Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 94 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.370.768 views

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:47
Het verbaast mij dat je het aandurfd om systeem op te zetten en volledig laat afhangen van 1 server/applicatie :o

Ik kan alle basis zaken (zoals lichten) zowel manueel als slim bedienen.

In je geval kan je idd best programmeren dat zigbee met onderling praten zonder controller, hetzlede als bij zwave. Ik heb eens experimenteert maar durf nog niet echt in te gaan.
Voor mij was hoofdzakelijk brandalarm koppelen met sirene zodat bij stroom uitval nog werkt.

Nog alleen slimme lamp/dimmer met ingebouwd batterij vinden :P
nike schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 11:56:
Nou Homeassistant heb ik nu redelijk draaien. Gisteren overgestapt naar de Mysql database.
Verder heb ik zigbee (conbee) via mqqt en zwave draaien.
Mijn philips hue bridge er uit gegooid en alles loopt nu via HA.

Al mijn verlichting is philips hue inclusief draadloze dimmer switches via HA.

Maar nu komt het:
Als home assistant uit is dan werkt er gewoon niks meer, kan geen lampen aanzetten, afstand bedieningen werken niet meer....niks. Dan heb ik uiteraard weer een probleem bij de vrouw.
Want ondanks dat ze het niks vind al die automatiseringen, is ze er wel aan gewend, als het het niet werkt,dan krijg ik het weer zwaar :)

Nu ben ik veel aan het lezen met bindings voor zigbee (mqqt) maar ik snap er nog niet zoveel van.
Volgens mij kan je de dimmer switches ook gebruiken als HA uit is en zonder de bridge. Ik heb daar uiteraard een poos mee zitten spelen maar krijg het niet voor elkaar als HA uit staat mijn dimmer switch van philips het nog steeds doet voor een zigbee lichtgroep.

Want moet je dan de
4 zolder spots die ik heb aan de dimmerswitch binden of de dimmer switch aan de lichtgroep zolder.
Beide kreeg ik niet werkend.
Hebben mensen dit voor elkaar hier, en wellicht een duwtje in de goede richting.

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Ik wil graag een weer tab maken in mij dashboard, en nu probeer ik op de helft van de pagina grootte een radar beeld te krijgen. Nu maakt het mij niet zo veel uit of dit nu buienradar is of een andere, maar ik heb geen idee hoe ik het groter kan krijgen. Heb nu buienradar in een picture-entity maar deze kan ik niet vergroten.

Heb het ook geprobeerd met een iframe maar dan is de grootte ook niet anders.

Iemand die mij in de juiste richting kan sturen?

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:13
Ja hoor, daar is'ie dan: 2021.12.0!

Release-notes hier:
https://www.home-assistan...021/12/11/release-202112/
Build F5'en hier: https://github.com/home-a...e/actions/runs/1567630446

Er zal geen 2022.1.0 zijn, de volgende release is in februari.

State of the Open Home event vanavond om 20u:
https://www.home-assistant.io/state-of-the-open-home

[ Voor 81% gewijzigd door Hmmbob op 11-12-2021 21:19 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
@Hmmbob added support for ms-MY, nl-BE, pa-IN to Google TTS.
Top 👍

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:30
I-King schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 06:49:
[...]

Aantal dingen geprobeerd, waaronder DNS instellen, maar vanuit de Virtualbox console kan ik gewoon pingen, dus netwerk leek niet persé het probleem. Na (heel) lang wachten blijkt dat HA opzich redelijk loopt, hij koppelt met bijv. Shellies, hij kan weer schakelen, entities worden geladen en 't energy dashboard doet 't ook. Alleen supervisor en de addons gaan de mist in.

Ik heb uiteindelijk handmatig de docker containers proberen te starten via het restart commando.
En via de logs van supervisor heb ik uiteindelijk dit resultaat gekregen:

[...]

Het lijkt dus toch iets met de verbinding, maar hoe/wat/waar?

Ik vind het prima om te herinstalleren, maar ik heb zonder supervisor geen idee hoe ik mijn data kan overzetten? Ik zou niet graag de gegevens van mijn Energy Dashboard kwijt zijn.
Ik blijf puzzelen. Ik heb de bestanden inmiddels gevonden in /mnt/data/supervisor. Hoe krijg ik deze nu naar een nieuwe VM of HA installatie? Ik heb in Virtualbox een shared folder geinstalleerd, maar ik kom daar niet bij uit.

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:50

Zorian

What the fox?

Ik wil switchen van Domoticz naar HASS, echter houden 2 puntjes mij tegen.
Momenteel draai ik Domoticz welke mijn stroom, gas en water logged. Stroom en gas via de bekende P1 kabel, water wordt gelogged met een inductiesensor welke aan een ESP8266 zit die de data via wifi doorstuurt naar Domoticz met een HTTP call (inclusief een IDX zodat het correct gelogged wordt).
Dit wil ik behouden, dus het uitlezen van alles.
Uiteraard heb ik ook een database met jaren aan data inmiddels. Deze wil ik ook behouden. Kan ik deze importeren/migreren van Domoticz naar HASS? En heeft HASS dan ook van die fancy grafiekjes die per uur, dag, maand en jaar het verbruik kan weergeven van de 3 zaken?

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-11 23:58
Eind van de middag update naar HA OS 7.0 op een RPi4 die klaar stond, dat ging niet helemaal goed. De Pi was niet meer bereikbaar, ook niet na een reboot na circa 1,5 uur, nu alles weer tijdelijk draaiende op een SD kaart omdat ik gelukkig nog bij de laatste backup kon.

Morgen de SSD opnieuw installeren. Wat een impact als erg veel automatisering afhankelijk zijn van Home Assistant :)

14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-11 20:32
Ik krijg al m3 en kwh binnen.

https://www.zuidwijk.com/esphome-powered-p1-meter/

Deze esphome config gebruik ik.

Moet ik die items die je beschrijft dan hier toevoegen?
DexterDee schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 15:29:
[...]

Je sensor zou ongeveer deze attributen moeten hebben:
code:
1
2
3
4
   last_reset: '1970-01-01T00:00:00+00:00'
   device_class: energy
   state_class: measurement
   unit_of_measurement: kWh

Met een integration sensor kun je het verbruik uitrekenen. Zie de sectie "Energy" in die pagina.

Xiaomi 13T Pro

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:38
Btje schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 21:57:
Ik krijg al m3 en kwh binnen.

https://www.zuidwijk.com/esphome-powered-p1-meter/

Deze esphome config gebruik ik.

Moet ik die items die je beschrijft dan hier toevoegen?

[...]
Wat @DexterDee schrijft klopt niet helemaal.

Als ik die config zo zie, moet je device_classs: energy en state_class: total_increasing toevoegen aan de consumption sensoren.

Home Assistant configuratie

• Reptile-X
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-10 15:05

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

Een uur geleden naar 2021.12.0 geüpdatet, alles ziet er goed uit, ik dacht de nieuwe instellingen menu lastig te wennen zou zijn, maar dat viel mee, na 5 minuten was ik al gewend om naar instelling te gaan die ik nodig had.

Alles gecontroleerd enige ding die ik zag niet werken in mijn setup was Spotify Lovelace Card, maar dat werd al gauw duidelijk dat het ook bij Beta versies van 2021.12.xb ook een probleem was:
https://github.com/custom-cards/spotify-card/issues/170
Wordt waarschijnlijk binnenkort opgelost door de maker van de card.

• breinonline
  • Laatst online: 15:57

breinonline

Are you afraid to be known?

Bij mij werkte shellyfor HASS niet meer. In de thread onder de releasenotes staat gelukkig dat klopt en in afwachting van de oplossing door de makers, je zelf al twee regels kan aanpassen in de shellyforHASS component om dat op te lossen. Mijn rolluiken doen het nu weer.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Hmmbob
Reptile-X schreef op zondag 12 december 2021 @ 00:40:
Een uur geleden naar 2021.12.0 geüpdatet, alles ziet er goed uit, ik dacht de nieuwe instellingen menu lastig te wennen zou zijn, maar dat viel mee, na 5 minuten was ik al gewend om naar instelling te gaan die ik nodig had.

Alles gecontroleerd enige ding die ik zag niet werken in mijn setup was Spotify Lovelace Card, maar dat werd al gauw duidelijk dat het ook bij Beta versies van 2021.12.xb ook een probleem was:
https://github.com/custom-cards/spotify-card/issues/170
Wordt waarschijnlijk binnenkort opgelost door de maker van de card.
Waarschijnlijk opgelost als mijn PR voor Spotcast gemerged wordt. Je kan de fixes ook makkelijk handmatig toevoegen om te zien of het gefixt is.

https://github.com/fondberg/spotcast/pull/271

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met de smart plugs van hombli?
https://www.bol.com/nl/nl...p-zwart/9300000019164247/

Ik ben benieuwd of ze netjes integreren met home Assistant, zonder dat ik hun app nodig heb.

Ik kan er helaas niet zoveel over vinden. :(

Een andere zwarte smart plug zou ook een optie zijn. Maar ik kan er niet zoveel vinden.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• TheFes
Tanuki schreef op zondag 12 december 2021 @ 09:26:
Heeft iemand ervaring met de smart plugs van hombli?
https://www.bol.com/nl/nl...p-zwart/9300000019164247/

Ik ben benieuwd of ze netjes integreren met home Assistant, zonder dat ik hun app nodig heb.

Ik kan er helaas niet zoveel over vinden. :(

Een andere zwarte smart plug zou ook een optie zijn. Maar ik kan er niet zoveel vinden.
Zo te zien gewoon Tuya spul. In HA te krijgen via de Tuya integratie dus, of eventueel met local tuya.

• Reptile-X
  • Laatst online: 21-10 15:05

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

Hmmbob schreef op zondag 12 december 2021 @ 08:29:
[...]

Waarschijnlijk opgelost als mijn PR voor Spotcast gemerged wordt. Je kan de fixes ook makkelijk handmatig toevoegen om te zien of het gefixt is.

https://github.com/fondberg/spotcast/pull/271
Bedankt Hmmbob, ik heb het zojuist handmatig toegevoegd en alles werkt weer d:)b

• Tribunus
  • Nu online
breinonline schreef op zondag 12 december 2021 @ 07:31:
Bij mij werkte shellyfor HASS niet meer. In de thread onder de releasenotes staat gelukkig dat klopt en in afwachting van de oplossing door de makers, je zelf al twee regels kan aanpassen in de shellyforHASS component om dat op te lossen. Mijn rolluiken doen het nu weer.
Ik heb die aanpassing ook doorgevoerd maar dan nog krijg ik HA niet herstart. Blijft een foutmelding geven op de shellyforHASS. Gekke is dat de regels die aangepast moeten worden bij mij niet op dezelfde positie staan, als in regel 45 staat bij mij op 40 en regel 309 bij mij op 196. Geen verstand van verder :o.

Fixed! Moet ik natuurlijk wel de hele regel veranderen :+

[ Voor 4% gewijzigd door Tribunus op 12-12-2021 09:48 ]

• breinonline
  • Laatst online: 15:57

breinonline

Are you afraid to be known?

Tribunus schreef op zondag 12 december 2021 @ 09:42:
[...]

Ik heb die aanpassing ook doorgevoerd maar dan nog krijg ik HA niet herstart. Blijft een foutmelding geven op de shellyforHASS. Gekke is dat de regels die aangepast moeten worden bij mij niet op dezelfde positie staan, als in regel 45 staat bij mij op 40 en regel 309 bij mij op 196. Geen verstand van verder :o.

Fixed! Moet ik natuurlijk wel de hele regel veranderen :+
Bij mij staan ze ook op die regelnummers die jij noemt :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Bedankt weer voor de updates.
Al een stuk of 4 odroid C4 en een N2 bijgewerkt.

Wordt het nieuwe instellingen menu (ook) nog vertaald naar het nederlands? :>

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:12
Ik weet het nog niet met de nieuwe release....

- Tuya led strip die een eigen wil heeft gekregen, aan = uit, uit = aan, aan = aan, etc etc
- Supervisor die ver verstopt is
- Configuration menu is wel compacter, maar in een setup met grijs en wit heb ik opeens wel heel veel kleur
- Op mobiel blijven de Sonoff rolluik schakelaars in "gaat open" icoon staan

Verder dan dat lijkt het wel prima te werken

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:12
Na issues met het maken van een nieuwe Automation even de browser cache leeg gemaakt.
Automations etc werken nu wel weer, maar de andere punten hierboven blijven helaas bestaan.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• I-King
Mijn Home Assistant OS was aardig over de toeren gegaan en wilde supervisor, CLI en alle addons niet meer draaien. Ik kreeg ze ook niet meer herstart. Mijn kennis van 't systeem is beperkt, dus ik heb eerst geprobeerd de installatie te repareren, dat was lastig. Ik draai op Windows, met Virtualbox.
Ik had geen SAMBA geïnstalleerd, dus kon niet bij de backups of config.

Ik heb uiteindelijk een Ubuntu live cd ingeladen, vanuit hier kon ik wel bij de data en heb ik de backups én alles in de homeassistant map (config) kunnen kopiëren via een windows samba share.
In Windows heb ik met 7-zip alle recente config in een oudere (volledige) backup geplaatst en deze teruggezet op een verse installatie. Werkt perfect!

Daarna als eerste Google Drive backup aangezet, die gaat me nu dagelijks een backupje draaien!

• Shorty365
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-11 11:21
Ik ben ondertussen als wat verder met HA. Naast de standaard zaken zoals OpenWeather, DSMR-meter heb ik ook een IP-camera en de auto (Toyota Hybrid) in beeld. Ik probeer nu, net als in Domoticz, mijn meterstanden te uploaden naar mindergas.nl maar daar loop ik tegen de foutmelding "Integration error: mindergas_upload - Integration 'mindergas_upload' not found."

Ik heb voor de mindergas upload een copy en past gedaan van gebruiker witterhold op 24 februari 2021 20:46 uur in deel 3 van dit topic.

Mijn configuration.yaml ziet er nu als volgt uit
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
# Configure a default setup of Home Assistant (frontend, api, etc)
default_config:

# MariaDB
recorder:
  db_url: mysql://homeassistant:xxxxxx@core-mariadb/homeassistant?charset=utf8mb4

# Text to speech
tts:
  - platform: google_translate

# Upload to mindergas.nl
mindergas_upload:
  url: 'https://www.mindergas.nl/api/meter_readings'
  method: POST
  headers:
    content-type: application/json
    AUTH-TOKEN: !secret mindergas_api_token
  payload: '{ "date": "{{date}}", "reading": "{{reading}}" }'

group: !include groups.yaml
automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml

In automations.yaml staat het volgende
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
alias: Mindergas Upload
trigger:
  platform: time
  at: '23:55:00'
action:
  data_template:
    date: '{{ (as_timestamp(now())) | timestamp_custom("%Y-%m-%d", True) }}'
    reading: '{{ states.sensor.gas_consumption.state }}'
  service: rest_command.mindergas_upload

In secrets.yaml heb ik de API voor mindergas.nl opgeslagen, onder de juiste vairiabele.

Ik begrijp niet wat er mis gaat en daarom vraag ik jullie hulp. Wat doe ik fout en hoe los ik mijn probleem op?

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-11 23:29
Shorty365 schreef op zondag 12 december 2021 @ 13:35:
Ik ben ondertussen als wat verder met HA. Naast de standaard zaken zoals OpenWeather, DSMR-meter heb ik ook een IP-camera en de auto (Toyota Hybrid) in beeld. Ik probeer nu, net als in Domoticz, mijn meterstanden te uploaden naar mindergas.nl maar daar loop ik tegen de foutmelding "Integration error: mindergas_upload - Integration 'mindergas_upload' not found."

Ik heb voor de mindergas upload een copy en past gedaan van gebruiker witterhold op 24 februari 2021 20:46 uur in deel 3 van dit topic.

Mijn configuration.yaml ziet er nu als volgt uit
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
# Configure a default setup of Home Assistant (frontend, api, etc)
default_config:

# MariaDB
recorder:
  db_url: mysql://homeassistant:xxxxxx@core-mariadb/homeassistant?charset=utf8mb4

# Text to speech
tts:
  - platform: google_translate

# Upload to mindergas.nl
mindergas_upload:
  headers:

group: !include groups.yaml
automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml

In automations.yaml staat het volgende
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
alias: Mindergas Upload
trigger:
  platform: time
  at: '23:55:00'
action:
  data_template:
    date: '{{ (as_timestamp(now())) | timestamp_custom("%Y-%m-%d", True) }}'
    reading: '{{ states.sensor.gas_consumption.state }}'
  service: rest_command.mindergas_upload

In secrets.yaml heb ik de API voor mindergas.nl opgeslagen, onder de juiste vairiabele.

Ik begrijp niet wat er mis gaat en daarom vraag ik jullie hulp. Wat doe ik fout en hoe los ik mijn probleem op?
In je configuration.yaml defineer je mindergas_upload:. Dit moet dan een integratie zijn. Hiervoor moet je dus aparte bestanden hebben die je in de map custom_components plaatst. Alleen de tekst kopieren is dus niet genoeg.

Heb je dit ook al geprobeerd?

https://community.home-as...gs-to-mindergas-nl/341135

Dat komt op hetzelfde neer als dat je nu ook lijkt te proberen. Misschien als je boven upload_mindergas: het volgende zet: rest_command: en alles eronder netjes 2 spaties opschuift dat je er ook komt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
# Upload to mindergas.nl
rest_command:
  mindergas_upload:
    headers:

[ Voor 6% gewijzigd door Mich op 12-12-2021 13:48 ]

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-11 19:04
Mmm ik zie dat er terug wat mqtt changes zijn in de laatste versie.
Ik ondervind echter problemen.
MQTT broker draait.
Ik kan er naartoe verbinden en daar zie ik de states van mn lichten en ook mn sensoren voor mn button check card.

Echter HA zegt dat de sensoren van mn button check card onbereikbaar zijn.
De lichten daarentegen doet hij wel goed.
Enig idee waar ik moet zoeken?

• GAEvakYD
  • Laatst online: 15:59
Vanmorgen geuprgade naar 2021.12. Het leek alsof de update succesvol was. Tot ik zag dag dat een aantal add-ons niet draaien, en dat de supervisior container ook op STOPPED stond.

Ik heb eerst geprobeerd handmatig de supervisor te starten, maar hij stopt zichzelf weer. Ook een complete reboot van de host gaf geen oplossing. Zie de log van het starten van de supervisior hieronder.

Toen dacht ik het supervisior script weer te installeren met het installer.sh script. Maar dat script en locatie bestaan niet meer. Voorheen ging dat via:

code:
1
2
sudo curl -Lo installer.sh https://raw.githubusercontent.com/home-assistant/supervised-installer/master/installer.sh
sudo bash installer.sh --machine  qemux86-64

Ik draai Debian (11.1) met alle updates etc geinstalleerd. Iemand enig idee waar ik het probleem moet zoeken? Ik heb er aan zitten denken om de debian Supervisior deb te installeren. Maar ik weet niet of dat goed gaat omdat ik voorheen altijd de installer.sh script gebruiken en de supervisior container en add-ons allemaal al bestaan.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
[10:10:39] INFO: Using udev information from host
[cont-init.d] udev.sh: exited 0.
[cont-init.d] done.
[services.d] starting services
[services.d] done.
[10:10:39] INFO: Starting local supervisor watchdog...
21-12-12 10:10:39 INFO (MainThread) [__main__] Initializing Supervisor setup
21-12-12 10:10:39 INFO (MainThread) [supervisor.bootstrap] Initializing Supervisor Sentry
21-12-12 11:10:39 INFO (MainThread) [supervisor.bootstrap] Seting up coresys for machine: qemux86-64
21-12-12 11:10:39 INFO (SyncWorker_0) [supervisor.docker.supervisor] Attaching to Supervisor homeassistant/amd64-hassio-supervisor with version 2021.12.1
21-12-12 11:10:39 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.api] Updated Home Assistant API token
21-12-12 11:10:39 WARNING (SyncWorker_1) [supervisor.docker.interface] Can't find homeassistant/amd64-hassio-supervisor for cleanup
21-12-12 11:10:39 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.evaluate] Starting system evaluation with state CoreState.INITIALIZE
21-12-12 11:10:39 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.evaluate] System evaluation complete
21-12-12 11:10:39 INFO (MainThread) [__main__] Setting up Supervisor
21-12-12 11:10:40 INFO (MainThread) [supervisor.api] Starting API on 172.30.32.2
21-12-12 11:10:40 INFO (MainThread) [supervisor.hardware.monitor] Started Supervisor hardware monitor
21-12-12 11:10:40 INFO (MainThread) [supervisor.dbus.manager] Load dbus interface io.hass.os
21-12-12 11:10:40 INFO (MainThread) [supervisor.dbus.manager] Load dbus interface org.freedesktop.systemd1
21-12-12 11:10:40 INFO (MainThread) [supervisor.dbus.manager] Load dbus interface org.freedesktop.login1
21-12-12 11:10:40 INFO (MainThread) [supervisor.dbus.manager] Load dbus interface org.freedesktop.hostname1
21-12-12 11:10:40 INFO (MainThread) [supervisor.dbus.manager] Load dbus interface org.freedesktop.timedate1
21-12-12 11:10:40 INFO (MainThread) [supervisor.dbus.manager] Load dbus interface org.freedesktop.NetworkManager
21-12-12 11:10:40 INFO (MainThread) [supervisor.dbus.manager] Load dbus interface de.pengutronix.rauc
21-12-12 11:10:40 WARNING (MainThread) [supervisor.dbus.manager] Can't load dbus interface de.pengutronix.rauc: The name de.pengutronix.rauc was not provided by any .service files
21-12-12 11:10:40 INFO (MainThread) [supervisor.host.info] Updating local host information
21-12-12 11:10:40 INFO (MainThread) [supervisor.host.services] Updating service information
21-12-12 11:10:40 INFO (MainThread) [supervisor.host.network] Updating local network information
21-12-12 11:10:40 INFO (MainThread) [supervisor.host.sound] Updating PulseAudio information
21-12-12 11:10:40 INFO (MainThread) [supervisor.host.manager] Host information reload completed
21-12-12 11:10:40 INFO (MainThread) [supervisor.host.apparmor] Loading AppArmor Profiles: {'hassio-supervisor'}
21-12-12 11:10:40 INFO (SyncWorker_1) [supervisor.docker.interface] Attaching to ghcr.io/home-assistant/amd64-hassio-cli with version 2021.09.0
21-12-12 11:10:40 INFO (SyncWorker_1) [supervisor.docker.interface] Attaching to ghcr.io/home-assistant/amd64-hassio-dns with version 2021.06.0
21-12-12 11:10:40 INFO (MainThread) [supervisor.plugins.dns] Updated /etc/resolv.conf
21-12-12 11:10:40 INFO (SyncWorker_1) [supervisor.docker.interface] Attaching to ghcr.io/home-assistant/amd64-hassio-audio with version 2021.07.0
21-12-12 11:10:40 INFO (SyncWorker_1) [supervisor.docker.interface] Attaching to ghcr.io/home-assistant/amd64-hassio-observer with version 2021.10.0
21-12-12 11:10:40 INFO (SyncWorker_1) [supervisor.docker.interface] Attaching to homeassistant/amd64-hassio-multicast with version 2021.04.0
21-12-12 11:10:40 INFO (MainThread) [supervisor.updater] Fetching update data from https://version.home-assistant.io/stable.json
21-12-12 11:10:40 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant.secrets] Loaded 27 Home Assistant secrets
21-12-12 11:10:40 INFO (SyncWorker_0) [supervisor.docker.interface] Attaching to ghcr.io/home-assistant/qemux86-64-homeassistant with version 2021.12.0
21-12-12 11:10:41 INFO (MainThread) [supervisor.os.manager] No Home Assistant Operating System found
21-12-12 11:10:41 INFO (MainThread) [supervisor.store.git] Loading add-on /data/addons/git/cebe7a76 repository
21-12-12 11:10:41 INFO (MainThread) [supervisor.store.git] Loading add-on /data/addons/core repository
21-12-12 11:10:41 INFO (MainThread) [supervisor.store.git] Loading add-on /data/addons/git/a0d7b954 repository
21-12-12 11:10:41 INFO (MainThread) [supervisor.store.git] Loading add-on /data/addons/git/15ef4d2f repository
[cont-finish.d] executing container finish scripts...
[cont-finish.d] done.
[s6-finish] waiting for services.
[s6-finish] sending all processes the TERM signal.
[s6-finish] sending all processes the KILL signal and exiting.
[s6-init] making user provided files available at /var/run/s6/etc...exited 0.
[s6-init] ensuring user provided files have correct perms...exited 0.
[fix-attrs.d] applying ownership & permissions fixes...
[fix-attrs.d] done.
[cont-init.d] executing container initialization scripts...
[cont-init.d] udev.sh: executing... 
[cont-finish.d] executing container finish scripts...
[cont-finish.d] done.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
GAEvakYD schreef op zondag 12 december 2021 @ 18:31:
Vanmorgen geuprgade naar 2021.12. Het leek alsof de update succesvol was. Tot ik zag dag dat een aantal add-ons niet draaien, en dat de supervisior container ook op STOPPED stond.

Ik heb eerst geprobeerd handmatig de supervisor te starten, maar hij stopt zichzelf weer. Ook een complete reboot van de host gaf geen oplossing. Zie de log van het starten van de supervisior hieronder.

Toen dacht ik het supervisior script weer te installeren met het installer.sh script. Maar dat script en locatie bestaan niet meer. Voorheen ging dat via:
[........]
Als ik zo naar de vereisten kijk is dat niet veel anders dan wat het script vroeg. Zou het gewoon proberen.

• GAEvakYD
  • Laatst online: 15:59
synoniem schreef op zondag 12 december 2021 @ 19:42:
[...]

Als ik zo naar de vereisten kijk is dat niet veel anders dan wat het script vroeg. Zou het gewoon proberen.
Dank, dat zetje voor het vertrouwen had ik even nodig. En het werkt inderdaad gewoon, net als vroeger met het Installer.sh script als je een fucked supervisor had. Ik ben weer back in business.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Qs29WHe4iIybUSa9roMyZY6E0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5VZTcajSQEjuRKJr41ZudHWt.jpg?f=fotoalbum_large

Betekent dit dat andere die nog op een Ubuntu host draaien een probleem hebben als ze ooit de supervisor moeten fixen? Is dit de manier Debian als supported OS nog meer te pushen?

Ze bieden in ieder geval alleen nog maar .deb files aan van de Installer:
https://github.com/home-a...vised-installer/releases/

Die vrij simpel te installeren is middels:
code:
1
2
3
wget https://github.com/home-assistant/supervised-installer/releases/latest/download/homeassistant-supervised.deb

dpkg -i homeassistant-supervised.deb

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ubuntu is in de basis ook Debian dus ik verwacht niet dat het echt problemen geeft. Omgekeerd een specifieke Ubuntu versie zal waarschijnlijk niet zonder meer werken op Debian.

• Stitchie
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-12-2024
[quote]Septillion schreef op donderdag 9 december 2021 @ 08:52:
@Stitchie Dat is het eerste wat ik vond toen ik de integratie opzocht. Let alleen op dat die daar nog in het oude format zijn.

Die had ik ook gelezen maar kreeg het niet voor elkaar want die template moet ergens aangemaakt worden.
De sensor heb ik nu in de configuration.yaml gezet maar wil de sensoren in een sensors.yaml zetten en in de configuration.yaml dan de regel sensor: !include sensors.yaml toevoegen maar dat werkt helaas niet.

• Stitchie
Ik wil mijn home assistant ook buiten mijn eigen netwerk kunnen benaderen. Dit zou dan bv. met duckdns kunnen. Zelf zat ik aan iets anders te denken waardoor het niet altijd van buiten te benaderen is voor een hogere veiligheid. Alleen geen idee of mijn gedachte uberhaupt kan.
Ik heb een sonoff switch die ik wie ewelink kan schakelen. Als deze uit staat dan geen verbinding als ik hem dan in de ewelink op on zet dan zou door bijvoorbeeld een soort ping actie in HA dit gedetecteerd kunnen worden waardoor de lijn naar buiten opengezet mag worden......Kan dit?

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:11
Stitchie schreef op zondag 12 december 2021 @ 21:40:
Ik wil mijn home assistant ook buiten mijn eigen netwerk kunnen benaderen. Dit zou dan bv. met duckdns kunnen. Zelf zat ik aan iets anders te denken waardoor het niet altijd van buiten te benaderen is voor een hogere veiligheid. Alleen geen idee of mijn gedachte uberhaupt kan.
Ik heb een sonoff switch die ik wie ewelink kan schakelen. Als deze uit staat dan geen verbinding als ik hem dan in de ewelink op on zet dan zou door bijvoorbeeld een soort ping actie in HA dit gedetecteerd kunnen worden waardoor de lijn naar buiten opengezet mag worden......Kan dit?
als je router een API heeft wel natuurlijk. dat je de portforwarding uit/aan kan zetten.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Stitchie
Kodess schreef op zondag 12 december 2021 @ 21:50:
[...]

als je router een API heeft wel natuurlijk. dat je de portforwarding uit/aan kan zetten.
Poeh geen idee....ik heb de netgear R7000

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-11 17:09
Stitchie schreef op zondag 12 december 2021 @ 21:40:
Nabu Casa raad ik aan :) gelijk ook veilig

• Hmmbob
2021.12.1 is er:
  • Fix Sonos sub & surround switch state reporting (@jjlawren - #61531) (sonos docs)
  • Update logic for nest media source can_play for events (@allenporter - #61537) (nest docs)
  • Fix HomeKit covers with device class window and no tilt (@bdraco - #61566) (homekit docs)
  • Update frontend to 20211212.0 (@bramkragten - #61577) (frontend docs)
  • Fix Hue transition calculation (@marcelveldt - #61581) (hue docs)
  • enable grouped light if enabled in previous integration (@marcelveldt - #61582) (hue docs)
  • Only publish nest camera event messages once per thread and bump nest version (@allenporter - #61587) (nest docs)
  • Fix for failing Solarlog integration in HA 2021.12 (@Ernst79 - #61602) (solarlog docs)
  • Fix availability for 3th party Hue lights (@marcelveldt - #61603) (hue docs)
  • Bump aiopvapi to 1.6.19 to fix async_timeout passing loop (@bdraco - #61618) (hunterdouglas_powerview docs)
  • Bump aiohue to 3.0.3 (@balloob - #61627) (hue docs)

[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 13-12-2021 07:29 ]

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-11 18:55
Gelijk maar even weer geïnstalleerd.

• bgrr
  • Niet online
tolunaygul12 schreef op zondag 12 december 2021 @ 22:22:
[...]

Nabu Casa raad ik aan :) gelijk ook veilig
Lijkt me idd veiliger dan de ewe app via China voor de sonoff :-)

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Altijd als ik net een versie installeer, komt er een nieuwe versie :)

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• martinvdm
  • Nu online

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Gisteren legacy Zwave naar ZwaveJS migratie gedaan. In een ha core docker omgeving. Moest ik nog doen :X
Heb er gelijk ff een instructie van gemaakt.
https://www.techjunky.nl/...o-zwavejs-docker-version/

Ik moet zeggen, dat ging echt super smooth.

[ Voor 6% gewijzigd door martinvdm op 13-12-2021 08:00 ]

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:02
@Stitchie Dat is dus niet aan te raden. De template sensors (dus onder de parent sensor:) is de verouderde manier. Die zal dus een keer gaan verdwijnen. Beter dus om het om te zetten naar sensor templates (dus onder de parent template:). Voor één gaf ik je dus al een voorbeeld.

Volgens mij zou je de sensor templates wel naar een los bestand moeten kunnen splitsen met
YAML:
1
2
template:
  - sensor: !include sensor-templates.yaml

En dan dus in de sensor-templates.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
- name: "PV Temperature"
  unit_of_measurement: "°C"
  state: "{{ state_attr('sensor.inverter_$NAME', 'tempperature') }}"
  availability: "{{ states('sensor.inverter_$NAME') not in [ 'unknown', 'unavailable'] }}"
  icon: mdi:thermometer
  state_class: measurement

Indentatie die al voor de include staat laat je dus weg. Maar aan de andere kant, als je nog niet compleet door hebt zou ik ze gewoon lekker in de configuration.yaml laten :)

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:11
Stitchie schreef op zondag 12 december 2021 @ 22:00:
[...]

Poeh geen idee....ik heb de netgear R7000
Tja ik denk toch dat het makkelijker is om het veiliger maken door of:
- Nabu Casa gebruiken
- Tailscale gebruiken (VPN met Wireguard)
- Cloudflare Tunneling gebruiken (wat ik persoonlijk gebruik) en dan de DNS aan/uit zetten wanneer je het wilt

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• witterholt
Shorty365 schreef op zondag 12 december 2021 @ 13:35:
...
Ik heb voor de mindergas upload een copy en past paste gedaan van gebruiker witterhold witterholt op 24 februari 2021 20:46 uur in deel 3 van dit topic.: witterholt in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3"
..
FTFY 8)

En om je vraag te beantwoorden: als je mijn script rechtstreeks in configuration.yaml wilt gebruiken moet je het volgens mij als volgt erin zetten, dus vooraf gegaan aan "rest_command:":
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
rest_command:
  mindergas_upload:
    url: "https://www.mindergas.nl/api/meter_readings"
    headers:

Zelf heb ik dit in configuration.yaml staan:
YAML:
1
rest_command: !include ./configuration/rest_command.yaml

Waarbij rest_command.yaml dan het script bevat. De reden waarom ik dat doe is om de configuration.yaml een beetje overzichtelijk te houden.

[ Voor 125% gewijzigd door witterholt op 13-12-2021 09:31 ]

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:43
martinvdm schreef op maandag 13 december 2021 @ 08:00:
Gisteren legacy Zwave naar ZwaveJS migratie gedaan. In een ha core docker omgeving. Moest ik nog doen :X
Heb er gelijk ff een instructie van gemaakt.
https://www.techjunky.nl/...o-zwavejs-docker-version/

Ik moet zeggen, dat ging echt super smooth.
Thanks, gelezen. Ga het volgende week uitproberen, ben een beetje huiverig omdat ik nogal veel Z-Wave nodes heb (rond de 80) dus veel renamen en weet ook niet of alle automations dan nog werken.

Wat is jouw ervaring?

Overigens ga ik wel voor de add-on in HA OS dus geen handmatige container installatie.

[ Voor 6% gewijzigd door Vaevictis_ op 13-12-2021 09:48 ]

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:05
De nieuwe versie met area kaarten ziet er gaaf uit.
Ben benieuwd naar de creativiteit van mensen, ik vind het iig lastig om dezelfde stijl pictures te vinden voor iedere room. dus wordt vervolgd... :)

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

• witterholt
remcoXP schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:24:
De nieuwe versie met area kaarten ziet er gaaf uit.
Ben benieuwd naar de creativiteit van mensen, ik vind het iig lastig om dezelfde stijl pictures te vinden voor iedere room. dus wordt vervolgd... :)
Is het ook niet het idee dat je zelf foto's van de ruimtes maakt en die gebruikt?

• Tribunus
  • Nu online
Nu een tijdje met HA bezig en ik wil graag een dashboard maken voor het weer op mijn tablet. Nu is het niet zo ingewikkeld om een werkende radar op een dashboard te krijgen maar ik wil de grootte aanpassen.

Geen idee hoe ik dat nu moet doet, ik verwacht met CSS maar daar heb ik nog nooit iets mee gedaan. Ik heb geprobeerd de iframe in verschillende cards te stoppen maar ook dan kan ik de size niet aanpassen. Heb ook de layout-card geprobeerd maar het blijft geklooi van mijn kant.

Iemand die de gouden tip heeft? Ik probeer graag e.e.a. zelf om er wat van op te steken maar hier kom ik niet uit helaas.

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-10 16:40
Tribunus schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:51:
Nu een tijdje met HA bezig en ik wil graag een dashboard maken voor het weer op mijn tablet. Nu is het niet zo ingewikkeld om een werkende radar op een dashboard te krijgen maar ik wil de grootte aanpassen.

Geen idee hoe ik dat nu moet doet, ik verwacht met CSS maar daar heb ik nog nooit iets mee gedaan. Ik heb geprobeerd de iframe in verschillende cards te stoppen maar ook dan kan ik de size niet aanpassen. Heb ook de layout-card geprobeerd maar het blijft geklooi van mijn kant.

Iemand die de gouden tip heeft? Ik probeer graag e.e.a. zelf om er wat van op te steken maar hier kom ik niet uit helaas.
Custom button via Hacs kun je zelf de grootte aanpassen.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Mocht iemand een probleem hebben met 2021.12.0 in combinatie met Hue automations (op basis van dimmer switch in mijn geval):

https://www.home-assistan...-202112/#breaking-changes
Philips/Signify streamlined the events that are emitted for remotes/switches; these are now no longer device specific but more generic. This means that if you’re relying on the hue_event to trigger events emitted by these devices, the event_data will now be slightly different. To easily identify what events get emitted by your Hue remotes, Open Developer Tools and subscribe to the hue_event.
Bovenstaande zorgde dat mijn automations niet meer werkte. In principe geen probleem, want het staat in de breaking changes, maar ik kon mijn automations ook niet meer aanpassen in de Gui. Na restart kun je één automation aanpassen naar de nieuwe button (button '1' ipv aan/uit/dim), maar daarna zullen de andere automations grayed out zijn, omdat ze een unique ID missen. Zelf heb ik een goede automation genomen en de subtype & unique_id gekopieerd naar elke impacted automation in de automations.yml. Daarna kun je wel via de GUI de automations aanpassen naar de goede nieuwe buttons.

Een herstart elke keer had ook gekunnen, maar dan moest ik in mijn geval mijn systeem 8x herstarten.

☻/
/▌
/ \

• Tribunus
  • Nu online
Ora et Labora schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:56:
[...]

Custom button via Hacs kun je zelf de grootte aanpassen.
Dit werkt alleen voor buttons toch? Ik ben echt specifiek op zoek naar de mogelijkheid om een radar beeld op de helft van het scherm te krijgen, en daarnaast nog wat andere wee gerelateerde zaken, al dan niet in een stack card.

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-11 19:04
Mmm niks ivm MQTT bij
Ik lees dat nog anderen ook mqtt problemen hebben

• TheFes
Kixtart schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:56:
Mocht iemand een probleem hebben met 2021.12.0 in combinatie met Hue automations (op basis van dimmer switch in mijn geval):

https://www.home-assistan...-202112/#breaking-changes

[...]

Bovenstaande zorgde dat mijn automations niet meer werkte. In principe geen probleem, want het staat in de breaking changes, maar ik kon mijn automations ook niet meer aanpassen in de Gui. Na restart kun je één automation aanpassen naar de nieuwe button (button '1' ipv aan/uit/dim), maar daarna zullen de andere automations grayed out zijn, omdat ze een unique ID missen. Zelf heb ik een goede automation genomen en de subtype & unique_id gekopieerd naar elke impacted automation in de automations.yml. Daarna kun je wel via de GUI de automations aanpassen naar de goede nieuwe buttons.

Een herstart elke keer had ook gekunnen, maar dan moest ik in mijn geval mijn systeem 8x herstarten.
Dat lijkt me toch wel vreemd. Heb je een automation aangemaakt in de GUI en daarna in automations.yaml gekopieerd/geplakt zonder het id aan te passen wellicht?

• crimby
  • Laatst online: 02-11 19:47
Ik heb een P1 kabel aangesloten op mijn Rpi en gebruik de nieuwe HA Energy cards om mijn verbruik te meten. Nu ben ik alleen benieuwd of ik dat ook per groep kan uitsplitsen.

Zo ben ik vooral benieuwd naar het verbruik van de keuken. Ik wil nu in ieder geval niet alle apparatuur weghalen en daar slimme stekkers achterhangen als dat uberhaupt al mogelijk is.

Hoe doen jullie dat?

• tolunaygul12
crimby schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:15:
Ik heb een P1 kabel aangesloten op mijn Rpi en gebruik de nieuwe HA Energy cards om mijn verbruik te meten. Nu ben ik alleen benieuwd of ik dat ook per groep kan uitsplitsen.

Zo ben ik vooral benieuwd naar het verbruik van de keuken. Ik wil nu in ieder geval niet alle apparatuur weghalen en daar slimme stekkers achterhangen als dat uberhaupt al mogelijk is.

Hoe doen jullie dat?
Je kan via P1 niet per groep uitlezen helaas.
Je zou eventueel SDM energie meters kunnen plaatsen achter desbetreffende groepen en dan via RS485 pollen.

Andere optie is toch losse meters tussen alle apparaten of een shelly PM bij de apparaten.

• Ora et Labora
TheFes schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:10:
[...]

Dat lijkt me toch wel vreemd. Heb je een automation aangemaakt in de GUI en daarna in automations.yaml gekopieerd/geplakt zonder het id aan te passen wellicht?
platform: device
type: short_release
subtype: 1
unique_id: bb5b25f7-38c9-45d2-xxxxx

Kopieren en plakken bij de andere automatiseringen met dezelfde dimmer, dan werkt het.

• crimby
tolunaygul12 schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:18:
[...]

Je kan via P1 niet per groep uitlezen helaas.
Je zou eventueel SDM energie meters kunnen plaatsen achter desbetreffende groepen en dan via RS485 pollen.

Andere optie is toch losse meters tussen alle apparaten of een shelly PM bij de apparaten.
daar was ik al bang voor inderdaad! Ik ga dan toch maar even kijken of ik die apparaten makkelijk lost kan maken / bij de stekker kan

• Ora et Labora
Tribunus schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:03:
[...]

Dit werkt alleen voor buttons toch? Ik ben echt specifiek op zoek naar de mogelijkheid om een radar beeld op de helft van het scherm te krijgen, en daarnaast nog wat andere wee gerelateerde zaken, al dan niet in een stack card.
Excuses, klopt ja. Wellicht iets met https://siytek.com/home-assistant-dashboard/?

• tolunaygul12
crimby schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:20:
[...]

daar was ik al bang voor inderdaad! Ik ga dan toch maar even kijken of ik die apparaten makkelijk lost kan maken / bij de stekker kan
je kan eens kijken of de stekkers achter de plinten zit.
Bij mijn huis heb alle voedingen laag geplaatst achter de plinten om ze snel los te kunnen koppelen.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:59

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Zoals @tolunaygul12 al aangeeft wél meetapparatuur plaatsen.

Tussenstekkers of een relais met meetfunctie direct op het snoer bij losse apparaten.

Of op groepniveau meten in de groepenkast. Voor dat laatste kun je behalve SDM-meters en Shelly's met klemmetjes die al genoemd werden ook slimme relais gebruiken. Zo heb ik zelf dit DIN relais om de Quooker te monitoren en schakelen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Tribunus
  • Nu online
Ik gebruik fully kiosk om de lovelace dasboards te laten zien, en dat werkt heel goed :) Het is alleen vervelend dat ik geen idee heb hoe ik diverse cards kan scalen. Het op de tablet krijgen is dus totaal geen issue 8)

• Ora et Labora
Tribunus schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:24:
[...]

Ik gebruik fully kiosk om de lovelace dasboards te laten zien, en dat werkt heel goed :) Het is alleen vervelend dat ik geen idee heb hoe ik diverse cards kan scalen. Het op de tablet krijgen is dus totaal geen issue 8)
Deze link gaat ook niet over de tablet maar ook over hoe je knoppen en grootte kunt aanmaken in een dashboard :)

• crimby
@tolunaygul12 @Gizz thanks!
Ik heb de stekker van de afwasmachine en denk de oven gevonden. Die van de koelkast nog niet, maar verwacht die ook in de buurt van de oven (staan boven elkaar).

Nu werk ik met Shelly en die hebben of 2500Watt of 3500Watt... Volgens mij zouden die 2500Watt stekkers voldoende moeten zijn toch?

• Tribunus
  • Nu online
Ora et Labora schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:26:
[...]

Deze link gaat ook niet over de tablet maar ook over hoe je knoppen en grootte kunt aanmaken in een dashboard :)
Snap ik, maar dit is toch alleen HADashboard? Is dacht ik een volledig andere manier qua aanpak van dashboards?

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@crimby dat hangt van de aansluitwaarde van de apparatuur af. Je hebt best kans dat je oven bij het voorverwarmen of de grillstand over de 2500W gaat. Even naar de specificaties kijken :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Ora et Labora
Tribunus schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:28:
[...]

Snap ik, maar dit is toch alleen HADashboard? Is dacht ik een volledig andere manier qua aanpak van dashboards?
Klopt maar die kun je wel zelf volledig maken en ook de afmetingen bepalen en dergelijken.
Met fully kiosk kun je deze URL dan aanroepen om te tonen.
Je maakt eigenlijk een compleet nieuw dashboard waarin je veel vrijheid hebt welke je via een URL aanroept.

Maar wellicht zijn er betere oplossingen voor je vraagstuk hoor. :)

• crimby
Gizz schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:29:
@crimby dat hangt van de aansluitwaarde van de apparatuur af. Je hebt best kans dat je oven bij het voorverwarmen of de grillstand over de 2500W gaat. Even naar de specificaties kijken :)
Zal het eens proberen te zoeken. De apparatuur is ongeveer 15 jaar oud gok ik dus kan een uitdaging worden.
Ik heb nu ook eens wat Hombli stekkers besteld. Die gaan sowieso tot 3600Watt... nu alleen nog kijken of dat mooi integreerd. Heb weinig ervaring met Tuya.

• TheFes
Ora et Labora schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:18:
[...]

type: short_release
subtype: 1
unique_id: bb5b25f7-38c9-45d2-xxxxx

Kopieren en plakken bij de andere automatiseringen met dezelfde dimmer, dan werkt het.
Ik doelde meer op dat hij maar één automation kon bewerken, en dat de rest greyed out is. Niet op de specifieke hue config.

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

TheFes schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:10:
[...]

Volledig in de GUI gemaakt zonder automations.yml te gebruiken. Het viel me nu wel op dat de oude automations geen unique_ids hadden terwijl de nieuwe vorm dat wel had. Probleem was dat de automations greyed out waren dus het daar niet zomaar op te lossen was (eenmalig na een restart). Interessant probleem ;)

☻/
/▌
/ \

• Yukkie
  • Laatst online: 02-11 14:16

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Gizz schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:24:
[...]

Zoals @tolunaygul12 al aangeeft wél meetapparatuur plaatsen.

Tussenstekkers of een relais met meetfunctie direct op het snoer bij losse apparaten.

Of op groepniveau meten in de groepenkast. Voor dat laatste kun je behalve SDM-meters en Shelly's met klemmetjes die al genoemd werden ook slimme relais gebruiken. Zo heb ik zelf dit DIN relais om de Quooker te monitoren en schakelen.
Even enigzins (on)gerelateerd: Weet iemand of een dergelijk DIN Relais ook teruglevering kan meten? Bij mijn ouders hangt nu bedraade DIN pulse meter aan een Homewizard Energy link om de teruglevering van de Zonnepanelen te meten (de omvormer is nog een redelijk prehistorisch model, zonder web interface ed.). Ik heb het gevoel dat die Homewizard het eerdaags gaat begeven (veel storingen), dus ik ben alvast stilletjes op zoek naar vervangende onderdelen.

We've got that ring of confidence

• Septillion
@Yukkie Volgens mij werken die puls dingen maar in één richting. Dus of je sluit ze zo aan dat teruglevering pulsen geeft of je sluit ze zo aan dat gebruik pulsen geeft.

• Tribunus
  • Nu online
Ora et Labora schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:31:
[...]

Klopt maar die kun je wel zelf volledig maken en ook de afmetingen bepalen en dergelijken.
Met fully kiosk kun je deze URL dan aanroepen om te tonen.
Je maakt eigenlijk een compleet nieuw dashboard waarin je veel vrijheid hebt welke je via een URL aanroept.

Maar wellicht zijn er betere oplossingen voor je vraagstuk hoor. :)
Dank voor het meedenken, ik heb het opgelost :P. Ik heb de configuratie van deze pagina aangepast naar GRID (was masonry) en daarin 1 grid card. In deze grid card heb ik een nieuwe grid-card gemaakt en een vertical stack. Links dus de radar in de extra grid-card en rechts meerdere items in virtual stack.

• tolunaygul12
crimby schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:27:
@tolunaygul12 @Gizz thanks!
Ik heb de stekker van de afwasmachine en denk de oven gevonden. Die van de koelkast nog niet, maar verwacht die ook in de buurt van de oven (staan boven elkaar).

Nu werk ik met Shelly en die hebben of 2500Watt of 3500Watt... Volgens mij zouden die 2500Watt stekkers voldoende moeten zijn toch?
Voor een koelkast volstaat 2500 uiteraard.
Maar voor je oven zou ik toch voor de 3500 versie gaan zodat je toch wat reserve overhoud

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:36
Ik ben op zoek naar het volgende, hopelijk kan iemand mij in de juiste richting duwen: :)

Ik zoek een oplossing waarbij een draadloze (geen inbouw) zigbee gestuurde dimmer/switch meerdere groepen/scenes kan aansturen. Het liefst d.m.v. iets soortgelijks wat hieronder is beschreven:
- 1 klik groep/scene 1 aan
- dubbelklik groep/scene 2 aan
- driedubbel klik groep/scene 3 aan (3 knoppen mogen evt ook)
- bij een draaidimmer dan graag alle lampen die op dat moment aan staan van groep/scene 1, 2 of 3 bedienen. Mocht het een knop zijn dat bij inhouden van de knop de lampen stapsgewijs dimmen/feller zetten.
- Indien 1 van bovenstaande actief is dan bij een enkele klik alles uitzetten.

Ik maak gebruik van deConz i.c.m. de Conbee II stick.

• Yukkie
  • Laatst online: 02-11 14:16

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Septillion schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:58:
@Yukkie Volgens mij werken die puls dingen maar in één richting. Dus of je sluit ze zo aan dat teruglevering pulsen geeft of je sluit ze zo aan dat gebruik pulsen geeft.
Eh, het is toch Wisselspanning? Dan heb je in principe toch geen richting :?

Ik bedenk me nu sowieso dat ik misschien met esphome een pulseteller aan dat huidige metertje kan hangen.

We've got that ring of confidence

• Septillion
@Yukkie Je hebt geen stroomrichting, wel een vermogensrichting (of arbeidsrichting) :)

Denk ook maar aan je meter van de netbeheerder, deze ziet ook verschil tussen leveren en terugleveren.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Yukkie schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:44:
[...]

Even enigzins (on)gerelateerd: Weet iemand of een dergelijk DIN Relais ook teruglevering kan meten?
Inderdaad aansluiten zoals @Septillion voorstelt en dus de handleiding precies tegenovergesteld volgen :)

De fase van de PV-groep sluit je aan op de ingang van de meter en de uitgang sluit je aan op het net. Normaal doe je dat andersom.

• martinvdm
  • Nu online

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Vaevictis_ schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:44:
[...]

Thanks, gelezen. Ga het volgende week uitproberen, ben een beetje huiverig omdat ik nogal veel Z-Wave nodes heb (rond de 80) dus veel renamen en weet ook niet of alle automations dan nog werken.

Wat is jouw ervaring?

Overigens ga ik wel voor de add-on in HA OS dus geen handmatige container installatie.
Het is een kwestie van alles dezelfde naam geven in de zwavejs console als wat de naam voorheen was in je legacy zwave binnen ha. Vandaar het script om dit makkelijker per node_id eruit te halen. Zodra je dan de nieuwe integratie toevoegd in ha, heeft alles gelijk de juiste naam en werken ook de automations gewoon.
Het viel mij allerminst mee.

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-10 10:59

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik gebruik de wekker sensor van de mobiele app van HA. Ik zie keurig over hoeveel tijd mijn volgende wekker afloopt. Ik heb hier ook een automation op gebouwd maar die doet het soms wel, soms niet.

Ter test heb ik even een automation gemaakt, maar hij wordt niet getriggerd:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
alias: 'SLAAPKAMERS: wekker test'
description: ''
trigger:
  - platform: time
    at: sensor.sm_g780g_next_alarm
condition: []
action:
  - service: notify.mobile_app_sm_g780g
    data:
mode: single

Als test heb ik een wekker gezet over een paar minuten en deze gaat netjes af op de telefoon, maar ik zie in de trace van de automation niet dat hij is uitgevoerd.

Iemand een idee wat ik fout doe?

code:
1
2
3
4
5
6
Local Time
Tue Dec 14 06:20:00 GMT+01:00 2021
Package
com.kog.alarmclock
Time in Milliseconds
1639459200000

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• Septillion
@CAP-Team Zou het kunnen dat door iets verschil in tijd tussen de twee dat 'sensor.sm_g780g_next_alarm' alweer het volgende alarm (morgen ofzo) aangeeft voor de tijd in HA dat punt bereikt?

Zou je even in de log van 'sensor.sm_g780g_next_alarm' moeten duiken en kijken wanneer deze wijzigt.

• CAP-Team

CAP-Team

Hmm dat verklaart misschien wel waarom hij het soms wel, soms niet doet. Als de telefoon te snel is om de sensor bij te werken dan is hij al bijgewerkt voordat hij kan triggeren.

Aangezien het eigenlijk een schoolvoorbeeld is over hoe je met die next alarm sensor moet werken heb ik maar ff een topic ingeschoten in het forum van HA.

[ Voor 30% gewijzigd door CAP-Team op 13-12-2021 14:04 ]

• I-King
Heeft iemand ervaring met het gebruiken van een externe thermostaat?
Ik heb een airco in een ruimte hangen en een Tado als ruimtethermostaat. De ruimtetemperatuur is vrij afhankelijk van zoninval, buitentemperatuur, en moet dus af en toe bijgestuurd worden.

Stel mijn gewenste doeltemperatuur is 21, ik wil de airco dan bijsturen. Dus dat hij in stapjes omhoog gaat van 21 naar 22, naar 23 (en bijv. een max van 24 ofzo). Als de ruimte temperatuur boven de 21 is mag hij weer afschalen.

Ik kan hier vast wel iets met automations in programmeren, maar ik wil natuurlijk een zo stabiel mogelijk resultaat bereiken en zo min mogelijk overshoots. Iemand een idee?

• Septillion
@CAP-Team Maar kon je in de log zien of de sensor te vroeg verschoot?

• I-King
@RudolfR Ik gebruik de 'simplethermostat' card al en dat werkt prima om de airco direct te besturen en in te stellen. De airco regelt deze temperatuur echter zelf, maar op een sensor die bij de airco zit. Deze wil ik dus eigenlijk gestuurd laten worden door de kamerthermostaat.

Dus stel, airco is ingesteld op 21 graden, hij probeert dit zelf te regelen. Maar de kamerthermostaat geeft nog maar 20 graden aan, dat hij dan de airco op 22 graden zet om wat extra door te werken. Of andersom.
Ik kan dat vast handmatig programmeren door het verschil tussen doel en realiteit te verrekenen, maar ik ben dan ook bang dat ik overshoots krijg als ik bijv. ieder half uur die temperatuur wat verhoog.

Het lastige is namelijk dat als ik de airco op 21 instel, het te warm kan zijn (effectief) door de zon (dus kamerthermostaat zegt 22 graden), maar het kan ook op 20 blijven hangen vanwege koude buiten.

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:30
belly89 schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:02:
Ik ben op zoek naar het volgende, hopelijk kan iemand mij in de juiste richting duwen: :)

Ik zoek een oplossing waarbij een draadloze (geen inbouw) zigbee gestuurde dimmer/switch meerdere groepen/scenes kan aansturen. Het liefst d.m.v. iets soortgelijks wat hieronder is beschreven:
- 1 klik groep/scene 1 aan
- dubbelklik groep/scene 2 aan
- driedubbel klik groep/scene 3 aan (3 knoppen mogen evt ook)
- bij een draaidimmer dan graag alle lampen die op dat moment aan staan van groep/scene 1, 2 of 3 bedienen. Mocht het een knop zijn dat bij inhouden van de knop de lampen stapsgewijs dimmen/feller zetten.
- Indien 1 van bovenstaande actief is dan bij een enkele klik alles uitzetten.

Ik maak gebruik van deConz i.c.m. de Conbee II stick.
Ik ben hier vorige week mee bezig geweest in NodeRed, maar nog niet werkend zoals ik wil. Ik kwam wel de volgende dingen tegen:
- Het is afhankelijk van de switch hoe snel deze een tweede en evt derde klik kan registreren en versturen. Sommige registeren maar 1 klik als je te snel dubbel-klikt.
- Als je dubbel (en triple-) kliks wilt gebruiken dan heb je altijd een korte wachttijd bij 1 klik. Er moet namelijk een x tijd gewacht worden om te zien of er geen 2e en/of 3e klik komt. Een alternatief is direct reageren op de eerste klik, en dan met elke volgende klik naar een volgende scene switchen, tenzij je "te lang" wacht tussen kliks, dan ziet ie het weer als de eerste klik en gaat ie weer naar scene 1. Je zou ook gewoon kunnen cyclen door de scenes, maar dat lijkt me niet handig.
- Dimmen heb ik me nog niet aan gewaagd ;-) En misschien doe ik dat wel helemaal niet, want de scenes zelf zijn waarschijnljik wel genoeg.

Heb je al een switch/dimmer (op het oog)?

PS Ik gebruik HA + NodeRed + Zigbee2MQTT. Voor NodeRed is een apart forum topic.

Feel free to Buy me a coffee

• Vaevictis_
[...]

Even enigzins (on)gerelateerd: Weet iemand of een dergelijk DIN Relais ook teruglevering kan meten? Bij mijn ouders hangt nu bedraade DIN pulse meter aan een Homewizard Energy link om de teruglevering van de Zonnepanelen te meten (de omvormer is nog een redelijk prehistorisch model, zonder web interface ed.). Ik heb het gevoel dat die Homewizard het eerdaags gaat begeven (veel storingen), dus ik ben alvast stilletjes op zoek naar vervangende onderdelen.
Andersom aansluiten. Bij simpele meters staat een richting voor input/output op. Als je die gebruikt dan is het verbruik als je de richting omdraaid is het opwek. Simpele meters kunnen vaak niet met negatieve waarden omgaan en dat werkt dit goed.

• Ora et Labora
I-King schreef op maandag 13 december 2021 @ 14:28:
@RudolfR Ik gebruik de 'simplethermostat' card al en dat werkt prima om de airco direct te besturen en in te stellen. De airco regelt deze temperatuur echter zelf, maar op een sensor die bij de airco zit. Deze wil ik dus eigenlijk gestuurd laten worden door de kamerthermostaat.

Dus stel, airco is ingesteld op 21 graden, hij probeert dit zelf te regelen. Maar de kamerthermostaat geeft nog maar 20 graden aan, dat hij dan de airco op 22 graden zet om wat extra door te werken. Of andersom.
Ik kan dat vast handmatig programmeren door het verschil tussen doel en realiteit te verrekenen, maar ik ben dan ook bang dat ik overshoots krijg als ik bijv. ieder half uur die temperatuur wat verhoog.

Het lastige is namelijk dat als ik de airco op 21 instel, het te warm kan zijn (effectief) door de zon (dus kamerthermostaat zegt 22 graden), maar het kan ook op 20 blijven hangen vanwege koude buiten.
Ik heb een automatisering gemaakt dat als de temperatuur onder de 20 graden komt (kamerthermostaat), de airco aangaat op 23 graden.
Tevens, als de gemeten temperatuur van de kamerthermostaat boven de 22 is, gaat de airco weer uit.
En uiteraard alleen vanaf 06:30-22:00 oid.

• I-King
@Ora et Labora ik wil hem het liefst niet uitzetten, want dan ben ik bang voor comfortverlies door flinke schommelingen in de temperatuur. Vandaar dat ik 'm wil bijsturen door de doeltemperatuur aan te passen.

• CAP-Team

CAP-Team

Septillion schreef op maandag 13 december 2021 @ 14:21:
@CAP-Team Maar kon je in de log zien of de sensor te vroeg verschoot?
hij wordt wel heel snel bijgewerkt zodra het tijdstip daar is.

• CAP-Team

CAP-Team

Waar staan de entity aanpassingen nu in het nieuwe menu? Ik kan ze niet meer vinden :'(

• TheFes
CAP-Team schreef op maandag 13 december 2021 @ 14:55:
Waar staan de entity aanpassingen nu in het nieuwe menu? Ik kan ze niet meer vinden :'(
customizations kun je (beperkt) in de entity settings doen, dus device_class voor covers en door/window sensors enzo.
Wat je normaal onder die entity customization kon doen is er helemaal uitgehaald, dat kan alleen nog via YAML (customize.yaml)

• CAP-Team

CAP-Team

da's best jammer :(

• Hmmbob
Over customization:
customize.yaml UI (customization)
The customize.yaml UI (customization) has been removed. The YAML configuration for this is recommended and remains available. To customize entities, use the entity settings available via the icon in the top right of the entity “more info” dialog (when clicking on an entity). Entity settings now also allows customizing device_class for certain binary_sensor and cover cases.

A small explanation why it has been removed:

With customize, one is changing the state machine directly, without any checks. This comes at a risk. Additionally, for many use cases (like: name, icon, device class) one should edit the entity via the UI instead, which is possible for the greater part of the entities nowadays.

The old customize UI is confusing in many ways and has a level of power that, if wielded incorrectly, can have unforeseen consequences. Someone found and used the customize UI first, and then things are out of sync throughout the UI, as the internal entity registry would show the old values.

The customize UI also relied on setting up an include and YAML configuration to begin with; which already made it an advanced feature.

Therefore, the customize UI was removed and remains available as an advanced YAML feature, additionally we have added the capability, to adjust the common device_class changes using the “Show as” feature while editing the entity from UI.

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:31
[...]

Deze kan terug levering meten en met een esp uitleesbaar

https://webshop.cedel.nl/SDM220-1-Fase-kWh-meter-met-Modbus

• Vaevictis_
Mocht iemand interesse hebben, ik heb voor de 3 Fase SDM630-Modbus alle registers in YAML uitgewerkt (732 regels code), wat een halve dag werk! 8)7

• Stitchie
Septillion schreef op maandag 13 december 2021 @ 08:13:
@Stitchie Dat is dus niet aan te raden. De template sensors (dus onder de parent sensor:) is de verouderde manier. Die zal dus een keer gaan verdwijnen. Beter dus om het om te zetten naar sensor templates (dus onder de parent template:).
Op basis van deze is het me gelukt om een pv temperatuur te maken en zichtbaar te krijgen in mijn dashboard.
Dit was de minst interessante....nu de Eday, outputpower, Vpv1....kijken of dat lukt.

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:29
Ben bezig om met kleine stapjes yaml onder knie te krijgen.
Nu heb onderstaande code aangepast naar mijn situatie maar sluit dit nu aan bij alle verandering die er nu zijn
Of is er een beter manier om dit nu te doen ?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
sensor:

- platform: template
    sensors:
#Verbruik energie per dag, maand en jaar#
      dsmr_daily_energy:
        friendly_name: "Energieverbruik per dag"
        value_template: "{{ (states('sensor.daily_energy_offpeak')|float + states('sensor.daily_energy_peak')|float) | round(2) }}"
        unit_of_measurement: 'kWh'

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 13-12-2021 16:56 . Reden: yaml ]

• Septillion
@_Mitchie_ Dat is het oude template sensor manier. Nieuwe manier is de sensor template integratie.

• TheFes
_Mitchie_ schreef op maandag 13 december 2021 @ 16:37:
Ben bezig om met kleine stapjes yaml onder knie te krijgen.
Nu heb onderstaande code aangepast naar mijn situatie maar sluit dit nu aan bij alle verandering die er nu zijn
Of is er een beter manier om dit nu te doen ?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
sensor:

- platform: template
    sensors:
#Verbruik energie per dag, maand en jaar#
      dsmr_daily_energy:
        friendly_name: "Energieverbruik per dag"
        value_template: "{{ (states('sensor.daily_energy_offpeak')|float + states('sensor.daily_energy_peak')|float) | round(2) }}"
        unit_of_measurement: 'kWh'
Buiten wat @Septillion al zegt, zal het huidige template warnings geven bij het opstarten, omdat de sensoren dan nog beschikbaar zijn. Om dat te voorkomen kun je in het nieuwe template format een availability template opnemen zodat het resultaat alleen berekend wordt als de bronsensoren beschikbaar zijn.

Je kunt ook defaults meegeven, maar dat kan voor onverwachte resultaten zorgen als je het wil gebruiken in het energy dashboard. Die defaults zijn op zich niet nodig als je toch al zeker weet dat het template goed berekend kan worden (door dus op availability te checken).

Het template zal vervolgens bij elke state change van (één van) bronsensoren berekend worden.

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-11 20:32
musicpixel schreef op maandag 13 december 2021 @ 14:30:
[...]

Ik ben hier vorige week mee bezig geweest in NodeRed, maar nog niet werkend zoals ik wil. Ik kwam wel de volgende dingen tegen:
- Het is afhankelijk van de switch hoe snel deze een tweede en evt derde klik kan registreren en versturen. Sommige registeren maar 1 klik als je te snel dubbel-klikt.
- Als je dubbel (en triple-) kliks wilt gebruiken dan heb je altijd een korte wachttijd bij 1 klik. Er moet namelijk een x tijd gewacht worden om te zien of er geen 2e en/of 3e klik komt. Een alternatief is direct reageren op de eerste klik, en dan met elke volgende klik naar een volgende scene switchen, tenzij je "te lang" wacht tussen kliks, dan ziet ie het weer als de eerste klik en gaat ie weer naar scene 1. Je zou ook gewoon kunnen cyclen door de scenes, maar dat lijkt me niet handig.
- Dimmen heb ik me nog niet aan gewaagd ;-) En misschien doe ik dat wel helemaal niet, want de scenes zelf zijn waarschijnljik wel genoeg.

Heb je al een switch/dimmer (op het oog)?

PS Ik gebruik HA + NodeRed + Zigbee2MQTT. Voor NodeRed is een apart forum topic.
je hebt ook wel apparaten die zelf meerdere "clicks" registreren, willekeurig voorbeeld: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/WXKG01LM.html
maar de ikea sound controller heeft dat ook

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:43
I-King schreef op maandag 13 december 2021 @ 14:28:

Heb je wellicht hier iets aan? https://github.com/ScratMan/HASmartThermostat

Ik wil dit zelf gaan toepassen om de twee zigbee radiatorthermostaten aan te gaan sturen op basis van de centrale kamertemperatuur. Normaal regelen die radiatorthermostaten op zichzelf op basis van een eigen temperatuur meting.

In deze HASmartThermostat (PID) controller geef ik mijn setpoint van woonkamertemperatuur in. De controller bepaalt vervolgens de benodigde 'uitsturing' van de thermostaat. Deze gaat van 0 tot 100%.
Op basis hiervan wil ik de individuele radiatorthermostaten aansturen, door hun setpoint te variëren (op basis van de 0-100% uitsturing van de controller en hun huidige (lokale) temperatuur meting).

Geen idee of dit gaat werken, maar dit was mijn voorlopige (nog hypotetische) oplossing voor mijn eigen 'probleem'.

Ik hoop dat in deze juist de PID controller voor een rustig temperatuurbeeld. Zal even zoeken zijn naar juiste settings.

[ Voor 3% gewijzigd door jj85 op 13-12-2021 21:12 ]

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:19
Wat doe ik fout?
Wil een snapshot maken van mijn buitencamera zodra iemand op de deurbel drukt.
Ik kan zien dat er met onderstaande automatisering een snapshot zonder problemen wordt gemaakt.
Ik krijg alleen de afbeelding niet in beeld op mijn iPhone.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
 alias: foto
description: ''
trigger:
  - type: vibration
    device_id: xxx
    entity_id: binary_sensor.lumi_lumi_vibration_aq1_ias_zone
    domain: binary_sensor
condition: []
action:
  - service: camera.snapshot
    target:
      device_id: xxxxxxx
    data:
      filename: /config/www/images/frontdoor.jpg
  - service: notify.mobile_app_iphone_van_xxxxx
    data:
      title: foto
      data:
        image: /config/local/images/frontdoor.jpg
mode: single

ehhhh..HOI

Pagina: 1 ... 94 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.