"Geen enkel product is gratis, en als dat wel zo is dan ben je zelf het product"
M.a.w. Als je dus niet voor een dienst of product met geld hoeft te betalen, dan 'betaal' je met je persoonlijke gegevens.
Die uitspraak spookt al járen bij mij, en vele anderen, door het hoofd.. En natuurlijk nu ook weer als je dit topic en de hele heisa leest..
Ook zo bij Tweakers:
"Als jullie de site gratis willen gebruiken, dan moeten de inkomsten ergens vandaan komen"
Maar wat er gemakshalve totaal wordt vergeten, zowel hier als elders, is dat wij (de gebruikers) betalen met onze
tijd en kennis
Zonder ons, de Community, (en dan heb ik het nog niet eens zozeer over mijzelf, maar over de enorme groep geniale mensen die hier ronddwalen) zou Tweakers enkel een simpel tech-nieuws site zijn, zonder verder veel inhoud.
Wat Tweakers zo groot en goed heeft gemaakt, is de Community. Die draagt bij met
tijd, kennis, hulp, reviews, product-kliks, toewijding, steun, entertainment etc. etc. om Tweakers, elkaar en ook random google-buitenstaanders te helpen en informeren.
Dit wordt zo enorm onderschat en nu wordt er gewoon doodleuk 'misbruik' gemaakt van al deze mensen, puur vanuit commercieel belang.
Ik kan even geen beter voorbeeld bedenken, maar het voelt bijna alsof een bekende/hoogaangeschreven gastdocent een opeiding moet betalen om er les te mógen geven. Terwijl de school de inkomsten krijgt van de studenten en de aandacht krijgt en reclame gaat maken dat die persoon bij hun werkt.
Dit stemt me allemaal best wel somber.. En als ik zo de reacties lees ben ik niet de enige, hoewel iedereen dit anders uit..