We passen de cookiewall aan en maken abo's trackingvrij Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 18 Laatste
Acties:
  • 162.012 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-09 10:04

duderuud

Sliden is koel

Verwijderd schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 00:58:
[...]

Dat kan je vergeten. Ze anonimiseren je account en verder niets. Dus al je topics en berichten blijven staan. Ik heb er al een halve middag aan besteed met mailen maar men begrijpt, en wil het niet begrijpen bij de DPG: ik wil alles weg. Dus ook alle persoonlijke data, topics en berichten. DPG geeft aan dat ze mijn account dan willen anonimiseren en wederom moet ik onomwonden aangeven dat dat juist niet de bedoeling is. Alles weg. En heb ik al mijn topics nagelopen en alle berichten verwijderd waar persoonlijke info in stond of verwijzingen naar mij. Dat mag volgens de policy niet en men zou ingrijpen als ik dat zou doen, aldus een mod alhier. Succes daarmee maar juridisch gezien wil ik wel eens zien of dat wel of niet mag.
...
Op een forum is het anonimiseren van je account wettelijk voldoende. Het compleet verwijderen van al je content sloopt namelijk de leesbaarheid van topics en tast daarmee de core functionaliteit van een forum aan. Daarom is het verwijderen van topics en/of reacties ook niet verplicht vanuit de AVG.

Edit:
Bron: https://blog.iusmentis.co...-ook-bij-forumdiscussies/

[ Voor 4% gewijzigd door duderuud op 14-05-2021 12:31 ]

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:28

Grvy

Bot

duderuud schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:56:
[...]

Op een forum is het anonimiseren van je account wettelijk voldoende. Het compleet verwijderen van al je content sloopt namelijk de leesbaarheid van topics en tast daarmee de core functionaliteit van een forum aan. Daarom is het verwijderen van topics en/of reacties ook niet verplicht vanuit de AVG.
Bron? Want ik betwijfel heel sterk dat de AVG daar een onderscheid in maakt.

Als ze daar mee gaan beginnen dan kunnen ze net zo goed die gehele wet schrappen namelijk. ;)

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:57

Patriot

Fulltime #whatpulsert

[...]

Het lijkt me sterk dat ze je langs die weg kunnen verplichten om gegevens te laten staan die herleidbaar zijn naar jou als persoon. Dat de overige inhoud mag blijven staan vind ik logisch, maar dat is wat anders dan wanneer er persoonsgegevens in staan. Dat moeten ze dan volgens mij net zo goed anonimiseren.

[ Voor 13% gewijzigd door Patriot op 14-05-2021 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grvy schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:01:
[...]

Als ze daar mee gaan beginnen dan kunnen ze net zo goed die gehele wet schrappen namelijk. ;)
Volgens mij doet elk forum dat.. Gebruikersnaam blanco maken, zodat niet duidelijk wie het geschreven heeft. Content blijft gewoon staan.

Mogelijk kan je nog wel vragen overduidelijke persoonsinformatie te verwijderen (die duidelijk hedleidbaar is tot een persoon), maar daar stopt het ook bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:28

Grvy

Bot

@Verwijderd dat iedereen het doet betekent niet dat het mag.

Ik heb bedrijven advies gegeven over de AVG.. ze worden heel creatief.. dat lijkt mij bij forums (vrijwilligers) nog veel erger.. dus dat zegt niks.

@duderuud bedankt voor de bron! Deze informatie was mij onbekend.
Alhoewel ik hem wel op een wat andere manier lees dan jij, er staat "als het de discussie niet verstoort mag het" (kort gezegd) maar dat is in het geval van persoonsgegevens in een post natuurlijk niet.

Tweakers zou dus alles moeten nalopen en kijken waar dat wel en niet van toepassing is en niet 1 grote slag over alles heen halen.

Arnoud heeft het specifiek over het weghalen van de complete post; terwijl hier volgens mij gevraagd werd de persoonsgegevens eruit te halen. Het eerste is verstorend het tweede meestal niet. :)

edit: in de comments staat dan weer dat in de post zelf verwijzingen verwijderen niet nodig is.. interessant. Tijd om mezelf weer eens wat te verdiepen. :P

[ Voor 66% gewijzigd door Grvy op 14-05-2021 12:40 ]

Dit is een account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-09 10:04

duderuud

Sliden is koel

Grvy schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:01:
[...]

Excuses, mijn oorspronkelijke bericht aangepast met bron.

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:10

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Verwijderd schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:29:
[...]

Volgens mij doet elk forum dat.. Gebruikersnaam blanco maken, zodat niet duidelijk wie het geschreven heeft. Content blijft gewoon staan.

Mogelijk kan je nog wel vragen overduidelijke persoonsinformatie te verwijderen (die duidelijk hedleidbaar is tot een persoon), maar daar stopt het ook bij.
Dit is wat we in de praktijk ook doen, wanneer een gebruiker vraagt om specifieke reacties aan te passen en daarbij redelijk is, dan doen we dat.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inmiddels halen ze steeds meer technische truukjes uit zodat je je adblockers moet deactiveren. Het begon vorige maand op firefix (Android) met ublock, ghostery en privacy badger. De "werkbalk" werkt niet meer. Sinds gisteren kan ik geen reacties meer zien van topics op de frontpage.
Vind het langzaam aan walgelijk worden...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9jdjSUj5ZH0HRdIRBOAboivoxXs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NCeojf8eCkLkkI777QWheDHa.jpg?f=fotoalbum_large
Zo ziet dat eruit /\

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2021 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:43

crisp

Devver

Pixelated

Grvy schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:30:
[...]

Tweakers zou dus alles moeten nalopen en kijken waar dat wel en niet van toepassing is en niet 1 grote slag over alles heen halen.
Wij hebben een zekere inspanningsverplichting in deze, maar er wordt niet van ons verlangd dat we de gehele posthistorie met de hand gaan napluizen. We zijn op dit moment bijvoorbeeld wel aan het kijken of we toch ook de nickname in mentions en quotes in andermans berichten gautomatiseerd kunnen meenemen in het anonimiseringsproces.

Daarnaast blijft ons beleid dat gebruikers het zelf zullen moeten aangeven als er ergens persoonsgegevens in content staan die ze verwijderd willen zien.

Intentionally left blank

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Verwijderd schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:27:
Inmiddels halen ze steeds meer technische truukjes uit zodat je je adblockers moet deactiveren. Het begon vorige maand op firefix (Android) met ublock, ghostery en privacy badger. De "werkbalk" werkt niet meer. Sinds gisteren kan ik geen reacties meer zien van topics op de frontpage.
Vind het langzaam aan walgelijk worden...
[Afbeelding]
Zo ziet dat eruit /\
Dat komt door overijverige blocking door adblockers zelf, met name uBlock. Zie ook geen reacties te zien op fp

Overigens zou dit inmiddels opgelost moeten zijn en zou een update van je filterlists voldoende moeten zijn. Ik vind de insinuatie dat hier sprake zou zijn van kwalijke opzet onzerzijds dan ook verwerpelijk.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

crisp schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:37:
[...]

Dat komt door overijverige blocking door adblockers zelf, met name uBlock. Zie ook geen reacties te zien op fp

Overigens zou dit inmiddels opgelost moeten zijn en zou een update van je filterlists voldoende moeten zijn. Ik vind de insinuatie dat hier sprake zou zijn van kwalijke opzet onzerzijds dan ook erg kwalijk.
Bedankt voor je reactie.
Een site waarvoor ik kunstjes uit moet halen om werkend te krijgen vind ik onacceptabel.
Ik sta op geen enkeke site ads of trackers toe, dat is mijn keuze.
Dat ik dan aan het kortste eind trek besef ik zelf ook wel. Heb mijn abbo 3 weken terug al beëindigd zonder response.
Jammer dat GOT niet losgemaakt kan worden, daar had ik namelijk wel een klein bedrag voor over.

Edit:
Sinds vandaag werkt Tweakers.net weer goed.
Zonder actie van mijn kant, alle addons staan nog gewoon aan en zag in de logs geen updates.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2021 13:21 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:45:
[...]

Bedankt voor je reactie.
Een site waarvoor ik kunstjes uit moet halen om werkend te krijgen vind ik onacceptabel.
Ik sta op geen enkeke site ads of trackers toe, dat is mijn keuze.
Die volg ik niet. Je draait zelf code die een site eenzijdig aanpast, die code is brak en dan is het de schuld van de site?

Ja het is je eigen keuze dat je een site aanpast in je browser. Als die aanpassing de site kapot maakt ligt dat niet aan de site.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Edit:
Bron: https://blog.iusmentis.co...-ook-bij-forumdiscussies/
Ik ken het juridische gedeelte. Voor mij zou een account prima te anonimiseren zijn ware het niet dat ik hier al enige tijd rondloop met duizenden berichten. En daar zitten persoonlijke zaken tussen die je ondanks de anonimisering prima kan herleiden naar mij toe. En daarom wil ik alle berichten verwijderd hebben aangezien ze niet gaan modden op de berichten om het persoonlijke eruit te halen. Lukt dat niet dan doe ik dat zelf zoals ik gedaan heb. Dat daarbij een draadje niet meer leesbaar is is dan jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Ik vind het wel knap, ik heb even navraag gedaan bij wat andere websites, een paar toch wat groter dan Tweakers. Maar de keuze

"Ik accepteer alle cookies of ik ga betalen"

Is geen toegestane optie. Waarom zou Tweakers dan denken van wel?

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:56
corset schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:28:
Ik vind het wel knap, ik heb even navraag gedaan bij wat andere websites, een paar toch wat groter dan Tweakers. Maar de keuze

"Ik accepteer alle cookies of ik ga betalen"

Is geen toegestane optie. Waarom zou Tweakers dan denken van wel?
De AP schrijft dat een betaal optie om de cookies te kunnen weigeren een "valide" optie is om aan de AVG te voldoen. Dat je daarmee een dikke vinger naar de gebruikers opsteekt is weer een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
dylan111111 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:04:
[...]

De AP schrijft dat een betaal optie om de cookies te kunnen weigeren een "valide" optie is om aan de AVG te voldoen. Dat je daarmee een dikke vinger naar de gebruikers opsteekt is weer een ander verhaal.
Oh serieus? Dat is wel echt schandalig..

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• corset
Bart Zoetmulder schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:39:
[...]

We maken van privacy geen verdienmodel.
Deze zin is nu wel echt pijnlijk slecht.. "Privacy wordt geen verdienmodel"

Maar wil je privacy? Koop dan ff een abo

Hoe gaan die 2 samen :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart Zoetmulder
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-07 18:12
corset schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:09:
[...]

Deze zin is nu wel echt pijnlijk slecht.. "Privacy wordt geen verdienmodel"

Maar wil je privacy? Koop dan ff een abo

Hoe gaan die 2 samen :X
Met "privacy wordt geen verdienmodel" refereer ik aan de lange termijn.

De oplossing die nu gekozen is voor de korte termijn is ook geenszins ingestoken als verdienmodel, maar puur om aan de wettelijke kaders te voldoen van de AVG.

Privacy is en blijft geen verdienmodel in onze ogen, hoewel ik je vergelijk wel begrijp.

We doen ons stinkende best om zo snel mogelijk naar een definitieve en duurzame oplossing over te stappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
Bart Zoetmulder schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:30:
[...]

De oplossing die nu gekozen is voor de korte termijn is ook geenszins ingestoken als verdienmodel, maar puur om aan de wettelijke kaders te voldoen van de AVG.

Privacy is en blijft geen verdienmodel in onze ogen, hoewel ik je vergelijk wel begrijp.

We doen ons stinkende best om zo snel mogelijk naar een definitieve en duurzame oplossing over te stappen.
Een andere optie was toch gewoon om cookies te kunnen weigeren? Net zoals zovele andere sites doen? Wat maakt Tweakers zo uniek dat het onmogelijk is dit te doen. Je hebt zoveel fanatieke gebruikers, en ipv met hen te schakelen "Hey! wat is een goed idee" ga je ze juist wegjagen met het meest privacy onvriendelijke model wat er is.

"Je hebt 2 keuzes, of je geeft je privacy op door cookies, of je geeft je privacy op door ons allemaal betaal gegevens te geven!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

corset schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:35:
[...]

Een andere optie was toch gewoon om cookies te kunnen weigeren? Net zoals zovele andere sites doen? Wat maakt Tweakers zo uniek dat het onmogelijk is dit te doen. Je hebt zoveel fanatieke gebruikers, en ipv met hen te schakelen "Hey! wat is een goed idee" ga je ze juist wegjagen met het meest privacy onvriendelijke model wat er is.

"Je hebt 2 keuzes, of je geeft je privacy op door cookies, of je geeft je privacy op door ons allemaal betaal gegevens te geven!"
Wij hebben inderdaad hele fanatieke gebruikers, maar die gebruikers zijn ook heel fanatiek (en terecht hoor) als het om hun online privacy gaat. Zo'n 60% van onze bezoekers gebruikt bijvoorbeeld ook een banner- of trackerblocker. Op Tweakers zal een overgroot deel (ook van degenen die geen banners blokkeren) dus kiezen voor 'weigeren', een veel groter deel dan de bezoekers van andere websites. Dat maakt dat de financiële consequenties voor ons dus ook vele malen dramatischer uitpakken, want technisch kunnen we op dit moment nog geen banners serveren zonder thirdpartytracking.

Daarom hebben we nu gekozen voor deze, niet chique, oplossing om wat meer tijd te hebben om te werken aan een oplossing die zowel onze belangen als die van de bezoeker waarborgt (banners zonder thirdpartytracking).

[ Voor 5% gewijzigd door crisp op 18-05-2021 16:49 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grahampje
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20-05-2021
corset schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:07:
[...]

Oh serieus? Dat is wel echt schandalig..
Maar waarom is dat schandalig? De AVG houdt niet in dat alle website gratis toegankelijk moeten zijn zonder cookies. Je krijgt nu de optie om de website met cookies te bekijken, of een abo te nemen zodat het tracking vrij is.

Het bedrijfsaspect is iets anders en daar kun je prima een mening over hebben, maar dat maakt het niet zo dat de wetgeving schandalig is. De AP gaat over persoonsgegevens, niet over bedrijfsvoering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
grahampje schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:49:
[...]

Maar waarom is dat schandalig? De AVG houdt niet in dat alle website gratis toegankelijk moeten zijn zonder cookies. Je krijgt nu de optie om de website met cookies te bekijken, of een abo te nemen zodat het tracking vrij is.

Het bedrijfsaspect is iets anders en daar kun je prima een mening over hebben, maar dat maakt het niet zo dat de wetgeving schandalig is. De AP gaat over persoonsgegevens, niet over bedrijfsvoering.
Ik heb het over de keuze van tweakers :) niet de wetgeving. Excuses, ik had dat wat duidelijker kunnen maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
grahampje schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:49:
[...]

Ondanks dat het niet was wat hij bedoelde vind ik het ook wel een gek punt. Het legitimiseert namelijk tracking als betaalmethode/business model. Niet de reclame zelf, maar de tracking. Dat lijkt me niet helemaal in lijn met de GDPR.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grahampje
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20-05-2021
corset schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:57:
[...]

Ik heb het over de keuze van tweakers :) niet de wetgeving. Excuses, ik had dat wat duidelijker kunnen maken
Verkeerd begrepen dan, mijn fout!
GekkePrutser schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 17:36:
[...]

Ondanks dat het niet was wat hij bedoelde vind ik het ook wel een gek punt. Het legitimiseert namelijk tracking als betaalmethode/business model. Niet de reclame zelf, maar de tracking. Dat lijkt me niet helemaal in lijn met de GDPR.
Maar is dat zo? De AVG heeft toch niet als doel om tracking helemaal te verbannen, dat zou namelijk een vernietigend effect hebben op een groot deel van de websites die we gebruiken. Het doel is om consumenten de keuze te bieden daar tussen, nergens staat dat die keuze gratis moet zijn.

Zoals het nu is: Jij kiest ervoor om Tweakers gratis te gebruiken, maar daarvoor krijg je wel gepersonaliseerde advertenties om te kosten te dekken die worden gemaakt. Of je betaalt een maandelijks bedrag om diezelfde kosten te dekken.

Tracking als een business model is niet inherent slecht vind ik, en ik vind dat demoniseren daarvan ook een beetje kortzichtig. Geen keuze hebben is slecht, maar dat maakt het nog niet dat het inherent slecht is. Kijk naar de grote hoeveelheid content die we gratis kunnen genieten door dit soort dingen, en wil je niet betalen met je gegevens dan moet je betalen met geld. Ik vind dat persoonlijk niet zo'n gekke afweging, maar dan kom je uiteindelijk weer uit op de business beslissing en daarvan kan ik me voorstellen dat die niet voor iedereen even goed uit te leggen valt (zoals Tweakers hem maakt in ieder geval).

[ Voor 8% gewijzigd door grahampje op 18-05-2021 17:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
grahampje schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 17:48:
[...]

Verkeerd begrepen dan, mijn fout!

[...]

Maar is dat zo? De AVG heeft toch niet als doel om tracking helemaal te verbannen, dat zou namelijk een vernietigend effect hebben op een groot deel van de websites die we gebruiken. Het doel is om consumenten de keuze te bieden daar tussen, nergens staat dat die keuze gratis moet zijn.

Zoals het nu is: Jij kiest ervoor om Tweakers gratis te gebruiken, maar daarvoor krijg je wel gepersonaliseerde advertenties om te kosten te dekken die worden gemaakt. Of je betaalt een maandelijks bedrag om diezelfde kosten te dekken.

Tracking als een business model is niet inherent slecht vind ik, en ik vind dat demoniseren daarvan ook een beetje kortzichtig. Geen keuze hebben is slecht, maar dat maakt het nog niet dat het inherent slecht is. Kijk naar de grote hoeveelheid content die we gratis kunnen genieten door dit soort dingen, en wil je niet betalen met je gegevens dan moet je betalen met geld. Ik vind dat persoonlijk niet zo'n gekke afweging, maar dan kom je uiteindelijk weer uit op de business beslissing en daarvan kan ik me voorstellen dat die niet voor iedereen even goed uit te leggen valt (zoals Tweakers hem maakt in ieder geval).
Wat je hier aanhaalt vind ik precies het probleem. Dat er gedaan wordt alsof reclame zonder tracking niets oplevert. Dat is precies wat ik bedoel. Maar dat is niet zo. Reclame heeft altijd geld opgeleverd zelfs voor de tijd van tracking.

Voor mij is reclame niet iets wat uitgebannen moet worden (al doe ik het zelf wel met blockers }) ) maar tracking wel. Ik vind dat eigenlijk nooit gewenst. En met ongetrackte reclame heb je nog steeds inkomsten. Het is meer dat de hele industrie er omheen (Google e.d.) die niet wil opgeven omdat ze dan hun hele meerwaarde opgeven.

Vergeet ook niet dat reclames verkocht worden met een beurs achtig systeem (bidding). Als er alleen nog maar ongetrackte reclames te koop zijn, leveren die vanzelf meer op dan ze nu doen.

En vergeet niet: Dit is ook exact de keus die bijna alle andere websites nu bieden. Kiezen of je betaalt met getrackte reclames of met ongetrackte. Niet of je moet betalen met geld of anders met je data.

[ Voor 10% gewijzigd door GekkePrutser op 18-05-2021 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimvandenBelt
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
[...]
Behalve dat deze opzet niet voldoet aan de wettelijke kaders van de AVG. Daarmee valt de hele legitimatie van deze wijziging weg.
grahampje schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 17:48:

[...]

AVG heeft niet als doel tracking te verbannen. De AVG heeft als doel de persoon macht te geven over diens eigen persoonsgegevens en goed geïnformeerd te zijn.

Dat neemt niet weg dat het gevolg daarvan is dat tracking niet meer zomaar kan. De optie, gepersonaliseerde ads (tracking) of betalen is dus juist iets wat niet mag. Je kan er wat van vinden op commercieel gebied of bedrijfsvoering, maar de AVG legt hier de bal bij de gebruiker en zegt dat een dergelijke constructie niet mag. Omdat hierdoor geen vrije keus is voor de bepaling of je je persoonsgegevens wilt afgeven of niet.

De keuze moet gratis zijn voor toestemming. Anders is het geen vrije keus. En dat is een vereiste voor toestemming.

Edit: wanneer mag je wel geld vragen? Wanneer toestemming niet om de hoek komt kijken. Als je de bezoeker toestemming vraagt van wel of geen cookies, zonder nadeel te ondervinden van het weigeren. Dan is dat in orde. Als je naast deze wijze van toestemming premium aanbiedt waarbij überhaupt geen (tracking) cookies worden gebruikt, dan mag dat ook. Want het beïnvloedt niet de keuze bij het geven van toestemming. De toestemming is op dat moment vrijelijk gegeven (kort door de bocht in deze casus).

edit edit:
Het zou ook raar zijn als je moet betalen. Je hebt al het recht op privacy. Het recht dat die cookies niet geplaatst worden. Voor de keuze staan waarbij je moet kiezen dat je afstand doet van dat recht of je betaald is raar. Je betaalt dan eigenlijk voor je recht, wat je al hoort te hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door TimvandenBelt op 18-05-2021 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
dylan111111 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:04:
[...]

Betalen voor toegang als alternatief wil nog niet zeggen gelijk een heel abonnement moeten afsluiten (wat je ook niet weer vergeten moet op te zeggen). Nergens staat vast dat dit laatste een geaccepteerd alternatief is als vrijwillige keuze. Stel dat je de betaling op 1 miljoen zet eenmalig, kan je dan nog steeds zeggen dat mensen die liever voor tracking kiezen dat vrijwillig kiezen uit de twee opties? Zo staat dus ook nog niet vast of een heel abonnementstraject in, is toegestaan als alternatieve keuze voor trackingvrij of dat de AP meer doelt op micro payments bijv.

[ Voor 25% gewijzigd door CyberMania op 18-05-2021 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimvandenBelt
  • Niet online
CyberMania schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 21:30:
[...]

Nergens staat vast dat dit laatste een geaccepteerd alternatief is als vrijwillige keuze. Zo staat dus ook nog niet vast of een heel abonnementstraject in, is toegestaan als alternatieve keuze voor trackingvrij of dat de AP meer doelt op micro payments bijv.
Het staat niet vast dat het is toegestaan. Het staat wel vast dat een dergelijke wijze geen rechtsgeldige toestemming kan opleveren.
Richtlijn over de uitlegging van toestemming
For example, the controller needs to prove that withdrawing consent does not lead to any costs for the data subject and thus no clear disadvantage for those withdrawing consent.
Lijkt mij een volstrekt heldere citaat van een instantie hoger dan de AP.

Het is ook niet in lijn met het algemene idee van vrije toestemming:
Compulsion to agree with the use of personal data additional to what is strictly necessary limits datasubject’schoices and stands in the way of free consent. As data protection law is aiming at theprotection of fundamental rights, an individual’s control over their personal data is essential and thereis a strong presumption that consent to the processing of personal data that is unnecessary, cannot beseen as a mandatory consideration in exchange for the performance of a contract or the provision ofa service.
De AVG:
Consent should not be regarded as freely given if the data subject has no genuine or free choice or is unable to refuse or withdraw consent without detriment.
Consent is presumed not to be freely given if it does not allow separate consent to be given to different personal data processing operations despite it being appropriate in the individual case, or if the performance of a contract, including the provision of a service, is dependent on the consent despite such consent not being necessary for such performance.
Ook de AVG zelf lijkt mij helder in wanneer een toestemming rechtsgeldig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:41
TimvandenBelt schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 21:49:
[...]

Het staat niet vast dat het is toegestaan. Het staat wel vast dat een dergelijke wijze geen rechtsgeldige toestemming kan opleveren.
Richtlijn over de uitlegging van toestemming

[...]

Lijkt mij een volstrekt heldere citaat van een instantie hoger dan de AP.

Het is ook niet in lijn met het algemene idee van vrije toestemming:

[...]

De AVG:

[...]

[...]

Ook de AVG zelf lijkt mij helder in wanneer een toestemming rechtsgeldig is.
Probleem waar ik altijd mee zit is dat met dergelijke normenkaders (of regels) er vaak speelruimte is. Zeker met soms wat vrije vertalingen tussen Engels en Nederlands.
En dat lijkt hier mogelijk ook aan de hand te zijn, als is het zo goed lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimvandenBelt
  • Niet online
Henkje.doc schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 08:19:
[...]

Probleem waar ik altijd mee zit is dat met dergelijke normenkaders (of regels) er vaak speelruimte is. Zeker met soms wat vrije vertalingen tussen Engels en Nederlands.
En dat lijkt hier mogelijk ook aan de hand te zijn, als is het zo goed lees.
Dat klopt. Maar dan moet het wel over aspecten gaan waar leemte is. Maar hier lijkt mij niet zo veel speelruimte. Er wordt duidelijk aangegeven wat wel en niet mag op het gebied van toestemming. Er is in dit geval duidelijk aangegeven dat een dergelijke constructie niet mag.

Er vanuit gaan dat er speelruimte is en dat daarom alle soorten constructies mogelijk zijn lijkt mij geen goed uitgangspunt. Dan zou je nergens aan de regels hoeven houden 'want er is wel leemte'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:41
TimvandenBelt schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 09:47:
[...]

Dat klopt. Maar dan moet het wel over aspecten gaan waar leemte is. Maar hier lijkt mij niet zo veel speelruimte. Er wordt duidelijk aangegeven wat wel en niet mag op het gebied van toestemming. Er is in dit geval duidelijk aangegeven dat een dergelijke constructie niet mag.

Er vanuit gaan dat er speelruimte is en dat daarom alle soorten constructies mogelijk zijn lijkt mij geen goed uitgangspunt. Dan zou je nergens aan de regels hoeven houden 'want er is wel leemte'.
Ben ik het volkomen mee eens: Onduidelijkheid is niet een vrijbrief voor het loslaten van regels.
Alleen als regels op meerdere wijzen te interpreteren zijn dan betekent het toch wel dat de regels niet duidelijk genoeg zijn.

Vrij interpretatie van regels ('omdat we geld mogen vragen doen we het') levert of problemen op, of pagina's vol discussie die je niet gaat winnen.

En begrijp me niet verkeerd. Ik ben het eens met de punten zoals jij aangeeft.

[ Voor 0% gewijzigd door Henkje.doc op 19-05-2021 09:57 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
[...]

Geenzins ingestoken als verdien model.. maar ipv een manier te gebruiken die elke andere site doet, ga je de optie geven:

A.) Accepteer het opgeven van privacy dmv cookies accepteren
B.) Betalen en daarmee financiele data doorgeven + andere data. En dus betalen + privacy opgeven

Hoe kan je dan ontkennen dat dit een verdienmodel is? Het is namelijk exact zoals de oude Tweakers (accepteer cookies, of je kan niks doen) alleen dan met een paywall er extra bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

@corset met als grootste verschil dat data die je verstrekt ten behoeve van het afsluiten van een abonnement ook alleen voor dat doel gebruikt wordt.

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
crisp schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 11:49:
@corset met als grootste verschil dat data die je verstrekt ten behoeve van het afsluiten van een abonnement ook alleen voor dat doel gebruikt wordt.
Alsnog geef je privacy gevoelige data op om het "recht" te krijgen van de site gebruik te maken.

Of je het nu A of B noemt, uiteindelijk geef je privacy op.

Wat mij vooral opvalt is het constant, keer op keer verdedigen vanuit Tweakers (en dan doel ik niet op jou persoonlijk, maar tweakers breed) en het geroep "We hebben niks met de persgroep te maken! we bepalen zelf wat we doen!!". Als er gevraagd wordt naar daadwerkelijke informatie over die onafhankelijkheid? Dan komt die niet.

Dat is nu exact hetzelfde, er is geen inhoudelijke reactie. Alleen maar "Ooit gaat het veranderen, geloof ons maar! echt!"

Het zou een keer mooi zijn om een frontpage artikel te zien waarin Tweakers aangeeft "Yo, we hebben het fout gedaan. Dit was niet de slimste zet, we zijn bezig met een andere oplossing, maar vanwege redenen A, B en C zal de huidige versie nog blijven bestaan".

Maar dat gebeurt niet, alleen als je via een topic toevallig weet waar je moet kijken. Ik zag het toevallig in de handtekening van verschillende gebruikers staan, en zo kwam ik er op terecht.

Kort; als je zoveel weerstand hebt, zo vaak gewezen wordt door anderen met veel meer kennis van het onderwerp dan ik ooit zal hebben. Dan moet er toch een belletje gaan rinkelen "Misschien hebben ze een punt" ipv het koppig vasthouden?

[ Voor 59% gewijzigd door corset op 19-05-2021 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-09 12:44
corset schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 11:54:
Het zou een keer mooi zijn om een frontpage artikel te zien waarin Tweakers aangeeft "Yo, we hebben het fout gedaan. Dit was niet de slimste zet, we zijn bezig met een andere oplossing, maar vanwege redenen A, B en C zal de huidige versie nog blijven bestaan".

Maar dat gebeurt niet, alleen als je via een topic toevallig weet waar je moet kijken. Ik zag het toevallig in de handtekening van verschillende gebruikers staan, en zo kwam ik er op terecht.
Dat frontpage-artikel is begin april gepubliceerd: plan: We passen de cookiewall aan en maken abo's trackingvrij. Volgens mij staat daar vrij letterlijk in waar jij naar op zoek bent :) Omdat we ook snappen dat het geen doen is om 1300+ reacties in dit topic te gaan lezen, kun je in de gepinde reacties van dit topic snel onze antwoorden teruglezen op de vele vragen die hierover zijn gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

corset schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 11:54:
[...]

Alsnog geef je privacy gevoelige data op om het "recht" te krijgen van de site gebruik te maken.

Of je het nu A of B noemt, uiteindelijk geef je privacy op.
Persoonlijk denk ik wel dat het uitmaakt waar die data terecht komt en vervolgens voor gebruikt wordt ;)

[ Voor 11% gewijzigd door crisp op 19-05-2021 12:11 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
jelle. schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 12:10:
[...]

Dat frontpage-artikel is begin april gepubliceerd: plan: We passen de cookiewall aan en maken abo's trackingvrij. Volgens mij staat daar vrij letterlijk in waar jij naar op zoek bent :) Omdat we ook snappen dat het geen doen is om 1300+ reacties in dit topic te gaan lezen, kun je in de gepinde reacties van dit topic snel onze antwoorden teruglezen op de vele vragen die hierover zijn gesteld.
Correct.. alleen is dat totaal niet waar ik op doel. meerdere keren wordt door Tweakers aangegeven "Yo dit had anders gemoeten. We zijn bezig met een andere oplossing." Maar nergens de intentie om ook maar iets op de frontpage te plaatsen hierover. Alleen maar "We hebben dit gedaan, accepteer het maar. Veel succes ermee". Als mensen vragen hebben? Hier zijn allemaal gepinde reacties met standaard reacties op een topic wat je toevallig moet kunnen vinden!

@crisp dan denken wij daar gelukkig anders over. Als ik mijn betaal gegevens moet doorgeven om het "recht" te krijgen te mogen lezen, verwacht ik daar wel wat voor terug. En aangezien ik dat niet terug zie komen. (Steeds minder round ups, steeds minder in depth reviews. Steeds oppervlakkige berichten waarin de gebruikers via comments het grote deel moeten nuanceren/uitleggen).

Er moet een balans zijn. Wil je dat mensen betalen voor je content? Zorg dat de kwaliteit er naar is.
Wil je dat mensen betalen voor je content? Zorg dat het niet op ze geforceerd wordt want "We kunnen nu eenmaal niet anders"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

corset schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 12:20:
[...]

@crisp dan denken wij daar gelukkig anders over. Als ik mijn betaal gegevens moet doorgeven om het "recht" te krijgen te mogen lezen, verwacht ik daar wel wat voor terug. En aangezien ik dat niet terug zie komen. (Steeds minder round ups, steeds minder in depth reviews. Steeds oppervlakkige berichten waarin de gebruikers via comments het grote deel moeten nuanceren/uitleggen).

Er moet een balans zijn. Wil je dat mensen betalen voor je content? Zorg dat de kwaliteit er naar is.
Wil je dat mensen betalen voor je content? Zorg dat het niet op ze geforceerd wordt want "We kunnen nu eenmaal niet anders"
Het lijkt er op dat je hier specifiek doelt op het Plus-aanbod? Of doel je op het complete aanbod van artikelen?

Laten we wel vooropstellen dat de huidige cookiewallkeuze niet bedoelt is om een een "recht" te kopen om artikelen te lezen (behalve dan plus-artikelen na de lopende bèta) of ueberhaupt om je te laten betalen voor je recht op privacy, want zo is het natuurlijk niet bedoelt. Het is puur om een keuze te kunnen bieden zodat we aan de wettelijke kaders voldoen (even terzijde in hoeverre dat voor een rechter stand zou houden, wij varen hier op het advies van onze legal afdeling).

Het is ook niet zo dat door de cookiewall te accepteren je data open en bloot met jan en alleman gedeeld wordt. In de eerste plaats hebben wij daar namelijk geen belang bij, en in de tweede plaats geven wij sowieso in onze cookie- en privacypolicy duidelijk aan wat we met bepaalde data doen.

Het grootste probleem zit hem in (mogelijke) tracking door advertentienetwerken waar wij op dit moment weinig controle over hebben, maar waar wij wel werken aan een oplossing in de vorm van volledig thirdpartytrackingvrije banners.

Buiten de twee keuzes van de cookiewal zijn er natuurlijk wel nog meer mogelijkheden om je privacy te beschermen. Welke dat zijn hoef ik hier denk ik niet uit te leggen, maar 1 ervan - hoewel die in strijd is met onze algemene voorwaarden - wordt al door een groot deel van onze bezoekers toegepast.

offtopic:
en geeft daardoor weer allerlei andere problemen op het gebied van fatsoenlijke data-analyses kunnen doen en verdienmodellen die onder druk komen te staan, maar dat terzijde. We hebben niet veel andere keuze dan dit 'gedogen' en hopen dat als we straks echt onze website voor iedereen volledig thirdpartytrackingvrij kunnen aanbieden dat mensen het ons dan ook/wel gunnen om onze website te whitelisten

Intentionally left blank

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tuttel
  • Laatst online: 13-09 12:27
crisp schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 12:59:
[...]

offtopic:
en geeft daardoor weer allerlei andere problemen op het gebied van fatsoenlijke data-analyses kunnen doen en verdienmodellen die onder druk komen te staan, maar dat terzijde. We hebben niet veel andere keuze dan dit 'gedogen' en hopen dat als we straks echt onze website voor iedereen volledig thirdpartytrackingvrij kunnen aanbieden dat mensen het ons dan ook/wel gunnen om onze website te whitelisten
Ik vrees dat Tweakers juist bij veel mensen de gunfactor heeft verloren door de ontwikkelingen van de afgelopen tijd. Evenals vertrouwen komt dat ter voet en gaat te paard. Het zou mij niet verbazen dat het wel eens tegen zou kunnen vallen hoeveel mensen Tweakers dan wel gaat whitelisten. Ik denk dat het namelijk juist de meer betrokken bezoekers zijn wie Tweakers een warm hart toedroegen en welke zich des te harder geschoffeerd voelen door de gang van zaken. Dat juist deze de adblockers weer afgestoft hebben en waar dat vertrouwen en/of gunnen niet zo maar hersteld is. Dat gaat namelijk verder dan puur technisch niet getracked willen worden door derden.

Overigens heeft het denk ik ook wel wat de indruk gegeven dat het vertrouwen niet wederzijds is. De community werd slecht geïnformeerd, communicatie vol holle "corporate" termen, er was een artikel van de consumentbond nodig om jullie echt te bewegen terwijl de community hier al van dag één op aandrong. Ook is er geen vertrouwen dat bijvoorbeeld de community dmv vrijwillige donaties financieel zou bijdragen aan verloren ad inkomsten, vooral wanneer juist third party een reden was voor adblockers en/of principieel bezwaar tegen nóg een abonnement. Dat vanuit bedrijfsperspectief er goede argumenten aan te dragen zijn om iets dergelijks niet te implementeren en er "niet veel andere keuze dan dit" is moge zo zijn, dat maakt het nog steeds wel een keuze welke impact heeft op het vertrouwen.

Lijkt me ook niet gek om te denken dat het gros van de bezoekers gewoon hun adblockers aan hebben staan zonder daar verder bij na te denken en er ook geen sprake is van een zekere website iets te gunnen. Daar gaat het uitbannen van third party tracking/cookies niets aan veranderen. Maar daar zullen jullie zelf ongetwijfeld meer zicht op hebben. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

@Tuttel eens, adblockers zijn wel een commodity geworden, en dat merk je ook in het internetlandschap. Wij zijn zeker niet de enigen die daardoor kijken naar andere verdienmodellen, zoals in de vorm van abonnementen.

Verder deel ik je mening dat we veels te laat hebben gereageerd op bepaalde ontwikelingen. Zo was het idee om bijvoorbeeld de abonnementen thirdpartytrackingvrij te maken absoluut niet nieuw, maar vanwege tegenstrijdige belangen en misschien ook koudwatervrees was dat er niet eerder van gekomen - totdat het wel moest, maar daar wel weer een vervelende connotatie bij kreeg vanwege de ongelukkige timing en aanleiding. Dergelijke dynamiek speelt uiteraard ook bij andere zaken op dit vlak, wat het dus ook lastig maakt om hier vrij en snel op te acteren.

Intentionally left blank

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:31

Ethirty

Who...me?

corset schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 12:20:
[...]

Net nog een Plus artikel zitten lezen, waarbij mijn eindconclusie was: dit was vroeger het standaard niveau op Tweakers. Daar mag je dan straks voor gaan betalen nadat de kwaliteit eerst jarenlang is uitgehold.

Voor een handjevol hoogwaardige artikelen per maand ga ik niet betalen, trackingvrij of niet. Dan ga ik voor de rest wel naar andere bronnen die vaak hetzelfde niveau hebben maar wel eerder zijn.

Maar persoonlijk denk ik dat dit topic in een eindeloze cirkel terecht is gekomen. Af en toe vinden "nieuwe mensen" het topic, wordt er verwezen naar wat er allemaal al eerder gezegd is en is de conclusie weer dat er voorlopig niks gaat veranderen aan het business model, ondanks alle mooie woorden van T.net dat ze wel willen maar niet kunnen/mogen* en er geen tijd is om beloftes van jaren terug in te vullen.

* vul zelf maar in

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
Ethirty schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 17:25:
[...]

Net nog een Plus artikel zitten lezen, waarbij mijn eindconclusie was: dit was vroeger het standaard niveau op Tweakers. Daar mag je dan straks voor gaan betalen nadat de kwaliteit eerst jarenlang is uitgehold.

Voor een handjevol hoogwaardige artikelen per maand ga ik niet betalen, trackingvrij of niet. Dan ga ik voor de rest wel naar andere bronnen die vaak hetzelfde niveau hebben maar wel eerder zijn.

Maar persoonlijk denk ik dat dit topic in een eindeloze cirkel terecht is gekomen. Af en toe vinden "nieuwe mensen" het topic, wordt er verwezen naar wat er allemaal al eerder gezegd is en is de conclusie weer dat er voorlopig niks gaat veranderen aan het business model, ondanks alle mooie woorden van T.net dat ze wel willen maar niet kunnen/mogen* en er geen tijd is om beloftes van jaren terug in te vullen.

* vul zelf maar in
Vergeet ook niet het argument "Ja maar we kunnen niet anders". En als je dan wijst op alle andere sites die perfect zonder paywall werken is het stil.

Erg jammer, en daar doelde ik wel op met de reflectie van Tweakers, dat mis ik hierin. En het is zo transparant als maar kan. Zolang je cookies wil accepteren. Maar vind je privacy belangrijk? ach, dan wil je daar best voor betalen.

[ Voor 5% gewijzigd door corset op 19-05-2021 17:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
Ik vind het heel mooi dat het abbonement nu tracking vrij is. Nu laat ik toch altijd standaard de banners aan staan aangezien ik Tweakers toch dat beetje extra ook nog gun.

Wat ik jammer vind is dat die banners toch nog veel cookies inladen.
Na een discussie op Discord kwam naar voren dat (als het goed is) mensen die een adblocker gebruiken wel tracking vrije advertenties voorgeschoteld krijgen.

Mijn vraag is dus, is het mogelijk om dit uiteindelijk voor abbonees ook beschikbaar te maken? Want ondanks dat ik een abbonement heb, blijf ik Tweakers ook graag steunen met advertenties. Ik zou het alleen ten zeerste waarderen als daar ook geen tracking op zit (wat ook mogelijk schijnt te zijn?)

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chengbondkwok
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:57
chickpoint schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 16:21:
Ik vind het heel mooi dat het abbonement nu tracking vrij is. Nu laat ik toch altijd standaard de banners aan staan aangezien ik Tweakers toch dat beetje extra ook nog gun.

Wat ik jammer vind is dat die banners toch nog veel cookies inladen.
Na een discussie op Discord kwam naar voren dat (als het goed is) mensen die een adblocker gebruiken wel tracking vrije advertenties voorgeschoteld krijgen.

Mijn vraag is dus, is het mogelijk om dit uiteindelijk voor abbonees ook beschikbaar te maken? Want ondanks dat ik een abbonement heb, blijf ik Tweakers ook graag steunen met advertenties. Ik zou het alleen ten zeerste waarderen als daar ook geen tracking op zit (wat ook mogelijk schijnt te zijn?)
Die trackingvrij banners (AdDefend) zijn geen oplossing die we daadwerkelijk voor ogen hebben. Ze zijn te traag. We zijn naast met OptOut (partij die de STER heeft geholpen) nog in gesprek met een andere partij, om daar naar toe te werken.

Dus in het kort: het is helaas niet mogelijk, maar waarderen je geste :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chickpoint
chengbondkwok schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 17:51:
[...]

Die trackingvrij banners (AdDefend) zijn geen oplossing die we daadwerkelijk voor ogen hebben. Ze zijn te traag. We zijn naast met OptOut (partij die de STER heeft geholpen) nog in gesprek met een andere partij, om daar naar toe te werken.

Dus in het kort: het is helaas niet mogelijk, maar waarderen je geste :)
Hoef natuurlijk zeker niet op een korte termijn te gebeuren, heb wel wat geduld :D, maar het zou een mooi iets zijn om naartoe te werken. Natuurlijk blijft de beslissing bij jullie, ik vond het in ieder geval een mooi idee en de moeite waard om hier even te delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chengbondkwok
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:57
chickpoint schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 18:16:
[...]

Hoef natuurlijk zeker niet op een korte termijn te gebeuren, heb wel wat geduld :D, maar het zou een mooi iets zijn om naartoe te werken. Natuurlijk blijft de beslissing bij jullie, ik vond het in ieder geval een mooi idee en de moeite waard om hier even te delen!
We zijn er absoluut mee bezig, maar lopen tegen wat tegenslagen, waardoor het proces trager gaat dan gehoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
chengbondkwok schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 18:41:
[...]

We zijn er absoluut mee bezig, maar lopen tegen wat tegenslagen, waardoor het proces trager gaat dan gehoopt.
Geen probleem, dat kan altijd gebeuren. Ik ben wel blij om te horen dat jullie er mee bezig zijn, want dat zou ik zeker een meerwaarde vinden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
chengbondkwok schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 18:41:
[...]

Ik weet dat ik weer te horen ga krijgen:

"Ja maar er is een artikel bij het invoeren gemaakt"
"Ja maar zie alle gepinde reacties hier"

Maar ik blijf het proberen, hopend dat het echt bij iemand een keer aankomt. Wees daar dan open in. Bij elk bedrijf is communicatie, duidelijkheid en (deels) transparantie belangrijk. Alleen bij Tweakers is het keer op keer "We zijn er mee bezig, wacht maar af"

Even wat voorbeelden:

"Nee, 2FA gaat er niet komen> Dat zien we niet gebeuren."
"Nu nieuw 2FA op Tweakers!!!"

"Wanneer worden malafide webshops nu een keer goed geblokkeerd op Tweakers"
"Eindeloze discussie zonder iets van informatie/feiten of oplossingen"

"We hebben een cookie probleem, hoe gaan we dit oplossen?"
"Jullie kunnen cookies accepteren, of gaan betalen. Veel succes!"
"Ja maar.. <20 redenen waarom een andere optie beter is>"
"Ach ja, we zijn ergens mee bezig. Je ziet het vanzelf wel"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelle.
corset schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 08:56:
Maar ik blijf het proberen, hopend dat het echt bij iemand een keer aankomt. Wees daar dan open in. Bij elk bedrijf is communicatie, duidelijkheid en (deels) transparantie belangrijk. Alleen bij Tweakers is het keer op keer "We zijn er mee bezig, wacht maar af"
Updates over dit proces en de stand van zaken geven we elke 2 weken op vrijdag in dit topic. Daarin proberen we zo transparant mogelijk uit te leggen waar we nu staan en waar we tegenaan lopen. We kunnen niet álles delen, bijvoorbeeld als het gaat om adverteerders (dat zijn tenslotte onze klanten), maar ik vind dat het tot nu toe ons aardig goed lukt om openheid van zaken te geven.

Dit zijn de updates tot nu toe:
jelle. schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 09:41:
Zoals eerder besproken zullen we in dit topic een periodieke update geven vanuit de projectgroep die werkt aan een thirdpartytrackingvrij Tweakers. Dit zullen we elke 2 weken doen. Omdat we sterk afhankelijk zijn van andere (externe) partijen, zal er de ene keer meer nieuws zijn dan de andere keer.

De projectgroep bestaat uit @Bart Zoetmulder, @crisp, @chengbondkwok, @boenkeijer en ikzelf.

Update 16 april 2021
Op dit moment onderzoeken we drie mogelijke oplossingen voor een trackingvrij Tweakers:
  1. STER is sinds januari 2020 over op volledig cookieloos adverteren en deze oplossing wordt nu in de markt gezet onder de naam OptOut. Wij zijn met OptOut en onze adverteerders in gesprek geweest. De grootste uitdaging hierbij zit in de productfeed die onze adverteerders gebruiken (zie chengbondkwok in "We passen de cookiewall aan en maken abo's trackingvrij"). Er wordt nu gekeken of het mogelijk is om hiervoor een kleine test uit te voeren met een van onze adverteerders.
  2. Xandr is een ad server en vormt daarmee een alternatief voor Google Ad Manager, ons huidige platform. Wij hebben ons probleem aan Xandr voorgelegd en wachten op een reactie. Het is daarbij vooral de vraag of de cookieloze oplossing van Xandr meer mogelijkheden biedt dan Google Limited Ads. Die bleek namelijk te beperkt omdat die alleen overweg kan met jpg, png en gif en niet met HTML5, wat een minimale kwaliteitseis is.
  3. Tot slot hebben we een denkrichting om contractueel afspraken te maken met onze adverteerders die gebruikmaken van HTML5 banners, waarin we vastleggen dat zij geen trackingcookies mogen plaatsen. We onderzoeken op dit moment hoe dit juridisch zit qua haalbaarheid en aansprakelijkheid. Een vervolgvraag hierop zou zijn of adverteerders openstaan voor dit soort afspraken.
Dan nog enkele andere ontwikkelingen:
  • We willen het forum vrij maken van thirdpartytracking (voor iedereen). Dit wordt de komende weken concreet uitgewerkt, vooral op technisch vlak is het de vraag of we dit kunnen ondervangen met de cookiebanner die abonnees nu te zien krijgen op de gehele website.
  • Verschillende gebruikers waren tegen technische problemen aangelopen in oa de aangepaste cookiewall en embedded content, zie crisp in "We passen de cookiewall aan en maken abo's trackingvrij". Deze punten worden momenteel opgelost door ons development-team (sommige fixes zijn al uitgerold).
jelle. schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:43:
Update 30 april 2021
Voor de vorige update zie jelle. in "We passen de cookiewall aan en maken abo's trackingvrij". Daarin hebben we drie mogelijke routes naar een trackingvrij Tweakers besproken:
  1. OptOut: we zijn nog steeds aan het kijken of er een test uitgevoerd kan worden met één van onze adverteerders. Hieruit zou kunnen blijken in hoeverre dit een geschikte oplossing kan zijn om cookieloze advertenties uit te leveren.
  2. Xandr: van deze partij hebben we nog geen reactie ontvangen.
  3. Contractuele afspraken met adverteerders: dit lijkt niet haalbaar, daarnaast is het vanuit privacy-oogpunt geen wenselijke oplossing omdat wij uiteindelijk verantwoordelijk blijven. Wel blijven we geïnteresseerd in een (technische) oplossing om te kunnen garanderen dat er geen trackingcookies meegestuurd worden in HTML5 banners.
Tot slot wordt in de eerstvolgende sprint (vanaf 12 mei) een technisch onderzoek naar het trackingvrij maken van het forum uitgevoerd. Zodra we weten wat er nodig is kan dit omgezet worden in concrete tickets die door onze developers opgepakt zullen worden.
jelle. schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:49:
Update 14 mei 2021
Voor de vorige update zie jelle. in "We passen de cookiewall aan en maken abo's trackingvrij". Wat betreft de partijen waarmee we in gesprek zijn kunnen het volgende melden:
  1. OptOut: over het uitvoeren van een test hebben we nog geen nieuws.
  2. Xandr: onze case is besproken en we krijgen volgende week een update hierover.
  3. Adhese: dit is voor ons een nieuwe partij, die onze uitdaging herkent en daar mogelijk ook oplossingen voor heeft. Onder andere NRC maakt gebruik van hun oplossing om cookieloze advertenties te serveren. Hiermee gaan we dus verder in gesprek.
Wat betreft het trackingvrij maken van het forum: de planning is om het technisch onderzoek hiernaar uit te voeren in de sprint die deze week is gestart. Correctie: dit is helaas opgeschoven naar de volgende sprint in verband met ziekte en de escalatie van andere tickets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
Precies wat ik al zei "kijk maar naar dit topic". Ipv het openbaar te doen via de front page met de development updates die er op gepost worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
corset schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 09:54:
Precies wat ik al zei "kijk maar naar dit topic". Ipv het openbaar te doen via de front page met de development updates die er op gepost worden.
We zitten nu in een soort verkenningsfase waarin we aan het ontdekken zijn hoe we dit kunnen oplossen. De partijen die we in de updates noemen hebben (technische) oplossingen voor trackingvrije advertenties, maar we hebben nog geen enkele garantie dat dat ook op Tweakers werkt en aan de kwaliteitseisen van onze adverteerders voldoet.

Zodra we dat concreter in beeld hebben, bijvoorbeeld doordat we formeel gaan samenwerken met een bepaalde partij en mogelijk ook een tijdslijn hebben, is een update op de frontpage op zijn plaats. Tot die tijd is dit topic de centrale plek voor discussies en updates over dit onderwerp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rob_erwt
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:58

rob_erwt

What does this button do?

corset schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 09:54:
Dit topic is toch openbaar? En je weet het te vinden, dus waarom zou dat niet genoeg zijn?

Ik heb dan weer geen behoefte om iedere twee weken hierover iets te lezen op de FP. Ook niet in de development updates want die gaan, zoals de naam suggereert, over de development zaken.

Never underestimate the power of stupid people in large groups

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corset
jelle. schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 10:06:
[...]

We zitten nu in een soort verkenningsfase waarin we aan het ontdekken zijn hoe we dit kunnen oplossen. De partijen die we in de updates noemen hebben (technische) oplossingen voor trackingvrije advertenties, maar we hebben nog geen enkele garantie dat dat ook op Tweakers werkt en aan de kwaliteitseisen van onze adverteerders voldoet.

Zodra we dat concreter in beeld hebben, bijvoorbeeld doordat we formeel gaan samenwerken met een bepaalde partij en mogelijk ook een tijdslijn hebben, is een update op de frontpage op zijn plaats. Tot die tijd is dit topic de centrale plek voor discussies en updates over dit onderwerp.
Misschien een gek idee wat al meerdere keren, eigenlijk heel vaak al geopperd is hier? Ga in gesprek met je achterban, met je leden. Ipv zoiets te hebben van "We weten het zelf wel beter". Er zullen hier vast genoeg professionals zitten die ideeën hebben om te zorgen dat het niet weer een halfbakken product wordt.

Want het klinkt nu wel heel erg "We zijn naar andere opties aan het kijken, want de negatieve feedback was wel onverwacht. oeps!"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• corset
rob_erwt schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 10:07:
[...]

Dit topic is toch openbaar? En je weet het te vinden, dus waarom zou dat niet genoeg zijn?

Ik heb dan weer geen behoefte om iedere twee weken hierover iets te lezen op de FP. Ook niet in de development updates want die gaan, zoals de naam suggereert, over de development zaken.
Zucht.. Ik geef het op. Elke vorm van suggestie wordt weg gewuivd met "ja maar ik". Leuk voor je, maar als ik dit topic lees is er toch verdomd veel kritiek op de hele situatie. Dan mag jij vinden dat dat niet gemeld hoeft te worden, maar misachien wel handig om gewoon even aan te geven "yo we zijn aan het kijken naar een andere oplossing".
En volgens mij is een cookie wall en privacy issues aanpakken wel development. Of ik moet m'n collega's gaan aanspreken omdat zr zichzelf developers noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelle.
corset schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 10:25:
Misschien een gek idee wat al meerdere keren, eigenlijk heel vaak al geopperd is hier? Ga in gesprek met je achterban, met je leden. Ipv zoiets te hebben van "We weten het zelf wel beter". Er zullen hier vast genoeg professionals zitten die ideeën hebben om te zorgen dat het niet weer een halfbakken product wordt.
Dat is inderdaad een paar keer (niet heel vaak overigens) aangedragen en in het .plan hebben we daar ook een oproep voor geplaatst. We hebben met enkele communityleden contact hierover gehad, waaronder over het consent- en privacyvraagstuk. Onze uitdaging zit echter voornamelijk in een stuk techniek dat diepgaande en specialistische kennis vraagt van ad tech, ad ops, ad exchanges etc. Tot op heden zijn we die specialisten niet of nauwelijks tegengekomen en we hebben ook geen signalen gekregen dat deze groep echt vertegenwoordigd is in de community. Maar als iemand zich nu aangesproken voelt, dan staan onze DM's uiteraard open :)
Want het klinkt nu wel heel erg "We zijn naar andere opties aan het kijken, want de negatieve feedback was wel onverwacht. oeps!"
We hebben nooit de illusie gehad dat dit positief ontvangen zou worden. De wens om trackingvrij te gaan is er al heel lang. In de topicstart hebben we uitgelegd welke stappen daar vorig jaar en dit jaar in zijn ondernomen en waarom we nu voor deze oplossing zijn gegaan. In die zin is het eerder andersom: we zijn uitgeweken naar de keuze voor een trackingvrij abonnement, omdat volledig trackingvrij voor iedereen ingewikkelder bleek dan we dachten. Een trackingvrij Tweakers is nog steeds waar de projectgroep zich op richt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 20:45

bonzz.netninja

Niente baffi

corset schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 10:25:
[...]

Als er iets een constante is op Tweakers, is het de negatieve feedback op .plans :+ Dat komt echt niet als een verrassing.
Ik vind trouwens dat Tweakers bijzonder veel tijd en aandacht besteed aan het informeren van de community. Als je gewoon een bekijkt hoeveel uur daar al in gegaan is zijn er weinig professionele partijen die op deze manier de afweging maken waar ze hun uren in stoppen.

[ Voor 25% gewijzigd door bonzz.netninja op 22-05-2021 10:52 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rob_erwt
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:58

rob_erwt

What does this button do?

corset schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 10:30:
[...]

Zucht.. Ik geef het op. Elke vorm van suggestie wordt weg gewuivd met "ja maar ik". Leuk voor je, maar als ik dit topic lees is er toch verdomd veel kritiek op de hele situatie. Dan mag jij vinden dat dat niet gemeld hoeft te worden, maar misachien wel handig om gewoon even aan te geven "yo we zijn aan het kijken naar een andere oplossing".
En volgens mij is een cookie wall en privacy issues aanpakken wel development. Of ik moet m'n collega's gaan aanspreken omdat zr zichzelf developers noemen.
Waarom is de mening van jou over wat er wel of niet op de frontpage verschijnt belangrijker dan die van mij?

En als ik Jelle goed begrijp, zit het in de onderzoek/onderhandel fase. Dat heeft op zich weinig met development te maken. Allicht zullen er wat developers input leveren, maar dat is voor mij niet hetzelfde als technische updates die normaal in de .plan staan.

Never underestimate the power of stupid people in large groups

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

corset schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 10:30:
[...]

Ik ben hier vanuit development bij betrokken, maar zolang er nog geen technische oplossing is om te implementeren valt er daarover niet veel te vertellen in een development .plan.

Wel gaan we concreet bezig met andere zaken, zoals het thirdpartytrackingvrij maken van het forum, en op dit moment werken we aan verbetering van ons anonimiseringsproces. Daar zal je dus te zijner tijd over kunnen lezen in de development .plans :)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Da's ook wel weer heel erg typisch hoor. "Er wordt niet over gecommuniceerd!!" -> "Uhm, jawel hoor. Kijk maar, hier, en hier. En hier." -> "Maar niet op de plek waar anderen het kunnen vinden!!" -> "Uhm, jawel hoor, zie de reacties erop." -> "Maar niet op de plek waar ik het wil zien!!!". Je doet het wat dat betreft toch nooit goed. Als je zo slecht kijkt, zul je altijd nuttige informatie missen :)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

jelle. schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 10:06:
[...]

Die verkenningsfase heeft Tweakers zeker een jaar of twee jaar gehad, en zelfs daarvoor is men duidelijk geweest hoe een cookiewall wel of niet eruit mag zien/functioneren. Nu dik twee jaar verder na de invoering. Dus meerdere jaren. En dan kom je met dit antwoord? Tja, wat moet je hier nog op zeggen? En dan durf je je ook nog een techsite te noemen. Tweakers heeft haar ziel aan de duivel DPG verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelle.
Verwijderd schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 15:20:
[...]

Die verkenningsfase heeft Tweakers zeker een jaar of twee jaar gehad, en zelfs daarvoor is men duidelijk geweest hoe een cookiewall wel of niet eruit mag zien/functioneren. Nu dik twee jaar verder na de invoering. Dus meerdere jaren. En dan kom je met dit antwoord? Tja, wat moet je hier nog op zeggen? En dan durf je je ook nog een techsite te noemen. Tweakers heeft haar ziel aan de duivel DPG verkocht.
In dit geval doel ik met verkenningsfase niet op de cookiewall, maar specifiek op het serveren van advertenties zonder third-party trackingcookies. Daarvoor dachten we vorig jaar een oplossing te hebben via Google Ad Manager, maar die bleek in onze situatie niet te werken. Vandaar dat we nu met andere (en nieuwe) partijen in gesprek zijn hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:24
jelle. schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 09:44:
[...]

Updates over dit proces en de stand van zaken geven we elke 2 weken op vrijdag in dit topic. Daarin proberen we zo transparant mogelijk uit te leggen waar we nu staan en waar we tegenaan lopen. We kunnen niet álles delen, bijvoorbeeld als het gaat om adverteerders (dat zijn tenslotte onze klanten), maar ik vind dat het tot nu toe ons aardig goed lukt om openheid van zaken te geven.

Dit zijn de updates tot nu toe:

[...]

[...]

[...]
Een "detail" dat bij jullie blijkbaar nog steeds niet doorgedrongen is, is dat wij (de bezoekers) door jullie wijziging in houding ook steeds meer jullie klanten worden, en misschien nog wel belangrijker dan jullie adverteerders, want zonder bezoekers gaan de adverteerders ook weg gaan. Dus nogmaals wees open naar al jullie klanten. Door jullie wijziging in houding voel ik (en waarschijnlijk anderen ook) me steeds meer een klant die jullie gewoon willen uitmelken, daar waar ik vroeger veel meer goodwill had als "deel van de community".
En ja, wij zijn klant: een klant betaalt voor een dienst/product en de bezoekers doen dat, door privacy, een abonnement, nuttige toevoegingen en correcties op jullie artikelen, bijdragen op het forum,...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• corset
Mschamp schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 17:53:
[...]

Een "detail" dat bij jullie blijkbaar nog steeds niet doorgedrongen is, is dat wij (de bezoekers) door jullie wijziging in houding ook steeds meer jullie klanten worden, en misschien nog wel belangrijker dan jullie adverteerders, want zonder bezoekers gaan de adverteerders ook weg gaan. Dus nogmaals wees open naar al jullie klanten. Door jullie wijziging in houding voel ik (en waarschijnlijk anderen ook) me steeds meer een klant die jullie gewoon willen uitmelken, daar waar ik vroeger veel meer goodwill had als "deel van de community".
En ja, wij zijn klant: een klant betaalt voor een dienst/product en de bezoekers doen dat, door privacy, een abonnement, nuttige toevoegingen en correcties op jullie artikelen, bijdragen op het forum,...
Klanten boeit niet meer.

Als je de opties geeft

Fuck je privacy
Ga ons lekker betalen

Dan geef je niet meer om je user base. Dan ben je aan het melken. Elke andere site kan het zonder betalen, maar tweakers is volgens dit topic zo uniek en speciaal, en zo'n apart geval dat ze dit wel moeten doen.

Je merkt duidelijk dat het oude tweakers er niet meer is helaas. De community maakt de site goed, voorzover dat er nog is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:34
Het happy houden van adverteerders staat duidelijk boven het happy houden van users.

Dat was ooit wel eens anders.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Zoetmulder
Sine schreef op maandag 24 mei 2021 @ 00:20:
Het happy houden van adverteerders staat duidelijk boven het happy houden van users.

Dat was ooit wel eens anders.
Waaruit concludeer je dat?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Gedrag uit verleden is de beste indicatie voor gedrag in de toekomst.
.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Safari op de homepage van de Stentor: 4 trackers geblokkeerd.
Safari op de homepage van het AD: 4 trackers geblokkeerd.
Safari op de homepage van DPG Media: 4 trackers geblokkeerd.
Safari op de homepage van Tweakers: 9 trackers geblokkeerd.

Goed bezig d:)b

/sarcasm

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Oogje schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 08:23:
Safari op de homepage van de Stentor: 4 trackers geblokkeerd.
Safari op de homepage van het AD: 4 trackers geblokkeerd.
Safari op de homepage van DPG Media: 4 trackers geblokkeerd.
Safari op de homepage van Tweakers: 9 trackers geblokkeerd.

Goed bezig d:)b

/sarcasm
Het aantal blokkades dat je ad/trackerblocker aangeeft is niet echt een goede graadmeter voor de hoeveelheid tracking. Ik ga er ook van uit dat je hier bij de diverse websites alles geweigerd hebt? (op het AD zie ik dan zelfs nog wel wat bedenkelijke zaken geserveerd worden)

Met een abonnement zal je, indien je alles uitgeschakeld laat, bij ons niet verder komen dan 1 of 2 (meestal smartocto en usabilla welke voor ons onder 'noodzakelijk' vallen en voldoen aan de eisen om als zodanig te mogen worden gecategoriseerd). Binnen afzienbare termijn zal je als het goed is op het forum zelfs geen thirdpartytracking meer tegenkomen :)

[ Voor 3% gewijzigd door crisp op 26-05-2021 08:52 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
crisp schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 08:51:
[...]

Het aantal blokkades dat je ad/trackerblocker aangeeft is niet echt een goede graadmeter voor de hoeveelheid tracking. Ik ga er ook van uit dat je hier bij de diverse websites alles geweigerd hebt? (op het AD zie ik dan zelfs nog wel wat bedenkelijke zaken geserveerd worden)

Met een abonnement zal je, indien je alles uitgeschakeld laat, bij ons niet verder komen dan 1 of 2 (meestal smartocto en usabilla welke voor ons onder 'noodzakelijk' vallen en voldoen aan de eisen om als zodanig te mogen worden gecategoriseerd). Binnen afzienbare termijn zal je als het goed is op het forum zelfs geen thirdpartytracking meer tegenkomen :)
Ik doe niks zelf, ik zie alleen maar wat Safari aangeeft (is geen add-on oid, native Safari functionaliteit)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:34
Dat is niet echt hogere wiskunde toch?

Adverteerders zijn niet blij met banners zonder tracking, gebruikers zijn niet blij met banners met tracking.

Het wordt (uiteindelijk hopelijk wel) opgelost, maar wie wordt ondertussen teleurgesteld? Niet de adverteerder.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Sine schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:58:
[...]

Dat is niet echt hogere wiskunde toch?

Adverteerders zijn niet blij met banners zonder tracking, gebruikers zijn niet blij met banners met tracking.

Het wordt (uiteindelijk hopelijk wel) opgelost, maar wie wordt ondertussen teleurgesteld? Niet de adverteerder.
De meeste van onze adverteerders kunnen prima zonder tracking, maar ons huidige advertentieplatform (Google) voorziet niet in de mogelijkheid om dynamische banners gegarandeerd trackingloos te serveren. Daarom zoeken wij naar partijen die dat technisch wel kunnen.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoB_HenK
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 19:59
[...]

Waarom valt Smartocto, een content analytics provider, opeens onder noodzakelijk? Het T.Net cookie statement schaart ze onder analytics. Het dient het belang van tweakers, dient geen belang van de gebruiker, het gaat om een 3rd party cookie en de website gaat niet stuk zonder. Met andere woorden, ze zijn niet strict noodzakelijk.

Toevoeging: De houdbaarheid van de Smartocto cookies staat op oneindig, dit staat haaks op het storage limitation principe uit de GDPR, valt op geen enkele manier droog te houden dat deze oneindig bewaard moeten blijven om het onderliggende doel te bereiken :/

[ Voor 10% gewijzigd door BoB_HenK op 26-05-2021 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

BoB_HenK schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:14:
[...]

Waarom valt Smartocto, een content analytics provider, opeens onder noodzakelijk? Het T.Net cookie statement schaart ze onder analytics. Het dient het belang van tweakers, dient geen belang van de gebruiker, het gaat om een 3rd party cookie en de website gaat niet stuk zonder. Met andere woorden, ze zijn niet strict noodzakelijk.
Dat valt onder de noemer 'gerechtvaardigd belang'. Ook Google Analytics en andere analytische tools kunnen, onder voorwaarden, daaronder vallen en dan is er geen expliciet consent voor nodig.

Intentionally left blank

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BoB_HenK
crisp schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:19:
[...]

Dat valt onder de noemer 'gerechtvaardigd belang'. Ook Google Analytics en andere analytische tools kunnen, onder voorwaarden, daaronder vallen en dan is er geen expliciet consent voor nodig.
Fine. Noem het dan echter geen noodzakelijke cookie, dat is het simpelweg niet.

Laat onverlet dat de levensduurvan de smartockto op oneindig staat, waarom is dit niet korter? De GDPR/AVG geeft welliswaar geen kraakhelder richtsnoer (Artikel 5(1)(e)) vwb exacte bewaartermijnen, tegelijkertijd kan ik onmogelijk een belang verzinnen dat oneindig opslag (en daarmee gegevensverwerking) rechtvaardigt. Wat is hier de onderliggende redenatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

BoB_HenK schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:38:
[...]

Voor ons wel ;) Of, nou ja, niet strict noodzakelijk (er gaan voor jou geen dingen stuk zonder die cookie, maar sommige metrics worden voor ons wel onbetrouwbaarder en helemaal zonder cookies zouden sommige tools niet meer goed werken). In die zin is eigenlijk alleen je sessie-cookie echt noodzakelijk, en ook alleen als je ingelogd wilt blijven.

Maar ik sta open voor een betere term :)
Laat onverlet dat de levensduurvan de smartockto op oneindig staat, waarom is dit niet korter? De GDPR/AVG geeft welliswaar geen kraakhelder richtsnoer (Artikel 5(1)(e)) vwb exacte bewaartermijnen, tegelijkertijd kan ik onmogelijk een belang verzinnen dat oneindig opslag (en daarmee gegevensverwerking) rechtvaardigt. Wat is hier de onderliggende redenatie?
Dat is een hele goede vraag. Die zullen we eens aan SmartOcto voorleggen :)

[ Voor 4% gewijzigd door crisp op 26-05-2021 13:49 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoB_HenK
crisp schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:45:
[...]

Voor ons wel ;) Of, nou ja, niet strict noodzakelijk (er gaan voor jou geen dingen stuk zonder die cookie, maar sommige metrics worden voor ons wel onbetrouwbaarder en helemaal zonder cookies zouden sommige tools niet meer goed werken). In die zin is eigenlijk alleen je sessie-cookie echt noodzakelijk, en ook alleen als je ingelogd wilt blijven.

[...]

Check. Ik herken de worsteling in labels van cookies die je omschrijft.

Ben benieuwd naar die zienswijze van Smartockto - overigens geldt een dergelijke opmerking over bewaartermijnen voor álle cookies die persoonlijke data verwerken, waarbij je voor 'echte' strict noodzakelijke cookies eenvoudig een uitzondering kan vinden.

Je zou door middel van anonimisering van data wel degelijk 'oneindig' lang gebruik kunnen maken van de data die smartockto verzameld, simpelweg omdat het dan geen persoonlijke data meer is (beetje Cruyffiaans dit). Dien je wel weer na te denken over een stukje bewijstlast waarmee je redelijkerwijs kan aantonen dat, in de context van huidige technieken en mogelijkheden, data for all intents and purposes als anoniem te beschouwen valt (omdat het exorbitant veel computing power kost om het te reversen, je InfoSec op orde is, etc. etc.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

BoB_HenK schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:55:
[...]

Check. Ik herken de worsteling in labels van cookies die je omschrijft.

Ben benieuwd naar die zienswijze van Smartockto - overigens geldt een dergelijke opmerking over bewaartermijnen voor álle cookies die persoonlijke data verwerken, waarbij je voor 'echte' strict noodzakelijke cookies eenvoudig een uitzondering kan vinden.
Note dat veel tools tegenwoordig ook gebruik maken van local storage, en daar al helemaal geen sprake meer is van expiratie :X
Je zou door middel van anonimisering van data wel degelijk 'oneindig' lang gebruik kunnen maken van de data die smartockto verzameld, simpelweg omdat het dan geen persoonlijke data meer is (beetje Cruyffiaans dit). Dien je wel weer na te denken over een stukje bewijstlast waarmee je redelijkerwijs kan aantonen dat, in de context van huidige technieken en mogelijkheden, data for all intents and purposes als anoniem te beschouwen valt (omdat het exorbitant veel computing power kost om het te reversen, je InfoSec op orde is, etc. etc.)
De meeste van dit soort tools zullen geen direct persoonlijke data verwerken. Wel is er vaak sprake van pseudo-anonimisatie (biivoorbeeld IP's waarbij het laatste octet wordt verwijderd). Dat kan in combinatie met andere data soms toch te herleiden zijn tot een persoon of groep. Eén van de vereisten om dergelijke tools zonder consent te mogen gebruiken is echter wel dat er een verwerkingsovereenkomst dient te zijn waarbij de verwerker (SmartOcto in casu) gehouden is aan verwerking puur voor de specifieke doelen zoals ook vermeld in onze privacy- en cookiestatements. Dat wil in dit geval zeggen dat ze dit soort data bijvoorbeeld niet voor eigen doelen mogen gebruiken of delen met derden.

Dat voor zover de tools die wij zelf bewust gebruiken op onze site. Voor trackers in banners ligt dat natuurlijk allemaal anders; daar hebben wij geen belang bij, maar sommige adverteerders (of tussenliggende platformen) wel. Daar willen wij dus ook vanaf.

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:45
crisp schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:10:
[...]

De meeste van onze adverteerders kunnen prima zonder tracking, maar ons huidige advertentieplatform (Google) voorziet niet in de mogelijkheid om dynamische banners gegarandeerd trackingloos te serveren. Daarom zoeken wij naar partijen die dat technisch wel kunnen.
Is de makkelijkste oplossing dan niet om tijdelijk geen dynamische banners te serveren?
Probleem ivm 'trackingloos' willen zijn is dan opgelost en zodra jullie een goede partij gevonden hebben die een technische oplossing heeft om dynamische banners wel te serveren zonder tracking dan zetten jullie ze weer aan.

Daarmee komen jullie tegemoet aan gebruikers die nu al jaren tegen eerst een onwettige cookiewall aangekeken hebben en nu geforceerd alsnog hun privacy op moeten geven of betalen.

Lijkt dat een goede oplossing of zie ik een beer op de weg over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Smobbo schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 14:27:
[...]

Is de makkelijkste oplossing dan niet om tijdelijk geen dynamische banners te serveren?
Probleem ivm 'trackingloos' willen zijn is dan opgelost en zodra jullie een goede partij gevonden hebben die een technische oplossing heeft om dynamische banners wel te serveren zonder tracking dan zetten jullie ze weer aan.

Daarmee komen jullie tegemoet aan gebruikers die nu al jaren tegen eerst een onwettige cookiewall aangekeken hebben en nu geforceerd alsnog hun privacy op moeten geven of betalen.

Lijkt dat een goede oplossing of zie ik een beer op de weg over het hoofd?
Een aantal van onze grootste adverteerders gebruiken dynamische banners. We praten hier over grote jaardeals waar voor ons verp!ichtingen aan hangen, maar dus ook substantiële inkomsten. Daar al dan niet tijdelijk mee stoppen heeft vergaande consequenties voor onze bedrijfsvoering.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
[...]

Het verschil is dat we die wel mogen blokkeren zonder te betalen. Bij Tweakers niet. Daar zit net het verschil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:45
crisp schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 14:32:
[...]

Een aantal van onze grootste adverteerders gebruiken dynamische banners. We praten hier over grote jaardeals waar voor ons verp!ichtingen aan hangen, maar dus ook substantiële inkomsten. Daar al dan niet tijdelijk mee stoppen heeft vergaande consequenties voor onze bedrijfsvoering.
Ah oke, helder.

Dan snap ik de laatste opmerking van @Bart Zoetmulder niet. Hij gaf aan niet te snappen waarom volgens @Sine het tevreden houden van de adverteerders boven het tevreden houden van de gebruikers lijkt te gaan.

Als het een simpele geld kwestie is dan snap ik dat, maar dat was mij niet duidelijk (ik lees misschien niet goed?).

Het hele verhaal is dus:
Wij verdienen geld met advertenties. De adverteerders eisen dat dit een bepaald type is, namelijk een dynamische banner. Wij zijn hier contractueel aan gebonden en komen anders in de financiële problemen. Alvast excuses aan de community dat we de komende tijd een slechte oplossing moeten uitrollen, het is ons helaas niet gelukt dit in de afgelopen jaren op te lossen. De komende tijd gaan we er alles aan doen om dit zo spoedig mogelijk op te lossen!

Wat ik dan niet snap is dat ik nu geen optie heb om (met bijvoorbeeld karmapunten?) zonder te betalen met geld of privacy de website te bezoeken. Dat zou toch op 1 of andere manier wel mogelijk moeten zijn tot jullie de definitieve oplossing uitrollen?

In ieder geval bedankt voor de snelle reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimvandenBelt
  • Niet online
crisp schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:45:
[...]

[...]

Toch zou ik het anders verwoorden. De AVG gebruikt bij de grondslagen veelal de term noodzakelijk om juridische redenen (want speelt in algemene zin al als beginsel). Maar meestal lees ik de grondslagen verkort als toestemming, noodzakelijk voor overeenkomst, wettelijke verplichting, vitale belangen, algemeen/publiek belang, gerechtvaardigd belang. Waarbij noodzakelijk enkel bij overeenkomsten telkens expliciet wordt genoemd. Vooral omdat noodzakelijkheid bij overeenkomsten meer het hekelpunt is dan bij de andere grondslagen.
Dus ter voorkoming van verwarring misschien wel goed.

Daarnaast heb je natuurlijk ook het gevoelsmatige aspect wat hier naar boven komt drijven. Voor de gebruiker voelt het niet als noodzakelijk. Die ziet mogelijk ook niet meteen de noodzaak voor het bedrijf. Om het minder ambigu te maken en meer begrip te krijgen is het hernoemen naar gerechtvaardigd belang misschien wel handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

corset schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 14:38:
[...]

Het verschil is dat we die wel mogen blokkeren zonder te betalen. Bij Tweakers niet. Daar zit net het verschil...
Maar daar gaat wel verandering in komen ;) In de eerste plaats gaan we het forum thirdpartytrackingvrij maken. De komende iteratie gaan we hier een plan van aanpak voor maken zodat we het daarna concreet kunnen gaan uitvoeren.

Daarnaast zijn we ook kritisch aan het kijken naar trackers die we voor abonnees al optioneel hebben gemaakt. De vraag is namelijk of die op termijn - als we sowieso helemaal thirdpartytrackingvrij willen worden - ueberhaupt dan nog wel bestaansrecht hebben.

Intentionally left blank

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Smobbo schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 14:43:
[...]

Ah oke, helder.

Dan snap ik de laatste opmerking van @Bart Zoetmulder niet. Hij gaf aan niet te snappen waarom volgens @Sine het tevreden houden van de adverteerders boven het tevreden houden van de gebruikers lijkt te gaan.

Als het een simpele geld kwestie is dan snap ik dat, maar dat was mij niet duidelijk (ik lees misschien niet goed?).
Het is inderdaad vooral een financiële kwestie, en niet omdat adverteerders niet zonder tracking zouden willen adverteren. Dat laatste wordt vaak wel gedacht, maar is in ons geval dus niet echt de kwestie.

Uiteraard is het wel belangrijk om ook adverteerders tevreden te stellen, en waar dat kan zonder dat dit in het nadeel van gebruikers is lijkt het me ook niet onredelijk om daar zoveel mogelijk in mee te gaan.
Het hele verhaal is dus:
Wij verdienen geld met advertenties. De adverteerders eisen dat dit een bepaald type is, namelijk een dynamische banner. Wij zijn hier contractueel aan gebonden en komen anders in de financiële problemen. Alvast excuses aan de community dat we de komende tijd een slechte oplossing moeten uitrollen, het is ons helaas niet gelukt dit in de afgelopen jaren op te lossen. De komende tijd gaan we er alles aan doen om dit zo spoedig mogelijk op te lossen!
Inderdaad! :)

We dachten een jaar geleden dat Google zelf zou kunnen voorzien in die oplossing, maar eind vorig jaar bleek helaas dat hun 'Limited Ads' oplossing daar toch - tegen de verwachting in - niet aan kon voldoen. Blijkbaar stelt Google toch andere belangen dan die van zijn klanten en gebruikers voorop.
Wat ik dan niet snap is dat ik nu geen optie heb om (met bijvoorbeeld karmapunten?) zonder te betalen met geld of privacy de website te bezoeken. Dat zou toch op 1 of andere manier wel mogelijk moeten zijn tot jullie de definitieve oplossing uitrollen?

In ieder geval bedankt voor de snelle reactie.
Je kan binnenkort wel korting krijgen op een abonnement op basis van je karma. Daarnaast werken we dus aan het thirdpartytrackingvrij maken van het forum.

Intentionally left blank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

TimvandenBelt schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:00:
[...]

Toch zou ik het anders verwoorden. De AVG gebruikt bij de grondslagen veelal de term noodzakelijk om juridische redenen (want speelt in algemene zin al als beginsel). Maar meestal lees ik de grondslagen verkort als toestemming, noodzakelijk voor overeenkomst, wettelijke verplichting, vitale belangen, algemeen/publiek belang, gerechtvaardigd belang. Waarbij noodzakelijk enkel bij overeenkomsten telkens expliciet wordt genoemd. Vooral omdat noodzakelijkheid bij overeenkomsten meer het hekelpunt is dan bij de andere grondslagen.
Dus ter voorkoming van verwarring misschien wel goed.

Daarnaast heb je natuurlijk ook het gevoelsmatige aspect wat hier naar boven komt drijven. Voor de gebruiker voelt het niet als noodzakelijk. Die ziet mogelijk ook niet meteen de noodzaak voor het bedrijf. Om het minder ambigu te maken en meer begrip te krijgen is het hernoemen naar gerechtvaardigd belang misschien wel handig.
Voor de beeldvorming; het gaat dan om de uitleg hier (abonnees hebben deze keuzetool dus al):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dNDzLlf9Sd0SwbR5Wbi4zz6WL1o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uoPPWypToc1zP0X2HgoMkrUx.png?f=user_large

Ik ben er zeker voor om de term 'verplicht' hier te vervangen door iets als "en kunnen niet worden geweigerd vanuit gerechtvaardigd belang". Ik zal dit intern verder bespreken :)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Zoetmulder
Smobbo schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 14:43:
[...]

Het hele verhaal is dus:
Dat is een aardige samenvatting. Waarbij dat "helaas niet gelukt..." ook gepaard ging met excuses, dat voelt voor iedereen op HQ echt heel vervelend, omdat we weten dat we daarmee de gebruiker niet blij maken. Toch is het ook niet kiezen voor de adverteerder. Het is kiezen voor een duurzaam platform, de impact zou gewoon te groot zijn als we dit anders zouden doen.

We doen er echt alles aan op dit moment om zo snel mogelijk 3rd party tracking vrij te gaan. Eerst in het forum en daarna over het hele platform. Ik ben er positief over dat dit ook gaat lukken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tuttel
Gemiste kans om bij het FP artikel van vandaag (reviews: AP-voorzitter Aleid Wolfsen: 'Bij serieuze zaken horen serieuze boetes') de eigen case er niet bij te halen.

Ik snap prima dat je in een dergelijk interview je het veel breder wilt trekken en dat in deze de insteek op de boetes was. Toch denk ik dat het een erg interessant perspectief was geweest om de uitdagingen waar jullie zelf mee worstelen, de impact van de AVG voor Tweakers, eens tegen hem aan te houden. Dat hoeft dan nog niet eens het uitlokken van uitspraken ten aanzien van jullie specifieke case waar de beste man ongetwijfeld geen uitspraken over had willen doen, maar gewoon de afwegingen van beide kanten.

Mijn inziens zou dat een artikel niet alleen interessanter maken, maar geeft het ook blijk van het horen van de community, heeft het direct betrekking tot de ervaring van jullie gebruikers en geeft jullie de gelegenheid om jullie perspectief te laten zien en waar jullie 'wetmatig' mee worstelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Denk dat ze die antwoorden liever niet horen en gedeeld zien worden op de frontpage..... :P

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

BoB_HenK schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:38:
[...]

Ik heb het nog even nagekeken mbt SmartOcto. De relevante informatie kan je hier vinden: https://smartocto.com/cookies/

Wij gebruiken 'Tentacles', en zoals je op die pagina ziet gaat het meerendeels om data die in local storage wordt opgeslagen; vandaar de 'oneindig' in onze cookiestatement. De 2 cookies die gebruikt worden zijn respectievelijk een sessie cookie (verdwijnt na afsluiten browser) en een cookie met een expiratie van 2 jaar.

Wellicht zouden we dat wat meer moeten verduidelijken in onze cookiestatement @jelle. ?

Intentionally left blank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:31

Ethirty

Who...me?

crisp schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 20:41:
[...]

Ik ben er zeker voor om de term 'verplicht' hier te vervangen door iets als "en kunnen niet worden geweigerd vanuit gerechtvaardigd belang". Ik zal dit intern verder bespreken :)
Als ik zie dat de gemiddelde site die een apart kopje "gerechtvaardigd belang" heeft daar een enorme lijst data hoarders achter verstopt is die term wat mij betreft allang een vervuilde niets zeggende kreet en gaan die ook op de blokkade.

Snap dat iedereen zijn eigen gerechtvaardigde belangen heeft, maar meestal zijn bedrijven niet heel duidelijk wat er dan zo belangrijk aan is.

Met name op mobiel zijn die info roll-overs/hovers niet de lezen, dus misschien kunnen jullie dat wel meenemen.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TijsZonderH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:15

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
Tuttel schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:48:
Gemiste kans om bij het FP artikel van vandaag (reviews: AP-voorzitter Aleid Wolfsen: 'Bij serieuze zaken horen serieuze boetes') de eigen case er niet bij te halen.

Ik snap prima dat je in een dergelijk interview je het veel breder wilt trekken en dat in deze de insteek op de boetes was. Toch denk ik dat het een erg interessant perspectief was geweest om de uitdagingen waar jullie zelf mee worstelen, de impact van de AVG voor Tweakers, eens tegen hem aan te houden. Dat hoeft dan nog niet eens het uitlokken van uitspraken ten aanzien van jullie specifieke case waar de beste man ongetwijfeld geen uitspraken over had willen doen, maar gewoon de afwegingen van beide kanten.

Mijn inziens zou dat een artikel niet alleen interessanter maken, maar geeft het ook blijk van het horen van de community, heeft het direct betrekking tot de ervaring van jullie gebruikers en geeft jullie de gelegenheid om jullie perspectief te laten zien en waar jullie 'wetmatig' mee worstelen.
Daar kan ik als de auteur wel wat over zeggen. Er zijn een paar redenen om het daar niet over te hebben. Ik wilde me in dit interview vooral op drie onderwerpen richten: de boetes, de normuitleg van de AP, en de onderbezetting van de toezichthouder. Daar komt een hele lijst met vragen uit rollen waar je vervolgens een uur voor hebt om ze te stellen, en dat is eigenlijk altijd te weinig tijd.

Daar komt ook bij dat vragen over specifieke zaken zinloos zijn, daar zegt de AP per definitie niks over.

De cookiewall is een klein onderdeel van de AVG en ik vind het belangrijker om over het grote plaatje te praten dan over specifieke onderdelen. Ik weet bovendien weinig over 'de worstelingen en uitdagingen' die wij hebben, dat ligt bij de juristen en het management, niet bij mij als redacteur dus ik kan daar überhaupt weinig over vragen.

In het algemeen is zo'n interview niet bedoeld om aan te tonen wat Tweakers' perspectief is. Ik bevraag de AP, in de persoon van Wolfsen, over zijn mening en zijn kijk op zaken en dan zou het vreemd zijn dat in de context van onszelf ga plaatsen.

Deze handtekening kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TimvandenBelt
  • Niet online
TijsZonderH schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:57:
[...]
De cookiewall is een klein onderdeel van de AVG
Is dat zo? Volgens mij zijn cookiewalls / cookiebanners, of hoe men het wilt noemen, een van de dingen waar het meeste fout gaat en de meeste bedrijven/entiteiten de mist in gaan.

Toestemming vragen voor de cookies is iets wat vaak fout gaat en de AP (nog) niks mee doet. Het is een groot onderwerp op het internet omdat het gevolgen heeft voor tracking/ads/social media.

Veel websites vinken vooraf alles al voor je zodat je alleen nog op accepteren hoeft te drukken. Veel websites zorgen ervoor dat de toestemming niet even makkelijk ingetrokken kan worden als dat het is gegeven. Veel websites specificeren niet bij de toestemming waar je toestemming voor geeft en wat men er mee doet. Veel websites vragen niet afzonderlijk per verwerking toestemming, wat wel moet. Veel websites maken het moeilijk om te weigeren. Veel websites doen maar wat met functionele, analytische en gerechtvaardigde cookies. Sommige websites vragen zelfs toestemming voor gerechtvaardigde cookies.

Het is een grote kwestie wat het internet best raakt, waar juist naar mijn idee een vraag over gesteld had kunnen worden. Wanneer gaat de AP wat doen met alle cookies, cookiebanners en cookiewalls? Dat is namelijk nu nog 1 grote puinhoop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TijsZonderH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:15

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
TimvandenBelt schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 11:52:
[...]

Is dat zo? Volgens mij zijn cookiewalls / cookiebanners, of hoe men het wilt noemen, een van de dingen waar het meeste fout gaat en de meeste bedrijven/entiteiten de mist in gaan.
Hetzelfde kun je zeggen over:

- dataverzameling van bigtechbedrijven
- coronamaatregelen
- auto's die steeds meer data verzamelen
- de KvK en hun datahandel
- het gebruik van algoritmes bij overheidsbeslissingen
- de opkomst van particuliere beveiligingscamera's op de openbare weg
- hoe ransomware tegenwoordig standaard met datalekken gepaard gaat
- de beveiliging van medische gegevens in zorginstellingen
- proctoring in het onderwijs
- meekijksoftware tijdens het thuiswerken

Afijn, ik kan nog wel even doorgaan met zaken waar privacy steeds meer in het geding komt maar onder de streep zijn cookies/cookiewalls maar één onderdeel waar de AP zich op moet richten. Het is imo niet nuttig om dat ene onderdeel eruit te pakken en niet over die anderen te praten.

Deze handtekening kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimvandenBelt
  • Niet online
TijsZonderH schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 12:02:
[...]

[...]

Afijn, ik kan nog wel even doorgaan met zaken waar privacy steeds meer in het geding komt maar onder de streep zijn cookies/cookiewalls maar één onderdeel waar de AP zich op moet richten. Het is imo niet nuttig om dat ene onderdeel eruit te pakken en niet over die anderen te praten.
Anderzijds vragen veel mensen zich af wanneer de AP nu eens achter de 'echt grote privacyschenders' aangaat, bijvoorbeeld techbedrijven als Google en Facebook. Gaat dat nog gebeuren?
:+

Edit: ik begrijp dat er een afweging gemaakt moet worden tussen wat je wel en niet gaat vragen. Helaas dan dit dus niet. Maar ik wil wel wegnemen dat cookiewalls etc iets kleins is terwijl dat niet zo is.

[ Voor 12% gewijzigd door TimvandenBelt op 27-05-2021 12:16 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LightPhoenix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:07

LightPhoenix

Blood and bloody Ashes!

[...]

De cookiewall is een klein onderdeel van de AVG en ik vind het belangrijker om over het grote plaatje te praten dan over specifieke onderdelen. Ik weet bovendien weinig over 'de worstelingen en uitdagingen' die wij hebben, dat ligt bij de juristen en het management, niet bij mij als redacteur dus ik kan daar überhaupt weinig over vragen.
Wellicht heb ik een verkeerde voorstelling van wat een journalist/redacteur als definitie van zijn/haar baan ziet, maar juist het naar boven halen van dit soort worstelingen is toch wat het werk zou moeten inhouden? Het ergens niet veel over weten is toch juist de reden om vragen ergens over te stellen? Ik kan me wel voorstellen dat je vindt dat het specifieke geval 'cookie muur Tweakers' niet in het artikel thuis hoort qua vragen, maar wellicht zou het mogelijk zijn om het uit te diepen en een prognose te maken aan de hand van de antwoorden die dhr. Wolfsen geeft. Het blijft natuurlijk aan de redacteur zelf om een artikel vorm te geven, maar om in deze discussie als argument te gebruiken 'dat je er weinig over weet' is niet enorm sterk imho.

geeft geen reacties meer

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• corset
TijsZonderH schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 12:02:
[...]

- coronamaatregelen
- auto's die steeds meer data verzamelen
- de KvK en hun datahandel
- het gebruik van algoritmes bij overheidsbeslissingen
- de opkomst van particuliere beveiligingscamera's op de openbare weg
- hoe ransomware tegenwoordig standaard met datalekken gepaard gaat
- de beveiliging van medische gegevens in zorginstellingen
- proctoring in het onderwijs
- meekijksoftware tijdens het thuiswerken

Alleen heeft Tweakers, sorry de Persgroep (Want daar is tweakers gewoon onderdeel van, en moet dus luisteren) niet relevant voor:

Auto's
Overheidsbeslissingen
Medische gegevens
Proctoring
Meekijksoftware

Dus waarom zouden we dat hier moeten benoemen/bespreken?

Om maar even ook te zeggen

Onder de streep heeft Tweakers een nogal predatory cookie wall.

"Betaal maar of geef je privacy op"

Dus of:

A.) Je geeft al je betaaldata aan De Persgroep (Waar al eerder een lek is geweest, en dus de beveiliging betwijfelbaar is)
B.) Je geeft je privacy op door cookies te accepteren.

Dit terwijl een site als Reddit, The Lancet, en andere sites die vele malen groter zijn dan Tweakers het gewoon zonder die paywall kunnen doen, en je ook cookies kan weigeren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tuttel
[...]

Daar kan ik als de auteur wel wat over zeggen. Er zijn een paar redenen om het daar niet over te hebben. Ik wilde me in dit interview vooral op drie onderwerpen richten: de boetes, de normuitleg van de AP, en de onderbezetting van de toezichthouder. Daar komt een hele lijst met vragen uit rollen waar je vervolgens een uur voor hebt om ze te stellen, en dat is eigenlijk altijd te weinig tijd.

Daar komt ook bij dat vragen over specifieke zaken zinloos zijn, daar zegt de AP per definitie niks over.

In het algemeen is zo'n interview niet bedoeld om aan te tonen wat Tweakers' perspectief is. Ik bevraag de AP, in de persoon van Wolfsen, over zijn mening en zijn kijk op zaken en dan zou het vreemd zijn dat in de context van onszelf ga plaatsen.
Bedankt voor je reactie. Zoals ik zelf al aangaf begrijp ik die argumenten prima. Je zult in een interview je toch moeten beperken tot bepaalde onderwerpen gezien de tijd en inderdaad zal het AP niet op jullie individuele case in gaan.

De rest van je argumenten zijn allemaal persoonlijke opvattingen en redactionele keuzes geweest, en daarover ben ik van mening dat jullie daar een kans hebben laten liggen.

Zonder het hele interview over één kam te willen scheren, zijn de onderwerpen vrij algemeen en al veelvuldig in andere media aan bod gekomen. Dit inclusief interviews met de beste man waarin de nodige overeenkomsten te vinden zijn in de gestelde vragen en gegeven antwoorden. Neemt niet weg dat het daardoor wellicht juist een coherent artikel is geworden dat in zijn algemeenheid vrij toegankelijk en informatief is voor een leek, maar tegelijkertijd brengt het vrijwel geen nieuwe informatie, inzichten en/of persoonlijke opvattingen van de persoon in kwestie die niet elders al een keer de revue zijn gepasseerd. Een bewuste keuze, maar wel één waar mijn inziens vooral voor de vorm(interview) is gekozen om een interessant artikel te produceren in plaats een interview als middel om inhoudelijk een interessant (journalistiek) artikel neer te zetten.

Het is ook wat krom als je eerst zegt je op drie onderwerpen te richten (Boetes, Normuitleg, Onderbezetting) om vervolgens aan te dragen dat je het belangrijker vindt om over het grote plaatje te praten in plaats van specifieke onderdelen. Of de cookiewall al dan niet een klein onderdeel is van de AVG zegt volgens mij niets over de mate waarin dat onderwerp leeft of interessant is voor je lezers. Ik vermoed dat een gemiddelde lezer veel vaker wordt geconfronteerd met een cookiewall dan de onderbezetting van het AP. Immers, notabene op jullie eigen site werd diezelfde lezer 2 jaar lang geconfronteerd met een illegale cookiewall en waarvan de huidige invulling ook op zijn best bedenkelijk is.

Ik vind het dan ook wel tekenend dat je aandraagt dat je als redacteur er weinig over weet, ligt niet bij jou (want dat ligt bij jullie management en juristen) en dat je er dan überhaupt weinig over zou kunnen vragen. Het is toch juist ideaal dat je binnen je eigen organisatie terecht kan bij mensen die er wel ervaring mee hebben?! Het is al 2 jaar een hekelpunt vanuit de community, er is toch een community manager die die zorgen over brengt waar je intern zelfs als redacteur zijnde informatie kan inwinnen zonder je ooit tussen de community te begeven? Of zijn er intern eigenlijk helemaal geen ''worstelingen en uitdagingen'' ondanks de schreeuw vanuit de community, en zijn de juristen en management resoluut.

Dat in het algemeen zo'n interview niet bedoeld is wederom puur je persoonlijk opvatting en keuze die je hierin maakt. Ik denk dat het een kans was voor jou om je op z'n minst je enigszins te verdiepen in hoe jullie zelf om gaan met de AVG en de wederom actuele zorgen vanuit de community omtrent Tweakers beleid. Dan laat ik nog in het midden in hoeverre je dat had kunnen betrekken bij het interview. Volgens mij zijn de uitdagingen van Tweakers namelijk helemaal niet zo uniek dat het om case specifiek antwoorden had gevraagd en had prima onder de noemer normuitleg gepast in een brede context, eventueel in het/een artikel los van het interview zelf verder uitgediept. Als lezer lijkt me het juist uitermate interessant om met de gekregen uitleg uit een dergelijk interview dit dan zelf eens toe te passen op jullie eigen beleid. Niet alleen verhef je het dan tot iets unieks, want dit interview op zichzelf had van vrijwel elke redactie kunnen komen, maar ook tot iets veel relevanter voor specifiek gebruikers van Tweakers. Daar bovenop dan nog de specifieke community kudo's vanuit vooral de gebruikers van dit topic die zich betrokken voelen bij dit specifieke onderwerp en smachten naar meer (publiekelijke) duiding.

Kijk, ik ben maar één stomme lezer uit de hele meute en als redacteur heb je uiteraard de vrijheid om zelf je keuzes te maken. Nu vind ik de gemaakte keuzes prima te begrijpen en het uiteindelijke resultaat ook zeker niet verkeerd. (Al laat je er dus denk ik wel een kans liggen) De aangedragen argumentatie achter de keuzes getuigen echter mijn inziens wel van een beperkt (journalistiek) perspectief en een zekere arrogantie. Dat zal ongetwijfeld niet je bedoeling zijn, maar dat de intentie van Tweakers niet lekker rijmt met de perceptie van de gebruikers is niet nieuw in de communicatie.

[ Voor 5% gewijzigd door Tuttel op 27-05-2021 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
LightPhoenix schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 12:17:
[...]

Wellicht heb ik een verkeerde voorstelling van wat een journalist/redacteur als definitie van zijn/haar baan ziet, maar juist het naar boven halen van dit soort worstelingen is toch wat het werk zou moeten inhouden? Het ergens niet veel over weten is toch juist de reden om vragen ergens over te stellen? Ik kan me wel voorstellen dat je vindt dat het specifieke geval 'cookie muur Tweakers' niet in het artikel thuis hoort qua vragen, maar wellicht zou het mogelijk zijn om het uit te diepen en een prognose te maken aan de hand van de antwoorden die dhr. Wolfsen geeft. Het blijft natuurlijk aan de redacteur zelf om een artikel vorm te geven, maar om in deze discussie als argument te gebruiken 'dat je er weinig over weet' is niet enorm sterk imho.
Een redacteur zit daar niet om de impact van de AVG voor Tweakers of andere belangen als bedrijf te bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Olaf schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:11:
[...]

Een redacteur zit daar niet om de impact van de AVG voor Tweakers of andere belangen als bedrijf te bespreken.
Nee, maar de lezers vinden het wel interessant (ik bedoel in dit topic is dat wel duidelijk geworden), dus wat weegt zwaarder voor een journalist? Dan krijgen wij dus als lezer het idee dat er andere belangen zijn afgewogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Ethirty schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:54:
[...]

Als ik zie dat de gemiddelde site die een apart kopje "gerechtvaardigd belang" heeft daar een enorme lijst data hoarders achter verstopt is die term wat mij betreft allang een vervuilde niets zeggende kreet en gaan die ook op de blokkade.

Snap dat iedereen zijn eigen gerechtvaardigde belangen heeft, maar meestal zijn bedrijven niet heel duidelijk wat er dan zo belangrijk aan is.
Dat ben ik met je eens; ik deel die ervaring ook. @TimvandenBelt haalt het hierboven ook al aan: veel websites doen maar wat, en daar worden zeker veel fouten in gemaakt. Ook wij zullen vast niet alles 100% perfect doen (even de algemene discussie over de conformiteit van onze cookiewall terzijde) en als developer merk ik dat ik ook vaak met vragen zit waar ik niet altijd een even duidelijk antwoord op krijg. Ik denk dat dat ook wel een beetje aangeeft dat het nog best complexe materie is, en er ook best wel veel verwacht wordt op dat vlak van site-eigenaren.

Ik weet wel dat de lat om iets onder "gerechtvaardigd belang" uit te sluiten van consent best wel hoog ligt. Zie ook de normuitleg van de AP hierover.
Met name op mobiel zijn die info roll-overs/hovers niet de lezen, dus misschien kunnen jullie dat wel meenemen.
Het voordeel is dat we zelf een cookieconsentkeuzebalk hebben ontwikkeld zodat we daarvoor ook niet afhankelijk zijn van derden. Het plan is om die straks dus ook voor iedereen op het forum in te gaan zetten (abonnees hebben hem al op de hele site), en uiteraard staan wij open voor feedback daarop. Ons uitgangspunt daarbij is ook dat hij vooral duidelijk en zo eenvoudig mogelijk moet zijn.

Intentionally left blank

Pagina: 1 ... 14 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Klik hier voor het overzicht van alle reacties van HQ: We passen de cookiewall aan en maken abo's trackingvrij