Geen gasmeting na plaatsen nieuwe slimme meter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-07 11:54
Heb altijd gebruik gemaakt van P1 monitor (p1mon) voor het uitlezen van de gas en electra standen. Afgelopen vrijdag heb ik een nieuwe slimme meter gekregen. Wederom een ISKRA AM550 met smr 5. Dit maal met LTE ipv CDMA.

In P1mon zie ik echter geen gas verbruik meer, de electra doet het wel gewoon. Heb al met de seriele instellingen gespeeld maar weinig effect. Heb daar nu, net zoals voorheen, staan: 115200, 8bits, geen parity en 1 stop bit.

Welke instellingen gebruiken jullie? Of kan het zijn dat de gas meter opnieuw gekoppeld dient te worden met de slimme meter?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-07 22:00

stuffer

Ondertietel

Had ik 3 jaar geleden ook toen mijn enkelfase meter werd vervangen door een 3 fase.

Lang met Stedin moeten whatsappen (andere mogelijkheid is er niet) maar de uitkomst was dat de gasmeter niet meer gekoppeld was (draadloos) met de electrameter waar je P1 kabel inzit.

De oplossing was: Andere gasmeter. Monteur die binnenkwam vertelde ook doodleuk: Ja logisch dat dit niet werkt. 5 minuten later was die klaar.

De monteur die de enkel naar 3 fase kwam aanleggen had de opdracht te letterlijk uitgevoerd en niet verder gekeken.

--Kleine edit--
Als jij hem niet kan uitlezen, kan je netbeheerder dat wss ook niet. Dus daar kan je op sturen.

[ Voor 9% gewijzigd door stuffer op 08-11-2021 10:53 ]

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:56
Bij Stedin kan het inderdaad wel wat dagen duren voordat de gasmeter weer standen levert.
Tenminste dat was bij mij zo na een verzwaring van de E aansluiting (3 fase) waarbij gasmeter ook vervangen moest worden.

Powered by KPN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Packardhell schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:54:
Bij Stedin kan het inderdaad wel wat dagen duren voordat de gasmeter weer standen levert.
Tenminste dat was bij mij zo na een verzwaring van de E aansluiting (3 fase) waarbij gasmeter ook vervangen moest worden.
pcies zoals je het zegt:
waarbij gasmeter ook vervangen moest worden.
@Redbaard is je gasmeter wel vervangen? Bij mij duurde het ongeveer een half uur voordat de nieuwe waardes weer binnen kwamen.

[ Voor 13% gewijzigd door stuffer op 08-11-2021 10:57 ]

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
@stuffer dat was destijds al gedaan voor een slimme. Volgens mij is het enige verschil met deze slimme meter en de vorige dat deze nu LTE gebruikt.
Heb even de gasmeter 8 sec ingedrukt en kreeg nu wel melding "koppelen geslaagd" maar zie nog niets. even wachten denk ik

Ben wel benieuwd welke seriele instellingen ik nu moet gebruiken bij deze meter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Redbaard schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:05:
@stuffer dat was destijds al gedaan voor een slimme. Volgens mij is het enige verschil met deze slimme meter en de vorige dat deze nu LTE gebruikt.
Heb even de gasmeter 8 sec ingedrukt en kreeg nu wel melding "koppelen geslaagd" maar zie nog niets. even wachten denk ik

Ben wel benieuwd welke seriele instellingen ik nu moet gebruiken bij deze meter
Ik had ook al een enkele fase slimme meter maar die werd vervangen voor een 3 fase meter.

Ben benieuwd of die het nu gaat doen.

--edit--
Volgens http://gejanssen.com/howto/Slimme-meter-uitlezen/
Baud rate 115200 en Data bits 8

Je zou het ook kunnen testen door je telegrammen in bv linux uit te lezen via de handleiding op de zelfde site.

[ Voor 15% gewijzigd door stuffer op 08-11-2021 11:12 ]

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
Oke, mijn oude slimme meter was ook een 3 fase. Als het zo dadelijk nog niet werkt ga ik dan toch maar even liander bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Redbaard schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:12:
Oke, mijn oude slimme meter was ook een 3 fase. Als het zo dadelijk nog niet werkt ga ik dan toch maar even liander bellen.
De gasmeter stand moet ook zichtbaar zijn op het display van de electra P1 meter. Zie je hem daar niet dan Liander bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Redbaard schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:12:
En nog gelukt?

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
Yes, hij is weer gekoppeld. Zelf kunnen oplossen door de knop op de gasmeter 8 sec ingedrukt te houden. Duude daarna nog wel meer dan een uur voordat ik de meting in de slimme meter terug zag.

WEl een dure dag volgens Home assistant, die aangeeft dat ik 2600 kuub gas heb verbruikt gisteren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-07 23:20
Vanuit het verleden weet ik dat gasmeters maar 1 keer per uur hun stand updaten? Of is dit tegenwoordig niet meer zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:26

MsG

Forumzwerver

KNed schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:35:
Vanuit het verleden weet ik dat gasmeters maar 1 keer per uur hun stand updaten? Of is dit tegenwoordig niet meer zo?
Klopt, dat is helaas juist zo met al die draadloze verbindingen. Om batterij te sparen heeft iedereen nu minder accurate metingen dan wat je zou hebben met een klassieke meter met pulsjes of andere sensors om uit te lezen.

Idealiter wil ik meteen een piek zien in HomeAssistant als ik de warm water tap open zet, maar dat gaat hem dus nooit worden helaas.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Ligt volgens mij aan het type DSRM wat je hebt. Meende dat die van mij (na het verwisselen) elke 5 minuten een update gaf.

Kan het nu niet meer checken. Gebruik geen gas meer.

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
KNed schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:35:
Die van mij laat elke paar minuten een andere stand zien.
Pagina: 1