WoutF schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 17:18:
Deze post was al eerder geplaatst, maar lange posts duren ook wat langer om op te reageren.
We zijn ons er goed van bewust hoe dit overkomt en ik snap dat je teleurgesteld bent. In dat opzicht hebben we het 'begrepen' en gekozen voor een oplossing waarvan we wisten dat niemand er echt blij van wordt - ook wij niet, maar die wij op dit moment zien als de enige werkbare optie om gebruikers een trackingvrij Tweakers te bieden.
“I suppose it is tempting, if the only tool you have is a hammer, to treat everything as if it were a nail.”
We zijn de topicstart bewust begonnen met excuses. Blijkbaar komt dat bij jou alleen niet aan. Wat hadden we daarvoor anders kunnen doen?
Een excuus is in mijn ogen niet alleen de "sorry", maar ook het inzicht dat het in de lucht houden van de cookiewall, ondanks alle tegenstand, de totaal verkeerde weg is gebleken. Dat dat begrip er ook is bij Tweakers. En daar hoort dan bij dat je alle users die jullie daarop hebben gewezen ook erkent en erbij vermelt dat het je spijt dat die users zijn miskend. Het is niet alleen maar symbolisch, he? Het gaat erom dat users 2 jaar lang nee op rekest kregen. Naar nu blijkt onterecht. Ik vind het excuus gewoon enorm smal nu.
Het is denk ik niet zozeer dat we de gevoelens en behoeften niet snappen. Genoeg HQ-medewerkers die zelf actief onderdeel uitmaken van de community en prima aanvoelen wat er speelt. Maar van tijd tot tijd sta je voor een shitty keuze. En zoals vaker al gezegd, ook door anderen, is Tweakers een bedrijf. Met inkomsten en uitgaven. Dat is verre van mijn favoriete manier van naar Tweakers kijken, maar het is een realiteit waarmee we te dealen hebben. En die realiteit maakt dat we niet altijd kunnen doen wat we misschien het liefst zouden doen.
Sure. Ontken ik ook niet. Dat snap ik maar al te goed. Ik run zelf ook een bedrijf met personeel.
De vergelijking met andere sites van DPG gaat echt mank. Zoals eerder gezegd is het publiek anders en gaan mensen anders met die cookie-consents om.
Privacy-aware ja. Maar dat wisten jullie twee jaar terug ook, toen jullie besloten de cookiewall in de lucht te houden.
En ten tweede leunen die nieuwsmerken veel zwaarder op abonnementen voor hun inkomsten, dus de klap die ze pakken is minder zwaar.
Prima, en Tweakers heeft de pricewatch. Mijn punt is dat er andere manieren van het monetariseren te bedenken zijn dan nog verder inbreuk te maken in de privacy van de users. Veel andere manieren. Legio andere manieren. Daar wordt veel te weinig over nagedacht bij Tweakers. En weet je waarom? Omdat Tweakers wordt gezien als een uitgave. En dus het enige waar men op weet te komen is een abonnement op content. Terwijl de
dienst (niet de content!) op vele andere manieren te monetariseren is. Dat creatief vermogen moet er toch voldoende zijn bij jullie? Ga daarmee niet nu, maar gisteren aan de slag. Reddit vind ik zelf een goed voorbeeld, omdat ze het gold-model niet alleen cosmetische impact heeft, maar ook goede content van users stimuleert.
En doen alsof mensen die bij sales en marketing werken niks zouden kunnen bijdragen dat waarde heeft voor de community vind ik erg zwartwit. Sales verdient zichzelf wel terug hoor, en is de reden dat we dit jaar bijvoorbeeld kunnen investeren in development en redactie. En ook marketing is zich veel meer aan het richten op zaken die juist voor de community bedoeld zijn.
Daar verschillen we van mening. De huidige structuur vereist wellicht sales en marketing op deze schaal. Als je Tweakers minder afhankelijk maakt van advertentieinkomsten, zijn die sales-mensen ook niet meer nodig. En wat marketing "voor de community" doet moet je nog maar eens uitleggen. Want de TV-, Radio- en buitenreclames (bijvoorbeeld) zijn imho vooral voor het genereren van verkeer. Niet het initieren van een actieve community. De community-activiteit op bijvoorbeeld het forum (dus niet het aantal users of het aantal users dat af en toe actief is) is volgens mij juist aan het krimpen. Maar zeg het me als ik dat verkeerd heb. Imho moeten veel fora daarom worden samengevoegd. De fora zijn lang niet meer zo bruisend als ze waren. Daar kun je enorm veel marketingcapaciteit op zetten, daarmee ga je de mensen niet terugwinnen.
Fair enough. Ik ga niet ontkennen dat privacy en commercie met elkaar op gespannen voet staan. En dat ondanks dat we dat willen, we nog niet volledig die privacykant op kunnen gaan.
"De privacykant op kunnen gaan" is een ambitie. Prima. Dit hele verhaal begon met iets heel simpels. Namelijk twee jaar geleden toen de cookiewall verboden werd, daar ook naar handelen. Nu loopt Tweakers twee jaar achter op die ambitie vanwege koppigheid.
Ik vind het heel begrijpelijk dat je vanuit jouw perspectief en jouw gebruik van Tweakers dat beeld schetst.
De
+70+80 thumbs up op mijn post doen vermoeden dat het niet mijn perspectief persoonlijk is, maar dat van een heleboel andere users.
Maar Tweakers is óók een uitgave.
Maar primair is het een community met diensten voor die community. Een groep gelijkgestemde nerds die een plek zoeken die voor hen bedoeld is.
Er komen ook mensen op Tweakers alleen voor de content, dag in en dag uit. Of voor de Pricewatch. Die zijn minder zichtbaar, omdat ze vaak minder actief in het forum zijn of enkel lezen, maar dat betekent niet dat het geen tweakers zijn. Dat zijn grote groepen mensen. En uiteindelijk willen we er voor al die mensen zijn, met hun verschillende motivaties om bij ons langs te komen.
Zeker. En zonder "vroeger was alles beter" te roepen, want terug naar vroeger is absoluut niet het doel, maar de community had vroeger een veel grotere rol in de website. Tweakers bezoekers zijn toegenomen, maar forum-activiteit ging daar niet in mee. Die groei in bezoekers is wellicht voor een deel toe te schrijven aan bredere naamsbekendheid, maar de incentive om dat op advertenties te monetariseren groeit dan ook. Het gevolg is wel dat je daarmee kiest voor de wat meer anonieme bezoeker. Het motiveert niet de deelname in de community en maakt het daarmee minder aantrekkelijk om verdienmodellen rondom die community te ontwikkelen.
De andere dingen die je noemt hebben onze volle aandacht. Vragen als 'Hoe krijgen we meer mensen actief en laten die bruisende community groeien' zijn precies waar @Moonsugar nu achter de schermen mee bezig is. En ook steken we veel tijd in kijken hoe we verdienmodellen kunnen spreiden, juist zodat we niet zo afhankelijk zijn van banners.
Mijn indruk is nu vooral dat het uitgedelegeerd wordt. Want met alle respect Wout, jij bent Hoofdredacteur en niet verantwoordelijk voor al het reilen en zeilen van Tweakers. De community-betrokkenheid van het MT is nu echt erbarmelijk. Het is zelfs zo erg, dat in veel gevallen men niet werkzaam is voor Tweakers, maar voor DPG Technology en Tweakers voor het gemak daardoor in het bakje met AD Tech komt. Het opheffen van de HI fora omdat de Tweakers al een forum heeft, is daar een voorbeeld van. Dat waren twee communities. Niet één verspreid over twee plekken.
--
Sorry Wout, maar ik merk nog steeds dat er een enorme brug zit tussen DPG Media en de actieve community en dat DPG nu zegt "kom naar de overkant". Ik mis echt de community-interactie. Of misschien zelfs toen het MT zelf nog community was. Het zullen misschien nostalgische gevoelens zijn, maar effectief zie ik ook dat bijvoorbeeld developers naar StackOverflow zijn gegaan en er steeds minder activiteit in sommige fora is (PMG bijvoorbeeld, terwijl het overstroomt aan processornieuws). Op deze manier is Tweakers over 5 jaar
alleen nog maar een uitgave.