We passen de cookiewall aan en maken abo's trackingvrij Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 18 Laatste
Acties:
  • 161.588 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:52

dragonhaertt

@_'.'

crisp schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 09:14:
@Redneckerz zoals belooft een aantal screenshots van de nieuwe cookieconsentbalk:

Standaard versie op mobiel:
[Afbeelding]

Details van functionele cookies:
[Afbeelding]

Details van cookies van derden:
[Afbeelding]

Op desktop is het functioneel hetzeflde maar dan dus breder en minder hoog:
[Afbeelding]

Inhoudelijk kan hier natuurlijk nog wel een en ander veranderen. Zo zijn we aan het kijken of voor datawrapper eigenlijk wel consent nodig is, en of we wellicht beter ook nu al afscheid kunnen nemen van een aantal third-party trackers waar wij zelf minder belang bij hebben en die bij een opt-in consent zoals wij voorstaan ueberhaupt veel minder nuttig zullen zijn. Ook de informatieteksten kunnen wat mij betreft nog wel wat meer duiding geven. Dat YouTube een videoprovider is zullen de meeste mensen wel weten, maar bij Knightlab staat nu bijvoorbeeld "Knightlab gebruikt cookies om kwaadwillende bezoekers te detecteren en beveiligingsinstellingen per klant toe te passen." wat dus helemaal niet duidelijk maakt wat het nu precies is (wij gebruiken in reviews hun tool Juxtapose voor side-by-side vergelijking van foto's).
Ik weet niet zeker of ik nou gewoon blind ben, maar ik krijg alleen nog maar het volgende te zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rBz8P86uSzJ9KO8M0GPk-Bvm0fg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DubttuATOczseFPwImdWNXbD.png?f=user_large

Waarbij ik dus geen specificatie van de 3rd party cookies meer kan vinden.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:45

crisp

Devver

Pixelated

Floort schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 09:26:
@crisp Een verbetertip: probeer de juridische afdeling uit te laten zoeken voor welke doelen die partijen persoonsgegevens verwerken. YouTube verwerkt persoonsgegevens bijvoorbeeld voor een stuk meer doelen. En ook of de persoonsgegevens geëxporteerd worden naar derde landen en zo ja, wat de waarborgen zijn. Voor Google kan ik adviseren om in ieder geval een stukje af te kijken van paragraaf 4.3 m.b.t. de opsomming van de doelen. https://www.rijksoverheid...utch+DPA+v18+Feb+2021.pdf

Waar je over moet informeren staat in artikel 13 gespecificeerd: https://gdpr-info.eu/art-13-gdpr/
Thanks, ik heb dit toegevoegd aan het ticket voor de inhoudelijke verbeteringen :)
En CXSense lijkt vooralsnog een verwerker te zijn en geen derde.
Klopt, maar ik weet niet of dat een apart kopje zou rechtvaardigen. Misschien moeten we de kopjes gewoon aanpassen naar "Funcionele en analytische doeleinden" en "Overige doeleinden"

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

dragonhaertt schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 09:51:
[...]

Ik weet niet zeker of ik nou gewoon blind ben, maar ik krijg alleen nog maar het volgende te zien.
[Afbeelding]

Waarbij ik dus geen specificatie van de 3rd party cookies meer kan vinden.
Alleen abonnees hebben op dit moment deze nieuwe consentbalk, en we willen deze dus ook op het forum gaan inzetten.

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floort
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-06 10:27
Er zijn twee zaken belangrijk voor dat onderscheid denk ik:
  1. Je moet per doel toestemming kunnen geven/weigeren/intrekken
  2. Je moet de identiteiten en contactgegevens van de (mede-)verantwoordelijken noemen
De user-interface is nu eigenlijk omgekeerd gebouwd omdat je per partij toestemming geeft in plaats van per doel. Ik zeg even niet verantwoordelijke omdat ze dat niet allemaal zijn. Maar of het haalbaar is om het zo te doen laat ik aan jullie over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

crisp schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 09:55:
[...]

Alleen abonnees hebben op dit moment deze nieuwe consentbalk, en we willen deze dus ook op het forum gaan inzetten.
Ik ben abbonnee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Floort schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 09:56:
Er zijn twee zaken belangrijk voor dat onderscheid denk ik:
  1. Je moet per doel toestemming kunnen geven/weigeren/intrekken
  2. Je moet de identiteiten en contactgegevens van de (mede-)verantwoordelijken noemen
De user-interface is nu eigenlijk omgekeerd gebouwd omdat je per partij toestemming geeft in plaats van per doel. Ik zeg even niet verantwoordelijke omdat ze dat niet allemaal zijn. Maar of het haalbaar is om het zo te doen laat ik aan jullie over.
Wat ons betreft houden we het aantal vendors waarvoor ueberhaupt consent nodig is zo klein mogelijk. Als het aan mij ligt houden we naast 'Functioneel en analytisch" die wij als gerechtvaardigd belang kunnen aanmerken alleen nog maar partijen over die embedded content verzorgen (maar dan moeten we daar wel weer een ander label voor verzinnen :P).

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Ah sorry :) Er is inderdaad nog een ticket om ook https://tweakers.net/instellingen/account/ aan te passen. De cookieconsent daar is op jou als abonnee eigenlijk niet meer van toepassing Als abonnee vind je de cookieconsentbalk nu nog op https://tweakers.net/instellingen/abonnement/

[ Voor 10% gewijzigd door crisp op 04-06-2021 10:07 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

crisp schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:06:
[...]

Ah sorry :) Er is inderdaad nog een ticket om ook https://tweakers.net/instellingen/account/ aan te passen. De cookieconsent daar is op jou als abonnee eigenlijk niet meer van toepassing Als abonnee vind je de cookieconsentbalk nu nog op https://tweakers.net/instellingen/abonnement/
Ah, dus als je op https://tweakers.net/instellingen/account/ je cookie consent intrekt doet dat momenteel
helemaal niks.

Klinkt niet echt gebruiksvriendelijk en lijkt me ook een overtreding, aangezien je hier verder geen feedback van ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floort
@crisp En dat is op de langere termijn een hele goede benadering. Voor nu geef ik tips om de non-compliance iets te verminderen. Overigens is het ook voor die derden partijen (edit: die de embedded content bezorgen) van belang dat je alle verwerkingsdoelen noemt.

[ Voor 8% gewijzigd door Floort op 04-06-2021 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:29
dragonhaertt schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:12:
[...]

Ah, dus als je op https://tweakers.net/instellingen/account/ je cookie consent intrekt doet dat momenteel
helemaal niks.
Wel als niet-abbonnee.

Maar daar heb je als abbonnee weinig aan. Verwarrend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

dragonhaertt schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:12:
[...]

helemaal niks.

Klinkt niet echt gebruiksvriendelijk en lijkt me ook een overtreding, aangezien je hier verder geen feedback van ziet.
Maar consent geven doet daar voor jou als abonnee ook helemaal niets ;)
eric.1 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:16:
[...]

Wel als niet-abbonnee.

Maar daar heb je als abbonnee weinig aan. Verwarrend.
Klopt, daarom is er ook al een ticket voor om dat aan te passen. Daar zijn we alleen nog niet aan toegekomen :X Hij staat wel bij de must-haves ivm de aanpassingen die we voor het forum gaan doen.

[ Voor 5% gewijzigd door crisp op 04-06-2021 10:25 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

crisp schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:20:
[...]

Maar consent geven doet daar voor jou als abonnee ook helemaal niets ;)

[...]

Klopt, daarom is er ook al een ticket voor om dat aan te passen. Daar zijn we alleen nog niet aan toegekomen :X
Nee, maar consent geef ik via een banner de eerste keer dat ik tweakers bezoek.
Daarna sluit ik een abonnement af.
Daarna wil ik consent intrekken, en doe ik via die knop. Nu is mijn consent niet ingetrokken, terwijl ik denk dat dat wel zo is.

Dit is zowel misinformatie (omdat die link ook in het cookiebeleid staat) en het is veel moeilijker om consent in te trekken dan te geven.
crisp schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:20:
Hij staat wel bij de must-haves ivm de aanpassingen die we voor het forum gaan doen.
Zet hem dan meteen bij de must-haves om aan de wet te voldoen. |:(

[ Voor 18% gewijzigd door dragonhaertt op 04-06-2021 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

dragonhaertt schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:28:
[...]

Nee, maar consent geef ik via een banner de eerste keer dat ik tweakers bezoek.
Daarna sluit ik een abonnement af.
Daarna wil ik consent intrekken, en doe ik via die knop. Nu is mijn consent niet ingetrokken, terwijl ik denk dat dat wel zo is.

Dit is zowel misinformatie (omdat die link ook in het cookiebeleid staat) en het is veel moeilijker om consent in te trekken dan te geven.
We doen feitelijk toch niets bij het intrekken van consent behalve loggen, maar dat is weer een ander ding...

De manier van consent intrekken staat overigens ook op mijn lijst ;)
[...]

Zet hem dan meteen bij de must-haves om aan de wet te voldoen. |:(
We doen sowieso al heel veel om compliance te verbeteren. 100% comliance bestaat echter volgens mij niet omdat het ook een proces is onderhevig aan zienswijzen, interpretaties en aanscherpingen.

Sinds de oprichting van de werkgroep die zich met tracking bezig houdt (of beter: het vraagstuk hoe we daar zoveel mogelijk vanaf kunnen komen) besteed ik hier een groot deel van mijn tijd aan en probeer ook zoveel mogelijk in het developmentproces mee te krijgen. Daar ben ik echter wel afhankelijk van ons productteam, en die hebben ook weer hun eigen prioriteiten.

Op dit moment is het devteam waar ik deel van uitmaak bijvoorbeeld ook bezig met verbeteringen aan het anonimisatieproces, ook weer iets dat rechtstreeks raakt aan compliance en verbetering daarvan. Daarna zullen we dus het banner- en thirdpartytrackingvrij maken van het forum proberen in te passen, en daar probeer ik nu ook dit soort zaken in mee te nemen.

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

crisp schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:52:
[...]

We doen feitelijk toch niets bij het intrekken van consent behalve loggen, maar dat is weer een ander ding...
Pardon? Er wordt geadverteerd met "alle abonnementen zijn tracking vrij" maar er wordt niks mee gedaan?
Nu volg ik je echt niet meer. Ik neem het je niet kwalijk (als devver) maar nu gaat er wel iets mis in de communicatie.

Ik krijg een cookiebanner. Nu geef ik cookie consent. Een week later besluit ik toch om een abonnement af te sluiten, en druk ik op de eerste "consent intrekken" knop die ik vind in mijn instellingen.
Deze knop wordt ook gelinkt vanuit de cookie-beleids pagina.

En daar wordt niks mee gedaan.

De gemiddelde gebruiker gaat niet dat tweede menu vinden, en zal dus niet een tracking-vrij abonnement hebben.

Maar je bedoelt toch niet te zeggen dat dat tweede menu óók niks doet?

[ Voor 3% gewijzigd door dragonhaertt op 04-06-2021 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

dragonhaertt schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 11:00:
[...]

Pardon? Er wordt geadverteerd met "alle abonnementen zijn tracking vrij" maar er wordt niks mee gedaan?
Nu volg ik je echt niet meer. Ik neem het je niet kwalijk (als devver) maar nu gaat er wel iets mis in de communicatie.

Ik krijg een cookiebanner. Nu geef ik cookie consent. Een week later besluit ik toch om een abonnement af te sluiten, en druk ik op de eerste "consent intrekken" knop die ik vind in mijn instellingen.
Deze knop wordt ook gelinkt vanuit de cookie-beleids pagina.

En daar wordt niks mee gedaan.

De gemiddelde gebruiker gaat niet dat tweede menu vinden, en zal dus niet een tracking-vrij abonnement hebben.

Maar je bedoelt toch niet te zeggen dat dat tweede menu óók niks doet?
Excuus, dat moet ik inderdaad beter uitleggen. Er zijn in feite 2 situaties: wel abonnee en geen abonnee. Laten we even met de tweede beginnen:

- Als niet-abonnee moet je alle cookies accepteren (of een abonnement afsluiten - dat kan overigens zonder vooraf cookies te moeten accepteren)
- Als je dat doet kan je de site bezoeken
- Op het moment dat je consent intrekt dan wordt dat gelogt en krijg je weer de cookiewall te zien op pagina's die niet trackingvrij zijn

- Als abonnee krijg je een keuzemogelijkheid welke zaken je wel en niet wilt toestaan. Zaken waarbij wij een gerechtvaardigd belang hebben kan je niet uitschakelen
- Wanneer je zaken niet aanzet (geen consent geeft) dan zullen die ook niet worden toegepast/ingeladen op de pagina's die je bezoekt
- Geef je wel consent voor een specifieke 'vendor' en trek je die naderhand weer in dan zal ook vanaf dat moment datgene niet meer ingeladen/toegepast worden
- Wijzigingen in consent worden gelogt
- Consent geven/intrekken voor de 'cookiewall' (dus ook de optie daarvoor in je profiel) heeft geen invloed meer; voor abonnees kijken we alleen naar de consents zoals gegeven in de consentkeuzebalk die je dus bij je abonnementsinstellingen vind

We gaan het dus zo aanpassen dat straks alles onder de accountinstellingen komt en je daar alleen te zien krijgt wat voor jou van toepassing is. Niet-abonnees krijgen daar dus uiteindelijk 2 verschillende soorten consent te zien omdat we het forum dus buiten de cookiemuur gaan zetten. Als abonnee heb je dan alleen de consentkeuzebalk.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

.

[ Voor 99% gewijzigd door naitsoezn op 04-06-2021 11:16 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

naitsoezn schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 11:15:
[...]

Volgens mij, maar correct me if I'm wrong, heeft een abonnement nemen al tot gevolg dat je niet getracked wordt. Er valt dus geen toestemming in te trekken, want er is nergens meer consent voor nodig? ;)
De default instelling is inderdaad 'geen consent'. Als je de consentkeuzebalk weg wilt hebben zal je die settings echter wel expliciet moeten laten opslaan. In feite zou je dat kunnen zien als het intrekken van de consent van de cookiewall als je die eerder had geaccepteerd.

Daarnáást speelt de vraag of we meer zouden moeten doen met het intrekken van dat consent buiten loggen en vanaf dat moment rekening houden met de status. Ik ben er nog niet over uit of en hoe dat zou moeten. Daar spelen sowieso juridische en technische vraagstukken. Ik zie op dit moment meer heil in het verminderen van de hoeveelheid thirdpartytracking zelf.

[ Voor 34% gewijzigd door crisp op 04-06-2021 11:26 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

crisp schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 11:14:
We gaan het dus zo aanpassen dat straks alles onder de accountinstellingen komt en je daar alleen te zien krijgt wat voor jou van toepassing is.
Ben je het met me eens dat het een groot probleem is dat daar nu een optie staat, die niks doet, maar wél de impressie wekt dat je tracking-vrij bent?

Het lijkt me handig om dit snel aan te passen, evenals zorgen dat mensen de juiste link kunnen vinden in het cookiebeleid.
De juiste link toevoegen aan het cookiebeleid moet toch binnen een paar minuten te doen zijn? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

dragonhaertt schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 12:12:
[...]

Ben je het met me eens dat het een groot probleem is dat daar nu een optie staat, die niks doet, maar wél de impressie wekt dat je tracking-vrij bent?
Ik ben het met je eens dat het belangrijk is om op te lossen, daarom staat hij bij mij ook op de high-prio lijst. Ik vind het echter op dit moment niet blocking genoeg om alles te laten vallen en het stante pede uit te voeren.
Het lijkt me handig om dit snel aan te passen, evenals zorgen dat mensen de juiste link kunnen vinden in het cookiebeleid.
De juiste link toevoegen aan het cookiebeleid moet toch binnen een paar minuten te doen zijn? 8)7
Die link moet dus afhankelijk gemaakt worden of je abonnee bent of niet. Dat is een stuk dynamiek in die pagina waar dus code voor aangepast moet worden. Dat gaat dus helaas niet in een paar minuten.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimvandenBelt
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
crisp schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 09:14:
@Redneckerz zoals belooft een aantal screenshots van de nieuwe cookieconsentbalk:

Deze is dus op dit moment alleen beschikbaar voor abonnnees, maar willen we ook op het forum gaan inzetten.

Standaard versie op mobiel:
[Afbeelding]

Details van functionele cookies:
[Afbeelding]

Details van cookies van derden:
[Afbeelding]

Op desktop is het functioneel hetzeflde maar dan dus breder en minder hoog:
[Afbeelding]

Inhoudelijk kan hier natuurlijk nog wel een en ander veranderen. Zo zijn we aan het kijken of voor datawrapper eigenlijk wel consent nodig is, en of we wellicht beter ook nu al afscheid kunnen nemen van een aantal third-party trackers waar wij zelf minder belang bij hebben en die bij een opt-in consent zoals wij voorstaan ueberhaupt veel minder nuttig zullen zijn. Ook de informatieteksten kunnen wat mij betreft nog wel wat meer duiding geven. Dat YouTube een videoprovider is zullen de meeste mensen wel weten, maar bij Knightlab staat nu bijvoorbeeld "Knightlab gebruikt cookies om kwaadwillende bezoekers te detecteren en beveiligingsinstellingen per klant toe te passen." wat dus helemaal niet duidelijk maakt wat het nu precies is (wij gebruiken in reviews hun tool Juxtapose voor side-by-side vergelijking van foto's).
Twee dingen vallen mij op:

Allereerst een suggestie. Misschien in plaats van een informatieicoon, misschien het doel en de beschrijving van de verwerking direct vermelden ipv een hover of click. Op die manier zorg je voor duidelijkheid en transparantie. Anders is het weer verstopt.

Het tweede is, ik neem aan dat voor het geven van toestemming, de grote knop niet zal werken voor het geven van toestemming, maar wel voor het intrekken? Omdat voor het geven, het niet specifiek is, je geeft dan niet specifiek per doel toestemming.

Wel goed bezig, ietwat de betere richting op. Al blijven de grote overkoepelende problemen nog bestaan hiermee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

crisp schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 12:28:
[...]

Ik ben het met je eens dat het belangrijk is om op te lossen, daarom staat hij bij mij ook op de high-prio lijst. Ik vind het echter op dit moment niet blocking genoeg om alles te laten vallen en het stante pede uit te voeren.

[...]

Die link moet dus afhankelijk gemaakt worden of je abonnee bent of niet. Dat is een stuk dynamiek in die pagina waar dus code voor aangepast moet worden. Dat gaat dus helaas niet in een paar minuten.
Sorry, maar is dit echt te veel gevraagd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Xo2gialMS_fX54HtK7GPT-ppnA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RHCnVslZfYvBByEFuqXx9dKo.png?f=fotoalbum_large

Nogmaals, zoals al veel meer in dit forum besproken is, is er ook een wettelijk belang bij deze functionaliteit.
Ik weet dat de interpretaties cotroversieel zijn, en er zijn vele discussies over geweest.

Maar adverteren met 'trackingscookie-vrije' abonnementen, en dan een knop "toestemming intrekken" die NIKS doet is niet oké.
Niet alleen komt de gemiddelde gebruiker er niet achter dat hij niet de juiste knop heeft ingedrukt, ook in het diepgaande document met alle uitleg over cookies is de juiste link NIET te vinden.

Hierbij voldoen jullie naar mijns inzien NIET aan de wet, spendeer even 10 minuten aan die link toevoegen zodat mensen het tenminste kunnen vinden.

Als je hier geen zin in hebt (of geen tijd voor, prioriteiten) zorg dan dat je iemand tagt die dit kan escaleren. Een misleidende knop die geen functionaliteit heeft is op meerdere vlakken een probleem.

Misschien kan @Moonsugar hier bijspringen? Ik vraag toch niet iets heel geks hier? Behalve in dit topic kan ik nergens in de officiële berichtgeving de juiste manier vinden om tracking cookie consent in te trekken als abonnee, indien ik die vóór ik abonnee was al consent gegeven heb.

Dat er daarnaast óók nog een knop bestaat die deze functionaliteit wel impliceert, maar niet doet, maakt het alleen maar onduidelijker. Het zou één ding zijn als je het niet kan vinden, maar nu kan je het niet vinden én wat je wél kan vinden klopt niet.

[ Voor 15% gewijzigd door dragonhaertt op 04-06-2021 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

TimvandenBelt schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 12:34:
[...]

Twee dingen vallen mij op:

Allereerst een suggestie. Misschien in plaats van een informatieicoon, misschien het doel en de beschrijving van de verwerking direct vermelden ipv een hover of click. Op die manier zorg je voor duidelijkheid en transparantie. Anders is het weer verstopt.
Dat hebben we overwogen, maar dat maakt het behoorlijk onoverzichtelijk (zeker op mobiel waar het per vendor dan meerdere regels zijn) en je moet dan ook gaan lopen scrollen. Dat maakt het in mijn ogen alleen maar minder gebruiksvriendelijk.
Het tweede is, ik neem aan dat voor het geven van toestemming, de grote knop niet zal werken voor het geven van toestemming, maar wel voor het intrekken? Omdat voor het geven, het niet specifiek is, je geeft dan niet specifiek per doel toestemming.
De grote knop is voor het opslaan van de instellingen. Elke wijziging zal je dus met behulp van die knop moeten opslaan, zowel toestaan als niet (meer) toestaan. Zolang je niets toestaat (en opslaat) gaan wij uit van "geen consent".

Je kan per onderdeel (nu ja, er is nu dus feitelijk maar 1 onderdeel, maar Floort wees er eerder al op dat dat een uitsplitsing per doelstelling zou moeten zijn) consent geven of intrekking, of voor de individuele vendors.

Alleen de optie ja/nee toggelen slaat dus niets op (zou misschien wel een goede verbetering zijn, maar dit was technisch eenvoudiger denk ik).
Wel goed bezig, ietwat de betere richting op. Al blijven de grote overkoepelende problemen nog bestaan hiermee.
Babysteps...

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

dragonhaertt schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 12:39:
[...]

Sorry, maar is dit echt te veel gevraagd?
[Afbeelding]
Ik weet niet precies of die zin onderdeel is van het dynamische deel van die pagina (in de code) of dat het in de content zit, maar ik ga daar maandag wel even naar kijken (nu weekend :)).

Intentionally left blank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:03
Dus, ik heb deze draad pakweg 3 maanden na dato pas bij toeval gevonden. Goed verstopt, hoor :( .

Ik kom hier vooral nog om de commentsectie over technieuws te bekijken en om op het forum de meer maatschappelijke topics te bekijken. Ik heb in het verleden ook wel een supporterabo gehad. Ik heb zelfs overwogen om dat opnieuw te doen. Maar nu niet meer. Niet na het doorlezen van deze draad.

Advertenties op websites was voor mij sowieso al een gepasseerd station. Iets financieren door mensen te prikkelen meer onnodige zooi te kopen is een verdienmodel dat in mijn optiek zo snel mogelijk de weg van de dodo dient te gaan.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02:03

Grvy

Bot

Bananenplant schreef op zondag 6 juni 2021 @ 09:54:
Dus, ik heb deze draad pakweg 3 maanden na dato pas bij toeval gevonden. Goed verstopt, hoor :( .
Als je Tweakers dan mag geloven heb je dan gewoon niet opgelet want er is een .plan van (waar ze zelf van zeggen dat die te snel weggaat.. maar dan alleen als het in hun voordeel is qua discussie..)

Zoals ik al eerder gezegd heb. Tweakers. Neem je verantwoordelijkheid.
Net zoals je (vroeger dan..) had voor de ad melding, de doe mee aan de quiz melding whatever.

Zet een melding aan "Tweakers is fout bezig geweest met onze cookiewall lees hier in dit .plan wat we gaan doen of discusseer mee op het forum hier" zoiets. Jullie zeggen zelf al dat jullie bezoekers meer tech minded zijn.. behandel ze dan ook zo. Die willen dit weten.

Want nu.. is het gewoon doen alsof er niks aan de hand is en een klein gedeelte zeurt.

Dit is een account.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

@dragonhaertt ik heb eea zo aangepast dat je als abonnee nu ook op je accountpagina de juiste cookie-instellingenknop te zien krijgt.

Intentionally left blank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:40

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Grvy schreef op zondag 6 juni 2021 @ 11:28:

Want nu.. is het gewoon doen alsof er niks aan de hand is en een klein gedeelte zeurt.
Zeuren: Van Dale zegt er dit over

Laat ik vast stellen dat het geen zeuren is en...... al zou een klein gedeelte van dit forum het maar doen, als iets niet mag dan mag het niet, of 1 persoon, 1000 of 10.000 dit vaststellen, dat maakt niet uit. :+

In mijn werk weet ik altijd dat ik iets te pakken heb als men mij "lastig begint te vinden" als ik doorvraag over bepaalde dingen.
Op de momenten dat mensen "(non) functional requirements" gaan benoemen om ergens uit te komen......

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:24
ollie1965 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:23:
[...]

Zeuren: Van Dale zegt er dit over

Laat ik vast stellen dat het geen zeuren is en...... al zou een klein gedeelte van dit forum het maar doen, als iets niet mag dan mag het niet, of 1 persoon, 1000 of 10.000 dit vaststellen, dat maakt niet uit. :+

In mijn werk weet ik altijd dat ik iets te pakken heb als men mij "lastig begint te vinden" als ik doorvraag over bepaalde dingen.
Op de momenten dat mensen "(non) functional requirements" gaan benoemen om ergens uit te komen......
Dat herken ik en heb ik ook dagelijks last van.
Ja je mag kritisch zijn, maar wel gewoon slikken en doorgaan. Op het werk is dat prima want daar krijg ik salaris voor, tot het punt dat het mijn werk belemmert en er bv meer werk gaat ontstaan (dat je 3 uur in de nacht uit bed moet om iets te herstellen of in de lucht te brengen).

Wat ik al eerder heb aangegeven: ik zie hetzelfde gebeuren bij de frontpage discussie.
Als dan zelfs de oud oprichter voorbij komt en andere dev'ers om aan te geven dat ze zich aangevallen voelen omdatgene wat er is gemaakt.

Er is een oplossing gekozen die intern aan alle requirements lijkt te voldoen, maar naar buiten toe erg weinig draagvlak blijkt te hebben.

Is dat leuk voor de ontwikkelaar. Nee dat is niet leuk. Heb zelf ook wel eens wat beheeroplossingen gebouwd en na iedere oplevering en kritiekpunt is je ontwikkelhart even gebroken.
Maar daarna wel door om te kijken hoe je er het beste van kan maken.

En dat laatste.. dat zie ik dus niet (of minimaal) gebeuren.
.plans zie ik zoals ik het lees een beetje als sprint retrospective.
Nu voelt mijn feedback (ik probeer voor mezelf te spreken) iedere keer aan als het punt documentatie in de sprint: Ja sorry daar was net geen tijd meer voor. Schuiven we door.

En soms kan het ook gewoon zo zijn dat een beslissing komt omdat het moet van hogere hand/ de baas.
Dat kan ook en dan is het aan de communicatieafdeling omdat dan netjes te verkopen.
Ook ik in mijn werk moet soms minder prettige keuzes maken. Zolang dat intern collega's aangaat prima. Zodra dat naar buiten gaat dan mag communicatie zich ermee gaan bemoeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Henkje.doc schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:32:
[...]

Er is een oplossing gekozen die intern aan alle requirements lijkt te voldoen, maar naar buiten toe erg weinig draagvlak blijkt te hebben.
Om het maar weer even voorop te stellen: ook intern zijn we niet blij met de huidige oplossing. Het is dan ook een tussenoplossing om voor nu aan wettelijke kaders te voldoen (de discussie of dat al-dan-niet ook zo is terzijde).
Is dat leuk voor de ontwikkelaar. Nee dat is niet leuk. Heb zelf ook wel eens wat beheeroplossingen gebouwd en na iedere oplevering en kritiekpunt is je ontwikkelhart even gebroken.
Maar daarna wel door om te kijken hoe je er het beste van kan maken.

En dat laatste.. dat zie ik dus niet (of minimaal) gebeuren.
Dat is denk ik hier nu ook waar de schoen wringt. We zitten in een proces waar verschillende nieuwe wegen verkent moeten worden met allerlei verschillende partijen. En dat gaat nu eenmaal niet snel.

@jelle. zal eerdaags een nieuwe recap plaatsen van de voortgang de afgelopen weken, maar daarop vooruitlopend zijn er wel ontwikkelingen, maar nog niet dusdanig dat daar ook op korte termijn concrete resultaten uit te behalen zijn. Wel zijn er stappen gemaakt voor het banner- en thirdpartytrackingvrij maken van het forum, en dat gaan we het komende kwartaal ook concreet uitvoeren.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoB_HenK
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-06 19:49
crisp schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 11:17:
[...]

De default instelling is inderdaad 'geen consent'. Als je de consentkeuzebalk weg wilt hebben zal je die settings echter wel expliciet moeten laten opslaan. In feite zou je dat kunnen zien als het intrekken van de consent van de cookiewall als je die eerder had geaccepteerd.

Daarnáást speelt de vraag of we meer zouden moeten doen met het intrekken van dat consent buiten loggen en vanaf dat moment rekening houden met de status. Ik ben er nog niet over uit of en hoe dat zou moeten. Daar spelen sowieso juridische en technische vraagstukken. Ik zie op dit moment meer heil in het verminderen van de hoeveelheid thirdpartytracking zelf.
crisp schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 12:28:
[...]
Wat bedoel je hier nu precies mee? Dat indien je aangeeft je consent in te willen trekken daar een notitie van wordt gemaakt, maar de website verder blijft functioneren alsof je nog wel consent hebt gegeven?

[ Voor 14% gewijzigd door BoB_HenK op 10-06-2021 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floort
BoB_HenK schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 20:28:
[...]

[...]

Wat bedoel je hier nu precies mee? Dat indien je aangeeft je consent in te willen trekken daar een notitie van wordt gemaakt, maar de website verder blijft functioneren alsof je nog wel consent hebt gegeven?
Het intrekken van toestemming zou moeten betekenen dat die intrekking ook aan alle trackers gecommuniceerd wordt en dat (zolang er geen andere grondslagen voor de verwerking zijn, waarschijnlijk niet) de al verzamelde gegevens ook verwijderd moeten worden. Dat is een vrij fundamenteel probleem omdat Tweakers maar van één partij gebruik maakt die dat überhaupt ondersteund (CXSense). De beste oplossing is daarmee dan ook om de tracking helemaal weg te halen. De huidige trackers kunnen immers niet compliant worden gebruikt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jelle.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-06 16:35

jelle.

Product Owner
Update 11 juni 2021
Voor de vorige update zie jelle. in "We passen de cookiewall aan en maken abo's trackingvrij". We zijn nog steeds in gesprek met dezelfde drie partijen voor een mogelijke oplossing:
  1. OptOut: hierover hebben we geen nieuws.
  2. Xandr: de volgende stap is om dieper op de techniek in te gaan, hier volgt nog een afspraak voor.
  3. Adhese: we zijn in gesprek om met enkele van onze adverteerders een gezamenlijke test uit te voeren.
In de afgelopen sprint heeft @crisp onderzoek gedaan naar het trackingvrij maken van het forum. Dit is afgerond en we weten nu wat de scope is van de werkzaamheden. Gezien de omvang moeten we nog bepalen hoe we dit gaan inplannen, bijvoorbeeld of het in 1-2 sprints doorgevoerd gaat worden of dat we het opknippen en in stukjes opleveren.

Tot slot lijkt het erop dat we voor Datawrapper (grafieken in redactionele artikelen) geen aparte consent hoeven te vragen bij de trackingvrije abonnementen. Zodra we dit geverifieerd hebben kunnen we deze tool standaard inladen, wat de leesbaarheid van artikelen ook weer ten goede komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floort
Goed bezig @jelle. en @crisp. Vooral Datawrapper is irritant omdat ik sommige artikelen niet volledig kan lezen zonder toestemming te geven. Laat het gerust weten als jullie feedback kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Is er al een update over de hardware info cookiewall?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

GekkePrutser schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:39:
[...]

PS: Doet datawrapper uberhaupt wel aan tracking? Misschien is het helemaal niet nodig deze achter zo'n knop te plaatsen?
We hebben dat uiteindelijk geverifieerd bij datawrapper zelf. Zij doen inderdaad niet aan enige vorm van tracking of verwerking van persoonlijke data, dus voor embedded grafieken is inderdaad geen consent benodigd. We hebben dit zojuist dan ook aangepast zodat grafieken voor abonnees weer gewoon beschikbaar zijn :)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
crisp schreef op maandag 14 juni 2021 @ 09:38:
[...]

We hebben dat uiteindelijk geverifieerd bij datawrapper zelf. Zij doen inderdaad niet aan enige vorm van tracking of verwerking van persoonlijke data, dus voor embedded grafieken is inderdaad geen consent benodigd. We hebben dit zojuist dan ook aangepast zodat grafieken voor abonnees weer gewoon beschikbaar zijn :)
Bedankt! Dit is een flinke verbetering omdat het nu zo veel gebruikt wordt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Floort
crisp schreef op maandag 14 juni 2021 @ 09:38:
[...]

Datawrapper verwerkt weldegelijk persoonsgegevens van Tweakers-bezoekers. Het IP-adres is op zijn minst nodig om de dienst mogelijk te maken. Het kan zijn dat ze geen IP-adressen opslaan. Ik weet niet of dat een geloofwaardige interpretatie is van hun privacybeleid, want dat maakt webserver access logs bijvoorbeeld wel wat onhandig waneer er een incident optreed.

Wat voor Tweakers relevant is, is dat het er zo aan de oppervlakte uitziet alsof de verwerking onder 11.7a lid 3.a en/of b van de Telecommunicatiewet valt waardoor er geen toestemming nodig is voor de verwerking.

Datawrapper zou dus bijvoorbeeld wel moeten voorkomen in het verwerkingenregister van DPG en het privacy policy van Tweakers (dat laatste indien Datawrapper geen verwerker is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Floort schreef op maandag 14 juni 2021 @ 10:06:
[...]

Datawrapper verwerkt weldegelijk persoonsgegevens van Tweakers-bezoekers. Het IP-adres is op zijn minst nodig om de dienst mogelijk te maken. Het kan zijn dat ze geen IP-adressen opslaan. Ik weet niet of dat een geloofwaardige interpretatie is van hun privacybeleid, want dat maakt webserver access logs bijvoorbeeld wel wat onhandig waneer er een incident optreed.
Dat hebben we specifiek nagevraagd, en dit is hun antwoord daarop:
By technical necessity, Datawrapper processes (but not stores) the end user's IP address when viewing a visualization (as any website does). In accordance with privacy authorities, this is covered as a direct technical requirement to access and does not require dedicated consent.
Wat voor Tweakers relevant is, is dat het er zo aan de oppervlakte uitziet alsof de verwerking onder 11.7a lid 3.a en/of b van de Telecommunicatiewet valt waardoor er geen toestemming nodig is voor de verwerking.

Datawrapper zou dus bijvoorbeeld wel moeten voorkomen in het verwerkingenregister van DPG en het privacy policy van Tweakers (dat laatste indien Datawrapper geen verwerker is).
Dat zouden we dan wellicht nog moeten checken, maar dat zou dan ook voor een aantal andere vendors gelden waar we nu ook geen consent voor vragen (@jelle. @boenkeijer ?)

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floort
Bij die andere leveranciers zie ik nog wel een mogelijk issue. Volgens DPG zijn al die externe partijen geen verwerkers. Dat kan betekenen dat voor sommige partijen waarvoor je normaal gesproken geen toestemming zou moeten vragen omdat de impact voor de persoonlijke levenssfeer beperkt wordt door o.a. de verwerkersovereenkomst, je nu wel toestemming moet vragen. CXSense zou daar een voorbeeld van kunnen zijn.

En ik ben blij dat Datawrapper in de communicatie aan Tweakers een betere weergave geeft dan in haar privacy policy waarin staat "We do not collect the IP address of users, which is important.". Dat klopt dus niet. Net als de opmerking dat ze geen persoonlijke data verwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelle.

jelle.

Product Owner
CyberMania schreef op zondag 13 juni 2021 @ 18:54:
Is er al een update over de hardware info cookiewall?
Helaas nog niet. Zodra we weten wanneer deze aangepast (lees: vervangen door Sourcepoint) wordt, zullen we dat hier melden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jelle.

jelle.

Product Owner
Update 25 juni 2021
Voor de vorige update zie jelle. in "We passen de cookiewall aan en maken abo's trackingvrij". Wat betreft onze gesprekken met partijen hebben we met twee van onze grootste adverteerders een afspraak ingepland met Adhese. Zoals eerder gezegd willen we graag gezamenlijk een proof-of-concept opzetten om trackingvrije advertenties te serveren.

Verder:
  • In aanloop naar een trackingvrij Tweakers hebben we de scripts van NOBO en CIM Metriweb verwijderd. Deze dienen als bereiksmetingen voor respectievelijk Nederland en België en voor abonnees werd hier apart toestemming voor gevraagd.
  • De eerste (kleine) werkzaamheden voor het trackingvrij maken van het forum zijn al uitgevoerd. Volgende week vindt er een refinement plaats waarna we meer kunnen zeggen over de benodigde tijd (en planning).
  • Het is niet meer nodig om apart toestemming te geven voor Datawrapper (datavisualisaties in redactionele artikelen). Deze partij wordt opgenomen in ons verwerkingsregister.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimvandenBelt
  • Niet online
jelle. schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 09:32:
Update 25 juni
Voor de vorige update zie jelle. in "We passen de cookiewall aan en maken abo's trackingvrij". Wat betreft onze gesprekken met partijen hebben we met twee van onze grootste adverteerders een afspraak ingepland met AdHese. Zoals eerder gezegd willen we graag gezamenlijk een proof-of-concept opzetten om trackingvrije advertenties te serveren.

Verder:
  • In aanloop naar een trackingvrij Tweakers hebben we de scripts van NOBO en CIM Metriweb verwijderd. Deze dienen als bereiksmetingen voor respectievelijk Nederland en België en voor abonnees werd hier apart toestemming voor gevraagd.
  • De eerste (kleine) werkzaamheden voor het trackingvrij maken van het forum zijn al uitgevoerd. Volgende week vindt er een refinement plaats waarna we meer kunnen zeggen over de benodigde tijd (en planning).
  • Het is niet meer nodig om apart toestemming te geven voor Datawrapper (datavisualisaties in redactionele artikelen). Deze partij wordt opgenomen in ons verwerkingsregister.
M.b.t. Datawrapper. Jullie geven aan het op te nemen in jullie verwerkingsregister. Verwerkt Datawrapper de persoonsgegevens namens/voor jullie (verwerker) of zijn zij zelfstandige verwerkingsverantwoordelijke? Ik vraag het omdat ik betwijfel dat jullie zeggenschap hebben over de verwerkingen die Datawrapper doet (waarvoor zoals eerder besproken consensus is dat daar geen toestemming voor nodig is).

Voor de rest, mooie ontwikkelingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floort
TimvandenBelt schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:38:
[...]

M.b.t. Datawrapper. Jullie geven aan het op te nemen in jullie verwerkingsregister. Verwerkt Datawrapper de persoonsgegevens namens/voor jullie (verwerker) of zijn zij zelfstandige verwerkingsverantwoordelijke? Ik vraag het omdat ik betwijfel dat jullie zeggenschap hebben over de verwerkingen die Datawrapper doet (waarvoor zoals eerder besproken consensus is dat daar geen toestemming voor nodig is).

Voor de rest, mooie ontwikkelingen :)
Datawrapper geeft zelf aan als verwerker op te treden voor haar klanten: https://www.datawrapper.de/privacy
Het is goed mogelijk dat een verwerker (op papier) buiten de verwerkersrol treed in de praktijk, maar ik denk dat het de discussie helpt als je specifiek aangeeft waar die twijfel zit. Een volledige onderbouwing dat Datawrapper zich volledig houdt aan de verwerkersovereenkomst is een nogal omvangrijk verzoek namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimvandenBelt
  • Niet online
Floort schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:44:
[...]

Datawrapper geeft zelf aan als verwerker op te treden voor haar klanten: https://www.datawrapper.de/privacy
Het is goed mogelijk dat een verwerker (op papier) buiten de verwerkersrol treed in de praktijk, maar ik denk dat het de discussie helpt als je specifiek aangeeft waar die twijfel zit. Een volledige onderbouwing dat Datawrapper zich volledig houdt aan de verwerkersovereenkomst is een nogal omvangrijk verzoek namelijk.
Eens met je opmerking. Al raakt dit naar mijn idee iets wat nog mis is met de AVG / internet. Want ik had van, nja, zal ik de comment plaatsen of niet. Want volgens mij is het juridisch niet nodig het op te nemen in het verwerkingsregister omdat zoals ik hieronder zal uitleggen denk dat ze geen verwerker zijn. Maar, ik zou het wel goed vinden als zoiets bijv. wel ergens wordt opgenomen en duidelijk wordt gemaakt. Omdat alles anders onderwater zou plaatsvinden zonder dat je er weet van hebt dankzij embeds.

Datawrapper verwerkt verscheidene data, zoals ze netjes hebben uitgewerkt in 2.6 ten behoeve van beveiliging & tot stand brengen communicatie. Begrijpelijk, netjes, noodzakelijk (gerechtvaardigd). Die verwerking(en) doen ze voor zichzelf. Niet voor Tweakers. Tweakers heeft daar geen zeggenschap over. Tweakers kan niet zeggen dat dat opeens anders moet & welk doel. Dus is Datawrapper voor dat deel verwerkingsverantwoordelijke. Oftewel, dat zou niet vallen onder verwerkingen van Tweakers. Dus hoeft het niet opgenomen te worden in het verwerkingsregister. Tenzij er iets is wat ik mogelijk mis (los van mijn interpretatie hierboven). Maar dan ben ik benieuwd wat in het verwerkingsregister staat waar Tweakers invloed over heeft & doel voor kan bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floort
@TimvandenBelt Goed punt en eentje die regelmatig terugkomt in mijn werk. De meningen verschillen daar over, maar ik zal de mijne kort samenvatten:

De verplichting om systemen te beveiligen is een verplichting die ook specifiek bij een verwerker ligt (art. 28(3)(c) AVG). Het tot stand brengen van de communicatie is onderdeel van de dienstverlening aan de (bezoekers van) de verantwoordelijke en valt daarmee over het algemeen prima onder de instructies die de verwerker krijgt en zijn geen eigen doelen van de verwerker.
Dat wil overigens niet zeggen dat een verwerker zomaar alles mag doen voor beveiligingsdoeleinden binnen de verwerkersrol, maar het is heel normaal dat de verwerker enige autonomie heeft om te bepalen welke middelen worden ingezet en hoe.

De keerzijde is dat als een verwerker verantwoordelijke moet zijn voor beveiliging dat elke poging om een verwerker in te schakelen bijna automatisch een derdeverstrekking is waar weer een apparte grondslag voor nodig is. Het is in veel gevallen dan praktisch onmogelijk geworden om een verwerker in te schakelen en dat lijkt mij een onwenselijke uitkomst.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Bij pure toeval dat ik mijn browser een keer volledig heb geleegd dat ik nu de nieuwe cookie melding kreeg. Kan me niet herinneren dat ik deze versie eerder heb gehad. Zodoende dat ik dus ook op dit topic uitkwam wat nog best even zoeken was.

Deze gang van zaken moet ik toch echt ten zeerste betreuren ik ben al heel wat jaren Lid van tweakers en heb ook de nodige bijdragen geleverd in het forum aan diverse topics. Ik snap dat tweakers commercieel is en inkomsten nodig heeft maar op deze manier is het schip wel heel diep gezonken!

Dit komt binnen als halve gestapo praktijken met stiekem achter de rug om dingen implementeren en gebruikers er niet van op de hoogte stellen. Het heeft mij in ieder geval doen besluiten geen abonnement af te nemen bij Tweakers want partijen die dit soort praktijken nahouden sponsor ik absoluut niet. Ook ga ik er de komende periode eens goed over nadenken of ik nog wel actief wil blijven op tweakers want uiteindelijk verdient tweakers ook gewoon aan de goede input en actieve fora achter de site. Het lijkt mij dan ook zeer gepast dat dit heel snel gewoon echt openbaar en helder gedaan wordt en niet dit stiekeme gedoe want ik zie met mij nog vele andere oude rotten vertrekken van deze site op deze manier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelle.

jelle.

Product Owner
Ik heb deze vraag even uitgezet bij de juiste afdeling, want dit gaat veel te diep voor mij als niet-jurist ;)
Anoniem: 217290 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 17:20:
Bij pure toeval dat ik mijn browser een keer volledig heb geleegd dat ik nu de nieuwe cookie melding kreeg. Kan me niet herinneren dat ik deze versie eerder heb gehad. Zodoende dat ik dus ook op dit topic uitkwam wat nog best even zoeken was.
Dat is opmerkelijk, want toen de cookiewall werd aangepast heeft elke bezoeker deze keuze voorgeschoteld gekregen. Wellicht dat het je toen niet is opgevallen? Het is in elk geval niet zo dat we dit stiekem hebben aangepast zoals je suggereert. Enerzijds was de aangepaste cookiewall voor iedereen zichtbaar, anderzijds is die dag een .plan hierover op de frontpage gepubliceerd: plan: We passen de cookiewall aan en maken abo's trackingvrij.

Uiteindelijk willen we zelf ook van deze cookiewall af en over de ontwikkelingen op dat vlak geven we in dit topic een tweewekelijkse update.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jelle.

jelle.

Product Owner
Dit antwoord had je nog tegoed: Datawrapper verwerkt persoonsgegevens (IP-adressen) namens/voor ons en is dus geen zelfstandige verwerkingsverantwoordelijke. Wij gaan overigens voor de paar derde partijen waar we bij abonnees in hun cookievoorkeuren geen toestemming voor hoeven te vragen vragen, opnieuw inventariseren of en welke persoonsgegevens ze verwerken en met welk doel. Indien nodig zullen we een verwerkersovereenkomst afsluiten en ze opnemen in het verwerkingenregister.

[ Voor 3% gewijzigd door jelle. op 30-06-2021 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floort
jelle. schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 15:37:
[...]

Dit antwoord had je nog tegoed: Datawrapper verwerkt persoonsgegevens (IP-adressen) namens/voor ons en is dus geen zelfstandige verwerkingsverantwoordelijke. Wij gaan overigens voor de paar derde partijen waar we geen toestemming voor vragen, opnieuw inventariseren of en welke persoonsgegevens ze verwerken en met welk doel. Indien nodig zullen we een verwerkersovereenkomst afsluiten en ze opnemen in het verwerkingenregister.
Dit is een goede ontwikkeling. Ik denk dat dit een deel van mijn klacht die ik bij de AP heb ingediend over DPG kan wegnemen. Heeft het zin om de FG van DPG te benaderen met een verzoek om mijn eerdere verzoek om de gegevens te verwijderen opnieuw te beoordelen met de verwerkersrol als nieuwe mogenlijkheid om de gegevens verwijderd te krijgen? Dit zou kunnen betekenen dat ik mijn klacht ook gedeeltelijk kan intrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.

jelle.

Product Owner
Floort schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 16:03:
Dit is een goede ontwikkeling. Ik denk dat dit een deel van mijn klacht die ik bij de AP heb ingediend over DPG kan wegnemen. Heeft het zin om de FG van DPG te benaderen met een verzoek om mijn eerdere verzoek om de gegevens te verwijderen opnieuw te beoordelen met de verwerkersrol als nieuwe mogenlijkheid om de gegevens verwijderd te krijgen? Dit zou kunnen betekenen dat ik mijn klacht ook gedeeltelijk kan intrekken.
Dat durf ik niet te zeggen. Ik doel in dit geval op de derde partijen waarvoor geen aparte toestemming gevraagd wordt in de cookievoorkeuren voor abonnees (zoals Datawrapper en Vimeo). Ik heb dit ook even toegevoegd aan mijn reactie om eea te verduidelijken. Het betreft dus niet de externe trackingpartijen zoals je die hebt omschreven in Verwijderen tracking-data, mocht je die bedoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foreign Agent
  • Registratie: December 2020
  • Niet online
Is er ETA om cookiemuur eraf slopen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jelle.

jelle.

Product Owner
Update 9 juli 2021
Voor de vorige update zie jelle. in "We passen de cookiewall aan en maken abo's trackingvrij". De komende weken hebben we meetings gepland met Adhese en twee van onze grootste adverteerders voor een proof-of-concept om trackingvrije advertenties te serveren.

Verder:
  • Er zijn meerdere sprints (een sprint is 2 weken) nodig voor het trackingvrij maken van het forum ivm vakanties en bezetting. De eerste stappen zijn al gezet; gisteren is alle bannering op het forum weggehaald. Veel andere werkzaamheden vinden plaats onder de motorkap. Tot slot zal ook de cookiewall op het forum vervangen worden door een menu om de cookievoorkeuren aan te passen (zoals nu al voor abonnees het geval is).
  • We zijn gestopt met de A/B-tests van SmartOcto Tentacles. Die werd door de redactie gebruikt voor het testen van koppen, maar gaf niet de verwachte resultaten. Door deze tool worden dus geen cookies meer geplaatst en we hebben ons cookiebeleid hierop aangepast.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chengbondkwok
  • Laatst online: 13:05
Foreign Agent schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 04:50:
Is er ETA om cookiemuur eraf slopen?
Nee, dat hangt af van de gesprekken die op 12 en 21 juli gepland staan tussen AdHese en de adverteerders. We weten dat AdHese een werkend Proof of Concept heeft, de vraag is of dit ook werkbaar en schaalbaar is voor de adverteerders.

Het is helaas een kip-ei verhaal: AdHese wilt dit product verder ontwikkelen, maar de steun van adverteerders (nog voor deze gesprekken) is minimaal. Andersom zoeken adverteerders naar een alternatief, maar moet het wel een alternatief zijn dat werkbaar en schaalbaar is. Hopelijk gaan deze twee gesprekken daarbij helpen.

Mochten de gesprekken positief eindigen, dan is er nog een behoorlijk traject:
- Verdere uitwerking van de technieken
- PoC testen op een testomgeving (waarbij de test waarschijnlijk enkele weken zal duren)
- Implementatie
- Contractuele afspraken
- Toetsing bij juridische afdeling
- Omzetten huidige campagnes naar ander systeem

En dan vergeet ik waarschijnlijk nog een aantal stappen. Het is nu ook vakantieperiode, waardoor het ook iets trager gaat dan normaal.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Floort
Voor een klein beetje achtergrond over adhese: het is een advertentieplatform dat de NPO ook gebruikt. Het is mogelijk om veel meer controle uit te oefenen over of er identifiers van bezoekers worden uitgewisseld en wat voor soort content adverteerders mogen plaatsen. En voor Tweakers: er kunnen ook advertenties worden geplaatst op een compliant manier voor gebruikers die geen toestemming hebben gegeven voor tracking/advertentie cookies. Of dat ook in de praktijk haalbaar is zal voornamelijk afhankelijk zijn van adverteerder en of zij vergelijkbare concessies willen doen als bij de NPO. En ik verwacht dat die kans groter wordt wanneer er eindelijk gehandhaafd gaat worden op onrechtmatige tracking.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jelle.

jelle.

Product Owner
Update 23 juli 2021
Voor de vorige update zie jelle. in "We passen de cookiewall aan en maken abo's trackingvrij".
  • We hebben een zeer constructieve meeting gehad met Adhese en één van onze adverteerders, een tweede meeting met een andere adverteerder is verplaatst naar volgende week. We hopen daarna inhoudelijk meer te kunnen melden.
  • Er is op de achtergrond doorgewerkt aan het trackingvrij maken van het forum. Dit verwachten we op technisch vlak in de komende weken af te kunnen ronden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MuVo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-06 00:21
Klopt mijn gedachten: Nu Tweakers plus actief is heeft Tweakers.net een primaire bron van inkomsten, dus kunnen de trackers en eventuele reclame deels komen te vervallen? (Dat was toch het idee van een verdien model voor Tweakers.net: Tweakers Plus?).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jelle.

jelle.

Product Owner
MuVo schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 14:17:
Klopt mijn gedachten: Nu Tweakers plus actief is heeft Tweakers.net een primaire bron van inkomsten, dus kunnen de trackers en eventuele reclame deels komen te vervallen? (Dat was toch het idee van een verdien model voor Tweakers.net: Tweakers Plus?).
Meer inkomsten uit abonnementen zien we als manier om onszelf minder afhankelijk te maken van advertenties en de Pricewatch. Zo kunnen we deze verschillende inkomstenstromen meer in balans brengen, waarmee de financiële stabiliteit van Tweakers op de lange termijn wordt geborgd.

Een Tweakers dat volledig vrij is van thirdparty-trackingcookies is een sterke wens vanuit de community en vanuit ons. Dat staat eigenlijk los van bovenstaande. Daar werken we dus ook naar toe, waarbij de uitdaging puur zit op het vlak van trackingvrije advertenties uitleveren. Dat is iets wat we nu nog niet kunnen. Als dat wel lukt, zie je dus nog steeds advertenties, maar dan zonder trackingcookies. Met een abonnement worden advertenties trouwens wel standaard uitgeschakeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chengbondkwok
jelle. schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 15:55:
[...]

Meer inkomsten uit abonnementen zien we als manier om onszelf minder afhankelijk te maken van advertenties en de Pricewatch. Zo kunnen we deze verschillende inkomstenstromen meer in balans brengen, waarmee de financiële stabiliteit van Tweakers op de lange termijn wordt geborgd.

Een Tweakers dat volledig vrij is van thirdparty-trackingcookies is een sterke wens vanuit de community en vanuit ons. Dat staat eigenlijk los van bovenstaande. Daar werken we dus ook naar toe, waarbij de uitdaging puur zit op het vlak van trackingvrije advertenties uitleveren. Dat is iets wat we nu nog niet kunnen. Als dat wel lukt, zie je dus nog steeds advertenties, maar dan zonder trackingcookies. Met een abonnement worden advertenties trouwens wel standaard uitgeschakeld :)
Als aanvulling: het probleem zit in het inladen van productfeeds zonder stiekem third-party tracking een kans te geven. Maar daar zitten we met adverteerders om tafel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-06 00:38

NMe

Quia Ego Sic Dico.

jelle. schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 15:55:
[...]

Jezelf minder afhankelijk maken van reclame is niet hetzelfde als daadwerkelijk afbouwen in de advertenties zelf, wat hier gevraagd wordt. Is advertenties afschalen als genoeg mensen een abo afsluiten om daarvoor te compenseren iets dat overwogen wordt of is jouw ongetwijfeld zorgvuldig uitgekozen woordkeuze precies wat het plan is: minder afhankelijk zijn van ads maar niet daadwerkelijk minder ads tonen? En in dat laatste geval, zouden eventuele extra inkomsten uit abo's dan kunnen compenseren voor het kiezen van minder goed betalende ads als die inderdaad minder (liever: geen) tracking bevatten?

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

NMe schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 21:24:
[...]

Jezelf minder afhankelijk maken van reclame is niet hetzelfde als daadwerkelijk afbouwen in de advertenties zelf, wat hier gevraagd wordt. Is advertenties afschalen als genoeg mensen een abo afsluiten om daarvoor te compenseren iets dat overwogen wordt of is jouw ongetwijfeld zorgvuldig uitgekozen woordkeuze precies wat het plan is: minder afhankelijk zijn van ads maar niet daadwerkelijk minder ads tonen? En in dat laatste geval, zouden eventuele extra inkomsten uit abo's dan kunnen compenseren voor het kiezen van minder goed betalende ads als die inderdaad minder (liever: geen) tracking bevatten?
Misschien moeten we de vraag omdraaien: tonen we nu teveel ads?

Feitelijk hebben we al afgebouwd; sinds een week serveren we immers geen banners meer op het forum ;) Ik weet verder niet van plannen om banners af te bouwen, en ik denk ook niet dat die er zijn. Volgens mij voeren we nog steeds een relatief luw bannerbeleid, en is het streven nog steeds om naar volledig thirdpartytrackingvrije banners te gaan. Een proces waar nog steeds voortgang in zit, zei het langzaam.

Verder is lastig te voorspellen hoe een en ander zich financieel zal gaan ontwikkelen. De abonnementen moeten zichzelf eerst nog bewijzen, en ook op advertentiegebied veranderd de internetwereld snel. We weten ook nog niet precies wat de financiële consequenties straks met thirdpartytrackingvrije banners zullen zijn, ook dat zullen we moeten ondervinden. We hopen dat met meer privacyvriendelijke advertenties we in ieder geval mensen kunnen bewegen geen banners meer te blokkeren, dat zorgt ook voor een lagere bannerdruk.

Ons beleid is zeker niet gericht op winstmaximalisatie. We wegen daarnaast ook altijd de effecten voor onze bezoekers mee, en voeren op dat gebied al jaren hetzelfde gematigde beleid met vrij strenge normen en eisen. Ook voor de - volgens mij - grootste irritatie met betrekking tot de banners op dit moment, de layout-shift, zijn we bezig met het ontwikkelen van oplossingen.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 767041

crisp schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 22:10:
[...]

Misschien moeten we de vraag omdraaien: tonen we nu teveel ads?

Feitelijk hebben we al afgebouwd; sinds een week serveren we immers geen banners meer op het forum ;) Ik weet verder niet van plannen om banners af te bouwen, en ik denk ook niet dat die er zijn. Volgens mij voeren we nog steeds een relatief luw bannerbeleid, en is het streven nog steeds om naar volledig thirdpartytrackingvrije banners te gaan. Een proces waar nog steeds voortgang in zit, zei het langzaam.

Verder is lastig te voorspellen hoe een en ander zich financieel zal gaan ontwikkelen. De abonnementen moeten zichzelf eerst nog bewijzen, en ook op advertentiegebied veranderd de internetwereld snel. We weten ook nog niet precies wat de financiële consequenties straks met thirdpartytrackingvrije banners zullen zijn, ook dat zullen we moeten ondervinden. We hopen dat met meer privacyvriendelijke advertenties we in ieder geval mensen kunnen bewegen geen banners meer te blokkeren, dat zorgt ook voor een lagere bannerdruk.

Ons beleid is zeker niet gericht op winstmaximalisatie. We wegen daarnaast ook altijd de effecten voor onze bezoekers mee, en voeren op dat gebied al jaren hetzelfde gematigde beleid met vrij strenge normen en eisen. Ook voor de - volgens mij - grootste irritatie met betrekking tot de banners op dit moment, de layout-shift, zijn we bezig met het ontwikkelen van oplossingen.
Ik denk dat advertenties al bijna geen nut meer hebben sws al, steeds meer mensen hebben adblockers op zowat alle apparaten, stel dat je een abbo maakt voor alleen al ads en tracking vrij voor 1/2 euro permaand zul je daarmee al mensen aanhalen om dat te kopen permaand, ik vind het al niet waard om 3eur voor wat features te betalen aangezien ik die ergens anders ook kan vinden inclusief de plus artikelen, vaak al heel veel reviews op YouTube of andere sites/platformen. Dus ik sws al zeggen haal alle ads weg of bied een ad remove al aan voor 1/2 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Ik vind de hoeveel ad’s behoorlijk meevallen op het moment.

@Anoniem: 767041 dat vind ik de omgekeerde wereld. Tweakers moet dus maar stoppen met reclame of supporter; je kan ook zeggen: whitelist jij de boel maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 767041

CyberMania schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 22:28:
Ik vind de hoeveel ad’s behoorlijk meevallen op het moment.

@Anoniem: 767041 dat vind ik de omgekeerde wereld. Tweakers moet dus maar stoppen met reclame of supporter; je kan ook zeggen: whitelist jij de boel maar.
En dat weiger ik dus te doen omdat ik in het algemeen al een erge hekel heb aan advertenties overal, ik heb daar dus 1/2euro voor over

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 767041 op 23-07-2021 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Anoniem: 767041 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 22:29:
[...]

En dat weiger ik dus te doen omdat ik in het algemeen al een erge hekel heb aan advertenties overal, ik heb daar dus 1/2euro voor over
Supporter kostte wat, 1 euro? Met karmakorting op Hero (25%) kom ik uit op 2,25. Dat is op jaarbasis iets meer dan een tientje verschil ofzo. Laten we het wel in perspectief blijven zien.

Edit: wel bij 2 jaar maar dan nog.

[ Voor 5% gewijzigd door CyberMania op 23-07-2021 22:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
CyberMania schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 22:32:
[...]

Supporter kostte wat, 1 euro? Met karmakorting op Hero (25%) kom ik uit op 2,25. Dat is op jaarbasis iets meer dan een tientje verschil ofzo. Laten we het wel in perspectief blijven zien.
Een verhoging van 125% (na korting)? Volgens is het marketingtechnisch gewoon een domme zet. Gebruikers namen dat 1 euro abonnement om toch wat bij te dragen, je kunt het immers makkelijk weren door je adblocker te laten werken zoals je dat overal doet. Waar Tweakers zeurde dat die ene euro niet genoeg was om de gemiste adinkomsten te compenseren vissen ze nu volledig naast het net (geen whitelist en geen supporter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Verwijderd1 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 22:40:
[...]

Een verhoging van 125% (na korting)? Volgens is het marketingtechnisch gewoon een domme zet. Gebruikers namen dat 1 euro abonnement om toch wat bij te dragen, je kunt het immers makkelijk weren door je adblocker te laten werken zoals je dat overal doet. Waar Tweakers zeurde dat die ene euro niet genoeg was om de gemiste adinkomsten te compenseren vissen ze nu volledig naast het net (geen whitelist en geen supporter).
Het is niet correct om te stellen dat iedereen die een dergelijk supporterabonnement zou overwegen anders banners zou blokkeren. Daarnaast hebben we ook nog mogelijkheden om toch specifieke banners of advertorials te tonen aan gebruikers met een adblocker.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
crisp schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 22:47:
Daarnaast hebben we ook nog mogelijkheden om toch specifieke banners of advertorials te tonen aan gebruikers met een adblocker.
Houd je dan ook stats bij hoeveel van die advertenties daadwerkelijk renderen? Ik bedoel die statische JPGs met de fantasierijke DIV IDs / class namen (is alweer een tijdje geleden) zijn niet echt moeilijk te blokkeren. Dit is Tweakers, niet het VIVA forum. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Verwijderd1 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 22:53:
[...]

Houd je dan ook stats bij hoeveel van die advertenties daadwerkelijk renderen? Ik bedoel die statische JPGs met de fantasierijke DIV IDs / class namen (is alweer een tijdje geleden) zijn niet echt moeilijk te blokkeren. Dit is Tweakers, niet het VIVA forum. ;)
Jazeker. En ja, 100% unblockable zijn ze niet, maar het levert toch nog wel iets op.

Dat laat echter niet onverlet dat adblocking, zeker in de mate waarop dat bij ons gebeurd, een serieus probleem is.

[ Voor 11% gewijzigd door crisp op 23-07-2021 23:03 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
crisp schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 23:01:
[...]

Jazeker. En ja, 100% unblockable zijn ze niet, maar het levert toch nog wel iets op.

Dat laat echter niet onverlet dat adblocking, zeker in de mate waarop dat bij ons gebeurd, een serieus probleem is.
Maar vind je het dan niet vervelend dat je zo een aanzienlijk deel van je tijd bezig bent om je eigen gebruikers / klanten tegen te werken?

Ik kan me niet aan de gedachte onttrekken dat ik meer bereid zou zijn om een (kleine) bijdrage te leveren als ik de indruk heb dat jullie voor ons aan het werk gaan. Iets met meer vangen met siroop dan met azijn. Ik heb het al eens eerder gezegd maar ik vind het niet nuttig om te gaan betalen zodat jullie harder kunnen gaan werken om mensen met adblockers tegen te werken. De gedachte dat je adblockers laat voor wat ze zijn, vriendelijk een bijdrage vraagt (al was het maar in de vorm van een donatie, om de site en de community te verbeteren zonder dat er voor de betaler direct iets tegenover staat, ook zonder eerste, tweede en derderangsgebruikers) en de dev / CM tijd besteed aan het verbeteren van de site komt op mij in ieder geval heel anders over.

Misschien een principedingetje maar het was ook heel populair onder jullie laatste plan:
Wat me bij het abonnementenmodel tegenstaat, is dat de voordelen individueel zijn. Tweakers is een community site. Ik heb er geen moeite mee te betalen, maar wil dan, dat de baten aan iedereen ten goede komen. Ik hoef geen Plus Artikelen voor mijzelf. Ik wil dat iemand, die dit abonnementsgeld niet zo makkelijk kan ophoesten, alles kan lezen en zijn of haar kennis met mij via de comments kan delen. Dat is voor mij veel interessanter. Daarvoor zou ik willen betalen.

Wat tweakers nu doet, werkt misschien voor andere sites, waarvan de gebruikers onderling geen contact hebben. Maar voor een community site als tweakers, lijkt me deze aanpak heel schadelijk. Iemand in de comments zei terecht, dat de comments bij Plus Artikelen minder interessant zullen worden, als het aantal lezers ervan afneemt, waardoor de waarde van deze artikelen afneemt. Het is een neerwaartse spiraal.
grove erwt in 'plan: Nieuwe Tweakers-abonnementen zijn beschikbaar'
Ik snap ook wel dat ik er verder niets over te zeggen heb; ik vraag me alleen af hoe mensen die vele uren per week aan de site werken hier tegen aankijken. Ik zou het in ieder geval niet kunnen, dat ik steeds het gevoel zou krijgen dat ik meer kapotmaak dan verbeter. :/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Verwijderd1 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 23:13:
[...]

Maar vind je het dan niet vervelend dat je zo een aanzienlijk deel van je tijd bezig bent om je eigen gebruikers / klanten tegen te werken?
Nou ja, in feite is dat uitbesteed werk. Ik denk ook niet dat iedereen echt moeite heeft met banners, zolang ze maar niet te intrusive zijn. Wij lijden wat dat betreft natuurlijk ook onder het gedrag van andere sites die veel aggressiever adverteren.

Als adblockers niet ondertussen zo'n commodity zouden zijn geworden dan zouden nette trackingvrije banners voor de meeste mensen meen ik wel acceptabel zijn in ruil voor een mooi platform als Tweakers. Ik zie dat dan ook niet als 'gebruikers tegenwerken'. Het is gewoon een veel simpelere deal die tot een jaar of wat geleden eigenlijk best wel aardig werkte (maar wel altijd geplaagd werd door utwassen, privacy- en securityproblemen en in het algemeen een race naar de bodem door toenemende concurrentie - kortom: sowieso niet houdbaar in de huidige vorm).
Ik kan me niet aan de gedachte onttrekken dat ik meer bereid zou zijn om een (kleine) bijdrage te leveren als ik de indruk heb dat jullie voor ons aan het werk gaan. Iets met meer vangen met siroop dan met azijn. Ik heb het al eens eerder gezegd maar ik vind het niet nuttig om te gaan betalen zodat jullie harder kunnen gaan werken om mensen met adblockers tegen te werken. De gedachte dat je adblockers laat voor wat ze zijn, vriendelijk een bijdrage vraagt (al was het maar in de vorm van een donatie, om de site en de community te verbeteren zonder dat er voor de betaler direct iets tegenover staat, ook zonder eerste, tweede en derderangsgebruikers) en de dev / CM tijd besteed aan het verbeteren van de site komt op mij in ieder geval heel anders over.

Misschien een principedingetje maar het was ook heel populair onder jullie laatste plan:

[...]
Die discussie is denk ik ondertussen al uitgebreid gevoerd in onder andere het Plus-topic. Het lijkt me niet heel zinvol dat hier opnieuw te gaan doen, en dit topic is daar m.i. ook niet de juiste plek voor. Misschien is dit voer voor gedachten op een moment dat we Plus kunnen gaan evalueren. Ik snap het sentiment prima en ben zelf ook niet overtuigd dat het afschaffen van een adfree supporterabonnement zonder verdere extra's de beste keuze was, maar feit is wel dat als je abonnementen wilt kunnen zien als een solide inkomstenpilaar het niet verstandig is zaken onder kostprijs te verkopen.
Ik snap ook wel dat ik er verder niets over te zeggen heb; ik vraag me alleen af hoe mensen die vele uren per week aan de site werken hier tegen aankijken. Ik zou het in ieder geval niet kunnen, dat ik steeds het gevoel zou krijgen dat ik meer kapotmaak dan verbeter. :/
Als ik het gevoel zou hebben meer kapot te maken dan te verbeteren aan deze site dan zou ik subiet mijn ontslag nemen. Ik vind het erg jammer dat er door sommigen zo negatief gedacht wordt over de dingen die wij doen. Blijkbaar weten wij dat soms nog niet goed genoeg uit te leggen, en kijken mensen misschien ook teveel naar de situatie nu (stoute cookiemuur!) in plaats van waar we naartoe willen (thirdpartytrackingvrij) en wat we daarvoor al doen en gedaan hebben.

Ik zou vaak ook graag zien dat we dingen nog sneller kunnen, en vooral ook nog meer kunnen doen voor de community, maar ondertussen moeten we ook zorgen dat we als bedrijf financieel gezond blijven, we aan wettelijke kaders blijven voldoen en ook zorgen voor stabiliteit en veiligheid. Daarin moeten vaak gewoon keuzes gemaakt worden.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
crisp schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 00:14:

Als ik het gevoel zou hebben meer kapot te maken dan te verbeteren aan deze site dan zou ik subiet mijn ontslag nemen. Ik vind het erg jammer dat er door sommigen zo negatief gedacht wordt over de dingen die wij doen. Blijkbaar weten wij dat soms nog niet goed genoeg uit te leggen, en kijken mensen misschien ook teveel naar de situatie nu (stoute cookiemuur!) in plaats van waar we naartoe willen (thirdpartytrackingvrij) en wat we daarvoor al doen en gedaan hebben.

Ik zou vaak ook graag zien dat we dingen nog sneller kunnen, en vooral ook nog meer kunnen doen voor de community, maar ondertussen moeten we ook zorgen dat we als bedrijf financieel gezond blijven, we aan wettelijke kaders blijven voldoen en ook zorgen voor stabiliteit en veiligheid. Daarin moeten vaak gewoon keuzes gemaakt worden.
Het zijn wel allemaal problemen die Tweakers zelf maakt. En waar wil je naartoe? Tweakers is een communitysite, dus je zou ook kunnen kijken naar wat de community wil en daar de inkomsten op aan laten sluiten. De indruk die ik krijg is dat er andersom geredeneerd wordt: hoe kunnen we het meeste geld ophalen en wat moeten we dan aanbieden?

Maar goed, de manier waarop ik de community zie komt meer overeen met een vereniging, dat past inderdaad niet zo goed bij een commercieel bedrijf waarbij je ieder jaar groei wil zien. Bij een vereniging zijn leden ook bereid om te betalen (en om de begroting rond te maken) maar er hoeft niet per se groei te zijn als de leden dat niet willen.

Ik snap trouwens ook wel dat jij of zelfs Tweakers als onderdeel van DPG die groeidrang niet tegen kunnen houden. Aan de andere kant denk ik ook dat Tweakers als community zich niet leent voor de groeitargets die sommigen (bij DPG?) in gedachte hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:41
crisp schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 00:14:
[...]

Als adblockers niet ondertussen zo'n commodity zouden zijn geworden dan zouden nette trackingvrije banners voor de meeste mensen meen ik wel acceptabel zijn in ruil voor een mooi platform als Tweakers. Ik zie dat dan ook niet als 'gebruikers tegenwerken'. Het is gewoon een veel simpelere deal die tot een jaar of wat geleden eigenlijk best wel aardig werkte (maar wel altijd geplaagd werd door utwassen, privacy- en securityproblemen en in het algemeen een race naar de bodem door toenemende concurrentie - kortom: sowieso niet houdbaar in de huidige vorm).

[...]
Denk dat het veelvuldig gebruik vooral komt door adverteerders die zo'n irritante advertenties gebruiken dat ze overlast geven of sommige websites die van die misleidende 'download knop' advertenties toestaan.
Gelukkig is Tweakers altijd redelijk terughoudend geweest in advertenties (alleen de complete pagina advertenties vond ik persoonlijk wat minder.

Daarnaast is Privacy gericht denken ook in opmars bij browser makers. In Firefox merk ik dat ik op Tweakers bijna geen banners zie, ondanks dat ik ze aan heb staan. Naast dat ik uBlock uit heb staan merk ik dat de Enhanced Tracking Protection van Firefox toch nog een boel tegenhoud. Ik hoop als ze tracking vrij worden dat ik er dan weer wat meer zie. Ben heel benieuwd wat de gesprekken met de adverteerders op gaat leveren.

Wat ik af en toe wel irritant vind is dat er van die flashy knipperende/bewegende banners zijn die dan weer van jullie content afleiden. Ik weet niet of het mogelijk is, maar ik zou mij eventueel nog aanbevolen houden voor een "minder drukke advertenties" knop ipv banners compleet uitzetten.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 14:37

Blokker_1999

Full steam ahead

Verwijderd1 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 00:46:
[...]

Het zijn wel allemaal problemen die Tweakers zelf maakt. En waar wil je naartoe? Tweakers is een communitysite, dus je zou ook kunnen kijken naar wat de community wil en daar de inkomsten op aan laten sluiten. De indruk die ik krijg is dat er andersom geredeneerd wordt: hoe kunnen we het meeste geld ophalen en wat moeten we dan aanbieden?

Maar goed, de manier waarop ik de community zie komt meer overeen met een vereniging, dat past inderdaad niet zo goed bij een commercieel bedrijf waarbij je ieder jaar groei wil zien. Bij een vereniging zijn leden ook bereid om te betalen (en om de begroting rond te maken) maar er hoeft niet per se groei te zijn als de leden dat niet willen.

Ik snap trouwens ook wel dat jij of zelfs Tweakers als onderdeel van DPG die groeidrang niet tegen kunnen houden. Aan de andere kant denk ik ook dat Tweakers als community zich niet leent voor de groeitargets die sommigen (bij DPG?) in gedachte hebben.
Maar die vergelijking met vereniging loopt dus net mank. Want je ziet op het internet net vele mensen die niet wensten te betalen en die ook geen reclame wensen te zien. Er is daarnaast ook al meermaals aangegeven waarom suggesties van de community net weer niet zo gunstig zijn voor een zeker voortbestaan van de site. Je moet uiteindelijk ergens een balans vinden die werkt voor iedereen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 08:10:
[...]

Maar die vergelijking met vereniging loopt dus net mank. Want je ziet op het internet net vele mensen die niet wensten te betalen en die ook geen reclame wensen te zien. Er is daarnaast ook al meermaals aangegeven waarom suggesties van de community net weer niet zo gunstig zijn voor een zeker voortbestaan van de site. Je moet uiteindelijk ergens een balans vinden die werkt voor iedereen.
En toch zijn er zat commerciële sites die de begroting wel rond krijgen met minder ads / personeel. Tweakers kiest er bewust voor om groot een log te zijn (een hoop techdebt, duur personeel om artikeltjes over te tikken, doelgroep beperken door alleen in het Nederlands te schrijven). Dat is volgens mij geen handige balans en daar krijgen we nu de kosten van te zien. Ironisch gezien zit de waarde van Tweakers hem vooral in de community die grotendeels op het forum zit, terwijl de grootste kostenpost rond de redactie zit. Volgens mij geen hele slimme balans, maar natuurlijk wel voor iedereen die in het circus op mag treden. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1367312

crisp schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 23:01:
[...]

Tja, maar dan moet tweakers niet gaan zeuren (en dat is in het verleden al gebeurd) dat Adblockers Tweakers aan heel strikte normen laat voldoen wat functionaliteit kapot maakt.

Er stond in het "huil wij hebben niets verkeerd gedaan" linkje duidelijk een statement van de blocker: zorg dat je code netjes laat zonder reclames hierin proberen te verbergen.

Het is een strijd die jullie verliezen, als zij stoppen met het terugdraaien van heel "strikt toepassen van regels" als iets kappot gaat bij Tweakers, gaat de site meer een meer stuk. Als er dan nog steeds met rare fratsen reclame getoond gaat worden zullen de adblockers nog strikter worden of zelfs een "deze site is onbetrouwbaar" pagina tonen met reden: "veel verborgen reclame die wij niet kunnen blocken". Dan is het nog maar de vraag hoeveel mensen naar een kappote site willen gaan. Mensen haten reclames dus whitelisten doen ze dan niet, als de adblocker dat al uberhaubt dat toestaat.

Je kan denken dan maar geen Tweakers voor hen, we verdienen niet aan ze.

Maar in die groep zullen mensen met een Abo zijn, mensen die heel actief bezig zijn en dus indirect waarde opleveren voor Tweakers en ook mensen die de pricewatch gebruiken.

Besef heel goed welke keuze je gaat maken. Zoals jullie nu al zeggen, ruim 60% heeft al een adblocker dus dat is al meer dan de helft van je publiek.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 1367312 op 26-07-2021 13:59 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Laten we even bij het begin beginnen: zonder inkomsten zou deze site niet kunnen bestaan. Wij bieden een zeer breed platform aan met veel content en features welke gemaakt en onderhouden worden door betaalde medewerkers (en vrijwillige crew, maar ook die willen wij af en toe wat extra's voor hun diensten kunnen bieden).

Een van de manieren om aan inkomsten te komen is door middel van het tonen van advertenties. Van gebruikers zonder abonnement verwachten we eigenlijk dat ze deze advertenties ook toestaan; daar ga je als gebruiker ook mee akkoord wanneer je je registreert op onze site.

Wij snappen dat er weerstand is tegen advertenties. Dat kan verschillende redenen hebben; sommige gebruikers maken zich zorgen over privacy of veiligheid, anderen vinden bepaalde uitingen irritant - ook de layout-shift wordt tegenwoordig vaak als irritatiefactor genoemd - en er zal vast ook een groep zijn die advertenties in welke vorm dan ook echt haten.

In plaats van gebruikers te weren vanwege het niet nakomen van de voorwaarden proberen we juist zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de bezwaren. Dat is een proces waarbij we echter ook niet moeten vergeten dat het nog steeds een belangrijke en broodnodige inkomstenbron is. We zijn druk bezig om thirdpartytrackingvrij advertenties mogelijk te maken. Daarnaast zijn we met een project bezig om die layout-shift zoveel mogelijk te beperken. En we voeren vooral - zeker in vergelijking met veel andere websites - een behoorlijk gematigd advertentiebeleid. Bannervormen waar veel weerstand tegen was in het verleden (zoals takeovers en fold-outs) hebben we in de ban gedaan.

De banners die we (via AdDefend) proberen te tonen aan adblockende gebruikers zijn al thirdpartytrackingvrij en betreffen puur statische plaatjes. Vanuit ons oogpunt zouden dat daarmee eigenlijk de meest acceptabele vorm van banners moeten zijn (alleen de layout-shift is nog wat erger omdat het een fallback is helaas...)
[...]
Tja, maar dan moet tweakers niet gaan zeuren (en dat is in het verleden al gebeurd) dat Adblockers Tweakers aan heel strikte normen laat voldoen wat functionaliteit kapot maakt.

Er stond in het "huil wij hebben niets verkeerd gedaan" linkje duidelijk een statement van de blocker: zorg dat je code netjes laat zonder reclames hierin proberen te verbergen.
De opstelling van uBlock (waar dit over gaat) is ons in ieder geval duidelijk: zij blocken gewoon om het blocken met weinig moreel besef of gevoel voor verantwoordelijkheid. Hun manier van bejegenen is arrogant en riekt naar chantage.

Gelukkig blijkt de soep niet altijd zo heet gegeten te worden als deze wordt opgediend; tot nu toe zijn ze bij uBlock toch welwillend genoeg geweest om problemen door hunzelf veroorzaakt ook telkens weer op te lossen na daarop gewezen te zijn.
Je kan denken dan maar geen Tweakers voor hen, we verdienen niet aan ze.

Maar in die groep zullen mensen met een Abo zijn, mensen die heel actief bezig zijn en dus indirect waarde opleveren voor Tweakers en ook mensen die de pricewatch gebruiken.
Zo denken wij gelukkig niet, en als er problemen zijn met adblockers zullen wij die ook gewoon proberen op te lossen, zoals in het geval van uBlock.
Besef heel goed welke keuze je gaat maken. Zoals jullie nu al zeggen, ruim 60% heeft al een adblocker dus dat is al meer dan de helft van je publiek.
Wat wij graag zien is dat gebruikers van onze site ook bijdragen aan onze site, en dat kan op verschillende manieren: je kan heel actief zijn en veel nuttige content posten, je kan Tweakers whitelisten in je bannerblocker - iets waarvan we hopen dat meer gebruikers daartoe bereid zullen zijn als we straks over zijn op thirdpartytrackingvrije banners en ook een oplossing hebben geimplementeerd voor de irritante layout-shift - of je kan een abonnement nemen. En ja, dan zal er waarschijnlijk ook een groep gebruikers overblijven die banners dus echt haten en die geen zin hebben om op een andere manier bij te dragen. Zolang dat niet een grote meerderheid is zullen wij daar waarschijnlijk gewoon vrede mee hebben.

Ik denk wel dat het goed is als er meer besef ontstaat dat de toenemende tendens tot het blokkeren van banners uiteindelijk ook steeds meer effecten zal hebben op het internet die websitebezoekers zullen raken. Wij als Tweakers zetten door deze ontwikkelingen nu sterker in op onze abonnementen. Andere sites zullen ook dergelijke keuzes gaan maken om het gemis aan advertentie-inkomsten goed te maken, en sommige sites en diensten zullen wellicht uiteindelijk noodgedwongen moeten stoppen. Het is lastig te voorspellen hoe zich dat zal gaan ontwikkelen. Wij als site met een tech-savy publiek merken de gevolgen echter eerder en sterker. Het is niet onze wens of ons doel om maar meer en meer achter een paywall te gaan zetten, dus wij hopen ook in de toekomst met behulp van advertising veel laagdrempelig toegankelijk te houden.

Ergo: wij plaatsen geen banners om gebruikers te irriteren, maar juist om onze site laagdrempelig toegankelijk te houden. Wij proberen juist zoveel mogelijk de irritaties omtrent banners weg te nemen. Het is jammer dat sommige adblockmakers hier geen onderscheid in willen maken; daarmee doen ze op de lange termijn hun gebruikers en het internet als een geheel geen service.

Intentionally left blank

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 1367312

crisp schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:55:
[...]

Laten we even bij het begin beginnen: zonder inkomsten zou deze site niet kunnen bestaan.

Een van de manieren om aan inkomsten te komen is door middel van het tonen van advertenties. Van gebruikers zonder abonnement verwachten we eigenlijk dat ze deze advertenties ook toestaan; daar ga je als gebruiker ook mee akkoord wanneer je je registreert op onze site.
Een groot gedeelte van jullie gebruikers zal zich nooit registreren. Daarnaast moet de bussiness accepteren dat dit de toekomst is. Adblockers zijn ingekomen omdat de heren op het internet zoveel mogelijk inkomsten wilden hebben. Adblockers zijn niet de reden, opdringerige reclame is de reden. Vertrouwen op whitelisting is gewoon niet handig. Mischien doet dat een paar procent, maar de meeste mensen op deze site komen eens per termijn een keer op deze site, er is niet genoeg binding met het grootste deel van de mensen dat ze het überhaupt accepteren.
Bannervormen waar veel weerstand tegen was in het verleden (zoals takeovers en fold-outs) hebben we in de ban gedaan.

De banners die we (via AdDefend) proberen te tonen aan adblockende gebruikers zijn al thirdpartytrackingvrij en betreffen puur statische plaatjes. Vanuit ons oogpunt zouden dat daarmee eigenlijk de meest acceptabele vorm van banners moeten zijn (alleen de layout-shift is nog wat erger omdat het een fallback is helaas...)
Je geeft het toe, Tweakers heeft dit over zich afgeroepen. Ik moet eerlijk zeggen dat Tweakers een paar jaar geleden behoorlijk de verkeerde kant op ging.

Daarnaast zijn er nog steeds reclame uitingen die ruim de helft van je scherm innemen.
ik herinner me de uitspraak 720 pixels breed is ons normale reclame grote.

De meeste mensen die een adblocker hebben zullen na whitelist, dit weer terugdraaien. Het is nog steeds teveel voor velen.
We zijn druk bezig om thirdpartytrackingvrij advertenties mogelijk te maken. Daarnaast zijn we met een project bezig om die layout-shift zoveel mogelijk te beperken.
Tuurlijk goede ontwikkelingen, maar verwacht niet van mensen dat ze tot die tijd dan accepteren. Als je die dingen introduceerd heb je kans dat een paar procent van de blockers het weer unblocken. Verwacht niet meer, de meerderheid geeft niets om de inkomsten van Tweakers, ze komen hier te weining, het is niet een andere site dan al die andere waar ze ook de advertenties blocken. Het is geen aanval, maar realisme is wel aangeraden.

[...]
De opstelling van uBlock (waar dit over gaat) is ons in ieder geval duidelijk: zij blocken gewoon om het blocken
Jullie zijn op hun radar gekomen, dat gebeurd niet zomaar. Hoe meer pogingen om hun systeem te omzeilen hoe strenger ze zullen zijn. Geloof me, hun business is reclames blocken, dat is hun hele business. Hoe denk je dat te gaan winnen?

Je geeft aan dat het een mogelijkheid is om mensen te weren van de site met een adblocker.

Dat kan, maar dan stoot je wel 65% van de actieve bezoekers uit. Ik kan me niet voorstellen dat ondanks dat deze een adblocker hebben ze niet meedoen in de prijsbepaling of een adverteerder wel of niet een advertentie op Tweakers wil. Vroeger stond er een statistiek in hoeveel mensen er actief waren op de site, haal daar 65% af, ben je dan nog aantrekkelijk voor een advertentienetwerk?

Misschien doet de blocker niet het internet service, maar goed ik moet eerlijk zeggen dat Tweakers daar ook naar zich zelf mag kijken. Jullie tikken 99% van alle berichten over. Maar ik zie nergens een bronvermelding. Als je iets overneemt, ontzeg dan die site niet het bezoek, zij hebben wel moeite gedaan voor het tot stand komen van het artikel (sorry off topic). Tweakers is 99% niet noodzakelijk, gezien de informatie ook elders te verkrijgen is. Er is maar 2 uitzonderingen, en dat is plus en Reviews... maar daar zitten andere inkomsten aan verbonden. Ik denk dat Tweakers blij mag zijn dat er zo weinig mensen de moeite neemt om de informatie dichter bij de bron te vinden. Jullie verdienen reclame inkomsten over de rug van andere sites. Ik neem aan dat er ook geld vloeit naar die andere sites, of denk ik nou te naïef?

En nou stop ik voor vandaag ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 1367312 op 26-07-2021 16:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jap2slow
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-02-2023
Ik zou best willen kijken naar whitelisting als is een uniek "tweakers-only" adres zou hebben, maar alles wat met doubleclick of googleanalitycs gerelateerd is zal altijd geblokkeerd blijven.
Het betalen met je gegevens voor "gratis" content is echt uit de bocht gevlogen.
Dit hele verhaal heeft er ook voor gezorgd dat Firefox Containers en cookie wipes geintroduceerd zijn.

Ik hoop dat tweakers ook besteft dat tweakers.net bezoekers vanuit een bedrijfsnetwerken heel vaak al achter een blocker/filter(zscaler, ForcePoint) zitten en dit zal een reden hebben vanuit bedrijfsnetwerk oogpunt. Dit dus betekend dat deze bezoekers geen andere "keuze" hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door jap2slow op 26-07-2021 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chengbondkwok
jap2slow schreef op maandag 26 juli 2021 @ 17:08:
Ik zou best willen kijken naar whitelisting als is een uniek "tweakers-only" adres zou hebben, maar alles wat met doubleclick of googleanalitycs gerelateerd is zal altijd geblokkeerd blijven.
Het betalen met je gegevens voor "gratis" content is echt uit de bocht gevlogen.
Dit hele verhaal heeft er ook voor gezorgd dat Firefox Containers en cookie wipes geintroduceerd zijn.

Ik hoop dat tweakers ook besteft dat tweakers.net bezoekers vanuit een bedrijfsnetwerken heel vaak al achter een blocker/filter(zscaler, ForcePoint) zitten en dit zal een reden hebben vanuit bedrijfsnetwerk oogpunt. Dit dus betekend dat deze bezoekers geen andere "keuze" hebben.
AdHese kan dat. Die kunnen en HTML5 banners serveren met een productfeed zonder 3rd party tracking en dit vanuit een Tweakers.net domein laten serveren.

We zouden vandaag met de andere adverteerder in gesprek gaan, maar door misverstanden en vakanties was het tijdstip nu weer minder gunstig voor AdHese. Eerstvolgende mogelijkheid is 16 augustus. We hadden graag met een PoC willen starten rond die tijd, maar dat moeten we even uitstellen. We willen de adverteerder de gelegenheid geven om vragen te kunnen stellen / kennis op te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
jap2slow schreef op maandag 26 juli 2021 @ 17:08:
Ik zit achter Zscaler op mijn werk ja maar die blokkeert helaas geen ads.. Kan je zeker instellen denk ik. Hij doet wel heel vervelende MITM SSL inspectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-06 20:00
GekkePrutser schreef op maandag 26 juli 2021 @ 19:07:
[...]
Hij doet wel heel vervelende MITM SSL inspectie.
Wilt je baas ;)

[ Voor 22% gewijzigd door mgizmo op 26-07-2021 19:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Anoniem: 1367312 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:14:
[...]

Een groot gedeelte van jullie gebruikers zal zich nooit registreren. Daarnaast moet de bussiness accepteren dat dit de toekomst is. Adblockers zijn ingekomen omdat de heren op het internet zoveel mogelijk inkomsten wilden hebben. Adblockers zijn niet de reden, opdringerige reclame is de reden. Vertrouwen op whitelisting is gewoon niet handig. Mischien doet dat een paar procent, maar de meeste mensen op deze site komen eens per termijn een keer op deze site, er is niet genoeg binding met het grootste deel van de mensen dat ze het überhaupt accepteren.
Het klopt dat de advertentieindustrie en inhalige websites hier zeker ook de hand in eigen boezem mogen steken. En zoals zo vaak lijden de goeden dan weer onder de kwaden. Adblockers zijn echter in mijn ogen ook niet de oplossing, zeker niet zolang zij zelf geen maatschappelijke verantwoording nemen. Het is kwaad met kwaad bestrijden, en daar komen enkel verliezers van.

Begrijp me niet verkeerd hoor; ook ik gebruik een adblocker, maar sites die ik frequent bezoek whitelist ik wel. Voor ons zijn de vluchtige bezoekers ook veel minder interessant; terugkerende bezoekers zijn veel belangrijker, en geregistreerde gebruikers nog veel meer. Of we die laatste groepen wel kunnen bewegen tot whitelisting is inderdaad de vraag. Ik denk dat het eerst aan ons is om te laten zien hoe wij privacy- en gebruiksvriendelijke banners invulling kunnen geven en hopelijk kunnen we daarmee een trend doorbreken.
[...]

Je geeft het toe, Tweakers heeft dit over zich afgeroepen. Ik moet eerlijk zeggen dat Tweakers een paar jaar geleden behoorlijk de verkeerde kant op ging.
Wat hebben we precies over onszelf afgeroepen? Hoe gingen we een paar jaar geleden de verkeerde kant op? Je praat hier eerlijk gezegd een beetje in raadsels.
Daarnaast zijn er nog steeds reclame uitingen die ruim de helft van je scherm innemen.
ik herinner me de uitspraak 720 pixels breed is ons normale reclame grote.
(desktop)schermen zijn echter ook flink groter geworden. Het grootste bannerformaat is nu 980x250, maar dat is zeker niet ruim de helft van een gemiddeld scherm, en ze zijn een stuk minder zwaar en irritant dan de flash(y) banners van vroeger ;)

Bannerdruk is wel een dingetje; die neemt evenredig toe met het stijgend gebruik van adblockers; ook hier weer goeden die onder kwaden moeten lijden.
De meeste mensen die een adblocker hebben zullen na whitelist, dit weer terugdraaien. Het is nog steeds teveel voor velen.

[...]

Tuurlijk goede ontwikkelingen, maar verwacht niet van mensen dat ze tot die tijd dan accepteren. Als je die dingen introduceerd heb je kans dat een paar procent van de blockers het weer unblocken. Verwacht niet meer, de meerderheid geeft niets om de inkomsten van Tweakers, ze komen hier te weining, het is niet een andere site dan al die andere waar ze ook de advertenties blocken. Het is geen aanval, maar realisme is wel aangeraden.
Ik weet het niet, maar ik ben hier toch wat optimistischer in, vooropgesteld dat wij kunnen gaan laten zien wat in onze ogen een verantwoorde manier is om met advertising om te gaan. Dat is uiteraard niet de huidige situatie, maar ik geloof dat het wel kan, en dat je (minder vluchtige) bezoekers best kan overtuigen dat het ook in hun belang is omdat we daarmee het grootste deel van onze site op een laagdrempelige manier algemeen toegankelijk kunnen houden.
[...]

Jullie zijn op hun radar gekomen, dat gebeurd niet zomaar. Hoe meer pogingen om hun systeem te omzeilen hoe strenger ze zullen zijn. Geloof me, hun business is reclames blocken, dat is hun hele business. Hoe denk je dat te gaan winnen?
AdDefend staat op de radar, en dat wisten we vantevoren. Het is de taak van AdDefend om adblockers te omzeilen, dat is hun business. Adblockers kunnen zo streng zijn als ze willen, maar uiteindelijk is het niet in het belang van hun gebruikers als ze daardoor sites breken. Dan doen ze hun eigen job gewoon niet goed en zorgvuldig genoeg.

Ik denk inderdaad niet dat we hiermee zullen winnen. Het zou ueberhaupt geen strijd moeten zijn, maar wij zullen ook niet tot het gaatje gaan want daar hebben uiteindelijk al onze gebruikers last van en dat is het ons ook niet waard. Wij steken die energie liever in het realiseren van ons doel: nette thirdpartytrackingvrij advertenties die veilig zijn en zo min mogelijk irritatie opwekken.

Ik ben er van overtuigd dat die uiteindelijk ook wel weer op de blocklists zullen belanden, maar dan kijken we tegen die tijd wel weer hoe we daarop kunnen reageren, en wat mij betreft benaderen we dat op een positieve manier.
Je geeft aan dat het een mogelijkheid is om mensen te weren van de site met een adblocker.

Dat kan, maar dan stoot je wel 65% van de actieve bezoekers uit. Ik kan me niet voorstellen dat ondanks dat deze een adblocker hebben ze niet meedoen in de prijsbepaling of een adverteerder wel of niet een advertentie op Tweakers wil. Vroeger stond er een statistiek in hoeveel mensen er actief waren op de site, haal daar 65% af, ben je dan nog aantrekkelijk voor een advertentienetwerk?
Het is zeker niet ons doel bezoekers af te stoten of uit te sluiten, en zoals gezegd geloof ik meer in de wortel dan in de stok. In de eerste plaats moeten wij het gewoon goed/beter gaan doen, en daarmee zullen wij gebruikers moeten overtuigen.
Misschien doet de blocker niet het internet service, maar goed ik moet eerlijk zeggen dat Tweakers daar ook naar zich zelf mag kijken. Jullie tikken 99% van alle berichten over. Maar ik zie nergens een bronvermelding. Als je iets overneemt, ontzeg dan die site niet het bezoek, zij hebben wel moeite gedaan voor het tot stand komen van het artikel (sorry off topic). Tweakers is 99% niet noodzakelijk, gezien de informatie ook elders te verkrijgen is. Er is maar 2 uitzonderingen, en dat is plus en Reviews... maar daar zitten andere inkomsten aan verbonden. Ik denk dat Tweakers blij mag zijn dat er zo weinig mensen de moeite neemt om de informatie dichter bij de bron te vinden. Jullie verdienen reclame inkomsten over de rug van andere sites. Ik neem aan dat er ook geld vloeit naar die andere sites, of denk ik nou te naïef?
Nu denk je niet naïef maar verkondig je gewoon zaken die niet kloppen. Onze nieuwsredactie tikt niet 99% van alle berichten over, dat is gewoon een grove misconceptie en ergens hoop ik maar dat je dat zelf toch ook niet echt gelooft.

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floort
crisp schreef op maandag 26 juli 2021 @ 21:31:
[...]
Het klopt dat de advertentieindustrie en inhalige websites hier zeker ook de hand in eigen boezem mogen steken. En zoals zo vaak lijden de goeden dan weer onder de kwaden. Adblockers zijn echter in mijn ogen ook niet de oplossing, zeker niet zolang zij zelf geen maatschappelijke verantwoording nemen. Het is kwaad met kwaad bestrijden, en daar komen enkel verliezers van.
Een probleem met Adblockers is dat ze de oplossing voor onrechtmatige gegevensverwerkingen bij de betrokkenen leggen. Dat is niet schaalbaar en daar horen de bezoekers niet de verantwoordelijkheid voor horen te dragen. Ik vind het behoorlijk hypocriet dat websitehouders die mede-verantwoordelijk zijn voor onrechtmatige tracking morele argumentatie gebruiken tegen de bezoekers die zichzelf daartegen beschermen.

Het is volkomen terecht om te stellen dat de situatie erg vervelend is voor de sites die het wel goed willen doen omdat vrijwel de hele advertentie-industrie geen rechtmatige oplossingen bied. Maar schuif dat niet af op de betrokkenen. En als er gekeken worden naar de moraliteit kijk dan ook naar de moraliteit (en rechtmatigheid) van hetgeen geblokkeerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Floort schreef op maandag 26 juli 2021 @ 22:23:
[...]

Een probleem met Adblockers is dat ze de oplossing voor onrechtmatige gegevensverwerkingen bij de betrokkenen leggen. Dat is niet schaalbaar en daar horen de bezoekers niet de verantwoordelijkheid voor horen te dragen. Ik vind het behoorlijk hypocriet dat websitehouders die mede-verantwoordelijk zijn voor onrechtmatige tracking morele argumentatie gebruiken tegen de bezoekers die zichzelf daartegen beschermen.

Het is volkomen terecht om te stellen dat de situatie erg vervelend is voor de sites die het wel goed willen doen omdat vrijwel de hele advertentie-industrie geen rechtmatige oplossingen bied. Maar schuif dat niet af op de betrokkenen. En als er gekeken worden naar de moraliteit kijk dan ook naar de moraliteit (en rechtmatigheid) van hetgeen geblokkeerd wordt.
Daarom stel ik ook heel duidelijk dat wij het beter zullen moeten doen. Die bal ligt bij ons voordat wij ueberhaupt dat moreel appèl kunnen doen.

Ik begrijp heel goed waarom gebruikers adblockers gebruiken, dat zijn voor een groot deel valide redenen. Ik ageer wel tegen adblockers die blocken om het blocken en daarbij ook de betere alternatieven tegenwerken en daarover niet eens een conversatie aan willen gaan.

Intentionally left blank

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Floort
crisp schreef op maandag 26 juli 2021 @ 22:36:
[...]

Daarom stel ik ook heel duidelijk dat wij het beter zullen moeten doen. Die bal ligt bij ons voordat wij ueberhaupt dat moreel appèl kunnen doen.

Ik begrijp heel goed waarom gebruikers adblockers gebruiken, dat zijn voor een groot deel valide redenen. Ik ageer wel tegen adblockers die blocken om het blocken en daarbij ook de betere alternatieven tegenwerken en daarover niet eens een conversatie aan willen gaan.
Misschien is het goed om het concreet te maken: Ik heb heel concreet bericht van DPG Media dat men die de conversatie niet aan wil gaan. Ik heb ook (in verschillende rollen) het gesprek aan proberen te gaan met advertentienetwerken. Daarvan zal ik de meest concrete details niet kunnen herhalen, maar die zijn ook niet zo enthousiast om de conversatie aan te gaan. Met de adblockers heb ik nooit geprobeerd om een gesprek aan te gaan. Kan je een concreet voorbeeld geven wat je van adblockers zou willen? Is dat bijvoorbeeld een volkomen rechtmatige verwerking die adblockers blokkeren waarvan betrokkenen ook niet het recht hebben om zich ertegen te verzetten maar die adblockers toch namens de bezoekers blokkeren?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Floort schreef op maandag 26 juli 2021 @ 22:23:
[...]
Ik vind het behoorlijk hypocriet dat websitehouders die mede-verantwoordelijk zijn voor onrechtmatige tracking morele argumentatie gebruiken tegen de bezoekers die zichzelf daartegen beschermen.
Nog een ludiek voorbeeld: https://npr.org heeft een banner met "accepteer het maar of 'your choices'". Klik je op die 'your choices' dan kom je hier uit. https://text.npr.org/609131973#your-choices

Met andere woorden: Als je privacy wil dan zoek je maar een manier om dat zelf te blocken in je browser ofzo :P Ik kan me niet voorstellen dat dit GDPR compliant is. Ik ken die site niet maar ik kom er zelf wel eens terecht via links van bijvoorbeeld hacker news.
crisp schreef op maandag 26 juli 2021 @ 21:31:
[...]

Begrijp me niet verkeerd hoor; ook ik gebruik een adblocker, maar sites die ik frequent bezoek whitelist ik wel. Voor ons zijn de vluchtige bezoekers ook veel minder interessant; terugkerende bezoekers zijn veel belangrijker, en geregistreerde gebruikers nog veel meer. Of we die laatste groepen wel kunnen bewegen tot whitelisting is inderdaad de vraag. Ik denk dat het eerst aan ons is om te laten zien hoe wij privacy- en gebruiksvriendelijke banners invulling kunnen geven en hopelijk kunnen we daarmee een trend doorbreken.
Het is inderdaad kwaad met kwaad bestrijden, maar er is gewoon te veel kwaad gebeurd aan de kant van de industrie en dat is nog steeds aan de gang (zie ook Google die gewoon actief privacybestendige ads tegenwerkt!). Voor mij is er gewoon te veel gebeurd om ooit het vertrouwen nog terug te kunnen winnen. Niet in jullie als site maar in de hele mega industrie die achter de ads en tracking zit. Wat er toen gebeurd is met Cambridge Analytica heeft me blijvend de ogen geopend.

En laten we niet vergeten dat hoewel we op het web een effectieve manier hebben om dit behoorlijk tegen te werken, er op mobiel gebied nog ontzettend veel moet gebeuren, met name op Android. Ik zie dit gevecht als binnen het grotere geheel van dataverzameling in het algemeen. Wellicht dat ik er om die reden nogal hard in sta. Op het web probeer ik het maximale aan tracking te blokkeren omdat het op mobiel niet altijd kan.

Voor mij gaat de adblocker er echt nooit meer af en whitelisten doe ik nooit, met geen enkele uitzondering. Dat kan ook niet echt omdat ik zowel een pihole als uBlock gebruik, met pihole kan je gewoon geen sites whitelisten. Ik denk echter wel dat de pihole manier geen lang leven beschoren is omdat DNS over HTTPS steeds meer een ding wordt. Maar ik heb veel energie om aan die wedloop mee te doen. Ik vind dat juist steeds belangrijker worden, terwijl ik er zo 5-6 jaar geleden niet zo veel om gaf en zelfs nog op Facebook zat.

Als er een site is die ik de moeite waard vind om te steunen dan doe ik dat met geld (zie Tweakers abo die ik al sinds 2008 heb) en als ze dat niet accepteren dan hebben ze maar pech. Mijn gegevens verkopen gaat hem gewoon niet worden, sorry.

Maar Tweakers is gewoon heel goed bezig op dit gebied vind ik. Jullie bieden betalingen als mogelijkheid (en prima korting voor actieve gebruikers) en gaan het zelfs mogelijk maken om gratis met reclame te surfen zonder tracking. Zoiets zou me zelfs mijn 'nooit whitelisten' houding kunnen laten veranderen maar niet zozeer via totale site whitelisting. Maar meer op de manier van alleen de echt ethische ad aanbieders doorlaten. Als het via Google of doubleclick, Amazon etc moet lopen dan niet. Die vertrouw ik gewoon niet meer.

Sorry dit is een heel verhaal geworden maar ik wou uitleggen waarom ik er zo in sta als gebruiker.

[ Voor 82% gewijzigd door GekkePrutser op 27-07-2021 00:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-06 12:05
crisp schreef op maandag 26 juli 2021 @ 22:36:
[...]

Sorry maar dit is toch vrij hypocriet kijkende naar het lange verleden waarin gebruikers jaren tevergeefs de onrechtmatige cookiewall van Tweakers aankaartte. Toevallig toen een andere partij jullie foute gang van zaken ook aan het licht bracht kwam er ineens schot in de zaak en ontstond er iets van een conversatie.

Iets, want als iemand met meer kennis zoals @Floort een conversatie wenst te voeren en er om een gegronde onderbouwing van jullie handelen wordt gevraagd, dan blijkt er ineens toch geen conversatie mogelijk te zijn.

Nee sorry Crisp, het ontbreekt niet aan jouw inzet en jullie zijn echt niet het slechtste jongetje van de klas, maar jij werkt even goed voor een organisatie die tot de dag van vandaag blijft doen wat je adblockers nu durft te verwijten. Ongeacht jullie inzet achter de schermen en de vrijblijvende discussies van de afgelopen jaren op dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Floort schreef op maandag 26 juli 2021 @ 23:37:
[...]

Misschien is het goed om het concreet te maken: Ik heb heel concreet bericht van DPG Media dat men die de conversatie niet aan wil gaan.
Ik kan uiteraard niet voor DPG spreken, dat ligt een beetje buiten mijn invloedsfeer. Wellicht is dat gewoon een proces dat tijd en aansporing nodig heeft.
Ik heb ook (in verschillende rollen) het gesprek aan proberen te gaan met advertentienetwerken. Daarvan zal ik de meest concrete details niet kunnen herhalen, maar die zijn ook niet zo enthousiast om de conversatie aan te gaan.
De advertentieindustrie is notoir conservatief; die zullen pas gaan bewegen als het niet meer anders kan. Gelukkig zie je nu wel een paar bedrijven zoals OptOut en AdHese die wel met privacy-vriendelijke oplossingen komen :) Het kost echter nog wel wat moeite om ook adverteerders mee te krijgen, maar ik moet zeggen dat de gesprekken met onze grote adverteerders tot nu toe heel positief verlopen. Daar is echter nog wel heel wat werk te verzetten.
Met de adblockers heb ik nooit geprobeerd om een gesprek aan te gaan. Kan je een concreet voorbeeld geven wat je van adblockers zou willen? Is dat bijvoorbeeld een volkomen rechtmatige verwerking die adblockers blokkeren waarvan betrokkenen ook niet het recht hebben om zich ertegen te verzetten maar die adblockers toch namens de bezoekers blokkeren?
Adblockers zitten eigenlijk in een unieke machtspositie (wellicht zonder het door te hebben). Die zouden dat kunnen gebruiken om de advertentiemarkt daadwerkelijk een betere richting in te kunnen duwen in plaats van deze puur te bestrijden. Ik denk dan aan richtlijnen voor acceptabele advertenties (maar dan niet op de manier van AdBlock waar dat betekent dat je als publisher gewoon een zak geld geeft), en betere reclameermogelijkheden voor sites wanneer er volgens hun onterecht geblocked wordt. Nu zijn het nog een beetje cowboys die met een uiterst subjectieve benadering gewoon alles blocken wat ze niet aanstaat.

Het alternatief is dat we op termijn steeds meer content achter paywalls zullen gaan zien, sluikreclame in de vorm van (verhulde) gesponsorde content en verdere verschraling en consolidatie door grote partijen.

Intentionally left blank

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Floort
DPG beperkt ook hier de discussie. Ook al is Tweakers erg open over de toekomstplannen is de huidige situatie niet bespreekbaar. Dat betekent dat de plannen er goed uit zien, maar dat eventuele juridische punten onbespreekbaar blijven. Daar gaat DPG immers over.

En juist vanuit dat perspectief vind ik het verwijt richting de Adblockers opmerkelijk. Maar ik ben nu ook nieuwsgierig naar de "acceptable ads" die ze zouden moeten doorlaten maar weigeren dat te bespreken. Gaat dat om ads waar nul persoonsgegevens worden verwerkt? Gaat dat om ads waar wel persoonsgegevens worden verwerkt, maar waarvan je van mening bent dat betrokkenen geen recht hebben om zich te verzetten? Kan je concrete voorbeelden geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
crisp schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 08:18:
Adblockers zitten eigenlijk in een unieke machtspositie (wellicht zonder het door te hebben). Die zouden dat kunnen gebruiken om de advertentiemarkt daadwerkelijk een betere richting in te kunnen duwen in plaats van deze puur te bestrijden. Ik denk dan aan richtlijnen voor acceptabele advertenties (maar dan niet op de manier van AdBlock waar dat betekent dat je als publisher gewoon een zak geld geeft), en betere reclameermogelijkheden voor sites wanneer er volgens hun onterecht geblocked wordt. Nu zijn het nog een beetje cowboys die met een uiterst subjectieve benadering gewoon alles blocken wat ze niet aanstaat.
De grote adblocker in het verhaal is tegenwoordig toch wel uBlock Origin en die is eigenlijk helemaal geen marktpartij. Het is een open source oplossing van 1 persoon. En de blocking is niet opinionated van hem uit, hij biedt gewoon een aantal (door anderen gedreven) blocklists waar je zelf uit kan kiezen, van redelijk licht tot vrij extreem. Eigenlijk zijn het alle gebruikers waar je mee werkt en die hebben geen gezamenlijke richting of sturing.

Ik zie daar ook niet zo veel in veranderen, want als ze daar een mening in gaan brengen dan wordt er natuurlijk meteen geforkt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:01
Floort schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 08:56:
DPG beperkt ook hier de discussie. Ook al is Tweakers erg open over de toekomstplannen is de huidige situatie niet bespreekbaar. Dat betekent dat de plannen er goed uit zien, maar dat eventuele juridische punten onbespreekbaar blijven. Daar gaat DPG immers over.

En juist vanuit dat perspectief vind ik het verwijt richting de Adblockers opmerkelijk. Maar ik ben nu ook nieuwsgierig naar de "acceptable ads" die ze zouden moeten doorlaten maar weigeren dat te bespreken. Gaat dat om ads waar nul persoonsgegevens worden verwerkt? Gaat dat om ads waar wel persoonsgegevens worden verwerkt, maar waarvan je van mening bent dat betrokkenen geen recht hebben om zich te verzetten? Kan je concrete voorbeelden geven?
Nou ja, vooral dit dus.

En het feit dat Tweakers doodleuk gaat roepen

"Betalen of je privacy opgeven" (want dat zijn de enige 2 keuzes) moedigt mij alleen maar aan om ad blockers te gebruiken.

1.) Ik ga niet betalen voor een site die zulke manieren van inkomsten genereren heeft (Privacy mag je hebben, als je betaald)
2.) Waarom zou ik een risico moeten lopen malafide ads te krijgen (ik bedoel, kijk nog maar paar dagen geleden dat bepaalde artikelen hier gewoon porno ads hadden) zodat een website geld kan verdienen? Als blijkbaar (en dat is al meerdere keren voor gevallen) het serveren van ads risico's met zich mee brengt voor gebruikers, waarom zou ik vrijwillig dat risico lopen?

Tweakers kan leuk roepen "het is de schuld van de adblockers!" maar dat is een probleem wat ze zelf hebben veroorzaakt..

@crisp, als je wil weten waarom mensen niet whitelisten, hier mijn redenatie:

ik heb jarenlang Tweakers gewhitelist. Echter de laatste tijd niet meer. Waarom niet? Het feit dat keer op keer blijkt dat er malafide ads rondspoken helpt niet mee. Ik ben voorzichtig met wat ik doe. Heb ook geen behoefte aan ads in principe, maar het is een noodzakelijk kwaad.
Alleen wat voor mij zeker op Tweakers de druppel was "Hey ga maar betalen, of geef je privacy op". Met die logica ga je mensen tegen je in het harnas jagen. Ik snap dat het waarschijnlijk de keuze vanuit DPG was... maar zelfs zij hadden moeten zien dat die taktiek op Tweakers echt een dom idee was.

Dus ik ben Tweakers een tijd lang gaan blocken, heb ik iets aan de ervaring gemist? Totaal niet, alles werkte nog. Niks was kapot. Maar waarom zou ik het nu weer whitelisten? Om extra risico te lopen? Om meer data af te geven aan adverteerders? Meer data geven aan Tweakers?
En "Je helpt Tweakers" is geen goed argument meer, dat was misschien het geval voordat er lidmaatschappen waren, en er een gigantisch bedrijf achter stond. Het zal echt niet zijn vanwege gebrek aan inkomsten.

[ Voor 28% gewijzigd door corset op 27-07-2021 10:27 ]

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:42
Daarnaast zijn we met een project bezig om die layout-shift zoveel mogelijk te beperken. En we voeren vooral -
Top 8)

Ik kan het zo niet meer terug vinden, maar precies dat probleem heb ik ergens in ~2017 al aangegeven bij jullie. Waarop jullie reactie was dat het technisch niet mogelijk is van te voren te weten wat de hoogte van een banner gaat zijn waardoor de layout er initieel geen rekening mee houdt en verspringt. Goed om te lezen dat jullie inmiddels wel aan een oplossing werken, ik bezoek geen enkele andere website waarop dit probleem zo aanwezig is als op Tweakers.

Elke poging tot whitelisting in het verleden heb ik nog geen week volgehouden doordat ik iedere keer op verkeerde artikelen of zelfs advertenties klik doordat vlak voor ik wil klikken ineens de layout 200px naar beneden gaat :X
Zo ervaar ik het niet, de tijd tussen het laden van de pagina en het verspringen is bij AdDefend advertenties (op mijn systeem dan) een stuk korter, waardoor de verspringen al plaats voor ik überhaupt eens ga kijken waar ik wil klikken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
crisp schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 08:18:

Laten we wel wezen, het maakt niet uit hoe adblockers erin staan. Het zal nooit genoeg zijn voor beide partijen omdat het simpelweg twee tegenpolen zijn.

Zonder deze cowboy benadering was er tevens weinig reden om te veranderen, wel? Nu adblockers, content blockers en tracking preventie gemeengoed zijn geworden en zelfs in sommige browsers ingebouwd zijn beginnen sommige partijen toch wel hard te spartelen. Groot gelijk, een deel van hun inkomstenbron begint weg te brokkelen. Maar om nu de cowboy-adblockers de schuld te geven? Dat is wel vrij apart. Hun methodiek lijkt me de enige die vruchten afwerpt. Het moge duidelijk zijn dat zelfs regelgeving niet helpt of zou helpen, want daar worden gewoon weer loopholes in gevonden of die regels worden gewoon anders uitgelegd totdat ze weer op hun vingers worden getikt. En dat process duurt gerust weer een jaar of vijf.

De zachte/meewerkende hand werkt simpelweg niet.
Het alternatief is dat we op termijn steeds meer content achter paywalls zullen gaan zien, sluikreclame in de vorm van (verhulde) gesponsorde content en verdere verschraling en consolidatie door grote partijen.
Sluikreclame als alternatief noemen? Achja, als je als bedrijf je wilt verlagen tot het niveau van de gemiddelde amateur content creator, be my guest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floort
eric.1 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 12:17:
[...]
De zachte/meewerkende hand werkt simpelweg niet.
Daar ben ik het niet mee eens. De zachte/meewerkende hand van Tweakers is juist heel erg belangrijk.
Maar het is niet aan Tweakers om zelf te bepalen in welk tempo en op welke punten Tweakers stopt met het overtreden van de wet. Het is ook niet aan Tweakers om de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de tools die helpen om de grondrechten van betrokkenen te beschermen in twijfel te trekken.
Je kan niet onrechtmatig tracken, zodra iemand zijn/haar rechten probeert uit te oefenen dat consistent weigeren en alle verantwoordelijkheid afschuiven en tegelijkertijd zeggen dat het niet productief is als betrokkenen dan tools gebruiken om al die problemen te voorkomen.
Maar tegelijkertijd is die zachte/meewerkende hand noodzakelijk. Zonder dat zou er nu veel minder vooruitgang zijn geboekt. Zonder mensen die werken aan geleidelijke verbetering is er ook niks op het moment dat er wel gehandhaafd wordt.
Maar laten we alsjeblieft wel open en eerlijk blijven over die oncomfortabele stukken die nog niet op orde zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
Floort schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:00:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens. De zachte/meewerkende hand van Tweakers is juist heel erg belangrijk.
Van Tweakers wel ja, ik ben ook oprecht blij dat ze op een positieve manier hiermee bezig zijn. Dat voorop gesteld.

Ik doelde eerder op de zachte hand vanuit de gebruikers/adblockers. Als die geen druk blijven zetten dan gebeurt er niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

eric.1 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 12:17:
[...]

Sluikreclame als alternatief noemen? Achja, als je als bedrijf je wilt verlagen tot het niveau van de gemiddelde amateur content creator, be my guest.
Ik zeg toch niet dat het voor ons een alternatief zou zijn? ;) Maar op bepaalde platformen is het al gemeengoed...

Intentionally left blank

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TimvandenBelt
  • Niet online
Hoe zijn adblockers zo in het verhaal gekomen?

Simpel gezegd, ik heb adblockers voornamelijk om privacyredenen. Voorheen had ik Tweakers gewhitelist, het storende aspect nam ik voor lief. Maar om privacy redenen toch maar gewoon adblocker. En dan kan er wel een algemene voorwaarden zijn die dat verbiedt, maar ik heb het omdat de website (in casu Tweakers) niet mijn grondrechten respecteert. Dit is de enige mogelijkheid om mijn privacy te waarborgen, omdat Tweakers daar lak aan heeft. Waar ik mij niet hou aan de AV vanwege de adblocker, houdt Tweakers zich niet aan de AVG wat mij ertoe dwingt de AV op dat gebied niet te respecteren.
crisp schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:06:
[...]

Ik zeg toch niet dat het voor ons een alternatief zou zijn? ;) Maar op bepaalde platformen is het al gemeengoed...
Ik denk zelf dat het inderdaad best prima is. Waar het nog wel eens aan schort is transparantie. Daarover mag de wetgeving wel iets duidelijker/strenger in worden in mijn optiek. Beetje offtopic, maar leuk filmpje hierover van Tom Scott.

@Floort wat is de status van jouw verzoeken/processen die je in gang hebt gezet? Ik zit er inmiddels aan te denken, nu ik wat meer tijd heb dankzij vakantie, om de klachtenprocedure in te duiken.

[ Voor 4% gewijzigd door TimvandenBelt op 27-07-2021 14:32 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Floort
TimvandenBelt schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:28:
@Floort wat is de status van jouw verzoeken/processen die je in gang hebt gezet? Ik zit er inmiddels aan te denken, nu ik wat meer tijd heb dankzij vakantie, om de klachtenprocedure in te duiken.
Vanuit DPG heb ik helemaal niks meer gehoord. Vanuit de AP zijn ze tot de conclusie gekomen dat hun klachtenformulier niet om een handtekening vraagt terwijl die wel wettelijk verplicht is onder de Awb. Mijn handtekening heb ik nagestuurd. Verder heb ik nog niks gehoord over de inhoudelijke behandeling. De normale AVG-termijn van 3 maanden is net verstreken, maar de AP geeft tegenwoordig al bij voorbaat aan dat behandeling 6 maanden kan duren. Ik wacht dus nog geduldig en sta nog steeds open voor overleg met Tweakers/DPG om de betreffende issues op te lossen zodat ik mijn klacht kan intrekken.

Laat het gerust weten als je hulp kan gebruiken bij het indienen van een klacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Floort schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 08:56:

Ik doel dan uiteraard op privacyvriendelijke ads, zonder verwerking van persoonsgegevens dus.

Maar zoals @GekkePrutser al aangeeft hebben we hier inderdaad ook te maken met partijen die niet echt georganiseerd zijn en waar vaak mensen met een zeer uitgesproken mening de dienst uitmaken. Ik zie ook wel in dat vanuit die hoek weinig te verwachten valt. Vraag is dan wel waar we dat debat wel kunnen voeren, of dat het gewoon een lost cause is. We zullen het wel zien...
TimvandenBelt schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:28:
Hoe zijn adblockers zo in het verhaal gekomen?
Haha, ja dat begon met een terloopse opmerking over uBlock en AdDefend, en dat was een bruggetje naar ons doel (privacyvriendelijke ads) en de stille hoop (of wensdenken) dat we daarmee ook de toename van adblocking iets kunnen keren.

Feit is dat adblocking een steeds groter effect heeft, en de vraag is in hoeverre dat al dan niet wenselijk is en of en hoe we dat debat moeten voeren.
[...]

Ik denk zelf dat het inderdaad best prima is. Waar het nog wel eens aan schort is transparantie. Daarover mag de wetgeving wel iets duidelijker/strenger in worden in mijn optiek. Beetje offtopic, maar leuk filmpje hierover van Tom Scott.
Ik had het expliciet over sluikreclame, oftewel reclame en sponsering op niet-transparante wijze wat dus volgens mij steeds meer praktijk wordt en dus een van die ongewenst effecten is.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimvandenBelt
  • Niet online
crisp schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 23:49:
[...]

Feit is dat adblocking een steeds groter effect heeft, en de vraag is in hoeverre dat al dan niet wenselijk is en of en hoe we dat debat moeten voeren.
Ik weet niet tot in hoeverre dit offtopic gaat. Maar ik denk dat het debat er niet meer zal zijn onder reguliere bedrijven en consumenten.

Voor een uniforme oplossing zie ik eigenlijk maar 3 mogelijkheden om advertenties te 'beheersen'. De browsers gaan advertenties reguleren / standaardiseren, een instantie als IETF gaat reguleren/standaardiseren, of een instantie als de EU gaat reguleren.

Ik zie niet hoe partijen hier zelf uit zullen komen. Er zijn altijd groepen die wel willen tracken, of die wel storende ads doen, of te veel ads.

[ Voor 5% gewijzigd door TimvandenBelt op 29-07-2021 09:11 ]

Pagina: 1 ... 16 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Klik hier voor het overzicht van alle reacties van HQ: We passen de cookiewall aan en maken abo's trackingvrij