Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:50

Umbrah

The Incredible MapMan

Nou, mijn 400x400 RatRig VCore 3 staat. Hij print nu al iets van 5 dagen non-stop. Steeds een beetje itereren op details, de riemen, etc...

Toen ik eenmaal aan de elektra begon, kreeg ik wel veel hulp:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_f_ZboDfTnlg-LN6KFKD0xri74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z71X1WsCEsQEZrKkw2NOxMJS.jpg?f=fotoalbum_large

Reden: DRAADJES!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7cg5p5V7v4vUjIofWfTBHiaNBGo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xMXSOF4a4Qawf0GjFv6Anu4l.jpg?f=fotoalbum_large

Maar de eerste power-up + flashing was een succes. Enige probleem: extruder motor!

Ik had (omdat er tekorten zijn aan LDO motoren en RatRig liet me weten dat ik eerder een levering kon krijgen als ik zonder de pancake stepper zou gaan...) maar een 123-3D.NL 400steps/rotatie pancake besteld. En wat denk je? NATUURLIJK zijn de assen anders bedraad dan werkelijk ELKE andere stepper die ik heb; namelijk pin 1+4 en 3+6 IPV 1+3 en 4+6 (gelukkig laten de drivers het je weten... klipper kwam met een redelijke melding).

Elektra algemeen was leuk; hoewel er wel wat extraatjes besteld nodig zijn die niet in de kit zitten:

- IEC plug
- Installatiedraad (iets wat 1250W kan dragen)
- Je eigen LS schema (let op: netspanning is gevaarlijk; wees slim, weet wat je doet, meet wat je doet, en indien je twijfelt, laat een ervaren elektra monteur je helpen!!)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46etuKR538KSvNTq-HArIDkT-2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mKikV7ziq8TQRR4rgjvFYGCA.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn oplossing was wago clipjes + 3d-geprintte steuntjes. Om de IEC plug (die wat potentieel raakbare contacten heeft) te beschermen heb ik een door mezelf aangepaste behuizing geprint. Vooral om de kattenpootjes buiten te houden. Het ziet er erg goed uit. Geprint met semi-transparant groen PETG:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/al4qcEqiTIUnnFWMunVBqBOYXY8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5CZyTlHXneqYiJRqL5choynR.jpg?f=fotoalbum_large

Elektra werd vanzelf netjes nadat ik ging kabel managen (geen eind resultaat, trust me, het is netjes):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/32vJvQ-Vry4_b9zsjhJTO3t8InI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3VPn2vhCmSc9hS5y3otIKkE9.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk V-CoreOS (kant-en-klaar Klipper/Fluidd image voor SKR/Octopus/etc) geconfigureerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sNsd5uKCEH4plXigVlFowMFBr0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rj0D29wTlJkXX3lRV0w4qj0C.jpg?f=fotoalbum_large

En voila...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zo1hW1pkOmhx01cy6dp_QCfZCJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TfhW1MXfSZAp5xa07EirD7DN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Fejp7h_lTQsz_hsY5vLBPGJJ9g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yfJEtAgYwRFsjx1vMAftCPV0.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat ik een mosquito magnum gebruik is de standaard feedrate erg lekker in v-core OS; en ik hoefde amper te tunen aan de steppers. Ik houd de piek nu op 260mm/s; en dat zorgt voor érg nette exacte prints; deze benchy duurde maar 20min.

Wel vast wat stepper koeling geplaatst:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G5HGrL-YBUUV9irDOw496fM1_hE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JdKHbHnZmyKgOnSXY61hVnp3.jpg?f=fotoalbum_large

De printer staat nu op z'n (tijdelijke) plek, en draagt nu bij aan een mega project:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xIAU_0QdKTK9WekIybl5FMbZ6ZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eTyS7Luq4OVbBSlWEzptPfRT.jpg?f=fotoalbum_large

En de lege filament dozen?:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vhIRBI8FCMDzgX4GlFFvgAHOpWU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3rtSfDrfVpivQoUhHqm5b6OP.jpg?f=fotoalbum_large

Ik moet echt 3kg rollen gaan gebruiken...

Wat prints:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/URA7lGSdk8r2kkiJ8FLWlDIeLUo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9GIdoc86F1jaYbyNe90L6VPN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hvZYW-3Yvvp4EgkrzdpcyZHkr-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uvWLa6g136ZGzFaLkgnkobrp.jpg?f=fotoalbum_large

Grote schip heeft ook wat CR10 onderdelen, maar de RatRig print ze ~4x sneller, en 100% compatible.

SuperSlicer (ik gebruik nu per printer een slicer... en superslicer is gewoon een stuk beter in de omgang met Klipper dan m'n favoriet voor de CR10S; Cura) bevalt ook erg goed; hoewel het wel wat meer werk nodig heeft (moest een daily build inladen om issues met een bepaald model te fixen)

[ Voor 47% gewijzigd door Umbrah op 02-11-2021 20:26 . Reden: Iets te snel met versturen. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Gave printer! Ik ben naar zijn kleinere broertje aan het kijken, hoeveel was jij ongeveer kwijt aan extra randzaken? De prijs van het geheel moet ik nog accepteren :P En de ruimte want zelfs de 300x300 is een stuk groter dan mijn Tevo Tornado (CR10 clone).

Scherm jij overigens het relais en de aansluitpunten van de voeding ook af of kan de kat daar niet bij komen?

Edit; hoe goed zijn de geprinte onderdelen? Ik wil ze zelf printen maar voor 40 euro lukt mij dat niet denk ik.

[ Voor 13% gewijzigd door pwillemske op 03-11-2021 08:54 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Goede vragen.

het meegeleverde relais heeft, net zoals de voeding en de SKR, klepjes over de schroefterminals. Ik maak me daar met deze katten (je zag de kat, een maine coon... ontdekkend soort...) niet zo veel zorgen om; hoewel ik wel een verandering wil gaan uitvoeren op de elektronica door de blower op de steppers die ik zelf geplaatst heb te vervangen door een grote PC-stijl fan die wat minder blowy is dan de huidige (want dat is veruit de meeste herrie nu...); de SKR Pro V1.2 kan helaas geen 12V fans aansturen... ik heb spijt als haar op m'n hoofd dat ik niet voor een octopus ben gegaan (die dat wél kan; én bovendien de Raspberry Pi kan poweren...). Zodra ik dat doe plaats ik wel nog een extra achter paneel; gedeeltelijk voor de fan, gedeeltelijk om toch méér nieuwsgierigheid te voorkomen -- voor nu is het echter niet gevaarlijk; het meest krachtige wat The Coon kan aanraken is 24V wat niet achter kapjes zit op de SKR. En daar moet hij dan wel absurd z'n best voor doen.

Voor mij was 400x400 een must, en ja: het is een forse printer, maar m'n CR10 is al 300x300 en ik heb zo af en toe wel groter willen hebben. Het geinige is dat puur op "Y-as" een 300x300 i3-stijl printer eigenlijk meer ruimte nodig heeft dan deze 400x400 CoreXY (die wel breder is...).

De geprinte onderdelen zijn erg goed: ook ik had niet het gevoel dat ik het voor dat geld kon doen. Het is welliswaar PETG (let dus op als je heated chamber wil...), en ze printen op 0,3mm layer heighth; volgens mij met een 0,6mm nozzle, maar het is erg goed: hoewel ik m'n eigen ASA-EVA had geprint, moest ik toch één plate gebruiken uit de geleverde kit omdat ik wat meer resolutie er in had gezet en dus wat meer moeite had met het backpullen van schroeven. Ik ben blij met de geleverde onderdelen. ALS Je zelf iets print, print dan een paar ABS of ASA EVA-delen; vooral de delen die náást je hotend komen (ik heb geen sok om m'n mosquito... daar KOMT toch een hitte vanaf!!)

Wat was ik verder kwijt... tsja.. paar optional prints, wat draad, etc...

- Schroef-gatdingen x2
- Kabel-spine x1
- WAGO blokjes
- IEC plug ding (zelf korter gemaakt zodat ik M3x35 kon gebruiken)
- Raspberry Pi + voeding (2e stekker nu... wil dedicated 5V in de printer zelf zetten...)
- SD-kaartje (heb een reserve 8GB kaart in de SKR gestoken, technisch dus twee kaartjes; puur om de SKR te flashen; klipper kan over USB flashen mits er een SD-kaart in de SKR zit...)
- Installatie draad (juiste kleuren kiezen!)
- Flexibele aarde draad voor het bed
- Bonus aarde voor frame
- Wat extra 24V bekabeling; er zitten 3 paar bij de SKR en dat is niet genoeg
- JST plugjes 4p: de motor harnassen van RatRig zit Dupont op; en de kabels voor de endstops zaten verkeerd om en moest ik opnieuw krimpen (rood/wit andersom)
- JST plugjes 2p: m'n Slice 450 sensor kwam met 'blote draden' en moest op de SKR geplugd worden. Zelfde voor de bed thermistor
- Kabelschoenen: er zitten alleen fork-terminals op de SKR kabels
- Tiewraps. ZO veel Tiewraps
- Kabelverwerking naar keuze: ik heb spiraal aan de carriage gezet, en mesh om de bed isolatie en steppers.
- Gereedschap: vooral een goede bal-sleutelset is goed.

[ Voor 23% gewijzigd door Umbrah op 03-11-2021 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:56
Umbrah schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:03:
hoewel ik wel een verandering wil gaan uitvoeren op de elektronica door de blower op de steppers die ik zelf geplaatst heb te vervangen door een grote PC-stijl fan die wat minder blowy is dan de huidige (want dat is veruit de meeste herrie nu...); de SKR Pro V1.2 kan helaas geen 12V fans aansturen...
Noctua maakt 5V fans.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Yup. Maar de stuurbare fanterminals van de SKR zijn helaas 24V-only. Zou misschien 5V vanuit de Pi kunnen krijgen, bedoel je dat? Klipper kan dat aansturen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo
  • Laatst online: 18-09 15:36

BiLo

PSN: toiletcleaner

Umbrah schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:12:
[...]

Yup. Maar de stuurbare fanterminals van de SKR zijn helaas 24V-only. Zou misschien 5V vanuit de Pi kunnen krijgen, bedoel je dat? Klipper kan dat aansturen...
is het niet makkelijker voor een octopus of spider te gaan?

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
@Umbrah Bedankt voor de uitgebreide reactie, hier kan ik wat mee! ASA is ook giftig toch? Althans, niet zo giftig als ABS. Ik gebruik nu een CPE mount op mijn Tevo Tornado en dat gaat perfect i.c.m. E3D V6 met sock. Zit wel te kijken naar de behuizing want het liefst hoor ik de printer helemaal niet en wil ik er een filtersysteem in hebben, maar dat heb ik nog niet gevonden.

Veel van bovenstaande dingen heb ik gelukkig al dus veel extra kosten hoef ik niet te maken. Wel lastig dat ze de achterplaat niet er bij leveren. Hoe heb jij dit gedaan?

De Pi heeft op zijn GPIO ook een 5V en GND pin, ik heb daar de fan van de Pi zelf aangesloten.

[ Voor 8% gewijzigd door pwillemske op 03-11-2021 10:23 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo

BiLo

pwillemske schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:22:
@Umbrah Bedankt voor de uitgebreide reactie, hier kan ik wat mee! ASA is ook giftig toch? Althans, niet zo giftig als ABS. Ik gebruik nu een CPE mount op mijn Tevo Tornado en dat gaat perfect i.c.m. E3D V6 met sock. Zit wel te kijken naar de behuizing want het liefst hoor ik de printer helemaal niet en wil ik er een filtersysteem in hebben, maar dat heb ik nog niet gevonden.

Veel van bovenstaande dingen heb ik gelukkig al dus veel extra kosten hoef ik niet te maken. Wel lastig dat ze de achterplaat niet er bij leveren. Hoe heb jij dit gedaan?
een filter zoals nevermore?

https://github.com/nevermore3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

BiLo schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:22:
[...]

Inderdaad een achteraf gedachte - toen ik mijn RatRig bestelde was de Octopus (nog) niet beschikbaar bij de kit (en sowieso: in NL erg lastig te krijgen en ik ben zo'n iemand die het liefst niets met Ali bestel), en had V-CoreOS er ook nog geen ondersteuning voor. Dat is ondertussen wél het geval, en wie nu een V-Core 3 besteld/sourced zal ik dan ook zeker aanraden om een Octopus mee te bestellen. Voor mij nu een achteraf gedachte; step-down kan gelukkig altijd om een 12V Noctua aan te sluiten. Maar dat is een "TZT" ding: hij print nu goed (zei het op blowiematron), staat in de hal, en het is 'acceptabel'.
pwillemske schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:22:

Polystyreen plaat van 3mm dik bij de Praxis gehaald, CAD file nagetekend met fineliners, en met een decoupeerzaag _/-\o_ -- het is netjes genoeg. Gaten voor het profiel gelijk geboord, was ook perfect; de rest van de gaten (het is stiekem het leukste als je wat vrijer er in bent) geboord naar noodzaak door alles eerst uit te plaatsen. Meest lastige was de thermistor van het bed, die kabel was nét iets te kort en wou ik niet gaan verlengen (ooit geleerd: verleng nooit thermistors want weerstand neemt mogelijk toe). Dus daar een extra gat voor zodat de lus net goed kon lopen, en dus los van de voeding van de bed-heater (ik houd wel zo veel mogelijk AC/DC gescheiden).

De lasklemmen vond ik van mezelf een briljante ingeving -- die hebben het AC-werk zó veel eenvoudiger gemaakt (en netter!)

[ Voor 40% gewijzigd door Umbrah op 03-11-2021 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
@BiLo Ja zo iets, ik heb mij er nog niet echt in verdiept maar er zijn veel HEPA filters verkrijgbaar. Mocht ik toch voor de RatRig gaan moet ik een compatibel filter of systeem vinden.

@Umbrah Dat dacht ik al, zelf maken is inderdaad het leukste. Ik ben handig genoeg om dat te doen dus komt ook wel goed. En inderdaad is iedere connectie een potentiële weerstand.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Umbrah schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:12:
[...]

Gewoon ergens 5V aftappen ja. Zo'n fan ga je toch niet horen, dus kan gewoon op 100% blijven toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

haarbal schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:40:
[...]

Gewoon ergens 5V aftappen ja. Zo'n fan ga je toch niet horen, dus kan gewoon op 100% blijven toch?
Dan nog ga ik liever voor iets meer "oomph" dus 12v: ik wil die stappers HEET krijgen >:) - huidige printer.cfg mbt. steppers:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
[tmc2209 extruder]
uart_pin:  e_uart_pin
run_current: 1.40
hold_current: 0.600
stealthchop_threshold: 0

[thermistor mosquito_thermistor]
temperature1 = 20
resistance1 = 613400
temperature2 = 190
resistance2 = 4509
temperature3 = 260
resistance3 = 1359

[tmc2209 stepper_x]
uart_pin: x_uart_pin
run_current: 1.3
hold_current: 0.500
stealthchop_threshold: 1

[tmc2209 stepper_y]
uart_pin: y_uart_pin
run_current: 1.3
hold_current: 0.500
stealthchop_threshold: 1

Daar wil ik gerust wat méér op zetten om de accelleratie er meer in te krijgen -- mijn huidige bottleneck is helaas de 123-3d Chinesium extruder motor; 3djake heeft echter een pakje voor me onderweg (inclusief een LGX... ik ben benieuwd...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haarbal
Umbrah schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:43:
Dan nog ga ik liever voor iets meer "oomph" dus 12v: ik wil die stappers HEET krijgen >:)
https://noctua.at/en/nf-a...pc-24v-3000-q100-ip67-pwm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Ooooh... hmmmm... goed plan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Umbrah als je ergens anders een 5V of 12V supply hebt, en de aarde aan je printer bord hangt, kan je die 5/12V via je printerbord schakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hier een V-core 3 500 staan.

Ben bij de electra aanbeland maar ik klus verder niet zo veel dus heb niks qua kabels.

Welke soorten heb ik in welke lengte nodig?

Heb het al gevraagd aan ratrig en in de discord maar helaas geen antwoord.

Ik vind het een tof design maar het bedrijf erachter vind ik wel falen.

Ik begrijp dat ze hard groeien maar neem dan iemand aan voor support..

Verder ook vandaag een SJ35 extruder line binnen die 3 KG per uur zou moeten doen.

Ben benieuwd, ga proberen circulair filament te produceren

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2021 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:25
BiLo schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:22:
[...]
Ik zou dan idd voor een Spider gaan. Daar kun je kiezen waarop de fans worden aangestuurd. Tenminste, dat begreep ik van de korte unbox video van Nero:

Dus 24V in en bij elke fan kun je kiezen voor 5V, 12V of 24V. En een Pi voeden met een dedicated pinout blokje \en UART connector.

Hoewel Spider en Octopus redelijk overeen komen, klonk het naar mijn idee dat de Spider iets makkelijker en flexibeler is.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Ik zie dat de Blurolls Voron 2.4 kit welliswaar iets duurder is (scheelt €155), maar is uitgerust met genuine Hiwin rails en LDO motoren. Alleen weer geen pre-crimped kabelboom, wat het rottigste klusje is (samen met het rijgen van de snaren).

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mphilipp schreef op donderdag 4 november 2021 @ 00:03:
Ik zie dat de Blurolls Voron 2.4 kit welliswaar iets duurder is (scheelt €155), maar is uitgerust met genuine Hiwin rails en LDO motoren. Alleen weer geen pre-crimped kabelboom, wat het rottigste klusje is (samen met het rijgen van de snaren).
Chinezen hebben geen genuine hiwin, er is geen uitzondering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Verwijderd schreef op woensdag 3 november 2021 @ 18:51:

Ben bij de electra aanbeland maar ik klus verder niet zo veel dus heb niks qua kabels.

Verder ook vandaag een SJ35 extruder line binnen die 3 KG per uur zou moeten doen.

Tsja, je zult toch een beetje de open source mentaliteit moeten aangaan hierin, vrees ik.

Wat voor soort, hoeveel, en welke lengte hangt helemaal van je configuratie af. Ik gok dat je een AC-heated bed hebt, en hoewel niet verplicht, raad ik je wel aan om dat ding te aarden. Je zult dus een semi-flexibele randaarde draad moeten hebben - gewoon installatiedraad volstaat hier niet voor. De gangbare kleur is groen/geel.

Verder hangt het helemaal af van wát voor configuratie je hebt. De Duet-bordjes komen met de plugjes die nodig zijn, SKR bordjes niet; SKR bordjes komen wél met 3 van de 4 benodigde gelijkspanning draden. Ik raad aan die te gebruiken voor power in. Bed out zul je iets soortgelijks voor moeten vinden, en er zelf vork terminals op moeten krimpen. Er is niet veel vermogen nodig, want het is enkel een relais aan het schakelen, dus dat volstaat.

Verder zul je installatiedraad (stijf spul) kunnen gebruiken. Gangbaar is fase ("L") bruin (want kleur broek als je het aanraakt), neutraal blauw, aarde groen/geel. Mogelijk kun je uit een van mijn foto's wel halen hoe ik het geschakeld heb.

Persoonlijk heb ik een voorkeur voor het relais voor het bed op fase schakelen.

IEC plug bedraden hangt natuurlijk ook van de IEC plug zelf af :D

Tsja, mijn V-Core is slechts 400x400; en ik kan me voorstellen dat je met een chungus als een 500x500 (wou ik niet, tussen 300 en 400 zit amper snelheidsverschil, 500 heeft wel wat verlies) best wat extruder bedradingsproblemen hebt - meet lengte vanaf het verste punt (waarschijnlijk links/rechtsvoor). Als ik het zo bedenk hoe ik mijn runs heb gedaan zal ik met mijn Slice 50W cartridge problemen hebben gehad, terwijl ik mijn Slice 450 thermistor alsnog had mogen inkorten (dat was een absurd k*t kabeltje om te moeten krimpen vanwege hun isolatie-keuze!!!). Ik kan niet gedachtenlezen wat je hebt aan kit, dus je zult zelf moeten meten.

Ik heb mijn rechtsvoor Z-stepper bijvoorbeeld ook opnieuw bekabeld; als je steppers bekabeld is het van belang om te weten welke paren op welke pinnen zitten (niet elke stepper is hetzelfde!!!). Dit doe je door een multimeter op weerstandsmeting te zetten en pincombinaties te meten. Meet je een weerstand, dan heb je een paar.

Nogmaals, echt zulk absurd dikke kabels heb je niet nodig. Standaard elektraboer/123-3D kabels volstaan voor de dingen die je zelf moet doen! Maar je hebt wel een punt, en ik geef RatRig daar stiekem helemaal gelijk in: veel van de elektra zaken moet je echt helemaal zelf bedenken.

Deel anders iets van wat je gebouwd hebt/wat je precies nog moet bekabelen (want vrij veel in dergelijke kits is uit zichzelf al goed). Misschien kunnen we je dan beter helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
ManIkWeet schreef op donderdag 4 november 2021 @ 06:21:
Chinezen hebben geen genuine hiwin, er is geen uitzondering
Waar komt dat Hiwin dan vandaan? Ik dacht dat het een Chinees merk was.

Het blijft allemaal erg bijzonder hoe dat daar gaat met nepproducten. Ik maak mij echter meer zogen om de electrische componenten. Ik geloof dat ik dat filmpje van BigCliveDotCom hier ook al een keer heb gepost over een groepenschakelaar die gewoon nep was en dus niet uitschakelt bij kortsluiting of overbelasting. Alles ziet er perfect uit, precies de echte. Hij is alleen iets te licht, daar zou je het aan kunnen merken. Behalve ik, want ik zou niet weten hoe zwaar een echte aanvoelt. Vandaar natuurlijk dat men maar aanraadt om de SSR uit zo'n Chinese kit te vervangen door een uit betrouwbare bron. Echter...hoe weet je dat Conrad ook niet een lading nepperds heeft gekregen? Ik sprak bijvoorbeeld iemand die in benodigdheden voor de scheepvaart handelt en op een schip hadden ze schakelaar oid nodig omdat de oude kapot was, (zogenaamd dus) een BBC schakelaar, maar niemand kende het typenummer. Foto gemaakt en naar Brown Bovery gestuurd en die zei dat ze zo'n schakelaar niet maken, en nooit hebben gemaakt. Ze waren erg benieuwd waar ie vandaan kwam.
Het is wat dat betreft verontrustend dat er mensen zijn die bewust met het leven van anderen spelen door onderdelen optisch goed na te maken, maar met rommel erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Dan kijk je toch gewoon wat ze bij een Voron gebruiken? Daar is vast wel eea aan info over te vinden. Het is een iets andere printer, maar de componenten zijn hetzelfde. Ik ben er ook geen specialist in, maar tegenwoordig wordt veel gebruik gemaakt van die siliconen kabels omdat die zo lekker flexibel zijn, dus ideaal om in zo'n dragchain te liggen. Ze zijn ook temperatuurbestendig, dus dat is ook weer winst in zo'n enclosure, waar normaal kunststof langzaam maar zeker bros kan worden indien te vaak en te lang te warm.
Maar diktes moet je dan maar even opzoeken her en der, welke AWxx je moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Nog even over de onderdelen uit zo'n kit: ik heb een opgeslagen livestream gevonden van ene Honeybadger (niet Daniel Ricciardo :+ ) die samen met Nero3D door de Blurolls kit loopt. Ze nemen de onderdelen door en proberen zo'n beetje vast te stellen wat echt is en wat niet. Wat die linear rails betreft zegt Nero dat ze hebben vastgesteld dat de carriages meestal wel Hiwin zijn en de rails zijn 'suspect'. Als ze goed lopen, is het goed. Ik heb dat overigens als eerder gehoord; goedkope rails werken ook goed. Zolang ze maar goed over de rail bewegen en de lagers allemaal meedoen hoef je je weinig zorgen te maken. En ze zijn ook weer makkelijk te vervangen mocht er een falen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20-09 23:05
mphilipp schreef op donderdag 4 november 2021 @ 08:36:
[...]

Dan kijk je toch gewoon wat ze bij een Voron gebruiken? Daar is vast wel eea aan info over te vinden. Het is een iets andere printer, maar de componenten zijn hetzelfde. Ik ben er ook geen specialist in, maar tegenwoordig wordt veel gebruik gemaakt van die siliconen kabels omdat die zo lekker flexibel zijn, dus ideaal om in zo'n dragchain te liggen. Ze zijn ook temperatuurbestendig, dus dat is ook weer winst in zo'n enclosure, waar normaal kunststof langzaam maar zeker bros kan worden indien te vaak en te lang te warm.
Maar diktes moet je dan maar even opzoeken her en der, welke AWxx je moet hebben.
Bij Voron zijn ze nu over op teflon kabels.
De silicone kabels sleten in de dragchain blijkbaar.
En teflon is zelfsmerend, dus minder frictie onderling waardoor het minder snel slijt.

@Verwijderd
Maar ik zou een op maat gemaakte kabelboom voor een voron kopen van dezelfde maat of een maat groter.
Dan heb je een hoop al kant en klaar en hoef je alleen enkele dingen aan te passen.

[ Voor 9% gewijzigd door FRANQ op 04-11-2021 09:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiLo

BiLo

Die pre-made kabelbomen zijn wel erg mooi!

https://fermio.xyz/essentials/electronics/wire-harness/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
FRANQ schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:16:
En teflon is zelfsmerend, dus minder frictie onderling waardoor het minder snel slijt.
Inderdaad. daar las ik iets over. Is het dan aan te bevelen om die kabels gewoon voor alles te gebruiken, behalve de 240V kabels? Die soepele kabels routeren ook wel lekker namelijk.

En kun je ergens in Europa een fatsoenlijke Voron kabelboom krijgen voor een beetje normaal geld? Ik zie er enorm tegenop om alles zelf te gaan krimpen. Je moet dan weer goed gereedschap kopen wat je misschien wel nooit meer gebruikt. Electronica is niet mijn hobby, dus niet zoveel kans dat ik nog veel kabeltjes ga maken. En het is kötwerk... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de uitgebreide antwoorden.

Ik heb de default kit gekocht dus inderdaad de duet.

En dat de 500 iets langzamer is maakt mij niet uit.
Ik ga de ruimte namelijk goed gebruiken.

Betreffende het bed, ik ga in het begin voornamelijk PLA gebruiken. Volgens mij heb ik dan toch geen verwarming nodig?

Wellicht dat ik de heating dan niet aansluit, scheelt een berg stroomverbruik lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Verwijderd schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:49:
Betreffende het bed, ik ga in het begin voornamelijk PLA gebruiken. Volgens mij heb ik dan toch geen verwarming nodig?

Wellicht dat ik de heating dan niet aansluit, scheelt een berg stroomverbruik lijkt me?
Ik gebruik altijd mijn heated (carborundum glazen) bed, ook voor PLA. De print blijft er lekker aan plakken, tot het bed is afgekoeld, dus het lijkt erop dat het echt wel wat doet.

Maar ik zou 'm gewoon aansluiten, dat scheelt weer moeite achteraf als je het alsnog nodig hebt. Als je de verwarming niet wil gebruiken, zet je gewoon de bed temperatuur op 0 graden in je slicer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
mphilipp schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:34:
[...]

En kun je ergens in Europa een fatsoenlijke Voron kabelboom krijgen voor een beetje normaal geld? Ik zie er enorm tegenop om alles zelf te gaan krimpen. Je moet dan weer goed gereedschap kopen wat je misschien wel nooit meer gebruikt. Electronica is niet mijn hobby, dus niet zoveel kans dat ik nog veel kabeltjes ga maken. En het is kötwerk... :X
Ik had er nog niet op gezocht eigenlijk.
Ik weet alleen dat ze bestaan :)

Ik zou het ook gewoon aansluiten.
Er komt een moment dat je ASA of PETG wilt printen, en PLA houd ook wel van 60 graden bed temperatuur.

[ Voor 29% gewijzigd door FRANQ op 04-11-2021 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLo

BiLo

Leest iedereen nou over het gegeven heen dat de beste man hierboven gewoon een apparaat heeft gekocht om zijn eigen filament te maken 8)7 _/-\o_ _/-\o_

https://www.robotdigg.com...letizer,-granulating-line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
BiLo schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:32:
[...]
Leest iedereen nou over het gegeven heen dat de beste man hierboven gewoon een apparaat heeft gekocht om zijn eigen filament te maken 8)7 _/-\o_ _/-\o_
Wel gelezen, maar ik heb even geen plek meer over in mijn hoofd om daarover na te gaan denken. Anders dan dat ik al eerder eea erover heb gezien en de conclusie was min of meer dat het voor privédoeleinden niet echt interessant is. Maar als je het bijvoorbeeld in clubverband gaat doen voor een groep mensen kan het misschien wat zijn. Maar ik ga mij daar niet mee bezig houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben wel benieuwd waar je die SJ35 voor gaat gebruiken.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:34:
[...]

Inderdaad. daar las ik iets over. Is het dan aan te bevelen om die kabels gewoon voor alles te gebruiken, behalve de 240V kabels? Die soepele kabels routeren ook wel lekker namelijk.

Fermio is toch Duits?

[edit]
Als je het wel zelf gaat doen, dan zou ik je echt willen aanraden om een goede tang te kopen. Een met een getrapte bek zodat beide klemmetjes in één keer op de draad kunnen worden geklemd. (bijv. deze: https://www.amazon.de/dp/B08JYXZQWS - kon geen Europese vinden helaas) Dat scheel echt zeeën van frustratie.

[ Voor 19% gewijzigd door ocf81 op 04-11-2021 11:12 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
ocf81 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:52:
[...]
Ik ben wel benieuwd waar je die SJ35 voor gaat gebruiken.
Ik las die post nadat ik mijn vraag had gesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mphilipp schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:57:
[...]

Ik las die post nadat ik mijn vraag had gesteld.
Ja, het tempo is nog net geen slow chat vanochtend 8)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo

BiLo

FRANQ schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:16:
[...]

@Verwijderd
Maar ik zou een op maat gemaakte kabelboom voor een voron kopen van dezelfde maat of een maat groter.
Dan heb je een hoop al kant en klaar en hoef je alleen enkele dingen aan te passen.
Silicone slijt inderdaad (mijn rode kabels laten sinds kort rood poeder vallen). Ik was zelf ook aan kijken naar HELUFLON of zon premade kabelboom. In de NL discord zit er ook iemand die ze af en toe maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
BiLo schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:04:
[...]
Silicone slijt inderdaad (mijn rode kabels laten sinds kort rood poeder vallen). Ik was zelf ook aan kijken naar HELUFLON of zon premade kabelboom. In de NL discord zit er ook iemand die ze af en toe maakt.
Weer wat geleerd. Zelfs na zoveel jaren online verbaas ik mij altijd weer over de gezamelijke kennis die er beschikbaar is en gedeeld wordt. Zo jammer dat de meesten internet alleen maar gebruiken voor domme spelletjes en Insta |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Bedankt voor de uitgebreide antwoorden.

Ik heb de default kit gekocht dus inderdaad de duet.

En dat de 500 iets langzamer is maakt mij niet uit.
Ik ga de ruimte namelijk goed gebruiken.

Ik zou juist op een PEI bed (wat in de standaard kit zit) ook bij PLA de heater aansluiten, 70 graden voor de eerste laag, 60 voor de volgende lagen.

Mag ik je vragen of je meerdere 3D printers hebt gehad hiervoor?

Ik zou het advies om een Voron wiring kit te kopen vooralsnog juist afraden JUIST omdat je printer ~150mm groter is dan de grootste Voron.

Maar nogmaals, deel gerust wat plaatjes, wie weet kunnen we helpen. Hoewel ik juist géén Duet heb in mijn RatRig (ik wou juist Klipper :D), veel bekabeling is vrij identiek.

Als je het in youtube vorm hebt gehad: Vector3D heeft een (welliswaar 300x300) Duet-gebaseerde V-Core 3 gebouwd; hoewel hij hem recent ook naar een Klipper-powered SKR-set heeft omgebouwd. Het zijn wat lange streams, maar hij heeft ze van timecodes voorzien dus in principe zul je alles qua bekabeling kunnen vinden. De video's waarin hij zijn duet-ratrig wired:

YouTube: Building a Rat Rig V-Core 3 Part 8 - Wiring and Duet Maybe/Probably....
YouTube: Building a Rat Rig V-Core 3 Part 9 - Wire Manage EVERYTHING!
YouTube: Building a Rat Rig V-Core 3 Part 10 - EVA and Mains Wiring

Hoop dat het helpt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-09 10:22
mphilipp schreef op donderdag 4 november 2021 @ 08:30:
[...]

Waar komt dat Hiwin dan vandaan? Ik dacht dat het een Chinees merk was.

Het blijft allemaal erg bijzonder hoe dat daar gaat met nepproducten. Ik maak mij echter meer zogen om de electrische componenten. Ik geloof dat ik dat filmpje van BigCliveDotCom hier ook al een keer heb gepost over een groepenschakelaar die gewoon nep was en dus niet uitschakelt bij kortsluiting of overbelasting. Alles ziet er perfect uit, precies de echte. Hij is alleen iets te licht, daar zou je het aan kunnen merken. Behalve ik, want ik zou niet weten hoe zwaar een echte aanvoelt. Vandaar natuurlijk dat men maar aanraadt om de SSR uit zo'n Chinese kit te vervangen door een uit betrouwbare bron. Echter...hoe weet je dat Conrad ook niet een lading nepperds heeft gekregen? Ik sprak bijvoorbeeld iemand die in benodigdheden voor de scheepvaart handelt en op een schip hadden ze schakelaar oid nodig omdat de oude kapot was, (zogenaamd dus) een BBC schakelaar, maar niemand kende het typenummer. Foto gemaakt en naar Brown Bovery gestuurd en die zei dat ze zo'n schakelaar niet maken, en nooit hebben gemaakt. Ze waren erg benieuwd waar ie vandaan kwam.
Het is wat dat betreft verontrustend dat er mensen zijn die bewust met het leven van anderen spelen door onderdelen optisch goed na te maken, maar met rommel erin.
HIWIN is taiwanees, bij alieexpress weet je inderdaad nooit wat je koopt, kan ook een afkeur partij zijn van een andere bekende fabrikant, maar meestal is het echt inferieur productie process.

Qua elektronische componenten, als je ze bij een nederlandse/europese leverancier koopt dan zijn die ook verantwoordelijk als het blijkt dat er een neppe CE markering op zit bijvoorbeeld. Dus dan heb je nog juridische een weg om het op te lossen.

Betreffende de veiligheid van SSR's, halfgeleiders kunnen altijd in kortsluiting falen, eigenlijk wil je ook een normaal NO relais als het echt veilig moet (wij doen altijd een extra magneetschakelaar in dat soort systemen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Umbrah schreef op donderdag 4 november 2021 @ 12:02:
Ik zou het advies om een Voron wiring kit te kopen vooralsnog juist afraden JUIST omdat je printer ~150mm groter is dan de grootste Voron.
Ik bedoelde niet een wiring kit voor een Voron kopen, maar kijken welke bedrading (soorten, diktes e.d) daar gebruikt worden. Ik meende dat de vraag ging over de soort bedrading.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Verwijderd

Kleine update:

Later ga ik verder met de printer, nu bezig met de SJ35. Wat een prachtig apparaat!

Is trouwens de eerst 3D printer voor mij, en best een avontuur. Bouw al sinds m’n twaalfde PC’s dus hoopte dat het me makkelijk af zou gaan, alleen valt dat een beetje tegen. Vandaar dat ik goed de tijd neem voordat ik een fout maak en onderdelen ga frituren.

Volgens verschillende bronnen zijn consumenten extruders ongeschikt omdat ze onvoldoende vermogen hebben om de beloofde marge aan te houden, ik heb begrepen dat in de praktijk veel rollen filament simpelweg niet geschikt zijn om te printen.

Indien het een beetje doet wat ik verwacht dan schaf ik binnenkort ook een laser aan om de dikte te loggen zodat ik dit op rollen filament kan vermelden. Was wel vrij prijzig dus vandaar dat ik eerst wat eruit wil halen.

Ik heb overigens geen lift en heb op wonderbaarlijke wijze met m’n betere helft die minder weegt dan de grote doos en er makkelijk in zou passen alles de trap op getild.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eUXg32mgRU5ciQJvzwiGlwZaSdQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DYNFMYUgTtZ7PP6qsuUMVvGb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vIOQfLxkENVXWUIjTr1QkhN1wtM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qAvTH0xLjXKk1MHoNXCXxrCo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ndG8eE3EPxHfLiYcuD96rNmqU0Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g46dYq3bsDiuceEyVYvG4te5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0EVLFnkOMbAknujwzZFLRbuk0bg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lHakiqoTw9Ga6BZak9cFVOmF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Mwoah, het hangt van de extruder af. Als je een redelijke geared extruder hebt met dual gears dan zul je niet veel soorten 1,75mm filament platwalsen. Ik denk eerder dat de hot end een beperking is. Maar je moet je ook echt afvragen wat voor materiaal er nodig is voor je taak. PLA is erg fijn, omdat het eenvoudig print, erg hard is, en goedkoop is (duurzaamheid is een ander verhaal, het is tenminste aardolie vrij, dat is een plus). Het heeft echter een lage glastransitie temperatuur, dus het moet niet in auto's/motor onderdelen gebruikt worden.

Ik kan met mijn huidige hotend tot 450 graden celsius, en daarmee is PEEK in bereik. Nylon is ook "eenvoudig". Alleen dan kom je weer andere problemen tegen, namelijk dat heated chambers e.d. nodig zijn.

Ik kan ook stellen dat de EVA carriage bij uitstek niet echt goed is in TPU (hoewel ik daar zelf ook een hand in had met m'n capricorntjes...); maar dat is geen probleem, mijn CR10 met een Hemera is daar weer goed in.

Ik zal wel zeggen dat een RatRig als je eerste printer, net zoals bijvoorbeeld een voron, wel heel erg... bijzonder is. Een 3D printer en PC is eigenlijk qua bouwstijl compleet niet te vergelijken. Vooral omdat ze er praktisch vanuit gaan dat je al een 3D printer hebt, om bijvoorbeeld cable management zaken te printen.

Zelf ga ik, ondanks drie 3D printers die bijna 24/7 printen, nog niet aan de zelfbouw-filamenten. De selectie op 123-3D is goed, goedkoop, en goed leverbaar en bovendien goed gedocumenteerd (ik ben met een mega project bezig waar ik voornamelijk polylite wit PLA gebruik, en zo af en toe wat ASA prints, een enkele keer wat PETG er tussen). De hoeveelheid restjes/support die ik heb is niet de moeite waard om te recyclen; vooral omdat ik erg goed ben geworden in erg weinig support te gebruiken. Pas als ik ~50 ratrigs tegelijk had draaien dan zou zelf filament maken uit pellets ook pas goedkoper zijn. Ik snap echter wel dat het vanuit de hobby erg cool is, laat vooral weten wat je eerste productie is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

ManIkWeet schreef op donderdag 4 november 2021 @ 16:51:
Tpu met Eva carriage kreeg ik uiteindelijk, na temperatuur op 240, 10mm3/s
Pavel heeft al aangegeven te werken aan een flex-eva. Misschien ga ik wel voor een easy swap Eva mod, ik heb nog een reserve hemera... Dat ding doet zelfs ninjaflex op bijna pla snelheden (hoewel de hotend er onder natuurlijk standaard een e3d v6 is... Met titanium heartbreak lukt iets beters zoals een volcano...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Umbrah schreef op donderdag 4 november 2021 @ 17:42:
[...]

Pavel heeft al aangegeven te werken aan een flex-eva. Misschien ga ik wel voor een easy swap Eva mod, ik heb nog een reserve hemera... Dat ding doet zelfs ninjaflex op bijna pla snelheden (hoewel de hotend er onder natuurlijk standaard een e3d v6 is... Met titanium heartbreak lukt iets beters zoals een volcano...)
Bottleneck voor mij is shitty BMH clone extruder,filament ging zo snel om de tandiwlen daar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Ben ik blij met een genuine... hoewel de capricorn PTFE tube die ik er tussen heb wel écht strak is. Hoewel ik binnenkort een LGX wil gaan doen. Genuine BMG komt zonder motor, en dus heb ik een Chinesium motor... LGX komt mét een motor. Kijken hoe ik het er op krijg met zo min mogelijk moeite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Ik krijg net antwoord op mijn vraag aan Blurolls of zij nog van plan zijn om een pre-crimped kabelboom mee te gaan leveren. Daar zijn ze dus in inderdaad mee bezig. Nog een paar weekjes. En ze gaan teflon draden gebruiken. Klinkt allemaal erg goed en ik begreep dat men best tevreden was over de kwaliteit van de onderdelen van die kit. En ze verbeteren steeds als er commentaar komt vanuit de community. Er zit daar blijkbaar toch echt een Chinees die het snapt. Het is uiteindelijk een kleine moeite en ze begrijpen blijkbaar dat al die positieve filmpjes, commentaren op fora en discord hen uiteindelijk helpen om meer te verkopen. Maar alleen als het écht goed is, want nerds kunnen over de kleinste details vallen en dan zie je ineens de orders inzakken.

Dus: goed nieuws voor de Voron wannabee builders met iets minder skills als Nero3D :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:17
Verwijderd schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:19:
Kleine update:

Later ga ik verder met de printer, nu bezig met de SJ35. Wat een prachtig apparaat!

Is trouwens de eerst 3D printer voor mij, en best een avontuur. Bouw al sinds m’n twaalfde PC’s dus hoopte dat het me makkelijk af zou gaan, alleen valt dat een beetje tegen. Vandaar dat ik goed de tijd neem voordat ik een fout maak en onderdelen ga frituren.

Volgens verschillende bronnen zijn consumenten extruders ongeschikt omdat ze onvoldoende vermogen hebben om de beloofde marge aan te houden, ik heb begrepen dat in de praktijk veel rollen filament simpelweg niet geschikt zijn om te printen.

Indien het een beetje doet wat ik verwacht dan schaf ik binnenkort ook een laser aan om de dikte te loggen zodat ik dit op rollen filament kan vermelden. Was wel vrij prijzig dus vandaar dat ik eerst wat eruit wil halen.

Ik heb overigens geen lift en heb op wonderbaarlijke wijze met m’n betere helft die minder weegt dan de grote doos en er makkelijk in zou passen alles de trap op getild.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Begrijp ik het goed dat je een eerste printer aan het bouwen bent en direct ook zelf filament wil gaan maken omdat je gehoord hebt dat filament uit de winkel niet goed genoeg zou zijn ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mphilipp
Verwijderd schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:19:
Is trouwens de eerst 3D printer voor mij, en best een avontuur. Bouw al sinds m’n twaalfde PC’s dus hoopte dat het me makkelijk af zou gaan, alleen valt dat een beetje tegen.
Dat is niet zo gek. Een computer is puur electronica. Dat zijn dingen die je kunt meten en met software controleren/instellen. Een 3D printer is voornamelijk mechanisch. Het electronicadeel is niet zo bijzonder. Gewoon een motortje aan/uit, signaaltje geven om een verwarmingselement aan of uit te zetten, fan aan/uit. Kijk maar eens wat een eenvoudige CPU's er op zo'n bordje zitten. Een Pi 3B kan met Klipper makkelijk de boel aansturen, met tijd over.
Het belangrijkste deel van een 3D printer is mechanisch: het frame (moet recht/haaks/stevig zijn), snaren moeten de juiste (wat is dat?) spanning hebben, de onderdelen moeten soms juist heel rigide gemonteerd zijn, anderen juist met wat speling. En voor zelfbouw heb je ook nog te maken met 240V waarmee je je huis in de fik kunt zetten of jezelf kunt doden....
Het is allemaal een stuk minder concreet als een PCtje. Ik heb ze vroeger ook veel in elkaar gezet, maar dat is niet zo ingewikkeld. Het uitzoeken van de juiste componenten is het moeilijkste; misschien wat lastiger als je waterkoeling oid toepast ofzo, maar meestal is het inprikken, kabeltjes aansluiten en configureren maar. Dát is meestal het hoofdpijntraject. Maar als je iets als een Ratrig, Hevort of Voron gaat bouwen heb je een aantal hoofdpijndossiers op je tafel...waarbij het configureren er denk ik ook wel eentje is. Tunen, snelheden proberen, etc...

Het probleem met mechanische zaken tov computers is dat door de trillingen, temperaturen e.d. de zaak steeds weer verandert. Snaren worden losser, lagers slijten op den duur en door temperatuur gaan dingen uitzetten/krimpen, waardoor je afstelling weer niet klopt.
Nee, het is een compleet ander spelletje. Als je goed bent in voetbal, wil dat niet zeggen dat je ook met basketbal kampioen kan worden omdat dat ook met een bal is... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:36:
En voor zelfbouw heb je ook nog te maken met 240V waarmee je je huis in de fik kunt zetten of jezelf kunt doden....
Je kan je huis ook prima in de fik zetten met bijvoorbeeld 12V hoor :)
Fix wordt veroorzaakt door amps, de stroom door de draad, niet de potentie van die stroom.

Natuurlijk kan je met 240V meer energie verplaatsen met minder stroom, wat met een warme element natuurlijk wel je huis in de fik kan zetten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:29:
Dus: goed nieuws voor de Voron wannabee builders met iets minder skills als Nero3D :+
Zei je nu net dat Nero3D eigenlijk vooral een popie jopie is die Voron op YT promoot? Daar kan je ook wel eens in enige mate gelijk in hebben, maar hij heeft ook wel technische skills als je het mij vraagt. (Of je bedoelde natuurlijk 'dan' in plaats van als ;) )

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
ManIkWeet schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:27:
[...]
Je kan je huis ook prima in de fik zetten met bijvoorbeeld 12V hoor :)
Tuurlijk. Maar anders moet ik een heel verhaal intikken :+ Punt is wel dat met voedingen, al dan niet echte SSR's, 240V heated bed, waar je bekabeling voor moet maken een iets grotere kans is om fatale fouten te maken dan met het aansluiten van een 12V fan. Als die draden tegen elkaar komen, vliegt mijn huis niet in de fik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-09 08:47
mphilipp schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:47:
[...]

Tuurlijk. Maar anders moet ik een heel verhaal intikken :+ Punt is wel dat met voedingen, al dan niet echte SSR's, 240V heated bed, waar je bekabeling voor moet maken een iets grotere kans is om fatale fouten te maken dan met het aansluiten van een 12V fan. Als die draden tegen elkaar komen, vliegt mijn huis niet in de fik.
Tsja, aan de andere kant kan je zeggen dat het risico op brand met een 12V voeding hoger is, omdat er veel hogere stroomsterktes door al dan niet echte terminals/connectors gaan, waarbij je ook je twijfels mag hebben over de al dan niet echte mosfet die al dan niet op het bord zit en veel te warm wordt. :+

Ik snap je argument dat een 230V mat wat enger is qua aansluiting (ik heb mijn hele voron doorgemeten met de multimeter voordat ik hem aanraakte), maar er zitten ook voordelen aan.

[ Voor 7% gewijzigd door citruspers op 05-11-2021 12:55 ]

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:18
mphilipp schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:47:
[...]

Nou, als je 240V draden tegen elkaar komen klapt de zekering en is er niets aan de hand. Als 12V draden tegen elkaar komen (of slecht contact maken) kan dat wel degelijk brand veroorzaken. 240V is in veel opzichten een stuk veiliger dan lagere voltages, omdat de stroomsterkte waarmee je werkt lager is en je stoppenkast een aardige beveiliging biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-09 10:22
Tom-Z schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:54:
[...]

Nou, als je 240V draden tegen elkaar komen klapt de zekering en is er niets aan de hand. Als 12V draden tegen elkaar komen (of slecht contact maken) kan dat wel degelijk brand veroorzaken. 240V is in veel opzichten een stuk veiliger dan lagere voltages, omdat de stroomsterkte waarmee je werkt lager is en je stoppenkast een aardige beveiliging biedt.
Heel erg afhankelijk of je bijvoorbeeld alles netjes geaard hebt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:27

Boullie

Da Bulster

sjaakwortel schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:54:
[...]

Heel erg afhankelijk of je bijvoorbeeld alles netjes geaard hebt natuurlijk.
En of je uiteindelijke stopcontact geaard is. Iets wat het bij veel mensen niet is, onder andere bij mijzelf thuis.

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Ik ben blij dat ik brandveiligheid weer even onder de aandacht heb gebracht... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

mphilipp schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:41:
Ik ben blij dat ik brandveiligheid weer even onder de aandacht heb gebracht... :+
Wil nog wel es kijken of ik mijn pa zo gek krijg om op een paar plekken in huis de stopcontacten te aarden(oftewel de kabels opnieuw te trekken met aarde erbij en een andere stopcontact erop)
Moet ie eerst met pensioen zijn denk ik ;)

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Boullie schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:22:
[...]
Wil nog wel es kijken of ik mijn pa zo gek krijg om op een paar plekken in huis de stopcontacten te aarden(oftewel de kabels opnieuw te trekken met aarde erbij en een andere stopcontact erop)
Moet ie eerst met pensioen zijn denk ik ;)
Ik heb gelukkig overal randaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

mphilipp schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:27:
[...]

Zou vooral bij mijn PC, 3d-printer en tv hoek het wel willen hebben.
Ook omdat mijn TV af en toe signaal Zwart knippert van de pc die eraan hangt als de koelkast bijvoorbeeld aanslaat.
Denk dat het wel opgelost wordt door alles op aarde te hebben

Boullie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Jongens geen zorgen.

Allereerst ben ik voor de Rat Rig gegaan ivm het volume en ik vind de techniek wel gaaf.

Het mechanische deel is me juist prima afgegaan, perfect vierkant en ook de band staat onder de juiste spanning. Ik heb ook wel de video's van V3D gezien maar mijn vraag wordt nergens concreet genoeg beantwoord. Maakt niet uit, want ik ga sowieso een multimeter en de ontbrekende kabels bestellen.
Gaan toch veelal per rollen dus houd dan ook wel wat over.

Rat Rig heeft me intussen ook wel gemaild, dus kan sowieso verder ermee.

Zal alleen nog wel even duren tot alles binnen is, maar juist omdat het nieuw voor me is en ik veel leer heb ik totaal geen haast.

Ondertussen kan ik ook met de SJ35 spelen dus hoef me niet te vervelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-09 09:36

gday

TENACIOUS D TIME!!!

mphilipp schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:27:
[...]

Bij de renovatie van ons nieuwe huis in 2018 heb ik alle elektra laten vervangen. Dat was bijna 40 jaar oud en alleen in natte ruimtes zat aarde. Ik heb overal aarde laten aanleggen maar veel mensen verklaarden me voor gek dat ik dat zo graag wilde. :)

ingen vill veta var du köpt din tröja

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Nou, toch twee foto's die ik jullie niet wou onthouden. Denk dat ik de laatste afstellingen aan de belts nu ook goed heb (niet te strak, niet te los... er is niet één waarheid te vinden over het correct afstellen van belts te vinden; ik ben voor de "goede toonhoogte"-methode gegaan).

Eerste is een kitcherig verjaardagscadeau; achterop z'n rug heeft hij een Steam logo + een gift card code. Een neefje is jarig en hij is gek op garfield. PETG en supports zijn altijd lastig, maar het kwam er gelukkig goed vanaf. Superslicer bevalt me érg goed (hoewel ik tree support mis...).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f5NGk8JUnIdc2MXPTdxRdisWZGQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ZsAPCvLAtXaG2eO22Kvnt2x.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna gelijk maar weer een mod gedaan, want de standaard rolhouder is niet bepaald geschikt voor 'chungus'-stijl rollen. Dus maar een nieuwe ge juryrigged:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mop6OA8wVyNfsI4afMp5Ddbgq_g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hpI4ir9ymjyx7wHxk4uRL4UB.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wou dat polymaker grotere rollen in NL verkocht :D - hoewel een 8kg BASF rol misschien ook een optie is. Dit is een ramp echter voor je input shaping O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pixelmagic schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:49:
[...]

Begrijp ik het goed dat je een eerste printer aan het bouwen bent en direct ook zelf filament wil gaan maken omdat je gehoord hebt dat filament uit de winkel niet goed genoeg zou zijn ?
Nee filament ga ik maken met restmaterialen.
Denk bijvoorbeeld aan uitgedroogde koffie resten.
Dit in de mix met PLA..

Zijn er al een paar mee bezig maar ik heb vrij concrete plannen en ontwerpen qua eindproducten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:45

Hoogie2004

Whohooooo

Nog even snel een lampion gefabriceerd onze zoon:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L4V4A4ldmG4MoB5epmY_Q4uvBso=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yGXBkCi5z4CFFrRYFtGqutwR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x4Qe8AYk7RuZWt9GQJ5Teak-US4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BNxPD1v26jQY09yzlYIEHlvy.jpg?f=fotoalbum_large

Compleet Paw Patrol fan natuurlijk, en gelukkig zijn er goeie online tools om een litho te maken. Dit was mijn eerste litho en ik ben zeer onder de indruk van het resultaat.

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Umbrah schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 11:56:
Ik wou dat polymaker grotere rollen in NL verkocht :D - hoewel een 8kg BASF rol misschien ook een optie is. Dit is een ramp echter voor je input shaping O-)
Waarom die rol niet op een houder die niet OP de printer rust? Zo maakt ie het wiebelen nóg erger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixelmagic
Verwijderd schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 21:39:
[...]

Nee filament ga ik maken met restmaterialen.
Denk bijvoorbeeld aan uitgedroogde koffie resten.
Dit in de mix met PLA..

Zijn er al een paar mee bezig maar ik heb vrij concrete plannen en ontwerpen qua eindproducten.
Je was blijkbaar op zoek naar een uitdaging 8)

Als ik kijk wat er op dit moment aan filament te koop is en van welke kwaliteit dat is, gecombineerd met als ik zo snel even de prijs van dat apparaat heb gezien is het me eerlijk gezegd een totaal raadsel waarom je dat zou doen, anders dan dat je van ellende niet weet waar je je geld aan uit moet geven (wat natuurlijk prima is, het is jouw geld).

Dat hebende gezegd, ik ben benieuwd naar wat we kunne gaan verwachten als je alles draaiend hebt.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Umbrah Bedankt voor de posts over de bouw van je printer. Ik denk dat het een mooie demonstratie is van de V-Core printers is.

Voor mij persoonlijk misschien toch wel een interessante productlijn om in de gaten te houden. Momenteel nog niet op zoek naar een printer, maar als Prusa straks de Prusa XL uitbrengt gaat het (mijzelf kennende) waarschijnlijk toch wel kriebelen, en dan het interessant of het een Prusa, een Voron of een RatRig gaat worden.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
ocf81 schreef op zondag 7 november 2021 @ 14:09:
@Umbrah Bedankt voor de posts over de bouw van je printer. Ik denk dat het een mooie demonstratie is van de V-Core printers is.

Voor mij persoonlijk misschien toch wel een interessante productlijn om in de gaten te houden. Momenteel nog niet op zoek naar een printer, maar als Prusa straks de Prusa XL uitbrengt gaat het (mijzelf kennende) waarschijnlijk toch wel kriebelen, en dan het interessant of het een Prusa, een Voron of een RatRig gaat worden.
Ik heb mezelf al een aantal keren betrapt naar een Voron 0.1 te kijken, niet omdat ik hem nodig heb maar puur voor het bouw plezier er van. Lastigste vind ik dat je ABS of ASA onderdelen moet hebben, ik wil ze eigenlijk niet kopen want kan ze prima printen op de Prusa. Tegelijk heb ik nog nooit geen ABS geprint en heb geen behuizing plus de stank houd me tegen.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
ASA zou een stuk minder stinken, maar ik heb daar nog geen ervaring mee omdat ik het nog niet aan durf.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
pwillemske schreef op zondag 7 november 2021 @ 17:01:
ASA zou een stuk minder stinken, maar ik heb daar nog geen ervaring mee omdat ik het nog niet aan durf.
Heel herkenbaar

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
ABS is niet zo eng als wel eens wordt beweerd hoor. Ik heb zelf mijn Voron parts geprint zonder enclosure, maar met de printer in ons washok om de tocht te beperken en omdat de luchtafzuiging van het huis ook daar een beetje lucht weghaalde.

Zeker als je ABS+ gebruikt valt het warpen alleszins mee. Gewoon je bed lekker warm en de fan uit, en je bent al een heel eind. Als je dan ook de tocht nog wat beperkt zodat het bed de lucht een beetje op kan warmen zou het helemaal goed moeten komen.

Dat ASA minder stinkt zou ik niet te veel op inzetten overigens, de S staat nog steeds voor Styreen en dat is nog steeds iets wat je liever niet over je longen rookt. :+

[ Voor 16% gewijzigd door citruspers op 07-11-2021 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
@citruspers Die stank is dan ook het probleem, mijn printer staat in een ruimte waar regelmatig personen aanwezig zijn.

Mijn idee met de ratrig is om een hepa filter op te bouwen, ik neem aan dat dit goed werkt?

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Abs en asa stinkt NIET, dat is een mythe.
Het stinkt alleen als je het in de fik steekt.

De reukloze dampen zijn schadelijk, daar moet je voor ventileren.

Als je de printer in een pop-up printer tentje zet, een grote kartonnen doos of in een kastje dan kun je deze in een wat koudere ruimte kwijt.
De zolder bijvoorbeeld, of in de schuur.
(Al wordt dat laatste met de huidige temperaturen lastiger)

Als je een behuizing maakt van plaatmateriaal
Dan kun je dit hepa filter gebruiken.
https://www.afzuigkapfilt...qeIHjmdd-h4IaApOnEALw_wcB

En tegen eventuele geurtjes en schade stoffen een koolstoffilter.
https://www.afzuigkapfilt...ilter-fy3432-10-fy3432-10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
ABS stinkt absoluut, ik print er genoeg mee om de geur te herkennen. En het is geen aangename geur zoals sommig PLA heeft.

HEPA filters helpen hooguit tegen UFP's, niet tegen VOCs. Daar heb je carbon voor nodig, die je regelmatig vervangt. Kijk bijvoorbeeld naar projectjes zoals de Nevermore en Rebreather, specifiek voor 3D printers.

[ Voor 8% gewijzigd door citruspers op 07-11-2021 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
citruspers schreef op zondag 7 november 2021 @ 20:54:
ABS stinkt absoluut, ik print er genoeg mee om de geur te herkennen. En het is geen aangename geur zoals sommig PLA heeft.
Ik print al jaren met ABS en sinds een jaar of 2 met ASA en petg.
Ik heb nooit stank van abs geroken.
Mijn printer staat in de bijkeuken dus zo goed als binnen in huis.
Er is wel heel lichtjes iets te ruiken als ik de enclosure open maar stank kan ik het echt niet noemen.

Nu kan het zijn dat mijn neus niet aanslaat op abs, maar mijn vrouw heb ik er ook nooit over gehoord.

Pla ruikt aangenaam (zoetig vind ik) misschien dat dat het verschil met abs maakt.
HEPA filters helpen hooguit tegen UFP's, niet tegen VOCs. Daar heb je carbon voor nodig, die je regelmatig vervangt. Kijk bijvoorbeeld naar projectjes zoals de Nevermore en Rebreather, specifiek voor 3D printers.
Daarom linkte ik een carbon filter.

Die carbon aquarium sponzen die vaak gebruikt worden in 3D printers hebben een te open structuur voor onze toepassing.
Daar dus mee uitkijken ook met het bestellen van carbon filters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Dus zover ik begrijp moet je zowel een hepa én een carbon filter hebben.
Als ik ook een heated chamber wil gaan doen o.i.d. wordt ventilatie wel lastig.

Zijn er hier tweakers die zo’n setup hebben? Ben wel benieuwd hoe goed dat werkt want online is er niet heel veel te vinden helaas.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• citruspers
FRANQ schreef op zondag 7 november 2021 @ 21:47:
[...]

Mijn printer staat in de bijkeuken dus zo goed als binnen in huis.
Er is wel heel lichtjes iets te ruiken als ik de enclosure open maar stank kan ik het echt niet noemen.

Nu kan het zijn dat mijn neus niet aanslaat op abs, maar mijn vrouw heb ik er ook nooit over gehoord.

Pla ruikt aangenaam (zoetig vind ik) misschien dat dat het verschil met abs maakt.
Ik print nu driekwart jaar ABS en vind het toch echt stinken. PLA ruikt inderdaad aangenaam en zoetig, ABS ruikt...scherper, een soort light-versie van smeulend plastic, als je begrijpt wat ik bedoel?

Qua filter moet je die sponsjes inderdaad niet gebruiken, die filteren niet genoeg, en verzadigen ook vrij rap. Daarom die Nevermore en Rebreather die ik linkte, die circuleren de lucht in je enclosure, waardoor je dus dezelfde lucht meerdere keren filtert (en op die manier veel hogere efficientie behaalt).

Mijn Nevermore staat nu even uit (omdat de fan als een bladblazer klinkt) en het maakt een gigantisch verschil. Met Nevermore ruik je nauwelijks wat, zonder nevermore komt je echt een vieze smeul-walm tegemoed zodra je de enclosure opent. :+

@pwillemske Zo'n recirc filter werkt dus perfect in combinatie met een enclosure, de lucht verlaat in principe je enclosure pas zodra je de deurtjes open doet (en tegen die tijd is het al meerdere malen door het filter gegaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
ocf81 schreef op zondag 7 november 2021 @ 14:09:
@Umbrah Bedankt voor de posts over de bouw van je printer. Ik denk dat het een mooie demonstratie is van als Prusa straks de Prusa XL uitbrengt gaat het (mijzelf kennende) waarschijnlijk toch wel kriebelen
Ik zou - als die XL eindelijk komt - toch eerst even een poos de kat uit de boom kijken. Prusa maakt prima printers, maar niet in eerste instantie. Er is genoeg gedoe met die dingen in V1 release om mij niet zo heel erg gespannen op de release van de XL te laten wachten. Het is wél een goede manier om het CoreXY verhaal nóg bekender te maken. Dan komt er vanzelf meer belangstelling voor Vorons, RatRigs e.d.

Wordt misschien wel een leuke bijverdienste: Vorons in elkaar zetten op bestelling :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tegelijkertijd levert prusa wel de ondersteuning om die printer dan te upgraden om de problemen te verhelpen.

De eerste versie zal niet een printer voor de leken zijn, maar als hobbyist een prima keus (vermoedelijk).

Wat ik spannender vind is de software voor die printer... Prusa heeft 0 ervaring met snel printen, zo kreeg ik de prusa slicer niet naar m'n wens; SuperSlicer wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLo

BiLo

mphilipp schreef op maandag 8 november 2021 @ 00:46:
[...]

Wordt misschien wel een leuke bijverdienste: Vorons in elkaar zetten op bestelling :+
Los van het feit dat mensen zich vaak vergissen in hoe duur zon Voron daadwerkelijk is! Een kitje van Ali mag dan wel rond de 1000 kosten maar dan heb je alles zonder 'merk' (kwaliteit).

Ik heb geen overzicht van de uitgaven aan mijn Voron maar ik durf wel te stellen dat het richting de €1700 is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
BiLo schreef op maandag 8 november 2021 @ 08:44:

Ik heb geen overzicht van de uitgaven aan mijn Voron maar ik durf wel te stellen dat het richting de €1700 is gegaan.
Lijkt me een redelijke schatting, ik kwam zelf uit op 1550 euro, en ik heb de parts zelf geprint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLo

BiLo

FRANQ schreef op zondag 7 november 2021 @ 21:47:
[...]

Of iets wel of niet stinkt is natuurlijk relatief, maar dat er een geur vanaf komt en dat de lucht (niet de geur) schadelijk is, lijkt me wel met zekerheid vast te stellen.
citruspers schreef op maandag 8 november 2021 @ 09:55:
[...]

Lijkt me een redelijke schatting, ik kwam zelf uit op 1550 euro, en ik heb de parts zelf geprint.
ik ben begonnen met een alie-kit, daarna is de teller hard gaan lopen.

kwaliteits SSR, kwaliteits pei + buildsheet, keenovo (fermio) heater, fermio alu printbed, LGX, 0.9 steppers (A/B), MGN12, spider MCU and so on..

Het is een hobby en daar geef je geld aan uit. Met andere woorden: je kan het zo gek maken als je zelf wilt :)

En in mijn geval vind ik het bouwen nog steeds leuker dan printen. De meest recente aanschaf is nog onderweg - titanium backers voor de gantry:

https://vonwange.com/prod...tanium-extrusion-backers/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
BiLo schreef op maandag 8 november 2021 @ 08:44:
[...]
Los van het feit dat mensen zich vaak vergissen in hoe duur zon Voron daadwerkelijk is!
Geldt in principe voor alle hobbyprojecten. Je vergist je in de vele kleine aankopen. Net als verbouwen thuis; al die bezoekjes aan de Karwei voor een zakje schroefjes en een potje verf...aan het einde van de rit zijn het toch een paar honderd € die je weg hebt gebracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Ik zou - als die XL eindelijk komt - toch eerst even een poos de kat uit de boom kijken. Prusa maakt prima printers, maar niet in eerste instantie. Er is genoeg gedoe met die dingen in V1 release om mij niet zo heel erg gespannen op de release van de XL te laten wachten. Het is wél een goede manier om het CoreXY verhaal nóg bekender te maken. Dan komt er vanzelf meer belangstelling voor Vorons, RatRigs e.d.
Ja, wellicht is het goed om te wachten tot de MK2
Willen mensen wel €500 betalen voor die dienst? Het kost een geoefende bouwer namelijk 8 à 10 uur om een Voron in elkaar te zetten, als ik de video's van Thomas Sanladerer moet geloven. €50/u is voor een ZZP'er zo ongeveer de ondergrens waarop je nog kan werken.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mphilipp
ocf81 schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:50:
[...]
Willen mensen wel €500 betalen voor die dienst? Het kost een geoefende bouwer namelijk 8 à 10 uur om een Voron in elkaar te zetten, als ik de video van Thomas Sanladerer moet geloven. €50/u is voor een ZZP'er zo ongeveer de ondergrens waarop je nog kan werken.
Dat is het punt. Men zou het wel willen, maar ze willen er niet voor betalen. Bovendien moet je er niet aan beginnen. Zodra er iets niet goed werkt, komen ze bij jou om verhaal te halen. Als je dat leuk vindt is dat prima, maar ik zou er gek van worden. Je bent dan voor die mensen de eeuwige Voron helpdesk.

Een Voron, of elke andere zelfbouw 3D printer is echt een project dat je zelf moet doen. Als je dat niet kan, moet je zo'n ding ook niet willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo

BiLo

[...]

[...]

Willen mensen wel €500 betalen voor die dienst? Het kost een geoefende bouwer namelijk 8 à 10 uur om een Voron in elkaar te zetten, als ik de video van Thomas Sanladerer moet geloven. €50/u is voor een ZZP'er zo ongeveer de ondergrens waarop je nog kan werken.
Ik denk dat als je een pre-built wire loom hebt het een stuk sneller kan, 4 a 5 uur. Maar dat is natuurlijk enkel het bouwen, niet het tunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mphilipp schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:50:
[...]

Geldt in principe voor alle hobbyprojecten. Je vergist je in de vele kleine aankopen. Net als verbouwen thuis; al die bezoekjes aan de Karwei voor een zakje schroefjes en een potje verf...aan het einde van de rit zijn het toch een paar honderd € die je weg hebt gebracht.
Dat is ook een van de redenen om toch maar een kit van hoge kwaliteit te kopen, dan mag je denk ik wel verwachten dat alles er in zit. Helaas wel iets dat nog niet altijd het geval is. Met name voor de elektronische onderdelen.

Hetzelfde geldt stiekem ook voor goedkope printers zoals de Ender 3, voordat je het weet heb je voor alle kritieke onderdelen wel minimaal één keer opgewaardeerd. Maar dan wil je het toch nog een keer beter, dus dan koop je weer iets anders. Voor je het weet heb je die printer effectief twee à drie keer vervangen.
BiLo schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:53:
[...]

Ik denk dat als je een pre-built wire loom hebt het een stuk sneller kan, 4 a 5 uur. Maar dat is natuurlijk enkel het bouwen, niet het tunen.
Ik denk dat het commentaar van @mphilipp dat jouw bericht voorgaat hier van toepassing zal zijn en toch roet in het eten gooit. Tuning moet dus onderdeel zijn van de aangeboden dienst.

[ Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 08-11-2021 17:43 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
ocf81 schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:57:
[...]
Dat is ook een van de redenen om toch maar een kit van hoge kwaliteit te kopen, dan mag je denk ik wel verwachten dat alles er in zit.
Ik begrijp dat men toch overwegend positief is over de Blurolls kit. De rails zijn dan misschien niet origineel, maar ik heb eerder gehoord dat dat niet heel erg veel uitmaakt. Als ze goed lopen is het goed.
En je kunt hun kit ook bestellen zonder het mainboard en misschien zelfs andere dingen weg laten, of gewoon vervangen. Ik denk eigenlijk dat ik zo'n Keenovo heated bed bij Fermio bestel. Die hebben ze inclusief een self-resetting 150 graden thermostaat ipv een thermal fuse. En de SSR van een reputabele bron. Volgens mij ben je er dan wel met het belangrijkste.
Als ik zo links en rechts te verhalen hoor, lijkt het er echt wel op dat die Blurolls club luistert naar de kritiek en daadwerkelijk steeds de kit aanpast. We gaan het zien. Gewoon proberen en zien wat er gebeurt. De zaken die met veligheid te maken hebben, wil ik wel 100% hebben, de rest kan ik later alsnog vervangen. Leergeld noem ik het dan maar... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Ineens hoor ik "klik... klik... klik"... het geluid van plastic uit m'n ratrig... ik denk: Z offset fout, ding zit over z'n eigen infill te schrapen.

PRRR

Ineens m'n Y-offset shifted... en ik zie een lading belt-schraapsel liggen... een van de rollers (waar ik al een milde twijfel over had...) rot. De tik-tik had ik 3 prints eerder ook even gehoord, maar was zo weer weg. Roller is nu gefuseerd met de schroef, spacertjes zijn ook gaar, en ik ben een van m'n riemen kwijt. CoreXY is zó fijn... maar man... die riemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:22:
[...]

Ik begrijp dat men toch overwegend positief is over de Blurolls kit. De rails zijn dan misschien niet origineel, maar ik heb eerder gehoord dat dat niet heel erg veel uitmaakt. Als ze goed lopen is het goed.
En je kunt hun kit ook bestellen zonder het mainboard en misschien zelfs andere dingen weg laten, of gewoon vervangen. Ik denk eigenlijk dat ik zo'n Keenovo heated bed bij Fermio bestel. Die hebben ze inclusief een self-resetting 150 graden thermostaat ipv een thermal fuse. En de SSR van een reputabele bron. Volgens mij ben je er dan wel met het belangrijkste.
Als ik zo links en rechts te verhalen hoor, lijkt het er echt wel op dat die Blurolls club luistert naar de kritiek en daadwerkelijk steeds de kit aanpast. We gaan het zien. Gewoon proberen en zien wat er gebeurt. De zaken die met veligheid te maken hebben, wil ik wel 100% hebben, de rest kan ik later alsnog vervangen. Leergeld noem ik het dan maar... :+
Goed uitzoeken welke kit is dus het devies. Maar daar hebben we dan mensen voor die dit doen en dan mededelen ;)
Umbrah schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:34:
Ineens hoor ik "klik... klik... klik"... het geluid van plastic uit m'n ratrig... ik denk: Z offset fout, ding zit over z'n eigen infill te schrapen.

PRRR

Ineens m'n Y-offset shifted... en ik zie een lading belt-schraapsel liggen... een van de rollers (waar ik al een milde twijfel over had...) rot. De tik-tik had ik 3 prints eerder ook even gehoord, maar was zo weer weg. Roller is nu gefuseerd met de schroef, spacertjes zijn ook gaar, en ik ben een van m'n riemen kwijt. CoreXY is zó fijn... maar man... die riemen...
Succes met het repareren. Heb je al contact gehad met RatRig hierover?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

@ocf81 - Ja, ik heb een berichtje gestuurd. Veel reserveonderdelen heb ik zelf wel (de pulley heeft z'n interne lager grondig vernietigd... ik had m'n twijfels al over deze specifiek maar uit enthousiasme toch er maar in gedaan...), maar vooral de spacertjes zijn echt niet te vinden; er is zowel 8x5x1mm als 6.5x5x1mm nodig voor een V-Core 3; en zelfs de bouwmarkt heeft dit soort dingen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Umbrah schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:26:
@ocf81 - Ja, ik heb een berichtje gestuurd. Veel reserveonderdelen heb ik zelf wel (de pulley heeft z'n interne lager grondig vernietigd... ik had m'n twijfels al over deze specifiek maar uit enthousiasme toch er maar in gedaan...), maar vooral de spacertjes zijn echt niet te vinden; er is zowel 8x5x1mm als 6.5x5x1mm nodig voor een V-Core 3; en zelfs de bouwmarkt heeft dit soort dingen niet.
10x5x1 heb ik nog wel voor je als je er om verlegen zit. Heb ze hier vandaan: https://nl.aliexpress.com/item/32917948919.html daar hebben ze ook (ongeveer) de maten die je nodig hebt.

En anders is printen een optie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

10x5x1 heb ik ook nog wel, die liggen bij elke bouwmarkt ;) - het punt is de 8x5x1 en 6.5x5x1 -- ik ontwijk Ali doorgaans (ben juist trots op een ali-vrije printer -- schaam me voor de skr). Maar ik denk dat ik al beet heb; RatRig een mailtje gestuurd en die sturen het graag op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLo

BiLo

Umbrah schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:41:
10x5x1 heb ik ook nog wel, die liggen bij elke bouwmarkt ;) - het punt is de 8x5x1 en 6.5x5x1 -- ik ontwijk Ali doorgaans (ben juist trots op een ali-vrije printer -- schaam me voor de skr). Maar ik denk dat ik al beet heb; RatRig een mailtje gestuurd en die sturen het graag op.
ik denk dat je er aan moet geloven dat ook jouw ratrig 'chinees' is. Te beginnen met de SSR die ik op je foto's zag 8)7

Exact dezelfde die bij mijn alie kit inbegrepen zat :9

[ Voor 5% gewijzigd door BiLo op 08-11-2021 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

BiLo schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:58:
[...]

ik denk dat je er aan moet geloven dat ook jouw ratrig 'chinees' is. Te beginnen met de SSR die ik op je foto's zag 8)7

Exact dezelfde die bij mijn alie kit inbegrepen zat :9
Zucht... Mee eensch. En de voeding. En (wat blijkt) een der rollers. Het meeste voelt gelukkig niet "chinesium".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
[...]

[...]

Willen mensen wel €500 betalen voor die dienst? Het kost een geoefende bouwer namelijk 8 à 10 uur om een Voron in elkaar te zetten, als ik de video's van Thomas Sanladerer moet geloven. €50/u is voor een ZZP'er zo ongeveer de ondergrens waarop je nog kan werken.
Als je het voor het geld wil doen wel ja, ik zou bv voor iemand een Prusa met alle vormen van plezier voor een paar lekkere biertjes in elkaar zetten. Gewoon omdat ik het bouwen erg leuk vind om te doen 8)

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pixelmagic schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:48:
[...]

Als je het voor het geld wil doen wel ja, ik zou bv voor iemand een Prusa met alle vormen van plezier voor een paar lekkere biertjes in elkaar zetten. Gewoon omdat ik het bouwen erg leuk vind om te doen 8)
Het woord bijverdienste viel, dan zie ik het als werk dat je ook voor onbekenden zou doen. Voor vrienden en kennissen zou het voor mij ook anders zijn, dan zou ik het wel doen voor een aardigheidje, of beter nog, samen. Ik heb wel eens een printer cadeau gedaan aan een clangenoot die heel erg enthousiast was over printen en via Skype samen gebouwd. Dat was best wel leerzaam voor zowel diegene als mijzelf. Het dwingt je om concrete beschrijvingen te geven over wat er moet worden gedaan en te articuleren waarom.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
Pixelmagic schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:48:
Maar daar begon het mee, mijn opmerking dat het een aardige bijverdienste zou zijn, ware het niet dat het best wat geld gaat kosten voor de klant. Een PC zit zo in elkaar, maar zo'n 3D printer is een ander verhaal.

In de praktijk willen mensen niet betalen voor kennis. En als we eerlijk zijn doet iedereen er aan mee. We zeuren ook als de garage veel geld vraagt voor een relatief simpele reparatie. Maar ook die mensen moeten leven, hele dure apparatuur kopen, trainen, duur gereedschap aanschaffen, etc, etc. Idem voor een kapper, een fotograaf, een muzikant of iemand die je PC installeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

In mijn optiek is 3D printen (nog) niet op het punt dat het een "fire and forget"-stijl apparaat is wat nooit onderhoud nodig heeft. Daarvoor is er té veel mechanisch aan de huidige FDM en SLS printers: zelfs SLS heeft consumables zoals LCD's, filters, etc... (naast dat SLS qua afval/resin natuurlijk sowieso een behoorlijke hindernis is tegenover lekker relaxede plastic-smelters die wel weer meer mechanische zaken hebben...).

Zelfs al koop je een 3D printer die niet alleen af-fabriek gebouwd is, én die wonder wel zijn gehele afstelling inclusief Z-offset behouden heeft tijdens transport, op den duur zul je moeten sleutelen aan je printer. Soms sneller (omdat, zoals ik aangetoond heb vandaag met m'n ene rotte idler); soms trager; maar hoe je het ook went of keert: er komt altijd een moment dat je iets moet afstellen, vervangen, of er iets aan moet doen. Dat hoort gewoon bij 3D printen.

Dat is ook waarom ik elke starter zal aanraden om een printer te kopen die niet helemaal "af" is, maar meer kit is (maar niet zó erg kit als zeg maar een V-Core 3, of Voron). Een Ender 3 (v2) is meer sleutelwerk dan een CR10S-Pro bijvoorbeeld. Maar je leert er meer van. En dat is nuttig, als dat moment komt dat je er iets aan moet doen. Als hobbyist ben ik dan eigenlijk ook van mening dat de garantie op een gehele printer een complex iets is... en dat is ook waarom ik eigenlijk 3D printen niet iets vindt voor 'mainstream in elk huishouden': er is sleutelvaardigheid nodig. En hoe "beter" de printer, hoe meer eigenlijk.

123-3D antwoorde me wel eens toen ik hen benaderde met de vraag: "jullie hebben een hoop onderdelen, maar waarom niet een hele kit?": "dan moet er garantie op gegeven worden". En dat snap ik. Persoonlijk zou ik dan nooit die €500 of biertjes betalen om een prusa in elkaar te laten zetten (hoewel ik moet bekennen dat ik me eigenlijk niet eens zó aangetrokken voel tot die printer, ik snap niet wat er bijzonder aan is...) Want op den duur moet hij toch uit elkaar. Vroeger, of later.

Morgen als het goed is reserve onderdelen voor m'n RatRig. Als ik die eenmaal goed heb, heb ik de hoop dat hij lang goed draait. Maar toch zal ik op den duur ook wat moeten fixen. En dan ben ik blij dat ik precies weet hoe, en niet hoef te wachten op een monteur.
Pagina: 1 ... 11 ... 52 Laatste