• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:13
bartvb schreef op maandag 18 juli 2022 @ 11:55:
[...]

Zolang G18 en G19 niet worden gebruikt doet G17 niets, toch?

https://reprap.org/wiki/G...ection_.28CNC_specific.29
De vraag is dan wel waarom de slicer door de print heen G17 commando's geeft, als er toch niks mee wordt gedaan.

Mijn test-GCODE voor een benchie bevat namelijk 1200 G17's, maar zoals je zegt inderdaad geen G18 en G19's. Misschien toch maar gewoon proberen.

I'm a photographer, not a terrorist

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011

thijsco19

KTM 990 SMT

G17 geeft aan dat de G2 of G3 (arc move) op het XY plane moet worden uitgevoerd.

G18 is de ZX plane en G19 de ZY plane.

Dus G17 als commando heeft niks met G18 of G19 te maken.

Staat toch allemaal in de tekst van die link?

Overigens wel vreemd dat steeds herhaald moet worden dat het om de XY plane gaat.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• citruspers
Ah, ik had het verkeerd gelezen, ik dacht dat een G17 (stel de plane in) gevolgd zou worden door een G18 en G19 die iets op die plane zouden doen |:(

Acties:
  • +1Henk 'm!

• C4veman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21-03 16:36
https://github.com/SoftFever/BambuStudio-SoftFever/releases

Meer printers toegevoegd ook mk3s zit er nu in.

• TwisteR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-02 21:30
Bedankt Citruspers..ik ga bij reddit even rondkijken.
En ja, super leuk ding om in te rijden :)

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
thijsco19 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:13:

Overigens wel vreemd dat steeds herhaald moet worden dat het om de XY plane gaat.
Slicer zal niet weten welke plane actief is voor een arc move, dus de (postprocessor? Arcwelder?) Slicer zal "voor de zekerheid" steeds een g17 doen

Sowieo vraag ik me af welke slicer ze hebben geforked dan (prusaslicer blijkbaar), prusa/superslicer ondersteunen afaik geen arc moves, cura ook niet, en simplify heeft het ook uit de slicer gehaald dacht ik.

• Filamentz
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22-03 14:24

Filamentz

| 3D printer filament |

Goede ontwikkelingen, tot zover! Gezien ze eind juli beginnen met shippen lijken de eerste eind augustus aan te komen. Kijken of ze het allemaal kunnen waarmaken en of het software technisch dusdanig verbeterd is sinds de eerste reviews!

WWW.FILAMENTZ.NL -10% met '10%TWEAKERS'

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011

thijsco19

KTM 990 SMT

Rmg schreef op maandag 18 juli 2022 @ 19:46:
[...]

Slicer zal niet weten welke plane actief is voor een arc move, dus de (postprocessor? Arcwelder?) Slicer zal "voor de zekerheid" steeds een g17 doen

Sowieo vraag ik me af welke slicer ze hebben geforked dan (prusaslicer blijkbaar), prusa/superslicer ondersteunen afaik geen arc moves, cura ook niet, en simplify heeft het ook uit de slicer gehaald dacht ik.
Slicer hoeft ook niet te weten welk plane actief is. Dat moet inderdaad de processor (/controller) weten.

Ik ben geen expert in cnc besturingen en G-code maar ik weet wel dat je bij sommige besturingen of G-code commandos zoiets maar één keer hoeft aan te geven waarna de besturing dat onthoud.

Nog maals, geen idee hoe dat exact werkt en kan mij voorstellen dat een gemiddeld 3d printer besturingssysteem dat niet aan kan.

Was eigenlijk al verbaasd dat die arc moves al gebruikt worden binnen 3d printers.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• citruspers
Rmg schreef op maandag 18 juli 2022 @ 19:46:
[...]

Cura ondersteunt het trouwens wel met de ArcWelder plugin, maar inderdaad niet "out of the box".

BambuStudio produceerde uiteindelijk trouwens een prima benchy met de default settings (enige wat ik heb veranderd is het bed op 60c) voor de x1 Carbon (36 minuten doorlooptijd op 0.2mm).

Enige wat opvalt is een rimpel op de boeg, maar dat kan ook door de tropische temperaturen zijn gekomen. Verder valt er weinig op aan te merken, het lijken gewoon goeie defaults te zijn voor snellere printers.

[Voor 5% gewijzigd door citruspers op 20-07-2022 00:23]

• Hardy8
  • Laatst online: 25-03 14:57
citruspers schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 00:22:
Cura ondersteunt het trouwens wel met de ArcWelder plugin, maar inderdaad niet "out of the box".
Wel oppassen met het gebruik hiervan, werkt perfect bij ronde voorwerpen, maar zo gauw het ingewikkelder wordt gaat het mis, dan krijg je onverklaarbare rondingen en uitstulpingen in je ontwerp.
Hier een voorbeeld van de werking.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:28
Gezien op Facebook. Lijkt mij best nuttig. Alleen zo te zien niet te bestellen vanuit Nederland. Ik heb de vraag uitgezet bij de fabrikant. Kijken wat het oplevert.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

• citruspers
mphilipp schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:52:
Gezien op Facebook. Lijkt mij best nuttig. Alleen zo te zien niet te bestellen vanuit Nederland. Ik heb de vraag uitgezet bij de fabrikant. Kijken wat het oplevert.
[YouTube: NoClogger is an essential 3D printing tool for unclogging any HotEnds, Nozzle, Heartbreak, and tubes]
Bij mijn eerste printer zat een 1.5mm stalen stokje, werkte inderdaad prima als je een clog in je heatbreak had.

Maar 20 dollar + import en verzending vind ik wel stevig, dan maak ik ze liever zelf :P

Interessant. Het zou wel een oplossing kunnen zijn voor problemen in de heating zone. Ik heb echter ook wel eens problemen gehad die boven in de heatbreak zaten. (te langzaam terugtrekken aan einde print) Ik vraag me af of deze tool dan gaat helpen.

[Voor 9% gewijzigd door ocf81 op 21-07-2022 12:35]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag van wokeness! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:21

Boullie

Da Bulster

ocf81 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:35:
Ik heb echter ook wel eens problemen gehad die boven in de heatbreak zaten. (te langzaam terugtrekken aan einde print)
De Prusa wil het nog wel eens hebben met de unload filament instelling als de hotend nog niet op temperatuur is. Dan stel je in dat hij moet unloaden en is hij eigenlijk 10 graden te vroeg met aangeven dat je het filament eruit kunt halen. Meerdere keren gehad dat het filament dan blijft hangen of zelfs het stukje bowden verstopt.
Sindsdien wacht ik effe tot hij echt op temperatuur is en trek ik al aan het filament voordat ik op de unload knop druk.

Edit: Vond net ook nog deze: https://www.amazon.com/Or...2-5mm-2-7mm/dp/B07SHJVW71
Zie er geen prijs bij staan maar wellicht een goedkoper alternatief

[Voor 10% gewijzigd door Boullie op 21-07-2022 12:48]

Boullie

• mphilipp
Tsja....op zich is het te hopen dat je niet elke week een clog hebt, maar als het gebeurt is het zoveel gedoe om alles weer uit elkaar te halen en dan nog moet je eigenlijk de boel opstoken om het er goed uit te krijgen. Ik heb een keer de boel in de oven gelegd en toen ging het er wel uit met zo'n naald. Maar dit ding is zo dik als filament, dus je zou zeggen dat ie het hele kanaal beter schoon kan krijgen.
Wat mij betreft is ie het wel waard als ik 'm een paar keer zou moeten gebruiken.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-03 20:09
mphilipp schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:52:
[YouTube: NoClogger is an essential 3D printing tool for unclogging any HotEnds, Nozzle, Heartbreak, and tubes]
Als je meer dan een paar keer een verstopping hebt dan heb je een structureel probleem wat je gewoon moet oplossen :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• mphilipp
Sebazzz schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 13:38:
[...]
Als je meer dan een paar keer een verstopping hebt dan heb je een structureel probleem wat je gewoon moet oplossen :)
Kan, maar sommige mensen experimenteren met allerlei materialen of met andere hotends en dan kan het wel eens mis gaan als je teveel gerommeld hebt. Al met al kan het een handig ding zijn. Maar inderdaad, bij een opstelling die niet verandert, zou je zo'n ding niet structureel nodig moeten hebben.

• Pinky-H9
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-03 09:47
Fijn voor je lagers en rods om zo hard te drucken net naja ... een 1.7mm stalen pen.
Niet te vergeten vele heatbreaks van bv Dragon of Rapido nooit met metaal in de heatbreak gaan want krassen is perfekte recept voor verdere verstoppingen.

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:40
Iemand hier al ervaring met de SKR3. Heb het bord binnen en ben bezig om te installeren. Ik ga hem eerst wel draaien met Marlin maar het bordje heeft standaard veel mogelijkheden. Ik ga hem wel gebruiken met een dual z en 2 aparte drivers ervoor zodat ik het gelijk kan zetten met G34. Als ik ooit voor meerdere hotends gaan dan komt er wel een Octopus.

Zoals het nu lijkt ga ik de marlin versie pakken die btt heeft samengesteld. Drivers nu nog de TMC2130 maar die ga ik vervangen door de 2209. Ik weet niet of de SKR3 al in marlin zelf is verwerkt maar ze doen veel commits op hun eigen branch. Ik ben benieuwd en laat het wel weten hoe die is al er uiteraard interesse voor is.
https://github.com/bigtreetech/SKR-3

[Voor 4% gewijzigd door Daniel. op 27-07-2022 01:54]

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mphilipp
Onze Australische vrind Michael van Teching Tech start een nieuwe serie om 3D modelleren te leren met CAD software. In de eerste aflevering gaat hij door het proces van het selecteren van de CAD tool voor deze cursus. De belangrijkste spelers komen voorbij en hij bespreekt de voor- en nadelen en motiveert zijn keuze voor OnShape. Ik ga het proberen te volgen, want ik wil graag een 'echt' 3D CAD pakket leren aangezien TinkerCAD niet voor alles even geschikt is. Wel lekker simpel, maar sommige dingen kan ie gewoon niet.

• Sebazzz
Ik ben erg blij met Fusion 360, kan ik goed mee uit de voeten :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Sebazzz
Met wat voor smeermiddel doen jullie je lineaire lagers smeren? Ik heb naaimachineolie, siliconenspray en kogellagervet in huis.

• mphilipp
Sebazzz schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:20:
Fusion is ook een heel sterk pakket. Zijn doel was echter om een volledig gratis pakket te vinden, zonder haken en ogen. Aanngezien je met de gratis/hobby versie van Fusion toch enige beperkingen hebt, is zijn keuze gevallen op OnShape. Maar zo heeft iedereen zijn eigen voorkeuren.
De enige 'catch' bij OnShape is dat je ontwerpen meteen publiek zijn. Verder mag je doen wat je wil.

• Filamentz
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22-03 14:24

Filamentz

| 3D printer filament |

Sebazzz schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:20:
Je kan het beste een smeermiddel op basis van PTFE gebruiken, werkt over het algemeen super. Synco Lube is wat wij aanraden, echter zijn er genoeg opties natuurlijk!

WWW.FILAMENTZ.NL -10% met '10%TWEAKERS'

• Hardy8
mphilipp schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:35:
[...]

Fusion is ook een heel sterk pakket. Zijn doel was echter om een volledig gratis pakket te vinden, zonder haken en ogen. Aanngezien je met de gratis/hobby versie van Fusion toch enige beperkingen hebt, is zijn keuze gevallen op OnShape. Maar zo heeft iedereen zijn eigen voorkeuren.
De enige 'catch' bij OnShape is dat je ontwerpen meteen publiek zijn. Verder mag je doen wat je wil.
De gratis versie van Onshape heeft meer beperkingen dan Fusion 360, de beperkingen die Fusion heeft, vallen erg mee en de meeste betreffen ook nog eens professioneel CNC bewerkingen.
Wil je echt helemaal free software gebruiken, ga je dan in FreeCad verdiepen, ik zelf houd FreeCad achter de hand (gewoon soms even mee spelen om de kennis bij te houden), mocht Autodesk de free versie van Fusion ooit opheffen, daarom schrijf ik ook alles tevens weg als Step file.

• Sebazzz
Filamentz schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:49:
[...]

Je kan het beste een smeermiddel op basis van PTFE gebruiken, werkt over het algemeen super. Synco Lube is wat wij aanraden, echter zijn er genoeg opties natuurlijk!
Ja, de LDO wiki spreekt specifiek over smeermiddel met een bepaalde dikte (NGLI0 of NGLI1) maar hoe dat zich vertaald in het Europees is onduidelijk.

Is dat Synco Lube nog in een fysieke winkel te koop zoals web bouwmarkt?

• mphilipp
Hardy8 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:16:
[...]
De gratis versie van Onshape heeft meer beperkingen dan Fusion 360, de beperkingen die Fusion heeft, vallen erg mee en de meeste betreffen ook nog eens professioneel CNC bewerkingen.
Misschien bedoel je het anders, want ik was onder de indruk dat de gratis versie van OnShape hetzelfde kan als de betaalde versies qua functionaliteit. Wat voor veel mensen lastig is, is de beperking van 10 open projecten in Fusion. Daardoor moet je soms een beetje schuiven. Volgens mij voor de meeste hobbyisten geen probleem, maar als je wat productiever bent misschien wel.
Die Teaching Tech dude werkt er in ieder geval al een tijd mee zonder dat ie hinder ondervindt van enige beperking. Maar zo heeft iedereen zijn eigen overwegingen, eisen en wensen. Er is niet één pakket het beste voor iedereen. OpenSCAD is ook erg handig, vanwege die formule gerichte aanpak. Maar niet voor iedereen geschikt. Sommigen werken weer jarenlang met TinkerCAD. Ook een leuk en vooral erg toegankelijk pakket. Maar als je wat complexere ontwerpen hebt eerder onhandig door zijn eenvoud.

• mphilipp
Sebazzz schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:20:
[...]

Ja, de LDO wiki spreekt specifiek over smeermiddel met een bepaalde dikte (NGLI0 of NGLI1) maar hoe dat zich vertaald in het Europees is onduidelijk.

Is dat Synco Lube nog in een fysieke winkel te koop zoals web bouwmarkt?
Super Lube met PTFE is gewoon verkrijghbaar hier:
Bij Amazon bijvoorbeeld.

• citruspers
Zelf gebruik ik EP2. PTFE-gebaseerde smering kan ook, maar ik heb begrepen dat dat het niet zo lang uit houdt in een enclosure.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23-03 13:42
mphilipp schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:23:
[...]

Die Teaching Tech dude werkt er in ieder geval al een tijd mee zonder dat ie hinder ondervindt van enige beperking.
Wat op zich vreemd is want:
YouTube: Onshape is kicking me out (and maybe you, too)!
Thomas Sanladerer was een enthousiast gebruiker van OnShape maar OnShape mag je niet meer gebruike voor commercieel gebruik. Strikt genomen zou Teaching Tech dat ook niet mogen gebruiken dus.
(overigens een hoop nuttige info bij TT maar ik kan de stem van die gast niet langer dan een paar minuten hebben, zelfs niet op 150% snelheid :+)

Heb in een grijs verleden veel met ProEngineer gewerkt als solid modeler, ik ga de komende tijd Fusion 360 en FreeCAD proberen/vergelijken. Heb wel een behoorlijk sterke voorkeur voor die laatste, ik houd niet van pakketten waarbij je afhankelijk bent van een abonnement waarbij de voorwaarden op ieder moment kunnen wijzigen en waarbij het erg lastig is om je eigen bestanden ergens anders heen te verplaatsen.

• mphilipp
Hij is ook leraar, dus zijn spullen vallen misschien wel onder een educator license.

Nouja, die voorwaarden van commercieel gebruik zijn gewoon duidelijk natuurlijk. Niets is verstopt, dus als je daar later over gaat miepen vind ik dat altijd een beetje raar. Maar ik hou ook niet zo van die pakketten die in de cloud werken met abo's. Gewoon op mijn eigen machine, die keuze moeten ze je eigenlijk laten. Niet iedereen heeft de behoefte om met meerdere mensen te werken of vanaf meerdere systemen te kunnen werken. Het heeft zeker zijn voordelen, maar ook weer nadelen. Het is een bepaalde mate van controle over hoe jij je software gebruikt en inderdaad kunnen de voorwaarden wijzigen. Maar daar krijg je altijd een waarschuwing van, het is niet dat je van de ene op de andere dag ineens niet meer bij je werk kan.
En ik zou de boel altijd van tijd tot tijd downloaden. Stel dat ze gehackt worden en alles wordt gewist.

Die mate van controle is waarom ik nog bij FreeCAD zit, maar wel met gekromde tenen. Het zou echt fijn zijn als FreeCAD wat competitie zou hebben van een ander OSS pakket, dan zouden ze denk ik veel gerichter te werk gaan en zouden er sneller verbeteringen worden doorgevoerd.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag van wokeness! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bartvb
mphilipp schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:13:
[...]
Nouja, die voorwaarden van commercieel gebruik zijn gewoon duidelijk natuurlijk. Niets is verstopt, dus als je daar later over gaat miepen vind ik dat altijd een beetje raar.
Het punt hier is dat die voorwaarden er niet waren toen Thomas met OnShape begon, die voorwaarden zijn na een tijd aangepast. Dat is IMO het grote nadeel van dit soort 'gratis' opties.

Heb tot nu toe nog vrijwel niets met FreeCAD gedaan maar het doet me nogal denken aan Catia van 25 jaar terug :o Weet niet of dat te maken heeft met OSS competitie, het is vooral erg complexe software en ze lijken ook geen enorme inkomstenstroom te hebben en ze draaien op een handvol (stuk of 4?) vrijwilligers die echt actief bijdragen.

• mphilipp
bartvb schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:23:
[...]
Het punt hier is dat die voorwaarden er niet waren toen Thomas met OnShape begon, die voorwaarden zijn na een tijd aangepast. Dat is IMO het grote nadeel van dit soort 'gratis' opties.
Ah, ok, ik heb het filmpje verder niet bekeken.
Heb tot nu toe nog vrijwel niets met FreeCAD gedaan maar het doet me nogal denken aan Catia van 25 jaar terug :o Weet niet of dat te maken heeft met OSS competitie, het is vooral erg complexe software en ze lijken ook geen enorme inkomstenstroom te hebben en ze draaien op een handvol (stuk of 4?) vrijwilligers die echt actief bijdragen.
Daar heb je de grote keerzijde van de 'gratis' economie te pakken. Het klinkt allemaal fantastisch natuurlijk, alles gratis, maar in werkelijkheid kán het gewoon niet. Hoe lang duurt het voordat die 4 man/vrouw er genoeg van hebben en een nieuw 'pet-project' hebben dat veel tijd kost? Software ontwikkelen kost nu eenmaal heel veel tijd en dus ook heel veel geld. Dat vrijwilligers geen geld kosten wil niet zeggen dat het gratis is. Zij kunnen ook hun tijd besteden aan iets dat geld oplevert en ik kan ze dat niet kwalijk nemen.
Het is de vraag of de beperkingen van Fusion of OnShape voor jou belangrijk zijn. Als de organisatie achter FreeCAD nou een eigen verdienmodel had (ik heb geen idee wie erachter zit, hou mij ten goede), is het houdbaar om dat pakket gratis ter beschikking te blijven stellen. Kijk naar PrusaSiicer. Prusa heeft genoeg geld om die activiteit te sponsoren omdat ze apparaten verkopen voor goed geld. Daarom zijn die dingen altijd duurder dan de competitie. Maar zij geven ook daadwerkelijk iets terug aan de community: open source hardware, software, printables.com, training, er wordt ook écht iets teruggegeven. Het gaat hen dus niet alleen om de poen. Maar volgens mij heeft FreeCAD alleen sponsors en contributors. Da's vrij mager. Misschien moeten ze toch iets zoeken om de ontwikkeling wat duurzamer te maken.

Vooralsnog heb ik op dit moment nog geen nadelen kunnen ontdekken in OnShape, maar ik hou altijd mijn ogen en oren open. Misschien ga ik op enig moment wel over naar Fusion 360. Eerst maar eens leren met dat spul om te gaan.

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:36
mphilipp schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:35:
[...]

Mijn grote frustratie met al deze pakketten is dat je of verplicht bent een licentie te nemen (al dan gratis tot X tijd) of dat je online al je data moet opslaan en zonder internet in beide gevallen niets kan beginnen.
Nu kan je natuurlijk argumenteren dat we tegenwoordig altijd internet hebben maar ik denk dat de situatie met b.v. Rusland waar opeens allerlei leveranciers hun software pakket licenties introkken ook in andere situaties kan gebeuren.

Ik zie veel liever een (opensource) pakket dat volledig offline werkt, waar ik zelf kan kiezen of ik wel of niet wil updaten naar nieuwe features etc en waar ik bijvoorbeeld 1x een licentie koop en daarmee offline mijn pakket altijd kan blijven gebruiken en hooguit geen updates meer krijg na versie X :) .

Er is iig nog geen pakket dat dezelfde features/gebruikerscomfort biedt als fusion en onshape en dit in een offline sausje heeft weten te gieten :N .

• mphilipp
Bloodhoundje schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 16:19:
[...]
Er is iig nog geen pakket dat dezelfde features/gebruikerscomfort biedt als fusion en onshape en dit in een offline sausje heeft weten te gieten :N .
Precies. Dit kost namelijk geld. FreeCAD is een nobel initiatief, maar het kost heel veel tijd om een dergelijk complex programma te bouwen en te onderhouden.

En al die bezwaren maken feitelijk niets uit als je zoals ik al zei regelmatig backups van je ontwerpen maakt zodat je altijd kunt overstappen naar een offline variant als er iets verandert.

Ik ben het inderdaad met @Bloodhoundje eens. Ik wil geen afhankelijkheden of nadelige verbintenissen. Met een open source pakket is het interne formaat publiek en daarmee kan je dus zeker weten overstappen naar een ander pakket, mits je de moeite wil opbrengen om een converter te maken. Die 'garantie' heb je bij de backups van @mphilipp niet. Step is vaak tamelijk kaal en daarmee dus maar beperkt van nut om een overstap te faciliteren. Het maakt dus wel degelijk uit.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bartvb
Het lijkt er overigens op dat Blender ook geschikt is/gaat worden voor 3D printing door deze add on:

https://www.cadsketcher.com/

Blender is Open Source en zit commercieel een stuk beter in elkaar dan FreeCAD. Maar Blender is, ook met CAD Sketcher, geen solid modeler voor zover ik het begrijp. Maar interessante ontwikkeling dit.

• mphilipp
ocf81 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 17:08:
Ik ben het inderdaad met @Bloodhoundje eens. Ik wil geen afhankelijkheden of nadelige verbintenissen. Met een open source pakket is het interne formaat publiek en daarmee kan je dus zeker weten overstappen naar een ander pakket, mits je de moeite wil opbrengen om een converter te maken. Die 'garantie' heb je bij de backups van @mphilipp niet. Step is vaak tamelijk kaal en daarmee dus maar beperkt van nut om een overstap te faciliteren. Het maakt dus wel degelijk uit.
Dat kan, maar ik wil ook weer niet werken met een beperkt programma in de zin van traag, buggy of een dramatische interface die misschien, wel of niet gefixt gaat worden. Want dat probleem heb je dan weer met iets als FreeCAD. Leuk dat het OS is, maar daar houdt het voordeel dan ook op denk ik, als er niet genoeg mensen zijn om het te onderhouden.

Maar goed, zoals gezegd: whatever works for you.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Bloodhoundje
Ondertussen heeft mijn RatRig V-core3 500mm alweer over de 600 printuren erop zitten en tot op heden geen 'grote' issues gehad. Schroefje losgetrilt van de Hemera en 1x filament jam welke door de rol kwam die opeens wat dikker was als verwacht. Ook mijn zelfgemaakte LPT connector voor de hotend power/stepper etc werkt als een zonnetje.

Komende week maar eens gaan spelen met Flex filament, daar heb ik alweer even een rol van liggen en nog niet aan toegekomen. Op dit moment print ik het belangrijkste van de week, een behuizing voor een diy XXL 4x noctua 20cm fan om de zomer door te komen zonder herrie :P.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-03 15:15
Werkt er iemand met Octoprint in docker en met een usb camera?

Bing

• Daniel.
Ik zit mij even snel af te vragen wat dit kan zijn. Het heeft niets met de resolutie te maken en het lijkt mij ook niet iets met extrusion, maar wat is het dan.

De andere kant is wel glad en beide binnenzijdes zijn ook glad het is specifiek die ene zijde.
In de gcode zie ik ook niet iets geks aan de zijde gebeuren. Dit is het model https://www.thingiverse.com/thing:4351373

[Voor 5% gewijzigd door Daniel. op 04-08-2022 11:59]

• Sebazzz
In je gcode visualisatie, waar gaat de printer naar de volgende layer komt dat overeen met deze blobs? Is het filament zelf in goede conditie?

• Hardy8
Sebazzz schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:33:
In je gcode visualisatie, waar gaat de printer naar de volgende layer komt dat overeen met deze blobs? Is het filament zelf in goede conditie?
Misschien minder goede koeling aan die zijde? Waardoor het filament langer zacht blijft.
Een geniaal stukje trollen met 3D printers:

[Video: https://yewtu.be/watch?v=WEkUprPUGM0]

© ocf81 1981-infinity

• Daniel.
Sebazzz schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:33:
Lijkt met stringing te maken te hebben dat die met een movement over het punt beweegd. Specifiek op die plek. Was ook bezig om nog alles te tunen. Heb de hotend vervangen en direct gemount op de Linear Rails. Ben van de ProperPrinting Quick Release. De Quick Release begon wat losser te zitten waardoor de prints heel lelijk waren. Had toen wel een DD. Ben nu weer teruggegaan naar Bowden, wil veel sneller gaan printen en met DD lukt dat niet helemaal.

• citruspers
Daniel. schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:58:
Ik zit mij even snel af te vragen wat dit kan zijn. Het heeft niets met de resolutie te maken en het lijkt mij ook niet iets met extrusion, maar wat is het dan.
[Afbeelding][Afbeelding]

De andere kant is wel glad en beide binnenzijdes zijn ook glad het is specifiek die ene zijde.
In de gcode zie ik ook niet iets geks aan de zijde gebeuren. Dit is het model https://www.thingiverse.com/thing:4351373
Dit herken ik wel van ABS, volgens mij als ik te weinig koeling(stijd) heb, of 2 objecten te dicht op elkaar.

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:44
Heeft er iemand ervaring met de Anycubic Kobra? Ik zoek een 3d printer voor het printen van abs / nylon / ptu. Ik wil er maximaal 300 euro aan uitgeven.
cverkooyen schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 18:22:
Heeft er iemand ervaring met de Anycubic Kobra? Ik zoek een 3d printer voor het printen van abs / nylon / ptu. Ik wil er maximaal 300 euro aan uitgeven.
Ik ben wel benieuwd hoe je op de Kobra terecht komt. Het lijkt me een Ender 3 kloon. Wat zijn de bijzonderheden precies?

Een Ender 3 (of een kloon) met een tentje zou binnen je budget moeten passen. (misschien net iets duurder dan €300, maar zeker niet meer dan €350)

[Voor 16% gewijzigd door ocf81 op 08-08-2022 18:31]

© ocf81 1981-infinity

• citruspers
ocf81 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 18:28:
[...]

Ik ben wel benieuwd hoe je op de Kobra terecht komt. Het lijkt me een Ender 3 kloon. Wat zijn de bijzonderheden precies?

Een Ender 3 (of een kloon) met een tentje zou binnen je budget moeten passen. (misschien net iets duurder dan €300, maar zeker niet meer dan €350)
Ender heeft geen all-metal hotend toch? Dat is niet zo handig met ABS (~250c) en Nylon (240-270c). De bowden extruder zal ook niet helpen bij de meeste TPU's.

Aan de andere kant denk ik dat een budget van 300 euro hem uberhaupt niet gaat worden voor nylon. Een goede droger (50-100 euro) is daarvoor eigenlijk wel essentieel, en een kilo materiaal kost je ook al gauw 60-100 euro ben ik bang. Ik weet niet of je zo hard moet bezuinigen op de printer terwijl een gefaalde print je zo veel aan materiaal kost.

citruspers schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 18:48:
[...]

Ender heeft geen all-metal hotend toch? Dat is niet zo handig met ABS (~250c) en Nylon (240-270c). De bowden extruder zal ook niet helpen bij de meeste TPU's.
Dat wwas ik even vergeten. Dat is inderdaad weer een extra upgrade. (die je sowieso zou moeten doen denk ik, maar dat terzijde)
citruspers schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 18:48:
[...]
Aan de andere kant denk ik dat een budget van 300 euro hem uberhaupt niet gaat worden voor nylon. Een goede droger (50-100 euro) is daarvoor eigenlijk wel essentieel, en een kilo materiaal kost je ook al gauw 60-100 euro ben ik bang. Ik weet niet of je zo hard moet bezuinigen op de printer terwijl een gefaalde print je zo veel aan materiaal kost.
Je hebt helemaal gelijk dat het zonde is van het materiaal om er een te goedkope printer tegen aan te gooien, maar op zich kan een bedswinger met een all metal hotend en een tentje voldoende zijn.

© ocf81 1981-infinity

• cverkooyen
ocf81 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 18:28:
[...]

Vanwege direct Drive, auto bed leveling en een PEI plaat. Dat lijken me fijne features. Wat bedoel je met een tentje?

Ik wil vooral hardere kunststoffen gaan printen omdat het tools zijn voor tafelzaag etc. Daarom zou ik graag abs willen kunnen printen, nylon is misschien wat overbodig.

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-03 08:38
Abs is helemaal niet zo hard toch? Nylon al helemaal niet.

[Voor 26% gewijzigd door haarbal op 08-08-2022 19:23]

Mechwarrior Online: Flapdrol

cverkooyen schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 19:20:
[...]

Vanwege direct Drive, auto bed leveling en een PEI plaat. Dat lijken me fijne features. Wat bedoel je met een tentje?

Ik wil vooral hardere kunststoffen gaan printen omdat het tools zijn voor tafelzaag etc. Daarom zou ik graag abs willen kunnen printen, nylon is misschien wat overbodig.
zoiets: https://www.creality3doff...arge-3d-printer-enclosure

© ocf81 1981-infinity

• cverkooyen
Abs is het materiaal van Lego dus lijkt me wel? Het is sowieso sterker dan pla.

Ik zoek ook een printer die out of the box al goed is, ik heb geen behoefte aan heel veel extra upgrades te moeten gaan doen =)

• haarbal
cverkooyen schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 19:24:
Nee, het is taaier en hittebestendig, maar niet sterker.

cverkooyen schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 19:24:

Ik zoek ook een printer die out of the box al goed is, ik heb geen behoefte aan heel veel extra upgrades te moeten gaan doen =)
Er zijn een aantal waarden die de materiaaleigenschappen bepalen: Hardheid (indeuking bij bepaalde druk), stijfheid, en breukdruk. (druk waarop het materiaal breekt, belangrijk voor sterkte bij val)
Daarnaast is er nog de glastransitietemperatuur en smeltpunt.

ABS niet per se hard of erg stijf.

© ocf81 1981-infinity

• cverkooyen
haarbal schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 19:30:
[...]

Nee, het is taaier en hittebestendig, maar niet sterker.
Ah, dan had ik het verkeerd, thnx.

Als je de anycubic features ziet ten opzichte van de ender. Zou je dan voor de ender kiezen? Hoeveel upgrades zouden er dan minimaal nodig zijn om een goede budget printer te hebben?

• haarbal
cverkooyen schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 19:40:
[...]

Ah, dan had ik het verkeerd, thnx.

Als je de anycubic features ziet ten opzichte van de ender. Zou je dan voor de ender kiezen? Hoeveel upgrades zouden er dan minimaal nodig zijn om een goede budget printer te hebben?
Ik ben geen fan van bowden, dus als ik moest kiezen werd het die kobra. Bed leveling is handig als het goed werkt maar niet echt nodig bij printers van dat formaat.

• cverkooyen
haarbal schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 19:51:
[...]

Ik ben geen fan van bowden, dus als ik moest kiezen werd het die kobra. Bed leveling is handig als het goed werkt maar niet echt nodig bij printers van dat formaat.
En zou de ender 3 V2 + de direct drive add on https://www.creality3doff...sca_ref=939706.O1T98IZ3NG
dan een betere optie zijn?

• citruspers
cverkooyen schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 20:06:
[...]

En zou de ender 3 V2 + de direct drive add on https://www.creality3doff...sca_ref=939706.O1T98IZ3NG
Het is niet onmogelijk om TPU met een bowden setup te printen, maar direct drive vergroot je kans wel aanzienlijk. Vergelijk het een beetje met natte spaghetti door een rietje duwen :)

Wat betreft ABS, Polycarbonaat (blend) en Nylon weet ik niet of het je helemaal duidelijk is, maar daar heb je een enclosure om je printer voor nodig, om de omgevingstemperatuur warm genoeg te houden zodat je materiaal niet krom gaat trekken. Dat kan met een tentje, een kartonnen doos of, idealiter, vaste panelen om je printer heen, met de electronica zo veel mogelijk daar buiten.

Wat misschien een goed alternatief voor je is (en je zoektocht naar een printer iets makkelijker maakt) is copolyester (net als PETG) met koolstoffezels. Dat begint pas te vervormen bij zo'n 80 graden en is door de toevoeging van koolstofvezels een stuk stijver dan regulier PETG. En het allermooiste: je hebt in principe geen enclosure nodig om het te printen (maar wel een all-metal hotend en bij voorkeur een gehard stalen nozzle). Helaas wel aan de prijs: https://colorfabb.com/nl/xt-cf20

Dit is trouwens even aangenomen dat je stijve, stevige tools wil die niet zo 1-2-3 vervormen door hitte.
Misschien dat het een goed idee is om iets verder terug naar het begin te gaan, namelijk wat je precies nodig hebt en wil maken, om daar vervolgens een materiaal bij te zoeken

[Voor 5% gewijzigd door citruspers op 08-08-2022 21:04]

• haarbal
Ik zou pla x3, htpla (of vergelijkbaar product onder andere naam) of petg zonder vezels nemen.

Die vezels zijn goed tegen warping maar prikken in je huid en je moet naast de nozzle ook zeker weten dat je hobb gears hard genoeg zijn.

cverkooyen schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 20:06:
[...]

Ik weet het niet. Het een is een Ender 3 met een upgrade, de ander is een Ender 3 kloon met alle upgrades die je wil. Ik kende de Kobra nog niet, maar het lijken mij op het oog gelijkwaardige machines.

© ocf81 1981-infinity

• bartvb
Ik heb voor een vergelijkbare keuze gestaan, kwam in eerste instantie ook uit op de Anycubic Kobra. Ziet er goed uit, direct drive, ABL, redelijk goed wat betreft quality control, geen/weinig upgrades nodig. Besteld maar ook weer teruggestuurd omdat op het moederbord een HC32F460 processor zit in plaats van een STM32 F1. Daardoor kan je er zelf geen Marlin voor bouwen en zit je vast aan de firmware die Anycubic meelevert. Nog vervelender is dat Klipper hierdoor ook geen optie is. Anycubic belooft al maanden dat ze de Marlin source code beschikbaar maakt (zoals ze moeten volgens GPL) maar dat is nog steeds niet gebeurt.

Als je dat firmware probleem geen punt vindt dan is het een prima printer.

Ben zelf voor een Fokoos Odin-5 F3 gegaan, zeker met de aanbiedingen op Amazon erg betaalbaar (nu met €90 euro voucher). Heeft out of the box geen ABL maar als je een build plat hebt die niet kromgetrokken is dan heb je dat ook niet nodig. Eventueel kan je er zelf ABL op maken voor 20 euro oid, daar is zelfs al het e.e.a. voor voorbereid door Fokoos. Groot voordeel van de Fokoos is dat hij erg degelijk in elkaar zit, direct drive heeft, kan behoorlijk snel, erg behulpzame community en geweldige aftersales (in tegenstelling tot veel andere Chinese i3-klonen). Standaard met een PTFE tube in de extruder, maar ombouwen naar all-metal is bijzonder eenvoudig en goedkoop.

Enige voordeel van een Creality Ender is dat de Enders een enorme community hebben en daardoor ook veel upgrades en after market onderdelen. Aan de andere kant passen de meeste Ender mods ook op andere i3-klonen. Voordeel van de klonen is dat een aantal een betere quality control hebben dan Creality, ze zijn goedkoper en hebben minder van die mods/upgrades nodig. De Creality S1 is een leuke machine, maar veel te duur voor wat je krijgt IMO. Belangrijkste punt voor mij om niet voor Creality te gaan is dat ze betalen, of hebben betaald, voor positieve reviews.

[Voor 3% gewijzigd door bartvb op 09-08-2022 11:20]

• cverkooyen
En wat is jullie mening over de Artillery Genius Pro? Deze heeft een dubbel aangedreven z as en ook een direct drive. Reviews kijken ook positief

• Daniel.
Daniel. schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:58:
[Afbeelding][Afbeelding]

Lijkt een over extrusion probleem te zijn geweest. Bedankt voor het meedenken in ieder geval.

• bartvb
cverkooyen schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 13:20:
En wat is jullie mening over de Artillery Genius Pro? Deze heeft een dubbel aangedreven z as en ook een direct drive. Reviews kijken ook positief
Zelf geen ervaring mee maar wat ik ervan begreep is de Artillery Genius een erg prima printer en is de 'Pro' opvolger een stuk minder aan te raden. Relatief duur, de bed probe gaat erg vaak stuk en ik dacht dat die printer ook een glazen bed heeft dat niet (makkelijk) te verwijderen is.

• jurianv
  • Laatst online: 10:56
bartvb schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:22:
Ik heb voor een vergelijkbare keuze gestaan, kwam in eerste instantie ook uit op de Anycubic Kobra. Ziet er goed uit, direct drive, ABL, redelijk goed wat betreft quality control, geen/weinig upgrades nodig. Besteld maar ook weer teruggestuurd omdat op het moederbord een HC32F460 processor zit in plaats van een STM32 F1. Daardoor kan je er zelf geen Marlin voor bouwen en zit je vast aan de firmware die Anycubic meelevert. Nog vervelender is dat Klipper hierdoor ook geen optie is. Anycubic belooft al maanden dat ze de Marlin source code beschikbaar maakt (zoals ze moeten volgens GPL) maar dat is nog steeds niet gebeurt.

Als je dat firmware probleem geen punt vindt dan is het een prima printer.

Ben zelf voor een Fokoos Odin-5 F3 gegaan, zeker met de aanbiedingen op Amazon erg betaalbaar (nu met €90 euro voucher). Heeft out of the box geen ABL maar als je een build plat hebt die niet kromgetrokken is dan heb je dat ook niet nodig. Eventueel kan je er zelf ABL op maken voor 20 euro oid, daar is zelfs al het e.e.a. voor voorbereid door Fokoos. Groot voordeel van de Fokoos is dat hij erg degelijk in elkaar zit, direct drive heeft, kan behoorlijk snel, erg behulpzame community en geweldige aftersales (in tegenstelling tot veel andere Chinese i3-klonen). Standaard met een PTFE tube in de extruder, maar ombouwen naar all-metal is bijzonder eenvoudig en goedkoop.

Enige voordeel van een Creality Ender is dat de Enders een enorme community hebben en daardoor ook veel upgrades en after market onderdelen. Aan de andere kant passen de meeste Ender mods ook op andere i3-klonen. Voordeel van de klonen is dat een aantal een betere quality control hebben dan Creality, ze zijn goedkoper en hebben minder van die mods/upgrades nodig. De Creality S1 is een leuke machine, maar veel te duur voor wat je krijgt IMO. Belangrijkste punt voor mij om niet voor Creality te gaan is dat ze betalen, of hebben betaald, voor positieve reviews.
Heel erg interessant om jouw stuk te lezen. Ik ben in dezelfde markt voor een 3D-printer en twijfel tussen de Prusa Mini+, de Ender 3 S1, Anycubic Kobra en de FOKOOS Odin-5 F3. Zou je iets kunnen zeggen over de printsnelheid die FOKOOS claimt (300 mm/s) te halen?

• bartvb
Fokoos heeft het over 300 mm/s bij de Odin Smart die nu op Kickstarter staat. Maar dat zijn Chinese millimeters per seconde voor zover ik in kan schatten. Nog steeds een bedslinger, nog steeds dezelfde v-slot rollers, nog steeds Marlin. Wel betere stepper drivers en een ander mainboard maar dat zal niet heel veel verschil maken. Wat ik er tot nu toe van heb gezien (heb ingetekend op een Odin Smart) is dat de Smart ongeveer even snel is als de Odin-5 maar out of the box heeft de Smart betere settings. De gemiddelde i3-kloon komt met nogal heeeeeel erg conservatief ingestelde settings in zowel firmware (max speed, max acceleration) als slicer profile (max speed). Bij de Smart lijkt dat allemaal opgekrikt wat ook prima kan. Printen met 50mm/seconde is met PLA echt niet nodig en zonde van je tijd.

Als ik jou was zou ik voor de Odin-5 gaan en daar voor een paar euro een BL/3D/CR-touch bij bestellen als je perse auto bed leveling wil. Maar ABL is wat mij betreft overrated. Ik heb hier een BL-touch liggen maar die nog steeds niet op m'n Odin-5 gezet, als hij eenmaal goed is ingesteld (en je zorgt dat alles netjes haaks op elkaar staat) dan gaat het gewoon goed met die eerste laag en alles daarna.

• JoostvWillegen
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-03 21:18
jurianv schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:56:
[...]

Heel erg interessant om jouw stuk te lezen. Ik ben in dezelfde markt voor een 3D-printer en twijfel tussen de Prusa Mini+, de Ender 3 S1, Anycubic Kobra en de FOKOOS Odin-5 F3. Zou je iets kunnen zeggen over de printsnelheid die FOKOOS claimt (300 mm/s) te halen?
Persoonlijk; als je twijfelt tussen de deze 3 en met de 180 mm versie van Prusa al je objecten kan printen zou ik daar altijd voor gaan. Je voorkomt (naar mijn mening) er een hele hoop gezeur mee :)

| 3D printing | Prusa | Formlabs | Modix

• bartvb
Ligt aan je doel natuurlijk. Als je productie wil draaien en zo min mogelijk gedoe wil; helemaal eens. Als je het leuk vindt om de printer aan te passen en te experimenteren met dat apparaat dan zeker niet. De Prusa is kwalitatief erg goed en geweldige after sales e.d. maar daar betaal je dan ook dik voor. Voor dat geld koop je twee i3-klonen die (als ze werken) meer kunnen dan de Prusa.
Prusa printers blijven gewoon 3D printers, met al hun nukken en problemen. Het grote voordeel van Prusa is dat ze een heel goede support hebben. Ze zijn zeer behulpzaam en antwoorden redelijk vlot. Toen de IR-sensor van mijn CW1S stuk bleek had ik, na een paar mails om de probleemanalyse te doen, een week later een nieuwe.

© ocf81 1981-infinity

• wphafido0w
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-03 17:10
Heeft er iemand ervaring met de print if forward programma van voron? Ik heb onlangs een voron 2.4 kit besteld als nieuw hobby project (en omdat ik mijn ender 3 zat ben). Er staat dat het 100euro + shipping kost maar het kan dus zo zijn dat er iemand uit Zweden ofzo de geprinte onderdelen opstuurt waardoor shipping behoorlijk duur zal zijn.

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

Bartske

Valar Morghulis

wphafido0w schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:43:
Heeft er iemand ervaring met de print if forward programma van voron? Ik heb onlangs een voron 2.4 kit besteld als nieuw hobby project (en omdat ik mijn ender 3 zat ben). Er staat dat het 100euro + shipping kost maar het kan dus zo zijn dat er iemand uit Zweden ofzo de geprinte onderdelen opstuurt waardoor shipping behoorlijk duur zal zijn.
Waarom niet zelf printen als je al een ender 3 hebt?

"A tale is never so good that ale won't make it better."

• wphafido0w
Bartske schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:00:
[...]

Waarom niet zelf printen als je al een ender 3 hebt?
Wil op het moment niet met ABS printen vanwege de locatie van de printer en kan het ook niet echt verplaatsen.

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

Bartske

Valar Morghulis

wphafido0w schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:11:
[...]

Wil op het moment niet met ABS printen vanwege de locatie van de printer en kan het ook niet echt verplaatsen.
Ik heb op etsy ook wel veel kits zien staan, dan ben je iig zeker van de totale kosten

"A tale is never so good that ale won't make it better."

• mphilipp
Er zijn ook wel mensen in Nederland die een 3D print service hebben. Die gast waar ik mijn Ender 5 van kocht bijvoorbeeld heeft zelf een paar Vorons gebouwd en weet dus precies hoe de onderdelen geprint moeten worden. Print it forward kan goedkoop zijn, maar duurt lang.

• citruspers
Als je naar de Voron Discord gaat, en dan het NL/BE kanaal (Windmills, Waffles) vind je in de pins een link naar de NL/BE DIY 3D print discord, daar zitten genoeg mensen die ook (unofficial) PIFs doen.

• wphafido0w
Bartske schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:24:
[...]

Ik heb op etsy ook wel veel kits zien staan, dan ben je iig zeker van de totale kosten
citruspers schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 14:03:
[...]

Als je naar de Voron Discord gaat, en dan het NL/BE kanaal (Windmills, Waffles) vind je in de pins een link naar de NL/BE DIY 3D print discord, daar zitten genoeg mensen die ook (unofficial) PIFs doen.
Bedankt, ik zal eens kijken naar etsy en op discord.

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-03 08:17
@ocf81 je hebt nylon filament voor 39 euro de kilo bijTinytronics.1 Dat is niet zo gek duur.
Maar nylon is mijn weten vooral slijtvast. Ik hoorde mensen klagen dat voron-onderdelen van nylon met vezel snel vervormen vanwege "creep".
Zelf begin ik er niet aan vanwege vochtgevoeligheid.

• citruspers
sympa schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 18:41:
@ocf81 je hebt nylon filament voor 39 euro de kilo bijTinytronics.1 Dat is niet zo gek duur.
Ik hoorde mensen klagen dat voron-onderdelen van nylon met vezel snel vervormen vanwege "creep".
Mijn Voron hotend mount en fan ducts heb ik uit PACF geprint, doen het al meer dan een jaar dikke prima :)

N = 1 natuurlijk, maar ik heb er in ieder geval geen last van.

sympa schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 18:41:
Maar nylon is mijn weten vooral slijtvast. Ik hoorde mensen klagen dat voron-onderdelen van nylon met vezel snel vervormen vanwege "creep".
Zelf begin ik er niet aan vanwege vochtgevoeligheid.
Nylon staat nog op mij to-do lijstje. Het heeft zo zijn toepassingen. Vooral in toepassingen waar iets tegen een stootje moet kunnen.

© ocf81 1981-infinity

• Sebazzz
Heeft er iemand ervaring met de print if forward programma van voron?
Duckleberry biedt ook printed parts van Vorons aan. Ik kan niet inschatten of dat een goede prijs is.

• mphilipp
Die meneer waar ik mijn Ender 5 heb gekocht heeft Jeffrey Heeren uit St.Willebrord. Hij is te vinden op Facebook als https://www.facebook.com/3djeffprints
Hij biedt niet standaard Voron onderdelen aan, maar hij heeft er wel 2 gebouwd, dus hij weet hoe het werkt. Je zou het altijd even kunnen proberen.

• fjskmdl2
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Ik was oorspronkelijk van plan om een kingroon kp3s te kopen als eerste beginner printer.
Deze wordt voornamellijk gebruikt om zaken ivm simracing te printen (wheel holder, windsim fan tunnel, ...)

De KP3S lijkt erg goede reviews te hebben (lineair rails, direct drive, goede prijs, mogelijkheid om klipper te installeren voor snellere prints ...), het enige waaraan ik twijfel is het beperkte build volume van 180x180. Vandaar heb ik de aanschaf nog niet gedaan.

Nu vroeg ik mij af of er een gelijkaardige printer is zoals de KP3S maar met een groter build volume voor een redelijke prijs? (de k3ps kan ik voor 179USD kopen). Budget is aanpasbaar indien het echt een meerwaarde is
fjskmdl2 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:39:
Ik was oorspronkelijk van plan om een kingroon kp3s te kopen als eerste beginner printer.
Deze wordt voornamellijk gebruikt om zaken ivm simracing te printen (wheel holder, windsim fan tunnel, ...)

De KP3S lijkt erg goede reviews te hebben (lineair rails, direct drive, goede prijs, mogelijkheid om klipper te installeren voor snellere prints ...), het enige waaraan ik twijfel is het beperkte build volume van 180x180. Vandaar heb ik de aanschaf nog niet gedaan.

Nu vroeg ik mij af of er een gelijkaardige printer is zoals de KP3S maar met een groter build volume voor een redelijke prijs? (de k3ps kan ik voor 179USD kopen). Budget is aanpasbaar indien het echt een meerwaarde is
Ik zou voor een printer gaan met een iets groter bed, zodat je ook een stuurwiel o.i.d. in één keer kan printen. (ja, dat ga je op een gegeven moment willen. De blowertjes etc zijn slechts een gateway drug) 18x18 is daar te klein voor.

Maar als je echt zeker weet dat je 18x18 groot genoeg vindt, dan heeft de KP3S heeft wel de juiste hardware. Echter, als er iets stuk gaat is een Kingroon gewoon een Chinees product met de bekende ondersteuning die daarmee gepaard gaat. Als je dat oké vindt moet je de KP3S kopen. Een Prusa mini is een aanrader als je liever wel ondersteuning wil in het geval van problemen.

© ocf81 1981-infinity

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-03 23:10
bartvb schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:22:

Ben zelf voor een Fokoos Odin-5 F3 gegaan, zeker met de aanbiedingen op Amazon erg betaalbaar (nu met €90 euro voucher). Heeft out of the box geen ABL maar als je een build plat hebt die niet kromgetrokken is dan heb je dat ook niet nodig.
Ziet er uit als een intressante 2e printer. Was dit jouw eerste printer of kan je het ergens mee vergelijken? Zat zelf te denken om de Anycubic Viper er naast te zetten, maar die kortingsvoucher maakt deze wel erg aantrekkelijk en idd ABL is niet een must. De Tevo tornado die ik heb staan kan ik maanden gebruiken zonder iets bij te stellen).

Heb jij de gele kap er af gehaald vanwege het geluid en moest je ook je fan veel lager zetten om betere prints te krijgen? (zag ik in een review). En is er ondertussen een Cura profiel?

• bartvb
@Beakzz Is mijn eerste printer, naar mijn idee erg geschikt als (budget) printer voor beginners. Doos open maken, wat beschermingsfolie verwijderen, 4 schroeven vastdraaien en je kan aan de slag.

Gele kap heb ik verwijderd omdat deze zorgde voor meer geluid van de parts fan, minder gewicht (verwaarloosbaar), makkelijker overal bij en die hele kap is op zich vrij nutteloos :)

Hier is de parts fan behoorlijk stil (itt in verschillende reviews), heb ook geen problemen gehad met filament dat 'wegwaait' als die op 100% staat. Heb wel wat problemen met curling wat ik nog probeer op te lossen. Dit dus:

Cura profiel is er, maar zo'n profiel stelt niet heel veel voor. Vooral wat afmetingen en start/end G-code (wat voor vrijwel alle bedslingers hetzelfde is).

Op dit moment bezig met het vervangen van de PTFE heatbreak door een all metal variant, dat is nog geen groot succes. Net de verkeerde maat besteld ofzo. Dat ding vervangen is ook gedoe, werkt het beste als de heaterblock op 200 graden staat maar dan kan je niets meer vastpakken :+

• PjotrStroganov
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:17
Ik ben door een paar mensen op de hoogte gesteld van het feit dat de site Voxel3d een design van mij verkoopt zonder vermelding van mijn naam. Ik ben zelf een beetje slordig geweest door het ontwerp op thingiverse onder Creative Commons - Attribution - Non-Commercial license te uploaden en op printables onder Creative Commons Attribution. Nu vind ik het op zich niet erg dat iemand mijn ontwerp gebruikt voor commerciële redenen. Ik heb concept zelf ook weer afgekeken van een ander design en er mijn eigen draai aan gegeven.

Echter, als ik verder kijk op de site zie ik dat ze prints verkopen waarbij de ontwerper wel wordt vermeld. Op zich netjes, maar ik zie dat ze meerdere items verkopen die geupload zijn onder een non commercial licence. Niet zo netjes. Ik ga zelf even een mailtje sturen met de heads up dat ze me iig even mogen vermelden met een linkje naar de oorspronkelijke site. Als ze dat fixen, is voor mij de zaak wel afgedaan. Ik ga de oorspronkelijke designers met een non commercial licence ook over op de hoogte stellen.

Ik vraag me echter wel af wat de mogelijkheden zijn voor mensen die er werk van willen maken en willen voorkomen dat hun design voor commerciële doeleinden wordt gebruikt. Is een creative commons licence iets waard als bijvoorbeeld gerechtelijke stappen worden ondernomen?

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

• mphilipp
PjotrStroganov schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 13:48:
Ik vraag me echter wel af wat de mogelijkheden zijn voor mensen die er werk van willen maken en willen voorkomen dat hun design voor commerciële doeleinden wordt gebruikt.
Als je advocaten rijk wilt maken is het een zinvolle exercitie.
Het is gewoon moeilijk op internet. Zodra je iets plaatst, heb je kans dat een ander ermee gaat lopen. Toen ik nog met fotografie bezig was, was er ook een collega die zijn foto van de Paus op eBay te koop zag staan als portret. In een vreselijke resolutie, want dat deed hij altijd met openbaar geplaatste foto's. Hij had een agent in de VS die er werk van zou maken, maar ik denk dat je niet verder komt als een dreigbrief ofzo. Echte rechtszaken voeren als het niet om tonnen gaat zou ik niet aan beginnen.

• Bloodhoundje
PjotrStroganov schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 13:48:
Ik ben door een paar mensen op de hoogte gesteld van het feit dat de site Voxel3d een design van mij verkoopt zonder vermelding van mijn naam. Ik ben zelf een beetje slordig geweest door het ontwerp op thingiverse onder Creative Commons - Attribution - Non-Commercial license te uploaden en op printables onder Creative Commons Attribution. Nu vind ik het op zich niet erg dat iemand mijn ontwerp gebruikt voor commerciële redenen. Ik heb concept zelf ook weer afgekeken van een ander design en er mijn eigen draai aan gegeven.

Echter, als ik verder kijk op de site zie ik dat ze prints verkopen waarbij de ontwerper wel wordt vermeld. Op zich netjes, maar ik zie dat ze meerdere items verkopen die geupload zijn onder een non commercial licence. Niet zo netjes. Ik ga zelf even een mailtje sturen met de heads up dat ze me iig even mogen vermelden met een linkje naar de oorspronkelijke site. Als ze dat fixen, is voor mij de zaak wel afgedaan. Ik ga de oorspronkelijke designers met een non commercial licence ook over op de hoogte stellen.

Ik vraag me echter wel af wat de mogelijkheden zijn voor mensen die er werk van willen maken en willen voorkomen dat hun design voor commerciële doeleinden wordt gebruikt. Is een creative commons licence iets waard als bijvoorbeeld gerechtelijke stappen worden ondernomen?
https://certificates.crea...4-license-enforceability/
met daarbij de info die jij vraagt: https://creativecommons.o...-and-someone-misuses-them
(If you wish to make uses that are not permitted by the license—for example, making a commercial use of an NC-licensed photo—the licensor may charge for those additional rights.)
If you violate the terms of the license, your rights to use the material will be automatically terminated, and you may be liable for copyright infringement.
Oftewel, dan kan je met goede gerechtelijke grond een aanklacht indienen en geld eisen ivm copyrightschending. Wel worden dit soort dingen meestal gewoon onderling opgelost zonder dat het tot een rechtzaak uitloopt :) .

• HLN
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-03 16:57
Zijn er hier mensen met ervaringen met de revo hotend? Lijkt mij wel een interessante eerste stap in het tweaken van m’n prusa. Lees alleen best wel wat verdeelde meningen. Hoop problemen blijkbaar…

• Voronwë
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-03 18:16
HLN schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 18:58:
Zijn er hier mensen met ervaringen met de revo hotend? Lijkt mij wel een interessante eerste stap in het tweaken van m’n prusa. Lees alleen best wel wat verdeelde meningen. Hoop problemen blijkbaar…
Ik stond 3 weken geleden voor hetzelfde dilema.Toch gekocht en ik vind hem heerlijk! Print zoals de V6 deed alleen het gedoe met het wisselen van nozzels is verleden tijd. Het is niet perse sneller dat wisselen, maar geen geklooi meer met hete nozzles, en tangen die je hotend beschadigen.

Ik wacht alleen nog op de geharde versie van de nozzels, maar ik print toch geen bijzondere materialen die last hebben van slijtage.

Around here, something radiates. (Counting Crows)

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:27
Ik ben van plan om mijn mini naar een smokistyle-bear te modden.
Ik heb een ruimte voor een Mk3 en vind de mini groot genoeg, maar wil graag iets stevigers.
Ben nu begonnen de onderdelen te printen. Het frame moet ik nog bestellen.

Iemand anders hier ervaring mee?

• Boullie

Boullie

Da Bulster

Voronwë schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 20:07:
[...]

Ik stond 3 weken geleden voor hetzelfde dilema.Toch gekocht en ik vind hem heerlijk! Print zoals de V6 deed alleen het gedoe met het wisselen van nozzels is verleden tijd. Het is niet perse sneller dat wisselen, maar geen geklooi meer met hete nozzles, en tangen die je hotend beschadigen.

Ik wacht alleen nog op de geharde versie van de nozzels, maar ik print toch geen bijzondere materialen die last hebben van slijtage.
Voor mij geldt eigenlijk precies hetzelfde. Wou de Prusa zo standaard mogelijk houden op wat cosmetische mods(licht, squadball mods) na. Heb de kit aangeschaft, geinstalleerd en getuned(z offset). Hierna kun je nozzles makkelijk wisselen zonder weer de offset te hoeven doen, ideaal. Ook het wisselen zonder tangen en torque wrenches is een verademing. Alleen even opletten dat je de filament eruit haalt voordat je gaat wisselen.
Zit ook nog te wachten op de obxidian nozzles. Die komen nog steeds Soon ;)

[Voor 4% gewijzigd door Boullie op 25-08-2022 07:59]

Boullie

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:27
Boullie schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 07:58:
[...]

Voor mij geldt eigenlijk precies hetzelfde. Wou de Prusa zo standaard mogelijk houden op wat cosmetische mods(licht, squadball mods) na. Heb de kit aangeschaft, geinstalleerd en getuned(z offset). Hierna kun je nozzles makkelijk wisselen zonder weer de offset te hoeven doen, ideaal. Ook het wisselen zonder tangen en torque wrenches is een verademing. Alleen even opletten dat je de filament eruit haalt voordat je gaat wisselen.
Zit ook nog te wachten op de obxidian nozzles. Die komen nog steeds Soon ;)
Ik heb een wolfraam nozzle en wissel eigenlijk alleen als ik een andere diameter wil gebruiken, maar dat gebeurd zelden.
Waarom wisselen jullie zo vaak van nozzle?

• Boullie

Boullie

Da Bulster

rinkel schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:14:
[...]
Wisselde hiervoor eigenlijk nooit van nozzle omdat het zoveel geklooi is/was.
Heb nu net voor het eerst een jetboat geprint met een 0.8 nozzle. Het scheelt aanzienlijk in de printtijd. Voor de toepassing maakt het niet zoveel uit dat de layerlines wat groter zijn. En zelfs dat valt nog mee.
Heb naast mijn Voron 2.4 ook gelijk op de Prusa een Revo gezet. Maakt het nog makkelijker om tussen printers nozzles te wisselen.
Nu nog 1,5 jaar sparen en dan wissel ik ze beide in voor een Prusa XL als de reviews een beetje goed zijn.

Boullie

• citruspers
rinkel schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:14:
[...]

Ik heb een wolfraam nozzle en wissel eigenlijk alleen als ik een andere diameter wil gebruiken, maar dat gebeurd zelden.
Eigenlijk hetzelfde als @Boullie, ik ben nu ook met een 0.8mm nozzle aan het printen. Zeker sinds Cura 5 geef je niet zo veel detail meer op als je een grotere nozzle gebruikt, maar het tijdsverschil tussen 2 of 4 walls neerleggen is wel echt een voordeel voor grotere prints.

Eigenlijk is flow nu mijn beperkende factor, met een 0.4mm nozzle kan ik zo op 200mm/s printen (met goede kwaliteit), maar met een 0.8mm gaat dat meer richting de 100mm/s.

• Boullie

Boullie

Da Bulster

citruspers schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:59:
[...]
Eigenlijk is flow nu mijn beperkende factor, met een 0.4mm nozzle kan ik zo op 200mm/s printen (met goede kwaliteit), maar met een 0.8mm gaat dat meer richting de 100mm/s.
Ze zijn bezig met een High flow. Dus dan kun je straks in 1x naar een high flow obxidian over, hopelijk.

Boullie

• citruspers
Boullie schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:15:
[...]

Ze zijn bezig met een High flow. Dus dan kun je straks in 1x naar een high flow obxidian over, hopelijk.
Ik zit nog met een plated copper nozzle, dus ik kan altijd nog een Bondtech CHT als tussenstap gebruiken. Of er gewoon een volcano nozzle indraaien :+

Pagina: 1 ... 24 ... 32 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee