Toevallig kwam ik gisteren een citaat tegen van de FTC privacy conferentie die goed bij mijn eigen ervaringen past. Hoewel ik er nooit een percentage op heb geplakt is mijn ervaring met mijn eigen tooling dat beschikbare consumententools een aanzienlijk deel van de tracking missen. In mijn ervaring gaat dat ook gekoppeld met wat false positives, maar een deel van die false positives valt ook weer de verklaren doordat we in Nederland een eigenaardige uitzondering in art. 11.7a Tw hebben staan die in andere lidstaten niet van toepassing is. Vandaar mijn vraag naar een concreet voorbeeld. Er zijn namelijk hele goede redenen waarom het technisch en/of juridisch lastig kan zijn om netwerkverkeer netjes te classificeren.crisp schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 23:49:
[...]
Ik doel dan uiteraard op privacyvriendelijke ads, zonder verwerking van persoonsgegevens dus.
Maar zoals @GekkePrutser al aangeeft hebben we hier inderdaad ook te maken met partijen die niet echt georganiseerd zijn en waar vaak mensen met een zeer uitgesproken mening de dienst uitmaken. Ik zie ook wel in dat vanuit die hoek weinig te verwachten valt. Vraag is dan wel waar we dat debat wel kunnen voeren, of dat het gewoon een lost cause is. We zullen het wel zien...
Bovendien zie ik het bedrijven steeds moeilijker maken om tracking selectief te blokkeren door bijvoorbeeld de tracking technisch enigszins te verbergen of het te combineren met functionele componenten. Ik kan me dan goed voorstellen dat toolmakers in al die complexiteit liever aan de veilige kant zitten.
Dat sluit niet uit dat sommige het ongetwijfeld niets kan schelen en liever gewoon alle advertenties blokkeren. Maar vergeet niet dat wat je van ze verwacht niet triviaal is.