Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-07 21:11
Nog enkele tests gedaan: printen gaat gewoon goed, maar erg stille extruder. Dit is zeker een blijvertje.
Ik ga nog even uitzoeken of die PC4-01 beter werken met het laden van filament, komen morgen binnen, maar ik denk van wel.

Ik ben nu de basis en filament switch nogmaals aan t printen, eens kijken of ik die sensor kan omdraaien. Ik kan dat nu niet goed bekijken omdat de onderdelen op mn printer zitten en als ik t eraf haal, dan kan ik niet printen.

Dit was het, default closed

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KrdCugAPu8SMkGaf6r8AnTKVtHk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/khzx23JYYQ9YL7Grj4Lrp3EV.jpg?f=fotoalbum_medium

Dit wordt het, default open

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cCtb1pIbkUP-4p0WD7GzeaeocHg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4KXmgmKOoF3NgNl5Bzfk9RFR.jpg?f=fotoalbum_medium

En klaar

Heb de boel werkend nu, met de filament sensor, zonder firmware hack.

Zo had Prusa het moeten bouwen, een zeer goede stille dualdrive extruder. (filament sensor had iets anders gemogen, maar zo werkt het tenminste)

[ Voor 57% gewijzigd door rinkel op 11-05-2022 00:12 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-07 16:34

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

And we are in business!! *O* *O* :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_cOBqsaAWZmSgBGuMM7fy73ukEI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YzbA477T2C5fLu7eWzSkEhw3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Dus ... vraagje aan de ratrig gebruikers :P.

Jullie bed mesh en variance, hoeveel is dat nu?

Van linksvoor naar rechtsachter loopt tie bij mij iets af, 0.15mm, dat is dus diagonaal over pak 'em beet 400mm. Is dat meer/minder dan bij jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Ik heb het idee dat een nieuwe post die aan een vorige post vastplakt omdat je zelf ook de vorige post hebt gemaakt, niet wordt gelezen.

Of jullie willen gewoon niet antwoorden, dat kan natuurlijk ook haha!

Shameless tag dan maar: @Umbrah & @Bloodhoundje (wie heeft er nog meer een ratrig gebouwd trouwens? :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
@InflatableMouse Ik heb het antwoord niet, maar ben (nog steeds...) bezig met mijn vcore 300 :D Hij had zn eerste bewegingen gemaakt en toen ging het bordje kapot. Zojuist heb ik een nieuwe binnen gekregen (geen garantie overigens).

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-07 19:05
@InflatableMouse
0.15 is zeer netjes. Ik zit een stuk 'lelijker' op mijn 500mm bed met 0.55.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Bloodhoundje schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 18:30:
@InflatableMouse
0.15 is zeer netjes. Ik zit een stuk 'lelijker' op mijn 500mm bed met 0.55.
Da's best wel veel idd. Ook over 500 bed diagonaal. Kan je daar niets meer aan doen?

Gebruik je skew correctie in Klipper?

Ik vraag me af of ik dat moet doen. Ik ga niet proberen 0.15mm mechanisch te corrigeren. Ik heb de printer net verplaatst en een nieuwe bed level mesh is nu 0.142. Ik denk als ik hem nog 2 keer verplaats is het misschien 0 :+ _/-\o_ .
pwillemske schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 18:20:
@InflatableMouse Ik heb het antwoord niet, maar ben (nog steeds...) bezig met mijn vcore 300 :D Hij had zn eerste bewegingen gemaakt en toen ging het bordje kapot. Zojuist heb ik een nieuwe binnen gekregen (geen garantie overigens).
Ai dat is wel zonde zeg. Ik heb 2 stomme fouten gemaakt (en daarmee zeg ik niet dat jij iets fout heb gedaan :9 ), maar gelukkig geen fatale ongelukken. Eentje was het bed, dat sloot ik in mijn onnozele onwetendheid met electronica beide draden op de relay aan, en maar afvragen waarom het bed niet warm wordt .... en de andere was de stepper drivers vergeten te installeren (en dus ook de jumpers te verwijderen).

[ Voor 39% gewijzigd door InflatableMouse op 12-05-2022 19:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bloodhoundje
InflatableMouse schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 19:00:
[...]

Da's best wel veel idd. Ook over 500 bed diagonaal. Kan je daar niets meer aan doen?

Gebruik je skew correctie in Klipper?

Ik vraag me af of ik dat moet doen. Ik ga niet proberen 0.15mm mechanisch te corrigeren. Ik heb de printer net verplaatst en een nieuwe bed level mesh is nu 0.142. Ik denk als ik hem nog 2 keer verplaats is het misschien 0 :+ _/-\o_ .

[...]

Ai dat is wel zonde zeg. Ik heb 2 stomme fouten gemaakt (en daarmee zeg ik niet dat jij iets fout heb gedaan :9 ), maar gelukkig geen fatale ongelukken. Eentje was het bed, dat sloot ik in mijn onnozele onwetendheid met electronica beide draden op de relay aan, en maar afvragen waarom het bed niet warm wordt .... en de andere was de stepper drivers vergeten te installeren (en dus ook de jumpers te verwijderen).
Is lastig te corrigeren, heb het al zoveel mogelijk bijgesteld, volgende stap is dat ik het frame eigenlijk een keer opnieuw moet opbouwen. Maar voor nu werkt het stabiel en goed genoeg. Correctie in software idd.

Als het mij echt gaat ergeren op den duur, dan doe ik het opnieuw bouwen wel een keer :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Met de MK3 dual extruder is flex printen ook wat gemakkerlijker op de Mini

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dn800HwtZYqjMEJVWqDsTG83AfE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xhSxRLhcBaeSbQ6de44XgUf3.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xdvyGYxi8MdUIWPjDvYfDqqS86w=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e03KKybVlHpDaw7OhbCycl4l.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!
C4veman schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:45:
[Afbeelding] vandaag tool changer voorzien van revos zaten dragon hotends op. Wat een gewicht verschil.
Hoe veel lichter is een Revo? Merk je nog iets van een kwaliteitsverschil met het printen?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
De RatRig vcore3 komt ook in een 200mm variant, kan een heel snel printertje worden :D

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:48

Boullie

Da Bulster

Zag in de Discord een filmpje langskomen over Prusa Academy. De gratis beginnerscursus die bezitters van een prusaprinter hebben gekregen lijkt mij wel nuttig om een keer door te nemen.

Nu zit ik al tijden te denken aan te beginnen met 3d tekenen en zat dus wat verder te kijken naar het materiaal.
Tijdens dit speuren kwam ik nog een andere link tegen naar een pagina van Autodesk(Fusion 360) met daarop een hele berg cursus materiaal.
Het begint echt vanaf 0 en is helemaal Nederlands geprijsd oftewel gratis.

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Hmm ze zijn best uitvergroot en ik schijn het licht erop om valschaduw te maken dus het is allemaal wat erger dan in het echt, maar ik wil dit wel opgelost hebben, en kan daar wel wat tips bij gebruiken want ik weet niet zo goed eerlijk gezegd.

Op altijd dezelfde punten, op de laatste heel goed te zien. Die laatste drie blokjes zijn met verschillende instellingen geprint, bij de ene is de temperatuur 15 graden lager, de linker is met strakkere belts en ik denk de rechter of de middelste met pressure advance geconfigureerd. ZOals je ziet, geen verschil.

Er moet denk ik iets mechanisch zijn, maar wat misschien niet heel duidelijk is, het is alleen op de hoek dat sommige puntjes uitsteken, het is niet over de hele zijde of zelfs de hele laag. Alleen op deze hoek de puntjes. Andere hoeken hebben minder en op andere plekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQ2cMuh-aIHDDpEkL8es7NKSQas=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ys1Y0q7TZrx2gJuEALU4hnRX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RXF2wpDbcQaMup09VmUciNulyoo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dAV80j2Xd4yVKyIwimraZPHH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sDIy0qivq_9X9AxHamUoDNbnMtc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WiaorqgqWDyx9x2yziIRnahU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gww0WA8NwrCg08WPtuK4OQNCfiw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MRiMvD1tkc6Cq0n54Hm9YBJm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
@InflatableMouse Dit lijkt meer op een probleem met je Z-seam instellingen. Probeer Z-seam eens op één hoek te zetten, nu staat ie waarschijnlijk op random.

In SuperSlicer staat deze onder tabje "Print Settings" en dan kun je naar kopje "Advanced" en daar zie je "Seam" staan. Standaard staat deze op "Cost Based". Door deze op rear te zetten kun je zien of dit probleem komt door het starten of eindigen van de geprintte lijn.

Hierbij een linkje naar de PrusaSlicer beschrijving:

https://help.prusa3d.com/article/seam-position_151069

[ Voor 11% gewijzigd door pwillemske op 14-05-2022 19:39 . Reden: Linkje toegevoegd ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

pwillemske schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 19:32:
@InflatableMouse Dit lijkt meer op een probleem met je Z-seam instellingen. Probeer Z-seam eens op één hoek te zetten, nu staat ie waarschijnlijk op random.

In SuperSlicer staat deze onder tabje "Print Settings" en dan kun je naar kopje "Advanced" en daar zie je "Seam" staan. Standaard staat deze op "Cost Based". Door deze op rear te zetten kun je zien of dit probleem komt door het starten of eindigen van de geprintte lijn.

Vet! Da's opgelost >:) .

Kunnen we deze ook nog fixen? :>
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TKDc0SeqKApcJE5tbDw4qFb6QK0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IbO7DDTJmEsmqfD2TxJ2JNX4.jpg?f=user_large

Thank you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
pwillemske schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 19:32:

@InflatableMouse
Ik heb deze "Seam position" altijd op "Aligned" staan, dan geeft meestel het beste effect. Geen idee waarom dit niet standaard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
InflatableMouse schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 20:30:
[...]

Vet! Da's opgelost >:) .

Kunnen we deze ook nog fixen? :>
[Afbeelding]

Thank you!
Ik weet niet helemaal wat ik hier zie :P
Fijn dat je eerste probleem is opgelost in ieder geval.

Is die verdikking over de gehele print (op aslijn x en y) zichtbaar? Heb je een iets betere foto?

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

pwillemske schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 20:46:
[...]

Ik weet niet helemaal wat ik hier zie :P
Fijn dat je eerste probleem is opgelost in ieder geval.

Is die verdikking over de gehele print (op aslijn x en y) zichtbaar? Heb je een iets betere foto?
De verdikking is alleen op de hoeken (allemaal), op het rechte stuk zowel X als Y is het perfect vlak.

Dat is de beste foto die ik kan maken eigenlijk, op geen enkele andere manier is het anders zichtbaar omdat zo klein is en moet uitsteken om zichtbaar te zijn. Foto op het rechte deel laat het niet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
@InflatableMouse En is die verdikking op de laag op alle hoeken of is de andere hoek dan een verdunning? Of is het maar op één hoek?

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

pwillemske schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 21:07:
@InflatableMouse En is die verdikking op de laag op alle hoeken of is de andere hoek dan een verdunning? Of is het maar op één hoek?
Verdikking is hetzelfde op alle hoeken van diezelfde lagen, het steekt uit op die hoekjes. het is geen laag verschuiving of iets dergelijks. En het steekt alleen uit als een puntje op de hoek, de rest van de laag, het rechte stuk zeg maar, is overal gelijk en vlak.

Als ik het tussen mijn vingers houdt op de Z van het blokje, en ik houd het tegen het licht en draai het langzaam rond, zie ik wanneer de hoek in het zicht draait, het puntje uitsteken.

Lastig uitleggen als ik er geen goeie foto van kan maken om het te verduidelijken. |:(

Wacht, er is iets gelukt. Foto van bovenaf door een loupe genomen :9 .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BFzWZynMaJ5NycXgQLFDEjhAPkI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nG4NEjGb3u8uqvzx2SvWtOtL.jpg?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door InflatableMouse op 14-05-2022 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
@InflatableMouse Misschien toch wat last van wat overextrusion? Probeer de multiplier eens wat lager te zetten, en kijk of de hoekjes minder worden of juist niet.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

pwillemske schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 21:22:
@InflatableMouse Misschien toch wat last van wat overextrusion? Probeer de multiplier eens wat lager te zetten, en kijk of de hoekjes minder worden of juist niet.
Als het over de hele hoek zou zijn in de hoogte zou ik aan linear advance denken. Omdat maar op 2 of 3 plekjes is, snap ik het dus niet.

Ik zal dat morgen eens proberen (extrusion), alhoewel ik behoorlijk precies ben geweest met dat in te stellen. In eerste instantie e-steps en extrusie lengte, daarna flow calibration. Extrusion multiplier staat nu op 0.93, en ik heb nu een heeel klein beetje last van stiknaad gaatjes (seam gaps) op de eerste en bovenste laag. Daar moet ik ook nog even naar kijken, beetje tweaken hier en daar.

Dank zover, morgen verder! :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bloodhoundje
InflatableMouse schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 21:26:
[...]

Als het over de hele hoek zou zijn in de hoogte zou ik aan linear advance denken. Omdat maar op 2 of 3 plekjes is, snap ik het dus niet.

Ik zal dat morgen eens proberen (extrusion), alhoewel ik behoorlijk precies ben geweest met dat in te stellen. In eerste instantie e-steps en extrusie lengte, daarna flow calibration. Extrusion multiplier staat nu op 0.93, en ik heb nu een heeel klein beetje last van stiknaad gaatjes (seam gaps) op de eerste en bovenste laag. Daar moet ik ook nog even naar kijken, beetje tweaken hier en daar.

Dank zover, morgen verder! :*)
Probeer ook voor de zekerheid eens je snelheden omlaag te gooien, halveer de waardes eens en kijk of je dan zelfde resultaat ziet. Kan ook nog komen door overshoot van carriage gewicht dat een klein beetje meewiebelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Okido, ik heb een nieuw cubusje geprint op tergend langzame settings (vergelijkbaar met de Ender). Ongeveer 40% van de default profile settings. Duurde 45 minuten.

Temperatuur op 190C, extrusion multiplier van 0.93 naar 0.9.

Letterlijk het enige verschil is dat de gaatjes op de top layer duidelijker te zien zijn.

Het stomme is dat op andere test prints zoals de ringing tower ik deze uitstulpseltjes niet zie ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Kweenie of het aan het filament kan liggen ... deze doet het goed nu. Paar kleine dingetjes, warping of wat het dan ook is had ik geen last van, nu wel. En de hoek links van de X laat zien dat het hoekje verandert wanneer de X begint en eindigt. Daar is een naam voor, ben ik vergeten. Kan misschien ook nog wat aan getweaket worden.

Al met al ben ik met dit resultaat heel tevreden! Paar oneffenheden die er in zitten komen er ook wel uit.

Ik ben nu met input shaping bezig, eerst met het handje, later installeer ik een adxl345 (ligt al klaar :P).

Alsnog: tips zijn altijd welkom >:) .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SmHbkYF6stR33-1eZXXDg1c8Yak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VdNF5larv6EODBchJJVUKZSh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D483IGbChq6A0KhqhEH0KpuCodc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fzrX4CACXmZIYzvTo8v5h46g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9wL_HH6xQOtC9MALhvjA-FyDrrw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9YPWnJFGNGVqHJ7CvGqjyPvf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yGwU3Q5m5VpByyA0IexO-IFVA4c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6qNfWNKBULpFP2HIncUBy5Tj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xN9wqOc_7-e3SwxLc-G56_BlTVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yvg9TfUG0Szdlic0E1NRsPv8.jpg?f=fotoalbum_large

PS. iemand ervaring met input shaping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:48
Ja, input shaping is cool, is makkelijk als je een ADXL345 gebruikt, en kan een hoop schelen in printkwaliteit en snelheid / versnelling die je kan bereiken.
En het maakt je machine stiller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

sympa schreef op zondag 15 mei 2022 @ 16:43:
Ja, input shaping is cool, is makkelijk als je een ADXL345 gebruikt, en kan een hoop schelen in printkwaliteit en snelheid / versnelling die je kan bereiken.
En het maakt je machine stiller.
Precies. Ik heb een adxl345 liggen, ik wil het later van de week aansluiten. In eerste instantie probeer ik het met de hand te doen waarvoor ik deze instructies volg:

https://damlobster.github...sonance_Compensation.html

echter lijkt de snelheid waarmee die print te blijven hangen op 35mm/s, terwijl die volgens mij elke 5mm sneller zou moeten gaan.

Als je (iemand?) een idee hebt wat ik fout doe hoor ik het graag ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
Waarschijnlijk je minimum layer time die roet in het eten gooit. Op de cooling instelling van de filament settings in superslicer/prusaslicer - daar vind je "layer time goal" en zet die op 1 seconde.

[ Voor 29% gewijzigd door sympa op 15-05-2022 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

sympa schreef op zondag 15 mei 2022 @ 17:06:
Waarschijnlijk je minimum layer time die roet in het eten gooit. Op de cooling pagina van superslicer/prusaslicer.
Enig wat ik daar moet aanpassen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Omjjyr6pIBMRLdYkY21ag7c47GU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DJpOFl9iK6eMNqVsQ6DjQ6qF.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Goed nou ik zal het zo nog eens proberen met layer time goal op 0 (disabled), max speed reduction op 0 (ook disabled).

Ik heb ondertussen mijn kabeltje en adxl345 klaar liggen want ik verveelde me ....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7fVGrnOgDughQJQAbFwRdJelqY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QH2SXQoYPsu4hYDuIKdadqEI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
Kijk anders in de layer views of daar iets opvalt.
Kan ke andere dingen wel snel printen? Wat gebeurt er met de snelheid als je de layer height groter maakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Het lijkt nu wel goed te gaan. Ik denk dat het inderdaad met dat cooling tabje te maken had.

Ondertussen ook een test gedaan met de adxl345. Geen idee waar ik naar kijk maar ziet er vooral heel erg interessant uit.

Leesvoer:
https://klipper.discourse...g-input-shaper-graph/1595

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYGUOCxfpbT_1aH3UZsCr2SCRNQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aazUuyeBH681lUkttaQh5ixx.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gUVXozlHt7IcwRLJY7cdYII6Y64=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/R6iWLxQLaFd9I60kmtM9aWEf.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door InflatableMouse op 15-05-2022 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sympa
Dat zijn de resonanties die je op elke frequentie hebt. Gewoon de recommended shapers + frequentie die erbij staat overnemen en een print maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Ja zover was ik al hoor :+

De test prints na input shaping en pressure advance zien er goed uit ... Ringing is bijna weg ... echt bijna maar het was al niet veel dus ik denk dat ik het helemaal weg moet kunnen krijgen. Ik denk dat ik die platen van de enclosure op bepaalde punten moet klemmen vooral in de deksel, die staan iets te vaak te trillen.

Pressure advance wil ik ook een keer opnieuw doen, die had ik voor input shaping getest en erna is eigenlijk beter.

Ben daarna verder gegaan met profielen opstellen voor de verschillende rollen filament om de temperatuur, retraction en flow te bepalen. Kan ik deze week eindelijk ABS gaan testen.

Het eerste wat ik wil gaan printen zijn onderdelen van de printer opnieuw te printen en dat PETG vervangen voor ABS. Ik snap echt niet waarom ze dat ik PETG doen, dat is echt niet gemakkelijker en ook niet goedkoper, maar er worden wel problemen mee gemeld omdat PETG veel temperatuur gevoeliger is dan ABS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-07 14:38

BiLo

PSN: toiletcleaner

InflatableMouse schreef op zondag 15 mei 2022 @ 19:42:
Het lijkt nu wel goed te gaan. Ik denk dat het inderdaad met dat cooling tabje te maken had.

Ondertussen ook een test gedaan met de adxl345. Geen idee waar ik naar kijk maar ziet er vooral heel erg interessant uit.

Leesvoer:
https://klipper.discourse...g-input-shaper-graph/1595

[Afbeelding]

[Afbeelding]
X is perfect!

De 2de golf in Y suggereert dat er iets niet helemaal pluis is (je wilt eigenlijk maar 1 piek). Zit je in de Klipper discord? Dan kan je daar je plaatje even posten en krijg je vast tips die ik niet voorhanden heb.

[ Voor 63% gewijzigd door BiLo op 17-05-2022 08:57 ]

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Laatst online: 09:08
X y en z zijn ook de "echte" x y en z?

Neem aan dat z weinig respons zou moeten hebben als je sensor op de kop zit en je bed beweegt

[ Voor 56% gewijzigd door haarbal op 17-05-2022 09:02 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo

BiLo

haarbal schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:59:
X y en z zijn ook de "echte" x y en z?

Neem aan dat z weinig respons zou moeten hebben als je sensor op de kop zit en je bed beweegt
Voor bedslingers werkt het anders:

Bed-slinger printers:
If your printer is a bed slinger printer, you will need to change the location of the accelerometer between the measurements for X and Y axes: measure the resonances of X axis with the accelerometer attached to the toolhead and the resonances of Y axis - to the bed (the usual bed slinger setup).

However, you can also connect two accelerometers simultaneously, though they must be connected to different boards (say, to an RPi and printer MCU board), or to two different physical SPI interfaces on the same board (rarely available). Then they can be configured in the following manner:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Ik bedoel met een bed dat naar beneden zakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

haarbal schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:14:
Ik bedoel met een bed dat naar beneden zakt
Daar zit geen sensor op bij mij. Dat bed beweegt alleen tijdens layer changes en genereert misschien frequenties, echter zullen die dusdanig laag zijn dat het verwaarloosbaar is. Bovendien wordt er niet geextrudeerd wanneer Z zakt.

Ja alleen tijdens een vase spiral, dat beweegt dan te langzaam denk ik. Ik zie verticaal geen ringing en mijn tests zijn met spiral vase geprint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Het viel me meer op dat Z een behoorlijke piek heeft in die 1e plot, dus is dat niet x of y?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLo

BiLo

haarbal schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:53:
Het viel me meer op dat Z een behoorlijke piek heeft in die 1e plot, dus is dat niet x of y?
De tekst boven de grafiek geeft aan of het X of Y betreft. Z wordt hier niet in meegenomen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

BiLo schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:56:
[...]

De tekst boven de grafiek geeft aan of het X of Y betreft. Z wordt hier niet in meegenomen
Ja die text voor de paarse lijn bedoel je? Ik snap je verwarring dan wel.

Geen idee waarom dat daar staat eerlijk gezegd, maar X en Y zijn apart getest, staat in de header van de grafiek. Z is niet getest omdat dat mijns inziens nutteloos is en daar hangt zoals gezegd geen sensor aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De sensor heeft een X, Y en Z component welke altijd worden uitgelezen. De oriëntatie moet in de software worden gekoppeld aan de beweegrichting.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Dus bij y moves heeft hij resonantie in 2 richtingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

haarbal schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:42:
Dus bij y moves heeft hij resonantie in 2 richtingen?
Nee, resonanties op 2 verschillende frequenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heeft iemand hier ervaring met het gebruiken van een teflon (reverse) bowden tube als ondersteuning voor een kabelmanagement systeem? Ik zit er aan te denken om dit te gaan gebruiken voor een IDEX opstelling die ik aan het ontwikkelen ben. Er hoeft alleen een voedingspaar en een datapaar lang worden geleid. De rest wordt op de toolboards gedaan. (Duet3 1LC)

[ Voor 20% gewijzigd door ocf81 op 17-05-2022 16:43 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

ocf81 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:36:
Heeft iemand hier ervaring met het gebruiken van een teflon (reverse) bowden tube als ondersteuning voor een kabelmanagement systeem? Ik zit er aan te denken om dit te gaan gebruiken voor een IDEX opstelling die ik aan het ontwikkelen ben. Er hoeft alleen een voedingspaar en een datapaar lang worden geleid. De rest wordt op de toolboards gedaan. (Duet3 1LC)
Nee, wel overwogen maar ik wil niet dat het filament teveel weerstand ondervind.

Vandaar dan maar zo, ziet er niet uit maar ik ga dat wel verder uitwerken met een mooi geprint iets in plaats van een stuk afval moedwillig in een bochie gebogen >:)

Voor de duidelijkheid, dat bochtje zit er al in, het staat niet onder spanning. Maar het veert wel lekker als de gantry helemaal naar voren komt. Mooiste zou zijn als ik iets heb dat meedraait zodat er nooit spanning op staat, of massa aan de kop hangt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xUQo2iBbYEsDo-PMHo8L6gMzrDQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AyXUt1c6R2mOpDhgQW868Bgb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:09

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik raak wat achter in dit topic - lol. Ondertussen is m'n superpinda binnen, om de doodgemaakte bltouch op m'n ratrig te vervangen (iets te veel trilling, pootje schoot los, krak zei mount en bltouch... enkel pin-swap was niet genoeg). Print nu iets af met de BLTouch van de CR10 (die echt amper meer in gebruik is) maar misschien toch tijd om EVA3.0 maar eens een kans te geven?:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2DuQ75cS_vxXedtQ9eJhpw2S1d0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XMc5Y6mYCbDAk40wqfbT9m74.png?f=fotoalbum_large

Wel tof: standaard twee fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:58
InflatableMouse schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 18:52:
[...]

Nee, wel overwogen maar ik wil niet dat het filament teveel weerstand ondervind.
Daarom koop je voor dat deel een teflon buis met een inner diameter van 2.75 of 3mm :)

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

citruspers schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 20:53:
[...]

Daarom koop je voor dat deel een teflon buis met een inner diameter van 2.75 of 3mm :)
Waarom iets kopen als je het zelf kan printen :*) :*) :D
Umbrah schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 19:57:
... maar misschien toch tijd om EVA3.0 maar eens een kans te geven?:

[Afbeelding]

Wel tof: standaard twee fans.
Staat op mijn TO-PRINT lijstje >:)

Ik wilde sowieso al dat PETG gaan vervangen voor ABS. Deze week komen de neiuwe rollen filament binnen, dan ga ik daarmee beginnen.

[ Voor 52% gewijzigd door InflatableMouse op 17-05-2022 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Toch maar Prusa Orange

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l_J3e8meZoWsL2Z_Ij6-0iVWzpE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yyEScN6RRTURU98T1TxWQQiW.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik denk dat ik de heatbreak mount ook maar in oranje print.

[ Voor 7% gewijzigd door rinkel op 18-05-2022 22:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bloodhoundje
Ik heb kwa materiaalkeuze een onderscheid gemaakt voor wat waarvoor goed werkt:
PETG -> Alles dat nat kan worden/tegen UV moet kunnen. Dus van tuinslangadapters tot telefoonhouders voor in de auto en printer onderdelen
PLA+ -> grote objecten met platte bodems etc waar PETG blobbing roet in het eten gooit. Modellen en functionele behuizingen
ABS -> Onderdelen voor high temp printer (en o.a. vervangonderdelen om de ratrig ooit naar ABS om te bouwen :-). En alles waar ik met aceton vapor een heel glad resultaat wil krijgen.

Op het moment ben ik een hele grote print aan het draaien met een platte bodem van 3/4e printoppervlakte. Sleutelbakjes voor aan de muur naast de voordeur. Dat wil ik al een tijdje en kon geen enkele op de juiste maat vinden :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
Even wat advies bij jullie inwinnen aangezien ik hier nog niet eerder mee heb hoeven klooien :+ .
Ik heb een zeer grote print gestart eergister en deze zou vandaag om 7u klaar zijn. Echter kwam ik er achter dat gisteravond ergens tegen 2u Klipper in foutmodus is geschoten door een error vanuit een stepper driver :/ .
Restart firmware cleared de foutcode echter heb ik nu een print die voor 85% klaar is welke ik eigenlijk graag wil voltooien.

Wat weet ik?:
- Ik heb uit het Klipper log de exacte nozzle positie genoteerd van het moment waarop de FW in beveiliging schoot.
- Ik weet de exacte layer in de Gcode waar de printer is gestopt.
- De nozzle staat op dit moment nog midden op de print geparkeerd waar de software is gestopt.

Waar loop ik tegenaan:
- Ik kan de printer niet homen omdat de mega grote half complete print nog op het bed zit en ik deze wil voortzetten.
- Omdat de printer niet kan homen kan ik ook de huidige print niet op de hoogte resumen waar hij gestopt is.

Hoe kan ik nu het beste mijn print verder laten lopen vanaf X layer? Ik vermoed dat ik onderstaande stappen moet uitvoeren echter hoe is mij nog niet helemaal duidelijk:

- Gcode opgeruimd (alle code eruit gegooid tot aan de layer vanaf waar hij verder moet printen).
- Handmatig de bed temp/nozzle temp setten en wachten tot deze op temperatuur zijn.
- Laatste bed mesh inladen.
- Homing instarten op X en Y positie alleen.
- Z home hoogte handmatig instellen.
- Gcode uitvoeren.

Aangezien Klipper niet in actie komt tot volledige homeing is uitgevoerd en ik volgens mij alleen X en Y moet homen hierbij dus de vraag hoe ik de printer kan vertellen dat de nozzle zich op dit moment op een specifieke Z hoogte bevindt en dat als ik dus de Gcode daarna instart de printer direct snapt dat hij op de juiste hoogte is en resumed op waar hij is gestopt vannacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

Bloodhoundje schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:32:
Hoe kan ik nu het beste mijn print verder laten lopen vanaf X layer?
Is het niet een optie om de print vanaf die laag op het bed te printen en de boel later aan elkaar te plakken?

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:09

Umbrah

The Incredible MapMan

@Bloodhoundje welke stepper en welke melding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
Zal deze begin van de middag even posten hier. Zit nu op kantoor en heb de melding code niet zo uit mijn hoofd liggen. Maar dacht dat het een stepper driver was die een te hoge current draw detecteerde en daarom afsloeg.

Melding net even uit browser history gevist :) : "TMC 'extruder' reports error: GSTAT: 00000001 reset=1(Reset)"

[ Voor 13% gewijzigd door Bloodhoundje op 20-05-2022 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
Boullie schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:12:
[...]

Is het niet een optie om de print vanaf die laag op het bed te printen en de boel later aan elkaar te plakken?
Jammer genoeg niet, uitlijnen ervan wordt heel lastig en gebruik een lage infill (10%) dus weinig goed oppervlak om te verlijmen onderling ;(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bloodhoundje
Ik heb tot nu toe zonder succes geprobeerd om homing zelf te doen en de printer te laten geloven dat hij op de juiste plek zit met volgende Gcode in de console:

G21 / Metric
G28 X Y // home X en Y alleen

Na deze stap doe ik handmatig de Z tot 0 levellen gevolgd door:

SET_KINEMATIC_POSITION X=0 Y=0 Z=0

Dit commando doet volgens Klipper beschrijving:
Force the low-level kinematic code to believe the toolhead is at the given cartesian position. This is a diagnostic and debugging command; use SET_GCODE_OFFSET and/or G92 for regular axis transformations. If an axis is not specified then it will default to the position that the head was last commanded to. Setting an incorrect or invalid position may lead to internal software errors. This command may invalidate future boundary checks; issue a G28 afterwards to reset the kinematics.
Dus ik verwacht hiermee dat de printer dus geloofd dat alles op 0 staat en de check opheft van homing

So far ging het goed, nu alles op 0 staat doe ik vervolgens:
M106 S100 // Fans aan
M190 S55 // Bed opwarmen
M104 S215 // Extruder opwarmen
G90 // Absolute positie printer afdwingen
M82 E // absolute positie extruder afdwingen

Ik zou nu verwachten dat met mijn geknipte Gcode ik nu de Gcode kan starten en de printer dus naar de ingestelde positie beweegd en zijn ding gaat doen. Ik heb zelfs geprobeerde de Z te raisen zodat de printer eerst veilig op zijn plek hoog staat en dan omlaag naar positie vertrekt. Ik blijft echter krijgen dat hij out of bounds probeert te bewegen etc.

Iemand enig idee wat ik fout doe?

Snippet Gcode start van aangepaste file:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
G21
G90
M82
M190 S55
M104 S215
; layer 280, Z = 56.100
; feature inner perimeter
G1 Z56.100 F1000
G1 X440.720 Y268.219 F4800
G1 E0.0000 F1800
G92 E0.0000
G1 X59.280 Y268.219 E15.2241 F2700
G1 X59.280 Y398.202 E20.4120
G1 X58.202 Y399.280 E20.4728
G1 X56.798 Y399.280 E20.5289
G1 X55.720 Y398.202 E20.5897
G1 X55.720 Y101.798 E32.4198
G1 X56.798 Y100.720 E32.4807
G1 X443.202 Y100.720 E47.9029
G1 X444.280 Y101.798 E47.9638
G1 X444.280 Y398.202 E59.7939
G1 X443.202 Y399.280 E59.8547
G1 X441.798 Y399.280 E59.9107
G1 X440.720 Y398.202 E59.9716
G1 X440.720 Y268.219 E65.1595

Gelijk nadat ik op de start knop druk van deze Gcode gaat de printer naar de juiste hoogte maar gaat de Y gelijk out of bounds tegen de zijkant aan en druk ik op de emergency stop 8)7 .

Mijn Z-probe config is
code:
1
2
3
4
# Z Probe configuration
[bltouch]
x_offset: 0.10 
y_offset: -34.70

Ik maak ergens een denkfout maar kan niet helder krijgen waar :| .

edit:

Ik heb mogelijk mijn fout ontdekt... *gaat even verder checken met mogelijk verkeerd om de Y coordinaten ingevoerd.... 8)7

Printer beukt niet meer over het einde heen, maar als ik nu de print wil starten krijg ik:
Move out of range: 0.000 480.000 -11.300 [0.000]

met volgens de printer de huidige locatie "Position Absolute X0.00 Y480.00 Z75.40" . Wat ook de daadwerkelijke positie van de kop is...

Ook even verder gespiekt, als ik : Move out of range: 0.000 480.000 -11.223 [0.000] krijg bij het proberen te starten van de file, en een M114 uitvoer zie ik als positie: X:0.000 Y:-20.000 Z:142.370 E:0.000

Terwijl de position absolute X0 Y480 Z75.40 aangeeft op dat moment. 8)7

*O* *O* *O* *O* *O* Ik denk dat ik het opgelost heb. Toen ik de absolute positie waardes opnieuw opgaf met "G92 X0 Y480 Z75.40" en daarna een M114 uitvoerde zag ik X:0.000 Y:480.000 Z:75.400 E:0.000 terug.

Daarna de Gcode opnieuw op start gedrukt met vingers op de emergency kill en de printer lijkt nu de print te resumen op waar hij was oOo . Nu spannende moment om te zien of het ook goed blijft gaan /er geen layershift op zit.
Ook gelijk geleerd dat je met het commando "SET_GCODE_OFFSET X=0" live de offsets kan aanpassen. Dus zojuist de layershift die ik zag met de offset gecompenseerd, dan hoef ik later slechts 1 layerlijntje glad te schuren :9 .

En even duimen dat ik niet opnieuw de foutcode krijg waarmee hij gisteravond opeens stopte met werken. :7

[ Voor 22% gewijzigd door Bloodhoundje op 20-05-2022 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

@Bloodhoundje vet man! Hoop dat tie er goed uit komt voor je! Ik wacht vooral nog op de foto's als we die mogen zien >:)

Even kleine showcase van mijzelf. Dit is Real ABS, 250C, 0.3mm retraction, na alle tuning en calibratie achter de rug. Die puistjes! :o daar moet ik echt wat aan doen, en misschien toch 5 a 10 graden kouder ....

En note-to-self: seam position!!! align, niet op random luister naar je mede-tweakers! |:( |:( |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F5i1UVLhrnasa1Rl92_xegi1NnI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kFKlWOxeJCbsYcyKCCQ6cK1P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gefs9dTEB9-foet6CxfRwDN38RM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CcIbPNMLMM0uWgN7Q3NJttYq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/agv6p70_oSBQaua4pjO5Y0qNZAk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wqjh2GrHWRw9o3XegDs0ah9s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pmz8EczMxyU2r4TLo0QR2UytlBE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cKHuweSFFUAi2kGnZIDbkH3G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/llJPihlPwgS7LftMUeAmVWF9PCk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HKwD6CvD9W5CZ0gvmbQDk2GA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bloodhoundje
InflatableMouse schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 19:37:
@Bloodhoundje vet man! Hoop dat tie er goed uit komt voor je! Ik wacht vooral nog op de foto's als we die mogen zien >:)

Even kleine showcase van mijzelf. Dit is Real ABS, 250C, 0.3mm retraction, na alle tuning en calibratie achter de rug. Die puistjes! :o daar moet ik echt wat aan doen, en misschien toch 5 a 10 graden kouder ....

En note-to-self: seam position!!! align, niet op random luister naar je mede-tweakers! |:( |:( |:(

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
REAL ABS printte ik op mijn vorige printer op 230 graden. Te heet gaf bij mij toen ook veel blobs als die jij hebt :) .

Mijn print is verder succesvol afgerond. Geen foutmelding meer gehad en geen flauw idee wat de trigger is geweest. Ik heb een vermoeden dat het misschien te maken heeft gehad met de onweersbuien + ongeaard stopcontact waar mijn printer op zit.

De print is verder niet heel spannend. Het is een sleutelplank voor naast mijn deur, daar zat een loze ruimte waar geen kastjes etc voor te vinden zijn en nu kan ik daar sleutels/zonnebril etc kwijt. De 2 plankjes staan onder een 15 graden hoek zodat spullen er niet vanaf vallen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zqYCbHBLyUcWlF8wq-rowkSQa3I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wTurToL6X4orQb4wTdYn67VE.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q6TOwSNxVt-MJpBOAglNwlmeDfw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YyEr0M88glysvnZDp2u24wws.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cjMbHR1RvnzwHvCj1xWjRMIUBh0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m7Yrv4mlPsufIQXpDwZxCnIm.jpg?f=fotoalbum_large

Je kan op de foto's perfect de rand zien waar ik de print opnieuw op heb ingestart. Hier zat uiteindelijk 1mm offset op de X en -0.5mm offset op de Y as. Dit heb ik direct bijgesteld nadat de eerste resume layer was neergelegd en ik de afwijking kon inschatten. Dus dat was daarna opgelost door met een stanleymesje even het 0.2mm dikke randje weg te snijden :) .

Ik weet nu wel dat ik binnenkort eens een macro ga bouwen voor Klipper waarin ik dit soort resume acties veel makkelijker kan realiseren. Zal nog wel vaker van pas gaan komen het ik het gevoel naar B) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Bloodhoundje schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 20:08:
[...]

REAL ABS printte ik op mijn vorige printer op 230 graden. Te heet gaf bij mij toen ook veel blobs als die jij hebt :) .
De temp tower vertelde mij iets anders, maar dat is ook maar 1 test natuurlijk. Praktijk is inderdaad 10 graden minder, misschien dat ik het ooit nog iets naar beneden zet, maar bij 230 trok ik de lijntjes te gemakkelijk van elkaar.
Bloodhoundje schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 20:08:
[...]
Ik weet nu wel dat ik binnenkort eens een macro ga bouwen voor Klipper waarin ik dit soort resume acties veel makkelijker kan realiseren. Zal nog wel vaker van pas gaan komen het ik het gevoel naar B) .
Het zou supertof zijn als je die deelt >:)

Nieuwe dag, nieuwe kleur, goeie settings >:). Ook hogere snelheid, moet tie makkelijk kunnen natuurlijk. Maar wat een verschil weer. Het wordt echt nog wat met dat ding haha
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NySBcY8MWJBmAJyfMUBYfjCnNvQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R42QCYXSb3G59KMvoB7qwAUb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-07 10:32
Heeft iemand een idee op welke site 3D printers 2e hands te koop gezet kunnen worden?

Op dit moment beschik ik over een Ender 5 Pro met wat kleine tweaks. Ik merk dat ik de printer de laatste maanden niet echt meer aan heb gehad. Het kriebelt wel om de printer aan te zetten, al is het puur om de standaard hotend om te bouwen naar een direct drive hotend :+ Ik heb het idee dat ik daarna de printer verder niet meer ga gebruiken, het eraan knutselen vind ik eigenlijk leuker dan het wachten op een printje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

ItMeAedri schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 18:00:
Heeft iemand een idee op welke site 3D printers 2e hands te koop gezet kunnen worden?
Vraag en aanbod sectie voor 3d Printers hier op tweakers een idee?

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-07 10:32
Boullie schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 18:03:
[...]

Vraag en aanbod sectie voor 3d Printers hier op tweakers een idee?
8)7 keek ik blijkbaar niet goed genoeg. Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo

BiLo

Iemand hier ervaring met Ultistik buildplates? Ik heb recent deze aangeschaft.

Bij de eerste print valt het op dat er wat glimmend residu overblijft op de print:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U5A0KcDDPlDFBMtRBuaQ1_Wr_OA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6frQIe6WdHoF9I6p6Onz5IvM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

BiLo schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:23:
Bij de eerste print valt het op dat er wat glimmend residu overblijft op de print:
Misschien een open deur maar heb je de buildplate wel eerst schoongemaakt voordat je hem gebruikt hebt?

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:30
BiLo schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:23:
Iemand hier ervaring met Ultistik buildplates? Ik heb recent deze aangeschaft.

[Afbeelding]
Zo op de foto lijkt het een stuk PEI-laag wat van je buildplate te goed op je print is blijven plakken, een beetje te goed blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike-Nikon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-07 15:40
Waar kopen jullie je ESUN PETG ?
elke winkel uitverkocht.............

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sympa
Ik heb ook ESUN gebruikt, maar Devil Design werkt wel zo lekker eigenlijk. En een stuk voordeliger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bloodhoundje
Mike-Nikon schreef op maandag 23 mei 2022 @ 20:49:
Ik zie dat 3djake nog veel esun petg op voorraad heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike-Nikon
Bloodhoundje schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:14:
[...]

Ik zie dat 3djake nog veel esun petg op voorraad heeft.
Klopt..... behalve de kleuren die ik nodig heb. Zwart en wit. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike-Nikon
sympa schreef op maandag 23 mei 2022 @ 20:51:
Ik heb ook ESUN gebruikt, maar Devil Design werkt wel zo lekker eigenlijk. En een stuk voordeliger.
En bij welke shop haal je die ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

Mike-Nikon schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:21:
[...]
En bij welke shop haal je die ?
Tinytronics
Spul print perfect en is ook op grotere rollen(2 en 5KG te krijgen)

Boullie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Toch even een kleine waarschuwing, niet iedereen zal zich dit goed realizeren of weten.

Een aantal van die goedkopere merken zijn rebrands van andere (grotere) merken die hun eigen filament (laten) maken. Dat is leuk voor ons, goedkoper beter spul krijgen, maar er zit ook een nadeel aan, en dat is namelijk dat de rebrand wellicht zonder jouw medeweten kan wisselen van leverancier en er nog steeds zijn eigen zelfde rebrand labeltje opplakt. Daarmee kan de kwaliteit dus wisselend zijn.

Voorbeeld. Je wisselt een keer een rol naar hetzelfde merk/type/kleur, halverwege een print omdat de rol op is maar je print is niet klaar. Had je op gerekend, vandaar dat je de rol klaar heb liggen. Maar het is stiekem ander merk/type rebrand, welke met een andere flow en temperatuur geprint moet worden. Je halve print is nu over/under extruded en te heet of te koud geprint.

Dit kan je dus echt overkomen, tenzij je letterlijk elke rol test. En dan kan je moeilijk wisselen halverwege een print.

Toch iets om bij stil te staan, denk ik. Rekening mee houden of 2 tot 4 euro meer uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
Ik geloof niet zo in dat "rebarden". Filament is nou ook niet zo moeilijk te maken. Maar het kan prima dat de kwaliteit meer wisselt bij een goedkoop merk.
Aan de andere kant denk ik dat Devil en Azurefilm het zelf maken. En voor de prijs kunnen ze ook de plastics op een normale manier inkopen, zonder afhankelijk te zijn van "partijtjes".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22-06 11:57
Mike-Nikon schreef op maandag 23 mei 2022 @ 20:49:
https://3dwensshop.nl/product-categorie/filament/petg/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmm, de Politie heeft laten zien weinig verstand te hebben van 3D printen. Ze willen makers van 3D printers vragen om het printen van wapenonderdelen onmogelijk te maken door de modellen te verbieden en het printen daarvan onmogelijk te maken. Ik ben benieuwd hoe ze dat dan precies voor elkaar willen krijgen. Beide zijn natuurlijk een beetje raar. Het verspreiden van de modellen zal, net als alle andere informatie, niet te stoppen zijn. Het onmogelijk maken van het printen van onderdelen is nagenoeg onmogelijk omdat je altijd een oude versie of een aangepaste open source slicer kan pakken die toch het onderdeel kan maken. Het is eigenlijk de herhaling van zetten die we eerder met drones hebben gezien. Regelgeving voor de bühne, maar praktisch niet effectief.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:45
ocf81 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:30:
Hmm, de Politie heeft laten zien weinig verstand te hebben van 3D printen. Ze willen makers van 3D printers vragen om het printen van wapenonderdelen onmogelijk te maken door de modellen te verbieden en het printen daarvan onmogelijk te maken. Ik ben benieuwd hoe ze dat dan precies voor elkaar willen krijgen. Beide zijn natuurlijk een beetje raar. Het verspreiden van de modellen zal, net als alle andere informatie, niet te stoppen zijn. Het onmogelijk maken van het printen van onderdelen is nagenoeg onmogelijk omdat je altijd een oude versie of een aangepaste open source slicer kan pakken die toch het onderdeel kan maken. Het is eigenlijk de herhaling van zetten die we eerder met drones hebben gezien. Regelgeving voor de bühne, maar praktisch niet effectief.
Printen onmogelijk maken lijkt me inderdaad nogal onmogelijk. Er is altijd wel een slicer te vinden waar dat zal werken. Een verbod op bezit en delen van de 3d modellen kan natuurlijk wel, en dat waren ze ook van plan. Lastig te controleren, maar daarmee geef je wel een signaal af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bartske schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:35:
[...]

Printen onmogelijk maken lijkt me inderdaad nogal onmogelijk. Er is altijd wel een slicer te vinden waar dat zal werken. Een verbod op bezit en delen van de 3d modellen kan natuurlijk wel, en dat waren ze ook van plan. Lastig te controleren, maar daarmee geef je wel een signaal af.
Het in bezit hebben van wapenonderdelen is al verboden in de wet. Moeten we nu wetten gaan opstellen die alleen als signaal moeten dienen?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:39

Bezulba

Formerly known as Eendje

ocf81 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:30:
Ja en de media doet er vrolijk aan mee.
"3d geprinte wapens zijn levensgevaarlijk!"
lees je het artikel, moet je alsnog de belangrijkste onderdelen (loop, frame, bolt etc) van metaal maken.. je maakt dus de cosmetische onderdelen in plastic.... ja dat is echt een groot probleem!

blup

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:58
sympa schreef op maandag 23 mei 2022 @ 22:24:
Ik geloof niet zo in dat "rebarden".
En toch is het zo: https://www.formfutura.com/private-label

Het is eigenlijk ook niet zo gek. Een fabriek opzetten is duur en met schaalgrootte gaat je prijs omlaag. Daarom zie je bijvoorbeeld bij levensmiddelen ook zo vaak dat een fabriek zowel A-merk als huismerk produceert, al dan niet met net iets andere specificaties.

[ Voor 39% gewijzigd door citruspers op 24-05-2022 11:56 ]

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo

BiLo

Bezulba schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:45:
[...]

lees je het artikel, moet je alsnog de belangrijkste onderdelen (loop, frame, bolt etc) van metaal maken.. je maakt dus de cosmetische onderdelen in plastic.... ja dat is echt een groot probleem!
Volledig plastic op de firing pin na is wel een mogelijkheid. Echter one-time-use

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

Bezulba schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:45:
[...]
Vind het Yoututbe kanaal Print Shoot Repeat wel grappig.
Gast print de onderdelen op een el cheapo Ender 3 V2 en test ze vervolgens op de schietbaan.

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BiLo schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:54:
[...]

Volledig plastic op de firing pin na is wel een mogelijkheid. Echter one-time-use
Ik vraag me af in welke mate dit waar is. PEEK begint binnen het bereik van consumenten te komen nu de verwarmde kamer echt vrij te maken is. Daarmee kan je heel sterke objecten maken. Je zou dan alleen nog de loop en de slagpin van metaal moeten maken. Iedereen met een kolomboor kan een loop maken. De slagpin is een aangepaste schroef of spijker.

Maar uiteindelijk is dit voorstel van de politie puur symboolpolitiek, tenzij men alle democratische waarden om zeep wil helpen. Zoals de meesten in dit topic zich wel zullen realiseren is zowat de enige manier om dit tegen te houden het stoppen van de verspreiding van informatie. Printers zijn te dom om de objecten te herkennen en het open source karakter van nagenoeg alles wat met FDM printers te maken heeft zorgt ervoor dat technische beperkingen niet praktisch uitvoerbaar zijn. Dat zou dus betekenen dat je iedereen 24/7 zou moeten bespioneren om dit tegen te gaan.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

citruspers schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:51:
[...]

En toch is het zo: https://www.formfutura.com/private-label

Het is eigenlijk ook niet zo gek. Een fabriek opzetten is duur en met schaalgrootte gaat je prijs omlaag. Daarom zie je bijvoorbeeld bij levensmiddelen ook zo vaak dat een fabriek zowel A-merk als huismerk produceert, al dan niet met net iets andere specificaties.
Ik zocht nog naar informatie omtrend rebranding van filament, om voor mijzelf een beeld te vormen welke merken nu echt zelf produceren, en welke whitelabel rebrands zijn.

Klein beetje tipje van de sluier, staat er op die website:
The company continues to grow, supplying to 400+ resellers and customers in 75+ countries in 2021.
Nu nog welke merken dat dan zijn. Ik ben ook heel erg benieuwd naar welke andere merken waar sourcen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

BiLo schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:54:
[...]

Ja dan kan je ook gewoon een loden pijp nemen en een stuk hout met een spijker erin..

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo

BiLo

Bezulba schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:51:
[...]

Ja dan kan je ook gewoon een loden pijp nemen en een stuk hout met een spijker erin..
De angst achter zon 3d geprint wapen is bijvoorbeeld dat je deze in onderdelen een vliegtuig zou binnen kunnen smokkelen.

Succes met je loden pijp 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

BiLo schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:45:
[...]

De angst achter zon 3d geprint wapen is bijvoorbeeld dat je deze in onderdelen een vliegtuig zou binnen kunnen smokkelen.

Succes met je loden pijp 8)7
En dat is dus gewoon onzin, want de loop moet metaal zijn, elk plastic klapt uitelkaar bij de krachten die vrij komen bij het vuren van een kogel.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-07 16:26
InflatableMouse schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:52:
[...]

Ik zocht nog naar informatie omtrend rebranding van filament, om voor mijzelf een beeld te vormen welke merken nu echt zelf produceren, en welke whitelabel rebrands zijn.

Klein beetje tipje van de sluier, staat er op die website:

[...]

Nu nog welke merken dat dan zijn. Ik ben ook heel erg benieuwd naar welke andere merken waar sourcen.
Real maakt zelf filament: https://real-filament.com/ net als colorfabb: https://colorfabb.com/about
Prusament is ook onder het beheer van prusa https://prusament.com/

Ultimaker laat hun filament maken door dutch filaments(schijnt) nieuws: Nederlands bedrijf voor 3d-printfilament is overgenomen door Mitsubis... maar ik weet niet aan wie die nog meer leveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo

BiLo

Bezulba schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:48:
[...]

En dat is dus gewoon onzin, want de loop moet metaal zijn, elk plastic klapt uitelkaar bij de krachten die vrij komen bij het vuren van een kogel.
Je roept wel heel stellig onzin, maar er zijn meerdere voorbeelden te vinden waarbij het wel kan. En de loop meer dan 1 kogel of zelfs 8 overleefd.

YouTube: Testing the "Lulz Liberator," a $25 3D-printed handgun

https://www.forbes.com/si...nted-gun/?sh=4fd0344052d7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Zullen we het weer over 3d printers gaan hebben? :9 >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
InflatableMouse schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:11:
Wat natuurlijk wel interessant is, is dat het open source karakter van 3D-printers voor consumenten het zeer lastig maakt om een verbod ook effectief te handhaven. Dit is in feite een machtsverschuiving door democratisering van productiemiddelen.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

InflatableMouse schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:11:
Lijkt mij een goed plan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sympa
Devil Design claimt dat ze 4 productielijnen hebben. Azure Film claimt ook eigen productie.
Aan de andere kant, inkopen bij een ander is erg gebruikelijk. Ook Heineken heeft dat gedaan in het verleden. Samsung doet het met LCD panels in tv's.
Eigen productie hebben zegt ook niet alles. En een ingekocht product kan ook erg goed zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12:33
Devil Design heeft zeker wel eigen productie.

YouTube: Kolejna linia produkcyjna - DDobry

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12:33
ocf81 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 17:02:
[...]

Wat natuurlijk wel interessant is, is dat het open source karakter van 3D-printers voor consumenten het zeer lastig maakt om een verbod ook effectief te handhaven. Dit is in feite een machtsverschuiving door democratisering van productiemiddelen.
Met een draaibank en andere metaalbewerkingsmachines kan je toch ook zomaar een wapen maken? Niemand die dat tegen kan houden. Ik zie het verschil niet.

Ik heb het idee dat bepaalde beleidsmakers het idee hebben dat het druk op de knop is en er rolt een wapen uit... dit zou het wel erg makkelijk maken. Maar volgensmij ligt de barriere om ook echt daadwerkelijk een Werkend wapen te produceren vooralsnog vrij hoog en zijn de regels vooral nuttig mocht de industrie nog flinke sprongen maken.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

sympa schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 18:44:
Devil Design claimt dat ze 4 productielijnen hebben. Azure Film claimt ook eigen productie.
Ik heb een paar rollen Devil Design ASA besteld bij die tinynogwat, er is een draadje over filament advies, ik zal daar mijn bevindingen posten.

Bedankt voor het delen in elk geval, daardoor ga je toch weer even verder kijken dan je neus lang is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jampot007 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 18:56:v
[...]

Met een draaibank en andere metaalbewerkingsmachines kan je toch ook zomaar een wapen maken? Niemand die dat tegen kan houden. Ik zie het verschil niet.
Ik zou zeggen: de prijs. Voor een beetje draaibank en VMC ben je al zo 10k verder. Ook het leren van CNC CAM pathing is wel een stukje moeilijker dan het gebruik van een slicer. Afgezien daarvan heb je helemaal gelijk.
Jampot007 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 18:56:
Ik heb het idee dat bepaalde beleidsmakers het idee hebben dat het druk op de knop is en er rolt een wapen uit... dit zou het wel erg makkelijk maken. Maar volgensmij ligt de barriere om ook echt daadwerkelijk een Werkend wapen te produceren vooralsnog vrij hoog en zijn de regels vooral nuttig mocht de industrie nog flinke sprongen maken.
Ja, dat is denk ik ook wat er aan de hand is. Er word door de Politie en OM nu een beproefd recept uit de kast getrokken dat we al eerder hebben gezien met AML in relatie tot crypto. Veel misverstanden en de burger die zijn vrijheid verliest. En zoals eerder al opgemerkt, zonder een redelijke verwachting dat het gaat werken, omdat de informatie toch beschikbaar blijft en de mogelijkheden om de ontwerpen te printen o.a. door het gebruik van open source toch wel kan worden ontweken.

[ Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 24-05-2022 20:10 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Kan iemand die hier LED strips in zn ratrig heeft verwerkt, mij op weg helpen met welke strip ik zou kunnen gebruiken en hoe je die hebt aangesloten?

Ik mis licht in die kast. Ik heb al wat onderzoek gedaan, de LED header op de octopus schijnt useless te zijn, maar sommige gebruiken er een fan header voor die je kan schakelen naar verschillende voltages, en PWM schijnt ook weer handig te zijn met dimmen.

Iemand die dat hier gedaan heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sympa
Er bestaan strips die op 24 volt werken, gewoon voor verlichtingsdoeleinden. Die zou ik gebruiken.
En dan niks dimmen of schakelen, gewoon aan met de voeding. Wel een zekeringetje voorschakelen.
Of gebruik een 12 volt strip en een schakelende regelaar (met LM2596 of MP1584EN chip) om van de 24 volt 12 volt te maken.
Pagina: 1 ... 21 ... 52 Laatste