© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave
Verder is het sterk afhankelijk van de vorm en vernetting van de macromoleculen. Bij thermoplasten is er geen vernetting, dat lijkt op een enorme berg spagetti waarbij de moleculen op allerlei manieren om elkaar heen zitten, maar ze zitten niet aan elkaar vast. Daardoor kunnen ze ook weer smelten en dat zorgt er ook voor dat ze vervormen als je er lange tijd veel belasting op zet. Thermoharders/duroplasten hebben wel allerlei verbindingen tussen die 'slierten' waardoor ze een heel stuk harder zijn maar ook niet meer vloeibaar worden bij verwarmen. Daardoor hebben ze ook (bijna geen) kruip.
Er zijn tabellen/grafieken met de kruip van de verschillende kunststoffen. In grote lijnen zie je dit vooral bij theremoplasten en dan vooral als deze relatief korte macromoleculen hebben.
Ik vraag me ook af of additieven zoals glas of carbon fibers nog uit zou maken.
Ik gebruik de volgende settings:

ik heb een vermoeden dat mijn support te dik is voor de eigenlijke 3d print. Is er iets wat ik kan veranderen waardoor ik mijn support makkelijker kan verwijderen? Ik print overigens met PLA. Misschien mijn bed te heet?
Wat ik wil is zo minimaal mogelijk support (qua dikte), maar ik durf niet echt met de settings te spelen, omdat het me wellicht een hoop mislukte prints oplevert. Dus misschien ziet iemand hier wat ik zou kunnen veranderen.
Mijn dank is groot
Ik print meestal miniaturen, dan gebruik ik tree supports en laat ik die alleen vanaf de build plate beginnen (support placement).
Mechwarrior Online: Flapdrol
https://3dprintbeginner.c...NhKzDkfv4eZ3JiOxM2OyBLg8w
Zijn ze nog van plan om iets met dat RFID te doen voor niet-Bambu spools? Ik bedoel, je kunt RFID tags kopen en zelf voorzien van een code, dus theoretisch zou je zelf een code waar de Bambu iets mee kan erop kunnen zetten. Best handig als je met die MMU print dat ie meteen ziet dat het rode ABS is die je erop hebt gezet. Maar ik vrees dat ze het als USP voor hun eigen filament willen houden.TTLCrazy schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:01:
[...]
Dus de Bambu materialen (met RFID voor wie dat interessant vind) zullen wat eenvoudiger aan zijn te komen.
Die hoop is er wel inderdaad. Ik verwacht niet te veel hiervan dus kan dan alleen maar meevallenmphilipp schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 20:56:
[...]
Zijn ze nog van plan om iets met dat RFID te doen voor niet-Bambu spools? Ik bedoel, je kunt RFID tags kopen en zelf voorzien van een code, dus theoretisch zou je zelf een code waar de Bambu iets mee kan erop kunnen zetten. Best handig als je met die MMU print dat ie meteen ziet dat het rode ABS is die je erop hebt gezet. Maar ik vrees dat ze het als USP voor hun eigen filament willen houden.
just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied
Site | Kickstarter | YouTube: Bambu Lab X-1 Carbon First Look
/f/image/pLvBam1gU840arJFm93aByLW.png?f=fotoalbum_large)
Er is echter wel een groot verschil tussen de X1 en de XL voor wat betreft die MMU vs de toolchanger. Op die X1 is het eigenlijk (net als bij de Prusa Mk3) niet echt een Multi Material Unit, maar meer een Multi Color Unit. Je kunt er theoretisch verschillende materialen in doen, maar ik zie eigenlijk alleen een toepassing voor bv PLA en dat spul dat je voor wateroplosbare supports kunt gebruiken. Want bv ABS en Nylon of PLA en ASA mengen in één print wordt lastig vanwege het verschil in temperaturen.Yzord schreef op zondag 12 juni 2022 @ 22:26:
Heb hem ook maar besteld. Aangezien ik op de wachtlijst sta voor de Prusa XL omdat ik met meerdere kleuren aan de gang wil, lijkt me dit een veel goedkopere aanschaf. Als die bevalt krijg ik mijn 250USD toch weer terug, dus dan lijkt de aanschaf van deze weer een stuk goedkoper
Met een toolchanger zou je dat wel kunnen doen én bovendien nog verschillende nozzle sizes kunnen toepassen. Bovendien claimt Prusa dat je geen purge tower of poop basket nodig hebt, wat materiaal en tijd scheelt. Hoewel het tool-changen ook tijd kost natuurlijk.
Maar uiteindelijk zijn het twee totaal verschillende technieken met andere sterke/zwakke punten en inzetbaarheid/bruikbaarheid. Dus in principe appel en peren zeg maar. En ja, de ene is goedkoper, maar je hebt dan ook iets anders in handen. Het is niet alsof de XL precies hetzelfde doet als de X1, maar dan duurder.
Het hangt uiteraard van je eigen eisen en wensen af welke van de twee beter geschikt is; het is niet zo dat de een beter is dan de ander. Tenminste...dat moet straks in de praktijk blijken welke beter geschikt is in welke situatie. Want er zullen best verschillen zijn en voor de een zal de X1 het meest geschikt zijn en voor de ander de XL.
Dat klopt, maar het prijsverschil is gigantisch, de Bambu wordt rond de €1500,- na de kickstarter en de Prusa XL is €2099,- met 1 extruder, €2599,- met 2 en €3699,- met 5. Die laatste komt qua multi materiaal het meest overeen met de Bambu. (je kan voorzover ik kan zien geen opties aanvinken voor 2 tot 4 extruders). En dan moet je de Prusa ook nog eens in elkaar schroeven. Waar je zomaar 2 dagen mee bezig bent.mphilipp schreef op maandag 13 juni 2022 @ 00:05:
[...]
[...]
Het hangt uiteraard van je eigen eisen en wensen af welke van de twee beter geschikt is; het is niet zo dat de een beter is dan de ander. Tenminste...dat moet straks in de praktijk blijken welke beter geschikt is in welke situatie. Want er zullen best verschillen zijn en voor de een zal de X1 het meest geschikt zijn en voor de ander de XL.
Begrijp mij niet verkeerd, ik heb een MK3s(+) thuis en dat ding is geweldig. Maar als de Bambu levert wat ik in alle Youtube filmpjes zie dan hebben ze er een stevige concurrent bij.
Nog een voordeel, de Bambu zou in Juli moeten worden geleverd. De Prusa XL wordt Q3 gestart met leveren. Dat kan alles zijn van Juli tot en met September.
Ik ben gehyped voor beide printers, maar de Bambu heb ik alvast besteld.
Klopt, maar nogmaals: een toolchanger is echt wel iets anders dan een MMU. Je zou de X1 het beste kunnen vergelijken met een Mk3+MMU+enclosure. Want voor die €3700 krijg je 5 toolheads waar je allerlei dingen mee kunt doen die op de X1 niet kunnen. Dat was mijn punt.TTLCrazy schreef op maandag 13 juni 2022 @ 07:29:
[...]
Dat klopt, maar het prijsverschil is gigantisch, de Bambu wordt rond de €1500,- na de kickstarter en de Prusa XL is €2099,- met 1 extruder, €2599,- met 2 en €3699,- met 5. Die laatste komt qua multi materiaal het meest overeen met de Bambu. (je kan voorzover ik kan zien geen opties aanvinken voor 2 tot 4 extruders).
[edit]
Even snel opgezocht: voor een Mk3+MMU+Enclosure (met filter en led strip) ben je pak 'm beet €1700 kwijt.
[ Voor 7% gewijzigd door mphilipp op 13-06-2022 10:13 ]
Inderdaad, de Prusa XL zal qua bouwkwaliteit en mogelijkheden gelijkwaardig of beter worden dan de Bambu. Ik heb ook veel meer vertrouwen in Prusa. De XL wordt een beest van een apparaat en met 5 toolheads ga je niet snel wat beters vinden op FDM gebied denk ik zo.mphilipp schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:10:
[...]
Klopt, maar nogmaals: een toolchanger is echt wel iets anders dan een MMU. Je zou de X1 het beste kunnen vergelijken met een Mk3+MMU+enclosure. Want voor die €3700 krijg je 5 toolheads waar je allerlei dingen mee kunt doen die op de X1 niet kunnen. Dat was mijn punt.
[edit]
Even snel opgezocht: voor een Mk3+MMU+Enclosure (met filter en led strip) ben je pak 'm beet €1700 kwijt.
Ik heb ergens teruggezien, ik geloof ook in youtube filmpje, dat hier wel onderzoek naar is gedaan en dat er een chinese funding partij is aangehaakt eerder al. En de rol van kickstarter? Dat is simpelweg de marketing en infrastructuur die het biedt voor het lanceren van iets dergelijks. Zie maar eens de hoeveelheid traffic te genereren als je een eigen website lanceert. Daarnaast krijg je hierlangs ook een beter beeld van de vraag en hoeveelheid productie je moet doen.ocf81 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:25:
[...]
Je mag het best vragen hoor. Dat is helemaal niet erg. Dat soort vragen zijn op zich welkom. Maar als ik er naar kijk, dan valt het wel op, en ik zal het niet laten om er iets over te zeggen.
[edit]Dat team, het toepassen van grootschalige productie -> hoe hebben ze dit weten te funden. Wat is dan de rol van de kickstarter?
Hier kan je een beschrijving vinden voor hogere snelheden halen met usenet : klik!
Vorig jaar druk bezig geweest met een kantoor-woning om te bouwen naar zorgwoning-woning.
Daarbij zijn alle deuren vervangen, mijn vader had nog van verschillende projecten rvs beslag over. Helaas zijn de rozetten merk A, en de grepen merk B. Dat resulteert dat de originele 'glijringen' niet passen. Hij heeft ze zonder gemonteerd, maar dat kraakt. Overdag niet erg, maar 's nachts des te erger.
Nu eindelijk beetje op adem van de verbouwing en verhuizing maar eens kijken of ik dat op kan lossen. Heb voor het proberen ringen van PLA geprint wat het probleem oplost, maar niet heel duurzaam is lijkt me.
:strip_exif()/f/image/anMSdej8PdW8Y1pMCiEuGuPf.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu vroeg ik me af welke kant ik op moet denken qua materiaal wat daar wel geschikt voor is? zat zelf te denken aan nylon, kwam ook igus filament tegen
Nylon is wss "het best" maar die rol neemt wel snel vocht op mss een paar meter eraf en gelijk terug de zak in. Het warpt ook flink maar met een klein rond busje zal dat niet noemenswaardig gebeuren.
ja zal de rest gewoon in petg printen. dan kijken hoelang het goed gaat. gaat om 9 setjes dus kan mooi vergelijk maken dan! Nylon kan altijd noghaarbal schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 21:17:
Pla zal op den duur bros worden. Petg is denk ik goed genoeg.
Nylon is wss "het best" maar die rol neemt wel snel vocht op mss een paar meter eraf en gelijk terug de zak in. Het warpt ook flink maar met een klein rond busje zal dat niet noemenswaardig gebeuren.
IGUS filament klinkt heel leuk, maar een filament wat specifiek is ontworpen om niet te plakken wil doorgaans ook niet aan je build plate plakkenlennertvdkort schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 20:49:
Dames en Heren, graag wil ik jullie advies over het volgende:
Vorig jaar druk bezig geweest met een kantoor-woning om te bouwen naar zorgwoning-woning.
Daarbij zijn alle deuren vervangen, mijn vader had nog van verschillende projecten rvs beslag over. Helaas zijn de rozetten merk A, en de grepen merk B. Dat resulteert dat de originele 'glijringen' niet passen. Hij heeft ze zonder gemonteerd, maar dat kraakt. Overdag niet erg, maar 's nachts des te erger.
Nu eindelijk beetje op adem van de verbouwing en verhuizing maar eens kijken of ik dat op kan lossen. Heb voor het proberen ringen van PLA geprint wat het probleem oplost, maar niet heel duurzaam is lijkt me.
[Afbeelding]
Nu vroeg ik me af welke kant ik op moet denken qua materiaal wat daar wel geschikt voor is? zat zelf te denken aan nylon, kwam ook igus filament tegenHeb een Bear mk3s, dus ben niet al te bang om wat exotischer te gaan dan pla, petg of pc-blend. Maar wil wel gewoon het juiste materiaal hebben dan!
Nylon is trouwens niet per definitie zelfsmerend, dat is enkel PA6/6 MITS er smering aan toe is gevoegd. Maakt het nog steeds geen slechte keuze voor zo'n ringetje, maar als je al wat PC(blend) hebt zou ik daar mee beginnen: https://www.fabbaloo.com/...-filament-for-3d-printers
Ik zie het probleem van pla ook niet.. maar je kan natuurlijk allerlei excuses verzinnen om fancy filament te kopenHardy8 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:41:
Zo'n ringetje in een deurkruk kan heel goed met gewoon PLA of evetueel PLA+, gaat jaren mee mits het niet heet in de zon zit natuurlijk.
| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |
Nylon nog beter, maar zou het daar niet speciaal voor kopen. Tenzij je een excuus nodig hebt om nylon aan te schaffen, dan natuurlijk zeker wel.
Heb nu voor de resterende deuren in petg geprint. Misschien dat ik nog een paar vervang voor pla+ zodat een goed vergelijk heb.
Nee zit totaal niet te wachten op nylon, gedoe met drogen etc. Totaal geen zin in!
[ Voor 3% gewijzigd door lennertvdkort op 18-06-2022 16:53 ]
PLA is prima. Ik heb zelf een glijbus geprint voor de handel van een zware electrische deur. Die bus zit er denk ik al 2 of 3 jaar in.[b]lennertvdkort in "Open Source 3D Printing - Deel 3" [.....]
Nu vroeg ik me af welke kant ik op moet denken qua materiaal wat daar wel geschikt voor is? zat zelf te denken aan nylon, kwam ook igus filament tegenHeb een Bear mk3s, dus ben niet al te bang om wat exotischer te gaan dan pla, petg of pc-blend. Maar wil wel gewoon het juiste materiaal hebben dan!
Ik heb zelf voor een moutmolen die ik gebruik een PLA glijbus geprint, die doet het inmiddels ook al 4 jaar zonder problemen, waarbij ik de mout maal met een boormachine. Ik denk dat het in een deur geen enkel probleem hoeft te zijn.lennertvdkort schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 20:49:
[...]
Ik heb een CR10 staan en een Leapfrog creatr hs. Nu wil ik een van de twee upgraden naar direct drive en linear rails. Maar twijfel welke van de twee. Ik gebruik nu aleen de cr10 de leapfrog print niet lekker.
Ergens denk ik dat de leapfrog met een vergelijkbaar systeem als een voron of ratrig uit te rusten is. Het chassis is natuurlijk super stevig.
Ik heb de CR10 voorzien van een ander moederbord met 2208 drivers maar dat is natuurlijk zo over te zeten naar de leapfrog.
Welke zouden jullie aanpakken?
Xiaomi 13T Pro
Ik denk dat je eerder de vraag moet stellen; Welke kun je upgraden en welke wil je upgraden?Btje schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:54:
Welke zounden jullie aanpakken?
Voor de CR-10 zijn genoeg instructies en STL's te vinden om hem om te bouwen naar rails en direct drive.
Voor de Leapfrog creatr hs zou ik het niet weten. Indien ze er niet zijn zul je zelf aan het tekenen moeten.
Tevens zie ik dat die Leapfrog creatr hs zo'n 2700 euro kost(geeft google aan bij coolblue in ieder geval).
Ik zou dan zoiets hebben dat ik die als eerste aan zou willen pakken. Of als dat niet lukt of je bent klaar met het apparaat, zoals ik had met mijn Hevo en HevoRT, dan kun je ook nog voor een 3e optie kiezen. Alles verkopen en dan wel de printer bouwen die je wilt, in mijn geval een voron 2.4r1.
Boullie
Wat is dat nou? Zo goed je werk doen dat ik 3 weken van te voren moet bedenken dat m'n haren en baard weer geknipt moeten worden? Dat bedenk ik een dag van te voren als het eigenlijk al 2 weken te lang is!
blup
Weet je zeker dat je hier goed zit?Bezulba schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:39:
Barbier is zo populair dat ik 3 weken van te voren moet boeken.
Wat is dat nou? Zo goed je werk doen dat ik 3 weken van te voren moet bedenken dat m'n haren en baard weer geknipt moeten worden? Dat bedenk ik een dag van te voren als het eigenlijk al 2 weken te lang is!
Boullie
https://www.thingiverse.com/thing:2686344
Boullie schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:12:
[...]
Ik denk dat je eerder de vraag moet stellen; Welke kun je upgraden en welke wil je upgraden?
Voor de CR-10 zijn genoeg instructies en STL's te vinden om hem om te bouwen naar rails en direct drive.
Voor de Leapfrog creatr hs zou ik het niet weten. Indien ze er niet zijn zul je zelf aan het tekenen moeten.
Tevens zie ik dat die Leapfrog creatr hs zo'n 2700 euro kost(geeft google aan bij coolblue in ieder geval).
Ik zou dan zoiets hebben dat ik die als eerste aan zou willen pakken. Of als dat niet lukt of je bent klaar met het apparaat, zoals ik had met mijn Hevo en HevoRT, dan kun je ook nog voor een 3e optie kiezen. Alles verkopen en dan wel de printer bouwen die je wilt, in mijn geval een voron 2.4r1.
[ Voor 4% gewijzigd door Btje op 22-06-2022 12:45 ]
Xiaomi 13T Pro
Wat is er overigens aan de hand met je Leapfrog dat hij niet lekker print? Heeft hij nooit goed geprint of is dat probleem later gekomen? Wellicht is beter om dat aan te pakken dan gelijk de hele machine te verbouwen.
Anders kan het zijn dat het originele probleem blijft.
Boullie
Maar geluid maakt de rc10 ook tot ik de steppper drivers verving wat een genot.
Nog een voorbeeld: https://reprap.org/forum/read.php?397,833097
en nog een: https://www.madmodder.net/index.php?topic=13435.0
Maar ik zou naar linear gaan denk ik.
Boullie schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:44:
[...]
Wat is er overigens aan de hand met je Leapfrog dat hij niet lekker print? Heeft hij nooit goed geprint of is dat probleem later gekomen? Wellicht is beter om dat aan te pakken dan gelijk de hele machine te verbouwen.
Anders kan het zijn dat het originele probleem blijft.
[ Voor 9% gewijzigd door Btje op 22-06-2022 12:54 ]
Xiaomi 13T Pro
Tweedehands is de waarde zo'n 10%.... en niet zonder reden. Die Leapfrogs zijn niet de fijnste machines.Boullie schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:12:
[...]
Ik denk dat je eerder de vraag moet stellen; Welke kun je upgraden en welke wil je upgraden?
Wel oerdegelijk met ballscrews enz. Het geleiding systeem zou ik dan ook niet upgraden, dat is het enige wat er al goed aan is. Samen met een superstijf frame. toch ook Corexy achtig dus stukje complexer dan de CR10 upgraden.
En wellicht is alleen het monteren van de lineare geleiding en dan de xy op een zelfde manier wel voldoende. Hij heeft nu een losse motor voor y en twee aan iedere kant voor x
Jampot007 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:52:
[...]
Tweedehands is de waarde zo'n 10%.... en niet zonder reden. Die Leapfrogs zijn niet de fijnste machines.
Wel oerdegelijk met ballscrews enz. Het geleiding systeem zou ik dan ook niet upgraden, dat is het enige wat er al goed aan is. Samen met een superstijf frame. toch ook Corexy achtig dus stukje complexer dan de CR10 upgraden.
Xiaomi 13T Pro
Ah had verwacht dat dat nogal wat meer zou zijn. Zo'n grote afschrijving zit niet eens op de CR10.Jampot007 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:52:
[...]
Tweedehands is de waarde zo'n 10%.... en niet zonder reden. Die Leapfrogs zijn niet de fijnste machines.
Boullie
Boullie schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:56:
[...]
Ah had verwacht dat dat nogal wat meer zou zijn. Zo'n grote afschrijving zit niet eens op de CR10.
Xiaomi 13T Pro
Nieuwe iteratie van de VCORE3, de 3.1, is gelanceerd. Er is ook een upgrade kit beschikbaar voor degenen die al een 3.0 hebben.
Ik heb alle linkjes op hun site afgestruind maar ik zie geen upgrade kit, ben wel benieuwd wat ze daar allemaal in hebben zitten dan maar kon het helaas niet vinden?Bartske schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 12:05:
Er is ook een upgrade kit beschikbaar voor degenen die al een 3.0 hebben.
Ik heb zelf een Anycubic Mega X. Het is mijn eerste 3D-printer, dus ik heb zelf geen vergelijkmateriaal, maar ik ben er echt helemaal enthousiast over. Hij print snel en accuraat. Een vriend van mij heeft een Prusa (geen idee welke). Hij kwam mijn Anycubic bekijken en was ook lyrisch. Zijn samenvatting; mijn Anycubic is sneller, preciezer (betere details), heeft nooit problemen met vastplakken aan de plaat, heeft een grotere build volume (30x30x30cm vs de 22x22x22cm van de Prusa) en is óók nog veel goedkoper.Beakzz schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:23:
Dus ik op zoek in dit forum en ik kom zo goed als niets tegen van Anycubic. Is het merk gewoon niet populair of wil iedereen hier zijn eigen upgrades doen of mis ik simpelweg een betere optie tot €400?
Geen idee of anderen mijn mening delen, maar misschien heb je hier wat aan.. :-)
Goede update heb deze alweer een paar weken lopen op 2 printers (VC3.1-200 & VC3.1-300).Bartske schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 12:05:
[YouTube: Introducing V-Core 3.1]
Nieuwe iteratie van de VCORE3, de 3.1, is gelanceerd. Er is ook een upgrade kit beschikbaar voor degenen die al een 3.0 hebben.
Maar .. de upgrade is geen must .. loopt je printer goed dan is het niet echt nodig de upgrade te doen.
Ik vind het echt compleet van de zotte dat ik eerst die printer met enclosure helemaal in elkaar moet zetten met PETG, dagen bezig met afstellen en instellen, en continue creep met dat PETG en dan met de nodige moeite zelf ABS of ASA moet printen, om vervolgens die hele printer compleet uit elkaar te moeten halen om mijn eigen geprintte onderdelen te installeren? Dat slaat toch nergens op?
Dit is een van de meest voorkomende klachten van de kit en ze verrekken het om het (vooralsnog) aan te passen.
Probleem is de printfarm deze is relatief groot met vele custom VC3-500 machines (200 hoogte) en deze laten zich niet gemakkelijk behuizen. Maar er is een soort van PIF en inmiddels zijn er een paar personen die officieel de parts mogen drukken. Je kan dan gewoon een kit bestellen zonder printed parts en extra de parts bestellen bij iemand in ABS/ASA of zelfs andere materialen.InflatableMouse schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:54:
Wat ik echt waardeloos vind van die jongens is dat ze nog steeds geen ABS of ASA onderdelen leveren, eventueel tegen een meerprijs als optie bij de enclosure.
Ik vind het echt compleet van de zotte dat ik eerst die printer met enclosure helemaal in elkaar moet zetten met PETG, dagen bezig met afstellen en instellen, en continue creep met dat PETG en dan met de nodige moeite zelf ABS of ASA moet printen, om vervolgens die hele printer compleet uit elkaar te moeten halen om mijn eigen geprintte onderdelen te installeren? Dat slaat toch nergens op?
Dit is een van de meest voorkomende klachten van de kit en ze verrekken het om het (vooralsnog) aan te passen.
Is dat hun officiele statement dat het "niet gemakkelijk" is?Pinky-H9 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:57:
[...]
Probleem is de printfarm deze is relatief groot met vele custom VC3-500 machines (200 hoogte) en deze laten zich niet gemakkelijk behuizen. Maar er is een soort van PIF en inmiddels zijn er een paar personen die officieel de parts mogen drukken. Je kan dan gewoon een kit bestellen zonder printed parts en extra de parts bestellen bij iemand in ABS/ASA of zelfs andere materialen.
En "niet makkelijk" is niet "ongemogelijk"
Ik val jou niet aan hoor, maar ik vind het een slap excuus voor een premium / high end kit. Ik zie het probleem ook niet, of ik nu panelen laat maken die voor een standaard 500 de juiste hoogte hebben of voor een die 200 hoog is? Maakt toch alleen het paneel lager en dat zal die panelenboer niets uitmaken. Ze hoeven ook niet hun hele farm in te pakken, alleen genoeg om voor die mensen die het willen te kunnen leveren. Wat mij betreft maken ze zich er veel te gemakkelijk vanaf door het probleem bij de koper te leggen.
Ik heb vooraf gekeken naar ABS/ASA onderdelenkit maar die prijzen gaan nergens over, 150 dollar is geen uitzondering. En dan moeten ze nog verstuurd worden. Bij hun officiele partners zal het wellicht goedkoper zijn, maar die keuze had ik niet en staat voor zover ik zie ook nergens vermeld op hun site (in elk geval niet waar je je keuze voor aanschaf maakt).
Ik heb m'n EVA3 ondertussen in ASA geprint en gemonteerd, ik ga alle bovenste hoekdelen denk ik niet doen, alleen nog die zwarte blokjes bij de steppers onderin. Ik denk niet dat de temperatuur in de hoeken hoog genoeg is om een probleem te worden, bij die steppers heb ik genoeg foto's gezien om te weten dat dat wel een probleem gaat zijn.
Is zeker geen officieele statementInflatableMouse schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:13:
[...]
Is dat hun officiele statement dat het "niet gemakkelijk" is?
En "niet makkelijk" is niet "ongemogelijk"![]()
Ik val jou niet aan hoor, maar ik vind het een slap excuus voor een premium / high end kit. Ik zie het probleem ook niet, of ik nu panelen laat maken die voor een standaard 500 de juiste hoogte hebben of voor een die 200 hoog is? Maakt toch alleen het paneel lager en dat zal die panelenboer niets uitmaken. Ze hoeven ook niet hun hele farm in te pakken, alleen genoeg om voor die mensen die het willen te kunnen leveren. Wat mij betreft maken ze zich er veel te gemakkelijk vanaf door het probleem bij de koper te leggen.
Ik heb vooraf gekeken naar ABS/ASA onderdelenkit maar die prijzen gaan nergens over, 150 dollar is geen uitzondering. En dan moeten ze nog verstuurd worden. Bij hun officiele partners zal het wellicht goedkoper zijn, maar die keuze had ik niet en staat voor zover ik zie ook nergens vermeld op hun site (in elk geval niet waar je je keuze voor aanschaf maakt).
Ik heb m'n EVA3 ondertussen in ASA geprint en gemonteerd, ik ga alle bovenste hoekdelen denk ik niet doen, alleen nog die zwarte blokjes bij de steppers onderin. Ik denk niet dat de temperatuur in de hoeken hoog genoeg is om een probleem te worden, bij die steppers heb ik genoeg foto's gezien om te weten dat dat wel een probleem gaat zijn.
Ze zijn overigens wel bezig de farm uit te rusten met ABS machines dus het gaat zeker komen heeft allen even zijn tijd nodig. Ook zijn er toeleveranciers die drukken voor RatRig deze kunnen al ABS doen alleen is RatRig op dit moment nog niet zover maar komen gaat het zeker.
Mijn machines zijn volledig uit ABS want heb gemerkt elk deel ongeacht waar het zit uit PETG bezwijkt met de tijd. Zo dacht ik lang mijn servo wiper houdt het wel uit .. tot die op half 7 hing
Afijn ze zijn nu momenteel druk met de 3.1 release die eigenlijk klaar is maar wachten is op toe leveranciers zodat de parts ook leverbaar zijn. De stock die ze hadden van 3.1 is gereserveerd voor de machines die al besteld waren (en nig niet geleverd) als 3.0 maar 3.1 krijgen.
Toch is het voor me gevoel niet helemaal een eerlijke vergelijking. Er zit qua betrouwbaarheid aan vooral elektrische componenten toch wel echt een groot verschil tussen Prusa en Anycubic, helemaal wat betreft bekabeling en veiligheden in de firmware. En zijn Sidewinders die perfecte kwaliteit leveren, maar waar we wel degelijk nu zo en dan rook uit zien komen. Dan heb ik liever iets kleiner en een 3D printer waar je na 15 seconden zo vandaan kan lopen. Echter is er gelukkig voor ieder wat wils tegenwoordigkramer65 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 13:26:
[...]
Ik heb zelf een Anycubic Mega X. Het is mijn eerste 3D-printer, dus ik heb zelf geen vergelijkmateriaal, maar ik ben er echt helemaal enthousiast over. Hij print snel en accuraat. Een vriend van mij heeft een Prusa (geen idee welke). Hij kwam mijn Anycubic bekijken en was ook lyrisch. Zijn samenvatting; mijn Anycubic is sneller, preciezer (betere details), heeft nooit problemen met vastplakken aan de plaat, heeft een grotere build volume (30x30x30cm vs de 22x22x22cm van de Prusa) en is óók nog veel goedkoper.
Geen idee of anderen mijn mening delen, maar misschien heb je hier wat aan.. :-)
WWW.FILAMENTZ.NL -10% met '10%TWEAKERS'
Dit zou je dan in een slicer als laagdikte (of veelvoud van) kunnen ingeven. Eén en ander zou de kwaliteit van de print ten goede moeten komen.
Leuk, maar hoe zorg je ervoor dat je op hele stappen start...? Als mijn bed op 21/200 van een stap zit, dan zal iedere volgende laag deze zelfde offset hebben? Is dit terug te vinden in de aansturing van de motor? En wat als je z-as door 4 steppers wordt bediend? Ik overweeg om een Voron 2.4 te gaan bouwen en probeer me zo goed als mogelijk in te lezen... Toepassing is 100% hobby-matig (geen commerciële inslag) en focus ligt op kwaliteit.
Volgens mij maakt dat ook niet heel veel uit. Uiteindelijk micro-stept je z-as toch wel omdat je een bed mesh hebt.Rene2322 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:28:
Ik heb het een en ander gelezen over de "Magic Layer Height". Als ik het goed begrijp is dit de laagdikte bij een volledige stap. Een positie van de stappenmotor welke het best te reproduceren is. Bij een aandrijfschroef met 8mm spoed en een stappenmotor met 1.8° per stap (200 stappen per omwenteling) zou dit een magische stap-hoogte van 0,04 mm geven.
Dit zou je dan in een slicer als laagdikte (of veelvoud van) kunnen ingeven. Eén en ander zou de kwaliteit van de print ten goede moeten komen.
Leuk, maar hoe zorg je ervoor dat je op hele stappen start...? Als mijn bed op 21/200 van een stap zit, dan zal iedere volgende laag deze zelfde offset hebben? Is dit terug te vinden in de aansturing van de motor? En wat als je z-as door 4 steppers wordt bediend? Ik overweeg om een Voron 2.4 te gaan bouwen en probeer me zo goed als mogelijk in te lezen... Toepassing is 100% hobby-matig (geen commerciële inslag) en focus ligt op kwaliteit.
Maar, als je de eerste lagen enkele keren een paar micro-steps verliest, kom je na (maximaal) 32 gemiste microsteps dan op de hele step. Je printer vraagt vervolgens hele steps, en die skippen niet meer omdat je dan op de hele step zit, waar je motor het beste presteert. Dat is volgens mij het hele idee hierachter. Of dat echt werkt, no clue.
Ik gebruik op mijn Ender 3 overigens een 2mm lead screw, waardoor mijn 'magic layer height' 0.01mm is. Een gemiste micro-step heeft dan ook nog eens minder impact
Ik bedenk me net dat de Voron 2.4 een tandriem met tandriemschijven heeft. Even snel rekenend is 1 step daarbij (toevallig) ook gelijk aan 0,04 mm.
Maar het feit blijft dat 3d printers voor vele mensen nog als hobby materieel word gezien. Dan lijkt mij deze oplossing nu nog zeker niet de beste.
Het is wel een heel mooi concept en een goede stap verder naar een toolchange systeem.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Ik zie vooral het aantal nozzles wat exact dezelfde afstand moet hebben en hoe exact die houder van de nozzle in de printkop moet zitten. Dat lijkt me geen makkelijk iets om af te regelen, zeker bij een veelvoud van die nozzles.thijsco19 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 22:36:
Het is een oplossing waarbij er gekeken is naar hoe een cnc machine zijn gereedschappen wisselt en dat is gekopieerd. Voor een cnc machine een zeer goede oplossing.
Maar het feit blijft dat 3d printers voor vele mensen nog als hobby materieel word gezien. Dan lijkt mij deze oplossing nu nog zeker niet de beste.
Het is wel een heel mooi concept en een goede stap verder naar een toolchange systeem.
Het vorige ontwerp wat ze hadden bedacht was ook leuk, maar praktisch toch niet zo sterk en al vrij snel stopte men met door ontwikkelen. Ik heb nog contact gehad toen en kreeg te horen dat men met een nieuw en beter ontwerp bezig waren, wat mogelijk dit is. Ik zou hier niet instappen, maar de innovatie gedachte is zeker leuk.
Dat zal juist geen probleem zijn. Nozzles kan je allemaal hetzelfde maken en door middel van een conus opname (wat ze gebruiken zoals ik begrijp) heb je een redelijke goede repeatability. (Binnen 3d printen niet waarneembare fout marge)Pixelmagic schreef op zondag 3 juli 2022 @ 10:52:
[...]
Ik zie vooral het aantal nozzles wat exact dezelfde afstand moet hebben en hoe exact die houder van de nozzle in de printkop moet zitten. Dat lijkt me geen makkelijk iets om af te regelen, zeker bij een veelvoud van die nozzles.
Alleen het stukje filament en temperatuur is dan nog een lastig onderdeel.
Toch wel knap dat ze een werkend systeem hebben.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
In de commentaren wordt nog gewag gemaakt van meerdere groottes en typen spuitmonden. Dat is op zich waar en op dat punt zou je wellicht nog eens een systeem als dit kunnen overwegen. Je moet dan wel een slicer hebben die dit begrijpt.
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave
Klinkt alsof de backers de alfa/beta testers zijn. Leuk om een product te kopen waarvan de makers zelf nog niet weten of het goed werkt.Pixelmagic schreef op zondag 3 juli 2022 @ 10:52:
[...]
Het vorige ontwerp wat ze hadden bedacht was ook leuk, maar praktisch toch niet zo sterk en al vrij snel stopte men met door ontwikkelen. Ik heb nog contact gehad toen en kreeg te horen dat men met een nieuw en beter ontwerp bezig waren, wat mogelijk dit is. Ik zou hier niet instappen, maar de innovatie gedachte is zeker leuk.
Dat is zeg maar het hele idee van een kickstarter. Je hebt een idee, krijgt een beetje een prototype aan de gang maar hebt niet genoeg geld om dat door te trekken. Als je aan het einde een product krijgt als backer heb je geluk en zo niet, dikke pech, al je geld weg.mphilipp schreef op zondag 3 juli 2022 @ 11:55:
[...]
Klinkt alsof de backers de alfa/beta testers zijn. Leuk om een product te kopen waarvan de makers zelf nog niet weten of het goed werkt.
blup
Xiaomi 13T Pro
Ik zou geen 2.0 kopen om een 1.5 te vervangen, maar als je er nog geen hebt zou ik zelf persoonlijk voor de 2.0 gaan.Btje schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:56:
Denken jullie dat het de moeite is om een orbiter 2.0 te kopen ipv de 1.5 Ik zie dat die weer wat duurder is.
Hoeveel verschil zit er tussen?
Enschede | 6720wp JinkoSolar 16x420 Z 47°
June 30 - July 6: Payment Collection Process by Kickstarter
July 7-14: Shipping Info Collection
Mid-July: Start Shipping
[ Voor 81% gewijzigd door TTLCrazy op 05-07-2022 20:06 ]
Ik lees dat hij lichter is en meer krachtnheeft onderandere.
TTROX schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:52:
[...]
Ik zou geen 2.0 kopen om een 1.5 te vervangen, maar als je er nog geen hebt zou ik zelf persoonlijk voor de 2.0 gaan.
Hoeveel verschil zit er tussen?
Xiaomi 13T Pro
Wat een gruwelijk vet apparaat.C4veman schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 19:38:
En nu begint het lange wachten... Bambulabs iemand hier hem ook bestelt?
Ik kan het helaas nog niet verantwoorden voor mezelf, maar ik hoor graag je ervaringen ermee!
Zodra die ergens bij een webwinkel is te bestellen gaat die er ook zeker komen (als de productie units net zo goed zijn als de test units die gereviewd zijn).C4veman schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 19:38:
En nu begint het lange wachten... Bambulabs iemand hier hem ook bestelt?
2x BambuLab X1CC 3D Printer - Omtech 60w Co2 Laser - Cloudray 30w Fiber Laser
Nu moet ik alleen nog een lange kabel zien te vinden want die zit er niet bij.
https://www.amazon.nl/dp/...ltoufh%2Caps%2C169&sr=8-3
De foto's bij Amazon kloppen niet helemaal, het is deze set.
[ Voor 6% gewijzigd door Meessen op 06-07-2022 20:34 ]
https://nl.aliexpress.com...7847942760002496352_4&s=p
Uiteindelijk nog iets gedaan hier mee?sympa schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 18:44:
Ik ben de blije bezitter van een Ender 3 (v2) die met Klipper, een direct drive extruder (zelf geknutseld met een Titan met pancake motor) en een metal heat break naar plezier werkt. Ik print er PETG en ASA mee.
Maar dan ga ik toch denken - misschien wel fijn om een enclosure te hebben voor dat ASA voor grotere objecten en voor de dampen.
Maar ook dat de extruder bij travel wat over het geprinte voorwerp kan rammelen.
Nou kan ik alles zo laten, het werkt immers goed. Traag is ie ook niet, meestal print ik op 100 mm/s, de buitenkant op 60 mm/s, en dat brengt de flow op 8.5 mm3/s wat een beetje het max is van de hotend. Accel staat op 3000mm/s2 voor technische dingen en 1500mm/s2 als het "mooi" moet zijn.
En toch lijkt het wel leuk om een simpele core-xy te kopen. Niet te duur, maar ja, word ik dan echt gelukkig met een Two Trees SP-3? Of een Ender 5 pro, da's geen core-xy natuurlijk en die heeft geen "linear rails". Maar bij beide is het natuurlijk weer knutselen aan de extruder of misschien een direct drive. Of misschien mis ik dat niet met Klipper en de hoge acceleratie.
Of gewoon lekker houden bij wat ik heb, een keer een betere extruder misschien?
Suggesties zijn welkom, zeker indien gebaseerd op ervaring.
De TwoTrees SP-3 is nu voor 200 euro in de aanbieding. Zit zelf ook te twijfelen. Heb een ender 3 v2, maar zou sneller willen printen en van die irritante pom wielen af zijn.
Zo'n SP-3 lijkt veel waar voor het geld met linear rails en corexy, maar vraag me af of je uiteindelijk niet veel zit te kloten door de goedkope onderdelen en dat hangend bed.
Het is jammer dat de euro zo zwak is geworden t.o.v. de dollar anders was die nog goedkoper.
Dat project ligt stil, maar ik heb rails gekocht (2 stuks 300 mm MGN12C en een 300 mm MGN9H, een v6 volcano hotend, en een BMG kloon extruder. Heb nog een pancake stepper en titan extruder liggen, ooit voor6 euro of zo besteld als set. Die stepper kan natuurlijk ook op de BMG
Mijn plan is om de y-balk te vervangen door een 20x20 alu profiel (gewicht) en de stappenmotor naar binnenboord te verhuizen.
Het printoppervlak blijft nog even zoals het is, al kan dat magnetische creality-matje niet te warm worden. Het hecht dan wel weer goed en hoeft minder warm dan glas.
Dat maakt niet uit. Het gaat erom dat de relatieve afstand consistent is zodat op dit wijze de kwaliteit consistent is.Rene2322 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:28:
Leuk, maar hoe zorg je ervoor dat je op hele stappen start...?
Dat gezegd hebbende, het lijkt mij dat als je bijvoorbeeld auto bed leveling gebruikt, het onvermijdelijk dat je op de theoretische halve step zit.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Gisteren is de survery van Bambulab zelf de deur uit gegaan, spannend!C4veman schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:08:
Tracker doc wat ik online heb gegooid
https://docs.google.com/s...hW5ikg/edit#gid=896165956
| 3D printing | Prusa | Formlabs | Modix
Ook even de mijne toegevoegd (2608)C4veman schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:08:
Tracker doc wat ik online heb gegooid
https://docs.google.com/s...hW5ikg/edit#gid=896165956
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Een van de vragen waar ik echter mee zit is hoe het nu precies werkt met bed leveling. Heb hier een BLtouch liggen maar nog niet geinstalleerd, ook zonder heb ik bijzonder prima eerste lagen. Ik stel alles nu in met de vier schroeven op de hoeken van het printbed met een voelermaat van 0.10mm dik.
Wat ik echter niet snap is waar ik aangeef dat ik een voelermaat van 0.10mm gebruik. Want na het levelen is een Z-hoogte van 0.00 in werkelijkheid een hoogte van 0.10mm. Dus als de printer begint met een laagdikte van 0.2mm dan is er 0.3mm ruimte onder de nozzle?
Ik had verwacht dat ik b.v. in de slicer of in de firmware aan zou moeten geven dat er ergens 0.10mm gecompenseerd moet worden, maar ik kan niet vinden waar? Iemand een idee?
Wat ik doe is de printer laten homen, en vervolgens vertellen dat hij naar hoogte Z0.1 moet gaan. Als je vervolgens alles calibreert met de 0.1mm voelermaat is Z0 ook daadwerkelijk Z0 in de praktijk.bartvb schreef op maandag 11 juli 2022 @ 12:17:
Ik heb mezelf voor vaderdag een Fokoos Odin-5 F3 printer cadeau gedaan. Is m'n eerste FDM printer, erg tevreden over de Fokoos; degelijk gebouwd, open source firmware, volcano nozzle, erg goede support, goede prijs.
Een van de vragen waar ik echter mee zit is hoe het nu precies werkt met bed leveling. Heb hier een BLtouch liggen maar nog niet geinstalleerd, ook zonder heb ik bijzonder prima eerste lagen. Ik stel alles nu in met de vier schroeven op de hoeken van het printbed met een voelermaat van 0.10mm dik.
Wat ik echter niet snap is waar ik aangeef dat ik een voelermaat van 0.10mm gebruik. Want na het levelen is een Z-hoogte van 0.00 in werkelijkheid een hoogte van 0.10mm. Dus als de printer begint met een laagdikte van 0.2mm dan is er 0.3mm ruimte onder de nozzle?
Ik had verwacht dat ik b.v. in de slicer of in de firmware aan zou moeten geven dat er ergens 0.10mm gecompenseerd moet worden, maar ik kan niet vinden waar? Iemand een idee?
Alternatief is dat je het in je slicer aan past (zoek naar z tuning/z offset). Kan in Prusaslicer, maar helaas niet in Cura.
[ Voor 4% gewijzigd door citruspers op 11-07-2022 20:43 ]
Ik had wel wat G-codes gevonden waarmee je het hele assenstelsel op kan schuiven, maar dat leek niet te doen wat ik dacht dat het zou doen. In Cura zou dat dan bij de printersettings te zetten zijn.
Ook aan het kijken naar Prusaslicer/Superslicer maar de prints die ik daarmee maak zien er over het algemeen beroerder uit. Eerst maar wat meer ervaring opdoen met de printer + Cura dus.
Andere vraag; op wat voor snelheid + acceleratie hebben jullie je (i3-clone) printer ingesteld staan? Af fabriek is alles nogal bijzonder conservatief en 5 uur moeten wachten op een print van 50x50x50mm is nogal overdreven vindt de werktuigbouwkundige in mij
Infill op 80, misschien 100mm/s zou wel moeten lukken als je de lagen niet te dik maakt, en acceleratie is een kwestie van testen (wanneer het te lelijk wordt moet je een stukje terug).bartvb schreef op maandag 11 juli 2022 @ 22:17:
Haha, die oplossing is zo simpel dat ik het zelf had kunnen bedenkenMerci!
Ik had wel wat G-codes gevonden waarmee je het hele assenstelsel op kan schuiven, maar dat leek niet te doen wat ik dacht dat het zou doen. In Cura zou dat dan bij de printersettings te zetten zijn.
Ook aan het kijken naar Prusaslicer/Superslicer maar de prints die ik daarmee maak zien er over het algemeen beroerder uit. Eerst maar wat meer ervaring opdoen met de printer + Cura dus.
Andere vraag; op wat voor snelheid + acceleratie hebben jullie je (i3-clone) printer ingesteld staan? Af fabriek is alles nogal bijzonder conservatief en 5 uur moeten wachten op een print van 50x50x50mm is nogal overdreven vindt de werktuigbouwkundige in mij
Maar de echte snelheidswinst maak je met een bredere nozzle en/of dikkere lagen (probeer maar eens van 0.2mm naar 0.3 te gaan). Nadeel is wel dat op een gegeven moment de hotend je limiterende factor wordt, uit een normale hotend krijg je meestal niet meer dan ~10 mm3/s
De Odin heeft een volcano hotend en daar krijg ik maximaal 20m^3 aan eSUN PLA+ uit op 220 graden. Met een layer height zou 160mm dan te doen moeten zijn. Met 0,2mm layers max 250mm/s.
Nu deze octopus aan het printen op 130% schaal:
- 200 mms/ infill
- 120 mm/s outer wall
- 180 mm/s inner wall
- 4500 mm/s^2
- Jerk op 20
Bureau wiebelt nogal (best degelijk bureau dacht ik), maar verder lijkt het prima te gaan. Benieuwd of de armen ook willen bewegen als hij klaar is met printen. Dit ziet er in ieder geval beter uit dan die tenenkrommende 50 mm/s... Heb het idee dat best wat settings in b.v. Cura nog afgestemd zijn op de printers uit 2016 ofzo met andere steppers, andere stepper drivers en andere extruders. Lijkt erop dat er wat hardware betreft best wat stappen zijn gezet in de tussentijd.
Maar ik ben vooral benieuwd hoe ver ik die Odin kan pushen. En er natuurlijk een verschil tussen een snelle testprint, een functionele print en een 'voor de mooi' print.
Maar ik moet zeggen dat de Octopus me niet tegenvalt. Was klaar in 1:40. Ziet er ook behoorlijk OK uit, vooral wat rare dingetjes op de kop maar het zou best kunnen dat dit vooral te maken heeft met 'iets' uit het Cura profile dat ik gebruik (het Filament Friday Extra Fast profile). Later nog eens proberen met dezelfde snelheden maar wat conservatievere settings. Zie vooral gekke bobbels op plekken waar de printer eigenlijk alleen een cirkel hoeft te maken.
:strip_exif()/f/image/zTKmYGdFTmGm9P9PqsJNuIQn.jpg?f=fotoalbum_large)
Hebben we niet zoiets in Nederland, of anders in de "buurt" van Nederland (dus niet de andere kant van Duitsland)?
Dacht vorig jaar zoiets te hebben gevonden in de maker faire in Eindhoven. Dat is het echter niet.Sebazzz schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 20:20:
Wel leuk hoor, die beelden van MRRF in de US. Echt tof, maar ik ga niet zoveel geld uitgeven plus het milieu belasten om er te komen.
Hebben we niet zoiets in Nederland, of anders in de "buurt" van Nederland (dus niet de andere kant van Duitsland)?
Was maar zeer weinig te vinden over 3d printen zelf en ik was er binnen het uur dus ook al weer weg.
Als iemand aanbevelingen heeft voor iets dat meer 3d printing gericht is dan hoor ik het ook graag.
Boullie
De deksel wordt onderste boven geprint waardoor de bovenkant niet mooi vlak is, ik heb al even zitten zoeken in Cura welke opties ik heb maar ik kom er niet uit.
Iemand enig idee hoe ik deze alsnog netjes geprint krijg? Heb een Ender 5 Pro
:strip_exif()/f/image/v0PUEOd95ZlP86YeUbCJIx5g.jpg?f=fotoalbum_large)
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Printen op een spiegel, de onderste laag krijgt altijd de textuur van het oppvervlakte mee. Een spiegel is perfect glas en blijft ook prima plakken.Toppe schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 09:45:
Ik heb een doosje geprint met een losse deksel op de hoogste kwaliteit.
De deksel wordt onderste boven geprint waardoor de bovenkant niet mooi vlak is, ik heb al even zitten zoeken in Cura welke opties ik heb maar ik kom er niet uit.
Iemand enig idee hoe ik deze alsnog netjes geprint krijg? Heb een Ender 5 Pro
[Afbeelding]
Hmm, goed idee. Even kijken hoe want weinig zin om alles opnieuw af te stellen eigelijkDaniel. schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 09:57:
[...]
Printen op een spiegel, de onderste laag krijgt altijd de textuur van het oppvervlakte mee. Een spiegel is perfect glas en blijft ook prima plakken.
Nee wat hij zegt klopt wel. De bovenkant van de deksel is de eerste laagTTLCrazy schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 09:59:
@Daniel. Hij zegt dat hijdeze onderste boven print, dus met de onderkant naar boven. Jouw suggestie doet dan niet zo veel
@Toppe Je zou eens bij ironing kunnen kijken, Zorgt voor een betere bovenlaa.
Ik snap niet helemaal hoe die "rimpels" in de bovenste (tijdens de print onderste) laag ontstaan.
[ Voor 24% gewijzigd door citruspers op 14-07-2022 10:38 ]
https://github.com/bambulab/BambuStudio
https://github.com/bambulab/BambuStudio/releases
Ik heb hem geprobeerd, mijn bevindingen:C4veman schreef op zondag 17 juli 2022 @ 11:34:
En de slicer is nu ook online
https://github.com/bambulab/BambuStudio/releases
* Gebaseerd op Prusaslicer/Superslicer
* Loopt soepel, fijne interface
* Je kan geen andere printer dan Bambu kiezen, maar wel de start/end gcodes aanpassen
* Je kan standaard geen gcode exporteren, maar wel een .3mf file. Als je die vervolgens unzipt vind je de gcode in de metadata map
* De bambu gebruikt G2 en G3 arc commando's, en G17 planar commands. Die laatste zit in ieder geval niet in Klipper, dus verder testen kon niet met mijn Voron.
Kan er ook een product op bestelling worden gemaakt? Ik ben samen met iemand anders op zoek naar dit product: https://www.solidprint3ds...erhall-venice-gauge-visor
Het is voor een heel bijzonder voertuig (Vanderhall Venice) en die van mij komt eind juli als het goed is.
Ik kan dan ook nu geen afmetingen doorgeven. PB mag uiteraard.
Dat probleem is al iemand mee bezig.citruspers schreef op zondag 17 juli 2022 @ 18:51:
[...]
Ik heb hem geprobeerd, mijn bevindingen:
* Gebaseerd op Prusaslicer/Superslicer
* Loopt soepel, fijne interface
* Je kan geen andere printer dan Bambu kiezen, maar wel de start/end gcodes aanpassen
* Je kan standaard geen gcode exporteren, maar wel een .3mf file. Als je die vervolgens unzipt vind je de gcode in de metadata map
* De bambu gebruikt G2 en G3 arc commando's, en G17 planar commands. Die laatste zit in ieder geval niet in Klipper, dus verder testen kon niet met mijn Voron.
https://github.com/SoftFe...JLF9hkPMKX4-bPetmqfexR81g
@TwisteR Er zijn redelijk wat mensen die hun printer gebruiken om in opdracht prints te maken. In dit geval zit het werk vooral in het maken van een goed 3D model en waarschijnlijk is dit onderdeel ook zo groot dat het niet echt in een standaard thuis printer past. Die zijn meestal beperkt tot iets in de buurt van de 250x250mm, soms 400x400 maar dat is al best groot. Onderdeel kan ook niet met standaard PLA geprint worden.
Leuke auto trouwens
Een macro aanmaken is niet het probleem, er voor zorgen dat er ook daadwerkelijk gebeurt wat de printer verzoekt met G17 is lastigerbartvb schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:46:
@citruspers In Klipper kan je gewoon een G17 macro aanmaken, toch?
@TwisteR Er zijn redelijk wat mensen die hun printer gebruiken om in opdracht prints te maken. In dit geval zit het werk vooral in het maken van een goed 3D model en waarschijnlijk is dit onderdeel ook zo groot dat het niet echt in een standaard thuis printer past. Die zijn meestal beperkt tot iets in de buurt van de 250x250mm, soms 400x400 maar dat is al best groot. Onderdeel kan ook niet met standaard PLA geprint worden.
Leuke auto trouwens
@TwisteR kijk ook eens op https://www.reddit.com/r/3Dprintmything of hier in de V&A. Qua materiaal zou ik als eerste naar ASA kijken, dat is behoorlijk UV en hittebestendig.
Zolang G18 en G19 niet worden gebruikt doet G17 niets, toch?citruspers schreef op maandag 18 juli 2022 @ 11:44:
[...]
Een macro aanmaken is niet het probleem, er voor zorgen dat er ook daadwerkelijk gebeurt wat de printer verzoekt met G17 is lastiger
https://reprap.org/wiki/G...ection_.28CNC_specific.29