik wel aanpassen.
Ah ok. Ik vind dat tie er wel heel goed uit ziet verder hoor. Hoe lang duurde die ongeveer?

• harley
InflatableMouse schreef op zondag 16 april 2023 @ 20:11:
[...]

Ah ok. Ik vind dat tie er wel heel goed uit ziet verder hoor. Hoe lang duurde die ongeveer?
1 uur en 53 minuten.

• InflatableMouse
Dat klinkt als een normale printsnelheid, dan mag die er ook goed uitzien.

Meestal als ik een benchy zie dan denk ik aan hoge snelheden van 20 minuten of minder maar dat hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn. Ik heb nog nooit een benchy geprint (echt waar!) maar als ik hem slice op 100mm/s dan zegt tie er een 1 uur 20 over te gaan doen.

Het is een principe geworden. Ik ga de verleiding om hem te printen weerstaan. Geen benchies voor mij! >:)

• Bloodhoundje
Zo, vandaag even tijd besteed aan finetuning en input shaper / pressure advance af te regelen. Gelijk ook mijn belts gelijk gespannen en een paar losgetrilde bouten opnieuw vastgezet. Resultaat mag er wezen. Morgen nog wat dimensie finetunen en dan ben ik komende tijd klaar.

Eerst een fototje na het afstellen van de belts. De printer staat op een grote houten plank met 4 zwenkwielen (met rem erop). Dus daardoor is er iets meer trilling in het geheel bij de 500mm Vcore 3:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4X-ZKcDgtLa3j5XiUOXhex3f9fI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hK5OgbqZW9EULakSe1YxdRoB.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ArdNkI662V90aFhcFK_th1z2yGs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Zf9p6hfq5j6BdHYwARhRYp6m.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bO_a054OV3wQLcraYnvnvRySzeI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EZDgOcmSm8mksmqkuIH1O5dA.png?f=user_large

De balans tussen snelheid en schoonheid is altijd een uitdaging. Ik kan dubbel zo snel printen alleen lever ik dan in op uiterlijk en slijt de printer veel sneller. Dus voor nu helemaal tevreden met deze snelheden.
En dan uiteraard het resultaat van het harde werk. Links voor het afstellen, rechts na het afstellen. In de linker situatie was ook mijn sherpa mini nog niet perfect ingeregeld met aantal steps voor filament feedrate B) .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJzJhRAEO9gn-FSJ_huLOMqNNvQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mCJivsAvpDdpJs8HRufhb4e8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kr7QKkd64-fet5x9Egd3sxNhIHk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uHEHad3Z6xbRVv1g5KDnkCep.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_hT7zS-q_JuJhNc3VVococuHME8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/17leEujZPjwSbWlcVPIih1Ap.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fILfBAFkkSHkLns88cBaObxPY7U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k0kqIqbFFk2Ys6HHg8l0EeET.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZngvkFHdQ5_W7PTQgFqx22M9D0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UiTFIT47ix8EUSV3jViKdngq.jpg?f=fotoalbum_large

En nu tijd om mijn bed op te zoeken en het weekend af te sluiten :+ :w .
Zijn beide blokjes geprint met dezelfde snelheid in de slicer?

© ocf81 1981-infinity

• InflatableMouse
@Bloodhoundje Goed bezig! >:)

Je zou infill / perimeter encroachment iets omhoog kunnen gooien. In Superslicer heet die zo in elk geval. Staat default op 18%, ik zou even proberen met 20% of desnoods 25%. Dan verdwijnen als het goed is die stiknaadjes in je eerste en top layers.

Ik heb ondertussen ook alle 3 miljoen boutjes en schroefjes weer aangedraaid, er rammelt hoorbaar nog iets metaligs tijdens de resonantie test, ik vermoed iets met de gantry of toolhead maar heb het nog niet kunnen vinden. Zit de de grafiek rond de 125Hz maar tijdens printen weinig last van. Gisterenavond ook de ringing tower geprint (zonder PA en input shaping, volgens de klipper instructies met oplopende accelleratie elke 5mm. Ik zie nagenoeg geen echo's, heel klein beetje in de X en wat hoeken die een beetje uitpuilen wat met pressure advance gemakkelijk is op te lossen. Ga ik vandaag mee verder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TXVi90-AIbydmD-MSLJtEB96KcE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UlmZhmBj0IAWUFav7lPt1IsP.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3XLEKc5OOBPYf0csqgUE-JFOHU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uFqfkoYZ9hI2CaRtele3G15o.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GYDDxt5UER-lkstZ6KgGP4TzHME=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kngq5ifoFQWo1CFa7cwzvfU4.png?f=user_large

• Bloodhoundje
ocf81 schreef op maandag 17 april 2023 @ 01:05:
Zijn beide blokjes geprint met dezelfde snelheid in de slicer?
Yes, beide zijn met dezelfde snelheid geprint, het enige verschil is dat de printer nu gefinetuned is.
InflatableMouse schreef op maandag 17 april 2023 @ 08:25:
Je zou infill / perimeter encroachment iets omhoog kunnen gooien. In Superslicer heet die zo in elk geval. Staat default op 18%, ik zou even proberen met 20% of desnoods 25%. Dan verdwijnen als het goed is die stiknaadjes in je eerste en top layers.
Goede tip! Deze stond bij mij nog aan de lage kant van 15% in Simplify3D :) .

Ik ga straks nog wat verschillende maten calibratie kubussen printen om laatste puntjes op de i te zetten, en dan wat verschillende gaten printen om te checken of inner diameters ook goed matchen nu :9 .

• harley
InflatableMouse schreef op zondag 16 april 2023 @ 21:46:
[...]

Dat klinkt als een normale printsnelheid, dan mag die er ook goed uitzien.

Meestal als ik een benchy zie dan denk ik aan hoge snelheden van 20 minuten of minder maar dat hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn. Ik heb nog nooit een benchy geprint (echt waar!) maar als ik hem slice op 100mm/s dan zegt tie er een 1 uur 20 over te gaan doen.

Het is een principe geworden. Ik ga de verleiding om hem te printen weerstaan. Geen benchies voor mij! >:)
wilde het eerst ook niet, maar het is wel een goede test en veel vergelijkingsmateriaal online te vinden. Ben ook niet ontevreden met het resultaat voor de prijs van de printer.
Merk wel dat ondanks dat ie op het oog er symetrisch uitziet, voelt de linkse boegrand is minder grof dan de rechterboegrand, geen flauw idee waarom.

Vandaag eerste echte "grote" print aangezet, houder voor mijn telefoon met kabeluitsparing.
Maar het lijkt alsof de ene laag gladder is als de volgende laag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_vizEo2SUxMg92YfkgwewmPDA_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d9VOpJwrEPo4U9JX2I4YeMf5.jpg?f=fotoalbum_large

De laag die gladder is wordt van linksboven naar rechtsonder geprint, de volgen van rechtsboven naar linksonder maar die lijkt toch echt grovere lijnen te hebben. eens even induiken waarom dat is en of ik daar niets aan kan doen.

• InflatableMouse
@harley lijkt het zo of voel je het ook?

Op het zicht kan slagschaduw zijn. Is dit de eerste laag of is het met elke daarop volgende laag ook het geval? Als dat zo is, geen idee hoe dat kan komen, klinkt bijna als een mechanisch iets.

• mphilipp
Zucht...ik heb er weer eens last van...twijfels... :+
Ik zit er nu heel erg hard over na te denken mijn Prusa XL order te cancellen en toch maar een Voron 2.4 R2 te bouwen. Ja, ik heb dan geen toolchanger, waar ik eigenlijk erg gecharmeerd van ben, maar goed. Ik heb dan wél een printer die 'out of the box' alles meteen goed doet. Ik heb de indruk dat de XL, net als de Mk4, toch nog niet helemaal af is en er nog van alles aan getweaked wordt en je pas na een jaar een soort van final product hebt. Hoe gek het ook klinkt voor een DIY printer, de Voron is inmiddels zo veel gebouwd dat er heel erg veel kennis van beschikbaar is, dus als er iets is heb je redelijk snel een oplossing. En ik verwacht niet dat ik heel extreme zaken ga doen. Ik zou 'm uiteraard wel zo goed mogelijk willen afstellen en tunen, maar dan goede kwaliteit op een goede snelheid.

En ik kan natuurlijk later nog een ERCF bouwen, maar daar moet ik een beetje onderzoek naar doen. Ik weet niet of dat een heel erg stabiele en betrouwbare oplossing is. En dan zit je natuurlijk weer met een boel afval, een van de redenen om die toolchanger van de XL te willen, maar ja...€3500 tegen €2000 voor een Voron met een ERCF is ook weer een verschil. Alleen kun je dan niet heel efficient gebruik maken van multi-material (niet color) voor bv support. Als je dat met zo'n MMU doet, is dan niet zo handig (PLA en PETG bv door elkaar wordt lastig ivm temperatuurverschil). Maar goed, ik kan altijd nog een XL kopen en de Voron verkopen of wat dan ook.

Dus ja...moeilijk. Nou moet ik zeggen dat ik sinds de pre-order denk ik wel 3-4-5 keer zulke momenten gehad heb... :+ Je vraagt jezelf steeds af of het wel de moeite waard is. En de XL ís wat mij betreft ook een heel interessante printer met best wel wat innovaties van Prusa zelf. Maar ja, de Voron kan ik in principe nu hebben en dan weet ik ook redelijk zeker dat ie meteen goed kan presteren.

• InflatableMouse
mphilipp schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:08:
Zucht...ik heb er weer eens last van...twijfels... :+
Ik zit er nu heel erg hard over na te denken mijn Prusa XL order te cancellen en toch maar een Voron 2.4 R2 te bouwen. Ja, ik heb dan geen toolchanger, waar ik eigenlijk erg gecharmeerd van ben, maar goed. Ik heb dan wél een printer die 'out of the box' alles meteen goed doet. Ik heb de indruk dat de XL, net als de Mk4, toch nog niet helemaal af is en er nog van alles aan getweaked wordt en je pas na een jaar een soort van final product hebt. Hoe gek het ook klinkt voor een DIY printer, de Voron is inmiddels zo veel gebouwd dat er heel erg veel kennis van beschikbaar is, dus als er iets is heb je redelijk snel een oplossing. En ik verwacht niet dat ik heel extreme zaken ga doen. Ik zou 'm uiteraard wel zo goed mogelijk willen afstellen en tunen, maar dan goede kwaliteit op een goede snelheid.

En ik kan natuurlijk later nog een ERCF bouwen, maar daar moet ik een beetje onderzoek naar doen. Ik weet niet of dat een heel erg stabiele en betrouwbare oplossing is. En dan zit je natuurlijk weer met een boel afval, een van de redenen om die toolchanger van de XL te willen, maar ja...€3500 tegen €2000 voor een Voron met een ERCF is ook weer een verschil. Alleen kun je dan niet heel efficient gebruik maken van multi-material (niet color) voor bv support. Als je dat met zo'n MMU doet, is dan niet zo handig (PLA en PETG bv door elkaar wordt lastig ivm temperatuurverschil). Maar goed, ik kan altijd nog een XL kopen en de Voron verkopen of wat dan ook.

Dus ja...moeilijk. Nou moet ik zeggen dat ik sinds de pre-order denk ik wel 3-4-5 keer zulke momenten gehad heb... :+ Je vraagt jezelf steeds af of het wel de moeite waard is. En de XL ís wat mij betreft ook een heel interessante printer met best wel wat innovaties van Prusa zelf. Maar ja, de Voron kan ik in principe nu hebben en dan weet ik ook redelijk zeker dat ie meteen goed kan presteren.
Zoals je misschien weet heb ik onlangs een Voron in huis gehad en ik moet zeggen dat ik aardig onder de indruk ben. In elkaar geknutseld door een scholier die geen technische opleiding volgt en ding printte na wat filament instellen en z-offset direct goed. Bed mesh over 350 was binnen 0.1mm variance, en 200mm/s met 5000 accel zonder noemenswaardige echoing of ringing en ook nog op een paar honderste nauwkeurig in dimensies.

Met mijn Ratrig stoei ik eigenlijk te veel. De plastic creep is immens (boutjes komen continue los, ook in abs) en de bed mesh is acceptabel binnen marges, maar varieert 10x op een dag. Ik word daar ook kriegel van. Eindelijk na 2 dagen kloten print tie op het niveau van de Voron die dat in 10 minuten na uitladen.

Mijn volgende printer wordt vrijwel zeker een vzBot 330 met alles in aluminium. Je hoeft er niet hard en snel mee te printen, maar de prints die ik heb gezien op 200mm/s zijn redelijk spectaculair. En omdat alles alu is, geen loskruipende boutjes meer. Ik weet het nog niet (we hebben de Voron niet lang genoeg in de familie) maar mijn verwachting is dat die ook dat plastic creep heeft en dat daar ook boutjes in los gaan komen.

• mphilipp
InflatableMouse schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:06:
Mijn volgende printer wordt vrijwel zeker een vzBot 330 met alles in aluminium.
Heb ik ook naar gekeken. Beestachtige machine. Maar ik denk dat die toch meer voor de gevorderen is. Voron begint onderhand mainstream te worden lijkt het wel. Er zijn dus ook meer mods, meer community support. Ook wordt die VzBoT best kostbaar als je al die alu parts wil hebben.

Overigens, een ander voordeel van de Voron tov de XL is dat de Voron al een enclosure heeft, waar die voor de XL nog moet komen, en als ik naar de prijs van de Prusa Enclosure voor de Mk3/4 kijk, zal dat ook weer rond de €500 gaan kosten. Dat wordt een klein beetje te gek. Keuzes...

Ik zag overigens onlangs dat iemand een toolchanger had gebouwd voor de Voron. Volgens mij een Trident, want het zou op die variant van de Voron makkelijker zijn. Maar ja, dat is hobbywerk van iemand en ik vermoed dat het niet zomaar plug&play is. Wie weet.

[edit]
Kun je niet, om die plastic creep te voorkomen, locktite paars of blauw gebruiken? Dan komt het toch niet meer zo snel los? Op bijvoorbeeld een grub screw doe je rood, en op de onderdelen van je mechanische systeem lijkt mij blauw wel ok. Je haalt dat ding niet elke week uit elkaar. Waar je wel regelmatig verwacht aan te moeten werken kun je het ofwel weg laten of paars gebruiken. Of werkt dat niet zo goed in de praktijk?

[ Voor 17% gewijzigd door mphilipp op 17-04-2023 17:10 ]

• InflatableMouse
mphilipp schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:59:
[...]

Heb ik ook naar gekeken. Beestachtige machine. Maar ik denk dat die toch meer voor de gevorderen is. Voron begint onderhand mainstream te worden lijkt het wel. Er zijn dus ook meer mods, meer community support. Ook wordt die VzBoT best kostbaar als je al die alu parts wil hebben.
Ik verwacht rond de 2 a 2.5K als je zelf sourced in de EU.De Kits op AliExpress zijn 1500 (+300 euro verzendkosten) voor de alu versie.

Je hebt helemaal gelijk natuurlijk als het aankomt op kennis, mods, support dat je bij de Voron beter zit. Ik denk als je een Voron in elkaar kan knutselen, dan lukt een vzbot ook ;) voor de rest moet je nog even geduld hebben :9 .

Het jeukt hier ook maar verstandig is het niet. Ik denk dat ik toch nog even de Ratrig houd, betere parts zelf printen en dan toch maar de upgrade naar 3.1 met enclosure 2.
Ik denk dat je jezelf de bekende vragen omtrent een printeraanschaf moet stellen:
"Wil ik sleutelen of wil ik een printer die het doet?" Als je een ERCF of een toolchanger op je Voron gaat doen zal je van de eerste categorie naar de tweede tweede naar de eerste verhuizen.
Wat mag het kosten? Een Voron bouwen kost natuurlijk ook weer aardig wat tijd en het is altijd de vraag of je deze zonder verlies kan verkopen.

En verder:

Wil ik de opportunity cost opgeven die met het annuleren van de order gepaard gaat? Helemaal als je ¾ van de rit van het wachten al hebt uitgezeten, kan ik mij voorstellen dat alsnog opgeven wel wat zuur is als je al zo lang hebt gewacht. Dat dan afgezet tegen een nog niet bewezen toolchanger voor bijvoorbeeld een Trident maakt het wel wat lastiger.

Ik zou zelf niet zo snel voor een ERCF gaan, het lijkt er op dat die dingen toch vaak lastig zijn in te regelen. Vergelijkbaar met de MMU2S, naar het schijnt. *

* Vrijwaring: Ik heb geen praktische ervaring ermee, dus alles wat ik er van weet is wat ik ervan gelezen/gezien heb.

[ Voor 16% gewijzigd door ocf81 op 17-04-2023 21:40 . Reden: omkeren categorie printer (n.a.v. feedback Pixelmagic) ]

© ocf81 1981-infinity

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-12 22:39

Sebazzz

3dp

Ik heb al een tijd niet meer besteld op AliExpress en Banggood. Waar halen jullie je supplementaire ijzerwaren voor je prints?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

ocf81 schreef op maandag 17 april 2023 @ 17:40:
Ik denk dat je jezelf de bekende vragen omtrent een printeraanschaf moet stellen:
"Wil ik sleutelen of wil ik een printer die het doet?" Als je een ERCF of een toolchanger op je Voron gaat doen zal je van de eerste categorie naar de tweede verhuizen.
Wat mag het kosten? Een Voron bouwen kost natuurlijk ook weer aardig wat tijd en het is altijd de vraag of je deze zonder verlies kan verkopen.

En verder:

Wil ik de opportunity cost opgeven die met het annuleren van de order gepaard gaat? Helemaal als je ¾ van de rit van het wachten al hebt uitgezeten, kan ik mij voorstellen dat alsnog opgeven wel wat zuur is als je al zo lang hebt gewacht. Dat dan afgezet tegen een nog niet bewezen toolchanger voor bijvoorbeeld een Trident maakt het wel wat lastiger.

Ik zou zelf niet zo snel voor een ERCF gaan, het lijkt er op dat die dingen toch vaak lastig zijn in te regelen. Vergelijkbaar met de MMU2S, naar het schijnt. *

* Vrijwaring: Ik heb geen praktische ervaring ermee, dus alles wat ik er van weet is wat ik ervan gelezen/gezien heb.
MMU2 kán prima werken als je hem héééél secuur bouwt en in regelt, dan kan hij best goed en betrouwbaar werken. Ga je 100en keren in een print wisselen, dan zal het best een keer mis gaan. Probleem is dat er slechte feedback wordt gegeven, dat zou met de MMU3 beter gaan worden, die €99 wil ik best investeren om te proberen als ik eerlijk ben.

De ERCF ziet er als een fantastisch project uit (ik ben een bouwer/knutselaar) en misschien dat die er voor de Voron nog wel eens gaat komen. Ik neem trouwens aan dat je de eerste regel omgedraaid hebt aangaande verhuizen :+

PVoutput van mijn 4950Wp

• mphilipp
ocf81 schreef op maandag 17 april 2023 @ 17:40:
"Wil ik sleutelen of wil ik een printer die het doet?" Als je een ERCF of een toolchanger op je Voron gaat doen zal je van de eerste categorie naar de tweede verhuizen.
Die toolchanger is wat mij betreft op een Voron een afterthought. Ik gaf volgens mij al aan dat dat niet echt een bewezen ding is. Voor zo'n ERCF gaat dat in iets mindere mate op. Ik zag al in de Discord dat er druk aan gewerkt wordt en het is niet iets dat ik persé nu wil.
Ik ben niet zo bang om wat te sleutelen, maar er is een verschil tussen iemand die steeds weer iets zoekt om aan te passen en iemand die zo'n ding in elkaar zet en klaar is. Zo kun je een Voron (of welke andere DIY printer) ook gebruiken. Tenzij je constant op zoek bent naar de volgende milliseconde snelheidswinst. Zo ben ik niet.

Verkopen zonder verlies is a fools' errand. Natuurlijk verlies je op zo'n ding als je 'm verkoopt.

Ik ben er nog niet helemaal uit, en na zo lang wachten opgeven klinkt gek, maar het is natuurlijk niet dat ik al die tijd zonder heb gezeten. Ik ben nog steeds overtuigd van de kracht van die XL. Maar ik zie ook wel dat ie volgens mij voorlopig nog niet af is. En in welk tempo de updates komen is onduidelijk. Daarbij kost ie echt nogal wat. Dus ik kan 2 dingen doen: kiezen voor de single of dual toolhead en dan ben ik grofweg voor hetzelfde bedrag klaar als dat ik een Voron zou pakken. Ik kan later altijd nog naar de 5 toolhead overgaan. Of ik kan cancellen en nu gaan voor een Voron. Elke keuze heeft zijn voors en tegens, die voor iedereen weer anders gewogen worden.

Daarom begon ik ook met 'zucht'... :+

• mphilipp
Pixelmagic schreef op maandag 17 april 2023 @ 20:33:
[...]
De ERCF ziet er als een fantastisch project uit (ik ben een bouwer/knutselaar) en misschien dat die er voor de Voron nog wel eens gaat komen.
Er zijn een aantal mods waaruit je kunt concluderen dat er best wel wat mensen zo'n ding hebben gebouwd en er wat probleempjes mee hadden. Maar zo te zien is het met die mods wel redelijk gefixed. Het mooie aan die ERCF is dat je zelf kunt bepalen hoeveel spools je kunt gebruiken. Maar het is natuurlijk een complex ding, zo'n MMU. Ook op de Bambu waren in het begin wat probleempjes die inmiddels gefixed zijn. Behalve dan de verschillende spool afmetingen. Dat moet je dan weer oplossen met een community mod (Hydra).

Er is ook nog (op papier) de pellet extruder voor de ERCF. Die is er nog (lang) niet, maar beloofde wel erg handig te zijn als alternatief voor zo'n poop chute zeg maar.

• InflatableMouse
@ocf81 Tipje voor de eerste post, deze webshop is best goed vind ik zelf (aantal keer al besteld), respectabele prijzen en aardig aanbod in zowel onderdelen als filamenten.

https://www.tinytronics.nl/shop/nl/3d-printen

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

mphilipp schreef op maandag 17 april 2023 @ 20:50:
[...]

Er zijn een aantal mods waaruit je kunt concluderen dat er best wel wat mensen zo'n ding hebben gebouwd en er wat probleempjes mee hadden. Maar zo te zien is het met die mods wel redelijk gefixed. Het mooie aan die ERCF is dat je zelf kunt bepalen hoeveel spools je kunt gebruiken. Maar het is natuurlijk een complex ding, zo'n MMU. Ook op de Bambu waren in het begin wat probleempjes die inmiddels gefixed zijn. Behalve dan de verschillende spool afmetingen. Dat moet je dan weer oplossen met een community mod (Hydra).

Er is ook nog (op papier) de pellet extruder voor de ERCF. Die is er nog (lang) niet, maar beloofde wel erg handig te zijn als alternatief voor zo'n poop chute zeg maar.
Ik dacht dat de ERCF al een hele poos bestaat, vraag mezelf af of het een ontwerp van het Voron team is of dat het iets is dat ze "geadopteerd" hebben. Ik heb wel het beeld dat aangaande ontwerp het Voron team het wel voor elkaar kunnen krijgen, mits er voldoende aandacht voor is. Tegelijk zal het me niet verbazen als er een andere route gekozen gaat worden, richting toolchange of AMS bijvoorbeeld.

PVoutput van mijn 4950Wp

mphilipp schreef op maandag 17 april 2023 @ 20:36:
[...]

Die toolchanger is wat mij betreft op een Voron een afterthought. Ik gaf volgens mij al aan dat dat niet echt een bewezen ding is. Voor zo'n ERCF gaat dat in iets mindere mate op. Ik zag al in de Discord dat er druk aan gewerkt wordt en het is niet iets dat ik persé nu wil.
Ik ben niet zo bang om wat te sleutelen, maar er is een verschil tussen iemand die steeds weer iets zoekt om aan te passen en iemand die zo'n ding in elkaar zet en klaar is. Zo kun je een Voron (of welke andere DIY printer) ook gebruiken. Tenzij je constant op zoek bent naar de volgende milliseconde snelheidswinst. Zo ben ik niet.

Verkopen zonder verlies is a fools' errand. Natuurlijk verlies je op zo'n ding als je 'm verkoopt.

Ik ben er nog niet helemaal uit, en na zo lang wachten opgeven klinkt gek, maar het is natuurlijk niet dat ik al die tijd zonder heb gezeten. Ik ben nog steeds overtuigd van de kracht van die XL. Maar ik zie ook wel dat ie volgens mij voorlopig nog niet af is. En in welk tempo de updates komen is onduidelijk. Daarbij kost ie echt nogal wat. Dus ik kan 2 dingen doen: kiezen voor de single of dual toolhead en dan ben ik grofweg voor hetzelfde bedrag klaar als dat ik een Voron zou pakken. Ik kan later altijd nog naar de 5 toolhead overgaan. Of ik kan cancellen en nu gaan voor een Voron. Elke keuze heeft zijn voors en tegens, die voor iedereen weer anders gewogen worden.

Daarom begon ik ook met 'zucht'... :+
Ja, oké. Ik snap je twijfels wel. Ik zou voor dat bedrag eigenlijk ook meer zekerheid willen zien. Maar goed, dat gaat niet gebeuren totdat Prusa wat zich wat professioneler op gaat stellen in de communicatie. Wat mij betreft komt Prusa toch min of meer over als een clubje hobbyisten als het gaat om de opstelling richting het publiek.

Ik dacht je te kunnen helpen door die vragen te stellen. Hoe kunnen wij je anders helpen?

© ocf81 1981-infinity

• mphilipp
Pixelmagic schreef op maandag 17 april 2023 @ 21:18:
[...]
Ik dacht dat de ERCF al een hele poos bestaat, vraag mezelf af of het een ontwerp van het Voron team is of dat het iets is dat ze "geadopteerd" hebben. Ik heb wel het beeld dat aangaande ontwerp het Voron team het wel voor elkaar kunnen krijgen, mits er voldoende aandacht voor is. Tegelijk zal het me niet verbazen als er een andere route gekozen gaat worden, richting toolchange of AMS bijvoorbeeld.
Het is denk ik zelfs een geheel losstaand project. Op de website van Voron Design zie je de ERCF niet staan, en de Github pagina is apart. Het is wel ontworpen voor de Voron, maar kan aangepast worden zodat ie het doet op elke Klipper of RRP printer. Momenteel werkt ie (out of the box) alleen met de Afterburner en niet de Stealthburner omdat ie ontworpen is om gebruik te maken van de filament sensor in de extruder om te zien of het filament correct geladen is. Daar zijn uiteraard weer fixes en workarounds voor, in afwachting van de officiële release. Alles is open source, dus iedereen, inclusief het Voron Design team heeft zijn input gegeven. Nero3D, die ook in het Voron team zit, heeft er een paar streams aan gewijd.

Er zijn meerdere mensen met een toolchanger bezig. Of het hoog op de lijst van het Voron team staat weet ik niet. Er wordt denk ik heel veel geroepen qua wensen en dan moet je keuzes maken. Ik vind het al heel wat dat ze de drie modellen die ze nu hebben kunnen onderhouden. Als je het nivo zien van de build manuals en het support systeem dat er via de community is, heb je eigenlijk al veel meer dan menig gevestigd fabrikant kan bieden. Je moet wel handig zijn natuurlijk. Het zijn geen printers voor beginners en de community is ook niet heel erg aardig voor beginners die er niet heel veel moeite voor willen doen.

InflatableMouse schreef op maandag 17 april 2023 @ 21:08:
@ocf81 Tipje voor de eerste post, deze webshop is best goed vind ik zelf (aantal keer al besteld), respectabele prijzen en aardig aanbod in zowel onderdelen als filamenten.

https://www.tinytronics.nl/shop/nl/3d-printen
Ik heb voor mijzelf min of meer de regel dat ik meer dan één verzoek/aanbeveling wil zien voordat ik een winkel in de OP zet. Dit omdat ik soms ik af en toe PM's krijg (meestal door de eigenaren) voor het opnemen van een winkel, en ik dat voortrekkerij c.q. spam vind.

Dus geen probleem als er meerdere mensen zijn die dit willen. Wie wil dit nog meer?

© ocf81 1981-infinity

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

mphilipp schreef op maandag 17 april 2023 @ 21:31:
[...]
Of het hoog op de lijst van het Voron team staat weet ik niet. Er wordt denk ik heel veel geroepen qua wensen en dan moet je keuzes maken. Ik vind het al heel wat dat ze de drie modellen die ze nu hebben kunnen onderhouden. Als je het nivo zien van de build manuals en het support systeem dat er via de community is, heb je eigenlijk al veel meer dan menig gevestigd fabrikant kan bieden. Je moet wel handig zijn natuurlijk. Het zijn geen printers voor beginners en de community is ook niet heel erg aardig voor beginners die er niet heel veel moeite voor willen doen.
Dat is een ding wat zeker is, aangaande beschrijving en ontwerp kan er volgens mij geen enkele partij zich meten aan het Voron team, commercieel of non-profit.

Ik denk dat iedereen met geduld en als je (Engels) kunt lezen een Voron 2.4 kunt bouwen, tenzij je echt geen schroef kunt draaien. Handig zijn helpt maar is geen noodzaak. De ervaring die je aanhaalt met de community heb ik niet, anders dat je geen vragen moet stellen die in detail in de manual staan. Het is meer dat Discord niet een ideaal medium is om overzicht te hebben zoals GoT dat b.v. wel heeft.

PVoutput van mijn 4950Wp

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

ocf81 schreef op maandag 17 april 2023 @ 21:36:
[...]

Ik heb voor mijzelf min of meer de regel dat ik meer dan één verzoek/aanbeveling wil zien voordat ik een winkel in de OP zet. Dit omdat ik soms ik af en toe PM's krijg (meestal door de eigenaren) voor het opnemen van een winkel, en ik dat voortrekkerij c.q. spam vind.

Dus geen probleem als er meerdere mensen zijn die dit willen. Wie wil dit nog meer?
Voor Tinytronics bij deze +1, zowel voor snelheid van leveren, communicatie voor als het eens mis gaat als prima Devil Design filament.

PVoutput van mijn 4950Wp

Pixelmagic schreef op maandag 17 april 2023 @ 20:33:
[...]

Ik neem trouwens aan dat je de eerste regel omgedraaid hebt aangaande verhuizen :+
Ehm. ja. Oeps 8)7

© ocf81 1981-infinity

• mphilipp
Pixelmagic schreef op maandag 17 april 2023 @ 21:38:
[...]
Ik denk dat iedereen met geduld en als je (Engels) kunt lezen een Voron 2.4 kunt bouwen, tenzij je echt geen schroef kunt draaien. Handig zijn helpt maar is geen noodzaak.
Klopt. Alleen solderen en krimpen is wel weer een truukje dat je door moet hebben, maar gelukkig zijn er van o.a. Formbot complete sets te koop inclusief pre-crimped bedrading. Dat maakt het een stuk makkelijker.
De ervaring die je aanhaalt met de community heb ik niet, anders dat je geen vragen moet stellen die in detail in de manual staan.
Ik zelf ook niet, maar dat is wat je zo links en rechts hoort. Eigenlijk zoals dat op Tweakers in bepaalde fora ook gaat. Als je een vraag stelt die je zelf makkelijk had kunnen vinden, wordt je afgebrand. En er zijn inmiddels zoveel filmpjes over het bouwen op Youtube dat het bijna niet meer mis kan gaan. Maar wie zo'n ding gaat maken, moet zich realiseren wát het is dat ze gaan bouwen.

Goed, TinyTronics staat nu in het lijstje.

BTW, wat is jullie mening over mijn 'beleid' om niet zo maar jan en alleman toe te voegen. Te streng of oké?

© ocf81 1981-infinity

• InflatableMouse
Pixelmagic schreef op maandag 17 april 2023 @ 21:38:
[...]

Ik denk dat iedereen met geduld en als je (Engels) kunt lezen een Voron 2.4 kunt bouwen, tenzij je echt geen schroef kunt draaien. Handig zijn helpt maar is geen noodzaak.
Mee eens hoor en ik zou er wel de nuance aan toe willen voegen dat met (werktuigbouwkundige) kennis en kunde wel betere resultaten verwacht mogen worden; dat werkt uiteraard twee kanten op. Iemand die simpel gezegd nog maar net in staat is die printer met moeite in elkaar te schroeven, maar eigenlijk niet goed snapt waar hij mee bezig is, hoe skew van je frame van invloed is op je uiteindelijke print nauwkeurigheid bijvoorbeeld, kan niet dezelfde resultaten verwachten dan iemand die een masters heeft in physics en zijn hele leven met steeksleutels in z'n binnzak rondloopt.

Het klinkt logisch misschien, maar ik merk zelf hoe lastig het kan zijn om het echt goed te doen. In elkaar zetten is 1 ding, goede kwaliteit eruit krijgen is echt een ander ding.

Dit is wel evident wanneer je wat meer op verschillende Discord kanalen zit en daar door de print(er) problems heen bladert. Printer zit in elkaar, ding print, maar wat eruit komt soms laat echt te wensen over.

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

ocf81 schreef op maandag 17 april 2023 @ 21:49:

BTW, wat is jullie mening over mijn 'beleid' om niet zo maar jan en alleman toe te voegen. Te streng of oké?
Ik zie liever betrouwbare zaken op basis van mensen die hier komen én er kopen, een eindeloze lijst met beunhazen heeft niemand iets aan denk ik ?

PVoutput van mijn 4950Wp

• InflatableMouse
ocf81 schreef op maandag 17 april 2023 @ 21:49:

Helemaal goed hoor. Ik vroeg het ook bewust publiek zodat anderen erop kunnen reageren wanneer er bv ook negatieve ervaringen zijn.

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

InflatableMouse schreef op maandag 17 april 2023 @ 21:53:
[...]

Mee eens hoor en ik zou er wel de nuance aan toe willen voegen dat met (werktuigbouwkundige) kennis en kunde wel betere resultaten verwacht mogen worden; dat werkt uiteraard twee kanten op. Iemand die simpel gezegd nog maar net in staat is die printer met moeite in elkaar te schroeven, maar eigenlijk niet goed snapt waar hij mee bezig is, hoe skew van je frame van invloed is op je uiteindelijke print nauwkeurigheid bijvoorbeeld, kan niet dezelfde resultaten verwachten dan iemand die een masters heeft in physics en zijn hele leven met steeksleutels in z'n binnzak rondloopt.

Het klinkt logisch misschien, maar ik merk zelf hoe lastig het kan zijn om het echt goed te doen. In elkaar zetten is 1 ding, goede kwaliteit eruit krijgen is echt een ander ding.

Dit is wel evident wanneer je wat meer op verschillende Discord kanalen zit en daar door de print(er) problems heen bladert. Printer zit in elkaar, ding print, maar wat eruit komt soms laat echt te wensen over.
Ik snap wel wat je zegt, maar ik denk dat het percentage mensen die een 3d printer bouwt met een werktuigbouw kundige achtergrond erg laag is. Ik heb zelf geen opleiding daarvoor maar wel een gezonde interesse en dan lukt het prima mits je secuur kan werken. Als je slordig werkt en pagina's overslaat uit de bouw handleiding dan werkt je printer hetzelfde :+

Tegelijk moet je het zeker niet onderschatten, laat ik daar ook wel duidelijk over zijn.

PVoutput van mijn 4950Wp

• InflatableMouse
@Pixelmagic Ja, zekers!

En hoeveel moeite ik soms ook doe om iets goed te verwoorden lees ik het terug en denk ik; dat had beter gekund haha!

Ik bedoel dus zeker niet te beweren dat je perse een HTS of iets dergelijks nodig hebt om goede resultaten te krijgen, maar ik ben ervan overtuigd dat het helpt. Dat is wat ik bedoelde te zeggen.
Om even een beeld te krijgen ben ik wel benieuwd hoe veel moeilijker is het dan een bed slinger in elkaar te zetten en te kalibreren zonder handleiding. Het lijkt me dat als je het nauwkeurig in elkaar zet, je een goed resultaat moet kunnen behalen. (ja, ik snap dat het goed stellen van de hoeken super belangrijk is)

© ocf81 1981-infinity

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

ocf81 schreef op maandag 17 april 2023 @ 22:04:
Om even een beeld te krijgen ben ik wel benieuwd hoe veel moeilijker is het dan een bed slinger in elkaar te zetten en te kalibreren zonder handleiding. Het lijkt me dat als je het nauwkeurig in elkaar zet, je een goed resultaat moet kunnen behalen. (ja, ik snap dat het goed stellen van de hoeken super belangrijk is)
Een Voron is vooral in het begin meten, meten en dan nameten van het frame. Als je dat écht goed doet gaat de rest bijna vanzelf zou ik bijna willen zeggen. Ik heb ook de Prusa Mk3S kit gebouwd, daar ben ik gevoelsmatig even lang mee bezig geweest met als grootste verschil dat ik alle onderdelen ineens had waar de Voron geprint moest worden en ik aan "just in time" delivery deed :+ (lees: ik moest wachten met bouwen totdat de onderdelen klaar waren).

Wat overigens enorm helpt in mijn beleving, is een kwalitatief goede kit. Ik heb bewust de (dure) LDO kit gekocht met cablekit en extra's. Was elke cent waard en kan me voorstellen dat als je zelf spullen gaat kopen dat dit het niet makkelijk maakt.

PVoutput van mijn 4950Wp

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:05

Rmg

Elke printer heeft zn nukken, maar als je gewoon gestructureerd te werk gaan en tussendoor controleert bij/voor de volgende grote stap.

Bijvoorbeeld dat je x as goed is (smooth rods diep genoeg) bij een prusa voor je de z vast zet om wat te noemen.

• InflatableMouse
Ik denk dat het best wel wat moeilijker is om het echt goed te doen. In een kubus alle hoeken van een frame van pak em beet 550x650 rond een tiende haaks krijgen is niet gemakkelijk (alleen al omdat het onhandig groot is), maar tevens omdat gereedschappen niet zomaar voorhanden zijn waarmee je dat makkelijk kan meten. Met een rolmaat van hoek tot hoek meten is is niet nauwkeurig genoeg (als je het zo precies wilt doen). Als je het minder nauwkeurig doet komt het ook goed, een x aantal tiende uit de haak in een zijvlak resulteert niet meteen in dezeflde afwijking in je print (hoeveel wel weet ik niet en ik snap ook niet precies hoe dat werkt).

Het hangt denk ik ook echt af wat je wilt en ervan verwacht. Als jij gespecialiseerde prototypes gaat printen die op micronen in alle dimensies nauwkeurig moeten zijn is het wat anders dan dungeon en dragons poppetjes printen ;).

Ik vond het persoonlijk verdomd lastig. Daar kwam bij dat mijn geprintte onderdelen voor de gantry hadden een miniscule afwijking in haaksheid, waardoor, als ik ze aan de plaat vastdraaide waarmee ze aan de carriage zaten, die karretjes op railsen begonnen te klemmen. Ik heb daar echt mee geworsteld om uit te zoeken wat nu precies het probleem was (die rail ligt in de V van een extrusion dat kan ook scheef zitten). Ik had het kunnen negeren overigens, de moteren zijn sterk genoeg om ze er doorheen te trekken. Maar ik wilde perse dat de gantry, volledig geassembleerd, bewoog als ik er tegenaan blies (of de printer kantelt).

Als ik dat vergelijk met mijn Ender 3, die haal ik bijna blind uit- en weer in elkaar. Haaks is net zo belangrijk, het is alleen veel makkelijker te meten en te corrigeren (en is een stuk kleiner).

• mphilipp
Ik heb net even voor de gein nog eens op de Discord van Voron India gekeken, want daar zat die gast die een toolchanger voor de Voron had gemaakt vandaan komt. Blijkbaar is het spul nu zo'n beetje klaar en hij heeft ook zijn youtube reeks verder af gemaakt over het bouwen. Er zijn inmiddels ook 2 anderen die een toolchanger hebben ontwikkeld, maar die zitten nog volop in development. Daksh heeft al een keer een print van een dag achter de rug met meer dan 5000 tool changes en is betrouwbaar en herhaalbaar accuraat gebleken. Zal alsnog geen eitje zijn om na te bouwen. Maar het ziet er erg indrukwekkend uit. Hij heeft volgens mij ook een paar dingen van de Prusa XL afgekeken,of zij hebben het allemaal van iemand anders, whatever :+

Zijn featurelijstje:
It features state of the art advanced features including:
  • Reliable tool changing mechanism powered by a single servo
  • Servo Burnout protection for enhanced life and efficient tool changes
  • Intelligent Error State Detection and Recovery minimizing failed prints
  • Automatic XYZ calibration across the different tools
  • Ultra Fast tool changing times of under 10 seconds
  • Capable of High accelerations and print speeds
  • Minimal loss in build space with the tool changer addition
  • Integrated nozzle cleaning mechanism for clean prints without the need for a purge tower / ooze shield
  • 4x4 LED Display on toolhead to display the current state of toolhead
  • Custom Klipper configuration, modules and macros for an integrated software package
  • Stiff Wire Looms and recoil management like Prusa XL - wire looms are contained within the printer frame itself.
  • Stiff Wire Looms and recoil management like Prusa XL - wire looms are entirely contained within the printer frame itself.
  • Fully Enclosed Design in the same design ethos as the original Voron Trident design - giving it the ability to print high temp materials like ABS, PA6-CF and PC-CF etc which require enclosed chambers.
Nog een promo:

Ik vind het f-ing amazing moet ik zeggen.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-12 22:39

Sebazzz

3dp

Is er ergens een pick-and-choose kit voor een Voron V0.1? Sommige dingen zoals een RPi, goed moederbord, voeding, en stepper motoren heb ik al en vind ik onzin om opnieuw te kopen. Tegelijkertijd heb ik ook geen zin om los van plaats X aluminium te kopen en van plaats Y plexiglas panelen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• InflatableMouse
Sebazzz schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 08:24:
Is er ergens een pick-and-choose kit voor een Voron V0.1? Sommige dingen zoals een RPi, goed moederbord, voeding, en stepper motoren heb ik al en vind ik onzin om opnieuw te kopen. Tegelijkertijd heb ik ook geen zin om los van plaats X aluminium te kopen en van plaats Y plexiglas panelen.
Niet dat ik weet. Ik ben bang dat je er niet aan ontkomt om het dan toch te self-sourcen. Panelen voor mn Ratrig heb ik bij bmtec vandaan. Perfect op maat, ik vond de prijs goed en ondanks de belabberde verpakking waarin het werd verstuurd, kwam het heel aan. Ik had eigenlijk aangegeven dat ik het wilde ophalen, precies om die reden en toch verstuurd. Kwam gelukkig goed aan.

Aluxprofiel levert volgens mij (zelf niet besteld) goede extrusions tegen betaalbare prijzen.

je zal veel meer nodig hebben, boutjes, moertjes, kabeltjes wellicht. Ik begrijp dat je er tegenop ziet. Wat je ook kan doen ik de kit bestellen en de extra onderdelen op V&A gooien?

• InflatableMouse
hier krijg je toch een strakke plasser van?

Die gast heeft elk onderdeel zelf gemilled. Zit geen plastic in dat ding behalve de duct.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t7domukLBW2q6pfdwdQ5YVLpQNI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cfqdvWT1zwGGCSYj34WECGAr.jpg?f=fotoalbum_large

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

InflatableMouse schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:02:

Die gast heeft elk onderdeel zelf gemilled. Zit geen plastic in dat ding behalve de duct.

[Afbeelding]
Dat ii niet gelijk een toolchanger of 8 er bij heeft gemaakt, cutting corners.... :+

PVoutput van mijn 4950Wp

• BiLo
  • Laatst online: 14-12 12:15

BiLo

PSN: toiletcleaner

InflatableMouse schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:02:

[Afbeelding]
Strakker dan de odol op zondagochtend, maar even zinloos als een Koenigsegg..

Ik begrijp je goed hoor, maar het % winst die je haalt ten op zichtte van de extra $$$ maakt dit echt iets voor de lucky (or crazy) few..

Voor dit geld 3/4 Vorons die je geld sneller terug verdienen.

Maar ieder zo z’n hobby😍

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

• InflatableMouse
@BiLo Elke hobby kost toch geld? Als een investering terug verdiend wordt heet het volgens mij werk :D. Ik heb een kast vol LPs omdat ik het leuk vind niet omdat het perse beter is. Je wil niet weten hoeveel Spotify abonnementen ik daarvan af had kunnen sluiten (en die verdienen zich ook niet terug).

Als ik de beschikking had over een freesbank en er zo mee om kon gaan zou ik exact hetzelfde doen. Ik denk zo’n beetje iedereen hier eigenlijk.

• InflatableMouse
Pixelmagic schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:53:
[...]

Dat ii niet gelijk een toolchanger of 8 er bij heeft gemaakt, cutting corners.... :+
_O-
Pagina: 1 ... 34 ... 53 Laatste