Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 79 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.855 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Septillion schreef op woensdag 3 november 2021 @ 15:31:
@Boinkie Eigenwijs, pak nu eens als trigger 'Device' :D Want van een dubbele schakelaar verwacht ik geen 'on' en 'off' als acties (want, aan/uit van welk?). Als je device gebruikt zal HA je gewoon tonen welke acties er wel komen.

En voor offset, volgens mij moet je daar tijdnotatie gebruiken, dus "-00:20:00" voor 20 minuten voor sunset. Maar misschien dat het "-20" ook gewoon als minuten ziet.

En wil je nauwkeuriger kan je dus gebruik maken van sun-elevation zoals ze aanraden.
Eerder als 20 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:50
bafplus schreef op woensdag 3 november 2021 @ 18:28:
[...]

Warnings by default niet weergeven...problem solved ;-)

Mensen zien andere kleuren dan groen en denken gelijk problemen (mijzelf incluis),
Developers kijken daar anders tegenaan.

Maar nogmaals, een hoop gebeurd in deze update, zaken waar ik wel iets mee kan dus wacht in spanning :-)
Thumbs up naar het hele team!
En een crowdfund voor Frenck om al zijn gekochte Tuya devices te vergoeden?
Hij declareert vast wel een bonnetje bij nabucasa :)

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frenck
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 12:10

Frenck

Home Assistant

> En een crowdfund voor Frenck om al zijn gekochte Tuya devices te vergoeden?

Niet nodig... heb je ooit gezien hoe dirty freaking cheap dat spul is? Je kan letterlijk 10 lampen kopen ten opzichte van 1 Hue lamp haha

> Hij declareert maar een bonnetje bij nabucasa

Hehe, goed plan. Valt te proberen :) Maar gezien bovenstaande, is me dat te veel moeite eigenlijk.

Lead engineer @ Home Assistant | GitHub Star 🌟 | Alles over mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-07 16:08
Septillion schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:43:
@LJ80 Als je een noob bent, maak het je makkelijk en probeer hem via de UI in te stellen :) Dan had je daar al gezien dat je voor no_motion_wait dus zelf een helper aan moet maken van het type input_number. Iets anders laat hij je dan niet selecteren.

Dus ik zou zeggen, ga voor optie 3, probeer zo veel mogelijk gewoon in de UI. Zeker met goeie Blueprints hoef je dan niet in de yaml. Alleen als je iets ingewikkelds wilt maar dan kunnen wij ook prima helpen of heb je tegen die tijd zelf al meer yaml-kennis opgedaan :)
Kijk ik had het ook gewoon op de makkelijke manier ingesteld.
Maar zoals ik dit lees vul ik hier twee in en zou hij dan 2 minuten laten uit moeten gaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tGfDjzzRL3yYIsEoM1zaGBJOsY8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ts25opYt8qCvW3V6WNbNStlM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-09 12:21
In de nieuwe release notes staat dit:

@allenporter blew our minds this release by adding initial support for WebRTC streams and cameras to Home Assistant.

Wil dit zeggen dat de HACS integratie Webrtc camera niet meer nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Frenck schreef op woensdag 3 november 2021 @ 17:39:
En ja hoor, daar issie weer:

Home Assistant Core 2021.11

https://www.home-assistan...021/11/03/release-202111/

Kan veel zeggen over deze release... maargoed, we hebben een icon picker..
Dat maakt de rest toch een stuk minder boeiend :P
Ik zie bij Breaking Changes wat over supported databases/recorder staan. Influxdb staat hier niet tussen. Klopt het dat dit nog niet ondersteund is, of wordt dat onder een andere integratie geschaard? Weet iemand dit?
We now support the following databases:

MariaDB ≥ 10.3
MySQL ≥ 8.0
PostgreSQL ≥ 12
SQLite ≥ 3.32.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oktopus
  • Laatst online: 21-09 14:54
Dat over database/recorder viel mij ook al op, maar dan voor mssql.
Zou me toch erg tegenvallen als de huidige databases niet meer gebruikt zouden kunnen worden.

Object reference not set to an instance of an object

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenck

Frenck

Home Assistant

sOid schreef op woensdag 3 november 2021 @ 19:48:
[...]

Ik zie bij Breaking Changes wat over supported databases/recorder staan. Influxdb staat hier niet tussen. Klopt het dat dit nog niet ondersteund is, of wordt dat onder een andere integratie geschaard? Weet iemand dit?

[...]
De breaking change gaat over de recorder integratie. Deze ondersteund al geen InfluxDB, dus daar is geen verandering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:01
@LJ80 Nope, vandaar dat er entity boven/op staat. Het is dus ook een entity picker. Maar het lijkt me wel een bugje dat hij vervolgens je config goed keurt.... :/ Waarschijnlijk heb je wel een error in je log nu als je de automation triggert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Frenck schreef op woensdag 3 november 2021 @ 19:54:
[...]

De breaking change gaat over de recorder integratie. Deze ondersteund al geen InfluxDB, dus daar is geen verandering.
Ok thanks! Mooi werk weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 04-01-2022
Its here! 2021.11 update pending :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:40
Ik zit sinds versie 2021.10 met een aantal waarschuwing aangaande 'float'. Nu begrijp ik uit de documentatie dat een default waarde nodig is.

Een sensor:
code:
1
2
3
4
5
6
  - platform: template
    sensors:
      solaredge_energy_month_kwh:
        friendly_name: 'Month'
        unit_of_measurement: 'kWh'
        value_template: "{{ (states('sensor.solaredge_energy_this_month') | float / 1000) | round(1) }}"

Met daarbij horende waarschuwing:
code:
1
2021-11-03 20:33:05 WARNING (MainThread) [homeassistant.helpers.template] Template warning: 'float' got invalid input 'unknown' when rendering template '{{ (states('sensor.solaredge_energy_this_month') | float / 1000) | round(1) }}' but no default was specified. Currently 'float' will return '0', however this template will fail to render in Home Assistant core 2022.1

Nu is het me niet helemaal duidelijk hoe ik deze hoe deze default waarde in te stellen. Kan dat door er 'float(0)' van te maken, of juist 'float(default=0)'?

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinvdm
Kire88 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:08:
Ik zit sinds versie 2021.10 met een aantal waarschuwing aangaande 'float'. Nu begrijp ik uit de documentatie dat een default waarde nodig is.

Een sensor:
code:
1
2
3
4
5
6
    sensors:
      solaredge_energy_month_kwh:
        friendly_name: 'Month'
        unit_of_measurement: 'kWh'
        value_template: "{{ (states('sensor.solaredge_energy_this_month') | float / 1000) | round(1) }}"

Met daarbij horende waarschuwing:
code:
1
2021-11-03 20:33:05 WARNING (MainThread) [homeassistant.helpers.template] Template warning: 'float' got invalid input 'unknown' when rendering template '{{ (states('sensor.solaredge_energy_this_month') | float / 1000) | round(1) }}' but no default was specified. Currently 'float' will return '0', however this template will fail to render in Home Assistant core 2022.1

Nu is het me niet helemaal duidelijk hoe ik deze hoe deze default waarde in te stellen. Kan dat door er 'float(0)' van te maken, of juist 'float(default=0)'?
round(1,default=0) of een andere default waarde wat je zelf wenst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:06
Aangezien de discussie op github werd afgekapt https://github.com/home-a...94#issuecomment-957899526 wil ik toch nog even dit punt meegeven @Hmmbob. Ik gebruik zelf HA niet, dus heb ook geen behoefte daar speciaal een account voor te openen op de daarvoor geschikte kanalen. Ik vind het wel jammer als er in mijn ogen toch een denkfout wordt gemaakt.

Even het specifieke punt waar ik graag verder op had willen reageren:
I think you misunderstood. Datetimes aren't compared during runtime. But our unit tests do (as you would expect). Because of the mentioned behavior, the tests were no longer checking what they were supposed to check, which resulted in out tests not catching this bug (unrelated to the fold equality behavior) even though there were testcases for it.
Een valide punt. Logisch dat het niet perse in HA hoeft te spelen, maar dat juist de unittests buggy waren. Dat is alleen nu IMHO niet opgelost, omdat er nog steeds teveel vertrouwd wordt op de logica van Python. Er is volgens mij maar een manier om dat op te lossen en dat is ook daar tenminste een Human readable vorm van datum/tijd toe te gebruiken.

Oftewel, Als je werkt met datum / tijd functies dan is het verstandig om altijd tenminste een keer een string representatie op te vragen van de functies en daar zelf verder mee te werken. Die string representatie kan je ten alle tijden zelf in controle houden en daarmee valt je programmeertaal door de mand als er bugs of rariteiten in voor zouden komen.

Voorbeeldje van hoe ik zelf de boel in unittest heb gezet:
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
    /*
     * Amsterdam
     * - 2016-03-27 02:00 DST
     * - 2016-10-30 03:00 Normal
     * - 2017-03-26 02:00 DST
     * - 2017-10-29 03:00 Normal
     */

/*
     * UTC - Amsterdam +1
     * Standard +0
     */
    CuAssertTrue(tc, (t = datetime2ts(2016, 3, 27, 0, 0, 0)) >= 0);
    CuAssertIntEquals(tc, 0, localtime_l(t, &tm, "Europe/Amsterdam"));
    out = asctime(&tm);
    CuAssertStrEquals(tc, "Sun Mar 27 01:00:00 2016\n", out);

In mijn geval faalt de unittest sowieso als een van deze functies falen:
- datetime2ts
- localtime_l
- asctime

Oftewel, alle functies die er dus toe doen in deze test.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:16
Oke ik heb het inmiddels voor elkaar om de Roborock te connecten met Home Assistant, (mijn firewall op de synology blokkeerde de Duitse server). Maar nu vraagt hij om een Token, terwijl er op de website van Home Assistant niet echt wordt gesproken over een Token.

Wat is nu de handigste en meest veilige manier om een Token te krijgen voor de Xiaomi Roborock, want er zijn wel wat tools voor gemaakt, maar heb daar niet echt een lekker gevoel bij om eerlijk te zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Wachten... op 03-11-2021 21:53 ]

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_derk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:56
Wachten... schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:53:
Oke ik heb het inmiddels voor elkaar om de Roborock te connecten met Home Assistant, (mijn firewall op de synology blokkeerde de Duitse server). Maar nu vraagt hij om een Token, terwijl er op de website van Home Assistant niet echt wordt gesproken over een Token.

Wat is nu de handigste en meest veilige manier om een Token te krijgen voor de Xiaomi Roborock, want er zijn wel wat tools voor gemaakt, maar heb daar niet echt een lekker gevoel bij om eerlijk te zijn.
Ik gebruik deze integratie voor mijn Roborock https://www.home-assistant.io/integrations/xiaomi_miio/. Deze werkt geloof ik niet samen met de Roborock app, maar wel met de Xiaomi Home app.

Een paar releases terug moest je bij het configureren een token invullen. Tegenwoordig is inloggen voldoende en zit de "token logica" ingebakken. als je in core.config_entries kijkt zie je het token wel staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:16
mr_derk schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:22:
[...]

Ik gebruik deze integratie voor mijn Roborock https://www.home-assistant.io/integrations/xiaomi_miio/. Deze werkt geloof ik niet samen met de Roborock app, maar wel met de Xiaomi Home app.

Een paar releases terug moest je bij het configureren een token invullen. Tegenwoordig is inloggen voldoende en zit de "token logica" ingebakken. als je in core.config_entries kijkt zie je het token wel staan.
Ja ik kwam er echt net achter. Op de een of andere manier wordt het heel slecht omschreven, maar zoals je zegt heb ik de robot moeten toevoegen in de Xiaomi home app en met die inloggegevens in moeten loggen met de Xiaomi miio integratie. Toen werd hij direct gevonden zonder dat er een token nodig was.

Raar dat het nergens overduidelijk zo vermeld staat.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CurlyMo schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:46:
Aangezien de discussie op github werd afgekapt https://github.com/home-a...94#issuecomment-957899526 wil ik toch nog even dit punt meegeven @Hmmbob.
Ik heb werkelijk waar geen idee wat je van mij verwacht met deze post, en wat je aan mij "wil meegeven", of meer specifiek: waarom je dat aan mij wil meegeven.

Ik heb part noch deel aan die discussie (of het dev-werk)

[ Voor 6% gewijzigd door Hmmbob op 03-11-2021 22:51 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wachten... schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:29:

Raar dat het nergens overduidelijk zo vermeld staat.
Dat kan je gelukkig zelf aanpakken. Lang leve open source ;)

Op iedere documentatie pagina staat een edit knop. Go for it :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Hmmbob schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:46:
[...]

Ik heb werkelijk waar geen idee wat je van mij verwacht met deze post, en wat je aan mij "wil meegeven", of meer specifiek: waarom je dat aan mij wil meegeven.

Ik heb part noch deel aan die discussie (of het dev-werk)
Jij bent toch dé HA man of niet? Zo niet, dan had ik dat verkeerd en dan zien we wel of er een dev meeleest die er wel iets mee kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CurlyMo schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:53:
Jij bent toch dé HA man of niet?
Whahaha - nee :+

Ik lijk niet eens op Paulus 8)
Check anders de livestream effe: YouTube: Home Assistant 2021.11 Release Party

[ Voor 32% gewijzigd door Hmmbob op 03-11-2021 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ok, dat dacht ik. Zover ik weet is HA hier begonnen vanuit een tweaker. Zo niet, dan haal ik HA door de war met iets anders.

Excuses. Misschien dat er hier wel een dev rondloopt die er iets mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:57

Mars Warrior

Earth, the final frontier

CurlyMo schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:55:
[...]
Ok, dat dacht ik. Zover ik weet is HA hier begonnen vanuit een tweaker. Zo niet, dan haal ik HA door de war met iets anders.

Excuses. Misschien dat er hier wel een dev rondloopt die er iets mee kan.
Je kunt @Frenck taggen als je wilt 8)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik doe het voor jullie, niet voor mezelf. Wat ik al zei, ik gebruik HA niet. Beetje dan, want ik heb wel baat bij de analyses die mensen qua duurzaamheid verzamelen via HA, waar ik dat via allemaal zelfbouw spul doe :)

Aan jullie dus ook om dit door te geven. Als ik het gesprek had kunnen voortzetten op github, dan had ik dat wel gedaan. Nu vind ik het na deze reactie hier teveel moeite om er verder energie in te steken.

[ Voor 21% gewijzigd door CurlyMo op 03-11-2021 23:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 11:30

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Probleemloos geüpdated naar 2021.11 :)

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
@CurlyMo probeer Discord eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
Vraagje...Nu (eindelijk) de Tuya camera's beschikbaar zijn in HA, kunnen we nu ook iets doen met de video stream? Bv koppelen in frigate of Motioneye zonder de camera te moeten hacken om de RTSP stream beschikbaar te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Lijkt de overheid wel hier :)

Je probeert serieus belangeloos een tip te geven, maar je wordt van het kastje naar de muur gestuurd...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:01
CurlyMo schreef op donderdag 4 november 2021 @ 08:22:
[...]

Je probeert serieus belangeloos een tip te geven, maar je wordt van het kastje naar de muur gestuurd...
Omdat je op de verkeerde plek zit (Tweakers is niet de plek voor feedback, dat is het Home Assistant forum) zal er dus waarschijnlijk niets met je feedback gedaan worden (tenzij Frenck in een goede bui is O-) ). Dat je geen account wil aanmaken om je feedback te geven begrijp ik ook. Maar men probeert je enkel te helpen om bij de juiste plek te komen waar wél wat met je input gedaan kan worden. Het is allemaal goed bedoeld :>

Het Github-item is gesloten/afgekapt, omdat dat over bugfixes gaat. De bug is opgelost in 10.7/11. Dus wordt het ticket gesloten. Meer diepliggende verbeteringen gaan via het forum, waarbij als ze door mensen opgepakt worden ze weer als ticket kunnen komen in Github.

Hmmbob heeft van die shiny badges onder zijn naam over Home Assistant. Maar dat hebben alle users die veel posten over een specifiek onderwerp :Y) Dat betekent verder niets over of ze gelieerd zijn aan een project of product. :9

[ Voor 12% gewijzigd door Waah op 04-11-2021 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Waah schreef op donderdag 4 november 2021 @ 08:33:
[...]
Dat je geen account wil aanmaken om je feedback te geven begrijp ik ook.
Ik laat enkel schetsen wat ik in jullie geval had gedaan. Mocht ik een account hebben gehad op een van de daarvoor bestemde kanalen, dan had ik zelf even een melding gemaakt dat deze tip is binnengekomen op een kanaal waar die niet hoort (maar waar ik zelf wel een account heb), maar wellicht toch even het bekijken waard is. Misschien dat ik de tip zelfs even vertaald zou hebben.

Maar zoals gezegd. Ik heb er geen belang bij. Mocht in de toekomst HA nog een keer vastlopen op een datum/tijd issue, dan kan je ook tegen die tijd aan mijn tip denken ;)

Want zoals je zegt snap je ook ik in dit geval geen behoefte heb om de officiële wegen te bewandelen.

Lijkt me ook goed het er nu bij te laten, want dit wordt veel te veel meta :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:58
Waarom moet je iemand taggen? Het wordt zo ook wel gelezen ;) Ik kreeg wat kriebels van deze opmerking van OttoWinter:
Because I couldn't get the old DST checks to work anymore, I took a look at my notes from when I initially implemented this feature, and I think I have simplified the checks somewhat. The main concern with leaving DST is that patterns like 02:30 should match twice. Once in the first fold, and after turning the clocks backwards. But we only need to consider two cases:

now and the matched result are both ambiguous (=in the same fold)
now is in the first fold, and the next matched event should be in the second fold.
Blijkbaar vindt hij het logisch dat als je een dagelijks interval instelt die in een DST overgang valt, dat je dan de dan dus dagen hebt dat er dingen dubbel gedaan worden of worden overgeslagen. Het is natuurlijker om te zien dat het om een dagelijks interval gaat en dan te schedulen voor de tijd die 24 uur na de vorige trigger valt. Maar dan moet je daadwerkelijk representatie en weergave van tijdstempels van elkaar gaan scheiden en de triggering altijd doen met interne tijdstempels die dan in UTC zijn opgeslagen. Een beetje jammer dat de discussie afgekapt wordt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 23:04
biomass schreef op donderdag 4 november 2021 @ 08:51:
[...]

Blijkbaar vindt hij het logisch dat als je een dagelijks interval instelt die in een DST overgang valt, dat je dan de dan dus dagen hebt dat er dingen dubbel gedaan worden of worden overgeslagen. Het is natuurlijker om te zien dat het om een dagelijks interval gaat en dan te schedulen voor de tijd die 24 uur na de vorige trigger valt. Maar dan moet je daadwerkelijk representatie en weergave van tijdstempels van elkaar gaan scheiden en de triggering altijd doen met interne tijdstempels die dan in UTC zijn opgeslagen. Een beetje jammer dat de discussie afgekapt wordt..
Toch is het vrij standaard dat bij DST changes de ene keer iets geskipt wordt en de andere keer dubbel gebeurt. Een cronjob die je op 2:30 instelt wordt in het voorjaar ook niet uitgevoerd en in het najaar juist dubbel.

Edit: overigens wil je ook geen 24 uur erbij tellen. Want dan verandert de tijd dus bij DST changes. Zaterdag om 05:00 iets uitvoeren zou met +24 uur op zondag om 04:00 worden uitgevoerd.

[ Voor 9% gewijzigd door RobertMe op 04-11-2021 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
RobertMe schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:02:
[...]

Toch is het vrij standaard dat bij DST changes de ene keer iets geskipt wordt en de andere keer dubbel gebeurt. Een cronjob die je op 2:30 instelt wordt in het voorjaar ook niet uitgevoerd en in het najaar juist dubbel.
Dat is niet waar en zou ook heel erg ongewenst zijn in kritische systemen:
If time was adjusted one hour forward, those jobs that would have run in the interval that has been skipped will be run immediately. Conversely, if time was adjusted backward, running the same job twice is avoided.
https://access.redhat.com/solutions/477963

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
Ik dacht dat dit een gebruikers forum was 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door bafplus op 04-11-2021 09:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:58
RobertMe schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:02:
[...]

Edit: overigens wil je ook geen 24 uur erbij tellen. Want dan verandert de tijd dus bij DST changes. Zaterdag om 05:00 iets uitvoeren zou met +24 uur op zondag om 04:00 worden uitgevoerd.
Ik weet iets van Linux maar ik ben niet bekend met cronjobs. Kan me zo voorstellen dat Nederlandse Linux admins die in een financiele sector werken niets maar dan ook niets tussen 2 en 3 uur willen schedulen ter voorkoming van ellende.. Zonder gekheid, een dergelijke logica ga je toch niet opdringen aan eindgebruikers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
CurlyMo schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:07:
[...]

Dat is niet waar en zou ook heel erg ongewenst zijn in kritische systemen:

[...]

https://access.redhat.com/solutions/477963
Een beetje kritisch systeem gebruikt intern UTC of GMT en laat aan de client over om dit te representeren in de lokale tijdzone. En als het een heel kritisch systeem is hebben ze ook nog voorzieningen voor schrikkelsecondes. Kan me overigens me heel goed voorstellen dat de devs van HA het systeem als niet zo kritisch zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
synoniem schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:15:
[...]

Een beetje kritisch systeem gebruikt intern UTC of GMT en laat aan de client over om dit te representeren in de lokale tijdzone. En als het een heel kritisch systeem is hebben ze ook nog voorzieningen voor schrikkelsecondes. Kan me overigens me heel goed voorstellen dat de devs van HA het systeem als niet zo kritisch zien.
Vanzelfsprekend, dat gaf ik ook aan in de discussie op github. Maar suggereren dat zo'n kern aspect van Linux niet goed met DST om zou gaan is iets wat ik wilde corrigeren. Het werd een beetje gebracht al legitimatie voor andere software developers om ook 'raar' met DST om te gaan (zoals in dit geval de HA devs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile-X
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-09 06:21

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

Even update uitgevoerd naar core-2021.11.0

Alles lijkt goed te gaan, 3 dingen die ik nog had van Tuya werden herkend eindelijk thermostaten en gordijn kunnen aansturen, dus lovelace weer aangepast, ik was hartstikke blij mee!

Ik had Octoprint via yaml dus die verwijderd omdat het nu in core zit, dus beide printers die ik had toegevoegd, alles was werkend geen problemen meer, maar ik had nog twee custom sensoren voor een van mijn printers die heb ik verwijderd en even HA reset gegeven...

En daar ging Tuya integratie, want ik krijg "premission deny" terwijl het nog 5 minuten ervoor werkte... Wachtwoord van Smart Life app veranderd omdat ik daar mee gelinkt ben, mocht niet baten. Toen "Link Tuya App" unlink uitgevoerd en weer HA gelinkt via Smartlife app. En nog steeds zelfde probleem, permission deny. Met core-2021.10.6 had ik i.g.g. half werkend Tuya integratie en nu heb ik helemaal niets, Tuya heeft weer iets verkl**t heb ik het idee. HA developers doen hun best om dingen werkend te krijgen en Tuya krijgt voor elkaar om het weer stuk te maken.

Dit is wat ik heb, zelfde probleem heb ik bij andere gebruikers ook gezien bij vorige versie core.
Logger: homeassistant.components.tuya
Source: components/tuya/__init__.py:99
Integration: Tuya (documentation, issues)
First occurred: 08:38:21 (1 occurrences)
Last logged: 08:38:21

Tuya login error response: {'code': 1106, 'msg': 'permission deny', 'success': False, 't': 1636011501638}
Zoooo dit lucht even op, maar ik ben even blij dat ik van Tuya naar Zigbee overgestapt ben zeg, uitdagingen vind ik wel leuk maar dit gaat me even te ver. Het komt waarschijnlijk weer goed, maar vraag is "voor hoe lang"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.inno
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-09 18:19
vortexnl1982 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:04:
Ik zoek voor mijn wasmachine en droger een energiemeter (via wifi) die ik aan Home Assistent kan koppelen zodat ik kan meten wanneer de droger en wasmachine klaar zijn.

Nu zie ik door de bomen het bos niet meer. Kan iemand mij iets aanraden ?

Ik heb zelf bv deze gevonden :
https://www.bol.com/nl/nl...VGYw.2_17.24.ProductImage
tplink HS110 voor als je 16 amper nodig hebt :)

inno

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Reptile-X schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:22:

Alles lijkt goed te gaan, 3 dingen die ik nog had van Tuya werden herkend eindelijk thermostaten en gordijn kunnen aansturen, dus lovelace weer aangepast, ik was hartstikke blij mee!

Ik had Octoprint via yaml dus die verwijderd omdat het nu in core zit, dus beide printers die ik had toegevoegd, alles was werkend geen problemen meer, maar ik had nog twee custom sensoren voor een van mijn printers die heb ik verwijderd en even HA reset gegeven...

En daar ging Tuya integratie, want ik krijg "premission deny" terwijl het nog 5 minuten ervoor werkte... Wachtwoord van Smart Life app veranderd omdat ik daar mee gelinkt ben, mocht niet baten. Toen "Link Tuya App" unlink uitgevoerd en weer HA gelinkt via Smartlife app. En nog steeds zelfde probleem, permission deny. Met core-2021.10.6 had ik i.g.g. half werkend Tuya integratie en nu heb ik helemaal niets, Tuya heeft weer iets verkl**t heb ik het idee. HA developers doen hun best om dingen werkend te krijgen en Tuya krijgt voor elkaar om het weer stuk te maken.

Dit is wat ik heb, zelfde probleem heb ik bij andere gebruikers ook gezien bij vorige versie core.

[...]

Zoooo dit lucht even op, maar ik ben even blij dat ik van Tuya naar Zigbee overgestapt ben zeg, uitdagingen vind ik wel leuk maar dit gaat me even te ver. Het komt waarschijnlijk weer goed, maar vraag is "voor hoe lang"
Lijkt op deze issue? https://github.com/home-assistant/core/issues/58991

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile-X

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

@Hmmbob Dat is van een andere integratie, maar daar lijkt het wel op, maar bij Tuya is meer gaande tijdens toevoegen van de integratie. Mijn probleem wordt ook bij HA Tuya integratie pagina beschreven: https://www.home-assistant.io/integrations/tuya/ helemaal onderaan.

Verhaal is, dat het heeft gewerkt na de update, zelfs dingen die ik niet kon toevoegen waren daar en bedienbaar, en na een restart van HA had ik in eens login error, met zelfde login die nog 5 minuten ervoor werkte... Ik heb ondertussen nog een Cloud project aangemaakt op Tuya IOT and alles opnieuw ingevoerd en App gelinkt via Smartlife en dat verandert niets, nog steeds error login, het gaat aan Tuya kant fout maar wat er fout gaat heb ik geen idee van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 09:31
Reptile-X schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:09:
@Hmmbob Dat is van een andere integratie, maar daar lijkt het wel op, maar bij Tuya is meer gaande tijdens toevoegen van de integratie. Mijn probleem wordt ook bij HA Tuya integratie pagina beschreven: https://www.home-assistant.io/integrations/tuya/ helemaal onderaan.

Verhaal is, dat het heeft gewerkt na de update, zelfs dingen die ik niet kon toevoegen waren daar en bedienbaar, en na een restart van HA had ik in eens login error, met zelfde login die nog 5 minuten ervoor werkte... Ik heb ondertussen nog een Cloud project aangemaakt op Tuya IOT and alles opnieuw ingevoerd en App gelinkt via Smartlife en dat verandert niets, nog steeds error login, het gaat aan Tuya kant fout maar wat er fout gaat heb ik geen idee van.
Je zou kunnen overwegen om de "local Tuya" integratie te gebruiken. Misschien iets meer werk om op te zetten, maar daarna ben je wel onafhankelijk van de cloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile-X

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

@slow whoop Ik had Local Tuya voor een lange tijd, maar ik had het verwijderd na een van de core updates omdat het niet werkte, ik had misschien te oude versie van Local Tuya, maar als het zo doorgaat ga ik waarschijnlijk terug als het nog werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19:38

[...]

Idem hier, integration was werkend tot de update, los van unsupported devices. Ik kijk het wel aan tot ze het op de rit hebben :+

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile-X

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

Xrypta schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:39:
[...]

Idem hier, integration was werkend tot de update, los van unsupported devices. Ik kijk het wel aan tot ze het op de rit hebben :+
Grappige is dat het even heeft gewerkt, zelfs unsupported curtain begon te werken en na restart had het in eens login errors.

Dus ik volg Slow Whoop's advies en probeer nu LocalTuya weer te gebruiken, je kan ze toch naast elkaar runnen, maar ik krijg in de cli-wizard ook login error voor de local keys, ik heb ergens alle keys eens opgeslagen, als ik dat kan vinden zou het moeten goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xrypta
Reptile-X schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:53:
[...]

Grappige is dat het even heeft gewerkt, zelfs unsupported curtain begon te werken en na restart had het in eens login errors.

Dus ik volg Slow Whoop's advies en probeer nu LocalTuya weer te gebruiken, je kan ze toch naast elkaar runnen, maar ik krijg in de cli-wizard ook login error voor de local keys, ik heb ergens alle keys eens opgeslagen, als ik dat kan vinden zou het moeten goed gaan.
Ik vermoed dat het iets te maken heeft met de DC's die je kan selecteren bij Tuya IOT. Voorheen had ik naar mijn idee maar 1 europe DC, en nu een central / western EU.
Heb al een ticket lopen bij Tuya, eens zien wat eruit komt :9

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:49
Ik gebruik de Tuya integratie van HA (2021.11.0) dat lijkt te werken (succes melding) maar ik krijg geen entiteiten te zien. Wie weet waar dat aan ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:43
in de laatste release party zag ik achter @Frenck een infrarood heater met tuya.
Ik zou graag een infrared heater willen voor in mijn werkkamer, enige voorwaarde die ik heb is dat hij in home-assistant compatible is. is dit versie dat? of heeft iemand ervaring met een product dat dat wel is?

lijkt me ideaal om een mooie automation voor te maken, en hoewel ik tegen de radiator aanzit hoef ik dan niet het hele huis te verwarmen :)

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
|:( Sorry, te snel gelezen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
remcoXP schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:10:
in de laatste release party zag ik achter @Frenck een infrarood heater met tuya.
Ik zou graag een infrared heater willen voor in mijn werkkamer, enige voorwaarde die ik heb is dat hij in home-assistant compatible is. is dit versie dat? of heeft iemand ervaring met een product dat dat wel is?

lijkt me ideaal om een mooie automation voor te maken, en hoewel ik tegen de radiator aanzit hoef ik dan niet het hele huis te verwarmen :)
@remcoXP

Ik heb zelf een IR paneel in de garage aangesloten op Heat-it Z-Wave thermostaat. Die kun je dan ook prima automatiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Xrypta schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:39:
[...]

Ik kreeg ook permission deny heb toen de user account (vanuit smartlife) toegevoegd aan het cloud project daarna werkte het. Maar er worden geen entities aangemaakt in HA, dus waarschijnlijk nog iets niet goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-09 07:40
remcoXP schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:10:

ik heb gewoon de goedkoopste infrarood verwarming die er is met een dimbare zigbee plug er tussen :9

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 20:21
Iemand die hier sinds vandaag cq. sinds de laatste update nog maar twee entities uit de SolarEdge API (cloud based) zichtbaar heeft in HA?

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Peutpeut schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:40:
Iemand die hier sinds vandaag cq. sinds de laatste update nog maar twee entities uit de SolarEdge API (cloud based) zichtbaar heeft in HA?
Breaking changes gelezen?
https://www.home-assistan...-202111/#breaking-changes

Let vooral op het laatste stuk:

Afbeeldingslocatie: https://user-images.githubusercontent.com/195327/140289674-d4ba423d-8fd7-4c0f-9862-cdc91535f1fb.png

[ Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 04-11-2021 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
Reptile-X schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:53:
[...]

Check inderdaad even of overal de goede en dezelfde DC gebruikt worden. Dit was bij mij pasgeleden ook het issue. Mijn 2021.11 tuya draait hier als een zonnetje ook na herstart. Het is blijkbaar dus geen collectief probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaptorRVL
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 19:57
Peutpeut schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:40:
Ik moest ze weer even aanzetten bij integrations->solaredge->.. entities
SolarEdge wordt ook besproken in de laatste changelog.

Wat ik verder nu heb is dit, de kleuren van deze zijn ineens anders ipv de standaard 3 kleuren (rood, geel, groen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gbkRcl0u9EDQbTK23lrI_UcLMkg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ufSg70dyv6jBJn8C9suzhPiC.png?f=user_large
Iemand anders daar ook last van en/of weet een oplossing? Ik gebruik de kaart nogal simpel:
code:
1
type: energy-grid-neutrality-gauge

Wellicht moet ik zelf de kleuren aangeven (werkte eerst nog prima met de 3 kleurtjes)?

edit, handig om te weten wellicht, op de energy dashboard ziet het er hetzelfde uit (ook de verkeerde kleuren en 2 ipv 3).
En, wellicht gerelateerd (?), omdat er wel eens een sqlite crash was ben ik overgestapt naar mariadb met een lege database.

[ Voor 11% gewijzigd door RaptorRVL op 04-11-2021 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xrypta
bafplus schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:48:
[...]

Check inderdaad even of overal de goede en dezelfde DC gebruikt worden. Dit was bij mij pasgeleden ook het issue. Mijn 2021.11 tuya draait hier als een zonnetje ook na herstart. Het is blijkbaar dus geen collectief probleem.
Nou maak je me wel nieuwsgierig;

- In de Tuya Smart app country Netherlands
- Op Tuya IOT platform, account country Netherlands

Vervolgens als ik DC Western EU pak, kan ik de app niet linken, melding iets met niet juiste DC tav. land etc.
Als ik Central EU pak kan ik account linken, maar vervolgens niet koppelen in HA wegens 1106 error.

Wat doe jij anders? :o

Edit; update vanuit Tuya!
Tuya engineer11-04 12:51:59
Hello, I checked the log and initially judged that this is a bug, and I have reported it to the relevant personnel for repair. You can first use the Smart Life APP to register an account, and then log in to HA.
Oftewel zoals ik hem vertaal; probeer even via de andere app een account aan te maken en te linken. Iets voor na de lunch :+

[ Voor 21% gewijzigd door Xrypta op 04-11-2021 11:56 ]

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile-X

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

blah blah blah

En daar ging Tuya integratie, want ik krijg "premission deny" terwijl het nog 5 minuten ervoor werkte...

blah blah blah
Ik had ook op HA forums gepost onder de update, en er zijn nog 3 mensen bijgekomen, dus het is een probleem aan het worden denk ik.

Ik ben even met LocalTuya bezig, keys heb ik gelukkig kunnen vinden, het is even zoeken voor de waardes instellen, maar aan/uit en ingestelde en huidige temperatuur heb ik genoeg aan voor twee thermostaten, eentje is al ingesteld de andere en gordijn pak ik zo op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
Xrypta schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:51:
[...]

Nou maak je me wel nieuwsgierig;

- In de Tuya Smart app country Netherlands
- Op Tuya IOT platform, account country Netherlands

Vervolgens als ik DC Western EU pak, kan ik de app niet linken, melding iets met niet juiste DC tav. land etc.
Als ik Central EU pak kan ik account linken, maar vervolgens niet koppelen in HA wegens 1106 error.

Wat doe jij anders? :o

[...]

Oftewel zoals ik hem vertaal; probeer even via de andere app een account aan te maken en te linken. Iets voor na de lunch :+
Ik moet ff hard nadenken maar wat jij zegt komt zeer bekend voor. In ider geval moet je central Europe hebben. Staat mij bij dat ik ergens onder api-diensten een dienst moest activeren, maar welke geen idee meer.

Edit: Edit niet gezien :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Jep, maar SolarEdge over het hoofd gezien. Meestal scan ik even de items in de breaking changes voor relevante items maar deze niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
RaptorRVL schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:49:
[...]

Ik moest ze weer even aanzetten bij integrations->solaredge->.. entities
SolarEdge wordt ook besproken in de laatste changelog.

Wat ik verder nu heb is dit, de kleuren van deze zijn ineens anders ipv de standaard 3 kleuren (rood, geel, groen):
[Afbeelding]
Iemand anders daar ook last van en/of weet een oplossing? Ik gebruik de kaart nogal simpel:
code:
1
type: energy-grid-neutrality-gauge

Wellicht moet ik zelf de kleuren aangeven (werkte eerst nog prima met de 3 kleurtjes)?

edit, handig om te weten wellicht, op de energy dashboard ziet het er hetzelfde uit (ook de verkeerde kleuren en 2 ipv 3).
En, wellicht gerelateerd (?), omdat er wel eens een sqlite crash was ben ik overgestapt naar mariadb met een lege database.
Dank, dit is de oplossing inderdaad. De entities staan standaard uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:05
Voor veel integraties staan de minder vaak gebruikte entiteit nu toch standaard niet actief als ik het goed begrepen heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Klopt. Bij de SolarEdge API gebruik ik er meer dan dat er sinds de update zijn uitgezet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:10
Door middel van onderstaand script stuur ik mijn thermostaat aan (geroote toon) als ik weer thuis kom.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
alias: Thermostat to Home
description: Put the thermostat to home mode when someone is coming home
trigger:
  - platform: state
    entity_id: sensor.huis_modus
    to: Thuis
condition:
  - condition: time
    after: '07:30'
    before: '20:15:00'
action:
  - service: climate.set_preset_mode
    data:
      preset_mode: Home
    target:
      entity_id: climate.toon_thermostat
mode: single

Als de thermostaat vanuit HA wordt aangestuurd blijft het scherm van mijn toon echter op zwart staan. Iemand hier een workaround voor?
Binnen Toon staat al aan dat het scherm nooit op zwart moet gaan.
Dit doet ie overigens ook als de automation word geactiveerd voor het op nachtstand of weg stand zetten.

[ Voor 59% gewijzigd door Robbie T op 04-11-2021 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xrypta
Xrypta schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:51:
[...]

[...]

Same issue, different app. 8)7 Mocht er nog wat interessants terug komen update ik nog even :) !

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
Xrypta schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:37:
[...]

Same issue, different app. 8)7 Mocht er nog wat interessants terug komen update ik nog even :) !
Dus het is afwachten tot Tuya het zelf oplost?
Updates zouden fijn zijn, hoe nog wat andere groepen op de hoogte :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xrypta
bafplus schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:41:
[...]

Dus het is afwachten tot Tuya het zelf oplost?
Updates zouden fijn zijn, hoe nog wat andere groepen op de hoogte :-)
Ik denk het, zover ik lees zijn er meerdere die 'spontaan' dit issue hebben. Ze reageren wel snel op tickets, ondanks de gratis dienst, dus dat valt me weer allerzins mee _/-\o_ !

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Korte vraag waar ik zo snel niet zelf uitkwam mbt het hardware stukje.
In HA kan je nu gebruik maken van die "energy" optie. En begreep dat je dan met een P1 kabel op je meter dit daarna kan uitlezen in HA.

Na wat zoeken kwam ik bijvoorbeeld op deze uit: https://www.zuidwijk.com/product/slimmelezer-plus/

Maar na wat verder zoeken op P1 kwam ik ook weer dingen tegen als "geinverteerde signalen".
De meter die hier hangt is een: kamstrup 162jxc

De vraag is nu even of iemand weet dat die slimmelezer hiermee gaat werken? Of dat ik alsnog andere hardware/kabels etc nodig ga hebben? Of iemand met dezelfde meter en een werkende oplossing in gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xrypta
Paulus07 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:26:
Korte vraag waar ik zo snel niet zelf uitkwam mbt het hardware stukje.
In HA kan je nu gebruik maken van die "energy" optie. En begreep dat je dan met een P1 kabel op je meter dit daarna kan uitlezen in HA.

Na wat zoeken kwam ik bijvoorbeeld op deze uit: https://www.zuidwijk.com/product/slimmelezer-plus/

Maar na wat verder zoeken op P1 kwam ik ook weer dingen tegen als "geinverteerde signalen".
De meter die hier hangt is een: kamstrup 162jxc

De vraag is nu even of iemand weet dat die slimmelezer hiermee gaat werken? Of dat ik alsnog andere hardware/kabels etc nodig ga hebben? Of iemand met dezelfde meter en een werkende oplossing in gebruik?
http://domoticx.com/p1-poort-slimme-meter-hardware/

Als ik hier je meter opzoek betreft het volgens deze lijst DSMR 2.X. Dan zou de meter van Marcel prima moeten werken, zij het met een voedingsbron, daar pas vanaf 5.X voeding op de P1 poort staat als ik me niet vergis.

Gebruik zelf ook dezelfde P1 meter, hier enorm happy mee!

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeetn
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-10-2024
Kan iemand mij helpen met HomeAssistant en modbus.

Ik heb mijn lichten kunnen configureren:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
modbus:
  - name: "PLC"
    type: tcp
    host: <ip adres>
    port: 502
    lights:
      - name: living
        address: 0
        write_type: coil

Ik heb ook een automation geschreven:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
- id: "auto-light-living"
  alias: Light living changed
  trigger:
    - platform: state
      entity_id:
        - light.living
      from: "off"
      to: "on"
  condition: []
  action:
    - service: light.toggle
      target:
        entity_id: light.living

Aangezien ik drukknoppen heb i.p.v. switches heb ik die automation nodig zodat na het zenden van een "on" command, mijn switch in HA terug op "off" wordt geplaatst zodat ik bij het volgende commando terug resultaat heb (aan of uit vh licht).

Het probleem dat ik echter heb is dat ik momenteel geen status weet van mijn lichten. In OpenHab is mij dit gelukt door een switch te maken die de "discrete input" opvraagt en ook via een rule het "On" en "Off" commando te sturen.

Heeft er iemand een idee hoe ik dit in HA kan bekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francisp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 08:55
jeetn schreef op donderdag 4 november 2021 @ 15:32:
Heeft er iemand een idee hoe ik dit in HA kan bekomen?
Een input-boolean gebruiken om de staat op te slaan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenck

Frenck

Home Assistant

[...]

Tuya heeft inmiddels bevestigd dat het probleem aan hun kant ligt. Ze werken aan een oplossing. Timing werkelijk waar ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
Frenck schreef op donderdag 4 november 2021 @ 16:23:
[...]

Tuya heeft inmiddels bevestigd dat het probleem aan hun kant ligt. Ze werken aan een oplossing. Timing werkelijk waar ;(
Met de nieuwe release gaat iedereen ineens (weer) Tuya gebruiken...zouden de aantal logins etc het probleem zijn? :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Xrypta schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:32:
[...]

http://domoticx.com/p1-poort-slimme-meter-hardware/

Als ik hier je meter opzoek betreft het volgens deze lijst DSMR 2.X. Dan zou de meter van Marcel prima moeten werken, zij het met een voedingsbron, daar pas vanaf 5.X voeding op de P1 poort staat als ik me niet vergis.

Gebruik zelf ook dezelfde P1 meter, hier enorm happy mee!
Ah top. maar hoef dus niet nog een specifiek iets te kijken mbt de p1 kabel zelf?
Nu alleen dan wachten tot ze weer in voorraad zijn :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frenck

Frenck

Home Assistant

CurlyMo schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:53:
[...]

Jij bent toch dé HA man of niet? Zo niet, dan had ik dat verkeerd en dan zien we wel of er een dev meeleest die er wel iets mee kan :)
Er is daar correct gehandeld, dat is een afgehandelde PR. Als je wat te rapporteren hebt, maakt dan gewoon een issue aan.
CurlyMo schreef op donderdag 4 november 2021 @ 08:22:
[...]

Met alle repect verder, maar je probeerd door de muur bij het kastje te komen en geeft het kastje de schuld.

[ Voor 33% gewijzigd door Frenck op 04-11-2021 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xrypta
Frenck schreef op donderdag 4 november 2021 @ 16:23:
[...]

Net zowaar hier opgelost *O* , alleen nog het deel unsupported devices (standaardisatie benoemde je op git).

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
Frenck schreef op donderdag 4 november 2021 @ 16:26:
[...]

Er is daar correct gehandeld, dat is een afgehandelde PR. Als je wat te rapporteren hebt, maakt dan gewoon een issue aan.
Dat zie ik toch echt anders. Een PR is gemaakt om een voorgestelde oplossing te reviewen. Als blijkt dat de voorgestelde oplossing niet voldoende deugt, dan bediscussieer je dat om tot de conclusie te komen dat de PR die bediscussieerd wordt inderdaad een tijdelijke oplossing is en de degelijke oplossing in een nieuwe PR moet gebeuren. Er is niet voor niks nadat de discussie eigenlijk gesloten was alsnog door dev's aangegeven dat ik in delen gelijk had :) Zie het laatste commentaar van emontnemery https://github.com/home-a...94#issuecomment-957899526

Maar goed. Jij was de persoon die er wellicht iets mee zou kunnen en jij reageert ook enkel op de vorm. Dan stel ik gewoon voor mijn bijdrage te negeren. Oprecht, no hard feelings, even goede vrienden.

Verder had je overigens wel gelijk. Overheid met kastje naar de muur was niet het beste analogie. De paarse krokodil was beter geweest ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 22:44
Kodess schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:39:
[...]

ik heb gewoon de goedkoopste infrarood verwarming die er is met een dimbare zigbee plug er tussen :9
Welke zigbee tussenplug dimmer heb je? Ik zoek nog een dimmer om een losse staande lamp te dimmen. Ik kan de kabel wel modden, maar een tussenstekker dimmer zou fijner zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-09 07:40
Dacuuu schreef op donderdag 4 november 2021 @ 16:47:
[...]

Welke zigbee tussenplug dimmer heb je? Ik zoek nog een dimmer om een losse staande lamp te dimmen. Ik kan de kabel wel modden, maar een tussenstekker dimmer zou fijner zijn.
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/81855.html
Adurosmart dimmer

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:16
Vandaag weer zitten stoeien en kom verder. Alleen loop ik vast op het volgende. Deze actie moet tussen 0.00 uur en 05.00 uur uitgevoerd worden indien de verlichting niet aan staat. Na 5 minuten moet de lamp weer uitgaan.

Wie wil me weer even de goede richting in schoppen? :-D

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
alias: Beweging tuinsensor
description: >-
  Beweging tuinsensor inschakelen schuttingverlichting tussen 0.00 uur en
  zonsopkomst.
trigger:
  - type: motion
    platform: device
    device_id: 97801f7d8d6710bb18ad0f2cb5f74301
    entity_id: binary_sensor.sensor_entree_tuin_occupancy
    domain: binary_sensor
    id: beweging_tuin
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
        sequence:
          - service: switch.turn_on
            target:
              device_id: d3af55145c8656fc489333b039ee5b7a
    default: []

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Boinkie schreef op donderdag 4 november 2021 @ 16:58:
Vandaag weer zitten stoeien en kom verder. Alleen loop ik vast op het volgende. Deze actie moet tussen 0.00 uur en 05.00 uur uitgevoerd worden indien de verlichting niet aan staat. Na 5 minuten moet de lamp weer uitgaan.

Wie wil me weer even de goede richting in schoppen? :-D

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
  zonsopkomst.
trigger:
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
            target:
Bij condition toevoegen dat het tussen 0.00 en 05.00 moet plaatsvinden, bij action een delay van 5min instellen en daarna een turn_off.

edit: volgens mij is dit stukje helemaal niet nodig, maar ik kan iets over het hoofd zien.

YAML:
1
2
3
4
  - choose:
      - conditions:

[ Voor 8% gewijzigd door sOid op 04-11-2021 17:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-09 18:09
@Boinkie Een condition tussen vrotten :)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
  zonsopkomst.
trigger:
condition:
    after: '00:00'
    before: '05:00'
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
            target:
          - delay:
              hours: 0
              minutes: 5
              seconds: 0
              milliseconds: 0
          - service: switch.turn_off
            target:

[ Voor 13% gewijzigd door Rembock op 04-11-2021 17:35 . Reden: Delay & service toegevoegd aan YAML (met dank aan sOid) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rembock schreef op donderdag 4 november 2021 @ 17:02:
@Boinkie Een condition tussen vrotten :)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
  zonsopkomst.
trigger:
condition:
    after: '00:00'
    before: '05:00'
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
            target:
Voeg dan meteen effe die delay en turn_off toe, als je toch bezig bent :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeetn
francisp schreef op donderdag 4 november 2021 @ 15:50:
[...]

Een input-boolean gebruiken om de staat op te slaan
Ik heb nu een binary_sensor toegevoegd aan mijn modbus. Die reflecteert de status van mijn licht.

Hoe combineer ik dat nu in 1 geheel?

Ik wil 1 switch op mijn overview / dashboard zien. De status van die switch is afhankelijk van de value van de binary_sensor. En als ik de switch toggle, dan wordt de actie uitgevoerd om het geconnecteerde light te togglen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-09 18:09
sOid schreef op donderdag 4 november 2021 @ 17:03:
[...]
Voeg dan meteen effe die delay en turn_off toe, als je toch bezig bent :+
Zo ver ben ik nog niet qua 'ervaring' O-) :P
Kun je dit soort actions gewoon onder elkaar zetten en dan loopt de automation ze van boven naar beneden netjes af?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xrypta
Paulus07 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 16:25:
[...]

Ah top. maar hoef dus niet nog een specifiek iets te kijken mbt de p1 kabel zelf?
In principe niet, hier was het plug en play, zij het op een DSMR5.X!

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rembock schreef op donderdag 4 november 2021 @ 17:15:
[...]

Zo ver ben ik nog niet qua 'ervaring' O-) :P
Kun je dit soort actions gewoon onder elkaar zetten en dan loopt de automation ze van boven naar beneden netjes af?
Ja :)

Zo bijvoorbeeld.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
#-----Switch off dehumidifier when sensor is triggered and send push message
- id: 'dehumidifier'
  alias: Switch off dehumidifier when sensor is triggered and send push message
  trigger:
    -  platform: state
       entity_id: binary_sensor.water1_kelder
       from: 'off'
       to: 'on'
  action:
    - service: switch.turn_off
      data:
        entity_id: switch.kelder_vochtvreter
    - service: notify.pushover
      data:
        title: 'Reservoir vol!'

[ Voor 49% gewijzigd door sOid op 04-11-2021 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:10
jeetn schreef op donderdag 4 november 2021 @ 17:11:
[...]

Ik heb nu een binary_sensor toegevoegd aan mijn modbus. Die reflecteert de status van mijn licht.

Hoe combineer ik dat nu in 1 geheel?

Ik wil 1 switch op mijn overview / dashboard zien. De status van die switch is afhankelijk van de value van de binary_sensor. En als ik de switch toggle, dan wordt de actie uitgevoerd om het geconnecteerde light te togglen.
Als ik jou was zou ik een template light gebruiken:
https://www.home-assistant.io/integrations/light.template/

Als value_template kun je dan de input uit die binary_sensor gebruiken. En de acties kun je gewoon als turn_on en turn_off toevoegen

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Paulus07 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 16:25:
[...]

Nee, de verschillen tussen meters zijn (simpel gezegd) baudrate, en wel of geen voeding uit de meter. Alle meters hebben een geinverteerd signaal, en daar houden de uitlezers al rekening mee.

In het P1 topic kun je nog wel iets vinden over een pull-up weerstand die soms wel of niet nodig is, dat gaat bij de uitlezers ook al gewoon goed.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeetn
TheFes schreef op donderdag 4 november 2021 @ 17:22:
[...]

Als ik jou was zou ik een template light gebruiken:
https://www.home-assistant.io/integrations/light.template/

Als value_template kun je dan de input uit die binary_sensor gebruiken. En de acties kun je gewoon als turn_on en turn_off toevoegen
Dat heb ik eens geprobeerd en als volgt gedaan:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
light:
    lights:
      keuken:
        friendly_name: "Keuken1 met sensor"
        value_template: "{{ is_state('binary_sensor.keuken_sensor', 'on') }}"
        turn_on:
          service: light.toggle
          target:
            entity_id: light.keuken1
        turn_off:
          service: light.toggle
          target:
            entity_id: light.keuken1

Edit: Oplossing gevonden om die switch aan mijn dashboard toe te voegen.

Kan ik het bovenstaande deel yaml in een soort methode plaatsen waar ik 2 parameters aan kan meegeven? Of werkt dat zo niet en moet ik dit voor ieder licht herhalen?

[ Voor 20% gewijzigd door jeetn op 04-11-2021 17:36 . Reden: Oplossing gevonden ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• skank
  • Laatst online: 21-09 12:21
Zo ik heb net mijn terrasoverkapping met lamellen van renson in home assistant gekregen.
Echt super dit!
Gezien de motoren van somfy zijn wou ik eerst een somfy tahoma switch of connexoon kopen maar die zijn zo duur, dat het voor mij geen optie was.
Bij mn overkapping zit ook een situo 5 io pure II afstandsbediening. Het voordeel van io tov rts, is dat je terugkoppeling hebt van de status waar je screen/ lamellen zich bevinden qua positie.
Daar ik ook niet wou gaan prutsen om met de afstandsbediening te gaan solderen... begon ik hopeloos te worden.
Tot ik ergens las dat je dergelijke motoren ook kan bedienen met een velux klf200 device.
Af en toe marktplaats in het oog houden leverde me dan ook een nagelnieuwe, sealed device op voor 80 euro incl shipping.
Super als dit ging werken dacht ik!

Vervolgens het device gekoppeld op het netwerk en dan mijn devices toegevoegd aan de velux gateway.
Zonder problemen zag die al mijn devices:
- lamellen
- screen
- verlichting ledstrip 1 en 2

Ik was wel benieuwd dat mn verlichting opgesplitst werd.

Goed, het volgende was deze in HA krijgen ,en ook dat was een eitje https://www.home-assistant.io/integrations/velux/
Zoals je daar kan zien, bouw je dus best ook een automation om alles mooi werkend te hebben wanneer HA zich afsluit.

Met de ab gaan de lampen hier simultaan aan, dus daarom even een group.light aangemaakt en daar de 2 ledstrips ingestoken

Daarna een tijdelijke ui aangemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/hFPzrMj/overkapping.jpg

En testen maar, ik moet zeggen dat dit instant werkte! Nooit gedacht dat ik dit in een halfuurtje werkend kon hebben :p

Echt HA is echt zalig !
Sterker, zelfs de ab werkt nog ! Nog extra voordeel tov via somfy, alles werkt via een lokale API
Dus wie zou twijfelen om zijn somfy screens en dergelijke te integreren is deze velux klf200 echt een aanrader !

Ik heb 1 klein probleempje, als ik het licht aansteek (de group) dan gaat eerst ledstrip 1 aan, en dan +- 5sec later ledstrip 2 ipv beide samen.
Das wel jammer want met de ab is dit samen.. Enig idee?

Verder wil ik de lamellen zelf nog anders ipv met de shutter card, alleen heb ik nog geen inspiratie hoe ik dit mooi zou kunnen doen, om ook de stand te zien :)

@Hmmbob ik weet dat jij dergelijke integratie ook ooit es wou doen, bij deze een aanrader en hoef je niet te wachten tot de zomer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:05
@skank

Je lampen samen in scène zetten en deze aan uit zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
Septillion schreef op woensdag 3 november 2021 @ 20:01:
@LJ80 Nope, vandaar dat er entity boven/op staat. Het is dus ook een entity picker. Maar het lijkt me wel een bugje dat hij vervolgens je config goed keurt.... :/ Waarschijnlijk heb je wel een error in je log nu als je de automation triggert.
Inmiddels een andere blueprint welke perfect werkt met verschillende lichtsterktes verschillende tijden op de dag. bedankt voor je hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
Omdat ik het nog niet helemaal snap en het programmeren in YAML niet helemaal beheers.
Ik ben opzoek naar een blueprint om de lamp bij de voordeur automatisch aan en uit te laten gaan als het donker en smorgens weer licht wordt.

Ik had deze gevonden maar overdag gaat het niet uit.
Iemand een wel werkende blueprint of script hiervoor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihZYCX5Uehv8fXDUcJGwcHWN9OE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ciHy3Zxvpq8MXrNvR7extR34.jpg?f=fotoalbum_large

YAML:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
alias: Lights On At Sunset
description: ''
use_blueprint:
  path: CyanAutomation/lights_on_at_sunset.yaml
  input:
    target_light:
      device_id: 5c0cce115d86ed62651ea3b9615e96f5
    target_brightness: 100
    elevation_shift: 1

Acties:
  • +1 Henk 'm!
LJ80 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 19:08:
Omdat ik het nog niet helemaal snap en het programmeren in YAML niet helemaal beheers.
Ik ben opzoek naar een blueprint om de lamp bij de voordeur automatisch aan en uit te laten gaan als het donker en smorgens weer licht wordt.

[Afbeelding]

YAML:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
use_blueprint:
  input:
    target_light:
Heb deze gisteren gedeeld ;) sOid in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4"

Die laatste kan je op zich negeren. Die is ervoor om de lamp te dimmen om 22.45 uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bafplus
LJ80 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 19:08:

[Afbeelding]

YAML:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
use_blueprint:
  input:
    target_light:
Heb je geen blueprint of script voor nodig. Kan 100% via automatisering en zonder yaml 😁.

Als ik zo hij pc ben zal ik mijne even delen, kun je zo copy pasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:01
@LJ80 Ik gok, aan de naam van de blueprint te zien, dat het werkelijk alleen aanzetten is.

Maar werkelijk, je kan wel overal de perfecte blueprint voor willen zoeken maar zo lastig zijn automations nu ook weer niet. En ook zonder blueprint hoef je daar echt geen lijn yaml voor te schrijven. Wel moet je dan zelf de logica van triggers, conditions en actions snappen. Als je dat concept niet snapt kan je net zo goed stoppen met HA.

Dus ik zou zeggen, ga er gewoon eens voor zitten en probeer gewoon eens wat te maken (in de UI). Als het werkt of niet werkt kan je het daarna hier plaatsen voor tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
Septillion schreef op donderdag 4 november 2021 @ 19:19:
@LJ80 Ik gok, aan de naam van de blueprint te zien, dat het werkelijk alleen aanzetten is.

Maar werkelijk, je kan wel overal de perfecte blueprint voor willen zoeken maar zo lastig zijn automations nu ook weer niet. En ook zonder blueprint hoef je daar echt geen lijn yaml voor te schrijven. Wel moet je dan zelf de logica van triggers, conditions en actions snappen. Als je dat concept niet snapt kan je net zo goed stoppen met HA.

Dus ik zou zeggen, ga er gewoon eens voor zitten en probeer gewoon eens wat te maken (in de UI). Als het werkt of niet werkt kan je het daarna hier plaatsen voor tips.
Ja snap ik daarom wil ik de basics begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Bij mij werkt in Lovelace de cards niet - dat is al meer dan een half jaar of zelfs langer, over meerdere updates heen (van HA, supervisor en de host), maar door weinig aanpassingen aan lovelace had ik daar niet echt last van. Nu dus wel :+

Probleem is dus dat ik alleen maar een entity card kan maken (niet "by card" maar "by entity" tenzij ik de visual editor gebruik of een vorige entity copy-paste.

Kent iemand dit issue en de oplossing?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6XNdaMUbffR5delRccL2nG6Gd6A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YwKzlGkU5BBWvuI2lZ4ZzOAK.png?f=fotoalbum_large

System specs:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Core
Version
core-2021.10.6

Supervisor
Version
supervisor-2021.10.8

Host

Operating System
Home Assistant OS 6.5

Draait op een Raspberry Pi.

Daarnaast vraag ik me af hoe ik dit netjes kan doen:

Ik heb van mijn verdiepingen plattegronden en als ik daar op klik toggle ik de ruimte aan of uit. Dat werkt perfect, echter... Een ruimte toggelen zal de laatste stand aan- of uitzetten. Als ik dus een ruimte aan wil zetten vlak nadat deze gedimd is tot 1% gaat hij dus ook aan op 1% en aangezien ik dat elke avond doe is in de ochtend via deze visuele interface een ruimte niet mooi/netjes te toggelen.

Nou zou ik dat kunnen oplossen door een specifieke scene op te roepen, maar een scene toggelen werkt natuurlijk ook niet. Dan kan ik natuurlijk een boolean gaan maken voor elke ruimte die dat dan afvangt, maar er zal vast wel een slimmere manier in HA ingebouwd zitten die ik nu totaal over het hoofd zie. Deze topic zoeken op onder andere "toggle scene" hielp in ieder geval niet helaas.

Situatieschets huidig:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wlAS5uCFT53pF2X18iRiRk52WC8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gF09KSBFoxPGRNoSrD8EXo4l.png?f=fotoalbum_large

(zwart-witte ruimtes hebben nog geen gestuurde verlichting; voorbeeld is kantoor, de ruimte linksonderin en de yaml:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
  - double_tap_action:
      action: toggle
    entity: light.kantoor
    hold_action:
      action: navigate
      navigation_path: /lovelace/kantoor/
    image: /local/wit_sqr.png
    style:
      height: 23%
      left: 38.3%
      top: 81%
      width: 23%
      opacity: 0
    tap_action:
      action: none
    type: image

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
sOid schreef op donderdag 4 november 2021 @ 19:11:
[...]

Heb deze gisteren gedeeld ;) sOid in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4"

Die laatste kan je op zich negeren. Die is ervoor om de lamp te dimmen om 22.45 uur.
Als ik deze dan pak als basis.
Het laatste stukje niet wil gebruiken inderdaad, dan wordt het dit met mijn entity_id:

YAML:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
#-----Garden lights on just before sunset
- id: 'garden_lights_on'
  alias: Garden lights on just before sunset
  trigger:
    platform: numeric_state
    entity_id: sun.sun
    attribute: elevation
    below: -3
  action:
    - service: light.turn_on
      data:
        entity_id: light.sonoff_01minizb_918ec124_on_off
        brightness: 255

#-----Garden lights off just after sunrise
- id: 'garden_lights_off'
  alias: Garden lights off just after sunrise
  trigger:
    platform: numeric_state
    entity_id: sun.sun
    attribute: elevation
    above: 1
  action:
    - service: light.turn_off
      entity_id: light.sonoff_01minizb_918ec124_on_off

Ik heb en online gecheckd in YAML checker en geen fouten.
En toch geeft HA deze foutmelding bij opslaan:
Message malformed: expected dictionary
Pagina: 1 ... 79 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.