De snelheid kan me niet veel schelen, ik rij zelden boven de 180. Ook in Duitsland, meestal 130-160, soms even rond de 180 maar dan is het voor mij wel genoeg.
Het roept wel wat twijfels op over het opgegeven motorvermogen.
Bij snelheden boven de 200 gaat vrijwel je hele vermogen op aan luchtweerstand. Het benodigd vermogen loopt op met de derde macht van de snelheid.
Nu had ik ooit een auto met vergelijkbare maten als de 01, alleen 25 cm lager ofzo. Die deed met 170 pk 226 km/h en daar was niets van gelogen. De hogere daklijn zal wat extra frontaal opperblak opleveren, lineaire bijdrage benodigd vermogen. Kom op op pakweg 200pk om 226 te rijden. Ik mis zogezegd 60pk en 16 km/h.
Vergelijk met mijn huidige auto. Die is een fractie breder en een stukje langer dan de 01, 15 cm lager, en doet met 235pk ongeveer 243 km/h. Als ik deze corrigeer naar het grotere frontaal oppervlak, dan zou 260 pk bij 240 km/h ongeveer moeten kloppen. Om “slechts” 210 te rijden zou je niet meer dan en pk ol 180 nodig hebben.
Het telt dus niet helemaal op, ik “mis” vermogen?
—-
Overigens, die 180 km/h begrenzing van Volvo is volgens mij niet absoluut. Ik reed een oaar maanden geleden richting Koblenz, rond de 180, en werd met een verschil van tenminste 20 km/h ingehaald door een gloednieuwe Volvo. Overigens een model dat ik niet herkende. Was een coupé, volgens mij tweedeurs, vrij groot. Qua design verwant aan de S90. Ik zou het een ”C90” noemen, al eeet ik niet of die bestaat.
[
Voor 18% gewijzigd door
t_captain op 13-04-2021 22:04
]