Toon posts:

We passen de cookiewall aan en maken abo's trackingvrij OverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 ... 18 Laatste
Acties:
  • 151.752 views

Acties:
  • +32Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 14:45

WoutF

Hoofdredacteur
Topicstarter
Mede-auteurs:
  • Maite de Jong
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11-04 16:23

Maite de Jong

• Bart Zoetmulder
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 25-05 08:16

Bart Zoetmulder

• Wanja
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 28-02-2022

Wanja

Eind deze maand introduceren we de optie om te betalen voor een Tweakers zonder thirdpartycookies en thirdpartytracking. Daarmee voldoen we aan de wetgeving rondom online trackingcookies, al is dit wat ons betreft niet het eindpunt. Daarover verderop meer.

We beseffen dat we laat zijn met het aanbieden van een trackingvrije optie en daarvoor bieden we onze excuses aan; dat hadden we eerder moeten doen. We kunnen ons goed voorstellen dat jullie je afvragen waarom het zo lang heeft moeten duren; daar willen we graag wat meer uitleg over geven.

Maar eerst concreet: op dit moment werken onze developers aan een aangepaste versie van onze cookiewall. Die zal niet enkel een knop bevatten om toestemming te geven, maar ook de keuze geven om direct een abonnement af te sluiten dat vrij is van thirdpartytracking. Het maakt niet uit welk abonnement je kiest; ze worden allemaal ontdaan van thirdpartytracking. Daarvoor moeten we de cookiewall aanpassen en ervoor zorgen dat als je eenmaal als abonnee bent ingelogd, er geen thirdparty-trackingcookies meer aanwezig zijn. We willen dit alles voor het einde van deze maand klaar hebben.

We begrijpen het als je dit geen ideale optie vindt; ook wij vinden het niet ideaal. Als alternatief is door ons onderzocht wat het effect van een venster zou zijn waarin je kunt kiezen om cookies te accepteren of te weigeren. Uit een test blijkt dat jullie dan in groten getale voor ‘nee’ zouden kiezen, veel vaker dan bij een gemiddelde website. We snappen dat, maar in de huidige situatie heeft het blokkeren van thirdpartycookies als gevolg dat ook de banners niet meer werken. Dat zou dat betekenen dat Tweakers dusdanig veel inkomsten verliest dat de site en content eronder gaan lijden.

Uiteindelijk kiezen we voor een oplossing die het mogelijk maakt om Tweakers trackingvrij te bezoeken, maar die ook waarborgt dat het platform in zijn huidige vorm kan blijven draaien. Dat zien we heel duidelijk als tussenstap, met als stip aan de horizon een site zonder thirdpartycookies. Dat is immers waar we uiteindelijk naartoe willen en waar we achter de schermen al lang aan werken.

Grofweg een jaar geleden hebben we namelijk besloten dat we trackingvrije advertenties willen, omdat online privacy belangrijk is en omdat we vinden dat gebruikers hierin zelf moeten kunnen kiezen. We geloven dat we ook zonder thirdpartytracking interessant kunnen zijn voor adverteerders en dat we dit dus kunnen doen zonder dat het voortbestaan van Tweakers in het geding komt. Wij zijn ervan overtuigd dat dit de richting is die we op moeten.

We hebben in de zomermaanden vervolgens met veel partijen om de tafel gezeten. Om te beginnen met Google, het bedrijf achter het advertentieplatform dat door ons en een groot deel van het web wordt gebruikt. Ook hebben we gesproken met onze adverteerders, om uit te leggen wat dit voor hen in de praktijk zou betekenen. Niet iedereen stond van meet af aan te springen van enthousiasme, maar naarmate de gesprekken vorderden, kreeg het plan steeds meer momentum. We waren ervan overtuigd dat we dit snel konden realiseren. Die inschatting was fout. We hebben te lang geprobeerd om deze ultieme oplossing voor elkaar te krijgen en daarbij te lang gewacht met aanpassingen doorvoeren aan de site op de kortere termijn.

Er bleken verschillende kinken in de kabel te zitten, vooral op technisch vlak. Te lang dachten we dat het met de huidige infrastructuur en backendsystemen mogelijk was om dezelfde banners te serveren als we al deden, maar dan zonder het plaatsen van trackingcookies. De eerste technische tests waren hoopgevend, maar toen we gingen kijken naar een definitieve implementatie, bleek dit toch niet zo gemakkelijk als gedacht. Sterker nog, er zouden naast het verdwijnen van tracking nog andere dingen flink veranderen in de manier waarop adverteerders banners maken en aanleveren. Zo zouden dynamische banners, waar bijvoorbeeld realtime prijzen in staan of waarbij de inhoud wordt aangepast aan de pagina waarop hij wordt getoond, niet meer mogelijk zijn. Dat bleek voor verschillende adverteerders een brug te ver.

Dat we nu kiezen voor een trackingvrij Tweakers via abonnementen, betekent niet dat we onze ambitie om zo snel mogelijk over te stappen op trackingvrije advertenties hebben opgegeven. We onderzoeken nog steeds actief hoe we dit technisch voor elkaar kunnen krijgen, want een Tweakers zonder thirdpartytracking is nog steeds ons einddoel. Wel hebben we nu beter in beeld in hoeverre we hierin afhankelijk zijn van derden en dat het daarom moeilijk is om een tijdspad te schetsen.

Voor het beantwoorden van vragen over het beleid zijn vanuit het managementteam @Bart Zoetmulder en @WoutF beschikbaar, voor specifieke vragen over de implementatie zijn @jelle. en @crisp in dit topic actief.

Acties:
  • +158Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-05 10:17
Waarom wordt dit niet op de frontpage gecommuniceerd en waarom is er niets met het nieuws van de consumentenbond gedaan?
Ik snap dat het niet leuk is, maar als zelfstandige nieuwsredactie moet je ook jezelf tegen het licht houden.

Acties:
  • +190Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-05 17:03

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Wauw, mooi hoor. Twee jaar wachten op een oplossing en dan wordt degene gekozen die inderdaad compleet aan de letter van de wet voldoet op die manier die gebruikers het hardst voor de schenen schopt.

Andere sites hebben ook gederfde inkomsten door mensen die geen tracking accepteren en tóch hebben ze het geïmplementeerd. Ik vind het ook bijzonder dat jullie claimen dat hier meer gebruikers op "nee" zouden klikken. Daar zou ik in mee gaan als het niet al lang zo was dat mensen hier massaal addons als Ghostery en Adblock gebruiken en het die mensen niet aan hun reet zal roesten of ze ja of nee aanklikken op zo'n pop-up. De resterende mensen zullen op exact dezelfde manier verdeeld zijn als op andere sites...

Jullie zeggen dat dit een tijdelijke oplossing is. Prima, kom dan met een ruwe schatting van wanneer de situatie écht opgelost is. Want wat jullie nu voor ogen hebben is ronduit respectloos.
MuddyMagical schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:41:
Waarom wordt dit niet op de frontpage gecommuniceerd en waarom is er niets met het nieuws van de consumentenbond gedaan?
Ik snap dat het niet leuk is, maar als zelfstandige nieuwsredactie moet je ook jezelf tegen het licht houden.
Deze vind ik misschien nog wel het meest stuitend. Gewwoon stilzwijgen, dan gaat het weg. Right?

[Voor 19% gewijzigd door NMe op 10-03-2021 11:42]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • +49Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Dus er komt nog steeds geen optie om cookies te weigeren, waar andere sites dat wel gewoon doen? Ja, als je een abo afsluit? Dat is toch een beetje raar?

Nu ben ik geen expert op dit vlak hoor, maar genoeg gebruikers die adblocks/trackerblocks gebruiken. Jullie claimen dat dit technische problemen geeft maar toch zie ik geen duizenden topics over gebruikers die claimen dat de site inelkaar stort bij het gebruik van deze software.

Nee, het valt me nog steeds hard tegen dat we hier nog langer op moeten wachten, alle excuses ten spijt.

als ik heel pessimistisch zou willen denken, en dat wil ik oprecht niet, komt het over om heel subtiel meer abo's te verkopen. vergeef me die gedachte

[Voor 15% gewijzigd door RodeStabilo op 10-03-2021 11:52]

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• jelle.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-05 17:00

jelle.

Product Owner
MuddyMagical schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:41:
Een update (.plan) op de frontpage volgt zodra de aangepaste cookiewall live staat. Wat betreft het bericht van de Consumentenbond: de redactie is volledig onafhankelijk in waar zij over schrijft. Het feit dat Tweakers expliciet genoemd werd door de Consumentenbond verandert daar niets aan. De redactie is van mening dat er inhoudelijk zaken rammelden aan het onderzoek en dat de Consumentenbond bepaalde verbanden met de AVG trekt die niet lijken te kloppen. Er is daarom voor gekozen om hier niet over te publiceren.
RodeStabilo schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:51:
als ik heel pessimistisch zou willen denken, en dat wil ik oprecht niet, komt het over om heel subtiel meer abo's te verkopen. vergeef me die gedachte
Ons einddoel is nog steeds trackingvrije advertenties, los van de abonnementen. We zijn natuurlijk bezig met nieuwe (Plus-)abonnementen, maar dat staat hier verder los van. Ook bij alle nieuwe abonnementen kunnen advertenties uitgeschakeld worden zodat je Tweakers zonder trackingcookies kunt bezoeken. Dat is ook de reden waarom we het niet tegelijk lanceren.

• MoiZie
  • Laatst online: 23:24
Hoe gaat Tweakers met zijn tracking cookies om met een browser die het verzoek tot niet volgen aan heeft staan, maar wel op 'tracking accepteren, want ik wil door de verkapte paywall heen door te betalen met mijn privacy' klikt?

Acties:
  • +27Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-05 18:57
Bart Zoetmulder schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 15:38:
[...]

Ter verduidelijking; een verklaring en een oplossing,
Kan je hier wel van een oplossing spreken? Volgens mij moeten die cookie opties gebaseerd zijn op een "vrije keuze" en ik weet niet hoe je hier echt kan spreken over een vrije keuze. Het voelt als ik het gechargeerd zeg een beetje als chantage aan. Want je kan alleen de cookies weigeren als je betaald, dat is geen vrije keuze maar een verplichting. Dus dan blijft er maar 1 optie over en dat is de optie die (bijna) niemand wil.

Daarnaast denk ik dat dit niet de meest slimme oplossing is zo kort na het Tweakers Premium debacle en rond het afschaffen van het supporter abonnement, beetje alsof jullie die toen hebben gecanceld om nu helemaal "nieuw" terug te brengen onder een ander naampje

Acties:
  • +40Henk 'm!

Anoniem: 1031525

WoutF schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:16:
We onderzoeken nog steeds actief hoe we dit technisch voor elkaar kunnen krijgen, want een Tweakers zonder thirdpartytracking is nog steeds ons einddoel.
Vraag eens aan andere sites hoe zij dit technisch voor elkaar hebben gekregen. Tweakers is nu toch de enige website die nog een cookiewall gebruikt?

Nu was ik altijd in de veronderstelling dat tweakers de grootste Nederlandse techsite was. Nu blijkt tweakers technisch gezien links en rechts ingehaald te zijn door andere sites.

Enfin, na 2 jaar moeten we het hier maar mee doen. Ik trek voor mezelf in ieder geval de conclusie dat ik na maandenlang zeuren vanuit tweakers, geen enkele reden zie mijn adblocker uit te zetten, danwel tweakers te whitelisten. Jullie leggen de verantwoordelijkheid voor teruggelopen inkomsten uitdrukkelijk bij de gebruikers neer. Dus wel zeuren over de splinter in andermans oog, maar zelf niet doorhebben dat er een dikke vette balk in je eigen smoel zit.

Tijd om uit te loggen en mijn profiel hier op te zeggen.

• pookie79
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-04 14:09
op dit moment werken onze developers aan een aangepaste versie van onze cookiewall. Die zal niet enkel een knop bevatten om toestemming te geven, maar ook de keuze geven om direct een abonnement af te sluiten dat vrij is van thirdpartytracking. Het maakt niet uit welk abonnement je kiest; ze worden allemaal ontdaan van thirdpartytracking.
Dus voor je kan beoordelen of het wat is moet je een abbo afsluiten of alsnog trackers accepteren? Dus nog steeds geen opt out maar alleen een abo?

• pookie79
jelle. schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:57:

[...]
de redactie is volledig afhankelijk in waar zij over schrijft
Wait? What?

Acties:
  • +21Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Typefoutje denk ik, dat je moet gaan betalen voor privacy zal ook wel een typfoutje zijn .

Try SCE to Aux

• jelle.

jelle.

Product Owner
Typfoutje idd, gefixt :)

• pookie79
ImNotnoa schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:04:
[...]

Typefoutje denk ik, dat je moet gaan betalen voor privacy zal ook wel een typfoutje zijn .
Laten we het hopen... Net als dat er een .plan komt volgende maand ipv gewoon melden...

Acties:
  • +18Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-05 18:57
[...]

Een update (.plan) op de frontpage volgt zodra de aangepaste cookiewall live staat. Wat betreft het bericht van de Consumentenbond: de redactie is volledig afhankelijk in waar zij over schrijft. Het feit dat Tweakers expliciet genoemd werd door de Consumentenbond verandert daar niets aan. De redactie is van mening dat er inhoudelijk zaken rammelden aan het onderzoek en dat de Consumentenbond bepaalde verbanden met de AVG trekt die niet lijken te kloppen. Er is daarom voor gekozen om hier niet over te publiceren.
Je had ook kunnen publiceren en dan duidelijk uit kunnen wijden waarom jullie er anders over denken. En welke verbanden in jullie ogen niet lijken te kloppen. Dan heb je veel minder het beeld zoals er nu is dat jullie als een struisvogel het hoofd in het zand hebben gestopt, in de hoop dat enige ophef over zou waaien,

Acties:
  • +73Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Dus samengevat veranderd er nog steeds niks voor de "gratis" gebruiker waardoor er nog steeds niet aan de AVG wordt voldaan en is er nog steeds niet duidelijk wanneer dit wel gaat gebeuren.

Mooie oplossing hoor na 2 jaar niet te voldoen aan de AVG. @Bart Zoetmulder

Acties:
  • +12Henk 'm!
  • Pinned

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Topicstarter
dylan111111 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:06:
Dus samengevat veranderd er nog steeds niks voor de "gratis" gebruiker waardoor er nog steeds niet aan de AVG wordt voldaan en is er nog steeds niet duidelijk wanneer dit wel gaat gebeuren.

Mooie oplossing hoor na 2 jaar niet te voldoen aan de AVG. @Bart Zoetmulder
[Afbeelding]
Ik kan goed begrijpen dat je niet blij bent met de oplossing, maar de Autoriteit Persoonsgegevens geeft zelf aan dat toegang na betaling een valide alternatief voor tracking is

Acties:
  • +5Henk 'm!
  • Pinned

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:50

crisp

Devver

Pixelated

MoiZie schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:58:
Hoe gaat Tweakers met zijn tracking cookies om met een browser die het verzoek tot niet volgen aan heeft staan, maar wel op 'tracking accepteren, want ik wil door de verkapte paywall heen door te betalen met mijn privacy' klikt?
Ik denk dat je doelt op do-not-track (DNT)? Daar doen wij niets mee, maar wijzelf zetten dan ook geen trackingcookies ;) Het is aan de derde partijen om daar iets mee te doen, dus daar hebben wij verder geen invloed op. Eerlijkheid gebied wel te zeggen dat DNT altijd al een vrij zachte specificatie is geweest en er maar weinig partijen zijn die zich er ueberhaupt iets van aantrekken. Zie ook Wikipedia: Do Not Track

Intentionally left blank

• MoiZie
  • Laatst online: 23:24
crisp schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:10:
[...]

Ik denk dat je doelt op do-not-track (DNT)? Daar doen wij niets mee, maar wijzelf zetten dan ook geen trackingcookies ;) Het is aan de derde partijen om daar iets mee te doen, dus daar hebben wij verder geen invloed op. Eerlijkheid gebied wel te zeggen dat DNT altijd al een vrij zachte specificatie is geweest en er maar weinig partijen zijn die zich er ueberhaupt iets van aantrekken. Zie ook Wikipedia: Do Not Track
Ja dat bedoel ik inderdaad. Ok, dank voor de uitleg, ik wist niet dat de verantwoordelijkheid van het al dan niet volgen hiervan bij de reclamebedrijven ligt :)

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• jelle.

jelle.

Product Owner
Pompi schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:59:
Kan je hier wel van een oplossing spreken? Volgens mij moeten die cookie opties gebaseerd zijn op een "vrije keuze" en ik weet niet hoe je hier echt kan spreken over een vrije keuze. Het voelt als ik het gechargeerd zeg een beetje als chantage aan. Want je kan alleen de cookies weigeren als je betaald, dat is geen vrije keuze maar een verplichting. Dus dan blijft er maar 1 optie over en dat is de optie die (bijna) niemand wil.
De toestemming voor het verwerken van persoonsgegevens moet inderdaad 'vrijelijk' gegeven kunnen worden. Door het aanbieden van een keuzemogelijkheid (cookies óf betalen), kan de bezoeker zijn toestemming vrijelijk geven (hij heeft immers de keuze). Dit klinkt allemaal heel juridisch (en dat is het ook) maar het is dus een tussenstap, met een stip op de horizon om Tweakers zonder thirdpartycookies te kunnen bezoeken.
Daarnaast denk ik dat dit niet de meest slimme oplossing is zo kort na het Tweakers Premium debacle en rond het afschaffen van het supporter abonnement, beetje alsof jullie die toen hebben gecanceld om nu helemaal "nieuw" terug te brengen onder een ander naampje
De introductie van de nieuwe abonnementen en het stopzetten van Supporter staat los van dit verhaal. Totdat Plus live gaat, blijft het mogelijk om een Supporter-abonnement af te sluiten. Dit abonnement loopt vervolgens in elk geval tot einde looptijd (1 jaar) door, ongeacht de introductie van nieuwe abonnementen.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

MoiZie schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:12:
[...]

Ja dat bedoel ik inderdaad. Ok, dank voor de uitleg, ik wist niet dat de verantwoordelijkheid van het al dan niet volgen hiervan bij de reclamebedrijven ligt :)
Dat is het punt juist van die hele specificatie: het legt de verantwoordelijkheid nergens neer; er is geen enkel legaal kader hiervoor dus je hieraan commiteren is volledig vrijwillig (en dus doet geen hond het). Technisch hebben wij helaas geen mogelijkheden dit te forceren of af te dwingen anders dan geen zaken includen die aan tracking doen. Dat laatste hebben wij echter niet altijd een echte keuze in*, dus moeten we consent aan de gebruiker vragen.

* geen keuze zonder vergaande financièle of andere consequenties

[Voor 4% gewijzigd door crisp op 10-03-2021 12:24]

Intentionally left blank

Acties:
  • +88Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

[...]

Een update (.plan) op de frontpage volgt zodra de aangepaste cookiewall live staat. Wat betreft het bericht van de Consumentenbond: de redactie is volledig onafhankelijk in waar zij over schrijft. Het feit dat Tweakers expliciet genoemd werd door de Consumentenbond verandert daar niets aan. De redactie is van mening dat er inhoudelijk zaken rammelden aan het onderzoek en dat de Consumentenbond bepaalde verbanden met de AVG trekt die niet lijken te kloppen. Er is daarom voor gekozen om hier niet over te publiceren.
Grappig. Normaal gesproken als de redactie een eigen mening heeft over een breed uitgedragen nieuwsbericht dan schrijven ze zelf een eigen bericht vanuit het volgens hen correcte perspectief. In dit geval is er totaal niet over bericht, wat gezien de inhoud wel héél verdacht en toevallig is. Ik vind het kansloos.
WoutF schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:09:
[...]

Ik kan goed begrijpen dat je niet blij bent met de oplossing, maar de Autoriteit Persoonsgegevens geeft zelf aan dat toegang na betaling een valide alternatief voor tracking is
[Afbeelding]
Jullie voldoen hiermee inderdaad helemaal aan de letter van de wet. En daar is meteen alles mee gezegd. Wat een zielige vertoning is het zo, eerst twee jaar de regels met voeten treden en dan uiteindelijk pas nadat je slecht in het nieuws komt op de meest schofterige manier die jullie konden kiezen ineens aan de wet gaan voldoen. Ik heb er geen goed woord voor over.

Acties:
  • +15Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:12
Is er binnen Tweakers ook al eens overwogen naar ethische alternatieven te zoeken voor google analytics en andere services die aan tracking doen? Als je simpelweg helemaal niet meer aan tracking doet of samenwerkt met on-ethische partijen zoals Google kun je die hele F*ing Cookie-wall achterwegen laten.

Voor Analytics heb je bijvoorbeeld Plausible https://plausible.io/

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Topicstarter
WernerL schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:31:
Is er binnen Tweakers ook al eens overwogen naar ethische alternatieven te zoeken voor google analytics en andere services die aan tracking doen? Als je simpelweg helemaal niet meer aan tracking doet of samenwerkt met on-ethische partijen zoals Google kun je die hele F*ing Cookie-wall achterwegen laten.

Voor Analytics heb je bijvoorbeeld Plausible https://plausible.io/
Voor analytics gebruiken we primair Webtrekk en kijken we op dit moment voor de toekomst naar Snowplow. Als het gaat om uitleveren van advertenties zijn we op dit moment afhankelijk van Google Ad Manager. Als we dus zeggen dat we onderzoeken hoe we in de toekomst helemaal trackingvrij kunnen gaan, doelen we hierop. Dan moet je kijken naar óf uitleveren via Google (waar de hele industrie op leunt) maar het dan technisch mogelijk zien te maken dat dat zonder trackingcookies gebeurt. Of een alternatief vinden/bouwen.

• pookie79
Even een korte vraag maar met een abo krijg je nog wel reclame toch, alleen geen trackers?

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Bart Zoetmulder
pookie79 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:38:
Even een korte vraag maar met een abo krijg je nog wel reclame toch, alleen geen trackers?
Je hebt binnen een abonnement 'controle over de reclame', ofwel die kun je aan en uit zetten. Er zijn overigens wel uitzonderingen, bijvoorbeeld bij de embedded video's vanuit YouTube.

Acties:
  • +26Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:58

Dennis1812

Amateur prutser

Eigenlijk komt het er dus op neer dat jullie willen dat iedereen zelf adblockers e.d gaan gebruiken zodat jullie het niet hoeven te regelen?
Betalen om niet gevolgd te worden is toch wel heel erg krom. Elke willekeurige site kan t prima regelen inmiddels. Maar de grootste tech site kan t technologisch niet handelen..?
Leuk dat t volgens de letter van de wet misschien allemaal mag. Maar betekent dat dat je het ook maar moet doen? Volgende stap is een paywall als je uberhaubt tweakers of got wil bezoeken? Ipv paywall om niet gevolgd te worden en de paywall om artikelen te mogen lezen?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +15Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
NMe schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:31:

[...]

Jullie voldoen hiermee inderdaad helemaal aan de letter van de wet. En daar is meteen alles mee gezegd. Wat een zielige vertoning is het zo, eerst twee jaar de regels met voeten treden en dan uiteindelijk pas nadat je slecht in het nieuws komt op de meest schofterige manier die jullie konden kiezen ineens aan de wet gaan voldoen. Ik heb er geen goed woord voor over.
Je hebt gelijk, ze voldoen aan de wet maar daar is alles mee gezegd.
WoutF schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:09:
[...]

[Afbeelding]
Ik zou als tech website van Nederland mij kapot schamen voor deze keuze en manier op dit moment. Dat Tweakers kiest voor deze "oplossing" maakt ook meteen weer pijnlijk duidelijk dat Tweakers kiest voor het geld in plaats van de privacy van zijn gebruikers.
Goed om te weten, dan kunnen we als gebruiker daar maatregelen op nemen om onze privacy wel te waarborgen.

Acties:
  • +61Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online

Mrjraider

Er word nu op meerdere manieren geprobeerd om geld "af te troggelen" van de gebruikers. Eerst met de plus artikelen, artikelen waar diepgang, achtergrond en diepgaande journalistiek in zou gaan zitten (iets waar al maanden om gevraagd word). Om vervolgens doodleuk aan te komen met: wil je niet getrack worden door thirdparty trackers? Neem een abbo a x euro per maand.

Ik zal Tweakers.net weer van de whitelist halen :w

OFFLINE enkele berichten geedit

• Jaaap
  • Niet online
... maar in de huidige situatie heeft het blokkeren van thirdpartycookies als gevolg dat ook de banners niet meer werken.
Zou je hier iets meer over kunnen uitweiden?
Safari blokkeert toch al jaren third-party cookies standaard (en recent ook Firefox)?

Hoe Russische desinformatie werkt:
1. Onzin verspreiden (verschillende onzin over 1 onderwerp/gebeurtenis)
2. Kijken welke onzin er opgepakt wordt door (social)media
3. Die (social)media versterken met likes en tweets en links

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Technisch gezien: Als ik Firefox gebruik met een aparte container voor T.net, dan hebben jullie je cookies en ik m'n privacy. Dan valt er toch niks om? En dan voldoe ik aan jullie voorwaarden?

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19-05 08:41
Eind deze maand introduceren we de optie om te betalen voor een Tweakers zonder thirdpartycookies en thirdpartytracking.
... Daarvoor moeten we de cookiewall aanpassen en ervoor zorgen dat als je eenmaal als abonnee bent ingelogd, er geen thirdparty-trackingcookies meer aanwezig zijn.
Ik weet niet hoe de precieze implementatie er uit gaat zien, maar het lijkt mij netjes dat die abonnee's de kans moeten hebben om in te loggen voordat er third-partycookies ingeladen worden.

Verder vind ik onduidelijk wat er bedoeld wordt met third-partycookies, valt Google Analytics daar ook onder?
Ik begrijp dat die als "Functionele Cookies" gezien kunnen worden, maar dat is juist ook een van de soorten die mensen willen vermijden indien mogelijk.

Acties:
  • +44Henk 'm!

• Trouble
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:31

Trouble

Hier is een bordje van <3

Het enige wat ik lees, al zal het nooit toegegeven worden, is dat het Tweakers echt niet meer interesseert wat de gebruikers willen.

Reminder: She's not dressed as a slut, you're just thinking like a rapist | 17 December 1991 | De Nerdette |

Acties:
  • +230Henk 'm!

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:48

mOrPhie

denniebee

Man, ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen. Ik ben zo enorm teleurgesteld in deze reactie, dat ik het eigenlijk lastig vind om nog echt m’n best te doen voor deze community. Want het lijkt erop alsof dat helaas vergooide tijd is. Men heeft er helemaal niets van begrepen en wat een enorme klap in het gezicht is het dat de reactie is: “Jullie wilden toch iets dat wettig is? Nou, hier, asjeblieft! Een optie om een abonnement te nemen”. Man, stik even in je abonnement zeg!

Excuses los van de ambitie en erkenning voor de users
Ik ben benieuwd waar het mis is gegaan, maar @Bart Zoetmulder heeft ons een excuses beloofd. Diep door het stof. Hand in eigen boezem. Nou, niets van dat. Een schamel alineaatje dat overeenkomt met “sorry, zal het niet meer doen”. Hoe is het besef ontstaan? Wat was de trigger? Het negatief in het nieuws komen misschien? De volhardendheid van deze community? Een (dat zou fantastisch zijn) intrinsiek inzicht? Leg het uit. Duid het wat meer. Ik snap dat er een ambitie is om trackingloos te gaan, dat is oprecht echt fantastisch hoor. Maar ik zou het toch fijn vinden als er een beetje erkenning komt voor de users die zich in de afgelopen 2 jaar hard hebben gemaakt voor een betere en eerlijkere cookiewall. Die zijn namelijk 2 jaar aan de kant geschoven alsof het zeurende kinderen waren. Even kreeg ik het gevoel dat er eindelijk beweging was. @Bart Zoetmulder heeft zich uiteindelijk goed laten zien in het topic en ons voor een deel deelgenoot gemaakt. Maar ja, wat is er gebeurd Bart? Hier kan jij toch ook niet achter staan?

Jullie willen dat we ons aan de wet houden? Bij deze
De discussie verkleinen tot de kritiek dat Tweakers zich niet aan de wet hield vind ik echt oneerlijk. Dat is slechts één van de kritiekpunten geweest. Een ander kritiekpunt is dat Tweakers, ooit kwartiermaker van het internet, een groep waar je bij wilde horen, twee volle jaren nodig heeft gehad om tot de conclusie te komen dat die cookiewall toch niet door de beugel kan. Tweakers loopt achter. 2FA is een ander voorbeeld. De tweedeling DPG Media aan de ene kant en de community aan de andere kant. Als antwoord daarom formuleren “het is getrackt worden of betalen” is misschien wettelijk aanvaardbaar, maar voor de meeste users hier natuurlijk totaal onaanvaardbaar. Het betekent in mijn optiek dat men de community niet meer snapt en er nog geen ruimte is voor begrip. @Wanja is directeur van Tweakers, maar heeft geen enkele interactie met de users. Haar profiel verklapt immers ook dat ze ook in de crew fora gewoon niet actief is blijkbaar. Dat is een veel groter probleem en een belangrijke factor waarom het hier, wederom, net als bij premium en plus, mis dreigt te gaan.

"sorry maar we konden niet anders"
Het excuus is een “we konden niet anders” excuus. Waarom kan elke andere site binnen DPG Media het dan wel? Ergens heeft Tweakers gewoon de boot gemist. Ergens is het innovatief vermogen van Tweakers dus blijkbaar verloren gegaan. Waar? Waarom? Ik weet wel waarom hoor. Met 16 man en vrouw Sales en Marketing denk ik dat Tweakers in z’n huidige vorm te duur is om te maken en daar wordt de community de dupe van. Er worden nu keuzes gemaakt in het nadeel van de community. Dat moet toch een belletje doen rinkelen bij iemand bij het MT? Wat is Tweakers? Wat is het bestaansrecht?

"Omdat we online privacy belangrijk vinden"
Dat blijkt niet uit jullie acties. Als je online privacy belangrijk vond had je niet twee jaar lang een illegale cookiewall, die illegaal is omdat we het recht op privacy op het internet willen beschermen, online gehouden. Ik geloof best dat er mensen bij Tweakers werken die wel in het recht op privacy geloven, maar hier is commercie véééér boven privacy geplaatst en dat ze Tweakers met pijn in het hard in hetzelfde rijtje als Facebook en Google. Er was ooit een Tweakers dat bleef strijden voor minimaal gebruik van advertenties. In plaats van verschillende vormen van monetariseren te onderzoeken, is de advertentieruimte alleen maar gegroeid. Dat is prachtig voor de inkomsten, maar is het ook prachtig voor de community? Ook hier lijkt het alsof DPG Media te ver afzit van het Tweakers dat met een setje afspraken verkocht werd aan VNU Media. Men zal nu wel claimen dat ik dat helemaal verkeerd zie natuurlijk, maar ik ben echt niet van gisteren.

Tweakers is een dienst en een community, geen uitgave!
Blijkbaar denkt men bij Tweakers veel te smal als het gaat om het verdienen van geld. Ik vind het creatief vermogen om andere bronnen van monetarisatie mogelijk te vinden echt erbarmelijk. Dat heeft z’n basis in dat ik denk dat Tweakers vergeten is dat ze een internetservice zijn en dus niet een nieuwsuitgave of een magazine. Want dan zou je je realiseren dat je niet de content moet monetariseren (zoals met Plus), want dat is denken op dezelfde manier als het AD of Trouw. Nee, dan realiseer je je dat je de dienst moet monetariseren. Een dienst ten behoeve van de community. Leer van Reddit. Leer van Discord. Hell, leer van games en hoe die hun geld verdienen. Maak van Tweakers die bruisende community die het verdient te zijn. Veel users en interactie hebben we verloren aan internationale sites. Haal die mensen terug met een innovatief platform en laat ze er voor betalen via slimme manieren. Niet door afgeschermde content en tracking cookies. Dat moet toch iedereen aan het hart gaan hier?!

Ik kan nog wel 5 dingen bedenken waar ik het over wil hebben, maar dit is in essentie wat ik van jullie aanpak vind. Het rammelt en het stoort me en met een lidmaatschap dat intussen 21 jaar oud is en het feit dat ik er ook 7 jaar actief aan het bij mogen dragen, vind ik dat ik recht van spreken heb.

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Trouble schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:54:
Het enige wat ik lees, al zal het nooit toegegeven worden, is dat het Tweakers echt niet meer interesseert wat de gebruikers willen.
Nee, alleen als die gebruiker een dikke portemonnee heeft en dat geld graag aan tweakers.net doneert.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Bart Zoetmulder
IThom schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:53:
[...]

Ik weet niet hoe de precieze implementatie er uit gaat zien, maar het lijkt mij netjes dat die abonnee's de kans moeten hebben om in te loggen voordat er third-partycookies ingeladen worden.

Verder vind ik onduidelijk wat er bedoeld wordt met third-partycookies, valt Google Analytics daar ook onder?
Ik begrijp dat die als "Functionele Cookies" gezien kunnen worden, maar dat is juist ook een van de soorten die mensen willen vermijden indien mogelijk.
Je kunt straks inloggen voordat de third-partycookies geladen worden.

Google Analytics valt daar in ons geval ook onder. Wij zien voor de abonnees Google Analytics niet als functionele cookies.

Acties:
  • +4Henk 'm!
  • Pinned

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Jaaap schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:47:
[...]

Zou je hier iets meer over kunnen uitweiden?
Safari blokkeert toch al jaren third-party cookies standaard (en recent ook Firefox)?
Uiteraard werken banners wel wanneer jij 3rd-party cookies blokkeert. Het probleem zit 'm in het feit dat wij bij de huidige gangbare banners tracking niet kunnen voorkomen, en daar dus consent voor moeten vragen. Zonder consent zouden wij geen gewone banners meer kunnen/mogen tonen.

Intentionally left blank

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Trouble schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:54:
JAMAAR BIJNA GEEN CENTJES MEER!!!

https://prismic-io.s3.ama...0f7532_kort-graph1_en.svg

Try SCE to Aux

Acties:
  • +44Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:49

Grvy

Bot

Ligt het nou aan mij of wordt er weer selectief gelezen en gereageerd door Tweakers crew?

Hey, word eens wakker jongens. Hoe jullie nu bezig zijn daarmee vermoord je straks je gehele community.
Is er iemand aanwezig die dat besef wel heeft? Plus, Cookiewall, man man wat een dramatische vertoning zeg.

Dit is een account.

Acties:
  • +118Henk 'm!

• Blerp
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Blerp

Geüpgegraded

Acties:
  • +64Henk 'm!

• _Mystikal_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:27

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

Complimenten voor jullie juristen, die hebben briljant werk geleverd door echt -exact- op het randje te gaan zitten.

Complimenten voor degene die openingspost heeft geschreven, want ik heb nog niet vaak een stuk gelezen wat zo snel van 'een soort van sorry' naar 'maar eigenlijk is het jullie schuld omdat jullie wel weten hoe internet werkt' gaat.

Gelukkig is het nu wel duidelijk dat het in 'het' MT van Tweakers niet meer om gebruikers gaat maar om geld.

• pookie79
Bart Zoetmulder schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:43:
[...]

Je hebt binnen een abonnement 'controle over de reclame', ofwel die kun je aan en uit zetten. Er zijn overigens wel uitzonderingen, bijvoorbeeld bij de embedded video's vanuit YouTube.
Betekend dat je wel trackers krijgt totdat je reclames uit zet nadat je je abo afsluit?

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

pookie79 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:06:
[...]

Betekend dat je wel trackers krijgt totdat je reclames uit zet nadat je je abo afsluit?
Zodra je abonnement actief is zetten we de banners en tracking al voor je uit. Het hele trajest om een abonnement af te sluiten zal banner- en trackingvrij zijn als je op de cookiewall geen cookies hebt geaccepteerd.

Intentionally left blank

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:36
Wat ik toch bijzonder blijf vinden is dat alle andere DPG media sites het wel kunnen ook commercieel?

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• Bart Zoetmulder
[b]

Excuses los van de ambitie en erkenning voor de users
Ik ben benieuwd waar het mis is gegaan, maar @Bart Zoetmulder heeft ons een excuses beloofd. Diep door het stof. Hand in eigen boezem. Nou, niets van dat. Een schamel alineaatje dat overeenkomt met “sorry, zal het niet meer doen”. Hoe is het besef ontstaan? Wat was de trigger? Het negatief in het nieuws komen misschien? De volhardendheid van deze community? Een (dat zou fantastisch zijn) intrinsiek inzicht? Leg het uit. Duid het wat meer. Ik snap dat er een ambitie is om trackingloos te gaan, dat is oprecht echt fantastisch hoor. Maar ik zou het toch fijn vinden als er een beetje erkenning komt voor de users die zich in de afgelopen 2 jaar hard hebben gemaakt voor een betere en eerlijkere cookiewall. Die zijn namelijk 2 jaar aan de kant geschoven alsof het zeurende kinderen waren. Even kreeg ik het gevoel dat er eindelijk beweging was.
Dank voor je uitgebreide reactie. Jammer dat je in deze post geen, of te weinig excuses ziet. Dat is het in mijn ogen wel en ik heb er dan ook voor gepleit (en ik niet alleen) dat we excuses maken. Want we zijn er niet trots op, ik niet, het MT niet, maar zeker ook alle andere medewerkers van HQ niet. Ondubbelzinnig nogmaals een excuus voor het feit dat we dit verkeerd hebben ingeschat en soms te opportunistisch zijn geweest.

Voor wat betreft de trigger, dit was niet het stuk van de Consumentenbond, alleen heeft e.e.a. wel versneld. In die zin was de trigger vanuit jullie veel belangrijker. Sowieso stond dit scenario al een tijd op de agenda en is de uitrol na eerst een keer uitgesteld te zijn, nu juist iets naar voren gehaald.
[b]@Bart Zoetmulder heeft zich uiteindelijk goed laten zien in het topic en ons voor een deel deelgenoot gemaakt. Maar ja, wat is er gebeurd Bart? Hier kan jij toch ook niet achter staan?
Ik sta natuurlijk achter de nu gekozen oplossing, maar het is een keuze uit een aantal kwaden. Ben er dus niet trots op. Trots was ik geweest als we vorig jaar advertentie trackingvrij aan hadden kunnen kondigen. Die ambitie hebben we (en heb ik) nog steeds, maar zoals ook te lezen valt, is dat veel lastiger dan we ooit hadden kunnen dromen. Vooral ook doordat we hoe dan ook willen zorgen voor financiële continuïteit, ook dat is onderdeel van onze (en mijn) verantwoordelijkheid.

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Topicstarter
MarcelGo schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:11:
Wat ik toch bijzonder blijf vinden is dat alle andere DPG media sites het wel kunnen ook commercieel?
Het feit is dat het publiek dat op Tweakers komt anders is dan het publiek dat op bijvoorbeeld AD.nl komt. Het percentage mensen dat cookie weigert is op Tweakers vele malen hoger dan op die mainstream sites. Dus ja, ook bijvoorbeeld op AD heeft het impact, maar minder. Vooral ook vanwege de opbouw van de consentpopup, die niet een duidelijke nee-knop heeft, maar waar je verder moet zoeken om dingen uit te kunnen zetten.

Daarnaast zijn kranten veel minder afhankelijk van online advertenties omdat ze grote groep abonnees hebben.

[Voor 8% gewijzigd door WoutF op 10-03-2021 13:18]

Acties:
  • +18Henk 'm!

• IThom
Wat bij het Tweakers Management niet binnen lijkt te komen is dat mensen niet alleen van Tweakers gebruikmaken voor het nieuws of de services, maar ook voor het gevoel van een community.

Een community waar je deel van uit kan maken is erg mooi, maar een community waar je achter staat is ook iets waar mensen in willen investeren.

Ik weet zeker dat ik niet de enige ben die al lang een abonnement zou hebben om deze community te steunen als uitgebreid besproken bezwaren van communityleden eens een keer meegewogen zouden worden, zoals natuurlijk de cookiemuur.

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• jelle.

jelle.

Product Owner
Dennis1812 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:43:
Betalen om niet gevolgd te worden is toch wel heel erg krom. Elke willekeurige site kan t prima regelen inmiddels. Maar de grootste tech site kan t technologisch niet handelen..?
Wat op technisch vlak nu nog niet lukt, is het uitserveren van banners die aan de kwaliteitseisen van onze adverteerders voldoen maar vrij zijn van trackingcookies. Dat zit 'm in de beperkingen van Google Ad Manager. Op andere sites waar je trackingcookies kunt weigeren, worden vervolgens geen advertenties getoond. Voor Tweakers zou dat betekenen dat we dusdanig veel inkomsten verliezen, dat de artikelen en doorontwikkeling eronder gaan lijden.

Acties:
  • +28Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

WoutF schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:14:
[...]

Het feit is dat het publiek dat op Tweakers komt anders is dan het publiek dat op bijvoorbeeld AD.nl komt. Het percentage mensen dat cookie weigert is op Tweakers vele malen hoger dan op die mainstream sites. Dus ja, ook bijvoorbeeld op AD heeft het impact, maar minder. Vooral ook vanwege de opbouw van de consentpopup, die niet een duidelijke nee-knop heeft, maar waar je verder moet zoeken om dingen uit te kunnen zetten.
Jij en ik weten allebei dat de mensen die "nee" zouden zeggen op zo'n formulier vrijwel allemaal al adblockers of zelfs PiHole draaien. Wat verwacht je precies nog te verliezen onder de groep mensen die dat niet doen? Dat zal namelijk grotendeels hetzelfde soort publiek zijn dat op die andere sites zit en zal op dezelfde manier verdeeld op "ja" of "nee" klikken.

Een onderzoek onder je hele gebruikersbestand is echt enorm oninteressant, je had moeten onderzoeken wat gebruikers doen die op dit moment niet al je cookies en/of banners blokkeren, want die mensen die al ads blokkeren hebben nul invloed op de bottom line wanneer je iets verandert.

Acties:
  • +26Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
CrashOne schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:51:
Technisch gezien: Als ik Firefox gebruikt met een aparte container voor T.net, dan hebben jullie je cookies en ik m'n privacy. Dan valt er toch niks om? En dan voldoe ik aan jullie voorwaarden?
Met dank aan deze post heb ik net de Firefox Containers addon geinstalleerd, met een specifieke "Tweakers" container voor alles wat hier gebeurt. Aangezien er nooit non-Tweakers sites geopend zullen worden, succes met tracken.

Door de gekozen implementatie ben ik méér moeite aan het doen om mijn data bij mezelf te houden voor deze site, dan voor vrijwel alle andere. Dit omdat Tweakers de wet jaren terzijde heeft geschoven en omdat Tweakers nu maximale moeite doet om binnen de kaders van de wet users alsnog zo veel mogelijk data te laten delen.
NMe schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:18:
[...]

Jij en ik weten allebei dat de mensen die "nee" zouden zeggen op zo'n formulier vrijwel allemaal al adblockers of zelfs PiHole draaien. Wat verwacht je precies nog te verliezen onder de groep mensen die dat niet doen? Dat zal namelijk grotendeels hetzelfde soort publiek zijn dat op die andere sites zit en zal op dezelfde manier verdeeld op "ja" of "nee" klikken.

Een onderzoek onder je hele gebruikersbestand is echt enorm oninteressant, je had moeten onderzoeken wat gebruikers doen die op dit moment niet al je cookies en/of banners blokkeren, want die hebben nul invloed op de bottom line wanneer je iets verandert.
En dit. Dat ik nu containers draai, verandert niks. Een behoorlijke implementatie van tracking vrij participeren zou geleid hebben tot een extra user zonder uBlock. Die containers zijn dus eigenlijk een 'verzekering' voor wanneer het gebruik van een adblocker écht consequenties gaat hebben (anders dan wat acties missen).

Acties:
  • +23Henk 'm!

Anoniem: 112755

UBlock origin en mijn Pi-hole net een kusje gegeven. Bleek dat ik achteraf toch gelijk had. Zodra premium artikelen geblocked worden zeg ik mijn account op.

Acties:
  • +18Henk 'm!

• _Mystikal_

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

jelle. schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:18:
[...]

Wat op technisch vlak nu nog niet lukt, is het uitserveren van banners die aan de kwaliteitseisen van onze adverteerders voldoen maar vrij zijn van trackingcookies. Dat zit 'm in de beperkingen van Google Ad Manager. Op andere sites waar je trackingcookies kunt weigeren, worden vervolgens geen advertenties getoond. Voor Tweakers zou dat betekenen dat we dusdanig veel inkomsten verliezen, dat de artikelen en doorontwikkeling eronder gaan lijden.
Misschien dan juist een moment om weer eens echt DE techsite van Nederland te spelen en iets innovatiefs te bedenken om geld te verdienen. Want dat zijn alle changes van de afgelopen tijd (magazine eruit, Tweakers & HWI samenvoegen, Plus, betalen voor geen tracking) allemaal echt niet.

Volgens mij staat het feit dat Tweakers geld moet verdienen al maanden niet ter discussie. De manier waarop (zowel de uitvoering als de communicatie erover) en de richting er naar toe zeker wel.

Acties:
  • +22Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-01 06:32

MazeWing

passionate & cynical

Verbaast het iemand nog gezien de recente ontwikkelingen?

DPG weet ook dat de gemiddelde gebruiker van deze site technisch aanzienlijk beter onderlegd is dan een gebruiker van de Viva of Autoweek, laat staan de gemiddelde Libelle-lezeres. De enige manier om EN te voldoen aan de wet EN geen inkomsten te verliezen is het op deze manier te doen.

De gedachte dat Tweakers ook maar iets doet VOOR de gebruiker ligt ver achter ons. Als het al iets is dat het idee geeft dat het inderdaad voor de gebruiker is, dan is het niets anders dan een mooie bijkomstigheid van een idee dat als doel heeft de winst te vergroten.

Hopelijk kan er met terugwerkende kracht een dikke boete worden gegeven voor het consequent en moedwillig negeren en overtreden van de wet. Ikzelf ben nog gemotiveerder om alles te doen om te voorkomen dat Tweakers/DPG ook maar 1 cent aan mij verdiend. Zodra mijn huidige abonnement verlopen is, ga ik geen enkel abonnement nemen, aangezien ik puur het supporter abonnement had om deze site te steunen. Reclames had ik toch al niet vanwege mijn adblocker. En ik ga met liefde en plezier hier wat avonden mee stoeien om mijn doel te bereiken!

Ondertussen hoop ik dat spoedig alle spiegels van jullie kantoor worden gehaald. De reden mogen jullie zelf raden...

Desktop: Ryzen 5800X | 32 GB | RTX 3080 | LG 34GN850 Telefoon: Galaxy Z Fold 3 Camera: Nikon Z6II I 24-70 F4

• IThom
Bundin schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:22:
[...]
Door de gekozen implementatie ben ik méér moeite aan het doen om mijn data bij mezelf te houden voor deze site, dan voor vrijwel alle andere. Dit omdat Tweakers de wet jaren terzijde heeft geschoven en omdat Tweakers nu maximale moeite doet om binnen de kaders van de wet users alsnog zo veel mogelijk data te laten delen.
Precies dit: Tweakers heeft gewoon veel te laat ingezien dat deze functie voor mensen ontzettend belangrijk is, ondanks dat dit zo ontzettend vaak is aangegeven door de community.

Verder is ook niet ingezien dat deze mensen vaak best een bijdrage willen doen als een platform zulke opties aanbied.

Inmiddels heeft Tweakers door de gemaakte keuzes een significant deel van de leden tegen zich gekeerd waardoor die leden zelf gaan werken aan de oplossing voor het probleem. Dit is nu al ten koste gegaan van de goodwill van die gebruikers. Die gebruikers ga je nu ook niet meer overtuigen om nog te gaan betalen voor een tracking-vrije experience.

Ondertussen wordt dit nu als een "oplossing" gepresenteerd, met een kleine sorry er bij, maar er wordt nog steeds niet genoemd welke leringen hieruit getrokken worden.

Acties:
  • +15Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
IThom schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:30:
[...]

Inmiddels heeft Tweakers door de gemaakte keuzes een significant deel van de leden tegen zich gekeerd waardoor ze zelf gaan werken aan de oplossing voor het probleem. Dit is nu al ten koste gegaan van de goodwill van die gebruikers. Die gebruikers ga je nu ook niet meer overtuigen om nog te gaan betalen voor een tracking-vrije experience.

Ondertussen wordt dit nu als een "oplossing" gepresenteerd, met een kleine sorry er bij, maar er wordt nog steeds niet genoemd welke leringen hieruit getrokken worden.
Kijk, uiteindelijk moeten we onszelf niet te belangrijk gaan vinden. Voor iedere 100 boze tweakers die extra moeite doen, zijn er duizenden die straks alsnog gewoon op Accepteren klikken. Doel bereikt. En ik vermoed dat van de mensen die "dan zeg ik m'n account op" roepen, slechts een fractie die stap ook zal zetten.

Uiteindelijk is dit een (niet onterechte) financiële afweging, waarbij die paar man die écht verdwijnen niet zoveel gemist worden als dat inkomsten gemist zouden worden. En de discussie bloedt ook wel dood, zie het vorige cookie wall topic: af en toe 10 man die posten, verder storm+glas water.

Dus ja, begrijpelijk besluit. Ook een kutbesluit, maar ach, we zeggen nog wel een keer sorry.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:30

Touchdomex

Meisje!

Bundin schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:37:
[...]

Kijk, uiteindelijk moeten we onszelf niet te belangrijk gaan vinden. Voor iedere 100 boze tweakers die extra moeite doen, zijn er duizenden die straks alsnog gewoon op Accepteren klikken. Doel bereikt. En ik vermoed dat van de mensen die "dan zeg ik m'n account op" roepen, slechts een fractie die stap ook zal zetten.

Uiteindelijk is dit een (niet onterechte) financiële afweging, waarbij die paar man die écht verdwijnen niet zoveel gemist worden als dat inkomsten gemist zouden worden. En de discussie bloedt ook wel dood, zie het vorige cookie wall topic: af en toe 10 man die posten, verder storm+glas water.
Mensen zetten gewoon nog net iets grager de adblocker of trackblocker aan en negeren het gele bericht bovenaan.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • +77Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

passionate & cynical

Misschien wordt het ook tijd voor een nieuw logo...

Desktop: Ryzen 5800X | 32 GB | RTX 3080 | LG 34GN850 Telefoon: Galaxy Z Fold 3 Camera: Nikon Z6II I 24-70 F4

• Kuusje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:23
Tweakers loopt juist voorop qua verdienmodel. Websites kunnen niet allèèn van advertenties bestaan. Daarom zijn ook de PriceWatch, advertorials en abonnementen.
Er is geen consensus nodig van van de community wat betreft de verdienmodellen. Er is gepoogd dit te bereiken maar ja, shit happens en de wet is stom. Het is ook niet nodig om zachte toezeggingen hard te maken.
Weet je, het hele verdienmodel en cookiemuur gedoe is al vervelend zat. Het enige wat het nog erger kon maken was de pleister er heeeel langzaam aftrekken en de rand van de wet opzoeken. Presenteer de oplossing gewoon zonder er omheen te draaien of deze telkens bij te schaven. Het gaat om het verdienmodel van Tweakers, om het bestaansrecht. Hoe moeilijk kan dit zijn, en hoe moeilijk hebben jullie het jezelf gemaakt?

Bijzonder om te lezen dat alleen Tweakers de randen van de wet MOET opzoeken, en dat er wel geld is voor juristen hiervoor. Pak mijn Euro per maand jongens, toppie.

Team anti-scalp

• IThom
Bundin schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:37:
[...]

Dus ja, begrijpelijk besluit. Ook een kutbesluit, maar ach, we zeggen nog wel een keer sorry.
Ik denk dat dat toch ook weer een onderschatting is, zoals ik al zei: een belangrijk deel van de mensen komen hier voor het communitygevoel. Misschien niet het grootste gedeelte van de bezoekers, maar dat zijn wel de meest trouwe bezoekers.

Als die fanatieke mensen verdwijnen is dat misschien nog niet zo'n groot probleem, maar de vage oplossing die nu aangeboden wordt kan nog weer extra gebruikers minder enthousiast maken over het platform.

Voor mijzelf merk ik dat ik voorlopig niet van plan ben mijn account op te zeggen, maar ik wordt wel minder enthousiast, en heb daardoor minder website bezoeken dan ik zou hebben wanneer zulke dingen wel gewoon opgepakt worden.

Belangrijke overweging wat mij betreft: "bezuinigingen op luisteren naar de community heeft niet als enige gevolg dat mensen voor wie dat erg belangrijk is hun account opzeggen, maar het kan er ook voor zorgen dat andere communityleden daardoor minder actief zijn op het platform.

Acties:
  • +10Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:28

3DDude

I void warranty's

_Mystikal_ schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:04:
Complimenten voor jullie juristen, die hebben briljant werk geleverd door echt -exact- op het randje te gaan zitten.

Complimenten voor degene die openingspost heeft geschreven, want ik heb nog niet vaak een stuk gelezen wat zo snel van 'een soort van sorry' naar 'maar eigenlijk is het jullie schuld omdat jullie wel weten hoe internet werkt' gaat.

Gelukkig is het nu wel duidelijk dat het in 'het' MT van Tweakers niet meer om gebruikers gaat maar om geld.
Weet je ook waarom Ginz - onverwacht voor ons - weg gegaan was terwijl die het prima deed.
Die nieuwe madame is er niet voor de community ;)

Vroeger mocht dit niet; goh waarom nu wel?

Acties:
  • +19Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23:25
MazeWing schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:44:
Misschien wordt het ook tijd voor een nieuw logo...

[Afbeelding]
Jeetje, het zit je wel heel hoog...misschien even een rondje om het blok gaan wandelen, een beetje frisse lucht enzo? ;)

Hello. Is it me you're looking for?

• _Mystikal_

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

3DDude schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:50:
[...]

Weet je ook waarom Ginz - onverwacht voor ons - weg gegaan was terwijl die het prima deed.
Mwah, ik zou nou niet van mijn reactie en de openingspost willen overspringen naar "daarom is Ginz weg". Dat kan 20 miljoen redenen hebben, die we zonder input van Ginz toch niet gaan horen.

• MazeWing

MazeWing

passionate & cynical

iamerwin schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:51:
[...]

Jeetje, het zit je wel heel hoog...misschien even een rondje om het blok gaan wandelen, een beetje frisse lucht enzo? ;)
Nee hoor! Het is enkel de zoveelste “fuck-up” van de laatste maanden. En de zoveelste middelvinger naar de gebruiker toe.

Acties:
  • +17Henk 'm!

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:48

mOrPhie

denniebee

Bart Zoetmulder schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:13:
[...]
Vooral ook doordat we hoe dan ook willen zorgen voor financiële continuïteit, ook dat is onderdeel van onze (en mijn) verantwoordelijkheid.
Zeker, maar het probleem van geld verdienen is op heel veel manieren op te lossen. Dat na twee jaar de enige echte bestaande oplossing is tracking cookies en content-abonnementen is iets waar het MT (en dus niet alleen jij, maar ook @Wanja) toch echt achter de oren moet krabben en zich af moet vragen waar het mis is gegaan. Kosten? Doelstelling? Community verwaarloosd? Mijn post doet naar mijn idee al een belangrijke eerste stap in die analyse en gezien de duimpjes krijg ik het idee dat veel users het met me eens zijn.

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• RodeStabilo
  • Niet online
3DDude schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:50:
[...]

Dat laatste durf ik niet te zeggen maar dit onderwerp lijkt me juist een waar de community manager een grotere rol zou kunnen spelen. Iets wat leeft in de community. Ik verwacht eigenlijk wel een reactie!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:28

3DDude

I void warranty's

RodeStabilo schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:03:
[...]

Dat laatste durf ik niet te zeggen maar dit onderwerp lijkt me juist een waar de community manager een grotere rol zou kunnen spelen. Iets wat leeft in de community. Ik verwacht eigenlijk wel een reactie!
Fair enough, dan was deze opmerking niet netjes

Zo een Pi-hole lijkt me wel wat. Ook maar is in verdiepen O-)

[Voor 23% gewijzigd door 3DDude op 10-03-2021 16:56. Reden: Mea culpa.]

Vroeger mocht dit niet; goh waarom nu wel?

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• jelle.

jelle.

Product Owner
NMe schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:18:
[...]

Een onderzoek onder je hele gebruikersbestand is echt enorm oninteressant, je had moeten onderzoeken wat gebruikers doen die op dit moment niet al je cookies en/of banners blokkeren, want die mensen die al ads blokkeren hebben nul invloed op de bottom line wanneer je iets verandert.
In de test met cookievoorkeuren is meegenomen welke groep een adblocker gebruikt. Uit de resultaten bleek dat het grootste deel van de gebruikers dat cookies weigert, geen adblocker heeft. Dus dit heeft wel degelijk grote impact op het kunnen uitserveren van banners.

[Voor 4% gewijzigd door jelle. op 10-03-2021 14:16]

• AGee
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Dus samengevat:
- Jullie waren bezig met een oplossing die voor iedereen acceptabel is maar wegens *redenen* is dat nog niet gelukt.
- Als alternatief hadden jullie twee keuzes: a) De oplossing die door de rest van DPG gebruikt wordt; of b) de oplossing waar jullie nu voor gekozen hebben.
- Oplossing a) zou voor de gebruikers het minst slechte alternatief zijn, maar oplossing b) levert voor Tweakers meer geld op (assumption!).
- Maar: jullie blijven bezig met de 'ideale oplossing' voor iedereen en hopen dit in de nabije toekomst toch aan te kunnen bieden.

Weet je wat ook een optie was geweest? Wat interne druk op de ketel zetten en oplossing a) tijdelijk implementeren ipv via oplossing b) het probleem bij de gebruiker te leggen. :) Dat jullie gekozen hebben voor oplossing b) doet vermoeden dat jullie zelf weinig vertrouwen hebben in het vinden van een uitweg richting die ideale oplossing waar jullie naar op zoek zijn ;)

[Voor 10% gewijzigd door AGee op 10-03-2021 14:17]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• RodeStabilo
  • Niet online
3DDude schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:04:
[...]

Nee de huidige community manager is druk bezig de crew bij elkaar brengen (wat dat ook mag betekenen) zie dat andere topic van moonsugar na een jaar ofzo. ;)

Zo een Pi-hole lijkt me wel wat. Ook maar is in verdiepen O-)
Oh, dat topic ken ik heel goed. zie m'n bijdrages daar maar. Maar ik wil het nog even het voordeel van de twijfel geven. En dan lijkt dit onderwerp me een prima testcase voor onze nieuwe CM. Ik zie dat vooral als een kans om (mijn) twijfels weg te nemen. Ik hoop dat het positief opgepakt wordt.

[Voor 8% gewijzigd door RodeStabilo op 10-03-2021 14:10]

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:18
[...]

Inderdaad, het zit sommige mensen hoog. Maar je zult dat pas begrijpen als je al wat langer lid was geweest.

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23:25
AlxRoelofs schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:10:
[...]

Inderdaad, het zit sommige mensen hoog. Maar je zult dat pas begrijpen als je al wat langer lid was geweest.
Dit is niet mijn eerste user, ik kom hier al iets langer ;) En geloof me, er zijn veel belangrijkere zaken in het leven dann irgendeine cookiewall op internet. :)

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +22Henk 'm!

• Trouble

Trouble

[...]

Als je een website ziet afglijden van website met technisch interessante artikelen, hoge nieuwswaarde, fijne community, naar een ordinaire melkkoe, dat is wel vrij pijnlijk ja.

Reminder: She's not dressed as a slut, you're just thinking like a rapist | 17 December 1991 | De Nerdette |

Acties:
  • +16Henk 'm!

• chup5528
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-05 09:36
Tweakers levert content en biedt ons een communityplatform aan. Dat kost geld. Om te zorgen dat alles betaald kan worden, worden er advertenties getoond of kun je een abonnement afsluiten. En als je de boel blokkeert met add-ons heb je nog gewoon toegang tot de website en krijg je heel af en toe een melding te zien.

Ik kan echt niet begrijpen waarom mensen vinden dat Tweakers verplicht is gratis content beschikbaar te stellen. Een beetje tegen de ideeën aanschoppen en zeggen dat ze maar anders geld moeten verdienen is lekker makkelijk. Blijkbaar zijn advertenties en abonnementen de meest reële opties voor Tweakers. Lijkt me dikke prima. Ik geef liever geen geld uit aan Tweakers, daarom staan ze bij mij op de whitelist van mn adblocker. En ik ben ontzettend blij met de content die ik ervoor terugkrijg. Betaal je liever niet met je privacy, dan betaal je toch gewoon met geld of stop je met het gebruiken van de website?

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

chup5528 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:17:
Tweakers levert content en biedt ons een communityplatform aan. Dat kost geld. Om te zorgen dat alles betaald kan worden, worden er advertenties getoond of kun je een abonnement afsluiten. En als je de boel blokkeert met add-ons heb je nog gewoon toegang tot de website en krijg je heel af en toe een melding te zien.

Ik kan echt niet begrijpen waarom mensen vinden dat Tweakers verplicht is gratis content beschikbaar te stellen. Een beetje tegen de ideeën aanschoppen en zeggen dat ze maar anders geld moeten verdienen is lekker makkelijk. Blijkbaar zijn advertenties en abonnementen de meest reële opties voor Tweakers. Lijkt me dikke prima. Ik geef liever geen geld uit aan Tweakers, daarom staan ze bij mij op de whitelist van mn adblocker. En ik ben ontzettend blij met de content die ik ervoor terugkrijg. Betaal je liever niet met je privacy, dan betaal je toch gewoon met geld of stop je met het gebruiken van de website?
Dus als iets je niet zint moet je stoppen het te gebruiken?
De toeslagenaffaire zint mij ook niet. Heck, er is maar weinig wat me nog zint bij de overheid.
Desondanks stop ik toch ook niet met Nederlander zijn?
Beetje vreemd dat je niet kritisch mag zijn op een gevoerd beleid en dan maar moet stoppen met tweaker te zijn.
Als iedereen dat zou doen kan je morgen de site opdoeken omdat er geen bezoekers meer zijn.

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:18
iamerwin schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:14:
[...]

Dit is niet mijn eerste user, ik kom hier al iets langer ;) En geloof me, er zijn veel belangrijkere zaken in het leven dann irgendeine cookiewall op internet. :)
Dat is dan een verschil in mening tussen jou en een aantal gebruikers. De cookiewall, zoals hij er was, was gewoonweg illegaal. De gebruikers die daar 2 jaar voor gestreden hebben zijn 2 jaar lang uitgelachen en nooit serieus genomen. Die gebruikers krijgen nu een schop na doordat Tweakers precies op het randje gaat zitten en zegt: "Sorry, maar het is jullie eigen schuld, jullie zijn eigenlijk te slim."

Het gaat de meeste gebruikers hier niet alleen om die cookiewall. Het gaat om het afglijden van een mooie community. Daar kan je iets van vinden, maar sommige gebruikers zijn nou eenmaal iets meer begaan met hetgeen zij groot gemaakt hebben dan anderen.

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-05 22:20
Trouble schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:14:
[...]

Als je een website ziet afglijden van website met technisch interessante artikelen, hoge nieuwswaarde, fijne community, naar een ordinaire melkkoe, dat is wel vrij pijnlijk ja.
Overdrijf toch niet zo. Mensen schreeuwen maar hoe verschrikkelijk het hier allemaal wel niet is, maar ik weet zeker dat ze toch menig uur in de week hier doorbrengen.

Voor net iets meer dan 12 cent per dag heb ik op het forum, in de pricewatch en op tweakers.net straks uren leesplezier.

Als je niet met je privacy wil betalen moet je euro's overmaken! Niet zo lastig om te begrijpen toch?

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

jelle. schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:06:
[...]

In de test met cookievoorkeuren is meegenomen welke groep een adblocker gebruikt. Uit de resultaten bleek dat het grootste deel van de gebruikers dat cookies weigert, geen adblocker heeft. Dus dit heeft wel degelijk grote impact op het kunnen uitserveren van banners.
Dat zal dan bij andere sites niet anders zijn. Juist de tech-savvy gebruikers van Tweakers hébben al een adblocker of andere anti-tracking ingesteld. Die gebruikers die dat niet hebben zijn niet de traditionele doelgroep van Tweakers en zullen wat betreft gedrag op dit vlak niet anders zijn dan de bezoekers van het AD of Nu.nl. Ik zie niet waarom zij kennelijk wél met die gederfde inkomsten konden dealen en Tweakers dat niet zou kunnen.

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:49

Grvy

Bot

BasvanS schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:21:
[...]

Als je niet met je privacy wil betalen moet je euro's overmaken! Niet zo lastig om te begrijpen toch?
Dat dit blijkbaar geaccepteerd wordt tegenwoordig gaat echt tegen alles in, waar het Internet om opgericht is.
Een decentraal systeem etc.. verdiep je eens zou ik zeggen.

We moeten dit soort toestanden juist helemaal niet accepteren. |:(

(en dan heb ik het over het dan "betaal je met je privacy" stuk)

[Voor 6% gewijzigd door Grvy op 10-03-2021 14:24]

Dit is een account.

• RodeStabilo
  • Niet online
Nee, maar het is nogal een verschrikkeljike dooddoener. Niet zo lastig om te begrijpen toch? ;)

[Voor 7% gewijzigd door RodeStabilo op 10-03-2021 14:25]

• BasvanS
Grvy schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:23:
[...]

Dat dit blijkbaar geaccepteerd wordt tegenwoordig gaat echt tegen alles in, waar het Internet om opgericht is.
Een decentraal systeem etc.. verdiep je eens zou ik zeggen.

We moeten dit soort toestanden juist helemaal niet accepteren. |:(
Nee want alles moet gratis toch? Servers moeten draaien, mensen moeten content schrijven, allemaal voor niks.

Als bedrijven niet willen adverteren zonder trackers, dan moet je bij die bedrijven zijn en niet bij tweakers!

• Trouble

Trouble

[...]

Overdrijf toch niet zo. Mensen schreeuwen maar hoe verschrikkelijk het hier allemaal wel niet is, maar ik weet zeker dat ze toch menig uur in de week hier doorbrengen.

Voor net iets meer dan 12 cent per dag heb ik op het forum, in de pricewatch en op tweakers.net straks uren leesplezier.

Ik vind het vrij ernstig ja dat een grote technische website zoals Tweakers zich niet aan de wet houdt. En nu ze dat wel doen, is dat op een manier die hun community niet graag wil.

• BasvanS
RodeStabilo schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:25:
[...]

Nee, maar het is nogal een verschrikkeljike dooddoener. Niet zo lastig om te begrijpen toch? ;)
Dat is niet de schuld van tweakers, die kunnen amper nog ads verkopen zonder trackers geven ze aan. Geen trackers is geen inkomsten, moet je dan niet de bedrijven aanpakken die dat eisen?

• chup5528
Dennis1812 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:20:
[...]

Dus als iets je niet zint moet je stoppen het te gebruiken?
De toeslagenaffaire zint mij ook niet. Heck, er is maar weinig wat me nog zint bij de overheid.
Desondanks stop ik toch ook niet met Nederlander zijn?
Beetje vreemd dat je niet kritisch mag zijn op een gevoerd beleid en dan maar moet stoppen met tweaker te zijn.
Als iedereen dat zou doen kan je morgen de site opdoeken omdat er geen bezoekers meer zijn.
Als het je niet zint, stop dan vooral het te gebruiken ja. In geval van diensten die bedrijven aan je leveren. Kritiek uiten is helemaal prima, maar ik vind niet dat je van een bedrijf kunt eisen dat ze hun diensten op een bepaalde manier aan jou leveren. Niet naar jou persoonlijk gericht, geen idee wat jij hebt geschreven tot nu toe, maar dit is de tendens die ik tot nu toe wel lees in het topic.

Overheid/toeslagenaffaire vs. Tweakers is natuurlijk compleet appels met peren vergelijken, das m.i. geen argument om überhaupt op in te hoeven gaan.

• RodeStabilo
  • Niet online
BasvanS schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:26:
[...]

Dat is niet de schuld van tweakers, die kunnen amper nog ads verkopen zonder trackers geven ze aan. Geen trackers is geen inkomsten, moet je dan niet de bedrijven aanpakken die dat eisen?
Dat is niet waar, want andere sites (ook binnen DPG) kunnen het wel....? Dat is net een van de kritiekpunten.

[Voor 4% gewijzigd door RodeStabilo op 10-03-2021 14:28]

• MazeWing

MazeWing

passionate & cynical

AGee schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:08:
[...]

Dus samengevat:
- Jullie waren bezig met een oplossing die voor iedereen acceptabel is maar wegens *redenen* is dat nog niet gelukt.
- Als alternatief hadden jullie twee keuzes: a) De oplossing die door de rest van DPG gebruikt wordt; of b) de oplossing waar jullie nu voor gekozen hebben.
- Oplossing a) zou voor de gebruikers het minst slechte alternatief zijn, maar oplossing b) levert voor Tweakers meer geld op (assumption!).
- Maar: jullie blijven bezig met de 'ideale oplossing' voor iedereen en hopen dit in de nabije toekomst toch aan te kunnen bieden.

Weet je wat ook een optie was geweest? Wat interne druk op de ketel zetten en oplossing a) tijdelijk implementeren ipv via oplossing b) het probleem bij de gebruiker te leggen. :) Dat jullie gekozen hebben voor oplossing b) doet vermoeden dat jullie zelf weinig vertrouwen hebben in het vinden van een uitweg richting die ideale oplossing waar jullie naar op zoek zijn ;)
Het pijnlijkste van alles is de manier waarop alles weer gecommuniceerd wordt. Altijd onder het mom van “we doen het voor jullie” en dan later blijken er toch andere of meerdere beweegreden te zijn die alen belangrijker waren.

Indien met vanaf dag 1 gewoon had gezegd: “zo en zo gaan we het doen en het gaat x-kosten” had ik er aanzienlijk minder moeite mee. De manier waarop het nu allemaal gedaan is is slinks en zelfs op momenten achterbaks.

• BasvanS
Trouble schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:26:
[...]

Ik vind het vrij ernstig ja dat een grote technische website zoals Tweakers zich niet aan de wet houdt. En nu ze dat wel doen, is dat op een manier die hun community niet graag wil.
Tweakers kan kiezen tussen 2 kwade:

1. geld mislopen dat nodig is voor inde continuïteit.
2. gebruikers voor het hoofd stoten die en geen privacy kwijt willen en die niet willen betalen. (Mensen die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten).

• BasvanS
RodeStabilo schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:27:
[...]

Dat is niet waar, want andere sites (ook binnen DPG) kunnen het wel....? Dat is net een van de kritiekpunten.
Mss is het een idee om tweakers gewoon te geloven? Als ze zeggen dat er dan te veel inkomsten wegevallen dan moeten we dat maar geloven toch?

• Trouble

Trouble

BasvanS schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:28:
[...]

Tweakers kan kiezen tussen 2 kwade:

1. geld mislopen dat nodig is voor inde continuïteit.
2. gebruikers voor het hoofd stoten die en geen privacy kwijt willen en die niet willen betalen. (Mensen die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten).
Ken je Discord? Dat chatprogramma wat gratis te gebruiken is?

En als je Discord wilt steunen kun je betalen en krijg je wat meer mogelijkheden. Maar als je niet wilt betalen dan zijn alle basisfunctionaliteiten van Discord nog steeds te gebruiken.

Bij Tweakers is het: je moet betalen of je krijgt minder mogelijkheden. Tenminste, zo komt het over. Want ze doen het al 2 jaar op de verkeerde manier en nu willen ze het aanpassen en gaat dat ten koste van de gebruiker.

Is beetje omgekeerde wereld in mijn beleving.

• BasvanS
MazeWing schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:28:
[...]

Het pijnlijkste van alles is de manier waarop alles weer gecommuniceerd wordt. Altijd onder het mom van “we doen het voor jullie” en dan later blijken er toch andere of meerdere beweegreden te zijn die alen belangrijker waren.

Indien met vanaf dag 1 gewoon had gezegd: “zo en zo gaan we het doen en het gaat x-kosten” had ik er aanzienlijk minder moeite mee. De manier waarop het nu allemaal gedaan is is slinks en zelfs op momenten achterbaks.
De manier waarop verdient geen schoonheidsprijs, wellicht proberen ze ten onrechte zich in te graven tegen gebruikers als jij. Die, wat er ook gezegd, toch moord en brand schreeuwen.

Ze kunnen veel beter zeggen waar het op staat ipv zo onzeker over te komen.

• BasvanS
Trouble schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:30:
[...]

En als je Discord wilt steunen kun je betalen en krijg je wat meer mogelijkheden. Maar als je niet wilt betalen dan zijn alle basisfunctionaliteiten van Discord nog steeds te gebruiken.

Bij Tweakers is het: je moet betalen of je krijgt minder mogelijkheden. Tenminste, zo komt het over. Want ze doen het al 2 jaar op de verkeerde manier en nu willen ze het aanpassen en gaat dat ten koste van de gebruiker.

Je moet naar reclame kijken ja, en als je echt om je privacy geeft dan gebruik je gewoon een pi-hole.. probleem opgelost.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

BasvanS schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:31:
[...]

De manier waarop verdient geen schoonheidsprijs, wellicht proberen ze ten onrechte zich in te graven tegen gebruikers als jij. Die, wat er ook gezegd, toch moord en brand schreeuwen.

Ze kunnen veel beter zeggen waar het op staat ipv zo onzeker over te komen.
Ze kunnen ook eerlijk zijn en zeggen dat ze al 2 jaar iets tegen de wet doen, de consumentenbond ze op de vingers tikt. Ze een jurist in schakelen die met spoed de goedkoopste of versie die t meest verdiend moest verzinnen en ze dat nu tevoorschijn toveren als tadaa wat zijn we toch goed voor jullie.

• RodeStabilo
  • Niet online
BasvanS schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:29:
[...]

Mss is het een idee om tweakers gewoon te geloven? Als ze zeggen dat er dan te veel inkomsten wegevallen dan moeten we dat maar geloven toch?
Oh, dat tweakers-gebruikers meer tech-savvy zijn dat ze weten wat Pi-Holes en ad/trackingblockers zijn dat dat onderdeel van het probleem is geloof ik wel. Maar noem het dan geen technische issue, want dat is het niet. Ja, van de kant van de gebruikers die eerder genoemde voorbehoedsmiddelen gebruiken zeg maar,

Uiteindelijk gaat het ook om het feit dat er al twee jaar niet voldaan wordt aan regelgeving.

[Voor 7% gewijzigd door RodeStabilo op 10-03-2021 14:33]

Anoniem: 310408

En jij ziet werkelijk geen probleem in die uitspraak? Werkelijk niet?

• chup5528
Anoniem: 310408 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:33:
[...]

Ik ook écht niet. Kun je toelichten wat jij vindt dat het probleem daarmee is?

• BasvanS
Anoniem: 310408 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:33:
[...]

Voor niks komt alleen de zon op kerel, welkom in de wereld. Als je om je privacy geeft en je wil toch wat te consumeren hebben moet je betalen? Is dat zo raar, snap je dat echt niet?

Je hebt tweakers niet nodig, het is geen eerste levensbehoefte? Ze leveren een dienst en daar wil je voor betalen of niet. Dat kan met je privacy of met euro's.

Anoniem: 310408

chup5528 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:33:
[...]
Ik ook écht niet. Kun je toelichten wat jij vindt dat het probleem daarmee is?
Je privacy zou nooit iets mogen zijn wat verkocht kan worden.

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• jelle.

jelle.

Product Owner
NMe schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:22:
[...]

Dat zal dan bij andere sites niet anders zijn. Juist de tech-savvy gebruikers van Tweakers hébben al een adblocker of andere anti-tracking ingesteld. Die gebruikers die dat niet hebben zijn niet de traditionele doelgroep van Tweakers en zullen wat betreft gedrag op dit vlak niet anders zijn dan de bezoekers van het AD of Nu.nl. Ik zie niet waarom zij kennelijk wél met die gederfde inkomsten konden dealen en Tweakers dat niet zou kunnen.
Ik ken de business case van AD of NU.nl niet, maar je kunt niet alle Nederlandse websites die advertenties tonen over één kam scheren. Het is maar de vraag in hoeverre de bezoekers daar overeenkomen met gebruikers van Tweakers die geen adblocker draaien. Daarnaast hebben krantenwebsites natuurlijk een significante inkomstenbron uit abonnees, waardoor ze sowieso minder afhankelijk zijn van advertenties.

• BasvanS
Trouble schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:30:
[...]

We spreken elkaar nog een keer over 5 jaar als discord ook volwassen is. Kijken wat ze dan met je data doen?

Acties:
  • +13Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Kijkend naar de reacties heb ik niet de indruk dat de voorgestelde aanpak (tracking gebruiken, maar afschalen en tegelijkertijd abonnementen gaan pushen) tegemoet komt aan de behoefte van de community. Daar zullen vanuit T.net vast redenen voor zijn.

Tegelijkertijd is mijn beeld dat de voornaamste asset van T.net niet het nieuws of de pricewatch, maar de community is.

Daarnaast heb ik ook de indruk dat men met het abonnementmodel vooral actieve communityleden aantrekt en niet zozeer mensen die interesse hebben in bepaalde content.

Deze observaties combinerend is het mij onduidelijk waarom T.net geen alternatieve oplossing voorstelt die haar voornaamste asset veiligstelt; de community. Ze lijkt er juist voor te kiezen om met een oplossing te komen waardoor ze deze alleen maar verder van zich verwijderd, als gevolg waarvan oplossingen die op de community leunen, mij ook niet levensvatbaar lijken en je daarmee in een neerwaartse spiraal terecht komt.

• Blokker_1999
  • Laatst online: 14:34

Blokker_1999

Full steam ahead

WoutF schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:14:
[...]

Daarnaast zijn kranten veel minder afhankelijk van online advertenties omdat ze grote groep abonnees hebben.
Niet helemaal akkoord. Hoewel het nog beter zou kunnen, en moeten, is de huidige pop-up die je op de meeste DPG sites krijgt redelijk gebruiksvriendelijk naar mijn mening. Allesinds een stuk beter dan de eerste versie die ze hadden. Gewoon op "Instellen" klikken en dan "Voorkeuren opslaan" en je hebt geen cookies aanvaard omdat, zoals het moet, alles standaard uit staat op die instellingspagina. Ik ken heel wat sites die daar nog iets van kunnen leren, bijvoorbeeld omdat ze een lijst met honderden partners tonen die je allemaal handmatig zou moeten uitvinken.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

jelle. schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:35:
[...]

Ik ken de business case van AD of NU.nl niet, maar je kunt niet alle Nederlandse websites die advertenties tonen over één kam scheren. Het is maar de vraag in hoeverre de bezoekers daar overeenkomen met gebruikers van Tweakers die geen adblocker draaien.
Ik scheer niet zomaar alle websites over één kam, maar als Tweakers de enige grote Nederlandse website is die zegt het onoverkomelijk zwaar te vinden om gebruikers dezelfde keuze te geven die alle andere sites bieden, dan noem ik dat bullshit.
Daarnaast hebben krantenwebsites natuurlijk een significante inkomstenbron uit abonnees, waardoor ze sowieso minder afhankelijk zijn van advertenties.
Tweakers heeft ook abonnementen én natuurlijk de Pricewatch, en bovendien bespaart het enorm in de kosten door diensten aan te bieden die door ruim 80 vrijwilligers gerund worden. Wat is precies het punt dat je wil maken? ;)

Pagina: 1 2 3 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Klik hier voor het overzicht van alle reacties van HQ: We passen de cookiewall aan en maken abo's trackingvrij

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee