Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Mijn fan duct (hoe heet dat in t nederlands?) was geprint in ABS vanwege de hittebestendigheid. Alleen vervormde deze toch als ik op wat hogere temperatuur ging printen.

Na wat zoekwerk ben ik terechtgekomen bij het principe "Annealing". Ik heb het onderdeel in PLA geprint en vervolgens 35 minuten in kokend water gelegd. Een oven kan natuurlijk ook, maar dan vervormde het onderdeel teveel.
Dit werkt dus echt goed, ook bij hogere temperaturen is er geen vervorming! En dat met PLA. Dat is nu hittebestendiger dan ABS !

Wat me wel is opgevallen is dat het ene merk dit beter doet dan het andere merk.
Kexcelled werkt prima
Polymaker wordt een blob. Blijkbaar ligt daar het verglazing-temp wat lager.

Al moet ik wel zeggen dat ik het onderdeel met kexcelled op 210 graden heb geprint, en het onderdeel met Polymaker op 215. Geen idee of dit nog iets uitmaakt.

Edit
Nog eens wat specs opgezocht, de "Glass transition temperature" ligt bij beide rond de 61 graden.
Waarom het onderdeel met Polymaker in het water vrij snel smelt, maar Kexcelled niet is mij een raadsel.

Ik ga Polymaker eens op 210 graden printen, kijken of dat nog iets uitmaakt.

Edit2
Gedaan, beide nogmaals zelfde temp, geen verschil
Kexcelled: Blijft in model in kokend water.
PolyLite: Blob

[ Voor 18% gewijzigd door rinkel op 08-11-2021 22:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:51

Boullie

Da Bulster

BiLo schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:49:
En in mijn geval vind ik het bouwen nog steeds leuker dan printen. De meest recente aanschaf is nog onderweg - titanium backers voor de gantry:

https://vonwange.com/prod...tanium-extrusion-backers/
Hey hou es op. Nu heb ik weer wat op mijn lijstje staan :o
Kan straks gelijk met de shoulderbolt mod erop gezet worden als hij binnenkort een keer print.

Boullie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:47
rinkel schreef op maandag 8 november 2021 @ 18:32:
Mijn fan duct (hoe heet dat in t nederlands?) was geprint in ABS vanwege de hittebestendigheid. Alleen vervormde deze toch als ik op wat hogere temperatuur ging printen.

Na wat zoekwerk ben ik terechtgekomen bij het principe "Annealing". Ik heb het onderdeel in PLA geprint en vervolgens 35 minuten in kokend water gelegd. Een oven kan natuurlijk ook, maar dan vervormde het onderdeel teveel.
Dit werkt dus echt goed, ook bij hogere temperaturen is er geen vervorming! En dat met PLA. Dat is nu hittebestendiger dan ABS !

Wat me wel is opgevallen is dat het ene merk dit beter doet dan het andere merk.
Kexcelled werkt prima
Polymaker wordt een blob. Blijkbaar ligt daar het verglazing-temp wat lager.

Al moet ik wel zeggen dat ik het onderdeel met kexcelled op 210 graden heb geprint, en het onderdeel met Polymaker op 215. Geen idee of dit nog iets uitmaakt.

Edit
Nog eens wat specs opgezocht, de "Glass transition temperature" ligt bij beide rond de 61 graden.
Waarom het onderdeel met Polymaker in het water vrij snel smelt, maar Kexcelled niet is mij een raadsel.

Ik ga Polymaker eens op 210 graden printen, kijken of dat nog iets uitmaakt.

Edit2
Gedaan, beide nogmaals zelfde temp, geen verschil
Kexcelled: Blijft in model in kokend water.
PolyLite: Blob
Glastransitie is niet de enige meting, je kan ook naar HDT (Heat Deflection Temperature) kijken. :)

Wel even opletten met hoeveel MPa er wordt gemeten (meestal 0.45 of 1.8), dan krijg je een goed beeld bij welke temperatuur de print begint te vervormen door invloed van buitenaf.

Daar zie je bijvoorbeeld ook dat composite materiaal er doorgaans een graad of 20 beter van af komt dan materiaal zonder filler.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Nu online
citruspers schreef op maandag 8 november 2021 @ 22:54:
[...]

Glastransitie is niet de enige meting, je kan ook naar HDT (Heat Deflection Temperature) kijken. :)

Wel even opletten met hoeveel MPa er wordt gemeten (meestal 0.45 of 1.8), dan krijg je een goed beeld bij welke temperatuur de print begint te vervormen door invloed van buitenaf.

Daar zie je bijvoorbeeld ook dat composite materiaal er doorgaans een graad of 20 beter van af komt dan materiaal zonder filler.
Ik heb ook nog naar de Vicat (softening) temp gekeken, die is bij polylite hoger dan bij kexcelled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:21
Umbrah schreef op maandag 8 november 2021 @ 18:06:
In mijn optiek is 3D printen (nog) niet op het punt dat het een "fire and forget"-stijl apparaat is wat nooit onderhoud nodig heeft. Daarvoor is er té veel mechanisch aan de huidige FDM en SLS printers:
Ik betwijfel of je dat punt ooit gaat bereiken. Bij mechanische apparaten verloopt de afstelling altijd door trillingen, slijtage, temperatuur stijging/daling e.d.

Ik weet niet of ze ooit zover komen dat je iets maakt dat compleet rigide is en dat ook jarenlang blijft.

En de populariteit van de Voron (en Ratrig wat dat aangaat) is denk ik te danken aan de 'influencers' op Youtube enzo. Het mag dan geen commercieel project zijn; er wordt wel erg veel reclame voor gemaakt. Zo'n CoreXY is weer nét even wat anders dan wat iedereen al kent. En zo'n filmpje die de gruwelijke snelheid van zo'n ding demonstreert heeft ook een aardige aantrekkingskracht. Dus ja, what's not to like?

[ Voor 26% gewijzigd door mphilipp op 08-11-2021 23:18 ]

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
@mphilipp Het punt van de Voron en de RatRig (etc.) is denk ik dat die een gat in de markt opvullen. Je hebt heel veel goedkope printers, die het eigenlijk net niet zijn. Wil je een grotere/snellere/betere printer dan een Prusa heb je niet veel keus helaas.

Je hebt dan de Ultimaker printers met een stevig prijskaartje maar écht bijzonder zijn die printers niet. Met een vanaf prijs van ongeveer 1000 euro voor een RatRig heb je een serieus goede printer, voor de ervaren gebruiker.

Overigens komt Prusa een heel eind richting "fire and forget" met hun firmware. Die firmware checkt veel dingen, het bed level wordt afgesteld en i.c.m. hun slicer zijn de printprofielen ook al een heel eind klaar. Daarnaast hoeft er niet veel gesleuteld te worden aan zo'n ding en als dat moet gebeuren is het relatief eenvoudig. Ik heb trouwens geen Prusa, dus alles is gebaseerd op tevreden gebruikers :P

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
mphilipp schreef op maandag 8 november 2021 @ 23:16:
[...]

Ik betwijfel of je dat punt ooit gaat bereiken. Bij mechanische apparaten verloopt de afstelling altijd door trillingen, slijtage, temperatuur stijging/daling e.d.

Ik weet niet of ze ooit zover komen dat je iets maakt dat compleet rigide is en dat ook jarenlang blijft.
Dat ligt ook wel een beetje aan het gebruikte procedé. FDM printers zullen altijd tricky blijven. bij stereolithografie varianten en jetting varianten kan je veel meer automatiseren en kalibreren zonder gepruts. Het probleem met deze procedés is dat de printers die hier gebruik van maken op dit moment nogal duur zijn.
Ik denk wel dat je middels betere kalibratiemethoden en softwareondersteuning een deel van de problemen kan verminderen tot het punt waarop je een printer aan een niet al te technisch georiënteerd persoon kan geven. Dingen zoals de Z-height adjuster op de Prusa machines zijn daar een voorbeeld van, maar dat soort kalibraties en analyse zou je dus voor alle veelvoorkomende problemen moeten doen. Het liefst voor een deel geautomatiseerd, bijv door het toevoegen van computervisie aan de feedback loop. De rest zou je dan met support calls kunnen opvangen. Dat kan natuurlijk niet voor de prijs van een Ender 3, maar een printer hoeft ook geen €10k te kosten. (2021 prijsniveau, je weet nooit waar het prijspeil met de huidige overijverige drukpersen heen gaat)
mphilipp schreef op maandag 8 november 2021 @ 23:16:
En de populariteit van de Voron (en Ratrig wat dat aangaat) is denk ik te danken aan de 'influencers' op Youtube enzo. Het mag dan geen commercieel project zijn; er wordt wel erg veel reclame voor gemaakt. Zo'n CoreXY is weer nét even wat anders dan wat iedereen al kent. En zo'n filmpje die de gruwelijke snelheid van zo'n ding demonstreert heeft ook een aardige aantrekkingskracht. Dus ja, what's not to like?
Ja, de recente populariteit van CoreXY is inderdaad ook een marketing dingetje, maar ook een noodzakelijke stap vooruit in de wereld van het FDM printen. Dat juist met de Voron er een stap is gemaakt lijkt me wel enigszins logisch. Bedrijven moeten wel iets doen aan de documentatie omdat je anders ten onder zal gaan aan de supportverzoeken. Voron is ooit begonnen als bedrijf en na de opheffing van MZBot is RCF doorgegaan met wat fans als de Voron Design groep. Daar zit dus nog in enige mate de organisatie en standaarden van een echt bedrijf achter. Hobbyprojecten zoals de HyperCube is wat dat betreft minder ver ontwikkeld. En hoewel de D-bot inmiddels wel een aardige guide heeft, is dat model gewoon te vroeg op de markt gekomen, in een tijd dat 3D-printen nog een beetje niche was (2015).
Delta's kunnen heel snel zijn, maar zijn te complex en hebben te specifieke eisen. CoreXY biedt een mooie middenweg tussen de complexiteit van de Delta's en de simpele doch logge aanpak van de bed swingers. En laten we eerlijk zijn, de lage snelheid is wel een van de grotere nadelen van FDM printen.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
pwillemske schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:11:
@mphilipp Het punt van de Voron en de RatRig (etc.) is denk ik dat die een gat in de markt opvullen. Je hebt heel veel goedkope printers, die het eigenlijk net niet zijn. Wil je een grotere/snellere/betere printer dan een Prusa heb je niet veel keus helaas.

Je hebt dan de Ultimaker printers met een stevig prijskaartje maar écht bijzonder zijn die printers niet. Met een vanaf prijs van ongeveer 1000 euro voor een RatRig heb je een serieus goede printer, voor de ervaren gebruiker.
Op zich heb je een punt, maar voor een deel zal dat prijskaartje ook zitten in de ontwikkeling en ondersteuning. Je zal nooit een printer kunnen maken die zo goed ondersteund wordt als een Prusa voor de prijs van een Ender. Als je een Voron zou verkopen met goede support en betaalde ontwikkelaars zou ie net zo duur zijn als een UM3. De manier waarop RatRig de V-Core ontwikkelt verdisconteert ook voor een deel de kosten richting onbetaald werk. Als RatRig die printer helemaal zelf zou ontwikkelen zou die ook minimaal het tweevoudige kosten.
pwillemske schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:11:
Overigens komt Prusa een heel eind richting "fire and forget" met hun firmware. Die firmware checkt veel dingen, het bed level wordt afgesteld en i.c.m. hun slicer zijn de printprofielen ook al een heel eind klaar. Daarnaast hoeft er niet veel gesleuteld te worden aan zo'n ding en als dat moet gebeuren is het relatief eenvoudig. Ik heb trouwens geen Prusa, dus alles is gebaseerd op tevreden gebruikers :P
Binnenkort zal ik ook een Fire & Forget Prusa hebben, en wel de SL1S. Levering ergens volgend jaar. Ze zijn wel transparant over het leveringsproces, maar helaas niet heel concreet over de precieze leverdatum.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

citruspers schreef op maandag 8 november 2021 @ 09:55:
[...]

Lijkt me een redelijke schatting, ik kwam zelf uit op 1550 euro, en ik heb de parts zelf geprint.
Het voordeel is denk ik dat je hem in etappes kan bouwen en niet alles ineens hoeft aan te schaffen.

Ik heb helemaal geen Voron nodig nu mijn CR-10S Pro V2 na mods en vervanging van een defecte BLTouch eindelijk goed print. Maar ik vind het gewoon leuk om te knutselen en ik heb het geld. En als het klaar is verkoop ik de creality om iets terug te verdienen.

In dat kader heb ik laatst ABS voor het eerst geprobeerd. Het was geen groot succes, ondanks dat de de printer in een afgesloten tent staat flinke warping. Nu een print met PC-ABS gemaakt en die vervormen nauwelijks. Iemand ervaring met PC-ABS, zie ik iets over het hoofd of is het een drop in replacement voor gewoon ABS in een Voron Build?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
ocf81 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:11:
[...]
Dat ligt ook wel een beetje aan het gebruikte procedé. FDM printers zullen altijd tricky blijven. bij stereolithografie varianten en jetting varianten kan je veel meer automatiseren en kalibreren zonder gepruts.
Ja, dat is duidelijk. Die kunstharsprinters hebben niet zoveel bewegende delen en maken gebruik van zo'n lead screw voor de bewegingen van het bed. Dat is redelijk bulletproof. Printers met snaren gaan altijd op enig moment problemen geven want die snaren rekken in meer of mindere mate. Er beweegt ook veel meer wat invloed heeft op de printkwaliteit. Hij beweegr terwijl ie print. Een kunstharsprinter staat stil als ie print (belicht). Dat scheelt wel een stuk. Zolang het apparaat bestaat uit snaren, motoren, kunststof wieltjes en meerdere bewegende delen, blijf je die 'ellende' houden. Je kunt dat heel moeilijk met software oplossen, want dan moet je sensoren gaan toevoegen, ingewikkelde algoritmes bedenken e.d, waarmee je de complexiteit alleen maar doet toenemen. CNC machines zijn ook enorm handig, maar hebben ook niet hun weg gevonden in elk huishouden.

Een Prusa i3 is redelijk fire and forget, maar ook die zul je zo af en toe een keer moeten bijstellen. Door een zeer degelijke bouw hebben ze dat geminimaliseerd, maar bij een machine als een Ender 3 heb je het wat vaker.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 15:36

BiLo

PSN: toiletcleaner

Verwijderd schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:24:
[...]

Het voordeel is denk ik dat je hem in etappes kan bouwen en niet alles ineens hoeft aan te schaffen.

Ik heb helemaal geen Voron nodig nu mijn CR-10S Pro V2 na mods en vervanging van een defecte BLTouch eindelijk goed print. Maar ik vind het gewoon leuk om te knutselen en ik heb het geld. En als het klaar is verkoop ik de creality om iets terug te verdienen.

In dat kader heb ik laatst ABS voor het eerst geprobeerd. Het was geen groot succes, ondanks dat de de printer in een afgesloten tent staat flinke warping. Nu een print met PC-ABS gemaakt en die vervormen nauwelijks. Iemand ervaring met PC-ABS, zie ik iets over het hoofd of is het een drop in replacement voor gewoon ABS in een Voron Build?
Welk merk/type PC-ABS gebruik jij?

Voor Voron wordt ABS + aangeraden.

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20-09 19:15
Ik heb ook met de prusa MK3 wel de nodige problemen gehad, PLA soms warping, de smooth builtplate geen fan van. Beste investering die je kan doen, een textured buildplate... Vooral met PETG werkt deze voor mij perfect.

- Lekkage tussen de nozzle en het heatblock
- afbreken thermistor kabel van hotend (oke deels eigen schuld)
- groeven in de geleider buizen
- haarscheur in de bed thermistor kabel
- los extruder tandwiel

Alle problemen die ik nu kan bedenken. Sowieso vind ik het extruder ontwerp het grootste probleem aan de prusa je kan gewoon niet makkelijk overal bij. Nozzle verwisselen vind ik redelijk tricky. Je draait zo de heatblock los en dan heb je 10 minuten werk om je halve hotend uit elkaar te schroeven.

En ik heb aan de onderdelen boven het heatblock een soort permanente witte coating volgensmij komt dat door veel PETG printen.

Vorons vind ik er mooi uit zien maar vraag me af of het waarde toevoegt om dingen als lineaire rails te gebruiken in een machine met 3d geprinte onderdelen. Ik zou liever een 3D printer zien die volledig metaal is, lineaire rails, ballscrews voor z as. Een hotend die je binnen 30s kan swappen zodat je meerdere hotends kan hebben om de nozzle swap buiten de printer te kunnen doen. Of zelfs een heel ander type hotend. Bed leveling is ook een essentiële feature voor een werkpaard.

Uiteindelijk word voor een 'set en forget' printer de grootste uitdaging hoe ga je ervoor zorgen dat met elk materiaal 100% van de tijd je print goed aan je bed hecht. Of hoe ga je detecteren als dat mis gaat en hoe kan je automatisch alles schoon maken en opnieuw beginnen

[ Voor 9% gewijzigd door Jampot007 op 09-11-2021 11:14 ]

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:06:
[...]

Ja, dat is duidelijk. Die kunstharsprinters hebben niet zoveel bewegende delen en maken gebruik van zo'n lead screw voor de bewegingen van het bed. Dat is redelijk bulletproof. Printers met snaren gaan altijd op enig moment problemen geven want die snaren rekken in meer of mindere mate. Er beweegt ook veel meer wat invloed heeft op de printkwaliteit. Hij beweegr terwijl ie print. Een kunstharsprinter staat stil als ie print (belicht). Dat scheelt wel een stuk. Zolang het apparaat bestaat uit snaren, motoren, kunststof wieltjes en meerdere bewegende delen, blijf je die 'ellende' houden. Je kunt dat heel moeilijk met software oplossen, want dan moet je sensoren gaan toevoegen, ingewikkelde algoritmes bedenken e.d, waarmee je de complexiteit alleen maar doet toenemen. CNC machines zijn ook enorm handig, maar hebben ook niet hun weg gevonden in elk huishouden.

Een Prusa i3 is redelijk fire and forget, maar ook die zul je zo af en toe een keer moeten bijstellen. Door een zeer degelijke bouw hebben ze dat geminimaliseerd, maar bij een machine als een Ender 3 heb je het wat vaker.
Je gaat hier heel snel voorbij aan de optie om juist wél sensoren toe te voegen, maar volgens mij is dat de richting waar het naartoe moet. Sensoren en slimmere algoritmes. Wat dat betreft verwacht ik ook dat de verwerkingskracht van controllers een stuk omhoog moet. En juist de meest krachtige oplossing in de hobbysfeer van dit moment doet precies wat jij als te duur bestempelt: Het toevoegen van een acceleratiemeter aan de set van sensoren kan veel meer dan alleen linear advance monitoren. Je zou er ook mee kunnen detecteren wanneer een kop de print raakt, en dat op een manier die step loss detectie nooit zal kunnen evenaren qua gevoeligheid. Met computervisie kan je in de print problemen met snaarspanning en vervorming van assen herkennen, mits je daar een model voor traint. Als je naar een meer plug & play oplossing wil dan zal je ook iets aan het zelfoplossend vermogen van de printer moeten doen.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jampot007 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:12:
Ik heb ook met de prusa MK3 wel de nodige problemen gehad, PLA soms warping, de smooth builtplate geen fan van. Beste investering die je kan doen, een textured buildplate... Vooral met PETG werkt deze voor mij perfect.
Ik heb zelf geen voorkeur voor de textured build plate, omdat je altijd een oneven oppervlak overhoudt. Ik heb zelf een kale plaat van verenstaal (die van FysEtc) die ik bedek met 3DLac om de corrosie wat tegen te gaan. Dat is het beste van beide werelden.
- Lekkage tussen de nozzle en het heatblock
- afbreken thermistor kabel van hotend (oke deels eigen schuld)
- groeven in de geleider buizen
- haarscheur in de bed thermistor kabel
- los extruder tandwiel

Alle problemen die ik nu kan bedenken. Sowieso vind ik het extruder ontwerp het grootste probleem aan de prusa je kan gewoon niet makkelijk overal bij. Nozzle verwisselen vind ik redelijk tricky. Je draait zo de heatblock los en dan heb je 10 minuten werk om je halve hotend uit elkaar te schroeven.
Je hebt inderdaad een punt dat de hotend van de i3-serie eigenlijk te complex is. Ik heb er zelf ook een, en ik zou graag overgaan op een model dat makkelijker te onderhouden is. Gelukkig zal je met een Revo straks wel de meest essentiële onderdelen kunnen vervangen zonder al te veel te hoeven sleutelen.
En ik heb aan de onderdelen boven het heatblock een soort permanente witte coating volgensmij komt dat door veel PETG printen.
Geen idee hoe dat komt. De laatste keer dat ik dat had was toen ik met een teflon coated heatbreak printte.
Vorons vind ik er mooi uit zien maar vraag me af of het waarde toevoegt om dingen als lineaire rails te gebruiken in een machine met 3d geprinte onderdelen. Ik zou liever een 3D printer zien die volledig metaal is, lineaire rails, ballscrews voor z as. Een hotend die je binnen 30s kan swappen zodat je meerdere hotends kan hebben om de nozzle swap buiten de printer te kunnen doen. Of zelfs een heel ander type hotend. Bed leveling is ook een essentiële feature voor een werkpaard.
De afterburner kan je toch snel omwisselen voor een ander model? Ik geloof dat je 2 schroeven moet loshalen en weer moet aandraaien en een paar stekkers moet swappen om je hotend te wisselen. Het gebruik van 3D geprinte onderdelen lijkt me op zich niet zo problematisch, mits ze van het juiste plastic zijn en geprint worden met een goed gekalibreerde machine.
Uiteindelijk word voor een 'set en forget' printer de grootste uitdaging hoe ga je ervoor zorgen dat met elk materiaal 100% van de tijd je print goed aan je bed hecht. Of hoe ga je detecteren als dat mis gaat en hoe kan je automatisch alles schoon maken en opnieuw beginnen
ik denk dat je gebruik moet gaan maken van slimmere algoritmen en van meer en andere sensoren. Wellicht ook door slicing te integreren met de machine, zodat de machine weet wat die zou moeten printen en dit dan zelfstandig kan verifiëren.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
@Jampot007 De wensen die jij nu hebt zit al in een 3d printer; namelijk de E3D Toolchanger. Overigens is die nog niet echt aangeslagen volgens mij al komt dat voornamelijk door de prijs gok ik.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
ocf81 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:26:
[...]
Je gaat hier heel snel voorbij aan de optie om juist wél sensoren toe te voegen, maar volgens mij is dat de richting waar het naartoe moet. Sensoren en slimmere algoritmes. Wat dat betreft verwacht ik ook dat de verwerkingskracht van controllers een stuk omhoog moet. En juist de meest krachtige oplossing in de hobbysfeer van dit moment doet precies wat jij als te duur bestempelt: Het toevoegen van een acceleratiemeter aan de set van sensoren kan veel meer dan alleen linear advance monitoren. Je zou er ook mee kunnen detecteren wanneer een kop de print raakt, en dat op een manier die step loss detectie nooit zal kunnen evenaren qua gevoeligheid. Met computervisie kan je in de print problemen met snaarspanning en vervorming van assen herkennen, mits je daar een model voor traint. Als je naar een meer plug & play oplossing wil dan zal je ook iets aan het zelfoplossend vermogen van de printer moeten doen.
Misschien. Maar op dit moment is de technologie daar nog niet goed genoeg voor. Tenminste: de spullen zijn er wel, maar je zult ook een betrouwbaar algoritme moeten bedenken. De meeste 'slimme' producten vind ik nog steeds behoorlijk dom, en het blijkt steeds maar weer dat wat wij als iets simpels zien, voor een computer heel erg moeilijk is. Het omzetten van een mondaine taak in een computer algoritme is erg lastig. Wij kunnen heel moeilijk naar een taak kijken zoals een computer met zijn beperkte blik dat doet. Wij weten teveel en zien teveel, waar wij ons niet zo snel van bewust zijn. Dát is vaak het probleem. Je moet de computer echt elke manier van crashen uitspellen voordat ie het betrouwbaar zelf kan zien, want anders heeft ie het te vaak mis en heb je er weer niets aan.
Het zal best wel komen hoor, maar nu nog niet. De zelfrijdende auto is ook nog ver weg, al beweert Tesla bv het al voor elkaar te hebben. Zolang ie nog van slag raakt door een fiets op een drager achterop een auto, is die AI nog een beetje dom... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:39:
[...]

Misschien. Maar op dit moment is de technologie daar nog niet goed genoeg voor. Tenminste: de spullen zijn er wel, maar je zult ook een betrouwbaar algoritme moeten bedenken. De meeste 'slimme' producten vind ik nog steeds behoorlijk dom, en het blijkt steeds maar weer dat wat wij als iets simpels zien, voor een computer heel erg moeilijk is. Het omzetten van een mondaine taak in een computer algoritme is erg lastig. Wij kunnen heel moeilijk naar een taak kijken zoals een computer met zijn beperkte blik dat doet. Wij weten teveel en zien teveel, waar wij ons niet zo snel van bewust zijn. Dát is vaak het probleem. Je moet de computer echt elke manier van crashen uitspellen voordat ie het betrouwbaar zelf kan zien, want anders heeft ie het te vaak mis en heb je er weer niets aan.
Het zal best wel komen hoor, maar nu nog niet. De zelfrijdende auto is ook nog ver weg, al beweert Tesla bv het al voor elkaar te hebben. Zolang ie nog van slag raakt door een fiets op een drager achterop een auto, is die AI nog een beetje dom... :+
Ja, het is er nog niet. Daar heb je gelijk in. Dat betekent niet dat de techniek er (in de basis) nog niet is. Je kan een TPU module gebruiken om dit soort dingen te doen. Coral (Helaas wel een spin-off van Google) heeft hier prima oplossingen voor. Je moet alleen een model maken voor het herkennen van problemen. dat zal ook niet in een grote sprong gaan. Je kan beginnen met een collectie van tests die elk een specifiek ding testen. Dat is meer werk, maar geeft op de korte termijn het snelste resultaat. Spaghetti Detective is hier denk ik het eerste voorbeeld van. Je kan ondertussen ook beginnen met de ontwikkeling van een geïntegreerd model dat meer dingen tegelijk kan doen. De toekomst is er nog niet, maar ik zie zelf wel veel kansen voor de toepassing van computervisie en uitgebreidere toepassing van monitoring van sensoren bij 3D-printen. Wat wel helpt is het weten van de eigenschappen van de gebruikte filamenten, zoals kleur en glans/reflectie.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
ocf81 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:21:
[...]
Spaghetti Detective is hier denk ik het eerste voorbeeld van.
Het grote probleem met AI is de letter A. Het is en blijft kunstmatig. Die computer heeft geen flauw idee waar ie mee bezig is. Dus echt adaptief is het niet op dit moment. Misschien gaat dat allemaal nog komen, ik kan daar niets over zeggen. Het wordt ook allemaal beter, daar ben ik ook van overtuigd. Maar het zijn nog steeds babysteps ( :+ ) en in de praktijk zitten we nog wel een paar jaar met een best ingewikkeld apparaat. Want zelfs een Prusa is nog niet zo makkelijk dat mijn moeder ermee om zou kunnen gaan (nou is die al bang van een gewone printer, dus je moet wel heel goed je best gaan doen).

Voorlopig moet iemand een automatische belt-tensioner bedenken. Die dingen zijn er al volgens mij, maar nu nog in een formaat en voor een prijs dat het op een 3D printer zin heeft. Want dan ben je al op de helft denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
pwillemske schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:29:
@Jampot007 De wensen die jij nu hebt zit al in een 3d printer; namelijk de E3D Toolchanger. Overigens is die nog niet echt aangeslagen volgens mij al komt dat voornamelijk door de prijs gok ik.
komt qua hardware wel in de buurt maar ik denk dat je zo'n concept moet combineren met allerlei snufjes en sensoren om tot een 3D printer te komen met minimaal onderhoud en al helemaal geen getweak

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:47:
[...]

Het grote probleem met AI is de letter A. Het is en blijft kunstmatig. Die computer heeft geen flauw idee waar ie mee bezig is. Dus echt adaptief is het niet op dit moment. Misschien gaat dat allemaal nog komen, ik kan daar niets over zeggen. Het wordt ook allemaal beter, daar ben ik ook van overtuigd. Maar het zijn nog steeds babysteps ( :+ ) en in de praktijk zitten we nog wel een paar jaar met een best ingewikkeld apparaat. Want zelfs een Prusa is nog niet zo makkelijk dat mijn moeder ermee om zou kunnen gaan (nou is die al bang van een gewone printer, dus je moet wel heel goed je best gaan doen).

Voorlopig moet iemand een automatische belt-tensioner bedenken. Die dingen zijn er al volgens mij, maar nu nog in een formaat en voor een prijs dat het op een 3D printer zin heeft. Want dan ben je al op de helft denk ik.
Sorry, maar ik kijk toch net wat anders tegen het ontwikkelen van toepassingen waar AI een rol bij speelt. Jij lijkt te willen dat er een algemene kunstmatige intelligentie (AKI) komt die dit probleem aanpakt. (in het Engels: "general AI") AKI is nog mijlenver verwijderd van de hedendaagse realiteit. Het gebruik van AI voor toegepaste (beperkte) oplossingen zijn echter helemaal geen toekomstmuziek, en zelfs bereikbaar voor de gewone consument met slechts een beetje extra hardware. De grap is, zoals Ray Kurzweil het ooit ook al zei, dat zodra AI iets concreets en nuttigs gaat doen, het vaak geen AI meer heet. Zie bijvoorbeeld spraakherkenning. De huidige toegepaste AI is niks meer dan een algoritme dat aan de hand van kansberekening(en) een afweging maakt. Het lastige voor veel toegepaste AI implementaties is dat er veel onbekende waarden zijn. Dat probleem is voor een printer minder groot, aangezien je daar de omgeving aardig goed kan conditioneren. Als jij de juiste input levert en een model traint, dan is het echt niet onmogelijk om dit te doen op een (toekomstige) RPi met TPU en GPU die een RT simulatie kan doen van het te printen model. Aan de hand van een raytracing model kan je een redelijke benadering maken van het verwachte 'goede' resultaat, wat een adaptief beslissingsmodel mogelijk maakt. De techniek is er voor het overgrote deel eigenlijk al. Het moet alleen nog gemaakt worden.
Misschien moet ik me eens verdiepen in de huidige staat van AI programmeren en een geschikte oplossing. De laatste keer dat ik AI heb aangeraakt is ca 14 jaar geleden, voor een vak tijdens mijn opleiding.

[ Voor 11% gewijzigd door ocf81 op 09-11-2021 14:20 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BiLo schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:09:
[...]

Welk merk/type PC-ABS gebruik jij?

Voor Voron wordt ABS + aangeraden.
Ik gebruik 'Real Filament' PC-ABS. Volghens de eigenschappen sterker dan ABS en minder problemen met printen, zou dus moeten werken voor Voron parts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo

BiLo

Verwijderd schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:36:
[...]

Ik gebruik 'Real Filament' PC-ABS. Volgens de eigenschappen sterker dan ABS en minder problemen met printen, zou dus moeten werken voor Voron parts?
Dat zou mogelijk kunnen. Ik zie zelf echter geen enkele reden om af te wijken van het aangeraden materiaal ABS+. Alle PIF sets worden ofwel in KVP (hier bijna niet verkrijgbaar) of in eSUN ABS+ geprint.

Veel goedkoper, makkelijk te printen en bovendien geen Real :| (laatste wellicht persoonlijk)

https://vonwange.com/absplus/
https://www.amazon.nl/eSU...d-Materiaal/dp/B07FQ5MC78

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Nu online
citruspers schreef op maandag 8 november 2021 @ 22:54:
[...]

Verschil tussen Kexcelled PLA en Polymaker PLA
Zelfde gx geprint, beide in dezelfde pan gekookt (dus ook even lang)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8FyN80uuP3ja1Gv62QCciXx9KM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0a56DPosjRTMwcj7LVhvniSt.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:47
Dat is wel een bizar groot verschil, bij de Polymaker zie je gewoon de top laag opbollen doordat de lucht in je infill uit zet...

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
  • Nu online
citruspers schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 23:24:
Dat is wel een bizar groot verschil, bij de Polymaker zie je gewoon de top laag opbollen doordat de lucht in je infill uit zet...
Ik heb net een test gedaan in de oven met een geprint brugje van Kexcelled.

De niet ge-annealde brug zakte in bij 65 graden.
De ge-annealde brug begon in te zakken bij 155 graden. Scheelt echt veel dus.

Heb geen filmpje gemaakt, maar wel foto’s.

Overigens heb ik ook PolyTerra geprobeerd te annealen, maar die misvormde al heel snel.

Blijf het toch wel apart vinden dat kexcelled dus zo goed te koken valt, een functioneel object is echt goed te doen, maar PolyMaker dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
BiLo schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:51:
[...]
Dat zou mogelijk kunnen. Ik zie zelf echter geen enkele reden om af te wijken van het aangeraden materiaal ABS+. Alle PIF sets worden ofwel in KVP (hier bijna niet verkrijgbaar) of in eSUN ABS+ geprint.
Ik was een paar dagen geleden een beetje aan het grutten met Google om te kijken of er wat plaatjes waren van de verschillende kleurencombinaties (heel belangrijk :+ ). Gewoon voor de lol.
Echter, ik kwam een opmerking tegen vwb gekleurd (ABS) filament:
I was fully set to go black/white, but then I hear nero3dp randomly mention on a build stream that white abs needs so much colorant that it tends to become brittle.
en dit:
I have spoken to a colleague who is an injection molding expert about ABS and color. He confirmed if you want maximum strength go for black as carbon is used to blacken it which is chemically closest to ABS causing the lowest stir in the material (I hope I got that right, don't quote me). All other pigments will weeken ABS. Red seeming to be the worst of all accoringd to him.
Yes, there were multiple people with white accent parts that broke after a very short time.
Iemand die daar iets verstandigs over kan zeggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mphilipp
Dit komt zomaar voorbij in mijn Youtube feed:

Een FFC mod. Ik wist niet wat FFC betekende, maar blijkbaar is dat Flat Flexible Cables. Er is namelijk een toenemende discussie over het gebruik van dragchains. Het schijnt namelijk helemaal niet zo lekker te zijn voor de kabels die gebruikt worden. Volgens een of andere gast die in robotica werkt en veel met dragchains werkt, zijn er speciale kabels nodig die gemaakt zijn om steeds te buigen en het zou al helemaal niet goed zijn om meerdere draden door zo'n ding te steken. Goed, hele discussie natuurlijk, maar het gebruik van een flat cable, die gemaakt is om te buigen (niet zomaar een flat cable) is in principe een nóg betere oplossing. Een stuk lichter en makkelijker.
De maker geeft de volgende specs:
Electrical & Thermal Specifications:
  • FFC Max Ambient Temp: 80C
  • Max Stepper RMS Current: 1.5A
  • Max Heater Cartridge Wattage: 100W*
*6 parallel conductors are dedicated to the Heater in the FFC to achieve this. A single conductor is NOT rated for 100Watts.
link

Niet eens zo heel erg duur en inclusief printplaatjes om je eigen bekabeling op te solderen. De verticale dragchain blijft zo te zien bestaan; de kit is voor de XY as.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Onder andere IGUS heeft zo’n ecosysteem. Je koopt daar een ketting en bijbehorende kabel, afhankelijk van de buigradius. Die kabels hebben ook een andere buitenmantel om tegen de schurende werking van de ketting te kunnen.

Standaard kabeltjes moet je niet in een vaak bewegende kabelketting stoppen, dat gaat niet goed.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat flat cable systeem heeft wel een achilleshiel, namelijk dat de marge qua temperatuur niet toereikend is om in een gesloten kamer te printen met een hoge bedtemperatuur. Voor ABS zal het wel werken, maar ik zou toch liever een systeem zien dat tot 120°C zou kunnen gaan, zodat je wat marge hebt om tot 100°C aan te kunnen tikken. Op die manier kan je ook PC printen. (vergt wel wat aanpassingen zoals andere materialen en het naar buiten trekken van de motor)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
ocf81 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:23:
Dat flat cable systeem heeft wel een achilleshiel, namelijk dat de marge qua temperatuur niet toereikend is om in een gesloten kamer te printen met een hoge bedtemperatuur. Voor ABS zal het wel werken, maar ik zou toch liever een systeem zien dat tot 120°C zou kunnen gaan, zodat je wat marge hebt om tot 100°C aan te kunnen tikken. Op die manier kan je ook PC printen. (vergt wel wat aanpassingen zoals andere materialen en het naar buiten trekken van de motor)
Ja, maar voor verreweg de meeste mensen is die 80 graden ruim voldoende. Krijg je met 120 graden in die enclosure niet andere problemen vraag ik mij af.

Maar goed, alles heeft voor- en nadelen. Die FFC heeft denk ik voor de meesten wel genoeg voordelen. Je kabels opschuren in zo'n dragchain is ook niet echt een goed idee. Ik zat er zelf aan te denken om de kabels te sleeven en dan pas in die chain te stoppen. Dat zou denk ik ook wel helpen. Als je dan teflon kabels gebruikt, hebben ze ook minder last van tegen elkaar schuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mphilipp schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:31:
[...]

Ja, maar voor verreweg de meeste mensen is die 80 graden ruim voldoende. Krijg je met 120 graden in die enclosure niet andere problemen vraag ik mij af.
Ik had 100°C in gedachten, maar je moet ook wat speling overhouden voor de stroom die er doorheen gaat. Vandaar de 120°C. Als je alleen maar PETG en ABS print, dan is 60°C genoeg voor de printkamer, en is een rating van 80°C dus ook goed genoeg voor de kabel. Maar een van de redenen om voor een box model printer te gaan is dat je die kan afsluiten en er PC mee zou kunnen printen.
mphilipp schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:31:
Maar goed, alles heeft voor- en nadelen. Die FFC heeft denk ik voor de meesten wel genoeg voordelen. Je kabels opschuren in zo'n dragchain is ook niet echt een goed idee. Ik zat er zelf aan te denken om de kabels te sleeven en dan pas in die chain te stoppen. Dat zou denk ik ook wel helpen. Als je dan teflon kabels gebruikt, hebben ze ook minder last van tegen elkaar schuren.
Ik heb zelf soms ook last van kabelbreukjes met mijn velcro kabelketting. Met deze kabelketting met velcro loops kan je snel kabels wisselen, maar het lijkt ook de slijtage wat te bevorderen.
Wellicht voor mij dus ook een oplossing om naar te kijken.

BTW, Design Prototype Test heeft weer eens een filmpje gemaakt, en het is op zich wel een aardig idee:
[Video: https://yewtu.be/watch?v=H1DoJxY6v_U]

[ Voor 7% gewijzigd door ocf81 op 10-11-2021 21:11 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
ocf81 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 21:08:
BTW, Design Prototype Test heeft weer eens een filmpje gemaakt, en het is op zich wel een aardig idee
Hij had op zich altijd wel aardige filmpjes, maar op enig moment begon ie steeds te zeuren dat anderen het op hem voorzien hadden en zijn ideeën jatten enzo. Ik werd er een beetje moe van, dus ik ben gestopt met hem te volgen. Jammer, want hij gaf soms best nuttige info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Ik heb zojuist de RatRig 300 besteld, zonder enclosure (dat komt later wel). Nu alle overige benodigde delen uitzoeken en laten frezen. Nu moet ook mijn oude printer aan de gang om de onderdelen te printen, ik wilde graag een ander kleurtje en materiaal om voorbereid te zijn op de enclosure mocht die toch komen :D

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ocf81 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 21:08:
Ik heb zelf soms ook last van kabelbreukjes met mijn velcro kabelketting. Met deze kabelketting met velcro loops kan je snel kabels wisselen, maar het lijkt ook de slijtage wat te bevorderen.
Wellicht voor mij dus ook een oplossing om naar te kijken.
Ik denk dat je die klittenband een stuk losser moet houden om kabelbreuk tegen te gaan. Elk bandje is nu een knikpunt van de kabel (2 knikpunten op elk zichtbaar stuk kabel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op woensdag 10 november 2021 @ 21:17:
[...]

Hij had op zich altijd wel aardige filmpjes, maar op enig moment begon ie steeds te zeuren dat anderen het op hem voorzien hadden en zijn ideeën jatten enzo. Ik werd er een beetje moe van, dus ik ben gestopt met hem te volgen. Jammer, want hij gaf soms best nuttige info.
Ja, dat gezeur is inderdaad wel een beetje vervelend. Dat probeer ik altijd te skippen. Maar op zich is hij wel een van de weinigen die zich kritisch opstelt en ideeën presenteert die voorheen niet altijd bekend waren bij het grotere publiek en/of deze verder ontwikkelt. Daar heb ik op zich wel respect voor.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ManIkWeet schreef op woensdag 10 november 2021 @ 21:50:
[...]

Ik denk dat je die klittenband een stuk losser moet houden om kabelbreuk tegen te gaan. Elk bandje is nu een knikpunt van de kabel (2 knikpunten op elk zichtbaar stuk kabel)
Ik heb in de loop der tijd ook wel ondervonden dat te strak inderdaad een slecht idee is. Ik weet niet of er echt twee knikpunten zijn. De velcro bandjes bewegen aardig wat mee en de draaipunten zitten, als ik het zo bekijk wanneer het beweegt, toch wel op de punten waar de schakels in elkaar overgaan. Het is niet zo klip en klaar als bij een kabelketting.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mphilipp
Zo voor het slapen gaan wilde ik jullie dit toch niet onthouden... Je hebt mensen die alles netjes proberen te doen, en je hebt maniakken. Misschien hebben ze een dwangneurose of zijn het gewoon vakidioten die een hobbyproject hetzelfde benaderen als een klus die ze professioneel uitvoeren. Anyway, hier dus iemand die wel héél erg netjes zijn bedrading op zijn Voron 2.4 heeft geregeld (kwijlen mag):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v_PVg75CrdXkAGg1uXnyxrk4nJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eXOLUwhTeQCjVijO2Y0j996J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Z7Ayqv2SJ2OoDiWBJNsS4k2Bqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FaISdCjavbqnetahI8m26FrM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S9EuyHvbuVcgOEwPkAUsrLDjCv4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wb4fDaU1m6gg6nx6xtBzMgIx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sinK9hGEuwmeFA7WFqDuDnvraJA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1UDuw2luxj4d26rY9sgIlZfh.jpg?f=fotoalbum_large

• pwillemske
  • Niet online
Ik ben benieuwd hoe het er uit ziet als alles aangesloten is ;) Wel veel extra connectoren en overgangen waardoor je wat efficiëntie mist. Wel leuk om te doen :D

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• mphilipp
pwillemske schreef op donderdag 11 november 2021 @ 06:58:
Ik ben benieuwd hoe het er uit ziet als alles aangesloten is ;) Wel veel extra connectoren en overgangen waardoor je wat efficiëntie mist. Wel leuk om te doen :D
Ik geloof dat die gast een of andere engineer is. Dat extra verdeelpunt met die Wago quick release connectors ziet er wel handig uit. Maar ook alleen als je veel aan dat ding moet klooien. Je hoeft dan niet steeds aan je moederbord te zitten. Verder voegt het niets toe, behalve (optische) complexiteit. Het is een behoorlijke overkill, maar het ziet er heel indrukwekkend uit. Lijkt mij niet dat de bedoeling van een Voron is dat je elke week dat ding op zijn kant moet leggen om iets te wijzigen.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20-09 23:05
Die MURR openweller is wel een slimme toevoeging denk ik.
Bij kortsluiting in het 24 circuit schakelt hij dat circuit uit.

• mphilipp
FRANQ schreef op donderdag 11 november 2021 @ 13:33:
Die MURR openweller is wel een slimme toevoeging denk ik.
Bij kortsluiting in het 24 circuit schakelt hij dat circuit uit.
Net als een zekering? Ik dacht dat er op die bordjes ook wel een zekering zat (Spider/Octopus). Of is dit anders? (ik heb hier echt geen verstand van :? )

• FRANQ
mphilipp schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:00:
[...]

Net als een zekering? Ik dacht dat er op die bordjes ook wel een zekering zat (Spider/Octopus). Of is dit anders? (ik heb hier echt geen verstand van :? )
Ik vermoed dat het vergelijkbaar is met de automaten in je meterkast. :)

https://www.murrelektroni...etail/product/mico-basic/

Voordeel is dan vooral dat niet alle 24V eruit ligt, maar alleen het component waar kortsluiting in zit.
Je print zal dan alsnog mislukken, maar je ziet in een oogopslag waar de fout zit, en je beschermd het bordje wel denk ik.

Zie dat er zelfs een meldings-aansluiting op zit.
Dus je zou de print kunnen pauzeren, en misschien zelfs nog wel een push bericht via de raspberry naar je telefoon versturen.

[ Voor 11% gewijzigd door FRANQ op 11-11-2021 15:07 ]

• mphilipp
FRANQ schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:05:
Ok, alleen een beetje duâh zo te zien. En dit is allemaal professionele apparatuur, dus voor een leek is er niet uit te komen wat je moet hebben en hoe je dat aansluit enzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
mphilipp schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:23:
[...]

Ok, alleen een beetje duâh zo te zien. En dit is allemaal professionele apparatuur, dus voor een leek is er niet uit te komen wat je moet hebben en hoe je dat aansluit enzo.
Als ik zo de labels zie en de klemnummers komt dit 99% zeker bij zijn werk uit de rommelbak. :)

Altijd leuk als je dingen die op de zaak weggegooid worden in je hobby kunt gebruiken.
Helaas heb ik niet meer zo'n baan.
(voorheen toegang tot lasersnijden, cnc frees, draaibanken, lasapparaten, en de volledige elektra werkplaats)

[ Voor 9% gewijzigd door FRANQ op 11-11-2021 15:35 ]

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:36

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Ik heb in een podcast van Thomas Sanladerer en Stefan Hermann eens gehoord dat je ook een cold pull kunt doen om de buitenkant van je nozzle schoon te krijgen. Heeft iemand dat wel eens gedaan? Ik doe het met zo'n borstel maar de borstelharen buigen na verloop van tijd waardoor het steeds lastiger wordt om de nozzle en de heater block goed schoon te krijgen.

ingen vill veta var du köpt din tröja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLo

BiLo

gday schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:39:
Ik heb in een podcast van Thomas Sanladerer en Stefan Hermann eens gehoord dat je ook een cold pull kunt doen om de buitenkant van je nozzle schoon te krijgen. Heeft iemand dat wel eens gedaan? Ik doe het met zo'n borstel maar de borstelharen buigen na verloop van tijd waardoor het steeds lastiger wordt om de nozzle en de heater block goed schoon te krijgen.
Met een cold pull wordt de binnenkant van je nozzle scho(o)n(er), niet de buitenkant.

Misschien kun je iets automatiseren zoals dit: https://github.com/VoronD..._Bucket_&_Nozzle_Scrubber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

BiLo schreef op donderdag 11 november 2021 @ 16:42:
[...]

Met een cold pull wordt de binnenkant van je nozzle scho(o)n(er), niet de buitenkant.
Ja, ik snap dat je een cold pull normaal gesproken aan de binnenkant doet, maar Thomas Sanladerer vertelde dus dat ie dat met flexibel filament ook aan de buitenkant doet, en dat dat ultiem satisfying is. Ik zie alleen niet helemaal voor me hoe je dat dan moet doen en ik kan er verder helemaal niks over vinden.Volgens mij gaat er vanalles fout als ik dat ga proberen. :P
Zie hier waar hij dat vertelt: YouTube: E3D Nozzle X Drama, Article 13 & 3D Scanners - The Meltzone Podcast ...
Misschien kun je iets automatiseren zoals dit: https://github.com/VoronD..._Bucket_&_Nozzle_Scrubber
Te lui voor. :P

[ Voor 17% gewijzigd door gday op 11-11-2021 16:56 ]

gday schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:39:
Blob maken en lostrekken?

Wel eens geprobeerd met een oude print... Maar niet genoeg af laten koelen...

• BiLo

BiLo

gday schreef op donderdag 11 november 2021 @ 16:52:
[...]

Ja, ik snap dat je een cold pull normaal gesproken aan de binnenkant doet, maar Thomas Sanladerer vertelde dus dat ie dat met flexibel filament ook aan de buitenkant doet, en dat dat ultiem satisfying is. Ik zie alleen niet helemaal voor me hoe je dat dan moet doen en ik kan er verder helemaal niks over vinden.Volgens mij gaat er vanalles fout als ik dat ga proberen. :P
Zie hier waar hij dat vertelt: YouTube: E3D Nozzle X Drama, Article 13 & 3D Scanners - The Meltzone Podcast ...
Ik denk dat het om die Nozzle X coating gaat, dat het daar makkelijk af komt.

• Jampot007
Ik gebruik een borsteltje met messing haren om de nozzle schoon te maken. (als deze warm is)

Maar het beste wat ik kan aanraden is een siliconen sok, zo'n ding blijft nooit wat aan plakken. Schijnt ook nog goed te zijn voor de printkwaliteit.

https://www.123-3d.nl/E3D...K-3PACK-i2325-t15044.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:22
FRANQ schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:05:
[...]

https://www.murrelektroni...etail/product/mico-basic/

Voordeel is dan vooral dat niet alle 24V eruit ligt, maar alleen het component waar kortsluiting in zit.
Je print zal dan alsnog mislukken, maar je ziet in een oogopslag waar de fout zit, en je beschermd het bordje wel denk ik.

Zie dat er zelfs een meldings-aansluiting op zit.
Dus je zou de print kunnen pauzeren, en misschien zelfs nog wel een push bericht via de raspberry naar je telefoon versturen.
Zijn heel leuke dingen inderdaad, wij passen ze vaak toe, je kunt ze zelfs per groep afstellen op de stroom die het mag zijn.
Ik ben zelf veel te lui om alles goed te doen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A8tpfqv1gvcIwswfz4tGzDrKrsw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/f4lUybFy19nZrPk2EtSW36Yf.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door sjaakwortel op 11-11-2021 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:51

Boullie

Da Bulster

Boullie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-09 04:51

TNW

De politie heeft ergens een ruimte met een aantal Ender 3's gevonden waarmee onderdelen van vuurwapens werden geproduceerd.

Op twitter al boze oproepen tot een verbod op 3d printers 🙄

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TNW schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 18:23:
De politie heeft ergens een ruimte met een aantal Ender 3's gevonden waarmee onderdelen van vuurwapens werden geproduceerd.

Op twitter al boze oproepen tot een verbod op 3d printers 🙄
Oh dus regels om maskers te dragen niet maar een verbod op een stuk gereedschap wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Compleet onzinnig. Informatie laat zich niet stoppen en het verbieden van gereedschap zou alleen maar symboolpolitiek zijn. We verbieden toch ook geen boormachines en zagen? Er zijn heel veel manieren om wapens te maken in je schuurtje. (zie bijvoorbeeld de werken van Luty)

[edit] gezien de scheiding van slicer en printer en de open source aard van het verhaal is een blokkade sowieso niet realistisch.

[ Voor 16% gewijzigd door ocf81 op 12-11-2021 20:24 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
ocf81 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 19:57:
Compleet onzinnig. Informatie laat zich niet stoppen en het verbieden van gereedschap zou alleen maar symboolpolitiek zijn.
Ik denk niet dat de mensen die om een verbod roepen de beleidsmakers zijn.

Overigens is het naar mijn idee allemaal wel een beetje overtrokken. Voor zover ik weet heb je nog altijd een aantal metalen onderdelen nodig. Er zijn vuurwapens die volledig 3D geprint zijn, maar dat is min of meer single shot en/of klein kaliber. Ik zou daar niet een heel magazijn 9mm patronen mee durven afschieten. Ik heb mij er niet echt heel erg in verdiept, maar wel een paar filmpjes bekeken en zie je dat de belangrijkste zaken toch nog metaal zijn. En die volledige geprinte wapens niet superbetrouwbaar zijn. Soms vuren ze ze niet eens zelf af maar in een houder met een afstandsbediening.

Maar ja...als je een wapen wilt binnensmokkelen voor meneer T die zo graag wil uitbreken... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 23:36
Ha, mijn Creative Aurvana Live koptelefoon is al een aantal jaren stuk, waarbij de houder van de driver is gebroken .Verder doet de koptelefoon het nog prima.

Ik heb sentimentele gevoelens bij dit ding aangezien ik de koptelefoon vanaf medio 2011 in mijn bezit heb. Zelfs mijn oma heeft de koptelefoon nog gebruikt op haar sterfbed (2013 overleden).

Nou kwam ik tijdens het googlen thingiverse tegen en ik vond precies hetgeen wat bij mijn koptelefoon stuk is. Echter heb ik geen 3d printer. Zou iemand mij kunnen helpen met het printen van dit onderdeel?

Het gaat om dit: https://www.thingiverse.com/thing:683368/comments

Ik woon omgeving Nijmegen, toevallig een tweaker die dit voor mij wil maken in ruil voor een fles wijn oid? :9B

[ Voor 13% gewijzigd door n0elite op 12-11-2021 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 23:12:
[...]

Overigens is het naar mijn idee allemaal wel een beetje overtrokken. Voor zover ik weet heb je nog altijd een aantal metalen onderdelen nodig. Er zijn vuurwapens die volledig 3D geprint zijn, maar dat is min of meer single shot en/of klein kaliber. Ik zou daar niet een heel magazijn 9mm patronen mee durven afschieten. Ik heb mij er niet echt heel erg in verdiept, maar wel een paar filmpjes bekeken en zie je dat de belangrijkste zaken toch nog metaal zijn. En die volledige geprinte wapens niet superbetrouwbaar zijn. Soms vuren ze ze niet eens zelf af maar in een houder met een afstandsbediening.

Maar ja...als je een wapen wilt binnensmokkelen voor meneer T die zo graag wil uitbreken... :X
Er is inderdaad een verschil tussen de wapens die niet gedetecteerd kunnen worden en de wapens die gebruik maken van bestaande onderdelen. Veel verhalen in r/fosscad en op youtube gaan over het deel dat de trekker en het magazijn ("lower reciever") met de loop en behuizing daarvan verbinden. Alles wat heet wordt of druk moet weerstaan wordt dan vaak als los onderdeel gekocht. Maar op zich kan je die dingen ook zelf maken.
Dat je in eerste instantie gaat testen met een houder, dat snap ik volledig. Er wordt nog volop geëxperimenteerd met filamenten voor deze toepassing om te kijken wat werkt. Er is een jongen op youtube (hoffman tactical) die hier nogal mee in de weer is. Ik ben niet geïnteresseerd in het maken van een wapen, maar er is een youtuber (hoffman tactial) die aardig wat filmpjes heeft over dit onderwerp en dat is ook wel leerzaam als het gaat om het toepassen van filament in wat extremere use cases. (hoewel dat wel zijn toepassing is, is het niet per se alleen maar wapens waar je die kennis op kan toepassen) ik heb het vermoeden dat de problemen met betrouwbaarheid over een paar jaar veel minder zijn dan dat nu het geval is.

Maar goed, het is de vraag of je de ontwikkeling van wapens met wetgeving nog wel kan stoppen. Er is veel open source qua tools en designs en er is veel informatie in het wild beschikbaar over hoe je dit moet aanpakken, en er is een aardig grote groep mee bezig gegaan over de laatste ~10 jaar. Ik denk dat je eigenlijk niet anders kan doen dan concluderen dat het internet ook op dit punt zijn werk heeft gedaan en de informatie nu "gedemocratiseerd" is. Wacht maar tot men er achter komt dat je van eten en alledaagse huishoudelijke items ook explosieven kan maken. Kijken wat men dan zegt :)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Laatst online: 17-09 17:52
mphilipp schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 23:12:
[...]

Vergeet niet dat een malloot maar één schot nodig heeft om een prominent persoon iets aan te doen, helaas voorbeelden genoeg daarvan. De echte crimineel heeft gewoon meer dan voldoende aanbod aan echte wapens die genoemde beperkingen niet hebben. Sterker nog, die hebben meer keus dan onze handhavers.

Overigens denk ik juist dat de gemiddelde malloot liever geen metaal er in heeft, puur omdat een detector geprinte onderdelen niet zal zien en daarmee de kans dat je dichter bij je target komt groter is.

Kortom, naar mijn idee een (zeer gevaarlijke) niche markt en als de persoon deze levert aan genoemde malloten een gevaarlijke situatie. Want laten we reëel zijn, jij en ik kunnen dit ook maken maar hebben en waarschijnlijk geen legitiem doel voor (zoals persoonlijke bescherming ofzo, the American dream).

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Pixelmagic schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 09:34:
[...]

Vergeet niet dat een malloot maar één schot nodig heeft om een prominent persoon iets aan te doen, helaas voorbeelden genoeg daarvan. De echte crimineel heeft gewoon meer dan voldoende aanbod aan echte wapens die genoemde beperkingen niet hebben. Sterker nog, die hebben meer keus dan onze handhavers.

Overigens denk ik juist dat de gemiddelde malloot liever geen metaal er in heeft, puur omdat een detector geprinte onderdelen niet zal zien en daarmee de kans dat je dichter bij je target komt groter is.

Kortom, naar mijn idee een (zeer gevaarlijke) niche markt en als de persoon deze levert aan genoemde malloten een gevaarlijke situatie. Want laten we reëel zijn, jij en ik kunnen dit ook maken maar hebben en waarschijnlijk geen legitiem doel voor (zoals persoonlijke bescherming ofzo, the American dream).
Wat dat betreft zouden ze eigenlijk bij thingiverse en de vele alternatieven actief alle vuurwapens van de site moeten halen.
Dat is denk ik het best haalbaar als Amerika en Europa het delen van 3D modellen voor wapens strafbaar stelt.

Het is dan helaas jammer dat het tic-tac pistooltje waarschijnlijk ook weg moet, maar de rest van de 3D print wereld hoeft daar geen last van te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FRANQ schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 09:51:
[...]

Wat dat betreft zouden ze eigenlijk bij thingiverse en de vele alternatieven actief alle vuurwapens van de site moeten halen.
Dat is denk ik het best haalbaar als Amerika en Europa het delen van 3D modellen voor wapens strafbaar stelt.

Het is dan helaas jammer dat het tic-tac pistooltje waarschijnlijk ook weg moet, maar de rest van de 3D print wereld hoeft daar geen last van te hebben.
Heb jij het idee dat je dit soort informatie nog van het internet krijgt dan? Eerlijk gezegd lijkt me nogal vergezocht. Er zijn al aparte sites voor en er is een heel legertje mensen die dit als hobby doet in de VS. Die krijg je niet meer stil denk ik. Ik heb niet het idee dat censuur de oplossing is. Dat is enkel symptoombestrijding. Je kan het doen, maar het zal geen flikker uitmaken.

Het is eigenlijk onvermijdelijk dat we als maatschappij gewoon moeten accepteren dat het verbieden van zaken die als basis een stuk informatie hebben om zo het gebruik van die informatie de in de perken te houden zinloos is geworden omdat de informatie om dat soort zaken te realiseren nu altijd vindbaar zal zijn. Het verbieden van het in bezit hebben van informatie is wat mij betreft regelrechte gedachtenpolitie, iets waar ik fel tegen ben.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
n0elite schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 23:20:

Het gaat om dit: https://www.thingiverse.com/thing:683368/comments

Ik woon omgeving Nijmegen, toevallig een tweaker die dit voor mij wil maken in ruil voor een fles wijn oid? :9B
Als niemand uit Nijmegen en omgeving zich aanbiedt. Kan ik het printen in ruil voor een postzegelcode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
ocf81 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 01:38:
[...]
Maar goed, het is de vraag of je de ontwikkeling van wapens met wetgeving nog wel kan stoppen.
Dat is inderdaad niet mogelijk. Je kunt moeilijk 3D printers gaan verbieden omdat er ook wapens mee gemaakt kunnen worden. Dat kan al 100 jaar met een freesbank en die zijn ook nog steeds toegestaan.
De bestaande wetgeving is voldoende: je mag geen wapens hebben, ook geen speelgoedwapens die op een echte lijken. Dat laatste wordt hetzelfde bestraft als een echt vuurwapen.

Ik ben echt niet bang dat men 3D printers ineens gaat verbieden, ook al wordt er een couppoging mee gedaan oid. Er zijn genoeg voorbeelden van voorwerpen die tot vuurwapen zijn gemaakt, en we mogen nog steeds Parker pennen kopen en bij ons dragen... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
FRANQ schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 09:51:
[...]

Het enige wat je doet met verbieden op openbare sites is het verplaatsen naar locaties waar het "gewone" volk niet komt maar de mensen aan de schaduwkant nu al veel zijn. Resultaat is dat jij en ik er niet meer bij kunnen terwijl wij er ook geen behoefte aan hebben. De schaduwmensen die wel de behoefte hebben kunnen er dan nog steeds bij, net als echte vuurwapens nu ook vrij rondgaan in het criminele circuit en onschuldige mensen gewond of erger raken hierdoor.

De berichten van verbieden van 3d printers is uiteindelijk hetzelfde dat je een slagersmes wil gaan verbieden, onnodig, onhaalbaar en heeft totaal geen zin. Met vrij verkrijgbare onderdelen kan je een nieuwe maken. Daarmee dus totale onzin en onrealistisch.

In de tussentijd printen wij lekker door met dingen die niet in de winkel verkrijgbaar zijn, eigen ontwerpen en andere leuke dingen 8) :+

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
Pixelmagic schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 14:43:
[...]

Het enige wat je doet met verbieden op openbare sites is het verplaatsen naar locaties waar het "gewone" volk niet komt maar de mensen aan de schaduwkant nu al veel zijn. Resultaat is dat jij en ik er niet meer bij kunnen terwijl wij er ook geen behoefte aan hebben. De schaduwmensen die wel de behoefte hebben kunnen er dan nog steeds bij, net als echte vuurwapens nu ook vrij rondgaan in het criminele circuit en onschuldige mensen gewond of erger raken hierdoor.
Dat het op thingiverse staat geeft het risico dat boze pubers er domme dingen mee doen.
Al is het maar rondlopen met een niet-functionerend exemplaar.

Of nieuwsgierige mensen die het gewoon interessant vinden die per ongeluk een wel functionerend exemplaar hebben die in handen van kinderen komt of gewoon explodeert bij testen.

In het darknet-circuit komen die mensen niet zo snel, dan ben je toch wel wat verder heen.

Ik denk dus dat er wel winst te behalen valt.

Het zou ook positief voor de community zal zijn als je een statement maakt dat wapens niet kunnen.

Het tic-tac pistool uit mijn post hierboven was een voorbeeld van collateral damage.
Maar ik denk dat zonder oranje tictac potje erop geklikt, je er ook niet mee moet gaan rondwijzen in een winkelcentrum. (Als je hem zwart uitprint tenminste)

Edit:

Om mijn standpunt wat te verduidelijken.

Praktijk voorbeeld van mezelf.
We zouden toen ik in de 2e van de middelbare school zat na schooltijd "legertje" spelen bij een oud fort.
Omdat die school op 16km fietsen van huis lag had ik het (water)pistool meegenomen naar school.
Alleen was ik zo dom geweest hem de dag van tevoren zwart te spuiten. (Vond dat wel tof)
Toen ik op school in de klas mijn boeken uit de tas pakte zag de lerares het pistool.
Ik ben door 4 (?) leraren uit de klas gehaald, in het kantoor van het schoolhoofd gezet en moest daar toekijken hoe het "wapen" uit mijn tas gehaald werd door een politieagent. Toen duidelijk was dat het een plastic waterpistool was heb ik een preek gehad van de politieagent (ik heb geen idee wat hij gezegd heeft door de stress)
Daarna moeten wachten tot mijn vader uit zijn werk kwam. Pistool kwijt en mocht 2 weken niet op school komen.

[ Voor 24% gewijzigd door FRANQ op 13-11-2021 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:07
Beetje offtopic,
inderdaad, daar hebben we V&A voor waar diverse mensen hun 3d diensten aanbieden :)

[ Voor 72% gewijzigd door _ferry_ op 14-11-2021 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@FRANQ Ik ben nooit zo van het overmatig beschermen van mensen met overheidsregeltjes en maatregelen. Ik denk dat we op dat punt te veel verschillen.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Vaevictis_ Even opletten: De cover van het ding dat je wil printen past niet op een Prusa of Ender 3. Je moet een groter bed hebben, iets met een bed van 30x20 of 30x30, of groter natuurlijk. Bijv. een CR-10, een RatRig V-Core of een grotere Voron.

[ Voor 83% gewijzigd door ocf81 op 15-11-2021 19:11 . Reden: Andere vervoording n.a.v. moderatie ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
ff een schaam momentje dat ik dit niet eerder bedacht heb.
(print pas 5,5 jaar...)

Ik heb dus altijd mijn E-steps bepaald door een bowden tube aan de extruder te zetten en dan met een digitale schuifmaat te meten of hij 100mm extrudeerde als ik dat vroeg.
E-steps uitrekenen en aanpassen in de firmware.
(bovenstaande eenmalig na bouw en onderhoud)

Dan een thin-wall printen en opmeten en de e-steps weer aanpassen.
(dit dus regelmatig)

Maar zag gister een filmpje dat je dat laatste dus moet aanpassen in de flow.
Misschien logisch, maar ik had daar dus nooit aan gedacht.

Maakt de materiaal bibliotheek in cura ook meteen veel handiger, want daar kan je de temperaturen en flow per materiaal opslaan.

Toch weer wat geleerd :)
Deel het hier ff omdat misschien anderen hier ook niet over nagedacht hebben :D

Heb weer wat te doen, al mn rollen in de bibliotheek zetten. :P

[ Voor 3% gewijzigd door FRANQ op 15-11-2021 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kan er ook je K-value in kwijt ;)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mphilipp
Het is zover! Prusa heeft eindelijk de Pusa XL aangekondigd.

Een hoop innovatieve features:
  • corexy 36x36x36
  • segmented heated bed met 9x9 vierkantjes die individueel te verwarmen zijn
  • volledig automatisch calibreren van de eerste laag en z-offset
  • optioneel toolchanger, tot 5 toolheads
  • semi-enclosed door een soort balg die je omhoog kunt trekken
  • filament jam sensor
  • quick change nozzle en toolhead
  • etc...
Er is zelfs een leuk filmpje van:

Voor de TLDR crowd:
we’re targeting the following prices:

Single toolhead semi-assembled – $1999 (vat excl.) / 2099€ (vat incl.)
Dual toolhead semi-assembled – $2499 (vat excl.) / 2599€ (vat incl.)
Five toolheads semi-assembled – $3499 (vat excl.) / 3699€ (vat incl.)
The price of the fully assembled version of each variant will be $500 more. Should this change at any point, we’ll post an update.
Ik vind het eerlijk gezegd nog meevallen. Als je ziet dat je voor een Voron 2.4 van 35cm toch al gauw aan de €1800 zit aan materiaal en 'm dan zelf in elkaar moet zetten. Heb je natuurlijk veel meer plezier van en je leert er ook meer van. Maar toch...het ziet eruit als een alleszins redelijke prijs. De optionele toolhead kost wel wat meer natuurlijk, maar dat is ook een mooi staaltje techniek. Het werkt niet met magneten, en ze hebben het al een poos in test en ze hebben al 1.000.000 succesvolle changes gemaakt (hoeveel niet-succesvolle zeggen ze niet... :+ ). Lijkt mij een mooie machine, maar ik denk dat de wachtlijst nu al zeer lang is :X

[ Voor 23% gewijzigd door mphilipp op 18-11-2021 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
Leuk zinnetje dat ik nu lees in het Prusa verhaaltje:
However, we are considering an unsupported, but official Klipper firmware for those looking to find the limits.

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:20
Mij te duur, ik blijf wel bij de Prusa i3

Al is die multi toolhead wel erg sexy :)

[ Voor 34% gewijzigd door pirke op 18-11-2021 14:04 ]

• mphilipp
pirke schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:02:
Mij te duur, ik blijf wel bij de Prusa i3

Al is die multi toolhead wel erg sexy :)
Ja, in vergelijking met een i3 is het een bak geld. Maar het is niet alsof ze het zich makkelijk hebben gemaakt. Er zitten behoorlijk wat innovaties op en als alles echt zo werkt als geadverteerd, is het wel een mooie machine. Dat gesegmenteerde heated bed is erg slim. Je lost zo meerdere problemen op: warpen van het bed én slechts een klein stukje verwarmen als je iets kleins print. Scheelt ook weer stroom. Uiteraard ook benieuwd of al die sensoren goed werken. Het maakt het een goede productieprinter. Dat was de i3 al, en deze lijkt dat ook te worden voor een groter formaat. Als alles werkt... :X

• Pixelmagic
Ik zag het ook net staan op Prusa, wat een prachtig ontwerp zo op het eerste gezicht. Tegelijk, wat een bak met geld en de prijzen zijn zonder de nog aan te kondigen extra's lijkt het.

Die toolchangers zien er ook erg mooi uit en overal rails enzo is ook erg mooi.

Grappige is dat de vrouw hier eigenlijk zegt dat ik me gelijk in moet schrijven :+ zelfs terwijl ze doorheeft dat ik de 5 toolchange versie zou willen hebben 8)

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
Pixelmagic schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:39:
Grappige is dat de vrouw hier eigenlijk zegt dat ik me gelijk in moet schrijven :+ zelfs terwijl ze doorheeft dat ik de 5 toolchange versie zou willen hebben 8)
Inschrijven is op zich niet onverstandig. Dan sta je tenminste bij de eerste 10.000 mensen :+
Je kunt er altijd nog vanaf zien. Ik ben benieuwd wanneer er review versies beschikbaar komen zodat we wat zaken kunnen zien. Of je moet naar die beurs in Duitsland afreizen als je 'm wilt aanraken.

Het enige waar ik nog een beetje mee worstel is of V1.0 van dit apparaat goed gaat werken en of de problemen die er (ongetwijfeld) mee zijn, op te lossen zijn met firmware of een simpele fix. Het is nl niet zo leuk om met zo'n duur apparaat één en al frustratie te hebben.

Ik heb mij al over die prijs heen gezet. Eigenlijk was ik wel zo'n beetje bezig om een Voron te gaan bouwen, en dan ben je uiteindelijk toch ook wel minimaal €1500 kwijt. Afhankelijk van wat je er dan toch nog aan verbouwt is de consensus dat je ergens tussen de €1500 en €1800 uitkomt. Dan klinkt €2099 voor een machine die dan zogezegd printklaar is én ondersteund niet zo vreselijk meer. Maar het blijft een flinke uitgave, dat ben ik helemaal met je eens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pixelmagic
Ik lijk wel gestoord, zojuist de 2 toolhead pre-ordered.... 8)7

Heb alle vertrouwen in Prusa dat deze al prima zal gaan werken ondanks de kinderziektes die er zullen zijn. Als je kijkt dat je een Mk2 nog steeds kan upgraden naar de mk3s+ dan komt dat ook best goed denk ik.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
Pixelmagic schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:05:
Inderdaad, als je vrouw met de 5 akkoord gaat kies je de 2 toch niet? :P

Gefeliciteerd, ben erg benieuwd :)

[ Voor 6% gewijzigd door FRANQ op 18-11-2021 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
Pixelmagic schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:05:
Ik vooralsnog heel lafjes voor de standaard, maar je kunt als het zover is nog veranderen. Nu een half jaar wachten... :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:23

Sebazzz

3dp

Ik wacht nog even op de reviews en de eerste-generatie kinderziektes. Tegen die tijd kan ik de 2500 euro wel mentaal verwerken :p

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Pixelmagic
FRANQ schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:07:
[...]

Inderdaad, als je vrouw met de 5 akkoord gaat kies je de 2 toch niet? :P

Gefeliciteerd, ben erg benieuwd :)
Dat is meer mijn persoonlijke zuinigheids-tic dan die van haar 8) . Daarnaast heb ik nu al een mk3s met mmu2 dus multicolor is niet het meest belangrijk zolang ik die heb. Bijkomend voordeel is dat ik erna weer wat te upgraden heb :+

PVoutput van mijn 4950Wp

mphilipp schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:27:
Dat gesegmenteerde heated bed is erg slim. Je lost zo meerdere problemen op: warpen van het bed én slechts een klein stukje verwarmen als je iets kleins print. Scheelt ook weer stroom.
Krijg je juist niet extra warp als je maar een paar van die 9x9 vlakjes opwarmt?
De rest van het hotbed zal als heatsink werken, dus dan zouden die vlakjes zelf ook best sterk moeten zijn.
Ben benieuwd naar de beveiligingsmaatregelingen als er één zo'n vakje thermal runaway doet :D

Hoe worden die vlakjes aangestuurd? Ik neem aan met mosfets en 24V, wel interessant...

• mphilipp
ManIkWeet schreef op donderdag 18 november 2021 @ 16:00:
[...]
Krijg je juist niet extra warp als je maar een paar van die 9x9 vlakjes opwarmt?
De rest van het hotbed zal als heatsink werken, dus dan zouden die vlakjes zelf ook best sterk moeten zijn
Er zit ruimte tussen de vlakjes. En ik ga ervan uit dat ze daar ook wel aan gedacht hebben. Dit ding hebben ze niet gisteren bedacht op een servetje. Iets implementeren dat het probleem alleen maar erger maakt, lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Dan verkopen ze na de eerste serie geen enkel apparaat meer natuurlijk.
Ben benieuwd naar de beveiligingsmaatregelingen als er één zo'n vakje thermal runaway doet :D
Hetzelfde als één grote denk ik. Dat lijkt mij toch niet zo moeilijk om te bedenken?

Al die dingen die jij nu opnoemt hebben die ontwerpers bij Prusa natuurlijk ook wel aan gedacht. Die Sanjay van E3D noemde dat ook al in zijn interview serie met Nero3D. De commentaren die hij hier en daar op internet leest over bepaalde aspecten van de Revo. Hij moest er erg om lachen. Alsof zij, die dagelijks met die dingen werken, ze ontwerpen en testen daar niet aan zouden denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mphilipp schreef op donderdag 18 november 2021 @ 16:17:
[...]

Er zit ruimte tussen de vlakjes. En ik ga ervan uit dat ze daar ook wel aan gedacht hebben. Dit ding hebben ze niet gisteren bedacht op een servetje. Iets implementeren dat het probleem alleen maar erger maakt, lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Dan verkopen ze na de eerste serie geen enkel apparaat meer natuurlijk.

[...]

Hetzelfde als één grote denk ik. Dat lijkt mij toch niet zo moeilijk om te bedenken?

Al die dingen die jij nu opnoemt hebben die ontwerpers bij Prusa natuurlijk ook wel aan gedacht. Die Sanjay van E3D noemde dat ook al in zijn interview serie met Nero3D. De commentaren die hij hier en daar op internet leest over bepaalde aspecten van de Revo. Hij moest er erg om lachen. Alsof zij, die dagelijks met die dingen werken, ze ontwerpen en testen daar niet aan zouden denken.
Had 't filmpje nog niet gezien :P
Waren gewoon de eerste vragen die in mij opkwamen, lijkt inderdaad allemaal behandeld te zijn.

• Pixelmagic
ManIkWeet schreef op donderdag 18 november 2021 @ 16:23:
[...]

Had 't filmpje nog niet gezien :P
Waren gewoon de eerste vragen die in mij opkwamen, lijkt inderdaad allemaal behandeld te zijn.
Als ik het goed begrijp een nieuw cpu board met blijkbaar een shitload aan I/O of een zooi multiplexers. 9 keer PWM aansturen en 9 keer thermistor. Met de nieuwere 32 bits boards is dat geen echte uitdaging lijkt me.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Ik heb inmiddels ook de Prusa XL gepreorderd. Mijn onderbouwing: ik wilde sowieso richting een Mosaic Palette 3 gaan, en die kan ik nu uitsparen. :P Moet alleen iets langer wachten.

Dan heb ik nu nog minstens een halfjaar om te bedenken wat ik ga doen met fumes, want ik heb net m'n MK3S+ ingebouwd met afzuiging, maar daar gaat geen XL in passen. Misschien wel in de breedte, maar niet in de hoogte vanwege die tubes boven de toonheads.

[ Voor 41% gewijzigd door gday op 18-11-2021 17:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Oef, die PrusaXL is wel een heel mooi dingetje.

Die kalibratie is denk ik een grote stap in de goede richting. Het doet me veel denken aan hoe ze dat op CNC-frezen doen. Veel beter dan met de hand dingen kalibreren denk ik. Alleen beperkt de load cell waarschijnlijk het wel de maximale kamertemperatuur. PC printen zal dus lastig worden.

Ook wel een fan van de getoonde extruder. Die heeft nu dus geen last van het "bondtech probleem" dat je door het niet perfect op elkaar aansluiten van de tandwielen een soort rimpeleffect op je prints krijgt. Ik hoop dat andere printerontwerpers dit systeem ook gaan gebruiken.

Tiled bed lijkt me wel interessant, maar ik vraag me wel af hoe het zich qua platheid verhoudt tot een vrij zwevend bed zoals op de V-Core. De energiebesparing is inderdaad wel een goede reden om het toch te doen, maar dat zou je ook met een paar kleine siliconenheaters na kunnen doen.

Spannende tijden in 3D-printerland. Dat is zeker.

© ocf81 1981-infinity

• mphilipp
ocf81 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 17:14:
[knip]
Spannende tijden in 3D-printerland. Dat is zeker.
Toevallig hadden we het laast over allerlei sensoren in een 3D printer die eea aan calibreren en foutcontrole (nozzel jams, filament runout) makkelijker/overbodig maken. Blijkbaar heeft Prusa hier grote stappen gezet, hoewel we nog moeten afwachten hoe het in de praktijk werkt. Het zal nooit vlekkeloos zijn, maar als het laten we zeggen 70-80% van de problemen afvangt, is het al prima. Er zullen altijd gekke situaties voordoen die moeilijk te voorzien zijn. Die komen dan ook minder vaak voor. Zij hebben denk ik gewoon gekeken naar de grootste frustraties van het 3D printen en de hindernissen die 'de gewone' man persoon ervan weerhoudt met zoiets te beginnen. Als je die aanpakt, heb je al een enorme winst.

Alleen de prijs houdt het nog bij een hoop mensen weg ben ik bang.

• Jampot007
ocf81 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 17:14:

Die kalibratie is denk ik een grote stap in de goede richting. Het doet me veel denken aan hoe ze dat op CNC-frezen doen. Veel beter dan met de hand dingen kalibreren denk ik. Alleen beperkt de load cell waarschijnlijk het wel de maximale kamertemperatuur. PC printen zal dus lastig worden.
PC staat bij Prusa zelf wel bij de mogelijkheden qua printmateriaal voor de XL. Maar hun eigen PC blend is ook iets minder warm benodigt dan de meeste PC filamenten meen ik.

Betreft de prijs, die verbaast mij niet. Deze printer is natuurlijk ook groot (XL :p) dus niet perse gericht op de gemiddelde gebruiker maar meer op de echt fanatieke hobbyisten en scholen, makerspaces en bedrijven.

Voor de gemiddelde consument zit er misschien nog een MK4 in de pijplijn? Al kan dat nog een tijd duren met de ontwikkeling van de Mini, XL + Toolchanger + Geautomatiseerde printfarm met basically weer een unieke 3D printer.

Jampot007 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 18:22:
[...]

PC staat bij Prusa zelf wel bij de mogelijkheden qua printmateriaal voor de XL. Maar hun eigen PC blend is ook iets minder warm benodigt dan de meeste PC filamenten meen ik.
AFAIK moet je PC printen in een verwarmde kamer die een temperatuur van 100°C aan kan houden, anders kan je geen grote onderdelen printen. Ik moet wel bekennen dat ik daarbij vooral af ga op het verhaal van Design Prototype Test. Maar de argumentatie die hij aandraagt heeft mij wel overtuigd.
Betreft de prijs, die verbaast mij niet. Deze printer is natuurlijk ook groot (XL :p) dus niet perse gericht op de gemiddelde gebruiker maar meer op de echt fanatieke hobbyisten en scholen, makerspaces en bedrijven.

Voor de gemiddelde consument zit er misschien nog een MK4 in de pijplijn? Al kan dat nog een tijd duren met de ontwikkeling van de Mini, XL + Toolchanger + Geautomatiseerde printfarm met basically weer een unieke 3D printer.
De printer is zeker groter en ook kostbaarder om te maken. Maar met deze featureset richten ze zich waarschijnlijk ook meer op de prosumers en mensen die meer uit een machine willen halen. In dat opzicht is Prusa toch wel een beetje de highend desktop markt achterna aan het gaan denk ik. Net als dat Ultimaker eigenlijk geen consumentenproduct meer is.

© ocf81 1981-infinity

• mphilipp
[...]
Voor de gemiddelde consument zit er misschien nog een MK4 in de pijplijn?
Ja, dat zou ik ook denken. Maar wat moeten ze nog toevoegen aan de featureset? Een 32 bit bordje had ik eigenlijk al lang verwacht sinds de Mini. Maar dat is misschien toch lastiger dan gedacht. Ze roepen we steeds dat er nog wat rek zit in dat 8 bits bordje. Maar verder zie ik niet zoveel dat er nog te upgraden valt. Misschien wat kleine dingetjes, maar of dat een Mk4 genoemd kan worden is de vraag.

Aan de andere kant moeten ze wel iets doen, want de i3 is een beetje oud aan het worden en de markt is groot geworden. Je moet toch een keer, ook in dat i3 segment iets van innovatie laten zien. De stap van Mini naar XL is wel erg groot. Misschien een i4 met een beter frame, 32 bit bord en misschien een beetje van de intelligentie van de XL.

• Pixelmagic
mphilipp schreef op donderdag 18 november 2021 @ 18:52:
[...]

Ja, dat zou ik ook denken. Maar wat moeten ze nog toevoegen aan de featureset? Een 32 bit bordje had ik eigenlijk al lang verwacht sinds de Mini. Maar dat is misschien toch lastiger dan gedacht. Ze roepen we steeds dat er nog wat rek zit in dat 8 bits bordje. Maar verder zie ik niet zoveel dat er nog te upgraden valt. Misschien wat kleine dingetjes, maar of dat een Mk4 genoemd kan worden is de vraag.

Aan de andere kant moeten ze wel iets doen, want de i3 is een beetje oud aan het worden en de markt is groot geworden. Je moet toch een keer, ook in dat i3 segment iets van innovatie laten zien. De stap van Mini naar XL is wel erg groot. Misschien een i4 met een beter frame, 32 bit bord en misschien een beetje van de intelligentie van de XL.
Het zou me niet verbazen als er geen mk4 komt maar wel een kleinere XL gebaseerd op CoreXY en dan 27x27 zoals in Dubai staat met 9 heatbeds of net een maatje kleiner.

Je ziet heel veel voorbij komen dat de "bedswingers" hun beste tijd hebben gehaald. Kwaliteit en snelheid combineren is daarmee lastig gebleken. Een CoreXY kan hogere snelheden halen met behoud van kwaliteit (uiteraard binnen de marges) en het lijkt erop dat Prusa dat ook inziet.

PVoutput van mijn 4950Wp

• rinkel
  • Nu online
En nu nog in t formaat van de Mini en Mk3

• mphilipp
Pixelmagic schreef op donderdag 18 november 2021 @ 19:08:
Je ziet heel veel voorbij komen dat de "bedswingers" hun beste tijd hebben gehaald. Kwaliteit en snelheid combineren is daarmee lastig gebleken. Een CoreXY kan hogere snelheden halen met behoud van kwaliteit (uiteraard binnen de marges) en het lijkt erop dat Prusa dat ook inziet.
Hun langste tijd gehad vind ik ook weer overdreven. Kijk eens hoe populair die Enders nog zijn. Voor de beginner en de 'kleine gebruiker' is dat meer dan genoeg. Een kleine CoreXY is ook een beetje te duur en te complex voor een doorsnee consument. Je kunt uit die carthesian printers misschien niet nóg meer performance of kwaliteit halen, maar ze zijn zeer zeker niet overbodig geworden. Als je een betaalbare printer wil hebben voor de massamarkt, ontkom je niet aan zo'n type printer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:23

Sebazzz

3dp

We hebben nog niets gehoord over open source en de Prusa XL toch?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Sebazzz schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 08:18:
Daar dacht ik gisteren ook aan, zeker na het filmpje van Joel met Josef waar naar mijn idee toch wel blijkt dat er enorm veel speciaal gemaakt en ontworpen is door Prusa. Ik heb niets kunnen vinden er over, tegelijk zal het me niet verbazen als de basis wel OS gaat zijn maar specifieke dingen niet.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:35

Bezulba

Formerly known as Eendje

Het is dat ik geen ruimte heb voor een nieuwe printer... maar wat een lekker machientje!

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Sebazzz schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 08:18:
YouTube: Prusa XL auf der Formnext vorgestellt Op 10:07 zegt een medewerker dat hij open source is

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostvWillegen
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-08 17:40
Ook hier voor dual hotend XL gegaan, hopelijk zat ik gister een beetje vroeg in de rij.. :)

Tot nu toe de MK2, MK3 en de mini allemaal gekocht, ben weer heel benieuwd naar deze!

| 3D printing | Prusa | Formlabs | Modix

Pagina: 1 ... 12 ... 52 Laatste