We passen de cookiewall aan en maken abo's trackingvrij Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 18 Laatste
Acties:
  • 162.003 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-09 12:44
Update 24 december 2021
Voor de vorige update zie jelle. in "We passen de cookiewall aan en maken abo's trackingvrij".
  • Er wordt gewerkt aan het "ombouwen" van HTML5-banners naar een cookieloze variant, zodat we deze kunnen testen op onze testomgeving. Dit is nog steeds onderdeel van de lopende POC met Adhese.
  • We verwachten hier na de feestdagen verder mee te kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimvandenBelt
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
jelle. schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 08:57:
Update 24 december 2021
Voor de vorige update zie jelle. in "We passen de cookiewall aan en maken abo's trackingvrij".
  • Er wordt gewerkt aan het "ombouwen" van HTML5-banners naar een cookieloze variant, zodat we deze kunnen testen op onze testomgeving. Dit is nog steeds onderdeel van de lopende POC met Adhese.
Is het standpunt van Tweakers/DPG gewijzigd na het besluit van de Noorse toezichthouder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelle.
Bij Tweakers volgen we het standpunt van DPG en daarin hebben we niets vernomen over een gewijzigd standpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
Update 7 januari 2022
In verband met de feestdagen en vakanties hebben we deze week geen nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:56
jelle. schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 08:57:
Update 24 december 2021
Is er een statusupdate beschikbaar rondom de PoC met Adhese? Begreep dat er een alternatief is rondom cookieloze reclame.
Toch wel benieuwd hoe dat in zijn werk gaat en of dat dan dezelfde functionaliteit geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelle.
Update 21 januari 2022
  • Als onderdeel van de POC met Adhese gaan we dynamische banners van onze adverteerders testen op een testomgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jelle. schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:02:
Update 21 januari 2022
  • Als onderdeel van de POC met Adhese gaan we dynamische banners van onze adverteerders testen op een testomgeving.
Wat zijn dynamische banners?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
Veel adverteerders op Tweakers maken gebruik van HTML5-banners, die dynamisch worden opgebouwd met animaties en achterliggende productfeeds. Dat biedt voor adverteerders veel creatieve mogelijkheden om bijvoorbeeld automatisch actuele prijzen te tonen, maar betekent ook dat wij nagenoeg geen controle hebben over wat er in die banners meekomt. Een (technische) garantie dat hiermee geen trackingcookies geplaatst worden, kunnen we daarom niet geven - terwijl wij wel verantwoordelijk zijn voor wat er op onze website gebeurt.

Specifiek daarvoor zoeken we een oplossing in banners die dezelfde creatieve mogelijkheden bieden voor adverteerders, maar geen cookies (kunnen) plaatsen. Daarvoor draaien we nu een test met Adhese.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jelle. schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:31:
[...]

Veel adverteerders op Tweakers maken gebruik van HTML5-banners, die dynamisch worden opgebouwd met animaties en achterliggende productfeeds. Dat biedt voor adverteerders veel creatieve mogelijkheden om bijvoorbeeld automatisch actuele prijzen te tonen, maar betekent ook dat wij nagenoeg geen controle hebben over wat er in die banners meekomt. Een (technische) garantie dat hiermee geen trackingcookies geplaatst worden, kunnen we daarom niet geven - terwijl wij wel verantwoordelijk zijn voor wat er op onze website gebeurt.

Specifiek daarvoor zoeken we een oplossing in banners die dezelfde creatieve mogelijkheden bieden voor adverteerders, maar geen cookies (kunnen) plaatsen. Daarvoor draaien we nu een test met Adhese.
ben ik toch wel benieuwd naar van de gemiddelde tweakers bezoekers die geen adblockers hebben, lijkt er wel op dat het steeds populairder wordt een adblocker. dan al ben ik benieuwd ook hoeveel gemiddelde gebruikers geen adblock hebben? zien jullie dat aan cijfers? en mogelijk aan omzet

waarom kan tweakers niet advrij zijn? is dat zoveel inkomsten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
Verwijderd schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:40:
ben ik toch wel benieuwd naar van de gemiddelde tweakers bezoekers die geen adblockers hebben, lijkt er wel op dat het steeds populairder wordt een adblocker. dan al ben ik benieuwd ook hoeveel gemiddelde gebruikers geen adblock hebben? zien jullie dat aan cijfers? en mogelijk aan omzet

waarom kan tweakers niet advrij zijn? is dat zoveel inkomsten?
Advertenties zijn nog steeds een erg belangrijke inkomstenbron voor Tweakers, dus adblocking heeft inderdaad een significante impact op onze omzet. Onze afhankelijkheid van dit verdienmodel proberen we daarom ook te verkleinen, bijvoorbeeld met onze abonnementen. Voor wat meer achtergrond over het waarom van "trackingvrij" verwijs ik je graag naar plan: We passen de cookiewall aan en maken abo's trackingvrij, daarnaast kun je in dit topic ook veel informatie terugvinden als je zoekt op "adblock".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizard
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20-02-2022
Wat gaat er nu gebeuren met de cookiewall nu die volgens jullie eigen artikel illegaal is?
Lotje Beek van Bits of Freedom legt kort uit wat die amendementen betekenen. "Als je kiest voor de optie dat je geen gepersonaliseerde advertenties op grond van tracking wil, mag dat niet leiden tot functionaliteitvermindering van het platform. Er moeten eerlijke en toegankelijke manieren blijven om het platform te gebruiken."
Het ene zinnetje op de AP site lijkt me hiermee ook overruled, dus heeft T.net hier nog plannen voor?

En als bovenstaande niet voldoende is, je kan je ook nog afvragen of "betalen met tracking of geld" niet gewoon een dark pattern is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floort
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-08 17:12
Hiermee komt de DSA in de eindfase van de triloog: de onderhandelingen met de verschillende EU-lidstaten. Het is een informeel overleg achter gesloten deuren waarin de Raad van Ministers, het Europarlement en de Commissie het met zijn drieën eens moeten worden over de uiteindelijke, definitieve tekst.

Als daar een akkoord wordt bereikt, moeten de Raad en het Europees Parlement nogmaals stemmen over de uiteindelijke tekst. Daarna treden de regels in werking; dat zou al in 2023 kunnen gebeuren. Dat jaar wordt onder meer genoemd door Europarlementariër Paul Tang van de PvdA. Hij wijst op de ambities van het huidige Franse voorzitterschap van de EU.
Dit stuk van het artikel is ook relevant: het is namelijk nog geen wet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimvandenBelt
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Wizard schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:42:
Wat gaat er nu gebeuren met de cookiewall nu die volgens jullie eigen artikel illegaal is?

[...]

Het ene zinnetje op de AP site lijkt me hiermee ook overruled, dus heeft T.net hier nog plannen voor?

En als bovenstaande niet voldoende is, je kan je ook nog afvragen of "betalen met tracking of geld" niet gewoon een dark pattern is.
Dat zinnetje staat eigenlijk al in de AVG bij de voorwaarden van vrijelijk verkregen toestemming. Zoals in het artikel ook al gezegd is (in de comments), een deel van de DSA, voornamelijk privacy, is met nagenoeg dezelfde inhoud al gereguleerd via de AVG. Er zijn nu enkel andere voorbeelden gegeven / meer concreet.

Eerder is hier al behandeld waarom het zinnetje van de AP geen stand houd dankzij een hogere richtlijn en een uitspraak. Maar we krijgen geen rekest op een eventueel verweer anders dan "ander standpunt". Edit: overigens niet met een te groot wijzend vingertje. Begrijp heel goed dat de juridische afdeling het daarbij laat. Maar dat maakt het niet minder jammer.

[ Voor 11% gewijzigd door TimvandenBelt op 26-01-2022 15:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 16:23

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik ben al jaren betalend lid van Tweakers (sinds 14-2-2003). Het is niet meer dan redelijk om te betalen voor een dienst waar je gebruik van maakt. Maar ik vind het ook belangrijk dat we afspraken die we met zijn allen maken volgen (de wet), i.p.v. ons aan de letter vast te klampen omdat de geest ons niet aanstaat. Ik ben geen jurist, wellicht heeft de juridische afdeling wettelijk gezien gelijk. Maar voor mij persoonlijk klopt het niet. Ik ben niet voor niets donateur van NOYB.eu. Ik heb dan ook het automatisch verlengen van mijn abonnement per 23-2 stopgezet. Tegen die tijd hoopt ik een concreet uitrolplan met streefdatum te zien. Zo ja, dan zet ik dit weer aan.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelle.
Update 4 februari 2022
  • Als onderdeel van de POC met Adhese hebben we met succes statische en dynamische banners uitgeserveerd op onze testomgeving. We testen nog door met verschillende type advertenties en formaten op alle devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:29
Dat is goed nieuws. Wanneer verwachten jullie, indien alles goed loopt, deze "POC" af te ronden en alles op de live-omgeving uit te kunnen rollen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelle.
eric.1 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:41:
Dat is goed nieuws. Wanneer verwachten jullie, indien alles goed loopt, deze "POC" af te ronden en alles op de live-omgeving uit te kunnen rollen?
De POC is puur technisch van aard om aan te tonen dat we op deze manier advertenties kunnen uitserveren. Er zijn nog een heleboel andere zaken die ingericht en geregeld moeten worden voordat we verder kunnen. Zodra we daar meer over weten, melden we dat hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

https://www.security.nl/p...ups+advertentie-industrie

AP: websites moeten direct stoppen met cookiepop-ups advertentie-industrie

Nederlandse websites moet per direct stoppen met het gebruik van een zeer populair systeem voor het plaatsen van trackingcookies, aangezien dit in strijd met de AVG is, zo stelt de Autoriteit Persoonsgegevens. De privacytoezichthouder adviseert Nederlandse bedrijven en sites om volledig te stoppen met het volgen van internetgebruikers.

Zeg tweakers…

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2022 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floort
Verwijderd schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:55:
https://www.security.nl/p...ups+advertentie-industrie

AP: websites moeten direct stoppen met cookiepop-ups advertentie-industrie

Nederlandse websites moet per direct stoppen met het gebruik van een zeer populair systeem voor het plaatsen van trackingcookies, aangezien dit in strijd met de AVG is, zo stelt de Autoriteit Persoonsgegevens. De privacytoezichthouder adviseert Nederlandse bedrijven en sites om volledig te stoppen met het volgen van internetgebruikers.

Zeg tweakers…
Die berichtgeving gaat primairover het TCF van IAB dat Tweakers niet gebruikt (DPG wel). Ik zou nog even wachten totdat de AP met een eigen uitleg komt die die hele stellige (en onjuiste) formulering uit het FD-artikel wat kan nuanceren. Dat zou niet zo heel lang mogen duren verwacht ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jelle.
Update 18 februari 2022
  • We hebben Cxense verwijderd van Tweakers (voor alle gebruikers, ongeacht abonneestatus). Deze tracker wordt binnen het DPG-netwerk gebruikt voor audience opbouw en targeting.
  • Over de POC met Adhese hebben we deze week geen update.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Milmoor schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 17:09:
Ik ben al jaren betalend lid van Tweakers (sinds 14-2-2003). Het is niet meer dan redelijk om te betalen voor een dienst waar je gebruik van maakt. Maar ik vind het ook belangrijk dat we afspraken die we met zijn allen maken volgen (de wet), i.p.v. ons aan de letter vast te klampen omdat de geest ons niet aanstaat. Ik ben geen jurist, wellicht heeft de juridische afdeling wettelijk gezien gelijk. Maar voor mij persoonlijk klopt het niet. Ik ben niet voor niets donateur van NOYB.eu. Ik heb dan ook het automatisch verlengen van mijn abonnement per 23-2 stopgezet. Tegen die tijd hoopt ik een concreet uitrolplan met streefdatum te zien. Zo ja, dan zet ik dit weer aan.
Inmiddels is mijn abonnement afgelopen. Dat ziet er best anders uit met al die advertenties. Ik zal blij zijn als ik mij weer kan aanmelden als abonnee. Ik wacht nog even met het installeren van een add-blokker, ik zie dat er hard aan gewerkt wordt. Maar al vaker gezegd: de totale doorlooptijd klopt niet. Ik snap dat iets tijd kost, en soms meer dan van te voren ingeschat, maar ook dat begrip heeft een houdbaarheidsdatum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
Update 4 maart 2022
  • We hebben Pricewise verwijderd uit ons cookiebeleid en de cookievoorkeuren voor abonnees, omdat deze widget (vergelijkers voor energie en alles-in-één-pakketten) niet meer gebruikt wordt in de Pricewatch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floort
Mooi! Pricewise was een ongemakkelijke partij (op privacy-gebied) met een enorm onduidelijk privacybeleid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Een interessant gerelateerd artikel over hoe je het akkoord op de cookies zou moeten kunnen geven:
https://noyb.eu/en/more-c...-wave-complaints-underway

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5h6LiTb2mqIvzCPQ61Vviw7BCcs=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/w71yNnwpXCwnwn5pwssyimBD.png?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:56
Al iets meer bekend over de POC van adhese? Of is het van de backlog afgeschoven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
Henkje.doc schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 16:50:
Al iets meer bekend over de POC van adhese? Of is het van de backlog afgeschoven?
Daar wordt nog steeds aan gewerkt, maar hebben we er nu even geen nieuws over te melden. Zodra we een concrete update hebben, melden we dat hier :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-09 18:28
De frontpage kan je nog steeds niet bekijken zonder dat je de cookies moet accepteren
Vanaf deze week kan je via jullie zusterbedrijf: https://nl.hardware.info/ wel selecteren en kiezen of je ze wil accepteren of niet (zonder account te hebben).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SSTO6xlAyyTp-Cfir9eLL6e4kXY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/x5slCG9uipMeVII0ld4hTgvP.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WWGSfqIcNkrbrW-Od-zsiqEJw0A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HLctwJB0Y7dAhTbFY5PWQDWR.jpg?f=user_large

Waarom kan het daar wel, maar bij Tweakers alleen op het forum gedeelte?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jelle.
dutchnltweaker schreef op maandag 2 mei 2022 @ 15:11:
De frontpage kan je nog steeds niet bekijken zonder dat je de cookies moet accepteren
Vanaf deze week kan je via jullie zusterbedrijf: https://nl.hardware.info/ wel selecteren en kiezen of je ze wil accepteren of niet (zonder account te hebben).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat is de standaardoplossing van DPG (Sourcepoint) die we voor Tweakers wel hebben onderzocht, maar niet hebben geïmplementeerd. Daarover kun je meer lezen in plan: We passen de cookiewall aan en maken abo's trackingvrij.

We komen morgen met een grote update over de oplossing die we voor Tweakers in de pijplijn hebben zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:29
dutchnltweaker schreef op maandag 2 mei 2022 @ 15:11:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik denk dat het simpele antwoord is; omdat het hier op dit moment een paywall betreft.

Tevens vind ik dat menu op hw.info echt bar en bar slecht, maar goed ook dat ze dat hier niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-09 18:28
eric.1 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 15:22:
[...]

Ik denk dat het simpele antwoord is; omdat het hier op dit moment een paywall betreft.
AD en BN de stem zijn ook van DPG Media, Beide hebben een deel paywall en daar heb je precies dezelfde keuzen om geen cookies te laten tracken als hardwareinfo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floort
Volgens mij zijn er meer productieve oplossingen dan het implementeren van IAB's TCF zoals de rest van DPG. Ik ben heel benieuwd naar de update waar @jelle. naar verwijst.

[ Voor 19% gewijzigd door Floort op 02-05-2022 16:53 . Reden: Meer up to date link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
We hebben goed nieuws :) plan: Tweakers stopt met thirdpartytracking en cookiemuur

In het kader van deze verandering gaan we verder in dit nieuwe topic: Tweakers stopt met thirdpartytracking en cookiemuur
Pagina: 1 ... 17 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Klik hier voor het overzicht van alle reacties van HQ: We passen de cookiewall aan en maken abo's trackingvrij