Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:53
De nieuwe "variable line width" feature van Cura 5 lijkt wel een serieuze verbetering in slicing:
YouTube: Ultimaker Cura 5.0 is out and I'm serious, it's a game changer.
https://ultimaker.com/lea...ra-5-0-beta-release-notesAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wy45kwTuoffziKHw-EZg7VU9P1M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SANtlIwEgwNCOwfaq0LHk6Ez.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jpVoTcdD3mZgQ9YNNi0oTXSXO_0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ux17DXswZ5YzVRBs7HYrXsFe.webp?f=fotoalbum_large

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pwillemske schreef op zondag 1 mei 2022 @ 21:17:
Ik denk dat mn Octopus bordje defect is, vandaag voor het eerst opgestart en alles nagelopen. Wat gekloot gehad met de endstops maar die werken nu goed.

Daarna alleen nog maar problemen, van niet herkende stepper drivers tot alle outputs activeren waardoor alles loeiheet werd.

De temperatuur van het bordje is volgens de sensor 85-115 graden (springt steeds op en neer). Zodra je voelt aan de chip lijkt ie niet zo heet te zijn.

Dat gekloot met de endstops heeft niet veel goeds gedaan gok ik, kijken of ik een nieuwe kan krijgen via RatRig, maar ik betwijfel het.
Zou de pin waar de thermistor op is aangesloten niet meer goed zijn? Ik heb zelf ook het vermoeden dat dit het geval is met mijn thermistorlijn, maar ik kan een kabelbreuk ook niet uitsluiten. Sowieso heb ik met BTT toch wel sterk het idee dat de kwaliteit te wensen overlaat.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
robbinonline schreef op maandag 2 mei 2022 @ 15:53:
Ik heb nu een paar jaar de Ender 3 Pro geüpgraded met een BLtouch, SKR moederbord, andere hottend nog een raspberry Pi erop maar het gaat een beetje in de weg staan. Heb hem al weggewerkt in een IKEA kast van 60x60 maar dan is dat ding toch mega. En hij staat nu in de berging zonder dat ik hem heel veel gebruik helaas.

Nu zoek ik eigenlijk iets nieuws wat al in een behuizing zit de prints die ik wil maken zijn nou ook niet mega en vaak maar een haakje of een poppetje etc dus een groot printbed is ook niet noodzakelijk 15x15 zou bijvoorbeeld al prima zijn.

Nu heb ik in de pricewatch wat gezocht en op 3dprint shops maar ik kom er niet uit. Hebben jullie suggesties?

[Afbeelding]
Creality tentje wellicht? Is nog steeds groot bij gebruik, maar kan je makkelijker opbergen.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kijk, dit is echt een mooie feature. Niet langer hoeven te bedenken welke nozzle ik heb en hoe de ontwerper had bedacht het te maken met zijn printer, maar gewoon BAM printen met een 0.5mm of 0.6 mm nozzle terwijl het is gemaakt om met 0.4mm te worden geprint.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
@ocf81 Nee niet de thermistor van de hotend (die werkt perfect) maar de ingebouwde temperatuursensor (van de chip).

Zodra ik het bordje onder 24V zet gaan gelijk alle uitgangen van de hotend en printbed aan. De temperatuur van de chip begint bij 80 en schiet de hele tijd naar 110 en klimt langzaam omhoog.

[ Voor 45% gewijzigd door pwillemske op 02-05-2022 17:37 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pwillemske schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:34:
@ocf81 Nee niet de thermistor van de hotend (die werkt perfect) maar de ingebouwde temperatuursensor (van de chip).

Zodra ik het bordje onder 24V zet gaan gelijk alle uitgangen van de hotend en printbed aan. De temperatuur van de chip begint bij 80 en schiet de hele tijd naar 110 en klimt langzaam omhoog.
Ik ben geen expert in het analyseren van dit soort problemen, maar er lijkt mij wel iets ernstig mis als je dit soort gedrag ziet.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
@ocf81 Ja ik denk dat het bordje gewoon kapot is, ik had per ongeluk kortsluiting gemaakt op de 3,3V lijn met de endstops. De sensoren werken wel gewoon allemaal (ook de bltouch). Ik zie of ruik nergens brandplekjes.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-09 13:58

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Ik zit te denken om een 3d printer aan te schaffen, ik heb verschillende doeleinden, maar 1 daarvan zijn miniaturen. Nu weet ik dat resin printers hier zeer geschikt voor zijn, maar voor mijn andere doeleinden is dat niet daarnaast wil ik dat niet als eerste printer hebben i.v.m. al het werk er omheen en ook dat ik deze niet echt in huis kan plaatsen.

Dat is leuker voor in de toekomst, maar voor nu niet.

Een printer die natuurlijk erg popular is de Ender 3 v2, maar ik weet dat je hier nog het nodige aan moet aanpassen, iets waarvan ik niet weet of ik daar plezier uit ga halen, een beetje aanpassen vind ik wel leuk, maar het moet wel doen wat ik wil zonder heel veel gezeur.
Een andere die ik zag was de Prusa Mini, wel duurder, maar stuk beter uit de doos, met wel als nadeel dat de levertijden wat lang zijn.
Door een medische situatie zit ik de komende tijd nog thuis, en zou wel aan de slag willen gaan om ergens mee bezig te zijn.

Dus mijn vraag hoe lastig is om de Ender 3 lekker lopend te krijgen voor deze doeleinden, wat zijn nog alternatieven onder de 400-500 euro die de moeite waard zijn, en is de Prusa de moeite waard om op te wachten?

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Een ender af fabriek werkt gewoon, velen overdrijven dat je vanalles aan moet passen om fatsoenlijk te kunnen printen. Tuurlijk kan hij het beter doen met andere componenten, maar daar is de prijs ook naar.

Ik denk dat je een goede eerste printer aan een ender 3 hebt, zeker als je een wat luxere variant neemt.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Nu online

A13X

Dude

Hier draait een Ender 5 pro vanaf dag 1 probleemloos. Zal wel wat sneller kunnen printen waarschijnlijk maar gaat mij snel zat.

Lekker beetje prototypes maken voor andere hobbies 8)

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-09 11:31

TTROX

Christian N

Ik heb onlangs een Voron V0.1 gebouwd, deze is bijna klaar op de deur en tophat na, maar ik loop tegen enkele issues aan van waarschijnlijk de extruder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jvFl9XNDSEgiBLOyPe-oxW3-gHc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4xuQudlT7urW5rOyaRKt4KdC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mmVy0aZFEnR6qbUzb3uHDnbylUQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q9Qm8Ml1I1u3hAjgCatI6cNP.jpg?f=fotoalbum_tile

Herkend iemand dit en weet misschien een oplossing?
Ik heb al redelijk wat geprobeerd maar niets lijkt ook maar effect te hebben... :/

Enschede | 6720wp JinkoSolar 16x420 Z 47°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:29

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:04
TTROX schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:57:
Ik heb onlangs een Voron V0.1 gebouwd, deze is bijna klaar op de deur en tophat na, maar ik loop tegen enkele issues aan van waarschijnlijk de extruder.
[Afbeelding][Afbeelding]

Ik heb al redelijk wat geprobeerd maar niets lijkt ook maar effect te hebben... :/
Zie ik op de rechten toren dat er ook layershifts zijn? Zo ja dan vermoed ik dat je belts skippen, mogelijk krijg je hierdoor ook de vreemde artifacts over de lengte heen te zien.

Welke hotend? En heb je enkele foto's van de voron en carriage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:35

Umbrah

The Incredible MapMan

TTROX schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:57:
[Afbeelding][Afbeelding]

Staat pressure advance en resonance compensation wel goed? Een van die prints lijkt boven zo'n 'afgerond hoekje' te hebben wat je krijgt als er te veel pressure advance zit. Verder typische layer shifts die idd lijken op niet goed lopende Z-as.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:42
Benjamin- schreef op maandag 2 mei 2022 @ 19:03:
Ik zit te denken om een 3d printer aan te schaffen, ik heb verschillende doeleinden, maar 1 daarvan zijn miniaturen. Nu weet ik dat resin printers hier zeer geschikt voor zijn, maar voor mijn andere doeleinden is dat niet daarnaast wil ik dat niet als eerste printer hebben i.v.m. al het werk er omheen en ook dat ik deze niet echt in huis kan plaatsen.

Dat is leuker voor in de toekomst, maar voor nu niet.

Een printer die natuurlijk erg popular is de Ender 3 v2, maar ik weet dat je hier nog het nodige aan moet aanpassen, iets waarvan ik niet weet of ik daar plezier uit ga halen, een beetje aanpassen vind ik wel leuk, maar het moet wel doen wat ik wil zonder heel veel gezeur.
Een andere die ik zag was de Prusa Mini, wel duurder, maar stuk beter uit de doos, met wel als nadeel dat de levertijden wat lang zijn.
Door een medische situatie zit ik de komende tijd nog thuis, en zou wel aan de slag willen gaan om ergens mee bezig te zijn.

Dus mijn vraag hoe lastig is om de Ender 3 lekker lopend te krijgen voor deze doeleinden, wat zijn nog alternatieven onder de 400-500 euro die de moeite waard zijn, en is de Prusa de moeite waard om op te wachten?
Ik heb een Prusa Mini en vind het een erg fijne printer.
Ook daar moet je af en toe wat prutsen om de boel goed te krijgen. Ik had wat problemen met een bed wat niet level was. Dit is met Octoprint bedlevel goed op te lossen. (Dan zie je visueel hoe het bed geleveled is)

Als je minder zorgen wilt (dan met de Ender 3 v2) kun je ook nog kijken naar de Ender 3 S1, die komt vooralsnog goed uit verschillende testen. Wel wat duurder, maar wel compleet met de meeste mods die mensen er op zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

Klopt hetzelfde issue, maar als ik mijn 'afwijkingen' opmeet kom ik op een andere waarde.
Ik denk niet dat het ligt aan de dual-gear maar misschien tussen de gear van de motor en de aangedreven gear?
Daarnaast zijn er mensen die 1 van de 2 dual-gears hebben vervangen door een idler en nog steeds hetzelfde printresultaat hadden.
En er zijn volgens mij genoeg mensen die een MiniAfterburner (de printkop/extruder van de Voron V0.1) wel werkend hebben gekregen.
Dus ik snap niet waar het vandaan komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

Bloodhoundje schreef op maandag 2 mei 2022 @ 22:45:
[...]

Zie ik op de rechten toren dat er ook layershifts zijn? Zo ja dan vermoed ik dat je belts skippen, mogelijk krijg je hierdoor ook de vreemde artifacts over de lengte heen te zien.

Welke hotend? En heb je enkele foto's van de voron en carriage?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0wrUE4Fl49Io0308w-CyLZNS-lk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/JinvzSe4V0ZFaYEyWhtmaGZe.png?f=fotoalbum_tile

Geen last van layer shifts, de verspringing zit in de geometrie van een testobject.
Zodra de lengte van een beweging/extrusie wijzigt veranderd ook het pattern.
Zodoende ook de testprints met schuine zijdes.

Standaard setup met een phaetus dragon standard flow.
Op dit moment geen laatste up-to-date foto's, kan ik morgen wellicht wel even maken.
Zijn er dingen die je specifiek wilt zien?

[ Voor 5% gewijzigd door TTROX op 03-05-2022 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

Umbrah schreef op maandag 2 mei 2022 @ 22:58:
[...]

Staat pressure advance en resonance compensation wel goed? Een van die prints lijkt boven zo'n 'afgerond hoekje' te hebben wat je krijgt als er te veel pressure advance zit. Verder typische layer shifts die idd lijken op niet goed lopende Z-as.
Aan het eind van die print had ik de snelheid (extreem) omhoog gezet, zien of het verschil maakt in het pattern.
pressure advance en resonance compensation ben ik nog niet aan begonnen gezien ik eerst dit eigenlijk had willen oplossen.

(resonance compensation = input shaper met een adxl345?)
Adxl345 moet ik nog aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Laatst online: 11:29
Ik zou het toch bij de extruder hardware zoeken. Mss ergens een as krom oid?

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

pwillemske schreef op maandag 2 mei 2022 @ 20:32:
Een ender af fabriek werkt gewoon, velen overdrijven dat je vanalles aan moet passen om fatsoenlijk te kunnen printen. Tuurlijk kan hij het beter doen met andere componenten, maar daar is de prijs ook naar.

Ik denk dat je een goede eerste printer aan een ender 3 hebt, zeker als je een wat luxere variant neemt.
Ik moet zeggen dat ik de print community erg vind lijken op de smartphone en gaming community, erg sterk fanboy gehalte.
Op de ene plek prijzen ze Ender de hemel in, en op de andere plek zijn ze de duivel.

Dat er verschillen is mij duidelijk, en ik geloof ook zeker dat een Prusa uit de doos het over het algemeen beter doet. De enige terechte kritiek waar ik me wel kan vinden, is dat Ender veel te veel modellen uitbrengt. Ook als ik zoek tussen de Ender 3 S1 en de Prusa Mini, is dat veel mensen het S1 gedeelte negeren en of over de Ender 3 of de v2 hebben. En ja daar zitten flinke verschillen wat betreft gebruiksgemak van wat ik zo lees.

Dan heb je ook nog mensen die helemaal niets willen doen, tegenover mensen die alles willen doen. Persoonlijk zit ik daar tussen, wat aanpassen vind ik niet erg, maar wil wel een goede basis hebben waar ik niet heel veel.mee hoeft te doen, en snelheid boeit me niet zo. Begrijp dat als je een printfarm hebt, dat je andere eisen hebt dan af en toe een printje.

De S1 trekt mij dan ook wel, van wat ik zie zijn de 'belangrijke' upgrades gedaan. Enige nadeel is dat ik nog niet de resultaten heb gevonden die ik graag wil zien, namelijk de hele fijne miniatures. Zag best wel wat mooie resultaten met een 0.25 stuk er op, maar die kan ik zo niet vinden van de S1.
rinkel schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 00:09:
[...]

Ik heb een Prusa Mini en vind het een erg fijne printer.
Ook daar moet je af en toe wat prutsen om de boel goed te krijgen. Ik had wat problemen met een bed wat niet level was. Dit is met Octoprint bedlevel goed op te lossen. (Dan zie je visueel hoe het bed geleveled is)

Als je minder zorgen wilt (dan met de Ender 3 v2) kun je ook nog kijken naar de Ender 3 S1, die komt vooralsnog goed uit verschillende testen. Wel wat duurder, maar wel compleet met de meeste mods die mensen er op zetten.
Ik had de S1 niet eens gezien, staat ook niet op Tweakers. Maar lijkt wel dicht bij de Prusa te zitten, lijkt me wel interessant omdat deze wel gewoon goed leverbaar is. Ga nog wat verder onderzoek doen, maar neig er vooral naar omdat ik geen zin heb om maanden te wachten (de kit is geloof ik 3 maanden, de normale 1 maand bij Prusa)

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19-09 18:22
Benjamin- schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:26:
[...]

Ik moet zeggen dat ik de print community erg vind lijken op de smartphone en gaming community, erg sterk fanboy gehalte.
Op de ene plek prijzen ze Ender de hemel in, en op de andere plek zijn ze de duivel.

Dat er verschillen is mij duidelijk, en ik geloof ook zeker dat een Prusa uit de doos het over het algemeen beter doet. De enige terechte kritiek waar ik me wel kan vinden, is dat Ender veel te veel modellen uitbrengt. Ook als ik zoek tussen de Ender 3 S1 en de Prusa Mini, is dat veel mensen het S1 gedeelte negeren en of over de Ender 3 of de v2 hebben. En ja daar zitten flinke verschillen wat betreft gebruiksgemak van wat ik zo lees.

Dan heb je ook nog mensen die helemaal niets willen doen, tegenover mensen die alles willen doen. Persoonlijk zit ik daar tussen, wat aanpassen vind ik niet erg, maar wil wel een goede basis hebben waar ik niet heel veel.mee hoeft te doen, en snelheid boeit me niet zo. Begrijp dat als je een printfarm hebt, dat je andere eisen hebt dan af en toe een printje.

De S1 trekt mij dan ook wel, van wat ik zie zijn de 'belangrijke' upgrades gedaan. Enige nadeel is dat ik nog niet de resultaten heb gevonden die ik graag wil zien, namelijk de hele fijne miniatures. Zag best wel wat mooie resultaten met een 0.25 stuk er op, maar die kan ik zo niet vinden van de S1.

[...]

Ik had de S1 niet eens gezien, staat ook niet op Tweakers. Maar lijkt wel dicht bij de Prusa te zitten, lijkt me wel interessant omdat deze wel gewoon goed leverbaar is. Ga nog wat verder onderzoek doen, maar neig er vooral naar omdat ik geen zin heb om maanden te wachten (de kit is geloof ik 3 maanden, de normale 1 maand bij Prusa)
Ik zou aanraden een Ender 3 (v2) te nemen. Heb je inderdaad zo op de deurmat en daarmee kan je prima kijken of deze hobby wat voor je is. Upgraden naar een Prusa of Ender S1 kan altijd nog.

Het leuke aan een Ender 3 is dat er niks op zit, geen auto bed leveling, filament detectie troep.... kan dus ook niet stuk gaan!

S1 is een stukje luxer met ook direct drive extruder en dubbele z-as als op het eerste gezicht belangrijkste aanpassingen. Daar betaal je echter ook voor.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Jampot007 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 13:55:
[...]

Ik zou aanraden een Ender 3 (v2) te nemen. Heb je inderdaad zo op de deurmat en daarmee kan je prima kijken of deze hobby wat voor je is. Upgraden naar een Prusa of Ender S1 kan altijd nog.

Het leuke aan een Ender 3 is dat er niks op zit, geen auto bed leveling, filament detectie troep.... kan dus ook niet stuk gaan!

S1 is een stukje luxer met ook direct drive extruder en dubbele z-as als op het eerste gezicht belangrijkste aanpassingen. Daar betaal je echter ook voor.
Bij een S1 betaal je inderdaad voor die aanpassingen, maar ze zijn ook al gedaan, en als dit must haves zijn, dan lijkt het me dat ik die beter voor kan zijn, en het mezelf makkelijk maken?

Ik twijfel niet dat ik het nodige gebruik van zal maken, en heb inmiddels wel geleerd dat ik liever wat meer uitgeef en dat het goed werkt, dan dat het allemaal een hoop extra aandacht nodig heeft.

Natuurlijk blijf je dat toch wel houden, en wie weet als ik er helemaal gek van ben dat ik verder ga, maar voor nu wil ik iig wel iets wat niet al gelijk upgrades nodig heeft.

Ik bedoel dit trouwens vragend, want misschien zijn die upgrades niet super belangrijk. Wil dus vooral niet weken klooien om dan vervolgens alsnog het merendeel van die upgrades te doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Benjamin- op 03-05-2022 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Direct drive is niet per se nodig voor normaal filament. Ik heb een hele tijd een Tevo Tornado gehad in standaard opstelling, met een bowden setup. Printte prima en in sommige gevallen is bowden zelfs beter dan een direct drive omdat de printkop minder gewicht heeft.

Dubbel Z-as is ook niet per se nodig, mijn stuk grotere Tevo Tornado heeft maar één Z-as en als je de wieletjes goed afstelt (niet heel moeilijk) is dat prima. Tuurlijk, een dubbele Z-as is stabieler, maar nodig? Nee.

Ik zou kijken voor een upgrade die af fabriek een bed level sensor heeft, je leert er veel van als je dat niet hebt maar ideaal is het wel. Ik heb al veel plastic weg kunnen gooien omdat het niet goed afgesteld stond.

Mocht het budget het toelaten zou ik wel voor de S1 gaan, want het is gewoon iets beter. Overigens wel eens met @Jampot007 , met de Ender 3 leer je écht de basis van het 3d printen omdat je er wat makkelijker aan kan hobbyen!

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-08 07:45

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Ben weer wat stapjes verder :9 . Het begint zowaar op een 3d printer te lijken :D .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bhUFwB_EyjxbwZJU4ic1IaawqIs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GVwgl2fiQTjneItZF1Ca0iN9.jpg?f=fotoalbum_large

Ging allemaal niet zo gemakkelijk moet ik eerlijk bekennen. Frame is tot twee keer toe uit elkaar geweest omdat bleek dat het toch niet goed haaks was. Ben er ook achter waarom het gebeurde en daar nu beter rekening mee gehouden. Zit eindelijk goed in elkaar denk ik.

De volgende uitdaging kwam in de vorm van de gantry op de karretjes, daar was iets scheef waardoor de karretjes scheef op de rails trokken. Comments spreken er genoeg over, maar ik vond schuurpapier geen goeie oplossing. Ik hou niet van oplossingen die je niet ongedaan kunt maken. Dus ik ben verder gaan kijken wat nu precies het probleem was.

Mijn printed parts waren verder mooi haaks en het ging pas mis op het moment dat ik het vast draaide op het 2020 profiel, dan kwamen die montage platen onder een hoek te staan waardoor de karretjes scheef kwamen te staan. Ik heb dat opgelost door het gat waar het 2020 profiel insteekt op te vullen aan de kant waar naar het scheef trok. Kostte wat tijd en experimenteren, maar dat is goed gelukt en de gantry loopt mooi soepel nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Benjamin- schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:26:
[...]

[...]

Ik had een printer waar je niks aan kon doen (Flashforge). Ik had deze juist dan ook om deze reden gekocht.
Het probleem van deze printer was... dat je er niks aan kon wijzigen. Het bed kreeg ik niet geleveled.
Ik merk dat ik er nu ook een beetje tussenin zit, af en toe wat wijzigen vind ik niet erg, als het maar goed af te stellen is.
Ik heb gekozen voor een Prusa Mini, omdat dat formaat hier gewoon goed past. Al heb ik ook nog naar de Ender S1 gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDAnvers
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01-09 18:26
Hey,

Ik ben aan het overwegen om een 3d printer aan te schaffen.
Ik heb me al een klein beetje ingelezen, maar vroeg me toch af waar ik vooral op moet letten?
Ik dacht zelf aan de Creality Ender 3 pro, tenzij er iemand een andere aanrader heeft?
Budget zal rond de 200 euro liggen.

Thanks!

https://www.twitch.tv/fragdanvers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

rinkel schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 21:48:
[...]

Ik had een printer waar je niks aan kon doen (Flashforge). Ik had deze juist dan ook om deze reden gekocht.
Het probleem van deze printer was... dat je er niks aan kon wijzigen. Het bed kreeg ik niet geleveled.
Ik merk dat ik er nu ook een beetje tussenin zit, af en toe wat wijzigen vind ik niet erg, als het maar goed af te stellen is.
Ik heb gekozen voor een Prusa Mini, omdat dat formaat hier gewoon goed past. Al heb ik ook nog naar de Ender S1 gekeken.
Dat is natuurlijk wel het ding met een printer waar je weinig aan kan doen, dan moet die wel echt goed zijn. De Prusas krijgen erg goede beoordelingen. Voor mij zou de mini echt wel de keuze zijn geweest, als het niet 3 maanden levertijd was.

Ik neig nog steeds erg naar de S1. Ik begrijp de argumenten van het zelf willen leren enz, maar uiteindelijk wil ik een 3d printer voor mijn hobby. Niet een 3d printer als hobby. Dus dan koop ik liever iets dat 'af' is, niet alleen voor nu, maar ook een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Benjamin- schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 04:38:
[...]

Dat is natuurlijk wel het ding met een printer waar je weinig aan kan doen, dan moet die wel echt goed zijn. De Prusas krijgen erg goede beoordelingen. Voor mij zou de mini echt wel de keuze zijn geweest, als het niet 3 maanden levertijd was.

Ik neig nog steeds erg naar de S1. Ik begrijp de argumenten van het zelf willen leren enz, maar uiteindelijk wil ik een 3d printer voor mijn hobby. Niet een 3d printer als hobby. Dus dan koop ik liever iets dat 'af' is, niet alleen voor nu, maar ook een jaar.
Totdat je er al vrij snel achter komt dat er een mechanisch probleem is waar je je aan stoort en wat je graag opgelost zou willen hebben. Zoals afwijkingen in je z as doordat de stepper maar aan 1 kant zit en je gantry een paar honderdste veert. Ik noem maar iets waar ik zelf last van heb. Of dat die nylon wieltjes toch niet zo goed zijn als je dacht en dat lineaire rails toch echt heel veel beter is.

Ik heb een ender 3 V2, vind het een super tof ding zeker voor het geld maar ik ben blij dat ik er aan kan sleutelen. Ik ben nog blijer als zometeen mijn rat rig in elkaar zit die al die tekortkomingen niet heeft.

Ik denk dat mensen soms ook gewoon teveel verwachten. Kopen ze een printer van een paar honderd euro en verwachten gewoon te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaradorn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16-09 08:26
Hmm, ben zelf weer aan het kijken naar printers, ben nu aan het kijken of ik Resin wil gaan of ouderwets PLA.

Ben vooral aan het kijken naar de Elegoo Mars 3 en de Ender 3 S1.

Iemand al ervaring met die printers?

Resin printer zal vooral gebruikt worden door mijn vriendin, die speelt nogal veel D&D en andere bordspelletjes.

De PLA printer zal ik zelf meer gebruiken voor cosplay items (mijn Obi-wan kostuum kan wel wat clone armour gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

InflatableMouse schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 07:12:
[...]

Totdat je er al vrij snel achter komt dat er een mechanisch probleem is waar je je aan stoort en wat je graag opgelost zou willen hebben. Zoals afwijkingen in je z as doordat de stepper maar aan 1 kant zit en je gantry een paar honderdste veert. Ik noem maar iets waar ik zelf last van heb. Of dat die nylon wieltjes toch niet zo goed zijn als je dacht en dat lineaire rails toch echt heel veel beter is.

Ik heb een ender 3 V2, vind het een super tof ding zeker voor het geld maar ik ben blij dat ik er aan kan sleutelen. Ik ben nog blijer als zometeen mijn rat rig in elkaar zit die al die tekortkomingen niet heeft.

Ik denk dat mensen soms ook gewoon teveel verwachten. Kopen ze een printer van een paar honderd euro en verwachten gewoon te veel.
Is dit in het algemeen, of bedoel je hierbij de Prusa? Want de S1 is natuurlijk gewoon een Ender 3, dus daar kan je gewoon nog vanalles aan doen, alleen zitten al de nodige mods er op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Benjamin- schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 04:38:
[...]

Ik wou dus ook een printer die het "gewoon deed", maar dat viel wat tegen.
Om dezelfde reden als jij hebt: Sleutelen aan de printer zelf moet niet de hobby worden.
Ik vind het het leukst om zelf dingen te ontwerpen en dan te printen (meestal functioneel), maar ik moet zeggen dat het sleutelen wel steeds leuker wordt.
De Prusa werkt eigenlijk wel gewoon altijd, printopdracht en weglopen... Ik hoef niet eens meer de eerste layer in de gaten te houden.
Heel af en toe gaat het eens mis, bijvoorbeeld loslaten van t bed als ik niet goed heb schoongemaakt.

Voor het sleutelen wil ik er nog wel een printer bij eigenlijk.
Wellicht een Ender 3 -nogwat, ik denk dat ik voor een S1 zou gaan, alleen al vanwege de 2 leadscrews.
Heb alleen niet zoveel plek.

3dPrintingNerd heeft een filmpje over de S1 gemaakt. Niet echt een supergoede review, maar ik vind zijn filmpjes altijd wel leuk.

En nog een filmpje van chep

[ Voor 8% gewijzigd door rinkel op 04-05-2022 13:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Benjamin- schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:40:
[...]

Is dit in het algemeen, of bedoel je hierbij de Prusa? Want de S1 is natuurlijk gewoon een Ender 3, dus daar kan je gewoon nog vanalles aan doen, alleen zitten al de nodige mods er op.
Meer algemeen. Mijn eigen ervaring gaat niet verder gaat dan Ender 3, Een sunLu delta printer en Ender 10 (mijn Rat Rig is in aanbouw :P), zou ik mensen die voornemens zijn een 3D printer te willen aanschaffen, willen attenderen hierop.

Als je bijvoorbeeld een Ender koopt, is deze relatief goedkoop, maar open voor modding en upgrades. Na een aantal jaar heb je er misschien wel meer dan het dubbele aan uitgegeven.

Wil je er zo min mogelijk aan doen, dan denk ik dat het reeel is om rekening te houden met een 2 a 3x hogere aanschafprijs dan een instap ender.

Het probleem blijft dat als je geen hotend en extruders kan wisselen, je ook niet kan verwachten dat je bepaalde materialen kan printen. Mensen realiseren zich dat niet. Beginnen met printen in goedkoop PLA, maken er een paar haakjes mee om iets vast te schroeven en komen er achter dat het broos is en afbreekt en er niet voor geschikt is. Dan ga je zoeken, kom je er achter dat je iets beter in ABS kan maken maar dat je daar een enclosure voor nodig hebt. Idem met flexibele filament soorten, die kan je niet gemakkelijk met een bowden printen, dat is weer veel gemakkelijker met een direct drive te doen.

Zo zijn en duizend-en-een dingen waar je later allemaal achter gaat komen en misschien spijt krijgt van een plug & play printer waar je niets aan kunt aanpassen.

Ik zeg niet dat de keuze verkeerd is, ik denk alleen wel dat veel mensen zich niet goed realiseren welke beperkingen er aan zo'n keuze kan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

InflatableMouse schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:22:
[...]

Meer algemeen. Mijn eigen ervaring gaat niet verder gaat dan Ender 3, Een sunLu delta printer en Ender 10 (mijn Rat Rig is in aanbouw :P), zou ik mensen die voornemens zijn een 3D printer te willen aanschaffen, willen attenderen hierop.

Als je bijvoorbeeld een Ender koopt, is deze relatief goedkoop, maar open voor modding en upgrades. Na een aantal jaar heb je er misschien wel meer dan het dubbele aan uitgegeven.

Wil je er zo min mogelijk aan doen, dan denk ik dat het reeel is om rekening te houden met een 2 a 3x hogere aanschafprijs dan een instap ender.

Het probleem blijft dat als je geen hotend en extruders kan wisselen, je ook niet kan verwachten dat je bepaalde materialen kan printen. Mensen realiseren zich dat niet. Beginnen met printen in goedkoop PLA, maken er een paar haakjes mee om iets vast te schroeven en komen er achter dat het broos is en afbreekt en er niet voor geschikt is. Dan ga je zoeken, kom je er achter dat je iets beter in ABS kan maken maar dat je daar een enclosure voor nodig hebt. Idem met flexibele filament soorten, die kan je niet met een bowden printen, dat meot je met een direct drive doen.

Zo zijn en duizend-en-een dingen waar je later allemaal achter gaat komen en misschien spijt krijgt van een plug & play printer waar je niets aan kunt aanpassen.

Ik zeg niet dat de keuze verkeerd is, ik denk alleen wel dat veel mensen zich niet goed realiseren welke beperkingen er aan zo'n keuze kan zitten.
Welke beperking zou de S1 dan hebben, los van geen enclosure, al is dat makkelijk te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Benjamin- schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:29:
[...]

Welke beperking zou de S1 dan hebben, los van geen enclosure, al is dat makkelijk te maken.
Het is natuurlijk een bed swinger, dus de snelheid zal beperkt zijn tot ca 100 mm/s.
Daarnaast heb je ook niet de mogelijkheid om een tool changer te installeren. (ja, ze bestaan wel voor bed swingers, maar het zijn gedrochten) Je zal dus zijn aangewezen op een dubbele spuitmond of een filament changer zoals de ERCF om zaken zoals oplosbare ondersteuning te printen.

Verder is het eigenlijk best een complete printer.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

ocf81 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:35:
[...]

Het is natuurlijk een bed swinger, dus de snelheid zal beperkt zijn tot ca 100 mm/s.
Daarnaast heb je ook niet de mogelijkheid om een tool changer te installeren. (ja, ze bestaan wel voor bed swingers, maar het zijn gedrochten) Je zal dus zijn aangewezen op een dubbele spuitmond of een filament changer zoals de ERCF om zaken zoals oplosbare ondersteuning te printen.

Verder is het eigenlijk best een complete printer.
Tool changer zei me niets, maar even opgezocht, handig systeem. In dat soort situaties zal ik vermoedelijk moeten gaan snijden enz. Gelukkig heb ik zat tools om aanpassingen te doen. Maar zou absoluut handig zijn.
Zijn er echte alternatieven in deze prijs klasse die zo'n upgrade wel kunnen doen, en vergelijkbaar zijn qua prestaties.

De snelheid maakt me oprecht niet uit. Misschien dat ik over een jaar wel anders piep, maar op dit moment denk ik dat het printen zelf niet het probleem zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Benjamin- schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:53:
[...]

Tool changer zei me niets, maar even opgezocht, handig systeem. In dat soort situaties zal ik vermoedelijk moeten gaan snijden enz. Gelukkig heb ik zat tools om aanpassingen te doen. Maar zou absoluut handig zijn.
Zijn er echte alternatieven in deze prijs klasse die zo'n upgrade wel kunnen doen, en vergelijkbaar zijn qua prestaties.
Nee, er zijn in die prijsklasse geen alternatieven, maar met een bed swinger is het dus lastig om een automatische tool changer te kunnen realiseren. Dat is met een box printer veel makkelijker omdat de kop in the XY-vlak beweegt en je dus de ruimte hebt om de tools te benaderen zonder dat je met andere onderdelen gaat botsen.
Benjamin- schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:53:
De snelheid maakt me oprecht niet uit. Misschien dat ik over een jaar wel anders piep, maar op dit moment denk ik dat het printen zelf niet het probleem zal zijn.
Een klein printje (bijv. een test cube van 6 cm x 6 cm x 6 cm) kan zo al een paar uur duren. Als je veel en/of wat grotere dingen wil printen is het wel fijn om dat een beetje rap te doen. Een print die een heel bed inneemt en enigszins de hoogte in gaat zal zo meer dan een dag duren. Als dat niet erg is, dan is een bed swinger oké. Ik ben stiekem wel een Voron aan het overwegen, maar heb echter geen haast om de knoop door te hakken.

[ Voor 8% gewijzigd door ocf81 op 04-05-2022 17:36 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

ocf81 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:25:
[...]

Nee, er zijn in die prijsklasse geen alternatieven, maar met een bed swinger is het dus lastig om een automatische tool changer te kunnen realiseren. Dat is met een box printer veel makkelijker omdat de kop in the XY-vlak beweegt en je dus de ruimte hebt om de tools te benaderen zonder dat je met andere onderdelen gaat botsen.

[...]

Een klein printje (bijv. een test cube van 6 cm x 6 cm x 6 cm) kan zo al een paar uur duren. Als je veel en/of wat grotere dingen wil printen is het wel fijn om dat een beetje rap te doen. Een print die een heel bed inneemt en enigszins de hoogte in gaat zal zo meer dan een dag duren. Als dat niet erg is, dan is een bed swinger oké. Ik ben stiekem wel een Voron aan het overwegen, maar heb echter geen haast om de knoop door te hakken.
Ik heb op dit moment geen plannen om hele grote dingen te printen. En ach dat zal vast weleens komen, maar ik verwacht dat ik dan ook wel even kan wachten.

Uiteindelijk wil ik nu ook niet te gek doen, tikt allemaal snel aan, en geduld kost me niets. :P

Ik wil verder vooral ook zelf dingen gaan maken, heb wel wat ideeen, en ik vermoed dat het ontwerpen een stuk langer gaat duren dan het printen, maar we zullen zien. :)

De enige lastige vind ik nog dat er dus blijkbaar ook weer een s1 pro is... maar gezien het prijsverschil van 150 op dit moment, (was over de 500, en de s1 zag ik voor 380 ong) laat ik die voorbij schieten. Kan ik misschien ooit nog wat upgraden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19-09 16:05
InflatableMouse schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:22:
[...]

Mensen realiseren zich dat niet. Beginnen met printen in goedkoop PLA, maken er een paar haakjes mee om iets vast te schroeven en komen er achter dat het broos is en afbreekt en er niet voor geschikt is. Dan ga je zoeken, kom je er achter dat je iets beter in ABS kan maken maar dat je daar een enclosure voor nodig hebt. Idem met flexibele filament soorten, die kan je niet met een bowden printen, dat meot je met een direct drive doen.

Je ziet het wel allemaal erg zw/wit, PLA broos? Is vaak zelf sterker dan ABS, alleen niet temperatuur bestendig, maar daarvoor kun je PETG gebruiken en dat allemaal zonder enclosure, tevens is het meeste flexibele filament ook nog wel te printen met een bowden, zeker met een ender3 waar de bowden slang niet al te lang is, wat snelheid betreft en eventueel toolchanging heb je met een bedschuiver inderdaad beperkingen, (ik heb overigens beide, helemaal zelfbouw).
Maar wie gebruik er nu daadwerkelijk een toolchanger, ik kan bij mij het hotend heel snel wisselen voor verschillende testen, maar verder nog nooit behoefte gehad om b.v in één print van materiaal te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Ik wil straks een bestelling gaan doen, de Ender 3 S1. Wat adviseren jullie mij om er gelijk bij te bestellen? Ik wil eerst aan de slag met miniatures en doosjes daarvoor.
Welke filament? Nog iets voor de hechting? Nog andere dingen die jullie kunnen adviseren. Bestel via 123 3d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Benjamin- schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:29:
[...]

Ik sprak mij in het algemeen uit over beperkingen van printers die niet open zijn en zelf aan te passen, en te modificeren. Creality levert over het algemeen open printers, open source firmware en waaraan je naar hartelust kan sleutelen, upgraden en modificeren zoveel je wilt.

De S1 heeft op papier een aantal mooie upgrades ten opzichte van de 3v2, direct drive extruder, spring steel bed. Tevens ook dezelfde beperkingen, enkele stepper op de Z-as, nylon wieltjes en een bed op slappe veertjes die op een te dunne plaat gemonteerd zit.

Of de (no offense, van chinese makelij) upgrades de meerprijs waard zijn, laat ik verder in het midden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Benjamin- schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 19:17:
Ik wil straks een bestelling gaan doen, de Ender 3 S1. Wat adviseren jullie mij om er gelijk bij te bestellen? Ik wil eerst aan de slag met miniatures en doosjes daarvoor.
Welke filament? Nog iets voor de hechting? Nog andere dingen die jullie kunnen adviseren. Bestel via 123 3d.
Gaaf man! Hoop dat je er net zoveel plezier aan beleeft als de rest hier >:) .

Als 123 heeft wat je nodig hebt kan je daar natuurlijk bestellen maar er zijn betere adressen voor filament. Hun aanbod merken/types vind ik soms beperkt. Amazon vind ik een k*site om te doorzoeken maar ik vind er vaak wel wat ik nodig heb als ik specifieke dingen nodig heb. Anders is er ook nog wens3d (of 3dwens?), goeie prijzen en hadden laatst een flink aanbod.

Ik ken het bed niet op de S1 maar zo te zien heb je daar niets voor nodig. Op een glad oppervlak (glas) wil je soms nog wel een hechtingsmateriaal gebruiken. Eenvoudig haarlak is vaak voldoende. Als er 3D spray opstaat is het haarlak maar dan vaak 3x zo duur. Trap er niet in zou ik zeggen.

Filament, voor miniatuurtjes en doosjes lijkt mij PLA goed, er is een ander draadje hier met filament ervaringen. Mijn persoonlijke favoriet is BASF Ultrafuse en eSun. Ietsje duurder dan gemiddeld maar erg goed spul.

Later zou je PETG kunnen proberen en ik zou in het begin ook niet direct met specialiteiten beginnen. Doe eerst maar eens gewoon normale kleuren in PLA om het printen en de settings onder de knie te krijgen.

Heb je al een slicer gekozen? SuperSlicer is mijn favoriet en bevat een aantal goeie calibratie stappen die mijns inziens noodzakelijk zijn om te doorlopen met elk nieuw merk/type rol filament.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Hardy8 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 19:16:
[...]

Je ziet het wel allemaal erg zw/wit
Ja, goeie opmerking hoor, ik heb het wat herschreven. Het is zeker niet zo zwart wit als ik deed overkomen, dat was ook niet de bedoeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Benjamin- schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 19:17:
Ik wou je hetvolgende niet onthouden:
Filamentz.nl heeft net een kleine batch van de Prusa Mini binnengekregen (5 stuks).
Niet echt goedkoop: 499,00
Maar met verzendkosten kom je bij Prusa ook wel op de 490,00

De S1 is ook een goede keus overigens. Ik zou er wat Filament bij bestellen. Esun is prima om mee te beginnen, print behoorlijk goed. Ik zelf print veel met Polymaker.
Er is overigens een apart topic over filamenten.

[ Voor 3% gewijzigd door rinkel op 04-05-2022 21:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Ten eerste wil ik jullie allemaal bedanken voor de vele reacties, ideeen, feedback e.d. Heb uiteindelijk de Ender 3 S1 besteld. Best wel wat twijfel gehad tussen de V2, S1 en Prusa Mini. Maar de combinatie van een vrij complete printer uit de box, direct leverbaar en
beetje tussen de 2 in qua huidige prijs, met natuurlijk nog upgrade mogelijkheden, kwam uiteindelijk de S1 als winnaar er uit. Wat filament erbij gekocht en setje nozzles (wilde vooral de 0.2mm voor minatures), en ik ga morgen maar is wat experimenteren.
InflatableMouse schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:16:
[...]

Ik sprak mij in het algemeen uit over beperkingen van printers die niet open zijn en zelf aan te passen, en te modificeren. Creality levert over het algemeen open printers, open source firmware en waaraan je naar hartelust kan sleutelen, upgraden en modificeren zoveel je wilt.

De S1 heeft op papier een aantal mooie upgrades ten opzichte van de 3v2, direct drive extruder, spring steel bed. Tevens ook dezelfde beperkingen, enkele stepper op de Z-as, nylon wieltjes en een bed op slappe veertjes die op een te dunne plaat gemonteerd zit.

Of de (no offense, van chinese makelij) upgrades de meerprijs waard zijn, laat ik verder in het midden.
Dat durf ik ook niet te zeggen. Ik heb een hoop gelezen en gezien, en daar was toch wel de consensus, dat het goede upgrades zijn, en als je niet alles zelf wilt doen, dat de S1 een goede koop is.

Ik waardeer alle info en reacties erg van jullie allen, en veel informatie verkregen de afgelopen week. Maar uiteindelijk is het wel duidelijk dat de keuze voor de printer wel echt heel persoonlijk is, persoonlijker dan ik dacht.

Dat maakt het heel tof als je lekker in je hobby zit en de hele boel weet, maar voor een eerste aankoop is het best lastig. Dat geeft opzicht niet, want er zijn heel veel dingen waar je rekening mee moet houden, maar op een gegeven moment is het een knoop doorhakken en accepteren dat je later toch denkt: "had ik nu maar net een andere aankoop gedaan".

Ik denk dat ik met de S1 een prima keuze voor nu heb gemaakt, en ik zie het allemaal wel.
InflatableMouse schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:25:
[...]

Gaaf man! Hoop dat je er net zoveel plezier aan beleeft als de rest hier >:) .

Als 123 heeft wat je nodig hebt kan je daar natuurlijk bestellen maar er zijn betere adressen voor filament. Hun aanbod merken/types vind ik soms beperkt. Amazon vind ik een k*site om te doorzoeken maar ik vind er vaak wel wat ik nodig heb als ik specifieke dingen nodig heb. Anders is er ook nog wens3d (of 3dwens?), goeie prijzen en hadden laatst een flink aanbod.

Ik ken het bed niet op de S1 maar zo te zien heb je daar niets voor nodig. Op een glad oppervlak (glas) wil je soms nog wel een hechtingsmateriaal gebruiken. Eenvoudig haarlak is vaak voldoende. Als er 3D spray opstaat is het haarlak maar dan vaak 3x zo duur. Trap er niet in zou ik zeggen.

Filament, voor miniatuurtjes en doosjes lijkt mij PLA goed, er is een ander draadje hier met filament ervaringen. Mijn persoonlijke favoriet is BASF Ultrafuse en eSun. Ietsje duurder dan gemiddeld maar erg goed spul.

Later zou je PETG kunnen proberen en ik zou in het begin ook niet direct met specialiteiten beginnen. Doe eerst maar eens gewoon normale kleuren in PLA om het printen en de settings onder de knie te krijgen.

Heb je al een slicer gekozen? SuperSlicer is mijn favoriet en bevat een aantal goeie calibratie stappen die mijns inziens noodzakelijk zijn om te doorlopen met elk nieuw merk/type rol filament.
Ja ik ga van 123 de printer bestellen, dus dacht kan ik net zo goed even wat mee bestellen. Ik zie in ieder geval dat ze Basf Ultrafuse verkopen, maar het lijkt inderdaad wel iets duurder dan elders, maar dan heb ik het over 2 euro per rol van 750gr vergeleken met de goedkoopste, dus ik kan wel wat oppikken.

Van de haarlak had ik idd gelezen, maar fijn dat ik dat nu niet nodig heb.

Ik heb uiteindelijk 3 rollen besteld en een setje nozzles. Daar maar eerst mee aan de slag.

Ik had nog niet echt gekeken naar slicers, wel wat over gezien qua instellingen. Zag dat Cura de 'standaard' is voor Ender, maar sta open voor andere.
rinkel schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:55:
[...]

Ik wou je hetvolgende niet onthouden:
Filamentz.nl heeft net een kleine batch van de Prusa Mini binnengekregen (5 stuks).
Niet echt goedkoop: 499,00
Maar met verzendkosten kom je bij Prusa ook wel op de 490,00

De S1 is ook een goede keus overigens. Ik zou er wat Filament bij bestellen. Esun is prima om mee te beginnen, print behoorlijk goed. Ik zelf print veel met Polymaker.
Er is overigens een apart topic over filamenten.
Ik had mijn bestelling al gedaan, maar voor die prijs had ik het ook niet gedaan, die bouwkit was iets van 400 incl verzenden, dus dan is dit weer een stuk meer. Ik had hem tevens wel al gezien voor 530 direct leverbaar. Wel bedankt voor de tip!

Ik zal binnenkort die topic is opzoeken, voor nu heb ik wat, en dan over een tijdje zal ik eens verder kijken. Eerst maar even een tijdje aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Benjamin- schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:40:
Ten eerste wil ik jullie allemaal bedanken voor de vele reacties, ideeen, feedback e.d. Heb uiteindelijk de Ender 3 S1 besteld. Best wel wat twijfel gehad tussen de V2, S1 en Prusa Mini. Maar de combinatie van een vrij complete printer uit de box, direct leverbaar en
beetje tussen de 2 in qua huidige prijs, met natuurlijk nog upgrade mogelijkheden, kwam uiteindelijk de S1 als winnaar er uit. Wat filament erbij gekocht en setje nozzles (wilde vooral de 0.2mm voor minatures), en ik ga morgen maar is wat experimenteren.

[...]

Dat durf ik ook niet te zeggen. Ik heb een hoop gelezen en gezien, en daar was toch wel de consensus, dat het goede upgrades zijn, en als je niet alles zelf wilt doen, dat de S1 een goede koop is.

Ik waardeer alle info en reacties erg van jullie allen, en veel informatie verkregen de afgelopen week. Maar uiteindelijk is het wel duidelijk dat de keuze voor de printer wel echt heel persoonlijk is, persoonlijker dan ik dacht.

Dat maakt het heel tof als je lekker in je hobby zit en de hele boel weet, maar voor een eerste aankoop is het best lastig. Dat geeft opzicht niet, want er zijn heel veel dingen waar je rekening mee moet houden, maar op een gegeven moment is het een knoop doorhakken en accepteren dat je later toch denkt: "had ik nu maar net een andere aankoop gedaan".

Ik denk dat ik met de S1 een prima keuze voor nu heb gemaakt, en ik zie het allemaal wel.

[...]

Ja ik ga van 123 de printer bestellen, dus dacht kan ik net zo goed even wat mee bestellen. Ik zie in ieder geval dat ze Basf Ultrafuse verkopen, maar het lijkt inderdaad wel iets duurder dan elders, maar dan heb ik het over 2 euro per rol van 750gr vergeleken met de goedkoopste, dus ik kan wel wat oppikken.

Van de haarlak had ik idd gelezen, maar fijn dat ik dat nu niet nodig heb.

Ik heb uiteindelijk 3 rollen besteld en een setje nozzles. Daar maar eerst mee aan de slag.

Ik had nog niet echt gekeken naar slicers, wel wat over gezien qua instellingen. Zag dat Cura de 'standaard' is voor Ender, maar sta open voor andere.

[...]

Ik had mijn bestelling al gedaan, maar voor die prijs had ik het ook niet gedaan, die bouwkit was iets van 400 incl verzenden, dus dan is dit weer een stuk meer. Ik had hem tevens wel al gezien voor 530 direct leverbaar. Wel bedankt voor de tip!

Ik zal binnenkort die topic is opzoeken, voor nu heb ik wat, en dan over een tijdje zal ik eens verder kijken. Eerst maar even een tijdje aan de slag.
En natuurlijk even op bezoek bij het Ender Topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PjotrStroganov
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 07:55
Een week geleden kon ik mijn opgebouwde punten op printables inleveren voor een gratis rol filament. Aangezien de verzendkosten niet gratis waren, heb ik er meteen maar een smooth en silk sheet bij gedaan voor een combi-order. Mij was namelijk een schema onder ogen gekomen waarin duidelijk werd dat mijn huidige sheet misschien niet optimaal was om PLA op te printen. 1,5 jaar geleden heb ik mijn Prusa Mk3 besteld met een textured sheet. Reden, de keuze was smooth of textured en ik wilde een mooie afwerking op mijn prints hebben. Ik had er echter nooit bij stilgestaan dat het goed printen van PLA op textured nogal een secuur klusje bleek te zijn. Na wat frustratie en het ontdekken van de brim ging me de eerste layer steeds beter af en had ik nauwelijks last van warping. PETG was naar verhouding een peulenschil.

Nu ben ik aan het printen op de smooth sheet. Hah, ik heb al die tijd op hard mode zitten printen! En het ging me niet eens slecht af! Dit is echter wel een verademing. Waar ik ooit met een z waarde tussen .930 en .938 zat te kloten, heb ik nu een marge van tussen .550 en .630 (sheet is een stukje dikker) voor een acceptabele tot perfecte eerste laag. Feeling stupid. 8)7

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
PjotrStroganov schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 23:18:
Een week geleden kon ik mijn opgebouwde punten op printables inleveren voor een gratis rol filament. Aangezien de verzendkosten niet gratis waren, heb ik er meteen maar een smooth en silk sheet bij gedaan voor een combi-order. Mij was namelijk een schema onder ogen gekomen waarin duidelijk werd dat mijn huidige sheet misschien niet optimaal was om PLA op te printen. 1,5 jaar geleden heb ik mijn Prusa Mk3 besteld met een textured sheet. Reden, de keuze was smooth of textured en ik wilde een mooie afwerking op mijn prints hebben. Ik had er echter nooit bij stilgestaan dat het goed printen van PLA op textured nogal een secuur klusje bleek te zijn. Na wat frustratie en het ontdekken van de brim ging me de eerste layer steeds beter af en had ik nauwelijks last van warping. PETG was naar verhouding een peulenschil.

Nu ben ik aan het printen op de smooth sheet. Hah, ik heb al die tijd op hard mode zitten printen! En het ging me niet eens slecht af! Dit is echter wel een verademing. Waar ik ooit met een z waarde tussen .930 en .938 zat te kloten, heb ik nu een marge van tussen .550 en .630 (sheet is een stukje dikker) voor een acceptabele tot perfecte eerste laag. Feeling stupid. 8)7
Ik heb beide sheets, maar print PLA altijd met de textured, echt nooit problemen. Hangt er denk ik ook vanaf hoe je de sheet schoonmaakt.
Overigens wordt de textured inderdaad afgeraden voor PLA. Maar zoals net gezegd: gaat bij mij altijd goed, zonder brim.

Die hoogte wordt overigens bepaald door de offset van de Pinda.
Voor het afstellen van de Pinda kun je zoiets gebruiken.
Ik heb dan altijd een offset van rond de 1.200

[ Voor 13% gewijzigd door rinkel op 04-05-2022 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PjotrStroganov
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 07:55
Met de Z offset wilde ik vooral even aantonen hoeveel extra foutmarge de smooth sheet me geeft bij de eerste laag. ;) De printer staat verder goed afgesteld voor textured en ik behaal er goede resultaten mee.

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Wie heeft er op z'n Rat Rig V-Core 3 ook al weer PTFIX gebruikt op DIN rails gemonteerd? Dan heb ik een vraag voor je :P

Gemeten vanaf het paneel waarop het gemonteerd zit, hoe "hoog" is het totaal met bedrading? Als er een paneel achterop zou zitten, valt alles er dan nog binnen? Bij mij is dat 7.3mm.

Tx!

[ Voor 3% gewijzigd door InflatableMouse op 05-05-2022 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo
  • Laatst online: 18-09 15:36

BiLo

PSN: toiletcleaner

InflatableMouse schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:35:
Wie heeft er op z'n Rat Rig V-Core 3 ook al weer PTFIX gebruikt op DIN rails gemonteerd? Dan heb ik een vraag voor je :P

Gemeten vanaf het paneel waarop het gemonteerd zit, hoe "hoog" is het totaal met bedrading? Als er een paneel achterop zou zitten, valt alles er dan nog binnen? Bij mij is dat 7.3mm.

Tx!
Ik heb het antwoord helaas niet maar is er geen 3D assembly/model waar je in kunt meten?

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

BiLo schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:56:
[...]

Ik heb het antwoord helaas niet maar is er geen 3D assembly/model waar je in kunt meten?
Ik heb mijn eigen Rat Rig staan en ik kan meten wat ik kwijt kan. Ik kan alleen niet goed genoeg controleren hoe hoog de DIN rail + DIN mounting clamp + PTFIX + bedrading wordt en ik heb niet de kennis/kunde om het na te tekenen in een CAD programma oid. Iemand die dat heeft gebouwd kan het hopelijk gemakkelijk even controleren in zijn eigen Rat Rig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

En nog maar een vraag dan: op de wiring diagram zit een solid state relay aangesloten met z'n DC op OUT-0, waar is dat voor?

Nevermind, ben er achter, dat is voor het bed.

[ Voor 16% gewijzigd door InflatableMouse op 05-05-2022 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:02
Ik ben de blije bezitter van een Ender 3 (v2) die met Klipper, een direct drive extruder (zelf geknutseld met een Titan met pancake motor) en een metal heat break naar plezier werkt. Ik print er PETG en ASA mee.
Maar dan ga ik toch denken - misschien wel fijn om een enclosure te hebben voor dat ASA voor grotere objecten en voor de dampen.
Maar ook dat de extruder bij travel wat over het geprinte voorwerp kan rammelen.
Nou kan ik alles zo laten, het werkt immers goed. Traag is ie ook niet, meestal print ik op 100 mm/s, de buitenkant op 60 mm/s, en dat brengt de flow op 8.5 mm3/s wat een beetje het max is van de hotend. Accel staat op 3000mm/s2 voor technische dingen en 1500mm/s2 als het "mooi" moet zijn.

En toch lijkt het wel leuk om een simpele core-xy te kopen. Niet te duur, maar ja, word ik dan echt gelukkig met een Two Trees SP-3? Of een Ender 5 pro, da's geen core-xy natuurlijk en die heeft geen "linear rails". Maar bij beide is het natuurlijk weer knutselen aan de extruder of misschien een direct drive. Of misschien mis ik dat niet met Klipper en de hoge acceleratie.

Of gewoon lekker houden bij wat ik heb, een keer een betere extruder misschien?
Suggesties zijn welkom, zeker indien gebaseerd op ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Met een andere hotend kun je een (veel) grotere flow krijgen. Nadeel is wel dat nu je hotend de 'bottleneck' is maar zodra die een stuk beter is (geen idee wat je nu hebt?) komt vanzelf de beperking van het frame naar boven.

Een cartesian is niet bedoeld om snel te printen, die moet simpel en stevig genoeg zijn om mooie prints te maken. Met meer snelheid komt de waarde van een CoreXY of zelfs een delta printer om de hoek kijken. Uiteraard is een 2e printer wel leuker, je gaat dan misschien meer experimenteren met andere onderdelen omdat je een andere printer nog goed hebt lopen.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bloodhoundje
InflatableMouse schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:35:

Tx!
Ik ben diegene met de PTFIX serie op din rail. Achterpaneel past er met gemak op. Ik heb printer op het moment aan het werk staan (bijna altijd hehehe). Maar ik weet wel dat ik geen problemen had met krapte voor de bedrading, denk dat ik 3-4cm ruimte heb tussen paneel en bedrading. Dus +/-1cm ruimte tussen de ptfix en de 3030 extrusiebalk :) .

Zie foto's in deze post : Bloodhoundje in "Open Source 3D Printing - Deel 3"
Dan zie je ook dat de voedingen bij mij op de DIN Rail ook goed gaan met +/- 1cm speling tussen paneel.

[ Voor 12% gewijzigd door Bloodhoundje op 05-05-2022 20:42 . Reden: Extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Iemand ervaring met de klantenservice van ratrig? Ik heb 3 dagen geleden een mailtje gestuurd naar ze, maar heb nog geen antwoord gehad helaas. Het was gewoon een net mailtje met de vraag of de problemen die ik ervaarde met het bordje onder garantie valt of niet.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

pwillemske schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 06:52:
Iemand ervaring met de klantenservice van ratrig? Ik heb 3 dagen geleden een mailtje gestuurd naar ze, maar heb nog geen antwoord gehad helaas. Het was gewoon een net mailtje met de vraag of de problemen die ik ervaarde met het bordje onder garantie valt of niet.
Ik zelf, en mensen uit mijn vriendenkring. Ze reageren wat langzaam, meerdere dagen soms zoals je zelf ervaart. De support ervaar ik zelf wel als goed, ondanks de vertraging. Ik miste nog wat onderdelen en die worden zonder probleem nagestuurd.

Over het algemeen hoor ik dat de support wel goed is. Ik hoop dat dat voor jou ook geldt ondanks de vertraging in de antwoorden.

Het zou ze sieren als ze een auto reply instellen dat de mail ontvangen is maar dat het tot X aantal dagen kan duren voordat ze reageren. Dan weten mensen ook waar ze aan toe zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Laatst online: 17-09 17:52
pwillemske schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 06:52:
Hier ook ervaring, retetraag, meestal 5-7 dagen voor je antwoord hebt met meestal een extra bevestigingvraag erbij waardoor je weer opnieuw de wachtrij in mag.
Ik zit ondertussen al weer ruim 2 weken te wachten op een paar schroefjes van een vreemde maat.

Uiteindelijk helpen ze zeker wel, maar je moet geen haast hebben.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Pixelmagic schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:00:
[...]

Hier ook ervaring, retetraag, meestal 5-7 dagen voor je antwoord hebt met meestal een extra bevestigingvraag erbij waardoor je weer opnieuw de wachtrij in mag.
Ik zit ondertussen al weer ruim 2 weken te wachten op een paar schroefjes van een vreemde maat.

Uiteindelijk helpen ze zeker wel, maar je moet geen haast hebben.
Schroefjes of boutjes? >:)

Ik miste de M3x18 inbus cylinderkop zwart. Voor de bed steppers. 12 flutboutjes waardoor ik niet verder kan en mooie is, ik heb geen (web- of fysieke) winkel kunnen vinden die ze op voorraad had anders had ik ze daar gehaald. Alleen rvs heb ik ergens kunnen vinden, maar dat is een bijzonder slecht idee in aluminium dus laten we dat maar niet doen.

Als het goed is komen die vandaag binnen, samen met de backorder met wat electronica dingetjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:33

Boullie

Da Bulster

Hebben de Prusa eigenaren deze al gespot?

Zit oa licht en fire suppression in. (Edit: Oh nee dat is exta, zie winkelpagina)
Zie ook de blogspot voor meer informatie wat ie allemaal kan.

Is wel een "beetje" aan de prijs met €369,-(compleet uitgekit kost ie 732 euro(4 tientjes minder dan een MK3S+ kit :|))

[ Voor 18% gewijzigd door Boullie op 06-05-2022 11:49 ]

Boullie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Boullie schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:45:
Hebben de Prusa eigenaren deze al gespot?
[YouTube: Introducing the Original Prusa Enclosure: Modular box with advanced features for your MK3S+!]
Zit oa licht en fire suppression in. (Edit: Oh nee dat is exta, zie winkelpagina)
Zie ook de blogspot voor meer informatie wat ie allemaal kan.

Is wel een "beetje" aan de prijs met €369,-(compleet uitgekit kost ie 732 euro(4 tientjes minder dan een MK3S+ kit :|))
Ja, duur inderdaad. Deed me direct hier aan denken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:09
InflatableMouse schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:47:
[...]

Ik miste de M3x18 inbus cylinderkop zwart. Voor de bed steppers. 12 flutboutjes waardoor ik niet verder kan en mooie is, ik heb geen (web- of fysieke) winkel kunnen vinden die ze op voorraad had anders had ik ze daar gehaald. Alleen rvs heb ik ergens kunnen vinden, maar dat is een bijzonder slecht idee in aluminium dus laten we dat maar niet doen.

Als het goed is komen die vandaag binnen, samen met de backorder met wat electronica dingetjes.
Niet dat je er nu nog wat aan hebt, maar misschien voor de volgende keer: https://schraube-mutter.d...12-schwarz-brueniert-8-8/

Dit is zo'n beetje de go-to website als je een Voron gaat bouwen, heb er zelf ook het gros van mijn boutjes/moertjes vandaan.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo

BiLo

of als de levertijd er minder toe doet:

https://nindejin.aliexpress.com/store/5053209

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bloodhoundje
[...]

Mocht je nog tegen missende schroeven/bouten aanlopen. Dit is de schroevenboer waar ik het altijd kan vinden:
https://www.microschroeve...r-10-stuks/a-519-20000078
In het zwart en jouw maat B) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Thanks voor de linkjes, opgeslagen want dat ga ik geheid nog een keer nodig hebben.

En weet je waarom ik dat nou allemaal niet heb gevonden? Omdat ik (geheel INcorrect blijkbaar) op BOUTEN zoek en niet op schroeven .... |:( O-)

[ Voor 3% gewijzigd door InflatableMouse op 07-05-2022 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
InflatableMouse schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:08:
Thanks voor de linkjes, opgeslagen want dat ga ik geheid nog een keer nodig hebben.

En weet je waarom ik dat nou allemaal niet heb gevonden? Omdat ik (geheel correct overigens) op BOUTEN zoek en niet op schroeven .... |:( O-)
weet je dat zeker?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Zeker weten. Klopt geen reet van. Als ik zoek naar hebt en heeft klopt dat ook niet! Allemaal nieuwigewetse dingen die ik vroegah anders heb geleerd.

>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Laatst online: 17-09 17:52
[...]

Schroefjes of boutjes, wat jij wilt :+

Vandaag nog even opnieuw gemaild waar ze blijven, is om onverklaarbare reden "on hold" gezet en wordt alsnog nu weer verstuurd, weer bijna een maand later. Wel dezelfde dag antwoord deze keer, dat is dan weer wel netjes.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Beetje offtopic enzo, mijn vorige reactie was natuurlijk een geintje (dat begreep je vast wel ;) ), vandaag nog eens even goed nagelezen. Maar als de NEN 5501 norm is komen te vervallen in 2011, mag je dan nu de traditionele houtschroef nu ook een boutje noemen? En zo ja, hoe is dan nu de bedoeling dat we onderscheid maken?

[ Voor 3% gewijzigd door InflatableMouse op 07-05-2022 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
InflatableMouse schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 10:45:
[...]

Beetje offtopic enzo, mijn vorige reactie was natuurlijk een geintje (dat begreep je vast wel ;) ), vandaag nog eens even goed nagelezen. Maar als de NEN 5501 norm is komen te vervallen in 2011, mag je dan nu de traditionele houtschroef nu ook een boutje noemen? En zo ja, hoe is dan nu de bedoeling dat we onderscheid maken?
In mijn hoofd: Bout is voor doppenset of steeksleutel, schroef is voor schroevendraaier.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Ik probeer te begrijpen hoe die Phaetus HF en UHF nozzle werkt, ik kan er totaal geen uitleg over vinden.

De UHF nozzle is 0.6 en is langer dan de HF 0.4 nozzle, en daar zit een moer omheen. De kortere nozzle daai ik dan zonder die moer in de hotend, maar dan komt de nozzle tip hoger te staan dan de bltouch. Met de 0.6 en de extra lengte komt het wel goed uit, maar dan zit de fan duct eigenlijk te hoog en blaast tie tegen de moer waar de nozzle in gedraaid zit.

Waarom zit dit zo en klopt dat wel of doe ik iets verkeerd?

En waarom noemen ze het fast switching als ik op mn ender net zo gemakkelijk een nozzle wissel maar niet opnieuw hoeft af te stellen? Met die extra lengte moet ik toch op deze manier tussen HF en UHF je Z opnieuw afstellen?

Ik snap er geen hol van ... doe ik iets fout? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo

BiLo

InflatableMouse schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 13:38:
Ik probeer te begrijpen hoe die Phaetus HF en UHF nozzle werkt, ik kan er totaal geen uitleg over vinden.

De UHF nozzle is 0.6 en is langer dan de HF 0.4 nozzle, en daar zit een moer omheen. De kortere nozzle daai ik dan zonder die moer in de hotend, maar dan komt de nozzle tip hoger te staan dan de bltouch. Met de 0.6 en de extra lengte komt het wel goed uit, maar dan zit de fan duct eigenlijk te hoog en blaast tie tegen de moer waar de nozzle in gedraaid zit.

Waarom zit dit zo en klopt dat wel of doe ik iets verkeerd?

En waarom noemen ze het fast switching als ik op mn ender net zo gemakkelijk een nozzle wissel maar niet opnieuw hoeft af te stellen? Met die extra lengte moet ik toch op deze manier tussen HF en UHF je Z opnieuw afstellen?

Ik snap er geen hol van ... doe ik iets fout? :S
naast de nozzle zijn dit toch ook 2 verschillende hotends? Dus UHF nozzle voor UHF hotend, HF nozzle voor HF hotend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

BiLo schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 13:43:
[...]

naast de nozzle zijn dit toch ook 2 verschillende hotends? Dus UHF nozzle voor UHF hotend, HF nozzle voor HF hotend
Nee, is dezelfde hot end die wisselen mogelijk maakt.

Zie ook: https://www.phaetus.com/rapido-hotend/

[ Voor 8% gewijzigd door InflatableMouse op 07-05-2022 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo

BiLo

InflatableMouse schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 13:44:
[...]

Nee, is dezelfde hot end die wisselen mogelijk maakt.

Zie ook: https://www.phaetus.com/rapido-hotend/
ah op die manier!

Ik denk niet dat het de bedoeling is om terug te switchen, zo noemen het ook een upgrade bij 3djake:

https://www.3djake.nl/phaetus/rapido-uhf-upgrade-kit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

BiLo schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 14:18:
[...]

ah op die manier!

Ik denk niet dat het de bedoeling is om terug te switchen, zo noemen het ook een upgrade bij 3djake:

https://www.3djake.nl/phaetus/rapido-uhf-upgrade-kit
Yes, en ook op die pagina staat letterlijk:
Snel wisselen tussen high-flow en ultra-high-flow printkoppen

Een uniek structureel ontwerp maakt snel schakelen tussen high-flow en ultra-high-flow printkoppen mogelijk. De verschillende soorten nozzles voldoen aan de eisen voor het printen op hoge temperaturen en met vezelfilamenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo

BiLo

Volgens mij is dit het verschil wat je zoekt:

Let op: Beide hotends kunnen gebruikt worden met de V6 en Volcano nozzle. Om de V6-nozzle op de Rapido HF Hotend te gebruiken, is echter een aparte adapter nodig, die wordt meegeleverd in de Rapido Upgrade Kit.

[ Voor 77% gewijzigd door BiLo op 07-05-2022 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

BiLo schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 14:50:
Volgens mij is dit het verschil wat je zoekt:

Let op: Beide hotends kunnen gebruikt worden met de V6 en Volcano nozzle. Om de V6-nozzle op de Rapido HF Hotend te gebruiken, is echter een aparte adapter nodig, die wordt meegeleverd in de Rapido Upgrade Kit.
Niet die mee is geleverd, die is korter. Nozzle moet natuurlijk er flush tegenaan zitten binnen in het hotend. Met die moer van de UHF zou er een kier ontstaan van enkele mm's.

Goed ik begin nu gewoon met de 0.4 nozzle zonder moer en ik stel het daar nu op af. Was sowieso nog niet van plan de UHF te gebruiken, eerst maar eens normaal doen met dat ding 8) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Net kabeltjes gemaakt, connectortjes geknepen en mijn skill in geduld minstens verdubbeld. Misschien dat ik morgen kan beginnen met rail montage. Ik moet nog wel rail mounts printen voor een paar onderdelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1DJalNziRL0xZup9D5L-u84Exs0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MZwXbWTFkDkcng4fIygiUQ3W.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Shit zeg gisteren alle kabelbomen netjes sleeve erom en krimpkousen, ben ik de end switches vergeten .... kan ik alles weer los gaan halen :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:34
ocf81 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 11:49:
[...]

In mijn hoofd: Bout is voor doppenset of steeksleutel, schroef is voor schroevendraaier.
Op een boutje past een moertje op een schroef niet :)

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:53

Hoogie2004

Whohooooo

bing69 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 08:33:
[...]

Op een boutje past een moertje op een schroef niet :)
Zo voelt het voor mij ook, maar als ik de specificatie uit die eerdere link goed begrijp, is dat dus niet waar :+

Als je in een boutje een inkeping maakt voor een schroevendraaier, zou het een bout én schroef zijn...

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:12

thijsco19

KTM 990 SMT

De basis is nog steeds dat je een bout over / op de kop pakt en een schroef in de kop.

Maar ja of dat nou het belangrijkste is?
Ik zeg zelf ook 9 vd 10 keer een inbusbout ipv inbusschroef (bij de cilinderkop schroef), bij de verzonkenkopschroef zeg ik het eigenlijk altijd wel goed.
Denk maar aan een houtdraadbout, past geen moer op en is nog steeds een bout.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:34
thijsco19 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 09:29:
De basis is nog steeds dat je een bout over / op de kop pakt en een schroef in de kop.

Maar ja of dat nou het belangrijkste is?
Ik zeg zelf ook 9 vd 10 keer een inbusbout ipv inbusschroef (bij de cilinderkop schroef), bij de verzonkenkopschroef zeg ik het eigenlijk altijd wel goed.
Denk maar aan een houtdraadbout, past geen moer op en is nog steeds een bout.
Bouten:

Bouten hebben een gelijkblijvende schroefdraaddiameter die loopt over de lengte van de bout.
Een bout heeft meestal metrische schroefdraad waardoor om de bout een moer kan worden gedraaid die voorzien is van bijpassende metrische binnenschroefdraad.
Een bout kan ook worden gedraaid in een gat in bijvoorbeeld een machine of constructie die voorzien is van bijpassend binnenschroefdraad. Dit binnenschroefdraad kan worden gesneden of getapt met speciale schroefdraadtappen.
Een bout is aan het uiteinde stomp en is daardoor niet geschikt om zonder voor boren rechtstreeks in hout of andere materiaal te draaien.
Verder verschilt de kop van een bout ten opzichte van een schroef. Een schroef wordt aangedraaid door een uitsparing in de kop terwijl een bout meestal een zeskantige kop heeft die doormiddel van aangrijpen aan de buitenkant wordt aangedraaid (volgens NEN 5501). Dit kan bijvoorbeeld doormiddel van steeksleutels, ringsleutels of een hydraulische momentsleutel worden gedaan.

Bing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Wat heb ik weer veroorzaakt haha :o :+
bing69 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 10:17:
[...]

... (volgens NEN 5501) ...
De norm (NEN 5501) is echter in 2011 vervallen verklaard. Er is geen alternatief voor gekomen. Dit houdt in dat er geen geldende regelgeving meer is over wat nu een bout of schroef is, per definitie.
Maar laten we het hierbij laten want het is wel erg offtopic.

[ Voor 7% gewijzigd door InflatableMouse op 08-05-2022 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

De laatste status *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LXiR8aMGnY47DSbJT7IHYjRlCcg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i85LgyJnUugQLP0sfLNgOzdj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x0mVhTj3Xc5yqO_mTf_6Y3vAHJo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M6iyJwqUXw99qLlKaZldC5F6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-pHToS61PWoCnebhWwj8kwAHpg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9gIQEohDpBE3RklDUgC12Hxh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MxR_Ao147e0CUYnQpj8KD1USiqw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ywGM7aOr7mGUjoRNONRJW9iP.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wb7jMFbchXPmVjBeLhO0g8RWvB0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xMHzFPZIK5KpAPpRNLKM8ttz.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x4GjDGLHnGZfL38_mf19cLd4_0I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BBbQFuXgWCWT7J2kY9o2ATzw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rinkel
Voor de Prusa Mini eigenaren.
Ik heb vandaag de dual gear extruder voor de Mini geprint
Dit leek me een leuker project dan de Bondtech kant en klaar kopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ARK8FORE3693kaicrNyDr7Zi8U=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tT5ivP4071f2XHf0vyrKM2Td.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-XwaYxCJDxmUPuPXFqYGJj7bnU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YUpA6ZSaa5UwwjTMsqCEZmUY.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik heb de filament sensor er nog niet in zitten, op de magneten en het balletje na (die had ik dubbel van een defecte sensor)

Dinsdag komen de tandwielen binnen.

[ Voor 21% gewijzigd door rinkel op 09-05-2022 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

rinkel schreef op maandag 9 mei 2022 @ 00:05:
..
Zo dat ziet er strak uit, netjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robindk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 17:12
rinkel schreef op maandag 9 mei 2022 @ 00:05:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik heb de filament sensor er nog niet in zitten, op de magneten en het balletje na (die had ik dubbel van een defecte sensor)

Dinsdag komen de tandwielen binnen.
Wow, dat is een mooi project!
Heb je die behuizing voor de gears zelf ontwikkeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
robindk schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:11:
[...]

Wow, dat is een mooi project!
Heb je die behuizing voor de gears zelf ontwikkeld?
Nee hoor, die staat op prusaprinters. Het is een remix van de i3 extruder.
Leek me een leuk projectje.
Ik heb gekozen voor de (dure) tandwielen van Bondtech, maar je kunt ook goedkopere in China vinden.

In de laatste firmware kun je overigens (in het experimentele menu) het aantal steps en de draairichting van de extruder wijzigen. Dus geen omdraaien van de polariteit meer.

Aan beide kanten zit nu een M10 draad, dit betekent dat je een M10 ptfe connector nodig hebt.
Ik zal eens kijken of ik een aanpassing kan doen om een adapter te maken voor M8 aan de hotend kant, zodat je de bestaande ptfe verbinding kan gebruiken.

[ Voor 45% gewijzigd door rinkel op 09-05-2022 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

@Bloodhoundje & @Umbrah (en anderen met een Rat Rig of die dit weten uiteraard) ...

De rPi aansluiten, ding heeft stroom nodig uiteraard en het control board moet aangesloten worden via USB op de rPi. Nu zie ik op een fotootje van bloodhoundje dat tie alleen de usb-c heeft aangesloten, loopt dan power en communicatie daarover? Het antwoord is voordehandliggend .. maar goed, voor de zekerheid zullen we maar zeggen :P.

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

@InflatableMouse USB-C (tussen pi en octopus) is puur data. Geen power. Je kunt je Pi in theorie poweren via de 5V IO bus (naar de GPIO link van de pi) vanaf je octopus, maar ik ben daar gezien de gevoeligheden van de door mij gebruikte Pi4 geen fan van -- in plaats daarvan heb ik gewoon een 5V voeding in gebruik. En niet eens op de nette manier (een tweede 230v load). Wel netjes in de zin van: "ik kan de pi netjes afsluiten ipv stekker er uit sjorren", maar minder netjes in de zin van: "het is een tweede stekker". Mijn voorkeur zou een dedicated 5V interne voeding zijn, eigenlijk, die schakelt met de IEC schakelaar.

Opties genoeg echter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Umbrah schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:53:
@InflatableMouse USB-C (tussen pi en octopus) is puur data. Geen power. Je kunt je Pi in theorie poweren via de 5V IO bus (naar de GPIO link van de pi) vanaf je octopus, maar ik ben daar gezien de gevoeligheden van de door mij gebruikte Pi4 geen fan van -- in plaats daarvan heb ik gewoon een 5V voeding in gebruik. En niet eens op de nette manier (een tweede 230v load). Wel netjes in de zin van: "ik kan de pi netjes afsluiten ipv stekker er uit sjorren", maar minder netjes in de zin van: "het is een tweede stekker". Mijn voorkeur zou een dedicated 5V interne voeding zijn, eigenlijk, die schakelt met de IEC schakelaar.

Opties genoeg echter.
Uhm .. ok. Dus de usb-c vanaf het btt control board gaat naar een usb-a op de rPi. De usb-c op de rPi is voor power en (in mijn geval) dus even tijdelijk een tweede stekker. Ik heb ook een rPi 4.

Klopt dat zo dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Yup!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
rinkel schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:50:
[...]

Nee hoor, die staat op prusaprinters. Het is een remix van de i3 extruder.
Leek me een leuk projectje.
Ik heb gekozen voor de (dure) tandwielen van Bondtech, maar je kunt ook goedkopere in China vinden.

In de laatste firmware kun je overigens (in het experimentele menu) het aantal steps en de draairichting van de extruder wijzigen. Dus geen omdraaien van de polariteit meer.

Aan beide kanten zit nu een M10 draad, dit betekent dat je een M10 ptfe connector nodig hebt.
Ik zal eens kijken of ik een aanpassing kan doen om een adapter te maken voor M8 aan de hotend kant, zodat je de bestaande ptfe verbinding kan gebruiken.
Ik heb inmiddels een 8mm adapter gemaakt, zodat je de originele PTFE tube kan gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bloodhoundje
InflatableMouse schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:50:
@Bloodhoundje & @Umbrah (en anderen met een Rat Rig of die dit weten uiteraard) ...

De rPi aansluiten, ding heeft stroom nodig uiteraard en het control board moet aangesloten worden via USB op de rPi. Nu zie ik op een fotootje van bloodhoundje dat tie alleen de usb-c heeft aangesloten, loopt dan power en communicatie daarover? Het antwoord is voordehandliggend .. maar goed, voor de zekerheid zullen we maar zeggen :P.

Thanks!
Als je heel goed kijkt, zie je op mijn foto dat rechts bovenop de RPI een doorzichtige micro usb kabel zit, die loopt in de kabelboom mee naar rechts toe en krijgt stroom van een losse din rail mounted 5v meanwell ;) .

zie een oudere foto toen alles nog niet zo vol zat :+ :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EKTdt-MPUxKHOw2Iq9EtZdjHL4g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5knsNYCV6XM9zzhAhc95V8DO.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ILjPzexC0lFGvLMt15cQDpHoCUI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xopY4r8PXgmUuthSXgpTSibL.jpg?f=fotoalbum_large

En de usb c van de octo zit op mijn rpi usb c. Maar kan je ook gewoon op een normale usb prikken. Dat maakt niet uit aangezien snelheden over deze bus verwaarloosbaar zijn :) .

[ Voor 39% gewijzigd door Bloodhoundje op 09-05-2022 16:27 . Reden: extra fototje ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Guys alles lijkt het te doen, maar bed wordt niet warm. RatOS schakelt uit na een minuut of zo.

Ik controleer:
Bed out: 24v
SSR in: 24v
SSR out: 0V (standje AC, uiteraard).

Op die SSR brand een rood ledje, betekent dat tie niet goed is?

Nevermind: ik heb iets stoms gedaan. Effe goed aansluiten nu :+

[ Voor 12% gewijzigd door InflatableMouse op 09-05-2022 19:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• C4veman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-09 11:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BXuRkAweMEPz8sTL409r3v57KwQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QdGxrNeQqQK2PVpmJ5x0dBw7.jpg?f=fotoalbum_large vandaag tool changer voorzien van revos zaten dragon hotends op. Wat een gewicht verschil.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rinkel
De MK3 dual extruder op de Mini is geinstalleerd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OPH8DWhuJTjQiuqPLLtEnEraiz4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HPW8xR28Z05I5SLkl0ds7DZe.jpg?f=fotoalbum_medium

Wat een stilte, geen geklik meer.
Dit had gewoon standaard op de Mini moeten zitten.

Ik hoefde overigens alleen de steps naar 140 aan te passen, de draairichting is hetzelfde gebleven.

In de spare-bag zitten echter te weinig M3x40 boutjes, dus daar een paar van gekocht.

Nog even een paar testjes doen. Dan de filament sensor ook maar verplaatsen.

[ Voor 11% gewijzigd door rinkel op 10-05-2022 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robindk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 17:12
rinkel schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:06:
De MK3 dual extruder op de Mini is geinstalleerd

[Afbeelding]

Wat een stilte, geen geklik meer.
Dit had gewoon standaard op de Mini moeten zitten.

Ik hoefde overigens alleen de steps naar 140 aan te passen, de draairichting is hetzelfde gebleven.

In de spare-bag zitten echter te weinig M3x40 boutjes, dus daar een paar van gekocht.

Nog even een paar testjes doen. Dan de filament sensor ook maar verplaatsen.
Ziet er goed uit!
Zit er aan te denken om deze mod ook door te voeren.
Ik las alleen dat je de firmware moet aanpassen om de filament sensor te laten werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
robindk schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:36:
[...]

Ziet er goed uit!
Zit er aan te denken om deze mod ook door te voeren.
Ik las alleen dat je de firmware moet aanpassen om de filament sensor te laten werken?
Het werkt goed, als het werkt. Het laden van filament is nog een beetje een probleem met deze connectors.
Ik ga zelf eens kijken of ik daar iets aan kan veranderen. Ik heb er nu een klein stukje PTFE in gedaan die ik aan de binnenkant wat het uitgehold (chamfer)
Maar als het werkt: Heerlijke stilte bij retractions.

Ik heb ook de filament sensor er nog niet in, dat ga ik doen zodra ik het laden van filament een beetje heb opgelost. Ik zit er aan te denken om de connectors om te zetten naar M6, volgens mij gaat het dan wat beter. Of wellicht het taps laten toelopen van de doorvoer.

Met de laatste firmware hoef je, voor de steps, niks aan de firmware te doen. Er is een verborgen menu gekomen
Ga naar Settings en houdt "HW Settings" 3 seconden ingedrukt. Dan krijg je een nieuw menu waar je de steps kunt aanpassen (moet naar 140)

Voor de filament sensor heb ik het idee om even 2 draadjes om te wisselen, zoals ook bij bondtech is beschreven.
@Rodink Ik denk dat je gelijk hebt. Ben bang dat dit niet werkt.
Ik ga er nog even over nadenken of ik dat ga doen. Ik ben namelijk wel erg tevreden met deze extruder.

Edit
Ik denk dat ik de verkeerde "pneufit" connectors heb. Ik heb M10 zonder doorvoer.
Ik denk dat het de PC4-01 moet zijn. Die zijn inmiddels besteld.

[ Voor 29% gewijzigd door rinkel op 10-05-2022 15:25 ]

Pagina: 1 ... 20 ... 52 Laatste