Mijn fan duct (hoe heet dat in t nederlands?) was geprint in ABS vanwege de hittebestendigheid. Alleen vervormde deze toch als ik op wat hogere temperatuur ging printen.
Na wat zoekwerk ben ik terechtgekomen bij het principe "Annealing". Ik heb het onderdeel in PLA geprint en vervolgens 35 minuten in kokend water gelegd. Een oven kan natuurlijk ook, maar dan vervormde het onderdeel teveel.
Dit werkt dus echt goed, ook bij hogere temperaturen is er geen vervorming! En dat met PLA. Dat is nu hittebestendiger dan ABS !
Wat me wel is opgevallen is dat het ene merk dit beter doet dan het andere merk.
Kexcelled werkt prima
Polymaker wordt een blob. Blijkbaar ligt daar het verglazing-temp wat lager.
Al moet ik wel zeggen dat ik het onderdeel met kexcelled op 210 graden heb geprint, en het onderdeel met Polymaker op 215. Geen idee of dit nog iets uitmaakt.
Edit
Nog eens wat specs opgezocht, de "Glass transition temperature" ligt bij beide rond de 61 graden.
Waarom het onderdeel met Polymaker in het water vrij snel smelt, maar Kexcelled niet is mij een raadsel.
Ik ga Polymaker eens op 210 graden printen, kijken of dat nog iets uitmaakt.
Edit2
Gedaan, beide nogmaals zelfde temp, geen verschil
Kexcelled: Blijft in model in kokend water.
PolyLite: Blob
Na wat zoekwerk ben ik terechtgekomen bij het principe "Annealing". Ik heb het onderdeel in PLA geprint en vervolgens 35 minuten in kokend water gelegd. Een oven kan natuurlijk ook, maar dan vervormde het onderdeel teveel.
Dit werkt dus echt goed, ook bij hogere temperaturen is er geen vervorming! En dat met PLA. Dat is nu hittebestendiger dan ABS !
Wat me wel is opgevallen is dat het ene merk dit beter doet dan het andere merk.
Kexcelled werkt prima
Polymaker wordt een blob. Blijkbaar ligt daar het verglazing-temp wat lager.
Al moet ik wel zeggen dat ik het onderdeel met kexcelled op 210 graden heb geprint, en het onderdeel met Polymaker op 215. Geen idee of dit nog iets uitmaakt.
Edit
Nog eens wat specs opgezocht, de "Glass transition temperature" ligt bij beide rond de 61 graden.
Waarom het onderdeel met Polymaker in het water vrij snel smelt, maar Kexcelled niet is mij een raadsel.
Ik ga Polymaker eens op 210 graden printen, kijken of dat nog iets uitmaakt.
Edit2
Gedaan, beide nogmaals zelfde temp, geen verschil
Kexcelled: Blijft in model in kokend water.
PolyLite: Blob
[ Voor 18% gewijzigd door rinkel op 08-11-2021 22:49 ]