opvallend dat de startpost geen enkel duimpje heeft en 10-tallen andere berichten meerdere
Dat tweakers een ander busines model heeft dan het AD? Precies wat ze zeggen en jij ook?NMe schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:37:
[...]
Ik scheer niet zomaar alle websites over één kam, maar als Tweakers de enige grote Nederlandse website is die zegt het onoverkomelijk zwaar te vinden om gebruikers dezelfde keuze te geven die alle andere sites bieden, dan noem ik dat bullshit.
[...]
Tweakers heeft ook abonnementen én natuurlijk de Pricewatch, en bovendien bespaart het enorm in de kosten door diensten aan te bieden die door ruim 80 vrijwilligers gerund worden. Wat is precies het punt dat je wil maken?
Kunnen we met ze allen ook niet stellen dat Tweakers inmiddels geen community meer is maar een bedrijf, het is een bedrijf en moet centjes verdienen.
Ja het had misschien wat meer transparant gemogen en duidelijker maar Tweakers is inmiddels een bedrijf en geen community meer, ja er leeft een community maar dat daar is geen main focus meer op, nog steeds wel enorm belangrijk.
Ja het had misschien wat meer transparant gemogen en duidelijker maar Tweakers is inmiddels een bedrijf en geen community meer, ja er leeft een community maar dat daar is geen main focus meer op, nog steeds wel enorm belangrijk.
Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....
Zij zijn op dit moment in elk geval wel GDPR-compliant. En dat voor een product dat volgens jou níet volwassen is.BasvanS schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:36:
[...]
We spreken elkaar nog een keer over 5 jaar als discord ook volwassen is. Kijken wat ze dan met je data doen?
| 17 December 1991 | De Nerdette |
iedereen die het wel prima vind gaat natuurlijk gewoon verdernachtnet schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:38:
opvallend dat de startpost geen enkel duimpje heeft en 10-tallen andere berichten meerdere
Een nieuw artikel met 100.000 doden geeft je ook geen like? De geboorte van een koninklijk kind wel
Soms moet je nu eenmaal slecht nieuws brengen :)!
Waaruit laten ze blijken dat ze de community belangrijk vinden/input waarderen/uberhaubt naar omkijken?Jeroenzer schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:39:
Kunnen we met ze allen ook niet stellen dat Tweakers inmiddels geen community meer is maar een bedrijf, het is een bedrijf en moet centjes verdienen.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Maar dat basseer jij op een onderbuiklgevoel. Tweakers heeft alle data en heeft onderzoek gedaan en je kan niet ontkennen dat zowel het doelpubliek als de inkomstenbron van deze site anders is dan al die andere grote sites. Dus waarom zou dit dan volgens jouw bullshit zijn? Heb jij de data kunnen inkijken? Heb jij de verslagen kunnen lezen van de vergaderingen met advertentiepartners? Ik niet.NMe schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:37:
[...]
Ik scheer niet zomaar alle websites over één kam, maar als Tweakers de enige grote Nederlandse website is die zegt het onoverkomelijk zwaar te vinden om gebruikers dezelfde keuze te geven die alle andere sites bieden, dan noem ik dat bullshit.
Vrijwilligers die voornamelijk actief zijn in het communitydeel van de site. Het commerciële deel van de site draait op werknemers die allemaal betaald moeten worden en de site draait op een infrastructuur die ook niet gratis is. De Pricewatch zorgt voor inkomsten, maar onvoldoende om heel de site draaiende te houden en de abbonementen zijn blijkbaar ook nooit echt een groot succes geweest.Tweakers heeft ook abonnementen én natuurlijk de Pricewatch, en bovendien bespaart het enorm in de kosten door diensten aan te bieden die door ruim 80 vrijwilligers gerund worden. Wat is precies het punt dat je wil maken?
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Ze zijn niet winstgevend, dat denk ik niet.Trouble schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:40:
[...]
Zij zijn op dit moment in elk geval wel GDPR-compliant. En dat voor een product dat volgens jou níet volwassen is.
Dat het volgens de letter van de wet mag, zegt niet dat het een goede oplossing is.WoutF schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:09:
[...]
Ik kan goed begrijpen dat je niet blij bent met de oplossing, maar de Autoriteit Persoonsgegevens geeft zelf aan dat toegang na betaling een valide alternatief voor tracking is
[Afbeelding]
Ik werk voor een grote organisatie met veel vestigingen verspreid over heel Nederland. Ik ben verantwoordelijk voor 1 van die vestigingen.
Dus ja, ik krijg ook wel eens klachten binnen van klanten. Ook klachten waarbij de klant voor mijn gevoel wel degelijk een punt heeft. En ja, veel van deze klachten kan ik pareren omdat ik juridisch 100% in mijn recht sta.
Ik weet ook zeker dat als ik dat op die manier doe, dat ik deze klant voorgoed kwijt ben. Ik heb sterk het gevoel dat Tweakers deze weg momenteel ook aan het bewandelen is, althans, zo komt het nu wel op me over

Commercieel denken is prima, maar doe dat dan ook voor de lange termijn en niet op deze manier.
Ik zie in dit topic een hoop zwaar teleurgestelde Tweakers, waaronder veel "oud-gedienden", die Tweakers hebben gemaakt tot wat het nu is. Koester deze groep. Luister naar ze. Reageer niet selectief en negeer de stevige kritische vragen niet. Durf sorry te zeggen. En durf dit geluid naar DPG uit te spreken.
Dit is wel een punt, maar vergeet niet dat een community een produkt kan maken of breken.Jeroenzer schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:39:
Denk aan iets als inkoopacties.net. Nota bene een spinoff uit de Tweakers community. Razend populair totdat het verkocht werd aan iemand die die community maar irritant vond, nooit op het forum kwam en gewoon zijn wil oplegde inclusief enorme prijsverhogingen en verplicht hun verzending moeten gebruiken. Binnen 2 maanden was de site helemaal leeg
Nu zal dit met Tweakers niet zo snel gebeuren hoor, want dit is geen site die voor 100% afhankelijk is van de community, wat met IA wel het geval was. Bovendien luistert Tweakers veel meer naar de community dan IA op het eind deed. Maar het kan wel het begin van een trend zetten denk ik.
[ Voor 31% gewijzigd door GekkePrutser op 10-03-2021 15:12 ]
Een beetje kritiek is volgens mij sowieso nooit verkeerd, maar je bent nu aan het verdedigen dat Tweakers zich de afgelopen 2 jaar niet aan de wet gehouden heeft.BasvanS schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:21:
[...]
Overdrijf toch niet zo. Mensen schreeuwen maar hoe verschrikkelijk het hier allemaal wel niet is, maar ik weet zeker dat ze toch menig uur in de week hier doorbrengen.
Voor net iets meer dan 12 cent per dag heb ik op het forum, in de pricewatch en op tweakers.net straks uren leesplezier.
Als je niet met je privacy wil betalen moet je euro's overmaken! Niet zo lastig om te begrijpen toch?
De optie van betalen voor geen cookies zou op dat moment waarschijnlijk ook niet positief opgevangen worden door de community, maar 2 jaar zeggen dat ze van hogerop ergens aan vast zitten en dan nu pas met deze halfgare optie komen is natuurlijk belachelijk.
Toen had Tweakers de fanatieke leden misschien nog kunnen overtuigen om voor een abonnement te gaan, maar op dit moment is alle good-will daarvoor al verspeeld.
The point, you're missing it.BasvanS schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:43:
[...]
Ze zijn niet winstgevend, dat denk ik niet.
Ik heb met bijna 15 jaar crew-ervaring regelmatig dingen opgevangen uit de wandelgangen waarmee ik mezelf prima in staat acht om een inschatting te maken over onze community. En als andere sites dit kunnen dan kan Tweakers het ook. Dit probleem heeft over heel Europa plaatsgevonden en ik weiger te geloven dat Tweakers dermate uniek is dat het de enige usecase heeft voor het niet kunnen voldoen aan de GDPR op een community-vriendelijkere manier.Blokker_1999 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:43:
[...]
Maar dat basseer jij op een onderbuiklgevoel. Tweakers heeft alle data en heeft onderzoek gedaan en je kan niet ontkennen dat zowel het doelpubliek als de inkomstenbron van deze site anders is dan al die andere grote sites. Dus waarom zou dit dan volgens jouw bullshit zijn? Heb jij de data kunnen inkijken? Heb jij de verslagen kunnen lezen van de vergaderingen met advertentiepartners? Ik niet.
Krantenabonnementen lopen ook al jaren terug en je maakt mij niet wijs dat de online abo's bij hun het beter doen. En verder: de community is óók commercieel belangrijk.Vrijwilligers die voornamelijk actief zijn in het communitydeel van de site. Het commerciële deel van de site draait op werknemers die allemaal betaald moeten worden en de site draait op een infrastructuur die ook niet gratis is. De Pricewatch zorgt voor inkomsten, maar onvoldoende om heel de site draaiende te houden en de abbonementen zijn blijkbaar ook nooit echt een groot succes geweest.
'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.
Maanden geleden, toen ze met premium begonnen gaf ik aan dat ik het idee had dat we in de toekomst minder zouden krijgen en de site voor een deel achter een paywall zou komen. Ik zei dat het zou beginnen met “extra” onderdelen en beetje bij beetje zouden ook bestaande artikelen achter deze muur komen.BasvanS schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:31:
[...]
De manier waarop verdient geen schoonheidsprijs, wellicht proberen ze ten onrechte zich in te graven tegen gebruikers als jij. Die, wat er ook gezegd, toch moord en brand schreeuwen.
Ze kunnen veel beter zeggen waar het op staat ipv zo onzeker over te komen.
Dit werd in eerste aanleg op alle mogelijke manieren ontkent. Het zou extra blijven en de bestaande content zou er niet onder te lijden hebben. Ondertussen zijn we een aantal maanden verder en valt het volgende mij op:
- Nog niet eens 20% van de achtergrondartikelen zijn non-premium. De rest is premium. Los daarvan zijn er een factor 4 meer van dit soort artikelen bij gekomen. De gratis gebruiker is er wel degelijk op achteruit gegaan.
- Het eenvoudige en simpele nieuws blijft gratis. Uitgebreider nieuws waar zelf onderzoek is uitgevoerd zal ook premium worden.
- HWI werd bij Tweakers gevoegd om meer content te kunnen genereren en nog beter te zijn.
- Abonnementen zijn op de schop gegaan en duurder geworden (tenzij je meteen voor 2 jaar betaald) en het goedkoopste (supporter, zonder ads) is verdwenen
- 2 jaar lang overtreedt men de wet en roept men dat ze aan een “oplossing” werken. Uiteindelijk moeten ze wel (om dikke boetes te voorkomen) en kiezen voor geen tracking/cookies = betalen. De gratis gebruiker heeft wederom pech. En de optie om voor €12 geen van dit alles te krijgen is weggehaald.
Men is gewoon niet eerlijk vanaf het eerste moment. Ik durf er gif op in te nemen dat als de abonnementen achterblijven op de verwachten er meer content achter de paywall gaat. Te denken aan round-ups, videoreviews, etc.
De manier waarop men dit communiceert is gewoon fout. Ben vanaf de eerste seconde eerlijk en duidelijk en probeer er niet de hele tijd om heen te draaien of dingen mooier te brengen dan ze zijn. Ik zie elke aankondiging of belofte enorm wantrouwend tegemoet. Dit is volledig door Tweakers zelf veroorzaakt...
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX3080) | PS5 Pro | XBX | Switch | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Heeft Discord niet allerlei investeerders? Fundraising enzo? Misschien moet Tweakers dat ook gaan doen.Trouble schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:30:
[...]
Ken je Discord? Dat chatprogramma wat gratis te gebruiken is?
Hello. Is it me you're looking for?
Ik mis niks, ik maak alleen ook een punt dat jij niet snapt:
Je vergelijkt een bedrijf dat winst maakt en wil blijven maken (Tweakers)
Met een bedrijf dat nog nooit winst heeft gemaakt (Discord)
En je zegt tegen tweakers: Zo kan het ook!?
Zo kan het dus NIET!
Mss zijn ze wel groot en slim en gaan ze ooit winst maken, maar dan word het verdien model wel aangepast.
En pssst, dan zou discord best wel eens wat van je privacy kunnen verkopen
Waarom kiest DPG ervoor om juist hun meest techsavvy doelgroep te laten betalen voor privacy? Als je dit had doorgevoerd bij een Autrotrack, Intermediair etc was er waarschijnlijk geen tot weinig weerstand geweest.
Onze nieuwe community manager gaf een dikke maand geleden aan meer betrokken te willen zijn bij de community. Ik merk er niks van. En ja ik kan haar een PM sturen, I know, maar dat is nou niet echt proactief betrokken zijn bij je community.3DDude schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:50:
Weet je ook waarom Ginz - onverwacht voor ons - weg gegaan was terwijl die het prima deed.
Die nieuwe madame is er niet voor de community
Er missen 2 punchlines; All your data are belong to us. Modereren alleen zoals wij het u leren.MazeWing schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:44:
Misschien wordt het ook tijd voor een nieuw logo...
[Afbeelding]
[ Voor 70% gewijzigd door Freekers op 10-03-2021 14:58 ]
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
Sja, de 'probleemgevallen' zijn al een beperkte groep: de overlap tussen "draagt veel bij aan de community" en "is boos genoeg om écht op te stappen". Ik vermoed dat binnen die vrij specifieke groep opnieuw een splitsing te maken is:IThom schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:49:
[...]
Ik denk dat dat toch ook weer een onderschatting is, zoals ik al zei: een belangrijk deel van de mensen komen hier voor het communitygevoel. Misschien niet het grootste gedeelte van de bezoekers, maar dat zijn wel de meest trouwe bezoekers.
Als die fanatieke mensen verdwijnen is dat misschien nog niet zo'n groot probleem, maar de vage oplossing die nu aangeboden wordt kan nog weer extra gebruikers minder enthousiast maken over het platform.
Voor mijzelf merk ik dat ik voorlopig niet van plan ben mijn account op te zeggen, maar ik wordt wel minder enthousiast, en heb daardoor minder website bezoeken dan ik zou hebben wanneer zulke dingen wel gewoon opgepakt worden.
Belangrijke overweging wat mij betreft: "bezuinigingen op luisteren naar de community heeft niet als enige gevolg dat mensen voor wie dat erg belangrijk is hun account opzeggen, maar het kan er ook voor zorgen dat andere communityleden daardoor minder actief zijn op het platform.
- boos genoeg om op te stappen "want miijn bijdrages worden beloond met deze ellende"
- boos genoeg maar opstappen is uiteindelijk toch geen optie "want ik zou de community echt te veel missen"
Ik denk dat je wat dingen door elkaar haalt. De technische issues zitten in het feit dat we met de huidige systemen geen advertenties kunnen tonen die aan de kwaliteitseisen van onze adverteerders voldoen, maar vrij zijn van trackingcookies. Als dat technisch opgelost kan worden, is de weg vrij naar een trackingvrij Tweakers.RodeStabilo schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:32:
Oh, dat tweakers-gebruikers meer tech-savvy zijn dat ze weten wat Pi-Holes en ad/trackingblockers zijn dat dat onderdeel van het probleem is geloof ik wel. Maar noem het dan geen technische issue, want dat is het niet. Ja, van de kant van de gebruikers die eerder genoemde voorbehoedsmiddelen gebruiken zeg maar,
De inkomsten uit abonnees willen we juist verhogen (dmv nieuwe, aantrekkelijkere abonnementen) om de afhankelijkheid van adverteerders en Pricewatch te verkleinen. Nogmaals: we kunnen websites niet zomaar vergelijken zonder de business erachter te kennen. Er zijn een heleboel redenen waarom een bepaald verdienmodel bij de ene site wel winstgevend kan zijn en bij een andere website niet.NMe schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:37:
Tweakers heeft ook abonnementen én natuurlijk de Pricewatch, en bovendien bespaart het enorm in de kosten door diensten aan te bieden die door ruim 80 vrijwilligers gerund worden. Wat is precies het punt dat je wil maken?
Ze hadden opzich best veel community leden die investeerden in tweakers.iamerwin schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:49:
[...]
Heeft Discord niet allerlei investeerders? Fundraising enzo? Misschien moet Tweakers dat ook gaan doen.
Geloof dat het supporter heette en niet heel duur was.
Massa maakt kassa, dus als je maar genoeg mensen hebt die dat abbo nemen ben je binnen...
Oh wacht.. vond tweakers een slecht idee.
Wat is de rol van onze @Moonsugar hier eigenlijk in? Hoort de community manager niet een hele belangrijke rol hierin te spelen?
Probeer nou eens niet zoveel aannames te doen over de toekomst. Ga van het beste van de mens uit maar uit wel je zorgen (op een nette manier). Meer kunnen we niet doen. We kunnen een tegengeluid geven, maar met al dat geschreeuw hier los je niks op.MazeWing schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:46:
[...]
Maanden geleden, toen ze met premium begonnen gaf ik aan dat ik het idee had dat we in de toekomst minder zouden krijgen en de site voor een deel achter een paywall zou komen. Ik zei dat het zou beginnen met “extra” onderdelen en beetje bij beetje zouden ook bestaande artikelen achter deze muur komen.
Dit werd in eerste aanleg op alle mogelijke manieren ontkent. Het zou extra blijven en de bestaande content zou er niet onder te lijden hebben. Ondertussen zijn we een aantal maanden verder en valt het volgende mij op:
- Nog niet eens 20% van de achtergrondartikelen zijn non-premium. De rest is premium. Los daarvan zijn er een factor 4 meer van dit soort artikelen bij gekomen. De gratis gebruiker is er wel degelijk op achteruit gegaan.
- Het eenvoudige en simpele nieuws blijft gratis. Uitgebreider nieuws waar zelf onderzoek is uitgevoerd zal ook premium worden.
- HWI werd bij Tweakers gevoegd om meer content te kunnen genereren en nog beter te zijn.
- Abonnementen zijn op de schop gegaan en duurder geworden (tenzij je meteen voor 2 jaar betaald) en het goedkoopste (supporter, zonder ads) is verdwenen
- 2 jaar lang overtreedt men de wet en roept men dat ze aan een “oplossing” werken. Uiteindelijk moeten ze wel (om dikke boetes te voorkomen) en kiezen voor geen tracking/cookies = betalen. De gratis gebruiker heeft wederom pech. En de optie om voor €12 geen van dit alles te krijgen is weggehaald.
Men is gewoon niet eerlijk vanaf het eerste moment. Ik durf er gif op in te nemen dat als de abonnementen achterblijven op de verwachten er meer content achter de paywall gaat. Te denken aan round-ups, videoreviews, etc.
De manier waarop men dit communiceert is gewoon fout. Ben vanaf de eerste seconde eerlijk en duidelijk en probeer er niet de hele tijd om heen te draaien of dingen mooier te brengen dan ze zijn. Ik zie elke aankondiging of belofte enorm wantrouwend tegemoet. Dit is volledig door Tweakers zelf veroorzaakt...
Tweakers is nou eenmaal in handen gekomen van een organisatie die geld wil verdienen. Niks verplicht je om hier te blijven, maar als je dat doet en je wil niks inleveren. Moet je gaan betalen.. helaas pindakaas.
Ik geloof dat je best wel weet dat je nu appels met peren vergelijkt.Dennis1812 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:50:
[...]
Ze hadden opzich best veel community leden die investeerden in tweakers.
Geloof dat het supporter heette en niet heel duur was.
Massa maakt kassa, dus als je maar genoeg mensen hebt die dat abbo nemen ben je binnen..
Waarom maken jullie de abo's dan juist minder interessant?jelle. schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:50:
De inkomsten uit abonnees willen we juist verhogen (dmv nieuwe, aantrekkelijkere abonnementen) om de afhankelijkheid van adverteerders en Pricewatch te verkleinen.
Als je één specifieke website vergelijkt met één specifieke andere website ben ik dat met je eens. In dit geval vergelijk ik Tweakers met de gehele online industrie en doet alleen Tweakers alsof het failliet zou gaan als het op de gebruikersvriendelijke manier aan de regels voldoet terwijl de voltallige rest van de industrie het gewoon gedaan heeft. Je ziet toch ook zelf het verschil wel tussen vergelijken met één specifiek bedrijf en met de hele industrie?Nogmaals: we kunnen websites niet zomaar vergelijken zonder de business erachter te kennen. Er zijn een heleboel redenen waarom een bepaald verdienmodel bij de ene site wel winstgevend kan zijn en bij een andere website niet.
Dus volgens jouw redenatie kun je pas de wet volgen als je winst maakt.BasvanS schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:49:
[...]
Ik mis niks, ik maak alleen ook een punt dat jij niet snapt:
Je vergelijkt een bedrijf dat winst maakt en wil blijven maken (Tweakers)
Met een bedrijf dat nog nooit winst heeft gemaakt (Discord)
En je zegt tegen tweakers: Zo kan het ook!?
Zo kan het dus NIET!
Mss zijn ze wel groot en slim en gaan ze ooit winst maken, maar dan word het verdien model wel aangepast.
En pssst, dan zou discord best wel eens wat van je privacy kunnen verkopen
Welke blijk van waardering wil je hebben dan ?Dennis1812 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:40:
[...]
Waaruit laten ze blijken dat ze de community belangrijk vinden/input waarderen/uberhaubt naar omkijken?
Je bent vrij om gebruik te maken van de site, er komen nieuws berichten op, je kan met andere mensen binnen een community communiceren, deze tools mag/kan je gratis gebruik van maken.
Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....
FTFY.Jeroenzer schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:56:
[...]
Welke blijk van waardering wil je hebben dan ?
Je bent vrij om gebruik te maken van de site, er komen nieuws berichten op, je kan met andere mensen binnen een community communiceren, deze tools mag/kan je gebruik van maken als je je privacy wilt verkopen.
Toen je de vergelijking maken ging het eerst niet om GDPR, of ik kreeg je punt eerst echt niet meer... Het ing op het verdienmodel..Trouble schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:55:
[...]
Dus volgens jouw redenatie kun je pas de wet volgen als je winst maakt.
Maar je conclusie was bijna goed: Zonder GDPR kun je makkelijker winst maken ;)!
[ Voor 11% gewijzigd door BasvanS op 10-03-2021 15:00 ]
De afgelopen maanden en verschillende reacties van de crew hebben mijn aannames veelal bevestigd.BasvanS schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:52:
[...]
Probeer nou eens niet zoveel aannames te doen over de toekomst. Ga van het beste van de mens uit maar uit wel je zorgen (op een nette manier). Meer kunnen we niet doen. We kunnen een tegengeluid geven, maar met al dat geschreeuw hier los je niks op.
Tweakers is nou eenmaal in handen gekomen van een organisatie die geld wil verdienen. Niks verplicht je om hier te blijven, maar als je dat doet en je wil niks inleveren. Moet je gaan betalen.. helaas pindakaas.
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX3080) | PS5 Pro | XBX | Switch | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
“Wij stellen onze gebruikers op de proef”Freekers schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:49:
Er missen 2 punchlines; All your data are belong to us. Modereren alleen zoals wij het u leren.
offtopic:
Als je privacy echt zo belangrijk zou vinden, zou je vast niet zo gemakkelijk terug te vinden zijn op internet.
Als je privacy echt zo belangrijk zou vinden, zou je vast niet zo gemakkelijk terug te vinden zijn op internet.
Met Plus voorzien we in een behoefte aan diepgaande content. Dat deze behoefte niet voor iedereen geldt en dat voor sommigen geen passend abonnement erbij zal zitten, beseffen we. Maar dat is meer iets voor Het grote Tweakers Plus topic lijkt me.NMe schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:52:
Waarom maken jullie de abo's dan juist minder interessant?
In een vergelijking met de "gehele online industrie" ga je nog steeds voorbij aan dat de business er voor elke website anders uitziet, met andere verdienmodellen, kostenstructuren, langetermijnstrategieën en het type bezoekers. Het is echt te simpel om van buitenaf maar te redeneren dat omdat andere websites een cookiekeuze bieden, ze totaal geen last hiervan hebben. Er zullen ongetwijfeld websites zijn die in heel zwaar weer terecht zijn gekomen door hun afhankelijkheid van advertenties met trackingcookies (of nog gaan komen door browsers of wetgeving). Maar sommige anderen juist ook niet, doordat ze nieuwe verdienmodellen hebben geïntroduceerd of weinig gebruikers hebben die cookies weigeren.Als je één specifieke website vergelijkt met één specifieke andere website ben ik dat met je eens. In dit geval vergelijk ik Tweakers met de gehele online industrie en doet alleen Tweakers alsof het failliet zou gaan als het op de gebruikersvriendelijke manier aan de regels voldoet terwijl de voltallige rest van de industrie het gewoon gedaan heeft. Je ziet toch ook zelf het verschil wel tussen vergelijken met één specifiek bedrijf en met de hele industrie?
Wat vind je van deze twee?MazeWing schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:44:
Misschien wordt het ook tijd voor een nieuw logo...
[Afbeelding]

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
Ik mis de zin: “En dan heb je nog websites zoals Tweakers met een eigenaar (in ons geval DPG) die simpelweg harde eisen stelt en verwacht dat wij onze winst maximaliseren.”jelle. schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:10:
In een vergelijking met de "gehele online industrie" ga je nog steeds voorbij aan dat de business er voor elke website anders uitziet, met andere verdienmodellen, kostenstructuren, langetermijnstrategieën en het type bezoekers. Het is echt te simpel om van buitenaf maar te redeneren dat omdat andere websites een cookiekeuze bieden, ze totaal geen last hiervan hebben. Er zullen ongetwijfeld websites zijn die in heel zwaar weer terecht zijn gekomen door hun afhankelijkheid van advertenties met trackingcookies (of nog gaan komen door browsers of wetgeving). Maar sommige anderen juist ook niet, doordat ze nieuwe verdienmodellen hebben geïntroduceerd of weinig gebruikers hebben die cookies weigeren.
Dat men nog zo moeilijk doet om dit niet gewoon te benoemen...
Wat ik nog steeds niet echt begrijp, is waarom deze tussenoplossing (want dat is en blijft het) niet gewoon al 2 jaar geleden ingevoerd had kunnen worden. Dan had Tweakers zich net als heel de EU aan de wet gehouden en genoeg tijd gehad om rustig te kijken naar de in hun ogen perfecte oplossing. Ik denk dat als een struisvogel de wet negeren en in de antwoorden steeds alles op de lange baan schuiven, veel meer kwaad bloed heeft gezet dan als ze toen met een goede onderbouwing deze tussenoplossing hadden gepresenteerd. Want dan weet je waar je aan toe bent en krijg je niet het gevoel alsof je aan het lijntje wordt gehouden.
Tja, en op deze manier gaan ze de statistieken natuurlijk ook weer mooi kunnen 'misbruiken' om te tonen dat plus toch een succes is. Als je je privacy wil bewaren moet je een gigantisch duur abonnement nemen (ja, zo voelt het als student) en voor een beetje meer kan je een hoger abo nemen en krijg je dan de plus artikelen extra. Hierdoor gaan mensen die het kunnen (en tweakers na al deze onprofessionele en klantonvriendelijke acties nog willen steunen) waarschijnlijk vaker het plus abo nemen.
Echt ik was de FP aan het lezen...
ik kon me eigenlijk niet voorstellen dat het een serieus bericht was. Zou willen zeggen dat het me verbaasde, maar met de ontwikkelingen afgelopen jaar zullen we moeten inzien dat dit gewoon de nieuwe lijn is.
Afijn, weer wat te knutselen met zo'n PiHole
. /s
(persoonlijk vind ik daar geen klote aan, maar als je dan deze fijne teksten te lezen krijgt stijgt de motivatie wel)
Heb er verder eigenlijk geen woorden voor... treurig, maar goed dat is de koers die ingezet is.

Afijn, weer wat te knutselen met zo'n PiHole
(persoonlijk vind ik daar geen klote aan, maar als je dan deze fijne teksten te lezen krijgt stijgt de motivatie wel)
Heb er verder eigenlijk geen woorden voor... treurig, maar goed dat is de koers die ingezet is.
Vraag, is er al bekend vanaf welke bijdrage je trackingvrij bent?
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Je eerstgeborene als het aan Tweakers ligt.MarcelGo schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:26:
HANDTEKENING!!!
Alle huidige en (straks) nieuwe abonnementen zullen standaard advertentie- en trackingvrij worden. Dus ook het Supporter-abonnement dat nog afgesloten kan worden totdat Plus geïntroduceerd wordt.MarcelGo schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:26:
@GekkePrutser Het Supporter-abonnement loopt in elk geval tot einde looptijd (1 jaar) door, ongeacht de introductie van nieuwe abonnementen. We informeren alle Supporter-abonnees nog in aanloop naar de livegang van Plus.
[ Voor 24% gewijzigd door jelle. op 10-03-2021 15:35 ]
Dat staat er toch, elk abonnement. Aangezien het supporter abo gaat verdwijnen, zal dat dan minimaal het Hero abo worden. Edit: Ik was dit aan het schrijven en ondertussen was er al geantwoord, sorry.MarcelGo schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:26:
PS: Wat ik alleen niet helemaal snap is wat er met bestaande supporter abo's gaat gebeuren. De mijne verliep net en ik heb hem maar hernieuwd want hij stond nog gewoon in de abostore
Edit: Bedankt @jelle., dat is goed nieuws!
[ Voor 10% gewijzigd door GekkePrutser op 10-03-2021 15:32 ]
Ik weet niet of ik nou moet lachen of moet huilen.
Eerst breekt Tweakers willens en wetens 2 jaar de wet. Niet een of ander obscuur ding uit 1734 met in de praktijk eigenlijk 0 impact, nee, een echte techwet, waar ze ook zelf over berichten, en zelfs zelf over bericht hebben dat cookiemuren niet mogen.
En dan, twee jaar nadat echt duidelijk is geworden dat dit nog mag, en na allerlei beloftes over "we doen dit voor de community", krijg je dit, iets wat ronduit schofferend is voor je gebruikers. Ja, het voldoet aan de wet, gefeliciteerd, maar is dat werkelijk het enige wat belangrijk is, samen met "hoe verdienen we zoveel mogelijk geld"?
Het is een blamage, eentje in een lange lijn van hoogst bedenkelijke beslissingen. En dan te bedenken dat we een communitymanager hebben die Tweakers meer "communityminded" heeft gemaakt, kun je dus bedenken hoe kut het was geweest zonder.
Nu zou ik zoiets kunnen zeggen "ik hoop dat ze door deze storm aan kritiek zichzelf bedenken", maar ik denk dat iedereen wel weet dat dat ijdele hoop is.
Eerst breekt Tweakers willens en wetens 2 jaar de wet. Niet een of ander obscuur ding uit 1734 met in de praktijk eigenlijk 0 impact, nee, een echte techwet, waar ze ook zelf over berichten, en zelfs zelf over bericht hebben dat cookiemuren niet mogen.
En dan, twee jaar nadat echt duidelijk is geworden dat dit nog mag, en na allerlei beloftes over "we doen dit voor de community", krijg je dit, iets wat ronduit schofferend is voor je gebruikers. Ja, het voldoet aan de wet, gefeliciteerd, maar is dat werkelijk het enige wat belangrijk is, samen met "hoe verdienen we zoveel mogelijk geld"?
Het is een blamage, eentje in een lange lijn van hoogst bedenkelijke beslissingen. En dan te bedenken dat we een communitymanager hebben die Tweakers meer "communityminded" heeft gemaakt, kun je dus bedenken hoe kut het was geweest zonder.
Nu zou ik zoiets kunnen zeggen "ik hoop dat ze door deze storm aan kritiek zichzelf bedenken", maar ik denk dat iedereen wel weet dat dat ijdele hoop is.
People as things, that’s where it starts.
Ok ik vind 12 euro per jaar prima, wordt het meer (45?) dan haak ik na heel wat jaartjes toch afjelle. schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:28:
[...]
Alle huidige en (straks) nieuwe abonnementen zijn standaard advertentie- en trackingvrij. Dus ook het Supporter-abonnement dat nog afgesloten kan worden totdat Plus geïntroduceerd wordt.
@GekkePrutser Het Supporter-abonnement loopt in elk geval tot einde looptijd (1 jaar) door, ongeacht de introductie van nieuwe abonnementen. We informeren alle Supporter-abonnees nog in aanloop naar de livegang van Plus.
*snip* dit gaat nergens over
[ Voor 89% gewijzigd door RobIII op 10-03-2021 15:42 ]
RodeStabilo schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:03:
[...]
Dat laatste durf ik niet te zeggen maar dit onderwerp lijkt me juist een waar de community manager een grotere rol zou kunnen spelen. Iets wat leeft in de community. Ik verwacht eigenlijk wel een reactie!
RodeStabilo schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:09:
[...]
Oh, dat topic ken ik heel goed. zie m'n bijdrages daar maar. Maar ik wil het nog even het voordeel van de twijfel geven. En dan lijkt dit onderwerp me een prima testcase voor onze nieuwe CM. Ik zie dat vooral als een kans om (mijn) twijfels weg te nemen. Ik hoop dat het positief opgepakt wordt.
We hebben afgesproken dat Moonsugar hier niet reageert omdat dit niet haar keuze en niet haar beleid is. De verantwoordelijkheid voor deze keuze ligt bij het management van Tweakers, waar onder andere ik onderdeel van uitmaak. Heeft ze ons verteld dat dit niet goed ging vallen? Heeft ze gezegd dat dit een shitstorm gaat opleveren? Ja, natuurlijk. Herhaaldelijk. Je hoeft je geen zorgen te maken dat ze het standpunt van de community hierin niet duidelijk heeft laten horen. Dat heeft ze zeer zeker. Maar uiteindelijk maken andere mensen de final call en het is dan aan die mensen - mijzelf included - om in dit topic daar tekst en uitleg over te geven. Niet aan haar. Dat zou niet fair zijn.3DDude schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:50:
[...]
Weet je ook waarom Ginz - onverwacht voor ons - weg gegaan was terwijl die het prima deed.
Maar ook zonder haar input wisten we dondersgoed dat de keuze die we nu maken niet populair zou zijn. Zoals @Bart Zoetmulder ook schreef, we zijn er niet trots op. De tweaker in mij wil niets liever dan gister nog alle tracking uit de site hebben, maar als werknemer van een bedrijf weet ik dat er ook andere belangen spelen. Commerciële inderdaad. Ik snap dat jullie daar geen boodschap aan hebben en ik verwacht al helemaal geen sympathie, maar de realiteit is dat die belangen afgewogen moeten worden. En onze keuze is geweest om voor de korte termijn iets te doen waarmee we inderdaad sec aan wet voldoen en dat hopelijk zo snel mogelijk in te ruilen voor iets waarmee we de rest van Nederland voor zijn.
Maar waarom word er dan een prijskaartje aan gehangen? Waarom moet je een abbo nemen om thirdparty tracking vanaf de website "uit" te zetten of allerlei tools, plugins etc om ze te blokkeren?
Dat is toch nergens voor nodig? Waarom niet gewoon de optie, zoals dat "verwacht" wordt?
Dat is een van de redenen waardoor deze shitstorm is ontstaan...
Dat is toch nergens voor nodig? Waarom niet gewoon de optie, zoals dat "verwacht" wordt?
[ Voor 23% gewijzigd door Mrjraider op 10-03-2021 15:50 ]
OFFLINE enkele berichten geedit
Vergeet niet dat dpgmedia alles beslissend is hierin.Mrjraider schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:49:
Maar waarom word er dan een prijskaartje aan gehangen? Waarom moet je een abbo nemen om thirdparty tracking vanaf de website "uit" te zetten of allerlei tools, plugins etc om ze te blokkeren?
Als die geld ruiken moet het geld er gehaald worden.
Er zal de inschatting gemaakt zijn dat iedereen nu de ad blocker uitzet en geld over gaat maken.
Of dat gebeurt zullen ze de komende maanden gaan zien.
Fair enough, bedankt voor die toelichting. Maar toch blijf ik erbij dat het ook niet bijdraagt aan haar zichtbaarheid op het forum. Een van de kritiekpunten uit het 'een jaar CM' topic. Just in zo'n topic heb je een verbindende factor nodig. Eentje die een CM prima had kunnen invullen en ons een meerwaarde te tonen.WoutF schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:44:
We hebben afgesproken dat Moonsugar hier niet reageert omdat dit niet haar keuze en niet haar beleid is. De verantwoordelijkheid voor deze keuze ligt bij het management van Tweakers, waar onder andere ik onderdeel van uitmaak. Heeft ze ons verteld dat dit niet goed ging vallen? Heeft ze gezegd dat dit een shitstorm gaat opleveren? Ja, natuurlijk. Herhaaldelijk. Je hoeft je geen zorgen te maken dat ze het standpunt van de community hierin niet duidelijk heeft laten horen. Dat heeft ze zeer zeker. Maar uiteindelijk maken andere mensen de final call en het is dan aan die mensen - mijzelf included - om in dit topic daar tekst en uitleg over te geven. Niet aan haar. Dat zou niet fair zijn.
Deze shitstorm ontstaat maar op 1 reden. En dat is een goepje mensen die een shitstorm willen.Mrjraider schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:49:
Jullie willen alles gratis, maar dat gaat niet gebeuren, accepteer dat nou eens gewoon. Tweakers gaat geld kosten, of je het nou wil of niet.
Het is niet de vraag OF je gaat betalen, maar HOE je gaat betalen. Wil je niet met je privacy betalen, dan trek je de portemonnee! Simpel toch?
Wel lekker makkelijk en veilig dat je het voor dr opneemt Wout, maar fair enough / maar daar komen wij achter - omdat wij ernaar vragen he.. begrijp je wat ik daarmee bedoel? Had ik niks gezegd over vertegenwoordigd voelen en gevraagd waar de CM is, dan had jij hier niet genoemd dat ze niks mag zeggen.
Wellicht van mij slechte woordkeuze: Daar bedoel ik mee, dat ik het raar vind dat er een CM is - die niet met de community mag praten. Het punt is vooral: er is altijd wel een [insert reden te vinden] want je ziet de CM nooit, er is altijd wel een excuus
, dat was voorheen anders. (noem de functie dan crew-manager ofzo)
Ik denk dat waar men (de community) vooral mee zit is dat er achter de schermen veel gesleuteld word, aan het verdienmodel van tweakers en dat was simpelweg niet zo extreem toen Femme de tent nog runde.
Dat was meer voor en door de community. De vraag is was het toen niet rendabel of werkten er gewoon minder mensen = minder kosten, of kreeg men subsidie, of draaide men gewoon elk jaar verlies
.
We moeten denk maar onder ogen zien dat DPG Media de tent gekocht heeft en het enige belang is om de boel rendabel (en hoe ver het winstgevend of hoe veel zijn details) de rest van de argumenten teniet doet.
Het gaat niet eens om die cookiewall, dat is gewoon een van de dingetjes waarbij men zich realiseert dat jij het product bent inmiddels wat tweakers verkoopt en daar kan je heel lang over discussieren of heel kort.
Dat is zoals het nu eenmaal is.
Wellicht van mij slechte woordkeuze: Daar bedoel ik mee, dat ik het raar vind dat er een CM is - die niet met de community mag praten. Het punt is vooral: er is altijd wel een [insert reden te vinden] want je ziet de CM nooit, er is altijd wel een excuus
Ik denk dat waar men (de community) vooral mee zit is dat er achter de schermen veel gesleuteld word, aan het verdienmodel van tweakers en dat was simpelweg niet zo extreem toen Femme de tent nog runde.
Dat was meer voor en door de community. De vraag is was het toen niet rendabel of werkten er gewoon minder mensen = minder kosten, of kreeg men subsidie, of draaide men gewoon elk jaar verlies
We moeten denk maar onder ogen zien dat DPG Media de tent gekocht heeft en het enige belang is om de boel rendabel (en hoe ver het winstgevend of hoe veel zijn details) de rest van de argumenten teniet doet.
Het gaat niet eens om die cookiewall, dat is gewoon een van de dingetjes waarbij men zich realiseert dat jij het product bent inmiddels wat tweakers verkoopt en daar kan je heel lang over discussieren of heel kort.
[ Voor 30% gewijzigd door 3DDude op 11-03-2021 22:41 ]
Be nice, You Assholes :)
Het is een groot commercieel bedrijf waar bepaalde takken verliesgevend zijn, dan moeten de die takken dus wel hun uiterste best doen om het verlies te minimaliseren. En de andere takken die wel winstgevend zijn dus wel genoeg winst maken zodat de groep als geheel kan blijven bestaan.Dennis1812 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:51:
[...]
Vergeet niet dat dpgmedia alles beslissend is hierin.
Als die geld ruiken moet het geld er gehaald worden.
Een Coolblue, AH en Action doet ook aan winst maximalisatie, gaan we dan uit principe daar ook maar niet meer shoppen? Of is het verschil dat je daar betaald voor het product i.p.v. dat je een gratis dienst gebruikt die ook ergens van betaald moet worden en waarbij de medewerkers graag een boterham van willen kunnen eten?
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?
Niet simpel, tis niet netjes. Jij ziet ook dat ik net als jij zo'n geel schildje heb maar dit is gewoon niet de beste oplossing en zeker niet een oplossing die zolang had mogen duren met het resultaat wat er nu straks gaat komen.BasvanS schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:54:
[...]
Deze shitstorm ontstaat maar op 1 reden. En dat is een goepje mensen die een shitstorm willen.
Jullie willen alles gratis, maar dat gaat niet gebeuren, accepteer dat nou eens gewoon. Tweakers gaat geld kosten, of je het nou wil of niet.
Het is niet de vraag OF je gaat betalen, maar HOE je gaat betalen. Wil je niet met je privacy betalen, dan trek je de portemonnee! Simpel toch?
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Het is heel simpel, diensten kosten geld, tweakers is een dienst, tweakers kost geld.Touchdomex schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:57:
[...]
Niet simpel, tis niet netjes. Jij ziet ook dat ik net als jij zo'n geel schildje heb maar dit is gewoon niet de beste oplossing en zeker niet een oplossing die zolang had mogen duren met het resultaat wat er nu straks gaat komen.
De communicatie is beroerd, eens! Ze willen iets mooier brengen dat is, gewoon niet doen, we zijn niet gek.
Maar als je dat al weet, wat is dan het hele punt van dit topic?WoutF schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:44:
Maar ook zonder haar input wisten we dondersgoed dat de keuze die we nu maken niet populair zou zijn. Zoals @Bart Zoetmulder ook schreef, we zijn er niet trots op. De tweaker in mij wil niets liever dan gister nog alle tracking uit de site hebben, maar als werknemer van een bedrijf weet ik dat er ook andere belangen spelen. Commerciële inderdaad. Ik snap dat jullie daar geen boodschap aan hebben en ik verwacht al helemaal geen sympathie, maar de realiteit is dat die belangen afgewogen moeten worden. En onze keuze is geweest om voor de korte termijn iets te doen waarmee we inderdaad sec aan wet voldoen en dat hopelijk zo snel mogelijk in te ruilen voor iets waarmee we de rest van Nederland voor zijn.
Willen jullie werkelijk feedback? Willen jullie werkelijk een mening horen? Of wil je gewoon doen alsof je de community hoort?
Als je niks met het antwoord gaat doen, waarom stel je de vraag dan? Dan ben je toch simpelweg iedereens tijd toch aan het verdoen? Doe de aankondiging tegen die tijd, zie de downfall in de comments op de frontpage en iedereen kan weer door met het leven.
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
De manier waarop je dat doet kan heel anders en dat is waar dit om gaat. Dat is waar nu de problemen in zitten voor mensen.BasvanS schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:58:
[...]
Het is heel simpel, diensten kosten geld, tweakers is een dienst, tweakers kost geld.
De communicatie is beroerd, eens! Ze willen iets mooier brengen dat is, gewoon niet doen, we zijn niet gek.
Dat jij nu gaat zitten van deal with it of ga maar naar een ander forum. Is denk ik niet de juiste en ook niet die van dit topic.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Nee hoor, ik wil niet alles gratis. Sterker nog, ik had tot een paar maanden terug ook zo'n groen schildje. Ik heb bewust mijn abonnement opgezet omdat ik van mening was dat de community niet gehoord werd. Tweakers heeft een community manager die nergens te bekennen is/was, een illegale cookiemuur terwijl men om de zoveel tijd bedrijven aan de digitale schandpaal nagelt die hetzelfde doen, artikelen wiens kwaliteit zo beroerd is dat je beter de comments kan lezen en zo kan ik nog wel even doorgaan.BasvanS schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:54:
Deze shitstorm ontstaat maar op 1 reden. En dat is een goepje mensen die een shitstorm willen.
Tijdens het opzeggen van mijn abonnement werd om feedback gevraagd waarom ik mijn abonnement wilde opzeggen. Ik heb daar een A4tje neergekalkt. Denk je dat ik daar ooit iets op gehoord heb? Nope. Alle moeite voor niets. T.net staat open voor feedback, zolang die maar positief is (zie de footer in het Plus topic).
Wat er nu gebeurd is gewoon van de zotte. Dadelijk moet je voor elke feature los betalen. Je moet al 2 abonnementen hebben wil je dadelijk toegang krijgen tot de gehele site. Dit begint op Amerikaanse praktijken te lijken waar je ook voor alles moet upgraden tot je een ons weegt.
@Bart Zoetmulder doet iig z'n naam eer aan als Commercieel Manager, want commercieel is het zeker.
De periode dat Femme de toko leidde is inmiddels meer dan vijftien jaar geleden. En ook toen al werd gekeken naar rendement. Het is geen geheim dat Tweakers sinds de overname door VNU in 2006 onderdeel is van bedrijven (eerst VNU, toen Persgroep/DPG) die verwachten dat er onder de streep geld overblijft. Binnen die context is het doel van Tweakers en de mensen die er er werken nog steeds om het beste techplatform van Nederland neer te zetten en dat te blijven verbeteren, juist voor de community. Ik snap dat die woorden vandaag, en specifiek in dit topic, hol klinken. Maar niemand begint bij ons zijn (virtuele) werkdag met de gedachte 'hoe kan ik de bezoeker verder uitknijpen'. Zelfs de collega's die afgerekend worden op omzet zetten zich allemaal in om dat op een manier voor elkaar te krijgen die zo dicht licht bij de voorkeuren van gebruikers.3DDude schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:55:
Wel lekker makkelijk en veilig dat je het voor dr opneemt Wout, maar fair enough.
Dat was meer voor en door de community. De vraag is was het toen niet rendabel of werkten er gewoon minder mensen = minder kosten, of kreeg men subsidie, of draaide men gewoon elk jaar verlies.
Tegelijkertijd snap ik dat verhalen over wat er achter de schermen gebeurt jullie weinig concreets oplevert. En dat een keuze als deze over de cookiewall dat niet onderbouwt. Aan ons de taak om in daden beter te gaan laten zien dat de focus voor ons juist wel op de bezoekers van deze site ligt.
Het punt van dit topic?Hooglander1 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:02:
[...]
Maar als je dat al weet, wat is dan het hele punt van dit topic?
Willen jullie werkelijk feedback? Willen jullie werkelijk een mening horen? Of wil je gewoon doen alsof je de community hoort?
Als je niks met het antwoord gaat doen, waarom stel je de vraag dan? Dan ben je toch simpelweg iedereens tijd toch aan het verdoen? Doe de aankondiging tegen die tijd, zie de downfall in de comments op de frontpage en iedereen kan weer door met het leven.
1. Erkennen dat we dit echt niet goed aangepakt hebben. Voor de mensen die het excuus niet duidelijk genoeg vinden: sorry. Echt. Sorry. We hebben dit veel te lang laten aanmodderen en hadden eerder duidelijk moeten communiceren en actie moeten ondernemen.
2. Laten weten dat deze wijziging in de pijplijn zit.
3. Meer context bieden bij het wààrom achter deze keuze en het feit dat het wat ons betreft een tussenstation is richting een Tweakers zonder tracking.
Het doel is dus communicatie richting jullie.
Je kan echt elke mening hebben en ventileren die je wil in dit topic, maar deze opmerking slaat echt als een lul op een drumstel.3DDude schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:50:
[...]
wat een kansloze kutopmerking die echt nul met dit topic te maken heeft.
Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda
Ik begrijp dat je het beleid van Tweakers wilt verdedigen, en ook wilt aangeven dat de financiële belangen van Tweakers meegewogen moeten worden.WoutF schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:44:
Volgens mij heeft iedereen wel het begrip dat de financiële stabiliteit ook gegarandeerd moet worden. (ook al is het niet de meest populaire keuze om voor bepaalde dingen te laten betalen)
Tegelijkertijd hoop ik dat je ook begrijpt dat het (na een "sorry" vanuit jullie) heel erg raar overkomt dat je nu zegt dat dit een keuze is geweest voor de korte termijn. Twee jaar na ingang van de wetgeving die een cookiemuur verbood, en meer dan 3 jaar nadat bekend werd dat deze wetgeving er zou komen?
Deze tussenoplossing zou enigszins acceptabel zijn geweest twee jaar geleden, maar nu?
In mijn tijd als crew is het wel eens voorgekomen dat wij als admins/vrijwilligers maar ook de CM hier in LA puin stonden te ruimen nadat er vanuit HQ een bom gedropt was. Ik vind het juist uitermate positief dat nu de mensen die verantwoordelijk zijn voor de keuze ook gebruikers te woord staan en publiekelijk verantwoordelijkheid voor die keuze nemen. Ik ben het pertinent oneens met de keuze die hier gemaakt is, maar ik sta helemaal achter de keuze van @WoutF om hier het voortouw te nemen en niet Moonsugar de gebeten hond te maken van iets waar ze intern waarschijnlijk net zo hard voor heeft gewaarschuwd als Wout hierboven omschreef.3DDude schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:55:
Wel lekker makkelijk en veilig dat je het voor dr opneemt Wout, maar fair enough.
Daarnaast klopt het juist niet wat je zegt, want voor Wout zou het duizend keer makkelijker zijn om dit topic helemaal te negeren en Moonsugar de communicatie te laten doen. Dit is juist niet de makkelijke oplossing en ook daarom waardeer ik het dat er toch voor gekozen is.
Anoniem: 316512
Er zijn zoveel manieren om inkomsten te genereren, dat het nou juist de privacy is waar nu een verdienmodel van gemaakt wordt, vinden veel mensen hier jammer.BasvanS schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:54:
[...]
Dat is helemaal geen shitstorm, maar technici die het belangrijk vinden dat niet iedereen met hun gegevens aan de haal gaan. Je privacy ligt dankzij IT tegenwoordig erg makkelijk op straat, we lezen het wekelijks wel een keer op Tweakers. Dat er dan uitgerekend zo'n beslissing wordt gemaakt door Tweakers is niet zo goed te rijmen.
Nu zul je zeggen "dan ga je toch naar een ander platform?". Wellicht wel ja.
Leer van Reddit?! Ik weet niet of je wel eens de extensie "Terms of Service, Didn't Read" Gebruikt hebt, maar Reddit heeft eenzelfde verdienmodel als bijvoorbeeld een Facebook. Dat is namelijk het verzamelen van persoonsgegevens, het tracken van jou over andere websites en het deployen van Third Party Cookies. Doen alsof het verdienmodel van Reddit een voorbeeld is, lijkt mij niet fair.mOrPhie schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:55:
Man, ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen. Ik ben zo enorm teleurgesteld in deze reactie, dat ik het eigenlijk lastig vind om nog echt m’n best te doen voor deze community. Want het lijkt erop alsof dat helaas vergooide tijd is. Men heeft er helemaal niets van begrepen en wat een enorme klap in het gezicht is het dat de reactie is: “Jullie wilden toch iets dat wettig is? Nou, hier, asjeblieft! Een optie om een abonnement te nemen”. Man, stik even in je abonnement zeg!
Excuses los van de ambitie en erkenning voor de users
Ik ben benieuwd waar het mis is gegaan, maar @Bart Zoetmulder heeft ons een excuses beloofd. Diep door het stof. Hand in eigen boezem. Nou, niets van dat. Een schamel alineaatje dat overeenkomt met “sorry, zal het niet meer doen”. Hoe is het besef ontstaan? Wat was de trigger? Het negatief in het nieuws komen misschien? De volhardendheid van deze community? Een (dat zou fantastisch zijn) intrinsiek inzicht? Leg het uit. Duid het wat meer. Ik snap dat er een ambitie is om trackingloos te gaan, dat is oprecht echt fantastisch hoor. Maar ik zou het toch fijn vinden als er een beetje erkenning komt voor de users die zich in de afgelopen 2 jaar hard hebben gemaakt voor een betere en eerlijkere cookiewall. Die zijn namelijk 2 jaar aan de kant geschoven alsof het zeurende kinderen waren. Even kreeg ik het gevoel dat er eindelijk beweging was. @Bart Zoetmulder heeft zich uiteindelijk goed laten zien in het topic en ons voor een deel deelgenoot gemaakt. Maar ja, wat is er gebeurd Bart? Hier kan jij toch ook niet achter staan?
Jullie willen dat we ons aan de wet houden? Bij deze
De discussie verkleinen tot de kritiek dat Tweakers zich niet aan de wet hield vind ik echt oneerlijk. Dat is slechts één van de kritiekpunten geweest. Een ander kritiekpunt is dat Tweakers, ooit kwartiermaker van het internet, een groep waar je bij wilde horen, twee volle jaren nodig heeft gehad om tot de conclusie te komen dat die cookiewall toch niet door de beugel kan. Tweakers loopt achter. 2FA is een ander voorbeeld. De tweedeling DPG Media aan de ene kant en de community aan de andere kant. Als antwoord daarom formuleren “het is getrackt worden of betalen” is misschien wettelijk aanvaardbaar, maar voor de meeste users hier natuurlijk totaal onaanvaardbaar. Het betekent in mijn optiek dat men de community niet meer snapt en er nog geen ruimte is voor begrip. @Wanja is directeur van Tweakers, maar heeft geen enkele interactie met de users. Haar profiel verklapt immers ook dat ze ook in de crew fora gewoon niet actief is blijkbaar. Dat is een veel groter probleem en een belangrijke factor waarom het hier, wederom, net als bij premium en plus, mis dreigt te gaan.
"sorry maar we konden niet anders"
Het excuus is een “we konden niet anders” excuus. Waarom kan elke andere site binnen DPG Media het dan wel? Ergens heeft Tweakers gewoon de boot gemist. Ergens is het innovatief vermogen van Tweakers dus blijkbaar verloren gegaan. Waar? Waarom? Ik weet wel waarom hoor. Met 16 man en vrouw Sales en Marketing denk ik dat Tweakers in z’n huidige vorm te duur is om te maken en daar wordt de community de dupe van. Er worden nu keuzes gemaakt in het nadeel van de community. Dat moet toch een belletje doen rinkelen bij iemand bij het MT? Wat is Tweakers? Wat is het bestaansrecht?
"Omdat we online privacy belangrijk vinden"
Dat blijkt niet uit jullie acties. Als je online privacy belangrijk vond had je niet twee jaar lang een illegale cookiewall, die illegaal is omdat we het recht op privacy op het internet willen beschermen, online gehouden. Ik geloof best dat er mensen bij Tweakers werken die wel in het recht op privacy geloven, maar hier is commercie véééér boven privacy geplaatst en dat ze Tweakers met pijn in het hard in hetzelfde rijtje als Facebook en Google. Er was ooit een Tweakers dat bleef strijden voor minimaal gebruik van advertenties. In plaats van verschillende vormen van monetariseren te onderzoeken, is de advertentieruimte alleen maar gegroeid. Dat is prachtig voor de inkomsten, maar is het ook prachtig voor de community? Ook hier lijkt het alsof DPG Media te ver afzit van het Tweakers dat met een setje afspraken verkocht werd aan VNU Media. Men zal nu wel claimen dat ik dat helemaal verkeerd zie natuurlijk, maar ik ben echt niet van gisteren.
Tweakers is een dienst en een community, geen uitgave!
Blijkbaar denkt men bij Tweakers veel te smal als het gaat om het verdienen van geld. Ik vind het creatief vermogen om andere bronnen van monetarisatie mogelijk te vinden echt erbarmelijk. Dat heeft z’n basis in dat ik denk dat Tweakers vergeten is dat ze een internetservice zijn en dus niet een nieuwsuitgave of een magazine. Want dan zou je je realiseren dat je niet de content moet monetariseren (zoals met Plus), want dat is denken op dezelfde manier als het AD of Trouw. Nee, dan realiseer je je dat je de dienst moet monetariseren. Een dienst ten behoeve van de community. Leer van Reddit. Leer van Discord. Hell, leer van games en hoe die hun geld verdienen. Maak van Tweakers die bruisende community die het verdient te zijn. Veel users en interactie hebben we verloren aan internationale sites. Haal die mensen terug met een innovatief platform en laat ze er voor betalen via slimme manieren. Niet door afgeschermde content en tracking cookies. Dat moet toch iedereen aan het hart gaan hier?!
Ik kan nog wel 5 dingen bedenken waar ik het over wil hebben, maar dit is in essentie wat ik van jullie aanpak vind. Het rammelt en het stoort me en met een lidmaatschap dat intussen 21 jaar oud is en het feit dat ik er ook 7 jaar actief aan het bij mogen dragen, vind ik dat ik recht van spreken heb.
Dat mag jij vinden, ik vind het raar dat een CM niet mag communiceren in een topic als deze.Koffie schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:14:
[...]
Je kan echt elke mening hebben en ventileren die je wil in dit topic, maar deze opmerking slaat echt als een lul op een drumstel.
wat een kansloze kutopmerking die echt nul met dit topic te maken heeft.
En omdat men dat nu helder maakt omdat er iemand wat over roept *anders wist je dat dus niet*
Begrijp je beter hoe de zaken gaan. De CM mag in dit topic dus niks zeggen.
Dan voorkom je discussie over dat je die dus niet of weinig ziet. (je weet wel die over dat de community manager de community niet meer vertegenwoordigd. Dat is dan niet haar schuld maar het beleid.
Ik betrek dr toch heel niet, ik vind dat je dingen alleen helder dient te maken.
Als jij CM was met een hele lijst met topics waar je niet kan of mag reageren om uiteenlopende redenen, snap ik heel goed dat het lastig is de positie te vervullen.
Dat is geen kritiek op de CM zelf dan he, maar op tweakers en het invullen van die functie.
Maargoed ik ga offtopic, zeg wel weer niks
[ Voor 25% gewijzigd door 3DDude op 10-03-2021 16:51 . Reden: laatste ninja-edit dan ]
Be nice, You Assholes :)
We maken van privacy geen verdienmodel. Wel is het zo dat we nu eenmaal met een wettelijk kader te maken hebben waardoor we gedwongen worden om de gebruiker een keuze te geven. Hoe lelijk ook, daar voldoen we straks aan.Anoniem: 316512 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:23:
[...]
Er zijn zoveel manieren om inkomsten te genereren, dat het nou juist de privacy is waar nu een verdienmodel van gemaakt wordt, vinden veel mensen hier jammer.
Veel belangrijker, laten we het einddoel niet uit het oog verliezen, namelijk een advertentie trackingvrij platform, waarbij privacy juist het argument is. Dat dit nog niet is gelukt is iets waar we enorm van balen, ons zelfs schamen, want principieel willen we heel graag die kant op. Wij geloven anders dan veel van onze concurrenten dan ook niet in betalen met je privacy.
Dat is echter wel de marktstandaard, en hoewel dat begint te veranderen, hebben we daar nu eenmaal mee te maken. Het is tegelijk ook onze taak om een rendabel en verantwoord beleid te voeren, waarbij de lange termijn van Tweakers is gewaarborgd. Super moeilijk om die zaken met elkaar te verenigen, maar wel wat wij als onze taak zien.
[ Voor 55% gewijzigd door Bart Zoetmulder op 10-03-2021 16:42 ]
Een CM laten communiceren in een topic waarin een keuze toegelicht wordt waar zij (blijkens WoutF in "We passen de cookiewall aan en maken abo's trackingvrij" van @WoutF ) in ieder geval niet 100% achterstaat is niet handig. Het is dan echt alleen maar fair om haar uit de wind te houden en degenen die de beslissingen nemen ook de communicatie te laten doen.3DDude schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:34:
[...]
Dat mag jij vinden, ik vind het raar dat een CM niet mag communiceren in een topic als deze.
En omdat men dat nu helder maakt omdat er iemand wat over roept *anders wist je dat dus niet*
Dan voorkom je discussie over dat je die dus niet of weinig ziet. Dat is dan niet haar schuld maar het beleid.
Er is in andere topics genoeg kritiek gegeven op de manier waarop nu invulling gegeven wordt aan de rol van CM, en het vertrek van Ginz wordt er nu links en rechts ook weer bijgetrokken. Op basis van de nu openbare informatie is in ieder geval geen link te leggen.
Ik hou ook niet van censuur, maar @WoutF heeft duidelijk (en wellicht iets te laat
late edit: En daarnaast wordt er door een hoop mensen al maanden geroepen dat het HQ meer betrokkenheid moet tonen. Doen ze dat, is het weer niet goed
[ Voor 8% gewijzigd door _Mystikal_ op 10-03-2021 16:48 ]
Dat je geen persoonlijke reactie heb gehad wil niet zeggen dat we niks met feedback doen. Maar ik begrijp heel goed dat het voor jou (en anderen) onzichtbaar is wat er dan achter de schermen mee gebeurt. Ik ga daarom kijken of we bij opzeggingen altijd een terugkoppeling kunnen geven, goed dat je hier even op wijst.Freekers schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:07:
Tijdens het opzeggen van mijn abonnement werd om feedback gevraagd waarom ik mijn abonnement wilde opzeggen. Ik heb daar een A4tje neergekalkt. Denk je dat ik daar ooit iets op gehoord heb? Nope. Alle moeite voor niets. T.net staat open voor feedback, zolang die maar positief is (zie de footer in het Plus topic).
Misschien lees ik je verkeerd maar het gaat niet om een apart abonnement in de aangepaste cookiewall. Alle huidige (en straks) nieuwe abonnementen worden trackingvrij gemaakt. Je hebt dus niet meerdere abonnementen nodig.Wat er nu gebeurd is gewoon van de zotte. Dadelijk moet je voor elke feature los betalen. Je moet al 2 abonnementen hebben wil je dadelijk toegang krijgen tot de gehele site.
Je komt met ongefundeerde 'feiten' en in je reactie over Ginz en Moonsugar. Dáár spreek ik je op aan.3DDude schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:34:
[...]
Dat mag jij vinden, ik vind het raar dat een CM niet mag communiceren in een topic als deze.
Dan voorkom je discussie over dat je die dus niet of weinig ziet. (je weet wel die over dat de community manager de community niet meer vertegenwoordigd. Dat is dan niet haar schuld maar het beleid.
Vervolgens kom je hier nu met een laffe zijsprong over Moonsugar die niet mag reageren (ze wíl niet reageren .. dat is iets anders).
Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda
Deze is wel een beetje kort door de bocht, er is een aanzienlijk deel van deze website welke gegroeid is door input van gebruikers in de verschillende forums of product recensies bijvoorbeeld, ik kom hier steeds minder voor de frontpage maar nog steeds voor de immense bron van informatie door gebruikers.BasvanS schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:54:
[...]
Daarom snap ik ook niet zo goed waarom een kleine contributie eventueel aangevuld met niet gepersonaliseerde reclame niet volstaat.
Reddit heeft een "reject non-essential" knop.daanb14 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:27:
[...]
Leer van Reddit?! Ik weet niet of je wel eens de extensie "Terms of Service, Didn't Read" Gebruikt hebt, maar Reddit heeft eenzelfde verdienmodel als bijvoorbeeld een Facebook. Dat is namelijk het verzamelen van persoonsgegevens, het tracken van jou over andere websites en het deployen van Third Party Cookies. Doen alsof het verdienmodel van Reddit een voorbeeld is, lijkt mij niet fair.
Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.
Dan wordt het tijd dat de community een signaal afgeeft totdat de belangenafweging van het bedrijf weer in balans is. Laat ik daarin het voortouw nemen door te stoppen met het inhoudelijk reageren in topics en te stoppen met het gebruik van de Pricewatch totdat deze gekkigheid voorbij is. De plus-artikelen liet ik sowieso al aan mij voorbij gaan.WoutF schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:44:
als werknemer van een bedrijf weet ik dat er ook andere belangen spelen. Commerciële inderdaad. Ik snap dat jullie daar geen boodschap aan hebben en ik verwacht al helemaal geen sympathie, maar de realiteit is dat die belangen afgewogen moeten worden.
Tja, en toch vind ik het hele stukje "we zijn niet trots maar we doen het toch" te gemakkelijk. En al helemaal "korte termijn". Tenzij 2 jaar kort is.WoutF schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:44:
Want dit is geen noodgreep die bedacht is tijdens de brunch en de borrel, die 2 dagen nadat duidelijk is dat jullie iets doen wat niet mag, overigens was het daarvoor ook al zeer donkergrijs gebied maar was er gewoon nog geen uitspraak, live komt.
Dit is blijkbaar het product van 2 jaar buffelen. Want dat is wat je doet neem ik aan, als je willens en wetens de wet overtreedt en je community benadeeld, dan zou ik gaan buffelen om het probleem ASAP op te lossen. Normaal toch?
Dus, na twee jaar hard werken is dit het resultaat: Iets wat tot de rand gaat van de wet, en gebruikt wordt om nog wat meer betalende leden te krijgen. Terwijl letterlijk het hele internet twee jaar geleden al iets heeft kunnen verzinnen wat gewoon hun community in hun waarde laat.
Mijn grote vraag is: Had Tweakers ook gewoon "nee" kunnen zeggen tegen de corporate overlords?
"Nee, dit is een te grote middelvinger naar de community, er komt teveel gedoe van, we gaan, tijdelijk, naar de standaard cookie-vraag, later kijken we wel verder"
Zo ja: Waarom is dat niet gebeurd?
Zo nee: Waarom is dat niet meer mogelijk?
Tweakers is al 15 jaar "commercieel", waarom lijkt het er dan pas sinds ongeveer een half jaar erop dat alles om geldgeldgeld draait? Eerdere beslissingen waren inderdaad soms ook al twijfelachtig, maar vanaf de samenvoeging met HWI zie ik Tweakers echt in een bizar tempo veranderen, op een zeer negatieve manier.
People as things, that’s where it starts.
True. Ik zie het hier inderdaad ook staan. Ik ben wel benieuwd of dat een impact heeft op de hoeveelheid informatie die Reddit vervolgens verzamelt.mOrPhie schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:54:
[...]
Reddit heeft een "reject non-essential" knop.
Het is toch heel jammer hoe Tweakers.net omgaat met hun community, Ik merk steeds meer dat Tweakers.net aan het veranderen is sinds het is overgenomen.
De abonnementen, de plus artikelen, de cookiemuur die al 2 jaar geleden aangepast moest worden. Alles om maar geld te generen.
Nu zoeken jullie de grens van de wet op waarbij de keuze is betalen of cookies krijgen. Ik vind dit moreel heel erg verwerpelijk en niet passen bij een site die leefde voor de community. Helaas is dat nu niet meer te zeggen.
Ik weet niet hoeveel dat abonnement dan kost maar moet je voorstellen dat elke site dit doet. Dat gaat dan aardig in de papieren lopen om je privacy te waarborgen en dat lijkt mij niet in de geest van deze wet.
Ik vind het erg jammer dat Tweakers.net dit doet. Zeker aangezien er heel veel sites zijn die dit niet doen en ook gewoon kunnen bestaan. Tweakers.net is een site die er is voor de tweaker en daar zou je juist meer van mogen verwachten dan van andere sites. Jammer dat nu juist het tegenovergestelde waar is.
Het meest belachelijke is nog wel dat hier sorry voor wordt gezegd. In feite is het dus sorry dat we niet eerder een betaald abonnement hebben ingevoerd zodat je geen gepersonaliseerde reclame krijgt. Dat is geen sorry zeggen omdat je een fout hebt gemaakt maar gewoon een dikke middelvinger naar je achterban.
En dan vertellen dat nu alles goed is omdat het wettelijk mag
. Wat voor een plaat moet je dan voor je hoofd hebben.
De abonnementen, de plus artikelen, de cookiemuur die al 2 jaar geleden aangepast moest worden. Alles om maar geld te generen.
Nu zoeken jullie de grens van de wet op waarbij de keuze is betalen of cookies krijgen. Ik vind dit moreel heel erg verwerpelijk en niet passen bij een site die leefde voor de community. Helaas is dat nu niet meer te zeggen.
Ik weet niet hoeveel dat abonnement dan kost maar moet je voorstellen dat elke site dit doet. Dat gaat dan aardig in de papieren lopen om je privacy te waarborgen en dat lijkt mij niet in de geest van deze wet.
Ik vind het erg jammer dat Tweakers.net dit doet. Zeker aangezien er heel veel sites zijn die dit niet doen en ook gewoon kunnen bestaan. Tweakers.net is een site die er is voor de tweaker en daar zou je juist meer van mogen verwachten dan van andere sites. Jammer dat nu juist het tegenovergestelde waar is.
Het meest belachelijke is nog wel dat hier sorry voor wordt gezegd. In feite is het dus sorry dat we niet eerder een betaald abonnement hebben ingevoerd zodat je geen gepersonaliseerde reclame krijgt. Dat is geen sorry zeggen omdat je een fout hebt gemaakt maar gewoon een dikke middelvinger naar je achterban.
En dan vertellen dat nu alles goed is omdat het wettelijk mag

[ Voor 4% gewijzigd door aazwart op 10-03-2021 21:14 ]
Deze post was al eerder geplaatst, maar lange posts duren ook wat langer om op te reageren.
Wat betreft de keuze om voor trackingless te gaan, natuurlijk speelt de terechte kritiek die we daarin van jullie krijgen een rol. Dat komt nu ik het zo teruglees inderdaad niet goed naar voren in de tekst. Het was zeker niet de bedoeling om doen overkomen dat we hier puur zelf op gekomen zijn. Ja, dat ook, wij kijken ook ons om heen en zien wat er online allemaal gebeurt met betrekking tot tracking. En vormen daar een mening over; de mensen die voor Tweakers werken denken in dat opzicht niet veel anders dan de mensen die het bezoeken. Maar jullie aanhoudende kritiek en inzet voor een trackingvrij Tweakers heeft er zeer zeker aan bijgedragen dat we die wens voor een trackingvrij Tweakers als stip aan de horizon gezet hebben.
De andere dingen die je noemt hebben onze volle aandacht. Vragen als 'Hoe krijgen we meer mensen actief en laten die bruisende community groeien' zijn precies waar @Moonsugar nu achter de schermen mee bezig is. En ook steken we veel tijd in kijken hoe we verdienmodellen kunnen spreiden, juist zodat we niet zo afhankelijk zijn van banners.
We zijn ons er goed van bewust hoe dit overkomt en ik snap dat je teleurgesteld bent. In dat opzicht hebben we het 'begrepen' en gekozen voor een oplossing waarvan we wisten dat niemand er echt blij van wordt - ook wij niet, maar die wij op dit moment zien als de enige werkbare optie om gebruikers een trackingvrij Tweakers te bieden.mOrPhie schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:55:
Man, ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen. Ik ben zo enorm teleurgesteld in deze reactie, dat ik het eigenlijk lastig vind om nog echt m’n best te doen voor deze community. Want het lijkt erop alsof dat helaas vergooide tijd is. Men heeft er helemaal niets van begrepen en wat een enorme klap in het gezicht is het dat de reactie is: “Jullie wilden toch iets dat wettig is? Nou, hier, asjeblieft! Een optie om een abonnement te nemen”. Man, stik even in je abonnement zeg!
We zijn de topicstart bewust begonnen met excuses. Blijkbaar komt dat bij jou alleen niet aan. Wat hadden we daarvoor anders kunnen doen?Excuses los van de ambitie en erkenning voor de users
Ik ben benieuwd waar het mis is gegaan, maar @Bart Zoetmulder heeft ons een excuses beloofd. Diep door het stof. Hand in eigen boezem. Nou, niets van dat. Een schamel alineaatje dat overeenkomt met “sorry, zal het niet meer doen”. Hoe is het besef ontstaan? Wat was de trigger? Het negatief in het nieuws komen misschien? De volhardendheid van deze community? Een (dat zou fantastisch zijn) intrinsiek inzicht? Leg het uit. Duid het wat meer. Ik snap dat er een ambitie is om trackingloos te gaan, dat is oprecht echt fantastisch hoor. Maar ik zou het toch fijn vinden als er een beetje erkenning komt voor de users die zich in de afgelopen 2 jaar hard hebben gemaakt voor een betere en eerlijkere cookiewall. Die zijn namelijk 2 jaar aan de kant geschoven alsof het zeurende kinderen waren. Even kreeg ik het gevoel dat er eindelijk beweging was. @Bart Zoetmulder heeft zich uiteindelijk goed laten zien in het topic en ons voor een deel deelgenoot gemaakt. Maar ja, wat is er gebeurd Bart? Hier kan jij toch ook niet achter staan?
Wat betreft de keuze om voor trackingless te gaan, natuurlijk speelt de terechte kritiek die we daarin van jullie krijgen een rol. Dat komt nu ik het zo teruglees inderdaad niet goed naar voren in de tekst. Het was zeker niet de bedoeling om doen overkomen dat we hier puur zelf op gekomen zijn. Ja, dat ook, wij kijken ook ons om heen en zien wat er online allemaal gebeurt met betrekking tot tracking. En vormen daar een mening over; de mensen die voor Tweakers werken denken in dat opzicht niet veel anders dan de mensen die het bezoeken. Maar jullie aanhoudende kritiek en inzet voor een trackingvrij Tweakers heeft er zeer zeker aan bijgedragen dat we die wens voor een trackingvrij Tweakers als stip aan de horizon gezet hebben.
Het is denk ik niet zozeer dat we de gevoelens en behoeften niet snappen. Genoeg HQ-medewerkers die zelf actief onderdeel uitmaken van de community en prima aanvoelen wat er speelt. Maar van tijd tot tijd sta je voor een shitty keuze. En zoals vaker al gezegd, ook door anderen, is Tweakers een bedrijf. Met inkomsten en uitgaven. Dat is verre van mijn favoriete manier van naar Tweakers kijken, maar het is een realiteit waarmee we te dealen hebben. En die realiteit maakt dat we niet altijd kunnen doen wat we misschien het liefst zouden doen.Jullie willen dat we ons aan de wet houden? Bij deze
De discussie verkleinen tot de kritiek dat Tweakers zich niet aan de wet hield vind ik echt oneerlijk. Dat is slechts één van de kritiekpunten geweest. Een ander kritiekpunt is dat Tweakers, ooit kwartiermaker van het internet, een groep waar je bij wilde horen, twee volle jaren nodig heeft gehad om tot de conclusie te komen dat die cookiewall toch niet door de beugel kan. Tweakers loopt achter. 2FA is een ander voorbeeld. De tweedeling DPG Media aan de ene kant en de community aan de andere kant. Als antwoord daarom formuleren “het is getrackt worden of betalen” is misschien wettelijk aanvaardbaar, maar voor de meeste users hier natuurlijk totaal onaanvaardbaar. Het betekent in mijn optiek dat men de community niet meer snapt en er nog geen ruimte is voor begrip. @Wanja is directeur van Tweakers, maar heeft geen enkele interactie met de users. Haar profiel verklapt immers ook dat ze ook in de crew fora gewoon niet actief is blijkbaar. Dat is een veel groter probleem en een belangrijke factor waarom het hier, wederom, net als bij premium en plus, mis dreigt te gaan.
De vergelijking met andere sites van DPG gaat echt mank. Zoals eerder gezegd is het publiek anders en gaan mensen anders met die cookie-consents om. En ten tweede leunen die nieuwsmerken veel zwaarder op abonnementen voor hun inkomsten, dus de klap die ze pakken is minder zwaar. En doen alsof mensen die bij sales en marketing werken niks zouden kunnen bijdragen dat waarde heeft voor de community vind ik erg zwartwit. Sales verdient zichzelf wel terug hoor, en is de reden dat we dit jaar bijvoorbeeld kunnen investeren in development en redactie. En ook marketing is zich veel meer aan het richten op zaken die juist voor de community bedoeld zijn."sorry maar we konden niet anders"
Het excuus is een “we konden niet anders” excuus. Waarom kan elke andere site binnen DPG Media het dan wel? Ergens heeft Tweakers gewoon de boot gemist. Ergens is het innovatief vermogen van Tweakers dus blijkbaar verloren gegaan. Waar? Waarom? Ik weet wel waarom hoor. Met 16 man en vrouw Sales en Marketing denk ik dat Tweakers in z’n huidige vorm te duur is om te maken en daar wordt de community de dupe van. Er worden nu keuzes gemaakt in het nadeel van de community. Dat moet toch een belletje doen rinkelen bij iemand bij het MT? Wat is Tweakers? Wat is het bestaansrecht?
Fair enough. Ik ga niet ontkennen dat privacy en commercie met elkaar op gespannen voet staan. En dat ondanks dat we dat willen, we nog niet volledig die privacykant op kunnen gaan."Omdat we online privacy belangrijk vinden"
Dat blijkt niet uit jullie acties. Als je online privacy belangrijk vond had je niet twee jaar lang een illegale cookiewall, die illegaal is omdat we het recht op privacy op het internet willen beschermen, online gehouden. Ik geloof best dat er mensen bij Tweakers werken die wel in het recht op privacy geloven, maar hier is commercie véééér boven privacy geplaatst en dat ze Tweakers met pijn in het hard in hetzelfde rijtje als Facebook en Google. Er was ooit een Tweakers dat bleef strijden voor minimaal gebruik van advertenties. In plaats van verschillende vormen van monetariseren te onderzoeken, is de advertentieruimte alleen maar gegroeid. Dat is prachtig voor de inkomsten, maar is het ook prachtig voor de community? Ook hier lijkt het alsof DPG Media te ver afzit van het Tweakers dat met een setje afspraken verkocht werd aan VNU Media. Men zal nu wel claimen dat ik dat helemaal verkeerd zie natuurlijk, maar ik ben echt niet van gisteren.
Ik vind het heel begrijpelijk dat je vanuit jouw perspectief en jouw gebruik van Tweakers dat beeld schetst. Maar Tweakers is óók een uitgave. Er komen ook mensen op Tweakers alleen voor de content, dag in en dag uit. Of voor de Pricewatch. Die zijn minder zichtbaar, omdat ze vaak minder actief in het forum zijn of enkel lezen, maar dat betekent niet dat het geen tweakers zijn. Dat zijn grote groepen mensen. En uiteindelijk willen we er voor al die mensen zijn, met hun verschillende motivaties om bij ons langs te komen.Tweakers is een dienst en een community, geen uitgave!
Blijkbaar denkt men bij Tweakers veel te smal als het gaat om het verdienen van geld. Ik vind het creatief vermogen om andere bronnen van monetarisatie mogelijk te vinden echt erbarmelijk. Dat heeft z’n basis in dat ik denk dat Tweakers vergeten is dat ze een internetservice zijn en dus niet een nieuwsuitgave of een magazine. Want dan zou je je realiseren dat je niet de content moet monetariseren (zoals met Plus), want dat is denken op dezelfde manier als het AD of Trouw. Nee, dan realiseer je je dat je de dienst moet monetariseren. Een dienst ten behoeve van de community. Leer van Reddit. Leer van Discord. Hell, leer van games en hoe die hun geld verdienen. Maak van Tweakers die bruisende community die het verdient te zijn. Veel users en interactie hebben we verloren aan internationale sites. Haal die mensen terug met een innovatief platform en laat ze er voor betalen via slimme manieren. Niet door afgeschermde content en tracking cookies. Dat moet toch iedereen aan het hart gaan hier?!
De andere dingen die je noemt hebben onze volle aandacht. Vragen als 'Hoe krijgen we meer mensen actief en laten die bruisende community groeien' zijn precies waar @Moonsugar nu achter de schermen mee bezig is. En ook steken we veel tijd in kijken hoe we verdienmodellen kunnen spreiden, juist zodat we niet zo afhankelijk zijn van banners.
Dat heb je ook en daarom wilde ik reageren op je uitgebreide post. Duurde even, maar lange post vereist meer tijd voor een reactie.Ik kan nog wel 5 dingen bedenken waar ik het over wil hebben, maar dit is in essentie wat ik van jullie aanpak vind. Het rammelt en het stoort me en met een lidmaatschap dat intussen 21 jaar oud is en het feit dat ik er ook 7 jaar actief aan het bij mogen dragen, vind ik dat ik recht van spreken heb.
Je vraagt geld voor het niet tracken en koppelt dit expliciet aan een cookie ribbon/banner. Dan is toch de enige logische conclusie dat het onderdeel is van het verdienmodel en dat privacy louter tegen betaling mogelijk is?Bart Zoetmulder schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:39:
[...]
We maken van privacy geen verdienmodel. Wel is het zo dat we nu eenmaal met een wettelijk kader te maken hebben waardoor we gedwongen worden om de gebruiker een keuze te geven. Hoe lelijk ook, daar voldoen we straks aan.
Veel belangrijker, laten we het einddoel niet uit het oog verliezen, namelijk een advertentie trackingvrij platform, waarbij privacy juist het argument is. Dat dit nog niet is gelukt is iets waar we enorm van balen, ons zelfs schamen, want principieel willen we heel graag die kant op. Wij geloven anders dan veel van onze concurrenten dan ook niet in betalen met je privacy.
Dat is echter wel de marktstandaard, en hoewel dat begint te veranderen, hebben we daar nu eenmaal mee te maken. Het is tegelijk ook onze taak om een rendabel en verantwoord beleid te voeren, waarbij de lange termijn van Tweakers is gewaarborgd. Super moeilijk om die zaken met elkaar te verenigen, maar wel wat wij als onze taak zien.
Voor wat betreft het 'keuze bieden', is hier advies over ingewonnen bij iemand met verstand van privacy wetgeving? Je kan je namelijk serieus afvragen of hetgeen er onder 'Freely given consent' staat wel op gaat, in het bijzonder wat er genoemd staat onder recital 43.
Het is overigens prima mogelijk om zonder tracking een méér rendabele advertising op te zetten. Weet niet of er tussen T.net en STER contacten zijn, anders is het interessant om daar eens te informeren hoe trackingless advertising is opgezet
Misschien het andere uiterste, maar als jullie weten dat niemand er blij van wordt en na 2 jaar nog niet in staat bent een goede oplossing te vinden. Waarom dan niet de gebruikers 'compenseren' voor de overtreding van 2 jaar, en tijdelijk gewoon de tracking voor iedereen uit zetten en weg halen. En dan pas terug invoeren als er een oplossing is waar iedereen/meer mensen blij van zijn. Op die manier voldoen jullie aan de wet, zijn gebruikers niet de dupe en hebben ze niet het gevoel afgeperst te worden en staat er voor jullie toch druk op om een goede oplossing uit te werken. Dat zou ook veel meer indruk maken als 'excusse' en symbool dat jullie community respecteren, en beseffen dat wetgeving gevolgd moet worden.WoutF schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 17:18:
Deze post was al eerder geplaatst, maar lange posts duren ook wat langer om op te reageren.
[...]
We zijn ons er goed van bewust hoe dit overkomt en ik snap dat je teleurgesteld bent. In dat opzicht hebben we het 'begrepen' en gekozen voor een oplossing waarvan we wisten dat niemand er echt blij van wordt - ook wij niet, maar die wij op dit moment zien als de enige werkbare optie om gebruikers een trackingvrij Tweakers te bieden.
[...]
Zoals het nu geïmplementeerd is, is er voor Tweakers geen druk, dus gaat dit maanden/jaren/nooit meer aangepakt worden. (Of indien wel: plaats hier een strikte bindende periode waarbinnen het opgelost is, indien niet toch overgaan naar tracking weghalen voor iedereen).
Yes, zie jelle. in "We passen de cookiewall aan en maken abo's trackingvrij". Overigens zegt AP dit zelf ook op zijn site, zie WoutF in "We passen de cookiewall aan en maken abo's trackingvrij"BoB_HenK schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 17:27:
Voor wat betreft het 'keuze bieden', is hier advies over ingewonnen bij iemand met verstand van privacy wetgeving? Je kan je namelijk serieus afvragen of hetgeen er onder 'Freely given consent' staat wel op gaat, in het bijzonder wat er genoemd staat onder recital 43.
Die contacten zijn er zeker en ook zeer intensiefHet is overigens prima mogelijk om zonder tracking een méér rendabele advertising op te zetten. Weet niet of er tussen T.net en STER contacten zijn, anders is het interessant om daar eens te informeren hoe trackingless advertising is opgezet
Zowel de juristen bij DPG als de Autoriteit Persoonsgegevens geven aan dat deze oplossing voldoet aan de AVG,BoB_HenK schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 17:27:
Die contacten zijn er zeker. Dat bedoelen we o.a. als we zeggen dat we echt actief bezig zijn met zoeken naar trackingvrije oplossingen.Het is overigens prima mogelijk om zonder tracking een méér rendabele advertising op te zetten. Weet niet of er tussen T.net en STER contacten zijn, anders is het interessant om daar eens te informeren hoe trackingless advertising is opgezet
Zodra mijn werkgever iets met mij 'afspreekt' heb ik weinig te zeggen, dan moet ik gewoon gehoorzamen. Management weet donders goed waar ze mij wel en niet kunnen inzetten voor hun belangen. Aangezien het af en toe niet overeen komt met elkaar, mag ik soms ergens niet bij aanwezig zijn.
En het is duidelijk dat het voldoet aan de wet, dat is in meerdere posts aangehaald. Maar mensen spreken dan ook niet over de letter van de wet, maar het moraal van het verhaal. Zodra er een maar achter een sorry komt, stelt die sorry doorgaans weinig voor.
Iedereen is ontzet op dit moment, maar wisten toch dat dit ooit ging komen?, de overname kosten moeten ergens terug verdiend worden and then some... En ik denk dat het moederbedrijf goed inzicht heeft op waar ze kunnen gaan groeien met aantallen gebruikers. Zal het ze een worst wezen, die paar oude rotten, die relatief niks opbrengen?
En het is duidelijk dat het voldoet aan de wet, dat is in meerdere posts aangehaald. Maar mensen spreken dan ook niet over de letter van de wet, maar het moraal van het verhaal. Zodra er een maar achter een sorry komt, stelt die sorry doorgaans weinig voor.
Iedereen is ontzet op dit moment, maar wisten toch dat dit ooit ging komen?, de overname kosten moeten ergens terug verdiend worden and then some... En ik denk dat het moederbedrijf goed inzicht heeft op waar ze kunnen gaan groeien met aantallen gebruikers. Zal het ze een worst wezen, die paar oude rotten, die relatief niks opbrengen?
Mag ik de suggestie doen om de titel van de frontpage aan te passen?
.
De richting die tweakers uit gaat met Premium/Plus en deze keuzes, gaan gewoon loodrecht tegen deze slogan in. Ik weet 100% zeker dat als je (twee jaar terug) de krachten van de community had gebundeld, je AL LANG een mooie technische oplossing had gevonden met behoud van privacy EN geld. Je had al een jaar lang VOOROP kunnen lopen op dit gebied, in plaats van ACHTERAAN.
De motivatie en kunde binnen is ENORM. @WoutF, waarom zet je de kracht van de community niet in?
.
Tweakers - Wij stellen technologie op de proef
.De richting die tweakers uit gaat met Premium/Plus en deze keuzes, gaan gewoon loodrecht tegen deze slogan in. Ik weet 100% zeker dat als je (twee jaar terug) de krachten van de community had gebundeld, je AL LANG een mooie technische oplossing had gevonden met behoud van privacy EN geld. Je had al een jaar lang VOOROP kunnen lopen op dit gebied, in plaats van ACHTERAAN.
De motivatie en kunde binnen is ENORM. @WoutF, waarom zet je de kracht van de community niet in?
Doel je wat betreft de AP op het citaat dat je eerder hebt gedeeld? Daarin staat dat betaling een alternatief kan zijn, maar dat citaat gaat niet specifiek over de beoogde implementatie bij T.net. Ik wijs op de kanttekeningen die in dit artikel worden beschreven.WoutF schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 17:33:
[...]
Zowel de juristen bij DPG als de Autoriteit Persoonsgegevens geven aan dat deze oplossing voldoet aan de AVG
Met een container heb jij je privacy niet terug. Je wordt gewoon getrackt op basis van andere karakteristieken. Dit is geen technisch probleem waarvoor je een technische oplossing moet zoeken, maar het is een probleem bij T.net.CrashOne schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:51:
Technisch gezien: Als ik Firefox gebruik met een aparte container voor T.net, dan hebben jullie je cookies en ik m'n privacy. Dan valt er toch niks om? En dan voldoe ik aan jullie voorwaarden?
Waarom wilt T.net niet de partij zijn die volledig content based advertising introduceert? Op basis van waar je je bevindt krijg je ads geserveerd die bij dat onderwerp horen. Ja, dat gaat niet direct werken met de huidige bannerboeren, maar dat kan je als DPG wel als eis stellen met een websiteportfolio dat groot genoeg is om een vuist te kunnen maken. Als de wil er is, dan kan juist een partij als T.net het verschil maken.
En tracking kan dan plaatsvinden na het klikken op een ad, waarbij de partij waar je terechtkomt maar ziet of de gebruiker gevolgd wilt worden.
En tracking kan dan plaatsvinden na het klikken op een ad, waarbij de partij waar je terechtkomt maar ziet of de gebruiker gevolgd wilt worden.
Zodra er plaatjes extern geladen worden kan je technisch gevolgd worden. Ik vind het grootste probleem de cross site tracking, waarbij ik over verschillende website heen als individuele gebruiker gevolgd kan worden. Dat probleem los je wel op door de cookies per website in een geïsoleerde omgeving te plaatsen.GlowMouse schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 19:00:
[...]
Met een container heb jij je privacy niet terug. Je wordt gewoon getrackt op basis van andere karakteristieken. Dit is geen technisch probleem waarvoor je een technische oplossing moet zoeken, maar het is een probleem bij T.net.
Ja, ik kan dan op basis van andere zaken gevolgd worden die mij onderscheidbaar maken, dat is nu echter nog minder gebruikt.
[ Voor 8% gewijzigd door CrashOne op 10-03-2021 19:11 ]
We doen al aan content based advertising, dankzij de tags die onderaan een artikel staan (bijvoorbeeld een smartphone banner onder een artikel over de Galaxy S21). Het probleem is alleen dat sommige adverteerders ook een set aan producten willen tonen in de banner, met realtime aanbiedingen/prijzen. Die werken op HTML5 basis, maar met onze huidige adserver (Google Ad Manager) kan dat niet third party trackingvrij.CrashOne schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 19:05:
Waarom wilt T.net niet de partij zijn die volledig content based advertising introduceert? Op basis van waar je je bevindt krijg je ads geserveerd die bij dat onderwerp horen. Ja, dat gaat niet direct werken met de huidige bannerboeren, maar dat kan je als DPG wel als eis stellen met een websiteportfolio dat groot genoeg is om een vuist te kunnen maken. Als de wil er is, dan kan juist een partij als T.net het verschil maken.
We zijn met wat partijen aan het discussieren om dit mogelijk te maken, maar de technieken die gebruikt worden door dergelijke adverteerders maakt het niet makkelijk om dat zomaar te repliceren buiten Google om.
-
[ Voor 100% gewijzigd door Blubkens op 08-04-2021 13:46 . Reden: Kom eerst maar met een acceptable Cookie Wall. ]
Wat een negatieve reacties… Ik ben ook niet onverdeeld positief over de cookiewall en de plannen voor de nieuwe abonnementen, maar nu het Supporter-abonnement van € 12 per jaar er nog is, vind ik dit een hele redelijke oplossing. Jullie hebben er een abonnee bij!
“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.
Ik ben geen jurist en zit hier niet diep genoeg in om iets te kunnen zeggen over dat artikel. Dit is wel meerdere keren gecheckt bij onze juridische mensenGlowMouse schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 19:00:
[...]
Doel je wat betreft de AP op het citaat dat je eerder hebt gedeeld? Daarin staat dat betaling een alternatief kan zijn, maar dat citaat gaat niet specifiek over de beoogde implementatie bij T.net. Ik wijs op de kanttekeningen die in dit artikel worden beschreven.
WoutF schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:16:
We begrijpen het als je dit geen ideale optie vindt; ook wij vinden het niet ideaal. Als alternatief is door ons onderzocht wat het effect van een venster zou zijn waarin je kunt kiezen om cookies te accepteren of te weigeren. Uit een test blijkt dat jullie dan in groten getale voor ‘nee’ zouden kiezen, veel vaker dan bij een gemiddelde website. We snappen dat, maar in de huidige situatie heeft het blokkeren van thirdpartycookies als gevolg dat ook de banners niet meer werken. Dat zou dat betekenen dat Tweakers dusdanig veel inkomsten verliest dat de site en content eronder gaan lijden.
Kennelijk wel, er wordt letterlijk gezegd dat Tweakers het (tijdelijke) geld belangrijker vindt dan de privacy van zijn gebruikers. Anders was die "Nee" knop er wel gekomen. Had dan de keuze gemaakt om de trackers tijdelijk uit te zetten zodat er druk binnen de organisatie staat om het binnen een bepaalde tijd op te lossen bijvoorbeeld.Bart Zoetmulder schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:39:
[...]
We maken van privacy geen verdienmodel.
Nu wordt er weer verteld dat er onderzocht gedaan wordt naar een manier van cookies zonder thirdpartytracking. Als je terug kijkt op de afgelopen 2 jaar dan mogen we blij zijn als er over 5 jaar iets concreets over is. Niet dan?
Maar goed, verder reageren op dit topic is in mijn ogen zinloos want het besluit is al genomen om voor een bepaalde "tijdelijke" oplossing te gaan die waarschijnlijk nog heel lang zo zal blijven. Tweakers gaat dus van een cookiewall naar een paywall waar je betaalt met je privacy of je keiharde centen.
Goed gedaan hoor en succes met dat (.plan) frontpage artikel hierover.
Ik zie daar zeker wel kansen in, feit is dat we samen met de industrie nog geen werkend alternatief hebben gevonden. Wisdom of the crowd kan een uitkomst bieden. Ik sta daar zeker open voor, hoe zie je dat voor je?[b]
Aantal jaren lid geweest maar anders dan het uitzetten van reclame geen enkele toegevoegde waarde. Blijkbaar lopen het aantal abonnees terug en lossen ze het zo maar op door het “verplicht” te maken.
Lees de laatste jaar al bijna geen frontpagina artikelen meer omdat deze of paid content bevatten, oud nieuws is (andere sites zijn vaak sneller met het tech nieuws) of compleet oninteressant en diepgang missen.
Enige interessante is het forum.
Lees de laatste jaar al bijna geen frontpagina artikelen meer omdat deze of paid content bevatten, oud nieuws is (andere sites zijn vaak sneller met het tech nieuws) of compleet oninteressant en diepgang missen.
Enige interessante is het forum.
You only live once, so enjoy the ride.
@WoutF en @jelle. vraagje hoe gaan jullie dit doen voor 16-minners op Tweakers. Die mogen alleen consent geven voor tracking met toestemming van de ouders toch? Dit moet ook gecontroleerd worden door de organisatie. Hoe komt dit er dan uit te zien?
[ Voor 21% gewijzigd door CyberMania op 10-03-2021 19:43 ]
Ik heb liever gewoon een 'straight in your face' oplossing, waar bijna zwart/wit de meningen over zijn, dan zo'n gare complexe wall, helemaal met 'legitimate interest' opties, waar je eerst 10 minuten bezig bent uberhaubt door te krijgen wat nu aan/uit kan (en zelfs je alles uit wil, oplossen van een 5ster sudoku sneller gaat).
Ben ik het eens met de richting/content, lang niet altijd, maar dat geld net zo voor mijn mening over de 'community', de vraag is alleen welke van de 2 oorzaak en welk gevolg is.
Ben ik het eens met de richting/content, lang niet altijd, maar dat geld net zo voor mijn mening over de 'community', de vraag is alleen welke van de 2 oorzaak en welk gevolg is.
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Even los van alles over wat mensen wenselijk vinden en niet, wat zijn de consequenties van dat jullie twee jaar lang illegaal bezig zijn geweest en na herhaaldelijk melden hier niets mee hebben gedaan? "We voldoen straks aan de wet", die zin helpt de gemiddelde mens niet als die te snel rijdt, door rood fietst, belastingfraude pleegt, etc. Jullie hebben nu excuses geboden, maar daarmee neem je nog niet de verantwoordelijkheid naar mijn mening. Wat heeft dit dus voor Tweakers voor gevolgen?Bart Zoetmulder schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:39:
[...]
We maken van privacy geen verdienmodel. Wel is het zo dat we nu eenmaal met een wettelijk kader te maken hebben waardoor we gedwongen worden om de gebruiker een keuze te geven. Hoe lelijk ook, daar voldoen we straks aan.
&
Zelfs een kutsite als geenstijl.nl heeft een gebruikersvriendelijker cookiewall
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Eh... goh is dat nu zo lastig? Roep in dit topic deskundigen op die hier niet alleen een menig over hebben (die heeft iedereen wel) maar laten we zeggen mensen die in hun dagelijkse werk precies hier mee bezig zijn. Kijk hoeveel aanmeldingen er komen en kijk dan verder. Wellicht beginnen met een brainstorm sessie?Bart Zoetmulder schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 19:36:
[...]
Ik zie daar zeker wel kansen in, feit is dat we samen met de industrie nog geen werkend alternatief hebben gevonden. Wisdom of the crowd kan een uitkomst bieden. Ik sta daar zeker open voor, hoe zie je dat voor je?
Ik denk dan aan drie soorten mensen: 1) experts in marketing 2) experts in techniek en 3) innovatief denkende mensen. Mensen die kunnen 'omdenken' want kennelijk de mensen binnen tweakers in categorie 1 en 2 niet in staat om een oplossing te bedenken.
Waar ik wel bang voor ben is dat de motivatie van de echte experts niet meer zo hoog is als twee jaar terug. Je leest in dit soort topics veel reacties van mensen die het gevoel hebben dat hun feedback niet werd gewaardeerd. Dus ik weet niet of je de echte experts nu nog aan boord kunt trekken, maar ben er wel van overtuigd dat dit succesvol was geweest als je het direct zo had aangepakt.
PS ikzelf ben een allrounder en een redelijke omdenker maar nomineer mijzelf niet direct voor zo een commissie)
Ik heb op zich de gewoonte om als oudgediende en voormalig chef niet te reageren op policy-kwesties, maar dit dossier is toch wel zo pijnlijk aan het worden dat ik me niet kan inhouden.
Er is veel te veel om het allemaal uit te lichten maar twee dingen vallen mij op:
Dat het management van Tweakers met droge ogen heeft besloten dat dé oplossing voor een community die zich zorgen maakt over het feit dat Tweakers al járen een gebruikersonvriendelijke én illegale cookiemuur hanteert het invoeren van het betalen-voor-privacy concept is. Het mag formeel, maar vrijwel niemand doet het zo en met reden. Een dergelijke mate van toondoofheid laat zich moeilijk voorstellen. Elke grote Nederlandse site laat gebruikers gewoon bij binnenkomst trackingsettings beheren zonder enige vorm van tegenprestatie maar bij Tweakers zou betaald moeten worden voor deze wettelijk verplichte dienst'? Waarom hier überhaupt development effort in steken? Het minimale dat een gebruiker van Tweakers mag verwachten is dat (basale functies van) de site bezocht gebruikt kunnen worden zonder verplicht te zijn tot betaling, danwel het accepteren van advertentiecookies.
En ten tweede, het feit dat het uberhaupt zo ver heeft moeten komen. Al jaren, veel meer dan de twee jaar die is verstreken sinds de cookiewall illegaal werd verklaard had Tweakers zich kunnen onderscheiden met een privacyvriendelijke manier van cookies aanbieden. Eentje met keuze voor de gebruiker. Het gehele internet heeft dat geregeld, maar Tweakers lukt het niet. Het is voor gebruikers niet geloofwaardig dat dit een kwestie is van wel willen maar niet kunnen, en dus zoeken de gebruikers naar een andere, échte reden, dat valt te verwachten. Er moest een beschamend artikel van de Consumentenbond waarbij Tweakers uit 100 sites van naam letterlijk de enige overtreder was aan te pas komen om het management van Tweakers tot het inzicht te laten komen dat dit toch echt niet meer kon. Maar het kon al 2 jaar echt niet meer. En eigenlijk had je al 5 jaar geleden zélf tot het besef moeten komen dat je hier in het belang van de gebruiker verder zou moeten gaan dan het absolute absolute minimum dan de wet van je eist. Be better. Dán laat je een gezonde belangenafweging zien. Het uitroeien van tracking via advertenties zou juist van Tweakers van groot belang moeten zijn. Want via het platform Tweakers controleer je zélf de toegang tot die interessante, kapitaalkrachtige en koopbeluste doelgroep van techliefhebbers. Als tracking gemeengoed is, kan iedereen er bij. Dus vlucht naar voren, in plaats van het je te laten overkomen.
Het verhaal dat het moet voor de continuïteit is naar mijn mening een holle frase. Het moet om aan de rendementseisen van DPG Media te voldoen. Dat kan het management van Tweakers niet helpen, maar doe niet alsof er meer geld verdiend moet worden omdat anders de boel omvalt, of er niet meer geïnvesteerd kan worden in dingen die voor de gebruiker belangrijk zijn. Dat er 74 man en vrouw op de payroll moet staan om het platform te runnen is een keuze van Tweakers zelf. Als je wil dat gebruikers de verdienmodellen die daar voor nodig zijn accepteren zul je ook op regelmatige basis iets in het belang - en enkel in het belang - van die gebruikers moeten doen.
Het is nooit verstandig om het gebruikersbelang wezenlijk geweld aan te doen om het eigen business model te beschermen. Het is als bedrijf je goed recht, maar dan gaan je gebruikers ook hun conclusies trekken.
Er is veel te veel om het allemaal uit te lichten maar twee dingen vallen mij op:
Dat het management van Tweakers met droge ogen heeft besloten dat dé oplossing voor een community die zich zorgen maakt over het feit dat Tweakers al járen een gebruikersonvriendelijke én illegale cookiemuur hanteert het invoeren van het betalen-voor-privacy concept is. Het mag formeel, maar vrijwel niemand doet het zo en met reden. Een dergelijke mate van toondoofheid laat zich moeilijk voorstellen. Elke grote Nederlandse site laat gebruikers gewoon bij binnenkomst trackingsettings beheren zonder enige vorm van tegenprestatie maar bij Tweakers zou betaald moeten worden voor deze wettelijk verplichte dienst'? Waarom hier überhaupt development effort in steken? Het minimale dat een gebruiker van Tweakers mag verwachten is dat (basale functies van) de site bezocht gebruikt kunnen worden zonder verplicht te zijn tot betaling, danwel het accepteren van advertentiecookies.
En ten tweede, het feit dat het uberhaupt zo ver heeft moeten komen. Al jaren, veel meer dan de twee jaar die is verstreken sinds de cookiewall illegaal werd verklaard had Tweakers zich kunnen onderscheiden met een privacyvriendelijke manier van cookies aanbieden. Eentje met keuze voor de gebruiker. Het gehele internet heeft dat geregeld, maar Tweakers lukt het niet. Het is voor gebruikers niet geloofwaardig dat dit een kwestie is van wel willen maar niet kunnen, en dus zoeken de gebruikers naar een andere, échte reden, dat valt te verwachten. Er moest een beschamend artikel van de Consumentenbond waarbij Tweakers uit 100 sites van naam letterlijk de enige overtreder was aan te pas komen om het management van Tweakers tot het inzicht te laten komen dat dit toch echt niet meer kon. Maar het kon al 2 jaar echt niet meer. En eigenlijk had je al 5 jaar geleden zélf tot het besef moeten komen dat je hier in het belang van de gebruiker verder zou moeten gaan dan het absolute absolute minimum dan de wet van je eist. Be better. Dán laat je een gezonde belangenafweging zien. Het uitroeien van tracking via advertenties zou juist van Tweakers van groot belang moeten zijn. Want via het platform Tweakers controleer je zélf de toegang tot die interessante, kapitaalkrachtige en koopbeluste doelgroep van techliefhebbers. Als tracking gemeengoed is, kan iedereen er bij. Dus vlucht naar voren, in plaats van het je te laten overkomen.
Het verhaal dat het moet voor de continuïteit is naar mijn mening een holle frase. Het moet om aan de rendementseisen van DPG Media te voldoen. Dat kan het management van Tweakers niet helpen, maar doe niet alsof er meer geld verdiend moet worden omdat anders de boel omvalt, of er niet meer geïnvesteerd kan worden in dingen die voor de gebruiker belangrijk zijn. Dat er 74 man en vrouw op de payroll moet staan om het platform te runnen is een keuze van Tweakers zelf. Als je wil dat gebruikers de verdienmodellen die daar voor nodig zijn accepteren zul je ook op regelmatige basis iets in het belang - en enkel in het belang - van die gebruikers moeten doen.
Het is nooit verstandig om het gebruikersbelang wezenlijk geweld aan te doen om het eigen business model te beschermen. Het is als bedrijf je goed recht, maar dan gaan je gebruikers ook hun conclusies trekken.
[ Voor 27% gewijzigd door Daniel op 27-04-2022 08:24 ]
De tussentijdse gekozen oplossing is inderdaad belachelijk, maar het verbaast me compleet niet meer. Van een nieuwe insteek van CM, Plus, het schrappen van supporter, en nu weer dit met de Cookiewall. Alles lijkt alleen nog maar op korter termijn rendement scoren. Allerlei zaken die de community belangrijk vindt, maar niet direct geld meer opleveren worden achtergesteld (denk aan het Tweakblogs responsive debacle bijv is vergelijkbaar hiermee waar ook al jaren om gevraagd wordt). Tweakers is hard op weg met hun keiharde kijk op rendement en data cijfertjes de ziel uit de community te halen, door alleen te luisteren als het financieel interessant is en de eigen paradepaardjes na te streven maar niet die van de community. En dan heb ik het nog niet eens over het achterstallig onderhoud op tal van delen van de site, zoals de Nachtmodus.
[ Voor 20% gewijzigd door CyberMania op 10-03-2021 20:54 ]
Grappig dat je net Discord noemt. En dat in een topic over trackers.Trouble schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:30:
[...]
Ken je Discord? Dat chatprogramma wat gratis te gebruiken is?
En als je Discord wilt steunen kun je betalen en krijg je wat meer mogelijkheden. Maar als je niet wilt betalen dan zijn alle basisfunctionaliteiten van Discord nog steeds te gebruiken.
Bij Tweakers is het: je moet betalen of je krijgt minder mogelijkheden. Tenminste, zo komt het over. Want ze doen het al 2 jaar op de verkeerde manier en nu willen ze het aanpassen en gaat dat ten koste van de gebruiker.
Is beetje omgekeerde wereld in mijn beleving.
https://reports.exodus-privacy.eu.org/en/reports/168225/
Verder zal tweakers met een beter bod moeten komen. Ik heb voor alle websites 3rd party cookies geblokkeerd en ik maak geen uitzonderingen. Als dat gevolgen gaat hebben voor mijn bezoek aan tweakers of GoT, dan helaas. Dan krijgt tweakers de middelvinger net zo hard terug als dat ze nu doen naar de community.
[ Voor 16% gewijzigd door michielRB op 10-03-2021 20:53 ]
Ehm, waarom staan nu plotseling “rode crew/DPG personeel” nu ineens krampachtig eigen reacties te “pinnen” alsof het reacties zijn die essentieel zijn aan dit topic ??
Komt beetje over als: “Wij van WC Eend adviseren WC Eend”
Haal even zsm die pins weg...
@chengbondkwok
@WoutF
@jelle.
@Bart Zoetmulder
@crisp
Komt beetje over als: “Wij van WC Eend adviseren WC Eend”

Haal even zsm die pins weg...
@chengbondkwok
@WoutF
@jelle.
@Bart Zoetmulder
@crisp
[ Voor 14% gewijzigd door Breezers op 10-03-2021 21:14 ]
“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross
Oké dus een abonnement is de weg naar de toekomst voor tweakers.
Maar waarom zijn de huidige abonnement dan zo extreem triest? Voor 45 euro per jaar krijg momenteel en straks letterlijk niks behalve halve plus artikelen zonder inhoud en straks tracking vrije advertenties. Wil tweakers de tweaker overhalen een abonnement aan te schaffen dan moeten ze echt met een betere abonnements vorm komen i.p.v de huidige.
Die plus artikelen zijn ook al zo’n geweldig idee met een slechte uitvoering en nu dit
Maar waarom zijn de huidige abonnement dan zo extreem triest? Voor 45 euro per jaar krijg momenteel en straks letterlijk niks behalve halve plus artikelen zonder inhoud en straks tracking vrije advertenties. Wil tweakers de tweaker overhalen een abonnement aan te schaffen dan moeten ze echt met een betere abonnements vorm komen i.p.v de huidige.
Die plus artikelen zijn ook al zo’n geweldig idee met een slechte uitvoering en nu dit

[ Voor 11% gewijzigd door HKLM_ op 10-03-2021 21:11 ]
Cloud ☁️
Dit topic is gesloten.
Let op:
Klik hier voor het overzicht van alle reacties van HQ: We passen de cookiewall aan en maken abo's trackingvrij
Klik hier voor het overzicht van alle reacties van HQ: We passen de cookiewall aan en maken abo's trackingvrij