Maar optie 4 is een logisch gevolg van optie 3. Is er geen optie 4, dan is er geen optie 3.Patriot schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 20:56:
[...]
Je draait het ontzettend om. Tweakers is degene die optie 4 inricht zoals jij hem opschrijft, en dát is verboden. Optie 3 hoeft helemaal niet weg. Alleen het stukje "--> geen Tweakers", bij optie 4, dát mag niet.
Ik kan me heel goed voorstellen dat je hier benieuwd naar bent maar we kunnen er nu helaas weinig anders van maken. Wellicht verandert dat nog, of komt er nog (uitgebreidere) terugkoppeling van Legal naar aanleiding van waar in dit topic om gevraagd is: Verwijderen tracking-data.TimvandenBelt schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 21:07:
[...]
Uiteraard ben ik stellig. Ik ben erop tegen, zo ver ik zie druist het in tegen de AVG. Maar, zoals gezegd sta ik zeker open voor een andere invalshoek. Nogmaals, als er meer is dan enkel dan enkel dat regeltje van de AP ben ik heel benieuwd. Ik vind het interessant. Geef me leesvoer.Bewijs mijn ongelijk. Alleen maar (oprecht) leuk!
Dan begrijp ik al veel beter waar die stelligheid vandaan komt, bedankt voor de toelichting. Het is dan ook niet mijn vakgebied, maar ik ben zelf als academicus altijd gewend geweest wat "voorzichtiger" te werk te gaanWaar mijn mening mogelijk nog wel in verschilt is dat ik ondersteuning van mijn 'mening' zoek vanuit een wetenschappelijke benadering. Iets waar ik tegen hekel in de rechtswetenschap is dat het gros meningsgebasseerd is. Ook de interpretatie en uitlegging van teksten. Ik kan daarom niet anders dan enkel een mening formuleren. Maar wel een waarbij ik onderbouwing zoek in juridische teksten/uitleggingen.
'zouden alle relevante informatie moeten bevatten' i.p.v. 'die pagina's bevatten alle relevante informatie'...crisp schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 17:01:
[...]
Ik denk niet dat de inhoud van de .plan daarvoor essentieel is. Er wordt vanuit de cookie(keuze)muur al verwezen naar https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/cookies/ en https://tweakers.net/info/abonnementen/. Die pagina's zouden alle relevante informatie moeten bevatten. De laatste moet alleen nog bijgewerkt worden mbt het thirdpartytrackingvrij zijn.

En het is maar goed dat je die reservering neemt, want er is meerdere malen door gebruikers gereageerd dat e.e.a. niet conformerend aan wetgeving is; ook in de reacties op het laatste .Plan artikel alsook in dit topic.
Als het niet alle relevante informatie bevat (en dan met name m.b.t. de trackingvrije abonnementen, want dat vinden jullie blijkbaar ook erg storend ;blamage noem ik dat), dan zou het als 'grootste tech site' enigzins fatsoenlijk zijn de hele boel even terug te draaien, pas op de plaats te maken en excuses aan te bieden.
Dat is een stuk beter dan 'komt nog'. Ooit. Zoals wat andere zaken...
Ik steun de @GlowMouse beweging trouwens graag, zie sig.
Zucht...
Dat is niet waar, dat je een versie van Tweakers kunt aanbieden waar je toegang tot hebt als je alle cookies accepteert heeft niets te maken met of er een versie van Tweakers is waar je geen toegang tot hebt als je ze niet accepteert.BasvanS schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 21:14:
[...]
Maar optie 4 is een logisch gevolg van optie 3. Is er geen optie 4, dan is er geen optie 3.
De cookies-infopagina maakt al melding van het thirdpartytrackingvrij zijn van de abonnementen, de abonnementenpagina gaan we zeker binnenkort nog eens goed nalopen en waar nodig aanpassen en/of verduidelijken.The Lord schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 21:17:
[...]
'zouden alle relevante informatie moeten bevatten' i.p.v. 'die pagina's bevatten alle relevante informatie'...![]()
En het is maar goed dat je die reservering neemt, want er is meerdere malen door gebruikers gereageerd dat e.e.a. niet conformerend aan wetgeving is; ook in de reacties op het laatste .Plan artikel alsook in dit topic.
Als het niet alle relevante informatie bevat (en dan met name m.b.t. de trackingvrije abonnementen, want dat vinden jullie blijkbaar ook erg storend ;blamage noem ik dat), dan zou het als 'grootste tech site' enigzins fatsoenlijk zijn de hele boel even terug te draaien, pas op de plaats te maken en excuses aan te bieden.
Dat is een stuk beter dan 'komt nog'. Ooit. Zoals wat andere zaken...
Intentionally left blank
Sorry. Ons doel is niet hetzelfde. Dat onze belangen parallel lopen, maar zelfs dat is twijfelachtig.Bart Zoetmulder schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 20:54:
We zullen het vandaag over de inhoud wellicht niet eens worden, maar we hebben wel een gemeenschappelijk doel; Tweakers toekomstbestendig houden en het fundament verstevigen, dat doen we in eerste instantie voor de trouwe community.
I.t.t. wat veel marketeers ons willen doen geloven, doet de motivatie waarom je een doel hebt er toe. Maar daar zijn ethiekboeken genoeg van vol geschreven. Dus nee, we hebben niet hetzelfde doel. Voor de community is het geen werk waar ze voor betaald worden en ze een inkomen uit moeten halen. En dat is jou eerste doel en dat doe je o.a. door rendement voor voor je opdrachtgevers te realiseren (2de doel). Dat je daarvoor een middel nodig hebt (b.v. een community) is noodzakelijk, maar geen doel in zichzelf. Je het zelf al meerdere toegegeven dat er ook gewoon een rendement gehaald moet worden. Als de "trouwe community" je hoogste doel was, zou rendement op plaats zoveel komen, maar dat komt het niet. Rendement staat op plaats 1.
Dus stop aub met dit soort marketingspeak. De community is te intelligent om daarin mee te gaan.
Aan de andere kant moet de community ook niet zeuren want dit is ook al jaren bekend.
Maar ach de rituele dans moet doorgaan.
.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
@jelle., wat ik vandaag veel langs zie komen is dat er vanuit de bezoekers veel vragen zijn over de juridische houdbaarheid en correctheid van deze nieuwe cookiewall en ook veel reacties vanuit de medewerkers dat zij daar geen antwoord op kunnen geven omdat de juridische mensen dit hebben uitgezocht.
Is het niet gewoon iets om hier mensen te vragen om met hun vragen te komen en die dan voor te leggen aan de juridische afdeling en hun antwoord terug te koppelen? Dat maakt het een stuk duidelijker en minder schimmig dan nu waarbij jullie alleen maar kunnen zeggen dat jullie niet weten hoe het precies zit maar dat jullie dit zo doorgekregen hebben. Dus beetje als een Q&A zoals jullie eerder wel eens voor interviews om vragen hebben gevraagd
Is het niet gewoon iets om hier mensen te vragen om met hun vragen te komen en die dan voor te leggen aan de juridische afdeling en hun antwoord terug te koppelen? Dat maakt het een stuk duidelijker en minder schimmig dan nu waarbij jullie alleen maar kunnen zeggen dat jullie niet weten hoe het precies zit maar dat jullie dit zo doorgekregen hebben. Dus beetje als een Q&A zoals jullie eerder wel eens voor interviews om vragen hebben gevraagd
Eindelijk moeten we daar 1000 posts over doen om toe te geven dat het een beleidskeuze is en stoppen met zich verstoppen achter de technische problemen. Limited ads voor cookieweigeraars naast full ads voor cookiemonsters kan technisch. Maar T.net kiest voor de makkelijke weg, het had nochtans netjes geweest voor een tech site, lead by example, maar dat gebeurde enkel in de goede tijd ;-).crisp schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 21:12:
[...]
Nee, ons verdienmodel draait niet op tracking. Onze bannering is al 90% contextueel. We kunnen op dit moment echter tracking technisch niet uitsluiten zonder ook in te boeten op bepaalde dynamiek in banners die onze grootste adverteerders wel verlangen. Met andere woorden: Limited Ads (of soortgelijks) inzetten voor 'cookieweigeraars' (niet denigrerend bedoelt) is voor ons te kostbaar.
"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"
De 1e reactie trouwens van een account met meer expertise :
https://twitter.com/minis...tatus/1379453984721805312
https://twitter.com/minis...tatus/1379453984721805312
Dit is een cookiewall, alleen is de vraag wat is de positie van de GBA hier, DPG holding is Belgische, de site is Nederlands, wie mag wat zeggen. Dat maakt het allemaal complexer.Een cookiewall - zoals @tweakers in Nederland hanteert - is in België niét toegelaten. De Belgische omzetting van de cookiewetgeving vereist ondubbelzinnig een *vrije* toestemming. Een visie die overigens ook @APD_GBA strikt volgt.
"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"
Jeezzzz.. Probeer nou niet de hele tijd recht te l...., nou ja, wat krom is.crisp schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 21:25:
[...]
De cookies-infopagina maakt al melding van het thirdpartytrackingvrij zijn van de abonnementen, de abonnementenpagina gaan we zeker binnenkort nog eens goed nalopen en waar nodig aanpassen en/of verduidelijken.
Jullie droppen een bom. Daar komt veel gezei...., uh, gezeur over. En jullie worden op tig vlakken er op gewezen dat e.e.a. niet klopt. Halsfslachtig wordt er dan gereageerd met 'oh, uhhhh, ja, hi, hi, dat moeten we nog aanpassen'.
Hou toch op met die BS de hele tijd. Trek het zooitje terug, biedt excuses aan voor de belabberde aanpak en los de nalatigheden op. Dan kun je het misschien opnieuw proberen.
Tweakers had niet bestaan zonder al die mensen die heel veel content plaatsen. En die worden stomweg nu gena......, je weet wel.
Volgens mij heeft @Bart Zoetmulder precies hetzelfde al meerdere malen in dit topic gezegd. Ook de .plan is er toch wel duidelijk over:Tomsworld schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 21:33:
[...]
Eindelijk moeten we daar 1000 posts over doen om toe te geven dat het een beleidskeuze is en stoppen met zich verstoppen achter de technische problemen. Limited ads voor cookieweigeraars naast full ads voor cookiemonsters kan technisch. Maar T.net kiest voor de makkelijke weg, het had nochtans netjes geweest voor een tech site, lead by example, maar dat gebeurde enkel in de goede tijd ;-).
En ja, lead by example was inderdaad wat we voor ogen hadden vorig jaar, maar dat bleek toen helaas nog te hoog gegrepenHet is voor nu wel de enige optie die het mogelijk maakt om Tweakers trackingvrij te bezoeken en tegelijkertijd waarborgt dat het platform in zijn huidige vorm kan blijven draaien.
Intentionally left blank
Dat het niet de keuze is van @Moonsugar is snap ik ook wel, en daarom niet inhoudelijk reageert. Maar misschien kan ze wel aangeven of er is gekeken hoe de pijn voor de community verzacht kon worden, door bijv wat extra's terug te doen. Is daar naar gekeken? Er staat volgens mij nog een hele hoop op de verlanglijst (zonder dat het uiteraard een uitruil moet worden, dat willen we ook niet natuurlijk). Zo van het is helaas niet anders, maar we gaan daarentegen voor jullie ook de komende tijd extra inzetten op x.
[ Voor 33% gewijzigd door CyberMania op 06-04-2021 21:43 ]
Juridische zaken wil alleen praten met de rechter of de AP hebben ze eerder aangegeven.Pompi schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 21:33:
@jelle., wat ik vandaag veel langs zie komen is dat er vanuit de bezoekers veel vragen zijn over de juridische houdbaarheid en correctheid van deze nieuwe cookiewall en ook veel reacties vanuit de medewerkers dat zij daar geen antwoord op kunnen geven omdat de juridische mensen dit hebben uitgezocht.
Omdat ze zo dicht bij de community staan enzo.
Geloof dat ze het wij-zij gevoel wilden verbeteren. Dat lukt ze enorm.
Zet juridische zaken tussen de mensen en maak een wij-wij ipv ze boven de wereld te zetten.
[ Voor 7% gewijzigd door Dennis1812 op 06-04-2021 21:45 ]
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Sorry @crisp ik heb / had @Bart Zoetmulder niet goed begrepen dan, uit latere post bleek dat er 2 Nederlandse ads providers zijn die een deels werkende oplossing hadden bestonden. Ik begreep uit Bart zijn opmerking dat er totaal niets beschikbaar was. Daarom mijn vorige post, er was een alternatief ok 2 ad systemen, maar er draait meer dubbel of legacy code ;-).crisp schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 21:39:
[...]
Volgens mij heeft @Bart Zoetmulder precies hetzelfde al meerdere malen in dit topic gezegd. Ook de .plan is er toch wel duidelijk over:
[...]
En ja, lead by example was inderdaad wat we voor ogen hadden vorig jaar, maar dat bleek toen helaas nog te hoog gegrepen
Soit zo lang ik voor 15 euro / jaar kan deelnemen is dit prima, stopt dit dan is het terug naar de plugins etc. 15 euro / jaar is het maximum ( trouwens ik betaal al 10 jaar 3 euro extra omwille van het niet aanbieden van doorlopende diensten voor belgen ).
Of T.net moet inbegrepen zijn als keuze optie met een van de andere dpg diensten, bv gratis bij een abbo op streamz.be dan zou ik het overwegen.
Bedankt voor het melden, dat had ik dan even tussen alle berichten gemistDennis1812 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 21:44:
[...]
Juridische zaken wil alleen praten met de rechter of de AP hebben ze eerder aangegeven.
Zet juridische zaken tussen de mensen en maak een wij-wij ipv ze boven de wereld te zetten.
Terugdraaien is alleen maar slechter, ook voor ons als communityThe Lord schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 21:38:
[...]
Hou toch op met die BS de hele tijd. Trek het zooitje terug, biedt excuses aan voor de belabberde aanpak en los de nalatigheden op. Dan kun je het misschien opnieuw proberen.
Als je geen abo hebt zit je in exact dezelfde situatie als de afgelopen jaren: cookies kunnen niet uit. Als je dat wel had ga je er op vooruit omdat je nu cookies kan uitzetten. Niemand gaat er op achteruit in de nieuwe situatie.
Ik zie ook veel liever een oplossing die helemaal zonder cookies is (met ads voor non-abonnees) maar met terugdraaien gaan we als abonnees er in elk geval wel op achteruit (en ik had toch al een abo)
[ Voor 18% gewijzigd door GekkePrutser op 06-04-2021 21:51 ]
Er hoeft helemaal niets uitgeruilt te worden, we zijn sowieso al van plan dit jaar een aantal gave dingen te doen voor de community, waaronder 2FA uitrollen en het shopfilter in de pricewatch verder uitbouwenCyberMania schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 21:41:
Dat het niet de keuze is van @Moonsugar is snap ik ook wel, en daarom niet inhoudelijk reageert. Maar misschien kan ze wel aangeven of er is gekeken hoe de pijn voor de community verzacht kon worden, door bijv wat extra's terug te doen. Is daar naar gekeken? Er staat volgens mij nog een hele hoop op de verlanglijst (zonder dat het uiteraard een uitruil moet worden, dat willen we ook niet natuurlijk). Zo van het is helaas niet anders, maar we gaan daarentegen voor jullie ook de komende tijd extra inzetten op x.
Intentionally left blank
Als A per se naar links wil. En B per se naar rechts. Dan ga je er niet uitkomen zonder een bemiddelaar die probeert partijen bij elkaar te brengen.Dennis1812 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 21:44:
[...]
Juridische zaken wil alleen praten met de rechter of de AP hebben ze eerder aangegeven.
Oh ja dat is zo en vergeet vooral de dark mode en de Tweakblogs niet te noemen, waar ik naar heb gehoord ook aangewerkt wordt en niet lang meer duurt ook 👍crisp schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 21:48:
[...]
Er hoeft helemaal niets uitgeruilt te worden, we zijn sowieso al van plan dit jaar een aantal gave dingen te doen voor de community, waaronder 2FA uitrollen en het shopfilter in de pricewatch verder uitbouwen
Dark mode is er al jaren. CustomcssCyberMania schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 21:51:
[...]
Oh ja dat is zo en vergeet vooral de dark mode en de Tweakblogs niet te noemen, waar ik naar heb gehoord ook aangewerkt wordt en niet lang meer duurt ook 👍
Met als gevolg dat de vele uitzondering die tweakers.net hadden in de blockers bij vele gebruikers, nu bij veel gebruikers opgeheven gaat worden. Met als resultaat dat je uberhaupt minders ads gaat tonen over het geheel. Al zal dit moeten blijken over een paar maandjes als dit goed terug te zien is in de statistieken.crisp schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 21:12:
[...]
Nee, ons verdienmodel draait niet op tracking. Onze bannering is al 90% contextueel. We kunnen op dit moment echter tracking technisch niet uitsluiten zonder ook in te boeten op bepaalde dynamiek in banners die onze grootste adverteerders wel verlangen. Met andere woorden: Limited Ads (of soortgelijks) inzetten voor 'cookieweigeraars' (niet denigrerend bedoelt) is voor ons te kostbaar.
Mijn uitzondering is tweakers.net zojuist verloren.
Mijn voorspelling...
tweakers heeft geeft zichzelf tot december om de huidige wall aan te passen. Tegen dit tijd is heel veel content naar de (minimaal) plus abbo gegaan en is nog een 1% van de artikelen voor iedereen zonder abbo (beetje telegraaf model). En dan kunnen die verplichte cookies ook wel weg.
Ik heb geen abonnement; wel overwogen, maar niet gedaan. Overwegingen van me zijn in andere reacties te vinden.GekkePrutser schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 21:47:
[...]
Terugdraaien is alleen maar slechter, ook voor ons als community
Als je geen abo hebt zit je in exact dezelfde situatie als de afgelopen jaren: cookies kunnen niet uit. Als je dat wel had ga je er op vooruit omdat je nu cookies kan uitzetten.
En terugdraaien, met een fatsoenlijk, gemeend, onderbouwd excuus en het dan met een duidelijke communicatie gaan oplossen is vrijwel altijd een betere keus.
Daarnaast, werd ik geconfronteerd met een cookiewall (technisch geen paywall door de onjuiste implementatie; excuses graag Tweakers.net) en heb vervolgens alle anti-cookie maatregelen filters voor 'Tweakers' verwijderd, zodat alles wordt uitegefilterd.
En ik moet zeggend dat ik voor DPG-boeven-sites Tails overweeg in een random VM om hardware fingerprinting tegen te gaan om het maar helemaal waardeloos te maken voor DPG.
Er is het idee om ooit korting te geven op een abonnement, maar alleen als je 'veel' bijdraagt:CyberMania schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 21:41:
Dit verzin je toch niet? Er zijn users die mooiere reviews schrijven dan T.net zelf, maar ipv een bedankje mogen die ook betalen.crisp schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:37:
[...]
Wel hebben we plannen om gebruikers die veel in content bijdragen korting te geven op abonnementen (karma-korting).
Maar wat bereik je dan met dat terugdraaien? Als niet-abonnee zit je in exact dezelfde situatie. Een betere oplossing kan er net zo goed komen en net zo snel. Dit is ook niet bedoeld als eindsituatie.The Lord schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 21:55:
[...]
En terugdraaien, met een fatsoenlijk, gemeend, onderbouwd excuus en het dan met een duidelijke communicatie gaan oplossen is vrijwel altijd een betere keus.
Ik blokkeer zelf ook alle thirdparty cookies trouwens, en dat blijf ik ook doen. Ik zet principieel adblocking en cookieblocking voor geen enkele site uit. Ik ben ook te hard tegen tracking, dat zeker. Maar als abonnee ben ik wel blij dat ik minder op hoef te letten nu. Ik zie het meer als een startpunt voor beter
[ Voor 3% gewijzigd door GekkePrutser op 06-04-2021 22:04 ]
Tja ik zie het nu staan, falen van de wet. Want dan kan je dus zeggen betaal 1000 euro (of 10.000 euro) en je krijgt geen cookies.chengbondkwok schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:38:
[...]
Uit de eerste zin van het .plan:
[...]
En nee, we zijn niet in overtreding van de AVG: https://autoriteitpersoon...ng-zonder-cookiewall-7112
Gelukkig is alles prima te blokeren met 3th party blockers. Dat zou tweakers toch meoten weten. Juist dit soort acties zorgen er alleen maar meer voor dat dat gebeurt. En moeten de abbonementshouders extra betalen.
Als dit uit komt en dat zou zomaar kunnen dan is tweakers in 2022 failliet.bakkerl schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 21:54:
[...]
Met als gevolg dat de vele uitzondering die tweakers.net hadden in de blockers bij vele gebruikers, nu bij veel gebruikers opgeheven gaat worden. Met als resultaat dat je uberhaupt minders ads gaat tonen over het geheel. Al zal dit moeten blijken over een paar maandjes als dit goed terug te zien is in de statistieken.
Mijn uitzondering is tweakers.net zojuist verloren.
Mijn voorspelling...
tweakers heeft geeft zichzelf tot december om de huidige wall aan te passen. Tegen dit tijd is heel veel content naar de (minimaal) plus abbo gegaan en is nog een 1% van de artikelen voor iedereen zonder abbo (beetje telegraaf model). En dan kunnen die verplichte cookies ook wel weg.
[ Voor 37% gewijzigd door Kevinp op 06-04-2021 22:06 ]
d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.
Discutabele vertalingen komen wel vaker voor in de NL documenten; o.a. ook in een aantal working parties stukken.TimvandenBelt schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 17:13:
Het is wat mij betreft heel simpel. De AP heeft hier een foute interpretatie gegeven aan toestemming. De European Data Protection Board is van een hogere orde dan de AP. De AP heeft hier gewoon een foutje gemaakt waar Tweakers misbruik van probeert te maken terwijl zij donders goed weet dat het (in hun onderbuik) niet klopt. De enkele keuze tussen geef toestemming of betaal is geen vrije toestemming. Je wordt gedwongen te kiezen voor kies, of je zal nadeel in monetaire zin ondervinden.
Bij advisering aan een juristenclub werd er grijnzend gereageerd met 'we komen wel weg met die Nederlandse vertaling; die Engelse bron tekst (die prevaleert) hebben we écht niet gezien'...
Ja joh, deze actieve wall zorgt (imho) alleen maar voor een daling in inkomsten. De mensen die al abonnee zijn blijven dat wellicht, de mensen die dat niet zijn zetten hun blocker aan en halen Tweakers van de whitelist.Kevinp schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 22:04:
[...]
Tja ik zie het nu staan, falen van de wet. Want dan kan je dus zeggen betaal 1000 euro (of 10.000 euro) en je krijgt geen cookies.
Gelukkig is alles prima te blokeren met 3th party blockers. Dat zou tweakers toch meoten weten. Juist dit soort acties zorgen er alleen maar meer voor dat dat gebeurt. En moeten de abbonementshouders extra betalen.
Zucht...
In alle eerlijkheid: Tweakblogs is nog een lastige; het platform zelf moet eigenlijk herschreven worden en beter geïntegreerd wil het echt waarde toevoegen, maar dat is een behoorlijk project wat ik niet op korte termijn zie gebeuren.CyberMania schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 21:51:
[...]
Oh ja dat is zo en vergeet vooral de dark mode en de Tweakblogs niet te noemen, waar ik naar heb gehoord ook aangewerkt wordt en niet lang meer duurt ook 👍
Dark mode? Ja zeker! Dit jaar werken we aan vernieuwing van onze front-end CSS waarbij we ook betere mogelijkheden voor theming willen realiseren. Dark mode zal dan hoogstwaarschijnlijk het eerste theme zijn.
Het probleem met een site zo groot (en ook oud) als de onze is dat technische vernieuwing soms lastig en tijdrovend is. Wet van remmende voorsprong. We hebben nu wel een devteam van redelijk formaat, maar dat is in het verleden ook wel anders geweest.
Intentionally left blank
Dat is idd wat ik gedaan heb. Op mijn mobiel (waar ik 75% van mijn bezoek aan Tweakers mee deed) heb ik nu ook een browser geïnstalleerd met de nodige blockers.Kevinp schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 22:04:
[...]
Heb al eerder aangegeven dat ik best bereid ben om iets te betalen om mijn dagelijkse site te ondersteunen. Maar deze acties geven me meer en meer het gevoel om dat niet te doen.
Mochten ze uiteindelijk ook de keuze maken om adblock gebruikers helemaal te weren dan ben ik ook weg hier.
Dat je, met name aan de 'vaste community', een duidelijk signaal geeft hen serieus te nemen. En wanneer het opgelost gaat worden (met deadlines ja).GekkePrutser schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 22:01:
Maar wat bereik je dan met dat terugdraaien? Als niet-abonnee zit je in exact dezelfde situatie. Een betere oplossing kan er net zo goed komen en net zo snel. Dit is ook niet bedoeld als eindsituatie.
Nu wordt er gezegd 'we willen het eigenlijk ook niet, maar we gaan het ooit misschien wel eens oplossen'. En dat is een (behoorlijke rotte inmiddels) worst (die al een tijdje) wordt voorgehouden.
Op dat startpunt liggen wat mij betreft inmiddels een hoop doden van het lange wachten op een eerlijke start.Ik blokkeer zelf ook alle thirdparty cookies trouwens, en dat blijf ik ook doen. Ik zet principieel adblocking en cookieblocking voor geen enkele site uit. Ik ben ook te hard tegen tracking, dat zeker. Maar als abonnee ben ik wel blij dat ik minder op hoef te letten nu. Ik zie het meer als een startpunt voor beter
Ze zijn dan over op het abbonementen model. Daar komen dan wel genoeg inkomsten uit.Kevinp schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 22:04:
Als dit uit komt en dat zou zomaar kunnen dan is tweakers in 2022 failliet.
Maar door het minder grote klanten bestand, maar vaste inkomsten zal het met de frontpage wel goed komen. Wat zal er overblijven van GoT, die toch echt een grotere (actieve) gebruikers aantallen nodig heeft.
Ze zullen niet in 2022 failliet zijn. Het zal er alleen anders uit zien.
Het gaat er meer om dat er ruiterlijk wordt toegegeven dat een 'echte' toestemming niet mogelijk is zoals (eindelijk) op andere DPG sites, omdat teveel mensen hier geen toestemming zouden geven voor de exorbitante lijst aan mogelijke sub-verwerkers van jouw persoonsgegevens, omdat ze niet zo dom zijn.El_V schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 17:50:
Waarom doet iedereen hier alsof gratis internet/journalistiek een grondrecht is?
Als netflix nu een 'gratis' abonnementsvorm zou aanbieden met de voorwaarde dat je reclames krijgt te zien? Staat de wereld dan ook in brand?
Veel mensen schuiven tweakers nu de schuld van een systeem in de schoenen waar ze ook niet veel aan kunnen doen.
Vrij vertaald zeg maar.
Trek GoT gewoon los en maak van de FP een Telegraaf achtige site met alleen het nieuws (en eventueel de reacties want daar komt vaak de echt nuttige informatie naar voren).
Sluit je de FP helemaal af met 'betaal met geld of je privacy' en laat je GoT mooi 'open'.
Sluit je de FP helemaal af met 'betaal met geld of je privacy' en laat je GoT mooi 'open'.
Zucht...
Dat hoorde ik al voordat ik begon met mijn blog [en waarmee ik stopte omdat het gewoon zo kut was om met dit stuk antiek te werken] en er is nog steeds geen klap mee gedaan.crisp schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 22:10:
[...]
In alle eerlijkheid: Tweakblogs is nog een lastige; het platform zelf moet eigenlijk herschreven worden en beter geïntegreerd wil het echt waarde toevoegen, maar dat is een behoorlijk project wat ik niet op korte termijn ,ie gebeuren.
De termijn wordt echt niet korter als je het 10 jaar laat verstoffen in een hoek.
People as things, that’s where it starts.
Zeg dan gewoon wat er gezegd moet worden of zeg niets. Wat hebben we nou weer aan een discussie over onjuiste informatie tenslotte.chengbondkwok schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 18:38:
Dat had ik niet zo moeten neerzetten. Ik bedoelde daarmee dat ik een datum kan roepen, maar we zijn afhankelijk van partijen zoals OptOut en Xandr die het ook moeten ontwikkelen.
Er is dus geen tijdslijn, nog zicht op een oplossing.
Wanneer komt er een status update dan? Kom op, commiteer eens aan vaste momenten. Een duidelijke 'er is nog niets gebeurt bij de partijen, omdat ....' of 'partij is zo en zo ver met...' is oneindig veel beter dan dit geklungel.chengbondkwok schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 18:44:
Uiteraard. Dat gaan we ook zeker doen. Eerst maar eens vorderingen kunnen maken met deze twee partijen
En ja, als de site zo 'commercieel' wordt gestuurd mag dit niveau ook echt minimaal verwacht worden.
Nou, nou. Hij zegt niet iets anders, en het was best duidelijk dat hij in eerste instantie maar een voorbeeld gaf. Bovendien is het wel flauw om "of zeg niets" te roepen maar direct daarna oproepen dat ze zich moeten commiteren.The Lord schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 22:21:
[...]
Zeg dan gewoon wat er gezegd moet worden of zeg niets. Wat hebben we nou weer aan een discussie over onjuiste informatie tenslotte.
Er is dus geen tijdslijn, nog zicht op een oplossing.
Dat klopt, maar de lijst met andere zaken die we ook willen of moeten doen en die hoger op de priolijst staan is de afgelopen 10 jaar ook niet bepaald korter geworden. Je kan je dan zelfs gaan afvragen (en dat doen we ook) of we niet teveel willen, en misschien zelfs beter een paar 'darlings' kunnen 'killen'.RobinHood schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 22:17:
[...]
Dat hoorde ik al voordat ik begon met mijn blog [en waarmee ik stopte omdat het gewoon zo kut was om met dit stuk antiek te werken] en er is nog steeds geen klap mee gedaan.
De termijn wordt echt niet korter als je het 10 jaar laat verstoffen in een hoek.
Maar we zien toch ook wel de potentie van Tweakblogs, wat het allemaal erg lastig maakt. Nu killen zonder opvolger/alternatief zal ook (weer) niet goed vallen in de communitie. Dus wat is dan de beste oplossing?
Intentionally left blank
Wie knalt het in een mooie Tweakblog om e.e.a. wel in een tracker te laten zien?SgtElPotato schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 18:49:
En ook mooi dat dit topic uiteraard niet in de tracker terecht komt. Valt nog minder op voor de bezoekers / gebruikers.
Werd zojuist getipt op de Google zoek opdracht egdpr grondslag Die vondt ik wel grappig.
Wel expliciet op egdpr zoeken, anders moet je de suffe suggestie van Google wegklikken. Die AI heeft ze ook niet op een rijtje; zoeken naar egdpr en dan alleen resultaten voor gdpr laten zien.

Nu snap ik helemaal niks van devven, ik ben maar een simpele taaldocent, maar wat heeft de afgelopen 10 jaar dan zo bizar veel tijd gekost?crisp schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 22:34:
[...]
Dat klopt, maar de lijst met andere zaken die we ook willen of moeten doen en die hoger op de priolijst staan is de afgelopen 10 jaar ook niet bepaald korter geworden. Je kan je dan zelfs gaan afvragen (en dat doen we ook) of we niet teveel willen, en misschien zelfs beter een paar 'darlings' kunnen 'killen'.
Maar we zien toch ook wel de potentie van Tweakblogs, wat het allemaal erg lastig maakt. Nu killen zonder opvolger/alternatief zal ook (weer) niet goed vallen in de communitie. Dus wat is dan de beste oplossing?
Echt significante veranderingen die ik mij herinner:
Tweakers 7
Duimpjes
Foto-album
Opslaan zoekvoorkeuren in de PW
Wat PW filters
en dan het afgelopen half jaar premium en nu de privacy-muur.
Nu zal dat vast heel veel tijd hebben gekost, en vergeet ik vast duizendmiljoen bugs en alles, maar aan de andere kant, 10 jaar, volgens mij zelfs langer, echt letterlijk niks doen aan Tweakblogs. Da's volgens mij een vrij doelbewuste keuze aan het worden.
Zeker omdat je er ook je kalender er op gelijk kan zetten dat Tweakblogs echt heus eerdaags aandacht gaat krijgen.
People as things, that’s where it starts.
Dit. En breng Henk terug.SgtElPotato schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 22:16:
Trek GoT gewoon los en maak van de FP een Telegraaf achtige site met alleen het nieuws (en eventueel de reacties want daar komt vaak de echt nuttige informatie naar voren).
Serieus? Dat is heeeeeel iets anders dan ik voor mijn neus kreeg. Dat was namelijk 'slikken of stikken'. Niets werkte, zelfs inloggen niet. Gewoon een ordinaire cookiewall en geeneens een paywall. Maar ook geeneens opties (al dan niet ziekelijk triest verborgen zoals DPG dat op andere sites doet en in recent verleden nog erger deed).Yalopa schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 18:58:
Erg triest dat een site als Tweakers het zo moeilijk maakt om je cookie instellingen aan te passen. Ik ken werkelijk geen enkele site waar het zo moeilijk gemaakt wordt als hier. Bovendien, is dit ook de eerste keer dat ik naar een andere site gevoerd wordt om mijn cookie beheer te doen, en waar het eerste wat gevraagd wordt is om ff cookies te accepteren... niet dus. vervolgens staat alles aan en kan ik haast niets afzetten. Enkel zaken die mij in het verleden al getrackt hebben kunnen af.
Mij werd stomweg de toegang ontzegt. Dus ook tot een aantal GoT topics die ik volg en van enigszins nuttige aanvullende content probeer te voorzien (en waar ik vaak niet in slaag, omdat 'life' regelmatig in de weg zit dat anderen me voor zijn
Tweakers is er herhaaldelijk op gewezen dat de informatievoorziening omtrent verwerkingen van persoonsgegevens ernstig tekort schiet. Wat mij betreft schandelijk voor deze een tech site.Straks pakken Julie gewoon andere trackers en ben ik akkoord gegaan met alle trackers die ik niet kon uitzetten? kom op zeg.
Daarnaast het lijstje met verwerkingen mág het niet zomaar gewijzigd worden. Maar zoals al aangegeven in de .Plan willen ze die transparantie niet geven, omdat ze weten dat teveel gebruikers niet zo dom zijn om de volledige (exorbitante DPG) set van verwerkingen door derden toe te staan.
Er zijn al een aantal abonnees die reageerden met de mededeling 'van mij hoeft dat abonnement niet meer én de cookie-blocker gaat weer aan'. Geen idee of dat de enigen zijn, maar het zou wel een heel sterk signaal zijn als een significante groep opzegt.Als jullie denken op die manier een abonnement te verkopen, zorg dan dat ik een abonnement WIL hebben. niet dat ik het gevoel heb dat ik er één MOET nemen.
Ik zou zeggen: hier is veel terug te lezenRobinHood schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 22:39:
[...]
Nu snap ik helemaal niks van devven, ik ben maar een simpele taaldocent, maar wat heeft de afgelopen 10 jaar dan zo bizar veel tijd gekost?
Echt significante veranderingen die ik mij herinner:
Tweakers 7
Duimpjes
Foto-album
Opslaan zoekvoorkeuren in de PW
Wat PW filters
en dan het afgelopen half jaar premium en nu de privacy-muur.
Nu zal dat vast heel veel tijd hebben gekost, en vergeet ik vast duizendmiljoen bugs en alles, maar aan de andere kant, 10 jaar, volgens mij zelfs langer, echt letterlijk niks doen aan Tweakblogs. Da's volgens mij een vrij doelbewuste keuze aan het worden.
Zeker omdat je er ook je kalender er op gelijk kan zetten dat Tweakblogs echt heus eerdaags aandacht gaat krijgen.
Je hebt overigens wel gelijk dat de communitie niet altijd de (dev)tijd en aandacht heeft gekregen die het verdient, maar de laatste paar jaar is daar in mijn ogen toch een kentering te zien waarbij de communitie meer op waarde wordt geschat. Een beetje vreemd om dat zo in dit topic te zeggen misschien, maar mede door opgelopen achterstand doen sommige noodzakelijke ingrepen nu ook extra pijn. Sommige zaken hadden we al veel eerder moeten doen, zoals de abonnementen thirdpartytrackingvrij maken, of betere betalingsopties voor abonnementen.
Intentionally left blank
1% is overdreven maar bij DPG dochters in Vlaanderen lopen we iets verder en daar is het ook zo dat heel veel essentiele zaken - zelf over een virus tijdens een pandemie - achter een betaalmuur zit bij verschillende publicaties.Kevinp schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 22:04:
[...]
Als dit uit komt en dat zou zomaar kunnen dan is tweakers in 2022 failliet.
Dat begon ook met diepgaande artikels en dat werd meer en meer losgelaten. Een van onze vrienden is jong gestorven aan corona en zelf dat artikel bij HLN was betalend. Alles om een abbo te verkopen.
Bij ons worden ze ook aanzien als de Vlaamse Fox, het is niet een bedrijf die het credo heeft van kwaliteit verkoopt.
*zucht* hebben jullie een bord voor de kop? Ik heb het al meerdere malen aangegeven alsook verschillende andere Tweakers.crisp schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 19:07:
[...]
Wat verwacht je dan? Dat je zonder account een abonnement kan afsluiten? As said, dat kan denk ik inderdaad gebruiksvriendelijker, maar de boodschap zal blijven dat je geregistreerd en ingelogd moet zijn om een abonnement af te sluiten.
De huidige implementatie is (of was lijkt het nu?) een cookiewall; en ja daarmee is Tweakers in overtreding (c.q. geweest)
C-O-O-K-I-E-W-A-L-L als in je kan niets, N-I-E-T-S, ik spel het nog maar even, zonder de cookies te accepteren.
Dus ook niet inloggen als je betalend abonnee bent. Of niet betalend, maar die doen er toch niet toe.
Een cookiew... na, ja, snappen jullie het nu?
De irritatie is nogal opgelopen... Adem in, adem uit, repeat. Vooral de laatste instructie is schijnbaar van levensbelang.
Ik moest het even goed lezen om het gevoel te krijgen dat het inderdaad 'een willekeurig voorbeeld' was; al voor deze reactieHij zegt niet iets anders, en het was best duidelijk dat hij in eerste instantie maar een voorbeeld gaf.

Mijn inziens is het niet best om 'iets te roepen' als er meerdere malen op is gewezen dat er eigenlijk geen duidelijk plan is om de problemen die al jaren worden aangekaart aan te pakken.Bovendien is het wel flauw om "of zeg niets" te roepen maar direct daarna oproepen dat ze zich moeten commiteren.
Zeg dan dus 'niets' (als in inhoudelijk) op dit moment als je het toch nog niet weet. En wees vervolgens duidelijk; 'we hebben nog steeds geen flauw benul, maar we komen maandag 12 april 2020 om 09:00 met een duidelijke .Plan waar we dit in uitleggen.'. of iets dergelijks.
Een beetje crisiscommunicatie.
Waar is de tijd gebleven van open en eerlijk zijn? Niet teveel hooi op je vork nemen etc. Ik denk dat wij (als Tweakers) aardig loyaal zijn ondanks alles (veel beloven, weinig doen / cookiewalls). Maar ik denk dat dit al een aantal jaar geleden naar voren had moeten komen. Sinds overname op overname is het alleen maar achteruit gegaan en wordt er volledig ingezet op winstmaximalisatie, niet op het verbeteren van alles wat hier op het (o.a.) forum gebeurt. Zie de kleine dingen zoals de Max ICT customCSS plugin, de darkmode plugin. Dat soort kleine dingen waren imho al een teken van, we luisteren maar doen er niks mee. Het kost geld en levert niks op.crisp schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 22:55:
[...]
Ik zou zeggen: hier is veel terug te lezen
Je hebt overigens wel gelijk dat de communitie niet altijd de (dev)tijd en aandacht heeft gekregen die het verdient, maar de laatste paar jaar is daar in mijn ogen toch een kentering te zien waarbij de communitie meer op waarde wordt geschat. Een beetje vreemd om dat zo in dit topic te zeggen misschien, maar mede door opgelopen achterstand doen sommige noodzakelijke ingrepen nu ook extra pijn. Sommige zaken hadden we al veel eerder moeten doen, zoals de abonnementen thirdpartytrackingvrij maken, of betere betalingsopties voor abonnementen.
Ik hoop daarom ook oprecht dat meerdere Tweakers met de beweging 'ik reageer niet meer inhoudelijk' mee gaan doen. Zonder deze mensen en hun kennis valt er een hoop weg onder de 'artikelen' en op het forum.
En ja, misschien is dit gezeik van de bovenste plank. Maar zoals de Plus artikelen werden geïntroduceerd en nu deze hoge MUUR opgezet wordt mag er zeker wel wat tegengas gegeven worden.
Daarnaast zou het een site als Tweakers sieren om bijvoorbeeld met de wereld mee te gaan en naar een Patreon of ander exclusief platform te gaan om daar extra inkomsten te genereren. Niet de 'grote' media achterna en met muren gaan werken waarbij je kunt betalen met je privacy of je geld. (of zorg in ieder geval dat het je geld waard is, de huidige copy paste cultuur die vaak te laat is ook nog werkt gewoon niet).
Uiteindelijk ben ik ook maar een mens met een mening
[ Voor 3% gewijzigd door SgtElPotato op 06-04-2021 23:34 ]
Zucht...
Ik ben er ingetrapt, als gebruiker/community-lid/content-schrijver sinds 2000, en ik heb het 12 euro per jaar abonnement afgesloten. Ik vind het een rotstreek.
Dark pattern, schijt aan community, juridisch sneu en vooral naar je gebruikers toe echt niet uit te leggen.
Ik ga denk ik mijn technieuws elders zoeken, en de gezelligheid van het forum ook maar negeren. Ik ga nog niet zo ver van 'trek mijn account maar door de schredder', want ik gun Tweakers dan ook die gratis content niet zonder mijn naam.
Talloze uren heb ik in t.net gestoken, en al jaren krijg ik de smerigste lading trackers en narigheid er voor terug als dank. Krijg lekker het zuur.
Dark pattern, schijt aan community, juridisch sneu en vooral naar je gebruikers toe echt niet uit te leggen.
Ik ga denk ik mijn technieuws elders zoeken, en de gezelligheid van het forum ook maar negeren. Ik ga nog niet zo ver van 'trek mijn account maar door de schredder', want ik gun Tweakers dan ook die gratis content niet zonder mijn naam.
Talloze uren heb ik in t.net gestoken, en al jaren krijg ik de smerigste lading trackers en narigheid er voor terug als dank. Krijg lekker het zuur.
Met de huidige gang van zaken zie ik dit ook niet gebeuren helaas. Zoals iemand anders al aangaf mogen ze de fp compleet commercialiseren, maar laat het deel van de content dat voor 100% door de gebruikers gegenereerd wordt lekker buiten deze cookie/plus/managers onzin.GlowMouse schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 21:01:
Denk niet dat DPG daarmee akkoord gaat, maar vooruit: ik heb wel enige ervaring met het hosten van grote fora en zou GoT vanuit een stichting, zonder trackers of banners, en redundant in twee datacenters kunnen draaien. Om maar even het verschil te benadrukken tussen wat er mogelijk is en welke oplossing er nu wordt gekozen.
Iets met een beetje respect voor de community en de geschiedenis van deze site.
Ik ben best nieuwsgierig naar het commerciële nut van het forum voor de algemene website. Misschien kan @crisp daar iets over zeggen? Is er wel eens over nagedacht om beide omgevingen te ontvlechten? FP voor de inkomsten, en het forum voor de liefhebbers?
[ Voor 19% gewijzigd door fm77 op 06-04-2021 23:50 ]
@WoutF @Bart Zoetmulder Ik werk aan de backend productzijde van 1 van de grootste DSP's van Noord-Amerika. Ik wil best eens meedenken over de mogelijkheden, alhoewel ik sceptisch ben over de haalbaarheid. Ik vraag me ook af hoe groot de noodzaak is gezien de aankomende 'death of the third-party cookie'. Het lijkt me in ieder geval wel leuk om mee te sparren met de groep.
De pagina's voor inloggen, registreren, abonnement afsluiten etcetera staan niet achter de cookiewall. Op die pagina's includen we geen banners of thirdpartytracking, dus die zijn zonder de cookiewall te accepteren gewoon beschikbaar.The Lord schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 23:02:
[...]
*zucht* hebben jullie een bord voor de kop? Ik heb het al meerdere malen aangegeven alsook verschillende andere Tweakers.
De huidige implementatie is (of was lijkt het nu?) een cookiewall; en ja daarmee is Tweakers in overtreding (c.q. geweest)
C-O-O-K-I-E-W-A-L-L als in je kan niets, N-I-E-T-S, ik spel het nog maar even, zonder de cookies te accepteren.
Dus ook niet inloggen als je betalend abonnee bent. Of niet betalend, maar die doen er toch niet toe.
Een cookiew... na, ja, snappen jullie het nu?
Vamiddag net na launch stond er nog een inloglink op de cookiewall, ook als je al ingelogd was. Die werkte dientengevolge dan ook niet. Dat was een bugje welke we volgens mij vrij snel hebben opgelost (link niet tonen indien ingelogd).
[ Voor 12% gewijzigd door crisp op 06-04-2021 23:48 ]
Intentionally left blank
Dank voor je bericht, ik zal je even een DM sturen, zoals ook vanmiddag in het .plan stond staan we open voor hulp en inspiratie vanuit de community.Farai schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 23:43:
@WoutF @Bart Zoetmulder Ik werk aan de backend productzijde van 1 van de grootste DSP's van Noord-Amerika. Ik wil best eens meedenken over de mogelijkheden, alhoewel ik sceptisch ben over de haalbaarheid. Ik vraag me ook af hoe groot de noodzaak is gezien de aankomende 'death of the third-party cookie'. Het lijkt me in ieder geval wel leuk om mee te sparren met de groep.
Men is er hier ondertussen wel van overtuigd dat juist de synergie tussen communitie en de rest van de site zorgt voor een uniek product. De indirecte contributie van de communitie aan de andere delen van de site is niet gering. De vaste ingelogde bezoekers van deze site maken Tweakers voor een deel wat Tweakers is, en dat beperkt zich niet tot het forum.fm77 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 23:34:
[...]
Ik ben best nieuwsgierig naar het commerciële nut van het forum voor de algemene website. Misschien kan @crisp daar iets over zeggen? Is er wel eens over nagedacht om beide omgevingen te ontvlechten? FP voor de inkomsten, en het forum voor de liefhebbers?
Het is financieel dus totaal niet verstandig om dat uit elkaar te gaan trekken, het geheel is groter dan de som der delen.
Intentionally left blank
Nou ja, door nu elke motivatie om nog *iets* bij te dragen aan Tweakers/GoT te slopen met deze tracking-cookie-onzin zijn we daar snel van af. Dan is het gewoon de nieuwssite zonder reacties, en de pricewatch. Opgelost.crisp schreef op woensdag 7 april 2021 @ 00:02:
[...]
Men is er hier ondertussen wel van overtuigd dat juist de synergie tussen communitie en de rest van de site zorgt voor een uniek product. De indirecte contributie van de communitie aan de andere delen van de site is niet gering. De vaste ingelogde bezoekers van deze site maken Tweakers voor een deel wat Tweakers is, en dat beperkt zich niet tot het forum.
Het is financieel dus totaal niet verstandig om dat uit elkaar te gaan trekken, het geheel is groter dan de som der delen.
Ik bedoel meer of het forum zelf iets oplevert. Ik snap dat diezelfde bezoekers ook de fp bezoeken en gebruik maken van de pricewatch.crisp schreef op woensdag 7 april 2021 @ 00:02:
[...]
Men is er hier ondertussen wel van overtuigd dat juist de synergie tussen communitie en de rest van de site zorgt voor een uniek product. De indirecte contributie van de communitie aan de andere delen van de site is niet gering. De vaste ingelogde bezoekers van deze site maken Tweakers voor een deel wat Tweakers is, en dat beperkt zich niet tot het forum.
Maar het zou een mooi teken van goodwill zijn om het forum terug te geven aan de community. Of dat technisch haalbaar is is natuurlijk wat anders. Daarom tagde ik jou ook ipv de sales/product/commercial manager
Ja, het is gewoon een slecht verhaal en dat realiseren wij ons heel goed. We zagen op dit moment echter geen ander alternatief. We zaten aan de ene kant met een cookiewall die niet voldeed aan de wetgeving, en aan de andere kant met het gevaar voor rode cijfers als we iedereen een trackingvrije optie zouden bieden. Dit is een Frankensteinesque compromis. Laten we hopen dat we deze muur snel weer kunnen afbreken.sebastius schreef op woensdag 7 april 2021 @ 00:06:
[...]
Nou ja, door nu elke motivatie om nog *iets* bij te dragen aan Tweakers/GoT te slopen met deze tracking-cookie-onzin zijn we daar snel van af. Dan is het gewoon de nieuwssite zonder reacties, en de pricewatch. Opgelost.
Intentionally left blank
Op het gebied van advertising speelt het forum een marginale rol, maar eerlijkheidshalve steken we er ook niet veel moeite in (door betere contextuele targetting bijvoorbeeld). We spelen wel met ideeën om het forum op een of andere wijze buiten de cookiemuur te trekken, maar daar kleven ook wel weer nadelen aan.fm77 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 00:08:
[...]
Ik bedoel meer of het forum zelf iets oplevert. Ik snap dat diezelfde bezoekers ook de fp bezoeken en gebruik maken van de pricewatch.
Maar het zou een mooi teken van goodwill zijn om het forum terug te geven aan de community. Of dat technisch haalbaar is is natuurlijk wat anders. Daarom tagde ik jou ook ipv de sales/product/commercial manager
Intentionally left blank
Dat slaat toch nergens op..?crisp schreef op woensdag 7 april 2021 @ 00:13:
[...]
Ja, het is gewoon een slecht verhaal en dat realiseren wij ons heel goed. We zagen op dit moment echter geen ander alternatief. We zaten aan de ene kant met een cookiewall die niet voldeed aan de wetgeving, en aan de andere kant met het gevaar voor rode cijfers als we iedereen een trackingvrije optie zouden bieden. Dit is een Frankensteinesque compromis. Laten we hopen dat we deze muur snel weer kunnen afbreken.
Gevaar voor rode cijfers? En dan als enige "Frankensteinesque" oplossing je bezoekers tegen je in het harnas jagen met een nóg slechtere cookiemuur? Met daardoor waarschijnlijk nog minder bezoekers en dus minder inkomsten?
Bij gevaar voor rode cijfers is het probleem oplossen aan de kosten-kant ook een oplossing.
Een paar mensen ontslaan, of een iets minder luxe kantoor, of een paar videoproducties minder doen, of naar wat minder beurzen reizen maakt de financiën waarschijnlijk sneller een stuk gezonder dan je bezoekers wegjagen (of minimaal dwingen de adblocker weer aan te zetten).
Maar dat is een binaire valstrik. Het frappante is dat in de vele discussies en beschikbare adviespunten er meer dan dit over tafel gegaan is. Veel daarvan van behoorlijke interesse voor achtergrond en potentieel aan implementatie.crisp schreef op woensdag 7 april 2021 @ 00:13:
[...]
Ja, het is gewoon een slecht verhaal en dat realiseren wij ons heel goed. We zagen op dit moment echter geen ander alternatief. We zaten aan de ene kant met een cookiewall die niet voldeed aan de wetgeving, en aan de andere kant met het gevaar voor rode cijfers als we iedereen een trackingvrije optie zouden bieden. Dit is een Frankensteinesque compromis. Laten we hopen dat we deze muur snel weer kunnen afbreken.
Het Frankensteinesque hier zit hem veel meer in het moeten vinden van een implementatie binnen kaders gesteld door DPG. Ik ga er vanuit dat jullie in het achterhoofd houden dat de subcultuur van Tweakers niet enkel technisch onderlegd is, maar een veelzijdige community is van expertise, en netwerk. Met net zo veel eigen ingangen als inzichten.
Daarbij, wat in België al doorsijpelt inzake DPG is iets wat op een aantal plaatsen in het Nederlandse ook een onderwerp begint te worden. Potentieel van spanningsveld, en dat trekt aandacht.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Dit voelt aan als een slechte/late 1 april grap. Als het zo moet dan maar een andere nieuwssite. Ongelofelijk, heb er geen andere woorden voor.
Maar dat is toch ook niet echt een realistisch alternatief? Ik vind persoonlijk niet dat de cookiemuur in huidige opzet een goede idee is - sterker nog ik denk niet dat het wettelijk is toegestaan in de huidige opzet - maar ik vind "Ga maar in je content snijden" niet echt een tip waar ze iets mee kunnen. Dan bloedt je website ook gewoon dood, bovendien staat het lijnrecht tegenover de weg die zijn ingeslagen.Bjornski schreef op woensdag 7 april 2021 @ 00:27:
[...]
Dat slaat toch nergens op..?
Gevaar voor rode cijfers? En dan als enige "Frankensteinesque" oplossing je bezoekers tegen je in het harnas jagen met een nóg slechtere cookiemuur? Met daardoor waarschijnlijk nog minder bezoekers en dus minder inkomsten?
Bij gevaar voor rode cijfers is het probleem oplossen aan de kosten-kant ook een oplossing.
Een paar mensen ontslaan, of een iets minder luxe kantoor, of een paar videoproducties minder doen, of naar wat minder beurzen reizen maakt de financiën waarschijnlijk sneller een stuk gezonder dan je bezoekers wegjagen (of minimaal dwingen de adblocker weer aan te zetten).
www.tweakers.net waneer je voor het eerst komt en je dus nog niet gekozen hebt >crisp schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 19:06:
[...]
Hoe bedoel je dat, dat je naar een andere site geleid wordt? Welke site is dat? Alles wat met cookie-consent te maken heeft kan namelijk op onze site zelf.
Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid. (klik) >
Wil je cookies van specifieke partijen uitzetten, dan kan dat via Your Online Choices. (toegegeven goed verloren onderaan) >
https://www.youronlinechoices.com/ (dit is een andere site)
ja, zo diep moet je dus graven om enigszins de illusie te hebben iets aan te passen.
[ Voor 4% gewijzigd door Yalopa op 07-04-2021 07:07 ]
You don't need eyes to see, you need vision
Tja, als je eerst verhuist vanuit (en ik quote) Amersfoort naar het Hippe Amsterdam-Noord om vervolgens binnen Amsterdam weer te verhuizen naar een locatie waar Hardware.info ook zit en andere DPG Media groepen om vervolgens in September "de krachten te bundelen met Hardware.info" dan laat dat al zien dat er al meer aan de hand was, zowel op financieel niveau als werknemers/werkgevers niveau. Voor mij geeft het namelijk het gevoel dat DPG Media dan makkelijker invloed kan uitoefenen op beide Tech partijen.Bjornski schreef op woensdag 7 april 2021 @ 00:27:
[...]
Dat slaat toch nergens op..?
Er is toen gezegd dat iedereen van de redactie zou blijven (waar ik zelf mijn twijfels aan trek), wel is toen al besloten om het forum van hardware.info uit te faseren, je moet dus niet gek opkijken als dit bij Tweakers ook gaat gebeuren, ondanks dat de community het probeert in stand te houden.
Als men bij DPG Media groep/Tweakers echt om ons had gemaald had men ook naar de feedback geluisterd van Premium Plus artikelen. Ik snap dat er geld moet binnenkomen, maar er is naar mijn idee nooit aan de community gevraagd hoe ze het beste kunnen helpen geld binnen te halen, met uitzondering van het goedkoopste abonnement dat er toen was. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit een losse donatie knop op Tweakers gezien om een makkelijk voorbeeld te noemen.
Wel moet ik zeggen dat het sinds een jaar heel erg het gevoel heb dat Tweakers.net en GoT twee aparte onderdelen zijn geworden en dat Tweakers weinig met GoT te maken wilt hebben en het meer als last ziet. Dat merk je ook aan dit soort reacties en aan het selectief reageren vanuit Tweakers.
Tweakers is voor mij qua inhoudelijke reacties te bureaucratisch en te politiek geworden om mij er nog druk over te maken. Na wat felle reacties van mijzelf gisteren en er goed over nagedacht te hebben maakt het mij eigenlijk niet meer uit wat er met Tweakers gebeurd.
Voor mijn gevoel zijn de hoogtij dagen van Tweakers nu echt voorbij en probeert men een zinkend schip te redden door er een schijnpagina (lees: een hippe website met paywall om mensen nog net niet te verplichten om te betalen om alles te zien) van te maken en het er constant mooier uit te laten zien dan dat het werkelijk is.
Na 14 jaar een account te hebben ben ik er dan nu ook echt wel klaar mee. Ik zal soms nog wel op Tweakers komen, maar ik ga niet meer inhoudelijk reageren, geen suggesties doen van interessante nieuwsartikelen, geen correcties doorgeven, oftewel, iets nog doen waar Tweakers beter van wordt wat ik gratis en voor niks doe, iets wat ik soms nog wel eens deed voornamelijk voor de medetweakers en om misinformatie te voorkomen.
Dank voor de tijd dat het leuk was, vooral aan de mensen in het Galg-topic waar ik veel tijd heb doorgebracht (en misschien als uitzondering nog eens naartoe zal gaan), maar zoals ik heb geleerd, aan loyaliteit zit een verloopdatum en die verloopdatum is nu gekomen.
Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!
@Slavy Tweakers zat al jaren op de Mt Lincolweg (zelfs nog in de VNU media periode) en is recent juist verhuist naar Init in Amsterdam. Je quote klopt dus niet.
Formerly known as Ragdoll
Ah, dank je wel, nu begrijp ik het. Die site, een initiatief van verschillende advertentiepartijen, bestaat al heel lang en hier wordt al jaren naar verwezen in ons cookiestatement. Het is inderdaad een gedrochtYalopa schreef op woensdag 7 april 2021 @ 06:22:
[...]
www.tweakers.net waneer je voor het eerst komt en je dus nog niet gekozen hebt >
Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid. (klik) >
Wil je cookies van specifieke partijen uitzetten, dan kan dat via Your Online Choices. (toegegeven goed verloren onderaan) >
https://www.youronlinechoices.com/ (dit is een andere site)
ja, zo diep moet je dus graven om enigszins de illusie te hebben iets aan te passen.
Intentionally left blank
Dat is dus ook het leuke, ze hebben hun oren ‘volledig’ open, mits het te maken heeft met wat zij per se willen implementeren. Vragen naar alternatieven, hebben ze nooit gedaan. De community, waaronder ikzelf, hebben talloze alternatieven aangeboden UIT ONSZELF. Het zijn geen alternatieven omdat we zo’n hekel hebben aan wat nu op tafel ligt. Als dit in onze ogen het beste was voor Tweakers had je ons niet gehoord. Maar het feit dat wij met alternatieven aan komen zegt al genoeg over hoeveel slagingskans wij zien in het huidige ‘concept’. Concepten die ik erg gedateerd vind(Tweakers Premium) en erg misselijkmakend(betalen voor je privacy).Slavy schreef op woensdag 7 april 2021 @ 06:59:
[...]
Als men bij DPG Media groep/Tweakers echt om ons had gemaald had men ook naar de feedback geluisterd van Premium Plus artikelen. Ik snap dat er geld moet binnenkomen, maar er is naar mijn idee nooit aan de community gevraagd hoe ze het beste kunnen helpen geld binnen te halen, met uitzondering van het goedkoopste abonnement dat er toen was. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit een losse donatie knop op Tweakers gezien om een makkelijk voorbeeld te noemen.
Mocht het betalen voor je privacy echt een cruciaal iets zijn om Tweakers in stand te houden NAAST Tweakers Premium. Man man man, dan moeten jullie nog een keer goed kijken of het concept wat jullie graag willen doordrammen wel goed is. Zet dan gewoon 1 goede paywall neer ipv diverse paywalls omdat je hoofd-concept triest is. Wij hebben daarnaast genoeg alternatieven aangeboden.
Wat zijn er vervolgens met onze voorstellen gebeurd? He-le-maal niks, want Tweakers doet alleen wat met feedback op de concepten die zij hebben voorgesteld. Al twijfel ik daar ook aan.
Nogmaals, Tweakers lijkt een beetje op het demissionair kabinet, schijnpolitiek.
Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.
Dus de oplossing is een muur met een hogere kans op minder bezoekers en minder tracking en dus minder omzet (de kans is zeker aanwezig dat mensen de cookies accepteren maar Tweakers van de whitelist halen).crisp schreef op woensdag 7 april 2021 @ 00:13:
[...]
Dat klinkt toch gewoon al slecht? De huidige cookiewall hebben we al jaren en voldoet al lange tijd niet, laten we iets anders braks neer zetten met een grotere kans op minder inkomsten en dan fixen we dat later wel.
Gooi de deur gewoon dicht. Betalen of geen toegang, geen half werk. Van de grootste (toch?) tech site in de Benelux hadden we wel wat beter verwacht..
Zucht...
Tweakers zit al jaren in een soort tunnelvisie. Of dat komt door eigen mensen of door door de telegraaf weet ik niet. Het lijkt er wel heel sterk op.SgtElPotato schreef op woensdag 7 april 2021 @ 07:53:
[...]
Dus de oplossing is een muur met een hogere kans op minder bezoekers en minder tracking (de kans is zeker aanwezig dat mensen de cookies accepteren maar Tweakers van de whitelist halen).
Dat klinkt toch gewoon al slecht? De huidige cookiewall hebben we al jaren en voldoet al lange tijd niet, laten we iets anders braks neer zetten met een grotere kans op minder inkomsten en dan fixen we dat later wel.
Gooi de deur gewoon dicht. Betalen of geen toegang, geen half werk. Van de grootste (toch?) tech site in de Benelux hadden we wel wat beter verwacht..
Maar echt luisteren naar kritiek doen ze niet. Alles wordt gewoon door de strot geduwd.
d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.
Het is al jaren een gedrocht, maar waarom is het er dan nog? Ben ik werkelijk de enige die gezocht heeft naar de knop enkel minimale cookies die op zowat elke website na 2 klikken wel te vinden is..crisp schreef op woensdag 7 april 2021 @ 07:47:
[...]
Ah, dank je wel, nu begrijp ik het. Die site, een initiatief van verschillende advertentiepartijen, bestaat al heel lang en hier wordt al jaren naar verwezen in ons cookiestatement. Het is inderdaad een gedrocht
Dat is wat we out of the blue krijgen nadat we de meest onvriendelijke melding ever kregen over cookies. Dat kan toch een stuk gebruiksvriendelijker, met hetzelfde resultaat, en ongetwijfeld een pak minder heftige reacties. Mensen zijn niet perse tegen cookies, maar denk toch na hoe je een boodschap brengt.
You don't need eyes to see, you need vision
In alle communicatie is over de vernieuwde cookiemuur al gezegd dat het inderdaad geen ideale oplossing is, en dat het wat ons betreft ook maar tijdelijk is en in eerste instantie bedoelt is om te voldoen aan wettelijke kaders. Wij willen af van tracking in advertenties zodat we jullie een hele simpele keuzebalk kunnen bieden, zoals we dat nu voor abonnees hebben geimplementeerd, of misschien zelfs wel helemaal geen keuzebalk meer op veel plaatsen op de site. Helaas zijn we nog niet zo ver, en moeten we nu deze noodgreep uitvoeren..Yalopa schreef op woensdag 7 april 2021 @ 08:14:
[...]
Het is al jaren een gedrocht, maar waarom is het er dan nog? Ben ik werkelijk de enige die gezocht heeft naar de knop enkel minimale cookies die op zowat elke website na 2 klikken wel te vinden is..
Dat is wat we out of the blue krijgen nadat we de meest onvriendelijke melding ever kregen over cookies. Dat kan toch een stuk gebruiksvriendelijker, met hetzelfde resultaat, en ongetwijfeld een pak minder heftige reacties. Mensen zijn niet perse tegen cookies, maar denk toch na hoe je een boodschap brengt.
Intentionally left blank
Voldoen aan het wettelijk kader kon ook zonder deze cookie wall zoals het nu is. Er is bewust gekozen voor deze implementatie. Er zijn alternatieven. Maar Tweakers kiest hier bewust voor 1 van je privacy opgeven of betalen.crisp schreef op woensdag 7 april 2021 @ 08:21:
[...]
In alle communicatie is over de vernieuwde cookiemuur al gezegd dat het inderdaad geen ideale oplossing is, en dat het wat ons betreft ook maar tijdelijk is en in eerste instantie bedoelt is om te voldoen aan wettelijke kaders. Wij willen af van tracking in advertenties zodat we jullie een hele simpele keuzebalk kunnen bieden, zoals we dat nu voor abonnees hebben geimplementeerd, of misschien zelfs wel helemaal geen keuzebalk meer op veel plaatsen op de site. Helaas zijn we nog niet zo ver, en moeten we nu deze noodgreep uitvoeren..
Met, zoals je ongetwijfeld hebt gelezen, de opmerking dat dit juist niet voldoet aan het wettelijk kader. Deze implementatie druist in tegen het gedachtegoed van de AVG.
[ Voor 3% gewijzigd door TimvandenBelt op 07-04-2021 08:36 ]
Als je tracking kunt verwijderen voor abonnees is er dus geen technische belemmering om dat niet ook voor iedereen te doen. Op die manier voldoe je ook aan de wettelijke kaders.crisp schreef op woensdag 7 april 2021 @ 08:21:
[...]
In alle communicatie is over de vernieuwde cookiemuur al gezegd dat het inderdaad geen ideale oplossing is, en dat het wat ons betreft ook maar tijdelijk is en in eerste instantie bedoelt is om te voldoen aan wettelijke kaders. Wij willen af van tracking in advertenties zodat we jullie een hele simpele keuzebalk kunnen bieden, zoals we dat nu voor abonnees hebben geimplementeerd, of misschien zelfs wel helemaal geen keuzebalk meer op veel plaatsen op de site. Helaas zijn we nog niet zo ver, en moeten we nu deze noodgreep uitvoeren..
linkse soep met rechtse ballen
Dat klopt inderdaad; technisch zouden we deze oplossing voor iedereen kunnen uitrollen. Het betekent dan echter wel dat we enorm veel inkomsten gaan mislopen. Daar mag je ook wat van vinden, maar dat is wel de rationale achter de beslissing om dat nu niet te doen en eerst te kijken naar andere mogelijkheden om dat in ieder geval veilig te stellen en zodoende de continuiteit voor Tweakers te garanderen.Mangu429 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 08:56:
[...]
Als je tracking kunt verwijderen voor abonnees is er dus geen technische belemmering om dat niet ook voor iedereen te doen. Op die manier voldoe je ook aan de wettelijke kaders.
Intentionally left blank
kan iemand mij in jip en janneke taal vertellen wat er aan de hand is? ik wil het graag weten, maar vind het te technisch klinken allemaal.
Het is vrij duidelijk in 36 pagina's uitgelegd.Farabi schreef op woensdag 7 april 2021 @ 09:20:
kan iemand mij in jip en janneke taal vertellen wat er aan de hand is? ik wil het graag weten, maar vind het te technisch klinken allemaal.
Er moet meer geld binnen dus moet je betalen.
Met geld of je privacy.
Of het wettelijk mag is nog onbekend. Juristen vinden van wel maar die willen niet in gesprek.
Zouden die "gevreesde rode cijfers" bij het volledig trackingvrij maken van de site opwegen tegen alle reacties die ik hier lees dat de uitzonderingen uit de adblockers gehaald wordt?
Want het zou ook een optie geweest zijn om tijdelijk de rode cijfers in te gaan om met een échte oplossing te komen waarbij je niet de gehele community volledig over de pis helpt. Dat zou zelfs meer mensen over de streep trekken om tóch bv Hero te worden om een beetje te helpen compenseren.
Die tijdelijke rode cijfers waren dan ook een mooie incentive geweest om nog sneller aan een mooie implementatie te werken waar wél iedereen achter kan staan terwijl veruit de meeste leden de uitzondering nog steeds in de adblockers hadden laten staan.
Tracking volledig er uit > community niet over de pis / vragen of mensen willen helpen door een abo te nemen / incentive voor een goeie implementatie > goodwill niet over de schutting > iedereen tevreden.
Maar nee, Tweakers kiest er blijkbaar graag voor z'n eigen glazen in te gooien en dan beteuterd te gaan staan kijken waarom de community in opstand komt
Ik zou over een paar maanden best willen zien hoe de cijfers er uitzien als meer en meer mensen adblockers gaan gebruiken, uitzonderingen verwijderen en geen inhoudelijke reacties meer gaan geven.
Want het zou ook een optie geweest zijn om tijdelijk de rode cijfers in te gaan om met een échte oplossing te komen waarbij je niet de gehele community volledig over de pis helpt. Dat zou zelfs meer mensen over de streep trekken om tóch bv Hero te worden om een beetje te helpen compenseren.
Die tijdelijke rode cijfers waren dan ook een mooie incentive geweest om nog sneller aan een mooie implementatie te werken waar wél iedereen achter kan staan terwijl veruit de meeste leden de uitzondering nog steeds in de adblockers hadden laten staan.
Tracking volledig er uit > community niet over de pis / vragen of mensen willen helpen door een abo te nemen / incentive voor een goeie implementatie > goodwill niet over de schutting > iedereen tevreden.
Maar nee, Tweakers kiest er blijkbaar graag voor z'n eigen glazen in te gooien en dan beteuterd te gaan staan kijken waarom de community in opstand komt
Ik zou over een paar maanden best willen zien hoe de cijfers er uitzien als meer en meer mensen adblockers gaan gebruiken, uitzonderingen verwijderen en geen inhoudelijke reacties meer gaan geven.
Insert vies grapje hier
Gelukkig hebben we polymaths zoals jij op het tweakers forum die de hele wereld snappen en de tijd nemen om het aan mensen als mij uit te leggen.. bedankt hiervoor!Risce schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 18:13:
[...]
Als je je in de materie zou verdiepen zou je dit niet uitgelegd hoeven krijgen, maar laat ik het dan doen en hopen dat andere mensen die het ook niet snappen dit lezen en er wat van opsteken.
Ik hoop dat je in ziet dat je er heel veel bij haalt en verdraait om het in je eigen wereldbeeld/gelijk te laten passen.
Als het echt allemaal zo rechtlijning is als je verhaal doet vermoeden waarom zijn er dan al jaren juristen, techneuten en marketeers met deze kwestie bezig? De wereld is niet zwart wit.
plan: We passen de cookiewall aan en maken abo's trackingvrijFarabi schreef op woensdag 7 april 2021 @ 09:20:
Hier staat het in redelijk jip-en-janneketaal uitgelegd. Het antwoord op veelgestelde vragen in dit topic vind je daarnaast ook in de gepinde reacties.
Nogmaals, denk je oprecht niet dat een manier als deze nog meer inkomsten gaat kosten? Blockers gaan weer aan, Tweakers gaat uit de whitelist. Ik denk eerlijk gezegd niet dat dit inkomsten gaat garanderen, maar eerder (juist met het technische publiek dat hier komt) minder op gaat leveren. Er is minder goodwill en ik denk dus dat eerder alles geblokkeerd gaat worden.crisp schreef op woensdag 7 april 2021 @ 09:15:
[...]
Dat klopt inderdaad; technisch zouden we deze oplossing voor iedereen kunnen uitrollen. Het betekent dan echter wel dat we enorm veel inkomsten gaan mislopen. Daar mag je ook wat van vinden, maar dat is wel de rationale achter de beslissing om dat nu niet te doen en eerst te kijken naar andere mogelijkheden om dat in ieder geval veilig te stellen en zodoende de continuiteit voor Tweakers te garanderen.
Zucht...
Verwijderd
Ik ook. Want volgens Wikipedia zijn er 500.000 gebruikers op Tweakers. Er staan 877 reacties in dit topic waarvan grofweg de helft van dezelfde 5 users.Blerp schreef op woensdag 7 april 2021 @ 09:23:
Zouden die "gevreesde rode cijfers" bij het volledig trackingvrij maken van de site opwegen tegen alle reacties die ik hier lees dat de uitzonderingen uit de adblockers gehaald wordt?
Maar nee, Tweakers kiest er blijkbaar graag voor z'n eigen glazen in te gooien en dan beteuterd te gaan staan kijken waarom de community in opstand komt![]()
Laten we zeggen dat elke roeptoeter in dit topic 10 stille gebruikers vertegenwoordigd (
Ik zou zeggen crew, ga je CV maar updaten
Is er ooit gedacht aan donaties? Er zijn meerdere grote websites die zo overleven. Ik steun zelf ook meerdere bedrijven die een vrijblijvend betaalsysteem hebben, maar zodra het omgaat in "je moet betalen want anders" ga ik zeer kritisch kijken naar de inhoud van hetgeen waarvoor ik betaal. Helaas moet ik zeggen dat ik bij Tweakers 90% van de waardevolle inhoud door vrijwillige medeTweakers opgesteld zie worden.crisp schreef op woensdag 7 april 2021 @ 00:13:
[...]
Reacties op het nieuws zijn vaak meer waard dan de nieuwsartikelen zelf (die vaak klakkeloos over lijken genomen zonder enig verder zoek-/denkwerk), de user-reviews doen niet onder voor, of zijn zelfs beter dan, de reviews van Tweakers zelf, en het forum is een compleet vrijwillige bijdrage.
Als men mij dan een eerlijke donatie laat doen om dit in stand te houden wil ik daar best in meegaan, maar als ze me te vragen voor de inhoud die al jaren ondermaats is, dan vind ik het best een treurige zaak.
Dit zeg ik niet om kritiek te geven op Tweakers, maar meer om te verklaren waarom ik denk dat een donatiesysteem met een transparant kostenplaatje nuttig zou kunnen zijn.
&
Dat begint wel een beetje een patroon te worden inderdaad hèBlerp schreef op woensdag 7 april 2021 @ 09:23:
Wat je voor het gemak even buiten beschouwing laat is dat veel van die "roeptoeters" ook de meest actieve gebruikers zijn (het is niet voor niets dat die het zich zo persoonlijk aantrekken). Die 500.000 is leuk, maar hoeveel daarvan dragen actief iets bij? Het is de harde kern (of in ieder geval een deel ervan) die zich geschoffeerd voelt (in het Premium/Plus verhaal en nu weer) en volgens mij zijn dat juist de mensen die je niet kwijt wilt raken.Verwijderd schreef op woensdag 7 april 2021 @ 09:30:
[...]
Ik ook. Want volgens Wikipedia zijn er 500.000 gebruikers op Tweakers. Er staan 877 reacties in dit topic waarvan grofweg de helft van dezelfde 5 users.
Laten we zeggen dat elke roeptoeter in dit topic 10 stille gebruikers vertegenwoordigd (![]()
). Dan gaat er 1 promille advertentieviews verloren.
Ik zou zeggen crew, ga je CV maar updaten
Maar goed, ik bedenk het businessmodel niet. Misschien hebben de stille/niet actieve gebruikers veel meer financiële waarde.
[ Voor 48% gewijzigd door posttoast op 07-04-2021 09:42 ]
Mijn eerlijke antwoord: ik weet het niet. Ik kan ook niet zeggen of ik dezelfde keuze zou maken als ik in die positie zou zijn.SgtElPotato schreef op woensdag 7 april 2021 @ 09:30:
[...]
Nogmaals, denk je oprecht niet dat een manier als deze nog meer inkomsten gaat kosten? Blockers gaan weer aan, Tweakers gaat uit de whitelist. Ik denk eerlijk gezegd niet dat dit inkomsten gaat garanderen, maar eerder (juist met het technische publiek dat hier komt) minder op gaat leveren. Er is minder goodwill en ik denk dus dat eerder alles geblokkeerd gaat worden.
Er is voor zover ik weet wel eens over gesproken, met name in het Plus topic. In hoeverre dit intern ook daadwerkelijk is overwogen weet ik echter niet. Het zou goed kunnen dat het niet gezien wordt als een consistente inkomstenbron en dat daarom een abonnementenmodel de voorkeur heeft.
Intentionally left blank
Donaties? Dit is een website van een van de grootste persgroepen van Nederland met een redactie waar je U tegen zegt. Niet een of ander projectje (meer) wat van een zolderkamer wordt gedraaid.
Ik voel er persoonlijk weinig voor om daar geld aan te doneren. Dan verkleinen ze eerder genoemde redactie maar eerst voordat dat uberhaupt een optie gaat worden.
[ Voor 10% gewijzigd door RodeStabilo op 07-04-2021 09:44 ]
Sorry, maar het niet kunnen kiezen van enkel functionele cookies vind ik gewoon geen porem
Afgezien van of het nou wel een goed idee is, een manier om inkomsten te genereren, of dat het ergens diep weggestopt zit..
Afgezien van of het nou wel een goed idee is, een manier om inkomsten te genereren, of dat het ergens diep weggestopt zit..
Dit is natuurlijk niet zwart-wit. Als je snijdt in "de content", waar snijd je dan precies in?Patriot schreef op woensdag 7 april 2021 @ 01:40:
[...]
Maar dat is toch ook niet echt een realistisch alternatief? Ik vind persoonlijk niet dat de cookiemuur in huidige opzet een goede idee is - sterker nog ik denk niet dat het wettelijk is toegestaan in de huidige opzet - maar ik vind "Ga maar in je content snijden" niet echt een tip waar ze iets mee kunnen. Dan bloedt je website ook gewoon dood, bovendien staat het lijnrecht tegenover de weg die zijn ingeslagen.
De situatie waar we in zitten is dat Tweakers ervoor kiest om een cookiemuur op te werpen, zonder een keuze. Ik kan Tracking door derde partijen niet uitzetten zonder te betalen. Als ik niet betaal en geen tracking wil, dan mag ik de site niet bezoeken. De afgelopen 20 jaar mocht ik dat wel.
Door dit nu bij de gebruikers door de strot te duwen, jaag je je bezoekers weg. Nieuwe bezoekers zullen vaker weggaan voor ze de site überhaupt gezien hebben, want cookiemuur. Bestaande bezoekers zullen vaker adblockers aanzetten, cookies van derde partijen blokkeren, en/of opzouten en niet meer terugkomen, want cookiemuur.
In zo'n geval kan je content nog zo gelikt zijn en je pand nog zo mooi, je verdient alleen maar minder.
Dan maar iets minder gelikte content, of, dan maar een iets minder mooi pand is dan al snel een keuze die onderaan de streep zorgt voor een gezondere situatie; meer marge bij min-of-meer gelijk blijvende omzet.
Wat Tweakers nu doet is geforceerd proberen de omzet te verhogen, want de cookiemuur probeert je te dwingen een abonnement af te sluiten, maar ten koste van héééééél veel goodwill.
Ik ben geen expert in dit soort dingen, maar ik durf te wedden dat die omzet niet verhoogt, maar door het verlies aan goodwill juist verlaagt. En, ik denk zelfs dat het effect op de omzet onderaan de streep negatiever is, dan dat het uitschakelen van tracking voor mensen die geen tracking willen (en de moeite nemen om een of andere draconische cookie-popup door te lopen).
Voor mij persoonlijk is het effect in elk geval simpel:
- Adblocker na jaren weer aan.
- Cookies van derde partijen uit. (niet dat die er nog zijn met de adblocker aan)
- Minder vaak bezoeken.
Fixed it for you.crisp schreef op woensdag 7 april 2021 @ 08:21:
[...]
In alle communicatie is over de vernieuwde cookiemuur al gezegd dat het inderdaad geen ideale oplossing is, en dat het wat ons betreft ook maar tijdelijk is en in eerste instantie bedoelt is om te voldoen aan wettelijke kaders. Wij willen af van tracking in advertenties zodat we jullie een hele simpele keuzebalk kunnen bieden, zoals we dat nu voor abonnees hebben geimplementeerd, of misschien zelfs wel helemaal geen keuzebalk meer op veel plaatsen op de site. Helaas zijn we nog niet zo ver, en moeten we nu deze moesten eigenlijk twee jaar geleden al een noodgreep uitvoeren..
Het blijft me verbazen over hoe Tweakers omgaat met het onwettelijk bezig zijn. Daar kun jij, Crisp, natuurlijk ook persoonlijk niet veel aan doen, maar goed. Vanuit Tweakers blijft er geschreven worden alsof ze er "nu" iets aan moesten doen maar ondertussen wel lang tegen de wet in zijn gegaan zonder consequenties. Ik blijf het apart vinden.
[ Voor 0% gewijzigd door Weltschmerz op 07-04-2021 09:53 . Reden: schrijffout ]
&
Je bedoelt dat initiatief vanuit Google waarmee ze hun monopoly alleen maar gaan vergroten? Ik geef het een kleine kans. Denk niet dat browsers als Firefox en met name Safari hier in mee gaan.
https://www.oracle.com/ne...ivacy-sandbox-030721.html
Wellicht had ik de toon iets anders kunnen zetten in de eerste zin als ik een dergelijke onbeschofte reactie van jou uitlok. Door de vele positieve reacties op mijn posts kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het toch ook ten dele aan jou ligt.El_V schreef op woensdag 7 april 2021 @ 09:29:
[...]
Gelukkig hebben we polymaths zoals jij op het tweakers forum die de hele wereld snappen en de tijd nemen om het aan mensen als mij uit te leggen.. bedankt hiervoor!
[...]
Ik hoop dat je in ziet dat je er heel veel bij haalt en verdraait om het in je eigen wereldbeeld/gelijk te laten passen.
Als het echt allemaal zo rechtlijning is als je verhaal doet vermoeden waarom zijn er dan al jaren juristen, techneuten en marketeers met deze kwestie bezig? De wereld is niet zwart wit.
Niks uit mijn verhaal doet overigens rechtlijnig aan, ik heb geprobeerd te laten zien wat de nadelen van maatregelen zijn.
Theorie: Ja. Praktijk...uh. Nee.
Heeft Tweakers statistieken over het aantal abonnees? Ben benieuwd hoe de progressie is.
cc @Bart Zoetmulder
cc @Bart Zoetmulder
[ Voor 12% gewijzigd door mOrPhie op 07-04-2021 10:03 ]
Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.
Ik gok dat ze die niet gaan delen. En in alle eerlijkheid: dat zou ik zelf ook niet doen denk ikmOrPhie schreef op woensdag 7 april 2021 @ 09:57:
Heeft Tweakers statistieken over het aantal abonnees? Ben benieuwd hoe de progressie is.
Dat wordt gewoon ingecalculeerd. Het is niet voor niets dat de discussie zoveel mogelijk in een hoekje achteraf wordt geduwd, dat er alleen wordt herhaald wat het standpunt is zonder open te staan voor kritiek, dat de verantwoordelijke juristen weigeren zelf in discussie te gaan, en dat mensen die vanuit expertise feedback geven pas nu wordt gevraagd om contact op te nemen, in plaats van tijdens de ontwikkeling van deze 'oplossing', toen dat echt nut zou hebben gehad.posttoast schreef op woensdag 7 april 2021 @ 09:35:
[...]
Dat begint wel een beetje een patroon te worden inderdaad hèIk had nog de naïeve hoop dat na de manier van communiceren over Premium/Plus er wel wat lering getrokken zou zijn, daar is ook al een hoop goodwill verloren (o.a. mensen die na jaren hun abonnement hebben stopgezet, ik ben er eentje van).
Er is geen enkele oprechte intentie om alle mooie woorden over hoe belangrijk de community is in de praktijk te brengen. Het gaat gewoon om geld, en alleen om geld. Daar hangen ze dan wat mooie marketing-woorden omheen, waar ze misschien zelf ook nog in proberen te geloven om te voorkomen dat ze voor zichzelf moeten toegeven dat er gewoon een kille financiële berekening achter zit en alle mooie woorden over principes en 'de community centraal zetten' op zijn best hypocriet zijn.
De kille berekening:
- de principieel en ethisch juiste keuze kost X
- de community tegen de schenen schoppen kost Y
- X is hoger dan Y, dus we kiezen voor Y.
Y bestaat uit een paar boze abonnees die hun abonnement stopzetten, en een kleine groep die naar aanleiding van deze wijziging hun adblockers/pi-holes etc. aanpast. De meest principiële mensen was je met het Premium/Plus-debacle al kwijt, dus de impact hiervan is relatief klein. En de impact wordt (deels) gecompenseerd met andere mensen die nu juist een abonnement afsluiten. Verder heb je nog een groepje dat uitgebreid roeptoetert maar toch al geen abonnee was en/of toch al gebruik maakte van eigen privacy-maatregelen, dus die zijn irrelevant, want ze leveren geen geld op. En dan heb je nog een moeilijker te kwantificeren impact van teruglopende betrokkenheid onder een beperkt deel van je gebruikers, maar men zal inschatten dat dat ook wel los zal lopen, zolang je maar zorgt dat die discussie niet al te duidelijk zichtbaar is voor de grote meerderheid. En daar wordt voor gezorgd.
Cynisch en hypocriet, maar wel effectief.
preaching to the choirRisce schreef op woensdag 7 april 2021 @ 09:56:
[...]
Wellicht had ik de toon iets anders kunnen zetten in de eerste zin als ik een dergelijke onbeschofte reactie van jou uitlok. Door de vele positieve reacties op mijn posts kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het toch ook ten dele aan jou ligt.
Niks uit mijn verhaal doet overigens rechtlijnig aan, ik heb geprobeerd te laten zien wat de nadelen van maatregelen zijn.
Bensimpel
Positieve meneer
Ik heb echt een enorme nare nasmaak hierbij, na de overname van HW.info leek dit er al aan te komen. Nu er minder concurentie is heeft Tweakers meer bezoekers en natuurlijk moet dat ook weer terugverdiend worden. Ook is duidelijk dat de redactie steeds verder van de community is komen te staan. Meerdere signalen hebben ze hier gewoon genegeerd.
Dat Tweakers nog commerciëler wilde gaan konden we al proeven met plus artikelen. De communicatie echter was bar slecht, onduidelijk en allerminst vriendelijk tegen de community.
Het is jammer dat Tweakers de kant van het grote geld kiest. Misschien tijd voor een reorganisatie?
Dat Tweakers nog commerciëler wilde gaan konden we al proeven met plus artikelen. De communicatie echter was bar slecht, onduidelijk en allerminst vriendelijk tegen de community.
Het is jammer dat Tweakers de kant van het grote geld kiest. Misschien tijd voor een reorganisatie?
😆 - Denk ook eens om ;)
Dat was inderdaad een beetje naïef dan, we moeten nu toch onderhand weten dat een discussie over een vernieuwing op Tweakers geen nut meer heeft, input vanuit de community wordt niks meer mee gedaan. De site gaat de weg die het management wilt en wij moeten daarin schikken.posttoast schreef op woensdag 7 april 2021 @ 09:35:
[...]
Dat begint wel een beetje een patroon te worden inderdaad hèIk had nog de naïeve hoop dat na de manier van communiceren over Premium/Plus er wel wat lering getrokken zou zijn, daar is ook al een hoop goodwill verloren (o.a. mensen die na jaren hun abonnement hebben stopgezet, ik ben er eentje van).
Het zal mij benieuwen hoe lang dit nog goed gaat, ik ben alvast gestopt met de vragen van users beantwoorden op het forum, ik hoop dat er velen met mij volgen, zodat het management gaat inzien dat de site eigenlijk alleen bestaat door de community en niet door de advertentie inkomsten om 40+ man in dienst te hebben.
Net als (bijna) alle mods die dit werk gratis doen, die voegen 100x meer toe dan de zoveelste ''journalist''.
Heb je stomweg niet gelezen wat ik schreef, interesseert het je geen f* of probeer je er nog steeds op stompzinnige wijze omheen te je-weet-wellen?crisp schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 23:45:
[...]
De pagina's voor inloggen, registreren, abonnement afsluiten etcetera staan niet achter de cookiewall. Op die pagina's includen we geen banners of thirdpartytracking, dus die zijn zonder de cookiewall te accepteren gewoon beschikbaar.
Je roeptoetert de hele tijd, maar vraagt niet naar hoe en wat.
Maar goed, lang leve de community met gratis inhoudelijke bijdragen (die ik alleen nog in aan dit onderwerp gerelateerde topics wil doen):
- Dinsdagochtend vroeg wil ik snel de topics die ik open heb staan op mijn mobiel scannen op nieuwe bijdragen en krijg een cookie 'keuze' voor mijn neus. Keuze tussen haakjes ja.
- Enigszins verbaasd switch ik naar een ander tabblad; hetzelfde.
- Een nieuw tabblad, Tweakers frontpage, PATS cookiewall!
- Andere browser, incognito, PATS cookiewall!
- Terug naar standaard browser (zonder beperkingen voor Tweakers zoals altijd; om jullie te steunen met inkomsten, maar waarom in godsnaam ook al weer). Inloggen dan maar. PATS Cookiewall!
- Op kantoor; openstaande tabs op de laptop, PATS, cookiewall!
- Inloggen dan maar; dat zal hier toch wel werken. PATS cookiewall!
Geen uitleg hoe en waarom; enkel 'Cookies accepteren'. - Andere browser, PATS wéér die cookiewall.
- Nieuwe 'random' VM aan, browser zonder beperkingen (het zal toch wel echt een code-foutje zijn?). PATS cookiewall.
- Mwja, zal dan wel een ander foutje zijn. Cookies maar accepteren en dan even rechtzetten.
Seriues? Is dit hoe jullie met de gebruikers om willen gaan? Het is niet de eerste keer, maar dit is wel echt heel erg triest. En daarnaast schandalig slecht aangepakt (iets met communicatie; je weet wel).
Al langere tijd is Tweakers er in het algemeen op gewezen dat e.e.a. niet conform wetgeving is. Meerdere malen is de DPG aanpak zoals uitgevoerd op andere sites voorbij gekomen en ernstig bekritiseerd. Met relevante inhoudelijke uitleg en zelfs mogelijke oplossingsrichtingen.
Dit door verschillende gebruikers die niet zomaar over de eGDPR / GDPR / AVG l*llen. Zelfs over de periode van bijna 4 jaar dat het al aangepakt had moeten zijn. Ja, 4 jaar. 2017 werd de AVG van kracht. Voor de sukkels en losers die het in de aanloop daarnaartoe hebben verzaakt serieus te nemen was er nog een genereus jaar, voordat handhaving zou plaatsvinden.
De grootste tech site steekt continue de kop in het zand en komt niet met fatsoenlijke (technische...) oplossingen. Dat is beschamend.
En dan komt deze aanpak; 'nee we doen niet aan keuze, want we weten dat jullie niet kiezen wat wij willen, omdat jullie te goed op de hoogte zijn'.
Dat was dus een cookiewall.Vamiddag net na launch stond er nog een inloglink op de cookiewall, ook als je al ingelogd was. Die werkte dientengevolge dan ook niet. Dat was een bugje welke we volgens mij vrij snel hebben opgelost (link niet tonen indien ingelogd).
* The Lord mompelt iets met overtreding; vele malen naar voren gebracht door verschillende gebruikers, mompel, mompel
Aangezien de ratten-praktijken die DPG op andere sites heeft laten zien en jullie aanpak kan ik me haast niet voorstellen dat het een bugje was.
En al was het een bugje, waar zijn die f*cking excuses nou? Naaien jullie nog ff lekker door? Proberen jullie je nu te verstoppen achter de juridische afdeling? Kom op man, los het fatsoenlijk op en verdien de credits van de community.
En, nee, communiceren is niet individueel op posts reageren in een semi-verstopt topic. Dat doe je grootst op de voorpagina met een artikel dat enkele dagen is gepinned.
P.S. je spreekt zelf telkens over cookiewall, je weet wel, die niet mag, waar je hoogstwaarschijnlijk paywall bedoeld. Probeer consequent de terminologie te hanteren a.u.b. om verwarring te voorkomen.
Dit was als reactie bedoeld op een andere quote:Mangu429 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 08:56:
[...]
Als je tracking kunt verwijderen voor abonnees is er dus geen technische belemmering om dat niet ook voor iedereen te doen. Op die manier voldoe je ook aan de wettelijke kaders.
Dat is zeer discutabel; zonder te accepteren kan ik niet meer bij 'mijn' topics e.d.
edit:
Reactie van mij op de telefoon ging niet goed; "Dit was als reactie bedoeld op een andere quote:" toegevoegd aan bericht.
Reactie van mij op de telefoon ging niet goed; "Dit was als reactie bedoeld op een andere quote:" toegevoegd aan bericht.
[ Voor 19% gewijzigd door The Lord op 07-04-2021 14:20 ]
Tweakers kun je al een hele tijd niet gebruiken zonder tracking te accepteren. De cookiemuur was er al een tijd. Het enige wat ze nu anders doen, is dat je als abonnee er nu voor kunt kiezen om geen tracking cookies toe te staan.Bjornski schreef op woensdag 7 april 2021 @ 09:51:
[...]
Dit is natuurlijk niet zwart-wit. Als je snijdt in "de content", waar snijd je dan precies in?
De situatie waar we in zitten is dat Tweakers ervoor kiest om een cookiemuur op te werpen, zonder een keuze. Ik kan Tracking door derde partijen niet uitzetten zonder te betalen. Als ik niet betaal en geen tracking wil, dan mag ik de site niet bezoeken. De afgelopen 20 jaar mocht ik dat wel.
Door dit nu bij de gebruikers door de strot te duwen, jaag je je bezoekers weg. Nieuwe bezoekers zullen vaker weggaan voor ze de site überhaupt gezien hebben, want cookiemuur. Bestaande bezoekers zullen vaker adblockers aanzetten, cookies van derde partijen blokkeren, en/of opzouten en niet meer terugkomen, want cookiemuur.
In zo'n geval kan je content nog zo gelikt zijn en je pand nog zo mooi, je verdient alleen maar minder.
Dan maar iets minder gelikte content, of, dan maar een iets minder mooi pand is dan al snel een keuze die onderaan de streep zorgt voor een gezondere situatie; meer marge bij min-of-meer gelijk blijvende omzet.
Wat Tweakers nu doet is geforceerd proberen de omzet te verhogen, want de cookiemuur probeert je te dwingen een abonnement af te sluiten, maar ten koste van héééééél veel goodwill.
Ik ben geen expert in dit soort dingen, maar ik durf te wedden dat die omzet niet verhoogt, maar door het verlies aan goodwill juist verlaagt. En, ik denk zelfs dat het effect op de omzet onderaan de streep negatiever is, dan dat het uitschakelen van tracking voor mensen die geen tracking willen (en de moeite nemen om een of andere draconische cookie-popup door te lopen).
Voor mij persoonlijk is het effect in elk geval simpel:
- Adblocker na jaren weer aan.
- Cookies van derde partijen uit. (niet dat die er nog zijn met de adblocker aan)
- Minder vaak bezoeken.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Klik hier voor het overzicht van alle reacties van HQ: We passen de cookiewall aan en maken abo's trackingvrij
Klik hier voor het overzicht van alle reacties van HQ: We passen de cookiewall aan en maken abo's trackingvrij