Ik kan je alleen vertellen dat ik inmiddels ruim anderhalf jaar dik tevreden ben over mijn Conbee-stick met deCONZ. Ik had wel wat verbindingsproblemen met hue-tap schakelaars maar dat was eenvoudig op te lossen door een USB-verlengkabeltje te gebruiken en daar de stick in te pluggen.Meessen schreef op zondag 7 november 2021 @ 19:45:
Welke ZigBee dongle zouden jullie adviseren die zowel op ZHA als Z2M werkt?
Ik wil binnenkort beginnen met home assistent en eerst ZHA proberen omdat dat het makkelijkst schijnt te zijn. Indien dat niet bevalt overstappen naar Z2M.
Wat zou beter zijn een Conbee 2, deze CC2652RB of iets anders?
De Conbee lijkt al heel lang op experimental te staan voor Z2M dus weet niet of je problemen kan verwachten. Maar het is tenminste wel een commercieel product met garantie.
ik gebruik nu ruim een jaar de deconz stick in combinatie met ZHA, werk prima! nog niks anders geprobeerd maar deze combinatie bevalt prima en hoewel iets anders proberen leuk is heb ik geen zin om alle 60+ devices opnieuw te gaan pairen zeker gezien er veel achter schakelaars ed. zitten.
enige issue was ik nog wel eens heb is dat de verbinding tussen binnen en buiten niet optimaal is maar wij hebben een nieuw goed geïsoleerd huis en de afstanden zijn vrij groot.
enige issue was ik nog wel eens heb is dat de verbinding tussen binnen en buiten niet optimaal is maar wij hebben een nieuw goed geïsoleerd huis en de afstanden zijn vrij groot.
Hiervoor zou je tussen de buiten module en een module aan de binnenkant een repeater / powered device kunnen plaatsen. Misschien iets van sta lamp oid als het in de woonkamer isjasring schreef op zondag 7 november 2021 @ 20:14:
ik gebruik nu ruim een jaar de deconz stick in combinatie met ZHA, werk prima! nog niks anders geprobeerd maar deze combinatie bevalt prima en hoewel iets anders proberen leuk is heb ik geen zin om alle 60+ devices opnieuw te gaan pairen zeker gezien er veel achter schakelaars ed. zitten.
ik heb meerdere powered devices door het hele huis verdeeld en ook buiten zijn het veelal powered devices maar het blijft soms iets instabiel. maar hoe maar ik toevoeg hoe stabieler het zou moeten worden denk ik maar.tolunaygul12 schreef op zondag 7 november 2021 @ 20:16:
[...]
Hiervoor zou je tussen de buiten module en een module aan de binnenkant een repeater / powered device kunnen plaatsen. Misschien iets van sta lamp oid als het in de woonkamer is
om nu zeker te zijn dat de lampen buiten aan gaan trigger ik deze een aantal keer achter elkaar met iedere keer een minuut vertraging ofzo, dat werkt meestal goed genoeg.
Hier ook ZHA i.c.m. ConBee2 op een NUC met 3 meter USB verleng kabel, eerst had ik deCONZ gebruikt maar dat ging mis en stick ging stuk, die heb ik terug gestuurd en nieuwe besteld en toen gelijk met ZHA begonnen.
Als je met ZHA gaat kijk goed welke apparaten daarmee werken op blakadder, ik heb slechte ervaring met IKEA spul bijvoorbeeld.
Maar als je juiste devices koopt dan is het echt betrouwbaar, ik heb 74 apparaten en ik heb nooit problemen dat was wel anders met Tradfri stekkers en lampen.
Hier mijn Zigbee mesh:
Als je met ZHA gaat kijk goed welke apparaten daarmee werken op blakadder, ik heb slechte ervaring met IKEA spul bijvoorbeeld.
Maar als je juiste devices koopt dan is het echt betrouwbaar, ik heb 74 apparaten en ik heb nooit problemen dat was wel anders met Tradfri stekkers en lampen.
Hier mijn Zigbee mesh:
:fill(white):strip_exif()/f/image/2SkrResuEmEk5bVOYf8Ynwli.png?f=user_large)
Loopt de route van apparaat buiten wel via een dichtbijzijnde router ? wil wel eens helpen als je hem loskoppelt en buiten ter plekke pairedjasring schreef op zondag 7 november 2021 @ 20:27:
[...]
ik heb meerdere powered devices door het hele huis verdeeld en ook buiten zijn het veelal powered devices maar het blijft soms iets instabiel. maar hoe maar ik toevoeg hoe stabieler het zou moeten worden denk ik maar.
om nu zeker te zijn dat de lampen buiten aan gaan trigger ik deze een aantal keer achter elkaar met iedere keer een minuut vertraging ofzo, dat werkt meestal goed genoeg.
Ik ben in mijn nieuwe huis begonnen met een setup zonder Hue Bridge, direct via ZHA. Dit om een mesh netwerk te creëren voor mijn andere Zigbee sensoren, omdat hij het zonder 'powered repeaters' niet red qua bereik.
Maar nu mis ik eigenlijk functionaliteit zoals Spotify Hue sync of apps als Hue Disco. Heeft iemand hier wellicht nog een idee voor? Of moet ik toch weer terug naar een situatie met bridge.
Ik ben aan het kijken of ik wellicht vanuit 3rd party software / Home Assistant een bridge kan emuleren, zodat ik het met de originele app kan gebruiken.
Maar nu mis ik eigenlijk functionaliteit zoals Spotify Hue sync of apps als Hue Disco. Heeft iemand hier wellicht nog een idee voor? Of moet ik toch weer terug naar een situatie met bridge.
Ik ben aan het kijken of ik wellicht vanuit 3rd party software / Home Assistant een bridge kan emuleren, zodat ik het met de originele app kan gebruiken.
[ Voor 3% gewijzigd door iMick op 07-11-2021 20:37 ]
@Reptile-X welke lampen zou je als alternatief aanraden ? Tradfri is wel goedkoop namelijk.
Ik heb een zzh! Stick icm zigbee2mqtt en al vanaf het begin Tradfri spullekes en Aqara en werkelijk nog nooit problemen gehad met beide merken.Megalomania schreef op zondag 7 november 2021 @ 22:04:
@Reptile-X welke lampen zou je als alternatief aanraden ? Tradfri is wel goedkoop namelijk.
Dus ik zou lekker Tradfri blijven kopen
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Iemand anders toevallig hier al mee van doen gehad?Xrypta schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:25:
[...]
@Frenck Wellicht kan jij me een schop de juiste richting op geven, heb er inmiddels al weer teveel uren in zitten. Hoe krijg je bij Tuya helder, wat ze moeten doen met devices welke inmiddels wel supported zijn op HA, maar unsupported aangeven door zaken aan hun zijde, vergelijkbaar met de onderstaande vraag.
https://github.com/home-assistant/core/issues/58920
Dank alvast
Zit een beetje in een 2 splitsing, 1 Tuya device gekocht als test, ding werkt perfect maar integreren ho maar. Begin stiekem te twijfelen of t geringe prijsverschil tussen shelly en tuya hardware de irritatie goed maakt

3960wp SE | Model Y RWD
Ik gebruik zelf Lonsonho lampen, nooit problemen mee gehad, het zijn RGBWC lampen, dus ook meer mogelijkheid qua wit kleuren, soms is er een aanbieding dan zijn de lampen onder €10 ps.Megalomania schreef op zondag 7 november 2021 @ 22:04:
Ik heb niet gezegd dat mensen geen Tradfri moeten kopen, ik zeg dat ik veel problemen mee had i.c.m. ZHA en ConBee2. Met jou configuratie werkt het blijkbaar wel goed, maar is dat garantie dat het met andere combinaties ook goed werken?Mars Warrior schreef op zondag 7 november 2021 @ 22:12:
[...]
Ik heb een zzh! Stick icm zigbee2mqtt en al vanaf het begin Tradfri spullekes en Aqara en werkelijk nog nooit problemen gehad met beide merken.
Ik heb zelf de Slaesh stick en die werkt ook prima met tradfri.Mars Warrior schreef op zondag 7 november 2021 @ 22:12:
[...]
Ik heb een zzh! Stick icm zigbee2mqtt en al vanaf het begin Tradfri spullekes en Aqara en werkelijk nog nooit problemen gehad met beide merken.
Nieuwbouw huizen en zigbee / wifi zijn vervelendjasring schreef op zondag 7 november 2021 @ 20:14:
Zelf heb ik twee netwerken
- Hue bridge
- conbee II over mqttt
inno
Goedemorgen,
Ik heb een probleem met het connecten van een Aqara SP-EUC01 op Home Assistant, via een Conbee2 stick. Ik heb al eerder 2 van deze smart plugs in HA werkend gekregen via ZHA, en toen zonder problemen.
Nu wil ik er nog 2 connecten, maar daarbij word de power consumption niet doorgegeven aan HA. Ik heb van alles geprobeerd: opnieuw connecten, herconfigureren via de interface, etc. Geen enkele actie werkt.
Online vond ik ook wat andere gebruikers met problemen, maar die gebruiken of DeConz of MQTT, en niet specifiek ZHA.
Iemand hier die dit probleem ook heeft gehad, en het heeft weten op te lossen?
Ik heb een probleem met het connecten van een Aqara SP-EUC01 op Home Assistant, via een Conbee2 stick. Ik heb al eerder 2 van deze smart plugs in HA werkend gekregen via ZHA, en toen zonder problemen.
Nu wil ik er nog 2 connecten, maar daarbij word de power consumption niet doorgegeven aan HA. Ik heb van alles geprobeerd: opnieuw connecten, herconfigureren via de interface, etc. Geen enkele actie werkt.
Online vond ik ook wat andere gebruikers met problemen, maar die gebruiken of DeConz of MQTT, en niet specifiek ZHA.
Iemand hier die dit probleem ook heeft gehad, en het heeft weten op te lossen?
Hier even op inpikkend met een ander voorbeeld, ik heb de zzh stick met ZHA en over het algemeen geen problemen met Tradfri. Enkel met de knop (check link ) had ik moeite met verbinden. En eenmaal verbonden was de batterij binnen enkele dagen leeg. Nieuwe batterij geplaatst, net hetzelfde.kepler schreef op maandag 8 november 2021 @ 07:25:
[...]
Ik heb zelf de Slaesh stick en die werkt ook prima met tradfri.
Maar andere Tradfri apparaten (lampen, signaalversterkers, stopcontacten) geen probleem.
https://www.ikea.com/nl/n...lkoppelknop-wit-40356381/
Ik probeer een automatisering aan te maken, die een (interne) video (van Frigate) cast naar mijn Nest Hub, maar om een of andere reden krijg ik onderstaande error:
Ik gebruik HA Cloud. Als ik in Chrome naar de URL ga, speelt de video gewoon af, en kan ik hem wel casten naar de Nest Hub.
Een deel van mijn automatisering is als volgt:
Kan iemand me een hint geven?
code:
1
| 2021-11-08 09:20:53 ERROR (Thread-10) [homeassistant.components.cast.media_player] Failed to cast media https://xxxxxxxxxx.ui.nabu.casa/api/frigate/notifications/1636359648.587164-fitjk4/flex_nw/clip.mp4?authSig=xxxxxxxxxx from external_url (https://xxxxxxxxxx.ui.nabu.casa). Please make sure the URL is: Reachable from the cast device and either a publicly resolvable hostname or an IP address |
Ik gebruik HA Cloud. Als ik in Chrome naar de URL ga, speelt de video gewoon af, en kan ik hem wel casten naar de Nest Hub.
code:
1
2
3
4
5
6
7
| action: - service: media_player.play_media target: entity_id: media_player.woonkamer_hub data: media_content_type: "video/mp4" media_content_id: "{{base_url}}/api/frigate/notifications/{{id}}/{{camera}}/clip.mp4" |

Is je {{base_url}} wel https?Polyphemus schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:20:
Ik probeer een automatisering aan te maken, die een (interne) video (van Frigate) cast naar mijn Nest Hub, maar om een of andere reden krijg ik onderstaande error:
code:
1 2021-11-08 09:20:53 ERROR (Thread-10) [homeassistant.components.cast.media_player] Failed to cast media https://xxxxxxxxxx.ui.nabu.casa/api/frigate/notifications/1636359648.587164-fitjk4/flex_nw/clip.mp4?authSig=xxxxxxxxxx from external_url (https://xxxxxxxxxx.ui.nabu.casa). Please make sure the URL is: Reachable from the cast device and either a publicly resolvable hostname or an IP address
code:
1 2 3 4 5 6 7 action: - service: media_player.play_media target: entity_id: media_player.woonkamer_hub data: media_content_type: "video/mp4" media_content_id: "{{base_url}}/api/frigate/notifications/{{id}}/{{camera}}/clip.mp4"
Dat probleem had ik ook met de tradfri-hub integratie, ik denk dat er gewoon een slechte serie knoppen is geweest, ik heb hem iig teruggebracht en geruild voor een reguliere aan/uit knop met dimmer. Meteen veel meer mogelijkheden aangezien je met de snelkoppelknop maar 1 knop hebt, en de aan/uit knop heeft er 2SonnyBBQ schreef op maandag 8 november 2021 @ 09:29:
[...]
Hier even op inpikkend met een ander voorbeeld, ik heb de zzh stick met ZHA en over het algemeen geen problemen met Tradfri. Enkel met de knop (check link ) had ik moeite met verbinden. En eenmaal verbonden was de batterij binnen enkele dagen leeg. Nieuwe batterij geplaatst, net hetzelfde.
Maar andere Tradfri apparaten (lampen, signaalversterkers, stopcontacten) geen probleem.
https://www.ikea.com/nl/n...lkoppelknop-wit-40356381/
Ik heb zelf ook (met uitzondering van de Leptiter die ik onder ZHA niet aan de praat kreeg, maaar met zigbee2mqtt en DeconZ geen enkel probleem) zeer goede ervaring met de Conbee2 stick icm Ikea producten. Veel stabieler dan dat de Tradfri hub ooit was.
misschien dat er nog verschil zit in wélke zigbee-stick je hebt icm diverse producten?
[ Voor 3% gewijzigd door Magic op 08-11-2021 10:29 ]
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
En als je de AB gemakkelijk wilt koppelen: HACS->automations->ControllerXMagic schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:27:
[...]
Dat probleem had ik ook met de tradfri-hub integratie, ik denk dat er gewoon een slechte serie knoppen is geweest, ik heb hem iig teruggebracht en geruild voor een reguliere aan/uit knop met dimmer. Meteen veel meer mogelijkheden aangezien je met de snelkoppelknop maar 1 knop hebt, en de aan/uit knop heeft er 2
Ik heb zelf ook (met uitzondering van de Leptiter die ik onder ZHA niet aan de praat kreeg, maaar met zigbee2mqtt en DeconZ geen enkel probleem) zeer goede ervaring met de Conbee2 stick icm Ikea producten. Veel stabieler dan dat de Tradfri hub ooit was.
misschien dat er nog verschil zit in wélke zigbee-stick je hebt icm diverse producten?
Gooi m er maar weer in :-)
Volgens mij maakt ie daar zelf
code:
1
| https://xxxxxxxxxx.ui.nabu.casa/ |
...van
Ik gebruik de Slaesh stick in combinatie met Zigbee2mqtt (Z2M) voor alle (niet-Hue) Zigbee communicatie. Deze communiceert met zo'n 8 smart plugs en een stuk of 15 sensoren.Meessen schreef op zondag 7 november 2021 @ 19:45:
Voor Hue heb ik twee aparte Hue bridges. Deze regelen de communicatie met mijn 82 lampen, Hue switches en bewegingssensoren.
Werkt allemaal prima samen. Wel even ervoor zorgen dat hun kanalen niet overlappen.
[ Voor 12% gewijzigd door scorpion303 op 08-11-2021 10:50 ]
Ik maak gebruik van een watermeter van conntectix https://www.connectix.nl/...pelen-aan-home-assistant/. Nu wil ik hier een statistics graph card voor maken met mean, min, max e.d. echter krijg ik alleen een sum te zien.
ik heb de total entity met state_class total geprobeerd en de hourly met state_class total_increasing en last_reset geprobeerd, maar beide genereren alleen een sum graph.
Heeft iemand een idee hoe ik de mean,min,max zou kunnen krijgen?
ik heb de total entity met state_class total geprobeerd en de hourly met state_class total_increasing en last_reset geprobeerd, maar beide genereren alleen een sum graph.
Heeft iemand een idee hoe ik de mean,min,max zou kunnen krijgen?
"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Ah, die kende ik nog niet, ik maak nu gebruik van controller specifieke blueprints, werkt ook erg praktisch, maar misschien kan het altijd beter natuurlijkbafplus schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:37:
[...]
En als je de AB gemakkelijk wilt koppelen: HACS->automations->ControllerX
Gooi m er maar weer in :-)
Vanmorgen toen ik wakker werd en de rolluik wou openen via HA, zag ik dat zowat alle rolluik en dimmer modules van shelly op niet aanwezig stonden. In de integraties hadden ze bijna allemaal een uitroepteken.
Via de shelly app/cloud waren de modules wel actief. Een reboot per device zorgde ervoor dat deze weer zichtbaar waren in HA. Iemand zoiets al wel meegemaakt ?
Via de shelly app/cloud waren de modules wel actief. Een reboot per device zorgde ervoor dat deze weer zichtbaar waren in HA. Iemand zoiets al wel meegemaakt ?
Ben ff aan het stoeien met een script om radio te streamen naar een chromecast.
Voorheen maakte ik simpelweg knoppen aan zoals hier: https://pastebin.com/QFh3vdx3
Dat werkt maar is fixed voor 1 vaste player en neemt nogal ruimte in.
Dus wilde ik deze proberen: https://www.digitaldomo.n...EJupEG-_ill825CqmsgLRnk4k
Ook die werkt maar ik mis daar weer de extra zaken zoals naam, artiest, afbeelding en kan enkel audio.
Mijn doel is om al deze extra metadata mee te geven zoals in mijn eerste script.
Zoals die 2e werkt is om elke afzonderlijke metadatafunctie te voorzien van een elif waar de waarde in zit.
Snap ik...maar als ik dat dus uit wil gaan splitsen krijg ik een megalijst aan regels en alsnog geen video.
Mijn doel is dus om ipv elke metaregel apart op te geven, om per zender/video het gehele metadatablok op te geven. Zo staat alle info per "zender" bij elkaar in 1 blok en kun je per blok wijzigen of het audio of video is. Dus ongeveer zoeits (maar dit werkt uiteraard zo niet maar ff voor het idee):
iemand een idee hoe dit wel zo werkend te krijgen?
Voorheen maakte ik simpelweg knoppen aan zoals hier: https://pastebin.com/QFh3vdx3
Dus wilde ik deze proberen: https://www.digitaldomo.n...EJupEG-_ill825CqmsgLRnk4k
Ook die werkt maar ik mis daar weer de extra zaken zoals naam, artiest, afbeelding en kan enkel audio.
Mijn doel is om al deze extra metadata mee te geven zoals in mijn eerste script.
Zoals die 2e werkt is om elke afzonderlijke metadatafunctie te voorzien van een elif waar de waarde in zit.
Snap ik...maar als ik dat dus uit wil gaan splitsen krijg ik een megalijst aan regels en alsnog geen video.
Mijn doel is dus om ipv elke metaregel apart op te geven, om per zender/video het gehele metadatablok op te geven. Zo staat alle info per "zender" bij elkaar in 1 blok en kun je per blok wijzigen of het audio of video is. Dus ongeveer zoeits (maar dit werkt uiteraard zo niet maar ff voor het idee):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
| .... - service: media_player.play_media data_template: entity_id: > {% if is_state("input_select.radio_speaker", "Woonkamer") %} media_player.chromecast3287 {% elif is_state("input_select.radio_speaker", "Keuken") %} media_player.keuken {% endif %} {% if is_state("input_select.radio_source", "Q-Music") %} media_content_type: audio/mp3 media_content_id: https://stream.qmusic.nl/fouteuur/mp3 extra: metadata: metadataType: 3 title: Foute Uur artist: Q-Music images: - url: >- https://luisternaarderadio.nl/wp-content/uploads/2019/11/Qmusic_Foute-uur_radio_logo.png {% elif is_state("input_select.radio_source","Youtube") %} media_content_type: cast media_content_id: ' { "app_name": "youtube", "media_id": "xGN0iBi1zUY" }' {% endif %} mode: single |
Ik heb een Xiaomi Gateway 3 met custom firmware. Werkt vlekkeloos met 32 Zigbee devices momenteel en ondersteunt zowel ZHA als Z2M. Ander voordeel is dat ik de gateway aanstuur via WiFi. De HA server staat in de meterkast, maar de gateway staat gewoon op m'n dressoir. Daar kan die ook voor optimaal bereik zorgen.Meessen schreef op zondag 7 november 2021 @ 19:45:
Ik wil binnenkort beginnen met home assistent en eerst ZHA proberen omdat dat het makkelijkst schijnt te zijn. Indien dat niet bevalt overstappen naar Z2M.
Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW
Kwam hier nog een cc2531 router (usb) tegen.
Echter lijkt die niet te willen pairen of iets dergelijks. Andere zigbee (zoals een ikea knop) pairde net zonder problemen. maar de router blijft maar rood knipperen per seconde. En om de x seconde komt er een groene led bij.
Maar normaal moet die naa dat rode knipperen (per seconde) dacht ik op een andere knipper tempo springen als die gepaired is.
Maar die lijkt dus niks te doen. Zie hem nergens terugkomen bij devices of in de map overview in de zigbee2mqtt UI.
ook dit lijkt geen effect te hebben:
Echter lijkt die niet te willen pairen of iets dergelijks. Andere zigbee (zoals een ikea knop) pairde net zonder problemen. maar de router blijft maar rood knipperen per seconde. En om de x seconde komt er een groene led bij.
Maar normaal moet die naa dat rode knipperen (per seconde) dacht ik op een andere knipper tempo springen als die gepaired is.
Maar die lijkt dus niks te doen. Zie hem nergens terugkomen bij devices of in de map overview in de zigbee2mqtt UI.
ook dit lijkt geen effect te hebben:
Try re-pairing the CC2531 with your coordinator. To re-pair: Power on, press and hold down the S2 button for 5 seconds.
Reptile
heb je een voorbeeld hoe jij die katten counter zet met de aqara sensor ??
Nico
Nico
Ik ben niet degene die je bedoelde maar ik heb voor de fun destijds een teller gemaakt die telt hoe vaak m'n voordeur open en/of dicht gaat. (Ook met een aqara door sensor)NicoLP schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:12:
Reptile
Nico
Via Helpers een "Counter" aangemaakt
Vervolgens een automation welke de door sensor als Trigger gebruikt en onderstaande als "Action":

Ik wil mijn HA elke nacht om 02:00 uur laten rebooten. Ik vond deze code voor in automations.yaml:
Maar moet er niet een 'id' bij? Alle andere automations die ik heb, hebben immers een id.
code:
1
2
3
4
5
6
| - alias: Restart HA trigger: platform: time at: "02:00:00" action: - service: homeassistant.restart |
Maar moet er niet een 'id' bij? Alle andere automations die ik heb, hebben immers een id.
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Als je hem via de GUI/browser aanmaakt, genereert ie er zelf een ID bij volgens mij.AW_Bos schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:22:
Ik wil mijn HA elke nacht om 02:00 uur laten rebooten. Ik vond deze code voor in automations.yaml:
code:
1 2 3 4 5 6 - alias: Restart HA trigger: platform: time at: "02:00:00" action: - service: homeassistant.restart
En anders? Kan dat ook?
Die code wordt volgens mij niet voor niets geplaatst
Die code is gewoon om makkelijk te delen.AW_Bos schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:38:
En anders? Kan dat ook?
Let wel op dat de database autopurge niet uitgevoerd wordt om 04:12 als HA korter dan 24 uur draait. Je zult die dus handmatig moeten aanroepen anders blijft je database groeien.
Hoe bedoel je?Magic schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:40:
[...]
Die code is gewoon om makkelijk te delen.
Let wel op dat de database autopurge niet uitgevoerd wordt om 04:12 als HA korter dan 24 uur draait. Je zult die dus handmatig moeten aanroepen anders blijft je database groeien.
Heeft dat te maken met een automatische herstart?
Tenzij je het uitgezet hebt, gaat HA om 04:12 je database opschonen van alle entities die ouder zijn dan "Purge_keep_days" (standaard 10 dagen). Dit voorkomt dat je database oneindig groeit. Echter voert hij dit kennelijk enkel uit wanneer Home Assistant minimaal 24 uur online is.AW_Bos schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:41:
[...]
Hoe bedoel je?
Heeft dat te maken met een automatische herstart?
zie ook https://www.home-assistan...s/recorder/#service-purge
Edit, ik dacht dat dat 24h ook in de link beschreven was, maar die vind ik niet zo terug, is dit misschien veranderd?
Hier is nog wel wat van te vinden: https://community.home-as...-purge-not-working/184179
[ Voor 16% gewijzigd door Magic op 08-11-2021 13:51 ]
Oh je heb hier ook gevraagd, ik zag ook de vraag in mijn profiel maar daar kan ik geen CODE tags gebruiken, hier een copy wat ik daar heb geschreven:NicoLP schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:12:
Reptile
Nico
Als je de teller van de kattenbakken bedoelt:
Eerst in automations.yaml beweging en magneet sensor toevoegen, beweging sensor telt op en magneet sensor reset de teller als je het klep open maakt van de kattenbak:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| - id: kattenbak_teller alias: Kattenbak teller trigger: - platform: state entity_id: jouw.aquara.beweging.sensor.entity from: 'off' to: 'on' action: - service: counter.increment entity_id: counter.kattenbak - id: kattenbak_reset alias: Kattenbak Reset trigger: - platform: state entity_id: jouw.aquara.magneet_sensor.entity from: 'on' to: 'off' action: - service: counter.reset entity_id: counter.kattenbak |
En dan in in configuration.yaml teller aanmaken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
| counter: kattenbak: step: 1 initial: 0 minimum: 0 maximum: 100 |
Restart HA en je kan de teller zien in de entities. Dit is code voor een kattenbak, je kan meerdere aanmaken dan moeten de namen anders zijn, verander alles met kattenbak naar kattenbak1, kattenbak2 enz enz.
Ah, op die manier.Magic schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:45:
[...]
Tenzij je het uitgezet hebt, gaat HA om 04:12 je database opschonen van alle entities die ouder zijn dan "Purge_keep_days" (standaard 10 dagen). Dit voorkomt dat je database oneindig groeit. Echter voert hij dit kennelijk enkel uit wanneer Home Assistant minimaal 24 uur online is.
zie ook https://www.home-assistan...s/recorder/#service-purge
Edit, ik dacht dat dat 24h ook in de link beschreven was, maar die vind ik niet zo terug, is dit misschien veranderd?
Hier is nog wel wat van te vinden: https://community.home-as...-purge-not-working/184179
Ik heb hem maar op drie dagen in de week ingesteld, zodat hij dus minimaal 24 uur draait.
ok bedankt welke bewegingssensor heb jij ??Reptile-X schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:47:
[...]
Oh je heb hier ook gevraagd, ik zag ook de vraag in mijn profiel maar daar kan ik geen CODE tags gebruiken, hier een copy wat ik daar heb geschreven:
Eerst in automations.yaml beweging en magneet sensor toevoegen, beweging sensor telt op en magneet sensor reset de teller als je het klep open maakt van de kattenbak:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 - id: kattenbak_teller alias: Kattenbak teller trigger: - platform: state entity_id: jouw.aquara.beweging.sensor.entity from: 'off' to: 'on' action: - service: counter.increment entity_id: counter.kattenbak - id: kattenbak_reset alias: Kattenbak Reset trigger: - platform: state entity_id: jouw.aquara.magneet_sensor.entity from: 'on' to: 'off' action: - service: counter.reset entity_id: counter.kattenbak
YAML:
1 2 3 4 5 6 counter: kattenbak: step: 1 initial: 0 minimum: 0 maximum: 100
Restart HA en je kan de teller zien in de entities. Dit is code voor een kattenbak, je kan meerdere aanmaken dan moeten de namen anders zijn, verander alles met kattenbak naar kattenbak1, kattenbak2 enz enz.
volgens mij heeft die van mij geen on en off state wel x y z en action
Nico
ik heb de aqara DJT11LM
via zigbee2mqtt
@NicoLP Ik gebruik het via ZHA, dus bij mij wordt het als sensoren aangegeven, hieronder screenshot van de sensor:
:fill(white):strip_exif()/f/image/vTowxLUwRVaTOLAjmfVeWLyy.png?f=user_large)
Kun je voor zoiets niet veel makkelijker https://www.home-assistant.io/integrations/history_stats/ sensor gebruiken?Reptile-X schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:47:
[...]
Oh je heb hier ook gevraagd, ik zag ook de vraag in mijn profiel maar daar kan ik geen CODE tags gebruiken, hier een copy wat ik daar heb geschreven:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 - id: kattenbak_teller alias: Kattenbak teller trigger: - platform: state entity_id: jouw.aquara.beweging.sensor.entity from: 'off' to: 'on' action: - service: counter.increment entity_id: counter.kattenbak - id: kattenbak_reset alias: Kattenbak Reset trigger: - platform: state entity_id: jouw.aquara.magneet_sensor.entity from: 'on' to: 'off' action: - service: counter.reset entity_id: counter.kattenbak
YAML:
1 2 3 4 5 6 counter: kattenbak: step: 1 initial: 0 minimum: 0 maximum: 100
In onze nieuwe woning hebben we een aantal zigbee lampen van hue.
Deze sturen we aan met Home assistant. Erg leuk en leerzaam het geheel nog slimmer te maken.
Maar nu zat ik te denken over een oplossing wat als er iemand in huis is die niet de Home Assistant app op de telefoon heeft staan.
Is het mogelijk om de:
https://www.sonoff.nl/a-6...-zigbee-mini/#description
te installeren achter een echte fysieke schakelaar in de muur.
Dus niet als schakeling om 1 lamp aan te sturen.
Maar zodat ik in de muur een vaste fysieke Jung schakelaar installeer.
Deze sonof schakelaar erachter hang zonder dat daar daadwerkelijk lampen op aangesloten zijn.
Maar in Home Assistant hier een schema aan vast kan hangen.
Kan dit?
Deze sturen we aan met Home assistant. Erg leuk en leerzaam het geheel nog slimmer te maken.
Maar nu zat ik te denken over een oplossing wat als er iemand in huis is die niet de Home Assistant app op de telefoon heeft staan.
Is het mogelijk om de:
Deze sonof schakelaar erachter hang zonder dat daar daadwerkelijk lampen op aangesloten zijn.
Kan dit?
Ja, ik gebruik hiervoor Shelly apparaten. Die hangen tussen de fysieke schakelaar in. Hiermee kan ik dus de lamp fysiek als ook via Home Assistant bedienen. Voordeel is ook dat je via HomeAssistant kan zien als iemand fysiek of via de interface heeft ingeschakeld.LJ80 schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:18:
In onze nieuwe woning hebben we een aantal zigbee lampen van hue.
Is het mogelijk om de:
Kan dit?
Ja dat is denk wat ik wil.Thoit schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:21:
[...]
Ja, ik gebruik hiervoor Shelly apparaten. Die hangen tussen de fysieke schakelaar in. Hiermee kan ik dus de lamp fysiek als ook via Home Assistant bedienen. Voordeel is ook dat je via HomeAssistant kan zien als iemand fysiek of via de interface heeft ingeschakeld.
Ik wil de sonoff zigbee schakelaar alleen van stroom voorzien.
Dus geen schakeldraden om een lamp te schakelen.
De schakelaar afmonteren met een fysieke jung schakelaar.
En dan de sonof schakelaar opnemen in HomeAssistant bijvoorbeeld als naam "huiskamer".
En als huiskamer dat fysiek met de schakelaar geschakeld wordt de hue zigbee lampen aan laten gaan.
En zo dus en via de app maar ook fysiek een schema te laten schakelen.
En waarom wil je geen schakeldraden naar je lamp? Op die manier is je schakelaar zowel een 'domme' schakelaar als een slimme.LJ80 schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:25:
[...]
Ja dat is denk wat ik wil.
Ik wil de sonoff zigbee schakelaar alleen van stroom voorzien.
Dus geen schakeldraden om een lamp te schakelen.
De schakelaar afmonteren met een fysieke jung schakelaar.
En dan de sonof schakelaar opnemen in HomeAssistant bijvoorbeeld als naam "huiskamer".
En als huiskamer dat fysiek met de schakelaar geschakeld wordt de hue zigbee lampen aan laten gaan.
En zo dus en via de app maar ook fysiek een schema te laten schakelen.
Je kunt de schakelaar fysiek aan/uit zetten en de lamp bedienen en daarnaast, ongeacht de stand van de fysieke schakelaar, ook nog eens met je app/HA de lamp bedienen.
Omdat ik eigenlijk een scene wil schakelen met deze schakelaar.HowsMyApple schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:35:
[...]
En waarom wil je geen schakeldraden naar je lamp? Op die manier is je schakelaar zowel een 'domme' schakelaar als een slimme.
Je kunt de schakelaar fysiek aan/uit zetten en de lamp bedienen en daarnaast, ongeacht de stand van de fysieke schakelaar, ook nog eens met je app/HA de lamp bedienen.
Niet 1 enkele lamp.
Dat kan nog steeds. Dan voeg je in HA een automation toe die de schakelaar als trigger neemt (of de status van de desbetreffende lamp die de schakelaar aan zet) welke vervolgens je scene activeert.LJ80 schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:37:
[...]
Omdat ik eigenlijk een scene wil schakelen met deze schakelaar.
Niet 1 enkele lamp.
Mocht om de een of andere reden je HA plots niet meer werken kan je altijd nog die ene lamp op de ouderwetse manier bedienen.
Ik heb simpelweg geen schakeldraad in de muur op deze plek.HowsMyApple schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:42:
[...]
Dat kan nog steeds. Dan voeg je in HA een automation toe die de schakelaar als trigger neemt (of de status van de desbetreffende lamp die de schakelaar aan zet) welke vervolgens je scene activeert.
Mocht om de een of andere reden je HA plots niet meer werken kan je altijd nog die ene lamp op de ouderwetse manier bedienen.
Je moet het zo zien, er staan verschillende losse lampen in het huis met een Hue bol welke van constante stroom zijn voorzien. Nu kan ik dit alleen schakelen met mijn telefoon of automation. Maar het zou handig zijn als opa en oma, of de oppas dit licht ook aan en uit kunnen zetten. Vandaar dacht ik zou het mogelijk zijn een schakelaar aan te sluiten zonder schakeldraden. En deze dan te gebruiken om een scene te schakelen waar verschillende lampen aan hangen.
LJ80LJ80 schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:47:
[...]
Ik heb simpelweg geen schakeldraad in de muur op deze plek.
Je moet het zo zien, er staan verschillende losse lampen in het huis met een Hue bol welke van constante stroom zijn voorzien. Nu kan ik dit alleen schakelen met mijn telefoon of automation. Maar het zou handig zijn als opa en oma, of de oppas dit licht ook aan en uit kunnen zetten. Vandaar dacht ik zou het mogelijk zijn een schakelaar aan te sluiten zonder schakeldraden. En deze dan te gebruiken om een scene te schakelen waar verschillende lampen aan hangen.
ik gebruik daarvoor een friends of hue switch van niko
dit werkt erg goed plak je zo op de muur
en je kan ook nog dimmen evt als je wilt
Nico
Geen idee of dat makkelijker is, code voor de methode die ik heb gebruikt is niet erg lang, en het is best makkelijk.golles schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:09:
[...]
Kun je voor zoiets niet veel makkelijker https://www.home-assistant.io/integrations/history_stats/ sensor gebruiken?
Een Shelly schakelaar gebruiken bv de Shelly 1 Plus.LJ80 schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:47:
[...]
Ik heb simpelweg geen schakeldraad in de muur op deze plek.
Anders gezegd: de schakelaar in de muur zet de lamp niet direct aan maar indirect via de Shelly.
De Shelly stuurt de lamp aan ongeacht of dit een slimme Hue lamp is of een gewone LED lamp.
Iemand zonder de app in huis of zonder enige kennis los van HA, kan je lamp aan/uit zetten.
[ Voor 15% gewijzigd door HoppyF op 08-11-2021 15:39 ]
Goeimiddag heren,
Ik kom zot van een fout die ik niet vind.
Betreft de homekit-panel-card
Ik heb daar een tile met een custom button in die naar een url moet verwijzen. (Url gaat niet, maar path gaat ook niet)
Hier is de code
Zien jullie ergens de fout? Ik zie de button en ik kan die aanklikken maar de url gaat niet open.
Uiteraard als ik rechtstreeks de url in mn browser plak, gaat die wel
(ik ben gewoon van met secrets te werken, daar ligt het ook niet aan)
Enig idee?
Ik heb daar een tile met een custom button in die naar een url moet verwijzen. (Url gaat niet, maar path gaat ook niet)
Hier is de code
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| card: custom:button-card noPadding: true cardOptions: icon: mdi:access-point tap_action: action: url url: "!secret url_unifi_controller" show_state: true name: Unifi Controller styles: card: - width: 120px - height: 120px - font-size: 15px name: - justify-self: start - padding-left: 10px - font-weight: bold - padding-bottom: 25px img_cell: - justify-content: start - padding-left: 25px icon: - justify-self: start |
Zien jullie ergens de fout? Ik zie de button en ik kan die aanklikken maar de url gaat niet open.
Enig idee?
Je zegt dat het niet aan de secret ligt, maar heb je ook daadwerkelijk geprobeerd of het wel werkt als je daar gewoon de url plaatst?skank schreef op maandag 8 november 2021 @ 15:59:
Goeimiddag heren,
Hier is de code
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 card: custom:button-card noPadding: true cardOptions: icon: mdi:access-point tap_action: action: url url: "!secret url_unifi_controller" show_state: true name: Unifi Controller styles: card: - width: 120px - height: 120px - font-size: 15px name: - justify-self: start - padding-left: 10px - font-weight: bold - padding-bottom: 25px img_cell: - justify-content: start - padding-left: 25px icon: - justify-self: start
Enig idee?
En wat als je de quotes weghaalt om de tekst met het secret. Zo dus: url: !secret url_unifi_controller
Goeie zet! Zelf niet aan gedacht, maar helaas ook, ook dat verhelpt het niet.TheFes schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:02:
[...]
Je zegt dat het niet aan de secret ligt, maar heb je ook daadwerkelijk geprobeerd of het wel werkt als je daar gewoon de url plaatst?
En wat als je de quotes weghaalt om de tekst met het secret. Zo dus: url: !secret url_unifi_controller
Niet zonder quotes, niet zonder quotes met rechtstreekse url, of met quotes met rechtstreekse url...
Niets
Is dat beter als de sonoff zigbee?HoppyF schreef op maandag 8 november 2021 @ 15:34:
[...]
Een Shelly schakelaar gebruiken bv de Shelly 1 Plus.
Anders gezegd: de schakelaar in de muur zet de lamp niet direct aan maar indirect via de Shelly.
De Shelly stuurt de lamp aan ongeacht of dit een slimme Hue lamp is of een gewone LED lamp.
Iemand zonder de app in huis of zonder enige kennis los van HA, kan je lamp aan/uit zetten.
Wat dit is niet perse goedkoper, en ben met zigbee begonnen.
Dan kan ik toch beter zoveel mogelijk zigbee doen zodat het netwerk zo groot (stabiel) mogelijk wordt?
--verkeerde topic
[ Voor 176% gewijzigd door Servor op 08-11-2021 16:12 ]
Ik zou overigens wel verwachten dat de url op dezelfde hoogte als action: url moet staan, aangezien het onder de tap_action valt.skank schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:08:
[...]
Goeie zet! Zelf niet aan gedacht, maar helaas ook, ook dat verhelpt het niet.
Niet zonder quotes, niet zonder quotes met rechtstreekse url, of met quotes met rechtstreekse url...
Niets
Dus zo:
YAML:
1
2
3
| tap_action: action: url url_path: !secret url_unifi_controller |
Waarom is alles trouwens zo ver intended?
@skank staat je url (of url_path?) niet verkeerd uitgelijnd?
Net geprobeerd..TheFes schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:16:
[...]
Ik zou overigens wel verwachten dat de url op dezelfde hoogte als action: url moet staan, aangezien het onder de tap_action valt.
Dus zo:
YAML:
1 2 3 tap_action: action: url url_path: !secret url_unifi_controller
Zo ver intended omdat er nog heel wat voor komt
Meer bepaald rows en columns
Code net geprobeerd, hier werkt het met correcte uitlijning en "url_path", alleen "url" werkt niet.skank schreef op maandag 8 november 2021 @ 15:59:
Goeimiddag heren,
Hier is de code
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 card: custom:button-card noPadding: true cardOptions: icon: mdi:access-point tap_action: action: url url: "!secret url_unifi_controller" show_state: true name: Unifi Controller styles: card: - width: 120px - height: 120px - font-size: 15px name: - justify-self: start - padding-left: 10px - font-weight: bold - padding-bottom: 25px img_cell: - justify-content: start - padding-left: 25px icon: - justify-self: start
Enig idee?
gevalletje typo?
Hier staat het goedTheFes schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:16:
[...]
Ik zou overigens wel verwachten dat de url op dezelfde hoogte als action: url moet staan, aangezien het onder de tap_action valt.
Dus zo:
YAML:
1 2 3 tap_action: action: url url_path: !secret url_unifi_controller
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Ik heb het net ook even geprobeerd en dit is de indentatie die werkt:skank schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:20:
[...]
Net geprobeerd..
Zo ver intended omdat er nog heel wat voor komt
Meer bepaald rows en columns
code:
1
2
3
4
5
6
| type: custom:button-card colortype: card name: aktie tap_action: action: url url_path: https://www.nu.nl |
reptileReptile-X schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:06:
@NicoLP Ik gebruik het via ZHA, dus bij mij wordt het als sensoren aangegeven, hieronder screenshot van de sensor:
[Afbeelding]
hoe heb jij opgelost dat hij niet dubbel telt ?
nu als de kat erin gaat hoogt hij op maar ook weer als hij eruit gaat ??
Mvg
Nico
"waarde/2" gokje?NicoLP schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:21:
[...]
reptile
Mvg
Nico
Ik gok dat de kat in het zicht blijft van de sensor. Als je een deurtje hebt die het zicht blokkeerd, kun je dan wellicht sowieso niet beter een deur/raamsensor gebruiken ipv een bewegingssensor?NicoLP schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:21:
[...]
reptile
Mvg
Nico
Alternatief kan zijn om de tijd van bewegingsdetectie te verhogen naar bijv eens per 2 minuten? (ik bedenk me nu dat ik te weinig van katten weet om te bepalen hoe lang ze bezig zijn met hun ding)
[ Voor 17% gewijzigd door Magic op 08-11-2021 16:26 ]
Ah ik gebruikte url ipv url_pathraymondw schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:21:
[...]
Code net geprobeerd, hier werkt het met correcte uitlijning en "url_path", alleen "url" werkt niet.
gevalletje typo?
[...]
Hier staat het goed
Als ik url_path gebruik, werkt het idd, althans naar een gewone site, dan gaat die mooi open.
Vul ik het adres in van mn controller (een addon)
Dan zie ik hem laden maar direct erna wijzigt hij plots de url en kom ik terug op mn pagina met de buttons ipv de controller
Als ik dan kijk naar de url zie ik staan;
x.x.x.x/lovelace-test/!secret%20url_unifi_controller
Dan werken secrets daar dus niet (heb je ook zonder de quotes er omheen geprobeerd?)skank schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:27:
[...]
Ah ik gebruikte url ipv url_path
Als ik url_path gebruik, werkt het idd, althans naar een gewone site, dan gaat die mooi open.
Vul ik het adres in van mn controller (een addon)
Dan zie ik hem laden maar direct erna wijzigt hij plots de url en kom ik terug op mn pagina met de buttons ipv de controller
Als ik dan kijk naar de url zie ik staan;
x.x.x.x/lovelace-test/!secret%20url_unifi_controller
Hmm vreemd, mijn sensoren blijven ongeveer 70 seconden aan, katten zijn al lang uit voordat het weer getriggerd wordt. Kijk naar de tip hierboven, door 2 delen zou een oplossing kunnen bieden i.d.d.NicoLP schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:21:
[...]
reptile
Mvg
Nico
@Magic Magneet sensoren had ik toen geprobeerd, maar soms gaat de klep niet goed dicht en geeft een valse telling daardoor, ik gebruik wel magneet sensoren om het te ressetten naar 0 die zit dan op de bovenklep deze wordt geopend wanner bak schoongemaakt wordt.
You rock guys!TheFes schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:28:
[...]
Dan werken secrets daar dus niet (heb je ook zonder de quotes er omheen geprobeerd?)
Ze werken eindelijk ! Toppie , grote verademing
ik heb een slome kat haha zat 2 min tussen de tellingReptile-X schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:31:
[...]
Hmm vreemd, mijn sensoren blijven ongeveer 70 seconden aan, katten zijn al lang uit voordat het weer getriggerd wordt. Kijk naar de tip hierboven, door 2 delen zou een oplossing kunnen bieden i.d.d.
@Magic Magneet sensoren had ik toen geprobeerd, maar soms gaat de klep niet goed dicht en geeft een valse telling daardoor, ik gebruik wel magneet sensoren om het te ressetten naar 0 die zit dan op de bovenklep deze wordt geopend wanner bak schoongemaakt wordt.
ik ga kijken om het door 2 te delen of dat dan goed blijft gaan
alvast bedankt
Nico
Ik had paar pagina's terug een vraag gesteld over resetten data van een entiteit, maar ik laat het daarbij zitten, over kleine twee manden met nieuw jaar gaat alles van zelf goed.
Ik heb wel vaart in mijn energie kosten dashboard gekregen, ik had nog 8 ongebruikte energy monitoring stekkers van Blitzwolf, die zijn inmiddels in gebruik. Meest groot gebruikers heb ik in overzicht.
Enige die ik nog wil aanpakken zijn de inductieplaten in de keuken, deze zijn met een Perilex aangesloten, dus het wordt even tricky om dit in de dashboard te krijgen maar ik heb wel een idee om dit op te pakken met 2 stekkers door groepen te splitsen en dan samen brengen in de Perilex, idem voor de huis ventilatie die is ook met Perilex maar dat is om snelheid te veranderen en niet 2 groepen aan te sluiten.
Weet iemand of er een soort zigbee shelly is die in de inbouwdoos past en gebruik meet?
Ik moet nog 4 stekkers hebben zodat ik alles onder kosten dashboard kan brengen, het ziet er nu zo uit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/cpu4hwL0W0myzxAF1VjlaBL6.png?f=user_large)
Tellingen zijn beetje onrealistisch op dit moment, ik heb verkeerde volgorde gepakt tijdens aanmaken van de sensoren, maar zoals ik boven had gezegd, alles komt over twee manden goed.
Wat er dan overblijft zijn de kleine apparatuur en de verlichting, maar dat valt reuze mee wij hebben al ruim 10 jaar alles met LED's (behalve lampje magnetron
)
Plan is om volgend jaar ergens in tweede kwartaal volledig elektrisch te gaan, wij hebben combiketel alleen voor verwarming en douchen, op de begane grond gebruiken wij geen apparaten die gas gebruiken.
Ik moet wel 3 fase aansluiting aanvragen, en gas laten weghalen.
Installatie vernieuwen is geen probleem voor mij, ik ben zelf Technicus sterkstroominstallaties (dure titel voor een omhooggeschopte elektricien
)
Ik heb wel vaart in mijn energie kosten dashboard gekregen, ik had nog 8 ongebruikte energy monitoring stekkers van Blitzwolf, die zijn inmiddels in gebruik. Meest groot gebruikers heb ik in overzicht.
Enige die ik nog wil aanpakken zijn de inductieplaten in de keuken, deze zijn met een Perilex aangesloten, dus het wordt even tricky om dit in de dashboard te krijgen maar ik heb wel een idee om dit op te pakken met 2 stekkers door groepen te splitsen en dan samen brengen in de Perilex, idem voor de huis ventilatie die is ook met Perilex maar dat is om snelheid te veranderen en niet 2 groepen aan te sluiten.
Weet iemand of er een soort zigbee shelly is die in de inbouwdoos past en gebruik meet?
Ik moet nog 4 stekkers hebben zodat ik alles onder kosten dashboard kan brengen, het ziet er nu zo uit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/cpu4hwL0W0myzxAF1VjlaBL6.png?f=user_large)
Tellingen zijn beetje onrealistisch op dit moment, ik heb verkeerde volgorde gepakt tijdens aanmaken van de sensoren, maar zoals ik boven had gezegd, alles komt over twee manden goed.
Wat er dan overblijft zijn de kleine apparatuur en de verlichting, maar dat valt reuze mee wij hebben al ruim 10 jaar alles met LED's (behalve lampje magnetron

Plan is om volgend jaar ergens in tweede kwartaal volledig elektrisch te gaan, wij hebben combiketel alleen voor verwarming en douchen, op de begane grond gebruiken wij geen apparaten die gas gebruiken.
Ik moet wel 3 fase aansluiting aanvragen, en gas laten weghalen.
Installatie vernieuwen is geen probleem voor mij, ik ben zelf Technicus sterkstroominstallaties (dure titel voor een omhooggeschopte elektricien
Ik ben weer begonnen met het omzetten van ZWave apparaten naar HomeAssistant. Dit heb ik ooit eerder gehad maar toen werkt het nog niet 100%, wil wel eens opnieuw proberen dus ben begonnen met mijn Aeotec Zwave stick aansluiten op HomeAssistant. Deze wordt netjes gedetecteerd door HomeAssistant en ik kan het configureren (dat is handig!). Helaas lukt de configuratie niet, het stopt met een timeout. Ik dacht dus dat ik een probleem had met mijn HomeAssistant installatie, dus ik heb een nieuwe gebouwd en daar krijg ik nu dezelfde foutmelding (compleet schone installatie).
MIjn HomeAssistant installatie(s) is op VMWare ESXi7 met de officiële OVA. Deze staat op zijn beurt weer op een Intel NUC I5 8e generatie. Ik heb dus een schone HomeAssistant gedeployed, ZWave USB er aan gehangen en ik krijg hetzelfde probleem. Heb dus het gevoel dat ESX wellicht in de weg zit? Het heeft zeker ooit gewerkt, ik weet alleen niet meer of dit ook op ESXi7 was of wellicht 6.7. Kan iemand nog wat tips geven waar ik verder kan zoeken?
MIjn HomeAssistant installatie(s) is op VMWare ESXi7 met de officiële OVA. Deze staat op zijn beurt weer op een Intel NUC I5 8e generatie. Ik heb dus een schone HomeAssistant gedeployed, ZWave USB er aan gehangen en ik krijg hetzelfde probleem. Heb dus het gevoel dat ESX wellicht in de weg zit? Het heeft zeker ooit gewerkt, ik weet alleen niet meer of dit ook op ESXi7 was of wellicht 6.7. Kan iemand nog wat tips geven waar ik verder kan zoeken?
Zijn er nog mensen met problemen met de media control card? Dit is niet mer zichtbaar bij mij. Ook als ik de media control card opnieuw wil toevoegen staat er een blanco kaart in de lijst.
Ik heb al browsgegevens gewist en herladen, HA herstart gedaan, maar niets helpt.
Ik heb al browsgegevens gewist en herladen, HA herstart gedaan, maar niets helpt.
Mijn backup HA systeem draait op ESXi 6.7 met een Debian client en HA supervised. Je moet expliciet een USB host device en het USB device zelf toewijzen aan de VM. In mijn geval heb ik een USB2 host device aangewezen die fysiek USB3 is en dat werkt verder vlekkeloos.Archie_T schreef op maandag 8 november 2021 @ 17:31:
Ik ben weer begonnen met het omzetten van ZWave apparaten naar HomeAssistant. Dit heb ik ooit eerder gehad maar toen werkt het nog niet 100%, wil wel eens opnieuw proberen dus ben begonnen met mijn Aeotec Zwave stick aansluiten op HomeAssistant. Deze wordt netjes gedetecteerd door HomeAssistant en ik kan het configureren (dat is handig!). Helaas lukt de configuratie niet, het stopt met een timeout. Ik dacht dus dat ik een probleem had met mijn HomeAssistant installatie, dus ik heb een nieuwe gebouwd en daar krijg ik nu dezelfde foutmelding (compleet schone installatie).
Dank voor je antwoord. Dat is inderdaad wat ik doe, HA herkent de USB stick ook gewoon en geeft een melding dat ik ZWave kan installeren. Dus dat lijkt wel goed te gaan, alleen krijg ik time-outs tijden het configureren.synoniem schreef op maandag 8 november 2021 @ 17:48:
[...]
Mijn backup HA systeem draait op ESXi 6.7 met een Debian client en HA supervised. Je moet expliciet een USB host device en het USB device zelf toewijzen aan de VM. In mijn geval heb ik een USB2 host device aangewezen die fysiek USB3 is en dat werkt verder vlekkeloos.
Ik verdenk (omdat ik nieuwe “lege” HA getest heb) dus ESX of de NUC. Nu ik dit type bedenk ik me dat ik wellicht opnieuw moet opstarten. Dat ga ik nog even proberen.
<edit> Reboot heeft ook niet geholpen.
Welke versie zwave js gebruik je ik heb nu 0.1.45 hier mee werkt het perfect exso 7.0b en HA als vmArchie_T schreef op maandag 8 november 2021 @ 17:51:
[...]
Dank voor je antwoord. Dat is inderdaad wat ik doe, HA herkent de USB stick ook gewoon en geeft een melding dat ik ZWave kan installeren. Dus dat lijkt wel goed te gaan, alleen krijg ik time-outs tijden het configureren.
Ik verdenk (omdat ik nieuwe “lege” HA getest heb) dus ESX of de NUC. Nu ik dit type bedenk ik me dat ik wellicht opnieuw moet opstarten. Dat ga ik nog even proberen.
<edit> Reboot heeft ook niet geholpen.
Upgrade ik die naar 0.1.46 werkt het niet meer en als ik op diverse forums lees ben ik niet de enige
Dus kijk eens of jij ook 0.1.46 heb draaien en lijk dan eens met 0.1 45
Wat is trouwens de officiële ova ?
Beter/slechter weet ik zo niet.LJ80 schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:11:
[...]
Is dat beter als de sonoff zigbee?
Wat dit is niet perse goedkoper, en ben met zigbee begonnen.
Dan kan ik toch beter zoveel mogelijk zigbee doen zodat het netwerk zo groot (stabiel) mogelijk wordt?
Anders wellicht wel omdat de Shelly’s met WiFi werken.
Daarom ook meteen los te zien van je zigbee netwerk.
Gaat er iets mis met HA of een Zigbee bridge (Philips?) dan kun je nog steeds je schakelaar en lamp bedienen.
Belangrijke schakelaars/lampen kun je zo bereikbaar houden maar nog steeds ook met HA laten werken.
Hij Hue lampen kun je in ieder geval de Hue Dimmer via direct bindings aan de lampen koppelen, bij Ikea Traefri lampen werkt het zelfs standaard zo meen ik. Zwave heeft hetzelfde met group associations. Dus het is allemaal ook weer niet zo spannend en uiteindelijk hebben ze allemaal wel een fallback. Om een sensor of remote te koppelen aan een actor buiten het netwerk om / ook als de coördinator op zijn gat ligt.HoppyF schreef op maandag 8 november 2021 @ 18:41:
[...]
Beter/slechter weet ik zo niet.
Anders wellicht wel omdat de Shelly’s met WiFi werken.
Daarom ook meteen los te zien van je zigbee netwerk.
Gaat er iets mis met HA of een Zigbee bridge (Philips?) dan kun je nog steeds je schakelaar en lamp bedienen.
Belangrijke schakelaars/lampen kun je zo bereikbaar houden maar nog steeds ook met HA laten werken.
En als je bv een Zigbee of Zwave relais achter een schakelaar propt heb je exact hetzelfde als met een Shelly, een fysieke ouderwetse schakelaar die je ook slim kunt schakelen. Alleen heb je in Zigbee land ook slimme lampen, die je vervolgens ook nog eens kunt aansturen als het netwerk er uit ligt (als je het zo inregelt). En met wifi heb je wel slimme lampen, maar een Shelly kan niet met de lampen babbelen. Dus als of je wifi er uit ligt of de domotica software (Home Assistant dan) ben je gewoon de sjaak. Hoogstens dat ook de wifi lampen aan gaan na een stroomonderbreking en je dus de Shelly het relais rechtstreeks kunt laten schakelen als deze geen verbinding heeft (i.p.v. evt. detached mode) en je dus de stroom van de lampen kunt halen en weer er op zetten en dan de verlichting aan gaat.
Iemand nog een idee?bafplus schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:28:
Ben ff aan het stoeien met een script om radio te streamen naar een chromecast.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 .... - service: media_player.play_media data_template: entity_id: > {% if is_state("input_select.radio_speaker", "Woonkamer") %} media_player.chromecast3287 {% elif is_state("input_select.radio_speaker", "Keuken") %} media_player.keuken {% endif %} {% if is_state("input_select.radio_source", "Q-Music") %} media_content_type: audio/mp3 media_content_id: https://stream.qmusic.nl/fouteuur/mp3 extra: metadata: metadataType: 3 title: Foute Uur artist: Q-Music images: - url: >- https://luisternaarderadio.nl/wp-content/uploads/2019/11/Qmusic_Foute-uur_radio_logo.png {% elif is_state("input_select.radio_source","Youtube") %} media_content_type: cast media_content_id: ' { "app_name": "youtube", "media_id": "xGN0iBi1zUY" }' {% endif %} mode: single
Ja en nee.RobertMe schreef op maandag 8 november 2021 @ 19:17:
[...]
Hij Hue lampen kun je in ieder geval de Hue Dimmer via direct bindings aan de lampen koppelen, bij Ikea Traefri lampen werkt het zelfs standaard zo meen ik. Zwave heeft hetzelfde met group associations. Dus het is allemaal ook weer niet zo spannend en uiteindelijk hebben ze allemaal wel een fallback. Om een sensor of remote te koppelen aan een actor buiten het netwerk om / ook als de coördinator op zijn gat ligt.
En als je bv een Zigbee of Zwave relais achter een schakelaar propt heb je exact hetzelfde als met een Shelly, een fysieke ouderwetse schakelaar die je ook slim kunt schakelen. Alleen heb je in Zigbee land ook slimme lampen, die je vervolgens ook nog eens kunt aansturen als het netwerk er uit ligt (als je het zo inregelt). En met wifi heb je wel slimme lampen, maar een Shelly kan niet met de lampen babbelen. Dus als of je wifi er uit ligt of de domotica software (Home Assistant dan) ben je gewoon de sjaak. Hoogstens dat ook de wifi lampen aan gaan na een stroomonderbreking en je dus de Shelly het relais rechtstreeks kunt laten schakelen als deze geen verbinding heeft (i.p.v. evt. detached mode) en je dus de stroom van de lampen kunt halen en weer er op zetten en dan de verlichting aan gaat.
Je gaat er dan vanuit dat je een Philips hue dimmer/schakelaar moet hebben.
Ik bedoelde als je dit niet hebt en dus uitsluitend gewone ouderwetse lichtschakelaars hebt en toch gebruik wilt maken van een directe manier om een (al dan niet) slimme lamp aan/uit te zetten.
Kan ook met een Zigbee relais die een directe koppeling met een slimme lamp heeft.
Je kunt een Shelly direct laten schakelen en er zowel een domme als slimme lamp meer aan/uit zetten.
WiFi is handig natuurlijk mee om te automatiseren maar ligt de WiFi eruit dan werkt het nog steeds.
Zo zijn er altijd wel backup mogelijkheden te bedenken vanwege de WAF of bezoek in huis.
Probeer nog eens uit te leggen wat je precies wilt. Ik heb in ieder geen zin om die yaml door te spitten om dan een aanname te doen van wat je wilt.
Maar een Shelly kan geen slimme lamp aan en uit zetten. Een Shelly kan alleen een signaal sturen naar bv Home Assistant dat de knop is ingedrukt, en vervolgens weer kan Home Assistant de slimme lamp aan en uit zetten. Maar exact hetzelfde geldt voor een Zigbee of ZWave relais. Ook die kunnen, bij mijn weten, niet met slimme lampen babbelen. Of ze zetten de stroom aan en uit (en maken de slimme lampen dus dom) of ze geven een signaal wat je met bv Home Assistant verwerkt en de lampen aanstuurt.HoppyF schreef op maandag 8 november 2021 @ 19:36:
Ik bedoelde als je dit niet hebt en dus uitsluitend gewone ouderwetse lichtschakelaars hebt en toch gebruik wilt maken van een directe manier om een (al dan niet) slimme lamp aan/uit te zetten.
En als je domme lampen hebt kun je ze aan zetten via de schakelaar, of via wifi / Zigbee / ZWave. Maar ook daarbij maakt het niet uit of je wifi, Zigbee of ZWave hebt. Sterker nog, ik denk dat wifi zelfs de slechtste oplossing is om ook maar iets te doen als de coordinator eruit ligt. Zonder wifi kun je alleen de schakelaar fysiek bedienen. Niet via een app of wat dan ook. In het geval van Zigbee en ZWave kun je via respectievelijk direct bindings en group associations wel nog via gekoppelde (draadloze) knoppen het relais laten schakelen, ook de Zigbee of ZWave stick / coördinator op zijn gat ligt. Wat mij betreft maakt dat Zigbee & ZWave dus "beter" dan wifi. En bij Zigbee weet ik er niet veel vanaf, maar in ieder geval bij ZWave kun je bv ook een motion sensor via een group association een relais laten schakelen. Dus dit allemaal buiten de coordinator en bv Home Assistant om.
En nog mooier: ZWave heeft een "alarm" systeem ingebakken. Als je bv een brandmelder hebt kan die een "alarm" je netwerk insturen dat ook verwerkt wordt als de coördinator op zijn gat ligt. Vervolgens kun je bij elk apparaat instellen hoe deze moet reageren op een "alarm" en zo kun je bv ook een vluchtroute automatisch verlichten op het moment dat de brandmelder af gaat, of een rolluik open laten gaan. Met een op wifi gebaseerd systeem ga je dat nooit zo betrouwbaar kunnen krijgen. Knalt bij brand bv de groep waarop je router zit er uit dan zal jouw Shelly niks meer doen omdat die niet verbonden is. ZWave kan wel overweg met dit scenario (ook als het niet de groep met wifi router is, maar de groep waarop de ZWave coördinator insteekt
Maar hoe werkt een wifi gebaseerde oplossing dan als wifi eruit ligt? Je bedoelt dat de schakelaar nog werkt en zo het relais schakelt? Want dat werkt bij een Zigbee & ZWave relais net zo goed. Ook daarop zitten gewoon 1 of 2 inputs voor de fysieke schakelaar die het relais laten schakelen. Een Shelly relais is in die zin echt niks unieks en een Zigbee & ZWave relais kunnen dat net zo goed (en meer, naar mijn idee).Kan ook met een Zigbee relais die een directe koppeling met een slimme lamp heeft.
Je kunt een Shelly direct laten schakelen en er zowel een domme als slimme lamp meer aan/uit zetten.
WiFi is handig natuurlijk mee om te automatiseren maar ligt de WiFi eruit dan werkt het nog steeds.
Zo zijn er altijd wel backup mogelijkheden te bedenken vanwege de WAF of bezoek in huis.
Aha! Draai inderdaad 0.1.46. Zal even kijken hoe ik kan downgraden. De officiële ova bedoel ik die vanaf HomeAssistant.io. Dank!vonkkie schreef op maandag 8 november 2021 @ 18:22:
[...]
Welke versie zwave js gebruik je ik heb nu 0.1.45 hier mee werkt het perfect exso 7.0b en HA als vm
Upgrade ik die naar 0.1.46 werkt het niet meer en als ik op diverse forums lees ben ik niet de enige
Dus kijk eens of jij ook 0.1.46 heb draaien en lijk dan eens met 0.1 45
Wat is trouwens de officiële ova ?
Ik bedoelde inderdaad dat een Shelly waaraan een fysieke schakelaar gekoppeld is, ook zonder dat WiFi het doet of als HA uitgevallen is, toch een lamp kan aan doen.RobertMe schreef op maandag 8 november 2021 @ 20:00:
[...]
Maar een Shelly kan geen slimme lamp aan en uit zetten. Een Shelly kan alleen een signaal sturen naar bv Home Assistant dat de knop is ingedrukt, en vervolgens weer kan Home Assistant de slimme lamp aan en uit zetten. Maar exact hetzelfde geldt voor een Zigbee of ZWave relais. Ook die kunnen, bij mijn weten, niet met slimme lampen babbelen. Of ze zetten de stroom aan en uit (en maken de slimme lampen dus dom) of ze geven een signaal wat je met bv Home Assistant verwerkt en de lampen aanstuurt.
En als je domme lampen hebt kun je ze aan zetten via de schakelaar, of via wifi / Zigbee / ZWave. Maar ook daarbij maakt het niet uit of je wifi, Zigbee of ZWave hebt. Sterker nog, ik denk dat wifi zelfs de slechtste oplossing is om ook maar iets te doen als de coordinator eruit ligt. Zonder wifi kun je alleen de schakelaar fysiek bedienen. Niet via een app of wat dan ook. In het geval van Zigbee en ZWave kun je via respectievelijk direct bindings en group associations wel nog via gekoppelde (draadloze) knoppen het relais laten schakelen, ook de Zigbee of ZWave stick / coördinator op zijn gat ligt. Wat mij betreft maakt dat Zigbee & ZWave dus "beter" dan wifi. En bij Zigbee weet ik er niet veel vanaf, maar in ieder geval bij ZWave kun je bv ook een motion sensor via een group association een relais laten schakelen. Dus dit allemaal buiten de coordinator en bv Home Assistant om.
En nog mooier: ZWave heeft een "alarm" systeem ingebakken. Als je bv een brandmelder hebt kan die een "alarm" je netwerk insturen dat ook verwerkt wordt als de coördinator op zijn gat ligt. Vervolgens kun je bij elk apparaat instellen hoe deze moet reageren op een "alarm" en zo kun je bv ook een vluchtroute automatisch verlichten op het moment dat de brandmelder af gaat, of een rolluik open laten gaan. Met een op wifi gebaseerd systeem ga je dat nooit zo betrouwbaar kunnen krijgen. Knalt bij brand bv de groep waarop je router zit er uit dan zal jouw Shelly niks meer doen omdat die niet verbonden is. ZWave kan wel overweg met dit scenario (ook als het niet de groep met wifi router is, maar de groep waarop de ZWave coördinator insteekt)
[...]
Maar hoe werkt een wifi gebaseerde oplossing dan als wifi eruit ligt? Je bedoelt dat de schakelaar nog werkt en zo het relais schakelt? Want dat werkt bij een Zigbee & ZWave relais net zo goed. Ook daarop zitten gewoon 1 of 2 inputs voor de fysieke schakelaar die het relais laten schakelen. Een Shelly relais is in die zin echt niks unieks en een Zigbee & ZWave relais kunnen dat net zo goed (en meer, naar mijn idee).
De vraagsteller wilde volgens mij zoiets bewerkstelligen als bv Opa en Oma komen oppassen en het licht in de keuken aan willen doen zonder dat ze een app gebruiken of een alternatieve schakelaar moeten gaan gebruiken.
Shelly zal vast niet de enige oplossing zijn er zijn meer relais die dit wel kunnen doen maar ook dan moet je er vanuit gaan dat Zigbee of Zwave eruit ligt en HA ook.
Als WiFi eruit ligt hoeft dit ook geen probleem te zijn, de koppeling naar HA is dan alleen weg.
Snap ik, ik zal het proberen :-)barrymossel schreef op maandag 8 november 2021 @ 19:58:
[...]
Probeer nog eens uit te leggen wat je precies wilt. Ik heb in ieder geen zin om die yaml door te spitten om dan een aanname te doen van wat je wilt.
Ik heb nu dit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
| media_content_id: > {% if is_state("input_select.radio_source", "MijnMP3") %} http://xxxxxtplinkdns.com/liedje.mp3 {% elif is_state("input_select.radio_source","Q-Music") %} https://stream.qmusic.nl/fouteuur/mp3 {% endif %} |
Maar in plaats van enkel alleen de url wil ik er dit gehele blok in zetten per keuze:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| media_content_type: audio/mp3 media_content_id: https://stream.qmusic.nl/fouteuur/mp3 extra: metadata: metadataType: 3 title: Foute Uur artist: Q-Music images: - url: >- https://luisternaarderadio.nl/wp-content/uploads/2019/11/Qmusic_Foute-uur_radio_logo.png |
Dus zodoende dat elke keuzeoptie zo een soortgelijke blok krijgt.
Mijn Hue bridge gaat er uit en ga over op een Zigbee USB stick. Maar nu zit ik met een dilemma, zigbee2mqtt of ZHA? Ik neig naar zigbee2mqtt omdat ik Proxmox draai. Dan heb ik HA, zigbee2mqtt en mosquitto gescheiden in LXC's. Bij een reboot van HA blijft de rest gewoon draaien. Maar anderzijds is ZHA geïntegreerd in HA dus kan me voorstellen dat het dan wat stabieler werkt i.p.v. dat er een extra MQTT laag tussen zit? Al mijn devices zijn supported door zowel ZHA als zigbee2mqtt dus beide zouden kunnen.
Kortom zijn er mensen die me de ZHA of zigbee2mqtt kant op kunnen duwen?
Hier zigbee2mqtt zonder issues. Als al je devices in beide werken, zijn beide even goed :-)soganta schreef op maandag 8 november 2021 @ 20:34:
Mijn Hue bridge gaat er uit en ga over op een Zigbee USB stick. Maar nu zit ik met een dilemma, zigbee2mqtt of ZHA? Ik neig naar zigbee2mqtt omdat ik Proxmox draai. Dan heb ik HA, zigbee2mqtt en mosquitto gescheiden in LXC's. Bij een reboot van HA blijft de rest gewoon draaien. Maar anderzijds is ZHA geïntegreerd in HA dus kan me voorstellen dat het dan wat stabieler werkt i.p.v. dat er een extra MQTT laag tussen zit? Al mijn devices zijn supported door zowel ZHA als zigbee2mqtt dus beide zouden kunnen.
Maar mss helpt dit: YouTube: Zigbee2MQTT vs ZHA (Zigbee Home Automation) - Which should you use f...
[ Voor 14% gewijzigd door bafplus op 08-11-2021 20:42 ]
Erg afhankelijk van wensen.soganta schreef op maandag 8 november 2021 @ 20:34:
Ik gebruikte al mqtt vanwege verschillende apps, dus wilde niet afhankelijk zijn van hass.
Verder kon ik zo een rpi ergens op een goede locatie neerzetten qua bereik die over mqtt praat met de centrale server waar hass op draait. Met een goed netwerk niet echt relevant overigens, maar in het begin wel van belang geweest voor mij.
Verder heb ik ook remote eea draaien, en dat gaat enkel over mqtt, dus dan is zigbee2mqtt de meest logische keuze. Geld ook voor zwave2mqtt overigens en andere wifi sensoren die over mqtt praten.
Qua support geen idee. Als je eenmaal wat gekozen hebt, dan blijf je daar iha ook bij. Devices zijn snel toegevoegd bij zigbee2mqtt. Kun je ook zelf doen als je dat wilt.
Ik heb alles binnen docker draaien, dus geen gemekker met doorgeven van usb/serial devices.
Beiden hebben een web interface om eea in te stellen. Ook daar denk ik dus geen echt verschil.
Als ik nu zou moeten beginnen zou ik het ook niet exact weten, al vermoed ik dat ik altijd een voorkeur voor mqtt zal blijven houden vanwege flexibiliteit.
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
FWIW: ik heb recentelijk nog naar ZHA gekeken terwijl ik nu op Z2M draai. Ik heb gekozen niet over te gaan omdat:soganta schreef op maandag 8 november 2021 @ 20:34:
- ZHA niet lekker werkt met NodeRED: waar Z2M via mqtt publishes statewijzigingen doorgeeft en je hier bijv. in NodeRED mooi op kunt reageren kan dat bij ZHA niet: je moet luisteren naar events. Als je alleen HASS automations gebruikt is dat een stuk makkelijker omdat je dan een "trigger" kunt gebruiken. In NodeRED werkt dat erg omslachtig.
- ZHA niet al mijn devices support die Z2M wel gewoon support en nu aanwezig zijn in mijn netwerk
- Ik de interface van Z2M ondertussen erg mooi vind en meer mogelijkheden biedt dan ZHA
Vraagje, sinds de recente update is de Solaredge integratie aangepast, waarbij met name onderstaand relevant is:
Wellicht een stomme vraag maar waar krijg ik deze unieke ID's gevonden in Home Assistant? Of moet ik de integratie gewoon opnieuw instellen?The SolarEdge integration now provides unique IDs for its entities, so the entities are now visible and customizable in the Home Assistant.
2021.11.2:
- Bump total_connect_client to 2021.11.2 (@austinmroczek - #58818) (totalconnect docs)
- Adjust frag_duration setting in stream (@uvjustin - #59135) (stream docs)
- Bump flux_led to 0.24.15 (@bdraco - #59159) (flux_led docs)
- Bump aioguardian to 2021.11.0 (@bachya - #59161) (guardian docs)
- Guard against flaky SimpliSafe API calls (@bachya - #59175) (simplisafe docs)
- Guard against missing data in ReCollect Waste (@bachya - #59177) (recollect_waste docs)
- Change ReCollect Waste device class to date (@bachya - #59180) (recollect_waste docs)
- bump aioshelly to 1.0.4 (@mib1185 - #59209) (shelly docs)
- Bump flux_led to 0.24.17 (@bdraco - #59211) (flux_led docs)
- Fix tradfri group reachable access (@janiversen - #59217) (tradfri docs)
- Increase timeout for fetching camera data on Synology DSM (@mib1185 - #59237) (synology_dsm docs)
- Add Battery sensor regardless if the battery_percent_remaining attribute is supported or not (@Adminiuga - #59264) (zha docs)
- Fix condition for fritz integration (@chemelli74 - #59281) (fritz docs)
- Remove illuminance sensor (@bieniu - #59305) (xiaomi_miio docs)
- Revert "Use DeviceInfo in shelly (#58520)" (@thecode - #59315) (shelly docs)
- Support generic xiaomi_miio vacuums (@OGKevin - #59317) (xiaomi_miio docs)
- Bump paho-mqtt to 1.6.1 (@emontnemery - #59339) (mqtt docs) (shiftr docs)
- Bump velbusaio to 2021.11.6 (@Cereal2nd - #59353) (velbus docs)
- Update frontend to 20211108.0 (@bramkragten - #59364) (frontend docs)
Sometimes you need to plan for coincidence
Lees even een paar regels verder op die plek.Fleshi schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:52:
Vraagje, sinds de recente update is de Solaredge integratie aangepast, waarbij met name onderstaand relevant is:
[...]
Wellicht een stomme vraag maar waar krijg ik deze unieke ID's gevonden in Home Assistant? Of moet ik de integratie gewoon opnieuw instellen?
Sometimes you need to plan for coincidence
Mijn Samsung Q80R geeft in Homeassistant de onderstaande statussen, op dat moment doet de tv zelf niks en staat gewoon uit.
Iemand een tip om dit op te lossen? Ik heb een automatisering van een ledstrip hierop draaien en die springt dus elke keer aan, en daarna weer uit.
Iemand een tip om dit op te lossen? Ik heb een automatisering van een ledstrip hierop draaien en die springt dus elke keer aan, en daarna weer uit.
:fill(white):strip_exif()/f/image/kwZlxi8QUfJXj6FwFxpirHWM.png?f=user_large)
Meldt hij zich even aan om te controleren op updates ofzo?ajaxalex schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:08:
Mijn Samsung Q80R geeft in Homeassistant de onderstaande statussen, op dat moment doet de tv zelf niks en staat gewoon uit.
[Afbeelding]
Het zijn wel korte blokjes van een paar seconden dus je zou kunnen triggeren als de tv minstens een halve minuut aan is. Maar dat voelt meer als een work around.
Misschien kan je in je tv instellingen iets vinden over updates? Of een keer met wireshark ofzo kijken wat hij dan doet (aannemende dat hij dan iets op internet checkt).
wat zegt het logboek van deze device dan?
Settings gecheckt hij checkt updates als het toestel wordt uitgeschakeld.Compuchip87 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:28:
[...]
Meldt hij zich even aan om te controleren op updates ofzo?
Het zijn wel korte blokjes van een paar seconden dus je zou kunnen triggeren als de tv minstens een halve minuut aan is. Maar dat voelt meer als een work around.
Misschien kan je in je tv instellingen iets vinden over updates? Of een keer met wireshark ofzo kijken wat hij dan doet (aannemende dat hij dan iets op internet checkt).
Trigger staat nu inderdaad net buiten de 18 seconden wanneer de TV "aan" gaat.
Ik zal zo even een capture starten, dat is een goeie tip.
Welk logboek bedoel je?spank_mojoo schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:01:
wat zegt het logboek van deze device dan?
:fill(white):strip_exif()/f/image/8dt2I2QhuVtEVWiALDhlXR8P.png?f=user_large)
Gisteravond opeens geen werkende Z-Wave lampen meer. Ik zie nu dit in de HA logging:

Iemand die dit eerder gezien heeft? Ik hoop niet dat hij kapot is want die Aeotec Z-Wave zijn wel lekker aan de prijs. Overigens loopt de USB connectie via ESXI (vCenter) en daar lijkt hij niet te disconnecten.

Iemand die dit eerder gezien heeft? Ik hoop niet dat hij kapot is want die Aeotec Z-Wave zijn wel lekker aan de prijs. Overigens loopt de USB connectie via ESXI (vCenter) en daar lijkt hij niet te disconnecten.
even 0.1.45 terug zetten gok ik in 0.1.16 hebben ze een probleem met exsi en deze zwave stickZenety schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:17:
Gisteravond opeens geen werkende Z-Wave lampen meer. Ik zie nu dit in de HA logging:
[Afbeelding]
Ze hebben nu 0.1.47 uitgebracht deze fixt het
[ Voor 4% gewijzigd door vonkkie op 09-11-2021 18:37 ]
Ik zie een soortgelijk gedrag bij apparaten die op het randje van ons WiFi netwerk zitten. Dus wellicht moet het in die richting gezocht worden.ajaxalex schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:08:
[Afbeelding]
André Huisman (www.new-line.nl)
Is bekabeld aangesloten dus n.v.t..HuismAndré schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:04:
[...]
Ik zie een soortgelijk gedrag bij apparaten die op het randje van ons WiFi netwerk zitten. Dus wellicht moet het in die richting gezocht worden.
Waarschijnlijk een dummy vraag. Maar wil hem toch stellen voordat ik het doe.
Tot nu toe liep mijn Pi4b met HA via wifi omdat ik een probleem had met de LAN poort van mij router. Dat lijkt nu opgelost. Kan ik nu gewoon een ethernet kabel in de Pi duwen, of moet ik nog ergens opletten aangaande IP-adressen?
Tot nu toe liep mijn Pi4b met HA via wifi omdat ik een probleem had met de LAN poort van mij router. Dat lijkt nu opgelost. Kan ik nu gewoon een ethernet kabel in de Pi duwen, of moet ik nog ergens opletten aangaande IP-adressen?
3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW
Dit topic is gesloten.
Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.