belly89 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:24:
[...]
Het gaat eigenlijk om lichtgroepen en niet zozeer om scenes inderdaad. Nu wordt er vaak een bepaald aantal lampen en sterkte gebruikt bij het koken, iets andere sterkte bij het eten en daarna gaan er wat lampen uit en wat minder fel voor de avond (sfeer).
Volgens mij zijn dit nu juist scenes die je noemt: "koken", "eten", "sfeer", welke elk een combinatie van lampen aan/uit/lichtsterkte zijn.
Nu wil mijn vriendin vaak de verlichting iets feller hebben en ik iets minder fel. Dus vandaar de optie om nog te kunnen dimmen.
Misschien kun jullie elk een eigen (afstands-)bediening gebruiken? Eentje die de scenes volgens de smaak van je vriendin instelt, en een andere met jouw smaak?
Of gewoon een gulden middenweg zien te vinden natuurlijk.
Hier heb ik bijvoorbeeld nog een scene hier die "voluit" heet en alle lampen in de woonkamer op 100% zet.
Wil ik lezen, dan heb ik een leeslamp die ik gewoon met de hand aan zet.
In de keuken gaat het licht hier op een bewegingssensor iets gedimd aan. Ga ik echter koken, druk ik op de knop en heb ik vol licht. Ik zou nog zo ver kunnen gaan dat ik rekening hou met de tijden dat ik ongeveer kook en dan het licht meteen vol aan doe met een aangepaste beweging-timeout, waarbij ik ook nog kijk hoe licht/donker het is, maar vond het wel even goed zoals het nu is ;-)
Jouw punten omtrent dimmen ben ik het mee eens, helemaal ideaal is het inderdaad niet. Misschien moet ik er nog iets verder nadenken hoe ik dit wil realiseren.
Ik ga er nog even op broeden hoe ik dit het liefst wil bedienen...

Succes, probeer in situaties/scenario's/scenes te denken. De bedoeling is dat het makkelijker wordt om je verlichting te bedienen (of dat je zelfs geen knop meer hoeft aan te raken)