Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 93 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.819 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
barrymossel schreef op woensdag 8 december 2021 @ 17:36:
[...]

Dat zou zeker kunnen, maar dat gaat dan waarschijnlijk (nog meer) broddelwerk worden door mij. En dat doen we buiten liever niet.

Het is nu gaatje door de muur naar een wcd. Van daar buitenkabel naar volgende wcd, die weer door naar nog een wcd en dan naar de lamp. Nu is het allemaal mooi waterdicht...
En binnen in de lasdoos? Dat is de plek waar je een "geschakelde lijn" naast je bestaande permanente lijn kan maken, lijkt me. Heeft niets te maken met broddelwerk (lasklemmen, beetje draad), maar is wel afhankelijk van hoe het nu daadwerkelijk opgebouwd is.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

crimby schreef op zondag 5 december 2021 @ 09:15:
Ik heb regelmatig dat er lampen s’nachts aan gaan. Vaak is het een kamer met een motion sensor, dus de motion sensor gaat s’nachts uit.
Echter, afgelopen nachten is mijn bedlampje ook ineens aangegaan… daar zit geen sensor.

Het gaat om Ikea lampen icm conbee receiver.

Daarnaast heb ik regelmatig last van crashes, dan herstart ik de rpi en is alles goed. Als ik dit elke nacht schedule heb ik geen crashes meer.

Nu ben ik erg benieuwd of ik de enige ben die dit ervaart, zou het een security probleem kunnen zijn of zou het systeem instabiel zijn?

Ik zie niks bijzonders in de log dat het zou kunnen verklaren.

Meer mensen die dit ervaren? (Dit heb ik even en meerdere keren HA etc geupdate).
IKEA-lampen werken niet betrouwbaar. Ik heb het ook. Kijk ff of je lampen nog connectie hebben want als deze even wegvalt (wat nogal eens gebeurt) zal de lamp aan gaan. Misschien is het dat hij naar zijn standaard setting als hij aangezet wordt springt als de connectie slecht is…?

Ik heb elke avond dat de lampen in de gang (IKEA) aan gaan en niet meer uit. Zodra ik alle andere lampen in de woonkamer uit heb (Hue via Hue bridge) zijn de IKEA’s weer uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
@Stitchie Dat is het eerste wat ik vond toen ik de integratie opzocht. Let alleen op dat die daar nog in het oude format zijn.

Voorbeeld voor nieuwe format:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
template:
  - sensor:
      - name: "PV Temperature"
        unit_of_measurement: "°C"
        state: "{{ state_attr('sensor.inverter_$NAME', 'tempperature') }}"
        availability: "{{ states('sensor.inverter_$NAME') not in [ 'unknown', 'unavailable'] }}"
        icon: mdi:thermometer
        state_class: measurement

Alleen even opletten met de state_class, alleen als het een directe meting is dan is het een 'measurement'. De sensor voor 'iday' zal bijvoorbeeld 'total_increasing' moeten zijn. Ook zelf even iconen zoeken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Wilf Welke lampen heb jij? Ik heb er twee (LED1935C3 en LED1934G3) en die hebben nog nooit iets gemist of spontaan aan gegaan. Overigens kan ik van die ook het "power on behaviour" instellen. Wel draai ik Zigbee2MQTT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:47
Wilf schreef op donderdag 9 december 2021 @ 08:26:
[...]
IKEA-lampen werken niet betrouwbaar. Ik heb het ook. Kijk ff of je lampen nog connectie hebben want als deze even wegvalt (wat nogal eens gebeurt) zal de lamp aan gaan. Misschien is het dat hij naar zijn standaard setting als hij aangezet wordt springt als de connectie slecht is…?

Ik heb elke avond dat de lampen in de gang (IKEA) aan gaan en niet meer uit. Zodra ik alle andere lampen in de woonkamer uit heb (Hue via Hue bridge) zijn de IKEA’s weer uit te zetten.
Thanks! Ik heb nu de motionsensor na 23:00 uitgezet en tot nu toe geen lampen die aan gaan. Ook heb ik alles qua scenes herzien en nu op basis van services geconfigureerd. Hopelijk verhelpt dit de instabiliteit. Afgelopen dagen lijken goed gegaan te zijn, zelfs nadat gisteren de stroom er een uur uit heeft gelegen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:52
[...]

Mijn IKEA lampen werken prima (op een Conbee II met Deconz)
Wellicht ligt het aan de koppeling met de Hue bridge?

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blubkens
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Mijn zelfbouw zigbee stick werkt beter dan de hue bridge.
Binnenkort alles overzetten en de hue bridge eruit.
Zie daar vaker dat er wel eens een verbinding wegvalt als het derde partij producten zijn zoals Ikea of Osram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 15:34
Hmmbob schreef op donderdag 9 december 2021 @ 08:20:
[...]

En binnen in de lasdoos? Dat is de plek waar je een "geschakelde lijn" naast je bestaande permanente lijn kan maken, lijkt me. Heeft niets te maken met broddelwerk (lasklemmen, beetje draad), maar is wel afhankelijk van hoe het nu daadwerkelijk opgebouwd is.
Haha, er is dus geen lasdoos. Alleen geschakelde wcd's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:13
[...]

Ik draai zigbee2mqtt en de IKEA lampen zijn juist erg betrouwbaar bij mij. Ik gebruik ze als weklicht voor de kinderen, en dat werkt bijna 100 procent. En als het niet werkt hebben de kinderen ze uitgezet of gereset per ongeluk :')

Klinkt als interferentie met de Hue hub/lampen bij jou? Ik heb zelf geen hue lampen trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
[...]

Hier echt nul problemen met de IKEA lampen. Ze reageren soms alleen wat traag, maar ik weet niet of dat aan de lamp of ergens anders aan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik heb alle Hue-lampen nog op mijn Hue bridge. Op de Conbee II stick draai ik met deCONZ onder andere IKEA PIR's, een paar Osram en Lidl-dingen en twee IKEA bulbs (color). Die laatste twee zijn bijna elke avond, quite random, niet meer verbonden met deCONZ. Na een tijdje wel weer, of niet, maar meestal als ik alles uit heb in de woonkamer komen ze na een tijdje wel weer online tot de volgende avond ze weer een keer (of meer) connectie verliezen.

De IKEA-lampen zijn ongeveer 1 a 2 meter van de Conbee II-stick verwijderd.

Over traag reageren kan ik ook meepraten: In mijn eerste iteratie van het reageren op de sensor (via een automation) had ik ze geprogrammeerd om langzaam in te faden. Dat werkt niet. Wat er meestal gebeurde is dat ze dan ergens blijven hangen tussen 0 en 20 procent. Ik doe dus in de automation om de 2 seconden een fade in, dat drie keer achter elkaar. Zo gaan ze stapsgewijs toch nog naar de 80 procent. Meestal dan. Soms blijven ze (of eentje van de twee) toch hangen in een zachte stand.

Na 2 minuten zouden ze uit moeten faden, dat doe ik dus ook met 4 keer een fade out, om de 2 seconden. Soms is dat ook niet voldoende en blijft er eentje (of allebei) heel zacht branden.

[ Voor 39% gewijzigd door Wilf op 09-12-2021 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVog
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-03 18:23
Ook geprobeerd maar ik snap niet wat ik daar in moet vullen.
Je moet een gebruikersnaam + wachtwoord opgeven bij de instellingen van de add-on. Ik dacht dat de gebruikersnaam standaard al is ingevuld.

De gebruikersnaam en wachtwoord gebruik je bij inloggen met ssh vanaf je macbook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertje750
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-09 21:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jOnhKZ-N2NrUq3jOB_n_rl6S714=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tL14OVljnQBwjVFg9xqY5S9W.jpg?f=user_large

Ik heb in mijn HA dashboard een buienrader entity voor paar dagen weer voorspelling genaamd weather.lelystad maar die doet niet meer aan voorspellen, is er een aanpassing geweest in de buienradar integration?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheFes
Petertje750 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 16:24:
[Afbeelding]

Ik heb in mijn HA dashboard een buienrader entity voor paar dagen weer voorspelling genaamd weather.lelystad maar die doet niet meer aan voorspellen, is er een aanpassing geweest in de buienradar integration?
Buienradar is een beetje kapot, en wordt in 2021.12 gefixed. Die komt zaterdag uit (je kunt eventueel de beta al installeren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Ik heb een uitdaging met 2 Tasmota's.

Beide werken op versie 9.1.0 en worden gezien in de integratie (L948 / L 949). Echter als ik een van beide aan of uitzet, gaan beide. Allebei hebben een eigen IP en naam.

(De MQTT server ziet ze wel allebei, en ik gebruik de Tasmota integratie.)

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Maeslant schreef op donderdag 9 december 2021 @ 16:40:
Ik heb een uitdaging met 2 Tasmota's.

Beide werken op versie 9.1.0 en worden gezien in de integratie (L948 / L 949). Echter als ik een van beide aan of uitzet, gaan beide. Allebei hebben een eigen IP en naam.

(De MQTT server ziet ze wel allebei, en ik gebruik de Tasmota integratie.)

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand is?
Waarschijnlijk heb je ze hetzelfde MQTT topic gegeven in de config.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 21:22
Ik heb net een nieuwe installatie gemaakt van HA maar hoe krijg ik de ssh file op de ssd?
Als ik de ssd aan de MacBook hang , gebeurd er niets waar ik iets mee kan.
Als ik met terminal & ssh verbinding maak kan ik hier verder nog weinig mee want ik wil ttyAMA0 gebruiken als seriële verbinding en ik wil de SPI aanzetten.
Iemand enig idee hoe ik deze anders kan instellen?

[ Voor 39% gewijzigd door 19roland70 op 09-12-2021 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:22
@19roland70

ssh file voor dev-toegang?
https://developers.home-a...erating-system/debugging/

Andere keys zou je volgens mij ook via de samba-addon moeten kunnen overzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
RudolfR schreef op donderdag 9 december 2021 @ 17:36:
@19roland70

ssh file voor dev-toegang?
https://developers.home-a...erating-system/debugging/

Andere keys zou je volgens mij ook via de samba-addon moeten kunnen overzetten.
Dit heb ik nu gedaan maar waar kan ik config.txt vinden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
barrymossel schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:16:
Iemand een tip voor een outdoor plug die zonder cloud te integreren is in Home Assistant? Zigbee of Wifi is mij om het even, maar de laatste moet dan wel (eenvoudig) te flashen zijn. Ik zie zelf een Brennenstuhl wifi variant, maar twijfel over de flashbaarheid. En een Ledvance Zigbee plug, maar daar lijkt een kerstverlichtingadapter niet in te passen...
Ik heb ervoor gekozen de lichtjes gewoon 24 uur per dag aan te laten. Kosten voor de stroom zijn zo laag dat ik de komende 20-30 jaar ze heel december kan laten branden voor de prijs van een nieuwe plug of wcd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
19roland70 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 18:06:
[...]

Dit heb ik nu gedaan maar waar kan ik config.txt vinden?
De schijf moet de naam 'CONFIG' hebben, op die pagina kom ik helemaal geen config.txt tegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
RudolfR schreef op donderdag 9 december 2021 @ 18:54:
[...]

De schijf moet de naam 'CONFIG' hebben, op die pagina kom ik helemaal geen config.txt tegen?
Het is mogelijk om eerst debian te installeren en daarna HA , maar vroeger stond er ook een wget bij.
Die kan ik op de site ook niet meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
TheFes schreef op donderdag 9 december 2021 @ 16:45:
[...]

Waarschijnlijk heb je ze hetzelfde MQTT topic gegeven in de config.
Inderdaad, helemaal overheen gekeken. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbuurman
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 13:37
Ik heb een binary_sensor om te controleren of een TV in huis aan staat.
Dit werkt goed, alleen lijkt er voor dit type sensor geen mogelijkheid om 'm aan een 'area' toe te wijzen.
De variabele 'unique_id' kun je niet in de configuration.yaml toevoegen (foutmelding). In de customize.yaml kun je 'm zonder foutmelding toevoegen, maar lijkt ie er niets mee te doen...

Is dit inderdaad niet mogelijk, of zie ik iets (simpels) over het hoofd?

configuration.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
binary_sensor:
  - platform: ping
    host: 192.168.100.153
    name: "2 - Slaapkamer - TV"
    count: 2
    scan_interval: 60

customize.yaml
YAML:
1
2
3
4
binary_sensor.2_slaapkamer_tv:
  friendly_name: 2 - Slaapkamer - TV Jelle
  icon: mdi:television
  device_class: power

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchlincoln
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-07-2022
Hebben we hier ergens een overzichtje van de gebruikte apparatuur?
Momenteel zoek ik een goede manier om verbruik te kunnen meten van diverse groepen en fases.
Daarnaast ben ik zoekende hoe ik 2 Tua thermostaten kan uitlezen en bedienen.

Met 369 pagina's is dat een fors zoekplaatje... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 20:21
Heeft er iemand wellicht een mogelijkheid om in HA aan de gemiddelde etmaal temperatuur te komen? Dit om het gasverbruik per graaddag te berekenen. In de buienradar integratie zit het niet en ook niet in OpenWeatherMap.

Ik ben van plan om dit in Node Red te maken. Uiteraard deel ik de flow hier mocht deze gereed voor gebruik zijn :)

Op mindergas.nl kan dit ook berekend worden door de API te gebruiken, echter is er geen mogelijkheid om met deze API informatie naar HA te halen voor zover ik weet. Kan wel, werkt echter niet. Iemand dit dit werkend heeft?

[ Voor 25% gewijzigd door Peutpeut op 09-12-2021 22:15 ]

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
19roland70 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 19:07:
[...]

Het is mogelijk om eerst debian te installeren en daarna HA , maar vroeger stond er ook een wget bij.
Die kan ik op de site ook niet meer vinden.
Het is inderdaad heel moeilijk om vanuit een Apple toegang te krijgen tot een Linux schijf (ext4). Dat lukt alleen als je drivers daarvoor installeert.
Misschien heb je hier iets aan:
https://www.maketecheasie...ccess-ext4-partition-mac/

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@Peutpeut
Misschien kun je hier wat mee:
https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/daggegevens
Ik denk dat je met een python scriptje er zo uit bent.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_derk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:14
Peutpeut schreef op donderdag 9 december 2021 @ 22:09:
Heeft er iemand wellicht een mogelijkheid om in HA aan de gemiddelde etmaal temperatuur te komen? Dit om het gasverbruik per graaddag te berekenen. In de buienradar integratie zit het niet en ook niet in OpenWeatherMap.

Ik ben van plan om dit in Node Red te maken. Uiteraard deel ik de flow hier mocht deze gereed voor gebruik zijn :)

Op mindergas.nl kan dit ook berekend worden door de API te gebruiken, echter is er geen mogelijkheid om met deze API informatie naar HA te halen voor zover ik weet. Kan wel, werkt echter niet. Iemand dit dit werkend heeft?
Kan je hier iets mee?
https://www.home-assistant.io/integrations/statistics/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
KC27 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 22:23:
[...]

Het is inderdaad heel moeilijk om vanuit een Apple toegang te krijgen tot een Linux schijf (ext4). Dat lukt alleen als je drivers daarvoor installeert.
Misschien heb je hier iets aan:
https://www.maketecheasie...ccess-ext4-partition-mac/
Is er een versie die je kan installeren over/langs een standaard debian versie?
Ik kan de gewone debian versie wel benaderen met ssh alleen nu moet ik nog een (supervised)versie hebben die ik via ssh kan installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@19roland70
Wat je kunt doen:
  • Zet Raspberry OS op een SD card
  • Zet HA image op SSD
  • Boot raspberry vanaf de SD card
  • Hang SSD aan USB ingang
  • Log in met SSH op raspberry
  • Mount de SSD
  • Breng de aanpassingen aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:28
Ik heb sinds afgelopen woensdag eindelijk mijn Raspberry Pi 4 8GB binnen zodat ik met HA kan experimenteren. Ik heb nu een image gebruikt via de Raspberry Pi Imager en ga op een later tijdstip als ik meer vertrouwd ben met HA een verse install doen via Docker.

Nu vraag ik mij alleen af wat nu de beste methode is om je muurschakelaars in te stellen. Het lijkt erop dat ik nu aan elke knop of combo een automatisering moet hangen. wat dan al snel een lange lijst aan automatiseringen word per schakelaar.

Bij mijn Friends of Hue schakelaar van Busch Jaeger zal dit al snel 12 automatiseringen zijn en dat je dan een hele lange lijst met automatiseringen krijgt wat ook minder overzichtelijk wordt voor je hele huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9vqMM3v44KnG_gxKMv0V-8nrI4=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/723Z4B7ziBM2wzoypfXcCkYD.png?f=fotoalbum_medium

Daarnaast merk ik dat de automatisering via HA beduidend langzamer is dan wanneer ik dit doe via de Bridge zelf (ingesteld met iConnectHue). Ik vind het juist wel prettig dat ik de wandschakelaars kan gebruiken indien nodig en dat het 'aanvoelt' alsof je op de ouderwetse manier een lamp aandoet.

Ik kan natuurlijk de wandschakelaars instellen en laten schakelen via de Bridge zoals voorheen, maar dat betekend dat er geen rekening word gehouden met wijzigingen van scenes en setup zoals ingesteld in HA.

Hoe doen jullie dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:49
Voor je schakelaar verhaal, daar gebruik ik NodeRed voor, dan kun je het zo gek maken als je zelf wilt zonder een hele waslijst aan automatiseringen te hebben. Je moet AFAIK echter wel Zigbee2MQTT gebruiken.

NodeRed kun je als Addon downloaden binnen HA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
Campo di Casa schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 07:26:
Ik heb sinds afgelopen woensdag eindelijk mijn Raspberry Pi 4 8GB binnen zodat ik met HA kan experimenteren. Ik heb nu een image gebruikt via de Raspberry Pi Imager en ga op een later tijdstip als ik meer vertrouwd ben met HA een verse install doen via Docker.
Waarom zou je dat doen? Als je veel Docker-foo hebt dan had je dat waarschijnlijk al gelijk gedaan.

Voornaamste is, stap af van een SD-kaart.
Nu vraag ik mij alleen af wat nu de beste methode is om je muurschakelaars in te stellen. Het lijkt erop dat ik nu aan elke knop of combo een automatisering moet hangen. wat dan al snel een lange lijst aan automatiseringen word per schakelaar.
Gewoon een automatisering maken waarin je dat vast legt. Eventueel meerdere als je dat makkelijk vindt.
Bij mijn Friends of Hue schakelaar van Busch Jaeger zal dit al snel 12 automatiseringen zijn en dat je dan een hele lange lijst met automatiseringen krijgt wat ook minder overzichtelijk wordt voor je hele huis.
Kan gewoon in één automation. En als het complexe acties worden splits je de acties in scripts. Ik zou gewoon één automation per schakelaar maken.

En niets mis met het hebben van veel automations. Net als bij alle onderdelen binnen HA is het erg van belang om het duidelijke namen te geven. Zelf begin ik de naam van alles altijd eerst met de ruimte bijvoorbeeld.

En wil je dezelfde automation vaker doen of gewoon het werk van een ander hergebruiken: blueprints :)
Daarnaast merk ik dat de automatisering via HA beduidend langzamer is dan wanneer ik dit doe via de Bridge zelf (ingesteld met iConnectHue). Ik vind het juist wel prettig dat ik de wandschakelaars kan gebruiken indien nodig en dat het 'aanvoelt' alsof je op de ouderwetse manier een lamp aandoet.
Gewoon via de Philips Hue integratie? Gebruik het zelf niet maar hoor van iedereen hier dat het prima snel moet reageren.
Ik kan natuurlijk de wandschakelaars instellen en laten schakelen via de Bridge zoals voorheen, maar dat betekend dat er geen rekening word gehouden met wijzigingen van scenes en setup zoals ingesteld in HA.
Er zijn er hier ook een aantal die het combineren, dus het kan wel. Volgens mij komen de scenes uit de Hue ook beschikbaar in HA etc.

@Arn0uDz Dan ben jij duidelijk net zoals @Campo di Casa nog niet verder gekomen dat het topje van de ijsberg aan automation mogelijkheden ;) NodeRed en gewoon automations ontlopen elkaar niet qua functies*. Het is dus vooral een kwestie, wat vindt iemand fijn. Zo te zien is er pas net een babystapje gezet in automations dus om dan gelijk al wat anders te pakken.. Ik zou zeggen, kijk eerst verder naar de weg die je nu bent ingeslagen. Maar om het te doen omdat "er nu veel automations nodig zijn" is naar mijn idee geen reden. :)

Nogmaals, niets tegen NodeRed. Het is puur voorkeur. Maar om na iemands eerste Hello World in C+ gelijk maar te roepen "pak JavaScript!", mm.

* Tenzij je buiten HA om gaat, dat kunnen automations als onderdeel van HA niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Dank, dat is inderdaad wat ik zoek, ik ga het onthouden voor de toekomst!

Inmiddels heb ik wel de mindergas integratie aan de praat gekregen door toe te passen wat hier genoemd wordt: https://github.com/nelbs/.../3#issuecomment-834715097

Nu worden het gasverbruik per graaddag in HA zichtbaar gemaakt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:27
Als mijn zoon gaat slapen spelen we via Spotify een afspeellijst af op zijn Google Nest. Die afspeellijst duurt 1,15 uur. Wat er nu gebeurd is dat Spotify na de afspeellijst andere "soortgelijke" nummers gaat afspelen. Daar zitten soms wat vage dingen tussen waar die wakker van wordt. Niet heel fijn dus.

Ik had bedacht om een automation te maken waarmee we het afspelen automatisch stoppen na 1,14 uur en heb daar de volgende automation voor gemaakt;
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
alias: Stop Speaker Wout
description: ''
trigger:
  - platform: device
    device_id: f3a749e12ea3438a6bacee26590d6ba5
    domain: media_player
    entity_id: media_player.speaker_wout
    type: playing
    for:
      hours: 1
      minutes: 14
      seconds: 0
      milliseconds: 0
condition:
  - condition: time
    after: '20:00:00'
action:
  - service: media_player.media_stop
    target:
mode: single

Maar gisteravond werkte dit niet en ging de afspeellijst gewoon verder.
Ik heb de conditie "na 20.00 uur" er in zitten omdat overdag de muziek niet stop gezet hoeft te worden.

Wat is wél de juiste manier om dit te regelen?

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 10-12-2021 09:50 . Reden: yaml ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Robbie T schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 09:39:
Als mijn zoon gaat slapen spelen we via Spotify een afspeellijst af op zijn Google Nest. Die afspeellijst duurt 1,15 uur. Wat er nu gebeurd is dat Spotify na de afspeellijst andere "soortgelijke" nummers gaat afspelen. Daar zitten soms wat vage dingen tussen waar die wakker van wordt. Niet heel fijn dus.

Ik had bedacht om een automation te maken waarmee we het afspelen automatisch stoppen na 1,14 uur en heb daar de volgende automation voor gemaakt;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
alias: Stop Speaker Wout
description: ''
trigger:
  - platform: device
    domain: media_player
    entity_id: media_player.speaker_wout
    type: playing
    for:
      hours: 1
      minutes: 14
      seconds: 0
      milliseconds: 0
condition:
  - condition: time
    after: '20:00:00'
action:
  - service: media_player.media_stop
    target:
mode: single

Maar gisteravond werkte dit niet en ging de afspeellijst gewoon verder.
Ik heb de conditie "na 20.00 uur" er in zitten omdat overdag de muziek niet stop gezet hoeft te worden.

Wat is wél de juiste manier om dit te regelen?
De Spotify app heeft een optie om dit uit te zetten, maar dan ben je het ook overdag kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Robbie T Misschien dat hij toen even een keer een buffer issue of connection issue had? Of een HA restart? Dan is de state namelijk niet de hele tijd 'playing' geweest.

Maar start je de playlist ook via HA? Anders zou ik het aan dat moment koppelen qua tijd.

Andere optie zou zijn om gewoon een automation te triggeren als er na 20:00 gestart wordt (of eigenlijk na 18:46) en dan wachten. Kan met een delay, maar geen fan van voor lange dingen omdat hij stopt bij het herladen van de automations. Andere optie is een timer, maar dan mag je nog steeds HA niet herstarten. Laatste optie zou zijn om gewoon de starttijd op te slaan en die te vergelijken met nu. Als je de muziek al start met een automation zou je gewoon het laatste tijdstip dat de automation had gedraaid kunnen gebruiken ipv een input_datetime-helper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:27
@Coppertop Klopt, maar ik wil hem inderdaad overdag niet kwijt zijn.
@Septillion Momenteel starten wij de playlist nog handmatig door, als het tijd is om te gaan slapen, de playlist vanaf onze telefoon te starten.
Met een week of twee is de aqara switch binnen en wordt de automation gestart middels een druk op de knop en dan met Spotcast.

De afspeellijst start ergens tussen 20.00 en 21.00 (niet elke dag hetzelfde).
Als ik je goed begrijp had de automation wel moeten werken zoals die nu staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Robbie T Zolang de playlist gestart werd tussen 18:46 (klaar na 20:00) en 22:46 (klaar voor 0:00) zou het inderdaad moeten werken. Maar geen HA herstart en geen connectie issues want dat zal er voor zorgen dat de state niet klopt.

Ook moest er daarvoor natuurlijk niet al iets spelen. Want anders was de state natuurlijk al langer playing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR

YAML:
1
2
3
4
5
6
- platform: statistics
  entity_id: sensor.br_temperature
  name: temp_stats
  sampling_size: 100000000
  max_age:
    days: 1

Normaal gesproken komt daar een aardige 'mean' uit, maar nu even niet... |:(
Is ergens op 7 december blijven steken. Lijkt alsof buienradar hapert, die heeft al sinds 6 december niet meer geupdate.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
sampling_size: 100000000
count: 0
mean: unknown
median: unknown
quantiles: unknown
standard_deviation: unknown
variance: unknown
total: unknown
min_value: unknown
max_value: unknown
min_age: 2021-12-07T15:31:02.849585+00:00
max_age: 2021-12-07T15:31:02.849585+00:00
change: unknown
average_change: unknown
change_rate: unknown
unit_of_measurement: °C
friendly_name: temp_stats
icon: mdi:calculator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@RudolfR Volgens mij nu zo'n beetje al op elke pagina wel een keer genoemd: TheFes in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Begin deze week een Conbee II gekocht en aan mijn HA gekoppeld, omdat ik van plan ben m'n Hue lampen en stekkers iets meer te mengen met andere apparaten en merken.

Ik ben gegaan voor ZHA, omdat ik Home Assistant in een Docker-container op Ubuntu draai en deConz en Z2MQTT volgens mij alleen werken via Hassio? Dat verschil is me na een jaar nog steeds niet helemaal helder.

Anyhow. Ben best bereid m'n Hue Bridge ernaast te blijven draaien, want het werkt nou eenmaal goed en stabiel, maar was natuurlijk toch even nieuwsgierig dus ze tijdelijk aan ZHA gekoppeld.

Ik kom er alleen maar niet achter hoe ik een Hue Scène kan namaken, dus verschillende kleuren? Als ik de lamp los aanklik kan ik inderdaad met de color picker een kleur kiezen en de helderheid aanpassen. Maar als ik zo'n lamp wil integreren in een Automation, zie ik alleen een optie voor de helderheid?

Heb me inmiddels suf gegoogled, maar ik mis of een obvious zoekterm, of er zijn gewoon geen heldere uitlegartikelen te vinden.

TL;DR: als ik Hue koppel via ZHA, hoe geef ik ze dan verschillende kleuren mee in een Automation? Net zoals je via de Hue Bridge een bepaalde scène kunt activeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-09 17:45

Mimiix

Professioneel Prutser

Tralapo schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 10:34:
Begin deze week een Conbee II gekocht en aan mijn HA gekoppeld, omdat ik van plan ben m'n Hue lampen en stekkers iets meer te mengen met andere apparaten en merken.

Ik ben gegaan voor ZHA, omdat ik Home Assistant in een Docker-container op Ubuntu draai en deConz en Z2MQTT volgens mij alleen werken via Hassio? Dat verschil is me na een jaar nog steeds niet helemaal helder.

Anyhow. Ben best bereid m'n Hue Bridge ernaast te blijven draaien, want het werkt nou eenmaal goed en stabiel, maar was natuurlijk toch even nieuwsgierig dus ze tijdelijk aan ZHA gekoppeld.

Ik kom er alleen maar niet achter hoe ik een Hue Scène kan namaken, dus verschillende kleuren? Als ik de lamp los aanklik kan ik inderdaad met de color picker een kleur kiezen en de helderheid aanpassen. Maar als ik zo'n lamp wil integreren in een Automation, zie ik alleen een optie voor de helderheid?

Heb me inmiddels suf gegoogled, maar ik mis of een obvious zoekterm, of er zijn gewoon geen heldere uitlegartikelen te vinden.

TL;DR: als ik Hue koppel via ZHA, hoe geef ik ze dan verschillende kleuren mee in een Automation? Net zoals je via de Hue Bridge een bepaalde scène kunt activeren.
Je kan ook deCONZ in docker draaien: https://github.com/deconz-community/deconz-docker

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20-09 19:35

Ik heb mijn Hue-lampen ook gekoppeld via ZHA, werkt eigenlijk als een trein. Heb wat moeite met één Hue-lamp, die reageert wat abnormaal maar de rest (GU10 en E27) werkt geheel volgens verwachting.

Ik gebruik onderstaand script, wellicht geeft je dit al wat houvast:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
voorbeeldscript:
  mode: restart
  sequence:
    - service: light.turn_on
      data:
        entity_id:
          - light.vensterbank
          - light.eettafel
        brightness_pct: 100
        color_temp: 400

Met andere woorden, je kunt dus zaken als color_temp gebruiken om kleuren mee te geven aan je lampen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes

Het moet geen device acties maken in je automation maar service calls. Dan heb je al die opties wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Tralapo Zowel DeConz als Zigbee2MQTT komen ook in een docker-smaakje :)

Hassio bestaat ook niet meer, is vervangen door HA OS.

Daarnaast qua scenes heb je twee opties:

- Meest open deur, maak ook gewoon een scene aan in HA :+ En roep die in een automation aan.
- Waarschijnlijk doe je het nu op device, maar kies eens service call => Light.turn_on

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-09 18:27
Wie maakt hier gebruik van een LUX sensor en werkt dat goed? De lampen laat ik schakelen op basis van de de sun elevation maar in deze tijd van het jaar werkt niet lekker, bewolkt, regen etc. Momenteel doe ik alles met mqtt, iemand hier al ervaring mee?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lverlaek
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 20:27
Freezhost schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 13:55:
Wie maakt hier gebruik van een LUX sensor en werkt dat goed? De lampen laat ik schakelen op basis van de de sun elevation maar in deze tijd van het jaar werkt niet lekker, bewolkt, regen etc. Momenteel doe ik alles met mqtt, iemand hier al ervaring mee?
Ik heb aan de voor en achterzijde van het huis (noord en zuid) een Aqara (?) lux sensor hangen, werkt echt briljant! Echt heel fijn. Er schakelen zomaar een stuk of 4 lampen en minstens 10 variabelen in automations op.
(Zijn die ronde dingen als je zoekt op Aqara light sensor vind je ze wel)

edit:
Zie nu dat die van Xiaomi Mi zijn en lijken niet meer te koop..

[ Voor 5% gewijzigd door lverlaek op 10-12-2021 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Bedankt, maar het lijkt er op dat die niet meer te koop is, kan hem zo snel niet vinden en staat ook niet meer op de site van Aqara

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheFes
Freezhost schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 14:03:
Bedankt, maar het lijkt er op dat die niet meer te koop is, kan hem zo snel niet vinden en staat ook niet meer op de site van Aqara
Op xiaomiproducts.nl
of Voorbeeldje op Ali
of Banggood

[ Voor 44% gewijzigd door TheFes op 10-12-2021 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik gebruik Hue Motion sensors er voor, die meten ook lichtsterkte. Werkt echt perfect. Als e een hele donkere wolk langsdrijft gaan de lampen aan als dat nodig is :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lverlaek
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 20:27
Juist, die bedoel ik. Zie ze op Ali niet meer, maar hier dus wel. Echt een aanrader, een dedicated light sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
lverlaek schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 14:05:
[...]

Juist, die bedoel ik. Zie ze op Ali niet meer, maar hier dus wel. Echt een aanrader, een dedicated light sensor.
Op Ail staan ze ook nog wel (zie m'n edit) maar blijkbaar niet meer onder de Aqara naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 21:09
19roland70 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 23:15:
[...]

Is er een versie die je kan installeren over/langs een standaard debian versie?
Ik kan de gewone debian versie wel benaderen met ssh alleen nu moet ik nog een (supervised)versie hebben die ik via ssh kan installeren.
Deze heb ik gebruikt voor m'n Debian servertje https://community.home-as...vised-on-debian-11/200253

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Wat de prijs betreft maakt het weinig uit of je die sensoren hier of via ALI besteld. Nu nog even op zoek naar een zigbee USB stick die goed samenwerkt met HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Freezhost schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 14:23:
Wat de prijs betreft maakt het weinig uit of je die sensoren hier of via ALI besteld. Nu nog even op zoek naar een zigbee USB stick die goed samenwerkt met HA
Ik gebruik de Conbee II icm Deconz (add on uit supervisor, maar overweeg om het los te gaan draaien).
Maar die werkt ook prima met ZHA en Z2MQTT (al issie daar niet officieel ondersteund)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 13:25
Vorige week een Aqara remote switch mini binnen gekregen, maar krijg hem echt niet gepaired met m'n RPi4 i.c.m. Conbee II. De Conbee II zou moeten werken met de Aqara, maar krijg hem niet zichtbaar.
Niet met ZHA, als deConz (Phoscon).

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
CappieL schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 14:40:
Vorige week een Aqara remote switch mini binnen gekregen, maar krijg hem echt niet gepaired met m'n RPi4 i.c.m. Conbee II. De Conbee II zou moeten werken met de Aqara, maar krijg hem niet zichtbaar.
Niet met ZHA, als deConz (Phoscon).

Iemand een idee?
Deze?
Die werkt bij mij prima (onder Deconz dus). Volgens mij niets bijzonders voor hoeven doen, in pairing mode zetten en dan in Phoscon laten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 10:44
Het is hier vast al wel eens voorbijgekomen, maar ik kan het niet vinden (of ik gebruik de verkeerde zoek-termen)....

Is er een manier om bij Startup van HA een automation te laten draaien die check of er automations hadden moeten draaien gedurende de tijd dat HA "uit" was?

Voorbeeld: Van de week heeft mijn server met HA een tijdje uit gestaan, omdat ik in de meterkast moest zijn en wat groepen moest indexeren.
Gedurende die tijd had eigenlijk de "SunSet -60 minutes" automation moeten draaien.
Die heeft daarna natuurlijk niet gedraaid, dus heb ik later handmatig nog gedraaid, omdat we in het schemerlicth zaten :)

Heeft iemand hier al eens iets voor bedacht?

Blog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Ben.Hahlen schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 14:42:
Het is hier vast al wel eens voorbijgekomen, maar ik kan het niet vinden (of ik gebruik de verkeerde zoek-termen)....

Is er een manier om bij Startup van HA een automation te laten draaien die check of er automations hadden moeten draaien gedurende de tijd dat HA "uit" was?

Voorbeeld: Van de week heeft mijn server met HA een tijdje uit gestaan, omdat ik in de meterkast moest zijn en wat groepen moest indexeren.
Gedurende die tijd had eigenlijk de "SunSet -60 minutes" automation moeten draaien.
Die heeft daarna natuurlijk niet gedraaid, dus heb ik later handmatig nog gedraaid, omdat we in het schemerlicth zaten :)

Heeft iemand hier al eens iets voor bedacht?
Je kunt er een trigger voor toevoegen die de automation ook uitvoert nadat HA gestart is.
Dit in combinatie met een condition die checkt al wel aan de oorspronkelijke trigger voldaan is.

YAML:
1
2
3
trigger:
  - platform: homeassistant
    event: start

Ik zou zelf in plaast van een tijd offset vanaf sunset eerder de elevation gebruiken. De stand van de zon is een uur voor zonsondergang gedurende het jaar verschillend. Dus de ene keer zal het wellicht te licht zijn, de andere keer te donker. Met elevation neem je dat al weg (heb je wel nog steeds last van wolken en andere factoren).

Het totaal zou dan zoiets worden (zelf even kijken welke elevation voor jou goed is)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
trigger:
  - platform: homeassistant
    event: start
  - platform: numeric_state
    entity_id: sun.sun
    attribute: elevation
    below: 3
condition:
  - condition: state
    entity_id: sun.sun
    attribute: elevation
    below: 3

[ Voor 24% gewijzigd door TheFes op 10-12-2021 14:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DexterDee
  • Laatst online: 13:59

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Hier ook Aqara lux sensors (GZCGQ11LM) en die werken zoals hierboven gezegd briljant.

Ik heb wat aandacht en liefde gestopt in een goede Node Red automation en die werkt vlekkeloos:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RrdU7-rtbfob9WJIZn-U1YCiHbk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R9e6No2NZz66AfLlJDWA3Lsl.png?f=fotoalbum_large

Als er niemand thuis is, wil ik de lampen niet automatisch aanzetten. Verder onthou ik of ik de lampen al heb aangezet, want anders zet deze flow 'm aan bij <250 lux ook al heb ik ze net handmatig uitgezet (als we bijvoorbeeld gaan slapen). Na een beetje spelen en de Lux sensor op een goede plaats wegleggen, is voor mij 250 Lux wel de sweetspot om de lampen op aan- en uit te schakelen.

Onlangs de kerstboom ook toegevoegd zoals je kunt zien :P

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Nice! Wat betreft de huidige stand van de lampen moet ik nog wel wat doen. Ik maak namelijk gebruik van milight in combinatie met de esp miligt hub maar ik heb ook afstandsbedieningen en als ik die gebruik wordt de status in HA niet bijgewerkt. Binnenkort even zoeken hoe dit komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:02
Mijn installatie heeft zich opgehangen en ik weet niet zo goed waar ik moet starten, dit is de eerste keer dat het gebeurt. Het is een HA OS op Windows via Virtualbox.
Ik heb de PC moeten herstarten, nu krijg ik via de Virtualbox interface de volgende melding te zien:
- Waiting for the Home Assistant CLI to be ready...
- [WARN] Home Assistant CLI not starting! Jump into emergency console...

En via de HA logs krijg ik dit te zien:
- The system could not validate that the sqlite3 database at //config/home-assistant_v2.db was shutdown cleanly

En nog veel meer. O.a. Superviser entities etc. laden niet en doen verder niks.

Ik vermoed dat ik de database moet repareren/weggooien maar hoe kom ik daarbij? Idealiter wil ik 'm fixen want er zit veel gebruikshistorie in die ik niet hoop weg te moeten gooien :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rPvokEqNSpopKAlc7tbmrm76id8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TBnEprt3SXNoW40SwUEcHAmS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door I-King op 10-12-2021 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:42
DexterDee schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 14:45:
[...]

Hier ook Aqara lux sensors (GZCGQ11LM) en die werken zoals hierboven gezegd briljant.

Ik heb wat aandacht en liefde gestopt in een goede Node Red automation en die werkt vlekkeloos:
[Afbeelding]

Als er niemand thuis is, wil ik de lampen niet automatisch aanzetten. Verder onthou ik of ik de lampen al heb aangezet, want anders zet deze flow 'm aan bij <250 lux ook al heb ik ze net handmatig uitgezet (als we bijvoorbeeld gaan slapen). Na een beetje spelen en de Lux sensor op een goede plaats wegleggen, is voor mij 250 Lux wel de sweetspot om de lampen op aan- en uit te schakelen.

Leuk he wat je allemaal kan doen met Node-Red. Ik had mijn lumen sensor via een "smooth" filter laten lopen waaruit de gemiddelde waarde van de laatste 3 metingen (dus veranderingen in licht) komt. Dat voorkomt dat bij de eersrte de beste dip in het aantal lumen er gelijk geschakeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 11:30

CAP-Team

XBL: CAPTeam

lverlaek schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 13:59:
[...]

Ik heb aan de voor en achterzijde van het huis (noord en zuid) een Aqara (?) lux sensor hangen, werkt echt briljant! Echt heel fijn. Er schakelen zomaar een stuk of 4 lampen en minstens 10 variabelen in automations op.

edit:
Ik heb er ook een buiten hangen aan de voorzijde van de woning waar ook de woonkamer is.
Op basis van de lichtwaarden doe ik de screens naar beneden en doe ik in de woonkamer het licht aan.

Je moet alleen een beetje spelen op welke waardes het handig is om de lampen aan te doen of als het heel donker is buiten overdag.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 13:25
TheFes schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 14:42:
[...]

Deze?
Die werkt bij mij prima (onder Deconz dus). Volgens mij niets bijzonders voor hoeven doen, in pairing mode zetten en dan in Phoscon laten zoeken.
De WXKG11LM (was er al wel achter gekomen dat er verschillende versies en uitvoeringen beschikbaar zijn).
Echter zou de pairing mode gewoon 3 (of 5) seconden het kleine knopje aan de zijkant van de switch ingedrukt houden tot het blauwe ledje gaat knipperen.
Helaas vindt Deconz niets :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Mich schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 15:06:
Leuk he wat je allemaal kan doen met Node-Red. Ik had mijn lumen sensor via een "smooth" filter laten lopen waaruit de gemiddelde waarde van de laatste 3 metingen (dus veranderingen in licht) komt. Dat voorkomt dat bij de eerste de beste dip in het aantal lumen er gelijk geschakeld wordt.
In principe is het gebruiken van een smooth filter niet nodig, als je de debounce instelling op je "state change" node op 1 minuut of meer zet. Vaak kun je in HA en Node Red een bepaald probleem op 10 manieren oplossen trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik80
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 00:27

Erik80

Sinds 1980

CappieL schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 15:12:
[...]

De WXKG11LM (was er al wel achter gekomen dat er verschillende versies en uitvoeringen beschikbaar zijn).
Echter zou de pairing mode gewoon 3 (of 5) seconden het kleine knopje aan de zijkant van de switch ingedrukt houden tot het blauwe ledje gaat knipperen.
Volgens mij voer je met het knopje langer inhouden een reset uit. Probeer eens om gewoon een paar keer achter elkaar op het knopje te drukken terwijl Phoscon in adoption mode staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
CappieL schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 15:12:
[...]

Ik heb de WXKG11LM Rev.2 volgens Phoscon.
Hij komt onder switches te staan als hij werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Erik80 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 15:19:
[...]

Volgens mij voer je met het knopje langer inhouden een reset uit. Probeer eens om gewoon een paar keer achter elkaar op het knopje te drukken terwijl Phoscon in adoption mode staat...
Na een reset komt hij ook in pairing mode, zou volgens mij gewoon moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:08

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

TheFes schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 15:21:
[...]

Ik heb de WXKG11LM Rev.2 volgens Phoscon.
Hij komt onder switches te staan als hij werkt.
Hier idem, 'Version 20180525'. Werkt al ~2 jaar zonder problemen.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
MisteRMeesteR schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 15:24:
[...]

Hier idem, 'Version 20180525'. Werkt al ~2 jaar zonder problemen.
Delfde versie hier inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik80
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 00:27

Erik80

Sinds 1980

TheFes schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 15:21:
[...]
Na een reset komt hij ook in pairing mode, zou volgens mij gewoon moeten werken.
Oh ja...https://www.youtube.com/watch?v=B46dsh_ODcY

[ Voor 21% gewijzigd door Erik80 op 10-12-2021 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DexterDee schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 14:45:
[...]

[Afbeelding]

Wil je deze flow eens delen? Ik heb een vergelijkbare denk ik, maar zie wel wat verbeterpunten denk ik (in de mijne dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:40

timovd

Voorsprong door techniek

@DexterDee kun je de kerstboom niet afhankelijk maken van een tijdsframe (1 december t/m 14 januari ofzo)? Of ergens een dummy switch maken dat de kerstboom is opgezet. Aan de andere kant; is het erg dat de kerstboom steeds aangezet wordt als ie er niet staat?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:01

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Mich schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 15:06:
[...]

Leuk he wat je allemaal kan doen met Node-Red. Ik had mijn lumen sensor via een "smooth" filter laten lopen waaruit de gemiddelde waarde van de laatste 3 metingen (dus veranderingen in licht) komt. Dat voorkomt dat bij de eersrte de beste dip in het aantal lumen er gelijk geschakeld wordt.
Het nadeel is dat je er ook gelijk een vertraging door krijgt (leg de grafiekjes maar eens op elkaar). Hierdoor is hier in ieder geval maar besloten het bij een hysterese te houden (> 100 lux is licht uit, < 80 lux is licht aan) en de soms optredende flippers maar voor lief te nemen. Daarnaast is die flipper bijna altijd terecht (tijdelijke donkere wolk en zo).

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Koepert schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 16:01:
Wil je deze flow eens delen? Ik heb een vergelijkbare denk ik, maar zie wel wat verbeterpunten denk ik (in de mijne dus)
Sure thing, je kunt 'm hier bekijken
timovd schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 16:09:
@DexterDee kun je de kerstboom niet afhankelijk maken van een tijdsframe (1 december t/m 14 januari ofzo)? Of ergens een dummy switch maken dat de kerstboom is opgezet. Aan de andere kant; is het erg dat de kerstboom steeds aangezet wordt als ie er niet staat?
Dat zou nog wel een verbetering zijn ja. Alhoewel de flow gewoon niks doet op dat punt als de kerstboom niet staat. Ik had er eerlijk gezegd nog niet heel erg goed over nagedacht :)

[ Voor 91% gewijzigd door DexterDee op 10-12-2021 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
TheFes schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 12:10:
[...]

Het moet geen device acties maken in je automation maar service calls. Dan heb je al die opties wel.
Bedankt voor de suggestie, ook van de rest. Dit werkt inderdaad! Wel nog een andere vraag.
Als ik rechtstreeks naar de lamp ga in HA, kan ik een kleurtje kiezen uit de picker, zie onderstaande foto.

Is er een manier om uit te lezen welke kleurcode je op dat moment gebruikt, zodat je die vervolgens weer toe kunt passen in de service call? Ik kan het nergens vinden.

Edit: Stom. Dit kan ik natuurlijk gewoon uitlezen in de entiteit via "Ontwikkelhulpmiddelen". In ieder geval bedankt voor alle suggesties!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tXcvRNC4DEwMh5PtvmkVMdaEv7A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kXmxuLmzp9RMk4VWNvyeW5Bg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Tralapo op 10-12-2021 16:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

Hieronder de wijze waarop ik mijn (verwacht) gasverbruik per gewogen graaddag bereken. Rekenwijze is 1-op-1 overgenomen van mindergas.nl. Let op. Mijn code is erg rommelig en kan ongetwijfelt verder worden verkort/verbeterd. Voor mij werkt het in ieder geval prima. Wellicht kan je wat hergebruiken.

Zoals eerder beschreven, eerst de 24h gemiddelde temperatuur waarde bepalen (buienradar sensor werkt even niet, wordt hopelijk snel gefixed).

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  #==============================
  #=== Average sensor
- platform: average
  name: br_temperature_24h_average
  duration:
  entities:
      # tijdelijk buienradar sensor uitgecomment (wordt gefixed in dec 2021) en uitgeweken naar schuur temp sensor
      #- sensor.br_temperature
    - sensor.temperatuur_en_vochtigheidsensor_schuur_temperature
  precision: 1

daarna het aantal graaddagen uitrekenen..

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
- platform: template
  sensors:

# - gewogen graaddagen -
    # De etmaalgemiddelde buitentemperatuur van een koudere dag wordt afgetrokken van de etmaalgemiddelde binnentemperatuur 
    # van 18 graden. Als het op een dag buiten gemiddeld 10 graden was, reken je als volgt: 18 - 10 = 8 graaddagen. 
    # Was de gemiddelde buitentemperatuur over 24 uur hoger dan 18 graden, dan kom je altijd uit op 0 graaddagen.
    #
    # Om de invloed van die wisselingen op de berekeningen te minimaliseren, worden de graaddagen vermenigvuldigd met een 
    # seizoensafhankelijke weegfactor. Dit noemen we gewogen graaddagen. De weegfactor is als volgt gedurende het jaar:
    #  april t/m september: 0,8
    #  maart en oktober: 1,0
    #  november t/m februari: 1,1
    weighted_degree_days:
      friendly_name: Gewogen graaddagen
      device_class: temperature
      value_template: >
        {%- if (18-(states('sensor.br_temperature_24h_average')|float(default=0) ) < 0) %}
          0
        {%- elif (now().month > 10) or (now().month < 3) %}
          {{ ((18-(states('sensor.br_temperature_24h_average')|float(default=0) ))*1.1) | round(2,default=0)}}
        {%- elif (now().month > 3) and (now().month < 10) %}
          {{ ((18-(states('sensor.br_temperature_24h_average')|float(default=0) ))*0.8) | round(2,default=0)}}
        {%- else %}
          {{ ((18-(states('sensor.br_temperature_24h_average')|float(default=0) ))*1.0) | round(2,default=0)}}
        {%- endif %}

Daarna het verwachtte dagverbuik en het verwachtte dagverbruik per gewogen graaddag bepalen..

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
  sensors:
    # verwacht gasverbruik voor vandaag (op basis van het huidige dagverbruik en het resterende aantal minuten in de dag)
    # indien het resultaat hoger is dan 100m3 per dag, wordt deze op 0 gezet. Dit verhelpt grote schommelingen rond 00h00
    # later is ook een extra check ingebakken die exact om 00h00 de waarde 0 terugstuurd (om 'division by 0' error te voorkomen )
    gas_current_day_estimate:
      friendly_name: Gas verwacht dagverbruik
      unit_of_measurement: 
      icon_template: mdi:fire
        {% if ((now().hour + now().minute)> 0) %}
          {% if (states('sensor.dsmr_day_consumption_gas')|float(default=0) * 1/((now().hour * 60 + now().minute) / 1440)) < 100 %}
            {{ (states('sensor.dsmr_day_consumption_gas')|float(default=0) * 1/((now().hour * 60 + now().minute) / 1440)) | round(1,default=0)}}
          {% else %}
            0
          {% endif %}
        {% else %}
          0
        {% endif %}
    # Gas VERWACHT dagverbruik per gewogen graaddag
    # Dit betreft alleen het verbruik wat wordt gebruikt voor verwarming
    # een evenredig deel van het verbruik (27.0 m3 per maand = 0.885 m3 per dag) voor warmwater wordt hierbuiten gehouden 
    # op 20211008 is dit deel in HA verlaagd naar 21 m3 per maand = 0.689 m3 per dag) op basis van meer metingen deze (stookvrije) zomer
    expected_gas_dayuse_per_weighted_degree_days:
      friendly_name: Gas verwacht dagverbruik per gewogen graaddag
      unit_of_measurement: m³/degree-day
        {%- if ((((states('sensor.gas_current_day_estimate')|float(default=0)) - (0.689 * ((now().hour * 60 + now().minute) / 1440)) ) / (states('sensor.weighted_degree_days')|float(default=0))) > 0) %}
          {{ (((states('sensor.gas_current_day_estimate')|float(default=0)) - (0.689 * ((now().hour * 60 + now().minute) / 1440)) ) / (states('sensor.weighted_degree_days')|float(default=0))) | round (3,default=0)  }}
        {%- else %}
          0
        {%- endif %}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 08:48
Heeft iemand een voorbeeld hoe je een sensor in het energie dashboard krijgt. Ik lees ze uit met esphome en dan heb je geen dsmr component. De waarden voor elektriciteit gebruik en opleveren almede gas gebruik zijn niet zichtbaar.

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Btje schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 16:49:
Heeft iemand een voorbeeld hoe je een sensor in het energie dashboard krijgt. Ik lees ze uit met esphome en dan heb je geen dsmr component. De waarden voor elektriciteit gebruik en opleveren almede gas gebruik zijn niet zichtbaar.
De truc is dat de sensor long-term statistics moet ondersteunen, anders kun je deze niet kiezen in het Energy dashboard.

HA zegt er het volgende over:
Home Assistant has support for storing sensors as long-term statistics if the entity has the right properties. To opt-in for statistics, the sensor must have state_class set to one of the valid state classes: measurement, total or total_increasing. For certain device classes, the unit of the statistics is normalized to for example make it possible to plot several sensors in a single graph.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
  • Laatst online: 09:08
Ik zit met een issue waar ik niet uit kom / wat ik niet begrijp. Ik heb 2 switches gemaakt om via MQTT naar een ESP te sturen die dan met IR de Receiver / TV aan of uit kan zetten. Maar de bovenste van de 2 doet het niet. De entity is 'unavailable' in HA.
Door ze om te wisselen kan ik de ene of de ander unavailable maken, maar allebei tegelijkertijd werkend lukt niet.

Volgens de configuration validation is m'n config gewoon valid, maar werken, hoo maar. Iemand advies?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
switch:
  - platform: mqtt
    unique_id: IrReceiver
    name: "Receiver IR"
    command_topic: "home/actuate/woonkamer3/433"
    payload_on: '{"type":"IR","command":"2","msg":"RecieverOn"}'
    payload_off: '{"type":"IR","command":"3","msg":"RecieverOff"}'

switch:
    unique_id: IrTelevisie
    name: "televisie_ir"
    payload_on: '{"type":"IR","command":"0","msg":"TVOn"}'
    payload_off: '{"type":"IR","command":"1","msg":"TVOff"}'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:21
DennusB schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 14:04:
[...]

Ik gebruik Hue Motion sensors er voor, die meten ook lichtsterkte. Werkt echt perfect. Als e een hele donkere wolk langsdrijft gaan de lampen aan als dat nodig is :)
Ik heb ook hue motion sensors ervoor, echter ik heb ze momenteel weer uit staan.
Soms werkte het goed, soms ook weer niet (aan/uit aan/uit) of als ik ze manueel toch wil uitzetten, dan gaan ze weer aan enz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
heintjeput schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 16:58:
Ik zit met een issue waar ik niet uit kom / wat ik niet begrijp. Ik heb 2 switches gemaakt om via MQTT naar een ESP te sturen die dan met IR de Receiver / TV aan of uit kan zetten. Maar de bovenste van de 2 doet het niet. De entity is 'unavailable' in HA.
Door ze om te wisselen kan ik de ene of de ander unavailable maken, maar allebei tegelijkertijd werkend lukt niet.

Volgens de configuration validation is m'n config gewoon valid, maar werken, hoo maar. Iemand advies?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
switch:

switch:
Je moet maar één keer switch definiëren in je configuratie

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
switch:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
  • Laatst online: 09:08
TheFes schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 17:00:
[...]

Je moet maar één keer switch definiëren in je configuratie

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
switch:
Solved, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DexterDee schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 16:33:
[...]

Sure thing, je kunt 'm hier bekijken

[...]

Dat zou nog wel een verbetering zijn ja. Alhoewel de flow gewoon niks doet op dat punt als de kerstboom niet staat. Ik had er eerlijk gezegd nog niet heel erg goed over nagedacht :)
Thx.. Je Gist mist een [ vooraan trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:52
Wachten... schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 14:09:
[...]

@TheFes @Septillion

Oke ik heb het volgens mij weer gevonden.

Zoals @Gizz als schreef is het via Home Assistant echt extreem omslachtig.
Wat ik heb gedaan is het volgende.
  1. Maak verbinding met Hue Essentials en Deconz/Phoscon (je gaat dit straks enkel gebruiken om super snel scenes te maken)
  2. Ga in Hue Essentials naar de gewenste kamer (in mijn geval slaapkamer)
  3. Stel de lampen binnen Hue Essentials in zoals je wilt (kleur helderheid etc)
  4. Sla deze op als een scene (in die geval even "lezen")
  5. Reboot nu Home Assistant en de Scene die je hebt aangemaakt staat in je Home Assistant en kun je nu koppelen aan iets (in mijn geval doe ik dat in NodeRed)
Ik maak overigens eerste echt alle scenes voor ieder kamer, en doe dan pas een reboot. Dit scheelt een hoop werk. Als je nu iets wilt wijzigen in een Scene, dan hoef je alleen maar een aanpassing te maken binnen Hue Essentials, en Home Assistant pakt deze wijziging dan automatisch op. Dit werkt echt top!

Mocht het eventueel niet duidelijk zijn voor anderen, dan leg ik het graag uitgebreider uit. Maar dit is wel echt een fijne en snelle manier.
Handig dit! Bedankt voor het delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Laatst online: 19-09 07:37
banaliteit schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 22:27:
[...]

Handig dit! Bedankt voor het delen.
Graag gedaan ;) het forum kan soms best handig zijn.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:02
I-King schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 14:59:
Mijn installatie heeft zich opgehangen en ik weet niet zo goed waar ik moet starten, dit is de eerste keer dat het gebeurt. Het is een HA OS op Windows via Virtualbox.
Ik heb de PC moeten herstarten, nu krijg ik via de Virtualbox interface de volgende melding te zien:
- Waiting for the Home Assistant CLI to be ready...
- [WARN] Home Assistant CLI not starting! Jump into emergency console...

En via de HA logs krijg ik dit te zien:
- The system could not validate that the sqlite3 database at //config/home-assistant_v2.db was shutdown cleanly

En nog veel meer. O.a. Superviser entities etc. laden niet en doen verder niks.

Ik vermoed dat ik de database moet repareren/weggooien maar hoe kom ik daarbij? Idealiter wil ik 'm fixen want er zit veel gebruikshistorie in die ik niet hoop weg te moeten gooien :/

[Afbeelding]
Aantal dingen geprobeerd, waaronder DNS instellen, maar vanuit de Virtualbox console kan ik gewoon pingen, dus netwerk leek niet persé het probleem. Na (heel) lang wachten blijkt dat HA opzich redelijk loopt, hij koppelt met bijv. Shellies, hij kan weer schakelen, entities worden geladen en 't energy dashboard doet 't ook. Alleen supervisor en de addons gaan de mist in.

Ik heb uiteindelijk handmatig de docker containers proberen te starten via het restart commando.
En via de logs van supervisor heb ik uiteindelijk dit resultaat gekregen:
21-12-11 05:25:59 ERROR (SyncWorker_0) [supervisor.docker.network] Can't link container to hassio-net: 404 Client Error for http+docker://localhost/v1.41/networks/f18e15af31dcc0832c0c97683dfb9dad7bc02c76b1829390fda2e8736cd86c00/connect: Not Found ("cannot find address pool for poolID:LocalDefault/172.30.32.0/23/172.30.33.0/24") '1-12-11 05:25:59 CRITICAL (MainThread) [supervisor.supervisor] Can't setup Supervisor Docker container!
Het lijkt dus toch iets met de verbinding, maar hoe/wat/waar?

Ik vind het prima om te herinstalleren, maar ik heb zonder supervisor geen idee hoe ik mijn data kan overzetten? Ik zou niet graag de gegevens van mijn Energy Dashboard kwijt zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door I-King op 11-12-2021 06:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 16:35
lverlaek schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 13:59:
[...]

edit:
Dit soort producten kan ik eigenlijk nooit goedkoper meer vinden op Chinese sites dan bij Amazon. Daar staat ie nog wel voor 15euro. Dit is dezelfde toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peutpeut
scorpion303 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 16:44:
[...]

Hieronder de wijze waarop ik mijn (verwacht) gasverbruik per gewogen graaddag bereken. Rekenwijze is 1-op-1 overgenomen van mindergas.nl. Let op. Mijn code is erg rommelig en kan ongetwijfelt verder worden verkort/verbeterd. Voor mij werkt het in ieder geval prima. Wellicht kan je wat hergebruiken.

Zoals eerder beschreven, eerst de 24h gemiddelde temperatuur waarde bepalen (buienradar sensor werkt even niet, wordt hopelijk snel gefixed).

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  #=== Average sensor
- platform: average
  name: br_temperature_24h_average
  duration:
  entities:
      # tijdelijk buienradar sensor uitgecomment (wordt gefixed in dec 2021) en uitgeweken naar schuur temp sensor
      #- sensor.br_temperature
    - sensor.temperatuur_en_vochtigheidsensor_schuur_temperature
  precision: 1

daarna het aantal graaddagen uitrekenen..

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
  sensors:

# - gewogen graaddagen -
    # De etmaalgemiddelde buitentemperatuur van een koudere dag wordt afgetrokken van de etmaalgemiddelde binnentemperatuur 
    # van 18 graden. Als het op een dag buiten gemiddeld 10 graden was, reken je als volgt: 18 - 10 = 8 graaddagen. 
    # Was de gemiddelde buitentemperatuur over 24 uur hoger dan 18 graden, dan kom je altijd uit op 0 graaddagen.
    #
    # Om de invloed van die wisselingen op de berekeningen te minimaliseren, worden de graaddagen vermenigvuldigd met een 
    # seizoensafhankelijke weegfactor. Dit noemen we gewogen graaddagen. De weegfactor is als volgt gedurende het jaar:
    #  april t/m september: 0,8
    #  maart en oktober: 1,0
    #  november t/m februari: 1,1
    weighted_degree_days:
      friendly_name: Gewogen graaddagen
      device_class: temperature
        {%- if (18-(states('sensor.br_temperature_24h_average')|float(default=0) ) < 0) %}
          0
        {%- elif (now().month > 10) or (now().month < 3) %}
          {{ ((18-(states('sensor.br_temperature_24h_average')|float(default=0) ))*1.1) | round(2,default=0)}}
        {%- elif (now().month > 3) and (now().month < 10) %}
          {{ ((18-(states('sensor.br_temperature_24h_average')|float(default=0) ))*0.8) | round(2,default=0)}}
        {%- else %}
          {{ ((18-(states('sensor.br_temperature_24h_average')|float(default=0) ))*1.0) | round(2,default=0)}}
        {%- endif %}

Daarna het verwachtte dagverbuik en het verwachtte dagverbruik per gewogen graaddag bepalen..

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
  sensors:
    # verwacht gasverbruik voor vandaag (op basis van het huidige dagverbruik en het resterende aantal minuten in de dag)
    # indien het resultaat hoger is dan 100m3 per dag, wordt deze op 0 gezet. Dit verhelpt grote schommelingen rond 00h00
    # later is ook een extra check ingebakken die exact om 00h00 de waarde 0 terugstuurd (om 'division by 0' error te voorkomen )
    gas_current_day_estimate:
      friendly_name: Gas verwacht dagverbruik
      unit_of_measurement: 
        {% if ((now().hour + now().minute)> 0) %}
          {% if (states('sensor.dsmr_day_consumption_gas')|float(default=0) * 1/((now().hour * 60 + now().minute) / 1440)) < 100 %}
            {{ (states('sensor.dsmr_day_consumption_gas')|float(default=0) * 1/((now().hour * 60 + now().minute) / 1440)) | round(1,default=0)}}
          {% else %}
            0
          {% endif %}
        {% else %}
          0
        {% endif %}
    # Gas VERWACHT dagverbruik per gewogen graaddag
    # Dit betreft alleen het verbruik wat wordt gebruikt voor verwarming
    # een evenredig deel van het verbruik (27.0 m3 per maand = 0.885 m3 per dag) voor warmwater wordt hierbuiten gehouden 
    # op 20211008 is dit deel in HA verlaagd naar 21 m3 per maand = 0.689 m3 per dag) op basis van meer metingen deze (stookvrije) zomer
    expected_gas_dayuse_per_weighted_degree_days:
      friendly_name: Gas verwacht dagverbruik per gewogen graaddag
      unit_of_measurement: m³/degree-day
        {%- if ((((states('sensor.gas_current_day_estimate')|float(default=0)) - (0.689 * ((now().hour * 60 + now().minute) / 1440)) ) / (states('sensor.weighted_degree_days')|float(default=0))) > 0) %}
          {{ (((states('sensor.gas_current_day_estimate')|float(default=0)) - (0.689 * ((now().hour * 60 + now().minute) / 1440)) ) / (states('sensor.weighted_degree_days')|float(default=0))) | round (3,default=0)  }}
        {%- else %}
          0
        {%- endif %}
Dank voor je reactie, dit maakt het een stukje makkelijker :)

De buienradar integratie stopt bij mij ook met updaten na een aantal uur, gelukkig wordt dat binnenkort opgelost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yKUynoy3Da9bSF7qBfFOv787cj8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/z3gommT8D6Xd8WYRgiHehLR3.png?f=user_large

Momenteel is de API van Openweathermap ook een optie, die waarden worden vaker bijgewerkt dan buienradar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wYfrLAegNNSJonpt__2JM-qGCXQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gYs65xSWwLvgsZ7lVLrqzC05.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Nou Homeassistant heb ik nu redelijk draaien. Gisteren overgestapt naar de Mysql database.
Verder heb ik zigbee (conbee) via mqqt en zwave draaien.
Mijn philips hue bridge er uit gegooid en alles loopt nu via HA.

Al mijn verlichting is philips hue inclusief draadloze dimmer switches via HA.

Maar nu komt het:
Als home assistant uit is dan werkt er gewoon niks meer, kan geen lampen aanzetten, afstand bedieningen werken niet meer....niks. Dan heb ik uiteraard weer een probleem bij de vrouw.
Want ondanks dat ze het niks vind al die automatiseringen, is ze er wel aan gewend, als het het niet werkt,dan krijg ik het weer zwaar :)

Nu ben ik veel aan het lezen met bindings voor zigbee (mqqt) maar ik snap er nog niet zoveel van.
Volgens mij kan je de dimmer switches ook gebruiken als HA uit is en zonder de bridge. Ik heb daar uiteraard een poos mee zitten spelen maar krijg het niet voor elkaar als HA uit staat mijn dimmer switch van philips het nog steeds doet voor een zigbee lichtgroep.

Want moet je dan de
4 zolder spots die ik heb aan de dimmerswitch binden of de dimmer switch aan de lichtgroep zolder.
Beide kreeg ik niet werkend.
Hebben mensen dit voor elkaar hier, en wellicht een duwtje in de goede richting.

[ Voor 15% gewijzigd door nike op 11-12-2021 12:14 ]

-edit-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:42
nike schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 11:56:
Nou Homeassistant heb ik nu redelijk draaien. Gisteren overgestapt naar de Mysql database.
Verder heb ik zigbee (conbee) via mqqt en zwave draaien.
Mijn philips hue bridge er uit gegooid en alles loopt nu via HA.

Al mijn verlichting is philips hue inclusief draadloze dimmer switches via HA.

Maar nu komt het:
Als home assistant uit is dan werkt er gewoon niks meer, kan geen lampen aanzetten, afstand bedieningen werken niet meer....niks. Dan heb ik uiteraard weer een probleem bij de vrouw.
Want ondanks dat ze het niks vind al die automatiseringen, is ze er wel aan gewend, als het het niet werkt,dan krijg ik het weer zwaar :)

Nu ben ik veel aan het lezen met bindings voor zigbee (mqqt) maar ik snap er nog niet zoveel van.
Volgens mij kan je de dimmer switches ook gebruiken als HA uit is en zonder de bridge. Ik heb daar uiteraard een poos mee zitten spelen maar krijg het niet voor elkaar als HA uit staat mijn dimmer switch van philips het nog steeds doet voor een zigbee lichtgroep.

Want moet je dan de
4 zolder spots die ik heb aan de dimmerswitch binden of de dimmer switch aan de lichtgroep zolder.
Beide kreeg ik niet werkend.
Hebben mensen dit voor elkaar hier, en wellicht een duwtje in de goede richting.
Mag ik vragen waarom je Mysql gebruikt? Een paar releases terug, of misschien al langer geleden hebben ze best goede updates doorgevoerd wat betreft de standaard database. Vond het wel snel werken sinds die tijd.

Wat betreft Zigbee en Zwave zou je kunnen overwegen gebruik te maken van Zigbee2Mqtt en ZwaveJS2mqtt. Dit zijn stand alone paketten met integratie in home assistant (Via mqtt, en bij Zwave via een websocket). Op het moment dat je dan home assistant herstart of uit zet blijven je zigbee en zwave netwerken dus gewoon in de lucht. Je kan het via de webinterface van de betreffende paketten ook nog gewoon bedienen in geval van nood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 08:48
Ik begrijp niet helemaal wat er staat en hoe dit dan in HA te doen.
DexterDee schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 16:55:
[...]

De truc is dat de sensor long-term statistics moet ondersteunen, anders kun je deze niet kiezen in het Energy dashboard.

HA zegt er het volgende over:

[...]

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
@Mich Tsja veel youtube filmpjes kijken, en volgens deze de top 6 wat je moet veranderen.
Hellaas ben je dan wel je bestaande history kwijt.
YouTube: 6 ESSENTIAL Beginner's Tips After Installing Home Assistant

-edit-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Btje schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 13:51:
Ik begrijp niet helemaal wat er staat en hoe dit dan in HA te doen.
Je sensor zou ongeveer deze attributen moeten hebben:
code:
1
2
3
4
   last_reset: '1970-01-01T00:00:00+00:00'
   device_class: energy
   state_class: measurement
   unit_of_measurement: kWh

Met een integration sensor kun je het verbruik uitrekenen. Zie de sectie "Energy" in die pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
skank schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 17:00:
[...]

Ik heb ook hue motion sensors ervoor, echter ik heb ze momenteel weer uit staan.
Soms werkte het goed, soms ook weer niet (aan/uit aan/uit) of als ik ze manueel toch wil uitzetten, dan gaan ze weer aan enz
Waarschijnlijk op te lossen door op een lagere lux waarde de lampen aan te schakelen en bij een hogere uit. Zo voorkom je aan/uit/aan. En handmatig de lampen aanzetten is dan eigenlijk ook niet nodig, althans hier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:21
barrymossel schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 16:02:
[...]

Waarschijnlijk op te lossen door op een lagere lux waarde de lampen aan te schakelen en bij een hogere uit. Zo voorkom je aan/uit/aan. En handmatig de lampen aanzetten is dan eigenlijk ook niet nodig, althans hier...
Ik moet mij er nog es echt voor inzetten.
Soms ging die ook te laat aan enz

Ik heb 3 van die motion hue sensors gekocht en nog niet gebruikt :)
Staat momenteel op een lager pitje, is telkens zo in fases bij mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Je kunt ook een template binary sensor aanmaken met een on delay en off delay om knipperen te voorkomen

Pagina: 1 ... 93 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.