Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 80 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.849 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-09 12:21
vonkkie schreef op donderdag 4 november 2021 @ 18:46:
@skank

Je lampen samen in scène zetten en deze aan uit zetten
Denk je? Ga ik eens proberen.
Moet je die scene dan aanmaken in die velux app of in ha?
Want beide kan.. Alsook kan je dan nog dimmen?
Want een scene zet je gewoon aan of uit toch?

[ Voor 11% gewijzigd door skank op 04-11-2021 19:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bafplus
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 04-01-2022
LJ80 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 19:08:
Omdat ik het nog niet helemaal snap en het programmeren in YAML niet helemaal beheers.
Ik ben opzoek naar een blueprint om de lamp bij de voordeur automatisch aan en uit te laten gaan als het donker en smorgens weer licht wordt.

Ik had deze gevonden maar overdag gaat het niet uit.
Iemand een wel werkende blueprint of script hiervoor?

[Afbeelding]

YAML:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
alias: Lights On At Sunset
description: ''
use_blueprint:
  path: CyanAutomation/lights_on_at_sunset.yaml
  input:
    target_light:
      device_id: 5c0cce115d86ed62651ea3b9615e96f5
    target_brightness: 100
    elevation_shift: 1
Hierbij de automatisering.
Even nieuwe automatisering aanmaken->bewerk YAML en code pasten. Dan bewerk in GUI en daar onder het kopje "acties" even bij Optie 1 en 2 je lamp selecteren en de actie (respectievelijk aan of uitschakelen).
Je ziet dan gelijk mooi hoe de automatisering is opgebouwd en hoe deze werkt.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
alias: Buitenlamp aan en uit
description: Buitenlamp aan bij zonsopkomst en uit bij zonsondergang
trigger:
  - platform: sun
    event: sunrise
    id: Sunrise
    offset: '+00:30:00'
    event: sunset
    id: Sunset
    offset: '-00:30:00'
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
        sequence:
          - type: turn_on
            device_id: 05c2909d59002f280abf688c49302123
            entity_id: light.lt_buitenlamp
            domain: light
      - conditions:
        sequence:
          - type: turn_off
    default: []
mode: single

Ik heb het zo ingesteld dat de lamp een half uur voor zonsondergang aangaat en een half uur na zonsopgang weer uitgaat. Dit kun je uiteraard aanpassen naar behoefte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:05
skank schreef op donderdag 4 november 2021 @ 19:29:
[...]

Denk je? Ga ik eens proberen.
Moet je die scene dan aanmaken in die velux app of in ha?
Want beide kan.. Alsook kan je dan nog dimmen?
Want een scene zet je gewoon aan of uit toch?
In HA ik dim eigenlijk nooit via HA alles via spraak gestuurt via Google home en dan dimt en kleur aanpassingen werken perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LJ80 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 19:28:
[...]

Als ik deze dan pak als basis.
Het laatste stukje niet wil gebruiken inderdaad, dan wordt het dit met mijn entity_id:

YAML:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
#-----Garden lights on just before sunset
- id: 'garden_lights_on'
  alias: Garden lights on just before sunset
  trigger:
    platform: numeric_state
    entity_id: sun.sun
    attribute: elevation
    below: -3
  action:
    - service: light.turn_on
      data:
        entity_id: light.sonoff_01minizb_918ec124_on_off
        brightness: 255

#-----Garden lights off just after sunrise
- id: 'garden_lights_off'
  alias: Garden lights off just after sunrise
  trigger:
    platform: numeric_state
    entity_id: sun.sun
    attribute: elevation
    above: 1
  action:
    - service: light.turn_off
      entity_id: light.sonoff_01minizb_918ec124_on_off

Ik heb en online gecheckd in YAML checker en geen fouten.
En toch geeft HA deze foutmelding bij opslaan:
Message malformed: expected dictionary
Ik heb mijn config opgesplitst in verschillende yaml-bestanden. Daarom werkt het bij jou waarschijnlijk niet op deze manier. Check ff YAML-voorbeeld op deze pagina https://www.home-assistant.io/docs/automation/yaml/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
vonkkie schreef op donderdag 4 november 2021 @ 19:36:
[...]

In HA ik dim eigenlijk nooit via HA alles via spraak gestuurt via Google home en dan dimt en kleur aanpassingen werken perfect
Ja ook van plan die te koppelen met google, maar als ik die lampen in een scene steek, s die scene geen lamp toch?
En dan kan ik die niet dimmen, ofwel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-07 16:08
bafplus schreef op donderdag 4 november 2021 @ 19:34:
[...]

Hierbij de automatisering.
Even nieuwe automatisering aanmaken->bewerk YAML en code pasten. Dan bewerk in GUI en daar op beide plekken even jouw lamp(en) selecteren.
Je ziet dan gelijk mooi hoe de automatisering is opgebouwd en hoe deze werkt.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
alias: Buitenlamp aan en uit
description: Buitenlamp aan bij zonsopkomst en uit bij zonsondergang
trigger:
    event: sunrise
    offset: '+00:30:00'
    event: sunset
    offset: '-00:30:00'
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
          - type: turn_on
      - conditions:
        sequence:
          - type: turn_off
    default: []
mode: single

Ik heb het zo ingesteld dat de lamp een half uur voor zonsondergang aangaat en een half uur na zonsopgang weer uitgaat. Dit kun je uiteraard aanpassen naar behoefte.
Bedankt, deze heb ik aangepast!
Morgen ochtend kijken of het uit is :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
sOid schreef op donderdag 4 november 2021 @ 19:37:
[...]

Ik heb mijn config opgesplitst in verschillende yaml-bestanden. Daarom werkt het bij jou waarschijnlijk niet op deze manier. Check ff YAML-voorbeeld op deze pagina https://www.home-assistant.io/docs/automation/yaml/
Bedankt voor je hulp ik kijk even of het andere script werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
LJ80 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 19:43:
[...]

Bedankt, deze heb ik aangepast!
Morgen ochtend kijken of het uit is :-)
heb er alle vertrouwen in :-)
Zolang je bij acties->optie1 en 2 maar de goede lamp geselecteerd hebt en de actie (aan of uitschakelen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
LJ80 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 19:44:
[...]

Bedankt voor je hulp ik kijk even of het andere script werkt.
Joe. Ik raad je wel aan om uit te pluizen hoe die scripts in elkaar zitten. Dan leer je er meer van dan alleen copy & paste ;) Ook die van @bafplus die op zich eleganter in elkaar zit maar wel lastiger is om te begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
skank schreef op donderdag 4 november 2021 @ 19:38:
[...]

Ja ook van plan die te koppelen met google, maar als ik die lampen in een scene steek, s die scene geen lamp toch?
En dan kan ik die niet dimmen, ofwel?
zie hier dit is een scene ddie ik kan dimmen via HA zitten merdere lampen in eetafelAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ed9clW3YXKnO04vn5vPmkHC4gOU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dHCwJhaFkGsyz07VypCjDTsL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron168
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 03-09 14:35
Zijn er misschien aanbevelingen die jullie kunnen doen voor het automatiseren van een nieuwbouw huis?
Ik gebruik home assistant al jaren, vooral met een aantal esp's en wifi lampen. In het nieuwe huis wil ik het goed aanpakken en het liefst alles bedraad aan elkaar knopen. Eventueel via een bus.
Heeft er iemand ervaringen? Tips? Do's en don'ts?
Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
vonkkie schreef op donderdag 4 november 2021 @ 19:47:
[...]

zie hier dit is een scene ddie ik kan dimmen via HA zitten merdere lampen in eetafel[Afbeelding]
Een scene in die velux integratie bedoel je?
Ik zal die gateway moeten resetten ervoor, want ik heb die wifi uitgeschakeld en kan niets meer aanpassen, de webui is niet beschikbaar, en via lan is deze enkel bedoelt voor de api

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LJ80
sOid schreef op donderdag 4 november 2021 @ 19:37:
[...]

tnx Staan leuke voorbeelden in om het een en ander te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ron168 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 19:55:
Zijn er misschien aanbevelingen die jullie kunnen doen voor het automatiseren van een nieuwbouw huis?
Ik gebruik home assistant al jaren, vooral met een aantal esp's en wifi lampen. In het nieuwe huis wil ik het goed aanpakken en het liefst alles bedraad aan elkaar knopen. Eventueel via een bus.
Hoewel bedraad natuurlijk voordelen kan hebben, moet ik zeggen dat ik zigbee zo robuust vind dat ik voor de meeste situaties en de meeste apparaten/sensoren er het nut niet zo van inzie. Bij de (complete) renovatie van mijn woning heb ik wel overal netwerkaansluitingen in de muur verwerkt. Dat raad ik je sowieso aan. Daarnaast heb ik plafondlampen direct op de fasedraad ipv schakeldraad aangesloten zodat de (Hue) lampen altijd spanning hebben.

Je schrijft dat je HA al jaren gebruikt. Waar ben je in die tijd tegenaan gelopen? Wat heeft niet goed gewerkt? Dat is wellicht een mooi startpunt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkkie
skank schreef op donderdag 4 november 2021 @ 19:57:
[...]

Een scene in die velux integratie bedoel je?
Ik zal die gateway moeten resetten ervoor, want ik heb die wifi uitgeschakeld en kan niets meer aanpassen, de webui is niet beschikbaar, en via lan is deze enkel bedoelt voor de api
Die velux ken ik niet probeer het eens in HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile-X
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-09 06:21

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

Frenck schreef op donderdag 4 november 2021 @ 16:23:
[...]

Tuya heeft inmiddels bevestigd dat het probleem aan hun kant ligt. Ze werken aan een oplossing. Timing werkelijk waar ;(
Bedankt voor de update Frenck, om eerlijk te zijn vertrouw ik Tuya niet meer, ik heb voor mijn HA tijd, Tuya tijdje gebruikt met +/- 30 apparaten en toen was het met hun eigen software/servers ook al problemen. Toen ik met HA begon, ben ik langzaam overgestapt naar zigbee/ZHA, ondertussen heb ik 70 Zigbee apparaten en het werkt perfect, ik heb nooit problemen mee. Drie apparaten van Tuya die ik nog heb is iets lastiger om over te zetten naar Zigbee maar ondertussen heb ik al TuyaLocal geconfigureerd en alles werkt weer.

Nogmaals heel erg bedankt voor alle tijd en werk die je heb ingestopt in HA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winDOS
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 14:08

winDOS

6.22

@skank Meerdere lampen kun je het beste in een lampen groep zetten zoals je al hebt gedaan. Dan gaan geen mogelijkheden van je lampen verloren (dimmen, kleur etc). Een scene is bedoelt om met 1 klik apparaten in een bepaalde staat te krijgen.

Als ik de scene "bedtijd" aanroep, gaan de lampen in de huiskamer uit, de thermostaat uit, de tv uit en gaan de lampen in de slaapkamer aan.

C:\>Signature.bat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenck
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 12:10

Frenck

Home Assistant

Reptile-X schreef op donderdag 4 november 2021 @ 21:52:
[...]

Bedankt voor de update Frenck, om eerlijk te zijn vertrouw ik Tuya niet meer, ik heb voor mijn HA tijd, Tuya tijdje gebruikt met +/- 30 apparaten en toen was het met hun eigen software/servers ook al problemen. Toen ik met HA begon, ben ik langzaam overgestapt naar zigbee/ZHA, ondertussen heb ik 70 Zigbee apparaten en het werkt perfect, ik heb nooit problemen mee. Drie apparaten van Tuya die ik nog heb is iets lastiger om over te zetten naar Zigbee maar ondertussen heb ik al TuyaLocal geconfigureerd en alles werkt weer.

Nogmaals heel erg bedankt voor alle tijd en werk die je heb ingestopt in HA!
Local control! Beste keus, daar hoef je echt geen sorry voor te zeggen hoor :)

Lead engineer @ Home Assistant | GitHub Star 🌟 | Alles over mij...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frenck

Frenck

Home Assistant

CurlyMo schreef op donderdag 4 november 2021 @ 16:45:
[...]

Dat zie ik toch echt anders
Tja… jouw probleem niet die van ons.

De rest van je epistel maakt me dan ook niet erg veel meer uit. Als je een issue ziet or hebt, maak dan gewoon ff een issue aan…. Twee clicks niet te moeilijk verder, niet raar ook en zeker al niet veel werk.

<knip> Dit is inderdaad niet de plaats maar laten we het wel vriendelijk houden :)

[ Voor 38% gewijzigd door Septillion op 06-11-2021 09:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:06
Frenck schreef op donderdag 4 november 2021 @ 22:36:
[...]
Tja… jouw probleem niet die van ons.
Sommige (open) source communities -O-
De rest van je epistel maakt me dan ook niet erg veel meer uit. Als je een issue ziet or hebt, maak dan gewoon ff een issue aan…. Twee clicks niet te moeilijk verder, niet raar ook en zeker al niet veel werk.
Je kan niet eens een issue aanmaken als je het niet zelf draait. Dus er is geen makkelijke manier om even een tip te geven als buitenstaander*

<knip>

* CurlyMo out

<knip> Dit is gewoon niet de plaats voor dev commentaar. Dat mag op het HA forum of via een issue.

[ Voor 36% gewijzigd door Septillion op 06-11-2021 09:20 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 19:31

Glewellyn

is er ook weer.

Als je graag voor bedraad wil gaan zou je eens in het [KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica topic moeten kijken. KNX is bedraad en volwassen, maar ook minder flexibel te veranderen dan een draadloos systeem en relatief duur.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb een paar IKEA leptiter lampen gekocht, maar ik krijg ze met geen mogelijkheid gekoppeld aan mijn ZHA installatie. Andere lampen/apparaten geen enkel probleem sinds ik een verlengkabeltje gebruik voor mijn conbee2. Heb al geprobeerd om de conbee tegen de lamp te houden, maar helaas heeft ook dat geen enkel resultaat gehad. Iemand ervaring met deze lampen en ZHA? (ze zouden met ZHA moeten werken: https://zigbee.blakadder.com/Ikea_T1820.html).

De volgende stap die ik zou kunnen bedenken is overstappen op zigbee2mqtt en daar proberen, maar aangezien ik ZHA verder zalig vind werken doe ik dat liever niet...

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
winDOS schreef op donderdag 4 november 2021 @ 22:06:
@skank Meerdere lampen kun je het beste in een lampen groep zetten zoals je al hebt gedaan. Dan gaan geen mogelijkheden van je lampen verloren (dimmen, kleur etc). Een scene is bedoelt om met 1 klik apparaten in een bepaalde staat te krijgen.

Als ik de scene "bedtijd" aanroep, gaan de lampen in de huiskamer uit, de thermostaat uit, de tv uit en gaan de lampen in de slaapkamer aan.
Ja dat weet ik :) ik heb ook een watch tv scene ;)
Het is enkel zoeken hoe ik de 2 lampen gelijktijdig aankrijg want er zat wat tijd tussen.
Zal ff zoeken en testen worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:10
Magic schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 08:16:
Ik heb een paar IKEA leptiter lampen gekocht, maar ik krijg ze met geen mogelijkheid gekoppeld aan mijn ZHA installatie. Andere lampen/apparaten geen enkel probleem sinds ik een verlengkabeltje gebruik voor mijn conbee2. Heb al geprobeerd om de conbee tegen de lamp te houden, maar helaas heeft ook dat geen enkel resultaat gehad. Iemand ervaring met deze lampen en ZHA? (ze zouden met ZHA moeten werken: https://zigbee.blakadder.com/Ikea_T1820.html).

De volgende stap die ik zou kunnen bedenken is overstappen op zigbee2mqtt en daar proberen, maar aangezien ik ZHA verder zalig vind werken doe ik dat liever niet...
Neem aan dat je ze al wel gereset hebt (6x uit/aan). Dat vereist wel enige finesse in timing overigens.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
TheFes schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 08:32:
[...]

Neem aan dat je ze al wel gereset hebt (6x uit/aan). Dat vereist wel enige finesse in timing overigens.
Ja, dat heb ik uiteraard gedaan :) , dat is inderdaad even timen, maar als je het een keer of 20 gedaan hebt dan wordt je er handig in :P

[ Voor 4% gewijzigd door Magic op 05-11-2021 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:01
TheFes schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 08:32:
[...]

De finesse is: Héél kort aan, iets langer uit. Ik laat ze enkel "flitsen". Dat is lang genoeg aan.
en heb zo een 100% success rate :D

Voor ik daar achter was..... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Waah schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 08:36:
[...]

De finesse is: Héél kort aan, iets langer uit. Ik laat ze enkel "flitsen". Dat is lang genoeg aan.
en heb zo een 100% success rate :D

Voor ik daar achter was..... :X
Dat is inderdaad de truuk, zodra ze ook maar iets van licht geven, meteen uit, en dan 2 tellen wachten en weer aan. iig, zo heb ik al mijn andere lampen gekoppeld gekregen.

[ Voor 6% gewijzigd door Magic op 05-11-2021 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
Magic schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 08:39:
[...]

Dat is inderdaad de truuk, zodra ze ook maar iets van licht geven, meteen uit, en dan 2 tellen wachten en weer aan. iig, zo heb ik al mijn andere lampen gekoppeld gekregen.
Ik zou anders z2m toch eens proberen, werkt ook zalig :-)

Ik zie wel vaker dat Ikea spul niet helemaal lekker gaan op deconz/zha en wel vlekkeloos werkt in z2m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
bafplus schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 08:47:
[...]

Ik zou anders z2m toch eens proberen, werkt ook zalig :-)

Ik zie wel vaker dat Ikea spul niet helemaal lekker gaan op deconz/zha en wel vlekkeloos werkt in z2m.
Dat is een beetje mijn last resort, zit er natuurlijk niet op te wachten om weer alles te moeten koppelen, en alle automations/scenes langs te gaan om alles weer recht te zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
Magic schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 08:59:
[...]

Dat is een beetje mijn last resort, zit er natuurlijk niet op te wachten om weer alles te moeten koppelen, en alle automations/scenes langs te gaan om alles weer recht te zetten :)
Dat is idd wel een nadeel, maar hoeft ook maar 1 keer he ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
bafplus schreef op donderdag 4 november 2021 @ 19:45:
[...]

heb er alle vertrouwen in :-)
Zolang je bij acties->optie1 en 2 maar de goede lamp geselecteerd hebt en de actie (aan of uitschakelen).
_/-\o_ :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bafplus
Ik maak daaruit op dat het heeft gewerkt :-)
Have fun!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 11:30

CAP-Team

XBL: CAPTeam

2021.11.1 is uit :)

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
ahhh ;( gaat dus nog wel langer wachten worden ben ik bang: https://www.zuidwijk.com/quality-issues-at-jlcpcb/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
ik heb deze melding geregeld in zigbee2mqtt.
Rare is dat al mijn zigbee devices correct werken en herkend worden.
iemand enig idee waar dit vandaan kan komen?

Zigbee2MQTT:warn 2021-11-05 07:25:35: Received message from unsupported device with Zigbee model 'undefined' and manufacturer name 'undefined'

Enige wat ik kan bedenken is mijn Rooted Toon2. Die heeft zigbee maar is nog ongebruikt/uitgeschakeld in de firmware.

[ Voor 16% gewijzigd door bafplus op 05-11-2021 10:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:58
De afwegingen die ik heb gemaakt bij mijn renovatie waren de volgende:

- herverkoopwaarde: niet iedereen zit te wachten op een huis met een domoticasysteem. Bediening van lichten/screens/etc moet daarom zelfstandig kunnen werken, zonder dat daar een gans home automation systeem achter schuil gaat.
- graceful degradation: als je home automation systeem over de zeik gaat (wat altijd onverwacht kan gebeuren, cfr. winteruurbug), dan moeten de knoppen in huis het gewoon nog netjes doen. Belangrijk voor als je zelf eens op weekend gaat, en je betere helft thuisblijft: geen risico op een boos telefoontje dat de lichten opeens niet meer aan of uit willen ;)

Daarmee vielen systemen als "overal zigbee" of zaken gebaseerd op WiFi voor mij al af.

Ik ben uiteindelijk gegaan voor het Velbus-systeem. In vergelijking met de andere gangbare systemen hier in België heeft dat een stabielere geschiedenis (itt de slechte reputatie van Niko met hun Home Control), en ik had ook al wat kennissen die er best tevreden over waren. Velbus heeft als extra voordeel dat het ook geen centrale module heeft waar alles moet passeren, en dus als single point of failure fungeert. Alle modules (drukknopmodules, relais, rolluikmodules, ... ) praten allemaal rechtstreeks met elkaar over de CAN-bus. Dit vertaalt zich wel in wat beperkingen hoe je het kan programmeren, maar daar kan ik best wel mee leven.

Home Assistant is bij mij thuis dus een mooie schil die boven mijn Velbus-systeem staat, en waarmee ik heel wat nuttige automatisaties kan toevoegen (licht bij de voordeur aan als iemand in het donker thuiskomt, screens automatisch bedienen op warme dagen, radio 's ochtends aan als ik de keuken binnenkom, ...). Maar belangrijk: als het systeem morgen crashet, kan ik gerust ook een weekje de tijd nemen om bijv. vervangende hardware te kopen, een backup terugzetten, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Magic schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 08:16:

Uiteindelijk toch gelukt met een omweg, maar waarom geen idee. Ik bedacht me dat ik de DeconZ applicatie nog op mijn laptop had staan, en besloot om het daar eens mee te proberen. Stick uit mijn raspberry gehaald en op mijn laptop aangesloten. Bij de eerste poging direct resultaat zonder enige problemen. Daarna de stick weer in mijn raspberry gedaan, nu bij de eerste poging vond ook ZHA ze direct. Geen idee wat de doorslag gegeven heeft, maar ik ben weer blij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-09 08:07
Ik heb een niet-home-assistant vraag die ik hier wel stel omdat het hassio betreft.

Ik wil graag een andere applicatie naast Home-assistant op mijn Pi draaien in docker. Naar mijn weten heb ik nog geen docker draaien op mijn Pi. Dus de vraag, kan ik docker naast mijn huidge setup installeren, en hoe dan? Kan ik problemen met mijn stabiliteit krijgen, daar ben ik nu erg tevreden over?

Ik draai:
Home Assistant OS 6.6
supervisor-2021.10.8
core-2021.11.0
Raspberry Pi 4 2GB

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
wautah91 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:21:
Ik heb een niet-home-assistant vraag die ik hier wel stel omdat het hassio betreft.

Ik wil graag een andere applicatie naast Home-assistant op mijn Pi draaien in docker. Naar mijn weten heb ik nog geen docker draaien op mijn Pi. Dus de vraag, kan ik docker naast mijn huidge setup installeren, en hoe dan? Kan ik problemen met mijn stabiliteit krijgen, daar ben ik nu erg tevreden over?

Ik draai:
Home Assistant OS 6.6
supervisor-2021.10.8
core-2021.11.0
Raspberry Pi 4 2GB
HA OS maakt al gebruik van docker voor de add ons. Je kunt de portainer add on installeren en daarmee andere docker containers aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
bafplus schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:08:
ik heb deze melding geregeld in zigbee2mqtt.
Rare is dat al mijn zigbee devices correct werken en herkend worden.
iemand enig idee waar dit vandaan kan komen?

Zigbee2MQTT:warn 2021-11-05 07:25:35: Received message from unsupported device with Zigbee model 'undefined' and manufacturer name 'undefined'

Enige wat ik kan bedenken is mijn Rooted Toon2. Die heeft zigbee maar is nog ongebruikt/uitgeschakeld in de firmware.
Laat maar...dader gevonden. Mn Ikea 5 knops AB geeft deze melding bij elke druk op een knop...maar werkt verder wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jep, o.a. met fixes voor de Roborock vaccums:
  • Swap sharkiq vacuum is_docked with is_charging (@tomgie - #58975) (sharkiq docs)
  • Fix mop attribute for unified mop and water box in Xiaomi Miio (@OGKevin - #58990) (xiaomi_miio docs)
  • Fix timedelta-based sensors for xiaomi_miio (@rytilahti - #58995) (xiaomi_miio docs)
  • Bump aiopvpc to 2.2.1 (@azogue - #59008) (pvpc_hourly_pricing docs)
  • Accept all roborock vacuum models for xiaomi_miio (@rytilahti - #59018) (xiaomi_miio docs)
  • Fix Nut resources option migration (@ollo69 - #59020) (nut docs)
  • Environment Canada config_flow fix (@gwww - #59029) (environment_canada docs)
  • Bump velbus-aio to 2021.11.0 (@Cereal2nd - #59040) (velbus docs)
  • Constrain urllib3 to >=1.26.5 (@frenck - #59043)
  • Correct migration to recorder schema 22 (@emontnemery - #59048) (recorder docs)
  • Increase time to authorize OctoPrint (@frenck - #59051) (octoprint docs)
  • Remove use_time sensor from mjjsq humidifers (@rytilahti - #59066) (xiaomi_miio docs)
  • Change minimum supported SQLite version to 3.31.0 (@emontnemery - #59073) (recorder docs)
  • Correct rescheduling of ExternalStatisticsTask (@emontnemery - #59076) (recorder docs)
  • Bump flux_led to 0.24.14 (@bdraco - #59121) (flux_led docs)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 21:39
Ik heb een automation die bij eerste beweging in de woonkamer wat tegen me zegt en elke keer worden er dan 2 errors gelogd:

code:
1
2
2021-11-05 10:38:30 ERROR (Thread-10) [homeassistant.components.cast.media_player] Failed to cast media https://www.home-assistant.io/images/cast/splash.png. Please make sure the URL is: Reachable from the cast device and either a publicly resolvable hostname or an IP address
2021-11-05 10:38:31 ERROR (Thread-10) [homeassistant.components.cast.media_player] Failed to cast media https://****/api/tts_proxy/3df73b416b3dda0bb715c1610a104fe525f94abb_nl-nl_-_microsoft.mp3 from external_url (https://****). Please make sure the URL is: Reachable from the cast device and either a publicly resolvable hostname or an IP address

De eerste snap ik nog wel, want de speaker (soundbar) heeft geen scherm, dus die kan inderdaad geen plaatje laten zien maar de 2e regel is heel vreemd, die lijkt te zeggen dat het audio fragment niet bereikbaar is.
Echter werkt het elke ochtend gewoon en als ik die mp3 url in de browser open, dan speelt hij ook af (het is dus extern bereikbaar)

Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golles
Na nog een paar dagen rommelen met mijn Hue motion sensors in Z2M heb ik het gisteren maar opgegeven en ze aan mijn Hue bridge gekoppeld. Ik heb ze niet geconfigureerd daar. De automations aangepast met de nieuwe entity namen en alles werkt nu super, de lichten gaan gelijk aan als je in het zicht van de sensor komt.

Nog bedankt voor het meedenken eerder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
golles schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:13:
Ik heb een automation die bij eerste beweging in de woonkamer wat tegen me zegt en elke keer worden er dan 2 errors gelogd:

code:
1
2
2021-11-05 10:38:30 ERROR (Thread-10) [homeassistant.components.cast.media_player] Failed to cast media https://www.home-assistant.io/images/cast/splash.png. Please make sure the URL is: Reachable from the cast device and either a publicly resolvable hostname or an IP address
2021-11-05 10:38:31 ERROR (Thread-10) [homeassistant.components.cast.media_player] Failed to cast media https://****/api/tts_proxy/3df73b416b3dda0bb715c1610a104fe525f94abb_nl-nl_-_microsoft.mp3 from external_url (https://****). Please make sure the URL is: Reachable from the cast device and either a publicly resolvable hostname or an IP address

De eerste snap ik nog wel, want de speaker (soundbar) heeft geen scherm, dus die kan inderdaad geen plaatje laten zien maar de 2e regel is heel vreemd, die lijkt te zeggen dat het audio fragment niet bereikbaar is.
Echter werkt het elke ochtend gewoon en als ik die mp3 url in de browser open, dan speelt hij ook af (het is dus extern bereikbaar)

Iemand een idee?
Al eens geprobeerd om IP ipv domein te gebruiken in het adres (of juist een domein als je nu IP-adres gebruikt)? En met/zonder https? Firewall voor test uitgeschakeld? Komt je container/host wel bij de mp3 met curl/wget?

Je zou 'm, volgens mij, ook gewoon op je machine kunnen opslaan en daar benaderen. Ben je ook niet afhankelijk van een werkende internetverbinding om 't te laten werken.

[ Voor 1% gewijzigd door sOid op 05-11-2021 11:32 . Reden: Eerder gepruts gefikst :+ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaptorRVL
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 19:57
Vandaag weer iets vreemds met de SolarEdge waardes in het energy dashboard, ik zag een mega uitschieter (al eens eerder gehad).

Het lijkt erop dat als er soms geen correcte data terug komt van de SolarEdge API dat de berekening dan helemaal fout gaat. De error die ik krijg:
code:
1
Error requesting <homeassistant.components.solaredge.coordinator.SolarEdgeOverviewDataService object at 0xb106f118> data: 429 Client Error: for url: https://monitoringapi.solaredge.com/site/2137434/overview?api_key=

En kijk ik in de database dan ziet alles er netjes uit maar dan ineens een paar keer een verkeerde waarde (waar dan de berekening fout gaat) en dan gaat ie weer verder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OL6chQyooCUmr5IklRyuHkhA5AA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ATRwLE7oUWOWUuggTc3qWoil.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik dit al eens eerder gehad en toen moest ik alle waardes ná dat het fout ging aanpassen (de sum en alle opvolgende items daar klopte niks meer van). Dus in de tussentijd is er kennelijk wel iets aangepast want nu hoefde ik alleen de foute entries aan te passen en verder niks :).

Maar is er welicht een manier om dit te voorkomen? Ik heb liever dat ie niks registreert dan dat die berekening fout gaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Magic schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:16:
[...]

Uiteindelijk toch gelukt met een omweg, maar waarom geen idee. Ik bedacht me dat ik de DeconZ applicatie nog op mijn laptop had staan, en besloot om het daar eens mee te proberen. Stick uit mijn raspberry gehaald en op mijn laptop aangesloten. Bij de eerste poging direct resultaat zonder enige problemen. Daarna de stick weer in mijn raspberry gedaan, nu bij de eerste poging vond ook ZHA ze direct. Geen idee wat de doorslag gegeven heeft, maar ik ben weer blij :)
Nou, dat was van korte duur, na een reboot van HA hebben ze niet meer gereageerd en kon ik ze ook niet weer opnieuw koppelen, nu bezig met configuren van zigbee2mqtt. Daar werken ze wel meteen mee, en de andere "vreemde" apparaten lijken ook te werken.

Enige verschil in functionaliteit die ik zie zit in de Xiaomi Aqara bewegingsmelder. Op een of andere manier geeft die geen batterijpercentage terug. Daarnaast geeft hij slechts 1 occupancy weer, wanneer er de afgelopen 90 seconden iets is gedetecteerd, de ZHA integratie geeft nog een extra sensor van 10 minuten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Frenck

Frenck

Home Assistant

Magic schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 08:33:
[...]

Ja, dat heb ik uiteraard gedaan :) , dat is inderdaad even timen, maar als je het een keer of 20 gedaan hebt dan wordt je er handig in :P
Mijn zoontje was er goed in... toen hij 2-3 jaar was... vet handig... elke dag alle lampen weer gerest overal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bafplus
Frenck schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:24:
[...]

Mijn zoontje was er goed in... toen hij 2-3 jaar was... vet handig... elke dag alle lampen weer gerest overal.
I know the struggle :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Hier werd gisteren een krachtstroomkabel geraakt en mijn Pi en IKEA-lampen knipperden aan en uit. Ik was bang dat mijn Pi gefried was maar die deed het gelukkig nog prima (gelijk weer ff een backup gemaakt), mijn Hue-lampen deden het ook nog, maar de IKEA-lampen waren dus gereset :') Vandaag met DeConz weer toegevoegd en gelukkig werden ze gelijk weer toegevoegd onder de bestaande lampen. *Phew*

En dat terwijl ik van de week nog dacht dat ik misschien maar eens een UPS moet gaan installeren :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wilf schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:46:
(gelijk weer ff een backup gemaakt)
Dat moet je dus doen voordat die stroomonderbreking optreedt ;)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Dat snap ik, maar die was niet gepland :+ Ik maak wel backups van HA en download die op mijn computer, maar een complete image backup had ik al bijna een half jaar niet meer gedaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
sOid schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:26:
[...]

Al eens geprobeerd om IP ipv domein te gebruiken in het adres (of juist een domein als je nu IP-adres gebruikt)? En met/zonder https? Firewall voor test uitgeschakeld? Komt je container/host wel bij de mp3 met curl/wget?

Je zou 'm, volgens mij, ook gewoon op je machine kunnen opslaan en daar benaderen. Ben je ook niet afhankelijk van een werkende internetverbinding om 't te laten werken.
Ik heb direct ip en http niet geprobeerd, ik gebruik altijd https met een domein. Met wget kan ik die mp3 gewoon downloaden. De mp3 wordt ook opgeslagen in de tts cache dir, maar hij is elke dag anders dus ik kan hem niet opnieuw gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyVi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 09:15
Vandaag had ik een foutje gemaakt met een HACS integratie dus had ik een full backup terug gezet die was ook van vandaag.

Echter ben ik nu al mijn energie metingen kwijt van de energy dashboard, ik had de ijdele hoop dat deze data ook in de full backup zou zitten.

Weet iemand wat een goede manier is om je energy dashboard waardes te backupen/restoren?

Ik kon op google en search van dit forum geen oplossing vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
RoyVi schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:23:
Vandaag had ik een foutje gemaakt met een HACS integratie dus had ik een full backup terug gezet die was ook van vandaag.

Echter ben ik nu al mijn energie metingen kwijt van de energy dashboard, ik had de ijdele hoop dat deze data ook in de full backup zou zitten.

Weet iemand wat een goede manier is om je energy dashboard waardes te backupen/restoren?

Ik kon op google en search van dit forum geen oplossing vinden.
Voor zover ik het begrijp staan die in de database in de "Statistics" tabel. Kan het misschien zijn dat je eerst even moet wachten voordat de gegevens zichbaar worden? Misschien moet je de benodigde entities even opnieuw koppelen in de configuratie van het dashboard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
golles schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:26:
[...]

Ik heb direct ip en http niet geprobeerd, ik gebruik altijd https met een domein. Met wget kan ik die mp3 gewoon downloaden. De mp3 wordt ook opgeslagen in de tts cache dir, maar hij is elke dag anders dus ik kan hem niet opnieuw gebruiken.
Blijft de URL wel hetzelfde? In dat geval kun je natuurlijk overwegen een scriptje te schrijven dat elke dag die mp3 binnenhengelt via wget en HA die download laten uitlezen. Als het met lokale bestanden wel werkt iig.

Snap dat je het gewoon wilt oplossen, maar wellicht is het een aardige workaround ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19:38
Xrypta schreef op donderdag 4 november 2021 @ 16:33:
[...]

Net zowaar hier opgelost *O* , alleen nog het deel unsupported devices (standaardisatie benoemde je op git).
@Frenck Wellicht kan jij me een schop de juiste richting op geven, heb er inmiddels al weer teveel uren in zitten zonder enige voortgang. Hoe krijg je bij Tuya helder, wat ze moeten doen met devices welke inmiddels wel supported zijn op HA, maar unsupported aangeven door zaken aan hun zijde, vergelijkbaar met de onderstaande vraag.

https://github.com/home-assistant/core/issues/58920

Dank alvast _/-\o_

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:06
Probleemloze upgrade wederom ;) . En fijn hoor die icon picker... gelijk maar wat icoontjes aangepast.

[ Voor 16% gewijzigd door witterholt op 05-11-2021 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Jammer dat de energy dashboard nog altijd niet gefixed is, ik blijf maar op 9.7 hangen, de laatste versie waarin die goed werkt .... en bij het terugzetten van backup van voor de update naar v11 is de hele energiegeschiedenis verwijdert :/

[ Voor 17% gewijzigd door Raven op 05-11-2021 17:25 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Raven schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:24:
[...]

Jammer dat de energy dashboard nog altijd niet gefixed is, ik blijf maar op 9.7 hangen, de laatste versie waarin die goed werkt .... en bij het terugzetten van backup van voor de update naar v11 is de hele energiegeschiedenis verwijdert :/
Wat werkt er niet dan? Bij mij werkt het energy dashboard als een zonnetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

TheFes schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:30:
[...]

https://github.com/home-assistant/core/issues/57340 , de data was er (tot de laatste downgrade) alleen wordt verkeerd weergegeven. In 9.7 niks aan de hand, in 10.* en 11.* staat alles een uur/dag/week/maand/jaar opgeschoven naar het verleden. Downgrade naar 9.7 lost het op, alleen bij de downgrade van 11 naar 9.7 is de data verdwenen. Gelukkig wordt het verbruik op 2 plekken opgeslagen, had de oude manier van verbruik bewaren en weergeven (MySQL+Highcharts) nog niet verwijdert.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
TheFes schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:30:
[...]

Bij mij ook, fijn dat ie nu ook in het Nederlands is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-09 11:16
Frenck schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:24:
[...]

Hier zijn de kids "opgegroeid" met het gegeven dat ze niet aan de schakelaars hoeven te komen omdat het licht thuis overal (muv. de slaapkamers) automatisch aan en uiteindelijk weer uit gaat.
Is wel altijd weer leuk als ze ergens op bezoek zijn geweest (opa, oma, vriendjes) en ze naar het toilet zijn geweest :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Goeienavond allen,
Ik ben bezig met een nieuw dashboard omdat de huidige mij stoort :p

Anyway, ik gebruik de sidebar card van DBuit
Daarin kan ik een menu maken maar ik heb problemen met de navigation_path

Ik zal het nooit verstaan lol

de views staan in volgende map /config/lovelace_test/views
Daarin heb ik dan de yaml files

Ik heb al het volgende geprobeerd:
"/lovelace/lovelace_test/views/Lichten"
"/lovelace_test/views/Lichten"
"Lichten"

Maar niks lijkt te pakken
Enig idee?

Edit: ik ben iets verder, maar nog wil hij niet laden (ook niet na cache clearen)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
sidebarMenu:
    - action: navigate
      navigation_path: "/lovelace-test/Home"
      name: "Home"
      active: true
    - action: navigate
      navigation_path: "/lovelace-test/Lichten"
      name: "Lichten"

Edit: nevermind, fixed it :)

[ Voor 25% gewijzigd door skank op 05-11-2021 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golles
sOid schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:46:
[...]

Blijft de URL wel hetzelfde? In dat geval kun je natuurlijk overwegen een scriptje te schrijven dat elke dag die mp3 binnenhengelt via wget en HA die download laten uitlezen. Als het met lokale bestanden wel werkt iig.

Snap dat je het gewoon wilt oplossen, maar wellicht is het een aardige workaround ;)
Ja behoorlijk veel moeite om alleen 1 (of 2) error regels weg te krijgen, als de TTS het nou niet zou doen dan was het misschien de moeite waard. Ik denk dat ik het maar negeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raven schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:42:
[...]

https://github.com/home-assistant/core/issues/57340 , de data was er (tot de laatste downgrade) alleen wordt verkeerd weergegeven. In 9.7 niks aan de hand, in 10.* en 11.* staat alles een uur/dag/week/maand/jaar opgeschoven naar het verleden. Downgrade naar 9.7 lost het op, alleen bij de downgrade van 11 naar 9.7 is de data verdwenen. Gelukkig wordt het verbruik op 2 plekken opgeslagen, had de oude manier van verbruik bewaren en weergeven (MySQL+Highcharts) nog niet verwijdert.
Ik las ergens dat dit een Firefox issue kan zijn?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kings54
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:29
Hoi allemaal,

Ik heb een probleem wat voor mijn gevoel een simpele oplossing zou moeten hebben maar ik kom er zelf niet uit.

Ik heb een sensor om het energieverbruik van onze wasmachine te meten (een Shelly Plug). Dit levert een sensor in HA op die het totale energieverbruik in kWh terug geeft.

Helaas is het zo dat deze waarde wordt gereset als de stroom er af gaat. Dit is natuurlijk niet zo handig voor de statistieken.

Daarom zoek ik een manier om een nieuwe (virtuele) sensor in HA aan te maken die alleen maar blijft oplopen, zoals een normale meterstand. Mocht de echte waarde terug gaan naar 0 dan heeft dit geen invloed op de nieuwe sensor en blijft deze gewoon oplopen.

Iemand enig idee hoe dit handig te doen is in HA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 08:57
kings54 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 22:19:
Hoi allemaal,

Ik heb een probleem wat voor mijn gevoel een simpele oplossing zou moeten hebben maar ik kom er zelf niet uit.

Ik heb een sensor om het energieverbruik van onze wasmachine te meten (een Shelly Plug). Dit levert een sensor in HA op die het totale energieverbruik in kWh terug geeft.

Helaas is het zo dat deze waarde wordt gereset als de stroom er af gaat. Dit is natuurlijk niet zo handig voor de statistieken.

Daarom zoek ik een manier om een nieuwe (virtuele) sensor in HA aan te maken die alleen maar blijft oplopen, zoals een normale meterstand. Mocht de echte waarde terug gaan naar 0 dan heeft dit geen invloed op de nieuwe sensor en blijft deze gewoon oplopen.

Iemand enig idee hoe dit handig te doen is in HA?
Ik heb in sensor.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
  - platform: integration
    source: sensor.shelly_shplg2_1_49f41a_current_consumption
    name: integrated_wasmachine
    unit_prefix: k
    method: left
    round: 2

Dan telt sensor.integrated_wasmachine gewoon door. Ongeacht wat er gebeurd.

Daarnaast: wil ik in mijn configuration.yaml de dagelijkse waarde laten berekenen (maar je kan dat net zo goed in uren, maanden of jaren berekenen):

YAML:
1
2
3
  monthly_power_wasmachine:
    source: sensor.shelly_shplg2_1_49f41a_total_consumption
    cycle: monthly

daar had ik ook sensor.integrated_wasmachine kunnen zetten denk ik. Nou ja, zo werkt het ook :D

sensor.yaml lees je automatisch in (bij opstarten) als je in configuration.yaml het volgende opneemt:
YAML:
1
sensor: !include sensor.yaml

[ Voor 12% gewijzigd door oltk op 05-11-2021 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-09 11:16
Probleempje hier met de (via de gui) octoprint installatie.
Beide printers toegevoegd vanochtend, ging erg gemakkelijk.
Echter 1 Octoprint instantie crashte toevallig vanmiddag en ik besluit deze "even" opnieuw te installeren.
Binnen no time is Octoprint weer up and running.
De integratie die nog zichtbaar is in Home Assistant blijft echter met een rode foutmelding staan. (Begrijpelijk denk ik want de api token is anders?)

Ik druk in Home Assistant bij integraties op verwijderen en hij is netjes weg. Echter krijg ik met geen mogelijkheid de nieuw geïnstalleerde instantie toegevoegd.

Automatisch komt er geen melding dat er een nieuw device is gevonden, en als ik de integratie handmatig wil doen, kom ik tot net voorbij het accepteren van de connectie in Octoprint en daarna zegt Home Assistance doodleuk dat het niet gaat omdat het apparaat is al geconfigureerd. Maar deze is nergens terug te vinden. (Ook niet bij uitgeschakelde of genegeerde integraties)
Uiteraard zowel Home Assistant als Octoprint al meerdere malen opnieuw opgestart zonder resultaat.

Heeft er iemand een suggestie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:01
@kings54 Als hij op total_increasing staat zou dat volgens mij geen probleem moeten zijn. Als hij dan terug flipt naar 0 (of misschien zelf gewoon lagere value dan last) ziet HA dit als reset van het device en zal het zelf de nieuwe waarde gaan sommen met de oude.

Mijn Tasmota's doen elke maand een reset, geen issue :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:12
Zijn er meer gebruikers die waarvan de ikea tradfi niet werkt onder de 2021.11.1 versie?
Bij mij wil hij niet laden als ik die erop zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:24

Mars Warrior

Earth, the final frontier

CyberThijs schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:13:
[...]
De afwegingen die ik heb gemaakt bij mijn renovatie waren de volgende:

- herverkoopwaarde: niet iedereen zit te wachten op een huis met een domoticasysteem. Bediening van lichten/screens/etc moet daarom zelfstandig kunnen werken, zonder dat daar een gans home automation systeem achter schuil gaat.
- graceful degradation: als je home automation systeem over de zeik gaat (wat altijd onverwacht kan gebeuren, cfr. winteruurbug), dan moeten de knoppen in huis het gewoon nog netjes doen. Belangrijk voor als je zelf eens op weekend gaat, en je betere helft thuisblijft: geen risico op een boos telefoontje dat de lichten opeens niet meer aan of uit willen ;)

Daarmee vielen systemen als "overal zigbee" of zaken gebaseerd op WiFi voor mij al af.

Ik ben uiteindelijk gegaan voor het Velbus-systeem. In vergelijking met de andere gangbare systemen hier in België heeft dat een stabielere geschiedenis (itt de slechte reputatie van Niko met hun Home Control), en ik had ook al wat kennissen die er best tevreden over waren. Velbus heeft als extra voordeel dat het ook geen centrale module heeft waar alles moet passeren, en dus als single point of failure fungeert. Alle modules (drukknopmodules, relais, rolluikmodules, ... ) praten allemaal rechtstreeks met elkaar over de CAN-bus. Dit vertaalt zich wel in wat beperkingen hoe je het kan programmeren, maar daar kan ik best wel mee leven.

Home Assistant is bij mij thuis dus een mooie schil die boven mijn Velbus-systeem staat, en waarmee ik heel wat nuttige automatisaties kan toevoegen (licht bij de voordeur aan als iemand in het donker thuiskomt, screens automatisch bedienen op warme dagen, radio 's ochtends aan als ik de keuken binnenkom, ...). Maar belangrijk: als het systeem morgen crashet, kan ik gerust ook een weekje de tijd nemen om bijv. vervangende hardware te kopen, een backup terugzetten, etc.
Ik snap je onderbouwing en Velbus is leuk spul, maar je lijkt ff voorbij te gaan aan het feit dat je op meerdere manieren je bestaande of nieuwe schakelaars voor lampen gewoon buiten hass kunt laten werken.

Neem een Shelly. Bouw je in achter een bestaande schakelaar. Schakelaars blijven het doen, zelfs hotelschakelingen, en als extra is deze via hass te bedienen. Bij verkoop huis geen problemen. Al zou ik al die Shellies lekker meenemen…

Met Zigbee kun je Zigbee schakelaars koppelen aan een lamp. Daarmee doen deze het ook buiten hass om. Dit is wel ff anders dan met de Shellies omdat de schakelaar de lamp stuurt, en niet het fysieke contact. Je huis verkopen met Zigbee schakelaars waar geen lamp aan hangt is wat lastig: de nieuwe bewoners moeten alsnog dan slimme lampen kopen en koppelen, of alle schakelaars vervangen :D

Vraag me af hoeveel mensen die hass gebruiken overigens rekening houden met een verkoop van het huis.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hmmbob schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 22:13:
[...]

Ik las ergens dat dit een Firefox issue kan zijn?
Een update van HASS heeft het gesloopt, ik ga niet van browser veranderen ;)

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Raven schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 10:47:
[...]

Een update van HASS heeft het gesloopt, ik ga niet van browser veranderen ;)
Als ik 1 van de comments lees is het toch echt een Ff issue die door FF is opgelost?

“ It has something to do with the browser. With the Firefox I'm using, the "energy-date-selection" and "energy-usage-graph" components are broken, but with Chrome, Chromium, Opera and Vivaldi are working OK.

I'm currently running Debian 10 Buster and Debian 11 Bullseye, both come with Firefox 78.15.0esr. With the latest versions of Firefox, the energy panel also works OK.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 23:04
Heeft iemand hier dieper gaande ervaring met of kennis van Z-Wave en/of Zwavejs2mqtt?

Ik ben wat aan het prutsen om te achterhalen of het mogelijk is om bv via direct group associations een roller shutter (van Fibaro) aan te sturen en wellicht wat met presets te doen.
Voor aansturing gebruik ik nu als test even een Fibaro The Button, maar dat zou uiteindelijk waarschijnlijk een Aeotec Wallmote (Quad) worden. Maar ik gok dat dat qua idee niet veel uit maakt.
Waar ik in ieder geval met group associations tegenaan loop is dat de Fibaro RS 2 endpoints heeft, 1 en 2 voor respectievelijk het rolluik / "hoogte" zogezegd en de positie van de lamellen als je die hebt (en kunt aansturen, geen idee hoe dat werkt). Dit endpoint werkt echter als switch, dus on/off. En ik kan wel de Button een On laten sturen bij een enkele druk en een Off bij een dubbelklik, maar het stoppen van de beweging lukt me niet. Wellicht dat iemand anders dit wel voor elkaar heeft gekregen?

Daarnaast zat ik mij eens wat te verdiepen in Z-Wave scenes. Als ik het goed begrijp kun je daarbij aan een scene id een (of meerdere?) instellingen koppelen. Dus eenmalig opstaan "scene 1 heeft positie 70". Dit zou dan geconfigureerd worden in de node (Fibaro RS), waarbij de Button in zijn rol als scene controller deze scene zou moeten kunnen activeren via group associations. Maar het enige wat ik vind in Zwavejs2mqtt is het scenes tabblad waarbij je scenes op naam aanmaakt en wat presets kunt zetten. Maar ten eerste vind ik niks hoe je dit weer koppelt aan de Button. En neuzende in de code blijkt ook nog eens dat deze scenes überhaupt buiten Z-Wavevom gaan. Er wordt een JSON bestand aangemaakt waarin de ingestelde commando's worden opgeslagen en het activeren van een scene leest gewoon die JSON en voert een voor een die commando's uit. Oftewel: er is niks opgeslagen in de nodes, en Zwavejs2mqtt noch zwave-js-server noch zwave-js doet iets van scene aansturing richting de nodes (als in: er gebeurt niks met bv het scene activate commando (om een scene te activeren), noch scene actuate commando (om een scene te maken ) op te slaan. Scenes in Zwavejs2mqtt (want het JSON wordt daardoor beheert en de activatie / oproepen zit ook daarin, niet in zwave-js "core"). Lijkt in zoverre dus weer een extra automatiserings laagje te zijn over Z-Wave heen, i.p.v. gebruik makende van de mogelijkheden van Z-Wave. (Net zoals je volgens mij bij de Conbee met Phoscon / DeCONz vanalles in die software kunt programmeren, en dus een extra laagje tussen Zigbee en bv Home Assistant vormt).

Kan iemand hier wellicht dus wat inzicht in geven? Wellicht het stukje v.w.b. group associations m.b.t. hoe de beweging te stoppen. En daarnaast of mijn bevindingen lijken te kloppen dat scenes in Zwavejs2mqtt wat anders zijn dan scenes in Z-Wave (en daarmee dus bv de voordelen van dat het ook werkt zonder controller teniet doet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
tafmaf schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 09:58:
Zijn er meer gebruikers die waarvan de ikea tradfi niet werkt onder de 2021.11.1 versie?
Bij mij wil hij niet laden als ik die erop zet.
Probeer anders ControllerX, die werkt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:58
Mars Warrior schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 10:44:
[...]

Neem een Shelly. Bouw je in achter een bestaande schakelaar. Schakelaars blijven het doen, zelfs hotelschakelingen, en als extra is deze via hass te bedienen.
Mijn post was sowieso niet bedoeld om Velbus voor te stellen als het enige/beste systeem. Ik wilde vooral aangeven wat ik zelf belangrijk vond bij het maken van mijn keuze qua automatiseringssysteem.

Shelly's zijn inderdaad een mooie optie om een traditionele installatie toch geschikt te maken voor automatisering, en voldoen aan de vereiste van "graceful degradation". Ze zijn voor mij enerzijds "te nieuw": niemand heeft ze al meer dan 10 jaar draaien, terwijl ik wel zekerheid wil dat het over vele jaren nog stabiel blijft draaien. Anderzijds vond ik het niet nuttig om bij een grondige verbouwing de zaken nog via een klassieke hotelschakeling etc te gaan aansluiten.

Ik was uiteindelijk een stukje goedkoper uit om mijn domotica-installatie zelf te doen, dan om een traditionele installatie te laten doen door mijn aannemer, en die vervolgens pas te gaan 'upgraden' met Shelly's. En dat ik ondertussen van je "koop lokaal" heb gedaan (hoofdkantoor van Velleman zit hier 2 dorpen verderop) is mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Laatst online: 22:06
Iets vreemds in mijn HA.
Heb de laatste versie geïnstalleerd 2021.11.1 maar nu doet de Terminal & SSH add on niets meer.
De add on is wel gestart en de Open UI kan gestart worden maar daarna krijg ik geen terminal of login meer te zien.
Voorheen werkte dat prima.
Er komt geen prompt en er staat ook geen tekst in de onderste gekleurde balk.

Stoppen en herstart werkt niet.
HA herstart helpt ook niet.
Het maakt geen verschil of ik HA via de browser open of via de iPad HA app.

Tips zijn welkom!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WwSDbod1hWigyyJXl0lPA9V6gF8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nRGKDPlyHaRXlFK7DT6PXWVj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:50
Korte vraag:
Ik ben op zoek maar een Integratie voor stroomprijs per uur op basis van de APX. Er zijn wat integraties voor andere landen, maar ik heb niets kunnen vinden voor de Nederlandse markt.
Weet iemand of dit bestaat of een handige manier om dit zelf te integreren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:53
HoppyF schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 14:18:
Iets vreemds in mijn HA.
Heb de laatste versie geïnstalleerd 2021.11.1 maar nu doet de Terminal & SSH add on niets meer.
De add on is wel gestart en de Open UI kan gestart worden maar daarna krijg ik geen terminal of login meer te zien.
Voorheen werkte dat prima.
Er komt geen prompt en er staat ook geen tekst in de onderste gekleurde balk.

Stoppen en herstart werkt niet.
HA herstart helpt ook niet.
Het maakt geen verschil of ik HA via de browser open of via de iPad HA app.

Tips zijn welkom!

[Afbeelding]
SSH & webterminal werkt bij mij wel. Maar is andere dan jij bedoeld geloof ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Peet3kabo schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 17:19:
[...]

SSH & webterminal werkt bij mij wel. Maar is andere dan jij bedoeld geloof ik
Ik bedoel Terminal & SSH dat is een Officiële Add-on.

Kan zijn dat er iets mis gegaan is aan mijn kant.
Ik kan ook nog de add-on verwijderen en daarna opnieuw installeren en kijken of dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Mars Warrior schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 11:18:
[...]

Als ik 1 van de comments lees is het toch echt een Ff issue die door FF is opgelost?

“ It has something to do with the browser. With the Firefox I'm using, the "energy-date-selection" and "energy-usage-graph" components are broken, but with Chrome, Chromium, Opera and Vivaldi are working OK.

I'm currently running Debian 10 Buster and Debian 11 Bullseye, both come with Firefox 78.15.0esr. With the latest versions of Firefox, the energy panel also works OK.”
Dan blijft het alsnog vaag, oude versie werkt prima, de gehele 10.* branch heeft kuren in dezelfde browser. Heb FF eens geherstart en nu lijkt ie normaal te doen, maar door gebrek aan data (gister werd bij downgrade alle historie verwijdert) is het lastig te zien of nu het overal goed gaat.

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maupie1967
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:55
HoppyF schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 18:03:
[...]

Ik bedoel Terminal & SSH dat is een Officiële Add-on.

Kan zijn dat er iets mis gegaan is aan mijn kant.
Ik kan ook nog de add-on verwijderen en daarna opnieuw installeren en kijken of dat werkt.
Ik heb hetzelfde, lijkt erop dat het font dezelfde kleur hebt aangezien je wel zaken kan typen, probeer maar eens ‘clear’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
maupie1967 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 18:28:
[...]

Ik heb hetzelfde, lijkt erop dat het font dezelfde kleur hebt aangezien je wel zaken kan typen, probeer maar eens ‘clear’
Goede tip! :)
Denk dat je gelijk hebt.
Ik kan clear intypen en zie het blokje verplaatsen.
Echter geen tekst te zien.
Ander commando (ls) laat de cursor ook verplaatsen.

In mijn profiel heb ik automatisch staan dus is de achtergrond kleur zwart.
Verder ik dit dan is het wit, maar ook dan blijft het SSH terminal scherm zwart.
De kleuren daarvan worden blijkbaar ergens anders gedefinieerd.
Vraag is dus hoe dit te herstellen valt.

Gezocht en gevonden!
Schijnt een bug te zijn in IOS 15 en WebGL.
https://github.com/xtermj...57#issuecomment-925498057

Het is voorlopig op te lossen door bij de instellingen op je iPad WebGL 2.0 uit te zetten.
Dit werkt als je de Safari browser gebruikt van de iPad.
Echter het werkt NIET als je de HA app gebruikt!
Kortom, dit probleem moet daar nog opgelost gaan worden.
Wellicht niet in HA maar door Apple.

Update van IOS 15.0.2 naar 15.1 maakt geen verschil (iPad OS).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f7Z-Kmrz0GuKvlVXS3dQX3eW7yQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xf3aQq1oHBFd4MKsnLcHKDvq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door HoppyF op 06-11-2021 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ah verdorie, 1 probleem lijkt opgelost, 2 nieuwe erbij :( . Zowel de addon Glances als SQLite Web geven niets meer weer in de webinterface en bij beide krijg ik dit na het proberen te openen van de webui's:
21-11-06 18:56:05 WARNING (MainThread) [supervisor.api.ingress] No valid ingress session None
21-11-06 18:56:08 WARNING (MainThread) [supervisor.api.ingress] No valid ingress session None

edit: "Verbeterde bescherming tegen volgen ...." -> uitschakelen -> opgelost.

[ Voor 10% gewijzigd door Raven op 06-11-2021 19:00 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
Hmm, een vervelend probleem na het updaten naar Z-Wave JS 1.46. De Z-Wave controller verliest zijn verbinding. Gelukkig had ik een snapshot van 1.45.
Zie https://github.com/home-assistant/addons/issues/2252

[ Voor 8% gewijzigd door witterholt op 07-11-2021 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

CyberThijs schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 13:51:
[...]
Mijn post was sowieso niet bedoeld om Velbus voor te stellen als het enige/beste systeem. Ik wilde vooral aangeven wat ik zelf belangrijk vond bij het maken van mijn keuze qua automatiseringssysteem.

Shelly's zijn inderdaad een mooie optie om een traditionele installatie toch geschikt te maken voor automatisering, en voldoen aan de vereiste van "graceful degradation". Ze zijn voor mij enerzijds "te nieuw": niemand heeft ze al meer dan 10 jaar draaien, terwijl ik wel zekerheid wil dat het over vele jaren nog stabiel blijft draaien. Anderzijds vond ik het niet nuttig om bij een grondige verbouwing de zaken nog via een klassieke hotelschakeling etc te gaan aansluiten.

Ik was uiteindelijk een stukje goedkoper uit om mijn domotica-installatie zelf te doen, dan om een traditionele installatie te laten doen door mijn aannemer, en die vervolgens pas te gaan 'upgraden' met Shelly's. En dat ik ondertussen van je "koop lokaal" heb gedaan (hoofdkantoor van Velleman zit hier 2 dorpen verderop) is mooi meegenomen.
Ik wilde enkel aangeven dat er nog alternatieven zijn, waarmee je ook ver komt.

Als je toch alles gesloopt hebt en iets anders wil, dan kan ik me voorstellen dat je iets als velbus kiest.
Een kennis van me moest ook al zijn elektra vervangen, en heeft dit systeem ook. Was wel ff €3.000 voor enkel de hardware. Aanleg was ook nog zoiets als ik het goed heb onthouden 8)

Ga je alles in hass koppelen en bedienen eigenlijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 20:21
Mars Warrior schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 10:44:
[...]

Ik snap je onderbouwing en Velbus is leuk spul, maar je lijkt ff voorbij te gaan aan het feit dat je op meerdere manieren je bestaande of nieuwe schakelaars voor lampen gewoon buiten hass kunt laten werken.

Neem een Shelly. Bouw je in achter een bestaande schakelaar. Schakelaars blijven het doen, zelfs hotelschakelingen, en als extra is deze via hass te bedienen. Bij verkoop huis geen problemen. Al zou ik al die Shellies lekker meenemen…

Met Zigbee kun je Zigbee schakelaars koppelen aan een lamp. Daarmee doen deze het ook buiten hass om. Dit is wel ff anders dan met de Shellies omdat de schakelaar de lamp stuurt, en niet het fysieke contact. Je huis verkopen met Zigbee schakelaars waar geen lamp aan hangt is wat lastig: de nieuwe bewoners moeten alsnog dan slimme lampen kopen en koppelen, of alle schakelaars vervangen :D

Vraag me af hoeveel mensen die hass gebruiken overigens rekening houden met een verkoop van het huis.
Er zijn ook inbouw Zigbee schakelaars die op een vergelijkbare manier werken zoals een Shelly. We hebben er momenteel ook een stuk of 10 ingebouwd :)

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kings54
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:29
Septillion schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 09:29:
@kings54 Als hij op total_increasing staat zou dat volgens mij geen probleem moeten zijn. Als hij dan terug flipt naar 0 (of misschien zelf gewoon lagere value dan last) ziet HA dit als reset van het device en zal het zelf de nieuwe waarde gaan sommen met de oude.

Mijn Tasmota's doen elke maand een reset, geen issue :)
Bedankt, dit is precies wat ik zocht. Het was nog even zoeken hoe ik dit kon toevoegen aan de sensor aangezien ik deze niet handmatig heb toegevoegd in de YAML maar middels https://www.home-assistan...tion/customizing-devices/ is het gelukt. Hiermee kon ik hem ook direct toevoegen aan het Energy dashboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
AJediIAm schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:29:
Korte vraag:
Ik ben op zoek maar een Integratie voor stroomprijs per uur op basis van de APX. Er zijn wat integraties voor andere landen, maar ik heb niets kunnen vinden voor de Nederlandse markt.
Weet iemand of dit bestaat of een handige manier om dit zelf te integreren?
Hier zijn ze te vinden in grafiek vorm:
https://www.easyenergy.com/nl/energietarieven
Ze zitten verstopt in de HTML pagina. Wellicht kun je ze met een schraper eruit halen.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Hier staan ze ook:
https://www.epexspot.com/

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-09 22:57
Gisteren een Ikea VINDRIKTNING sensor gekocht en gelijk open geschroefd om er een ESP in te knutselen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jlZ-7bQ-a0uRIJBkdI3i-bMdLhA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9dCJTyMKxl6hQYfijG2n1NIQ.jpg?f=fotoalbum_medium

Het is een ESP01 module geworden omdat ik daar nog een dozijn van heb liggen :)
Esp is geflasht met esphome die via serial port RX de sensor uitleest om zo de data tussen PM sensor en ikea printje uitleest. Dit wordt doorgegeven aan Home assistant uiteraard.

Vandaag ook een SI7021 op I2C bus erbij gesoldeerd en krijg hiervan netjes een temperatuur en vochtigheid meting terug in HA.
Alles past nog netjes in de originele behuizing zonder dat het zichtbaar is vanaf de buitenkant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_phNwMCVswhTWxP11E1wfUiTu8o=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zCy3l4KfbxBakCPR1MAUcVjf.jpg?f=fotoalbum_medium

Verder nog een vraag, was een beetje aan het knutselen met esphome, maar heb ik nu een paar niet actieve entiteiten in dezelfde integratie, deze kan ik niet verwijderen via informatie schermpje van entiteit. Is er een andere manier om deze eruit te knikkeren ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vtTnUEdg_mVm3_20G__JHh2WKgk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k1NUcdQo3tAzuGcbSw6ttSjR.jpg?f=fotoalbum_medium

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
esphome:
  name: ikea
  platform: ESP8266
  board: esp01_1m

# Enable logging
logger:
  hardware_uart: UART1 

# Enable Home Assistant API
api:

i2c:
  sda: GPIO0
  scl: GPIO2
  scan: true
  id: bus_a

ota:
  password: "?"

wifi:
  ssid: "iot"
  password: "********"

# Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
  ap:
    ssid: "Ikea Fallback Hotspot"
    password: "/\/\/\/\/\"

uart:
    rx_pin: GPIO3
    baud_rate: 9600

sensor:
  - platform: pm1006
    pm_2_5:
      name: "deeltjes meter PM2.5"

- platform: wifi_signal
    name: "WiFi sterkte ikea meter"
    update_interval: 60s

- platform: htu21d
    temperature:
      name: "woonkamer temperatuur"
    humidity:
      name: "woonkamer vochtigheid"
    update_interval: 10s

[ Voor 17% gewijzigd door tolunaygul12 op 06-11-2021 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:50
Bedankt. Is er ook een goede tutorial voor het scrapen van een website in home assistant? Voor json is dit wel te vinden.
Als iemand een voorbeeld heeft van een (eenvoudige) plugin die ik als basis kan gebruiken voor een 24h forecast wil ik wel proberen of ik iets in elkaar kan hacken.

Ik denk dat het best interessant kan zijn om een uur tarief met een vast tarief te vergelijken voordat je over stapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
AJediIAm schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 22:46:
[...]

Bedankt. Is er ook een goede tutorial voor het scrapen van een website in home assistant? Voor json is dit wel te vinden.
Als iemand een voorbeeld heeft van een (eenvoudige) plugin die ik als basis kan gebruiken voor een 24h forecast wil ik wel proberen of ik iets in elkaar kan hacken.

Ik denk dat het best interessant kan zijn om een uur tarief met een vast tarief te vergelijken voordat je over stapt.
Ik denk dat je de scrape integratie kunt gebruiken:
https://www.home-assistant.io/integrations/scrape/
Ik heb er nog geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Je kunt ook met een python script aan de gang en gebruik maken van Scrapy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ik probeer mijn slimme meter (Kaifa MA105 E0009) uit te lezen met Home Assistent.

Ik heb de kopjes van telefoonkabel geknepen volgens het schema:

Zwart, Rood, Groen, Geel

In de meterkast heb ik (middels een splitter van 1 naar 2, heb helaas geen 1 op 1 koppelstuk) de telefoondraad verbonden met een p1 naar usb kabel.

In Home Assistant probeer ik DSMR Slimme Meter integratie actief te krijgen maar dat lukt niet.

Iemand enig idee wat er mis kan zijn? Kan het zijn dat de volgorde van de draden in de "p1 naar USB kabel" niet goed corresponderen met "mijn" volgorde?

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile-X
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-09 06:21

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

Ik wil graag een sensor resetten, maar ik krijg het niet voor elkaar.

Even voorverhaal, ik wou graag elektriciteitskosten van diverse apparaten inzien op een dash, ik heb geen gebruik gemaakt van HA energy management, reden hiervan is dat ik P1monitor op een dedicated Pi gebruik en omdat ik alle gegevens daar heb zitten en kleine dash heb gemaakt met P1monitor API's in HA, wou ik niet alles door elkaar mengen.

Ik heb veel Blitzwolf BW-SPH13 stekkers in gebruik, ik weet dat deze niet accuraat zijn voor dit soort metingen, maar als het maar in de buurt komt zodat ik diverse apparaten kan vergelijken.

Dus ik heb met Utility Meter en Riemann sum integral sensoren aangemaakt en alle sensoren opgenomen in een andere sensor die kosten per kWh berekent.

So far so good. Maar ik heb een foutje gemaakt bij een van de sensoren die voor keuken plintboiler was, die heeft te veel kosten brekend, dit kwam door Riemann sum integral sensor, dit is ondertussen gefixed.

Hier komt de probleem, maandelijkse kosten van de boiler is te hoog door dit foutje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QgEaeFUz1ui53xtmCSWRKxdXZm4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fHbGbQGcb9JypS1gyO8UbG0j.png?f=user_large

Ik heb nog een fout gemaakt om niet door eerst jaarlijkse kosten sensoren aan te maken, dus die zijn lager dan maandelijkse kosten.

Ik heb SQLite Web geïnstalleerd om sensor van de boiler kosten te resetten maar dit heeft niets uitgehaald na restart zie ik nog steeds het oude waarde.

Vraag is welke sensoren data moet ik deleten in SQLite? Ik heb volgende command gebruikt voor maandelijkse kosten sensor van de boiler :
code:
1
2
3
DELETE
FROM "states"
where entity_id='sensor.keukenboilder_cost_maand'

Wat doe ik fout hier, ik heb het idee dat ik meer data moet verwijderen van verschillende sensoren, ik heb niet veel ervaring met SQLite maar het moet lukken als ik naar juiste richting gestuurd word.

Moet ik ergens in SQLite opslaan na verwijderen van data? Zo ja waar, want ik kon het niet zien, en als ik terug check kan SQLite ook de data niet vinden die ik heb verwijderd.

Hieronder een reeks code die ik voor boiler sensor heb aangemaakt, eerst sensor aangemaakt met Riemann sum integral sensor:
YAML:
1
2
3
4
5
  - platform: integration
    source: sensor.keukenboiler_electrical_measurement
    name: kw_usage_keukenboiler
    unit_prefix: k
    round: 2 

Ik had ook de HA kWh sensor kunnen gebruiken, die voor deze stekker automatisch was aangemaakt, maar die zag ik te laat.

Toen sensoren onder Utility Meter template aangemaakt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
  daily_energy_keukenboiler:
    source: sensor.kw_usage_keukenboiler
    name: Kosten per dag Keukenboiler
    cycle: daily
    tariffs:
      - peak
      - offpeak
  monthly_energy_keukenboiler:
    name: Kosten per Maand Keukenboiler
    cycle: monthly
    tariffs:
      - peak
      - offpeak
  yearly_energy_keukenboiler:
    name: Kosten per Jaar Keukenboiler
    cycle: yearly
    tariffs:
      - peak
      - offpeak  

Hierna sensor aangemaakt om kosten te berekenen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
        keukenboiler_cost_dag:
        friendly_name: "Keukenboiler kosten vandaag"
        unit_of_measurement: '€'
        icon_template: mdi:currency-eur
        value_template: "{{ ((states('sensor.daily_energy_keukenboiler_peak') | float * 0.25186) + (states('sensor.daily_energy_keukenboiler_offpeak') | float) * 0.23451 ) | round(2) }}"  
      keukenboilder_cost_maand:
        friendly_name: "Keukenboiler kosten maand"
        value_template: "{{ ((states('sensor.monthly_energy_keukenboiler_peak') | float * 0.25186) + (states('sensor.monthly_energy_keukenboiler_offpeak') | float) * 0.23451 ) | round(2) }}" 
      keukenboiler_cost_jaar:
        friendly_name: "Keukenboiler kosten jaar"
        value_template: "{{ ((states('sensor.yearly_energy_keukenboiler_peak') | float * 0.25186) + (states('sensor.yearly_energy_keukenboiler_offpeak') | float) * 0.23451 ) | round(2) }}"

Let niet op keukenboilder in de maandelijkse sensor, te dikke vingers tijdens tikken dus d was meegetikt, het is voor de rest ook zelfde doorgezet in het systeem...

Ik denk dat ik data van volgende sensoren moet deleten, als ik maandelijkse sensoren wil resetten:
code:
1
2
3
4
sensor.keukenboilder_cost_maand
sensor.monthly_energy_keukenboiler_offpeak
sensor.monthly_energy_keukenboiler_peak
sensor.kw_usage_keukenboiler

(ik vraag me af of ik data van laatste sensor moet deleten, want als ik andere drie delete zou berekening van de kosten opnieuw moeten beginnen)

Nogmaals moet ik ergens in SQLite opslaan na deleten van data? Klopt mijn lijstje met sensoren die ik data van moet deleten?

Excuses voor lange verhaal, ik wou het zo duidelijk mogelijk beschrijven en ik kan tot jaar 2022 wachten en alles komt weer vanzelf goed, maar ik weet niet of ik dat vol hou, bovendien leer ik iets nieuws :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Picture elements card.

Ik krijg langs geen kanten mijn tekst allemaal aligned naar de linkse kant.
Niet met text element card, niet met de prefix

Iemand een idee?

De bovenste is mn elements card, waar ik dus moeilijkheden heb
De onderste (zo wil ik de tekst) is een markdown card, maar daar kan ik de power button niet zetten, vandaar de elements

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/nQm9W1S/ijver.jpg

[ Voor 234% gewijzigd door skank op 07-11-2021 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engibenchi
  • Laatst online: 09-07 18:43
Bij de Action heb ik een "smart" buiten lamp met bewegingssensor gekocht Dat maakt gebruik van het Tuya platform.
JSON:
1
2
    "product_id": "p34tkhljhjgfr5vl",
    "product_name": "Smart Floodlight"

Helaas krijg ik alleen de lamp functie maar werkend binnen Home assistent. Zowel met de officiële cloud versie als Local Tuya. integratie.
Local Tuya Geeft nog best een lijst waardes terug. Is er een manier om die wat beter te bestuderen?
Als in, kun je de api direct aanspreken op het ip adres en de local key? Ik zou bv graag de device mode terug kunnen zetten naar "auto". als ik nu de lamp handmatig in hass aanzet springt deze terug naar "Manual" Of nog mooier de sensor kunnen uitlezen en zelf de lamp aan en uit zetten.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
                    "dps_strings": [
                        "20 (value: False)",
                        "21 (value: white)",
                        "22 (value: 61)",
                        "23 (value: 500)",
                        "51 (value: auto)",
                        "52 (value: none)",
                        "53 (value: 2000lux)",
                        "54 (value: low)",
                        "55 (value: 5)",
                        "56 (value: True)",
                        "57 (value: 0)",
                        "58 (value: 5)",
                        "59 (value: 0)"
                    ],

Via de Tuya IoT Platform heb ik het volgende kunnen vinden:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
{
  "result": {
    "category": "gyd",
    "functions": [
      {
        "code": "switch_led",
        "desc": "{}",
        "name": "开关",
        "type": "Boolean",
        "values": "{}"
      },
      {
        "code": "work_mode",
        "desc": "{\"range\":[\"white\",\"colour\"]}",
        "name": "模式",
        "type": "Enum",
        "values": "{\"range\":[\"white\",\"colour\"]}"
      },
      {
        "code": "bright_value",
        "desc": "{\"min\":10,\"max\":1000,\"scale\":0,\"step\":1}",
        "name": "亮度值",
        "type": "Integer",
        "values": "{\"min\":10,\"max\":1000,\"scale\":0,\"step\":1}"
      },
      {
        "code": "temp_value",
        "desc": "{\"min\":0,\"max\":1000,\"scale\":0,\"step\":1}",
        "name": "冷暖值",
        "values": "{\"min\":0,\"max\":1000,\"scale\":0,\"step\":1}"
      },
      {
        "code": "control_data",
        "desc": "{\"maxlen\":255}",
        "name": "调节",
        "type": "String",
        "values": "{\"maxlen\":255}"
      },
      {
        "code": "device_mode",
        "desc": "{\"range\":[\"auto\",\"manual\"]}",
        "name": "设备模式",
        "values": "{\"range\":[\"auto\",\"manual\"]}"
      },
      {
        "code": "cds",
        "desc": "{\"range\":[\"2000lux\",\"300lux\",\"50lux\",\"10lux\",\"5lux\",\"now\"]}",
        "name": "光敏参数设置",
        "values": "{\"range\":[\"2000lux\",\"300lux\",\"50lux\",\"10lux\",\"5lux\",\"now\"]}"
      },
      {
        "code": "pir_sensitivity",
        "desc": "{\"range\":[\"low\",\"middle\",\"high\"]}",
        "name": "pir灵敏度",
        "values": "{\"range\":[\"low\",\"middle\",\"high\"]}"
      },
      {
        "code": "pir_delay",
        "desc": "{\"unit\":\"s\",\"min\":5,\"max\":3600,\"scale\":0,\"step\":1}",
        "name": "感应延时",
        "values": "{\"unit\":\"s\",\"min\":5,\"max\":3600,\"scale\":0,\"step\":1}"
      },
      {
        "code": "switch_pir",
        "desc": "{}",
        "name": "感应开关",
        "type": "Boolean",
        "values": "{}"
      },
      {
        "code": "standby_time",
        "desc": "{\"unit\":\"min\",\"min\":1,\"max\":480,\"scale\":0,\"step\":1}",
        "name": "半亮延时",
        "values": "{\"unit\":\"min\",\"min\":1,\"max\":480,\"scale\":0,\"step\":1}"
      },
      {
        "code": "standby_bright",
        "desc": "{\"min\":0,\"max\":1000,\"scale\":0,\"step\":1}",
        "name": "半亮亮度值",
        "values": "{\"min\":0,\"max\":1000,\"scale\":0,\"step\":1}"
      }
    ],

En met name de volgende twee parameters Zou ik graag willen ontcijferen en indien mogelijk kunnen gebruiken:
YAML:
1
2
3
4
{
      "code": "pir_state",
      "value": "none"
    },

en:

YAML:
1
2
3
4
    {
      "code": "switch_pir",
      "value": true
    },

Of is er een andere integratie die ik hier voor kan gebruiken?

EngiBenchi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engibenchi
  • Laatst online: 09-07 18:43
Ik ben in ieder geval een paar stappen verder gekomen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
                    "dps_strings": [
                        "20 (value: False)",  # Selecteer deze voor de lamp
                        "21 (value: white)",  # Deze lijkt niets te doen  wat logisch klinkt want is is een witte lamp
                        "22 (value: 10)",  # helderheidsinstelling van 10 tot 1000
                        "23 (value: 3)",  # licht temperatuur van 0 naar 1000 (in config van 2700 tot 6500 kelvin)
                        "51 (value: auto)",  # schakelaar manual/auto (Niet te gebruiken want geen true/false)
                        "52 (value: none)",  # Sensor pir werkt alleen als switch hierboven op auto staat
                        "53 (value: 2000lux)",  # Gevoeligheidsinstelling licht/donker
                        "54 (value: high)",  # Gevoeligheidsinstelling pir 
                        "55 (value: 5)",  # Lamp aan duur na detectie
                        "56 (value: True)",  # PIR aan/uit (effectief het zelfde als "51" auto/manual)
                        "57 (value: 0)",  # lijkt niets te doen
                        "58 (value: 5)",  # de tijd dat ie terug gaat naar standby licht als dat aan staat
                        "59 (value: 0)"  # helderheid van het standby licht
                    ],

Ik kan nu wel met Local Tuya de pir sensor uitlezen. Maar schiet er helaas niets mee op want dat werkt alleen als de lamp op auto staat en dan kon ik het toch al aan de hand van de lamp status (die twee waarde schakelen gelijktijdig).
Ook kan ik de pir sensor uitschakelen maar weet nog niet wanneer dat handig kan zijn.
Hieronder de functies zoals ze in de Tuya Smart app gebruikt worden.
En de "work mode switch" lijkt het wel te doen. Het wordt alleen niet verwerkt in de App. Weet iemand hoe ik de gevoeligheid als slider kan toevoegen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EYE88SI1S23Po4aDpKjPag9tT3k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LFkG5Q8RRkyyJBmpWDadwjso.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SvAyB4AYiJS0Wu6htVHLB5i-8dQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qp2FMzp0GxZqLiTE5XiK8SCY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door engibenchi op 07-11-2021 17:51 . Reden: Aangevuld met afbeelding ]

EngiBenchi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-03-2024
Welke ZigBee dongle zouden jullie adviseren die zowel op ZHA als Z2M werkt?

Ik wil binnenkort beginnen met home assistent en eerst ZHA proberen omdat dat het makkelijkst schijnt te zijn. Indien dat niet bevalt overstappen naar Z2M.

Wat zou beter zijn een Conbee 2, deze CC2652RB of iets anders?

De Conbee lijkt al heel lang op experimental te staan voor Z2M dus weet niet of je problemen kan verwachten. Maar het is tenminste wel een commercieel product met garantie.
Pagina: 1 ... 80 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.