Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 92 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.908 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
@TheFes Tuurlijk pas je daarmee de tekst in de template mooi aan maar dan moet je die sensor wel alleen gebruiken als
code:
1
{{ states('sensor.lux_helper).startswith('Level 2') }}

Anders ben je bij een wijziging nog steeds alle automations die het gebruiken aan het aanpassen. En daarmee kan je dus niet de gewone state-triggers met een to/from gebruiken. Dus ook al kan het met een tempalte dus mooi, ik zou het nog steeds niet doen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:26
Septillion schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:48:
@TheFes Tuurlijk pas je daarmee de tekst in de template mooi aan maar dan moet je die sensor wel alleen gebruiken als
code:
1
{{ states('sensor.lux_helper).startswith('Level 2') }}

Anders ben je bij een wijziging nog steeds alle automations die het gebruiken aan het aanpassen. En daarmee kan je dus niet de gewone state-triggers met een to/from gebruiken. Dus ook al kan het met een tempalte dus mooi, ik zou het nog steeds niet doen :+
Uhm ja.. 8)7 Wederom een goed punt!

Wel zijn er nog steeds opties genoeg als @mbuurman het er per se in wil hebben.
Je zou een attrubute level aan kunnen maken met daarin het level.

En dan kun je een state trigger/condtion gebruiken met vermelding van attribute: level.

Of andersom, je kunt in een attrute opnemen welke thresholds actief zijn zodat je het wat makkelijker vanuit de GUI kunt opzoeken en niet in de code hoeft te duiken.

Overigens zie ik zelf ook niet het nut van het zo expliciet melden in de state.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
TheFes schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:22:
[...]

Ik gebruik nooit device triggers, maar ik gok dat deze hetzelfde werkt als een numeric_state trigger, en dus alleen werkt als hij van (in dit geval) van minder of gelijk aan 1 naar meer dan 1 gaat.

Wat wel zal werken is een simpele state triiger:
YAML:
1
2
  - platform: state
    entity_id: sensor.0_schuur_wemos_bh1750_illuminance

Deze zal triggeren op elke state change van de sensor. Overigens ook op state changes van de attributen.

Op HA Core 2021.11 en lager kun je dat oplossen met een template condtion:
YAML:
1
2
  - condition: template
    value_template: "{{ trigger.from_state.state != trigger.to_state.state }}"

Vanaf HA Core 2021.12 (nu in beta) kun je het simpelweg zo in de trigger aangeven:
YAML:
1
2
3
    entity_id: sensor.0_schuur_wemos_bh1750_illuminance
    to:

Overigens kun je in plaats van een automation ook een template sensor aanmaken.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
template:
  - sensor:
      unique_id: 08ec899a-ba4e-48fd-8839-1ea5e4359b20
      name: Lux Helper
      state: >
        {% set lux = states('sensor.0_schuur_wemos_bh1750_illuminance') | float('geen getal') %}
        {% if lux == 'geen getal' %}
          Lux waarde niet beschikbaar
        {% elif lux < 25 %}
          Level 1 (<25 lx)
        {% elif lux < 65 %}
          Level 2 (25 <> 65 lx)
        {% elif lux < 100 %}
          Level 3 (65 <> 100 lx)
        {% else %}
          Level 4 (>100 lx)
        {% endif %}
      icon: mdi:lightbulb-auto
Jij hebt interessante ideeën @TheFes ! Heb jij je hass config ook ergens online staan, zodat we eens inspiratie kunnen opdoen? :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheFes
koelkast schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:05:
[...]

Jij hebt interessante ideeën @TheFes ! Heb jij je hass config ook ergens online staan, zodat we eens inspiratie kunnen opdoen? :)
Nee, ooit wel begonnen met het stappenplan, maar het ging ergens mis met de koppeling met Github.
Misschien in de kerstvakantie nog eens een poging doen.

Oke, het was toch niet zo ingewikkeld blijkbaar:
https://github.com/TheFes/HA-configuration

Het is wel een enorme mengelmoes van Engels en Nederlands. Was ooit begonnen in ieder geval de yaml files in het Engels te zetten, maar niet afgemaakt.

Verder zit al het interessante in de include folder, ben wellicht wat doorgeslagen in de split config.

Mijn configuration.yaml is niet meer dan dit:
YAML:
1
homeassistant: !include_dir_merge_named /config/include/home_assistant

Oeps, foutje. Zet hem later (misschien morgen) weer opnieuw online

[ Voor 40% gewijzigd door TheFes op 06-12-2021 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbuurman
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:07
Wow, dat is veel input.... thx @Septillion, @TheFes en @koelkast _/-\o_
Mooie ideeën die ik vast ergens kan gebruiken, ik begin namelijk net pas met HA.

Volgens mij bereik ik, technisch gezien, met het idee van de 'State Trigger ' al wat ik wil. De lichtsensor update elke minuut en ik zie dat de Automation dan ook getriggert wordt, dat werkt dus.
Wellicht wat overkill om de Automation de hele nacht te laten triggeren terwijl het lichtniveau steeds 0 blijft :/
Ik heb in ieder geval de from-to condition toegevoegd zodat in ieder geval de state van van Lux-helper niet onnodig bijgewerkt wordt.

Dat 'above' wellicht niet nodig zou zijn had ik al een beetje verwacht, maar er toch tussen gezet 'voor de zekerheid'. Die is er nu dus tussenuit, des te schoner de code, des te overzichtelijker!

Dat ik de de lichtsterkte tekstueel in de state heb staan was alleen voor het overzicht tijdens het testen. Het idee van de Helper is juist om met standaard levels te werken zodat ik niet alle automations af moet als ik het lichtniveau anders wil hebben of als de lichtsensor het een keer begeeft en de vervanger met andere waarden komt.

[ Voor 6% gewijzigd door mbuurman op 06-12-2021 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:10
Kan iemand me hier een zetje in de juiste richting geven, volgens mij denk ik namelijk te moeilijk. Ik heb een Xiaomi robotstofzuiger gekoppeld aan HA. Hier heb ik ooit een automation voor gemaakt die wanneer we beiden van huis zijn, 'Edgar' zijn ronde laat maken. Soms komt dit echter 3 per per dag voor (1 iemand hele dag van huis, de ander even rondje maken of naar de supermarkt) waardoor Edgar 3x achter elkaar z'n ronde maakt, hoewel we katten hebben is dit toch een beetje overkill.

Ik zou graag willen dat deze automation alleen getriggerd wordt wanneer dit langer dan X geleden is (e.g. 10 uur). De integratie heeft een sensor.edgar_last_clean_start timestap (in dit formaat: 2021-12-06T15:43:21).

Hoe kan ik dit eenvoudig in een condition verwerken? Of moet ik de berekende waarde tussen de timestamo en het trigger moment ergens los opslaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-09 20:22
gastje01 schreef op maandag 6 december 2021 @ 19:11:
Kan iemand me hier een zetje in de juiste richting geven, volgens mij denk ik namelijk te moeilijk. Ik heb een Xiaomi robotstofzuiger gekoppeld aan HA. Hier heb ik ooit een automation voor gemaakt die wanneer we beiden van huis zijn, 'Edgar' zijn ronde laat maken. Soms komt dit echter 3 per per dag voor (1 iemand hele dag van huis, de ander even rondje maken of naar de supermarkt) waardoor Edgar 3x achter elkaar z'n ronde maakt, hoewel we katten hebben is dit toch een beetje overkill.

Ik zou graag willen dat deze automation alleen getriggerd wordt wanneer dit langer dan X geleden is (e.g. 10 uur). De integratie heeft een sensor.edgar_last_clean_start timestap (in dit formaat: 2021-12-06T15:43:21).

Hoe kan ik dit eenvoudig in een condition verwerken? Of moet ik de berekende waarde tussen de timestamo en het trigger moment ergens los opslaan?
ik doe dit met een input boolean stoffie_vandoorne_vandaag_geweest. die zet ik op aan als de stofzuiger gaat zuigen bij afwezigheid, en om middernacht reset ik die.

edit: uiteraard is dat een voorwaarde voordat ie vertrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:59
ik draai al enkele jaren home assistant in een proxmox omgeving op mijn thuisservertje een asrock Q1900 bordje en een 250gb ssd

nu is mijn Nas overleden en heb een DS220+ besteld welke als het goed is ook virtuele machine's kan draaien
heeft het nog voordelen om Homeassistant te verhuizen naar mijn nas of is het beter om het gewoon zo te laten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Jurgen schreef op maandag 6 december 2021 @ 19:24:
stoffie_vandoorne_vandaag_geweest
offtopic:
Vast een snelle stofzuiger dan? Stoffel Vandoorne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Jurgen schreef op maandag 6 december 2021 @ 19:24:
[...]

ik doe dit met een input boolean stoffie_vandoorne_vandaag_geweest. die zet ik op aan als de stofzuiger gaat zuigen bij afwezigheid, en om middernacht reset ik die.

edit: uiteraard is dat een voorwaarde voordat ie vertrekt.
Kijk, dat is een simpele oplossing, gaan we dat eens maken, thnx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
H143 schreef op maandag 6 december 2021 @ 19:40:
ik draai al enkele jaren home assistant in een proxmox omgeving op mijn thuisservertje een asrock Q1900 bordje en een 250gb ssd

nu is mijn Nas overleden en heb een DS220+ besteld welke als het goed is ook virtuele machine's kan draaien
heeft het nog voordelen om Homeassistant te verhuizen naar mijn nas of is het beter om het gewoon zo te laten?
Het scheelt één apparaat in beheer en stroomgebruik voor de rest is er niet zoveel verschil denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:31
@gastje01

Wat ook kan:

YAML:
1
mode: single

en
YAML:
1
2
- delay:
    hours: 12

Dan blijft de automation gewoon lang actief, alleen als je HA tussentijds herstart gaat-ie de mist in en wordt er extra gestofzuigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
@RudolfR Dan is de vorige suggestie 'eleganter', die kun je namelijk nog handmatig overrulen als je een 2e keer toch ziet zitten.

Ik was eerst aan het denken om de delta tussen de timestamp en de tijd nu groter te laten zijn dan x (=10 uur?). Wanneer ik 'm dan boven heb laten rijden reset de timer niet en gaat ie beneden (waar z'n dock staat) nier meer aan. Met een input_boolean voorkom ik dit, die gaat tenslotte alleen aan wanneer ie door een automation getriggerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:25
RudolfR schreef op maandag 6 december 2021 @ 20:16:
@gastje01

Wat ook kan:

YAML:
1

en
YAML:
1
2
- delay:

Dan blijft de automation gewoon lang actief, alleen als je HA tussentijds herstart gaat-ie de mist in en wordt er extra gestofzuigd.
Of een condition die checkt dat de automation minimaal zoveel uur niet getriggered is:

YAML:
1
2
3
      value_template: > # Don't trigger if it has been triggered in the lasy 12 hours.
        {{ as_timestamp(now()) - as_timestamp(state_attr("automation.xyz", "last_triggered")) | int >= 12* 60 * 60 }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@gastje01 (@RudolfR en @golles) Nu zit er wel echt een verchil in tussen maximaal 1x per dag of minimaal 10 uur geleden natuurlijk. Dus misschien handig om te bedenken wat je wilt.

Conditie voor na 10 uur:
YAML:
1
- condition: "{{ now().replace(tzinfo=none) > states('sensor.edgar_last_clean_start')|as_datetime + timedelta(hours=10) }}"

Of voor 1x per dag (zonder helper)
YAML:
1
- condition: "{{ today_at('0:00').replace(tzinfo=none) > states('sensor.edgar_last_clean_start')|as_datetime }}"

Daar je stofzuiger geen tijdzone meegeeft ga ik er even vanuit dat deze het in de lokale tijd weergeeft.

[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 07-12-2021 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-09 20:22
RobertMe schreef op maandag 6 december 2021 @ 19:43:
[...]

offtopic:
Vast een snelle stofzuiger dan? Stoffel Vandoorne
8)
RudolfR schreef op maandag 6 december 2021 @ 20:16:
@gastje01

Wat ook kan:

YAML:
1

en
YAML:
1
2
- delay:

Ik heb de automations in node-red staan, ik heb geen er geen last van dat ie de mist in gaat bij een herstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
gastje01 schreef op maandag 6 december 2021 @ 19:53:
[...]

Kijk, dat is een simpele oplossing, gaan we dat eens maken, thnx!
Yep, ook voor onze Frits zo in gebruik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
golles schreef op maandag 6 december 2021 @ 20:22:
[...]

Of een condition die checkt dat de automation minimaal zoveel uur niet getriggered is:

YAML:
1
2
3
      value_template: > # Don't trigger if it has been triggered in the lasy 12 hours.
        {{ as_timestamp(now()) - as_timestamp(state_attr("automation.xyz", "last_triggered")) | int >= 12* 60 * 60 }}
Zoiets gebruik ik ook inderdaad:

YAML:
1
    - "{{ as_timestamp(now()) - as_timestamp(states('sensor.rocky_last_clean_start')) > 86400 }}"

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:57
Is een conbee 2 een goede stick of raden jullie wat anders aan?

En hoe kan ik het beste zigbee2mqtt installeren? Ik wil integreren met HA en zag dat je add-ons kunt gebruiken van mosquitto en zigbee2mqtt maar deze bijvoorbeeld ook los kunt installeren in docker. Wat zijn hier de voordelen / nadelen van?

Ik heb een intel nuc met ESXI draaien.
Hier staat een VM op met Ubuntu waar diverse docker containers op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@qwasd

Ik heb nu nog een raspbee in gebruik en wil deze gaan vervangen door een Conbee2.
Prima stick en fijn dat je keuze hebt om deCONZ, zigbee2mqtt of ZHA te gebruiken.
Wel even een usb-verlengkabel ertussen.
Misschien dat je tegenwoordig voor minder geld ook goede alternatieven hebt, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Add-ons zijn redelijk plug-and-play.
Zelf in docker draaien geeft wat meer controle en meer vrijheden.
Aangezien je al een hypervisor hebt is het niet zo'n probleem om naast HA OS (met add-ons) nog een andere VM te draaien voor andere docker containers, zoals bij jou ubuntu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@qwasd Niets mis met een ConBee stick. Maar als je nu al weet dat je Zigbee2MQTT verkiest boven DeConz zou ik er niet voor gaan. Als ik zo even kijk is hij tegenwoordig nu wel uit de experimental fase. Maar blijft dat de firmware door een andere (commerciële) partij gemaakt wordt ipv mee-ontwikkeld door het Zigbee2MQTT.

Dus nogmaals, niets mis met een ConBee maar dan zou ik wel eerst kijken naar DeConz en Zigbee2MQTT achter de hand houden. Wil je Zigbee2MQTT zou ik een van de vele sticks pakken die de Z-Stack firmware van KoenKK draaien. Heb zelf naar volle tevredenheid een Slaesh maar de de Sonoff stick ziet er ook goed uit, zeker voor dat bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-09 21:25
Volgend issue hier :-)

Ik heb tradfri lampen en switches via deconz aangesloten. Vervolgens heb ik 2 scenes in deconz gedefineerd (voor sfeer licht en wit licht) en een derde scene in HA zelf om alles uit te zetten. Nu heb ik alleen de laatste tijd dat de schakelaars niet meer uit gaan. Ik heb dit gedaan omdat de sfeer en wit scenes niet goed werkte in home assistant zelf. Dit was ongeveer een jaar geleden dus wellicht dat HA nu verbeterd is in dat opzicht?

Nu heb ik alles omgezet naar scripts en dit werkt een stuk beter, maar nu kan ik enkel de brightness instellen en niet de licht temperatuur.

Hoe hebben jullie dit? Hoe zou ik toch de licht temperatuur/warmte kunnen instellen via een script?

Edit: ook via een automatisering lijk ik de warmte/temperatuur niet in te kunnen stellen..

[ Voor 6% gewijzigd door crimby op 07-12-2021 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lverlaek
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 20:27
crimby schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:29:
Volgend issue hier :-)

Ik heb tradfri lampen en switches via deconz aangesloten. Vervolgens heb ik 2 scenes in deconz gedefineerd (voor sfeer licht en wit licht) en een derde scene in HA zelf om alles uit te zetten. Nu heb ik alleen de laatste tijd dat de schakelaars niet meer uit gaan. Ik heb dit gedaan omdat de sfeer en wit scenes niet goed werkte in home assistant zelf. Dit was ongeveer een jaar geleden dus wellicht dat HA nu verbeterd is in dat opzicht?

Nu heb ik alles omgezet naar scripts en dit werkt een stuk beter, maar nu kan ik enkel de brightness instellen en niet de licht temperatuur.

Hoe hebben jullie dit? Hoe zou ik toch de licht temperatuur/warmte kunnen instellen via een script?
Ik roep light.turn_on 2x aan bij de tradfri lampen. 1ste keer met brightness waarde en 2e keer (seconde later) met de temperatuur waarde.
Dan werkt het 'perfect'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
lverlaek schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:37:
[...]

Ik roep light.turn_on 2x aan bij de tradfri lampen. 1ste keer met brightness waarde en 2e keer (seconde later) met de temperatuur waarde.
Dan werkt het 'perfect'.
Maar hoe roep je die temperatuur dan aan? want die zie ik nergens?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0URLZzir__P2AfjnIWRTddLeOG8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MatlWitQ0b22sawn78ljC4SU.png?f=fotoalbum_large

In HA met buttons gaat het nu redelijk goed met de volgende card, maar dan heb ik nog geen automatiseringen of fysieke knoppen die zo kunnen reageren.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
type: vertical-stack
cards:
  ##########
  ## Header Card
  ##########
  #  - type: "custom:button-card"
  #    color_type: icon
  #    name: Kantoor
  #########
  ## First Hor. row
  #########
  - type: horizontal-stack
    cards:
      - type: custom:button-card
        entity: input_boolean.scene_kantooruit
        icon: "mdi:lightbulb-off"
        name: Uit
        color_type: icon
        color: rgb(255,255,255)
        tap_action:
          action: call-service
          service: light.turn_off
          service_data:
            entity_id:
              - light.kantoorplafond_1_2
              - light.kantoorplafond_2
        entity: input_boolean.scene_kantoorwit
        icon: "mdi:lightbulb-on"
        name: Wit
        color: rgb(255,255,0)
        tap_action:
          service: light.turn_on
          service_data:
            entity_id:
              - light.kantoorplafond_2
            brightness: 100
            kelvin: 2700
        entity: input_boolean.scene_kantoorsfeer
        name: Werk
        color: rgb(255,128,0)
        tap_action:
          service_data:
            entity_id:
              - light.kantoorplafond_2
            brightness: 85
            kelvin: 2300

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 07-12-2021 10:10 . Reden: yaml ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
crimby schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:44:
[...]

[Afbeelding]

In HA met buttons gaat het nu redelijk goed met de volgende card, maar dan heb ik nog geen automatiseringen of fysieke knoppen die zo kunnen reageren.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
type: vertical-stack
cards:
  ##########
  ## Header Card
  ##########
  #  - type: "custom:button-card"
  #    color_type: icon
  #    name: Kantoor
  #########
  ## First Hor. row
  #########
  - type: horizontal-stack
    cards:
        entity: input_boolean.scene_kantooruit
        icon: "mdi:lightbulb-off"
        name: Uit
        color: rgb(255,255,255)
        tap_action:
          service: light.turn_off
          service_data:
            entity_id:
              - light.kantoorplafond_2
        entity: input_boolean.scene_kantoorwit
        name: Wit
        color: rgb(255,255,0)
        tap_action:
          service_data:
            entity_id:
              - light.kantoorplafond_2
            brightness: 100
            kelvin: 2700
        entity: input_boolean.scene_kantoorsfeer
        name: Werk
        color: rgb(255,128,0)
        tap_action:
          service_data:
            entity_id:
              - light.kantoorplafond_2
            brightness: 85
            kelvin: 2300
Door geen device (Apparaat) actie te gebruiken, maar een Service call (light.turn_on)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lverlaek
crimby schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:44:
[...]

Heb 'm zelf via YAML:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
sequence:
  - service: light.turn_on
    data_template:
      entity_id: '{{ entity }}'
      brightness_pct: '{{ helderheid }}'
      transition: 1
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 2
      milliseconds: 250
    data_template:
      kelvin: '{{ kelvin }}'
alias: Ikea spotjes helderheid/kleur instellen - snel

In een automatisering roep ik dan dit script aan met als variabelen de helderheid, entiteit en kleurtemp.

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 07-12-2021 10:11 . Reden: yaml ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@crimby Zelf absoluut geen last van dat Zigbee devices niet reageren vanuit HA, ook Tradfri werkt hier prima. Wel via Zigbee2MQTT maar zou hetzelfde verwachten met DeConz.

En inderdaad, kijk eens naar service calls en er gaat een wereld voor je open :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@lverlaek Ik meen dat helderheid en kleurtemperatuur instellen in één actie gefixt was in Zigbee2MQTT ergens een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Septillion schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:12:
@crimby Zelf absoluut geen last van dat Zigbee devices niet reageren vanuit HA, ook Tradfri werkt hier prima. Wel via Zigbee2MQTT maar zou hetzelfde verwachten met DeConz.

En inderdaad, kijk eens naar service calls en er gaat een wereld voor je open :+
Thanks, ga ik nu inderdaad doen! Heb meteen de fysieke knoppen van home office en slaapkamer gefixt :-)
nu nog de woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lverlaek
Septillion schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:15:
@lverlaek Ik meen dat helderheid en kleurtemperatuur instellen in één actie gefixt was in Zigbee2MQTT ergens een keer.
Geen idee, ik gebruik Deconz. Volgens mij moet je ze daar nog steeds achter elkaar aanroepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
lverlaek schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:56:
[...]

Heb 'm zelf via YAML:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
sequence:
    data_template:
      brightness_pct: '{{ helderheid }}'
  - delay:
      minutes: 0
      seconds: 2
      milliseconds: 250
    data_template:
      kelvin: '{{ kelvin }}'
alias: Ikea spotjes helderheid/kleur instellen - snel

In een automatisering roep ik dan dit script aan met als variabelen de helderheid, entiteit en kleurtemp.
data_template is al even depreciated en is gewoon data geworden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
TheFes schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:08:
[...]

Nee, ooit wel begonnen met het stappenplan, maar het ging ergens mis met de koppeling met Github.
Misschien in de kerstvakantie nog eens een poging doen.

Oke, het was toch niet zo ingewikkeld blijkbaar:
https://github.com/TheFes/HA-configuration

Het is wel een enorme mengelmoes van Engels en Nederlands. Was ooit begonnen in ieder geval de yaml files in het Engels te zetten, maar niet afgemaakt.

Verder zit al het interessante in de include folder, ben wellicht wat doorgeslagen in de split config.

Mijn configuration.yaml is niet meer dan dit:
YAML:
1
homeassistant: !include_dir_merge_named /config/include/home_assistant

Oeps, foutje. Zet hem later (misschien morgen) weer opnieuw online
M'n config staat er weer.
Had per ongeluk mijn Google Api jsons gedeeld, Google stuurde daar netjes een mail over overigens. Dus moest even halsoverkop de repository deleten, maar nu staat hij er weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Sinds een tijdje heb ik een OTGW om de CV in de gaten te houden en aan te sturen. Dat werkt allemaal goed en zoals het hoort. Ik gebruik hem in combinatie met een Remeha iSense v30 en een Remeha-ketel.

Gisteren en vandaag viel me op dat het room-setpoint heel subtiel daalt, en ik snap niet waarom. Ik heb vanochtend de thermostaat (op het muurkastje zelf) op 'continu dag' gezet met een temperatuur van 19.5 graden.

Na een tijdje daalt het setpoint heel langzaam; inmiddels staat hij op 19.4. In HA heb ik nog geen automations oid die het setpoint zouden aanpassen, dus ik vraag me af waar dit vandaan komt. Het lijkt me ook niet logisch dat de iSense dit zelf bedenkt; hij staat immers op 'continu'.

Zie plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9ikNIQE.jpg

Weet iemand waarom dit zo zou gebeuren?
Of waar zou ik een log kunnen vinden in HA waaruit blijkt waardoor dit komt? Onder 'logboek' vind ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06:23
willemd schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:45:
Sinds een tijdje heb ik een OTGW om de CV in de gaten te houden en aan te sturen. Dat werkt allemaal goed en zoals het hoort. Ik gebruik hem in combinatie met een Remeha iSense v30 en een Remeha-ketel.

Gisteren en vandaag viel me op dat het room-setpoint heel subtiel daalt, en ik snap niet waarom. Ik heb vanochtend de thermostaat (op het muurkastje zelf) op 'continu dag' gezet met een temperatuur van 19.5 graden.

Na een tijdje daalt het setpoint heel langzaam; inmiddels staat hij op 19.4. In HA heb ik nog geen automations oid die het setpoint zouden aanpassen, dus ik vraag me af waar dit vandaan komt. Het lijkt me ook niet logisch dat de iSense dit zelf bedenkt; hij staat immers op 'continu'.

Zie plaatje:
[Afbeelding]

Weet iemand waarom dit zo zou gebeuren?
Of waar zou ik een log kunnen vinden in HA waaruit blijkt waardoor dit komt? Onder 'logboek' vind ik het niet.
Waarschijnlijk omdat regelingen met een bandbreedte regelen om hunten van de installatie te voorkomen.
Ze gaan dus wat onder en boven het setpunt en houden nooit precies het setpunt aan, kan ook niet door traagheid van het systeem.
Als ik in de specs van de Isense kijk dan doen ze dat bij Remeha nog netjes met een temperatuurvariatie van minder dan 0,25 graad.
Maximale overschoot geven ze van 1 graad.

Andere vraag aan jou, heb je ook een buitentemperatuur sensor aangesloten en is die goed uit te lezen bij jou? Bij mij blijft de waarde na verversen staan en veranderd niet meer, ik heb namelijk ook een OTGW en Isense thermostaat.

[ Voor 20% gewijzigd door Peet3kabo op 07-12-2021 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ah, dankjewel! Ik was in de veronderstelling dat de room_setpoint hetzelfde was als de temperatuur die je op het muurkastje instelt, maar blijkbaar is het dus een 'interne' waarde voor de thermostaat? HA maakt in zijn standaard widget (waarmee je de thermostaat op afstand op een andere temperatuur kunt instellen) ook gebruik van deze waarde. Dan ga ik nog even verder zoeken. :)

edit: Nee sorry, ik heb geen buitensensor bij de thermostaat. Misschien dat ik die nog wel ga toevoegen, maar eerst kijk ik of het ook goed werkt zonder. Ik heb deze ketel en thermostaat pas sinds kort.

[ Voor 21% gewijzigd door willemd op 07-12-2021 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
willemd schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:00:
Ah, dankjewel! Ik was in de veronderstelling dat de room_setpoint hetzelfde was als de temperatuur die je op het muurkastje instelt, maar blijkbaar is het dus een 'interne' waarde voor de thermostaat? HA maakt in zijn standaard widget (waarmee je de thermostaat op afstand op een andere temperatuur kunt instellen) ook gebruik van deze waarde. Dan ga ik nog even verder zoeken. :)
Ships, daar heb ik niet naar gekeken.
Ik weet wel dat hij hem nu en dan bijsteld aan de hand van vraag en ingestelde waarde. Zal even kijken welke hij bij mij gebruikt.

Edit, ik gebruik de thermostaat kaart in HA en de entiteit is dan climate.otgw.
Heb even niet mijn laptop in de buurt en op telefoon is wat lastig zoeken

Edit 2, ik denk wel dat het zo is dat het de gemeten waarde is, ik ben in het begin ook heel erg aan het zoeken geweest om de juiste waardes te vinden en gebruiken namelijk. Had het eerst ook verkeerd.

[ Voor 21% gewijzigd door Peet3kabo op 07-12-2021 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik heb sinds kort zonnepanelen en zit nu een beetje in de knoop met het energy dashboard (totaalverbruik vs netverbruik vs teruglevering):
  • Mijn dagverbruik telt terug bij teruglevering, dus ik zie niet meer wat mijn totale dagverbruik écht is
  • Ik zie ook niet hoeveel ik teruggeleverd heb aan het net
Mijn netverbruik lees ik uit met een meter die net achter de teller zit. Hiervan heb ik dus 4 entities: totaalverbruik (W) en fase L1-L2-L3 (W). Op de totaalverbruik waarde heb ik een utility integration met 2 tarieven (piek en dal), die per tarief mijn dagwaardes teruggeven in kWh. Die dagwaardes zitten onder 'grid consumption' bij het energy dashboard. Daarnaast heb ik nog een sensor met de dagelijkse kWh yield van mijn panelen.

Hoe stel ik dit nu best allemaal in?

Brondata:
  • Totaalverbruik (W)
  • L1 verbruik (W)
  • L2 verbruik (W)
  • L3 verbruik (W)
  • Opgewekt door panelen (zowel de huidige opwek in W als dagopwek in kWh)
Gewenste resultaten:
  • Totaal verbruik per dag, opgesplitst in 2 tarieven (piek/dal) d.m.v. utility integration
  • Totaal zelfverbruik per dag, opgesplitst in 2 tarieven (piek/dal) d.m.v. utility integration
  • Totaal teruggeleverd per dag, opgesplitst in 2 tarieven (piek/dal) d.m.v. utility integration
  • Alles mooi zichtbaar in het energy dashboard
Om de teruglevering te kennen, kan ik template sensoren maken die énkel negatieve waardes op de L1-L2-L3 metingen teruggeven als absolute waarde en daarop weer een nieuwe utility integration met piek/dal tarieven.

Om mijn dagverbruik te kennen (grid + opgewekt - teruglevering)... Ik kan er niets aan doen dat de utility integration terugtelt bij teruglevering, dus een extra template sensor maken die totaalverbruik gewoon berekent als (piek + dal + opgewekt)? Maar ik wil de nuances van piek/dal niet verliezen. Dus die moet ik dan ook alweer gaan opsplitsen.

Dat vind ik al redelijk 'complex' worden voor iets wat op zich 'simpel' zou moeten zijn.
Kan het eenvoudiger?

[ Voor 17% gewijzigd door Slonzo op 07-12-2021 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Slonzo Ik denk dat je even dan zelf template sensoren moet aanmaken die dan net zo werken als de P1 meter. Dus niet alleen voor piek/dal maar ook voor levering/teruglevering. Vervolgens kan je daar je integraties op doen voor je energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Slonzo schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:52:
Ik heb sinds kort zonnepanelen en zit nu een beetje in de knoop met het energy dashboard (totaalverbruik vs netverbruik vs teruglevering):
  • Mijn dagverbruik telt terug bij teruglevering, dus ik zie niet meer wat mijn totale dagverbruik écht is
  • Ik zie ook niet hoeveel ik teruggeleverd heb aan het net
Mijn netverbruik lees ik uit met een meter die net achter de teller zit. Hiervan heb ik dus 4 entities: totaalverbruik (W) en fase L1-L2-L3 (W). Op de totaalverbruik waarde heb ik een utility integration met 2 tarieven (piek en dal), die per tarief mijn dagwaardes teruggeven in kWh. Die dagwaardes zitten onder 'grid consumption' bij het energy dashboard. Daarnaast heb ik nog een sensor met de dagelijkse kWh yield van mijn panelen.

Hoe stel ik dit nu best allemaal in?

Brondata:
  • Totaalverbruik (W)
  • L1 verbruik (W)
  • L2 verbruik (W)
  • L3 verbruik (W)
  • Opgewekt door panelen (zowel de huidige opwek in W als dagopwek in kWh)
Gewenste resultaten:
  • Totaal verbruik per dag, opgesplitst in 2 tarieven (piek/dal) d.m.v. utility integration
  • Totaal zelfverbruik per dag, opgesplitst in 2 tarieven (piek/dal) d.m.v. utility integration
  • Totaal teruggeleverd per dag, opgesplitst in 2 tarieven (piek/dal) d.m.v. utility integration
  • Alles mooi zichtbaar in het energy dashboard
Om de teruglevering te kennen, kan ik template sensoren maken die énkel negatieve waardes op de L1-L2-L3 metingen teruggeven als absolute waarde en daarop weer een nieuwe utility integration met piek/dal tarieven.

Om mijn dagverbruik te kennen (grid + opgewekt - teruglevering)... Ik kan er niets aan doen dat de utility integration terugtelt bij teruglevering, dus een extra template sensor maken die totaalverbruik gewoon berekent als (piek + dal + opgewekt)? Maar ik wil de nuances van piek/dal niet verliezen. Dus die moet ik dan ook alweer gaan opsplitsen.

Dat vind ik al redelijk 'complex' worden voor iets wat op zich 'simpel' zou moeten zijn.
Kan het eenvoudiger?
Dus je hebt geen slimme meter?
Want die doet automatisch dal en piek en terug lever en verbruik goed bijhouden. En die uitlezen is kinderspel met een p1 kabel. Anders wordt het inderdaad wel erg complex omdat je niet alle brondata goed hebt.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

(Nog) geen slimme meter inderdaad. Komt nog.

Ik heb het nu in 3 stappen gedaan...

1) Templates gedefinieerd voor: (alles in W)
- grid consumption
- solar return to grid
- solar own consumption
- total consumption (grid + solar own)

2) Integrations voor alle bovenstaande sensoren (dus van W naar kWh)
3) Utility meters voor alle integrations hierboven (om de kWh totalen per tarief te kunnen zien)

[ Voor 24% gewijzigd door Slonzo op 07-12-2021 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Slonzo Volgens mij zijn de twee solar sensoren niet wat het energy dashboard wil zien. Volgens mij moet je voor solar gewoon één sensor hebben met de energie die van je panelen komt.

En je hebt geen meter ertussen die zelf al de energie berekend? Die meters geven alleen vermogen?

En voor piek en dal, daar maakt de Utility Meter toch zelf al losse sensoren voor aan?

Overigens zou je de Utility Meter ook over kunnen slaan en in plaats daarvan twee integrators kunnen maken (piek en dal). Maar zal onder de streep niet zo veel uitmaken, door de service calls van Utility Meter is dat misschien wel makkelijker ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:00
@Slonzo @Septillion
Je hebt idd twee punten nodig
1. je paneel output
2. een kWh meter

Energy wizard maakt dan de benodigde berekeningen tussen de input, output en opwekken.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@raymondw Kan het er ook met twee? Dus zonder aparte "Return to grid" sensor maar een "Grid consumption" die weer afneemt. @Slonzo leek namelijk dan namelijk problemen te hebben dan.

Dus zou zeggen dus drie:
- Grid consumption
- Return to grid
- Solar production

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Yep die 3 heb/gebruik ik nu inderdaad; die zijn nodig voor het energy dashboard.
De rest gebruik ik gewoon voor mezelf in een view :)

Zonder expliciete `Return to grid` sensor idd geen teruglevering te zien. Heeft vermoedelijk iets te maken met de state_class/last reset.

Ik loop nu echter tegen het probleem aan dat mijn integration (Riemann sum) voor bvb. `Solar return to grid` op 'unknown' blijft staan zolang de bronsensor waarde 0 aangeeft... waardoor de utility meter ook geen eenheid krijgt en ik 'm niet in het energy dash kan toevoegen 8)7

Ik hou erg van Home Assistant, maar ik moet regelmatig toch ook huilen over hoe 'lomp' en onintuitief dingen werken.

[ Voor 19% gewijzigd door Slonzo op 07-12-2021 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Slonzo Mja, die hele integrator is natuurlijk al een beetje een benadering. Wel jammer dat die dan niet gewoon 0 aangeeft :|

Maar nog eens expliciet, welke meter gebruik je dat deze alleen vermogen aangeeft en geen verbruik/energie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Septillion schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 14:20:
Maar nog eens expliciet, welke meter gebruik je dat deze alleen vermogen aangeeft en geen verbruik/energie?
Voor mijn grid verbruik heb ik een Smappee. Ik haal de data binnen via MQTT, daar is geen kWh totaal bij beschikbaar. De Smappe integratie werkt niet bij mij, daar heb ik al lang een issue voor openstaan bij `smappee/pysmappee` maar daar gebeurt niets mee. De benadering via de integraal vind ik niet erg, dat zit dicht genoeg bij de realiteit om een idee te hebben van wat er gebeurt :)

Voor de panelen gebruik ik de SMA Solar integratie, die geeft mij zowel W als daily Wh, waarvan ik de laatste via een template naar kWh gebruik voor het energy dash.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Slonzo Als ik snel kijk dan zou je Smappe wel je energie moeten uitsturen maar dan alleen in J (Joule). Als je dit dus deelt door 3600000 zou je kWh moeten hebben. Het lijkt het zelfs al te splitsen in levering (import) en teruglevering (export).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

@Septillion Heee inderdaad, dat was vroeger niet het geval, denk ik. De MQTT documentatie lijkt nu zelfs publiek beschikbaar te zijn, dat is ook wel zo fijn. O+

Ik ga er even met experimenteren om te zien of het betrouwbaar is zonder de extra CT klemmen voor solar.

Goeie vondst, thanks! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Slonzo Yep, die vond ik ook via deze pagina.

Voor solar kan je dan ook gewoon de SMA Solar integratie houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:29

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

H143 schreef op maandag 6 december 2021 @ 19:40:

Hier draait HA al een dik half jaar als de brandweer in een docker container op m'n DS220+. Ik heb er wel 8GB extra geheugen ingestopt (waarvan 1GB door HA gebruikt wordt dus echt nodig was het niet) en onlangs heb ik de harddisks vervangen door SSD's. Nog nooit een crash of storing gehad (afkloppen) ondanks dat m'n HA config op dit moment 584 entiteiten (geteld) en zo'n 180 apparaten (geschat) heeft.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbuurman
Ik heb een automation gemaakt waarvan het doel is om aanwezigheid in een ruimte te bepalen.
Uiteindelijk wil ik op deze manier mede bepalen of er iemand thuis is.

Dit heb ik nu gedaan door per sensor te bekijken of er een state-change is geweest in de afgelopen 10 minuten. De trigger is een 2 minuten timer, dus na 12 minuten weet ik of er niemand meer is.
In mijn geval maakt het niet uit of een raam open of dicht is, maar controleer ik alleen of er een state-change is. Een PIR mag natuurlijk geen beweging detecteren.

Onderstaande automation werkt netjes op die manier, maar wordt wat onoverzichtelijk als ik straks een ruimte heb met 4 raamsensoren, 2 deursensoren en een PIR.

Is er een makkelijkere/overzichtelijkere/andere manier om dit aan te pakken?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
alias: Iemand op Zolder
description: Is er iemand op zolder?
trigger:
  - platform: time_pattern
    minutes: /2
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: and
            conditions:
              - condition: or
                conditions:
                  - type: is_open
                    condition: device
                    device_id: 2981a032d4edfcacf5dde7e5670985e5
                    entity_id: binary_sensor.2_zolder_veluxraam_contact
                    domain: binary_sensor
                    for:
                      minutes: 10
                      seconds: 0
                      milliseconds: 0
                  - type: is_not_open
                    device_id: 2981a032d4edfcacf5dde7e5670985e5
                    for:
              - type: is_no_motion
                device_id: 66e6f6956bb9e6d9199e600f2a4c7a64
                entity_id: binary_sensor.2_zolder_pir_occupancy
                for:
        sequence:
          - service: input_boolean.turn_off
            target:
              entity_id: input_boolean.iemand_op_zolder
    default:
      - service: input_boolean.turn_on
        target:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-08 18:36
Heb aardig gezocht op het Home Assistant forum maar kan het niet vinden, dit wil ik doen:

Ik heb mijn Kodi speler gekoppeld aan HA en tijdens afspelen heb je de volgende states attributes van de Kodi entity:

volume_level: 1
is_volume_muted: false
media_content_type: video
media_duration: 6939
media_position: 548
media_position_updated_at: '2021-12-07T17:24:24.835456+00:00'
media_title: movietitle.mkv
media_album_name: ''
media_series_title: ''
media_season: -1
media_episode: -1
friendly_name: CeBios
entity_picture:
supported_features: 186303

Ik wil de Attribute "media_title" gebruiken als trigger als daar bijvoorbeeld de tekst "2351" in de movie title staat.
Dit gebruik ik dan om mijn masking scherm voor mijn projectiescherm te laten zakken op de juiste stand.
Ik weet dat ik hier een template voor moet maken maar kom er niet uit.

Dit heb ik o.a. gevonden en geprobeerd:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11

- alias: 'Example 1' 
  trigger: 
    platform: state
    entity_id: sensor.whatever
  condition:
    condition: template
    value_template: "{{ '2351' in trigger.to_state.state }}"
  action:
    # etc

Ik vermoed dat het met attribute state anders gaat en wellicht dat er nog een template sensor moet worden gemaakt.

Kunnen jullie mij op weg helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@Flash3d

Dan is het volgens mij:
'trigger.to_state.state.attributes.media_title'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Flash3d

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
alias: New Automation
description: ''
trigger:
    entity_id: media_player.tv_taart
    attribute: media_title
condition:
    value_template: '{{ ''2351'' in state_attr(''media_player.tv_taart'', ''media_title'') }}'
action:
  - device_id: ''
    domain: ''
    entity_id: ''

Kan ook met de to_state als je dat wilt. Dat zou 'trigger.to_state.attributes.media_title' moeten zijn.

Maar ga je echt al je titels in Kodi voorzien van een extra stukje?

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 07-12-2021 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:57
HuismAndré schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:41:
[...]

Hier draait HA al een dik half jaar als de brandweer in een docker container op m'n DS220+. Ik heb er wel 8GB extra geheugen ingestopt (waarvan 1GB door HA gebruikt wordt dus echt nodig was het niet) en onlangs heb ik de harddisks vervangen door SSD's. Nog nooit een crash of storing gehad (afkloppen) ondanks dat m'n HA config op dit moment 584 entiteiten (geteld) en zo'n 180 apparaten (geschat) heeft.
Wat gebruik je? Zigbee2mqtt? En wat voor stick gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
Septillion schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 18:54:
@Flash3d

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
trigger:
condition:
    value_template: '{{ ''2351'' in state_attr(''media_player.tv_taart'', ''media_title'') }}'
action:

Kan ook met de to_state als je dat wilt. Dat zou 'trigger.to_state.attributes.media_title' moeten zijn.

Yes!! dat was m!!! dank!!
Zit ik dan uren voor te zoeken op het HA forum, haha.

Alle titels omzetten doe ik automatisch met "Tiny Media Manager".
Deze scant de titels met "FFmpeg" ,analyseert de aspect ratio en hernoemt de bestandsnaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@mbuurman Allereerste gewoon stoppen met time interval triggers :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
description: Is er iemand op zolder?'
trigger:
    id: idle
    for: '00:10:00'
    to: 'off'
    id: active
    to: 'on'
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
        sequence:
            target:
      - conditions:
          - condition: state
            state: 'off'
        sequence:
            target:
    default: []

Voor het uitbreiden begeef ik me even op glad ijs omdat ik dan niet exact weet doe HA triggers en conditions van meerdere items doet. Maar zou zeggen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
trigger:
    entity_id: 
      - binary_sensor.1_zolder_veluxraam_contact
      - binary_sensor.2_zolder_veluxraam_contact
    entity_id: 
      - binary_sensor.1_zolder_pir_occupancy
      - binary_sensor.2_zolder_pir_occupancy
    entity_id: 
    entity_id: 
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
            target:
      - conditions:
            entity_id: 
            entity_id: 
        sequence:
            target:

Documentatie laat alleen slecht zien hoe de 'for' werkt op meerdere items en al helemaal zonder 'to'/'from'. Ga er dus vanuit dat het gewoon werkt en dus impliciet voor de trigger een OR vormt en voor de conditions een AND.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:29

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

qwasd schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 18:59:
[...]

Wat gebruik je? Zigbee2mqtt? En wat voor stick gebruik je?
2 Hue bridges (1 voor onze loods en 1 voor ons huis) met daarop 5 bewegingssensoren en ca. 60 lampen en 10 smart switches en dimmers. Reden voor die Hue keuze is omdat het altijd werkt. Bij andere oplossingen hoor ik regelmatig andere geluiden. Daarnaast nog een hele hoop andere devices via wifi.

[ Voor 33% gewijzigd door HuismAndré op 07-12-2021 19:46 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbuurman
Septillion schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 19:26:
@mbuurman Allereerste gewoon stoppen met time interval triggers :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
trigger:
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
            target:
      - conditions:
        sequence:
            target:

Voor het uitbreiden begeef ik me even op glad ijs omdat ik dan niet exact weet doe HA triggers en conditions van meerdere items doet. Maar zou zeggen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
trigger:
    entity_id: 
    entity_id: 
    entity_id: 
    entity_id: 
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
            target:
      - conditions:
            entity_id: 
            entity_id: 
        sequence:
            target:

Documentatie laat alleen slecht zien hoe de 'for' werkt op meerdere items en al helemaal zonder 'to'/'from'. Ga er dus vanuit dat het gewoon werkt en dus impliciet voor de trigger een OR vormt en voor de conditions een AND.
Bedankt voor je input!
Ik zal proberen af te stappen van de time-trigger, moet nog even wennen aan het feit dat in State-change ook met terugwerkende kracht gebruikt kan worden.

Ik denk dat ik snap wat je doet :-)
HA verwacht denk ik een 'State' onder de conditions, want ik krijg een foutmelding: "Message malformed: required key not provided @ data['action'][0]['choose'][1]['conditions'][1]['state']"

Update:

Versimpelde versie;
- Aangezien de Conditions nu al in de Trigger zitten kunnen ze uit de Actions.
- De foutmelding kwam door het missen van de State in de Condition van de raamsensor.
- Onder de Chooser alleen ID 'Idle' en de 'Active' laten afvangen door de Default

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
alias: Iemand op Zolder 2.0
trigger:
    for: '00:02:00'
action:
  - choose:
      - conditions:
            state: on,off
        sequence:
            target:
    default:
        target:
mode: restart

[ Voor 16% gewijzigd door mbuurman op 07-12-2021 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
Septillion schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 18:54:
@Flash3d

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
trigger:
condition:
action:

Getsie, nou was ik er bijna. Zie nu als je de titel hebt toegevoegd aan Kodi de filename niet meer wordt gebruikt in het "media_title" veld maar alleen de filmtitel.

Dus de bestandsnaam is:
Filmnaam1080p DTSHD-MA 235.mkv

dan wordt de waarde van de attribute "media_title":
Filmnaam

Iemand nog suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 21:22
Ik heb zojuist HA opnieuw opgestart en krijg deze melding:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
21-12-07 21:27:18 ERROR (MainThread) [asyncio] Task exception was never retrieved
future: <Task finished name='Task-1250' coro=<HomeAssistantWebSocket.async_supervisor_update_event() done, defined at /usr/src/supervisor/supervisor/homeassistant/websocket.py:138> exception=TypeError('Received message 257:None is not str')>
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/supervisor/supervisor/homeassistant/websocket.py", line 143, in async_supervisor_update_event
    await self.async_send_command(
  File "/usr/src/supervisor/supervisor/homeassistant/websocket.py", line 134, in async_send_command
    return await self._client.async_send_command(message)
  File "/usr/src/supervisor/supervisor/homeassistant/websocket.py", line 46, in async_send_command
    response = await self.client.receive_json()
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/aiohttp/client_ws.py", line 291, in receive_json
    data = await self.receive_str(timeout=timeout)
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/aiohttp/client_ws.py", line 276, in receive_str
    raise TypeError(f"Received message {msg.type}:{msg.data!r} is not str")
TypeError: Received message 257:None is not str

Wat betekend dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@mbuurman Ah, ja. Dan hoop ik dat het nog steeds goed gaat met de 'for'

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
trigger:
    entity_id: 
    entity_id: 
    entity_id: 
    entity_id: 
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
            target:
      - conditions:
            entity_id: 
            state:
              - 'on'
              - 'off'
            entity_id: 
        sequence:
            target:

Mocht die conditie de mist in gaan dan zou je eventueel nog een helper kunnen maken. Als je deze dan simpelweg toggled bij elke toggle van een van de deur/raam sensoren dan heb je in deze automation in ieder geval maar één entity te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Flash3d Maar waarop wil je nu je scherm triggeren? Gewoon alle films? Anders zou je misschien wat kunnen doen met content type en duration ofzo.

Volgens mij moet je ook nog wel wat aan de Kodi kant kunnen doen maar daarvan is de documentatie echt een nachtmerrie.

Zelf zou ik er denk ik gewoon een knop voor maken. Denk dat me anders toch te vaak per ongeluk zou overkomen dat ik het scherm naar beneden doe terwijl ik dat niet wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
Septillion schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 21:53:
@Flash3d Maar waarop wil je nu je scherm triggeren? Gewoon alle films? Anders zou je misschien wat kunnen doen met content type en duration ofzo.

Volgens mij moet je ook nog wel wat aan de Kodi kant kunnen doen maar daarvan is de documentatie echt een nachtmerrie.

Zelf zou ik er denk ik gewoon een knop voor maken. Denk dat me anders toch te vaak per ongeluk zou overkomen dat ik het scherm naar beneden doe terwijl ik dat niet wil.
Ik heb een vast spanscherm aan de muur, daarvoor komt zo meteen een masking systeem om de zwarte balken onder en boven te maskeren.

Zie: https://www.avsforum.com/...iy-and-very-easy.1251657/

Formaat van film (1.85:1, 2.35:1 etc) bepaalt dan de stand.

Heb sowieso een zigbee remote besteld maar automatisch is natuurlijk super.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stitchie
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-12-2024
Ik heb zonnepanelen van Goodwe en via HACS heb ik de integratie GoodWe SEMS API geinstalleerd.
Dan krijg ik 1 apparaat en 2 entititeiten. huidige opwek en totale opwek.

Als ik inlog op de semsportaal dan zie ik dat ik daar veel meer info kan vinden qua sensoren. bv. opwek string1 en opwek string 2. Is het mogelijk deze info in Home assistant zichtbaar te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Stitchie schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 22:21:
Ik heb zonnepanelen van Goodwe en via HACS heb ik de integratie GoodWe SEMS API geinstalleerd.
Dan krijg ik 1 apparaat en 2 entititeiten. huidige opwek en totale opwek.

Als ik inlog op de semsportaal dan zie ik dat ik daar veel meer info kan vinden qua sensoren. bv. opwek string1 en opwek string 2. Is het mogelijk deze info in Home assistant zichtbaar te krijgen?
Die zitten toch gewoon als attributen onder de “huidige opwek” sensor?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BR3xRIUgVpQ9IIemSpf85GBUols=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qitdGVoE65Z6wo5a8yv3lJJT.png?f=fotoalbum_large

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:18
Iemand een tip voor een outdoor plug die zonder cloud te integreren is in Home Assistant? Zigbee of Wifi is mij om het even, maar de laatste moet dan wel (eenvoudig) te flashen zijn. Ik zie zelf een Brennenstuhl wifi variant, maar twijfel over de flashbaarheid. En een Ledvance Zigbee plug, maar daar lijkt een kerstverlichtingadapter niet in te passen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:38

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@barrymossel Kun je niet ergens een relais in een waterdichte lasdoos stoppen? Zodat je de wcd zelf schakelt. Dat is een stuk weerbestendiger dan een tussenstekker die uit een wcd steekt waar vervolgens weer een stekker in zit.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:25
barrymossel schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:16:
Iemand een tip voor een outdoor plug die zonder cloud te integreren is in Home Assistant? Zigbee of Wifi is mij om het even, maar de laatste moet dan wel (eenvoudig) te flashen zijn. Ik zie zelf een Brennenstuhl wifi variant, maar twijfel over de flashbaarheid. En een Ledvance Zigbee plug, maar daar lijkt een kerstverlichtingadapter niet in te passen...
Je kunt een standaard (domme) buiten stopcontact plaatsen en die kabel niet rechtstreeks in een binnenstopcontact stoppen maar een smart plug er tussen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:02

Koppensneller

winterrrrrr

Septillion schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 21:46:
@mbuurman Ah, ja. Dan hoop ik dat het nog steeds goed gaat met de 'for'

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
trigger:
    entity_id: 
    entity_id: 
    entity_id: 
    entity_id: 
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
            target:
      - conditions:
            entity_id: 
            state:
              - 'on'
              - 'off'
            entity_id: 
        sequence:
            target:

Mocht die conditie de mist in gaan dan zou je eventueel nog een helper kunnen maken. Als je deze dan simpelweg toggled bij elke toggle van een van de deur/raam sensoren dan heb je in deze automation in ieder geval maar één entity te checken.
Voor dit soort zaken kun je beter een template binary_sensor maken die al die andere sensoren combineert in een template (met OR / AND operators). Dan kun je in die template sensor de delay_off property gebruiken voor de vertraging. Heb je ook die input_boolean niet meer nodig!

Voorbeeld met één sensor:

YAML:
1
2
3
4
5
bathroom_motion_template:
  friendly_name: Bathroom motion template
  value_template: "{{ states('binary_sensor.bathroom_motion') == 'on' }}"
  delay_off:
    minutes: 20

[ Voor 4% gewijzigd door Koppensneller op 08-12-2021 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Gizz schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:25:
@barrymossel Kun je niet ergens een relais in een waterdichte lasdoos stoppen? Zodat je de wcd zelf schakelt. Dat is een stuk weerbestendiger dan een tussenstekker die uit een wcd steekt waar vervolgens weer een stekker in zit.
Vanuit de wcd die er nu hangt krijgt ook een Hue lamp stroom, dus mocht ik met een relais de wcd schakel zal die lamp ook onbereikbaar worden.
Maar verder wat dit wel een goed idee geweest. Zo zag ik ook de Sonoff S55 die standaard al een relais geïntegreerd heeft, maar die kan ik niet naar die Hue doorlinken...
golles schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:27:
[...]

Je kunt een standaard (domme) buiten stopcontact plaatsen en die kabel niet rechtstreeks in een binnenstopcontact stoppen maar een smart plug er tussen zetten.
Er zitten helaas meerdere apparaten op aangesloten, dus die zullen dan ook allemaal geschakeld worden. En dat wil je niet met Zigbee lampen.

Overigens is een andere optie ook gewoon nieuwe Zigbee of Wifi kerstverlichting. Al hoeft dat geen 90 euro te kosten. 50 is toch wel ongeveer de max. 't Is maar kerst hè... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@barrymossel is dit niet iets: https://www.lidl.nl/p/sil...bee-smart-home/p100329850

Edit: Ik was eigenlijk opzoek naar de Zigbee kerstboomlampjes die ze vorig jaar verkochten. Die waren volgens mij ook geschikt voor buiten. Maar helaas zie ik die nu niet meer.

[ Voor 42% gewijzigd door Yukkie op 08-12-2021 13:20 ]

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Yukkie schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:18:
@barrymossel is dit niet iets: https://www.lidl.nl/p/sil...bee-smart-home/p100329850

Edit: Ik was eigenlijk opzoek naar de Zigbee kerstboomlampjes die ze vorig jaar verkochten. Die waren volgens mij ook geschikt voor buiten. Maar helaas zie ik die nu niet meer.
Dat zou een optie kunnen zijn, alleen heb ik een balkon en kan ik deze dus niet in de grond steken, maar op zich valt hier nog wel een mouw aan te passen.
Die Lidl kerstverlichting ben ik tegengekomen, maar is helaas uitverkocht: https://www.lidl.nl/p/mel...bee-smart-home/p100312329

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Die steker hoef je zo te zien niet te gebruiken, er zit blijkbaar ook een voet bij waarmee je hem ergens op vast kunt schroeven. Wellicht kun je zelfs het hele "been" achterwege laten (eventueel door zelf te modden ;)).

Edit: Dat zelf modden hoeft niet eens zo te zien, je schroeft hem op het paaltje.

[ Voor 17% gewijzigd door Yukkie op 08-12-2021 13:32 ]

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Koppensneller Dat gaat om twee redenen niet gelijk zo op:

Op die manier zal de template sensor altijd na 20 minuten uit gaan. Volgens mij wordt deze alleen opnieuw geëvalueerd bij een verandering van een van de sensoren. Dus als die gewoon langer dan 20 minuten actief zijn zal de template dus onbedoeld uit gaan. Wat je wel zou kunnen doen is alle motion gewoon in een groep gooien.

En voor de raam en deur sensoren wil je op elke change triggeren. Daar zou je op zich dus wel een binary sensor voor kunnen maken met een trigger voor aan (op elke change) en een delay voor off.

En weet dat templates aanmaken onder de (binary) sensor-integratie de oude methode is. Deze zal op ten duur dus wel verdwijnen. Nieuwe methode is dus (binary) sensoren aanmaken onder de template-integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@barrymossel Sonoff S55 niet wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Die kan ik zo te zien niet doorlussen naar m'n Hue lamp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@barrymossel Volgens mij, als ik de plaatjes zo zie, kan je aan de zijkant ook nog een gat uitbreken voor een wartel.

Maar als je nu er al een buitenstopcontact hebt zitten zou ik hem er zelfs gewoon naarst plaatsen en doorlussen uit de huidige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller

Koppensneller

winterrrrrr

Septillion schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:11:
@Koppensneller Dat gaat om twee redenen niet gelijk zo op:

Op die manier zal de template sensor altijd na 20 minuten uit gaan. Volgens mij wordt deze alleen opnieuw geëvalueerd bij een verandering van een van de sensoren. Dus als die gewoon langer dan 20 minuten actief zijn zal de template dus onbedoeld uit gaan. Wat je wel zou kunnen doen is alle motion gewoon in een groep gooien.

En voor de raam en deur sensoren wil je op elke change triggeren. Daar zou je op zich dus wel een binary sensor voor kunnen maken met een trigger voor aan (op elke change) en een delay voor off.

En weet dat templates aanmaken onder de (binary) sensor-integratie de oude methode is. Deze zal op ten duur dus wel verdwijnen. Nieuwe methode is dus (binary) sensoren aanmaken onder de template-integratie.
Als je de states van de geaggregeerde sensoren in een template OR-wise met elkaar verbindt zal de template sensor pas naar off gaan als het template zolang naar false evalueert als je definieert in de delay_off. Dat is toch precies de bedoeling?

Die nieuwe methode moet ik nog even gaan checken, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Koppensneller Nee, want voor de ramen maakt de state dus niet uit. Zolang de state maar niet is gewijzigd de afgelopen 10 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller

Koppensneller

winterrrrrr

Ah right, je hebt helemaal gelijk (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
barrymossel schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:17:
[...]

Die kan ik zo te zien niet doorlussen naar m'n Hue lamp.
Je kan die hue lamp toch gewoon parallel voeden?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Androo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 12:57
Ome Ali , heeft een mooi verlaat sinterklaas kado afgeleverd;
enkele aqara temp + vochtigheids sensoren
enkele aqara beweging sensoren
enkele honeywell zigbee smoke detectors

Ik gebruik HA, met een Zigate.

Ik krijg alle apparaten met geen mogelijkheid gekoppeld. uiteraard probeer ik ze te koppelen zo dicht mogelijk naast de Zigate.
Heeft iemand de goude tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:29
Androo schreef op woensdag 8 december 2021 @ 16:49:
Ome Ali , heeft een mooi verlaat sinterklaas kado afgeleverd;
enkele aqara temp + vochtigheids sensoren
enkele aqara beweging sensoren
enkele honeywell zigbee smoke detectors

Ik gebruik HA, met een Zigate.

Ik krijg alle apparaten met geen mogelijkheid gekoppeld. uiteraard probeer ik ze te koppelen zo dicht mogelijk naast de Zigate.
Heeft iemand de goude tip?
Wat is je ervaring m.b.t. de bestelling van de Honeywell rookmelders? Heb zelf nog nooit iets bij ome Ali besteld dus ben nog zoekende naar een betrouwbare verkoper :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:38

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Androo Welke sensoren heb je precies? Van de thermometer heb je de WSDCGQ11LM die wel ondersteund wordt en de WSDCGQ12LM die niet ondersteund wordt door Zigate.

Datzelfde geldt voor de PIR, de RTCGQ11LM zou wel moeten werken, de RTCGQ12LM niet.

Heb je verder al een heel Zigbee-netwerk draaien of kun je nog makkelijk je aanpak wijzigen? Die Zigate komt echt het allerbelabberdst uit de bus als het gaat om de hoeveelheid ondersteunde apparaten als ik naar de blakadder lijst kijk.

[ Voor 36% gewijzigd door Gizz op 08-12-2021 17:18 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Androo
Gizz schreef op woensdag 8 december 2021 @ 17:14:
@Androo Welke sensoren heb je precies? Van de thermometer heb je de WSDCGQ11LM die wel ondersteund wordt en de WSDCGQ12LM die niet ondersteund wordt door Zigate.

Datzelfde geldt voor de PIR, de RTCGQ11LM zou wel moeten werken, de RTCGQ12LM niet.

Heb je verder al een heel Zigbee-netwerk draaien of kun je nog makkelijk je aanpak wijzigen? Die Zigate komt echt het allerbelabberdst uit de bus als het gaat om de hoeveelheid ondersteunde apparaten als ik naar de blakadder lijst kijk.
De temp sensor is wsdcgq11LM en de PIR is rtcgq11LM
Dus dat zou moeten werken..

Ik heb nu een stuk of 15 devices eraan hangen.. ( voornamelijk Ikea Traf. spul, wat prima werkt.
Welke raad jij aan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Hmmbob schreef op woensdag 8 december 2021 @ 16:28:
[...]

Je kan die hue lamp toch gewoon parallel voeden?
Dat zou zeker kunnen, maar dat gaat dan waarschijnlijk (nog meer) broddelwerk worden door mij. En dat doen we buiten liever niet.

Het is nu gaatje door de muur naar een wcd. Van daar buitenkabel naar volgende wcd, die weer door naar nog een wcd en dan naar de lamp. Nu is het allemaal mooi waterdicht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Androo
Gizz schreef op woensdag 8 december 2021 @ 17:14:

Oke de temp sensor en PIR heb ik nu werkend ( HA een keer opnieuw gestart )
Alleen de honeywell smoke detector niet. Ik heb deze versie: JTYJ-GD-03MI/BB
Volgens mij werkt deze alleen via bluetooth.. en niet via zigbee :O

Ik heb deze besteld..
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.44944c4drfCqmK
Ik had beter moeten lezen... er staat namelijk:
Het is Bluetooth versie, niet Zigbee versie, kan niet werken met Zigbee, weet dan dat!!

oeps :)
Iemand interesse in 2 Bluetooth Smoke detectors?

[ Voor 15% gewijzigd door Androo op 08-12-2021 18:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
Androo schreef op woensdag 8 december 2021 @ 18:02:
Iemand interesse in 2 Bluetooth Smoke detectors?
Voor die persoon heb ik ook nog twee BT watersensoren liggen. Had ik ook niet goed gekeken |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet3kabo
barrymossel schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:16:
Ik heb tijdje geleden een Nedis Wifi Smartplug geflashed met tasmota. Ding werkt verder prima. Had hem gekocht om bij mijn vriendin te gebruiken voor de hottub maar wordt daar niet gebruikt. Daarna geflashed en hangt hier in mijn netwerk. Werkt probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Laatst online: 20-09 02:23
Ik moet ook maar eens een vraag stellen als relatieve HA noob. Ik heb een UltraPro Zwave Plus dimmer. Ding werkt verder prima en het toevoegen aan HA (docker, zwave-js) was vrijwel probleemloos. Hij verschijnt ook als dimmer met slider, echter de slider werkt niet. Ik kan em slepen wat ik wil, dimmen doet ie niet. De on/off schakelaar in HA werkt prima, maar ook dimmen via Alexa (waar ik HA aan gekoppeld heb) werkt goed. HA lijkt dus wel gewoon te kunnen dimmen, maar de slider doet niks.
Hoe troubleshoot ik dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stitchie
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-12-2024
DennusB schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 22:28:
[...]

Die zitten toch gewoon als attributen onder de “huidige opwek” sensor?[Afbeelding]
Daar heb je gelijk in... Maar ik ben niet geïnteresseerd in alle waardes. Hoe kan ik een aantal van de waarden als losse entiteiten of sensoren toevoegen. Zodat ik ze direct inzichtelijk heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
Ik heb Home assistant op een ssd staan en nu wil ik via ssh in de pi komen .
Als ik de ssd aan de MacBook hang kan ik niet in de schijf komen .
Wat kan ik het beste doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVog
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-03 18:23
Je zou die vraag eigenlijk op het HomeAssistant forum moeten stellen.
Maar als HA werkt op de Pi vanaf de ssd dan kun je in HA een add-on installeren om ssh te activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
EVog schreef op woensdag 8 december 2021 @ 23:18:
Je zou die vraag eigenlijk op het HomeAssistant forum moeten stellen.
Maar als HA werkt op de Pi vanaf de ssd dan kun je in HA een add-on installeren om ssh te activeren.
Weet jij toevallig welke addon ,heb er nu samba op staan maar dan kan ik alleen bij de files van HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVog
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-03 18:23
SSH & Web terminal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 17:39
19roland70 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 22:27:
Ik heb Home assistant op een ssd staan en nu wil ik via ssh in de pi komen .
Als ik de ssd aan de MacBook hang kan ik niet in de schijf komen .
Wat kan ik het beste doen?
Als je je schijf aan de Mac hangt kun je er niet bij zeg je. Misschien een domme vraag, maar welk bestandssysteem is je schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
Ook geprobeerd maar ik snap niet wat ik daar in moet vullen.
PrimusIP schreef op woensdag 8 december 2021 @ 23:37:
[...]

Als je je schijf aan de Mac hangt kun je er niet bij zeg je. Misschien een domme vraag, maar welk bestandssysteem is je schijf?
geen idee , ik denk linux.
Als ik deze aan de RPi hang werk HA wel gewoon , alleen als ik deze aan de MacBook hang zegt deze dat die niet gelezen kan worden

[ Voor 19% gewijzigd door 19roland70 op 08-12-2021 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Stitchie schreef op woensdag 8 december 2021 @ 22:09:
[...]

Daar heb je gelijk in... Maar ik ben niet geïnteresseerd in alle waardes. Hoe kan ik een aantal van de waarden als losse entiteiten of sensoren toevoegen. Zodat ik ze direct inzichtelijk heb?
Daar kan je een template sensor voor gebruiken : https://www.home-assistant.io/integrations/template/

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Androo
Rembock schreef op woensdag 8 december 2021 @ 17:04:
[...]

Wat is je ervaring m.b.t. de bestelling van de Honeywell rookmelders? Heb zelf nog nooit iets bij ome Ali besteld dus ben nog zoekende naar een betrouwbare verkoper :)
De bestelling ging goed, ongeveer 3 weken geleden besteld.
Los dat ik zelf de verkeerde heb besteld, is de levering goed gegaan :)
Pagina: 1 ... 92 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.