Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 78 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.872 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:15
RvdHeide schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 21:07:
[...]

Ik heb inmiddels een Nuc en ben van plan om HA op windows 10 te draaien. Wat is de beste manier om Homeassistant te draaien op windows?
" NIet" is niet het antwoord dat je wil horen denk ik he?

" De beste manier" bestaat niet.. Wat past het beste bij jou? welk kennis niveau heb je? wat durf je aan? wat niet?

- WSL icm een distro levert wellicht een leuk experiment op
- Docker Desktop biedt wellicht mogelijkheden?
- Virtualbox/VMware/Andere virtualisatiesoftware levert opties op

Maar alles staat en/of valt met wat jij zelf kunt/wil onderhouden/leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
eagle00789 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:16:
[...]

Om mezelf maar te antwoorden: De PiCoolFAN4 werkt als een zonnetje. hij houdt de RPi4 een stuk koeler. met bijna 10 graden verschil.

Wel zit ik nog met een ander leuke uitdaging.
De PiCoolFAN4 heeft I2C om de temperatuur uit te lezen die hij gebruikt om te kunnen werken, echter hoe kan ik via HA deze temperatuur uitlezen?
De makkelijkste manier die ik weet is twee sensoren toevoegen in config.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
    - platform: command_line
      name: CPU Temp
      command: "cat /sys/class/thermal/thermal_zone0/temp"
      unit_of_measurement: "°C"
      value_template: "{{ value | multiply(0.001) | round(1) }}"

- platform: command_line
      name: GPU Temp
      command: "/opt/vc/bin/vcgencmd measure_temp"
      unit_of_measurement: "°C"
      value_template: '{{ value | regex_findall_index("=([0-9]*\.[0-9]*)", 0) }}'

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Coppertop schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:17:
[...]

Ha, wat goed! Ik heb hier zelf een integration voor geschreven vorig jaar, met wat heel slechte Python en een van Soup afgeleide library genaamd Gazpacho.

Werkt al bijna een jaar goed, maar toen het voor mezelf werkte heb ik er niets meer aan gedaan. Ik zal vanavond/morgen eens ergens neerzetten wat ik heb!

[Afbeelding]
@Reptile-X

DISCLAIMER: gebruik op eigen risico. Ik ben geen professional :)

https://github.com/mrtnbr/ha_spaarnelanden_inzameling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:22
HoppyF schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 21:20:
[...]

Maar het gaat hier toch om de lampen niet om een Shelly schakelaar?
De lampen moeten dus gewoon van spanning worden voorzien.

Los daarvan is er ook een Shelly schakelaar 1L die zonder nuldraad (N blauw) kan werken.
Oh daar was ik niet bekend mee. Weer wat geleerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-07 16:08
Ik had gehoopt dat dit zou werken.
Maar zodra er geen motion meer is gaat de lamp direct uit.
Terwijl dit pas na 1 minuut zou moeten gebeuren.
Wat gaat hier mis?

YAML code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
alias: Turn on light, switch, scene, script or group based on motion and illuminance.
description: ''
use_blueprint:
  path: freakshock88/motion_illuminance_activated_entity.yaml
  input:
    motion_sensor: binary_sensor.pir_hal
    target_entity: light.robb_smarrt_rob_200_014_0_level_on_off
    no_motion_wait: '1'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile-X
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-09 06:21

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

Hartelijk bedankt! Ik waardeer het zeer, ik heb vanochtend proberen achterhalen hoe dit te doen en ik heb gewoon de kennis niet, dus het zou veel zoekwerk worden voor mij.

Ik ga zo naar werk (nachtdienst) ik zal het morgen ochtend gelijk proberen.

Nogmaals bedankt! d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coppertop
  • Niet online
Reptile-X schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:13:
[...]

Hartelijk bedankt! Ik waardeer het zeer, ik heb vanochtend proberen achterhalen hoe dit te doen en ik heb gewoon de kennis niet, dus het zou veel zoekwerk worden voor mij.

Ik ga zo naar werk (nachtdienst) ik zal het morgen ochtend gelijk proberen.

Nogmaals bedankt! d:)b
Geen probleem, ik heb dit altijd al eens iets meer willen afmaken en dit is een goede reden,

Ik hoop dat ik me alles goed heb kunnen herinneren over het 'installeren', anders lezen we het hier wel terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-09 23:05
LJ80 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:10:
[...]

Ik had gehoopt dat dit zou werken.
Maar zodra er geen motion meer is gaat de lamp direct uit.
Terwijl dit pas na 1 minuut zou moeten gebeuren.
Wat gaat hier mis?

YAML code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
alias: Turn on light, switch, scene, script or group based on motion and illuminance.
use_blueprint:
  path: freakshock88/motion_illuminance_activated_entity.yaml
  input:
    motion_sensor: binary_sensor.pir_hal
    target_entity: light.robb_smarrt_rob_200_014_0_level_on_off
    no_motion_wait: '1'
Heb je bij helpers een timer gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:39
HoppyF schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 21:20:
[...]

Los daarvan is er ook een Shelly schakelaar 1L die zonder nuldraad (N blauw) kan werken.
Maar dan heb je wel een bypass nodig. En ik weet niet of daar constant stroom op moet staan? En hoeveel dat is?

Ik heb shelly 1L's liggen. Maar ik sluit ze nog altijd met nul draad aan. Ik hoef vaak maar 1 armatuur te bedienen, dus dan installeer ik hem gewoon in de lamp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile-X

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

Coppertop schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:15:
[...]

Geen probleem, ik heb dit altijd al eens iets meer willen afmaken en dit is een goede reden,

Ik hoop dat ik me alles goed heb kunnen herinneren over het 'installeren', anders lezen we het hier wel terug :)
Het werkt! Bedankt Coppertop dit scheelt mij weer veel uitzoekwerk _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uMmBkW5jNcuvYRpA4yqOTWppmJI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WPeNGUhaTixvPNGESvEwjFws.png?f=user_large

Installatie zoals beschreven is niet gelukt ik heb volgende stappen gevolgd:
-sensor.py heb ik aangepast met onze container nummer (tevens update time op 120 gezet)
-Ik heb het map spaarnelanden_inzameling in custom_components toegevoegd, daar heb ik al paar integraties.
-Toen in sensor.yaml - platform: spaarnelanden_inzameling toegevoegd.
-Maar toen ik HA wou opstarten bij validatie kreeg ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CD7hkfznNKNUIjKLBACf_XQmTh8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QKVfA7BeLliZv2ZNqXZ0sh1j.png?f=user_large

Toen maar via HACS als Aangepaste repositories URL van Github pagina van jou integratie ingevoerd, en zo de integratie toegevoegd, toen via Samba sensor.py aangepast met juiste container nummer en reload tijd aangepast (oude upload van de integratie had ik verwijderd dus HACS heeft het weer terug geplaatst)
Toen HA opnieuw opgestart en voliá sensor was daar.

Ik weet niet waarom het via normale upload manier integratie niet herkend werd, maar HACS did the trick.

Het ziet er goed uit, nogmaals bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coppertop
  • Niet online
Reptile-X schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:04:
[...]

Het werkt! Bedankt Coppertop dit scheelt mij weer veel uitzoekwerk _/-\o_
[Afbeelding]

Installatie zoals beschreven is niet gelukt ik heb volgende stappen gevolgd:
-sensor.py heb ik aangepast met onze container nummer (tevens update time op 120 gezet)
-Ik heb het map spaarnelanden_inzameling in custom_components toegevoegd, daar heb ik al paar integraties.
-Toen in sensor.yaml - platform: spaarnelanden_inzameling toegevoegd.
-Maar toen ik HA wou opstarten bij validatie kreeg ik:
[Afbeelding]

Toen maar via HACS als Aangepaste repositories URL van Github pagina van jou integratie ingevoerd, en zo de integratie toegevoegd, toen via Samba sensor.py aangepast met juiste container nummer en reload tijd aangepast (oude upload van de integratie had ik verwijderd dus HACS heeft het weer terug geplaatst)
Toen HA opnieuw opgestart en voliá sensor was daar.

Ik weet niet waarom het via normale upload manier integratie niet herkend werd, maar HACS did the trick.

Het ziet er goed uit, nogmaals bedankt!
Super! Via HACS is nog beter, ik had nog geprobeerd om op GitHub in ieder geval de juiste file/directory structuur te gebruiken.

Als ik eens een verloren uurtje heb zal ik eens kijken hoe ik de refresh en containernummer configurabel kan maken, dan kan ik het zelf ook makkelijker op deze manier gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile-X

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

Coppertop schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:17:
[...]
Als ik eens een verloren uurtje heb zal ik eens kijken hoe ik de refresh en containernummer configurabel kan maken, dan kan ik het zelf ook makkelijker op deze manier gaan doen.
Dat zou wel handig zijn voor mensen die niet zo snel sensor.py kunnen benaderen (y) voor mij was het geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:13
@Stitchie Ah, ja, nog een ding aan die howto... :| Dat is inderdaad de oude repository. Snap nog steeds niet helemaal waarom ze toen over gegaan zijn maar goed.

Ik kon toen over door gewoon Zigbee2MQTT te stoppen, Zigbee2MQTT config even op te slaan, Zigbee2MQTT folder even te backupen als zekerheid, oude addon + repo weg te gooien, nieuwe te installeeren, daar weer config te plakken en te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-09 22:16
Een raar probleem. Ik heb een tradfri on/off switch en deze zie ik bij een click oplichten op de kaart van zigbee2mqtt. Echter heb ik een automatisering en die reageert gewoon niet op mijn on action van deze switch. Hij moet de Ikea hub aanschakelen waar 1 lamp aan zit gekoppeld. Ik heb deze van een blueprint gepakt maar werkt niet helemaal.

Zelfde probleem met een Aqara double wall switch die wel de acties ziet op de kaart van zigbee2mqtt maar met de automatisering geen kick geeft :(

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
alias: Ikea on/off-switch general use
use_blueprint:
  path: Cyclofos/tradfri_switch.yaml
  input:
    remote: sensor.switch_trader_click
    on_button_short:
      - type: turn_on
        device_id: 6e7e7c949d2186f97a6a8d03f1a12487
        entity_id: light.ikea_hub
        domain: light
        brightness_pct: 100

[ Voor 15% gewijzigd door Septillion op 03-11-2021 09:30 . Reden: yaml code ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@LJ80 Van de Blueprint:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
    no_motion_wait:
      name: (OPTIONAL) Turn off wait time (minutes)
      description: Time in minutes to leave the target entity on after last motion is detected. If not used entity will not auto turn off.
      default:
      selector:
        entity:
          domain: input_number

Je mag daar dus geen getal opgeven maar je moet verwijzen naar een input_number.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Boinkie Ik denk dat je even naar een andere blueprint moet zoeken (of het gewoon zelf doen). Als ik die blueprint opzoek heet hij "ZHA - IKEA Tradfri on/off switch (incl dimmer)". ZHA en Zigbee2MQTT geven niet hetzelfde terug dus hij zal gewoon niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-07 16:08
Septillion schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:29:
@LJ80 Van de Blueprint:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
    no_motion_wait:
      name: (OPTIONAL) Turn off wait time (minutes)
      description: Time in minutes to leave the target entity on after last motion is detected. If not used entity will not auto turn off.
      default:
      selector:
        entity:
          domain: input_number

Je mag daar dus geen getal opgeven maar je moet verwijzen naar een input_number.
Sorry ben echt een noob nog op dit gebied.
Zou je het verder uit willen leggen wat je bedoelt en hoe het dus wel zou werken?

Ik twijffel ook of ik me verder moet verdiepen in YAML, of toch deze aandacht in node-red ga steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 04-01-2022
Boinkie schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:25:
Een raar probleem. Ik heb een tradfri on/off switch en deze zie ik bij een click oplichten op de kaart van zigbee2mqtt. Echter heb ik een automatisering en die reageert gewoon niet op mijn on action van deze switch. Hij moet de Ikea hub aanschakelen waar 1 lamp aan zit gekoppeld. Ik heb deze van een blueprint gepakt maar werkt niet helemaal.

Zelfde probleem met een Aqara double wall switch die wel de acties ziet op de kaart van zigbee2mqtt maar met de automatisering geen kick geeft :(

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
use_blueprint:
  input:
    on_button_short:
Ik gebruik https://github.com/xaviml/controllerx , Werkt stukken gemakkelijker, wellicht voor jou ook?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
@LJ80 Als je een noob bent, maak het je makkelijk en probeer hem via de UI in te stellen :) Dan had je daar al gezien dat je voor no_motion_wait dus zelf een helper aan moet maken van het type input_number. Iets anders laat hij je dan niet selecteren.

Dus ik zou zeggen, ga voor optie 3, probeer zo veel mogelijk gewoon in de UI. Zeker met goeie Blueprints hoef je dan niet in de yaml. Alleen als je iets ingewikkelds wilt maar dan kunnen wij ook prima helpen of heb je tegen die tijd zelf al meer yaml-kennis opgedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Boinkie Wat zegt de trace? Echt helemaal niets?

[ Voor 26% gewijzigd door Gizz op 03-11-2021 09:51 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Mimiix

Professioneel Prutser

Mars Warrior schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 18:39:
De SHP15 is de nieuwste overigens. Wel stuk duurder, zo rond de €20 / stuk.
Geen idee of deze nauwkeuriger is.

https://www.blitzwolf.com...-+-PC-Material-p-812.html
Ja. Dat is ie. Daarnaast doet deze ook zelf rapporteren (in tegenstelling tot de SHP13).

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coppertop
  • Niet online
Mimiix schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:51:
[...]

Ja. Dat is ie. Daarnaast doet deze ook zelf rapporteren (in tegenstelling tot de SHP13).
Oh, beter. Bedankt voor de tip!

(Mooi op de website: * Will soon be on sale in the Amazon :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-09 22:06
Waah schreef op woensdag 3 november 2021 @ 07:08:
[...]

Maar dan heb je wel een bypass nodig. En ik weet niet of daar constant stroom op moet staan? En hoeveel dat is?

Ik heb shelly 1L's liggen. Maar ik sluit ze nog altijd met nul draad aan. Ik hoef vaak maar 1 armatuur te bedienen, dus dan installeer ik hem gewoon in de lamp.
De minimale belasting als je een Shelly 1L gebruikt zonder nuldraad is 20W.
Bedien je er bv LED lampen mee die maximaal 10W zijn dan heb je de Bypass nodig.
Heb je wel een nuldraad ter beschikking bij de 1L dan geldt er geen minimale belasting en kun je ook zonder Bypass.
Hangt dus van de situatie af of je een 1L kunt monteren waar ook een nuldraad is of niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
@HoppyF @Waah Let wel op dat die 20W maar een suggestie is. Het is geen harde grens met ledverlichting. Met de ene led gaat het al prima met 10W maar met andere led kan 20W nog steeds te weinig zijn. Die 20W is meer zo gekozen dat het gros dan wel prima werkt maar dit is zeker geen garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Laatst online: 21-09 22:06
Septillion schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:14:
@HoppyF @Waah Let wel op dat die 20W maar een suggestie is. Het is geen harde grens met ledverlichting. Met de ene led gaat het al prima met 10W maar met andere led kan 20W nog steeds te weinig zijn. Die 20W is meer zo gekozen dat het gros dan wel prima werkt maar dit is zeker geen garantie.
Dat zou goed kunnen maar ik vermoed dat het 20W advies in de meeste gevallen wel juist zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile-X

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

Coppertop schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:01:
[...]

Oh, beter. Bedankt voor de tip!

(Mooi op de website: * Will soon be on sale in the Amazon :) )
Ik heb deze set van 4 SHP15 twee weken gelden besteld voor €35,77 maar het is nog steeds niet verzonden omdat Bangood het niet meer op voorraad had/heeft. Ik heb veel SHP13 stopcontacten thuis en voor sommige apparaten wil ik het omwisselen met SHP15 voor beter energie monitoring.

Ik heb 11 SHP13's in mijn systeem en ze zijn erg betrouwbaar, ik heb nog 8 als reserve/spare omdat ik telkens bij kocht als het in de aanbieding kwam, als je geduldig bent kan je ze onder de €9 euro per stuk kopen bij een set van 2, 3 of 4.

Als je een wilt hebben, ik wil wel een aan jou geven als dank voor je help bij de Afval container script, @Coppertop Ik wou geld doneren maar kon geen link vinden op Github.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@HoppyF De 20W is volgens mij inderdaad aan de veilige kant maar hebben hier al een keer gezien dat het toch de mist in ging met 20W. Dus staar je niet blind op dat getal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:39
Septillion schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:14:
Mijn laatste vraag: Als de led-lampen uit staan, en je hebt een minimale grens van 20W nodig... Verbruik je dan ook continu 20W? Of minder? en hoeveel dan? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-08 12:11
Hoe kan ik via het dashboard als ik via een knop (custom Button-card) het energieblad wil laten zien.
Ik heb iets gevonden maar dat doet niet helemaal wat ik wil want dit opent een nieuw tablad in mijn browser.

code:
1
2
3
4
5
6
# iFrame - Sidebar
panel_iframe:
  dsrm:
   title: energie'
    url: 'http://192.168.2.xx:8123/energy'
    icon: mdi:flash-circle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
Waah schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:48:
[...]

Mijn laatste vraag: Als de led-lampen uit staan, en je hebt een minimale grens van 20W nodig... Verbruik je dan ook continu 20W? Of minder? en hoeveel dan? :+
als de belasting uitstaat, verbruik je alleen wat de shelly nodig heeft, dat is in de orde van 0.5W. (volgens mij W meter, geen idee hoe nauwkeurig die is in dat bereik overigens)

[ Voor 9% gewijzigd door borft op 03-11-2021 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Waah Minder, maar exact valt niet te zeggen, dat hangt dus ook van je lamp af. Daarin verlies je ook een beetje. Maar verreweg het meeste zal gewoon het verbruik van de Shelly zelf zijn. Daarvan zegt Shelly <1W, reken dus maar maar 1W :)

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 03-11-2021 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@RoTeK70 Draai je SSL voor HA? Heb je dan ook de dikke vette warning in de documentatie gelezen?

Anders wat me opvalt is dat url en icon niet goed uitlijnen in de yaml.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
Septillion schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:54:
@RoTeK70 Draai je SSL voor HA? Heb je dan ook de dikke vette warning in de documentatie gelezen?

Nee dat doe ik niet. Gaat om een tablet aan de muur waarmee ik ook via het hoofdscherm het tabblad Energy (links in de balk) wil laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Septillion schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:54:

en er een single quote ontbreekt

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
Ik kom er maar niet uit. Nu een blueprint gevonden voor Z2M voor de Ikea on/off switch + 5 button switch.

https://gist.github.com/p...102a37343fc5c39ea371bfb1a

Echter deze wil de lamp ook niet inschakelen. Ook geprobeerd met een andere lamp. In logboek zie ik:

Switch trader action gewijzigd in None
10:57:04 - 2 minuten geleden
Switch trader click
10:57:04 - 2 minuten geleden

Iemand die me in de goede richting kan duwen?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
alias: '[Z2M] Generic Ikea Remote Control'
use_blueprint:
  path: pavax/z2m-ikea-remote-controls.yaml
  input:
    remote: sensor.switch_trader_action
    on_button_short:
        device_id: 5171ab3cbfe4826f700dda233525f398
        entity_id: light.raamverlichting_tuin
        brightness_pct: 80
        flash: short

[ Voor 4% gewijzigd door Boinkie op 03-11-2021 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@RoTeK70 Just checking, je bezoekt HA niet via https?

Dan zou ik inderdaad beginnen met all yaml fouten eruit te halen :)

[ Voor 39% gewijzigd door Septillion op 03-11-2021 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Boinkie Als je alleen aan / uit wilt doen, waarom dan Blueprints? Dat kan gewoon snel direct.

Anders, zou je even de link in je post willen aanpassen naar de Blueprint zelf ipv de link om deze aan HA toe te voegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
Septillion schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:07:
@Boinkie Als je alleen aan / uit wilt doen, waarom dan Blueprints? Dat kan gewoon snel direct.

Anders, zou je even de link in je post willen aanpassen naar de Blueprint zelf ipv de link om deze aan HA toe te voegen?
Aan en uit is wel hetgeen wat moet gebeuren. Echter is dit stap 1 met een enkele aan/uit knop. De double wall van Xiaomi moet ik daarna ook nog gaan uitvogelen ;-) (Link is aangepast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
Boinkie schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:25:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
use_blueprint:
  input:
    on_button_short:
Probeer je nu je hub direct te schakelen? Of is light.ikea_hub de lamp die aan je hub hangt? In het eerste geval zou het dan idd niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Boinkie Laat dan gewoon de blueprint vallen :)

Gewoon normale automation maken en daar de schakelaar gewoon als trigger toevoegen. Als je dit als device doet zal HA je in de UI gewoon al de verschillende acties van de schakelaar tonen (nadat je deze één keer hebt geactiveerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
bafplus schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:14:
[...]

Probeer je nu je hub direct te schakelen? Of is light.ikea_hub de lamp die aan je hub hangt? In het eerste geval zou het dan idd niet werken.
Het is een Driver voor draadloze besturing, grijs10 W van de IKEA. Daar zit een led strip aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
Boinkie schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:17:
[...]

Het is een Driver voor draadloze besturing, grijs10 W van de IKEA. Daar zit een led strip aan.
Dus de lamp direct, just checking.... ;-)

Ik kan je die link die ik eerder poste van harte aanraden. Dan hoef je enkel via een simpele yaml lampen/groepen toe te wijzen aan de remote en de plugin regelt de rest.

Voorbeeld hoe ik enkele lampen aan een 5 knops Ikea remote heb hangen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
eettafel_controller: #uniek id
  module: controllerx  #gebruikte integratie, controllerx in dit geval
  class: E1810Controller  #Type Ikea controler
  controller: sensor.ab_eettafel_action  #entiteit van remote
  integration: z2m  #controler
  light: light.eettafel_plafond #lampen en/of groepen die je aan wilt sturen

Dus veel minder code nodig in de yaml en geen blueprints meer nodig ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Zonder er een heel topic over te maken stel ik maar even mijn vraagje hier want ik kom er met een beetje richting wel uit.

Als ik een intercom in Home Assistant zou willen hebben, met als doel een melding naar smartphones te sturen als er iemand aanbelt, maar ik wil niet inhoudelijk aan de intercom zitten.

Hoe zouden jullie dit doen?

Ik zag wat over trilling sensoren voorbij komen maar hij is volledig digitaal en er is dus geen gong die mechanisch tekeer gaat.
Heb je geluidsensoren waar je dat mee kan doen? Beveiligingscamera ook op de deurbel laten letten? Lichtsensor? (schermpje gaat aan bij bellen)

[ Voor 3% gewijzigd door Polderviking op 03-11-2021 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coendeurloo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-09 11:27
Onno ! schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 20:26:
[...]

Je hebt inderdaad twee accounts nodig. Een Tuya developer account en een normale voor de smart life app.
Maar moet iedereen met een Tuya apparaat dan een developer worden (waar je voor moet gaan betalen) en een app gaan maken etc, etc, puur om de connectie met home assistant te maken? Daar moet toch een handigere optie voor zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door coendeurloo op 03-11-2021 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-09 22:41
coendeurloo schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:59:
[...]

Maar moet iedereen met een Tuya apparaat dan een developer worden (waar je voor moet gaan betalen) en een app gaan maken etc, etc, puur om de connectie met home assistant te maken? Daar moet toch een handigere optie voor zijn?
Nee je kunt een gratis account aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
coendeurloo schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:59:
[...]

De developer account is en blijft gratis (zeggen ze ;-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coendeurloo
Ik probeer op de Tuya IoT site zowel een app te maken, als een product toe te voegen (geen idee welke van de 2 ik nou eigenlijk moet doen) maar het is erg complex en de lampen van LSC staan er sowieso niet bij.

Is het dan het idee dat je zomaar een random rgb lamp template kiest en die helemaal perfect instelt naar de specs van de daadwerkelijke lamp, en je dan een soort virtueel product hebt gemaakt, die je dan kunt aanroepen in HA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winDOS
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 14:08

winDOS

6.22

RoTeK70 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:50:
Hoe kan ik via het dashboard als ik via een knop (custom Button-card) het energieblad wil laten zien.
Ik heb iets gevonden maar dat doet niet helemaal wat ik wil want dit opent een nieuw tablad in mijn browser.

code:
1
2
3
4
5
6
# iFrame - Sidebar
panel_iframe:
  dsrm:
YAML:
1
2
3
tap_action:
  action: navigate
  navigation_path: /energy

Voor het navigeren naar de pagina. Als je een pop-up wilt wordt het een lastiger verhaal.

[ Voor 7% gewijzigd door winDOS op 03-11-2021 12:29 ]

C:\>Signature.bat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Laatst online: 09:43

Mars Warrior

Earth, the final frontier

bafplus schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:10:
[...]
De developer account is en blijft gratis (zeggen ze ;-) )
Die afhankelijkheid is mij te groot. Ben daarom van Wifi naar Zigbee overgestapt. Voor zigbee moet Tuya gewoon aan de spec voldoen en is de enige afhankelijkheid dat Zigbee2mqtt het device ondersteund, iets wat nog nooit een probleem is geweest voor mijn toepassingen.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
Septillion schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:15:
@Boinkie Laat dan gewoon de blueprint vallen :)

Gewoon normale automation maken en daar de schakelaar gewoon als trigger toevoegen. Als je dit als device doet zal HA je in de UI gewoon al de verschillende acties van de schakelaar tonen (nadat je deze één keer hebt geactiveerd).
Ik kom er gewoon echt niet uit :') Ik heb nu een YouTube video gevolgd om de aan/uit te maken. Ook deze doet niets :(

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
alias: tradfi test
trigger:
  - platform: state
    entity_id: sensor.switch_trader_action
    id: 'on'
    to: on_button_short
    entity_id: sensor.double_wall_switch_action
    id: 'off'
    to: off_button_short
condition: []
action:
  - service: light.turn_on
    target:
      device_id: 17cf4db04ca69b966da2ccbc6d5c7861
  - service: light.turn_off
    target:
mode: single

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Mimiix

Professioneel Prutser

Mars Warrior schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:35:
[...]

Voor zigbee moet Tuya gewoon aan de spec voldoen
Al gebeurd dat nog steeds niet hoor :) Als dat echt zo was, had alles out of the box kunnen werken.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bafplus
coendeurloo schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:18:
Ik probeer op de Tuya IoT site zowel een app te maken, als een product toe te voegen (geen idee welke van de 2 ik nou eigenlijk moet doen) maar het is erg complex en de lampen van LSC staan er sowieso niet bij.

Is het dan het idee dat je zomaar een random rgb lamp template kiest en die helemaal perfect instelt naar de specs van de daadwerkelijke lamp, en je dan een soort virtueel product hebt gemaakt, die je dan kunt aanroepen in HA?
Welke Tuya integratie ga je gebruiken? De standaard of Local Tuya?
In beide gevallen is over het algemeen de opzet:

- Standaard account aanmaken in bv de LSC app.
- In de app kun je al je lampen etc al toevoegen. Simpelweg 1 voor 1 resetten (laten knipperen) en middels het plusje rechtsboven toevoegen. Gaat bijna vanzelf.
- Dan op de IoT site een Developer Account aanmaken.
- Een project/app aanmaken om zo de api sleutels etc aan te maken.
- Met deze gegevens de integratie instellen in HA.

In "Local Tuya" moet je inderdaad voor elk device "handmatig" een profiel aanmaken, dat werkt niet out of the box. De standaard Tuya integratie zal al je device automatisch overnemen vanuit Tuya zodra je deze in de Tuya/LSC app hebt toegevoegd.

Deze video behandeld het gehele traject: YouTube: The New TUYA Home Assistant Integration (FULL SETUP)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
Boinkie schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:41:
[...]

Ik kom er gewoon echt niet uit :') Ik heb nu een YouTube video gevolgd om de aan/uit te maken. Ook deze doet niets :(

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
trigger:
    id: 'on'
    to: on_button_short
    id: 'off'
    to: off_button_short
action:
    target:
    target:
Je neemt nogsteeds de moeilijke weg zie ik ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
bafplus schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:47:
[...]

Je neemt nogsteeds de moeilijke weg zie ik ;-)
:+ Omdat ik ControllerX ook niet geïnstalleerd kreeg :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
Boinkie schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:48:
[...]

:+ Omdat ik ControllerX ook niet geïnstalleerd kreeg :')
ja dat is dan natuurlijk wel een vereiste :P

Waar ging het mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
YAML:
1
2
3
tap_action:
  navigation_path: /energy

Voor het navigeren naar de pagina. Als je een pop-up wilt wordt het een lastiger verhaal.
Dat was hem! bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online
Ik heb mijn stroom- en gasverbruik mooi inzichtelijk op het Energy dashboard, maar ik heb wat moeite om de juiste tarieven toe te passen. Hoe doen jullie dat? Vul je alleen de prijs per kWh en m³ in, of indexeer je ook de overige kosten zoals leveringskosten, netbeheerkosten, kortingen, belastingen et cetera?

Ik heb nu handmatig wat sensoren (dag/week/maand/jaar) gemaakt die ik op een andere view gebruik om verbruik + kosten te meten, en in die sensoren heb ik de overige kosten terug berekend naar de betreffende tijdspanne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
Ronker32 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:52:
Ik heb mijn stroom- en gasverbruik mooi inzichtelijk op het Energy dashboard, maar ik heb wat moeite om de juiste tarieven toe te passen. Hoe doen jullie dat? Vul je alleen de prijs per kWh en m³ in, of indexeer je ook de overige kosten zoals leveringskosten, netbeheerkosten, kortingen, belastingen et cetera?

Ik heb nu handmatig wat sensoren (dag/week/maand/jaar) gemaakt die ik op een andere view gebruik om verbruik + kosten te meten, en in die sensoren heb ik de overige kosten terug berekend naar de betreffende tijdspanne.
Dat zit er helaas (nog) niet in. Alleen je daadwerkelijke verbruik wordt berekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleshi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-09 14:50
bafplus schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:45:
[...]

- In de app kun je al je lampen etc al toevoegen. Simpelweg 1 voor 1 resetten (laten knipperen) en middels het plusje rechtsboven toevoegen. Gaat bijna vanzelf.

In "Local Tuya" moet je inderdaad voor elk device "handmatig" een profiel aanmaken, dat werkt niet out of the box. De standaard Tuya integratie zal al je device automatisch overnemen vanuit Tuya zodra je deze in de Tuya/LSC app hebt toegevoegd.

Deze video behandeld het gehele traject: YouTube: The New TUYA Home Assistant Integration (FULL SETUP)
Wellicht stomme vraag, maar werkt bovenstaande manier ook voor LSC ledstrip welke nu in de aanbieding is bij de action? https://www.action.com/nl-nl/p/lsc-smart-connect-ledstrip/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bafplus
Fleshi schreef op woensdag 3 november 2021 @ 13:07:
[...]

Wellicht stomme vraag, maar werkt bovenstaande manier ook voor LSC ledstrip welke nu in de aanbieding is bij de action? https://www.action.com/nl-nl/p/lsc-smart-connect-ledstrip/
Dat is LSC=Tuya dus ja :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-09 13:47
Polderviking schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:32:
Zonder er een heel topic over te maken stel ik maar even mijn vraagje hier want ik kom er met een beetje richting wel uit.

Als ik een intercom in Home Assistant zou willen hebben, met als doel een melding naar smartphones te sturen als er iemand aanbelt, maar ik wil niet inhoudelijk aan de intercom zitten.

Hoe zouden jullie dit doen?

Ik zag wat over trilling sensoren voorbij komen maar hij is volledig digitaal en er is dus geen gong die mechanisch tekeer gaat.
Heb je geluidsensoren waar je dat mee kan doen? Beveiligingscamera ook op de deurbel laten letten? Lichtsensor? (schermpje gaat aan bij bellen)
Ik heb dit ongeveer: https://frenck.dev/diy-smart-doorbell-for-just-2-dollar/

Je 'vangt' het deurbelknopje af en stuurt de bel via een relais. Als je dit niet kan toepassen, kan je mogelijk wel met ESPHome een microfoon naast je gong plaatsen, en op die manier iets detecteren? Mogelijk via dit: https://thibmaek.com/post...using-esp8266-and-esphome

[ Voor 4% gewijzigd door Slaut op 03-11-2021 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Boinkie Ja, ik heb ook last van de volgorde van de velden in de UI voor de trigger. Vind het niet logisch dat trigger ID zo hoog staat. Even draaien dus.

En inderdaad, moeilijk doen :D Ja, het kan met state maar gaf je juist de tip om device te selecteren omdat HA dan zelf de mogelijke acties laat zien.

Verder wil je natuurlijk niet direct achter elkaar de lamp aan en gelijk weer uit zetten. Je wilt kiezen (hint :D) wat je wilt doen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
trigger:
    id: on_button_short
    to: 'on'
    id: off_button_short
    to: 'off'
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id: on_button_short
        sequence:
            target:
      - conditions:
            id: off_button_short
        sequence:
            target:
    default: []

Heb nog wel je twee verschillende schakelaars laten staan, geen idee of dat is wat je wilt. Een Tradfri on/off geeft volgens mij inderdaad 'on' en 'off' als acties terug. Maar een Xiaomi volgens mij niet. Vandaar dus de tip ze als device toe te voegen. Of je moet hem even indrukken en bij de entiteit opzoeken wat dan de state wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor m'n media player maak ik gebruik van de ingebakken volume_up functie. Werkt an sich prima, maar ik zou graag de stappen waarmee het volume daadwerkelijk omhoog gaat verhogen. Ik ram nu namelijk 10x op een knoppie om volume hoorbaar harder te zetten.

Hoe kan ik dit handig doen? In het specifiek voor de Mi Cube waarbij ik de rotatie gebruik om het volume aan te passen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
sOid schreef op woensdag 3 november 2021 @ 13:50:
Voor m'n media player maak ik gebruik van de ingebakken volume_up functie. Werkt an sich prima, maar ik zou graag de stappen waarmee het volume daadwerkelijk omhoog gaat verhogen. Ik ram nu namelijk 10x op een knoppie om volume hoorbaar harder te zetten.

Hoe kan ik dit handig doen? In het specifiek voor de Mi Cube waarbij ik de rotatie gebruik om het volume aan te passen.
Ik gebruik daar dit voor:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
      rotate_clockwise:
      - service: media_player.volume_set
        target:
          entity_id: media_player.zolder_mini_martijn
        data:
          volume_level: "{{ [1, state_attr('media_player.zolder_mini_martijn', 'volume_level') | float + 0.05 ] | min | round(2) }}"
      rotate_counter_clockwise:
        target:
        data:
          volume_level: "{{ [0, state_attr('media_player.zolder_mini_martijn', 'volume_level') | float - 0.05 ] | max | round(2) }}"

Wil het nog aanpassen dat een kleine rotate een kleine verhoging/verlaging is, en een grote rotate een grote verlaging/verhoging. Nu zijn het stappen van 0.05.
Ik maak verder gebruik van een blueprint, maar de service call zelf kun je natuurlijk in elke automation gebruiken.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:54
Ik heb mijn Xiaomi Roborock s5 max gisteren binnen gekregen, echter kan ik met de Xiaomi Miio integration geen verbinding maken. Ik krijg de melding Could not login to Xiaomi Miio Cloud, check the credentials.

Ik ben wel gewoon op hetzelfde account ingelogd op de telefoons, dus ik weet dat de account gegevens gewoon kloppen.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
RoTeK70 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:50:

code:
1
2
3
4
5
6
# iFrame - Sidebar
panel_iframe:
  dsrm:
Ik het t zo opgelost, voor n buttoncard zal t vergelijkbaar zijn?

[code=yaml]type: picture
title: Kamer
image: local/images/cards/Kamer.jpg
tap_action:
navigation_path: https://URL/lovelace-woonkamer[/code]

Ik liep achter zie ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
Ik begin het redelijk te begrijpen denk ik. Alleen de double wall switch krijg ik ook nog niet werkend.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
alias: Xiaomi double wall switch test
trigger:
    id: light_entity_left
    to: 'on'
    id: light_entity_right
    to: 'off'
action:
  - choose:
      - conditions:
            id: light_entity_left
        sequence:
            target:
              area_id: huiskamer
      - conditions:
            id: light_entity_right
        sequence:
            target:

Deze heb ik denk ik wel in 1x goed
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
alias: Tuinverlichting aan zonsondergang
trigger:
  - platform: sun
    event: sunset
    offset: '-20'
action:
    target:
      area_id: tuin

Waarbij offset -20 minuten voor zonsondergang is toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TheFes schreef op woensdag 3 november 2021 @ 14:08:
[...]

Ik gebruik daar dit voor:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
      rotate_clockwise:
        target:
        data:
          volume_level: "{{ [1, state_attr('media_player.zolder_mini_martijn', 'volume_level') | float + 0.05 ] | min | round(2) }}"
      rotate_counter_clockwise:
        target:
        data:
          volume_level: "{{ [0, state_attr('media_player.zolder_mini_martijn', 'volume_level') | float - 0.05 ] | max | round(2) }}"

Wil het nog aanpassen dat een kleine rotate een kleine verhoging/verlaging is, en een grote rotate een grote verlaging/verhoging. Nu zijn het stappen van 0.05.
Ik maak verder gebruik van een blueprint, maar de service call zelf kun je natuurlijk in elke automation gebruiken.
Held, dankjewel! Werkt perfect :) Erg blij mee. Mocht het lukken om die aanpassing nog te maken dan zou ik die ook graag krijgen.

Denk trouwens dat we een soortgelijke blueprint gebruiken. Was copy&paste en media_player naam aanpassen en automations herladen :)

[ Voor 5% gewijzigd door sOid op 03-11-2021 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:56
Boinkie schreef op woensdag 3 november 2021 @ 15:06:
Deze heb ik denk ik wel in 1x goed
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
alias: Tuinverlichting aan zonsondergang
trigger:
    offset: '-20'
action:
    target:

Waarbij offset -20 minuten voor zonsondergang is toch?
Klopt, heb het zelf nu ook zo ingericht :)

Als je de lampen nog uit wilt hebben rond een bepaalde tijd kun je onderstaande automation(s) gebruiken:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
alias: Tuinverlichting uit werkdagen
description: Schakelt de tuinverlichting uit op werkdagen na 01:00 uur.
trigger:
  - platform: time
    at: '01:00'
condition:
  - condition: time
    weekday:
      - mon
      - tue
      - wed
      - thu
      - fri
action:
    target:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alias: Tuinverlichting uit weekend
description: Schakelt de tuinverlichting uit in het weekend na 02:30 uur.
trigger:
    at: '02:30'
condition:
    weekday:
      - sat
      - sun
action:
    target:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Boinkie Eigenwijs, pak nu eens als trigger 'Device' :D Want van een dubbele schakelaar verwacht ik geen 'on' en 'off' als acties (want, aan/uit van welk?). Als je device gebruikt zal HA je gewoon tonen welke acties er wel komen.

En voor offset, volgens mij moet je daar tijdnotatie gebruiken, dus "-00:20:00" voor 20 minuten voor sunset. Maar misschien dat het "-20" ook gewoon als minuten ziet.

En wil je nauwkeuriger kan je dus gebruik maken van sun-elevation zoals ze aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Boinkie @Rembock Ik heb 'm zo gebouwd.

Azimuth gebruiken ipv tijd met offset is wat nauwkeuriger meen ik. Daarnaast wil ik dat de verlichting rond bedtijd gaat dimmen en weer wordt uitgeschakeld als de zon weer net boven de horizon is.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
#-----Garden lights on just before sunset
- id: 'garden_lights_on'
  alias: Garden lights on just before sunset
  trigger:
    platform: numeric_state
    entity_id: sun.sun
    attribute: elevation
    below: -3
  action:
      data:
        entity_id: light.schuurlamp
        brightness: 255

#-----Garden lights off just after sunrise
- id: 'garden_lights_off'
  alias: Garden lights off just after sunrise
  trigger:
    platform: numeric_state
    entity_id: sun.sun
    attribute: elevation
    above: 1
  action:

#-----Garden lights lower brightness at bedtime
- id: 'garden_lights_dim'
  alias: Garden lights lower brightness at bedtime
  trigger:
    platform: time
    at: "22:45:00"
  action:
      data:
        brightness: 127

[ Voor 3% gewijzigd door sOid op 03-11-2021 17:12 . Reden: value_template verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
Nog geen 2021.11 update beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@bafplus Dag is nog jong :D Soms is hij er zelfs pas tijdens de Release party.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
@Rembock Misschien leuke om te zien wat mogelijk is, alles in één:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
alias: Tuinverlichting
trigger:
    offset: '-00:20:00'
    id: sunset
    at: '01:00'
    id: werkdag
    id: weekend
    at: '02:30'
action:
  - choose:
      - conditions:
            id: sunset
        sequence:
            target:
      - conditions:
            id: werkdag
            weekday:
              - mon
              - tue
              - wed
              - thu
              - fri
        sequence:
            target:
      - conditions:
            id: weekend
            weekday:
              - sat
              - sun
        sequence:
            target:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
Septillion schreef op woensdag 3 november 2021 @ 15:31:
@Boinkie Eigenwijs, pak nu eens als trigger 'Device' :D Want van een dubbele schakelaar verwacht ik geen 'on' en 'off' als acties (want, aan/uit van welk?). Als je device gebruikt zal HA je gewoon tonen welke acties er wel komen.

En voor offset, volgens mij moet je daar tijdnotatie gebruiken, dus "-00:20:00" voor 20 minuten voor sunset. Maar misschien dat het "-20" ook gewoon als minuten ziet.

En wil je nauwkeuriger kan je dus gebruik maken van sun-elevation zoals ze aanraden.
Duurde even voor ik hem doorhad! :-D

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
alias: Aqara double wall
trigger:
  - platform: device
    domain: mqtt
    device_id: f8ee5dae8434c73446174ab984b296bd
    type: action
    subtype: single_left
    discovery_id: 0x00158d0002b42ac3 action_single_left
    id: left_on
  - platform: device
    domain: mqtt
    device_id: f8ee5dae8434c73446174ab984b296bd
    type: action
    subtype: single_right
    discovery_id: 0x00158d0002b42ac3 action_single_right
    id: right_off
action:
  - choose:
      - conditions:
            id: left_on
        sequence:
            target:
      - conditions:
            id: right_off
        sequence:
            target:
          - service: switch.turn_off
            target:
              device_id: d3af55145c8656fc489333b039ee5b7a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Boinkie Yeay, hij heeft hem door :D

Alleen nu nog de vraag, is links voor aan en rechts voor uit echt de meest intuïtieve manier? Zou zelf dezelfde knop voor aan en uit logischer vinden. En dan heb je nog een tweede knop over voor een andere lamp/setting/scene.

Bij een Tradfri on/off is het natuurlijk wel logischer om de ene voor aan en de ander voor uit te pakken door de labeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
Septillion schreef op woensdag 3 november 2021 @ 15:53:
@Boinkie Yeay, hij heeft hem door :D

Alleen nu nog de vraag, is links voor aan en rechts voor uit echt de meest intuïtieve manier? Zou zelf dezelfde knop voor aan en uit logischer vinden. En dan heb je nog een tweede knop over voor een andere lamp/setting/scene.

Bij een Tradfri on/off is het natuurlijk wel logischer om de ene voor aan en de ander voor uit te pakken door de labeling.
Niet het meest logisch :+ Maar de voorwaarde dat de lampen ingeschakeld moeten zijn om uit te zetten met dezelfde knop is nog wel een stapje te ver.. Ben net achter deze combinatie! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oh! Is dat 'nieuw'? Heb dit een jaar geleden gebouwd en toen kwam ik dat niet tegen, geloof ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Boinkie schreef op woensdag 3 november 2021 @ 15:55:
Niet het meest logisch :+ Maar de voorwaarde dat de lampen ingeschakeld moeten zijn om uit te zetten met dezelfde knop is nog wel een stapje te ver.. Ben net achter deze combinatie! ;)
light.toggle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coendeurloo
bafplus schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:45:
[...]

Ik heb werkelijk geen idee wat ik zou 'moeten' doen, ik wil gewoon lampen aan en uit kunnen zetten :D Dat doe ik nu idd al via de LSC app, maar moet ik werkelijk dit allemaal doorlopen, een of andere gekke semi-app maken die nooit echt gebruikt gaat worden, puur om de connectie met HA te maken? Plus dat er wel degelijk staat dat de 'trial' na 30 dagen zou vervallen...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pjxvPRV.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Boinkie Je hoeft inderdaad het wiel niet opnieuw uit te vinden, zoals @verjager al liet zien heb je naast een light.turn_on en light.turn_off gewoon een light.toggle :D Die zorgt er al voor dat het juiste gedaan wordt voor je :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@sOid Uhmm, meen dat je al best wel heel lang een attribute kunt selecteren bij een (numeric_)state operatie. Durf dus even niet te zeggen wanneer deze erin kwam. Maar zou goed kunnen dat het later was dan je deze automations hebt gemaakt daar je ook nog de nu deprecated value_template gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Septillion @sOid
Dat zit er in sinds 0.115 van September 2020. Iets meer dan een jaar dus
https://www.home-assistant.io/blog/2020/09/17/release-115/

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boinkie
Septillion schreef op woensdag 3 november 2021 @ 16:23:
@Boinkie Je hoeft inderdaad het wiel niet opnieuw uit te vinden, zoals @verjager al liet zien heb je naast een light.turn_on en light.turn_off gewoon een light.toggle :D Die zorgt er al voor dat het juiste gedaan wordt voor je :)
Hoop geleerd vandaag! Bedankt allemaal! :-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!
bafplus schreef op woensdag 3 november 2021 @ 15:36:
Nog geen 2021.11 update beschikbaar?
Jawel, komt eraan!

https://github.com/home-assistant/core/pull/58994

releasenotes zijn er al op de release-candidate site, als je ongeduldig bent:
https://rc.home-assistant.io/blog/2021/11/03/release-202111/

edit: Leuke image ook bij de Github pull request:

Afbeeldingslocatie: https://user-images.githubusercontent.com/195327/140075112-6ec31aba-84d8-43b7-95a8-7a71ba1aca3d.png

[ Voor 43% gewijzigd door Hmmbob op 03-11-2021 16:42 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bafplus
coendeurloo schreef op woensdag 3 november 2021 @ 16:18:
[...]

Ik heb werkelijk geen idee wat ik zou 'moeten' doen, ik wil gewoon lampen aan en uit kunnen zetten :D Dat doe ik nu idd al via de LSC app, maar moet ik werkelijk dit allemaal doorlopen, een of andere gekke semi-app maken die nooit echt gebruikt gaat worden, puur om de connectie met HA te maken? Plus dat er wel degelijk staat dat de 'trial' na 30 dagen zou vervallen...

[Afbeelding]
Yep, dat moet je idd allemaal doen. Voor standaard Tuya maar eenmalig, voor Local tuya moet je daar geregeld terugkomen.

Je hebt nu tijdelijk een "betaald" account en valt na een maand terug naar de gratis versie.
Of je hebt het verkeerde accounttype geselecteerd bij het aanmaken van je account, kan ik zo niet zeggen.

Kijk even rustig die video die ik hierboven genoemd hebt, daar wordt alles stap voor stap en duidelijk voorgedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
Hmmbob schreef op woensdag 3 november 2021 @ 16:37:
[...]

[Afbeelding]
Vandaag iemand nog hiermee geholpen. Zijn tijdgebonden automatiseringen deden het niet. Na een test bleek dat als je de tijd een uur later opgaf hij wel werkte (maar dus een uur te "vroeg" triggert).
Tijdzone in settings stond op UTC, deze op europe/amsterdam gezet maar dat mocht niet baten.
Pas toen ik ook europe/amsterdam in de config opgegeven had werkte het wel "op tijd".

8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Septillion schreef op woensdag 3 november 2021 @ 16:26:
@sOid Uhmm, meen dat je al best wel heel lang een attribute kunt selecteren bij een (numeric_)state operatie. Durf dus even niet te zeggen wanneer deze erin kwam. Maar zou goed kunnen dat het later was dan je deze automations hebt gemaakt daar je ook nog de nu deprecated value_template gebruikt.
Oh als 'ie deprecated is ga ik het aanpassen. Thanks. Heb m'n HA-installatie wat verwaarloosd de afgelopen maanden. Voor mij toch meer een najaarshobby :P
Ah! Dan zal ik die automations net daarvoor hebben gemaakt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:56
@sOid & @Septillion Bedankt!
Hoopte stiekem al een beetje op variaties/tips bij het posten van mijn automations O-)
Vanavond eens kijken hoe ik dit naar eigen wens kan instellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
Hmmbob schreef op woensdag 3 november 2021 @ 16:37:
[...]

Jawel, komt eraan!

https://github.com/home-assistant/core/pull/58994

releasenotes zijn er al op de release-candidate site, als je ongeduldig bent:
https://rc.home-assistant.io/blog/2021/11/03/release-202111/

[Afbeelding]
Als Codecov ff opschiet met zn checks wel ja ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenck
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 12:10

Frenck

Home Assistant

The_Zohan schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 21:13:
[...]

Ik heb zelf ook ooit Shelly overwogen, maar vastgelopen op het feit dat je dan een 3e draad in de muur achter de lichtknop moet hebben zitten. Ben overgestapt op Zigbee no-neutral lichtknoppen welke dat probleem niet hebben
Wellicht ff kijken naar de Shelly 1L ;)

Lead engineer @ Home Assistant | GitHub Star 🌟 | Alles over mij...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Frenck

Frenck

Home Assistant

En ja hoor, daar issie weer:

Home Assistant Core 2021.11

https://www.home-assistan...021/11/03/release-202111/

Kan veel zeggen over deze release... maargoed, we hebben een icon picker..
Dat maakt de rest toch een stuk minder boeiend :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
Frenck schreef op woensdag 3 november 2021 @ 17:39:
En ja hoor, daar issie weer:

Home Assistant Core 2021.11

https://www.home-assistan...021/11/03/release-202111/

Kan veel zeggen over deze release... maargoed, we hebben een icon picker..
Dat maakt de rest toch een stuk minder boeiend :P
Ik vraag me wel af hoe de add-ons zich gaan gedragen die nog met snapshot werken ipv backup. Ik zie nog meldingen in mijn log dat oa frigate en adguard nog niet zijn overgestapt.

Fingers crossed :-)

Verder hoop gebeurd, Nice work @Frenck !

[ Voor 3% gewijzigd door bafplus op 03-11-2021 17:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
bafplus schreef op woensdag 3 november 2021 @ 17:51:
[...]

Ik vraag me wel af hoe de add-ons zich gaan gedragen die nog met snapshot werken ipv backup. Ik zie nog meldingen in mijn log dat oa frigate en adguard nog niet zijn overgestapt.

Dat, maar meer nog met de switch naar ‘categories’. Hoeveel automatiseringen ga ik moeten editten 😆

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenck

Frenck

Home Assistant

[...]

Je haalt nu 2 dingen door elkaar. De feature is voor de core weg, maar de supervisor support het nog. Add-on hebben geen last van core changes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-09 18:47
[...]

Toevallig hier vanmorgen ook mee bezig geweest want adquard en unifi gaven ook bij mij die melding.
Aangezien ik de beide niet meer gebruik heb ik de repositorie ervan maar verwijderd en probleem opgelost voor mij.

Wel grappig dat het een repositorie van Frenck is >:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frenck

Frenck

Home Assistant

_Mitchie_ schreef op woensdag 3 november 2021 @ 17:59:
[...]

Toevallig hier vanmorgen ook mee bezig geweest want adquard en unifi gaven ook bij mij die melding.
Aangezien ik de beide niet meer gebruik heb ik de repositorie ervan maar verwijderd en probleem opgelost voor mij.

Wel grappig dat het een repositorie van Frenck is >:)
"probleem"... het is een warning, geen error. Ik snap echt niet waar iedereen die stress vandaan haalt.. wordt er onder bedolven werkelijk waar. Besteed me tijd liever aan het fixen van errors ipv warnings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
Frenck schreef op woensdag 3 november 2021 @ 17:56:
[...]

Je haalt nu 2 dingen door elkaar. De feature is voor de core weg, maar de supervisor support het nog. Add-on hebben geen last van core changes.
Ah weer wat geleerd :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
Frenck schreef op woensdag 3 november 2021 @ 18:01:
[...]

"probleem"... het is een warning, geen error. Ik snap echt niet waar iedereen die stress vandaan haalt.. wordt er onder bedolven werkelijk waar. Besteed me tijd liever aan het fixen van errors ipv warnings.
Warnings by default niet weergeven...problem solved ;-)

Mensen zien andere kleuren dan groen en denken gelijk problemen (mijzelf incluis),
Developers kijken daar anders tegenaan.

Maar nogmaals, een hoop gebeurd in deze update, zaken waar ik wel iets mee kan dus wacht in spanning :-)
Thumbs up naar het hele team!
En een crowdfund voor Frenck om al zijn gekochte Tuya devices te vergoeden?
Pagina: 1 ... 78 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.