TijsZonderH schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:57:
[...]
Daar kan ik als de auteur wel wat over zeggen. Er zijn een paar redenen om het daar niet over te hebben. Ik wilde me in dit interview vooral op drie onderwerpen richten: de boetes, de normuitleg van de AP, en de onderbezetting van de toezichthouder. Daar komt een hele lijst met vragen uit rollen waar je vervolgens een uur voor hebt om ze te stellen, en dat is eigenlijk altijd te weinig tijd.
Daar komt ook bij dat vragen over specifieke zaken zinloos zijn, daar zegt de AP per definitie niks over.
De cookiewall is een klein onderdeel van de AVG en ik vind het belangrijker om over het grote plaatje te praten dan over specifieke onderdelen. Ik weet bovendien weinig over 'de worstelingen en uitdagingen' die wij hebben, dat ligt bij de juristen en het management, niet bij mij als redacteur dus ik kan daar überhaupt weinig over vragen.
In het algemeen is zo'n interview niet bedoeld om aan te tonen wat Tweakers' perspectief is. Ik bevraag de AP, in de persoon van Wolfsen, over zijn mening en zijn kijk op zaken en dan zou het vreemd zijn dat in de context van onszelf ga plaatsen.
Bedankt voor je reactie. Zoals ik zelf al aangaf begrijp ik die argumenten prima. Je zult in een interview je toch moeten beperken tot bepaalde onderwerpen gezien de tijd en inderdaad zal het AP niet op jullie individuele case in gaan.
De rest van je argumenten zijn allemaal persoonlijke opvattingen en redactionele keuzes geweest, en daarover ben ik van mening dat jullie daar een kans hebben laten liggen.
Zonder het hele interview over één kam te willen scheren, zijn de onderwerpen vrij algemeen en al veelvuldig in andere media aan bod gekomen. Dit inclusief interviews met de beste man waarin de nodige overeenkomsten te vinden zijn in de gestelde vragen en gegeven antwoorden. Neemt niet weg dat het daardoor wellicht juist een coherent artikel is geworden dat in zijn algemeenheid vrij toegankelijk en informatief is voor een leek, maar tegelijkertijd brengt het vrijwel geen nieuwe informatie, inzichten en/of persoonlijke opvattingen van de persoon in kwestie die niet elders al een keer de revue zijn gepasseerd. Een bewuste keuze, maar wel één waar mijn inziens vooral voor de vorm(interview) is gekozen om een interessant artikel te produceren in plaats een interview als middel om inhoudelijk een interessant (journalistiek) artikel neer te zetten.
Het is ook wat krom als je eerst zegt je op drie onderwerpen te richten (Boetes, Normuitleg, Onderbezetting) om vervolgens aan te dragen dat je het belangrijker vindt om over het grote plaatje te praten in plaats van specifieke onderdelen. Of de cookiewall al dan niet een klein onderdeel is van de AVG zegt volgens mij niets over de mate waarin dat onderwerp leeft of interessant is voor je lezers. Ik vermoed dat een gemiddelde lezer veel vaker wordt geconfronteerd met een cookiewall dan de onderbezetting van het AP. Immers, notabene op jullie eigen site werd diezelfde lezer 2 jaar lang geconfronteerd met een illegale cookiewall en waarvan de huidige invulling ook op zijn best bedenkelijk is.
Ik vind het dan ook wel tekenend dat je aandraagt dat je als redacteur er weinig over weet, ligt niet bij jou (want dat ligt bij jullie management en juristen) en dat je er dan überhaupt weinig over zou kunnen vragen. Het is toch juist ideaal dat je binnen je eigen organisatie terecht kan bij mensen die er wel ervaring mee hebben?! Het is al 2 jaar een hekelpunt vanuit de community, er is toch een community manager die die zorgen over brengt waar je intern zelfs als redacteur zijnde informatie kan inwinnen zonder je ooit tussen de community te begeven? Of zijn er intern eigenlijk helemaal geen ''worstelingen en uitdagingen'' ondanks de schreeuw vanuit de community, en zijn de juristen en management resoluut.
Dat in het algemeen zo'n interview niet bedoeld is wederom puur je persoonlijk opvatting en keuze die je hierin maakt. Ik denk dat het een kans was voor jou om je op z'n minst je enigszins te verdiepen in hoe jullie zelf om gaan met de AVG en de wederom actuele zorgen vanuit de community omtrent Tweakers beleid. Dan laat ik nog in het midden in hoeverre je dat had kunnen betrekken bij het interview. Volgens mij zijn de uitdagingen van Tweakers namelijk helemaal niet zo uniek dat het om case specifiek antwoorden had gevraagd en had prima onder de noemer normuitleg gepast in een brede context, eventueel in het/een artikel los van het interview zelf verder uitgediept. Als lezer lijkt me het juist uitermate interessant om met de gekregen uitleg uit een dergelijk interview dit dan zelf eens toe te passen op jullie eigen beleid. Niet alleen verhef je het dan tot iets unieks, want dit interview op zichzelf had van vrijwel elke redactie kunnen komen, maar ook tot iets veel relevanter voor specifiek gebruikers van Tweakers. Daar bovenop dan nog de specifieke community kudo's vanuit vooral de gebruikers van dit topic die zich betrokken voelen bij dit specifieke onderwerp en smachten naar meer (publiekelijke) duiding.
Kijk, ik ben maar één stomme lezer uit de hele meute en als redacteur heb je uiteraard de vrijheid om zelf je keuzes te maken. Nu vind ik de gemaakte keuzes prima te begrijpen en het uiteindelijke resultaat ook zeker niet verkeerd. (Al laat je er dus denk ik wel een kans liggen) De aangedragen argumentatie achter de keuzes getuigen echter mijn inziens wel van een beperkt (journalistiek) perspectief en een zekere arrogantie. Dat zal ongetwijfeld niet je bedoeling zijn, maar dat de intentie van Tweakers niet lekker rijmt met de perceptie van de gebruikers is niet nieuw in de communicatie.
[
Voor 5% gewijzigd door
Tuttel op 27-05-2021 13:17
]