Het IP adres van je HA-installatie zal dan veranderen, omdat de ethernet poort een ander IP-adres heeft/krijgt, dan je WiFi adapter.Kire88 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:58:
Waarschijnlijk een dummy vraag. Maar wil hem toch stellen voordat ik het doe.
Tot nu toe liep mijn Pi4b met HA via wifi omdat ik een probleem had met de LAN poort van mij router. Dat lijkt nu opgelost. Kan ik nu gewoon een ethernet kabel in de Pi duwen, of moet ik nog ergens opletten aangaande IP-adressen?
Ter info. voor de rest via het Home Assistant forum heb ik de oplossing gevonden, zie onderstaand.Fleshi schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:52:
Vraagje, sinds de recente update is de Solaredge integratie aangepast, waarbij met name onderstaand relevant is:
[...]
Wellicht een stomme vraag maar waar krijg ik deze unieke ID's gevonden in Home Assistant? Of moet ik de integratie gewoon opnieuw instellen?
Yes, I think the reason why they are not available is because they might be disabled in the backend of the integrations entity list.
To enable them, you need to go to your integrations, and click on “entities” on the SolarEdge integration.
Then, you should get the list with all sensors - and can check, if they are disabled or not.
If yes, you can enable them from the page. bron: https://community.home-as...e-energy-module/327131/38
:fill(white):strip_exif()/f/image/ge2ryS0RZg88hl8rKCMG1nHg.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/u5feHSHrWIhIKawxBeXAy0Fb.png?f=user_large)
Bedankt. Heeft dit nog mogelijke impact op de configuratie of integraties?Polyphemus schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:11:
[...]
Het IP adres van je HA-installatie zal dan veranderen, omdat de ethernet poort een ander IP-adres heeft/krijgt, dan je WiFi adapter.
3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW
Dat ligt helemaal aan je configuratie / integraties.Kire88 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 17:18:
[...]
Bedankt. Heeft dit nog mogelijke impact op de configuratie of integraties?
- Als jij bijvoorbeeld een MQTT broker als add in hebt draaien, zal die ook een ander IP krijgen.
- Als jouw HA installatie van buitenaf bereikbaar is, zul je een andere port foward in je router in moeten stellen
- Etc
- Etc
Ziet er eigenlijk wel leuk uit. Heb je soms een linkje waar je de mosterd gehaald hebt hiervoor? Of je eigen recept van mosterd?Reptile-X schreef op maandag 8 november 2021 @ 17:03:
Ik had paar pagina's terug een vraag gesteld over resetten data van een entiteit, maar ik laat het daarbij zitten, over kleine twee manden met nieuw jaar gaat alles van zelf goed.
Ik heb wel vaart in mijn energie kosten dashboard gekregen, ik had nog 8 ongebruikte energy monitoring stekkers van Blitzwolf, die zijn inmiddels in gebruik. Meest groot gebruikers heb ik in overzicht.
Enige die ik nog wil aanpakken zijn de inductieplaten in de keuken, deze zijn met een Perilex aangesloten, dus het wordt even tricky om dit in de dashboard te krijgen maar ik heb wel een idee om dit op te pakken met 2 stekkers door groepen te splitsen en dan samen brengen in de Perilex, idem voor de huis ventilatie die is ook met Perilex maar dat is om snelheid te veranderen en niet 2 groepen aan te sluiten.
Weet iemand of er een soort zigbee shelly is die in de inbouwdoos past en gebruik meet?
Ik moet nog 4 stekkers hebben zodat ik alles onder kosten dashboard kan brengen, het ziet er nu zo uit:
[Afbeelding]
Tellingen zijn beetje onrealistisch op dit moment, ik heb verkeerde volgorde gepakt tijdens aanmaken van de sensoren, maar zoals ik boven had gezegd, alles komt over twee manden goed.
Wat er dan overblijft zijn de kleine apparatuur en de verlichting, maar dat valt reuze mee wij hebben al ruim 10 jaar alles met LED's (behalve lampje magnetron)
Plan is om volgend jaar ergens in tweede kwartaal volledig elektrisch te gaan, wij hebben combiketel alleen voor verwarming en douchen, op de begane grond gebruiken wij geen apparaten die gas gebruiken.
Ik moet wel 3 fase aansluiting aanvragen, en gas laten weghalen.
Installatie vernieuwen is geen probleem voor mij, ik ben zelf Technicus sterkstroominstallaties (dure titel voor een omhooggeschopte elektricien)
Ik lees pas sedert een week of twee weer mee in dit topic dus mijn excuses mocht je het al gepost hebben
2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215
En dat ligt ook weer aan de manier van bereikbaar zijn voor buitenaf. Als je gebruik maakt van HA cloud, dan hoef je niks te doen met poorten forwarden.TheFes schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 17:21:
[...]
Dat ligt helemaal aan je configuratie / integraties.
- Als jouw HA installatie van buitenaf bereikbaar is, zul je een andere port foward in je router in moeten
Dus ja, veel hangt af van wat je überhaupt hebt draaien
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ok. Om het zo volledig mogelijk te makenGizz schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 17:51:
[...]
En dat ligt ook weer aan de manier van bereikbaar zijn voor buitenaf. Als je gebruik maakt van HA cloud, dan hoef je niks te doen met poorten forwarden.
Dus ja, veel hangt af van wat je überhaupt hebt draaien
Ik gebruik de HA cloud.
Dit zijn alle add-ons:
/f/image/ap4iK0v7FsKB3VSH2Q5ydPEh.png?f=fotoalbum_large)
Integraties:
/f/image/1tYrk4VnheIZCEiX7KObEUHn.png?f=fotoalbum_large)
Plus nog een aantal custom integraties en frontend zaken uit HACS.
Bedankt in ieder geval voor de input.
3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW
Met versie 1.47 van Z-Wave JS is dit inmiddels opgelost...witterholt schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 19:31:
Hmm, een vervelend probleem na het updaten naar Z-Wave JS 1.46. De Z-Wave controller verliest zijn verbinding. Gelukkig had ik een snapshot van 1.45.
Zie https://github.com/home-assistant/addons/issues/2252
Bedankt, ik heb zelf alles aangemaakt inderdaad.Kenhas schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 17:42:
[...]
Ziet er eigenlijk wel leuk uit. Heb je soms een linkje waar je de mosterd gehaald hebt hiervoor? Of je eigen recept van mosterd?![]()
Ik lees pas sedert een week of twee weer mee in dit topic dus mijn excuses mocht je het al gepost hebben
Ik heb hier Reptile-X in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4" uitgelegd hoe ik een van de sensoren heb aangemaakt.
Dat 16x , dus voor elke apparaat en dan lovelace kaart aangemaakt, als je wilt kan ik daar ook een reeks van posten als yaml.
Ik heb (volgens mij sinds ik HomeKit-panel-card aan m’n Lovelace heb toegevoegd) heel vaak de volgende melding. Hoe troubleshoot ik de boosdoener/los ik dit op?
code:
1
2
3
4
5
6
7
| Logger: homeassistant.components.websocket_api.http.connection Source: components/websocket_api/http.py:127 Integration: Home Assistant WebSocket API (documentation, issues) First occurred: 06:50:48 (2 occurrences) Last logged: 06:53:46 [140229479038256] Client unable to keep up with pending messages. Stayed over 512 for 5 seconds |
Heb je in de router iets gedaan met DHCP reserveringen voor je Pi4?Kire88 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:58:
Waarschijnlijk een dummy vraag. Maar wil hem toch stellen voordat ik het doe.
Tot nu toe liep mijn Pi4b met HA via wifi omdat ik een probleem had met de LAN poort van mij router. Dat lijkt nu opgelost. Kan ik nu gewoon een ethernet kabel in de Pi duwen, of moet ik nog ergens opletten aangaande IP-adressen?
@Kire88 Volgens mij gaat HA wel makkelijk over. Maar zaken als MQTT misschien niet.
Ook verwacht ik niet dat HA direct wifi laat vallen als je er een netwerkkabel in drukt. Denk dat je hem zelf even de wifi moet laten vergeten.
Ook verwacht ik niet dat HA direct wifi laat vallen als je er een netwerkkabel in drukt. Denk dat je hem zelf even de wifi moet laten vergeten.
Snellere client hardware?Koepert schreef op woensdag 10 november 2021 @ 07:08:
Ik heb (volgens mij sinds ik HomeKit-panel-card aan m’n Lovelace heb toegevoegd) heel vaak de volgende melding. Hoe troubleshoot ik de boosdoener/los ik dit op?
code:
1 2 3 4 5 6 7 Logger: homeassistant.components.websocket_api.http.connection Source: components/websocket_api/http.py:127 Integration: Home Assistant WebSocket API (documentation, issues) First occurred: 06:50:48 (2 occurrences) Last logged: 06:53:46 [140229479038256] Client unable to keep up with pending messages. Stayed over 512 for 5 seconds
Hass stuurt alle state wijzigingen over een websocket. Lijkt nu alsof er zoveel data als burst overheen gaat dat dit niet verwerkt kan worden aan de client kant.
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Dus in theorie mn iPhone bedoel je (Of webbrowser)? Zal t eens in de gaten houden als ik mn mobiel n tijdje NIET laat connecten of de melding dan terugkomt/wegblijft.Mars Warrior schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:51:
[...]
Snellere client hardware?
Hass stuurt alle state wijzigingen over een websocket. Lijkt nu alsof er zoveel data als burst overheen gaat dat dit niet verwerkt kan worden aan de client kant.
@Koepert Die melding heb ik ook al tijden in mijn logs. Naar mijn idee geeft de melding gewoon veel te weinig info om er wat mee te kunnen. En omdat ik geen problemen ervaar laat ik het maar gaan.
Dat zou zo maar kunnen. Sommige browsers pauzeren en/of vertragen een tab als je naar een andere tab gaat: als hass in dat geval toch gaat proberen data te versturen, dan kan ik mij voorstellen dat een buffer volloopt ofzo.Koepert schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:54:
[...]
Dus in theorie mn iPhone bedoel je (Of webbrowser)? Zal t eens in de gaten houden als ik mn mobiel n tijdje NIET laat connecten of de melding dan terugkomt/wegblijft.
Ik heb het zelf nog nooit gezien die melding.
Na een hele tijd dit topic doorspitten en Google gebruiken heb ik toch een hulpvraag. Ik wil namelijk een sensor in het Energy dashboard toevoegen. Hiervoor moet ik een template maken. Dit heb ik dan ook netjes gedaan:
In de logs krijg ik de volgende foutmelding:
Als ik in VSCode de state_class aanpas, krijg ik de melding: "Value is not accepted. Valid values: measurement".
Als ik de state_class weglaat, maakt die netjes een sensor aan die werkt, echter kan ik die niet in het energy dashboard toevoegen. Dit was echter juist de bedoeling.
Ik heb al verschillende sensoren geprobeerd, de sensoren die ik probeer zijn in kWh. In oudere berichten lees ik dat last_reset nodig was, maar dit zou niet meer nodig zijn. Iemand die mij kan helpen?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| - platform: template sensors: airco_verbruik: friendly_name: 'Totaal verbruik alle aircos' unit_of_measurement: 'kWh' value_template: "{{ states('sensor.woonkamer_daily_heat_energy_consumption') }}" device_class: 'energy' state_class: 'measurement' |
code:
1
| Invalid config for [sensor.template]: [state_class] is an invalid option for [sensor.template] |
Als ik in VSCode de state_class aanpas, krijg ik de melding: "Value is not accepted. Valid values: measurement".
Als ik de state_class weglaat, maakt die netjes een sensor aan die werkt, echter kan ik die niet in het energy dashboard toevoegen. Dit was echter juist de bedoeling.
Ik heb al verschillende sensoren geprobeerd, de sensoren die ik probeer zijn in kWh. In oudere berichten lees ik dat last_reset nodig was, maar dit zou niet meer nodig zijn. Iemand die mij kan helpen?
Ik heb het ook en laatst eens naar gezocht, dit schijnt de reden te zijn:Koepert schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:54:
[...]
Dus in theorie mn iPhone bedoel je (Of webbrowser)? Zal t eens in de gaten houden als ik mn mobiel n tijdje NIET laat connecten of de melding dan terugkomt/wegblijft.
https://github.com/home-a...43#issuecomment-941011115
Nee dat heb ik niet.spank_mojoo schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:17:
[...]
Heb je in de router iets gedaan met DHCP reserveringen voor je Pi4?
@Septillion Dat betekend dus waarschijnlijk dat ik MQTT (en eventueel nog wat andere zaken) opniew moet configureren?
Heb je ook nog een tip hoe ik de HA wifi moet laten vergeten?
Ik heb hier ook mee zitten hannessen. Bijvoorbeeld voor mijn wasmachine wil ik in het Energy Dashboard als "individual device" bijhouden hoe veel energie die verbruikt.Thoit schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:25:
Na een hele tijd dit topic doorspitten en Google gebruiken heb ik toch een hulpvraag. Ik wil namelijk een sensor in het Energy dashboard toevoegen. Hiervoor moet ik een template maken. Dit heb ik dan ook netjes gedaan:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 - platform: template sensors: airco_verbruik: friendly_name: 'Totaal verbruik alle aircos' unit_of_measurement: 'kWh' value_template: "{{ states('sensor.woonkamer_daily_heat_energy_consumption') }}" device_class: 'energy' state_class: 'measurement'
code:
1 Invalid config for [sensor.template]: [state_class] is an invalid option for [sensor.template]
Uiteindelijk is het me gelukt door:
- Het actuele verbruik te monitoren (power in W)
- Met de Riemann Sum integratie hiervan de totale energie bij te houden (energie in kWh)
- Met de Utility Meter integratie daarvan weer de energie per dag te bepalen (energie in kWh/dag)
@Kire88 Voor MQTT waarschijnlijk wel. Of je moet het huidige IP nu aan de bedrade poort kunnen geven. Vast IP is überhaupt wel aan te raden en makkelijkste is naar mijn idee dit in de router (DHCP server) te doen. Maar mogelijkheden liggen aan wat jij gebruikt.
Voor de meeste andere integraties zal het wel meevallen omdat veel "de andere kant op" verbinden. Maar bijvoorbeeld voor ESPhome durf ik het niet te zeggen. Daarvan weet ik niet zo goed hoe ze met HA weten te verbinden.
Voor Wifi zelf ook niet 100%. Onder Supervisor => System => Host => IP (change) staat wel dingen over Wifi. Maar scan voor Wifi gaat bij mij fout. Denk omdat ik (unsupported) supervised draai ipv HA OS. Maar zou me logisch lijken dat jij daar nu je Wifi verbinding ziet staan en kunt laten vergeten zodra je ook bekabeld bent aangesloten.
Voor de meeste andere integraties zal het wel meevallen omdat veel "de andere kant op" verbinden. Maar bijvoorbeeld voor ESPhome durf ik het niet te zeggen. Daarvan weet ik niet zo goed hoe ze met HA weten te verbinden.
Voor Wifi zelf ook niet 100%. Onder Supervisor => System => Host => IP (change) staat wel dingen over Wifi. Maar scan voor Wifi gaat bij mij fout. Denk omdat ik (unsupported) supervised draai ipv HA OS. Maar zou me logisch lijken dat jij daar nu je Wifi verbinding ziet staan en kunt laten vergeten zodra je ook bekabeld bent aangesloten.
@Thoit (en @slow whoop) In dit geval komt het omdat je de oude notatie voor een template-sensor gebruikt. Die ondersteund geen state_class.
Maar ik weet niet wat voor integratie de sensor komt. Misschien dat die met een update al gewoon de juiste classe heeft. Zo niet, kan je deze ook gewoon instellen via Configuration => Customisations. Dan hoef je geen dubbele sensor aan te maken.
Maar ik weet niet wat voor integratie de sensor komt. Misschien dat die met een update al gewoon de juiste classe heeft. Zo niet, kan je deze ook gewoon instellen via Configuration => Customisations. Dan hoef je geen dubbele sensor aan te maken.
Ok nogmaals dank. Het gaat gewoon een kwestie van proberen zijn uiteindelijkSeptillion schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:51:
@Kire88 Voor MQTT waarschijnlijk wel. Of je moet het huidige IP nu aan de bedrade poort kunnen geven. Vast IP is überhaupt wel aan te raden en makkelijkste is naar mijn idee dit in de router (DHCP server) te doen. Maar mogelijkheden liggen aan wat jij gebruikt.
Ik gebruikte inderdaad de oude templates. Na wat klooien heb ik het hier uiteindelijk werkende mee gekregen:Septillion schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:58:
@Thoit (en @slow whoop) In dit geval komt het omdat je de oude notatie voor een template-sensor gebruikt. Die ondersteund geen state_class.
code:
1
2
3
4
5
6
| - name: "Verbruik airco slaapkamer" unit_of_measurement: "kWh" state: "{{ states('sensor.slaapkamer_daily_heat_energy_consumption') }}" device_class: 'energy' state_class: 'total' icon: mdi:fire |
Heel erg bedankt!
Hmm ja, we zijn het oude platform format aan het uitfaseren, nieuwe features (zoals state_class) zijn dus alleen beschikbaar in het nieuwe integration config format.Thoit schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:53:
[...]
Ik gebruikte inderdaad de oude templates. Na wat klooien heb ik het hier uiteindelijk werkende mee gekregen:
We houden de oude versie er naast, om niet keihard breaking te zijn, maar duidelijker wordt het er allemaal niet op
Lead engineer @ Home Assistant | GitHub Star 🌟 | Alles over mij...
Ik heb een klein probleempje waar ik niet helemaal uit kom. Ik heb vanuit de PV het totale verbruik in huis en wat er is opgewekt. Dus beide zijn een continue oplopende waarde. Hieruit wil ik het verbruik als een sensor gaan berekenen. Hoe kan ik dat het beste doen?
Ik heb wel het huidige verbruik en opwekking in een aparte sensor staan, alleen deze wordt maar eens per 5 minuten bijgewerkt, dus die lijkt me dan niet betrouwbaar. De meterstanden zoals Solax ze aanbied via de API worden ook maar eens per 5 minuten bijgewerkt, maar hiervan geloof ik wel dat het klopt.
Ik heb de volgende sensoren:
sensor.pv_totaal_verbruik_in_huis - Dit is het verbruik in huis sinds Solax is begonnen met meten (in kWh)
sensor.pv_totaal - Dit is de totale opwekking sinds Solax is begonnen met meten (ook in kWh)
Ik heb wel het huidige verbruik en opwekking in een aparte sensor staan, alleen deze wordt maar eens per 5 minuten bijgewerkt, dus die lijkt me dan niet betrouwbaar. De meterstanden zoals Solax ze aanbied via de API worden ook maar eens per 5 minuten bijgewerkt, maar hiervan geloof ik wel dat het klopt.
sensor.pv_totaal_verbruik_in_huis - Dit is het verbruik in huis sinds Solax is begonnen met meten (in kWh)
sensor.pv_totaal - Dit is de totale opwekking sinds Solax is begonnen met meten (ook in kWh)
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Als in, dagelijks/wekelijks/totaal verbruik? van?DutchKel schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:12:
Hieruit wil ik het verbruik als een sensor gaan berekenen. Hoe kan ik dat het beste doen?
...
Ja dat is wat ik uiteindelijk wil zien, dagelijks, wekelijks, maandelijks en jaarlijks verbruik en opwekking. Ik kan dus per 5 minuten een berekening maken, maar hoe zet ik zoiets dan om naar een nieuwe sensor?Frenck schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:16:
[...]
Als in, dagelijks/wekelijks/totaal verbruik? van?
Ik snap dat er meerdere sensoren moeten komen met iets van
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
| daily_verbruik_in_huis: source: sensor.pv_verbruik_in_huis cycle: daily monthly_verbruik_in_huis: source: sensor.pv_verbruik_in_huis cycle: monthly |
Ik zit dus alleen te tobben hoe ik die sensor (sensor.pv_verbruik_in_huis, deze bestaat dus nog niet) het huidige verbruik kan laten berekenen (en dat die dat dan per 5 minuten ofzo vastlegt).
Edit: Of zou dit al correct zijn als ik daar de totale waarde invul, dat Home Assistant de dagwaarde dan als beginwaarde neemt?
[ Voor 7% gewijzigd door DutchKel op 10-11-2021 12:23 ]
Je kan hiervoor de ultility_meter integratie gebruikenDutchKel schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:22:
[...]
Ja dat is wat ik uiteindelijk wil zien, dagelijks, wekelijks, maandelijks en jaarlijks verbruik en opwekking. Ik kan dus per 5 minuten een berekening maken, maar hoe zet ik zoiets dan om naar een nieuwe sensor?
https://www.home-assistant.io/integrations/utility_meter
Maarruh... waaorm niet gewoon gebruik maken van de energy dashboard van Home Assistant zelf? Die doet dat allemaal al?
https://www.home-assistant.io/home-energy-management/
Ik dacht dat het energy dashboard alleen met het huidige verbruik werkteFrenck schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:26:
[...]
Je kan hiervoor de ultility_meter integratie gebruiken
https://www.home-assistant.io/integrations/utility_meter
Maarruh... waaorm niet gewoon gebruik maken van de energy dashboard van Home Assistant zelf? Die doet dat allemaal al?
https://www.home-assistant.io/home-energy-management/

@Frenck Zou je wellicht jou licht kunnen schijnen over
;https://gathering.tweaker...message/69315406#69315406

3960wp SE | Model Y RWD
Nee joh, Home Assistant zoekt dat verder wel uit. Als je de energy set up volgt, laat hij vanzelf wel zien welke sensors hij kan gebruiken en welke nietDutchKel schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:28:
[...]
Ik dacht dat het energy dashboard alleen met het huidige verbruik werkte. Vandaar dat ik dus aan het zoeken was om het te laten berekenen.
Thnx, dan ga ik dat eens verder inrichtenFrenck schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:29:
[...]
Nee joh, Home Assistant zoekt dat verder wel uit. Als je de energy set up volgt, laat hij vanzelf wel zien welke sensors hij kan gebruiken en welke niet
Xrypta schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:28:
@Frenck Zou je wellicht jou licht kunnen schijnen over;https://gathering.tweaker...message/69315406#69315406
Tuya een bericht sturen met je device ID en vragen of ze deze willen standarizeren op de API.Xrypta schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:25:
[...]
@Frenck Wellicht kan jij me een schop de juiste richting op geven, heb er inmiddels al weer teveel uren in zitten zonder enige voortgang. Hoe krijg je bij Tuya helder, wat ze moeten doen met devices welke inmiddels wel supported zijn op HA, maar unsupported aangeven door zaken aan hun zijde, vergelijkbaar met de onderstaande vraag.
https://github.com/home-assistant/core/issues/58920
Dank alvast
Dat is het wel eigenlijk
Meestal is het dan met een paar dagen gefixed (hoewel, ik zelf een gevalletje heb waarbij dat natuurlijk net weer niet soepel verloopt
[ Voor 22% gewijzigd door Frenck op 10-11-2021 12:32 ]
If it only was that simpleFrenck schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:29:
[...]
Tuya een bericht sturen met je device ID en vragen of ze deze willen standarizeren op de API.
Dat is het wel eigenlijk
Edit; lees nu je edit, hier verloopt het ook verre van soepel, krijg het idee dat de Tuya tech support nog niet geheel up-to-speed is. Ze reageren dan wel weer snel, dat wel!
[ Voor 18% gewijzigd door Xrypta op 10-11-2021 12:37 ]
3960wp SE | Model Y RWD
<knip> Zoals gezegd, reacties op moderatie mogen via topic report of DM. Hier reageren heeft inderdaad geen zin.
[ Voor 102% gewijzigd door Septillion op 10-11-2021 13:21 ]
De Riemann Sum integratie ondersteunt geen state_class als configuratie variabele.Septillion schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:58:
Als ik de sensor bekijk in Configuartion --> Customizations zie ik dat de state_class "total" is. Als ik die vervolgens handmatig verander in "total_increasing" kan ik de sensor vervolgens wel toevoegen aan het Energy Dashboard.
Mooi. Dan heb ik de Utility Meter sensor nier meer nodig. @Septillion Bedankt voor de tip! @Thoit Misschien werkt het op deze manier voor jou ook.
[ Voor 4% gewijzigd door slow whoop op 10-11-2021 13:32 ]
Zeker wel, maar alleen als de configuratie klopt. Dus dan gaat er elders al iets mis (e.g., in de sensoren die je gebruikt). Veel voorkomend issue dat ik zie, is missende device classes of unit of measurements uit de sensoren die gebruikt worden. Beide overigens ondersteund door zowel de oude als nieuwe template notaties.slow whoop schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:30:
[...]
De Riemann Sum integratie ondersteunt geen state_class als configuratie variabele.
Customizations zou je hier niet voor moeten gebruiken. Dit geeft uiteindelijk problemen (aangezien je de statistic logic override, dit gaat je bijten). In plaats daarvan, rapporteer een issue voor de betreffende integratie dat het correct word opgelost.slow whoop schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:30:
[...]
Als ik de sensor bekijk in Configuartion --> Customizations zie ik dat de state_class "total" is. Als ik die vervolgens handmatig verander in "total_increasing" kan ik de sensor vervolgens wel toevoegen aan het Energy Dashboard.
Mooi. Dan heb ik de Utility Meter sensor nier meer nodig. @Septillion Bedankt voor de tip! @Thoit Misschien werkt het op deze manier voor jou ook.
Customizations is niet een advies dat men zou moeten volgen of geven voor zulke zaken. Veroozaakt gewoon issues uiteindelijk.
[ Voor 24% gewijzigd door Frenck op 10-11-2021 13:39 ]
Ok. Maar ik vind het moeilijk om te beoordelen of dit een issue is met de Riemann Sum integratie dat geen state_class ondersteunt, of met het Energy Dashboard dat geen sensors met state_class "total" ondersteunt.Frenck schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:34:
[...]
Customizations zou je hier niet voor moeten gebruiken. Dit geeft uiteindelijk problemen (aangezien je de statistic logic override, dit gaat je bijten). In plaats daarvan, rapporteer een issue voor de betreffende integratie dat het correct word opgelost.
Customizations is niet een advies dat men zou moeten volgen of geven voor zulke zaken. Veroozaakt gewoon issues uiteindelijk.
Meer in het algemeen vind ik het lastig om een "best practice" te vinden voor HA. Meestal Google ik maar wat, en soms vind ik erg tegenstrijdige adviezen..Dat varieert van: Hoe definieer ik strings (quotes, dubbele quotes, of gewoon niks) tot wat complexere dingen zoals dit. Eenduidige informatie vind ik lastig te vinden.
Energy dashboard ondersteund sensors met state_class "total", maar dan moet de unit of measurement en device class ook kloppen bij een energie sensor.slow whoop schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:51:
[...]
Ok. Maar ik vind het moeilijk om te beoordelen of dit een issue is met de Riemann Sum integratie dat geen state_class ondersteunt, of met het Energy Dashboard dat geen sensors met state_class "total" ondersteunt.
Hmz ja snap ik. YAML best pratices zijn meestal meer smaak. De smaak die wij aanhouden staat hier:slow whoop schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:51:
[...]
Meer in het algemeen vind ik het lastig om een "best practice" te vinden voor HA. Meestal Google ik maar wat, en soms vind ik erg tegenstrijdige adviezen..Dat varieert van: Hoe definieer ik strings (quotes, dubbele quotes, of gewoon niks) tot wat complexere dingen zoals dit. Eenduidige informatie vind ik lastig te vinden.
https://developers.home-a...umenting/yaml-style-guide
Alle overige zaken zouden gedocumenteerd moeten zijn, zo niet, dan... moeten we dat uitbreiden
Ik heb hiier sensoren die ik heb aangemaakt met de Riemann Sum integratie. Volgens de configuration editor hebben die:Frenck schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:57:
[...]
Energy dashboard ondersteund sensors met state_class "total", maar dan moet de unit of measurement en device class ook kloppen bij een energie sensor.
- state_class = total
- unit_of_measurement = kWh
- device_class = energy
Superhandige style-guide! Bedankt. Ga ik zeker doornemen, en controleren of mijn yaml bestanden hier aan voldoen.Frenck schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:57:
[...]
Hmz ja snap ik. YAML best pratices zijn meestal meer smaak. De smaak die wij aanhouden staat hier:
https://developers.home-a...umenting/yaml-style-guide
Alle overige zaken zouden gedocumenteerd moeten zijn, zo niet, dan... moeten we dat uitbreiden
[ Voor 22% gewijzigd door slow whoop op 10-11-2021 14:33 ]
Werkt inderdaad weer! Thanks.vonkkie schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:58:
[...]
even 0.1.45 terug zetten gok ik in 0.1.16 hebben ze een probleem met exsi en deze zwave stick
Ze hebben nu 0.1.47 uitgebracht deze fixt het
Dat klinkt opzich goed, heb je wellicht een melding of waarschuwing voor deze sensor staan in the statistics tools?slow whoop schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:23:
[...]
Ik heb hiier sensoren die ik heb aangemaakt met de Riemann Sum integratie. Volgens de configuration editor hebben die:Volgens mij voldoen ze dus aan de voorwaarden die je net noemde, maar ik kan deze sensoren vervolgens niet selecteren in het Energy Dashboard. Pas als ik de state_class handmatig override naar total_increasing kan ik ze toevoegen. Maar van dit laatste zeg je me dat ik dat beter niet kan doen. Heb je een tip hoe ik ze dan wel zou kunnen toevoegen aan het Energy Dashboard?
- state_class = total
- unit_of_measurement = kWh
- device_class = energy
https://my.home-assistant.io/redirect/developer_statistics/
Hoi,
Iemand een idee hoe ik mijn eigen energie monitor / pulsecounter op MQTT kan toevoegen aan het energie dashbord van HA?
sensor
- platform: mqtt
state_topic: "home/domotica/gang/elektra"
unit_of_measurement: 'Watt'
value_template: "{{ value_json.current }}"
name: Elektra
MQTT raw data:
home/domotica/gang/elektra {"current":652,"total":0.10}
Iemand een idee hoe ik mijn eigen energie monitor / pulsecounter op MQTT kan toevoegen aan het energie dashbord van HA?
sensor
- platform: mqtt
state_topic: "home/domotica/gang/elektra"
unit_of_measurement: 'Watt'
value_template: "{{ value_json.current }}"
name: Elektra
MQTT raw data:
home/domotica/gang/elektra {"current":652,"total":0.10}
- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -
Ik krijg al een poosje de volgende melding in mijn logbook waar ik de vinger niet achter krijg (heb er ook geen last van, gebruik deze toch niet long-term) maar zou deze toch wel graag opgelost hebben:
Alles lijkt gewoon goed te staan, ook in de database lijkt het te kloppen:
/f/image/2lbfTuq4EvRKw15JFYBMku7v.png?f=fotoalbum_large)
Het enige dat me daar opvalt is dat "has_sum" op 1 staat, terwijl "has_mean" 0 is. Ik zou dat in geval van load averages andersom verwachten. Het gaat gewoon om een sensor die uit het systemmonitor platform komt. Dus geen obscure integratie of wat dan ook.
code:
1
| The unit of sensor.load_1m (None) does not match the unit of already compiled statistics (None). Generation of long term statistics will be suppressed unless the unit changes back to None |
Alles lijkt gewoon goed te staan, ook in de database lijkt het te kloppen:
/f/image/2lbfTuq4EvRKw15JFYBMku7v.png?f=fotoalbum_large)
Het enige dat me daar opvalt is dat "has_sum" op 1 staat, terwijl "has_mean" 0 is. Ik zou dat in geval van load averages andersom verwachten. Het gaat gewoon om een sensor die uit het systemmonitor platform komt. Dus geen obscure integratie of wat dan ook.
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
Dat klinkt als een bug, als in "(None) does not match the unit of already compiled statistics (None)": None & None zijn hetzelfdeMagic schreef op woensdag 10 november 2021 @ 15:23:
Ik krijg al een poosje de volgende melding in mijn logbook waar ik de vinger niet achter krijg (heb er ook geen last van, gebruik deze toch niet long-term) maar zou deze toch wel graag opgelost hebben:
code:
1 The unit of sensor.load_1m (None) does not match the unit of already compiled statistics (None). Generation of long term statistics will be suppressed unless the unit changes back to None

Ik zou deze reporten in de issue tracker (vergeet niet te vermelden welke integratie deze sensor levert).
Dat dacht ik inderdaad ook, maar ik denk vraag het eerst hier even, misschien dat ik wat over het hoofd zieFrenck schreef op woensdag 10 november 2021 @ 15:25:
[...]
Dat klinkt als een bug, als in "(None) does not match the unit of already compiled statistics (None)": None & None zijn hetzelfde![]()
Ik zou deze reporten in de issue tracker (vergeet niet te vermelden welke integratie deze sensor levert).
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
Eerder lukte het me niet de Riemann Sum sensors toe te voegen aan het Energy Dashboard. Ik had ze daarom ook verwijderd uit m'n recorder. Nu ik ze weer heb toegevoegd aan de recorder kan ik ze wel toevoegen.Frenck schreef op woensdag 10 november 2021 @ 15:11:
[...]
Dat klinkt opzich goed, heb je wellicht een melding of waarschuwing voor deze sensor staan in the statistics tools?
https://my.home-assistant.io/redirect/developer_statistics/
Ik heb recentelijk mijn yaml files wat omgegooid, wat meer consistent gemaakt en lecagy templates herschreven naar nieuwe,correcte templates. Misschien dat het daardoor eerder niet lukte. Nu dus wel. De customization heb ik nu ook niet meer nodig, en dus verwijderd. Bedankt voor al je tips. Ik ben weer een stapje verder gekomen.
Weet iemand hoe de SlimmeLezer van Marcel Zuidwijk in elkaar steekt? Ik zat te denken om eens een ESPHome P1 lezer in elkaar te zetten, want mijn Toon lezer is niet heel geweldig voor het energie dashbord. Maar ik zie vooral veel halve info en weinig compleet. En alles telkens weer net anders.
Raar.
Vanmiddag is er een nieuwe smart meter geplaatst. Zelfde ding, maar met een andere 4G kaart.
Alles natuurlijk op nul. En ik zie het stroomgebruik weer langzaam oplopen. Maar de sensor.gas_consumption (P1 kabeltje naar USB) blijft 0.
Ik kijk bij helpers of er iets mis is:
/f/image/CP3iqc0twSDmjr14cVY4CwFL.png?f=fotoalbum_large)
Klikken leert me dat de unit niet overeenkomt met de device class.
Maar in de documentatie staat dat de unit van de device class "gas" m3 is....
Bij instellingen/aanpassingen staat:
/f/image/fyFldqvbWYZvbxfwTkvzuaC2.png?f=fotoalbum_large)
Dus volgens mij is alles goed. Maar het werkt niet
Vanmiddag is er een nieuwe smart meter geplaatst. Zelfde ding, maar met een andere 4G kaart.
Alles natuurlijk op nul. En ik zie het stroomgebruik weer langzaam oplopen. Maar de sensor.gas_consumption (P1 kabeltje naar USB) blijft 0.
/f/image/CP3iqc0twSDmjr14cVY4CwFL.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/fyFldqvbWYZvbxfwTkvzuaC2.png?f=fotoalbum_large)
Dus volgens mij is alles goed. Maar het werkt niet

Ok ik denk dat ik m gepinpoint heb.. ik gebruik de card(s) om m’n lampen te bedienen. Elke keer als ik van/op mobiel m’n lamp bedien krijg ik deze melding. Dus de button-press triggert verkeer dat anders is dan reguliere buttons.golles schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:30:
[...]
Ik heb het ook en laatst eens naar gezocht, dit schijnt de reden te zijn:
https://github.com/home-a...43#issuecomment-941011115
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| type: custom:homekit-card enableColumns: true rows: - row: 1 columns: - column: 2 entities: - title: Kamerverlichting entities: - entity: light.lampen_tv name: Televisiespots - entity: light.lampen_bank name: Zithoekspots - entity: sensor.vibration_sensor_2_temperature name: Temperatuur icon: mdi:thermometer hideState: true - column: 2 entities: - title: Keukenverlichting entities: - entity: light.lampen_aanrecht name: Aanrechtspots - entity: light.lampen_keuken name: Plafondspots - entity: sensor.motion_sensor_temperature name: Temperatuur icon: mdi:thermometer hideState: true |
[ Voor 48% gewijzigd door Koepert op 11-11-2021 07:08 . Reden: Config van 1 card toegevoegd ]
unit_of_measurement moet m³ zijn.oltk schreef op woensdag 10 november 2021 @ 21:55:
Raar.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dus volgens mij is alles goed. Maar het werkt niet![]()
Volgens de error message heb je nu nog geen unit of measurement
Ik begrijp het niet? Het werkte altijd?TheFes schreef op woensdag 10 november 2021 @ 22:13:
[...]
unit_of_measurement moet m³ zijn.
Volgens de error message heb je nu nog geen unit of measurement
En hoe meldt ik dat aan als bug (bij Stedin?) of anders kan ik het aanpassen? Ik kan alleen de device class veranderen. Daar staat gas. En de unit is M3....
Wat geeft developer tools -> States voor deze entity?oltk schreef op woensdag 10 november 2021 @ 22:18:
[...]
Ik begrijp het niet? Het werkte altijd?
En hoe meldt ik dat aan als bug (bij Stedin?) of anders kan ik het aanpassen? Ik kan alleen de device class veranderen. Daar staat gas. En de unit is M3....
En je zegt nu dat het M3 is, naar dat is dus fout. Het moet m³ zijn.
Er staat m³TheFes schreef op woensdag 10 november 2021 @ 22:25:
[...]
Wat geeft developer tools -> States voor deze entity?
En je zegt nu dat het M3 is, naar dat is dus fout. Het moet m³ zijn.
/f/image/vcCdtoeWD3LgPi573oA74ZSC.png?f=fotoalbum_large)
Zojuist handmatig toegevoegd:
/f/image/HzfsIRxTClu3BanDKDDwkEmj.png?f=fotoalbum_large)
Hopelijk werkt dit?
Waarvan @Frenck dus zegt: dat geeft gedonder.. aanmelden als bug
[ Voor 27% gewijzigd door oltk op 10-11-2021 22:35 ]
Waar dan? Ik zie geen unit_of_measurement: m³ op je screenshot.
Ah, nu wel, na je edit.
Ik vermoed dat Frenck vooral doelde op zaken als state_class maar goed, het is natuurlijk het beste als het vanuit de integratie al meteen goed binnen komt.
[ Voor 18% gewijzigd door TheFes op 10-11-2021 22:39 ]
Was even gedonder om de customize.yaml te includen in configuration.yaml (erboven homeassistant: zetten en de include laten inspringen)TheFes schreef op woensdag 10 november 2021 @ 22:35:
[...]
Waar dan? Ik zie geen unit_of_measurement: m³ op je screenshot.
Ah, nu wel, na je edit.
Ik vermoed dat Frenck vooral doelde op zaken als state_class maar goed, het is natuurlijk het beste als het vanuit de integratie al meteen goed binnen komt.
Ik heb nu geen foutmelding meer.
Nu afwachten of er een gasreading komt. Nu gebruik ik morgenochtend bij het douchen pas weer gas (hybride warmtepomp)... dus dank tot zover!
M3 moet zijn m³
[ Voor 17% gewijzigd door KC27 op 10-11-2021 23:28 ]
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Hier twee jaar geleden ook de e-meter vervangen door stedin en toen ook geen gegevens meer uit de g-meter (niet alleen lokaal maar ook niet richting stedin) blijkt dat nieuwe e-meters en oude g-meters niet met elkaar kunnen communiceren. Als ze de e-meter moeten vervangen moeten ze dus ook de g-meter vervangen anders kan de g-meter geen gegevens meer verzenden.
communiceren de
Gelukkig[ communiceren deze afdelingen bij Stedin niet en moet je dit als afnemer zelf aangeven bij Stedin.
communiceren de
Gelukkig[ communiceren deze afdelingen bij Stedin niet en moet je dit als afnemer zelf aangeven bij Stedin.
Wie heeft er nog een gouden tip voor goede outdoor temperatuur 433mhz (rfxcom) sensor voor HA? Helemaal mooi zou zijn via Aliexpress 😇
ehhhh..HOI
En het lijkt dus bij Stedin te liggen. De gasmeter zelf blijft staan op dezelfde reading. Die geeft keurig 0,0 door aan de slimme meter en die reading wordt keurig doorgegeven aan mijn HA.trippelb schreef op donderdag 11 november 2021 @ 06:37:
Hier twee jaar geleden ook de e-meter vervangen door stedin en toen ook geen gegevens meer uit de g-meter (niet alleen lokaal maar ook niet richting stedin) blijkt dat nieuwe e-meters en oude g-meters niet met elkaar kunnen communiceren. Als ze de e-meter moeten vervangen moeten ze dus ook de g-meter vervangen anders kan de g-meter geen gegevens meer verzenden.
communiceren de
Ik ben er dus niet helemaal zeker van dat het ontbreken van unit_of_measurement een verschil maakte. Maar ik heb wel mooi geleerd dit op te zoeken en waar nodig aan te passen
Ik gebruik officieel nu geen gas volgens de meters. Zal ik nog doorgeven dat dit niet klopt?
oltk schreef op woensdag 10 november 2021 @ 21:55:
Raar.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dus volgens mij is alles goed. Maar het werkt niet![]()
In Geen gasmeting na plaatsen nieuwe slimme meter staat iets over het forceren van een koppeling tussen gas- en kWh-meter ->trippelb schreef op donderdag 11 november 2021 @ 06:37:
communiceren de
Redbaard schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:30:
[...]
Yes, hij is weer gekoppeld. Zelf kunnen oplossen door de knop op de gasmeter 8 sec ingedrukt te houden. Duude daarna nog wel meer dan een uur voordat ik de meting in de slimme meter terug zag.
WEl een dure dag volgens Home assistant, die aangeeft dat ik 2600 kuub gas heb verbruikt gisteren
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Gedaan! dank voor de tip. De gasmeter telde netjes af en vroeg me beleefd "laat de knop los" na 8 seconden.Volgend met de melding "de koppeling is geslaagd".Raven schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:03:
[...]
[...]
In Geen gasmeting na plaatsen nieuwe slimme meter staat iets over het forceren van een koppeling tussen gas- en kWh-meter ->
[...]
Ik ben benieuwd of er iets binnenkomt.
Ik heb al een tijdje een Denon receiver in HA staan, ik kon er mee doen wat ik precies wil: Aan/ uit, harder/ zachter en vooral het kiezen van de bron. Nu is het laatste sinds de laatste update van HA opeens niet meer als instelbare optie beschikbaar. Ik zie wel in de entiteit de tekst staan van de bron waar ie is opgesteld via de afstandsbediening, maar kan het zelf niet selecteren (wel de geluidsmodus)
Iemand een idee hoe ik dit kan aanpassen / oplossen?
Ik had het nog niet gezien, maar hier inderdaad hetzelfde probleem. Al heb ik er nog geen last van gehad, want ik gebruik dit met name in mijn automations gebruik met de service call: "media_player.select_source".vwtune schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:33:
Ik heb al een tijdje een Denon receiver in HA staan, ik kon er mee doen wat ik precies wil: Aan/ uit, harder/ zachter en vooral het kiezen van de bron. Nu is het laatste sinds de laatste update van HA opeens niet meer als instelbare optie beschikbaar. Ik zie wel in de entiteit de tekst staan van de bron waar ie is opgesteld via de afstandsbediening, maar kan het zelf niet selecteren (wel de geluidsmodus)
Maar zie dat er al een issue aangemaakt is:
https://github.com/home-assistant/core/issues/59189
Sowieso geeft de gasmeter niet continue het verbruik door, dit gaat in intervals (waarvan ik de tijd vergeten ben)...oltk schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:09:
[...]
Gedaan! dank voor de tip. De gasmeter telde netjes af en vroeg me beleefd "laat de knop los" na 8 seconden.Volgend met de melding "de koppeling is geslaagd".
Ik ben benieuwd of er iets binnenkomt.
Ik dacht ieder uur
Sometimes you need to plan for coincidence
Dat is 1x per uur als het goed is voor DSMR v4. Kan zijn dat v5 een kleiner interval hanteert.darkrain schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:47:
[...]
Sowieso geeft de gasmeter niet continue het verbruik door, dit gaat in intervals (waarvan ik de tijd vergeten ben)...
Met v5 is het wel vaker, ik heb vrij frequent een update:Mars Warrior schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:53:
[...]
Dat is 1x per uur als het goed is voor DSMR v4. Kan zijn dat v5 een kleiner interval hanteert.
:fill(white):strip_exif()/f/image/OCmlmxTPmQdjdUvk19Rvrs2d.png?f=user_large)
Ik weet het weer: met v5 is dat elke 5min voor gas en elke seconde voor stroom.TheFes schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:56:
[...]
Met v5 is het wel vaker, ik heb vrij frequent een update:
[Afbeelding]
V4 doet gas elk uur en elke 10 seconden voor stroom.
Je kunt dus wat meer analyseren als je zou willen
Heeft iemand toevallig al een config klaar om je dagelijkse gCO2eq van je elektriciteitsverbruik te berekenen? In het energy dashboard krijg je je carbon footprint wel te zien, maar niet de hoeveelheid gCO2eq... Moet op zich best eenvoudig te berekenen zijn a.d.h.v. een teller met
Maar ik heb geen idee welke integratie ik kan gebruiken om dat eenvoudig op te zetten...
code:
1
| ([lopend verschil energieverbruik in kWh] * [gCO2eq/kWh entity van CO2signal]) |
Maar ik heb geen idee welke integratie ik kan gebruiken om dat eenvoudig op te zetten...
[ Voor 3% gewijzigd door Slonzo op 11-11-2021 11:13 ]
CO2signal doet al zoiets denk ik? Ik heb iig een entity die dat noemt.Slonzo schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:11:
Heeft iemand toevallig al een config klaar om je dagelijkse gCO2eq van je elektriciteitsverbruik te berekenen? In het energy dashboard krijg je je carbon footprint wel te zien, maar niet de hoeveelheid gCO2eq... Moet op zich best eenvoudig te berekenen zijn a.d.h.v. een teller met
code:
1 ([lopend verschil energieverbruik in kWh] * [gCO2eq/kWh entity van CO2signal])
/f/image/kMxf8Zdn6jnUckRnkVsBZsxw.png?f=fotoalbum_large)
Is dit wat je zoekt?
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
Dat is de de ~hoeveelheid gCO2eq die op dat moment uitgestoten wordt om 1 kWh te verwekken, dat is dus de entity die gebruikt wordt om mee te vermenigvuldigenDutchess_Nicole schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:25:
[...]
CO2signal doet al zoiets denk ik? Ik heb iig een entity die dat noemt.
[Afbeelding]
Is dit wat je zoekt?
@Slonzo Dat zou dan toch de integraal over tijd van je huidige verbruik (ik kW) maal CO2 intensiteit (in gCO2eq/kWh) moet zijn? Je zou een template sensor kunnen aanmaken voor verbruik x CO2 intensiteit. En deze dan gebruiken in een integration sensor
Andere optie zou zijn om het bij te houden in een input_number en een automation te maken die je triggert op het veranderen van je gebruikte power. Deze laat je dan delta verbruik maal CO2 intensiteit doen en telt deze bij de helper op.
Andere optie zou zijn om het bij te houden in een input_number en een automation te maken die je triggert op het veranderen van je gebruikte power. Deze laat je dan delta verbruik maal CO2 intensiteit doen en telt deze bij de helper op.
Oh sorry dan had ik je vraag verkeerd begrepen.Slonzo schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:27:
[...]
Dat is de de ~hoeveelheid gCO2eq die op dat moment uitgestoten wordt om 1 kWh te verwekken, dat is dus de entity die gebruikt wordt om mee te vermenigvuldigen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| - sensor: - name: "gCO2eq template" unit_of_meassurement: "g" state: > - {% set current_usage = states('sensor.energy_consumption_total') | float | default(0) %} {% set gco2eq = states('sensor.co2_intensity') | float | default(1) %} {{ current_usage / gco2eq | float| default(0) }} |
Ik heb dit even in elkaar geklust maar dit is maar deel 1, je zou dit dus ook nog op een dagelijkse cyclus moeten zetten als je het per dag wilt kunnen bekijken
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
Ik heb SMR 5 (volgens de meter). Maar na (exact) 3 uur wachten blijft alles 0,0Mars Warrior schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:06:
[...]
Ik weet het weer: met v5 is dat elke 5min voor gas en elke seconde voor stroom.
V4 doet gas elk uur en elke 10 seconden voor stroom.
Je kunt dus wat meer analyseren als je zou willen
ik ben maar aan het bellen
Hopelijk vernaggelen ze de volgende keer niet de zonnepanelen of iets anders.
Vroeg me af of onderstaande mogelijk is met de huidige setup:
PC in de woonkamer met daarop draaiend HA in een VM.
Verder gebruik ik de pc verder voor het standaard browsen, video, media afspelen etc.
Hierop staat dus ook de netflix app (ivm dolby audio optie).
Maar dat gebeurd dus allemaal buiten die VM waar HA op draait.
Kan ik op een of andere manier werkend krijgen dat zodra ik de netflix app open bijvoorbeeld lampen kan laten dimmen? kan ik dat op een of andere manier linken aan HA?
Alles gaat verder natuurlijk over dezelfde hdmi port in de versterker. Dus daar komt niks voorbij om te zien dat bijvoorbeeld netflix speelt etc.
PC in de woonkamer met daarop draaiend HA in een VM.
Verder gebruik ik de pc verder voor het standaard browsen, video, media afspelen etc.
Hierop staat dus ook de netflix app (ivm dolby audio optie).
Maar dat gebeurd dus allemaal buiten die VM waar HA op draait.
Kan ik op een of andere manier werkend krijgen dat zodra ik de netflix app open bijvoorbeeld lampen kan laten dimmen? kan ik dat op een of andere manier linken aan HA?
Alles gaat verder natuurlijk over dezelfde hdmi port in de versterker. Dus daar komt niks voorbij om te zien dat bijvoorbeeld netflix speelt etc.
[ Voor 12% gewijzigd door Paulus07 op 11-11-2021 12:10 ]
Wie is "ze" in deze?oltk schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:08:
[...]
Ik heb SMR 5 (volgens de meter). Maar na (exact) 3 uur wachten blijft alles 0,0
ik ben maar aan het bellen![]()
Hopelijk vernaggelen ze de volgende keer niet de zonnepanelen of iets anders.
Wat gebruik je om de waardes uit je meter in HA te krijgen?
"ze" is de monteurs van Stedin.TheFes schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:14:
[...]
Wie is "ze" in deze?
Wat gebruik je om de waardes uit je meter in HA te krijgen?
Ik gebruik de DSMR integratie en een P1 USB kabel
:fill(white):strip_exif()/f/image/Drq47QcNXF8wOW0MTzSVkXXT.png?f=user_large)
Overigens geeft de slimme meter in de meterkast ook 0,0 weer. Alleen de gasmeter loopt op.
Edit 1: Stedin geeft aan dat het 48 uur kan duren voordat de gasmeter is gekoppeld.
Edit 2: en hoppa. Dat was het issue. Ineens komt de gasmeter met een reading. 2222 kuub in een minuut
Nu kan ik mijn grafieken wel vergeten. 3 kuub per dag valt volledig weg in deze reading. Kan ik dit op een of andere manier veranderen?
[ Voor 23% gewijzigd door oltk op 11-11-2021 13:45 ]
woei! Gratis gas
Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X
Goeie, ik zocht het alweer te verSeptillion schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:37:
@Slonzo Dat zou dan toch de integraal over tijd van je huidige verbruik (ik kW) maal CO2 intensiteit (in gCO2eq/kWh) moet zijn? Je zou een template sensor kunnen aanmaken voor verbruik x CO2 intensiteit. En deze dan gebruiken in een integration sensor
Hij doet het, thanks!

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| #ELECTRICITY gCO2EQ - platform: template sensors: electricity_gco2eq_integral_base: value_template: "{{ (states('sensor.co2_intensity') | int) * ((states('sensor.power_consumption_in_watt') | int) / 1000) }}" unit_of_measurement: "gCO2eq" - platform: integration source: sensor.electricity_gco2eq_integral_base round: 3 unit_prefix: k unit_time: h name: electricity_kgco2eq |
[ Voor 28% gewijzigd door Slonzo op 11-11-2021 21:46 ]
Wie is er handig met scripts die mij kan helpen een bestaand script "om te zetten" naar Choose/condition? Het gaat mij ff om de correcte opzet maar kom er zelf niet uit....
Wil er wel even naar kijken.bafplus schreef op donderdag 11 november 2021 @ 13:31:
Wie is er handig met scripts die mij kan helpen een bestaand script "om te zetten" naar Choose/condition? Het gaat mij ff om de correcte opzet maar kom er zelf niet uit....
Zet het anders even op codepile.net met read only uit (eventueel in een DM)
Ik heb een automatisering in elkaar geklust voor het aansturen van mijn Panasonic Warmtepomp, en hoewel het goed werkt heb ik het idee dat het net niet helemaal efficient is, maar ik snap niet genoeg van de script/syntax/yaml constructie om daar helemaal uit te komen. Als iemand even mee kan denken zou dat fijn zijn.
Mijn bouwsel:
Het idee is elke minuut even te controleren wat de staat is en evt een setpoint aan te passen, dat werkt, maar als het setpoint gelijk is aan het oude hoef ik niet perse een waarde te publiceren naar het specifieke MQTT topic. Dat zit in de laatste twee regels, maar als ik de output weg laat publiceer ik alsnog maar dan een leeg bericht, wat ook niet werkt.
Verder, is dit de handige manier, kan het handiger ? Moet je altijd elke regel code met een {% beginnen of kun je dat ook in een blok code doen (volgens de Jinja website niet/wel, die is niet heel erg duidelijk)
Mijn bouwsel:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
| alias: Panasonic optimizer description: Script draait elke minuut en past dynamisch setpoint van WP aan trigger: - platform: time_pattern minutes: /1 condition: [] action: - service: mqtt.publish data_template: topic: panasonic_heat_pump/commands/SetZ1HeatRequestTemperature retain: false payload_template: > {% set outputtemp = states('sensor.aquarea_outlet_temperature') | float %} {% set targettemp = states('sensor.aquarea_outlet_target_temperature') | float %} {% set frequency = states('sensor.aquarea_compressor_frequency') | float %} {% set setpoint = state_attr('climate.panasonic_wp', 'temperature') | float %} {% set roomTemperature = states('sensor.temperatuur_keuken') | float %} {% set outsideTemp = states('sensor.aquarea_outdoor_ambient') | float %} {% set deltaT = setpoint - roomTemperature %} {% set WARBasetemp = 28 %} {% set shift = 0 %} {% set hystOff = 0.5 %} {% set lowpowerlimittemp = 3 %} {% set newtarget = targettemp %} {% set WARsetpoint = WARBasetemp - outsideTemp %} {% if WARsetpoint < 35 %} {% set WARsetpoint = 35 %} {% endif %} {% if roomTemperature < (setpoint - 1.5) %} {% set shift=3%} {% elif roomTemperature < (setpoint -1 ) %} {% set shift=2%} {% elif roomTemperature < (setpoint - 0.5)%} {% set shift=1%} {% elif roomTemperature < (setpoint + 0.0)%} {% set shift = 0%} {% elif roomTemperature < (setpoint + 0.2)%} {% set shift = -1%} {% elif roomTemperature < (setpoint + 0.4)%} {% set shift = -2%} {% elif roomTemperature < (setpoint + 0.6)%} {% set shift = -3%} {% endif %} {% if outsideTemp > lowpowerlimittemp and roomTemperature > (setpoint -1) %} {% set newtarget = outputtemp - 1%} {% else %} {% set newtarget = WARBasetemp + shift%} {% endif %} {% if roomTemperature < (setpoint + hystOff ) %} {% set newtarget = newtarget %} {% if frequency == 0 and roomTemperature < setpoint %} {% set newtarget = outputtemp + 4 %} {% endif %} {% if frequency > 0 and outputtemp < 24 %} {% set newtarget = outputtemp + 2%} {% endif %} {% else %} {% set newtarget = outputtemp -3 %} {% endif %} {% if newtarget < 20 %} {% set newtarget = 20 %} {% endif %} {% if newtarget == targettemp %} {{ "%.0f" % (newtarget | int) }} {% else %} {{ "%.0f" % (newtarget | int) }} {% endif %} mode: single |
Het idee is elke minuut even te controleren wat de staat is en evt een setpoint aan te passen, dat werkt, maar als het setpoint gelijk is aan het oude hoef ik niet perse een waarde te publiceren naar het specifieke MQTT topic. Dat zit in de laatste twee regels, maar als ik de output weg laat publiceer ik alsnog maar dan een leeg bericht, wat ook niet werkt.
Verder, is dit de handige manier, kan het handiger ? Moet je altijd elke regel code met een {% beginnen of kun je dat ook in een blok code doen (volgens de Jinja website niet/wel, die is niet heel erg duidelijk)
Je template is onleesbaar zo. Ik ben er even doorheen geakkerd en heb een paar if's vervangen door | max filters.deWit schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:10:
Ik heb een automatisering in elkaar geklust voor het aansturen van mijn Panasonic Warmtepomp, en hoewel het goed werkt heb ik het idee dat het net niet helemaal efficient is, maar ik snap niet genoeg van de script/syntax/yaml constructie om daar helemaal uit te komen. Als iemand even mee kan denken zou dat fijn zijn.
Mijn bouwsel:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 alias: Panasonic optimizer description: Script draait elke minuut en past dynamisch setpoint van WP aan trigger: - platform: time_pattern minutes: /1 condition: [] action: - service: mqtt.publish data_template: topic: panasonic_heat_pump/commands/SetZ1HeatRequestTemperature retain: false payload_template: > {% set outputtemp = states('sensor.aquarea_outlet_temperature') | float %} {% set targettemp = states('sensor.aquarea_outlet_target_temperature') | float %} {% set frequency = states('sensor.aquarea_compressor_frequency') | float %} {% set setpoint = state_attr('climate.panasonic_wp', 'temperature') | float %} {% set roomTemperature = states('sensor.temperatuur_keuken') | float %} {% set outsideTemp = states('sensor.aquarea_outdoor_ambient') | float %} {% set deltaT = setpoint - roomTemperature %} {% set WARBasetemp = 28 %} {% set shift = 0 %} {% set hystOff = 0.5 %} {% set lowpowerlimittemp = 3 %} {% set newtarget = targettemp %} {% set WARsetpoint = WARBasetemp - outsideTemp %} {% if WARsetpoint < 35 %} {% set WARsetpoint = 35 %} {% endif %} {% if roomTemperature < (setpoint - 1.5) %} {% set shift=3%} {% elif roomTemperature < (setpoint -1 ) %} {% set shift=2%} {% elif roomTemperature < (setpoint - 0.5)%} {% set shift=1%} {% elif roomTemperature < (setpoint + 0.0)%} {% set shift = 0%} {% elif roomTemperature < (setpoint + 0.2)%} {% set shift = -1%} {% elif roomTemperature < (setpoint + 0.4)%} {% set shift = -2%} {% elif roomTemperature < (setpoint + 0.6)%} {% set shift = -3%} {% endif %} {% if outsideTemp > lowpowerlimittemp and roomTemperature > (setpoint -1) %} {% set newtarget = outputtemp - 1%} {% else %} {% set newtarget = WARBasetemp + shift%} {% endif %} {% if roomTemperature < (setpoint + hystOff ) %} {% set newtarget = newtarget %} {% if frequency == 0 and roomTemperature < setpoint %} {% set newtarget = outputtemp + 4 %} {% endif %} {% if frequency > 0 and outputtemp < 24 %} {% set newtarget = outputtemp + 2%} {% endif %} {% else %} {% set newtarget = outputtemp -3 %} {% endif %} {% if newtarget < 20 %} {% set newtarget = 20 %} {% endif %} {% if newtarget == targettemp %} {{ "%.0f" % (newtarget | int) }} {% else %} {{ "%.0f" % (newtarget | int) }} {% endif %} mode: single
Verder lijkt het me logischer om je automation gewoon te triggeren als het nodig is, dus als je nieuwe target temperatuur verschilt van de de huidige target temperatuur, in plaats van elke minuut.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
| alias: Panasonic optimizer description: Setpoint WP aanpassen variables: newtarget: > {% set outputtemp = states('sensor.aquarea_outlet_temperature') | float %} {% set targettemp = states('sensor.aquarea_outlet_target_temperature') | float %} {% set frequency = states('sensor.aquarea_compressor_frequency') | float %} {% set setpoint = state_attr('climate.panasonic_wp', 'temperature') | float %} {% set roomTemperature = states('sensor.temperatuur_keuken') | float %} {% set outsideTemp = states('sensor.aquarea_outdoor_ambient') | float %} {% set deltaT = setpoint - roomTemperature %} {% set WARBasetemp = 28 %} {% set shift = 0 %} {% set hystOff = 0.5 %} {% set lowpowerlimittemp = 3 %} {% set newtarget = targettemp %} {% set WARsetpoint = [35, WARBasetemp - outsideTemp] | max %} {% if roomTemperature < (setpoint - 1.5) %} {% set shift = 3 %} {% elif roomTemperature < (setpoint -1 ) %} {% set shift = 2 %} {% elif roomTemperature < (setpoint - 0.5) %} {% set shift = 1 %} {% elif roomTemperature < (setpoint + 0.0 )%} {% set shift = 0 %} {% elif roomTemperature < (setpoint + 0.2) %} {% set shift = -1 %} {% elif roomTemperature < (setpoint + 0.4) %} {% set shift = -2 %} {% elif roomTemperature < (setpoint + 0.6 )%} {% set shift = -3 %} {% endif %} {% if outsideTemp > lowpowerlimittemp and roomTemperature > (setpoint - 1) %} {% set newtarget = outputtemp - 1 %} {% else %} {% set newtarget = WARBasetemp + shift %} {% endif %} {% if roomTemperature < (setpoint + hystOff ) %} {% if frequency == 0 and roomTemperature < setpoint %} {% set newtarget = outputtemp + 4 %} {% endif %} {% if frequency > 0 and outputtemp < 24 %} {% set newtarget = outputtemp + 2 %} {% endif %} {% else %} {% set newtarget = outputtemp -3 %} {% endif %} {{ [20, newtarget] | max }} trigger: - platform: template value_template: "{{ newtarget != states('sensor.aquarea_outlet_target_temperature') | float }}" condition: [] action: - service: mqtt.publish data_template: topic: panasonic_heat_pump/commands/SetZ1HeatRequestTemperature retain: false payload_template: "{{ target_temp }}" mode: single |
@deWit Zelf zou ik denk ik vooral de WP als device zien toe te voegen aan HA ipv zelf MQTT te pushen. Dan kan je die gewoon ervoor gebruiken. Of is dat niet gewoon al 'climate.panasonic_wp'?
En dit draait maar elke minuut maar is het niet gewoon te doen dat dit gewoon reageert op het aanpassen van de parameters? Lijkt me nu namelijk allemaal wel een beetje nodeloos complex.
En volgens mij wordt 'WARsetpoint' uiteindelijk nu nooit gebruikt. En kan je inderdaad wat dingen maxen.
En dit draait maar elke minuut maar is het niet gewoon te doen dat dit gewoon reageert op het aanpassen van de parameters? Lijkt me nu namelijk allemaal wel een beetje nodeloos complex.
En volgens mij wordt 'WARsetpoint' uiteindelijk nu nooit gebruikt. En kan je inderdaad wat dingen maxen.
Ja die WARsetpoint wordt inderdaad niet gebruikt, en daar was nog wel zo'n if voor geschrevenSeptillion schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:52:
@deWit Zelf zou ik denk ik vooral de WP als device zien toe te voegen aan HA ipv zelf MQTT te pushen. Dan kan je die gewoon ervoor gebruiken. Of is dat niet gewoon al 'climate.panasonic_wp'?
Was me nog niet opgevallen.
@deWit Je zou voor je template sensor eventueel ook nog een een template sensor kunnen maken, dan hoeft dit niet in de automation te staan.
@deWit wat gebruik je om de Panasonic warmtepomp uit te lezen? Gebruik je heishamon of scrape van Service Cloud?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Hoe vaak wordt de berekening dan uitgevoerd en is het niet minder intensief om eens per minuut het ding te doorlopen? Het is verder toch een traag systeem wat aangestuurd wordt, dus een minuut meer of minder maakt niet uit.TheFes schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:50:
[...]
Verder lijkt het me logischer om je automation gewoon te triggeren als het nodig is, dus als je nieuwe target temperatuur verschilt van de de huidige target temperatuur, in plaats van elke minuut.
Of begrijp ik niet goed hoe het werkt?
[ Voor 3% gewijzigd door Jesse- op 11-11-2021 15:54 ]
De berekening wordt uitgevoerd als één van de entities waar naar verwezen wordt van state wijzigt.Jesse- schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:52:
[...]
Hoe vaak wordt de berekening dan uitgevoerd en is het niet minder intensief om eens per minuut het ding te doorlopen? Het is verder toch een traag systeem wat aangestuurd wordt, dus een minuut meer of minder maakt niet uit.
Of begrijp ik niet goed hoe het werkt?
Maar goed, elke minuut onnodig een automation triggeren lijkt me ook niet nodig.
Ah, check. Dat zal in de praktijk vaker zijn dan eens per minuut.TheFes schreef op donderdag 11 november 2021 @ 16:01:
[...]
De berekening wordt uitgevoerd als één van de entities waar naar verwezen wordt van state wijzigt.
Maar goed, elke minuut onnodig een automation triggeren lijkt me ook niet nodig.
@deWit ik heb als extra voorwaarde voor de automation dat de Pana wel in verwarmingsstand moet staan:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
| condition: or conditions: - condition: state entity_id: input_select.heishamon_heatmode state: Vloer+Tank - condition: state entity_id: input_select.heishamon_heatmode state: Vloer |
Kan je mij hier ook mee op weg helpen? Ik krijg geen hourly gas meter meer.
Maar de screenshots van jou herken ik niet 123. Moet er ook iets in de yaml komen?
Maar de screenshots van jou herken ik niet 123. Moet er ook iets in de yaml komen?
oltk schreef op woensdag 10 november 2021 @ 23:11:
[...]
Was even gedonder om de customize.yaml te includen in configuration.yaml (erboven homeassistant: zetten en de include laten inspringen)
Ik heb nu geen foutmelding meer.
Nu afwachten of er een gasreading komt. Nu gebruik ik morgenochtend bij het douchen pas weer gas (hybride warmtepomp)... dus dank tot zover!
Water-Escape
Iemand ervaring met notifications vanuit Home Assistant naar Whatsapp via Callmebot?
Gelukt! Bedankt @TheFes voor de hulp!bafplus schreef op donderdag 11 november 2021 @ 13:31:
Voor de geintreseerde: https://github.com/bafplus/HA-Media-Player
Ik heb zojuist "spotify" geïntegreerd in HA.
De playlist werkt, alleen ik kan alleen de muziek afspelen op de MacBook,als ik op het speaker symbooltje klik krijg ik wel mijn Harman Kardon speaker te zien .
Als ik deze selecteer gebeurt er niks.
Ook kan ik de knoppen zoals pauze vooruit en terug niet bedienen.
Wat moet ik doen om dit werkend te krijgen, ik heb er zelf geen idee over.
:fill(white):strip_exif()/f/image/ryHVpGnOtjJTYcH38EuQc2wS.png?f=user_large)
De playlist werkt, alleen ik kan alleen de muziek afspelen op de MacBook,als ik op het speaker symbooltje klik krijg ik wel mijn Harman Kardon speaker te zien .
Als ik deze selecteer gebeurt er niks.
Ook kan ik de knoppen zoals pauze vooruit en terug niet bedienen.
Wat moet ik doen om dit werkend te krijgen, ik heb er zelf geen idee over.
:fill(white):strip_exif()/f/image/ryHVpGnOtjJTYcH38EuQc2wS.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/ixRjg90vsyEFaSnVQgzAGL4N.png?f=user_large)
Welke cards gebruik je? En zijn die bij qua versie?
Sometimes you need to plan for coincidence
De bovenste kaart is een: type: custom:spotify-cardHmmbob schreef op donderdag 11 november 2021 @ 21:40:
Welke cards gebruik je? En zijn die bij qua versie?
En de onderste kaart is een: type: media-control
Bijde de laatste versie.
[ Voor 4% gewijzigd door 19roland70 op 11-11-2021 22:02 ]
Dat hangt van jouw probleem af. Wat voor meter heb je, hoe lees je het af (welke integratie). En waarom "hourly" ? je bedoelt dat energy per uur het gasgebruik laat zien?water_escape schreef op donderdag 11 november 2021 @ 19:50:
[...]
Tip:
klik eens naar instellingen / entiteiten en dan zoeken op "gas"
Dan krijg ik:
/f/image/nJHc6r0VBaPa7bC0ZnyfvVko.png?f=fotoalbum_large)
Als je een gassensor hebt: klikken op die sensor en wat voor info krijg je? eventueel naar ontwikkelhulpmiddelen
/f/image/AMNSxIxY2DMhNeRF978tdoxw.png?f=fotoalbum_large)
Daar kan je onder toestanden ook zoeken op "gas" sensoren en kijken wat voor info dit geeft
Of bedoel je dat je een customation hebt en dat die niet geladen wordt? want dat was bij mij een probleem. In ontwikkelhulpmiddelen, laatste tabblad staan de sensoren met problemen,. Die kan je oplossen. Dat komt in customize.yamlwater_escape schreef op donderdag 11 november 2021 @ 19:50:
[...]
Die kan je includen in configuration.yaml door (helemaal onderaan):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
| group: !include groups.yaml automation: !include automations.yaml script: !include scripts.yaml scene: !include scenes.yaml sensor: !include sensor.yaml homeassistant: customize: !include customize.yaml |
Ik probeer de bovenstaande code uit om op mijn sonos box radio af te spelen.Ronker32 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 16:04:
[...]
Precies, waar hier media_player.ca_hall als entity_id staat, pas je die aan naar jouw versterker. En inderdaad even goed opletten dat je de juiste stukken in de juiste .yaml's gooit. Ik heb het als volgt ingericht, wellicht ook voor mede-Tweakers interessant. De buttons reageren overigens op alle media die wordt afgespeeld op het geselecteerde afspeelmedium, werkt voor mij ideaal als mediabediening.
De links voor de radiostreams heb ik hier vandaan gehaald.Front-end
[Afbeelding]
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 cards: - cards: - entity: script.play_media hold_action: action: more-info show_icon: true show_name: false tap_action: action: toggle theme: Google Light Theme type: button - entity: script.pause_media hold_action: action: more-info show_icon: true show_name: false tap_action: action: toggle theme: Google Light Theme type: button - entity: script.stop_media hold_action: action: more-info show_icon: true show_name: false tap_action: action: toggle theme: Google Light Theme type: button type: horizontal-stack - entities: - entity: input_number.volume_radio show_header_toggle: false theme: Google Light Theme type: entities - cards: - entities: - entity: input_select.radio_station show_header_toggle: false theme: Google Light Theme type: entities - entities: - entity: input_select.afspeelmedium show_header_toggle: false theme: Google Light Theme type: entities type: horizontal-stack title: Mediabediening type: vertical-stackconfiguration.yaml
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 input_select: radio_station: name: Selecteer radiostation icon: mdi:radio options: - 100% NL - NPO Radio 1 - NPO Radio 2 - NPO 3FM - Q-Music - Radio 10 - Radio 538 - Sky Radio - SLAM! - Veronica afspeelmedium: name: Afspeelmedium icon: mdi:television-play options: - Woonkamer - Slaapkamer - Chromecast Woonkamer - Chromecast Slaapkamer input_number: volume_radio: name: Volume icon: mdi:volume-high initial: 0.5 min: 0 max: 1 step: 0.05automations.yaml
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 - alias: Radio volume trigger: platform: state entity_id: input_number.volume_radio action: service: media_player.volume_set data_template: entity_id: > {% if is_state("input_select.afspeelmedium", "Woonkamer") %} media_player.woonkamer {% elif is_state("input_select.afspeelmedium", "Slaapkamer") %} media_player.slaapkamer {% elif is_state("input_select.afspeelmedium", "Chromecast Woonkamer") %} media_player.chromecast_woonkamer {% elif is_state("input_select.afspeelmedium", "Chromecast Slaapkamer") %} media_player.chromecast_slaapkamer {% elif is_state("input_select.afspeelmedium", "Nest") %} media_player.nest {% endif %} volume_level: '{{ states.input_number.volume_radio.state }}'scripts.yaml
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 play_media: alias: Media afspelen icon: mdi:play sequence: - service: media_player.play_media data_template: entity_id: > {% if is_state("input_select.afspeelmedium", "Woonkamer") %} media_player.woonkamer {% elif is_state("input_select.afspeelmedium", "Slaapkamer") %} media_player.slaapkamer {% elif is_state("input_select.afspeelmedium", "Chromecast Woonkamer") %} media_player.chromecast_woonkamer {% elif is_state("input_select.afspeelmedium", "Chromecast Slaapkamer") %} media_player.chromecast_slaapkamer {% elif is_state("input_select.afspeelmedium", "Nest") %} media_player.nest {% endif %} media_content_id: > {% if is_state("input_select.radio_station", "100% NL") %} https://stream.100p.nl/100pctnl.mp3 {% elif is_state("input_select.radio_station", "NPO Radio 1") %} https://icecast.omroep.nl/radio1-bb-mp3 {% elif is_state("input_select.radio_station", "NPO Radio 2") %} https://icecast.omroep.nl/radio2-bb-mp3 {% elif is_state("input_select.radio_station", "NPO 3FM") %} https://icecast.omroep.nl/3fm-bb-mp3 {% elif is_state("input_select.radio_station", "Q-Music") %} https://icecast-qmusicnl-cdp.triple-it.nl/Qmusic_nl_live_96.mp3 {% elif is_state("input_select.radio_station", "Radio 10") %} http://19993.live.streamtheworld.com/RADIO10.mp3 {% elif is_state("input_select.radio_station", "Radio 538") %} https://18973.live.streamtheworld.com/RADIO538.mp3 {% elif is_state("input_select.radio_station", "Sky Radio") %} https://19993.live.streamtheworld.com/SKYRADIO.mp3 {% elif is_state("input_select.radio_station", "SLAM!") %} https://stream.slam.nl/slam_mp3 {% elif is_state("input_select.radio_station", "Veronica") %} https://20873.live.streamtheworld.com/VERONICA.mp3 {% endif %} media_content_type: 'audio/mp4' pause_media: alias: Media afspelen pauzeren icon: mdi:pause sequence: - service: media_player.media_pause data_template: entity_id: > {% if is_state("input_select.afspeelmedium", "Woonkamer") %} media_player.woonkamer {% elif is_state("input_select.afspeelmedium", "Slaapkamer") %} media_player.slaapkamer {% elif is_state("input_select.afspeelmedium", "Chromecast Woonkamer") %} media_player.chromecast_woonkamer {% elif is_state("input_select.afspeelmedium", "Chromecast Slaapkamer") %} media_player.chromecast_slaapkamer {% elif is_state("input_select.afspeelmedium", "Nest") %} media_player.nest {% endif %} stop_media: alias: Media afspelen stoppen icon: mdi:stop sequence: - service: media_player.media_stop data_template: entity_id: > {% if is_state("input_select.afspeelmedium", "Woonkamer") %} media_player.woonkamer {% elif is_state("input_select.afspeelmedium", "Slaapkamer") %} media_player.slaapkamer {% elif is_state("input_select.afspeelmedium", "Chromecast Woonkamer") %} media_player.chromecast_woonkamer {% elif is_state("input_select.afspeelmedium", "Chromecast Slaapkamer") %} media_player.chromecast_slaapkamer {% elif is_state("input_select.afspeelmedium", "Nest") %} media_player.nest {% endif %}
Alleen wordt er geen muziek afgespeeld, ik kan er wel mee muziek mee pauzeren en geluid harder en zachter maar dus niet een stream mee starten.
Is dit iets wat niet mogelijk is op een Sonos speaker?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.