Campo di Casa schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 07:26:
Ik heb sinds afgelopen woensdag eindelijk mijn Raspberry Pi 4 8GB binnen zodat ik met HA kan experimenteren. Ik heb nu een image gebruikt via de Raspberry Pi Imager en ga op een later tijdstip als ik meer vertrouwd ben met HA een verse install doen via Docker.
Waarom zou je dat doen? Als je veel Docker-foo hebt dan had je dat waarschijnlijk al gelijk gedaan.
Voornaamste is, stap af van een SD-kaart.
Nu vraag ik mij alleen af wat nu de beste methode is om je muurschakelaars in te stellen. Het lijkt erop dat ik nu aan elke knop of combo een automatisering moet hangen. wat dan al snel een lange lijst aan automatiseringen word per schakelaar.
Gewoon een automatisering maken waarin je dat vast legt. Eventueel meerdere als je dat makkelijk vindt.
Bij mijn Friends of Hue schakelaar van Busch Jaeger zal dit al snel 12 automatiseringen zijn en dat je dan een hele lange lijst met automatiseringen krijgt wat ook minder overzichtelijk wordt voor je hele huis.
Kan gewoon in één automation. En als het complexe acties worden splits je de acties in scripts. Ik zou gewoon één automation per schakelaar maken.
En niets mis met het hebben van veel automations. Net als bij alle onderdelen binnen HA is het erg van belang om het duidelijke namen te geven. Zelf begin ik de naam van alles altijd eerst met de ruimte bijvoorbeeld.
En wil je dezelfde automation vaker doen of gewoon het werk van een ander hergebruiken: blueprints

Daarnaast merk ik dat de automatisering via HA beduidend langzamer is dan wanneer ik dit doe via de Bridge zelf (ingesteld met iConnectHue). Ik vind het juist wel prettig dat ik de wandschakelaars kan gebruiken indien nodig en dat het 'aanvoelt' alsof je op de ouderwetse manier een lamp aandoet.
Gewoon via de
Philips Hue integratie? Gebruik het zelf niet maar hoor van iedereen hier dat het prima snel moet reageren.
Ik kan natuurlijk de wandschakelaars instellen en laten schakelen via de Bridge zoals voorheen, maar dat betekend dat er geen rekening word gehouden met wijzigingen van scenes en setup zoals ingesteld in HA.
Er zijn er hier ook een aantal die het combineren, dus het kan wel. Volgens mij komen de scenes uit de Hue ook beschikbaar in HA etc.
@
Arn0uDz Dan ben jij duidelijk net zoals @
Campo di Casa nog niet verder gekomen dat het topje van de ijsberg aan automation mogelijkheden

NodeRed en gewoon automations ontlopen elkaar niet qua functies
*. Het is dus vooral een kwestie, wat vindt iemand fijn. Zo te zien is er pas net een babystapje gezet in automations dus om dan gelijk al wat anders te pakken.. Ik zou zeggen, kijk eerst verder naar de weg die je nu bent ingeslagen. Maar om het te doen omdat "er nu veel automations nodig zijn" is naar mijn idee geen reden.
Nogmaals, niets tegen NodeRed. Het is puur voorkeur. Maar om na iemands eerste Hello World in C+ gelijk maar te roepen "pak JavaScript!", mm.
* Tenzij je buiten HA om gaat, dat kunnen automations als onderdeel van HA niet echt.