Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 91 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.362.157 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:25
@mbuurman Je probeert het met de depricated platform:tempalte. Nieuwe template sensor:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
template:
  - sensor:
      - name: "Buiten Temperatuur gecorrigeerd"
        unit_of_measurement: "°C"
        state: "{{ (states('sensor.schuur_wemos_sht3x_temperature') | float(default=0) - 2,5)|round(1, default=0) }}"
        availability: "{{ states('sensor.schuur_wemos_sht3x_temperature'') not in [ 'unknown', 'unavailable'] }}"
        icon: mdi:thermometer
        state_class: measurement

Als je nog bang bent dat je sensor nog andere waarde uitspuugt zou je dat ook mee kunnen nemen in de availability maar lijkt me niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09-06 21:55
mbuurman schreef op donderdag 2 december 2021 @ 20:30:
[...]

Ik krijg met de volgende 'formule' wel het juiste resultaat in de Developer Tools:
code:
1
{% set state = states('sensor.schuur_wemos_sht3x_temperature') | float %}{{ (temp - 2.5) | round(1, default=0) if is_number(state) else "invalid temperature" }}

Het probleem is dat dit niet als state in de nieuwe sensor terecht komt.
Oh joh, wist niet dat het ook op die manier kon. Zo moet het werken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
 - platform: template
    sensors:
      buitentemperatuur_corrected:
        friendly_name: "Buiten Temperatuur"
        value_template: >-
          {% set temp = states('sensor.schuur_wemos_sht3x_temperature') | float %} {{ (temp - 2.5) | round(1, default=0) if is_number(temp) else "invalid temperature" }}

verschil zit hem in > versus >-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbuurman
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:19
Septillion schreef op donderdag 2 december 2021 @ 20:42:
@mbuurman Je probeert het met de depricated platform:tempalte. Nieuwe template sensor:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
template:
  - sensor:
      - name: "Buiten Temperatuur gecorrigeerd"
        state: "{{ (states('sensor.schuur_wemos_sht3x_temperature') | float(default=0) - 2,5)|round(1, default=0) }}"
        availability: "{{ states('sensor.schuur_wemos_sht3x_temperature'') not in [ 'unknown', 'unavailable'] }}"
        icon: mdi:thermometer
        state_class: measurement

Als je nog bang bent dat je sensor nog andere waarde uitspuugt zou je dat ook mee kunnen nemen in de availability maar lijkt me niet nodig.
En dit moet dan in de sensor.yaml?
Studio Code Server komt bij de eerste regel met de melding 'Missing property "Platform"'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaPixels
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-06 19:20
TheFes schreef op donderdag 2 december 2021 @ 15:02:
[...]

Een power entity geeft power (W of kW) en dus geen energy (Wh of kWh).
Het energy dashboard heeft energy nodig.

Bovendien moeten sensoren voor energy state_class total of total_increasing hebben.

Je kunt power wel omzetten naar energy met een Riemann sum integral
Ik heb op die manier de entiteit aangemaakt:

code:
1
2
3
4
5
  - platform: integration
    source: sensor.saj_saj_current_power
    name: sensor.saj_saj_current_power_kWh
    unit_prefix: k
    round: 2

Via Configuration > Customizations de state_class op total gezet + device_class op energy.
En in de configuration.yaml het volgende toegevoegd:

code:
1
2
homeassistant:
  customize: !include customize.yaml

Maar dus die nieuwe entiteit kan ik niet kiezen in de dropdown bij Energy 8)7
slow whoop schreef op donderdag 2 december 2021 @ 14:12:
[...]

Ik heb dat ook wel eens met mijn saj-modbus integratie. Dan gaat de totale opgewekte energie ineens even naar 0 als de inverter 's morgens net aan gaat. Daarmee loopt het hele energie dashboard in de soep.

Ik heb er een aparte sensor voor aangemaakt die alleen de waarde van de saj-modbus sensor overneemt (totale opgewekte energie), als die groter of gelijk is dan de vorige waarde. Die sensor gebruik ik nu in m'n energy dashboard.
Ik heb je even een bericht gestuurd om te horen hoe je dit hebt opgelost, want ik zie niet meteen wat ik moet doen om dit te laten werken zoals jij beschrijft O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
mbuurman schreef op donderdag 2 december 2021 @ 20:46:
[...]

En dit moet dan in de sensor.yaml?
Studio Code Server komt bij de eerste regel met de melding 'Missing property "Platform"'
Nee, template is een nieuwe parent/integratie in je config.yaml. sensor.yaml is ook geen standaard file, die moet jij aangemaakt hebben met een include.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbuurman
Septillion schreef op donderdag 2 december 2021 @ 20:54:
[...]

Nee, template is een nieuwe parent/integratie in je config.yaml. sensor.yaml is ook geen standaard file, die moet jij aangemaakt hebben met een include.
Ik heb de sensor.yaml inderdaad zelf aangemaakt met een include. Na veel Googlen had ik dat ergens gevonden. Leek me opzich ook wel logisch, een aparte file met alle templates... blijkbaar werkt het niet helemaal zo :)

Met jou config in de configuration.yaml wordt de nieuwe sensor netjes met de juiste waarde gevuld, bedankt! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-06 12:24

Tim Schuhmacher

abasios

TheFes schreef op donderdag 2 december 2021 @ 15:45:
[...]

Er is geen state change terwijl hij naar je luistert, op de achtergrond speelt hij gewoon door.
Wat wil je er mee bereiken?

Mocht je willen bepalen op welke Google Home je een commando geeft, kun je een routine gebruiken die een ambient sound afspeelt na het geven van je commando (bijvoorbeeld Witte Ruis). Het afspelen van dat geluid wordt wel als state change weergegeven, en dat kun je dus wel gebruiken.

Ik heb daar een script voor gemaakt wat werkt in combinatie met het resume na TTS script wat ik ook geknutseld heb.

https://community.home-as...-on-voice-commands/346885

Zie wel dat mijn template skills al weer verbeterd zijn in de afgelopen maanden, want dit kan wel iets simpeler :)
edit:

Script is inmiddels aangepast naar een verbeterde versie
Ik heb mijn Home mini in een nep schedel geplaatst, ik dacht om lampjes in de oogkassen te plaatsen om ze te laten oplichten als Google luistert. En daar had ik graag een event voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-03-2024
Toppe schreef op donderdag 2 december 2021 @ 17:50:
Ik kom even heel koud wat posten maar kan nergens écht een antwoord vinden.

Ik sta op het punt een luchtreiniger te kopen. Onze voorkeur gaat uit naar de AEG AX9-404. Deze is WiFi connected.

Echter kan ik nergens een plug-in vinden voor home assistant en dus ga ik verder kijken. Het schijnt dat Philips wél via home assistant kan worden bedient echter heb ik op dit moment geen HA installatie om dit zelf te kunnen testen.

Is er hier iemand die een luchtreiniger in gebruik heeft die gekoppeld is via Home assistant?
Zo ja, zou je het merk en type willen delen? :o

Edit: dit is mijn keuze voor als het Philips moet worden: https://www.coolblue.nl/s...tm_campaign=product-share
De nieuwe van IKEA is connected via ZigBee en volgens zigbee2mqtt is die ondersteund.
Ik heb hem er voor gekocht maar nog niet in gebruik genomen. Bijkomend voordeel is dat de filters een stuk goedkoper zijn dan andere fabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:56
synoniem schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:07:
[...]

Snelste manier is inderdaad een backup maken en downloaden, nieuwe VM van HA downloaden en na opstarten wordt vanzelf gevraagd of je een backup wil terugzetten.
Super alles gelukt, met een script ging het helemaal snel en backup restore enz ook. Alles werkt weer mooi en nieuwe update van alles gedaan.

thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:06
Meessen schreef op donderdag 2 december 2021 @ 22:13:
[...]

De nieuwe van IKEA is connected via ZigBee en volgens zigbee2mqtt is die ondersteund.
Ik heb hem er voor gekocht maar nog niet in gebruik genomen. Bijkomend voordeel is dat de filters een stuk goedkoper zijn dan andere fabrikanten.
Klopt. Maar de STARKVIND is nou niet het meest handige om te plaatsen. Daarbij vind ik €30 voor een filter nog wel mee vallen, al is dit natuurlijk altijd persoonlijk.

Over Zigbee2MQTT ben ik niet heel erg te spreken maar ligt aan mij, heb zelf deCONZ in gebruik en dat werkt voor mij prima.

Ik ben groot voorstander om altijd je apparaten nog te kunnen bedienen op het moment dat HA of welk ander platform dan ook er uit vliegt.

En als ik nu bedenk hoeveel werk ik straks heb om alles weer te configureren en installeren… zucht :')

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:17

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Toppe Ik vraag me af hoe nuttig het is om een luchtreiniger te koppelen aan HA. Zelf heb ik er twee in huis (slaapkamer en huiskamer, 2x een mooie Sharp luchtreiniger + bevochtiger met alle toeters en bellen zoals plasma clusters, HEPA + koolstoffilters), maar eigenlijk is dat aanzetten en niks meer mee doen.

Ze bevochtigen zelf wanneer het nodig is, draaien op een lage stand (denk aan 3W verbruik of zo) als er geen vervuiling gemeten wordt en gaan vanzelf harder draaien als het nodig is. Als bijvoorbeeld mijn fijnstofsensor in de keuken doorheeft dat we aan het koken zijn en de mechanische ventilatie via node-red/ha op 100% gaat heeft de luchtreiniger in de huiskamer dat ook allang door vanwege zijn eigen sensor en draait hij op 100% om de lucht te reinigen.

De reinigers uitzetten als je niet thuis bent levert maar een geringe besparing op en wordt zelfs afgeraden volgens de handleiding. Het is voor de luchtkwaliteit gewoon het beste als zo'n apparaat 24/7 meuk uit de lucht haalt en de luchtvochtigheid constant houdt.

Mocht ik deze luchtreinigers echt uit willen schakelen dan kan dat simpelweg met een tussenstekker, want hij onthoudt de instellingen en gaat dus weer aan op dezelfde modus als de spanning weer aangezet wordt. Maar goed, dat doe ik dus niet want ze staan gewoon altijd aan :)

[ Voor 10% gewijzigd door Gizz op 03-12-2021 11:17 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-03-2024
Gizz schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:12:
@Toppe Ik vraag me af hoe nuttig het is om een luchtreiniger te koppelen aan HA. Zelf heb ik er twee in huis (slaapkamer en huiskamer, 2x een mooie Sharp luchtreiniger + bevochtiger met alle toeters en bellen zoals plasma clusters, HEPA + koolstoffilters), maar eigenlijk is dat aanzetten en niks meer mee doen.

Ze bevochtigen zelf wanneer het nodig is, draaien op een lage stand (denk aan 3W verbruik of zo) als er geen vervuiling gemeten wordt en gaan vanzelf harder draaien als het nodig is. Als bijvoorbeeld mijn fijnstofsensor in de keuken doorheeft dat we aan het koken zijn en de mechanische ventilatie via node-red/ha op 100% gaat heeft de luchtreiniger in de huiskamer dat ook allang door vanwege zijn eigen sensor en draait hij op 100% om de lucht te reinigen.

De reinigers uitzetten als je niet thuis bent levert maar een geringe besparing op en wordt zelfs afgeraden volgens de handleiding. Het is voor de luchtkwaliteit gewoon het beste als zo'n apparaat 24/7 meuk uit de lucht haalt en de luchtvochtigheid constant houdt.

Mocht ik deze luchtreinigers echt uit willen schakelen dan kan dat simpelweg met een tussenstekker, want hij onthoudt de instellingen en gaat dus weer aan op dezelfde modus als de spanning weer aangezet wordt. Maar goed, dat doe ik dus niet want ze staan gewoon altijd aan :)
Ik heb al een tijd een Philips luchtreiniger, ik moet die elke avond uit zetten omdat die in de nacht nog wel eens harder wilt gaan draaien. Nou had ik dit met een slimme stekker kunnen oplossen, maar met de prijs van de filters en de stekker kon ik ook een nieuwe IKEA luchtreiniger kopen. Mijn plan is om deze te schakelen met de tijd van de wekker. Je kan als het goed is ook de PM2,5 en luchtkwaliteit in home assistant uitlezen, wat mij wel leuke data lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
  mattheo:
    alias: Trigger the lightalarm
    fields:
      duration:
        description: Number of minutes for the light alarm transition period
        example: 20
    sequence:
      - service: light.turn_on
          data_template:
            entity_id: light.bedside_lamp
            rgb_color:
              - 255
              - 91
              - 36
            brightness: 255
            transition: "{{ duration | float | multiply(60) }}"
      - event: lightalarm_triggered
      - condition: state
        entity_id: input_select.lightalarm_mode
        state: Once Only
      - service: input_select.select_option
        data:
          option: 'Off'
    mode: single

waar zit mijn syntaxfout ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:28

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Gizz schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:12:
In principe heb je daar gelijk in. Mijn twee luchtreinigers staan dag en nacht aan en zet ik ook niet echt met HA aan en uit. Waar ik het wél voor gebruik:

- Er zit een degelijke PM2.5 sensor in waar ik grafiekjes mee plot
- Ik heb Red Node flows die mij berichten als de filter bijna aan z'n levensduur zit
- In het zeldzame geval dat de unit uit staat (door stroomstoring of de hond die het knopje heeft ingedrukt :P) kan ik de units ook buitenshuis bedienen en controleren of deze aan staat. Ik kan ook de vraag beantwoorden wanneer het apparaat precies aan of uit heeft gestaan.

Mocht je geen temperatuur en vochtigheidssensoren hebben, dan krijg je die er ook "gratis" bij. En die zijn niet afhankelijk van een batterijtje, dus die doen het altijd.

Ik heb nog wel meer apparaten in HA hangen waar je het nut van kan betwisten overigens. Meestal simpelweg omdat het kán en omdat het leuk is om mee te spelen (8>

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-06 20:31
Faece schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:51:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
  mattheo:
    fields:
      duration:
    sequence:
          data_template:
            rgb_color:
              - 255
              - 91
              - 36
        data:

Indentation in regel 9?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:06
@Gizz eens. Het is ook vooral een feature die me lukt lijkt en handig om zoals @DexterDee gegevens bij te houden.

Ik ben even benieuwd hoe serieus die PM2.5 sensor is, mijn ervaring is dat ze niet al te nauwkeurig zijn.

Hij staat nu aan, over een uurtje eens kijken of hij nog steeds op 001 staat en een ‘perfecte’ luchtkwaliteit ziet.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:57
@Faece
dat ja, regel 9 t/m 16 hebben 2 spates te veel, en data_template is al even depreciated, je kunt daar gewoon data gebruiken.

@Hmmbob regel 17 is inderdaad ook een beetje een vreemde eend..

[ Voor 17% gewijzigd door TheFes op 03-12-2021 13:07 ]

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Faece schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:51:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
  mattheo:
    fields:
      duration:
    sequence:
          data_template:
            rgb_color:
              - 255
              - 91
              - 36
        data:

Regel 17?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Nu online
Ok. Allen bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Toppe schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 12:10:
@GizzIk ben even benieuwd hoe serieus die PM2.5 sensor is, mijn ervaring is dat ze niet al te nauwkeurig zijn.

Hij staat nu aan, over een uurtje eens kijken of hij nog steeds op 001 staat en een ‘perfecte’ luchtkwaliteit ziet.
Ik weet nog dat 'ie bij mij ook lang op 001 stond toen ik 'm net geïnstalleerd had en ik twijfelde of die sensor überhaupt wat deed. Ik heb toen geloof ik een kaars achter de sensor gehangen om te kijken of ik een andere uitslag kreeg. Ik heb nog een losse luchtkwaliteitssensor die ook PM2.5 meet en die komt goed overeen met de 3H. De meeste tijd zal de waarde ook op 001 staan, de lucht in Nederland is best wel schoon (tenzij je aan een snelweg of langs een industriegebied woont).

Als je gaat koken en dingen als spek gaat uitbakken, dan zie je goed het effect. Overigens ook hoe snel de luchtreiniger de lucht weer zuiver krijgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PyL7QzCU9fWa7ZxFv3_YF-i_Hxs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/H5iOxdkgrX9zMYuUb9sTrruH.png?f=user_large

Er zijn ook dagen dat de baseline zo tussen de 3 - 10 blijft hangen als je een raam open houdt, dan zal er wel wat smog in de lucht zitten of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-06 19:06
Ben HA aan het overwegen om te migreren van domoticz naar home assistant. HA lijkt mij wat meer future proof en de UI van domoticz begint aardig onoverzichtelijk te worden en ik hoop dat dit in HA wat beter is.

Heb daarom op mijn synology in een docker omgeving HA geinstalleerd. Veel zaken merk ik zijn echt lekker handig geregeld heel veel IP gerelateerde koppelingen had ik zo lopen zoals zonnepanelen, netatmo, logitech harmony. Tot zover ben ik wel positief gestemt.

Echter voordat ik mijn z-wave USB doorlus naar deze docker zou ik graag zoveel mogelijk willen voorbereiden. Als ik mijn z-wave stick en P1 monitor USB devices aan deze docker hang dan schakel ik het meteen uit in domoticz die ook op de synology draai. En ik heb best veel lopen en alle automatisering herschrijven gaat best een tijdje duren.

Is er een manier om dummy devices aan te maken waarbij je zonder z-wave module wat dingen kan testen en automatiseringsscripts alvast kunt schrijven? Denk dat ik wel een paar maand bezig ben en tot die tijd wil ik domoticz volledig in control houden over m'n zwave netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
JP1980 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 17:54:
Ben HA aan het overwegen om te migreren van domoticz naar home assistant. HA lijkt mij wat meer future proof en de UI van domoticz begint aardig onoverzichtelijk te worden en ik hoop dat dit in HA wat beter is.

Heb daarom op mijn synology in een docker omgeving HA geinstalleerd. Veel zaken merk ik zijn echt lekker handig geregeld heel veel IP gerelateerde koppelingen had ik zo lopen zoals zonnepanelen, netatmo, logitech harmony. Tot zover ben ik wel positief gestemt.

Echter voordat ik mijn z-wave USB doorlus naar deze docker zou ik graag zoveel mogelijk willen voorbereiden. Als ik mijn z-wave stick en P1 monitor USB devices aan deze docker hang dan schakel ik het meteen uit in domoticz die ook op de synology draai. En ik heb best veel lopen en alle automatisering herschrijven gaat best een tijdje duren.

Is er een manier om dummy devices aan te maken waarbij je zonder z-wave module wat dingen kan testen en automatiseringsscripts alvast kunt schrijven? Denk dat ik wel een paar maand bezig ben en tot die tijd wil ik domoticz volledig in control houden over m'n zwave netwerk.
Je kan beter je zwave stick even tijdelijk van Domoticz afkoppelen en aan HA koppelen. Als je devices worden dan vanuit de stick overgenomen. Daarna plug je hem weer terug. Kan je in ieder geval automatiseringen schrijven.

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

darkrain

Moderator Discord

Geniet

JP1980 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 17:54:

Dit traject tijd terug gedaan en inderdaad Z-wave is het punt wat ook bij mij het meeste tijd koste, maar ook weer niet... Automations maken viel enorm mee, niet dat ik die nu nog heb want je leert snel hoe het anders of beter kan en er werden nieuwe zaken toegevoegd die het makkelijker of beter maakten.

Gewoon een moment zoeken, even doorbijten en gaan! ;)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
krizzziz schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 18:25:
[...]

Je kan beter je zwave stick even tijdelijk van Domoticz afkoppelen en aan HA koppelen. Als je devices worden dan vanuit de stick overgenomen. Daarna plug je hem weer terug. Kan je in ieder geval automatiseringen schrijven.
Thanks dat is al wel een geruststelling ik was bang dat dit misschien niet zou kunnen heb wat slechte ervaringen hiermee. Zal het eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
darkrain schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 18:48:
[...]

Dit traject tijd terug gedaan en inderdaad Z-wave is het punt wat ook bij mij het meeste tijd koste, maar ook weer niet... Automations maken viel enorm mee, niet dat ik die nu nog heb want je leert snel hoe het anders of beter kan en er werden nieuwe zaken toegevoegd die het makkelijker of beter maakten.

Gewoon een moment zoeken, even doorbijten en gaan! ;)
toen ik met dit hele gebeuren begon liep ik nog wel eens tegen dingen aan die niet konden of moeilijk gingen. Zoals dubbelklik events bij fibaro waar ik veelvuldig gebruik van maak. We zullen zien.

In het algemeen zou het wel mooi zijn dat je simulaties kan maken met geëmuleerde apparaten, daarmee trek je de professionaliteit wel omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-06 20:13
Ik dacht even dat ik hass had vernaggeld na de laatste bèta, maar blijkbaar is de supervisor naar >instellingen > Addons & Backup verhuisd.....

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
DaRk PoIsOn schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 00:03:
Ik dacht even dat ik hass had vernaggeld na de laatste bèta, maar blijkbaar is de supervisor naar >instellingen > Addons & Backup verhuisd.....
Naar een beta updaten zonder de release notes te lezen is wel heel gedurfd...

https://rc.home-assistant.io/blog
The Supervisor panel and menubar item have been removed and merged into the configuration panel. All OS, Core & Add-on updates are now shown in the configuration panel as well.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-06 15:46
Even vraagje voor de mensen die Shelly gebruiken voor hun wasmachine en/of droger en/of vaatwasser.
Welke gebruiken jullie?
Werk deze ook zonder nul-draad?
Hoeveel Ampère/Wattage kan deze maximaal aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@mAiden88 dat staat toch gewoon op shelly.cloud bij elk product? En waarom zou je geen nuldraad bij je wasmachine/droger/vaatwasser hebben, het zijn toch geen lampen op een schakelaar? :P

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 04-12-2021 10:42 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
Gizz schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 10:40:
@mAiden88 dat staat toch gewoon op shelly.cloud bij elk product? En waarom zou je geen nuldraad bij je wasmachine/droger/vaatwasser hebben, het zijn toch geen lampen op een schakelaar? :P
Ben me aan het oriënteren om mij zwave plugs te vervangen voor Shelly bij mij witgoed. Kon niet echt vinden, vandaar de vraag hier.

Het is een oud huis(voor 1942), ik heb nergens hier een blauwe nul-draad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-06 13:23

WoBBeL

*zwaai*

mAiden88 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 10:42:
[...]

Ben me aan het oriënteren om mij zwave plugs te vervangen voor Shelly bij mij witgoed. Kon niet echt vinden, vandaar de vraag hier.

Een nul-draad heb je meestal niet bij je schakelaar. Maar als je hem voor je wasmachine wil gebruiken heb je toch een wandcontactdoos mét nuldraad? Opgelost :)

Ik mag er toch vanuit gaan dat je de wasmachine niet via een schakelaar laat lopen :+

[ Voor 8% gewijzigd door WoBBeL op 04-12-2021 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
[...]

Je stopcontacten hebben gegarandeerd een nuldraad. Mogelijk geen aarde, maar een nuldraad zeker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Meest eenvoudige is een Shelly Plug gebruiken, belastbaar tot 16A https://shop.shelly.cloud...-smart-home-automation#71

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

[...]
Het kan dat hij een andere kleur heeft. Maar het blijft een nul :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m3xsbQDGKaNq85QzE6zXfiMkKbg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6u2tefFRDAxlFYYwzr301AcJ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
TheFes schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 10:44:
[...]

Je stopcontacten hebben gegarandeerd een nuldraad. Mogelijk geen aarde, maar een nuldraad zeker.
Ik heb dikke kans dat die ergens in de muur zit of in de centrale doos, maar is nooit door getrokken naar stopcontact. Aarde draad zit er wel, aangezien je met water te maken hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-06 06:27
mAiden88 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 10:49:
[...]

Ik heb dikke kans dat die ergens in de muur zit of in de centrale doos, maar is nooit door getrokken naar stopcontact. Aarde draad zit er wel, aangezien je met water te maken hebt.
Stopcontact ( normale Schuko 230V ) hoort ALTIJD een nul leiding te hebben om te kunnen werken als stopcontact.

Een aarde kan in oudere huizen wel eens ontbreken inderdaad

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@mAiden88 het wordt ondertussen meer iets voor Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1, maar de kans dat jouw stopcontacten geen 0 hebben lijkt me nul ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Enkel in ster heb je een nuldraad (bvb. 3x400V+N); delta heeft enkel 3 fasen (3x230V).
Maar die nul boeit op zich weinig, je hebt gewoon een potentiaalverschil van 230V nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:57

R-B

Blokkert

mAiden88 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 10:49:
[...]

aarde draad heeft niet perse "iets met water" te maken..

Het kan ook zijn dat er gerotzooid is met de verkeerde kleuren... niet de eerste keer dat ik dat zie ;)

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+MSZ-AP20+MSZ-AP25 | Marstek 5.12KWh V151+CT003 V115 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-06 20:13
TheFes schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 07:40:
[...]

Naar een beta updaten zonder de release notes te lezen is wel heel gedurfd...

https://rc.home-assistant.io/blog

[...]
Die had ik dus wel gelezen, maar blijkbaar heb ik dat gemist.
Nou ja, het was een iets grotere schrik met een paar borrels op, maar het lag gewoon aan mij :p

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-06 21:35
Gizz schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 10:45:
[...]

Het kan dat hij een andere kleur heeft. Maar het blijft een nul :)
[Afbeelding]
Een keer de fout gemaakt met groen in een oud huis vergeet het nooit meer 8)7
zo tegenstrijdig die kleur

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:41
Eindelijk na 6 jaar heb ik het helemaal zoals ik het wilde tablet met HA in de hal tegen de muur met voeding en fully kiosk browser. Gaat dus aan wanneer je langs loopt of binnenkomt op basis van geluid of licht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4o8XTifb-2xF1TkOa65WjrJ8-7Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7FNe4ZIdnrhNbEzJ4tySDbGo.jpg?f=fotoalbum_large

Boven de kapstok in de hal een PIR sensor met ledstrip die zorgt voor verlichting. Ben er wel blij mee.

[ Voor 8% gewijzigd door Vaevictis_ op 04-12-2021 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:36
Ik heb regelmatig dat er lampen s’nachts aan gaan. Vaak is het een kamer met een motion sensor, dus de motion sensor gaat s’nachts uit.
Echter, afgelopen nachten is mijn bedlampje ook ineens aangegaan… daar zit geen sensor.

Het gaat om Ikea lampen icm conbee receiver.

Daarnaast heb ik regelmatig last van crashes, dan herstart ik de rpi en is alles goed. Als ik dit elke nacht schedule heb ik geen crashes meer.

Nu ben ik erg benieuwd of ik de enige ben die dit ervaart, zou het een security probleem kunnen zijn of zou het systeem instabiel zijn?

Ik zie niks bijzonders in de log dat het zou kunnen verklaren.

Meer mensen die dit ervaren? (Dit heb ik even en meerdere keren HA etc geupdate).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-06 17:07
In HA maak ik gebruik van de home connect functie van mijn Bosch wasmachine en via de onderstaande code die een mede tweakers eens gedeeld heeft krijgt het hele gezin dan te zien welke wasprogramma actief is of hoe lang hij er nog over gaat doen enzovoort.

Nu zag ik in mijn logs het volgende :
code:
1
2
3
sensor.wasmachine_remaining_program_time_2 is providing a string for its state, 
while the device class is 'timestamp', this is not valid and will be unsupported 
from Home Assistant 2022.2

Ik kom er na wat gegoogle niet echt achter wat ik nu aan de onderstaande code moet veranderen zodat de melding verdwijnt en HA ook met versie 2022.2 blijft werken. Ik probeer elke dag hier wat te leren maar dit gaat me nog net iets te ver.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
#Wasmachine 
      wasmachine_active_program:
        friendly_name: Wasmachine programma
        icon_template: mdi:washing-machine
        value_template: >
          {% set prefix = 'Wasmachine Program ' %}
          {% set program = namespace(name = 'Niet beschikbaar') %}
          {% for switch in states.switch -%}
            {%- if switch.name.startswith(prefix) and switch.state == 'on' %}
              {% set program.name = switch.name.split(prefix)[1] %}
            {%- endif %}
          {%- endfor %}
          {{ program.name }}

wasmachine_remaining_relative_local:
        friendly_name: Resterende tijd
        icon_template: mdi:clock
          {% if is_state('sensor.wasmachine_remaining_program_time_2', 'unavailable') or is_state('switch.wasmachine_power', 'off') -%}
            Niet beschikbaar
          {%- else -%}
            {% set seconds = as_timestamp(states('sensor.wasmachine_remaining_program_time_2')) - as_timestamp(utcnow()) | int  %}
            {% set minutes = ((seconds % 3600) / 60) | int %}
            {% set hours = (seconds / 3600) | int %}

{%- if seconds <= 0 -%}
              Klaar
            {%- elif seconds < 60 -%}
              {{ seconds }} seconden
            {%- else -%}
              {%- if hours > 0 -%}
                {%- if hours == 1 -%}
                  1 uur
                {%- else -%}
                  {{ hours }} uur
                {%- endif -%}
              {%- endif -%}
              {%- if minutes > 0 -%}
                {%- if hours > 0 -%}
                  {{ ', ' }}
                {%- endif -%}
                {%- if minutes == 1 -%}
                  1 minuut
                {%- else -%}
                  {{ minutes }} minuten
                {%- endif -%}
              {%- endif -%}
            {%- endif -%}
          {%- endif %}

wasmachine_remaining_program_time:
        friendly_name: Resterende tijd
        icon_template: mdi:clock
          {%- if is_state('sensor.wasmachine_remaining_program_time_2', 'unavailable') or is_state('switch.wasmachine_power', 'off') -%}
            0
          {%- else -%}
          {% set seconds = (as_timestamp(states('sensor.wasmachine_remaining_program_time_2')) - as_timestamp(utcnow())) | int  %}
          {%- if seconds <= 0 -%}
              0
            {%- else -%}
              {{ seconds }}
            {%- endif -%}
          {%- endif -%}

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 05-12-2021 17:35 . Reden: yaml ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@_Mitchie_

Welke versie draai je?
Wat staat er dan wel in die sensor?

Misschien iets wat ze in de integratie moeten aanpassen i.v.m. onderstaande wijzigiging?
https://rc.home-assistant...om-integration-developers
Timestamp/Date device class value changes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mitchie_
RudolfR schreef op zondag 5 december 2021 @ 09:56:
@_Mitchie_

Misschien iets wat ze in de integratie moeten aanpassen i.v.m. onderstaande wijzigiging?
https://rc.home-assistant...om-integration-developers
Timestamp/Date device class value changes
Welke versie draai je?
Beta versie
core-2021.12.0b0
supervisor-2021.12.0

device_class: timestamp
friendly_name: Wasmachine Remaining Program Time

Nu ik nogmaals in de logs kijk zie ik nu ook staan :
code:
1
2
Please create a bug report at https://github.com/home-assistant/core/issues?q=
is%3Aopen+is%3Aissue+label%3A%22integration%3A+home_connect%22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

TWKterry

Master Mariner

goedemorgen,

Ik ben nog steeds bezig met ombouwen van sensor - template naar template-sensor en float/int default gebeuren. Hierbij de start van een automatische fan snelheidsregeling op vochtigheid.

code:
1
2
3
4
{% set bath = states('sensor.climate_bathroom_humidity') | float(default=0) %}
{% set upst = states('sensor.climate_upstairs_humidity') | float(default=0) %}
{% set qspeed = 50 %}
{% if (is_number(bath) and is_number(upst)) %}

Nu de bath en upst variablen een float met default zijn moet ik dan nog steeds testen op de isnumber ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Nu online
@TWKterry

Ik heb je template even getest en zelf bij mij zijn beide variabelen numeriek (en ik heb die sensoren helemaal niet); dus ik denk dat je wel kunt stellen dat het float-filter vrijwel altijd een nummerieke waarde oplevert.

De enige situatie die ik nog kan bedenken is misschien 'NaN'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Nu online

TWKterry

Master Mariner

@RudolfR

Dat maakt de code weer wat minder complex, dank je voor de controle.
Ik heb ook nog een
code:
1
availability:
dus het zou goed moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Nu online

TWKterry

Master Mariner

Je bracht me ook op een idee; door de sensor in de dev-template sectie een foutieve naam te geven wordt de default waarde gebruikt. Mooie controle inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@crimby Als je in je logboek kijkt (niet je entity log) kan je zien waarom de lamp is aangezet.

En waar draai je het op? Zelf geen last van instabiliteit (RPi4 met SSD).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@_Mitchie_ Ik zou ze even omzetten naar het nieuwe template platform. Deze vorm zal langzaam uitgefaseerd worden. Nieuwe heeft wat meer mogelijkheden ook wat betreft device class.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mitchie_
@Septillion
Bedankt voor je reactie maar daar wringt nu juist de schoen.
Want als ik weet hoe of wat ik zou moeten aanpassen dan ga ik daar gelijk mee aan de slag maar daar loop ik vast. Mijn kennis is nog niet van dien aard dat ik begrijp wat nu de bedoeling is.

Ik schrijf het misschien onhandig maar hopelijk begrijp je me wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Nu online
@_Mitchie_

Ik denk dat de sensor afkomstig is van de Bosch-integratie. Dus jij kunt dat niet zelf oplossen, de maker van de integratie moet dat doen, je kunt hoogstens een bug aanmaken om het probleem te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Septillion schreef op zondag 5 december 2021 @ 11:55:
@crimby Als je in je logboek kijkt (niet je entity log) kan je zien waarom de lamp is aangezet.

En waar draai je het op? Zelf geen last van instabiliteit (RPi4 met SSD).
Thanks! Als ik rechts in het menu ga naar logboek dan zie ik volgens mij juist het entity logboek. Daar staat in ieder geval niks bij over de specifieke lampen. In Supervisor of Core log kan ik niet zo ver terug kijken... worden deze ergens opgeslagen?

Ik heb een RPI 4B met SSD. Heb daar Hassio op draaien.

[ Voor 21% gewijzigd door crimby op 05-12-2021 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@crimby Gewoon je logboek in het linker menu. Bovenaan kan je dan de tijdspanne selecteren en ook filteren op entity. Zo zie je, gek genoeg, vaak net wat meer dan de log van de entity zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Septillion schreef op zondag 5 december 2021 @ 14:53:
@crimby Gewoon je logboek in het linker menu. Bovenaan kan je dan de tijdspanne selecteren en ook filteren op entity. Zo zie je, gek genoeg, vaak net wat meer dan de log van de entity zelf.
Thanks! had die net gevonden, nooit in gekeken blijkbaar... maar daar staat veel, maar niks over de specifieke lampen. Ze worden dus niet aangezet door iemand of iets... wat zou het verder nog kunnen zijn?

Edit: de lampen zijn trouwens van Ikea en gekoppeld via Deconz.

[ Voor 6% gewijzigd door crimby op 05-12-2021 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• specops0i0
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-06 21:06
Wat is handig om te gebruiken qua schakelaar icm met slimme lampen. Ik wil lampen uit en aan kunnen doen met een fysieke schakelaar. Alleen dan zijn de slimme lampen ook echt 'uit'. Is er een manier om lampen op deze twee verschillende manieren te kunnen schakelen? Ik wil dus eigenlijk lampen gewooon uit en aan kunnen doen en met mijn telefoon. Lampen een andere kleur geven doe ik wel met mijn telefoon. Bestaat er zon oplossing? Een schakelaar (zigbee?) op batterij anders? Ik was benieuwd of andere mensen dit soort situaties ook hebben en dit opgelost hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melantrix
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:35
Hebben mensen hier de Lidl kerstboom verlichting werkend in de ZigBeeHA integratie werkend zodat je ook van effect kan wisselen? Ik kan hem nu alleen uit en aan zetten..

Gaat om de TZE200 s8gkrkxk.

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
specops0i0 schreef op zondag 5 december 2021 @ 15:17:
Wat is handig om te gebruiken qua schakelaar icm met slimme lampen. Ik wil lampen uit en aan kunnen doen met een fysieke schakelaar. Alleen dan zijn de slimme lampen ook echt 'uit'. Is er een manier om lampen op deze twee verschillende manieren te kunnen schakelen? Ik wil dus eigenlijk lampen gewooon uit en aan kunnen doen en met mijn telefoon. Lampen een andere kleur geven doe ik wel met mijn telefoon. Bestaat er zon oplossing? Een schakelaar (zigbee?) op batterij anders? Ik was benieuwd of andere mensen dit soort situaties ook hebben en dit opgelost hebben.
Ik heb alle Hue lampen vaste spanning gegeven, de oude schakelaar weg gehaalt.
Het gat wat over blijft heb ik een dimmer switch overheen gezet.

Nu kun je dus lokaal de lamp bedienen met de draadloze dimmerswitch en via home assistant met ZHA of Z2MQQT.

-edit-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Nu online

TWKterry

Master Mariner

nike schreef op zondag 5 december 2021 @ 15:48:
[...]

Nu kun je dus lokaal de lamp bedienen met de draadloze dimmerswitch en via home assistant met ZHA of Z2MQQT.
En er zijn ook Friends of HUE schakelaars van oa Jung, Niko etc. Die besturen dan direct een lamp of groep lampen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06:34
Een Shelly kan hier prima in voorzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@_Mitchie_ Ook al is omzetten naar de nieuwe standaard wel handig is het schijnbaar niet je probleem. Ik had even gemist dat hij om wasmachine_remaining_program_time_2 valt en niet over de template sensor die jij aan maakt zonder _2. Dan inderdaad even een bug report maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@crimby Mm, dat is raar. Want dat zou betekenen dat de staat niet eens aan HA gestuurd is. Dus als hij spontaan aan is gegaan heeft HA de lamp nog steeds als uit staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@specops0i0 Hue heeft tegenwoordig de Wall switch. Deze is volgens mij direct aan Hue te koppelen. Maar via HA werkt een Shelly of een generieke Zigbee module ook. Alleen sluit je er gewoon geen lamp op aan maar gebruik je alleen de switch ingang.

Of inderdaad een batterij Zigbee schakelaar. Ook genoeg die een goedkope Ikea schakelaar open hebben gemaakt en de draden naar de een normale schakelaar hebben getrokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Mitchie_
Septillion schreef op zondag 5 december 2021 @ 17:39:
@_Mitchie_ Ook al is omzetten naar de nieuwe standaard wel handig is het schijnbaar niet je probleem. Ik had even gemist dat hij om wasmachine_remaining_program_time_2 valt en niet over de template sensor die jij aan maakt zonder _2. Dan inderdaad even een bug report maken.
Tussen het sinterklaas vieren heb ik gelijk een bug report hiervoor aanmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@_Mitchie_ Top! Helemaal omdat ik binnenkort waarschijnlijk ook een Home Connect device ga kopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Septillion schreef op zondag 5 december 2021 @ 17:41:
@crimby Mm, dat is raar. Want dat zou betekenen dat de staat niet eens aan HA gestuurd is. Dus als hij spontaan aan is gegaan heeft HA de lamp nog steeds als uit staan?
Dat moet ik even checken als ie weer eens aanspringt. Probleem is dat dat meestal midden in de nacht is…. Ik zag trouwens sowieso geen lampen in de log staan. Wel buttons maar geen lampen zelf… heb ik de logging wellicht verkeerd staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@crimby Heb je ooit recorder setting aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• specops0i0
nike schreef op zondag 5 december 2021 @ 15:48:
[...]

Wat voor dimmer switch gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Laatst online: 09-06 17:52
Vaevictis_ schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 17:21:
Eindelijk na 6 jaar heb ik het helemaal zoals ik het wilde tablet met HA in de hal tegen de muur met voeding en fully kiosk browser. Gaat dus aan wanneer je langs loopt of binnenkomt op basis van geluid of licht.

[Afbeelding]

Boven de kapstok in de hal een PIR sensor met ledstrip die zorgt voor verlichting. Ben er wel blij mee.
Hier ben ik ook nog op aan het broeden!! Mooi gedaan.
Welke weather kaart heb je daar? :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B3rtj3666
  • Laatst online: 05-06 15:22
Melantrix schreef op zondag 5 december 2021 @ 15:35:
Hebben mensen hier de Lidl kerstboom verlichting werkend in de ZigBeeHA integratie werkend zodat je ook van effect kan wisselen? Ik kan hem nu alleen uit en aan zetten..

Gaat om de TZE200 s8gkrkxk.
Hier hetzelfde. Niets kunnen vinden om de kleuren te wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

-edit-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-06 21:11
Er zijn meerdere oplossingen, maar wat handig is is ook een beetje afhankelijk van welke slimme lampen je nu al hebt. Niet alles werkt met alles. Gezien je dit in het HomeAssistant topic plaatst, neem ik aan dat je HomeAssistant al hebt draaien?

Een slimme lamp moet altijd stroom hebben om 'm te kunnen bedienen. Dus je moet je huidige schakelaars aanpassen of vervangen. De meeste mensen hebben wip-schakelaars en geen puls-drukkers.

Aanpassen: De enige die ik ken waarbij je je normale wip-schakelaars kunt blijven gebruiken is de Hue Wandschakelaar module: https://www.philips-hue.c...elaarmodule/8719514318045. De 230V stroomdraden naar de lamp verbind je met elkaar zodat er altijd stroom op de lamp staat, en de module sluit je aan op de bestaande schakelaar. Heeft wel een batterij.

Vervangen: Met batterij zijn er vele opties, zoals:
- Hue Dimmer Switch (kun je niet inbouwen, maar moet er overheen)
- Diverse afstandsbedieningen van IKEA, Aqara, Robbshop Smarrt, etc, etc. Sommige kun je inbouwen, andere zijn los of opbouw. Veel passen niet mooi in je bestaande schakelmateriaal.

Zonder batterij zijn er de Zigbee Green Power devices die werken met kinetische energie. Het indrukken van een knop wekt energie op en zo wordt er een signaal gestuurd. Voorbeeld is de Senic Gira, maar zijn er ook voor andere merken. Veel maken gebruik van de technologie van EnOcean.

Voor mij was het een behoorlijk uitzoekwerk. Ik ben uiteindelijk gegaan voor de Senic Gira modules. Prijzig, maar past mooi bij mijn bestaande schakelmateriaal. Daarnaast heb ik van IKEA en Hue afstandsbedieningen liggen.

Ik gebruik overigens HomeAssistant+Zigbee2MQTT+NodeRed.
Zoals ik al zei, niet alles werkt met alles, dus het is belangrijk dat goed uit te zoeken.

Wat heb je al aan smart devices?

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:41
oltk schreef op zondag 5 december 2021 @ 20:07:
[...]

Hier ben ik ook nog op aan het broeden!! Mooi gedaan.
Welke weather kaart heb je daar? :9
Thanks, embedded HTML van Windy. https://embed.windy.com/e...emp=default&radarRange=-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Septillion schreef op zondag 5 december 2021 @ 18:24:
@crimby Heb je ooit recorder setting aangepast?
Ja, je bedoelt in de configuration.yaml? Ik maak gebruik van MariaDB en InfluxDB
Moet ik daar ook nog iets van Deconz in zetten?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
recorder:
  db_url: !secret db_url
  purge_keep_days: 14
  include:
    domains:
      - sensor
  exclude:
    domains:
      - automation
      - updater
    event_types:
      - call_service
    entities:
      - sun.sun
      - sensor.processor_use
      - sensor.disk_use_percent
      - sensor.memory_use_percent
      - sensor.last_boot
      - sensor.disk_free
      - sensor.rpi_power_status
      - sensor.energy_consumption_total
      - sensor.power_consumption_phase_l1
      - sensor.power_consumption_phase_l2
      - sensor.power_consumption_phase_l3
      - camera.voordeur

influxdb:
  host: localhost
  port: 8086
  database: home_assistant
  username: !secret influxun
  password: !secret influxpass
  max_retries: 3
  default_measurement: state
  include:
    entities:
      - sensor.multi_sensor_slaapkamer
      - sensor.multi_sensor_slaapkamer_2
      - sensor.multi_sensor_slaapkamer_3
      - sensor.temperature_10
      - sensor.humidity_11
      - sensor.pressure_12
      - sensor.temperature_13
      - sensor.humidity_14
      - sensor.pressure_15
      - sun.sun
      - climate.woonkamer
      - climate.thuis
      - sensor.db_size
      - sensor.influxdb_size
      - sensor.energy_consumption_total
      - sensor.energy_consumption_tarif_1
      - sensor.energy_consumption_tarif_2
      - sensor.gas_consumption
      - sensor.hourly_gas_consumption
      - sensor.power_consumption
      - sensor.power_consumption_phase_l1
      - sensor.power_consumption_phase_l2
      - sensor.power_consumption_phase_l3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@crimby Ah, als je alleen het sensor-domein opslaat ga je inderdaad geen zinnige logboek informatie van je lampen krijgen :D Misschien (tijdelijk) wat meer opslaan? Zou ik lampen en automations juist wel even op gaan slaan, zonder is debuggen wel wat lastig.

Overigens is MariaDB dus de database die HA echt gebruikt. InfluxDB wordt de data alleen heen gestuurd maar leest HA zelf verder niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Septillion schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:05:
@crimby Ah, als je alleen het sensor-domein opslaat ga je inderdaad geen zinnige logboek informatie van je lampen krijgen :D Misschien (tijdelijk) wat meer opslaan? Zou ik lampen en automations juist wel even op gaan slaan, zonder is debuggen wel wat lastig.

Overigens is MariaDB dus de database die HA echt gebruikt. InfluxDB wordt de data alleen heen gestuurd maar leest HA zelf verder niet uit.
Haha jezus wat slecht van me... Ik ga dat even in MariaDB gooien inderdaad. Ik werk nu met een Rpi4 met SSD, zou ik dan gewoon ook alles kunnen opslaan in MariaDB en InfluxDB stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@crimby Zelf heb ik geen enkele beperking op wat opgeslagen wordt (default recoder settings). Ik draai het ook op een RPi4 met SSD, daar zou het geen issue mogen zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Septillion schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:12:
@crimby Zelf heb ik geen enkele beperking op wat opgeslagen wordt (default recoder settings). Ik draai het ook op een RPi4 met SSD, daar zou het geen issue mogen zijn :)
Thanks! Ga ik dat ook opschonen, ik had dat voorheen gedaan t.b.v performance, maar dan gaat het er mooi uit :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
RudolfR schreef op zondag 5 december 2021 @ 11:14:
@TWKterry

Ik heb je template even getest en zelf bij mij zijn beide variabelen numeriek (en ik heb die sensoren helemaal niet); dus ik denk dat je wel kunt stellen dat het float-filter vrijwel altijd een nummerieke waarde oplevert.

De enige situatie die ik nog kan bedenken is misschien 'NaN'.
@TWKterry
Als je | float(0) gebruikt is je resultaat altijd numeriek. Je geeft namelijk de default waarde 0 mee voor als het float filter geen resultaat kan geven.

Ofwel je resultaat is ofwel de numerieke waarde van hetgeen je in het float filter gooit, ofwel 0, dus altijd numeriek.

Je kunt echter ook een niet numerieke default meegeven, iets als | float("blabla"). Dit kan handig zijn in bijvoorbeeld zoiets (met round in dit geval):

Django/Jinja:
1
"Het is {{ states('sensor.outside_temp') | round(1, default='een onbekend aantal') }} graden buiten."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

musicpixel schreef op zondag 5 december 2021 @ 21:52:
Aanpassen: De enige die ik ken waarbij je je normale wip-schakelaars kunt blijven gebruiken is de Hue Wandschakelaar module: https://www.philips-hue.c...elaarmodule/8719514318045. De 230V stroomdraden naar de lamp verbind je met elkaar zodat er altijd stroom op de lamp staat, en de module sluit je aan op de bestaande schakelaar. Heeft wel een batterij.
Er zijn best wel een aantal alternatieven als je een wipschakelaar hebt. Ik wilde zelf in ieder geval een oplossing zonder batterij. Niet alleen omdat het vervangen van een batterij niet super handig is, maar een ZIgbee device met permanente stroom functioneert ook als router en dat vergroot je bereik weer.

Ik heb een aantal van deze ooit besteld:
https://www.aliexpress.com/item/4001178298316.html

Die komen in 1, 2 en 3 gang, wat zo veel wil zeggen dat het 1, 2 of 3 lampen tegelijk kan schakelen. De wipschakelaar heeft in deze opstelling geen vaste aan- of uit stand. Als je 'm wipt en hij staat aan, dan gaat 'ie uit en als 'ie uit stond dan gaat 'ie aan. Nadeeltje voor de OCD'ers onder ons is dat de schakelaar dus in een arbitraire stand kan blijven staan en "omhoog" dus niet altijd "uit" is.

Installatie is simpel, de schakeldraad permanent doorverbinden en de wipschakelaar apart verbinden. Dan krijgt de (slimme) lamp altijd stroom en is de schakelaar "soft" geworden. Met een automation kun je vervolgens de lamp in- en uitschakelen. Mocht je nog een "domme" lamp hebben, dan kun je deze ook schakelen middels het relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• specops0i0
musicpixel schreef op zondag 5 december 2021 @ 21:52:
[...]

Er zijn meerdere oplossingen, maar wat handig is is ook een beetje afhankelijk van welke slimme lampen je nu al hebt. Niet alles werkt met alles. Gezien je dit in het HomeAssistant topic plaatst, neem ik aan dat je HomeAssistant al hebt draaien?

Een slimme lamp moet altijd stroom hebben om 'm te kunnen bedienen. Dus je moet je huidige schakelaars aanpassen of vervangen. De meeste mensen hebben wip-schakelaars en geen puls-drukkers.

Vervangen: Met batterij zijn er vele opties, zoals:
- Hue Dimmer Switch (kun je niet inbouwen, maar moet er overheen)
- Diverse afstandsbedieningen van IKEA, Aqara, Robbshop Smarrt, etc, etc. Sommige kun je inbouwen, andere zijn los of opbouw. Veel passen niet mooi in je bestaande schakelmateriaal.

Zonder batterij zijn er de Zigbee Green Power devices die werken met kinetische energie. Het indrukken van een knop wekt energie op en zo wordt er een signaal gestuurd. Voorbeeld is de Senic Gira, maar zijn er ook voor andere merken. Veel maken gebruik van de technologie van EnOcean.

Voor mij was het een behoorlijk uitzoekwerk. Ik ben uiteindelijk gegaan voor de Senic Gira modules. Prijzig, maar past mooi bij mijn bestaande schakelmateriaal. Daarnaast heb ik van IKEA en Hue afstandsbedieningen liggen.

Ik gebruik overigens HomeAssistant+Zigbee2MQTT+NodeRed.
Zoals ik al zei, niet alles werkt met alles, dus het is belangrijk dat goed uit te zoeken.

Wat heb je al aan smart devices?
Thanks voor je uitgebreide advies :)

Ik heb zelf nu nog maar ongeveer 10 slimme lampen, een combinatie van wifi en Zigbee. Ik ga over een maand verhuizen en ben een beetje aan het bedenken wat leuke/handige oplossingen zijn. Nadeel nu is wanneer mensen bij me thuis lampen aan of uit denken te doen schakelen ze de lamp zelf uit (en ook de mogelijkheid om ze weer in te schakelen met mijn telefoon), Dat wil ik dus straks voorkomen. Wanneer ik een bv een shelly plaats bij de schakelaar schakelt deze nog steeds de lamp zelf uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
specops0i0 schreef op maandag 6 december 2021 @ 12:21:
[...]

Ik heb zelf nu nog maar ongeveer 10 slimme lampen, een combinatie van wifi en Zigbee. Ik ga over een maand verhuizen en ben een beetje aan het bedenken wat leuke/handige oplossingen zijn. Nadeel nu is wanneer mensen bij me thuis lampen aan of uit denken te doen schakelen ze de lamp zelf uit (en ook de mogelijkheid om ze weer in te schakelen met mijn telefoon), Dat wil ik dus straks voorkomen. Wanneer ik een bv een shelly plaats bij de schakelaar schakelt deze nog steeds de lamp zelf uit.
Met een Shelly in detached mode schakelt het relais niet, maar wordt er een event naar Home Assistant gestuurd waar je vervolgens de lamp mee kunt laten schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Zijn er hier tweakers die hun 'gewone' LED kerstboomverlichting via Home Assistant kunnen schakelen? Ik zie dat Lidl Zigbee kerstverlichting verkoopt, maar die zijn (online) moeilijk te vinden en wat aan de prijzige kant.

Ik zou het liefst gewoon een LED strip achter een powerplug zetten, maar alle strips die we de afgelopen jaren hebben gekocht schieten (nadat ze van de stroom zijn geweest) direct in hun demonstratiestand (fel knipperen of alle programma's na elkaar spelen).

Ik heb me rot gezocht naar kerstverlichting met 'geheugenfunctie' maar nergens kunnen vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-06 15:07

Mimiix

Professioneel Prutser

scorpion303 schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:05:
Zijn er hier tweakers die hun 'gewone' LED kerstboomverlichting via Home Assistant kunnen schakelen? Ik zie dat Lidl Zigbee kerstverlichting verkoopt, maar die zijn (online) moeilijk te vinden en wat aan de prijzige kant.

Ik zou het liefst gewoon een LED strip achter een powerplug zetten, maar alle strips die we de afgelopen jaren hebben gekocht schieten (nadat ze van de stroom zijn geweest) direct in hun demonstratiestand (fel knipperen of alle programma's na elkaar spelen).

Ik heb me rot gezocht naar kerstverlichting met 'geheugenfunctie' maar nergens kunnen vinden.
Je draait op zigbee neem ik aan?

Dan kan je de FLS-PP van Dresden Elektronik nemen (Led Driver) of een Hue Ledstrip. Die hebben beide (zover ik weet) een PowerOn configuration.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Iemand hier ervaring met de Apex charts? Ik gebruik deze om temperatuur en luchtvochtigheid te tonen.. dat gaat prima, maar nu wil ik er eigenlijk een target area in toevoegen... enig idee hoe?
Ik zou 2 dummy sensoren kunnen maken die een vaste waarde hebben en die beide tonen, maar dat lijkt me niet super optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Omdat ik vaak last van koude voeten heb, en een koude zolder die ik liever zo weinig mogelijk verwarm, maak ik tegenwoordig graag gebruik van een elektrische onderdeken. Die laat ik met een Gusund powerplug (met Tasmota) aan gaan voor 20 minuten, zodat de meeste kou weg is voordat ik ga slapen.

Hij gaat nu aan om 22.00 en uit om 22.20, en dan alleen als het buiten kouder is dan 6 graden, én wanneer ik thuis ben, zo heb ik als conditions ingesteld. Nu is het zo dat ik niet elke dag om 22.30 in bed duik. Het is ook weleens 21.30 (koud bed) of 23.30 (koud bed). En .. ik kom ook weleens om 22.15 thuis, maar dan heb ik dus een koud bed omdat ik om 22.00 nog niet thuis was.

Wat zou een handige manier zijn om toch een variabele tijd in te stellen? Een pré-sleepmode die ik beneden alvast kan inschakelen? En hoe zorg ik ervoor dat 'ie toch aangaat ook al ben ik om 22.00 nog niet thuis?

De yaml code zoals ik 'm nu heb:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
- alias: 'deken aan om 22.00'
  trigger:
    platform: time
    at: '22:00:00'

action:
    service: homeassistant.turn_on
    entity_id: switch.deken

condition:
    condition: state
    entity_id: person.koelkast
    state: home

- alias: 'deken uit om 22.20'
  trigger:
    platform: time
    at: '22:20:00'
  action:
    service: homeassistant.turn_off
    entity_id: switch.deken

[ Voor 21% gewijzigd door koelkast op 06-12-2021 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
koelkast schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:32:
Omdat ik vaak last van koude voeten heb, en een koude zolder die ik liever zo weinig mogelijk verwarm, maak ik tegenwoordig graag gebruik van een elektrische onderdeken. Die laat ik met een Gusund powerplug (met Tasmota) aan gaan voor 20 minuten, zodat de meeste kou weg is voordat ik ga slapen.

Hij gaat nu aan om 22.00 en uit om 22.20, en dan alleen als het buiten kouder is dan 6 graden, én wanneer ik thuis ben, zo heb ik als conditions ingesteld. Nu is het zo dat ik niet elke dag om 22.30 in bed duik. Het is ook weleens 21.30 (koud bed) of 23.30 (koud bed). En .. ik kom ook weleens om 22.15 thuis, maar dan heb ik dus een koud bed omdat ik om 22.00 nog niet thuis was.
Een trigger toevoegen dat je thuis komt, en een condition dat het later dan 22:00 moet zijn.
Wat zou een handige manier zijn om toch een variabele tijd in te stellen? Een pré-sleepmode die ik beneden alvast kan inschakelen? En hoe zorg ik ervoor dat 'ie toch aangaat ook al ben ik om 22.00 nog niet thuis?
Een input_datetime gebruiken om je starttijd te gebruiken ipv een vaste tijd. Die kun je dan op je dashboard zetten, en aanpassen als je moe bent en denkt eerder naar bed te gaan. Eventueel kun je hem op een vast tijdstip weer naar 22:00 laten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
TheFes schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:38:
[...]

Een trigger toevoegen dat je thuis komt, en een condition dat het later dan 22:00 moet zijn.

[...]

Een input_datetime gebruiken om je starttijd te gebruiken ipv een vaste tijd. Die kun je dan op je dashboard zetten, en aanpassen als je moe bent en denkt eerder naar bed te gaan. Eventueel kun je hem op een vast tijdstip weer naar 22:00 laten zetten.
Ah, natuurlijk! En ik kan ook een timer van 20 minuten instellen, die gestart wordt op het moment dat de begintijd staat en ervoor zorgt dat ie 20 min aan is. Hoef ik de eindtijd niet aan te passen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:44
specops0i0 schreef op maandag 6 december 2021 @ 12:21:
[...]

Een Shelly kan je gewoon gebruiken in combinatie met een slimme lamp. Zelf heb ik meerdere Shelly's met Tasmota geflasht. Als er een Zigbee lamp op aangesloten is laat ik het relais openstaan (dus de lamp krijgt altijd stroom). Als de knop wordt gebruikt wordt er een MQTT bericht verstuurd en op basis daarvan schakelt Home Assistant de Zigbee lamp.
De knoppen die ik gebruik zijn (domme) Gira pulsdrukkers die dus slim worden gemaakt door de Shelly's. Fijne is dat de knop altijd in dezelfde stand staat (dus niet de ene keer omhoog bij uit en de andere keer omlaag bij uit) én je via Tasmota ook nog andere zaken, zoals een scene, kan schakelen met bijvoorbeeld een long press.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
barrymossel schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:22:
[...]

Een Shelly kan je gewoon gebruiken in combinatie met een slimme lamp. Zelf heb ik meerdere Shelly's met Tasmota geflasht. Als er een Zigbee lamp op aangesloten is laat ik het relais openstaan (dus de lamp krijgt altijd stroom). Als de knop wordt gebruikt wordt er een MQTT bericht verstuurd en op basis daarvan schakelt Home Assistant de Zigbee lamp.
De knoppen die ik gebruik zijn (domme) Gira pulsdrukkers die dus slim worden gemaakt door de Shelly's. Fijne is dat de knop altijd in dezelfde stand staat (dus niet de ene keer omhoog bij uit en de andere keer omlaag bij uit) én je via Tasmota ook nog andere zaken, zoals een scene, kan schakelen met bijvoorbeeld een long press.
Ik heb een vergelijkbare aanpak, maar dan met ESPHome op mijn Shellies.
Maar in principe kan het ook met de standaard firmware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@koelkast Hier gaat de deken aan als ik het licht van de woonkamer 's avonds uit doe. Staat hij mooi aan tijdens het tanden poetsen etc. Maar vind 5 minuten meestal al wel weer lang genoeg, is net de kou eraf.

En zelf heb ik de aan tijd in Tasmota ingesteld, dan kan hij niet aan blijven staan als ik hem zelf aan zet of als HA zou crashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:12
Septillion schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:28:
@koelkast Hier gaat de deken aan als ik het licht van de woonkamer 's avonds uit doe. Staat hij mooi aan tijdens het tanden poetsen etc. Maar vind 5 minuten meestal al wel weer lang genoeg, is net de kou eraf.

En zelf heb ik de aan tijd in Tasmota ingesteld, dan kan hij niet aan blijven staan als ik hem zelf aan zet of als HA zou crashen.
Bij mij werkt dat weer niet omdat Mrs slow whoop soms eerder naar bed gaat als ik. Bij mij schakelt ie aan als ik m'n telefoon in de oplader doe (dat doe ik elke avond, voor het tandenpoetsen), en na 15 minuten gaat ie weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbuurman
Ik probeer aan de hand van een lichtsensor een aantal levels (lux) te definiëren, aan gezien ik voor de meeste automations niet geïnteresseerd ben in de exacte lux-waarde.
Hiervoor heb ik een Dropdown Helper gemaakt met een paar opties (Level 1 t/m 4) die ik met onderstaande automation probeer te kiezen.

Ik heb voor ogen dat deze automation bij elke verandering van mijn lichtsensor getriggerd wordt en aan de hand van de lichtsterkte het bijbehorende 'Level' kiest. Als de lichtsterkte binnen het bereik van het al actieve 'Level' valt zal de Helper niet bijgewerkt worden, als de lichtsterkte buiten het bereik van het actieve 'Level' valt zal de Helper bijgewerkt moeten worden naar het 'Level' wat bij die Condition hoort.

Alleen lijkt de trigger niet te werken zoals ik verwacht; de waarde van de lichtsensor veranderd, maar de automation wordt niet getriggerd.

Iemand een idee hoe ik bovenstaande idee werkend krijg in onderstaande automation?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
alias: LuxLevel
description: Pas Helper 'Lux Level' aan de hand van gemeten Lux-level aan.
trigger:
  - type: illuminance
    platform: device
    device_id: 8dcab76f7fd7829228ad482b711c4072
    entity_id: sensor.0_schuur_wemos_bh1750_illuminance
    domain: sensor
    above: 1
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
          - type: is_illuminance
            condition: device
            below: 25
        sequence:
            target:
              entity_id: input_select.lux_level
            data:
              option: Level 1 (<25 lx)
      - conditions:
            above: 25
            below: 65
        sequence:
            target:
            data:
              option: Level 2 (25 <> 65 lx)
      - conditions:
            above: 65
            below: 100
        sequence:
            target:
            data:
              option: Level 3 (65 <> 100 lx)
    default:
        target:
        data:
          option: Level 4 (>100 lx)
mode: restart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Gebruikt hier iemand toevallig de Custom Brand Icons?
Deze heb ik afgelopend weekend geinstalleerd via HACS< maar HACS blijft aangeven dat ik deze integration niet goed geladen is.

De instructies geven twee opties, via coonfiguration.yaml en als resource voor lovelace.
Ik heb beide manieren geprobeerd, (de lovelace route met zowel type: Module als type: JS), maar HACS blijft klagen dat die integration niet goed geladen is. De icons doen het ook niet overal :? Wel in mijn browser op mijn PC, maar niet in de Android app. Dus ik gok dat er wel ergens inderdaad iets niet helemaal fris is. Maar ik snap ff niet hoe ik het kan fixen.

Edit:
ik heb hem nu als volgt in Lovelace geladen:

YAML:
1
2
3
resources:
  - url: /local/community/custom-brand-icons/custom-brand-icons.js
    type: module

Na een gefrustreerde restart van HA doen de icons het nu ook in de app, alleen de "Not loaded in Lovelace' melding staat nog wel in HACS :/

[ Voor 35% gewijzigd door Yukkie op 06-12-2021 15:28 ]

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
mbuurman schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:02:
Ik probeer aan de hand van een lichtsensor een aantal levels (lux) te definiëren, aan gezien ik voor de meeste automations niet geïnteresseerd ben in de exacte lux-waarde.
Hiervoor heb ik een Dropdown Helper gemaakt met een paar opties (Level 1 t/m 4) die ik met onderstaande automation probeer te kiezen.

Ik heb voor ogen dat deze automation bij elke verandering van mijn lichtsensor getriggerd wordt en aan de hand van de lichtsterkte het bijbehorende 'Level' kiest. Als de lichtsterkte binnen het bereik van het al actieve 'Level' valt zal de Helper niet bijgewerkt worden, als de lichtsterkte buiten het bereik van het actieve 'Level' valt zal de Helper bijgewerkt moeten worden naar het 'Level' wat bij die Condition hoort.

Alleen lijkt de trigger niet te werken zoals ik verwacht; de waarde van de lichtsensor veranderd, maar de automation wordt niet getriggerd.

Iemand een idee hoe ik bovenstaande idee werkend krijg in onderstaande automation?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
trigger:
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
            target:
            data:
      - conditions:
        sequence:
            target:
            data:
      - conditions:
        sequence:
            target:
            data:
    default:
        target:
        data:
Ik gebruik nooit device triggers, maar ik gok dat deze hetzelfde werkt als een numeric_state trigger, en dus alleen werkt als hij van (in dit geval) van minder of gelijk aan 1 naar meer dan 1 gaat.

Wat wel zal werken is een simpele state triiger:
YAML:
1
2
  - platform: state

Deze zal triggeren op elke state change van de sensor. Overigens ook op state changes van de attributen.

Op HA Core 2021.11 en lager kun je dat oplossen met een template condtion:
YAML:
1
2
  - condition: template
    value_template: "{{ trigger.from_state.state != trigger.to_state.state }}"

Vanaf HA Core 2021.12 (nu in beta) kun je het simpelweg zo in de trigger aangeven:
YAML:
1
2
3
  - platform: state
    to:

Overigens kun je in plaats van een automation ook een template sensor aanmaken.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
template:
  - sensor:
      unique_id: 08ec899a-ba4e-48fd-8839-1ea5e4359b20
      name: Lux Helper
      state: >
        {% set lux = states('sensor.0_schuur_wemos_bh1750_illuminance') | float('geen getal') %}
        {% if lux == 'geen getal' %}
          Lux waarde niet beschikbaar
        {% elif lux < 25 %}
          Level 1 (<25 lx)
        {% elif lux < 65 %}
          Level 2 (25 <> 65 lx)
        {% elif lux < 100 %}
          Level 3 (65 <> 100 lx)
        {% else %}
          Level 4 (>100 lx)
        {% endif %}
      icon: mdi:lightbulb-auto

[ Voor 7% gewijzigd door TheFes op 06-12-2021 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
mbuurman schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:02:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
trigger:
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
            target:
            data:
      - conditions:
        sequence:
            target:
            data:
      - conditions:
        sequence:
            target:
            data:
    default:
        target:
        data:
Geen antwoord op je vraag, maar zou Adaptive Lighting iets voor je zijn? Schijnt vrij goed te werken:
https://github.com/basnijholt/adaptive-lighting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@mbuurman Het is overigens ook niet nodig om bij de cases een above mee te geven. Hij doorloopt de cases namelijk van boven naar beneden. Als je bij de tweede conditie aankomt weet je dus als dat "below 25" al gefaald heeft. Scheelt je weer de boel op meerdere plaatsen aanpassen als je de grenzen van de levels wilt aanpassen. Daarom zou ik ze dus ook absoluut niet in de naam van de levels opnemen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Septillion schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:34:
@mbuurman Het is overigens ook niet nodig om bij de cases een above mee te geven. Hij doorloopt de cases namelijk van boven naar beneden. Als je bij de tweede conditie aankomt weet je dus als dat "below 25" al gefaald heeft. Scheelt je weer de boel op meerdere plaatsen aanpassen als je de grenzen van de levels wilt aanpassen. Daarom zou ik ze dus ook absoluut niet in de naam van de levels opnemen :D
@mbuurman
Goed punt, al is daar met templates ook wel weer een mouw aan te passen
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
template:
  - sensor:
      unique_id: 08ec899a-ba4e-48fd-8839-1ea5e4359b20
      name: Lux Helper
      state: >
        {% set lux = states('sensor.0_schuur_wemos_bh1750_illuminance') | float('geen getal') %}
        {% set thresholds = [ 25, 65, 100 ] %}
        {% if lux == 'geen getal' %}
          Lux waarde niet beschikbaar
        {% elif lux < thresholds[0] %}
          Level 1 (<{{ thresholds[0] }} lx)
        {% elif lux < thresholds[1] %}
          Level 2 ({{ thresholds[0] }} <> {{ thresholds[1] }} lx)
        {% elif lux < thresholds[2] %}
          Level 3 ({{ thresholds[1] }} <> {{ thresholds[2] }} lx)
        {% else %}
          Level 4 (>{{ thresholds[2] }} lx)
        {% endif %}
      icon: mdi:lightbulb-auto

Pagina: 1 ... 91 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.