Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 83 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.782 views

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
2021.11.3:
  • Fix rpi_camera setup hanging on initialization (@enegaard - #59316) (rpi_camera docs)
  • Fix state of sense net_production sensor (@kbickar - #59391) (sense docs) (emulated_kasa docs)
  • Update frontend to 20211109.0 (@bramkragten - #59451) (frontend docs)
  • Fix zeroconf with sonos v1 firmware (@bdraco - #59460) (sonos docs)
  • Ignore None state in state_change_event (@dgomes - #59485) (integration docs)
  • Fix wirelesstag switch arm/disarm (@sergeymaysak - #59515) (wirelesstag docs)
  • Remove incomplete segment on stream restart (@uvjustin - #59532) (stream docs)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 15:34
Blijft leuk om te zien, net nadat ik - zittend op het toilet - de update al heb doorgevoerd.

#livinglifeontheedge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
barrymossel schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 08:13:
... zittend op het toilet - de update al heb doorgevoerd ...
Whahaha, ik ben dus niet de enige die dat doet :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-09 11:12
Hmmbob schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 08:36:
[...]

+1 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:28

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

TheFes schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:50:
[...]

Je template is onleesbaar zo. Ik ben er even doorheen geakkerd en heb een paar if's vervangen door | max filters.

Verder lijkt het me logischer om je automation gewoon te triggeren als het nodig is, dus als je nieuwe target temperatuur verschilt van de de huidige target temperatuur, in plaats van elke minuut.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
alias: Panasonic optimizer
description: Setpoint WP aanpassen
variables:
  newtarget: >
    {% set outputtemp = states('sensor.aquarea_outlet_temperature') | float %}
    {% set targettemp = states('sensor.aquarea_outlet_target_temperature') | float %}
    {% set frequency = states('sensor.aquarea_compressor_frequency') | float %}
    {% set setpoint = state_attr('climate.panasonic_wp', 'temperature') | float %}
    {% set roomTemperature = states('sensor.temperatuur_keuken') | float %}
    {% set outsideTemp = states('sensor.aquarea_outdoor_ambient') | float %}
    {% set deltaT = setpoint - roomTemperature %}
    {% set WARBasetemp = 28 %}
    {% set shift = 0 %}
    {% set hystOff = 0.5 %}
    {% set lowpowerlimittemp = 3 %}
    {% set newtarget = targettemp %}
    {% set WARsetpoint = [35, WARBasetemp - outsideTemp] | max %} 

{% if roomTemperature < (setpoint - 1.5) %} 
      {% set shift = 3 %} 
    {% elif roomTemperature < (setpoint -1 ) %}
      {% set shift = 2 %} 
    {% elif roomTemperature < (setpoint - 0.5) %} 
      {% set shift = 1 %} 
    {% elif roomTemperature < (setpoint + 0.0 )%}
      {% set shift = 0 %} 
    {% elif roomTemperature < (setpoint + 0.2) %}
      {% set shift = -1 %} 
    {% elif roomTemperature < (setpoint + 0.4) %} 
      {% set shift = -2 %} 
    {% elif roomTemperature < (setpoint + 0.6 )%}
      {% set shift = -3 %} 
    {% endif %}

{% if outsideTemp > lowpowerlimittemp and roomTemperature > (setpoint - 1) %} 
      {% set newtarget = outputtemp - 1 %}
    {% else %} 
      {% set newtarget = WARBasetemp + shift %}
    {% endif %}

{% if roomTemperature < (setpoint + hystOff ) %}
      {% if frequency == 0 and roomTemperature < setpoint %}
        {% set newtarget = outputtemp + 4 %}
      {% endif %}
      {% if frequency > 0 and outputtemp < 24 %}
        {% set newtarget = outputtemp + 2 %}
      {% endif %}
    {% else %}
      {% set newtarget = outputtemp -3 %}
    {% endif %}
    {{ [20, newtarget] | max }}
trigger:
  - platform: template
    value_template: "{{ newtarget != states('sensor.aquarea_outlet_target_temperature') | float }}"
condition: []
action:
  - service: mqtt.publish
    data_template:
      topic: panasonic_heat_pump/commands/SetZ1HeatRequestTemperature
      retain: false
      payload_template: "{{ target_temp }}"
mode: single
Thanks, daar kan ik wel wat mee, vooral om die variable zo op deze manier te creeren. Triggeren bij elke verandering is niet handi, had ik overwogen maar met behoorlijk wat variablen die veranderen trigger je dan veel vaker dan 1x per minuut en dat is niet nodig, zo snel reageert het allemaal niet. Maar op deze manier kan ik wel elke minuut de checks draaien en dan alleen het aangepaste setpoint pushen naar het relevante MQTT topic wanneer nodig.
Septillion schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:52:
@deWit Zelf zou ik denk ik vooral de WP als device zien toe te voegen aan HA ipv zelf MQTT te pushen. Dan kan je die gewoon ervoor gebruiken. Of is dat niet gewoon al 'climate.panasonic_wp'?

En dit draait maar elke minuut maar is het niet gewoon te doen dat dit gewoon reageert op het aanpassen van de parameters? Lijkt me nu namelijk allemaal wel een beetje nodeloos complex.

En volgens mij wordt 'WARsetpoint' uiteindelijk nu nooit gebruikt. En kan je inderdaad wat dingen maxen.
Ja, dat is lastiger dan het lijkt. De WP heeft een knutselwerkje eraan hangen (Heishamon) die een hoop dingen via MQTT beschikbaar maakt, in theorie zou je dat natuurlijk als device kunnen toevoegen maar daar ontbreekt de kennis bij mij (nog) voor.
TheFes schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:55:
[...]
Ja die WARsetpoint wordt inderdaad niet gebruikt, en daar was nog wel zo'n if voor geschreven :)
Was me nog niet opgevallen.
Klopt, nog niet, daarmee moet ik nog verder aan de knutsel om die echt weersafhankelijk te maken op basis van gemiddelde etmaaltemperatuur van de afgelopen 24 uur en de verwachting voor de komende 24 uur, maar dat zat hier nog niet in.
timovd schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:03:
@deWit wat gebruik je om de Panasonic warmtepomp uit te lezen? Gebruik je heishamon of scrape van Service Cloud?
Heishamon inderdaad.
Jesse- schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:52:
[...]
Hoe vaak wordt de berekening dan uitgevoerd en is het niet minder intensief om eens per minuut het ding te doorlopen? Het is verder toch een traag systeem wat aangestuurd wordt, dus een minuut meer of minder maakt niet uit.
Of begrijp ik niet goed hoe het werkt? :P
Ja, dat was inderdaad ook mijn overweging, hij draait nu per minuut omdat de warmtepomp bij bijvoorbeeld een aanvoer hoger dan setpoint voor x minuten afschakeld, dat wil ik voor zijn
Jesse- schreef op donderdag 11 november 2021 @ 16:13:
[...]
@deWit ik heb als extra voorwaarde voor de automation dat de Pana wel in verwarmingsstand moet staan:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
condition: or
conditions:
  - condition: state
    entity_id: input_select.heishamon_heatmode
    state: Vloer+Tank
  - condition: state
    entity_id: input_select.heishamon_heatmode
    state: Vloer
Das wel een goeie, maar ik gebruik hem alleen in verwarmingsstand en niet voor hot water oid dus die check is voor mij niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:02
deWit schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 08:45:
[...]

Thanks, daar kan ik wel wat mee, vooral om die variable zo op deze manier te creeren. Triggeren bij elke verandering is niet handi, had ik overwogen maar met behoorlijk wat variablen die veranderen trigger je dan veel vaker dan 1x per minuut en dat is niet nodig, zo snel reageert het allemaal niet. Maar op deze manier kan ik wel elke minuut de checks draaien en dan alleen het aangepaste setpoint pushen naar het relevante MQTT topic wanneer nodig.
Als je de variable op de huidge plek laat staan, zal hij nog steeds bij elke change van één van de entities de variable herberekenen. Als je dat niet wil, moet je hem in het action: deel zetten. Dan kun je hem echter niet in conditions: meenemen. Wel kun je een condition in het action deel opnnemen die er voor zorgt dat de MQTT actie alleen uitgevoerd wordt als het nodig is.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 09:51
Dit ging automatisch via de DSMR. Alleen deze teller is ermee opgehouden na een update een keer. Wat ik heb kunnen vinden voor je:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dSmXqwcNYP3EfZb7VObtOO1QyRc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CM5oK8Ar6owAwleW2WOKLUFK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CaK3FQEWb1oHjTmNhhVDl2iyr8U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a0T7LYdPgXWYfUfmQeH1HKEz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OcUeVbB1MhlLsPJgQ2lAT1R7wpo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/X8IBtTkQdxMDvZEoJ9e3Kqj2.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0F24Uuuv982Y2gULCWhhr9iHh_M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ObhIpPXWyYoO73CrCqXGWMIU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UkjScDm1ifRw_AU8Mtb16dYjxPk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JG9HJWVFua9Sbvtq4GsJUsgs.png?f=fotoalbum_large
oltk schreef op donderdag 11 november 2021 @ 22:12:
[...]

Dat hangt van jouw probleem af. Wat voor meter heb je, hoe lees je het af (welke integratie). En waarom "hourly" ? je bedoelt dat energy per uur het gasgebruik laat zien?

Tip:
klik eens naar instellingen / entiteiten en dan zoeken op "gas"
Dan krijg ik:
[Afbeelding]

Als je een gassensor hebt: klikken op die sensor en wat voor info krijg je? eventueel naar ontwikkelhulpmiddelen
[Afbeelding]

Daar kan je onder toestanden ook zoeken op "gas" sensoren en kijken wat voor info dit geeft

Water-Escape

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheFes
Hmmbob schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 08:36:
[...]

Ik doe het vanaf werk, nog veel risicovoller, zeker als m'n vriendin gewoon thuis zit en ik niet kan troubleshooten.

[update]
En succesvol geüpdatet
[/update]

[ Voor 7% gewijzigd door TheFes op 12-11-2021 09:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:17
TheFes schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:12:
[...]

Ik doe het vanaf werk, nog veel risicovoller, zeker als m'n vriendin gewoon thuis zit en ik niet kan troubleshooten.
Gelukkig kunnen automatiseringen wel prima op afstand uitgeschakeld worden :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z1qyjWWUFaQytFFudEJulDzNSn8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VKjoidJfOBd0GhW3WROkow9z.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

barrymossel schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 08:13:
[...]

Blijft leuk om te zien, net nadat ik - zittend op het toilet - de update al heb doorgevoerd.

#livinglifeontheedge
LOL ik had hem gisteravond gedaan in bed - vond ik ook de beste timing want dan is toch alles uit :)

Oh en als iemand nog een antwoord heeft op deze vragen :X

[ Voor 17% gewijzigd door Wilf op 12-11-2021 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:27
water_escape schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 08:57:
Dit ging automatisch via de DSMR. Alleen deze teller is ermee opgehouden na een update een keer. Wat ik heb kunnen vinden voor je:
[...]
Dit heb ik ook gehad. Ik heb mijn slimme gasmeter nog niet zo lang, 2 maanden of zo. Volgens mij heb ik alleen de eerste paar dagen een "Hourly gas" sensor gehad. Daarna stond ie ineens op "Unavailable", en heeft ie het ook nooit meer gedaan. Ik denk dat het te maken heeft gehad met een update van de gasmeter of zo, omdat ik aan mijn kant niets (bewust) had veranderd.

Recentelijk heb ik HA compleet nieuw geïnstalleerd, en nu is de sensor volledig verdwenen. Het maakt me niet zo veel uit. Het totale gasverbruik ik kan nog steeds gewoon uitlezen, en wordt gebruikt in mijn Energy Dashboard. Als ik een 'Hourly gas" sensor wil, kan ik die altijd zelf nog aanmaken met een Utility meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
slow whoop schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 11:32:
[...]

Dit heb ik ook gehad. Ik heb mijn slimme gasmeter nog niet zo lang, 2 maanden of zo. Volgens mij heb ik alleen de eerste paar dagen een "Hourly gas" sensor gehad. Daarna stond ie ineens op "Unavailable", en heeft ie het ook nooit meer gedaan. Ik denk dat het te maken heeft gehad met een update van de gasmeter of zo, omdat ik aan mijn kant niets (bewust) had veranderd.

Recentelijk heb ik HA compleet nieuw geïnstalleerd, en nu is de sensor volledig verdwenen. Het maakt me niet zo veel uit. Het totale gasverbruik ik kan nog steeds gewoon uitlezen, en wordt gebruikt in mijn Energy Dashboard. Als ik een 'Hourly gas" sensor wil, kan ik die altijd zelf nog aanmaken met een Utility meter.
@water_escape
Die hourly_gas is er al uit sinds 2021.07
Zie: https://www.home-assistant.io/blog/2021/07/07/release-20217/
The Hourly Gas Consumption sensor has been removed from the DSMR integration. This sensor was calculated and it is not an actual datapoint from the energy meter.

If you are looking for a replacement, you can use the Derivative integration to re-create the hourly (or any other timeframe) sensor based on the total Gas consumption sensor.

(@frenck - #52147) (dsmr docs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
Bedankt. Dat zal het verklaren. Ik vraag me of waarom ze verwijzen naar de Derivative integratie. Ik begrijp dat het daar mee kan, maar volgens mij is de Utility integratie daar toch specifiek voor bedoeld en gemaakt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
slow whoop schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 12:08:
[...]

Bedankt. Dat zal het verklaren. Ik vraag me of waarom ze verwijzen naar de Derivative integratie. Ik begrijp dat het daar mee kan, maar volgens mij is de Utility integratie daar toch specifiek voor bedoeld en gemaakt?
Ik heb dat destijds aan Frenck gevraagd, hij gaf toen aan dat de hourly_gas een derivative was, dus met de derivative sensor krijg hetzelfde resultaat als de hourly_gas gaf.

Het verschil met de utility_meter is dat de derivative een moving window is, dus zeg maar het totaal van de afgelopen 60 minuten, waar een utility_meter elke keer op het hele uur reset, dus op dit moment van 12:00 tot 12:28 weergeeft (met als attribute het laatste hele uur(van 11:00 tot 12:00)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Wilf schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:59:
[...]
Oh en als iemand nog een antwoord heeft op deze vragen :X
Daar zou ik een issue op Github voor aanmaken. Lijkt een bug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 08:57
water_escape schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 08:57:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]
Gas consumption doet het dus wel?
Zoals hierboven besproken is de entiteit hourly gas consumption eruit gegooid door de makers.
Je kan die sensor overigens makkelijk zelf maken in configuration.yaml:

YAML:
1
2
3
4
utility_meter:
  hourly_gas_consumption:
    source: sensor.gas_consumption
    cycle: hourly

edit: ik lees iets over "Derivative integratie" hierboven. Hm. dat ken ik niet.

[ Voor 3% gewijzigd door oltk op 12-11-2021 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-08 12:11
Ik had ergens een optelling van 2 waardes van sensoren gevonden en deze gebruikt voor 2 yearly utility waardes maar ik krijg onderstaande foutmelding:

Template warning: 'float' got invalid input 'unknown' when rendering template '{{ ((states("sensor.consumed_energy") | float(default=0) + states("sensor.yearly_pomp") | float) + (states("sensor.myearly_uvl") | float)) | round(3) }}' but no default was specified. Currently 'float' will return '0', however this template will fail to render in Home Assistant core 2021.12

Nu weet ik ook niet wat float doet in deze optelling.
Hieronder de code:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
# Optelling UV-Lamp en Pomp Vijver Yearly   
    sensors:
      vijver_totaalverbruik_totaal_yearly:
        friendly_name: "vijver totaal verbruikt yearly"
        value_template: >
         {{ ((states("sensor.consumed_energy") | float(default=0) + states("sensor.yearly_pomp") | float) + (states("sensor.myearly_uvl") | float))  | round(3) }}
        unit_of_measurement: "kWh"

Wat dit deel doet weet ik ook niet: (states("sensor.consumed_energy")

Iets van de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt? >:) Wie kan mij op weg helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
RoTeK70 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 15:13:
Ik had ergens een optelling van 2 waardes van sensoren gevonden en deze gebruikt voor 2 yearly utility waardes maar ik krijg onderstaande foutmelding:

Template warning: 'float' got invalid input 'unknown' when rendering template '{{ ((states("sensor.consumed_energy") | float(default=0) + states("sensor.yearly_pomp") | float) + (states("sensor.myearly_uvl") | float)) | round(3) }}' but no default was specified. Currently 'float' will return '0', however this template will fail to render in Home Assistant core 2021.12

Hieronder de code:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
    sensors:
         {{ ((states("sensor.consumed_energy") | float(default=0) + states("sensor.yearly_pomp") | float) + (states("sensor.myearly_uvl") | float))  | round(3) }}

Iets van de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt? >:) Wie kan mij op weg helpen?
Je wil 2 waardes optellen. Die waardes staan in die states neem ik aan. Waarom dan 3 states die je optelt?? Een van die states is unknown, dus aangezien je die consumed_energy niet (her)kent, waarom die niet verwijderen?

---edit---
Vanaf het eerste states t/m de eerste + dus.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
    sensors:
         {{ ((states("sensor.yearly_pomp") | float) + (states("sensor.myearly_uvl") | float))  | round(3) }}

---edit2---
En klopt dat myearly_uvl wel?

[ Voor 12% gewijzigd door barrymossel op 12-11-2021 15:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheFes
RoTeK70 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 15:13:

Hieronder de code:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
    sensors:

Een float is een getal, eventueel met decimalen (waar een int een getal zonder decimalen is).
De state van een entity is in HA altijd een string (tekst dus). Daar kun je niet mee rekenen. Met | float zet je dat om naar een getal. Dat gaat natuurlijk prima als de state van een entity "538" is, maar wordt lastiger als de state "abracadabra" of, zoals ook wel vaak "unavailable" is.

Als je het | float filter toepast op zo'n waarde die niet naar een getal om te zetten is, wordt op dit moment nog de default waarde 0 gebruikt. "unavailalbe" | float geeft dus als resultaat 0
Vanaf HA 2021.12 gaat daat veranderen, en zal bovenstaande resulteren in een error. Daar gaat die warning dus over.
Je kunt dat voorkomen door zelf een default mee te geven. Ook vanaf 2021.12 zal "unavailalbe" | float(default=0) nog steeds 0 als resultaat geven.(Eigenlijk is "unavailalbe" | float(0) al voldoende, maar met default= er bij is het wellicht duidelijker.

Wat nu op zich wel opmerkelijk is in de template hierboven, is dat je wel een default mee geeft met die entity die je niet herkent, en niet bij de andere entities. De warning komt dus in ieder geval niet door die entity die je niet herkende.
Mogelijk kan deze warning in je log terecht gekomen zijn toen HA aan het opstarten was, en je template al berekend werd voordat die entities geladen waren. Als dat niet het geval is, zit er mogelijk een typo in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
TheFes schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 16:06:
[...]

Wat nu op zich wel opmerkelijk is in de template hierboven, is dat je wel een default mee geeft met die entity die je niet herkent, en niet bij de andere entities. De warning komt dus in ieder geval niet door die entity die je niet herkende.
Mogelijk kan deze warning in je log terecht gekomen zijn toen HA aan het opstarten was, en je template al berekend werd voordat die entities geladen waren. Als dat niet het geval is, zit er mogelijk een typo in.
Daarom mijn ---edit2---. Ik vermoed dat die "m" voor "yearly_uvl" een typo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbuurman
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 13:37
Hoi,

Ik gebruik dit moment Domoticz en heb als test een HA-Full Installation VM gestart op Proxmox.

Nu heb ik zo goed als alle sensoren en apparatuur (zigbee devices via mqtt, Shelly's, ESP's met Tasmota, Denon radio en Philips TV) er in zitten, so far so good.

In Domoticz heb ik alle automations opgebouwd met DzVents-scripts en ben nu aan het onderzoeken hoe ik die het beste kan omzetten naar iets werkends in HA.

Om te beginnen zou ik graag mijn huidige aanwezigheids-sensoren (PIR's en deurcontacten) gaan gebruiken om de aanwezigheid per ruimte en verdieping te bepalen. In Domoticz doe ik dat door de 'last update' uit te lezen voor alle sensoren in de betreffende ruimte en dan een dummy-switch te schakelen. De state van de dummy-switch gebruik ik dan weer in andere scripts, bijvoorbeeld als trigger:
code:
1
2
3
4
5
6
local overlooppir = domoticz.devices( 68 )            -- 1 - Overloop - Trap PIR
local boven = domoticz.devices( 78 )                    -- Iemand Boven Dummy-switch

if  overlooppir.state == 'Off' and overlooppir.lastUpdate.minutesAgo >15 then
                boven.switchOff().checkFirst()
                domoticz.log('Er lijkt niemand meer boven te zijn', domoticz.LOG_INFO)

Na een middagje Googlen heb ik van alles gevonden voor HA, maar een echte match niet.
Wellicht moet ik volledig uit de denkwijze van Domoticz stappen en het anders aanvliegen....

Kan iemand mij als HA-dummy op weg helpen?

[ Voor 3% gewijzigd door mbuurman op 12-11-2021 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
barrymossel schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 15:21:
[...]

Je wil 2 waardes optellen. Die waardes staan in die states neem ik aan. Waarom dan 3 states die je optelt?? Een van die states is unknown, dus aangezien je die consumed_energy niet (her)kent, waarom die niet verwijderen?

---edit---
Vanaf het eerste states t/m de eerste + dus.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
    sensors:
         {{ ((states("sensor.yearly_pomp") | float) + (states("sensor.myearly_uvl") | float))  | round(3) }}

---edit2---
En klopt dat myearly_uvl wel?
Top, dat werkt goed, bedankt! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoTeK70
barrymossel schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 17:21:
[...]

Daarom mijn ---edit2---. Ik vermoed dat die "m" voor "yearly_uvl" een typo is.
Was inderdaad een type fout! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
Ik heb nog een melding in mijn logboek waar ik niet uit kom wat er fout gaat.

The unit of sensor.daily_electra_high_return (kWh) does not match the unit of already compiled statistics (None). Generation of long term statistics will be suppressed unless the unit changes back to None

Ik heb zowel bij de sensor daily_electra_high_return gekeken naar unit of measurement als waar deze sensor uit voortkomt maar beide staan gewoon op kWh. Dus snap deze melding niet zo goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VtmfTL3vbLRwE1N3fnA3OYkSo88=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dhBwsXG1GMZwqV4OEPYmIFU4.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
RoTeK70 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 19:53:
Ik heb nog een melding in mijn logboek waar ik niet uit kom wat er fout gaat.

The unit of sensor.daily_electra_high_return (kWh) does not match the unit of already compiled statistics (None). Generation of long term statistics will be suppressed unless the unit changes back to None

Ik heb zowel bij de sensor daily_electra_high_return gekeken naar unit of measurement als waar deze sensor uit voortkomt maar beide staan gewoon op kWh. Dus snap deze melding niet zo goed.

[Afbeelding]
Het probleem is dat er al data was met unit_of_measurement None, en dat HA die nu niet kan combineren met data met kWh als unit_of_measurement.
Dat is wat er in de melding staat.

Dus je moet ofwel de oude data weghalen, ofwel zorgen dat de oude data ook kWh gebruikt. Ofwel zorgen dat er geen match meer is met de oude data (wellicht door de entiteit te renamen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
TheFes schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 20:25:
[...]

Het probleem is dat er al data was met unit_of_measurement None, en dat HA die nu niet kan combineren met data met kWh als unit_of_measurement.
Dat is wat er in de melding staat.

Dus je moet ofwel de oude data weghalen, ofwel zorgen dat de oude data ook kWh gebruikt. Ofwel zorgen dat er geen match meer is met de oude data (wellicht door de entiteit te renamen)
Oke, dat verklaart wel wat.
Moet ik dan via recorder of zo deze dat verwijderen? Of moet dat anders?

Of kan ik home-assistant_v2.db. gewoon weggooien?

[ Voor 4% gewijzigd door RoTeK70 op 12-11-2021 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
RoTeK70 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 20:37:
[...]

Dat laatste, of zoals @TheFes oppert je entity een andere naam geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:28
barrymossel schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 21:34:
quote]RoTeK70 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 20:37:
[...]

[/quote]
Dat laatste, of zoals @TheFes oppert je entity een andere naam geven.
@RoTeK70 je kan ook de UOM veranderen van je entitiy. Dat is in jouw geval niet zo nuttig omdat de oude UOM niet klopte (None). Via Customizations (onderaan het Configuration scherm) kan je de UOM veranderen. Ik had iets soortgelijks:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fKuaXyL4hNb5MMhyFt1wsFUcHQo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oHmJle44ovh0ROAU2Gv89OqR.png?f=fotoalbum_large

Je zou ook misschien de database kunnen bijwerken, maar ik weet niet hoe je dat moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-09 09:20
HI all, ik heb dit type watersensor wat een mooie sinusgolf toont via een app op de telefoon om magnetisme te meten. klopt het dat het uitlezen lukt met de HMC5883L sensor en esp? of zijn er beter opties?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VtNJpHBJdePSAdHGyi2O8p0ipqE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9eUWoNlhhJ5mDbfsfNsLQzyI.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Wat vinden jullie eigenlijk van het energy dashboard. Leuk overzicht hoor, maar het zegt me vrij weinig. Had ik ook met graph cards kunnen maken in principe.
Het zou toch juist handig zijn de verbruikers in het totale kWh grafiekje te zien? Dan weet je tenminste wat precies voor de pieken zorgt. Zo zie ik bijvoorbeeld nu twee verbruikpieken om 2 uur en 4 uur vannacht. Duurde toch even voordat ik doorhad dat het de vaatwasser was die we vertraagd hadden ingesteld om vannacht te draaien.
En ook als je geen grootverbruiker kunt koppelen aan een piek, dan heb je dus een verbruiker die je nog niet meet (of je hebt ergens een aanzienlijk probleem)...

Ook jammer dat er geen waterverbruik in het dashboard kan worden gezet. En ja, ik weet dat water geen energie is en het geen utility dashboard is, maar water is wel vaak een verbruiker van gas...

Ga zoiets nu maar maken in Grafana dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:48
barrymossel schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 12:38:
Wat vinden jullie eigenlijk van het energy dashboard. Leuk overzicht hoor, maar het zegt me vrij weinig. Had ik ook met graph cards kunnen maken in principe.
Het zou toch juist handig zijn de verbruikers in het totale kWh grafiekje te zien? Dan weet je tenminste wat precies voor de pieken zorgt. Zo zie ik bijvoorbeeld nu twee verbruikpieken om 2 uur en 4 uur vannacht. Duurde toch even voordat ik doorhad dat het de vaatwasser was die we vertraagd hadden ingesteld om vannacht te draaien.
En ook als je geen grootverbruiker kunt koppelen aan een piek, dan heb je dus een verbruiker die je nog niet meet (of je hebt ergens een aanzienlijk probleem)...

Ook jammer dat er geen waterverbruik in het dashboard kan worden gezet. En ja, ik weet dat water geen energie is en het geen utility dashboard is, maar water is wel vaak een verbruiker van gas...

Je kan alle gebruikers die appart worden gemeten toevoegen en die worden dan apart weer gegevenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A9M86TqRUa38fFbJuuKqovOoTlg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x7n0C6tyZ34Ece0LgdlLUcZI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door vonkkie op 13-11-2021 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
vonkkie schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 12:43:
[...]

Je kan alle gebruikers die appart worden gemeten toevoegen en die worden dan apart weer gegeven[Afbeelding]
Klopt, maar je ziet niet wanneer dat verbruik was, in welk uur dus.
Het zou fijn zijn als je dat wel kunt zien, op dezelfde manier als je het totale verbruik ziet.

Ik ben het wel met @barrymossel eens wat dat betreft. Maar ik verwacht dat dat nog wel komt in de toekomst. Het is nog vrij nieuw.

Ook water zou ik graag in het dashboard zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
[...]

Je kan alle gebruikers die appart worden gemeten toevoegen en die worden dan apart weer gegeven[Afbeelding]
Ja, zo heb ik het ook. Maar die verbruikers staan dan niet in de tijdlijn.

Het dashboard zou je toch willen gebruiken om te zien waar je misschien iets kan besparen. Dan vind ik het wel fijn om te zien wie verantwoordelijk is voor welke piek en om welke tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
TheFes schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 13:04:
[...]

Het zou fijn zijn als je dat wel kunt zien, op dezelfde manier als je het totale verbruik ziet.

Ik ben het wel met @barrymossel eens wat dat betreft. Maar ik verwacht dat dat nog wel komt in de toekomst. Het is nog vrij nieuw.

https://community.home-as...-heating-and-water/338847 O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
[...]

Zoiets bedoel ik dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0q6PTulc_3Wec2p5-e8qFd9qCho=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uxxdevDUdD8F6Hxrq40vuHtF.png?f=user_large

Zo zie je duidelijk dat verbruik van de koelkast effect heeft op het totaalverbruik, maar ook dat er een klein piekje is van een apparaat dat is aangeslagen rond 13:10 wat niet gemeten wordt. In dit geval scheelt het niks, maar bij grotere pieken zou ik wel fijn vinden om te weten wat de oorzaak zou kunnen zijn.

En uiteindelijk wil ik dan natuurlijk zoveel mogelijk apparaten meten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrik12345678
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-09-2024
ik heb deze melding staan in mijn logs, nu heb ik voor float alles al een default gegeven, maar waar zou ik die hierin moeten zetten voor de int? met documentatie kom ik er niet uit, voorbeelden geven veel verschillende dingen aan

code:
1
2
3
2021-11-13 13:49:12 WARNING (MainThread) [homeassistant.helpers.template] Template warning: 'int' got invalid input 'None' when rendering template '{% set t = state_attr('sensor.landroid_voor_status', 'blade_time') | int %} {% if t != 0 %}
  {{ '%0d d %0.02d h %0.02d min' | format(t // 1440, ((t % 1440) // 60), t % 60) }}
{% endif %}' but no default was specified. Currently 'int' will return '0', however this template will fail to render in Home Assistant core 2022.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
hendrik12345678 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 14:16:
ik heb deze melding staan in mijn logs, nu heb ik voor float alles al een default gegeven, maar waar zou ik die hierin moeten zetten voor de int? met documentatie kom ik er niet uit, voorbeelden geven veel verschillende dingen aan

code:
1
2
3
2021-11-13 13:49:12 WARNING (MainThread) [homeassistant.helpers.template] Template warning: 'int' got invalid input 'None' when rendering template '{% set t = state_attr('sensor.landroid_voor_status', 'blade_time') | int %} {% if t != 0 %}
  {{ '%0d d %0.02d h %0.02d min' | format(t // 1440, ((t % 1440) // 60), t % 60) }}
{% endif %}' but no default was specified. Currently 'int' will return '0', however this template will fail to render in Home Assistant core 2022.1
Hetzelfde als bij de float. | int(42) of | int(default=42) (42 vervangen door default naar keuze).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrik12345678
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-09-2024
TheFes schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 14:24:
[...]

Hetzelfde als bij de float. | int(42) of | int(default=42) (42 vervangen door default naar keuze).
hoeft je er niet perse default= voor te zetten dan? mag dus ook een getal tussen haakjes zijn?

zonder default, nog steeds hetzelfde, maar met default ook, heb nu default=(1) ipv (0) en dan is de fout weg.

[ Voor 14% gewijzigd door hendrik12345678 op 13-11-2021 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik heb nog even zitten kijken naar DSMR, maar blijkbaar kan je compleet niet uitlezen hoeveel energie je uit het net hebt gebruikt of hoeveel je hebt teruggeleverd? Dat is best vervelend. De energie dinges in Home Assistant verwacht dat je je netgebruik, opwekking, en teruglevering vermeldt. Ik heb alleen totaal verbruik en opwekking. Ik kan wel verbruik en opwekking van elkaar aftrekken om netgebruik uit te rekenen, maar het blijft een rare methode. Al helemaal omdat opwekking niet wordt meegenomen tenzij je ook teruglevering aangeeft. Ik heb geprobeerd om een beppe sensor te maken voor teruglevering die gewoon op 0 staat (volgens Essent gebruik ik toch mijn volledige productie), maar die wordt nu genegeerd.

[ Voor 4% gewijzigd door Amanoo op 13-11-2021 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Amanoo schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 14:34:
Ik heb nog even zitten kijken naar DSMR, maar blijkbaar kan je compleet niet uitlezen hoeveel energie je uit het net hebt gebruikt of hoeveel je hebt teruggeleverd? Dat is best vervelend. De energie dinges in Home Assistant verwacht dat je je netgebruik, opwekking, en teruglevering vermeldt. Ik heb alleen totaal verbruik en opwekking. Ik kan wel verbruik en opwekking van elkaar aftrekken om netgebruik uit te rekenen, maar het blijft een rare methode. Al helemaal omdat opwekking niet wordt meegenomen tenzij je ook teruglevering aangeeft. Ik heb geprobeerd om een beppe sensor te maken voor teruglevering die gewoon op 0 staat (volgens Essent gebruik ik toch mijn volledige productie), maar die wordt nu genegeerd.
DSMR levert sensoren voor verbruik en teruglevering. Opbrengst komt juist uit de integratie van je omvormer ofzo.
Als je 3 fases hebt kan het wel zo zijn dat je tegelijk verbruik en teruglevering hebt. Je hebt dan bijvoorbeeld verbruik op fase 1 en 2 en levert terug op fase 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik heb dit stuk esphome-yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
.....
# Exposed switches.
switch:
  # Switch to restart the doorbell.
  - platform: restart
    name: "Doorbell Restart"

# Template switch to on/off relay
  – platform: template
    name: Doorbell Chime
    id: relay
    optimistic: true
    turn_on_action:
      – uart.write: [0xA0, 0x01, 0x01, 0xA2]
    turn_off_action:
      – uart.write: [0xA0, 0x01, 0x00, 0xA1]

# Switch to turn on/off chime when
  # doorbell button is pushed.
  #
  # It creates a "virtual" switch based
  # on a global variable.
    name: Doorbell Chime Active
    id: chime_active
    restore_state: false
    turn_on_action:
      - globals.set:
          id: chime
          value: 'true'
    turn_off_action:
      - globals.set:
          id: chime
          value: 'false'
    lambda: |-
      return id(chime);
......

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
INFO Reading configuration /config/esphome/doorbell.yaml...
ERROR Error while reading config: Invalid YAML syntax:

while parsing a block collection
  in "/config/esphome/doorbell.yaml", line 71, column 3:
      - platform: restart
      ^
expected <block end>, but found '?'
  in "/config/esphome/doorbell.yaml", line 75, column 3:
      – platform: template
      ^

Als ik het stuk vanaf regel 8 t/m regel 16 weglaat gaat het goed.
Ziet iemand wat ik fout doe??

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

TheFes schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 15:02:
[...]

DSMR levert sensoren voor verbruik en teruglevering. Opbrengst komt juist uit de integratie van je omvormer ofzo.
Als je 3 fases hebt kan het wel zo zijn dat je tegelijk verbruik en teruglevering hebt. Je hebt dan bijvoorbeeld verbruik op fase 1 en 2 en levert terug op fase 3.
Ik heb niet naar fases gekeken. Alleen de standaard DSMR sensoren voor teruglevering op hoog tarief en op laag tarief, geven data die identiek is aan mijn productie volgens de data van Essent. Dezelfde getallen zie ik terug in de app van Essent bij productie. Wat Essent zegt dat ze aan mij hebben geleverd is dan ook wat volgens hun mijn gebruik is minus deze productie. Anders zou ik tegelijk teruglevering en verbruik hebben, in plaats van mijn zonne-energie te gebruiken.

Althans, dat is wat ik ervan begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Amanoo schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 15:16:
[...]

Ik heb niet naar fases gekeken. Alleen de standaard DSMR sensoren voor teruglevering op hoog tarief en op laag tarief, geven data die identiek is aan mijn productie volgens de data van Essent. Dezelfde getallen zie ik terug in de app van Essent bij productie. Wat Essent zegt dat ze aan mij hebben geleverd is dan ook wat volgens hun mijn gebruik is minus deze productie. Anders zou ik tegelijk teruglevering en verbruik hebben, in plaats van mijn zonne-energie te gebruiken.

Althans, dat is wat ik ervan begrijp.
Als je meerdere fases hebt, dan heb je (intern in de meter) tegelijk verbruik en teruglevering.
Dat wordt wel met elkaar verrekend. Als je verbruik op fase 1 en 2 hoger is dan de teruglevering op fase 3, dan ziet je energiemaatschappij alleen verbruik.

Als je bij DSMR naar het verbruik/teruglevering per fase kijkt, zul je zien dat bij teruglevering één fase op verbruik 0 staat. Dat is de fase waar je panelen op zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17-09 19:33
[...]

Heb net even snel een paar entiteiten toegevoegd in energie dashboard en worden in het diagram weergegeven met de bijbehorende kleur. Dus kun je het tijdstip (wel marge van een uur) en verbruik op dat moment gewoon zien volgens mij.
Ik doe dit nu even met wat spots welke toevallig een energie meting doen met weinig verbruik dus is wat lastig zien maar zie het dus wel gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
hendrik12345678 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 14:28:
[...]

hoeft je er niet perse default= voor te zetten dan? mag dus ook een getal tussen haakjes zijn?

zonder default, nog steeds hetzelfde, maar met default ook, heb nu default=(1) ipv (0) en dan is de fout weg.
Er hoeft inderdaad niet per se default= voor, het maakt het wel duidelijker wat je nu precies mee geeft, vooral bij andere filters waar je al een andere waarde mee kunt geven, zoals | round

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Peet3kabo schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 15:31:
[...]

Heb net even snel een paar entiteiten toegevoegd in energie dashboard en worden in het diagram weergegeven met de bijbehorende kleur. Dus kun je het tijdstip (wel marge van een uur) en verbruik op dat moment gewoon zien volgens mij.
Ik doe dit nu even met wat spots welke toevallig een energie meting doen met weinig verbruik dus is wat lastig zien maar zie het dus wel gewoon.
Kun je screenshot laten zien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TravockMD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-09 11:07
@KC27
Ik ben helemaal niet bekend met UART ofzo dus daar hoef je van mij geen hulp te verwachten. :D
Maar het viel me op dat het "-" teken op regels 9,14 en 16 langer zijn als de overige in het script als ik het kopieer naar een teksteditor.
Misschien een verkeerd teken gebruikt (copy/paste error)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet3kabo
Linksboven zie je een iets donkerder streepje, dat is het weinige verbruik van de spots.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VoG83PF2XllIYdLtz-GxBc1BhTg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OrSfymtGgNxlkT2OyVxrzbvw.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
Peet3kabo schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 15:59:
[...]

Linksboven zie je een iets donkerder streepje, dat is het weinige verbruik van de spots.

[Afbeelding]
Maar wordt het verbruik van je spot dan niet dubbel geteld? Het verbruik van de spots zit al in het totale verbruik. Als je je spots dan nog eens toevoegt als extra energieverbruiker tel je die denk ik 2x mee in het totale verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
TravockMD schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 15:51:
@KC27
Ik ben helemaal niet bekend met UART ofzo dus daar hoef je van mij geen hulp te verwachten. :D
Maar het viel me op dat het "-" teken op regels 9,14 en 16 langer zijn als de overige in het script als ik het kopieer naar een teksteditor.
Misschien een verkeerd teken gebruikt (copy/paste error)?
Knap gezien!
Nou werkt het!! _/-\o_

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

TheFes schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 15:25:
[...]

Als je meerdere fases hebt, dan heb je (intern in de meter) tegelijk verbruik en teruglevering.
Dat wordt wel met elkaar verrekend. Als je verbruik op fase 1 en 2 hoger is dan de teruglevering op fase 3, dan ziet je energiemaatschappij alleen verbruik.

Als je bij DSMR naar het verbruik/teruglevering per fase kijkt, zul je zien dat bij teruglevering één fase op verbruik 0 staat. Dat is de fase waar je panelen op zitten.
Okee, dan moet ik eens even kijken daar naar, en dat invoeren in Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
barrymossel schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 12:38:

Het zou een pluspunt zijn mocht je zelf cards kunnen toevoegen

Nu kan je dit niet en moet je zelf ene maken
En dan krijg je nooit hetzelfde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Ik heb volgende homekit button, maar mn hold_action lijkt niet te werken
10X gecheckt maar ik zit het terug niet

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
entity: media_player.keuken
                    tap_action:
                      action: call-service
                      service: media_player.toggle
                      service_data:
                        entity_id: media_player.keuken
                    hold_action:
                      action: call-service
                      service: browser_mod.popup
                      service_data:
                        title: Keuken
                        hide_header: true
                        deviceID: this  
                        card:
                          type: custom:media_player-popup-card
                          entity: media_player.keuken
                          icon: none
                          fullscreen: false
                          actions:
                            - service: media_player.media_previous_track
                              service_data:
                                entity_id: this
                              name: previous
                              icon: mdi:skip-previous
                            - service: media_player.media_play_pause
                              service_data:
                              name: play/pause
                              icon: mdi:play-pause
                            - service: media_player.media_next_track
                              service_data:
                              name: next
                              icon: mdi:skip-next

Mis ik ergens een spatie ofzo?

De browser_mod is installed en werkt reeds voor een andere automation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Peet3kabo schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 15:59:
[...]

[Afbeelding]
Ik zie individuele apparaten niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZUG7mgJAngyMTMMMp5LLwvRB5wA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pzu5geRu3gQMnRhHur2O2LHS.png?f=fotoalbum_large

En daar terwijl ik er toch wel een aantal toegevoegd heb
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XpNIHYAAG5tLLTT2k97nFYvrEjQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/phoTnON7XLW23KN1oxyCXJDT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
slow whoop schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 16:09:
[...]

Maar wordt het verbruik van je spot dan niet dubbel geteld? Het verbruik van de spots zit al in het totale verbruik. Als je je spots dan nog eens toevoegt als extra energieverbruiker tel je die denk ik 2x mee in het totale verbruik?
Heb je een punt en kan ik je niet mee helpen, ik meende alleen al dat je individuele apparaten toe kon voegen.
En dus wou ik even kijken hoe dat zat met dit als conclusie, verder maakt het mij niet uit. Als ik individuele apparaten wil weten dan ga ik ze ook wel individueel meten met een goed meet instrument. Hoe accuraat de meting van bijvoorbeeld deze verlichting is heb ik geen idee van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
TheFes schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 16:33:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Apart, andere versie toevallig dan mij?

Edit, zie dat jij op telefoon kijkt. Deze van mij komt van computer.
Zie hem bij mij op de mobiel ook niet zie ik nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3xCe7Ix_q5KcdOXf8A5q3HcNIy0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MxM3XfwWNuW4kRD3ltHIG3Mc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Peet3kabo op 13-11-2021 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
Foutje

[ Voor 98% gewijzigd door Peet3kabo op 13-11-2021 16:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:55
Peet3kabo schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 16:53:
[...]

Apart, andere versie toevallig dan mij?

Edit, zie dat jij op telefoon kijkt. Deze van mij komt van computer.
Zie hem bij mij op de mobiel ook niet zie ik nu.

[Afbeelding]
Heb je een apart apparaat toegevoegd of een extra verbruik meter. Want het lijkt op dat tweede. Vandaar ook dat ie optelt.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-09 00:49
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Welke stroommeters gebruik jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
Kodess schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 17:54:
[...]

Heb je een apart apparaat toegevoegd of een extra verbruik meter. Want het lijkt op dat tweede. Vandaar ook dat ie optelt.
Dit is een zwave schakelaar welke ook verbruik meet.
Als aparte entiteit toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:48
[...]

Ja als je het zo uitlegt snap ik jullie in het totaal kunnen zien welk apparaat wat genereert qua verbruik
Zou dat met grafana niet kunnen alle gebruikers in 1 grafiek zetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
barrymossel schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 13:34:
[...]

Zoiets bedoel ik dus:

[Afbeelding]

Zo zie je duidelijk dat verbruik van de koelkast effect heeft op het totaalverbruik, maar ook dat er een klein piekje is van een apparaat dat is aangeslagen rond 13:10 wat niet gemeten wordt. In dit geval scheelt het niks, maar bij grotere pieken zou ik wel fijn vinden om te weten wat de oorzaak zou kunnen zijn.

En uiteindelijk wil ik dan natuurlijk zoveel mogelijk apparaten meten...
Ik vind jouw grafiek wel een mooie aanvulling als extra grafiek voor het energie dashboard. Je kunt hem indienen als verzoek bij de bouwers op github.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Animal schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 17:56:
[...]

Welke stroommeters gebruik jij?
Shelly 1PM
Shelly Dimmer 2
Blitzwolf SHP13
Power calculation (integration in HACS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:55
Peet3kabo schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 18:03:
[...]

Dit is een zwave schakelaar welke ook verbruik meet.
Als aparte entiteit toegevoegd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EMkWNqMoMEUdkZDA2AEnllF5QGU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9wr0uN6b7p9uk1pxRuiOP6By.png?f=fotoalbum_large
Waar staat hij in dit scherm? (Configuration>Energy of Configuratie>Energie)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet3kabo
Kodess schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 20:37:
[...]

[Afbeelding]
Waar staat hij in dit scherm? (Configuration>Energy of Configuratie>Energie)
Ah duidelijk, mijn fout. Nu bij apparaten gezet en nu zie ik hem idd niet.
Excuus voor de foutieve informatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe track je die eigenlijk? Blitzwolf-dingen oid?

Oeps, ik moet gewoon doorscrollen. Goedemorgen :+

[ Voor 4% gewijzigd door sOid op 14-11-2021 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:26
TheFes schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:25:
[...]

De Zigbee integratie zal dan ook nog van belang zijn
Ja begrijp ik :) Maar, hoewel dat op dit moment DeConz is (daar zie ik t niet in deze compatibility-list: https://phoscon.de/en/conbee2/compatible) weet ik dat die lijsten niet altijd volledig zijn en, als er een andere integratie is die WEL ondersteuning biedt, kan ik gaan overwegen of ik NU nog wil overstappen :)

Mn hardware bestaat nu nog voornamelijk uit HUe lampen, Ikea lampen, Aqara sensoren en Blitzwolf power, dus vrij ' universeel' in die zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Koepert als het je gaat om een goede ondersteuning van veel apparaten ligt het voor de hand om over te stappen naar Zigbee2mqtt.

Alleen al kijkend naar spulletjes van Ikea heeft deconz er 15 in de lijst staan, bij z2m 58 :p

Volgens mij staan de 3 door jouw genoemde producten netjes in de lijst van z2m.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Gizz schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:46:
@Koepert als het je gaat om een goede ondersteuning van veel apparaten ligt het voor de hand om over te stappen naar Zigbee2mqtt.

Alleen al kijkend naar spulletjes van Ikea heeft deconz er 15 in de lijst staan, bij z2m 58 :p

Volgens mij staan de 3 door jouw genoemde producten netjes in de lijst van z2m.
Wat is het voordeel eigenlijk van z2m tov deconz?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:19

Lijst met welke apparaten te koppelen zijn bij elk protocol (Deconz, ZigBee Home Assistant, ZigBee2MQTT):
https://zigbee.blakadder.com/

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 04-01-2022
TheFes schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:25:
[...]

De Zigbee integratie zal dan ook nog van belang zijn
ja: https://zigbee.blakadder.com/Ikea_ICPSHC24-30EU-IL-1.html

Die andere 2 strips die je noemt moet je op een driver zoals in je eerste link aangesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

skank schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:48:
[...]

Wat is het voordeel eigenlijk van z2m tov deconz?
Ik ken Deconz niet goed, nooit mee gewerkt. Maar volgens mij is dit een redelijk compleet lijstje:

Z2M werkt met veel meer sticks, dus een stuk handiger als je nu een Conbee hebt en ooit wil overstappen omdat je Conbee stuk is of er een stick is die beter werkt. Bij Deconz zit je (zoals het er nu uitziet) voor altijd vast aan een Conbee.

Z2M ondersteunt veel meer verschillende apparaten. Z2M zit nu op bijna 1800 apparaten van 259 verschillende merken in de standaard release. Deconz en ZHA geven geen duidelijke aantallen, maar op de site van Blakadder zie je al snel dat er veel meer apparaten werken met Z2M en niet met Deconz, dan andersom.

De software op de Conbee is niet opensource geloof ik.

OTA firmware wordt bij Z2M vanzelf binnengehaald, daardoor is firmware updaten een kwestie van op een knop drukken. Bij Deconz moet je zelf de firmware downloaden bij verschillende fabrikanten.

Er zullen vast ook voordelen van Deconz t.o.v. Z2M zijn, maar ik heb me niet uitgebreid in Deconz verdiept :)

[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 14-11-2021 12:11 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Gizz schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:09:
[...]

Ik ken Deconz niet goed, nooit mee gewerkt. Maar volgens mij is dit een redelijk compleet lijstje:

Z2M werkt met veel meer sticks, dus een stuk handiger als je nu een Conbee hebt en ooit wil overstappen omdat je Conbee stuk is of er een stick is die beter werkt. Bij Deconz zit je (zoals het er nu uitziet) voor altijd vast aan een Conbee.

Z2M ondersteunt veel meer verschillende apparaten. Z2M zit nu op bijna 1800 apparaten van 259 verschillende merken in de standaard release. Deconz en ZHA geven geen duidelijke aantallen, maar op de site van Blakadder zie je al snel dat er veel meer apparaten werken met Z2M en niet met Deconz, dan andersom.

De software op de Conbee is niet opensource geloof ik.

OTA firmware wordt bij Z2M vanzelf binnengehaald, daardoor is firmware updaten een kwestie van op een knop drukken. Bij Deconz moet je zelf de firmware downloaden bij verschillende fabrikanten.

Er zullen vast ook voordelen van Deconz t.o.v. Z2M zijn, maar ik heb me niet uitgebreid in Deconz verdiept :)
Ik zie eigenlijk maar 2 redenen:
- meer ondersteunde apparaten (echter heb ik nu niets die niet ondersteund wordt)
- firmware updates van de devices zelf gaan makkelijker met Z2M

Echter heb ik nog nooit een update gedaan once switched naar deconz

Ik heb nu ook geen problemen, vandaar if it aint broken, dont fix it
Wie weet als mn deconz het es begeeft...

MQTT heb ik wel al draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

skank schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:12:
[...]

Ik zie eigenlijk maar 2 redenen:
- meer ondersteunde apparaten (echter heb ik nu niets die niet ondersteund wordt)
- firmware updates van de devices zelf gaan makkelijker met Z2M
Of het closed-source zijn van de firmware een probleem is moet iedereen zelf afwegen. Maar het feit dat je vendor lock-in hebt doordat alleen een Conbee-stick gaat werken als er iets mis is met je stick lijkt me wel erg irritant. En het staat ook ietwat haaks op de HA-filosofie dat je zoveel mogelijk onafhankelijk bent van fabrikanten, zowel qua cloud als hardware/vendor lock-ins :)

Laten we het erop houden dat er 2 of 3 significante dingen zijn waarin Z2M duidelijk meerwaarde heeft t.o.v. Deconz.

Nu zou ik de vraag eens willen omdraaien: waarom zou je dan kiezen voor Deconz in plaats van Z2M? Wat zijn daar de voordelen van? Ik ben daar oprecht nieuwsgierig naar en dit kan ook handig zijn voor starters met Zigbee die nog twijfelen tussen Z2M en Deconz :)

edit: dat je niks in huis hebt dat niet compatible is met Deconz snap ik. Je schaft immers alleen dingen aan waarvan je weet dat ze werken met Deconz. Dat kan er wel toe leiden dat je sommige producten dus links moet laten liggen.

[ Voor 9% gewijzigd door Gizz op 14-11-2021 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skank
Gizz schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:18:
[...]

Of het closed-source zijn van de firmware een probleem is moet iedereen zelf afwegen. Maar het feit dat je vendor lock-in hebt doordat alleen een Conbee-stick gaat werken als er iets mis is met je stick lijkt me wel erg irritant. En het staat ook ietwat haaks op de HA-filosofie dat je zoveel mogelijk onafhankelijk bent van fabrikanten, zowel qua cloud als hardware/vendor lock-ins :)

Laten we het erop houden dat er 2 of 3 significante dingen zijn waarin Z2M duidelijk meerwaarde heeft t.o.v. Deconz.

Nu zou ik de vraag eens willen omdraaien: waarom zou je dan kiezen voor Deconz in plaats van Z2M? Wat zijn daar de voordelen van? Ik ben daar oprecht nieuwsgierig naar en dit kan ook handig zijn voor starters met Zigbee die nog twijfelen tussen Z2M en Deconz :)
Ik heb de keuze vroeger gemaakt, omdat ik niet beter wist :)
Voor mij was toen de overgang van een hue hub nr een conbee al een verademing...
Ik zit er nu, waarom zou ik nu wijzigen?

Indien ik van 0 zou moeten starten, zou ik die Z2M idd overwegen (wel moeilijker om op te zetten vind ik)
maar dan weet ik nog niet met welke stick :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
[...]

edit: dat je niks in huis hebt dat niet compatible is met Deconz snap ik. Je schaft immers alleen dingen aan waarvan je weet dat ze werken met Deconz. Dat kan er wel toe leiden dat je sommige producten dus links moet laten liggen.
Ik ben met Deconz begonnen omdat bij Z2M de Cnbee stick als Experimental gelabeld staat, en ik wilde juist zigbee (i.t.t wifi) om stabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_koek
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:54
Ben zelf een halfjaar over van zha naar z2mqtt. Bevalt m8 beter o.a veel duidelijkere logging.
Entiteiten kan je makkelijker een naam geven en voelde bij mij ook allemaal sneller aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:45

Mimiix

Professioneel Prutser

[...]

Deconz heeft geen cloud lock in. Je kunt het zonder internet draaien.

De gebruiksvriendelijkheid en de mogelijkheid tot support van fabrikant zijn voor nieuwe gebruikers het belangrijkste.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Mimiix schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:09:
[...]

Dat stelde ik ook niet :) Ik had het over een vendor lock-in met betrekking tot de stick zelf, omdat Deconz alleen met de Conbee-stick werkt.

Elke andere Zigbee stick/hub leidt ertoe dat je alles geheel opnieuw in moet richten met iets als Z2M dat wel meer hardware lust. Dat betekent keukenplinten verwijderen, knoppen demonteren en centraaldozen openen om ook bij die apparaten weer op het pair-knopje te duwen. Dat is een behoorlijke hobbel, waar niet iedereen zin in heeft. En dat kan er weer toe leiden dat mensen Deconz blijven gebruiken terwijl er iets anders is dat wellicht meerwaarde biedt t.o.v. Deconz. Of dat ze bij Conbee blijven als hardware, terwijl ze misschien juist iets anders zouden kiezen als dat zou kunnen zonder gelijk de software weer vanaf 0 in te moeten richting.

Samengevat het 'Mja, er zijn dingen die nu beter zouden aansluiten bij mijn behoeften, maar ik heb nou eenmaal ooit voor software X gekozen met hardware Y en het is veel gedoe om over te stappen. Dus ik leg me neer bij deze niet optimale situatie'-effect. En daar hou ik zelf niet van, zeker als het te voorkomen is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
Mimiix schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:09:
[...]

De gebruiksvriendelijkheid en de mogelijkheid tot support van fabrikant zijn voor nieuwe gebruikers het belangrijkste.
Alle bovengenoemde opties hebben toch geen cloud lock? Draaien allemaal lokaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik ben bezig met de volgende stap in mijn automatisering: Spotify!

Aangezien het beperkt aantal posts in dit topic dat gaat over Spotify zou je denken dat het vrij eenvoudig is. Maar ik snap er niet zoveel van :z

De situatie is als volgt:
  • Ik heb een Spotify Premium account
  • Alle stappen t/m configuration in de documentation zijn doorlopen
  • Hardware waarop gespeeld dient te worden is een Denon AVR-X1600H
In HA heb ik een Media Control Card waarmee ik muziek kan spelen en met wat doorklikken Playlists kan selecteren en het apparaat waarop wordt afgespeeld. Dat laatste wordt de source genoemd, alhoewel ik zelf target een logischere benaming zou vinden. Maar goed.. :)
Het volume aanpassen kan hier niet.

Nu wil ik iets simpels, zoals bij thuiskomst of als ik 's ochtends opsta muziek in de huiskamer via de Denon.
In de documentation staat dit voorbeeld:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
script:
  play_jazz_guitar:
    sequence:
      - service: media_player.play_media
        target:
          entity_id: media_player.spotify
        data:
          media_content_id: "https://open.spotify.com/playlist/5xddIVAtLrZKtt4YGLM1SQ?si=YcvRqaKNTxOi043Qn4LYkg"
          media_content_type: playlist

Hier begint mijn brein een beetje te jeuken. We gaan media playen, dat snap ik. Maar hoezo is de target media_player.spotify? Spotify is geen apparaat, dus hoe weet Spotify door dit script nou of de muziek gespeeld moet worden op mijn telefoon, laptop, desktop of mijn Denon in de huiskamer?

Via de GUI krijg ik twee keuzes bij het maken van dit script: de target is de Denon of Spotify in het algemeen zonder aan te geven op welke plek Spotify muziek moet spelen.

Hoe werkt dit? :P Hoe krijg ik Spotify automatisch spelend op de Denon (of laptop, of telefoon of...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Gizz schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:40:
Ik ben bezig met de volgende stap in mijn automatisering: Spotify!

Aangezien het beperkt aantal posts in dit topic dat gaat over Spotify zou je denken dat het vrij eenvoudig is. Maar ik snap er niet zoveel van :z

De situatie is als volgt:
  • Ik heb een Spotify Premium account
  • Alle stappen t/m configuration in de documentation zijn doorlopen
  • Hardware waarop gespeeld dient te worden is een Denon AVR-X1600H
In HA heb ik een Media Control Card waarmee ik muziek kan spelen en met wat doorklikken Playlists kan selecteren en het apparaat waarop wordt afgespeeld. Dat laatste wordt de source genoemd, alhoewel ik zelf target een logischere benaming zou vinden. Maar goed.. :)
Het volume aanpassen kan hier niet.

Nu wil ik iets simpels, zoals bij thuiskomst of als ik 's ochtends opsta muziek in de huiskamer via de Denon.
In de documentation staat dit voorbeeld:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
script:
  play_jazz_guitar:
    sequence:
      - service: media_player.play_media
        target:
        data:
          media_content_id: "https://open.spotify.com/playlist/5xddIVAtLrZKtt4YGLM1SQ?si=YcvRqaKNTxOi043Qn4LYkg"

Hier begint mijn brein een beetje te jeuken. We gaan media playen, dat snap ik. Maar hoezo is de target media_player.spotify? Spotify is geen apparaat, dus hoe weet Spotify door dit script nou of de muziek gespeeld moet worden op mijn telefoon, laptop, desktop of mijn Denon in de huiskamer?

Via de GUI krijg ik twee keuzes bij het maken van dit script: de target is de Denon of Spotify in het algemeen zonder aan te geven op welke plek Spotify muziek moet spelen.

Hoe werkt dit? :P Hoe krijg ik Spotify automatisch spelend op de Denon (of laptop, of telefoon of...)
De media_player.spotify is gekoppeld aan je account. Dit zorgt er voor dat jouw account iets af gaat spelen. De source van de media_player bepaalt dan vervolgens op welk apparaat het afgespeeld wordt.

Om makkelijk iets naar een specifiek apparaat te sturen, zou je spotcast (bescikbaar in HACS) kunnen installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
TheFes schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:52:
[...]

De media_player.spotify is gekoppeld aan je account. Dit zorgt er voor dat jouw account iets af gaat spelen. De source van de media_player bepaalt dan vervolgens op welk apparaat het afgespeeld wordt.

Om makkelijk iets naar een specifiek apparaat te sturen, zou je spotcast (bescikbaar in HACS) kunnen installeren.
Ik zoek al een hele poos een handige manier om die media browser te gebruiken.
Als je op de mediabrowser klikt van de spotify mediaspeler kun je mooi bladeren doorheen spotify
Als je dan op play drukt, speelt hij af op de mediaspeler die actief is op dat moment.
Is er niets actief dan krijg je de melding no active playback device found.

Is er een manier om met een keuze menu ofzo een active playback device op te zetten en dan de de mediabrowser popup te kunnen gebruiken voor het kiezen van de audio?

Dat lijkt me de meest gebruiksvriendelijke methode, maar ik heb nog nergens zoiets gezien

Wel playlists in een input select, en dan je speler te kiezen en vervolgens het script laten draaien (zo heb ik het nu).. maar ik wil feitelijk het eerste wat ik hier verteld heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
skank schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:36:
[...]

Ik zoek al een hele poos een handige manier om die media browser te gebruiken.
Als je op de mediabrowser klikt van de spotify mediaspeler kun je mooi bladeren doorheen spotify
Als je dan op play drukt, speelt hij af op de mediaspeler die actief is op dat moment.
Is er niets actief dan krijg je de melding no active playback device found.

Is er een manier om met een keuze menu ofzo een active playback device op te zetten en dan de de mediabrowser popup te kunnen gebruiken voor het kiezen van de audio?

Dat lijkt me de meest gebruiksvriendelijke methode, maar ik heb nog nergens zoiets gezien

Wel playlists in een input select, en dan je speler te kiezen en vervolgens het script laten draaien (zo heb ik het nu).. maar ik wil feitelijk het eerste wat ik hier verteld heb :)
Ik gebruik spotcast met een input_select waar het device in staat om Spotify op te starten. Als die actief is wordt de media_player van Spotify getoond die dus op het gekozen device afspeelt. Daar kun je dan bladeren...

Zoals onderstaand (heb meerdere Spotify accounts vandaar twee rijen):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QEJj32Xz3R2UnmNKAwYwnTlb3Is=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ig57i8P1d1KJv1pVvnAPl8GM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QyGvlYz6RvOt16rXKfC_XAJWoZg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/H3HLbfGm2vhux3HPWC8FYGII.png?f=fotoalbum_large

Don't mind de muziekkeuze. Da's heerlijk meezingen onder de douche... #guiltypleasure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
barrymossel schreef op zondag 14 november 2021 @ 15:05:
[...]

Ik gebruik spotcast met een input_select waar het device in staat om Spotify op te starten. Als die actief is wordt de media_player van Spotify getoond die dus op het gekozen device afspeelt. Daar kun je dan bladeren...

Zoals onderstaand (heb meerdere Spotify accounts vandaar twee rijen):

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Don't mind de muziekkeuze. Da's heerlijk meezingen onder de douche... #guiltypleasure
Mmm das een iets andere manier, maar misschien ook wel goed.
Zin om die code te delen

Ik heb ook meerdere spotify accounts, maar tot nu toe nog niet opgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
skank schreef op zondag 14 november 2021 @ 15:13:
[...]

Mmm das een iets andere manier, maar misschien ook wel goed.
Zin om die code te delen

Ik heb ook meerdere spotify accounts, maar tot nu toe nog niet opgezet.
configuration.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  speakers_bas:
    name: Actieve speaker
    options:
      - "Woonkamer speaker"
      - "Zolder speaker"
      - "Klerenkamer speaker"
      - "Boombox"
      - "Alle speakers"
    icon: mdi:cast-audio 

scripts.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
spotify_start_bas:
  alias: 'Spotify: afspelen'
  sequence:
    - service: spotcast.start
      data:
      force_playback: true
        entity_id: >
          {% if is_state("input_select.speakers_bas", "Woonkamer speaker") %} media_player.woonkamer_speaker
          {% elif is_state("input_select.speakers_bas", "Zolder speaker") %} media_player.zolder_speaker
          {% elif is_state("input_select.speakers_bas", "Klerenkamer speaker") %} media_player.klerenkamer_speaker
          {% elif is_state("input_select.speakers_bas", "Boombox") %} media_player.boombox
          {% elif is_state("input_select.speakers_bas", "Alle speakers") %} media_player.alle_speakers
          {% endif %}        
        account: bas
  icon: mdi:spotify

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
barrymossel schreef op zondag 14 november 2021 @ 15:18:
[...]

configuration.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  speakers_bas:
    name: Actieve speaker
    options:
      - "Woonkamer speaker"
      - "Zolder speaker"
      - "Klerenkamer speaker"
      - "Boombox"
      - "Alle speakers"
    icon: mdi:cast-audio 

scripts.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
spotify_start_bas:
  alias: 'Spotify: afspelen'
  sequence:
    - service: spotcast.start
      data:
      force_playback: true
        entity_id: >
          {% if is_state("input_select.speakers_bas", "Woonkamer speaker") %} media_player.woonkamer_speaker
          {% elif is_state("input_select.speakers_bas", "Zolder speaker") %} media_player.zolder_speaker
          {% elif is_state("input_select.speakers_bas", "Klerenkamer speaker") %} media_player.klerenkamer_speaker
          {% elif is_state("input_select.speakers_bas", "Boombox") %} media_player.boombox
          {% elif is_state("input_select.speakers_bas", "Alle speakers") %} media_player.alle_speakers
          {% endif %}        
        account: bas
  icon: mdi:spotify
Mmm ok das echt vergelijkbaar wat ik nu heb.
Ik veronderstel dat de button links van je input-select button dan het script start?
En dan een conditional card erboven die de spotify mediaplayer toont als hij speelt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
skank schreef op zondag 14 november 2021 @ 15:22:
[...]

Mmm ok das echt vergelijkbaar wat ik nu heb.
Ik veronderstel dat de button links van je input-select button dan het script start?
En dan een conditional card erboven die de spotify mediaplayer toont als hij speelt?
Yup, precies dat. Zo kun je device kiezen én heb je de voordelen van de spotify mediaplayer en de library.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
barrymossel schreef op zondag 14 november 2021 @ 15:24:
[...]

Yup, precies dat. Zo kun je device kiezen én heb je de voordelen van de spotify mediaplayer en de library.
Top kan ik weg mee, zo nog niet bekeken.
Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Gizz schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:19:
[...]

Dat stelde ik ook niet :) Ik had het over een vendor lock-in met betrekking tot de stick zelf, omdat Deconz alleen met de Conbee-stick werkt.

Elke andere Zigbee stick/hub leidt ertoe dat je alles geheel opnieuw in moet richten met iets als Z2M dat wel meer hardware lust. Dat betekent keukenplinten verwijderen, knoppen demonteren en centraaldozen openen om ook bij die apparaten weer op het pair-knopje te duwen. Dat is een behoorlijke hobbel, waar niet iedereen zin in heeft. En dat kan er weer toe leiden dat mensen Deconz blijven gebruiken terwijl er iets anders is dat wellicht meerwaarde biedt t.o.v. Deconz. Of dat ze bij Conbee blijven als hardware, terwijl ze misschien juist iets anders zouden kiezen als dat zou kunnen zonder gelijk de software weer vanaf 0 in te moeten richting.

Samengevat het 'Mja, er zijn dingen die nu beter zouden aansluiten bij mijn behoeften, maar ik heb nou eenmaal ooit voor software X gekozen met hardware Y en het is veel gedoe om over te stappen. Dus ik leg me neer bij deze niet optimale situatie'-effect. En daar hou ik zelf niet van, zeker als het te voorkomen is :P
Dit is dus zo ongeveer precies wat ik nu heb.
  • Conbee II stick
  • Deconz addon op Ha
  • Werkt allemaal prima
  • Lust tot op heden alles
  • Geen acute reden tot overstap dus
  • Op dit moment echter "maar" 39 apparaten waarvan de meeste prima bereikbaar.
  • Dus ALS ik nog wil overstappen (gezien de Ledstrips mogelijk WEL weggewerkt gaan worden) kan dat beter nu. Dan komt de vraag waarnaar.. en dat lijkt toch dan Z2m te worden
Zou je (op dezelfde stick dus) trouwens DeConz & Z2M gekoppeld aan HA kunnen hebben en zo een soft-move doen?

[ Voor 3% gewijzigd door Koepert op 14-11-2021 15:42 . Reden: Extra vraag ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:41
@Koepert Volgens mij meldt een ConBee zich ook gewoon als serieel device. Deze kan dus maar door één stuk software tegelijk benadert worden. En zelfs als dat wel kon zouden DeConz en Z2M waarschijnlijk ruzie krijgen over de controle.

Als je twee sticks zou hebben zou een soft-move wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
Volgens mij kan het uberhaupt niet omdat het aanmelden in de software gaat.
Dus je zult ten alle tijden alles opnieuw moeten koppelen bij een overstap.

Bij z-wave gebeurt het koppelen op de stick zelf, vandaar dat je die gemakkelijker om kunt zetten.

[ Voor 25% gewijzigd door bafplus op 14-11-2021 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
barrymossel schreef op zondag 14 november 2021 @ 15:24:
[...]

Lukt aardig hier hoor.
Enkel ben ik nog aan het kijken hoe jij die library dan zo opvraagt...

Ik heb dit even gekoppeld met een tap_action die dan door de browser_mod een url opvraagt, zijnde de mediabrowwser maar misschien zoek ik het te ver.. Alsook is de popup niet echt mooi.
Ik weet dat je via de more-info nu wel een button hebt om de media te browsen, maar echt mooi en handig is het ook niet

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/NyhHh8h/spotify.jpg

Plaats jij in de conditional card ook de conditie van de spotify mediaspeler als "playing" of gebruik je andere condities.
Als hij gepauzeerd is, dan toont hij hem niet, maar is mss ook wel wenselijk zo

Edit: maak jij ook meerdere actieve speakers (input selects) per persoon? of gebruik je dezelfde opnieuw? Indien het laatste, moet je die eigenlijk niet telkens herhalen..

[ Voor 15% gewijzigd door skank op 14-11-2021 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:45

Mimiix

Professioneel Prutser

Gizz schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:19:
[...]

De Conbee 2 draait op zowel zha, z2m en zha. De meest veelzijdige stick die er is. Je kan het netwerk gewoon meenemen volgens mij, zolang je de network settings maar goed meeneemt.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

TheFes schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:52:
[...]

Op basis van jouw hint selecteer ik nu eerst het apparaat, stel vervolgens een niet al te hoog volume in en speel vervolgens de playlist:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alias: Speel eens een deuntje
sequence:
  - service: media_player.select_source
    target:
      device_id: d7a3afbac3eaaa356b8f6bcc65adbd7b
  - service: media_player.volume_set
    data:
      volume_level: 0.2
  - service: media_player.media_play
        target:
        data:

Er gebeuren nu twee dingen als ik het script start:
1: ik krijg een foutmelding over regel 1:
YAML:
1
Speel eens een deuntje: Error executing script. Invalid data for call_service at pos 1: required key not provided @ data['source']

2: Mijn script wordt gesloopt. Als ik weer naar het script ga in yaml-edit modus is alles na media_player.spotify verdwenen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
alias: Speel eens een deuntje
sequence:
  - service: media_player.select_source
    target:
      device_id: d7a3afbac3eaaa356b8f6bcc65adbd7b
  - service: media_player.volume_set
    data:
      volume_level: 0.2
  - service: media_player.media_play

Waar zit de, waarschijnlijk overduidelijke, fout? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbuurman
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 13:37
mbuurman schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 17:48:
Hoi,

Ik gebruik dit moment Domoticz en heb als test een HA-Full Installation VM gestart op Proxmox.

Nu heb ik zo goed als alle sensoren en apparatuur (zigbee devices via mqtt, Shelly's, ESP's met Tasmota, Denon radio en Philips TV) er in zitten, so far so good.

In Domoticz heb ik alle automations opgebouwd met DzVents-scripts en ben nu aan het onderzoeken hoe ik die het beste kan omzetten naar iets werkends in HA.

Om te beginnen zou ik graag mijn huidige aanwezigheids-sensoren (PIR's en deurcontacten) gaan gebruiken om de aanwezigheid per ruimte en verdieping te bepalen. In Domoticz doe ik dat door de 'last update' uit te lezen voor alle sensoren in de betreffende ruimte en dan een dummy-switch te schakelen. De state van de dummy-switch gebruik ik dan weer in andere scripts, bijvoorbeeld als trigger:
code:
1
2
3
4
5
6
local overlooppir = domoticz.devices( 68 )            -- 1 - Overloop - Trap PIR
local boven = domoticz.devices( 78 )                    -- Iemand Boven Dummy-switch

if  overlooppir.state == 'Off' and overlooppir.lastUpdate.minutesAgo >15 then
                boven.switchOff().checkFirst()
                domoticz.log('Er lijkt niemand meer boven te zijn', domoticz.LOG_INFO)

Na een middagje Googlen heb ik van alles gevonden voor HA, maar een echte match niet.
Wellicht moet ik volledig uit de denkwijze van Domoticz stappen en het anders aanvliegen....

Kan iemand mij als HA-dummy op weg helpen?
Niemand die mij op weg kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Mimiix schreef op zondag 14 november 2021 @ 17:10:
[...]

De Conbee 2 draait op zowel zha, z2m en zha.
Het ging mij over andersom: dat je van stick wilt wisselen en dus Deconz niet meer kan gebruiken. Dat levert veel werk op en daarom blijf je maar bij Deconz hangen (en je dus alleen de Conbee kunt gebruiken).

Maar:
Je kan het netwerk gewoon meenemen volgens mij, zolang je de network settings maar goed meeneemt.
Als dit waar is klopt mijn verhaal niet. Ik dacht altijd dat je bij overstap van Deconz naar ZHA/ZM (of van ZHA naar ZM, of ZHA naar Deconz etc.) alles opnieuw moet pairen en dat alleen je zigbee-wachtwoord niet genoeg was om alle nodes weer te zien. Maar misschien heb ik het helemaal mis :)

Pagina: 1 ... 83 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.