Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 17:12

thijsco19

KTM 990 SMT

Wat vinden jullie van het YouTube kanaal 'Design Prototype Test'?

Wel eens wat filmpjes van hem gekeken en vaak waren dat goede technisch informatieve filmpjes.

Dus ik dacht dat zal wel hetzelfde zijn bij zijn video "Reacting to the Prusa XL Release Video".

Maar wat een achterlijke, idiote, bevooroordeelde, zielige en jaloerse maar ook af en toe goed kritische en technisch persoon.
hij begint zijn video mooi met de mededeling: "I want to make it perfectly clear that I have no vendetta or ill will to Prusa as a company or Joseph Prusa himself". Maar wat een bullshit, meerdere keren is hij zeer negatief over Prusa als bedrijf of tegen Joseph zelf.

Oke dat gezegd hebbende, als je tussen alle haat door luistert is het best een goede kritische video.

Hier aantal punten die hij aanhaalt:

- De tool changer, hij noemt het een antwoord op de E3D tool changer. Dit is EEN tool changer, 1 vd vele manieren en ontwerpen die op het internet staan. Geen reden om E3D te benoem.

- Draft shield / enclosure. Dit kan je inderdaad geen enclosure noemen. Zeer waarschijnlijk is dit ook de draft shield waar ze over praten.

- 3D printend frame delen. Eigenlijk ben ik volledig met hem eens dat op een printer van dit formaat (vorm en prijs) geen 3d geprinte frame delen horen, ondanks het feit dat 3d geprinte onderdelen zeker wel sterk en goed kunnen zijn. Op diverse foto's zijn duidelijke ge3dprinte onderdelen te vinden op plekken waar ik persoonlijk liever voor bijv. injection molded plastic had gekozen. Verder is het (nog?) niet bekend of alle plastic onderdelen ge3dprint zijn.

- Nozzle bed level touch off. Hij noemt het 'kinda a gimmick'.
Het gebruiken van de nozzle is 100% de meest accurate manier van het aftasten van het bed, met een zeer grote mits erbij: de nozzle moet wel schoon zijn. Op dat punt heeft hij soort van gelijk dat op een 3d printer het mogelijk gebruiksvriendelijker is om een aparte sensor te gebruiken. (niet accurater maar gebruiksvriendelijker ivm het schoonmaken)

Ook hier noemt hij dat Prusa Duet3d kopieert. Onzin, het is gewoon een algemene techniek die veel in de industrie gebruikt word. Als Prusa het idee gekopieerd heeft heeft Duet3d dat ook van weer iemand anders.

- Extruder. De cycloidal gearbox onderdelen lijken mij niet ge3dprint. Snelheid van de stepper is nog niks over te zeggen. Hij heeft gelijk dat het voor een stepper beter is als de snelheid lager ligt.
Een grotere drive gear zorgt voor een lagere RPM en dus, ondanks de 20:1 vertraging, hoeft de stepper minder snel te draaien.
Gewicht is inderdaad wel een dingetje. Een cycloidal gearbox is inderdaad over het algemeen zwaarder door het ontwerp.

En ja hoor, weer een beschuldiging dat Prusa het idee van de cycloidal gearbox extruder heeft gejat. En dat ze op het internet rond zoeken naar dingen die ze kunnen 'jatten' in plaats van dat ze zelf dingen verzinnen.
Wat een onzin.. (oke ik kan het natuurlijk niet controleren maar dit is gewoon onzin)
Een cycloidal gearbox is inderdaad niet nieuw, Prusa beweert dat ook niet. Ze gebruiken het gewoon in hun extruder zoals iedereen had kunnen doen. Is gewoon 1vd manieren om een vertraging toe te voegen en zoals ze zelf zeggen heeft deze (volgens hun) 0 speling.

Ook wel typisch dat hij gelijk gaat beweren dat de Bondtech LGX een beter extruder is zonder de extruder te kunnen testen. Dit zal uiteraard goed getest worden als de XL uit is. Ben benieuwd hoe goed de nextruder echt is.

En nu weer beschuldigd hij Prusa ervan een idee te hebben gestolen. In dit geval het gebruik van een grotere drive gear. Nou mister 'Design Prototype Test' dit is gewoon logisch. Hoe groter de drive gear des te meer contact er is en des te langzamer deze kan draaien voor de zelfde hoeveelheid filament (omtreksnelheid). Is gewoon mechanica 101.

- Quick change hotend. Is in samenwerking met E3D gemaakt. Omdat hij dat niet weet wilt hij gelijk Prusa weer beschuldigen dat ze het hebben gejat. Gelukkig komt het deze keer niet zo ver. Toch??

- Een thermistor in de heatbreak. Het voordeel moet zich nog bewijzen maar ik kan mij voorstellen dat het, zoals ze zeggen, zeker een voordeel kan zijn. Als de temperatuur daar een paar graden omhoog gaat en je printer kan dat zien en bepaalde parameters aanpassen kan er voorkomen worden dat het fout gaat.

- Swappable 32bit controle board. Dat is in eerste instantie voor de uitbereidingskaart voor de 5 extra extruders voor het tool change systeem. En wie weet wat er nog meer mogelijk is?? Zie geen reden om hier iets negatiefs over te zeggen. Kosten? Nah, paar cent extra voor de connector. En al zou het een paar euro zijn dat lijkt mij geen probleem.
Hij denkt gelijk negatief en weer valt hij Prusa aan met een hoop onzin.

- Prusa connect. En weer een hoop negatief gezeik over Prusa... Hij gaat deze keer geeneens in op Prusa Connect zelf. Lijkt mij in eerste instantie ontwikkeld vanwege hun eigen printfarm. Zeer handig dat zulk software goed geïntegreerd word in zowel de slicer als printer.

- Calibratie van de verschillende tool heads. Een erg mooi en goed systeem.
En heel typisch valt hij de hele video Prusa aan omdat ze volgens mij ideeën jatten van andere en nu wilt hij opeens dat Duet dit idee ook implementeert. Euh..... Duet mag dus wel ideeën jatten maar Prusa niet??? :')

En toen was ik maar gestopt met kijken.
Jammer dat hij niet altijd maar diep op het technische in gaat en alleen maar uit is om Prusa aan te vallen, zowel het bedrijf als Joseph zelf.

Ikzelf ben enthousiast over de XL heeft meerdere features die nog niet eerder vertoond zijn in de 3d wereld terwijl deze in de wereld van CNC metaalbewerking machines heel gewoon zijn. Zeker een next step om dit in een goed geprijsde consumenten printer te stoppen.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:58

Sebazzz

3dp

DPT was toch ook een racist of niet? Ik dacht dat hij ook enorme problemen had met Chinezen.

Dat gezegd hebbende, het moet zich allemaal nog wel bewijzen dus ik wacht rustig de reviews af. En leveling met een strain gauge kan behoorlijke nadelen hebben, in ieder geval hoe het op de CR-6 SE is geïmplementeerd.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmm, normaal heb ik nog wel enig begrip voor zijn gezeur over Prusa, maardeze video is wel redelijk over de schreef.

Een enorme racist is denk ik wat anders zorgen hebben voor economische gevolgen van het massaal schenden van intellectuele rechten. Ik denk dat DPT vooral in het laatste kamp.Zijn patent voor een bepaald model gesp voor rugzakken was ook massaal geript door chinezen. Hij is daarin wel redelijk kleinzerig, dat zeker.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 17:52
Toch prachtig wat mensen concluderen uit een video van een paar minuten. Ik ken de troll (blijkbaar?) die jullie aanhalen niet en lijkt me prima dat zo te houden. Ik hecht iets meer waarde aan de video van Joel van gisteren waar Prusa zelf de nodige dingen zegt die een aantal dingen uit het lange verhaal boven ontkracht en bevestigd.

Overigens zijn vele mensen kritisch ten opzichte van China, maar realiseer je wel dat meer dan de helft van je producten daar vandaan komen en we niet (meer) in staat zijn het zelf te maken...

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pixelmagic schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 23:29:
Toch prachtig wat mensen concluderen uit een video van een paar minuten. Ik ken de troll (blijkbaar?) die jullie aanhalen niet en lijkt me prima dat zo te houden. Ik hecht iets meer waarde aan de video van Joel van gisteren waar Prusa zelf de nodige dingen zegt die een aantal dingen uit het lange verhaal boven ontkracht en bevestigd.
Ik vind troll een groot woord. Meer iemand met een rancuneuze instelling die eens in aanvaring is gekomen met Prusa en daar nu jammer genoeg in blijft hangen.
Pixelmagic schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 23:29:
Overigens zijn vele mensen kritisch ten opzichte van China, maar realiseer je wel dat meer dan de helft van je producten daar vandaan komen en we niet (meer) in staat zijn het zelf te maken...
Wat wil je hier precies mee zeggen?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
ocf81 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 10:02:
[...]

Ik vind troll een groot woord. Meer iemand met een rancuneuze instelling die eens in aanvaring is gekomen met Prusa en daar nu jammer genoeg in blijft hangen.
Ok, misschien verkeerde woordkeus, maar vind het altijd jammer als mensen met een groter publiek blijven hangen in oud zeer, zoals ook bv die iPhone reparateur die Apple blijft bashen.
[...]

Wat wil je hier precies mee zeggen?
Reagerend op deze regel: Ik dacht dat hij ook enorme problemen had met Chinezen. Vele Amerikanen (en anderen) willen niets uit China kopen terwijl de lokale winkels gevuld liggen met spullen uit China die ze wél kopen "omdat ze alleen lokaal kopen".

Maar we gaan offtopic vrees ik, dat was niet mijn bedoeling.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pixelmagic schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 10:16:
[...]

Ok, misschien verkeerde woordkeus, maar vind het altijd jammer als mensen met een groter publiek blijven hangen in oud zeer, zoals ook bv die iPhone reparateur die Apple blijft bashen.
Tja, dat ligt eraan of ze continu slachtoffer blijven. Louis Rossman kan nog steeds geen onderdelen krijgen, dus in zijn geval is het wel terecht dat hij die beweging om het recht op repareren is gaan aanmoedigen. voor DPT is het wat minder terecht. Voor beiden geldt denk ik dat ik nog steeds wel enig respect heb voor hun mening over technische zaken. Het is een beetje alsof je zegt dat de muziek van Michael Jackson lelijk is omdat ie een pedo was. Het een en het ander zijn wat mij betreft wel uit elkaar te houden.
Pixelmagic schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 10:16:
[...]

Reagerend op deze regel: Ik dacht dat hij ook enorme problemen had met Chinezen. Vele Amerikanen (en anderen) willen niets uit China kopen terwijl de lokale winkels gevuld liggen met spullen uit China die ze wél kopen "omdat ze alleen lokaal kopen".

Maar we gaan offtopic vrees ik, dat was niet mijn bedoeling.
Hier valt wel het een en ander op af te dingen. Helaas is het inderdaad zo dat je niet altijd een keus hebt. Ik koop ook lokaal, maar ben me bewust van het feit dat dan alsnog veel uit China komt. Het zorgt er in ieder geval voor dat we nog een lokale supply chain hebben. Direct bij Chinese bedrijven kopen ontmantelt ook de optie om ooit weer niet Chinees te kopen. Ik probeer daarbij zo veel mogelijk westerse producten te kopen waar mogelijk, ook al kost dat meer. Ik denk ook dat het goed is mensen bewust te maken van de gevolgen van het niet-lokaal kopen voor de eigen portemonnee op de lange termijn. Je vernietigd namelijk je eigen economie door chinees te kopen.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20-09 19:15
hier een andere video over de Prusa XL

YouTube: Original Prusa XL in depth impressions

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In ieder geval met de nodige humor :) (y)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21:40
Hier nog één vanaf de Formnext, met ook een redelijk duidelijke uitleg.
YouTube: Prusa XL auf der Formnext vorgestellt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:42
Ik heb voor de enthousiastelingen en pre-orderers een Prusa XL topic aangemaakt. Hebben we wat te doen de komende 9 maanden... :+

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
thijsco19 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 21:01:
Wat vinden jullie van het YouTube kanaal 'Design Prototype Test'?
Ik ben al een tijdje gestopt om maar deze flapdrol te kijken. Ik denk dat ik niet de enige ben die niet meer tegen zijn gezeik over China en over de hele wereld die het op hem voorzien heeft. Ik dacht nog 'wat kan ie nou verprutsen aan een video over die XL'....nou, na 5 seconden wist ik al waar het heen ging. Ik ben er doorheen geskipt en op welk punt in de video je ook komt, het is in-en-in triest. Die man heeft hulp nodig. Het is echt heel ernstig gesteld met hem. Ik denk dat ie zijn medicatie niet meer neemt.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
mphilipp schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 21:08:
[...]
Ik ben al een tijdje gestopt om maar deze flapdrol te kijken.
Ik denk dat ie zijn medicatie niet meer neemt.
👍👍🤑

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:51
eeeeeen.... besteld! Een "Rat Rig V-Core 3" custom config.

Rat Rig V-Core 3 - Configurable kit [Estimated lead time: 8 weeks]
- 500mm x 500mm x 500mm
- BTT Octopus V1.1 + 6xTMC2209 drivers
- E3D Hemera Direct Kit (1.75mm / 24V) (already includes a pancake motor and hot-end)
- Printed parts set - PETG Bright Green
- Printed Parts: E3D Hemera mount
- 5x 48mm Nema 17 Stepper motors
- 6 x Nema 17 Cables (3 x 100cm, 3 x 200cm)
- 480mm x 480mm Heater Kit (1500W) - 220V (European voltage)
- FlexPlate Set - PEI 510 x 510 mm
- 24V 250watt Fanless Weho PSU
- 2 x Fan - 1x40mm Axial Brushless 24V DC + 1x50mm Blower type fan 24V DC
- BLTouch v3.1 - Genuine Antclabs Leveling Sensor
- 2x Endstop module with cable
- Rat Rig Spool Holder v2.0 Kit Green & Black
- V-Core 3 Enclosure Kit - 500mm (No panels or Printed Parts)
- V-Core 3 Enclosure - Printed Parts Set (Green PETG)

En een RPI 3B of 4 bestel ik zodra de printer eenmaal binnen is. Dan kan ik gaan bouwen en daarna Klipper gaan draaien. als laatste stap laat ik de side panels op maat snijden en moet de printer een plek krijgen in mijn kleine 37m² appartement :+ .

Dit wordt voor mij mijn grootste printerbuild. Mijn voorgaande build is een volledig gemodde CR-10 met een Trianglelabs Dragon hotend, BLtouch en draaiende op Marlin/Octoprint in een stalen geisoleerde patchkast welke ik extra diep gemaakt heb.

Liep al tijdje aan tegen de limitaties van zowel de printer, als de behuizing en het printformaat. Dus ben mega benieuwd hoe een CoreXY gaat bevallen in dit formaat :). En tevens ook heerlijk een nieuwe build uitdaging te hebben komend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Netjes hoor, mijn vcore 3 300x300 wordt hoop ik dit jaar nog geleverd :P Ik had gekeken om de panelen op maat te laten laseren/snijden maar dat is niet goedkoop. Heb jij toevallig een adresje?

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
pwillemske schreef op maandag 22 november 2021 @ 17:42:
Netjes hoor, mijn vcore 3 300x300 wordt hoop ik dit jaar nog geleverd :P Ik had gekeken om de panelen op maat te laten laseren/snijden maar dat is niet goedkoop. Heb jij toevallig een adresje?
Gooi hier eens een balletje op: https://www.kunststofshop...-bewerkingen/laseren/c-47

Deze shop is tot heden heel schappelijk met de prijzen geweest voor mij met 'rauwe' onbewerkte kunstofplaten. Ik vermoed dat laseren bij hen ook goed te doen moet zijn kwa prijs :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
@Bloodhoundje Het probleem is eigenlijk dat ik transparant grijs wil hebben, in 4mm dikte. Ik heb even vlug gekeken maar zie het er zo niet bij staan. In ieder geval bedankt voor de tip!

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
@pwillemske ah, ja smoked acryl is wel te krijgen maar alleen in 1mm in deze shop dacht ik. Snap de keuze wel want daar heb ik ook op gezocht, al is voor mij primair de noodzaak dat ik een goede heatchamber wil hebben, en dan is de kleur minder relevant :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Bloodhoundje schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:46:
eeeeeen.... besteld! Een "Rat Rig V-Core 3" custom config.

En een RPI 3B of 4 bestel ik zodra de printer eenmaal binnen is. Dan kan ik gaan bouwen en daarna Klipper gaan draaien. als laatste stap laat ik de side panels op maat snijden en moet de printer een plek krijgen in mijn kleine 37m² appartement :+ .
Die zou ik nu maar vast bestellen, voorraad is overal erg laag. Zero 2 w is nergens meer te krijgen bv

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bloodhoundje
Pixelmagic schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:04:
[...]

Die zou ik nu maar vast bestellen, voorraad is overal erg laag. Zero 2 w is nergens meer te krijgen bv
Yes daar ben ik idd van op de hoogte, ik heb al 2 3B's hier liggen (1 in huidige printer en 1 voor losse hobby projecten). Dus ik kan sowieso al uit te voeten, de 4 pik op op mijn gemak op als kleine upgrade :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Iemand ervaring met Sunlu Carbon Black PLA? Ziet er wel geinig uit, mooi mat zwart, maar het is erg broos. En het heeft de neiging de boel te verstoppen. Ik heb nu wéér een verstopping en deze keer kon ik niet door de boel lekker opstoken tot 240C en een beetje duwen de boel bevrijden, dus ik kan straks met een naaldje aan de gang (liever niet de hele zooi demonteren). Ben benieuwd of zoiets exemplarisch kan zijn of dat het gewoon rommel is. Ik heb met andere filamenten nooit last hiervan. Alleen met dat carbon spul loopt het niet lekker. Of moet je een andere nozzel hebben. Ik heb nu gewoon een standaard ding erin zitten dat kwam met de clone V6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09 10:53

Hoogie2004

Whohooooo

mphilipp schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:28:
Iemand ervaring met Sunlu Carbon Black PLA? Ziet er wel geinig uit, mooi mat zwart, maar het is erg broos. En het heeft de neiging de boel te verstoppen. Ik heb nu wéér een verstopping en deze keer kon ik niet door de boel lekker opstoken tot 240C en een beetje duwen de boel bevrijden, dus ik kan straks met een naaldje aan de gang (liever niet de hele zooi demonteren). Ben benieuwd of zoiets exemplarisch kan zijn of dat het gewoon rommel is. Ik heb met andere filamenten nooit last hiervan. Alleen met dat carbon spul loopt het niet lekker. Of moet je een andere nozzel hebben. Ik heb nu gewoon een standaard ding erin zitten dat kwam met de clone V6.
Ik moet het nog proberen, maar heb recent een rol gekocht. Ik had wel ergens gelezen dat je het beste nozzles van 0.5mm of groter moet gebruiken voor filament met een toevoeging (zoals carbon / wood / glitters / whatever). Ik weet niet wat jij gebruikt?

Als je last hebt van broosheid, misschien een keer drogen voor de zekerheid. Ik moet mijn verpakking nog openmaken, dus kan er nog niks over zeggen.

[ Voor 7% gewijzigd door Hoogie2004 op 23-11-2021 09:37 ]

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
Hoogie2004 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:32:
Ik moet het nog proberen, maar heb recent een rol gekocht. Ik had wel ergens gelezen dat je het beste nozzles van 0.5mm of groter moet gebruiken voor filament met een toevoeging (zoals carbon / wood / glitters / whatever). Ik weet niet wat jij gebruikt?
Standaard nozzle, 0.4 volgens mij. Wood doet het goed moet ik zeggen.
Als je last hebt van broosheid, misschien een keer drogen voor de zekerheid.
PLA heeft nauwelijks last van vocht. Thomas S heeft er laatst een video over gemaakt.

PLA neemt wel een beetje water op, en er is wel een effect, maar lang niet zo dramatisch als andere filamenten. Overigens kwam dit spul bros uit de verpakking. Het brak meteen al af toen ik het wilde losmaken uit dat gaatje waar de het altijd in steken op de spool. Op zich niet zo bijzonder, want dat gebeurt wel vaker. Als dat filament een maandje in zo'n kronkel zit, gaat het makkelijker stuk. Maar dit is best stijf spul.
Ik denk ook eerder dat het is afgebroken in de extruder, want ik kreeg 'm er behoorlijk recht afgesneden uit. Er zat geen bobbeltje op het einde.

[ Voor 3% gewijzigd door mphilipp op 23-11-2021 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voronwë
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 22:05
Matte PLA is vaak broos is mijn ervaring. Ik heb een rol van REAL die vrij breekbaar is en een recente rol gerecycled PLA van ReFlow die ook vrij broos aanvoelt.
Sowieso vind ik het printen met matte PLA lastiger dan 'gewoon' PLA. Het lijkt veel stroperiger en de layer adhesion is soms lastig goed te krijgen.

Around here, something radiates. (Counting Crows)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:35
Voronwë schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:09:
Matte PLA is vaak broos is mijn ervaring. Ik heb een rol van REAL die vrij breekbaar is en een recente rol gerecycled PLA van ReFlow die ook vrij broos aanvoelt.
Sowieso vind ik het printen met matte PLA lastiger dan 'gewoon' PLA. Het lijkt veel stroperiger en de layer adhesion is soms lastig goed te krijgen.
Ik heb het idee dat de PLA van Real puurder is. Die van mij van Real is ook heel broos maar die van eSun is een stuk steviger/flexibeler dan die van Real, niet dat het wat uit hoeft te maken maar je merkt het wel.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voronwë
Daniel. schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:16:
[...]
Ik heb het idee dat de PLA van Real puurder is. Die van mij van Real is ook heel broos maar die van eSun is een stuk steviger/flexibeler dan die van Real, niet dat het wat uit hoeft te maken maar je merkt het wel.
Ik heb het alleen over de matte PLA van REAL (Indigo Blue heb ik hier liggen). Ik heb meerdere PLA kleuren van REAL en die zijn minder breekbaar/broos dan de matte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Voronwë schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:09:
Ik heb precies één object succesvol kunnen printen en dat zag er op zich goed uit. De rest ging mis op (inderdaad) adhesion problemen en afbreken in de extruder. Dus ik ben geneigd die rol uit het raam te kiepen. Ik heb eerlijk gezegd geen zin in steeds nozzles wisselen. Misschien als ik ooit een Revo heb of mijn Prusa XL :+ Teveel gedoe imho...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Silk PLA is altijd erg zwak in mijn ervaring.

Dat gezegd hebbende, iemand nog mooie deals gezien voor filament :*) Ik zag dat RepRapWorld wel wat in de aanbieding had, maar dat was niet zo aantrekkelijk.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

Sebazzz schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:06:
Silk PLA is altijd erg zwak in mijn ervaring.

Dat gezegd hebbende, iemand nog mooie deals gezien voor filament :*) Ik zag dat RepRapWorld wel wat in de aanbieding had, maar dat was niet zo aantrekkelijk.
Het is geen mega korting, maar 15% op alles:
https://www.3dfilamentshop.nl/

Fiberlogy spul print wel heerlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, Black Friday, dat amerikanisme dat de laatste 10 jaar ook in Nederland aan het oprukken is. Ach ja, korting is korting. Net met 15% korting toch maar een paar Duet3 mini+ bordjes op de kop getikt bij RRW.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Ik wil wel een keer regenboog filament uitproberen, maar ik zie dat de meesten best wel lange stukken van één kleur hebben. 15 meter enzo, dus eigenlijk alleen maar voor grote prints geschikt. Zijn er merken die korte stukjes hebben van elke kleur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Misschien wil @Verwijderd wat voor je maken?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Hoogie2004 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:32:
[...]

Het is geen mega korting, maar 15% op alles:
https://www.3dfilamentshop.nl/

Fiberlogy spul print wel heerlijk :)
Wel duur spul eerlijk gezegd, zelfs met korting :X (Als je bedenkt dat het geen kilorollen zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voronwë
3DJake heeft ook een paar aanbiedingen.https://www.3djake.nl/deals

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:23
Bedankt voor de tip. Meteen wat PETG besteld.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

Sebazzz schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:48:
[...]

Wel duur spul eerlijk gezegd, zelfs met korting :X (Als je bedenkt dat het geen kilorollen zijn)
Yep, het is best wel prijzig idd. Maar ik ben er wel tevreden mee.
Eerlijk is eerlijk, ik ben inmiddels ook iets goedkopere rollen aan het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Even wat frustratie van me afschrijven: was laatst wat aan 't proberen, na maanden stilstand van m'n Anet A8. Man het simpele rechthoek wat 't moest worden leek wel een cracker :X

Wil toch 's kijken naar een printer die minder onderhoud/calibratie nodig heeft. Wordt er wel een beetje moe van, van deze NOT-plug-and-play printer *zucht*

Oja, 123-3d heeft ook wat deals, maar voor mij niet zo interessant: https://www.123-3d.nl/Black-Friday-p17312.html

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Scipionyx schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 19:27:
Wil toch 's kijken naar een printer die minder onderhoud/calibratie nodig heeft. Wordt er wel een beetje moe van, van deze NOT-plug-and-play printer *zucht*
Ik heb er geen ervaring mee, maar volgens mij is een poos geleden in dit topic de loftrompet gestoken over de 3DSteel Printers. Prusa i3 clones,maar met een superstijf frame en er is zo te zien customization mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Even wat frustratie van me afschrijven: was laatst wat aan 't proberen, na maanden stilstand van m'n Anet A8. Man het simpele rechthoek wat 't moest worden leek wel een cracker :X

In alle eerlijkheid, de Anet was in 2017 al een printer die te veel compromissen maakte in het ontwerp, en in de afgelopen jaren is de techniek keihard vooruit gegaan. Ik denk dat je zelf met een goedkope Ender al een flinke upgrade te pakken hebt.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is inderdaad een mooi frame, en ik ben inderdaad fan en gebruiker.

@Scipionyx Specifiek voor de Anet A8 is er ook een variant, de TATARA. (er is ook een versie voor de A6) Het beste kan je deze laten snijden bij een lokale toko. Er is ook een licht gewijzigde versie van Orballo. Deze versie is technisch gezien een goede uitvoering, maar helaas is de bedrijfsvoering van Orballo dramatisch. Weken wachten op een antwoord en levering duurt vaak maanden, zonder veel duidelijkheid over wanneer je het krijgt.

Zoals @citruspers aangeeft is de A8 echt een voorbeeld van de keuze voor kostenreductie boven kwaliteit. Je kan een ender 3 kopen, en dat zou inderdaad kunnen werken. Ik ben persoonlijk geen fan van het gebruik van wielen voor de geleiding. Er zijn te veel verhalen over moeite met afstellen en rappe slijtage als gevolg van slechte afstelling. Een ender is nog steeds een project op zich. Nu zal elke conversie dat in eerste instantie ook zijn, dus dat is effectief om het even.
Als je de printer weer werkend krijgt is een AM8 (in zekere zin ook een voorganger van de Ender 3, hij was er voor de ender 3) ook een mogelijkheid.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Nu online
ocf81 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:01:

Zoals @citruspers aangeeft is de A8 echt een voorbeeld van de keuze voor kostenreductie boven kwaliteit. Je kan een ender 3 kopen, en dat zou inderdaad kunnen werken. Ik ben persoonlijk geen fan van het gebruik van wielen voor de geleiding. Er zijn te veel verhalen over moeite met afstellen en rappe slijtage als gevolg van slechte afstelling. Een ender is nog steeds een project op zich. Nu zal elke conversie dat in eerste instantie ook zijn, dus dat is effectief om het even.
Als je de printer weer werkend krijgt is een AM8 (in zekere zin ook een voorganger van de Ender 3, hij was er voor de ender 3) ook een mogelijkheid.
De AM8 is een mogelijkheid, maar dan ben je waarschijnlijk wel zo'n 50 euro verder voor enkel de aluminiumprofielen en hardware, en heb je nog steeds de rest van de (imho niet geweldige) anet stock onderdelen. Een veiligere PSU (Meanwell) is een paar tientjes, een mosfet voor het bed een tientje, een nieuw mainboard zo rond de 3 tot 5 tientjes.....dan ben je volgens mij al voorbij de prijs van een nieuwe Ender V2?

Ik wil overigens niet je printer af te kraken @Scipionyx , maar ik wil je wel graag behoeden er meer in te investeren dan een nieuwe printer kost :)

[ Voor 5% gewijzigd door citruspers op 24-11-2021 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kan in princiepe beginnen met alleen de profielen om het recht te maken. De hoofdzwakte is het frame.
Ca. €150 (schatting: 50 profielen, 50 mobo, 20 filament, 20 hotend, 10 voor nieuwe lagers) voor een veilige AM8, ca. €200 voor een Ender 3. Het kan allebei. Ender is ook nog niet af voor die 200. In beide gevallen moet er ABL bij. Voor zowel AM8 als Ender3 geldt dat het een projectje is met vooral support van de community.

Ik zeg overigens ook niet dat een Ender 3 absoluut geen optie is, alleen dat het een optie is die niet mijn eerste keus zou zijn.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

Oja, 123-3d heeft ook wat deals, maar voor mij niet zo interessant: https://www.123-3d.nl/Black-Friday-p17312.html
Banggood heeft de Artillery Genius weer voor 200 euro vanuit een Europees warenhuis.

Die Prusa kloon is trouwens ook wel leuk.

Anders eens kijken naar een CoreXY? Kun je er waarschijnlijk weer een paar jaar tegenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey54
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-09 13:31

Als je echt een plug en play wilt, ga voor een prusa mini. Momenteel draait die van mij overuren :") Beste aankoop van 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Niet online
Iedereen bedankt voor de reacties.

@mphilipp en @ocf81, ziet er leuk uit. Maar niet mijn ding. Wil wat anders, richting CoreXY misschien

@citruspers, ja denk 't ook. Heb er wel leuke dingen mee geprint, maar je hebt zoveel werk aan het finetunen en onderhouden van dit ding.
Ik wil overigens niet je printer af te kraken @Scipionyx , maar ik wil je wel graag behoeden er meer in te investeren dan een nieuwe printer kost :)
Ben 10 jaar getrouwd, kan wat hebben ;)
Idd, wil er niet teveel geld in stoppen. Zit een mosfet bij, andere fans, wat kleine mods. Klaar. Nu kijken voor wat anders.

@sugarlevi01, jep, momenteel heeft CoreXY volledig mijn aandacht

@Joey54, de Prusa MK3 staat op m'n lijst qua budget haalbaarheid. De PrusaXL stond er ook op maar heb ik maar geschrapt :P

2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Scipionyx schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:43:
Iedereen bedankt voor de reacties.

@mphilipp en @ocf81, ziet er leuk uit. Maar niet mijn ding. Wil wat anders, richting CoreXY misschien

@citruspers, ja denk 't ook. Heb er wel leuke dingen mee geprint, maar je hebt zoveel werk aan het finetunen en onderhouden van dit ding.

[...]

Ben 10 jaar getrouwd, kan wat hebben ;)
Idd, wil er niet teveel geld in stoppen. Zit een mosfet bij, andere fans, wat kleine mods. Klaar. Nu kijken voor wat anders.

@Joey54, de Prusa MK3 staat op m'n lijst qua budget haalbaarheid. De PrusaXL stond er ook op maar heb ik maar geschrapt :P
Dat kan natuurlijk.Op zich kan je aardig ver komen met een stijver frame. Het was in jouw eerste post niet gelijk duidelijk wat je precies in gedachten had ;)

Als ik het goed begrijp moet het dus een capabele machine worden en mag het ca. €1500 kosten? Hoe veel wil je zelf doen? Ben je bereid de A8 op te kalfateren en dan zelf onderdelen te printen of wil je geen gedoe en alles nieuw kopen om een nieuwe printer in elkaar zetten?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online

Ja dat zijn leuke dingen. Ik wil een grotere printer. Maar eigenlijk geen ruimte voor. Alhoewel het verleidelijk blijft voor weinig een tronxy te halen en langzaam te upgraden richting voron.

Maar goed morgen komt de abs en asa van 3djake binnen om voor de voron 0.1 onderdelen te gaan printen. Die kan ik qua grootte nog wel ergens in een kast kwijt. Heb ik wat te doen deze tweede covid-winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
Zit alleen te twijfelen wat ik ga doen qua hotend.
Ender 3 heeft een dragon erop zetten. Of ik een tweede voor die kleine voron ga bestellen.
Of een simpele trianglelab of mellow E3D V6 op de ender ga zetten.

• citruspers
  • Nu online

Als de Prusa Mk3 binnen je budget valt en je wil graag CoreXY is de Voron V0.1 ook de moeite waard, mits je genoeg hebt aan een 120mm^2 bed. Als je groter wil kom je al gauw uit bij de Trident (minder populair, maar goedkoper), of de 2.4, maar dan ga je qua budget al gauw richting de 1500 euro aan het einde van de rit.

Dat gezegd hebbende, ik ben wel heel tevreden met de Voron. Ik kan een print starten en hoef in principe niet eens de eerste laag in de gaten te houden. 90% van de tijd gaat het gewoon goed, zelfs met moeilijkere materialen zoals ABS en Nylon.

• Melmer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 11:38
@sugarlevi01 Voor de Voron v0.1 Afterburner zijn er volgens mij drie keuzes:

- Dragon
- DragonFly BMO
- Mosquitto

Als je de v0 tool head (Bowden) neemt kan je idd wel een V6 nemen.

Ik heb de DragonFly BMO voor mijn v0.1 zojuist besteld bij 3djake voor 5 tientjes..

• Scipionyx
  • Niet online
ocf81 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 21:20:
[...]

Dat kan natuurlijk.Op zich kan je aardig ver komen met een stijver frame. Het was in jouw eerste post niet gelijk duidelijk wat je precies in gedachten had ;)
Eigenlijk wilde ik horen wat een mooi alternatief zou zijn voor m'n huidige printer. Kon wel wat duidelijker geformuleerd worden idd.
Dus niet dat ik nu al een budget in gedachten heb en al bereid ben om een nieuwe printer te kopen.
Als ik het goed begrijp moet het dus een capabele machine worden en mag het ca. €1500 kosten? Hoe veel wil je zelf doen? Ben je bereid de A8 op te kalfateren en dan zelf onderdelen te printen of wil je geen gedoe en alles nieuw kopen om een nieuwe printer in elkaar zetten?
Hoe kom je bij E1500? Dat vind ik wel heel veel voor een hobby apparaat. De helft max. Tenzij ik een of ander loterij win :P
Ik ga in ieder geval absoluut niet investeren in m'n huidige printer. Mocht het in de toekomst toch een of andere Ratrig of Voron of iets in die richting zijn dan wil ik 'm graag zelf bouwen. Uitgangspunt moet zijn dat het een betrouwbare printer wordt met een leuke bouwvolume (min 30cm).
citruspers schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:30:
[...]

Als de Prusa Mk3 binnen je budget valt en je wil graag CoreXY is de Voron V0.1 ook de moeite waard, mits je genoeg hebt aan een 120mm^2 bed. Als je groter wil kom je al gauw uit bij de Trident (minder populair, maar goedkoper), of de 2.4, maar dan ga je qua budget al gauw richting de 1500 euro aan het einde van de rit.
Nee, vind de 0.1 wel een erg klein bouwvolume hebben. Dat is niks voor mij. No pun intended :)
Dat gezegd hebbende, ik ben wel heel tevreden met de Voron. Ik kan een print starten en hoef in principe niet eens de eerste laag in de gaten te houden. 90% van de tijd gaat het gewoon goed, zelfs met moeilijkere materialen zoals ABS en Nylon.
En dat is precies wat ik zo mooi vind van deze printers!
Je kunt als het goed is snel printen toch met zo'n Voron? Hoe zit het dan met de kwaliteit van je prints? Gaat dat achteruit?
Ik zie genoeg filmpjes op YT en de meeste prints komen er aardig uit. Op sommige speed Benchys na dan :)

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-09 19:19

Umbrah

The Incredible MapMan

Nou, hier een leuke... M'n V-Core 3 400 met SKR Pro 1.2 en Bondtech LGX heeft... probleempjes. Na een hele tijd goed lopen. Op willekeurige momenten gooit Klipper dit in de log:

code:
1
TMC 'extruder' reports GSTAT:      00000001 reset=1(Reset)

En stopt de print. Heb niet gek hoge current op m'n stepper (TMC2209) staan:

code:
1
2
3
4
5
[tmc2209 extruder]
uart_pin:  e_uart_pin
run_current: 0.50
hold_current: 0.20
stealthchop_threshold: 0

Technisch zou de motor tot 0.70 moeten kunnen... maar zó hoog heb ik de snelheden nou ook weer niet staan.

Ik heb al geprobeerd om:
  • De stepper driver om te wisselen met een van de Z-assen (als het de drivers was dan zou ik de melding daar krijgen, maar blijft extruder...)
  • De motor te wisselen (reserve LGX...)
  • De kabel te wisselen (EMI in de hoofd kabelboom?)
  • Hogere/lagere current
Het probleem volhardt, en is niet te voorspellen. Soms is het in de eerste minuut (primer lijn), soms is het na 2u...

Reddit/Discord etc. geven niet veel info, en rondzoeken kom ik alleen iemand tegen die z'n hele bord maar gewisseld heeft... dus heb ik maar vast een nieuw bord besteld. Moet bekennen dat ik wel een beetje uit m'n element ben in de diepte van de klipper-krochten, en zeker op het gebied van stepper drivers...

Voor wie misschien meer info wil nog, hier ook even een TMC_DUMP van de betreffende driver:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
13:59:25 DUMP_TMC stepper=extruder
13:59:25 ========== Write-only registers ==========
13:59:25 SLAVECONF: 00000200 senddelay=2
13:59:25 IHOLD_IRUN: 00080f06 ihold=6 irun=15 iholddelay=8
13:59:25 TPOWERDOWN: 00000014 tpowerdown=20
13:59:25 SGTHRS: 00000000
13:59:26 ========== Queried registers ==========
13:59:26 GCONF: 000001c4 en_spreadcycle=1 pdn_disable=1 mstep_reg_select=1 multistep_filt=1
13:59:26 GSTAT: 00000000
13:59:26 IFCNT: 0000000f ifcnt=15
13:59:26 OTP_READ: 0000000c otp_fclktrim=12
13:59:26 IOIN: 21000040 pdn_uart=1 version=0x21
13:59:26 FACTORY_CONF: 0000000c fclktrim=12
13:59:26 TSTEP: 000fffff tstep=1048575
13:59:26 MSCNT: 00000328 mscnt=808
13:59:26 MSCURACT: 003c0110 cur_a=-240 cur_b=60
13:59:26 CHOPCONF: 34030053 toff=3 hstrt=5 tbl=2 vsense=1 mres=4(16usteps) intpol=1 dedge=1
13:59:26 DRV_STATUS: 80060000 cs_actual=6 stst=1
13:59:26 PWMCONF: c80d0e24 pwm_ofs=36 pwm_grad=14 pwm_freq=1 pwm_autoscale=1 pwm_autograd=1 pwm_reg=8 pwm_lim=12
13:59:26 PWM_SCALE: 00200027 pwm_scale_sum=39 pwm_scale_auto=32
13:59:27 PWM_AUTO: 00120024 pwm_ofs_auto=36 pwm_grad_auto=18
13:59:27 SG_RESULT: 00000002 sg_result=2

Ik kán nog evt. naar een BMG wisselen (liever niet, de LGX is écht sexy); en zaterdag komt een Octopus + wat meer drivers (las ook dat BTT TMC2209's best shit kunnen zijn dus óók maar een ander merk...), maar tsja... wie wat weet: gráág!

Die V-Core is zó fijn! Sneller dan m'n CR10 (like... 8x op conservatieve snelheden), preciezer, en gek genoeg óók nog eens stiller. Maar ja... dat antieke ramps-bordje van die CR10 geeft toch gek genoeg wat minder kuren :D

• Bloodhoundje
Umbrah schreef op donderdag 25 november 2021 @ 20:35:
Nou, hier een leuke... M'n V-Core 3 400 met SKR Pro 1.2 en Bondtech LGX heeft... probleempjes. Na een hele tijd goed lopen. Op willekeurige momenten gooit Klipper dit in de log:

code:
1
TMC 'extruder' reports GSTAT:      00000001 reset=1(Reset)

En stopt de print. Heb niet gek hoge current op m'n stepper (TMC2209) staan:

code:
1
2
3
4
5
[tmc2209 extruder]
uart_pin:  e_uart_pin
run_current: 0.50
hold_current: 0.20
stealthchop_threshold: 0

Technisch zou de motor tot 0.70 moeten kunnen... maar zó hoog heb ik de snelheden nou ook weer niet staan.

Ik heb al geprobeerd om:
  • De stepper driver om te wisselen met een van de Z-assen (als het de drivers was dan zou ik de melding daar krijgen, maar blijft extruder...)
  • De motor te wisselen (reserve LGX...)
  • De kabel te wisselen (EMI in de hoofd kabelboom?)
  • Hogere/lagere current
Het probleem volhardt, en is niet te voorspellen. Soms is het in de eerste minuut (primer lijn), soms is het na 2u...

Reddit/Discord etc. geven niet veel info, en rondzoeken kom ik alleen iemand tegen die z'n hele bord maar gewisseld heeft... dus heb ik maar vast een nieuw bord besteld. Moet bekennen dat ik wel een beetje uit m'n element ben in de diepte van de klipper-krochten, en zeker op het gebied van stepper drivers...

Voor wie misschien meer info wil nog, hier ook even een TMC_DUMP van de betreffende driver:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
13:59:25 DUMP_TMC stepper=extruder
13:59:25 ========== Write-only registers ==========
13:59:25 SLAVECONF: 00000200 senddelay=2
13:59:25 IHOLD_IRUN: 00080f06 ihold=6 irun=15 iholddelay=8
13:59:25 TPOWERDOWN: 00000014 tpowerdown=20
13:59:25 SGTHRS: 00000000
13:59:26 ========== Queried registers ==========
13:59:26 GCONF: 000001c4 en_spreadcycle=1 pdn_disable=1 mstep_reg_select=1 multistep_filt=1
13:59:26 GSTAT: 00000000
13:59:26 IFCNT: 0000000f ifcnt=15
13:59:26 OTP_READ: 0000000c otp_fclktrim=12
13:59:26 IOIN: 21000040 pdn_uart=1 version=0x21
13:59:26 FACTORY_CONF: 0000000c fclktrim=12
13:59:26 TSTEP: 000fffff tstep=1048575
13:59:26 MSCNT: 00000328 mscnt=808
13:59:26 MSCURACT: 003c0110 cur_a=-240 cur_b=60
13:59:26 CHOPCONF: 34030053 toff=3 hstrt=5 tbl=2 vsense=1 mres=4(16usteps) intpol=1 dedge=1
13:59:26 DRV_STATUS: 80060000 cs_actual=6 stst=1
13:59:26 PWMCONF: c80d0e24 pwm_ofs=36 pwm_grad=14 pwm_freq=1 pwm_autoscale=1 pwm_autograd=1 pwm_reg=8 pwm_lim=12
13:59:26 PWM_SCALE: 00200027 pwm_scale_sum=39 pwm_scale_auto=32
13:59:27 PWM_AUTO: 00120024 pwm_ofs_auto=36 pwm_grad_auto=18
13:59:27 SG_RESULT: 00000002 sg_result=2

Ik kán nog evt. naar een BMG wisselen (liever niet, de LGX is écht sexy); en zaterdag komt een Octopus + wat meer drivers (las ook dat BTT TMC2209's best shit kunnen zijn dus óók maar een ander merk...), maar tsja... wie wat weet: gráág!

Die V-Core is zó fijn! Sneller dan m'n CR10 (like... 8x op conservatieve snelheden), preciezer, en gek genoeg óók nog eens stiller. Maar ja... dat antieke ramps-bordje van die CR10 geeft toch gek genoeg wat minder kuren :D
Ik zou de traces rondom de stepper driver op je board eens goed inspecteren, klinkt als ergens een slechte verbinding. Check even de solderingen van de socket waar de TMC in gaat en de aangrenzende componenten/soldering. Klinkt alsof er door warmte/krimp soms de verbinding even verbreekt. Het kan in dat geval geen kwaad op even met de soldeerbout en een beetje flux alle solderingen opnieuw aan te stippen om haarscheurtjes uit te sluiten/herstellen :) .

Wel fijn om te lezen hoe jouw ervaring is met de v-core 3, ik heb de 500mm in bestelling staan en upgrade dus ook van een (Gemodde) CR-10. Hoeveel stiller schat jij dat de V-Core 3 is in vergelijking tot de CR-10? :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Bloodhoundje schreef op donderdag 25 november 2021 @ 22:22:
[...]

Ik zou de traces rondom de stepper driver op je board eens goed inspecteren, klinkt als ergens een slechte verbinding. Check even de solderingen van de socket waar de TMC in gaat en de aangrenzende componenten/soldering. Klinkt alsof er door warmte/krimp soms de verbinding even verbreekt. Het kan in dat geval geen kwaad op even met de soldeerbout en een beetje flux alle solderingen opnieuw aan te stippen om haarscheurtjes uit te sluiten/herstellen :) .

Wel fijn om te lezen hoe jouw ervaring is met de v-core 3, ik heb de 500mm in bestelling staan en upgrade dus ook van een (Gemodde) CR-10. Hoeveel stiller schat jij dat de V-Core 3 is in vergelijking tot de CR-10? :9
Een flink stuk van de V-Core 3 is stilte omwille van "hoe je hem maakt" -- ik heb niet de kit 40mm fan gebruikt bijvoorbeeld, maar een eigen, degelijkere 40mm 24v fan (en daar denk ik over om een noctua op te zetten) -- de heatsink fan op EVA is dus absurd stil. De radiale fan heb ik ook niet de kit fan op, maar een 123-3d fan die wát stiller is, maar tsja... partcooling is natuurlijk nog steeds luid.

Waar mijn CR10-S Pro (dat is de specifieke CR10 die ik heb) wel luid in is, is de absurde voeding fan... een van de dingen die ik liever niet vervang. En die heeft een RatRig niet, de 24V voeding is een stuk lichter en passief (is ook maar 250W, ruim voldoende overigens). Leve een AC heated bed, zeg maar.

Tsja, overige herrie... CoreXY is erg afhankelijk van volledig recht en hoe je de rails zet. Die zijn bij mij kaatsrecht en de rails/carriages zijn perfect recht (uitlijn tool helpt heel erg). Scheve lineaire rail met onevenredige druk er op is een takke herrie als je het met een roller vergelijkt. Maar een afgesleten roller is natuurlijk ook herrie. Resteert stepper koeling. En ook dat mag je zelf weten; blowiematron + goot VS grote noctua 12cm er op scheelt nogal natuurlijk.

Stepper drivers... tsja... zonder stealthchop heb je wel enorm veel kracht en acceleratie, en dan hoor je ook de steppers wel. Volle lagen met de V-Core met 240mm/s speed en 5mm/s cornering zijn heerlijk itt de slak CR10. Met stealthchop op 999999 (0 of 999999, niks er tussen anders kan het geheel in de war raken) is het ook vanaf de steppers erg stil.

Het ergste van de CR10 is de lawaai voeding (overweg ook daar een AC bed op te leggen) en dat is het beste wat je niet meer hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
Umbrah schreef op donderdag 25 november 2021 @ 22:45:
[...]

Een flink stuk van de V-Core 3 is stilte omwille van "hoe je hem maakt" -- ik heb niet de kit 40mm fan gebruikt bijvoorbeeld, maar een eigen, degelijkere 40mm 24v fan (en daar denk ik over om een noctua op te zetten) -- de heatsink fan op EVA is dus absurd stil. De radiale fan heb ik ook niet de kit fan op, maar een 123-3d fan die wát stiller is, maar tsja... partcooling is natuurlijk nog steeds luid.

Waar mijn CR10-S Pro (dat is de specifieke CR10 die ik heb) wel luid in is, is de absurde voeding fan... een van de dingen die ik liever niet vervang. En die heeft een RatRig niet, de 24V voeding is een stuk lichter en passief (is ook maar 250W, ruim voldoende overigens). Leve een AC heated bed, zeg maar.

Tsja, overige herrie... CoreXY is erg afhankelijk van volledig recht en hoe je de rails zet. Die zijn bij mij kaatsrecht en de rails/carriages zijn perfect recht (uitlijn tool helpt heel erg). Scheve lineaire rail met onevenredige druk er op is een takke herrie als je het met een roller vergelijkt. Maar een afgesleten roller is natuurlijk ook herrie. Resteert stepper koeling. En ook dat mag je zelf weten; blowiematron + goot VS grote noctua 12cm er op scheelt nogal natuurlijk.

Stepper drivers... tsja... zonder stealthchop heb je wel enorm veel kracht en acceleratie, en dan hoor je ook de steppers wel. Volle lagen met de V-Core met 240mm/s speed en 5mm/s cornering zijn heerlijk itt de slak CR10. Met stealthchop op 999999 (0 of 999999, niks er tussen anders kan het geheel in de war raken) is het ook vanaf de steppers erg stil.

Het ergste van de CR10 is de lawaai voeding (overweg ook daar een AC bed op te leggen) en dat is het beste wat je niet meer hebt.
Ik heb een "CR10" aka Tevo Tornado met het AC heated bed. alle originele fans in de mijne zijn al overleden en vervangen voor goedkope nieuwe. Voor de V-Core 3 ben ik van plan volledig op Noctua over te gaan. #
Scheve rails etc is idd logisch dat het herrie/problemen geeft. Ik ben hier ook van plan alles zo rustig/perfect mogelijk te bouwen. Calliper erbij en uitlijntools om naar perfectie te streven met mijn nieuwe build. Mijn huidige printer staat op het moment ook weer druk te printen voor een zelf ontworpen schaakstukken set. Als die set een succes is dan wil ik het wssch herprinten komend jaar op mijn V-Core 3 met nog strakker resultaat :9 .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
  • Nu online
Scipionyx schreef op donderdag 25 november 2021 @ 20:07:

En dat is precies wat ik zo mooi vind van deze printers!
Je kunt als het goed is snel printen toch met zo'n Voron? Hoe zit het dan met de kwaliteit van je prints? Gaat dat achteruit?
Ik zie genoeg filmpjes op YT en de meeste prints komen er aardig uit. Op sommige speed Benchys na dan :)
Ik heb me nooit echt in het tunen van de kwaliteit verdiept (heb bijvoorbeeld nog geen input shaper gebruikt), maar dit is een figuurtje van zo'n 10cm hoog op 0.1mm geprint op speeds tussen de 80 en 150mm/s zo uit mijn hoofd: https://i.imgur.com/bdVYoZs.jpg

Maar meestal print ik functionele onderdelen op 100-150mm/s 0.2 layer height, en dat komt er dan zo uit (let niet op de stringing, het nylon was nog niet helemaal goed gedroogd).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dvlZvx9.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-09 17:11

Bezulba

Formerly known as Eendje

Ugh... een print was niet goed bezig, dus ik stop hem vanmorgen. Rol was ook niet genoeg meer om opnieuw te starten. Dus ik stop de print en wil de rol vervangen. PLA eruit ging prima, no problemo. Wil ik de nieuwe rol toevoegen, krijg ik hem gewoon niet voorbij de extrudermotor...

Natuurlijk nu ik een 24 uur print heb... bah. Nu moet ik wachten tot vanavond om het te fixen.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Nu online
Bezulba schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 09:44:
Ugh... een print was niet goed bezig, dus ik stop hem vanmorgen. Rol was ook niet genoeg meer om opnieuw te starten. Dus ik stop de print en wil de rol vervangen. PLA eruit ging prima, no problemo. Wil ik de nieuwe rol toevoegen, krijg ik hem gewoon niet voorbij de extrudermotor...

Natuurlijk nu ik een 24 uur print heb... bah. Nu moet ik wachten tot vanavond om het te fixen.
Bleh. Filament al opnieuw (schuin) afgeknipt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

citruspers schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 09:45:
[...]

Bleh. Filament al opnieuw (schuin) afgeknipt?
2x.
En het eruit halen ging helemaal probleemloos.. dus wat er nu aan de hand is? Geen idee. Was ook niet 100% wakker vanmorgen dus zou kunnen dat er toch nog een stukje plastic in zit tussen extruder en block ofzo :?

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Bezulba schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 09:47:
[...]

2x.
En het eruit halen ging helemaal probleemloos.. dus wat er nu aan de hand is? Geen idee. Was ook niet 100% wakker vanmorgen dus zou kunnen dat er toch nog een stukje plastic in zit tussen extruder en block ofzo :?
Het is LANG zoeken om te weten welke printer/config je hebt, maar dit is iets wat ik ook wel eens doe op m'n direct drive printers (CR10/Hemera & RatRig) -- meestal niet zo erg daar, gewoon op de smelt temp van het warmste materiaal zetten en de extruder laten extruden.

Op een bowden printer, zeker als het ook nog eens een PTFE lined hotend is, is het echter een nachtmerrie. Zeker als je van die pneumatische koppelingen hebt die makkelijk in gaan, maar niet makkelijk uit; bowden los, bowden-uit-hotend... en waarschijnlijk goed gehecht omdat elk kiertje vol zit met PLA... Ugh.

Sterkte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Umbrah schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:01:
[...]

Het is LANG zoeken om te weten welke printer/config je hebt, maar dit is iets wat ik ook wel eens doe op m'n direct drive printers (CR10/Hemera & RatRig) -- meestal niet zo erg daar, gewoon op de smelt temp van het warmste materiaal zetten en de extruder laten extruden.

Op een bowden printer, zeker als het ook nog eens een PTFE lined hotend is, is het echter een nachtmerrie. Zeker als je van die pneumatische koppelingen hebt die makkelijk in gaan, maar niet makkelijk uit; bowden los, bowden-uit-hotend... en waarschijnlijk goed gehecht omdat elk kiertje vol zit met PLA... Ugh.

Sterkte!
Ik heb een prusa, maar het was voornamelijk een kleine rant. Ik kan toch niets proberen terwijl ik op werk zit ;) kijk vanavond wel even of ik kan zien wat er aan de hand is.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Eigenlijk wilde ik horen wat een mooi alternatief zou zijn voor m'n huidige printer. Kon wel wat duidelijker geformuleerd worden idd.
Dus niet dat ik nu al een budget in gedachten heb en al bereid ben om een nieuwe printer te kopen.

[...]

Hoe kom je bij E1500? Dat vind ik wel heel veel voor een hobby apparaat. De helft max. Tenzij ik een of ander loterij win :P
Ik ga in ieder geval absoluut niet investeren in m'n huidige printer. Mocht het in de toekomst toch een of andere Ratrig of Voron of iets in die richting zijn dan wil ik 'm graag zelf bouwen. Uitgangspunt moet zijn dat het een betrouwbare printer wordt met een leuke bouwvolume (min 30cm).
CoreXY machines zijn wel een stukje duurder dan de bed swingers. Dus verwacht zelfs voor een machine als een HyperCube EVO met een bed van 20x20 toch wel minimaal €700 uit te geven. Dat is dus min of meer de ondergrens. Ik maakte een wilde gok aan de hand van de prijs van een Prusa MK3 en deed daar de nodige marge boven op om een idee te krijgen van de bestedingsbereidheid en wat je daarvoor terug wil zien. Dat antwoord is er nu, dus dan kan er ook beter advies worden gegeven. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door ocf81 op 26-11-2021 23:26 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Ik ga in ieder geval absoluut niet investeren in m'n huidige printer. Mocht het in de toekomst toch een of andere Ratrig of Voron of iets in die richting zijn dan wil ik 'm graag zelf bouwen. Uitgangspunt moet zijn dat het een betrouwbare printer wordt met een leuke bouwvolume (min 30cm)
Tsjaa....jij begint over CoreXY printers met een minimaal bouwvolume van 30cm. Kijk maar wat een Voron 2.4 or Trident kost van 30cm^3. Je kunt een kit kopen bij Ali voor iets onder de €1000, zonder printed parts, maar de consensus is dat je van zo'n kit toch een paar onderdelen gaat vervangen. Printed parts kost ook nog eea, of je moet iemand lief aankijken en een goedkope spool ABS op de kop tikken (2 spools trouwens geloof ik). Als je de verschillende bouwers zo hoort, ben je al gauw €1500 kwijt. Een RatRig is volgens mij ietsje goedkoper, maar die verkopen ook zelf hun eigen kit, dat scheelt best wel.

Blijkbaar is een CoreXY een relatief duur verhaal. Je zou kunnen kijken of je jouw Anet om kunt bouwen tot een Voron Switchwire. Er zijn mensen die een Ender hebben omgebouwd; geen idee of dat met die Anet ook kan. Dan heb je geen CoreXY, maar een CoreXZ...ook leuk 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
mphilipp schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 00:07:
[...]

Tsjaa....jij begint over CoreXY printers met een minimaal bouwvolume van 30cm. Kijk maar wat een Voron 2.4 or Trident kost van 30cm^3. Je kunt een kit kopen bij Ali voor iets onder de €1000, zonder printed parts, maar de consensus is dat je van zo'n kit toch een paar onderdelen gaat vervangen. Printed parts kost ook nog eea, of je moet iemand lief aankijken en een goedkope spool ABS op de kop tikken (2 spools trouwens geloof ik). Als je de verschillende bouwers zo hoort, ben je al gauw €1500 kwijt. Een RatRig is volgens mij ietsje goedkoper, maar die verkopen ook zelf hun eigen kit, dat scheelt best wel.

Blijkbaar is een CoreXY een relatief duur verhaal. Je zou kunnen kijken of je jouw Anet om kunt bouwen tot een Voron Switchwire. Er zijn mensen die een Ender hebben omgebouwd; geen idee of dat met die Anet ook kan. Dan heb je geen CoreXY, maar een CoreXZ...ook leuk 8)
Ratrig goedkoper valt 'mee'. Ik heb de 500mm ratrig en dan zit je ook over de 1500€ als je er een behuizing kit bij besteld om later ook krimpgevoelige materialen te printen. En dan moet je nog zelf de acrylaat platen ergens bestellen/op maat laten snijden :) . En als ik moet kiezen tussen een nieuwe videokaart of een 3d printer dan ga ik toch voor de printer :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Nou, wat was uiteindelijk het probleem? Er lag een klein stukje plastic (misschien afgebroken tijdens het wisselen) precies op het gaatje waar het fillament in moest.. dat weggehaald en toen ging alles weer goed.

Nou ja, goed.. 2 printjes verder die beide zijn mislukt loopt het nog niet helemaal lekker... zucht.

blup

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• citruspers
  • Nu online
Ik heb een succesje te melden 8)

De afgelopen dagen ben ik bezig geweest met het printen van Ultem 9085, ook wel bekend als PEI (hetzelfde spul wat op je bed zit). Het print op zo'n 375 graden (geen tikfout) en heeft een glastransitietemperatuur van 186 graden (!).

Het was een flinke uitdaging, en met bijna 300 euro de kilo zijn gefaalde (test) prints ook geen feest, maar het is gelukt!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CcYhYpn.png

Ik denk dat smeltende fan ducts nu toch wel echt verleden tijd zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
citruspers schreef op zondag 28 november 2021 @ 17:46:

De afgelopen dagen ben ik bezig geweest met het printen van Ultem 9085, ook wel bekend als PEI (hetzelfde spul wat op je bed zit). Het print op zo'n 375 graden (geen tikfout) en heeft een glastransitietemperatuur van 186 graden (!).

Het was een flinke uitdaging, en met bijna 300 euro de kilo zijn gefaalde (test) prints ook geen feest, maar het is gelukt!

[Afbeelding]

Zo, dat moet inderdaad wel tegen een stootje kunnen.
Op welke temperatuur had je de enclosure gezet?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

[Afbeelding]

Deze is ook erg cool en informatief, beschrijft wat exotische materialen:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
  • Nu online
ocf81 schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:14:
[...]

Zo, dat moet inderdaad wel tegen een stootje kunnen.
Op welke temperatuur had je de enclosure gezet?
Zo rond de 50c, ik heb (nog?) geen actieve heaters, dus ik moet een beetje sjoemelen met de bed adhesie :)

Het filmpje was inderdaad erg informatief, zo lang Joel zijn mond houd en je de meme-edits een beetje probeert te negeren. Fantastische uitleg over amorphous v.s. semikristallijn matieraal, en de invloed die het heeft op wat er gebeurt wanneer je bij de glastransitietemperatuur in de buurt komt.

[ Voor 31% gewijzigd door citruspers op 29-11-2021 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostvWillegen
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-08 17:40

[Afbeelding]

En natuurlijk niet onbelangrijk; waarop is het geprint? :)

| 3D printing | Prusa | Formlabs | Modix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Nu online
JoostvWillegen schreef op woensdag 1 december 2021 @ 06:55:
[...]

En natuurlijk niet onbelangrijk; waarop is het geprint? :)
PEI/Ultem als bouwoppervlak, een Voron 2.4 als printer. :)

Is uiteindelijk wel een duur grapje geworden. De nozzle zit permanent verstopt en de PEI op mijn bouwplaat is (niet geheel onverrassend) redelijk aan gort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 15:02

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/moERSdWE7G-Q_0WMUEYbzANPZTw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ubcaeHvTkYz2PjnV92kkIdgA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 74% gewijzigd door Spike_wolf op 01-12-2021 15:44 ]

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik weet even niet wat ik moet zeggen. Een groot verlies :'(

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Jeetje...dat zie je niet aankomen. Tenminste...ik kende 'm natuurlijk niet persoonlijk. Weet iemand of ie ziek was of kampte hij met mentale problemen? Het leek zo'n relaxte gast, heel happy met wat ie deed. Net nu die Revo is gelanceerd gaf ie een hoop interviews enzo.
Zo jong inderdaad. Echt iemand die we gaan missen; hij was nog lang niet klaar met zijn missie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Hij zag er met het interview met Nero3D recent nog prima uit.

Heel verdrietig inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Echt een shock. Zo jong, en zo veel bijgedragen aan een mooiere wereld. Ik weet wel dat hij laatst tijdens een interview aangaf wat meer de "tech" in te gaan, en wat minder de CEO, maar dit is wel heel erg shocking. Een grootheid is heen gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 15:24
Na een lange tijd weer eens mijn Vertex K8400 aangeslingerd, deed het al wat langer niet helemaal lekker meer, uiteindelijk door een, deels, verstopte nozzle. Daardoor ook een extruder die wat begon te bokken.. na ja nieuwe nozzle besteld, alles weer gemonteerd, breekt de pneumatische koppeling van de extruder af. Een onderdeel in China van +/- 50 cent. In Nederland 1,80-4 euro en dan nog eens 5 euro verzendkosten.

Omdat ik toch graag voor volgend weekend iets geprint wil hebben en liever niet te veel geld uit geef aan met name verzendkosten.. hebben jullie wellicht een goede optie om een pneumatische koppeling ergens lokaal te bemachtigen? Gaat 4 mm PTFE tube in en moet in M5 maat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@la_fusion Ik denk niet dat je dat gaat vinden zonder er meer geld aan uit te geven. Dit soort onderdelen kan je niet bij de bouwmarkt vinden geloof ik en heen en weer rijden met een auto zou waarschijnlijk meer kosten aan benzine.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Deze tekst gaf inderdaad een inkijk in zijn privéleven. (en is tevens enigszins herkenbaar voor mijzelf) Dat er nu plaatjes met deze tekst verschijnen is ergens heel begrijpelijk, maar ik wil het zelf niet groter maken voordat er meer duidelijk is. Ik wacht even af tot we iets meer weten voordat ik er uitspraken over ga doen.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
ocf81 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 22:57:
Deze tekst gaf inderdaad een inkijk in zijn privéleven. (en is tevens enigszins herkenbaar voor mijzelf) Dat er nu plaatjes met deze tekst verschijnen is ergens heel begrijpelijk, maar ik wil het zelf niet groter maken voordat er meer duidelijk is. Ik wacht even af tot we iets meer weten voordat ik er uitspraken over ga doen.
Best heftig om te lezen; zijn woorden krijgen een heel andere lading nu.
De opmerking dat ie na bijvoorbeeld een serie presentaties op beurzen en interviews helemaal leeg is en eerst een paar dagen in een hotel moet bijkomen, en dan later de commentaren op de Youtube video's leest... Dat zal inderdaad best moeilijk zijn. Toen ik even terug voor het eerst een video zag waarin hij de Revo presenteerde op een vakbeurs in de UK (denk ik) dacht ik ook dat ie dronken of stoned was. Zo kwam hij gewoon over op iemand die hem niet kende. Wel enorm enthousiast en vol passie, maar de manier waarop ie zich gedraagt, wat ie allemaal zegt en zijn houding. Dan ga je in eerste instantie hele andere dingen denken. Maar dan zie je later dat ie (blijkbaar) gewoon zo is. En duidelijk een genie, en die zijn vaak wel een beetje 'apart' zeg maar. Elon Musk is ook een bijzonder type. Geniaal, maar ook met een behoorlijke handleiding.

Wat betreft dit onderwerp moet ik nu ineens denken aan deze video van HackLab:

Deze man maakt normaal ook video's over 3D printen, en andere technieken vanuit zijn schuurtje. Hele typische kerel, maar hele originele content. En dan ineens komt er zo'n video over zijn mentale problemen. Heel moedig vond ik dat. Hij vertelt over wat hem geholpen heeft met het idee dat ie er misschien één persoon mee kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Veel respect voor mensen die hun mens-zijn durven te tonen in een wereld die veelal wil laten zien hoe goed het wel met hun gaat. Een paar maanden geleden plaatste Paul Hibbert ook een totaal andere video dan gebruikelijk ( YouTube: The State Of My Mental Health ) met een totaal andere kant dan zijn gebruikelijk "altijd vrolijke" zelf, dan kijk je daarna toch met een andere blik naar zo iemand.

Als je het bericht van E3D leest dan worstelde Sanjay ook dit soort issues, ik vond ook dat hij op de laatste video van de nieuwe nozzle een erg bijzondere indruk wekte wat nu we dit lezen wel meer in context plaatst.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Pixelmagic schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 16:14:
Als je het bericht van E3D leest dan worstelde Sanjay ook dit soort issues, ik vond ook dat hij op de laatste video van de nieuwe nozzle een erg bijzondere indruk wekte wat nu we dit lezen wel meer in context plaatst.
Precies. Ik heb toen ook een beetje zitten gniffelen en gesuggereerd dat ie onder invloed was van het een of ander. Die reply die gepinned was door Vector 3D en hierboven gedeeld is een copy/paste uit een andere thread (op Youtube):
To be clear, this is a copypaste of a comment buried deep in another thread, which is why it reads slightly out of place; it's in response to the comments where folks (almost certainly in good-natured fun) speculate as to whether I'm under the influence.
En een belangrijke:
I'd like to be clear - I hold no ill will to those who don't have all the information. I always apply Hanlon's Razor, and believe they made a perfectly innocent good humoured joke.
Voor zover mensen zich ineens schuldig gaan voelen over hun commentaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
  • Laatst online: 01:05
Vandaag nog maar eens een hitte testje gedaan, gewoon omdat het leuk is.

Wat me eigenlijk tegenviel was ABS, die ging sneller onderuit dan Kexcelled K5 non-annealed.

De eindstand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WHV4JMYByxHBBvhKxaC6E28_xKM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GMkLA6tImEpr2CrUgW4Pr0jU.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• citruspers
  • Nu online
Leuke test! Ik ben toevallig zelf bezig geweest met het verzamelen van datasheets van mijn filament, en daar viel ook wel op dat de HDT van sommig filament een stuk lager is dan het basismateriaal, vermoedelijk door fillers, of omdat er verschillende filamenten door elkaar gemengd worden.

Zo is de HDT van eSun ABS+ een beschamende 73c, terwijl die voor normaal ABS dichter bij de 90-100 hoort te liggen.

PLA annealen is overigens ook iets waar ik mee bezig ben geweest, ik heb nu een van de faceplates/fan holders (niet heel structureel) uit thermochroom PLA geprint en geannealed in mijn voedseldroger (50/60/70c). Dat lijkt prima te hebben gewerkt, en het is leuk om te zien waar de "hotspot" zit

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MgVIWo6.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headbuddy
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-09 11:26

Headbuddy

Surrealist

@mphilipp
Indrukwekkende video van HackLab.
Belangrijke les: niet zonder overleg met je arts dosis van je medicatie wijzigen.
Dit kan echt best wel gevaarlijk zijn afhankelijk van de dosis kan het medicijn namelijk soms een totaal ander effect hebben. Bij middelen zoals antidepressiva is dit zelfs vaak het geval.

Als iemand die nooit met depressie heeft geworsteld blijf ik het moeilijk te begrijpen vinden.
Zie nu veel Sanjay op youtube ook vanwege Revo hotend.
Ik zie dan iemand die iets doet met een passie en prachtig bedrijf heeft opgezet, maar het blijkbaar toch erg zwaar heeft.
Erg verdrietig, hij zal vast ongelofelijk gemist worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Headbuddy schreef op donderdag 9 december 2021 @ 12:23:
Als iemand die nooit met depressie heeft geworsteld blijf ik het moeilijk te begrijpen vinden.
Zie nu veel Sanjay op youtube ook vanwege Revo hotend. Ik zie dan iemand die iets doet met een passie en prachtig bedrijf heeft opgezet, maar het blijkbaar toch erg zwaar heeft.
Erg verdrietig, hij zal vast ongelofelijk gemist worden.
Klopt, het is erg moeilijk dit voor te stellen. Maar het is al vaker voorgekomen dat mensen die erg succesvol zijn, hun vak met veel plezier (zo lijkt het althans) en passie uitoefenen en voor ons buitenstaanders misschien wel een perfect leven hebben, ineens eruit stappen omdat ze ondraaglijk blijken te lijden: Philip Seymour Hoffman, Anthony Bordain, Avicii etc.

Maar goed...genoeg off-topic. Laten we het weer over leuke dingen hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headbuddy
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-09 11:26

Headbuddy

Surrealist

Nou wat denken jullie van de Revo van E3D klinkt best veel belovend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
citruspers schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:32:
Leuke test! Ik ben toevallig zelf bezig geweest met het verzamelen van datasheets van mijn filament, en daar viel ook wel op dat de HDT van sommig filament een stuk lager is dan het basismateriaal, vermoedelijk door fillers, of omdat er verschillende filamenten door elkaar gemengd worden.

Zo is de HDT van eSun ABS+ een beschamende 73c, terwijl die voor normaal ABS dichter bij de 90-100 hoort te liggen.

PLA annealen is overigens ook iets waar ik mee bezig ben geweest, ik heb nu een van de faceplates/fan holders (niet heel structureel) uit thermochroom PLA geprint en geannealed in mijn voedseldroger (50/60/70c). Dat lijkt prima te hebben gewerkt, en het is leuk om te zien waar de "hotspot" zit

[Afbeelding]
Het probleem met annealen van PLA is dat het meeste PLA dan enorm vervormd. Een aantal werd gewoon een blob.
Ik heb 2 merken/soorten gevonden die het wel goed doen bij annealen van 100 graden.
- Kexcelled K5 (niet K6): Gaat prima, vervormd niet veel, misschien iets groter op de Z
- Formfutura Vulcano: Tot nu toe de beste, practisch geen vervorming en temp-resistance tot 160 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Nu online
rinkel schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:05:
[...]

Het probleem met annealen van PLA is dat het meeste PLA dan enorm vervormd. Een aantal werd gewoon een blob.
Ik heb 2 merken/soorten gevonden die het wel goed doen bij annealen van 100 graden.
- Kexcelled K5 (niet K6): Gaat prima, vervormd niet veel, misschien iets groter op de Z
- Formfutura Vulcano: Tot nu toe de beste, practisch geen vervorming en temp-resistance tot 160 graden
Thanks, dat zijn nuttige tips. Ik ben met eSun tot 70c gegaan, met zo'n 2.5% krimp op X en Y, en 3% groei op de Z as.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
citruspers schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:50:
[...]

Thanks, dat zijn nuttige tips. Ik ben met eSun tot 70c gegaan, met zo'n 2.5% krimp op X en Y, en 3% groei op de Z as.
Ik heb het onderdeel gewoon 30 minuten gekookt in water.
Dan langzaam laten afkoelen in het water tot kamertemperatuur.

De vervorming is echt minimaal, al weet ik niet precies wat de krimp en groei is eigenlijk. Had ik even moeten opmeten, maar bij FF Vulcano lijkt het op minder dan 1%, bij Kexcelled vergelijkbaar met wat jij hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Op zich is er een leuk filmpje van 3D Printing Nerd met iemand van een filamentbedrijf waarin het hoe en waarom van annealing en effecten van warmte wat verder worden uitgelegd. Een van de dingen die voor annealing wel goed uitpakt om de vorm dicht bij de originele vorm te houden is kennelijk het gebruik van vezels om de print te versterken.

[ Voor 39% gewijzigd door ocf81 op 09-12-2021 15:27 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
Bandit claimt ook een goed PLA filament te hebben dat hittebestendig gemaakt kan worden, ik zelf heb dit filament hier wel in het gebruik, maar nog niet hiervoor getest, omdat ik meestal wel PETG, of ABS gebruik wanneer ik iets moet printen wat tegen een hogere temperatuur moet kunnen.
Is overigens kwalitatief ook gewoon een goed PLA filament voor normaal gebruik.
Is nederlands en met Rob is ook nog eens goed te communiceren.
https://www.bandit3dfilament.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
citruspers schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:50:
[...]

Ik heb nog een test gedaan om eens naar die groei te kijken. Annealing met 30 minuten in kokend water.

Z:
Voor annealing 58.06
Na annealing 58.20

Dus een groei van 0.25%

[ Voor 11% gewijzigd door rinkel op 09-12-2021 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 08:48
Ik ben met een skr1.4 turbo bezig. Ik volg een youtube video om hem te installeren. Deze beste man download eerst de skr zip van btt en daarna de laatste marlin build. Alleen zegt hij niet wat hij met de marlin build doet.

Ik denk dat je enkel de marlin folder kopieert. Of moet er meer mee van de marlin git versie naar de btt skr git download?

Ik kan iig niet de marlin download an sig nemen omdat daar de platform.ini niet naar de lpc1769 van de turbo verwijst.

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:35
Btje schreef op maandag 13 december 2021 @ 16:52:
Ik ben met een skr1.4 turbo bezig. Ik volg een youtube video om hem te installeren. Deze beste man download eerst de skr zip van btt en daarna de laatste marlin build. Alleen zegt hij niet wat hij met de marlin build doet.

Ik denk dat je enkel de marlin folder kopieert. Of moet er meer mee van de marlin git versie naar de btt skr git download?

Ik kan iig niet de marlin download an sig nemen omdat daar de platform.ini niet naar de lpc1769 van de turbo verwijst.
Ik zou de Marlin build pakken. Vervolgens de config downloaden en vaak staat daar al bij je printer de skr 1.4 turbo. Bij de einder 3 is dat wel het geval. Dan de hele config nog even nalopen en dan moet je er als het goed is zijn.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 08:48
Daniel. schreef op maandag 13 december 2021 @ 16:54:
[...]

Ik zou de Marlin build pakken. Vervolgens de config downloaden en vaak staat daar al bij je printer de skr 1.4 turbo. Bij de einder 3 is dat wel het geval. Dan de hele config nog even nalopen en dan moet je er als het goed is zijn.
Die had ik idd gecopieerd vanuit \Configurations-bugfix-2.0.x (1).zip\Configurations-bugfix-2.0.x\config\examples\Creality\CR-10\CrealityV1

Maar dan heb je nog geen specifieke dingen voor het skr bord. De platform.ini moet de lpc kennen en wellicht nog meer. Met name dat meer zit ik mee. Dus ik heb alles er in zitten voor de CR10 nu het bord nog.

Vond deze nog: https://www.makenprint.uk...in-2-setup-part-2/#serial

En dan zie je dat de configuration.h nog aangepast moet worden die in marlin zegt melzi als moederbord en dat is de skr nu.

[ Voor 15% gewijzigd door Btje op 13-12-2021 17:20 ]

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Nu online
Btje schreef op maandag 13 december 2021 @ 17:16:
[...]

Die had ik idd gecopieerd vanuit \Configurations-bugfix-2.0.x (1).zip\Configurations-bugfix-2.0.x\config\examples\Creality\CR-10\CrealityV1

Maar dan heb je nog geen specifieke dingen voor het skr bord. De platform.ini moet de lpc kennen en wellicht nog meer. Met name dat meer zit ik mee. Dus ik heb alles er in zitten voor de CR10 nu het bord nog.

Vond deze nog: https://www.makenprint.uk...in-2-setup-part-2/#serial

En dan zie je dat de configuration.h nog aangepast moet worden die in marlin zegt melzi als moederbord en dat is de skr nu.
Niet precies wat je zocht, maar als je een raspberry pi hebt kan dit een mooi moment zijn om eens Klipper te proberen. De configuratie is redelijk straightforward, en je kan vervolgens makkelijk wijzigingen maken zonder firmware te hoeven compileren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 12:11

matroosoft

Lone Christian

Kwam gisteren op Reddit een post tegen over een nieuw platform voor een printer hub. Ongeveer net zoiets als 3D Hubs maar dan juist wel voor particulieren. Volgens mij nog in begin stadium, maar wilde het toch even delen:

https://www.reddit.com/r/...tform_because_we_want_3d/

De website:
https://dddprint.io/
Pagina: 1 ... 13 ... 52 Laatste