Zo, dat waren interessante testdagen! Lekker kort, her en der drama, maar ook dingen die goed liepen!
Tijden voor vandaag voor mensen die er waarde aan hechten:
edit: toptijden per team met de bandjes erbij:
In voorgaande jaren
deed ik m'n best op graphics en uitgebreidere reviews, maar nu hou ik het korter
Totaal aantal ronden per team:
Alpha Tauri 422
Alfa Romeo 422
Ferrari 404
Alpine 396
Haas 394
Williams 373
Red Bull 369
McLaren 327
Aston Martin 314
Mercedes 304
Totaal aantal ronden en km's per motor:
1. Mercedes: 1318
2. Ferrari: 1220
3. Honda: 749
4. Alpine-Renault: 396
Mijn mini-review (want ik heb zeker niet alles gezien) hieronder:
Mercedes - Hamilton en Bottas
Een haast on-Mercedes twijfelachtige test. Zowel op de baan als in de pitbox ging het niet van een leien dakje. Sterker nog: het kwam veelal zenuwachtig en zoekend over. Nu hoeven tests zeker niet supervloeiend te gaan: sterker nog, problemen die tijdens de test tegenkomt, los je hopelijk voor de races op. Maar goed, niet een ideale test zo.
Mercedes zelf kan er wel om lachen, tot zo ver.
Hamilton met een zeldzame fout parkeerde de wagen in de grindbak. Niet ideaal tijdens het testen, maar kan altijd gebeuren.
Red Bull - Verstappen en Perez
Red Bull ging best ok, maar niet mega. Ze staan wel op een nette plek qua totale aantal ronden, dus de testengineers zullen er blij mee zijn. Hopelijk zal de seizoensstart een stuk beter zijn dan voorgaande jaren. Perez als nieuwkomer bij het team lijkt al heel aardig z'n plek te hebben gevonden - vanochtend nog de snelste tijd, dus dan voel je de auto wel goed aan. Verstappen als vanouds tijdens testen: koel, kaarten dicht bij de borst en verwachtingen sterk aan het managen. Maar toch, deze test was Verstappen's beste ooit bij RBR,
volgens hem zelf
McLaren - Ricciardo en Norris
McLaren zal ook zowat z'n gehele testprogramma hebben afgewerkt. Weliswaar niet zo veel ronden als bepaalde andere teams, maar toch. Het ziet er allemaal heel slick en clear uit. De wagen ligt lekker op de baan, en RIC is net als PER bij RBR al goed gesetteld. Norris kent de wagen al goed, dus geen centje pijn bij hem.
104 ronden in 1 dag gisteren = een prima rapportcijfer. Daniel zelf is overigens nog zuinig met complimenten en wil de auto eerst ook url=https://www.autosport.com/f1/news/ricciardo-cooler-final-run-key-to-tell-how-good-mclaren-is/5714185/]tijdens koelere omstandigheden aan de tand voelen.[/]
Aston Martin Cognizant - Vettel en Stroll
Yikes, Aston Martin! Bijna onderaan de lijst qua aantal ronden gereden. Er ging nogal wat mis, en de auto leek ook behoorlijk zenuwachtig, net als de Mercedes. Drama drama, en we mochten er niks van zien! Ik hoop dat ze alles snel voor elkaar hebben om Vettel een beetje een lekkere teamwisselstart te geven zoals RIC en PER nu hebben gehad. De minste ronden van iedereen bij een nieuw team:
dat wordt een stevige leercurve voor Sebastian.
Alpine - Alonso en Ocon
De 'beluga-whale' jongens hebben het prima voor elkaar - Alonso is supersnel up-and-running, en ook Ocon was lekker bezig. Bijna 400 ronden totaal met eigenlijk niks noemenswaardigs aan de hand. De echte performance heeft zich nog niet laten zien in rondetijden, maar dat hoeft ook niet
Ferrari - Leclerc en Sainz Jr.
Een redelijk cleane test voor Ferrari. Ook Sainz lijkt als nieuwkomer goed te settlen, en kan de auto al aardig pushen. Zijn move vs Kimi op het eind van de laatste test was wel erg sneu.
Alpha Tauri - Tsunoda en Gasly
Ok, daar gaan we. Is iedereen net zo enthousiast over Tsunoda als ik?

Gewoon ff Verstappen haast matchen met toprondetijd, lekker z'n rondjes daarvoor al gedraaid met wat fouten, en dit ook gewoon ruiterlijk toegeven. Enthousiast, snel, to-the-point en hoffelijk (ik breng eten mee voor Frans en het team omdat ze zo blij zijn - Yuki in interview met Ziggo).
O+ Yuki
Voor Gasly niks noemenswaardigs eigenlijk - gewoon lekker getest, Verstappen-stijl.
Alfa Romeo - Raikkonen en Giovinazzi
Bovenaan de lijst samen met Alpha Tauri qua aantal ronden: 422! Een prima resultaat voor het team, dat voor het derde seizoen met dezelfde coureurssamenstelling rijdt. Goed voor de stabiliteit in het team, dat sowieso. Qua performance zal er echter niet al te veel van te verwachten zijn: een paar keer in de punten dit seizoen misschien, net als afgelopen seizoen
Haas - Schumacher en Mazepin
Tja, Haas is echt wel een vreemde eend in de bijt - zeker dit seizoen. Geen nieuwe wagen die ontwikkeld gaat worden, wel twee nieuwe coureurs, met nogal bijzondere achtergronden. Mick Schumacher als kampioen F2 afgelopen seizoen en natuurlijk 'de zoon van' - mooi om te zien dat hij rijdt met MSC. Hij zal het echter, net als Russell bij Williams, nog niet kunnen laten zien: met wat geluk wat punten dit seizoen voor Haas net als in 2020.
Williams - Russell en Latifi
Williams heeft gelukkig een heel behoorlijk testprogramma af kunnen werken: 373 ronden op de klok is een prima resultaat. Ook qua performance lijkt het allemaal best ok: zullen de missers in aero en mech grip nu langzaamaan goed gemaakt worden/zijn? Who knows. Het zou 'cool' zijn voor Russell zolang hij niet naar Merc kan.
Mijn verwachtingen
Teams die lekker gaan lopen: Merc, RBR en McLaren. Red Bull zal nog dichter op Merc kruipen dit seizoen, danwel overtreffen. Het heeft even geduurd, maar dominantie zal ook ooit eens over zijn.
McLaren is echt het paradepaardje op dit moment, met dit seizoen 2 ultrasterke troeven: Ricciardo en de Mercedes-motor. Meer podia voor het team, en wie weet zelfs wins
Teams die het moeilijk gaan krijgen: Aston Martin, Haas. Naast de bekende 'onderaan-de-lijst-teams Williams en Alfa gaan AMR en Haas het echt moeilijk krijgen. De kans is klein dat AMR een stap vooruit gaat zetten gezien alle issues tijdens deze testdagen. Mogelijk in 2e helft van het seizoen wat opstekers.
Coureurs: deze jongens gaan shinen dit seizoen: Ricciardo, Tsunoda, Verstappen.
Deze gaan het zwaar krijgen dit seizoen: Vettel, Sainz Jr., Mazepin
Feitje: Uralkali is de grootste producent ter wereld van potas, een meststof.
[
Voor 203% gewijzigd door
Remy op 14-03-2021 20:51
. Reden: toptijden met banden toegevoegd ]