Ik heb liever wel dimbaar, omdat te veel licht ook heel nadelig kan zijn. RGB LEDs kan ik ook met de temperatuur spelen wat weer handig kan zijn afhankelijk van de omstandigheden en het materiaal/kleur.sympa schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 20:36:
Er bestaan strips die op 24 volt werken, gewoon voor verlichtingsdoeleinden. Die zou ik gebruiken.
En dan niks dimmen of schakelen, gewoon aan met de voeding. Wel een zekeringetje voorschakelen.
Of gebruik een 12 volt strip en een schakelende regelaar (met LM2596 of MP1584EN chip) om van de 24 volt 12 volt te maken.
Dan zou ik een 12v voeding koppelen aan een mosfet bordje of een optocoupler. Dan kan je software PWM toepassen. Ik weet niet hoe je dat in software moet regelen, maar daar is vast wel een mouw aan te passen.InflatableMouse schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 21:09:
[...]
Ik heb liever wel dimbaar, omdat te veel licht ook heel nadelig kan zijn. RGB LEDs kan ik ook met de temperatuur spelen wat weer handig kan zijn afhankelijk van de omstandigheden en het materiaal/kleur.
[edit]Ik zou eerder voor een led strip met de juiste kleur gaan dan voor RGB, tenzij je graag iets met signalering wil doen. Welk bord gebruik je eigenlijk? Sommige borden hebben een header voor RGB.
[ Voor 15% gewijzigd door ocf81 op 24-05-2022 21:46 ]
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave
RGB LEDs geven wel een heel slechte kleurweergave, ook als je "wit" gemengd hebt. Sommige kleuren zijn veel feller bijvoorbeeld.
@InflatableMouse
Ik heb voor mijn ender 3v2 op Amazon een UniTak3D 3D Printer LED Licht gekocht.
Deze is dimbaar en past in het profiel 4020 profiel van mijn ender.
Geeft ook best goed licht.
Ik heb voor mijn ender 3v2 op Amazon een UniTak3D 3D Printer LED Licht gekocht.
Deze is dimbaar en past in het profiel 4020 profiel van mijn ender.
Geeft ook best goed licht.
[ Voor 15% gewijzigd door Crxtreem op 24-05-2022 23:18 ]
Is dat niet hoe elke leek tegen 3D printen aan kijkt?Jampot007 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 18:56:
[...].
Ik heb het idee dat bepaalde beleidsmakers het idee hebben dat het druk op de knop is en er rolt een wapen uit... dit zou het wel erg makkelijk maken..
| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |
Ik heb deze ledstrip in mijn printer zitten:InflatableMouse schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 21:09:
[...]
Ik heb liever wel dimbaar, omdat te veel licht ook heel nadelig kan zijn. RGB LEDs kan ik ook met de temperatuur spelen wat weer handig kan zijn afhankelijk van de omstandigheden en het materiaal/kleur.
https://www.ledstripkonin...osse-strip-met-1512-leds/
En dan rondom de bovenkant in dit 45 graden profiel:
https://www.ledstripkonin...clusief-afdekkap-1-meter/
Met mat witte kappen. Werkt perfect en geeft mooi egaal licht. Ik heb het geheel op een losse meanwell voeding zitten en dim het met een aliexpress led dimmer die op handbeweging werkt erlangs:
https://nl.aliexpress.com/item/1005003713507452.html
Mocht je deze dimmer gebruiken, hij werkt niet door het plexiglas heen, ik heb een gaatje geboord op de plek van de sensor in het plexi zodat het hier werkt. Hand erlangs is aan/uit, hand stilhouden ervoor is dimmen
https://bambulab.com/landing
Nieuwe 3d printer die binnenkort uitkomt, met die kickstarter prijzen lijkt me dit een gevalletje 'too good to be true?'
- corexy
- auto bed leveling met lidar
- MMU met 4 kleuren
- enclosure
En dat voor 999 dollar (kickstarter prijs). Wat denken jullie?
Zit namelijk stiekem een beetje naar een ratrig te kijken als vervanging voor mijn ender 3, maar dit ziet er toch ook wel interessant uit...
Nieuwe 3d printer die binnenkort uitkomt, met die kickstarter prijzen lijkt me dit een gevalletje 'too good to be true?'
- corexy
- MMU met 4 kleuren
- enclosure
Zit namelijk stiekem een beetje naar een ratrig te kijken als vervanging voor mijn ender 3, maar dit ziet er toch ook wel interessant uit...
[ Voor 14% gewijzigd door Bartske op 25-05-2022 12:07 ]
Ik heb het hier al eens aangehaald, maar men blijf veel geld uitgeven en allerlei middelen gebruiken, ik gebruik inmiddels al een paar jaar op m'n 3 printers gewoon epoxy plaat waar alles goed op vast zit en na afkoeling loslaat en dat zonder extra toevoegingen.ocf81 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 12:30:
[...]
Tape lijkt me veel omslachtiger dan 3DLac of een andere spray. Voor PP is het wat anders omdat er gewoon geen andere manier is, maar buiten dat is tape een beetje achterhaald IMHO.
Zelfs Angus van Maker's Muse heeft het laatst ondekt.
YouTube: G10 - The best print surface you've never heard of.
http://www.lerrox.de/gfk/10-mm-staerke/index.php
Mijn plate is niet 100% en ik heb geen zin om weer uren bezig te zijn met het "beter" maken. Ik gebruik vooral de spray bij kleine printjes. Even spuiten en gaan. Lekker makkelijk.Hardy8 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 12:24:
[...]
Ik heb het hier al eens aangehaald, maar men blijf veel geld uitgeven en allerlei middelen gebruiken, ik gebruik inmiddels al een paar jaar gewoon epoxy plaat waar alles goed op vast zit en na afkoeling loslaat en dat zonder extra toevoegingen.
blup
Op mijn printers heb ik ook zelf gezaagde 3mm aluminium platen zitten die gewoon krom zijn, maar met een (clone) Bl-touch heb ik nergens last van, in ieder geval nooit hechtings problemen.Bezulba schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 12:27:
Mijn plate is niet 100% en ik heb geen zin om weer uren bezig te zijn met het "beter" maken. Ik gebruik vooral de spray bij kleine printjes. Even spuiten en gaan. Lekker makkelijk.
Twijfelgevalletje. De video's van de productieomgeving zien er wel goed uit en ze lijken daarin ook hun zaakjes voor elkaar te hebben. Aan de andere kant zijn de claims wel tamelijk spectaculair en de prijs is tamelijk laag voor wat ze pretenderen aan te bieden. Ik vraag me af hoe ze de productie op poten hebben gezet. Is dit enkel een marketingcampagne? De about us pagina is vaag over wie ze nu werkelijk zijn. En zoals bij alle kickstarters: bij twijfel niet doen. Sowieso zijn ze niet open source.Bartske schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 12:06:
- corexy
- MMU met 4 kleuren
- enclosure
[YouTube: INSANE 3D Printer That Requires ZERO Calibration (X1 Carbon)]
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave
Epoxy zou kunnen werken, maar ik heb nu iets wat werkt en de kosten van 3DLac zijn te overzien. Ik zie geen reden om over te stappen.Hardy8 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 12:24:
[...]
Ik heb het hier al eens aangehaald, maar men blijf veel geld uitgeven en allerlei middelen gebruiken, ik gebruik inmiddels al een paar jaar op m'n 3 printers gewoon epoxy plaat waar alles goed op vast zit en na afkoeling loslaat en dat zonder extra toevoegingen.
© ocf81 1981-infinity
Excuus, het topic past inderdaad niet helemaal. Inderdaad niet open source is wel jammer aan zo'n printer, en een van de dingen die ik juist wel leuk vind en vind passen bij 3d printing.ocf81 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:01:
[...]
Twijfelgevalletje. De video's van de productieomgeving zien er wel goed uit en ze lijken daarin ook hun zaakjes voor elkaar te hebben. Aan de andere kant zijn de claims wel tamelijk spectaculair en de prijs is tamelijk laag voor wat ze pretenderen aan te bieden. Ik vraag me af hoe ze de productie op poten hebben gezet. Is dit enkel een marketingcampagne? De about us pagina is vaag over wie ze nu werkelijk zijn. En zoals bij alle kickstarters: bij twijfel niet doen. Sowieso zijn ze niet open source.
Wel iets meer gevonden over het team: https://blog.bambulab.com/the-team-behind-bambu-lab-x1/
Based in china dus, met 150 medewerkers. De topmensen lijken allemal vanuit DJI te komen en blijkbaar daar samen een idee om dit bedrijf op te starten gehad.
Je mag het best vragen hoor. Dat is helemaal niet erg. Dat soort vragen zijn op zich welkom. Maar als ik er naar kijk, dan valt het wel op, en ik zal het niet laten om er iets over te zeggen.Bartske schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:12:
[...]
Excuus, het topic past inderdaad niet helemaal. Inderdaad niet open source is wel jammer aan zo'n printer, en een van de dingen die ik juist wel leuk vind en vind passen bij 3d printing.
Wel iets meer gevonden over het team: https://blog.bambulab.com/the-team-behind-bambu-lab-x1/
Based in china dus, met 150 medewerkers. De topmensen lijken allemal vanuit DJI te komen en blijkbaar daar samen een idee om dit bedrijf op te starten gehad.
[edit]Dat team, het toepassen van grootschalige productie -> hoe hebben ze dit weten te funden. Wat is dan de rol van de kickstarter?
[ Voor 7% gewijzigd door ocf81 op 25-05-2022 13:31 ]
© ocf81 1981-infinity
Daarvoor postte ik het ook, voor wat discussieocf81 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:25:
[...]
Je mag het best vragen hoor. Dat is helemaal niet erg. Dat soort vragen zijn op zich welkom. Maar als ik er naar kijk, dan valt het wel op, en ik zal het niet laten om er iets over te zeggen.
[edit]Dat team, hoe hebben ze dit weten te funden. Wat is dan de rol van de kickstarter?
Van wat ik begrijp start de kickstarter in mei en leveren ze in juli. Dus zal de kickstarter vooral als marketing gebruikt worden.
[ Voor 3% gewijzigd door Bartske op 25-05-2022 13:36 ]
Is ook voor ieder persoonlijk, maar ik zie regelmatig problemen voorbij komen met diverse, soms erg prijzige buildplates, die dan ook nog sneuvelen door foutieve leveling, dan is dit toch echt een goedkoop alternatief dat éénmalig aangeschaft hoeft te worden, want het is ook nog eens onverwoestbaar.ocf81 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:03:
Epoxy zou kunnen werken, maar ik heb nu iets wat werkt en de kosten van 3DLac zijn te overzien. Ik zie geen reden om over te stappen.
Ik gebruikte in het verleden glas op een MK3 alu bed en nu verenstaal op een (imitatie) MK52. Voor de MK52 heb ik een paar platen met PEI en één zonder PEI. (Je moet wel de PID aanpassen in de filamentinstellingen zodat de G-code wordt meegezonden bij het starten van de print) Die laatste gebruik ik met 3DLac voor het printen van PETG. Werkt prima. Het voordeel van een hechtingsmiddel als 3DLac is ook dat je het kan wegspoelen om zo de binding tussen plaat en print te doen vervallen.Hardy8 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:38:
[...]
Is ook voor ieder persoonlijk, maar ik zie regelmatig problemen voorbij komen met diverse, soms erg prijzige buildplates, die dan ook nog sneuvelen door foutieve leveling, dan is dit toch echt een goedkoop alternatief dat éénmalig aangeschaft hoeft te worden, want het is ook nog eens onverwoestbaar.
Eerlijk gezegd ben ik stiekem een grotere fan van glas dan van staal, omdat de staalplaat soms wel eens wil verschuiven. De clips van de glasplaat zorgen toch voor dat die plaat beter op zijn plek blijft liggen. De printer die ik al jaren op de plank heb als projectje heb zal ook weer gewoon glas gaan gebruiken.
© ocf81 1981-infinity
Leuk, tot er iets kapot gaat. Verder lijkt hij alleen compatible met hun eigen slicer.Bartske schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 12:06:
- corexy
- MMU met 4 kleuren
- enclosure
Mechwarrior Online: Flapdrol
Ik heb voordien ook altijd op glas en spiegel geprint ook meestal zonder problemen, maar toch ook vaak met toevoegingen van één of ander hechtmiddel, sinds de GFK plaat wil ik niks anders meer.ocf81 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:48:
Eerlijk gezegd ben ik stiekem een grotere fan van glas dan van staal, omdat de staalplaat soms wel eens wil verschuiven. De clips van de glasplaat zorgen toch voor dat die plaat beter op zijn plek blijft liggen. De printer die ik al jaren op de plank heb als projectje heb zal ook weer gewoon glas gaan gebruiken.
@Hardy8 Als ik de X-as af heb, dan is de printer zo goed als af, maar ik heb hem al een meer dan een half jaar niet meer aangeraakt. Het bed zit er al op, dus het is te laat voor een verandering wat mij betreft. Maar toch fijn om te weten dat jij zo enthousiast bent
© ocf81 1981-infinity
Hm, een vraagje n.a.v. het SKR3 bordje en de geschiktheid voor CNC -routers en -mills. Wie zijn er eigenlijk geinteresseerd in een CNC praathoekje/topic?
© ocf81 1981-infinity
Zag een paar weken geleden dit topic. [CNC] Zelfbouw CNC machineocf81 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 01:13:
Hm, een vraagje n.a.v. het SKR3 bordje en de geschiktheid voor CNC -routers en -mills. Wie zijn er eigenlijk geinteresseerd in een CNC praathoekje/topic?
blijkbaar is fluidnc de klipper van de diy cncfrezen oid.
Hier sinds kort een Ratrig Killerbee staan, heb al wat gepost in het topic wat hierboven aangehaald is.ocf81 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 01:13:
Een "standaard" Arduino (mega) werkt voor mij nu goed genoeg, de ESP32 wordt als opvolger gezien door vele met daarop een fork van grbl.
Zolang het maar gcode kan ontvangen is feitelijk alles geschikt, wat snelheden aangaat heb je bij een cnc o.a. je bouwvorm als limiet en uiteraard ook bitjes en materiaal. Het schijnt dat cirkels en bogen met een "trage" print minder rond worden. Ik heb onvoldoende ervaring om te zeggen dat het niet zo is maar tot op heden heb ik behoorlijk ronde cirkels.
Ik wil even reclame maken voor iemand waarvan ik denk waar echt heel erg veel potentie in zit om een heel waardevol youtube kanaal te worden voor de mechanische techniek achter 3D printers. Hij is een van moderators op het RatRig community discord server met een schat aan kennis en ervaring (ook beroepsmatig schijnt).
De beste kerel heeft totaal geen ervaring in het maken van video's, en met een knipoog zou ik adviseren de "about this channel" video te skippen en zeker geen oordeel vormen op basis van die video haha. Ik zat die about met gekromde tenen te kijken ....
Wat ik echt heel waardevol vindt is de tweede video, "RatRig V-Core 3: How to Get a Square Frame". In de opkomende video gaat hij in de diepte in over resonanties en input shaping.
Linkje: YouTube: YouTube
Even abonneren en een thumbs up als je het de moeite waard vindt, motiveert hem om verder te gaan.
De beste kerel heeft totaal geen ervaring in het maken van video's, en met een knipoog zou ik adviseren de "about this channel" video te skippen en zeker geen oordeel vormen op basis van die video haha. Ik zat die about met gekromde tenen te kijken ....

Wat ik echt heel waardevol vindt is de tweede video, "RatRig V-Core 3: How to Get a Square Frame". In de opkomende video gaat hij in de diepte in over resonanties en input shaping.
Linkje: YouTube: YouTube
Even abonneren en een thumbs up als je het de moeite waard vindt, motiveert hem om verder te gaan.
Kleine nuances;Bartske schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 12:06:
- corexy
- MMU met 4 kleuren
- enclosure
- De prijs met alles er op en er aan is kickstarterprijs $1149 en mrsp $1449. Dat laatste is de Manufacturer Recommended Sales Price. (Verkoopadviesprijs)
- Dollarprijzen zijn altijd ex VAT omdat dat per staat afwijkt en dus voor NL ex btw en ex invoerrechten. De definitieve prijs in NL zal dus wel rond de €2000 liggen, wat dan nog steeds niet extreem is voor de opties en vergeijkbaar is met de Qidi tech I-fast die van 2499 voor 1999 bij 3djake.nl staat )
- De site geeft aan dat Cura en andere slicers ook werken maar dat ivm de lidar, anti-ringing en bedleveling methodes die slicers daar niet in voorzien.
Hij staat bij mij in ieder geval nu wel op mn shortlist, zeker nu ook op youtube wat externen er mee getest hebben (maar je nooit 100% weet of ze gesponsord worden)
Negeren is vooruitzien
Ik heb ook wel eens in dat topic gereageerd, maar het is meer een build log dan een apart topic met goede OP voor CNC machines met spindels. Vandaar ook de vraag. Ik ben zelf al een tijd aan het denken om zo'n machine te maken, maar voorlopig is het vooral een plan, en is er nog niet zo veel gerealiseerd. Ik kan mij voorstellen dat meer tweakers met dit soort plannen rondlopen. Het zou best interessant kunnen zijn om daar ideeën over uit te wisselen in een topic waar het niet over de plannen van een enkele persoon of machine gaat.haarbal schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 00:29:
[...]
Zag een paar weken geleden dit topic. [CNC] Zelfbouw CNC machine
blijkbaar is fluidnc de klipper van de diy cncfrezen oid.
Is het topic dan de facto de plek om dat soort dingen te bespreken, helemaal gezien de intentie waarmee het topic geopend is?Pixelmagic schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 09:39:
[...]
Hier sinds kort een Ratrig Killerbee staan, heb al wat gepost in het topic wat hierboven aangehaald is.
Een "standaard" Arduino (mega) werkt voor mij nu goed genoeg, de ESP32 wordt als opvolger gezien door vele met daarop een fork van grbl.
Zolang het maar gcode kan ontvangen is feitelijk alles geschikt, wat snelheden aangaat heb je bij een cnc o.a. je bouwvorm als limiet en uiteraard ook bitjes en materiaal. Het schijnt dat cirkels en bogen met een "trage" print minder rond worden. Ik heb onvoldoende ervaring om te zeggen dat het niet zo is maar tot op heden heb ik behoorlijk ronde cirkels.
[ Voor 34% gewijzigd door ocf81 op 28-05-2022 18:29 ]
© ocf81 1981-infinity
Dat is ook gebeurd met het K40 laser topic, begonnen als buildlog en daarna min of meer als verzameltopic. Voordeel is dat alles lekker bij elkaar blijft. Binnen het cnc topic is ook al wat achtergrond geplaatst.ocf81 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 18:24:
[...]
Is het topic dan de facto de plek om dat soort dingen te bespreken, helemaal gezien de intentie waarmee het topic geopend is?
Maar als je een nieuw topic begint prima natuurlijk, meld even waar dan haak ik ook aan
Ach, ik heb er geen probleem mee als we daar over CNC routers en VMCs hebben. Gewoon de groep bij elkaar houden zou ik zeggenPixelmagic schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 20:11:
[...]
Dat is ook gebeurd met het K40 laser topic, begonnen als buildlog en daarna min of meer als verzameltopic. Voordeel is dat alles lekker bij elkaar blijft. Binnen het cnc topic is ook al wat achtergrond geplaatst.
Maar als je een nieuw topic begint prima natuurlijk, meld even waar dan haak ik ook aan
© ocf81 1981-infinity
Staat je natuurlijk ook vrij om een CNC topic te maken, zoals dit topic en Het laser- graveer- en snijhoekje. De TS kan dan altijd nog uitgebreid worden aan de hand van informatie en vragen die de revue passeren.
Tjah 3d printer kickstarters.Bartske schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 12:06:
Het lijken een paar enthousiastelingen met wat plannen.
En 3d printer volgestouwd met features voor een onwaarschijnlijke prijs.
Custom slicer nodig voor de lidar, maar demo of screenshots van een slicer zag ik zo snel niet
Ze noemen een cloud service, zit de "ai" in de cloud? Moet je via de cloud slicen om je lidar e.d. te kunnen gebruiken?
Links op hun Facebook die niet lijken te werken (naar de blog)
Nou is het vroeg in de campaign en ben ik een beetje zuur over 3d printer kickstarters omdat ik een paar honderd euro kwijt ben geraakt aan de kodama obsidian kickstarter.
Maar er gaan wat alarmbellen en ik zou voorzichtig zijn
[ Voor 3% gewijzigd door Rmg op 29-05-2022 08:47 ]
Lidar heeft bij mijn weten onvoldoende resolutie voor bed leveling.
Optisch kan wel. Denk aan een cameralens die focus detecteert op de juiste afstand. Hen dat eens gesuggereerd, maar ook lenzen zijn temperatuurafhankelijk.
Wel makkelijk te implementeren op Klipper.
Optisch kan wel. Denk aan een cameralens die focus detecteert op de juiste afstand. Hen dat eens gesuggereerd, maar ook lenzen zijn temperatuurafhankelijk.
Wel makkelijk te implementeren op Klipper.
Nou kan je nooit 100% zeker zijn van de onafhankelijkheid van youtubers, maar beiden zijn toch ook wel redelijk bekend in xe wereld van 3Dprinten en over het algemeen vrij lyrisch over de Bambulab X1 printer maar toch ook inclusief wat haken en ogen.
Modbot: YouTube: INSANE 3D Printer That Requires ZERO Calibration (X1 Carbon)
Edge of tech: YouTube: The Bambu Lab X1 Carbon is a 3D Printing GAME CHANGER!
En een live Q&A met Bambulab: YouTube: Live With The Team From Bambu Lab and a 17 minute PLA Benchy!
Niet dat ik hierdoor meteen vooraan in de rij ga liggen, maar het is er wel degelijk een met potentie. En zie mijn prijsnuqnces hierboven; voor €2000 zijn de opties ineens een stuk realistischer.
Modbot: YouTube: INSANE 3D Printer That Requires ZERO Calibration (X1 Carbon)
Edge of tech: YouTube: The Bambu Lab X1 Carbon is a 3D Printing GAME CHANGER!
En een live Q&A met Bambulab: YouTube: Live With The Team From Bambu Lab and a 17 minute PLA Benchy!
Niet dat ik hierdoor meteen vooraan in de rij ga liggen, maar het is er wel degelijk een met potentie. En zie mijn prijsnuqnces hierboven; voor €2000 zijn de opties ineens een stuk realistischer.
Negeren is vooruitzien
Goed deze nuances hoor, ik ben zelf lid geworden van hun facebook groep en daar leggen ze vaak wat meer uit. Wat betreft de slicer, als je naar de youtubers kijkt die de printer gebruiken kun je er wat van zien, is gebaseerd op prusaslicer/superslicer. Ook die youtubers zijn allemaal behoorlijk enthousiast maar daar moet je altijd maar afvragen hoeveel ze er voor betaald krijgen.Rmg schreef op zondag 29 mei 2022 @ 08:43:
[...]
Tjah 3d printer kickstarters.
Het lijken een paar enthousiastelingen met wat plannen.
En 3d printer volgestouwd met features voor een onwaarschijnlijke prijs.
Custom slicer nodig voor de lidar, maar demo of screenshots van een slicer zag ik zo snel niet
Ze noemen een cloud service, zit de "ai" in de cloud? Moet je via de cloud slicen om je lidar e.d. te kunnen gebruiken?
Links op hun Facebook die niet lijken te werken (naar de blog)
Nou is het vroeg in de campaign en ben ik een beetje zuur over 3d printer kickstarters omdat ik een paar honderd euro kwijt ben geraakt aan de kodama obsidian kickstarter.
Blijkbaar is de prijs wel including tax dus de uiteindelijke prijs zal zeker minder dan 2000 euro gaan worden. Richting de 1500 denk ik.
De 'ai' zit niet in de cloud en draait lokaal voor zover ik begreep. Je kan in pricipe gewoon lokaal werken zonder cloud, maar dan moet je met een sd kaart in de weer.
Ik heb zelf besloten waarschijnlijk toch voor een ratrig vcore 3 te gaan, en dat vanwege de volgende redenen:
- vind het zelf ook leuk om hem te bouwen
- Het open karakter van 3d printers spreekt me toch ook aan, makkelijk te upgraden
- Gebruik eigen hotend van Bambu
- Onduidelijk hoe het met garantie gaat werken
- Geen garantie dat je iets krijgt via Kickstarter
Hier nog een blog over de open vs closed source discussie: https://blog.bambulab.com...CxxBYvPQDZv1PPxOKlOrtedP4
[ Voor 8% gewijzigd door Bartske op 29-05-2022 10:57 ]
Waar kan ik mij inlezen over print snelheden en verhogen daarvan? Er zijn zoveel settings en een aantal daarvan snap ik waarom ze op die manier staan. Bijvoorbeeld in de default profiles staan bijvoorbeeld de support speeds op 1/3de van de normale perimeter speeds.
Ik heb nu bijvoorbeeld snelheden wat verhoogd (min of meer alles x 1.5), maar tijdens het printen doet tie nog steeds maar 53 mm/s dus ergens snap ik iets niet.
Ik heb nu bijvoorbeeld snelheden wat verhoogd (min of meer alles x 1.5), maar tijdens het printen doet tie nog steeds maar 53 mm/s dus ergens snap ik iets niet.
Ik heb sinds kort een Creality CR200b, kon deze voor een mooi prijsje op de kop tikken. Had er al enkele mooie prints opzitten.
Laatst raakte de SD kaart corrupt waarna ik lukraak een SD kaart uit de kast heb gepakt. Helaas bleek hier nog een .bin bestand op te staan. Na enig google werk lijkt het zo te zijn dat de printer elk .bin bestand op de sd kaart probeert te installeren (bron). Dit resulteerde in een printer die niet meer wilde booten.
Hierop heb ik de laatste firmware gepakt en na het aanpassen van de filename wilde hij hem wel installeren. Maar nu het volgende:
De printer boot netjes op, maar vervolgens reageert het scherm niet meer.... Hij piept wel bij aanraking maar er gebeurd verder niets.
Ik heb geprobeerd de screen software opnieuw te installeren, door de DWIN_SET map op de SD kaart te zetten. Maar dit lijkt niet te helpen.
Zie ik wat over het hoofd? ik weet nu even niet meer wat ik verder kan proberen.
Edit: ik heb nu een oudere firmware gebruikt, en nu werkt het weer
Laatst raakte de SD kaart corrupt waarna ik lukraak een SD kaart uit de kast heb gepakt. Helaas bleek hier nog een .bin bestand op te staan. Na enig google werk lijkt het zo te zijn dat de printer elk .bin bestand op de sd kaart probeert te installeren (bron). Dit resulteerde in een printer die niet meer wilde booten.
Hierop heb ik de laatste firmware gepakt en na het aanpassen van de filename wilde hij hem wel installeren. Maar nu het volgende:
De printer boot netjes op, maar vervolgens reageert het scherm niet meer.... Hij piept wel bij aanraking maar er gebeurd verder niets.
Ik heb geprobeerd de screen software opnieuw te installeren, door de DWIN_SET map op de SD kaart te zetten. Maar dit lijkt niet te helpen.
Zie ik wat over het hoofd? ik weet nu even niet meer wat ik verder kan proberen.
[ Voor 7% gewijzigd door Kabbie_Kabbie op 29-05-2022 15:47 ]
Die DWIN_SET moet je waarschijnlijk op een FAT geformatteerd kaartje zetten en in je display stoppen. Display kan open (die van mij met schroefjes losdraaien aan de achterkant) en dan zit daar een SD-card slotje. Daar in stoppen, printer aan, scherm knippert of kleurt groen oid (afhankelijk van het model). 30 seconden tot minuutje wachtn en printer weer uitzetten.Kabbie_Kabbie schreef op zondag 29 mei 2022 @ 15:14:
Ik heb sinds kort een Creality CR200b, kon deze voor een mooi prijsje op de kop tikken. Had er al enkele mooie prints opzitten.
Ik denk dat de reden dat je scherm uitblijft is dat je firmware in de printer nieuwer is dan die in het scherm.
Welke printer, slicer en welke speeds? En acceleratie (in firmware) is ook belangrijk.InflatableMouse schreef op zondag 29 mei 2022 @ 14:29:
Waar kan ik mij inlezen over print snelheden en verhogen daarvan? Er zijn zoveel settings en een aantal daarvan snap ik waarom ze op die manier staan. Bijvoorbeeld in de default profiles staan bijvoorbeeld de support speeds op 1/3de van de normale perimeter speeds.
Prusaslicer heeft een instelling om de maximale mm2 flow per filament in te stellen daar kan je ook tegenaanlopen
Ik zou zeggen, pak je binas erbijInflatableMouse schreef op zondag 29 mei 2022 @ 14:29:
Iets serieuzer en minder bijedehand: zonder je acceleratie ook te verhogen ga je geen hogere snelheden bereiken. Alleen de snelheid ophogen gaat dus niet voor resultaten zorgen.
© ocf81 1981-infinity
@Rmg @ocf81
RatRig v-core 3 300 met Rapido 0.4 nozzle, LGX extruder, Klipper (via RatOS), Superslicer. Stepper drivers zijn actief gekoeld en performance profile in RatOS is geactiveerd.
Input shaping is ook geconfigureerd en onderstaande accelleration is opgenomen in de config:
Ik wil geen benchy's onder de 10 minuten printen maar iets sneller dan standaard super slicer profiles moet makkelijk kunnen denk ik zonder in te boeten op kwaliteit (en dat is belangrijker).
RatRig v-core 3 300 met Rapido 0.4 nozzle, LGX extruder, Klipper (via RatOS), Superslicer. Stepper drivers zijn actief gekoeld en performance profile in RatOS is geactiveerd.
Input shaping is ook geconfigureerd en onderstaande accelleration is opgenomen in de config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| [printer] max_velocity: 1000 max_accel: 5500 max_accel_to_decel: 5500 max_z_velocity: 20 max_z_accel: 150 square_corner_velocity: 5 |
Ik wil geen benchy's onder de 10 minuten printen maar iets sneller dan standaard super slicer profiles moet makkelijk kunnen denk ik zonder in te boeten op kwaliteit (en dat is belangrijker).
Life is all abvout choices 
Maar ik heb helaad (nog) geen ervaring met tuning, dus ik kan daar geen praktijkadvies over geven. Misschien eens 10k accel proberen? Dat moet een Voron toch wel aankunnen. Dat zie ik op de vorondesign reddit ook vaak genoeg langskomen. Als het niet bevalt misschien iets ertussen proberen.
[edit] Ik was vergeten dat je een V-Core hebt. Maar die heeft 30-serie profielen en 9-mm riemen, dus dan zou het qua stijfheid van het frame ook wel goed moeten gaan.
Maar ik heb helaad (nog) geen ervaring met tuning, dus ik kan daar geen praktijkadvies over geven. Misschien eens 10k accel proberen? Dat moet een Voron toch wel aankunnen. Dat zie ik op de vorondesign reddit ook vaak genoeg langskomen. Als het niet bevalt misschien iets ertussen proberen.
[edit] Ik was vergeten dat je een V-Core hebt. Maar die heeft 30-serie profielen en 9-mm riemen, dus dan zou het qua stijfheid van het frame ook wel goed moeten gaan.
[ Voor 20% gewijzigd door ocf81 op 29-05-2022 21:18 ]
© ocf81 1981-infinity
Je hebt ook nog iets als minimum layer time in je slicer. Als je print niet zo groot is, of als je door het verhogen van de snelheden onder die tijd per laag komt, dan zal je slicer de snelheden gewoon weer downgraden om aan die minimum layer time te voldoen
In super slicer / prusa slicer staat dat onder kopje cooling geloof ik.
In super slicer / prusa slicer staat dat onder kopje cooling geloof ik.
Zo na lange tijd me ook hier maar weer eens melden (ben voornamelijk aktief op RatRig Discord want "Beta tester")
Inmiddels dan ook meerdere RatRigs staan en binnenkort (2 juni komt hij aan) dan ook de Vcore3-200mm (Is niet onder NDA dus we mogen er over spreken).
Inmiddels dan ook meerdere RatRigs staan en binnenkort (2 juni komt hij aan) dan ook de Vcore3-200mm (Is niet onder NDA dus we mogen er over spreken).
@Pinky-H9, ik had wel interesse in die 200mm, maar ik kon daar (eerder) niks over vinden.
Maken ze die ook van 30mm profiel? Voor Ratrig zou dat qua ontwerp/onderdelen/voorraad vast handig zijn, maar voor de bouwkwaliteit die dat de eindgebruiker oplevert leek me dat best wel zwaar overkill. Dus ik dacht wellicht gaan ze daarvoor naar 20mm.
Maken ze die ook van 30mm profiel? Voor Ratrig zou dat qua ontwerp/onderdelen/voorraad vast handig zijn, maar voor de bouwkwaliteit die dat de eindgebruiker oplevert leek me dat best wel zwaar overkill. Dus ik dacht wellicht gaan ze daarvoor naar 20mm.
De 200 gaat precies hetzelfde zijn als de 300 dus ook zelfde profiel.N8w8 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 19:33:
@Pinky-H9, ik had wel interesse in die 200mm, maar ik kon daar (eerder) niks over vinden.
Ze houden hieraan vast omdat het duidelijk is dat het sterke profiel voordelen met zich mee brengt.
Je dan de 200 dus zien als een 300 maar dan 100mm korter
Er zijn ondertussen al heel wat youtubers die zo'n printer hebben toegestuurd gekregen en die zijn er allemaal laaiend enthousiast over. In potentie is dit een fantastische printer voor die prijs. Retail prijs van $1449,- voor de versie met AMS is geen geld als je ziet wat dat ding allemaal kan. Vergeleken met de Prusa XL is hij al helemaal spotgoedkoop. Zelf kijk ik de kat uit de boom want voor dit bedrag loop ik liever geen risico. Wel positief dat er wat keus bijkomt.Rmg schreef op zondag 29 mei 2022 @ 08:43:
[...]
[...]
Ik heb trouwens wel vertrouwen in dat het geen papieren launch is. Ik kan het zeker mis hebben, maar ik denk dat het een hele interessante printer is. Maar we wachten af
just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied
Zoals ik al zei, ik ben zeker biased, maar de obsidian was ook door alle grote youtubers gereviewed en het was ook nog eens een bedrijf dat wel al een 3d printer had gereleased (Trinus).TTLCrazy schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 10:24:
[...]
Er zijn ondertussen al heel wat youtubers die zo'n printer hebben toegestuurd gekregen en die zijn er allemaal laaiend enthousiast over. In potentie is dit een fantastische printer voor die prijs. Retail prijs van $1449,- voor de versie met AMS is geen geld als je ziet wat dat ding allemaal kan. Vergeleken met de Prusa XL is hij al helemaal spotgoedkoop. Zelf kijk ik de kat uit de boom want voor dit bedrag loop ik liever geen risico. Wel positief dat er wat keus bijkomt.
Ik heb trouwens wel vertrouwen in dat het geen papieren launch is. Ik kan het zeker mis hebben, maar ik denk dat het een hele interessante printer is. Maar we wachten af
Dat ze een printer hebben die het allemaal kan geloof ik direct, dat ze het op de markt kunnen krijgen voor die prijs...
Het zou mooi zijn, dat zou de prijs voor de huidige high end printers ook drukken, maar ik brand mn klauwen niet aan de kickstarter
Ik heb eigenlijk nog maar heel beperkt vertrouwen in die crowdfunding acties. Het probleem is dat je niet weet of dat de machine die ze shippen dezelfde is als de machine die ze ter evaluatie hebben gestuurd. Waren die specifiek getweaked en getest om heel goed te performen? Is hun QA/QC op orde? Ik heb een aantal ervaringen met die crowdfunding dingen en het is een mixed bag. Veel enthousiaste mensen gaan lekker bedrijfje spelen en komen er along the way achter dat het toch moeilijker is dan verwacht. En ze komen er ook achter dat je met de eerste en tweede fabricagerun eigenlijk nog helemaal niets verdient. En toch moeten alle rekeningen betaald worden. Je gaat pas verdienen ná die initiële fase als alles op rolletjes loopt en de kinderziektes (grotendeels) eruit zijn. Het lukt bv Van Moof nog steeds niet om een betrouwbare fiets uit te leveren, en die zijn niet eens crowdfunded (wel vooruit bestellen).TTLCrazy schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 10:24:
[...]
Er zijn ondertussen al heel wat youtubers die zo'n printer hebben toegestuurd gekregen en die zijn er allemaal laaiend enthousiast over. In potentie is dit een fantastische printer voor die prijs. Retail prijs van $1449,- voor de versie met AMS is geen geld als je ziet wat dat ding allemaal kan. Vergeleken met de Prusa XL is hij al helemaal spotgoedkoop. Zelf kijk ik de kat uit de boom want voor dit bedrag loop ik liever geen risico. Wel positief dat er wat keus bijkomt.
Voor dergelijke bedragen doe ik sowieso nooit mee met crowdfunding. Veel te hoog risico. Dan maar later instappen als écht blijkt dat het een goed ding is. En dan bij Jan Publiek, niet bij de 'testers'.
Overigens gaat de vergelijking met de Prusa XL een beetje mank. Die Bambu heeft een MMU en dat is dus filament wisselen waardoor je weer zo'n purge tower hebt. De toolchanger van de XL hoeft dat niet te gebruiken. Ook is de techniek om de 'perfect first layer' te bereiken totaal anders, en volgens mij universeel, dus onafhankelijk van de gebruikte slicer. Bij dei Bambu zit je min of meer vast aan hun slicer om alle opties te kunnen gebruiken. Dat vind ik echt wel wat minder. Ik ben helemaal voor innovatie, maar probeer je klant niet op te sluiten in jouw software of (erger nog) in een cloud. Ze moeten een manier bedenken om die lidar enzo te gebruiken los van de slicer. Dat moet toch kunnen? Het ding wéét wanneer er een print gestart wordt en wanneer de eerste laag klaar is. Wat is er dan moeilijk aan om die lidar zelfstandig te stoppen en te starten? Waarom moet er speciale gcode voor zijn?
Lidar is los te gebruiken want gewoon Gcode om hem te activeren.
Ook andere slicers kunnen gebruikt worden maar niet alle opties zijn dan beschibaar.
Overigens werkt ding met alleen een Mesh daar alle z schroeven over 1 riem lopen.
Hoe dan ook teveel gehype en dat gaat ze duur te komen staan denk ik met maar 2400 units (eerste batch) en natuurlijk de leuke verrassing die erbij komt want levering uit China dus ... invoerrechten enz.
Nee dank je ik bou mijn eigen spul wel of gebruik merken die zich gevestigd hebben.
Ook andere slicers kunnen gebruikt worden maar niet alle opties zijn dan beschibaar.
Overigens werkt ding met alleen een Mesh daar alle z schroeven over 1 riem lopen.
Hoe dan ook teveel gehype en dat gaat ze duur te komen staan denk ik met maar 2400 units (eerste batch) en natuurlijk de leuke verrassing die erbij komt want levering uit China dus ... invoerrechten enz.
Nee dank je ik bou mijn eigen spul wel of gebruik merken die zich gevestigd hebben.
Gedt dat niet voor alles wat gereviewed wordt?mphilipp schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:15:
[...]
Ik heb eigenlijk nog maar heel beperkt vertrouwen in die crowdfunding acties. Het probleem is dat je niet weet of dat de machine die ze shippen dezelfde is als de machine die ze ter evaluatie hebben gestuurd. Waren die specifiek getweaked en getest om heel goed te performen? Is hun QA/QC op orde? Ik heb een aantal ervaringen met die crowdfunding dingen en het is een mixed bag. Veel enthousiaste mensen gaan lekker bedrijfje spelen en komen er along the way achter dat het toch moeilijker is dan verwacht. En ze komen er ook achter dat je met de eerste en tweede fabricagerun eigenlijk nog helemaal niets verdient. En toch moeten alle rekeningen betaald worden. Je gaat pas verdienen ná die initiële fase als alles op rolletjes loopt en de kinderziektes (grotendeels) eruit zijn. Het lukt bv Van Moof nog steeds niet om een betrouwbare fiets uit te leveren, en die zijn niet eens crowdfunded (wel vooruit bestellen).
Voor dergelijke bedragen doe ik sowieso nooit mee met crowdfunding. Veel te hoog risico. Dan maar later instappen als écht blijkt dat het een goed ding is. En dan bij Jan Publiek, niet bij de 'testers'.
Overigens gaat de vergelijking met de Prusa XL een beetje mank. Die Bambu heeft een MMU en dat is dus filament wisselen waardoor je weer zo'n purge tower hebt. De toolchanger van de XL hoeft dat niet te gebruiken. Ook is de techniek om de 'perfect first layer' te bereiken totaal anders, en volgens mij universeel, dus onafhankelijk van de gebruikte slicer. Bij dei Bambu zit je min of meer vast aan hun slicer om alle opties te kunnen gebruiken. Dat vind ik echt wel wat minder. Ik ben helemaal voor innovatie, maar probeer je klant niet op te sluiten in jouw software of (erger nog) in een cloud. Ze moeten een manier bedenken om die lidar enzo te gebruiken los van de slicer. Dat moet toch kunnen? Het ding wéét wanneer er een print gestart wordt en wanneer de eerste laag klaar is. Wat is er dan moeilijk aan om die lidar zelfstandig te stoppen en te starten? Waarom moet er speciale gcode voor zijn?
Legio voorbeelden van (ook zeer grote) fabrikanten die specifiek afgestemde exemplaren opsturen naar testers of tv's die testbeelden herkennen en zich aanpassen.
Het principe achter Kickstarter is zeer sterk en goed. Alleen heb je helaas altijd mensen/partijen die daar misbruik van maken, waardoor het verpest wordt voor diegenen die wel goede insteek/bedoelingen hebben.
En zijn de meeste kickstarters (ook deze) van partijen die geen positieve of negatieve voor geschiedenis hebben. Maar ook dat is juist kickstarter.
En ja, ze kunnen wel allen ex DJI zijn, maar weten wij veel of ze daar ontslagen zijn wegens wanprestatie.
Negeren is vooruitzien
Dat ding heeft toch zo'n opening aan de achter waar hij in kon purgen zodat een tower niet meer nodig is?mphilipp schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:15:
[...]
Overigens gaat de vergelijking met de Prusa XL een beetje mank. Die Bambu heeft een MMU en dat is dus filament wisselen waardoor je weer zo'n purge tower hebt. De toolchanger van de XL hoeft dat niet te gebruiken.
Zie ook Modbothttps://www.youtube.com/watch?v=6HE2ik46SFk rond 20:20
Niet dat het veel gaat schelen in de hoeveelheid plastic die je verspilt
[ Voor 6% gewijzigd door Boullie op 31-05-2022 13:05 ]
Boullie
Van wat ik heb begrepen uit de facebook group is de levering van de kickstarter inclusief taxes. Blijkt dat ze zich wel hebben verkeken op de grote tax verschillen tussen landen uit de EU, maar dat ze zich wel aan de promise van 1 prijs wilden houden. Lijkt mij geen goede start voor een gezond bedrijf, en het is dan maar te hopen dat ze de tijd tot de 2e / 3e productieronde overleven. Ze hebben wel investeringen gehad dus misschien lukt het ze wel, het zal wel een gok blijven en het kan zomaar zijn dat je een prima werkende printer hebt maar het bedrijf opeens weg is. En zie dan nog maar een 3rd party ondersteuner te vinden die parts gaat maken voor een machine waar er maar een paar duizend van in omloop zijn.Pinky-H9 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:27:
Lidar is los te gebruiken want gewoon Gcode om hem te activeren.
Ja, maar dat zijn dan artikelen die ook normaal verkrijgbaar zijn. Tenzij ze een pre-productiemodel hebben, wat op zich niet zoveel uitmaakt, want je hoeft je niet alvast te committen aan een nog niet bestaand product.
Er zijn vele concepten die helemaal goed zijn. Ik was er ooit ook heel positief over, maar na een paar zeperds en ronduit oplichtingspraktijken, ben ik er minder enthousiast over. Hogere bedragen dan laten we zeggen €200 krijgen ze niet van mij. Heel misschien als het een reeds gevestigde fabrikant is, maar daar heb ik dan weer uit principe bezwaren op. Als je gevestigd bent, net als Creality, moet je niet op Kickstarter oid gaan zitten. Ze doen dat puur voor de gratis marketing, maar het addertje is dat ze helemaal niet verplicht zijn te leveren en ook helemaal geen garantie oid hoeven te geven. Prima als je dat ok vindt, maar ik ga daar niet aan voor grotere uitgaven.Het principe achter Kickstarter is zeer sterk en goed.
Ik begrijp het concept en er zit ook best wat in, maar de mensen die zo'n campagne starten, vergeten vaak belangrijke zaken. Zelfs een stom ding als een USB kabeltje dat je als sleutelhanger kon gebruiken bleek heel erg lastig. Zeker toen hun prototype niet door de keuring van de 'USB commissie' heen kwam. Dan zit je bijna een jaar te wachten op iets dat 3 maanden zou duren en inmiddels is het een volstrekt overbodig product geworden. Bedrijfje spelen is gewoon niet voor iedereen weggelegd.
Ohja, nu weet ik het weer. Een emmertje om de rommel op te vangen. Joe Prusa had het ook daarover toen ze probeerden te bedenken hoe ze dat probleem wilden oplossen op de XL. Een bakje vond ie zelf geen goede oplossing, omdat zo'n ding vol kan raken en dat ziet de printer niet. Je zou daardoor een storing kunnen krijgen. Het klinkt misschien overdreven, maar het is maar net welk doel je nastreeft. De XL is ook geen op zich staande ontwikkeling. Hij is nauw verwant aan dat productiesysteem dat zij aanbieden voor printfarms en daarvoor wilden ze iets maken waar je niet de hele tijd naast moet blijven staan. Inmiddels hebben ze door de toolchanger en de sensor in de hotend controle over de flow en is blijkbaar een purgetower of bakje niet meer nodig.Boullie schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:04:
[...]
Dat ding heeft toch zo'n opening aan de achter waar hij in kon purgen zodat een tower niet meer nodig is?
De XL is natuurlijk ook een pre-order en niemand heeft het uiteindelijke product nog gezien. Echter, gezien de ervaringen met hun huidige printers en hun reputatie, zou je mogen verwachten dat het ding enigszins werkt. Ik denk niet dat ze hun reputatie zomaar gaan verprutsen. Ik verwacht best wel dat er wat kinderziektes in zullen zitten. Wat dat betreft kun je testen tot je een ons weegt, maar de gebruikers weten altijd wel iets te verzinnen dat niet werkt. De Mini heeft immer ook zat problemen gekend en ook de i3 in al zijn iteraties was niet probleemloos. Alles is echter wel goed opgelost en zijn de Prusa gebruikers overwegend erg enthousiast over hun printer.
Ik ben op zich wel in de markt voor de PrusaXL Mk2, wanneer deze komt. De Mk1 prodcuten van Prusa zijn toch meer een veredelde β-test.
© ocf81 1981-infinity
En de MkII is ook weer een beta voor wat er dan weer is bedacht. Er zijn altijd kinderziekten bij nieuwe producten, of dat nou splinternieuwe zijn of evoluties. Er zit altijd iets nieuws in dat zich misschien nog moet bewijzen of getweaked worden.ocf81 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 15:56:
Ik ben op zich wel in de markt voor de PrusaXL Mk2, wanneer deze komt. De Mk1 prodcuten van Prusa zijn toch meer een veredelde β-test.
Zo ga je dood met de folder in je hand
Ja, dat klopt op zich wel weer. Maar het loont wel om even een jaartje of anderhalf te wachten na de release voordat je het ding bestelt. Voor mij de XL-S versie dus.mphilipp schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:06:
[...]
En de MkII is ook weer een beta voor wat er dan weer is bedacht. Er zijn altijd kinderziekten bij nieuwe producten, of dat nou splinternieuwe zijn of evoluties. Er zit altijd iets nieuws in dat zich misschien nog moet bewijzen of getweaked worden.
Zo ga je dood met de folder in je hand
© ocf81 1981-infinity
Ik ga ze graag voor je ervaren...
Zojuist gebacked 
* - Mijn geheugen is niet heul goed & die FB groep staat nu vol met KS klachten & feestvierders

Scheelt niets. In de FB groep heeft iemand gewichten gepost. Standaard instelling is, als ik het goed herinner, block + poop-shoot combi. Poop-shoot alleen is ongeveer 1 op 1, combo ook.*Boullie schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:04:
[...]
Dat ding heeft toch zo'n opening aan de achter waar hij in kon purgen zodat een tower niet meer nodig is?
* - Mijn geheugen is niet heul goed & die FB groep staat nu vol met KS klachten & feestvierders
Prusa ontkomt er (naar eigen zeggen) niet langer aan om de prijzen op de huidige niveaus te handhaven -> post op r/3DPrinting
© ocf81 1981-infinity
Ik heb een probleem jongens, ik heb op mijn ender 5 (pro) een extra extruder toegevoegd op het mainboard (V4.2.2). Allemaal goed gegaan maar wanneer ik nu met mijn 2e extruder wil extruden dan trilt die stepper als een malle. Iemand enig idee wat er fout is gegaan en/of wat ik moet doen om het te fixen?
https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf
[ Voor 4% gewijzigd door thakgrandka op 02-06-2022 13:42 . Reden: Typo en beetje meer tekst. ]
Alle mogelijke oorzaken zijn al gegeven in de antwoorden op reddit. Wat heb je daarvan geprobeerd?thakgrandka schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:36:
Ik heb een probleem jongens, ik heb op mijn ender 5 (pro) een extra extruder toegevoegd op het mainboard (V4.2.2). Allemaal goed gegaan maar wanneer ik nu met mijn 2e extruder wil extruden dan trilt die stepper als een malle. Iemand enig idee wat er fout is gegaan en/of wat ik moet doen om het te fixen?
© ocf81 1981-infinity
Nog niks geprobeerd, zit op dit moment op kantoor maar ben opzoek naar de oplossingen en was benieuwd naar jullie ervaringen.ocf81 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:46:
[...]
Alle mogelijke oorzaken zijn al gegeven in de antwoorden op reddit. Wat heb je daarvan geprobeerd?
Helaas is alleen het video'tje niet voldoende om hier veel oplossingen aan te geven Helemaal niet omdat de motor los zit en dus alleen vanwege de trillingen van de eigen beweging al geluid maakt.thakgrandka schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:52:
[...]
Nog niks geprobeerd, zit op dit moment op kantoor maar ben opzoek naar de oplossingen en was benieuwd naar jullie ervaringen.
Zonder extra info is blijft het gissen. Er moeten wat zaken worden uitgesloten:
• Je moet kijken hoe de motorpinnen zijn aangesloten. Wat is het A paar en wat is het B-paar? Als je een paar kortsluit zal je de motor niet met de hand kunnen bewegen. Bijna alle motoren hebben dezelfde pinout, maar er zijn er die net iets anders zijn.
• Heeft de motor voldoende stroom om niet te skippen?
• Is de driver nog heel? (eerst windingen isoleren, daarna driver swappen)
© ocf81 1981-infinity
Meestal zit 1 kabel van de stepper los, dan heeft hij maar 1 fase.thakgrandka schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:36:
Hm dit heb ik nog niet eerder aan de hand gehad. Dit is een (nieuwe) rol eSun ABS+, 220C - 260C.
:strip_exif()/f/image/Ss1WUEhURlODetSM1kGjjISY.jpg?f=fotoalbum_medium)
Ik heb temperaturen vanaf 220C geprobeerd, extruder skipt dan al en moet ik langzamer printen omdat het filament te dik is.
Ik heb van snel, sneller, tot heel langzaam geprobeerd te printen, object fan helemaal uit of langzaam aan. Gesloten cabinet, 35-40C.
Ik print tientallen andere rollen ASA en ABS/ABS+ zonder enige problemen, ook andere eSun ABS+ kleuren.
Dit is de eerste met dit probleem. Zou deze rol gewoon fout zijn? Kwam vorige week nieuw uit de verpakking (sealed, met silica pearl zakje), en is in een dichte box bewaard welke vol ligt met silica pearls en hygrometer (onder de 20% RH). Het is in de kamer trouwens ook maar 25% het is droog in Delft blijkbaar
.
Iemand ideeen? Anders ga ik klagen en gaat die rol gewoon terug.
Wat me wel opvalt is dat eSun tot op heden altijd zwarte spoelen leverde met hun merk en logo in kleur erop geprint. Deze rol is merkloos, transparant met een simpel stikkertje wat ik zelf had kunnen printen. Ik heb er nog zo een, grijs (ook ABS+) en die printte vorige week nog wel goed. Die kan ik zo nog eens proberen.
:strip_exif()/f/image/Ss1WUEhURlODetSM1kGjjISY.jpg?f=fotoalbum_medium)
Ik heb temperaturen vanaf 220C geprobeerd, extruder skipt dan al en moet ik langzamer printen omdat het filament te dik is.
Ik heb van snel, sneller, tot heel langzaam geprobeerd te printen, object fan helemaal uit of langzaam aan. Gesloten cabinet, 35-40C.
Ik print tientallen andere rollen ASA en ABS/ABS+ zonder enige problemen, ook andere eSun ABS+ kleuren.
Dit is de eerste met dit probleem. Zou deze rol gewoon fout zijn? Kwam vorige week nieuw uit de verpakking (sealed, met silica pearl zakje), en is in een dichte box bewaard welke vol ligt met silica pearls en hygrometer (onder de 20% RH). Het is in de kamer trouwens ook maar 25% het is droog in Delft blijkbaar
Iemand ideeen? Anders ga ik klagen en gaat die rol gewoon terug.
Wat me wel opvalt is dat eSun tot op heden altijd zwarte spoelen leverde met hun merk en logo in kleur erop geprint. Deze rol is merkloos, transparant met een simpel stikkertje wat ik zelf had kunnen printen. Ik heb er nog zo een, grijs (ook ABS+) en die printte vorige week nog wel goed. Die kan ik zo nog eens proberen.
Volgens mij is het in dit geval je layertime die je er van weerhoud sneller te printen.InflatableMouse schreef op zondag 29 mei 2022 @ 14:29:
https://images.app.goo.gl/adZkTefXQDm6csFs8
[ Voor 23% gewijzigd door BiLo op 02-06-2022 17:58 ]
Toevoegend aan mijn eerdere post: dit zijn rollen door raprepworld geleverd. van de 3 rollen eSun ABS+ waren er 2 in een witte doos, met transparante spoelen en een eenvoudig labeltje erop geplakt dat het "esun ABS+" is. De 3de rol zat wel in een herkenbare eSun zwart/groene doos met een zwarte spoel met een in kleur geprint label zoals ik gewend ben van eSun.
Deze twee witte label zogenaamde esun rollen printen voor geen meter. Geen van beide. Die andere is nog nieuw in de verpakking.
Zou het fake zijn, en hebben ze me (onbewust, zonder de schuld bij reprap te willen leggen) namaak gestuurd?
Ik ga ze maar even mailen ...
Deze twee witte label zogenaamde esun rollen printen voor geen meter. Geen van beide. Die andere is nog nieuw in de verpakking.
Zou het fake zijn, en hebben ze me (onbewust, zonder de schuld bij reprap te willen leggen) namaak gestuurd?
Ik ga ze maar even mailen ...
Ik had dit nog niet eerder meegekregen, maar kennelijk is Fysetc aan de haal gegaan met open source werk door de naamrechten op te eisen en open source ontwikkelingen te patenteren: https://nitter.net/CNC_Kitchen/status/1529762069570011138
Eerder had ik nog wel een positieve mening over Fysetc, maar dat is nu wel anders.
Eerder had ik nog wel een positieve mening over Fysetc, maar dat is nu wel anders.
© ocf81 1981-infinity
FyseTC doet dit met een reden en met de meesten zijn de rechten overhandigt.
Ze willen juist ervoor zorgen dat een ander ze niet pakt en claimt
Ze willen juist ervoor zorgen dat een ander ze niet pakt en claimt
Ik weet het nog zo net niet. Eigenlijk heb ik geen idee wat er aan de hand is, want er is geen backstory gegeven. Maar wat ik uit hun statement begrijp is dat er een aantal bedrijven in China zijn die blijkbaar iets probeerden te flikken met patenten op Open Source producten die Fysetc ook verkocht. Daarop hebben zij snel die patenten aangevraagd uit bescherming. Blijkbaar zijn dit dan patenten op oa Voron producten en zijn zij al in gesprek met de betreffende personen om de patenten weer over te dragen.ocf81 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 18:41:
Ik had dit nog niet eerder meegekregen, maar kennelijk is Fysetc aan de haal gegaan met open source werk door de naamrechten op te eisen en open source ontwikkelingen te patenteren: https://nitter.net/CNC_Kitchen/status/1529762069570011138
Ik zie niet wat daar fout aan is. Volgens mij is dit weer typisch zo'n verhaal waarin de 'community' weer heerlijk hysterisch reageert als ze het woord patenten horen en meteen met pek en veren aan komen hollen.
Maar misschien heeft iemand een beter verhaal waaruit blijkt dat het echt boeven zijn. Maar ik geloof dat niet zo eigenlijk. Het te snel trekken van conclusies is een aannemelijker verhaal denk ik.
Wat pinky aangeeft is supposedly de backstory, ik kan de link ff niet zo snel vinden maar stond op discordmphilipp schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:52:
[...]
Ik weet het nog zo net niet. Eigenlijk heb ik geen idee wat er aan de hand is, want er is geen backstory gegeven. Maar wat ik uit hun statement begrijp is dat er een aantal bedrijven in China zijn die blijkbaar iets probeerden te flikken met patenten op Open Source producten die Fysetc ook verkocht. Daarop hebben zij snel die patenten aangevraagd uit bescherming. Blijkbaar zijn dit dan patenten op oa Voron producten en zijn zij al in gesprek met de betreffende personen om de patenten weer over te dragen.
Ik zie niet wat daar fout aan is. Volgens mij is dit weer typisch zo'n verhaal waarin de 'community' weer heerlijk hysterisch reageert als ze het woord patenten horen en meteen met pek en veren aan komen hollen.
Maar misschien heeft iemand een beter verhaal waaruit blijkt dat het echt boeven zijn. Maar ik geloof dat niet zo eigenlijk. Het te snel trekken van conclusies is een aannemelijker verhaal denk ik.
Ik begin dus wel echt een beetje te balen nu. Ik probeer dat ABS te printen van eSun (ABS+) maar het wil gewoon niet goed. Ik begrijp dat ik met een beetje fan moet printen en dat helpt aanzienelijk maar het wordt compleet broos en ik kan het met mn vingers breken en uit elkaar trekken als een pepernoot. Blijkbaar heb ik een warmere omgeving nodig, vertelt men.
Nou geen probleem, ik heb een rol isolatiefolie gekocht, compleet netjes op maat gesneden en de binnenkant beplakt met die rommel. Half weekend aan besteed.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EnXN6I4OKFF9xs6X2PBzX2wF.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/O8zLRoz4Pth77CFhxBiCM4wf.jpg?f=fotoalbum_large)
Scheelt precies 5 graden en kwam nog steeds niet boven de 40C uit
"Je mist iets dat lucht beweegt onder tegen je bed aan" ... werd er geroepen.
Geen probleem! Fan onderin geplaatst:
:strip_exif()/f/image/to69ifsyMnpqYyit1HkEYcYI.jpg?f=fotoalbum_large)
WOW 3 graden er bij.
. Wat een feest!
Het probleem is denk ik gewoon dat al die aluminium profielen naar de hoeken en die hoekplaten aan de buitenkant warmtebruggen creeeren. Buitenkant meet met de IR gewoon 43C namelijk dus ik denk dat dat gewoon "lekt".
Wie heeft hier ervaring mee? Tips? Moet ik m'n oma een reuze-ovenhandschoen laten breien van een halve cuub die er omheen past? Bekleden met 8cm dik isover platen
2kW straalkachel onderin de kast?
Nou geen probleem, ik heb een rol isolatiefolie gekocht, compleet netjes op maat gesneden en de binnenkant beplakt met die rommel. Half weekend aan besteed.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EnXN6I4OKFF9xs6X2PBzX2wF.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/O8zLRoz4Pth77CFhxBiCM4wf.jpg?f=fotoalbum_large)
Scheelt precies 5 graden en kwam nog steeds niet boven de 40C uit
"Je mist iets dat lucht beweegt onder tegen je bed aan" ... werd er geroepen.
Geen probleem! Fan onderin geplaatst:
:strip_exif()/f/image/to69ifsyMnpqYyit1HkEYcYI.jpg?f=fotoalbum_large)
WOW 3 graden er bij.

Het probleem is denk ik gewoon dat al die aluminium profielen naar de hoeken en die hoekplaten aan de buitenkant warmtebruggen creeeren. Buitenkant meet met de IR gewoon 43C namelijk dus ik denk dat dat gewoon "lekt".
Wie heeft hier ervaring mee? Tips? Moet ik m'n oma een reuze-ovenhandschoen laten breien van een halve cuub die er omheen past? Bekleden met 8cm dik isover platen

Geen idee waar je last van hebt, in mijn Voron V2 word het met gemak 51 graden als ik ABS print. Ik maak alleen geen gebruik van plastic panelen, ik mijn printer volledig ingepakt in dibond panelen met aan de voorzijde een venster om naar binnen te kunnen kijken.
Ik vind het niet vreemd dat jouw extruder skipt als je esun ABS+ probeert te printen op 220 graden, ik print het hier op 255 graden voor optimale layer adhesion, part cooling fan staat hier op 35%.Aan dat laatste heb je helemaal niets aan aangezien dit printer en toolhead afhankelijk is.Maar met deze settings zijn mijn ABS prints van uitstekende kwaliteit en kraken niet als je ze probeert te buigen, ga ik 10 graden lager zitten dan is het mis.
Ik heb hier overigens pas sinds kort dat ik zwarte spoelen esun ABS+ binnen krijg, voorheen waren het altijd transparante spoelen zoals jij aangeft.
Ik vind het niet vreemd dat jouw extruder skipt als je esun ABS+ probeert te printen op 220 graden, ik print het hier op 255 graden voor optimale layer adhesion, part cooling fan staat hier op 35%.Aan dat laatste heb je helemaal niets aan aangezien dit printer en toolhead afhankelijk is.Maar met deze settings zijn mijn ABS prints van uitstekende kwaliteit en kraken niet als je ze probeert te buigen, ga ik 10 graden lager zitten dan is het mis.
Ik heb hier overigens pas sinds kort dat ik zwarte spoelen esun ABS+ binnen krijg, voorheen waren het altijd transparante spoelen zoals jij aangeft.
Heb een plank vol met verschillende kleuren allemaal in dezelfde soort dozen:InflatableMouse schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 18:01:
Toevoegend aan mijn eerdere post: dit zijn rollen door raprepworld geleverd. van de 3 rollen eSun ABS+ waren er 2 in een witte doos, met transparante spoelen en een eenvoudig labeltje erop geplakt dat het "esun ABS+" is. De 3de rol zat wel in een herkenbare eSun zwart/groene doos met een zwarte spoel met een in kleur geprint label zoals ik gewend ben van eSun.
:strip_exif()/f/image/YTX0hqmi5nmAcuDohjGSG651.jpg?f=fotoalbum_large)
In de dozen zitten verschillende spoelen, de transparante en zwarte:
:strip_exif()/f/image/qIdOg0XiI5mdxJJz3iak8Pb6.jpg?f=fotoalbum_large)
De transparante zijn volgens mij de oude soort spoelen en de zwarte spoelen de nieuwe.
Top tip. Bewaar een paar transparante zodat je makkelijk refill spools op een spoel kunt zetten.
Boullie
@Martijn-V4 zitten jouw panelen aan de buitenkant tegen het frame en alu delen aan? Met andere woorden, alle alu profielen en dergelijke zitten "ingepakt" met dat spul?
Over dat skippen, ik snap dat het logisch is, ik was op zoek naar een oplossing en probeerde vanalles. Thermokoppeltjes en hotends kunnen ook aardig wat verschillen onderling dus ik wilde voor mij zelf aantonen wat echt te laag was, en dat was dus bij 220C.
Over die spoelen kreeg ik inderdaad ook te horen van Reprapworld. Blijkbaar krijg ik al een half jaar lang de "nieuwe stijl" binnen, dus ik was verbaasd dat dit ineens anders was (ik wist niet beter). Reprap had blijkbaar nog wat oudere voorraad.
Over dat skippen, ik snap dat het logisch is, ik was op zoek naar een oplossing en probeerde vanalles. Thermokoppeltjes en hotends kunnen ook aardig wat verschillen onderling dus ik wilde voor mij zelf aantonen wat echt te laag was, en dat was dus bij 220C.
Over die spoelen kreeg ik inderdaad ook te horen van Reprapworld. Blijkbaar krijg ik al een half jaar lang de "nieuwe stijl" binnen, dus ik was verbaasd dat dit ineens anders was (ik wist niet beter). Reprap had blijkbaar nog wat oudere voorraad.
Nog 1 voordeel van de oude spoelen is gratis boutjes en moertjesInflatableMouse schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:07:
Boullie
hmm blijkbaar waar ik last van heb is de plaats waar ik meet. Mijn thermometer zit in de deksel. Als ik rondom de gantry meet zit ik nu al 55C terwijl in de deksel het pas 40C is. Ik had echt niet verwacht dat het verschil zo groot zou zijn, zeker niet met de tool fan aan en die fan onder het bed.
Ik run nu een nieuwe test, beetje langzaam printen, 20% fan. Ben benieuwd hoe het er nu dan uitkomt.
Ik run nu een nieuwe test, beetje langzaam printen, 20% fan. Ben benieuwd hoe het er nu dan uitkomt.
Ik heb immiddels al een aardige verzameling lege esun spoelen (transparante uitvoering) boven op zolder liggen.Boullie schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:07:
[...]
De transparante zijn volgens mij de oude soort spoelen en de zwarte spoelen de nieuwe.
Top tip. Bewaar een paar transparante zodat je makkelijk refill spools op een spoel kunt zetten.
Bij mij zitten de dibond panelen niet direct op de extrusies, er zit nog 3M tape tussen om de boel goed luchtdicht af te kunnen sluiten. Er zo ongetwijfeld warmte verlies zijn, ook via het 3M tape maar desondanks zit ik toch ruim boven de 50 graden. De panelen zitten rondom aan de buiten zijde. Ik heb een Semitec 104NT-4-R025H42G thermistor in de z-as dragchain liggen.InflatableMouse schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:07:
@Martijn-V4 zitten jouw panelen aan de buitenkant tegen het frame en alu delen aan? Met andere woorden, alle alu profielen en dergelijke zitten "ingepakt" met dat spul?
Ik zie nu pas wat dibond panelen zijn. Alu composiet. Afhankelijk van de composiet en verhoudingen, waarschijnlijk behoorlijk warmtegeleidend nog steeds.Martijn-V4 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 12:52:
[...]
Bij mij zitten de dibond panelen niet direct op de extrusies, er zit nog 3M tape tussen om de boel goed luchtdicht af te kunnen sluiten. Er zo ongetwijfeld warmte verlies zijn, ook via het 3M tape maar desondanks zit ik toch ruim boven de 50 graden. De panelen zitten rondom aan de buiten zijde. Ik heb een Semitec 104NT-4-R025H42G thermistor in de z-as dragchain liggen.
Mijn probleem was denk ik ook niet zo zeer dat ik het niet warm genoeg kreeg, maar dat ik op de verkeerde plek meette. Ik had niet verwacht dat het ter hoogte van de gantry meer dan 10 graden zou schelen met in de deksel (warmte stijgt dus ik dacht dat het daar wel het warmst zijn),
Nu dat ik bij de gantry meet, zit ik op 55C.
Net geprint, nog niet perfect maar ik ben er al heel erg blij mee na alle fiasco's voorheen:
:strip_exif()/f/image/RusxbQgWXQmZN2ZcFuP8M7RD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5kweXA75rtJB9xmcM5cDACnf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AnSS333Hpjs797m3mgvDh0Qt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mVyyz6jS6C3EB5uvfaFohsGM.jpg?f=fotoalbum_large)
Over de opbouw van verwarmde kamers heeft Design Prototype Test toch wel een stel heel nuttige video's gemaakt. Als het om de techniek achter het printen gaat heeft hij vaak interessante informatie die anderen niet of nauwelijks bespreken. Ik zou zijn video's over dit onderwerp zeker eens bekijken.
Het is altijd wel jammer dat ie zo los moet gaan op Prusa printers. Dat is een minder fraaie kant van hem.
Het is altijd wel jammer dat ie zo los moet gaan op Prusa printers. Dat is een minder fraaie kant van hem.
© ocf81 1981-infinity
Vond zijn video's af en toe wel leuk. Totdat hij bij de video over de Prusa XL Josef Prusa persoonlijk begon aan te vallen. Dat was het moment dat ik niet meer subscribed was. Had nog niks tegen hem.ocf81 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 19:23:
Later heeft hij echter een video gedaan over de MK3S+ en begon hij weer hetzelfde te doen en ook iedereen in de comments aan te vallen. Sindsdien kijk ik zijn video's niet meer want hij kan blijkbaar helemaal niet objectief zijn.
Boullie
Ik heb een iets genuanceerdere blik op dat verhaal. Als het over Prusa gaat moet je een pot zout meenemen, maar over andere onderwerpen heeft ie meestal een redelijk goed onderbouwd verhaal. Je moet wel zelf blijven nadenken bij zijn video's, maar als je dat doet zijn zijn video's meestal heel interessant.Boullie schreef op maandag 6 juni 2022 @ 19:32:
[...]
Vond zijn video's af en toe wel leuk. Totdat hij bij de video over de Prusa XL Josef Prusa persoonlijk begon aan te vallen. Dat was het moment dat ik niet meer subscribed was. Had nog niks tegen hem.
Later heeft hij echter een video gedaan over de MK3S+ en begon hij weer hetzelfde te doen en ook iedereen in de comments aan te vallen. Sindsdien kijk ik zijn video's niet meer want hij kan blijkbaar helemaal niet objectief zijn.
© ocf81 1981-infinity
Een heleboel video's gezien, heel wat fora af zitten lezen en toch besloten de stap te nemen en een Bambulab X1 Carbon + AMS besteld. Ik heb wel vertrouwen dat dit doorgaat ondanks dat het een kickstarter is. Het is strikt genomen geen open source printer, maar volgens mij zijn ze wel bezig om dit zo te maken ?
Nee vziw gaan ze het niet open source maken. Ze hebben wel gezegd hun designs openbaar te maken mochten ze over de kop gaan. Ben benieuwd hoe het je bevalt, ik vond het zelf toch te spannend om zoveel geld aan een onbewezen product uit te geven. Ze hebben wel een mooi verhaal.TTLCrazy schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 07:21:
Een heleboel video's gezien, heel wat fora af zitten lezen en toch besloten de stap te nemen en een Bambulab X1 Carbon + AMS besteld. Ik heb wel vertrouwen dat dit doorgaat ondanks dat het een kickstarter is. Het is strikt genomen geen open source printer, maar volgens mij zijn ze wel bezig om dit zo te maken ?
Of ze de printer opensource gaan maken weet ik niet, de slicer als het goed is wel.
Ik twijfel nog een beetje, opzich zien de videos er bijzonder goed uit. Misschien wel te goed, en dat is wat me nog een beetje tegenhoud. Aan de andere kant, als ze voor 1100 euro (kickstarter prijs nu zo ongeveer) daadwerkelijk leveren wat ze beloven is het een koopje. Dan zou ik daar met alle liefde mijn Voron de deur voor uit doen (2 printers is wel beetje de max die ik wil hebben staan
)
Ik twijfel nog een beetje, opzich zien de videos er bijzonder goed uit. Misschien wel te goed, en dat is wat me nog een beetje tegenhoud. Aan de andere kant, als ze voor 1100 euro (kickstarter prijs nu zo ongeveer) daadwerkelijk leveren wat ze beloven is het een koopje. Dan zou ik daar met alle liefde mijn Voron de deur voor uit doen (2 printers is wel beetje de max die ik wil hebben staan
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
https://blog.bambulab.com...CxxBYvPQDZv1PPxOKlOrtedP4
In het kort: hotend, circuit en firmware zijn closed source, de rest is open.
In het kort: hotend, circuit en firmware zijn closed source, de rest is open.
Ik ben wel benieuwd wat ze waar gaan maken van de beloftes die ze doen. De intentie is volgens mij niet om ook maar iets open source te maken als ze denken dat ze er mee weg kunnen komen. De gedachte is denk ik totaal antithetisch ten opzichte van de manier van werken die een open source instelling zou hanteren.
De claim dat ze 'Standaard G-Code' gaan gebruiken is ook enigszins opmerkelijk. Voor elke firmware is het 'dialect' anders. RepRap en Marlin zijn op de meest basale commando's na gewoon totaal verschillend. Ook bij diverse CNC besturingen zijn er toch duidelijke verschillen. Dat is geen show stopper, maar het komt op mij wel aardig oppervlakkig over.
De claim dat ze 'Standaard G-Code' gaan gebruiken is ook enigszins opmerkelijk. Voor elke firmware is het 'dialect' anders. RepRap en Marlin zijn op de meest basale commando's na gewoon totaal verschillend. Ook bij diverse CNC besturingen zijn er toch duidelijke verschillen. Dat is geen show stopper, maar het komt op mij wel aardig oppervlakkig over.
© ocf81 1981-infinity
Ongeveer €1250,- inclusief verzendkosten. Er gaan verhalen dat ze na de ks hem via Amazon gaan verkopen, dan worden de verzendkosten in ieder geval een stuk lager. Ik begrijp die hoge verzendkosten sowieso niet, want ze gaan (of hebben al) een warenhuis in Duitsland opzetten. Nou ja, de materialen gaan iig wel via Amazon komen. Dus de Bambu materialen (met RFID voor wie dat interessant vind) zullen wat eenvoudiger aan zijn te komen.BM schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:04:
[...]
Aan de andere kant, als ze voor 1100 euro (kickstarter prijs nu zo ongeveer) daadwerkelijk leveren wat ze beloven is het een koopje
[...]
Misschien kan iemand mij helpen met dit probleem(pje):
Ik probeer met Cura (v4.13.1) een radiator standaard te printen, met een 1mm verzonken logo van Corsair erop.
Als ik hem staand slice komt het logo er gewoon op:
:strip_exif()/f/image/3OZFckfPTM1yy58IgTgUEOGK.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar als ik hem liggend slice, verdwijnt de tekst en wordt het 1 vlak:
:strip_exif()/f/image/Hz8RdgY78X0qLWVDmJ3PiRqG.jpg?f=fotoalbum_large)
Layer height is 0.12mm
Heeft iemand enig idee waarom Cura dit zo doet en hoe ik dit kan oplossen?
Ik wil hem namelijk het liefst liggend printen, omdat dat minder filament/tijd kost en er waarschijnlijk mooier uit zal zien.
Alvast bedankt!
Ik probeer met Cura (v4.13.1) een radiator standaard te printen, met een 1mm verzonken logo van Corsair erop.
Als ik hem staand slice komt het logo er gewoon op:
:strip_exif()/f/image/3OZFckfPTM1yy58IgTgUEOGK.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar als ik hem liggend slice, verdwijnt de tekst en wordt het 1 vlak:
:strip_exif()/f/image/Hz8RdgY78X0qLWVDmJ3PiRqG.jpg?f=fotoalbum_large)
Layer height is 0.12mm
Heeft iemand enig idee waarom Cura dit zo doet en hoe ik dit kan oplossen?
Ik wil hem namelijk het liefst liggend printen, omdat dat minder filament/tijd kost en er waarschijnlijk mooier uit zal zien.
Alvast bedankt!
@flythierry De z hoogte is wel 0, niet nog een stukje verzonken? Anders kijken bij mesh fixes, remove holes in first layer ofzo, of dat aan staat.
Ik zou voor zo'n geometrie ook geen tree support pakken denk ik.
Super, ik heb hem!haarbal schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 16:23:
@flythierry De z hoogte is wel 0, niet nog een stukje verzonken? Anders kijken bij mesh fixes, remove holes in first layer ofzo, of dat aan staat.
Het was bij 'Mesh fixes' niet de 'Remove All Holes', maar 'Union overlapping volumes' die blijkbaar standaard aan staat.
Nu die uit staat sliced hij hem wel correct.
Thanks!
(Even uit nieuwsgierigheid, wat voor support zou jij doen? Tree supports werken aardig goed voor mij)
Gewone support met een interface. Maar goed, misschien werkt tree ook wel goed voor dit soort rechte vlakken, heb het eigenlijk alleen nog maar met standbeelden en andere organische vormen geprobeerd.flythierry schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:22:
(Even uit nieuwsgierigheid, wat voor support zou jij doen? Tree supports werken aardig goed voor mij)
@flythierry hoe groot is het?
Genereert het nu ook supports voor dat logo? Afhankelijk van je printer en settings (en materiaal) zou het misschien met alleen bridging geprint kunnen worden (dat logo dus, niet die overhangs dat lijkt me niet mogelijk zonder supports)?
Genereert het nu ook supports voor dat logo? Afhankelijk van je printer en settings (en materiaal) zou het misschien met alleen bridging geprint kunnen worden (dat logo dus, niet die overhangs dat lijkt me niet mogelijk zonder supports)?
[ Voor 16% gewijzigd door InflatableMouse op 08-06-2022 18:10 ]
Ik zal er eens naar kijken, maar gelukkig komen de supports niet op plekken die zichtbaar zullen zijn, dus maakt het uiteindelijk niet zo veel uit.haarbal schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:50:
[...]
Gewone support met een interface. Maar goed, misschien werkt tree ook wel goed voor dit soort rechte vlakken, heb het eigenlijk alleen nog maar met standbeelden en andere organische vormen geprobeerd.
Het grote voordeel van de tree supports, is dat hij, behalve hetgene dat hij support, verder niet in aanraking komt met het model.
Hij is ongeveer 12x15x9cm.InflatableMouse schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 18:09:
@flythierry hoe groot is het?
Cura had nu inderdaad supports onder het logo geplaatst, maar die heb ik weggehaald.
Ben nu een test-stukje aan het printen die het hele logo bridged.
Goedemiddag,
Ik ben al een tijdje aan het meelezen en sinds kort ook begonnen met de bouw van mijn eigen Rat Rig Vcore3. Tot dusver gaat alles wel goed, al kom ik erachter dat de hotend (Mosquito Magnum) + thermistor die meegeleverd is nog een onderdeeltje mist: een 'dowel' die ervoor zorgt dat de thermistor netjes op zijn plek blijft zitten.
Gelukkig heb ik in mijn eigen onderdelenbak nog een 3mm staafje liggen die ik kan afzagen, maar het zou eigenlijk niet in de kit mogen ontbreken.
:strip_exif()/f/image/U2dbPk9pmf3XO3tUWiT3uLhB.jpg?f=fotoalbum_large)
Heeft iemand hier die een Vcore 3 heeft gebouwd met dit type hotend hetzelfde gehad?
Als ik wat verder ben met mijn build zal ik nog wel wat resultaten posten, wordt vervolgt.
Ik ben al een tijdje aan het meelezen en sinds kort ook begonnen met de bouw van mijn eigen Rat Rig Vcore3. Tot dusver gaat alles wel goed, al kom ik erachter dat de hotend (Mosquito Magnum) + thermistor die meegeleverd is nog een onderdeeltje mist: een 'dowel' die ervoor zorgt dat de thermistor netjes op zijn plek blijft zitten.
Gelukkig heb ik in mijn eigen onderdelenbak nog een 3mm staafje liggen die ik kan afzagen, maar het zou eigenlijk niet in de kit mogen ontbreken.
:strip_exif()/f/image/U2dbPk9pmf3XO3tUWiT3uLhB.jpg?f=fotoalbum_large)
Heeft iemand hier die een Vcore 3 heeft gebouwd met dit type hotend hetzelfde gehad?
Als ik wat verder ben met mijn build zal ik nog wel wat resultaten posten, wordt vervolgt.
Geen antwoord op je vraag, maar wellicht nog een ander missend gedeelte: hoort hier geen speciale pasta bij?Andantino schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:10:
Goedemiddag,
[Afbeelding]
https://www.sliceengineer...ducts/boron-nitride-paste
Goed dat je het opmerkt, die heb ik dus ook al besteld, ik had nog een tube cooling paste voor een PC-CPU liggen, maar die is maar bruikbaar tot 180/200 graden Celsius...
Gelukkig blijf ik qua bouwen nog niet op de hotend vastzitten.
Gelukkig blijf ik qua bouwen nog niet op de hotend vastzitten.
Iemand hier met wat meer diepgaande kennis van thermoplastics die kan uitleggen wat de mate van "plastic creep" veroorzaakt? Welke eigenschap van het materiaal maakt dat de ene type er meer last van heeft dan een andere?
Ik heb de vraag op meerdere plekken gesteld maar een eenduidig en goed onderbouwd antwoord krijg ik niet. Ik kan het zelf ook niet vinden eerlijk gezegd.
Ik vermoed dat het met het smeltpunt te maken heeft, ergo hoger smeltpunt --> minder creep. Maar het is alleen een vermoeden en ik kan dat dus nergens wetenschappelijk onderbouwd terugvinden.
Maar het kan ook heel goed met de dichtheid te maken hebben, of een combinatie van factoren.
Geen idee, iemand die dat hier wel weet en uit kan leggen?
Ik heb de vraag op meerdere plekken gesteld maar een eenduidig en goed onderbouwd antwoord krijg ik niet. Ik kan het zelf ook niet vinden eerlijk gezegd.
Ik vermoed dat het met het smeltpunt te maken heeft, ergo hoger smeltpunt --> minder creep. Maar het is alleen een vermoeden en ik kan dat dus nergens wetenschappelijk onderbouwd terugvinden.
Maar het kan ook heel goed met de dichtheid te maken hebben, of een combinatie van factoren.
Geen idee, iemand die dat hier wel weet en uit kan leggen?
Voor zover ik het weet is kruip een eigenschap van een materiaal. Dus niet direct herleidbaar naar een ander eigenschap.
Maar dit is wel een goede vraag. Ben ik ook wel benieuwd naar.
Maar dit is wel een goede vraag. Ben ik ook wel benieuwd naar.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.