licensed schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 22:02:
De redacteuren, developers, hosting, etc moeten toch ergens van betaald worden. Als de inkomsten uit advertenties onder druk staan (o.a. door het gebruik van AdBlockers, maar ook door concurrentie) zullen er alternatieven moeten worden gevonden. Het feit dat Tweakers z'n best doet om een goed alternatief te bieden en gebruikers een keuze te geven waardeer ik juist.
Daarnaast zie ik in dit topic vooral dat de plannen van Tweakers gebasht worden. Draai het eens om! Als Tweakers je echt aan het hard gaat, denk dan mee en wees constructief!
Je kunt het ook anders bekijken. In plaats van de inkomsten steeds maar op te schroeven om het uitgavepatroon bij te benen (redacteuren, developers, hosting, etc) kun je de uitgaven ook koppelen aan de inkomsten.
De manier waarop het nu gaat werkt averechts. Gebruikers nemen een adblocker omdat ze de ads te overheersend vinden (ook hier op Tweakers zijn in het verleden full-page ads geweest, warez in de ads, etc.) en dat bewoog gebruikers ertoe om een adblocker te nemen. Er worden te weinig advertenties gekeken, dus de advertenties moeten groter om het verlies in inkomsten te compenseren. Resultaat: nog meer gebruikers zoeken hun weg naar een adblocker.
Hetzelfde met de abonnementen. Het levert niet genoeg op. Oplossing: duurdere abonnementen.
Maar goed, de broekriem wordt natuurlijk aangetrokken. Er is al een nieuwe redacteur aangenomen, dus die besparing is alvast binnen.
Dat de plannen van Tweakers gebasht worden klopt, maar dat is niet zonder reden. Alles is gericht op het groeien van de site. Dat is leuk als je publiek meegroeit, maar dat is volgens mij amper het geval. Wat Tweakers (voor mij) leuk maakt is juist dat je met anderen kunt discussiëren op het forum. Dat hoeft niet gratis te zijn, maar als je dat aanbiedt voor een paar miljoen per jaar (zie eerdere discussie over FTEs in een van de topics) dan zou ik (als ik namens de community zou spreken) nog even verder zoeken.
Maar zonder gekheid, het is toch raar om zo ieder jaar je uitgavepatroon op te schroeven? Dat doen verenigingen toch ook niet? Dit jaar een kok erbij, volgend jaar een tuinman, terwijl de (meeste?) leden gewoon willen doen waar de club origineel voor bedoeld was. In dit geval is dat een beetje discussiëren, de waarde van Tweakers zit immers in de community, niet in zo'n column / buyguide / overschrijfsel van een nieuwe redacteur.
Wat concurrentie betreft ben ik trouwens wel benieuwd wat je bedoelt. Volgens mij is er op Nederlandstalig gebied helemaal geen concurrentie. Engelstalig wel natuurlijk, en ik merk bij mezelf al dat ik veel meer tijd op Engelse sites doorbreng. De advertenties zijn daar nauwelijks en de expertise is op de juiste plekken ook te vinden.
Houd ook rekening met de
1% regel. Zo'n 1% van de bezoekers in een internet community zijn content creators. Zo'n 10% draagt wat bij maar de rest bestaat slechts uit lurkers. Ik denk dat het vooral de creators en de actieve contributors zijn die je als Tweakers binnenboord wil houden. Als die minderheidsgroep wegvalt dan is het ook voor de lurkers een veel minder interessante site.