specops0i0 schreef op zondag 5 december 2021 @ 15:17:
Wat is handig om te gebruiken qua schakelaar icm met slimme lampen. Ik wil lampen uit en aan kunnen doen met een fysieke schakelaar. Alleen dan zijn de slimme lampen ook echt 'uit'. Is er een manier om lampen op deze twee verschillende manieren te kunnen schakelen? Ik wil dus eigenlijk lampen gewooon uit en aan kunnen doen en met mijn telefoon. Lampen een andere kleur geven doe ik wel met mijn telefoon. Bestaat er zon oplossing? Een schakelaar (zigbee?) op batterij anders? Ik was benieuwd of andere mensen dit soort situaties ook hebben en dit opgelost hebben.
Er zijn meerdere oplossingen, maar wat handig is is ook een beetje afhankelijk van welke slimme lampen je nu al hebt. Niet alles werkt met alles. Gezien je dit in het HomeAssistant topic plaatst, neem ik aan dat je HomeAssistant al hebt draaien?
Een slimme lamp moet altijd stroom hebben om 'm te kunnen bedienen. Dus je moet je huidige schakelaars aanpassen of vervangen. De meeste mensen hebben wip-schakelaars en geen puls-drukkers.
Aanpassen: De enige die ik ken waarbij je je normale
wip-schakelaars kunt blijven gebruiken is de Hue Wandschakelaar module:
https://www.philips-hue.c...elaarmodule/8719514318045. De 230V stroomdraden naar de lamp verbind je met elkaar zodat er altijd stroom op de lamp staat, en de module sluit je aan op de bestaande schakelaar. Heeft wel een batterij.
Vervangen: Met batterij zijn er vele opties, zoals:
- Hue Dimmer Switch (kun je niet inbouwen, maar moet er overheen)
- Diverse afstandsbedieningen van IKEA, Aqara, Robbshop Smarrt, etc, etc. Sommige kun je inbouwen, andere zijn los of opbouw. Veel passen niet mooi in je bestaande schakelmateriaal.
Zonder batterij zijn er de Zigbee Green Power devices die werken met kinetische energie. Het indrukken van een knop wekt energie op en zo wordt er een signaal gestuurd. Voorbeeld is de Senic Gira, maar zijn er ook voor andere merken. Veel maken gebruik van de technologie van EnOcean.
Voor mij was het een behoorlijk uitzoekwerk. Ik ben uiteindelijk gegaan voor de Senic Gira modules. Prijzig, maar past mooi bij mijn bestaande schakelmateriaal. Daarnaast heb ik van IKEA en Hue afstandsbedieningen liggen.
Ik gebruik overigens HomeAssistant+Zigbee2MQTT+NodeRed.
Zoals ik al zei, niet alles werkt met alles, dus het is belangrijk dat goed uit te zoeken.
Wat heb je al aan smart devices?