Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 76 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.902 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Gizz schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:16:
@Amanoo De 'resolutie' van Essent is 1x per jaar, namelijk je eindafrekening :)
Ze kijken niet per minuut, uur, dag, week of maand. Maar 1x per jaar.
Nee precies, dan is de terugleverprijs voor mij niet relevant. Dan moet ik in een jaar meer opwekken dan gebruiken. Dat gaat toch niet gebeuren. Wel gek dat Home Assistant zegt dat ik 0 euro krijg voor "teruglevering". Die heb ik op 26 cent in piekuren gezet. Ik zou verwachten dat de prijs onder de streep wel klopt. Ik weet ook niet wat Home Assistant doet als ik meer opwek dan gebruik en ik mijn netlevering pak (die ik dan niet heb). Volgens mij telt Home Assistant normaal net en opwekking op als totaal verbruik, en daar gaat teruglevering weer af (waarvoor ik dus geen geld krijg volgens Home Assistant). Als ik een uurtje meer opwek kan het zijn dat de totaalprijs in Home Assistant niet klopt. Tenzij Home Assistant niet de prijs per uur integreert, maar ook totaal pakt.

Edit: ik zie nu wel een prijs bij mijn productie. Maar ik krijg voor 4,69kWh 9 cent, en dat is veel te laag. Home Assistant is een beetje raar.

Edit 2: sterker nog, al mijn prijzen kloppen niet. Ook niet voor gebruik. Tijdens piekuren rekent Home Assistant ongeveer 10 cent per kWh. En tijdens daluren 16 cent. Dat zijn compleet andere prijzen dan wat ik heb ingevoerd.

[ Voor 19% gewijzigd door Amanoo op 29-10-2021 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:54

breinonline

Are you afraid to be known?

MrBarBarian schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:59:
Over Shelly in HA gesproken.

Gebruiken jullie de Shelly Intregratie? Ik merk dat die niet echt actief ontwikkeld wordt (laatste update; april 2021) en dat ik toch wel geregeld tegen bugs aanloop:
- Shelly 2.5 wordt niet goed ondersteunt
- MQTT werkt oppeens niet goed meer voor een dimmer
- Energy verbruik is niet goed geconfigureerd.

Langszamerhand begin ik mijn vertrouwen in de integratie behoorlijk te verliezen.

Wat gebruiken jullie? Herkenbaar verhaal?

Jammer, want Shelly's vind ik verder prima spul..
Ik gebruik 5 Shelly 2.5's om rolluiken te bedienen en een 1 met temperatuursensor. Dat werkt in mijn beleving prima. Maar ik gebruik een custom integration, ik denk dat deze anders is dan de standaard? https://github.com/StyraH...ASS/blob/master/README.md
Ik maak verder geen gebruik van MQTT maar via CoIoT. Wellicht dat dat nog scheelt.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_derk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:28
mqtt en de standaard shelly core integratie staan los van elkaar volgens mij. De core integratie werkt met CoioT (COAP) indd.

Ik maak tevreden gebruik van de core integratie. 2x shelly 1, 2x shelly 2 (dimmer).

[ Voor 12% gewijzigd door mr_derk op 29-10-2021 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

@Gizz

Ik kan nog steeds niet mijn sensoren toevoegen aan mijn energietab. Ik heb de volgende code toegevoegd aan configuration.yaml:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
  - platform: template
    sensors:
      grid_power_draw_cnt_high:
        unit_of_measurement: 'kWh'
        device_class: "energy"
        value_template: >
          {% set use = states('sensor.toon_p1_power_use_cnt_high') | float %}
          {% set prod = states('sensor.toon_p1_power_prod_cnt_high') | float %}
          {{ (use - prod) }}
        friendly_name: 'Grid Power Draw Cnt High'
    sensors:
      grid_power_draw_cnt_low:
        value_template: >
          {% set use = states('sensor.toon_p1_power_use_cnt_low') | float %}
          {% set prod = states('sensor.toon_p1_power_prod_cnt_low') | float %}
          {{ (use - prod) }}
        friendly_name: 'Grid Power Draw Cnt Low'

Ik heb nu wel een bliksemschicht, al zij het een andere dan die uit Toon komt (maar mogelijk heeft die een ander symbool gekozen). state_class werd trouwens niet geaccepteerd. Ik zie over de huidige config van de sensoren geen foutmeldingen en ik kan de sensor gewoon toevoegen aan mijn dashbord. Maar waarschijnlijk is die state class wel nodig om ze aan energie toe te voegen. Ik zie berichten dat je alleen state_class: "measurement" kan gebruiken, maar elk gebruik van state_class geeft bij mij dezelfde error: "state class is an invalid option for sensor.template". Ik zag ook al dat ik voor total_increasing ervoor moet zorgen dat de waarde niet omlaag kan, dus nog even een if statement toevoegen. Maar goed, als state_class helemaal niet wordt geaccepteerd maakt dat niet uit.

Als ik state gebruik in plaats van value_template klaagt hij ook over state_class. Wat ik ook doe, ik kan geen state_class toevoegen.

[ Voor 6% gewijzigd door Amanoo op 29-10-2021 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:38

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Amanoo Je hebt echt state_class nodig om aan te geven dat het een sensor is waarvan je data wilt bewaren om statistieken te genereren. Zie ook class: New sensor state total_increasing en New sensor state class: total

Is je HA wel up to date? Of gebruik je een versie die dateert van voor de introductie van total_increasing?

edit: kan ook nog veroorzaakt worden door het gebruiken van het legacy template format i.p.v. het modern template format. Zie deze post. Dat lijkt me bij jou het geval te zijn.

State_class wordt in het nieuwe format gewoon ondersteund bij templates. Merk trouwens op dat volgens die pagina alleen measurement als class bestaat, maar dat is dus achterhaald :z

[ Voor 38% gewijzigd door Gizz op 29-10-2021 14:56 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

@Gizz
core-2021.10.6, supervisor-2021.10.6, Home Assistant OS 6.5 is wat bij Systeem staat in de supervisor. Ik zie geen updates beschikbaar. Zou ook erg stug zijn gezien 2021.10.6 van deze maand is.

Huidige config:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
    sensors:
      grid_power_draw_cnt_high:
        state_class: "total_increasing"
        state: >
          {{ (use - prod) }}
        friendly_name: 'Grid Power Draw Cnt High'
    sensors:
      grid_power_draw_cnt_low:
          {{ (use - prod) }}
        friendly_name: 'Grid Power Draw Cnt Low'

Resultaat:
Invalid config for [sensor.template]: [state_class] is an invalid option for [sensor.template]

Of is het mogelijk dat Home Assistant denkt dat de hele template het oude model volgt omdat er ook compleet ongerelateerde sensoren in de config gebruik maken van value_template?

EDIT: volgens mij heb ik de sensoren tussen de verkeerde entities gezet. Ik heb nu hetvolgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
template:
  - sensor:
    - name: 'Grid Power Draw Cnt High'
          {{ (use - prod) }}
  - sensor:
    - name: 'Grid Power Draw Cnt Low'
          {{ (use - prod) }}

Nu verschijnen ze wel. Ik moet alleen nog wat spelen, want nu kunnen ze omlaag gaan. Dus of total gebruiken, of een if statement erbij. Voor nu gebruik ik total wel als class.

[ Voor 25% gewijzigd door Amanoo op 29-10-2021 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:35
In de dsmr reader kan ik anderhalf jaar terug in de tijd, is het nu mogelijk om die gegevens over te zetten naar het energie tabblad van home asistant ?

Tevens komt bij mij dan de volgende vraag op, is mogelijk om alleen van het energie tabblad een back-up te maken ?

Voor de duidelijk draai ik Home Assistant Supervised (Debian 11) op Raspberry Pi4 met ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
breinonline schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:03:
[...]

Ik gebruik 5 Shelly 2.5's om rolluiken te bedienen en een 1 met temperatuursensor. Dat werkt in mijn beleving prima. Maar ik gebruik een custom integration, ik denk dat deze anders is dan de standaard? https://github.com/StyraH...ASS/blob/master/README.md
Ik maak verder geen gebruik van MQTT maar via CoIoT. Wellicht dat dat nog scheelt.
Ik was misschien niet helemaal duidelijk, maar dit is precies de integratie die ik bedoel. Deze integratie is (volgens mij) overigens gewoon Shelly Smart Home en de default in HA.

ColoT gebruik ik ook. Ik heb een automation in HA die een aantal Shelly's meeneemt. Die zorgt ervoor dat het MQTT probleem voorbij komt, en daardoor worden een aantal devices niet geschakeld.

Issues:
- MQTT: https://github.com/StyraHem/ShellyForHASS/issues/567
- Shelly 2.5: https://github.com/StyraHem/ShellyForHASS/issues/531
- Energy: https://github.com/StyraHem/ShellyForHASS/issues/578 (among others). OK, hier lijkt wat aan te worden gedaan...

Zover ik weet is het alternatief om alle Shelly devices handmatig in HA te configureren. Dat is nou net waar ik geen zin in heb ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:31
Kleine vraag waar ik het antwoord niet op vinden kan: heb ik voor remote push messages (dus als ik niet thuis ben, verbonden met hetzelfde netwerk als HA) op iOS een HA cloud account nodig? Of werkt dat op magische wijze vanzelf (lijkt me niet)?

/edit: ik heb op mijn iPhone wel de companion app geïnstalleerd.

[ Voor 12% gewijzigd door Polyphemus op 29-10-2021 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 16:46
TravockMD schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 17:49:
[...]

Eerst een device selecteren/aanklikken uit dat lijstje, dan verschijnen de "puntjes"
Elk device wordt als een losse integratie gezien denk ik. Alles 1 voor 1 verwijderen dan dus.
Ok, had die puntjes niet opgemerkt toen ik erop klikte 8)7 Is nu al jaren dat ik gewend ben dat die drie puntjes bij de integratie staan maar had niet door dat iedere shelly als aparte integratie aanzien werd
TheFes schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 20:35:
[...]

Brightness is een onderdeel van de light entity, dat zie je alleen als de lamp aan staat.
-Casper schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:17:
[...]

Ik heb hier ook een dimmer van Shelly en kan prima dimmen. Zet m eens in lovelace en klik op de naam. Dan krijg je netjes een slider te zien om te dimmen.
TheMystery schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 19:10:
[...]

Je kunt de uitgeschakelde entiteiten toch gewoon inschakelen, standaard staan er maar een paar aan.
Dat ik entiteiten kan inschakelen, weet ik. Heb me misschien verkeerd uitgedrukt. Het probleem was dat ze er niet waren. Nergens was het dimmer gedeelte te vinden, enkel aan en uit.
Maar heb de integratie verwijderd (en ik vond maar niet hoe dat moest tot een antwoord hierboven) en weer toegevoegd en nu is het dimmer gedeelte er wel.

Moest dus eigenlijk mijn origineel idee kunnen uitvoeren (verwijderen en weer toevoegen) maar dat verwijderen lukte niet. Ik dacht van "ik gooi de rest van mijn vragen er ook maar bij" ;)

Bedankt aan bovenstaanden

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:26
Polyphemus schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 17:32:
Kleine vraag waar ik het antwoord niet op vinden kan: heb ik voor remote push messages (dus als ik niet thuis ben, verbonden met hetzelfde netwerk als HA) op iOS een HA cloud account nodig? Of werkt dat op magische wijze vanzelf (lijkt me niet)?

Werkt op Android zonder problemen, en zonder Nabu Casa abo. Volgens mij is het bij iOS ook niet anders. HA stuurt het bericht naar Google / Apple en van daaruit komt het op de telefoon binnen (of doordat telefoon continu verbonden met server is of door periodieke controle).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-09 23:05
MrBarBarian schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 17:23:
[...]

Ik was misschien niet helemaal duidelijk, maar dit is precies de integratie die ik bedoel. Deze integratie is (volgens mij) overigens gewoon Shelly Smart Home en de default in HA.

ColoT gebruik ik ook. Ik heb een automation in HA die een aantal Shelly's meeneemt. Die zorgt ervoor dat het MQTT probleem voorbij komt, en daardoor worden een aantal devices niet geschakeld.

Issues:
- Energy: https://github.com/StyraHem/ShellyForHASS/issues/578 (among others). OK, hier lijkt wat aan te worden gedaan...

Zover ik weet is het alternatief om alle Shelly devices handmatig in HA te configureren. Dat is nou net waar ik geen zin in heb ;)
Aha ik gebruik de integratie van HA
Waar je ze op ip niveau toevoegd
Dat werkt perfect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Laatst online: 14:13
Polyphemus schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 17:32:

Werkt zonder cloud op automagische wijze. Enige vereiste is dat je HA instance en je telefoon met het internet verbonden zijn. De notificaties worden via Firebase verstuurd.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_derk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:28
MrBarBarian schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 17:23:
[...]

Issues:

probeer deze eens: https://www.home-assistant.io/integrations/shelly/

ShellyForHass is een custom integratie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:53
Vraagje.

Weet iemand van het bestaan af van een led-balkje op batterijen dat via HA is aan te sturen?

Ik heb een kast boven ip de overloop staan met bijzondere stripboek zaken er in. Het lijkt me leuk om dat te verlichten. Maar er is daar geen elektra. Zoek dus iest , zal ong 30cm breed zijn.
En wil het dus aansturen via een bewegingsmelder die daar toch al is voor de traplamp in de nacht

Acties:
  • +1 Henk 'm!
maartend schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:33:
Vraagje.

Weet iemand van het bestaan af van een led-balkje op batterijen dat via HA is aan te sturen?

Ik heb een kast boven ip de overloop staan met bijzondere stripboek zaken er in. Het lijkt me leuk om dat te verlichten. Maar er is daar geen elektra. Zoek dus iest , zal ong 30cm breed zijn.
En wil het dus aansturen via een bewegingsmelder die daar toch al is voor de traplamp in de nacht
Waarom zo moeilijk doen? Gewoon zoiets, met ingebouwde sensor. Hoef je niet aan HA te koppelen. Zie ik in dit geval de meerwaarde ook niet van in.

https://www.banggood.com/...ur_warehouse=CN&rmmds=buy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:53
sOid schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:42:
[...]

Zie ik in dit geval de meerwaarde ook niet van in.
Ik wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Oke, dank voor je uitleg. Helder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:25
Ik kan het even niet terug vinden, maar hadden hier nu ook mensen last dat hun tv (Videoland app) jitter als je een integratie met Home Assistant (Chromecast?) actief had?

Dus gewoon afspelen op de tv, gestart van de tv, en alleen de integratie met HA aanwezig.

Herinner ik dit verkeerd, of waren er idd problemen (en oplossingen?)

[ Voor 16% gewijzigd door Koepert op 29-10-2021 21:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Koepert schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 21:04:
Ik kan het even niet terug vinden, maar hadden hier nu ook mensen last dat hun tv (Videoland app) jitter als je een integratie met Home Assistant (Chromecast?) actief had?

Dus gewoon afspelen op de tv, gestart van de tv, en alleen de integratie met HA aanwezig.

Dat herinner je je juist, dat heb ik hier ook zien langs komen. Volgens mij is er op GitHub ook een issue voor aangemaakt, maar verdee geen idee meer hoe en wat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:11

Mimiix

Professioneel Prutser

Videoland heeft gewoon een waardeloze app. Had er altijd gedoe mee, zelfs zonder CR integratie :P

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Deze: Quad in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:40
Devian schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 14:56:
Ben hier ook net aan begonnen en loop er een klein beetje tegenaan dat er heeeeel veel informatie te vinden is, en de beschikbare tijd die ik heb om alles uit te zoeken een beetje tegenvalt.. en ik daardoor door de bomen het bos niet zie, teveel oplossingen zie, firmware flash oplossingen op smartplugs...etc etc

Ik draai Home Assistant in een docker omgeving op mijn Synology NAS, heb alles gekoppeld en gedaan (Hue, Tado, etc etc).

Wat ik nog wil is smartplugs gebruiken om stroomverbruik te kunnen zien en bvb de platenspeler te kunnen laten schakelen met de receiver, of de wasmachine als hij klaar is een notificatie...of bepaalde sluipverbruikers uitschakelen als we toch niet thuis zijn.

Ik heb hiervoor nu besteld:
Sonoff Gateway (om te dienen als zigbee gateway)
Blitzwolf smart plugs (BW-SHP6 pro)

Heb ik het juiste besteld, en wat moet ik doen om dit werkend te krijgen...ik lees eea over flashen van firmware, is dat nodig?

Als dit niet het juiste is, wat heb ik dan wel nodig...
Een avond verder zonder resultaat.

Ik volg de volgende guide:
https://www.digiblur.com/...f-zigbee-bridge-with.html

Heb de volgende USB <-> TTL adapter gekocht:
https://www.amazon.nl/gp/...itle_o02_s00?ie=UTF8&th=1

En sluit alles vrijwel gelijk aan als de guide aangeeft, lampjes op de Sonoff gaan wel aan (en knipperen in het default wifi patroon;kort,kort,lang) maar Tasmotizer of andere tools kunnen geen verbinding maken.

Ik kan wel de COM poort selecteren maar daarna houd het op.

Is er een makkelijkere manier om dit voor elkaar te krijgen? Ik heb er helemaal geen probleem mee om er wat geld tegenaan te gooien maar dat geklooi wat ik nu doe is zonde van mijn tijd :+.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Laatst online: 07-03-2023
mr_derk schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:12:
[...]

probeer deze eens: https://www.home-assistant.io/integrations/shelly/

ShellyForHass is een custom integratie..
Volgens mij is ShellyForHass dezelfde als de integratie die jij noemt....

En heeft dus de issuues die ik al eerder noemde

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Devian schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 22:24:
[...]
En sluit alles vrijwel gelijk aan als de guide aangeeft, lampjes op de Sonoff gaan wel aan (en knipperen in het default wifi patroon;kort,kort,lang) maar Tasmotizer of andere tools kunnen geen verbinding maken.

Ik kan wel de COM poort selecteren maar daarna houd het op.
Wat je nog kunt proberen is TX en RX omdraaien. Of een keer je pc rebooten. Dat laatste is regelmatig nodig bij mijn Dell XPS 13 laptop om de compoorten weer werkend te krijgt.

Overigens staat bij stap 1 in die guide nog een andere tool die je kunt gebruiken als Tasmotizer niet werkt. Heb je die al geprobeerd?
Is er een makkelijkere manier om dit voor elkaar te krijgen? Ik heb er helemaal geen probleem mee om er wat geld tegenaan te gooien maar dat geklooi wat ik nu doe is zonde van mijn tijd :+.
Voor iemand met weinig tijd heb je wel een relatief tijdsintensieve route gekozen :P

Had je de Sonoff USB-stick gekocht, dan was het inpluggen en klaar (staat ook in de guide die je noemde). Hetzelfde geldt voor sticks als die van Slae.sh. Maar nu heb je een kastje dat je moet flashen en waar je weer een aparte adapter voor nodig hebt om te flashen. Dat kost meer tijd (en geld) en er is natuurlijk een grotere kans dat er iets mis gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Gizz op 30-10-2021 08:17 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-09 12:21
Ik heb sinds 2 dagen 1 google home hub die plots onbereikbaar is geworden in HA.
In mijn unifi controller is hij gewoon nog online.
Herstart lost niks op.

Enig idee waaraan dit kan liggen?
Welke richting ik moet uitzoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:36
Kan iemand hier een kant en klare CO2 meter adviseren die ik kan koppelen met HA?

Ik ben niet van het zelf knutselen enz. Dus vandaar dat ik een kant en klare zoek die ik ergens in de woonkamer kan plaatsen en verbinden met HA.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Wachten... Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan Netatmo. Kijk ook vooral even in CO2-meters voor in huis . Daar wordt zowel zelfbouw als kant-en-klaar besproken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-09 21:59
Wachten... schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 15:39:
Kan iemand hier een kant en klare CO2 meter adviseren die ik kan koppelen met HA?

Ik ben niet van het zelf knutselen enz. Dus vandaar dat ik een kant en klare zoek die ik ergens in de woonkamer kan plaatsen en verbinden met HA.
Netatmo werkt bij mij prima in HA, CO2/Luchtvochtigheid/Temp en Decibel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
@Gizz @zerocool

Ik kom alleen geregeld tegen dat de Netatmo meters niet accuraat zouden zijn. Weten jullie daar iets van af?
En zit er dan nog veel verschil tussen het weerstation en de coach?

Ik heb nog wel een aantal raspberry pi's liggen. Dus misschien anders toch eens naar zelfbouw kijken.

[ Voor 14% gewijzigd door Wachten... op 30-10-2021 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Wachten... schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 17:37:
@Gizz
Ik heb nog wel een aantal raspberry pi's liggen. Dus misschien anders toch eens naar zelfbouw kijken.
Een Pi voor 1 sensor is wat heftig (zowel qua verbruik als computing power). Met een ESP8266 van een paar euro ben je er ook. Maar goed, dat heeft verder niet direct iets met Home Assistant te maken, deze discussie past beter in het CO2-meter topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:56
witterholt schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 19:29:
Goedendag,

Het is mijn gelukt om mijn Watts Vision draadloos verwarmingssysteem uit te lezen in Home Assistant.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- platform: rest
  resource: https://smarthome.wattselectronics.com/api/v0.1/human/smarthome/read
  headers:
    Authorization: !secret watts_vision_token
    Content-Type: application/x-www-form-urlencoded
  method: POST
  payload: !secret watts_vision_payload
  value_template: "{{ ((value_json['data']['zones']['0']['devices']['0']['temperature_air'] | float / 10 - 32) / 1.8) | round(2) }}"
  name: "Woonkamer temperatuur"
  unit_of_measurement: "°C"

Helaas is de access token van de API maar vijf minuten geldig. Is er een eenvoudige manier om de access token te laten verversen vóór het uitlezen van de sensor waarde?
Ik heb een refresh token waarmee d.m.v. de API een nieuw access token aangevraagd kan worden.
Inmiddels heb ik een werkbare oplossing gevonden door gebruik te maken van de AppDaemon add-on.

Dit is de app configuratie.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
get_watts_vision_status:
  module: get_watts_vision_status
  class: GetWattsVisionStatus
  username: !secret watts_vision_username
  password: !secret watts_vision_password
  client_id: !secret watts_vision_client_id
  url: !secret watts_vision_url
  smarthome_id: !secret watts_vision_smarthome_id

En dit is het Python script dat ik heb gemaakt om de helpers en binary sensors elke twee minuten bij te werken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
import appdaemon.plugins.hass.hassapi as hass
import requests

class GetWattsVisionStatus(hass.Hass):
  def initialize(self):
    self.run_every(self.fetch_token, "now", 120)

def fetch_token(self, kwargs):
    username = self.args['username']
    password = self.args['password']
    client_id = self.args['client_id']
    url = '{}/auth/realms/watts/protocol/openid-connect/token'.format(self.args['url'])
    payload = { 'grant_type': 'password', 'username': username, 'password': password, 'client_id': client_id }
    request = requests.post(url = url, data = payload)
    request_status_code = request.status_code
    if request_status_code == 200:
      access_token = request.json()['access_token']
      self.get_status(access_token = access_token)
    else:
      self.log('Fetching access token was unsuccessful.')

def get_status(self, access_token):
    smarthome_id = self.args['smarthome_id']
    url = '{}/api/v0.1/human/smarthome/read'.format(self.args['url'])
    headers = { 'Authorization': 'Bearer {}'.format(access_token) }
    payload = { 'token': 'true', 'smarthome_id': smarthome_id, 'lang': 'nl_NL' }
    request = requests.post(url = url, headers = headers, data = payload)
    request_status_code = request.status_code
    if request_status_code == 200:
      result = request.json()
      code = result['code']['code']
      if code == '1':
        data_zones = result['data']['zones']
        self.set_temperature(zone= '0', helper = 'temperature_living_room', data = data_zones)
        self.set_temperature(zone= '1', helper = 'temperature_study_room', data = data_zones)
        self.set_temperature(zone= '2', helper = 'temperature_guest_room', data = data_zones)
        self.set_temperature(zone= '3', helper = 'temperature_bath_room', data = data_zones)
        self.set_temperature(zone= '4', helper = 'temperature_bed_room', data = data_zones)
        self.set_temperature(zone= '5', helper = 'temperature_attic_room', data = data_zones)
        self.set_temperature(zone= '6', helper = 'temperature_laundry_room', data = data_zones)
        self.set_heating_status(zone= '0', sensor = 'living_room_heating_up', data = data_zones)
        self.set_heating_status(zone= '1', sensor = 'study_room_heating_up', data = data_zones)
        self.set_heating_status(zone= '2', sensor = 'guest_room_heating_up', data = data_zones)
        self.set_heating_status(zone= '3', sensor = 'bath_room_heating_up', data = data_zones)
        self.set_heating_status(zone= '4', sensor = 'bed_room_heating_up', data = data_zones)
        self.set_heating_status(zone= '5', sensor = 'attic_room_heating_up', data = data_zones)
        self.set_heating_status(zone= '6', sensor = 'laundry_room_heating_up', data = data_zones)
      else:
        error_message = result['code']['value']
        self.log('Reading temperature was unsuccessful: {}'.format(error_message))
    else:
      self.log('Reading temperature was unsuccessful.')

def set_temperature(self, zone, helper, data):
    temperature_in_fahrenheit = data[zone]['devices']['0']['temperature_air']
    temperature = self.calculate_fahrenheit_to_celsius_degrees(temperature_in_fahrenheit)
    self.set_value('input_number.{}'.format(helper), temperature)
    gv_mode = data[zone]['devices']['0']['gv_mode']
    if gv_mode == '0':
      set_temperature_in_fahrenheit = data[zone]['devices']['0']['consigne_confort']
    else:
      set_temperature_in_fahrenheit = data[zone]['devices']['0']['consigne_manuel']
    set_temperature = self.calculate_fahrenheit_to_celsius_degrees(set_temperature_in_fahrenheit)
    self.set_value('input_number.set_{}'.format(helper), set_temperature)

def calculate_fahrenheit_to_celsius_degrees(self, temperature_in_fahrenheit):
    return round((float (temperature_in_fahrenheit) / 10 - 32) / 1.8, 2)

def set_heating_status(self, zone, sensor, data):
    heating_up = data[zone]['devices']['0']['heating_up']
    self.set_state('binary_sensor.{}'.format(sensor), state = 'on' if heating_up == '1' else 'off')

[ Voor 38% gewijzigd door witterholt op 01-11-2021 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile-X
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-09 06:21

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

Ik ben precies jaar geleden begonnen van WIFI apparaten (Tuya) over te schakelen naar Zigbee, mijn netwerk werd onstabiel met 50 WIFI apparaten en ik zou nog meer apparaten toevoegen. Dit was de beste keuze die ik heb gemaakt voor mijn HA installatie.

Ik heb ondertussen 70 zigbee apparaten via Conbee-II stick met ZHA integratie lopen en het is "rock solid", eerst had ik veel problemen IKEA stopcontacten want die verliezen telkens verbinding, ik ben overgestapt naar Blitzwolf BW-SHP13 stopcontacten en nooit meer problemen gehad.

Ik heb nog 3 Tuya gestuurd apparaten die ik wil vervangen aangezien hoe het nu gaat met Tuya, ik ben op core-2021.10.6 en het is op dit moment echt slecht met Tuya integratie (komt door Tuya zelf) Ik heb een thermostaat die niet te bedienen is, idem voor onze Eurom kachel en wij hebben nog een Zemismart gordijn die via WIFI werkt.

Thermostaat is makkelijk te vervangen door Zigbee versie, Eurom kachel wordt moeilijk of het moet te flashen zijn met Tasmota, maar daar heb ik me nog niet in verdiept, misschien weet iemand of dit mogelijk is.

Nu komt de vraag na een lange verhaal (excuses daarvoor), ik hoop dat iemand daar antwoord op heeft, het is best specifiek.
Ik wil graag de WIFI USB stick van de Zemismart gordijn vervangen, het gaat om deze Zemismart gordijn maar dan oudere versie motor (rond motor). Zemismart heeft ook Zigbee USB stick voor hun rollers, de vraag is of dit te vervangen is met de huidige WIFI USB stick van onze gordijn?

Ik hoop dat iemand dit heeft geprobeerd, zo niet dan heb ik lekker pech gehad en ga "guinea pig" spelen en testen of het werkt, vraag is ook of het werkt met ZHA natuurlijk, op blackadder kon ik het niet zien, maar dat heb ik eerder gehad met andere apparaten die niet in ZHA lijst stonden en toch probleemloos werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 18:54

breinonline

Are you afraid to be known?

Kan je niet gewoon bij Zemismart informeren?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:28
@Reptile-X ik heb ook dat gordijn met die ronde motor. Je zou er ook voor kunnen kiezen om de stick te flashen met Tasmota. Kwestie van stick openmaken met een schroevendraaier en met een USB TTL converter de software flashen.

Ben je wel van Tuya af, is het alleen nog steeds WiFi ipv zigbee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Goedemorgen,

K heb opeens vannacht deze error:

code:
1
2
3
4
5
6
7
 Logger: homeassistant.components.recorder
Source: components/recorder/__init__.py:444 
Integration: Recorder (documentation, issues) 
First occurred: 02:07:39 (1 occurrences) 
Last logged: 02:07:39

The recorder queue reached the maximum size of 30000; Events are no longer being recorded

Maar los van dat ik niet helemaal achter de oorzaak kom, hoe kom ik bij n oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.inno
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:13
bij mij was HomeAssistant zelfs helemaal gecrasht door wintertijd.

inno

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Jep, hier ook. Herstart heeft de boel weer aan de praat gekregen

Edit: https://github.com/home-assistant/core/issues/58783

[ Voor 32% gewijzigd door Hmmbob op 31-10-2021 07:28 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:49
Zelfde hier inderdaad. Herstart van HA core via SSH gedaan en alles draaide weer. Alle addons bleven wel draaien en konden ook tegen HA aan authenticeren

[ Voor 4% gewijzigd door lolgast op 31-10-2021 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Zo te zien hier hetzelfde, Thnx voor heads up. @Reptile-X heb je alle IKEA-spullen weggedaan? Ik heb twee lampen van IKEA die beiden zo’n 1 tot 2 meter van de Conbee-II-stick hangen, samen met een aantal silvercrest en IKEA sensoren en een aantal silvercrest stopcontacten zitten deze op de Phoscon integratie maar ook hier verlies ik de IKEA’s steeds. Het lijkt wel alleen te gebeuren rond de avond en dan random. Ze hangen in de gang en worden getriggerd door de bewegingssensor en gaan dan soms niet meer uit, soms vanzelf aan of soms ineens in een kleur en stand die ik eerder ooit wel eens heb gebruikt. In Phoscon zie ik dan dat ze offline zijn. Ontzettend irritant. De IKEA sensoren hebben het ook maar wel minder. De rest van het huis is HUE en loopt nog via het HUE-station.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Hier zie ik dezelfde recorder error in combinatie met een OOM kill op de Proxmox host en docker die meld dat de container ~5 uur draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
Zeker de eerste keer zomertijd ooit 😋. Hier ook problemen op een Proxmox host. Out of memory error en dan een crash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Bij mij is het energy dashboard de weg kwijt. HA heeft wel gewoon doorgedraaid.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KC27 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 08:52:
Bij mij is het energy dashboard de weg kwijt. HA heeft wel gewoon doorgedraaid.
Dat komt doordat recorder er mee gestopt is (en de rest niet). Je zal zien dat alle geschiedenis sinds 02:00 gestopt is, en ook het logboek sinds die tijd leeg is.

Je zal een herstart nodig hebben om dit weer aan de gang te krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door Hmmbob op 31-10-2021 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ja had ik inmiddels gedaan. Nu werkt alles weer, ook de gewone grafieken.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:55
-Casper schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 19:00:
[...]

Even kijken in je home-assistant.log bestand (in je config directory). Mogelijk dat daar iets van foutmeldingen in staan. Wat krijg je te zien als je HA probeert te benaderen? En gebruik je interne of externe url? SSL of zonder?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
2021-10-30 22:32:33 WARNING (SyncWorker_0) [homeassistant.loader] We found a custom integration braviatv_psk which has not been tested by Home Assistant. This component might cause stability problems, be sure to disable it if you experience issues with Home Assistant
2021-10-30 22:32:33 WARNING (SyncWorker_1) [homeassistant.loader] We found a custom integration hacs which has not been tested by Home Assistant. This component might cause stability problems, be sure to disable it if you experience issues with Home Assistant
2021-10-30 22:32:34 WARNING (Recorder) [homeassistant.components.recorder.util] The system could not validate that the sqlite3 database at //config/home-assistant_v2.db was shutdown cleanly
2021-10-30 22:32:34 WARNING (Recorder) [homeassistant.components.recorder.util] Ended unfinished session (id=126 from 2021-10-30 20:16:16.565720)
2021-10-30 22:32:38 ERROR (SyncWorker_2) [homeassistant.components.influxdb] Cannot connect to InfluxDB due to 'HTTPConnectionPool(host='xxxxxx', port=8086): Max retries exceeded with url: /write?db=homeassistant (Caused by NewConnectionError('<urllib3.connection.HTTPConnection object at 0x7fa3fa3d05b0>: Failed to establish a new connection: [Errno 111] Connection refused'))'. Please check that the provided connection details (host, port, etc.) are correct and that your InfluxDB server is running and accessible. Retrying in 60 seconds.
2021-10-30 22:32:40 ERROR (SyncWorker_2) [pyicloud.base] Authentication required for Account. (421)
2021-10-30 22:32:48 WARNING (MainThread) [homeassistant.helpers.template] Template warning: 'float' got invalid input 'unknown' when rendering template '{{ states('sensor.monthly_water')|float}}' but no default was specified. Currently 'float' will return '0', however this template will fail to render in Home Assistant core 2021.12
2021-10-30 22:32:48 WARNING (MainThread) [homeassistant.helpers.template] Template warning: 'float' got invalid input 'unknown' when rendering template '{{ states('sensor.monthly_water')|float}}' but no default was specified. Currently 'float' will return '0', however this template will fail to render in Home Assistant core 2021.12
2021-10-30 22:32:48 WARNING (MainThread) [homeassistant.helpers.template] Template warning: 'float' got invalid input 'unknown' when rendering template '{{ states('sensor.daily_water')|float}}' but no default was specified. Currently 'float' will return '0', however this template will fail to render in Home Assistant core 2021.12
2021-10-30 22:32:48 WARNING (MainThread) [homeassistant.helpers.template] Template warning: 'float' got invalid input 'unknown' when rendering template '{{ states('sensor.daily_water')|float}}' but no default was specified. Currently 'float' will return '0', however this template will fail to render in Home Assistant core 2021.12
2021-10-30 22:32:48 WARNING (MainThread) [homeassistant.helpers.template] Template warning: 'float' got invalid input 'unknown' when rendering template '{{ states('sensor.monthly_gas')|float}}' but no default was specified. Currently 'float' will return '0', however this template will fail to render in Home Assistant core 2021.12
2021-10-30 22:32:48 WARNING (MainThread) [homeassistant.helpers.template] Template warning: 'float' got invalid input 'unknown' when rendering template '{{ states('sensor.monthly_gas')|float}}' but no default was specified. Currently 'float' will return '0', however this template will fail to render in Home Assistant core 2021.12
2021-10-30 22:32:48 WARNING (MainThread) [homeassistant.helpers.template] Template warning: 'float' got invalid input 'unknown' when rendering template '{{ states('sensor.daily_gas')|float}}' but no default was specified. Currently 'float' will return '0', however this template will fail to render in Home Assistant core 2021.12
2021-10-30 22:32:48 WARNING (MainThread) [homeassistant.helpers.template] Template warning: 'float' got invalid input 'unknown' when rendering template '{{ states('sensor.daily_gas')|float}}' but no default was specified. Currently 'float' will return '0', however this template will fail to render in Home Assistant core 2021.12
2021-10-30 22:32:49 WARNING (Recorder) [homeassistant.components.sensor.recorder] The unit of sensor.daily_gas_2 (m3) does not match the unit of already compiled statistics (m³). Generation of long term statistics will be suppressed unless the unit changes back to m³
2021-10-30 22:32:49 WARNING (Recorder) [homeassistant.components.sensor.recorder] The unit of sensor.daily_water_2 (L) does not match the unit of already compiled statistics ( ). Generation of long term statistics will be suppressed unless the unit changes back to  
2021-10-30 22:32:49 WARNING (Recorder) [homeassistant.components.sensor.recorder] The unit of sensor.monthly_gas_2 (m3) does not match the unit of already compiled statistics (m³). Generation of long term statistics will be suppressed unless the unit changes back to m³
2021-10-30 22:32:49 WARNING (Recorder) [homeassistant.components.sensor.recorder] The unit of sensor.monthly_water_2 (L) does not match the unit of already compiled statistics ( ). Generation of long term statistics will be suppressed unless the unit changes back to  
2021-10-30 22:32:51 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.google_assistant.http] Request for https://homegraph.googleapis.com/v1/devices:requestSync failed: 500
2021-10-30 23:21:21 WARNING (Thread-10) [pychromecast.socket_client] [Chromecast(xx.xx.xx.xx):8009] Heartbeat timeout, resetting connection
2021-10-30 23:21:52 ERROR (Thread-10) [pychromecast.socket_client] [Chromecast(xx.xx.xx.xx):8009] Failed to connect to service ServiceInfo(type='host', data=('xx.xx.xx.xx', 8009)), retrying in 5.0s
2021-10-31 00:24:26 WARNING (Thread-10) [pychromecast.socket_client] [Chromecast(xx.xx.xx.xx):8009] Heartbeat timeout, resetting connection
2021-10-31 00:24:45 ERROR (Thread-10) [pychromecast.socket_client] [Chromecast(xx.xx.xx.xx):8009] Failed to connect to service ServiceInfo(type='host', data=('xx.xx.xx.xx', 8009)), retrying in 5.0s
2021-10-31 02:56:09 ERROR (Thread-9) [pychromecast.socket_client] [Kantoor(xx.xx.xx.xx2):8009] Error reading from socket.
2021-10-31 02:56:09 WARNING (Thread-9) [pychromecast.socket_client] [Kantoor(xx.xx.xx.xx2):8009] Error communicating with socket, resetting connection
2021-10-31 02:56:09 ERROR (Thread-9) [pychromecast.socket_client] [Kantoor(xx.xx.xx.xx2):8009] Failed to connect to service ServiceInfo(type='host', data=('xx.xx.xx.xx2', 8009)), retrying in 5.0s
2021-10-31 02:50:36 WARNING (Thread-8) [pychromecast.socket_client] [Badkamer(xx.xx.xx.xx3):8009] Heartbeat timeout, resetting connection
2021-10-31 02:50:39 ERROR (Thread-8) [pychromecast.socket_client] [Badkamer(xx.xx.xx.xx3):8009] Failed to connect to service ServiceInfo(type='host', data=('xx.xx.xx.xx3', 8009)), retrying in 5.0s
2021-10-31 03:31:00 ERROR (Thread-7) [pychromecast.socket_client] [Nest hub(xx.xx.xx.xx4):8009] Error reading from socket.
2021-10-31 03:31:00 WARNING (Thread-7) [pychromecast.socket_client] [Nest hub(xx.xx.xx.xx4):8009] Error communicating with socket, resetting connection
2021-10-31 03:31:00 ERROR (Thread-7) [pychromecast.socket_client] [Nest hub(xx.xx.xx.xx4):8009] Failed to connect to service ServiceInfo(type='host', data=('xx.xx.xx.xx4', 8009)), retrying in 5.0s
2021-10-31 03:46:08 ERROR (Thread-7) [pychromecast.socket_client] [Nest hub(xx.xx.xx.xx4):8009] Error reading from socket.
2021-10-31 03:46:08 WARNING (Thread-7) [pychromecast.socket_client] [Nest hub(xx.xx.xx.xx4):8009] Error communicating with socket, resetting connection
2021-10-31 03:46:08 ERROR (Thread-7) [pychromecast.socket_client] [Nest hub(xx.xx.xx.xx4):8009] Failed to connect to service ServiceInfo(type='host', data=('xx.xx.xx.xx4', 8009)), retrying in 5.0s

Vanmorgen bleek dat de HA weer was gecrasht, systeem draait normaal, maar HA is down. Via samba de log achterhaalt. Ik heb het ernstig vermoeden dat de requestSync van 23:21:21 de boosdoener is.
(22.32 heb ik gisterenavond een reboot gedaan)

Ik heb ook de log.fault file, maar die is mogelijk wat te lang om hier te posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
Ik kreeg hem niet eens gereboot net; ik had core herstart, maar niet alles kwam goed op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile-X

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

@breinonline ik heb destijds bij Aliexpress verkoper gevraagd of er een Zigbee stick bestaat voor deze gordijn en antwoord was "nee", maar toen wist ik niet bestaan van deze Zigbee sticks (ik kon het niet vinden), ze geven vaker verkeerde informatie, dus misschien is het proberen waard.

@badkuip dat is een goeie, ik wil eerste instantie van Wifi af, maar de optie met TTL converter houd ik in gedachten, bedankt!

@Wilf Zelfde problemen hier, ik heb slechte ervaringen met IKEA apparaten behalve deze knoppen, ik heb een paar en nooit problemen mee gehad, misschien is het specifiek probleem i.c.m. ZHA en ConBee.
Ik heb nog twee stopcontacten in de installatie hangen die niet vaak gebruikt worden, eerste beste keer dat ze raar doen worden ze ook vervangen met een Blitzwolf stopcontact. Alle andere IKEA stopcontacten (stuk of 7 denk ik) zijn ergens in een kast verdwenen...
Zelfde had ik met IKEA RGB lampen, ook niet meer reageren, blijven aan tot je opnieuw paart en ging weer een dag of twee goed en dan begon het weer, eentje kon ik helemaal niet meer reden, ik kon het niet eens opnieuw paren. Die heb ik ook allemaal vervangen met Lonsonho Zigbee RGBW lampen, ook nooit problemen mee gehad.

Eurom kachel heb ik vanochtend in lovelace kunnen toevoegen, echter je ziet aan/uit status niet omdat het ook in HA niet werkt via Tuya integratie maar ik kan het i.i.g. bedienen via dashboard.
climate.set_hvac_mode werkt wel terwijl je niets kan doen via entiteit zelf.
Hier simpel code die ik heb gebruikt voor geïnteresseerde, zou ook met andere Tuya thermostaten moeten werken, als je een heb i.c.m. laatste versie van HA zou je het kunnen gebruiken tot het gefixed wordt.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
      - type: state-icon
        entity: climate.eurom_heater
        tap_action:
            action: call-service
            service: climate.set_hvac_mode
            service_data:
              entity_id: climate.eurom_heater
              hvac_mode: heat
        hold_action:
            action: call-service
            service: climate.set_hvac_mode
            service_data:
              entity_id: climate.eurom_heater
              hvac_mode: off

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Weird een slimme stekker van Tradfri of Blitzwolf (TZ3000) sluit de stroom niet goed genoeg af voor mijn led kerstlampjes. Die blijven dan nog heel dim branden als de stekker is uitgeschakeld.
Met een shelly achter een stopcontact gaat het wel goed. Die sluit dus volledig af.

Onhandig in mijn geval, maar het is wel duidelijk. Dacht misschien goed om te weten voor de mensen hier.

Edit: niet alleen de stekker van de lampjes omdraaien. Ook die van de smart plug. Dan werkt het wel ;)

[ Voor 54% gewijzigd door Jelte op 31-10-2021 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:21
Hier ook mega CPU load gevolgd door een crash na overgang naar winterijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-09 12:21
Koepert schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 06:51:
Goedemorgen,

code:
1
2
3
4
5
6
7

The recorder queue reached the maximum size of 30000; Events are no longer being recorded

Maar los van dat ik niet helemaal achter de oorzaak kom, hoe kom ik bij n oplossing?
Idem hier
Ondertussen geweten wat de oorzaak is/Was :)

[ Voor 3% gewijzigd door skank op 31-10-2021 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile-X

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

@Jelte dat is een bekende probleem met LED's zie hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
djiedjee schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:32:
Hier ook mega CPU load gevolgd door een crash na overgang naar winterijd.
skank schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:34:
[...]

Idem hier
Ondertussen geweten wat de oorzaak is/Was :)
https://github.com/home-assistant/core/issues/58783 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Koepert schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 06:51:
Goedemorgen,

code:
1
2
3
4
5
6
7

Same en vanaf dat moment stopte HASS OS met het verwerken van MQTT berichten m.b.t. stroomverbruik, energydashboard is na vlak voor 0300 nogal kaal, tot ik vanmorgen HASS OS een herstart heb laten doen, nu verwerkt ie weer data.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op Discord lees ik ook dat een paar ESP32 system er moeite mee hebben (ik heb er ook 1 met issues nu), stroom eraf en er weer op lost dat ook op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Had ik gezien ja. In dit geval hebben de kerstlampjes geen aarde in de stekker, dus aarden is lastig. En vervangen voor nu ook niet.
Vond het bijzonder dat de LED lampjes bij de shelly niet branden en bij de Tradfri en Blitzwolf zigbee smart plugs wel. En aangezien ik hier nog wel wat shellies heb liggen, is het voor mij het eenvoudigst om shellies te monteren

Misschien komt het omdat een deel van de elektronica bij de Zigbee smart plugs om de stekker van de kerstlampjes heen zitten. En bij de Shelly niet. Misschien veroorzaakt dat de elektromagnetische inductie.

[ Voor 14% gewijzigd door Jelte op 31-10-2021 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile-X

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

@Jelte Het heeft te maken met schakeling in de Tradfri en Blitzwolf denk ik, shellies hebben waarschijnlijk andere schakeling.

Mensen die vannacht problemen hadden, draaien ze allemaal toevallig op en Pi? Ik heb HA op een NUC en geen problemen gehad, maar Pi met Octopi erop was wel gecrashed, stekker uit en in was de oplossing, ik heb ook andere Pi met P1monitor en die was niet gecrashed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 19:01
Reptile-X schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:50:
@Jelte Het heeft te maken met schakeling in de Tradfri en Blitzwolf denk ik, shellies hebben waarschijnlijk andere schakeling.

Mensen die vannacht problemen hadden, draaien ze allemaal toevallig op en Pi? Ik heb HA op een NUC en geen problemen gehad, maar Pi met Octopi erop was wel gecrashed, stekker uit en in was de oplossing, ik heb ook andere Pi met P1monitor en die was niet gecrashed.
Ik draai HA core als docker container op Unraid. Ha draaide vrolijk door, maar 1 cpu core zat wel 100% te pompen. Cpu op 60 graden.. Na container restart was het weer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
RobertMe schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 07:49:
Hier zie ik dezelfde recorder error in combinatie met een OOM kill op de Proxmox host en docker die meld dat de container ~5 uur draait.
Hier ook OOM kill op proxmox maar zonder recorder error. Ik draai PostgreSQL dus misschien gaat ie anders om met events.

Crash is natuurlijk vervelend en had eigenlijk wel automatische restart verwacht vanuit supervisor. Maar komt misschien ook door unsupported omgeving (proxmox LXC, Ubuntu 21.10) en error over supervisor die niet privileged draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
smesjz schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:56:
[...]

Hier ook OOM kill op proxmox maar zonder recorder error. Ik draai PostgreSQL dus misschien gaat ie anders om met events.
Ik heb hem ook met PostgreSQL draaien, dus dat maakt in zoverre niet uit.

Het kan natuurlijk best dat er in HA iets mis gaat wat de hoge CPU load genereert en potentieel een berg andere issues aftrapt. Dat "iets met klok" mis gaat wat hoge CPU load of memory usage geeft, en daarnaast bv alle automations met een time of time_pattern continu aftrapt. En dat dat laatste vervolgens de recorder over zijn nek laat gaan met een overvloed aan log messages. Als je zo'n bug dan toevallig niet aftrapt kan dat het verschil verklaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile-X

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

Dacuuu schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:54:
[...]
Ik draai HA core als docker container op Unraid. Ha draaide vrolijk door, maar 1 cpu core zat wel 100% te pompen. Cpu op 60 graden.. Na container restart was het weer goed.
Dat is een goeie, ik heb net even gecontroleerd en mijn NUC draait op 30% processor load sinds exact 2:00 uur, meestal is het max 15% of hangt rond 10% processor load en geheugen gebruik was naar 53% geschoten terwijl dit onder 10% bleef, dus ook maar hoost reboot gegeven en alles is goed weer. Ik heb HA als OS draaien op de NUC. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
@Jelte Draai de plug 180 graden om :) Als ze gloeien schakel je waarschijnlijk de N ipv de L. Dat icm lang snoer (= veel contact oppervlak) en de kleine stroom die individuele ledjes nodig hebben blijven ze vaak gloeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
En mm, HA was hier niet gecrasht (HA Supervised) maar ging wel even kijken na de berichten hier. Inderdaad hogere CPU load en energy dashboard is inderdaad op zijn gat gegaan. Na reboot lijkt het weer te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:39
Reptile-X schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:50:
Mensen die vannacht problemen hadden, draaien ze allemaal toevallig op en Pi?
Ik draaide 'm op proxmox in een VM met 3GB ram, maar daar ook kapot gegaan. Ik verwacht dat als je het maar genoeg memory er in gegooid hebt dat het wel werkte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:10
smiba schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 11:35:
[...]

Ik draaide 'm op proxmox in een VM met 3GB ram, maar daar ook kapot gegaan. Ik verwacht dat als je het maar genoeg memory er in gegooid hebt dat het wel werkte.
Dan vraag ik me af waar die grens ligt. Met 4GB in een VM heeft ie t ook niet gered. Simpele herstart was voldoende, eerste keer sinds een hele tijd dat er eens iets stuk ging waar ik zelf niet de oorzaak van was :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Hier (VM onder Proxmox) heeft alles door gedraaid, op recorder na dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Septillion schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 11:20:
@Jelte Draai de plug 180 graden om :) Als ze gloeien schakel je waarschijnlijk de N ipv de L. Dat icm lang snoer (= veel contact oppervlak) en de kleine stroom die individuele ledjes nodig hebben blijven ze vaak gloeien.
Goede tip, dat was ook het eerste wat ik probeerde. Maar dat was alleen de stekker van de lampjes in de slimme stekker. Ik had de slimme stekker niet omgedraaid.

Top! Je hebt ervoor gezorgd dat ik nog even verder dacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Keek vanochtend in HA en was verbaasd over het hoge verbruik van de server.
Maar gezien het feit dat er wat langere backups lopen in het weekend zou het kunnen.
Tot in HA keek naar de cijfertjes van de dashboards, geen cijfers...
Na een herstart draait het wel weer, maar ik mis nog steeds de uren 3.00 <> 11.00

Iemand een idee of die er vanzelf weer bij komen?
Of gaat er om 12.10 een verrekening plaats vinden?

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-09 23:05
[...]

Hier exsi met 8gb en ook op zijn gat gegaan om 2 uur alle waardes stonden stil

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

raymondw schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 11:46:
Na een herstart draait het wel weer, maar ik mis nog steeds de uren 3.00 <> 11.00
Iemand een idee of die er vanzelf weer bij komen?
Of gaat er om 12.10 een verrekening plaats vinden?
Die komen er niet meer bij, de recorder heeft niets kunnen wegschrijven tijdens die tijd. Als je sensor voor het energy dashboard een `total_increasing` type is, zal 'ie je dagverbruik idd wel verrekenen bij het volgende balkje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:40
Gizz schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 08:13:
[...]

Wat je nog kunt proberen is TX en RX omdraaien. Of een keer je pc rebooten. Dat laatste is regelmatig nodig bij mijn Dell XPS 13 laptop om de compoorten weer werkend te krijgt.

Overigens staat bij stap 1 in die guide nog een andere tool die je kunt gebruiken als Tasmotizer niet werkt. Heb je die al geprobeerd?

[...]

Voor iemand met weinig tijd heb je wel een relatief tijdsintensieve route gekozen :P

Had je de Sonoff USB-stick gekocht, dan was het inpluggen en klaar (staat ook in de guide die je noemde). Hetzelfde geldt voor sticks als die van Slae.sh. Maar nu heb je een kastje dat je moet flashen en waar je weer een aparte adapter voor nodig hebt om te flashen. Dat kost meer tijd (en geld) en er is natuurlijk een grotere kans dat er iets mis gaat.
Ja, TX en RX omdraaien had ik zelf al gelijk geprobeerd, die andere tool ook geprobeerd. Allebei zonder resultaat.

En inderdaad, ik merk dat ik door er te weinig tijd in te stoppen het me meer tijd begint te kosten en dat frustreert me mateloos :P. Vroeger kon ik hier gewoon uren voor achter de pc zitten om het uit te zoeken..

Ik ben voor de Sonoff gegaan omdat hij wifi heeft. Ik heb geen vrije USB poorten meer op mijn NAS zitten. De Sonoff, adapter en andere benodigheden kon ik gewoon in 1x bestellen en had ik binnen een dag binnen...ik denk dat flashen doe ik even in een uurtje..

Ik sta open voor een andere oplossing. Ik kan ook de Raspberry Pi kant opgaan maar heb, wederom vanwege tijd, gekozen om het op de NAS te zetten in een docker container...dat had ik al en installatie was een fluitje van een cent.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06:23
Slonzo schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 11:52:
[...]

Die komen er niet meer bij, de recorder heeft niets kunnen wegschrijven tijdens die tijd. Als je sensor voor het energy dashboard een `total_increasing` type is, zal 'ie je dagverbruik idd wel verrekenen bij het volgende balkje.
Hier heeft HA volgens mij wel het verschil tussen 2 uur en herstart ineens bijgeschreven in het energiedashboard na de herstart. Heb dus heel veel verbruik op hetzelfde moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Laatst online: 21-09 22:06
Peet3kabo schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 13:19:
[...]

Hier heeft HA volgens mij wel het verschil tussen 2 uur en herstart ineens bijgeschreven in het energiedashboard na de herstart. Heb dus heel veel verbruik op hetzelfde moment.
Hier ook zie ik.
Heb pas later vandaar een herstart gedaan.
Een piek van 10 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
[...]

Zou kunnen. Hier een 4Gb proxmox. Maaar. In de logs niet te zien dat deze compleet over z’n nek is gegaan. Ook usage niet extreem, tegen de 76% CPU is hoog maar niet extreem. Ram wel 3,78 vd 4. Maar usage zit standaard rond 3/3,5

[ Voor 10% gewijzigd door Koepert op 31-10-2021 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Draai hier HA op een Pi 4 en alles werkt nog: bewegingssensoren en vocht en temperatuur meting etc. Geen excessief geheugen of processor gebruik maar wat ik wel zie is dat de historie sinds 2:00 uur niet meer bijgewerkt wordt. Dus ik ga ook maar eens rebooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-09 22:30
Gebruikt hier iemand de Panasonic comfort cloud integratie voor Panasonic airco's ? (via HACS) ?
Ik heb bij elke restart het probleem dat de integratie niet start.

Soms kan ik door de integratie in en uit te schakelen hem weer aan de gang krijgen maar dit lukt me nu ook niet meer.
Herinstalleren en dan werkt hij gewoon weer prima, tot ik herstart dan is het weer gedaan.
De log laat niets bijzonders zien.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Logger: homeassistant.bootstrap
Source: bootstrap.py:415 
First occurred: 13:41:04 (1 occurrences) 
Last logged: 13:41:04

Waiting on integrations to complete setup: panasonic_cc

This error originated from a custom integration.

Logger: custom_components.panasonic_cc
Source: custom_components/panasonic_cc/__init__.py:88 
Integration: Panasonic Comfort Cloud (documentation) 
First occurred: 13:41:12 (3 occurrences) 
Last logged: 13:44:23

Failed to setup device: Airco ('energyConsumption')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermans
  • Laatst online: 17-09 09:56
Mijn Google foo laat me hierbij een beetje in de steek: ik heb van een vriend van mij een RFLink te leen en via usb aangesloten op een pi met hass. Vangt prima signalen van mijn SF-01 afstandsbediening (van de afzuigkap) op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jeNcBBBn6Pij5vnjpf120UJCLTo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hv31NnhJvowoWD0lMyv6aXTp.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens probeer ik dit na toe doen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ix_iPG9lqu2bA_awFmS9UxGRWds=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T8mX1cFi7RDGVXL4X4j3jVpu.jpg?f=fotoalbum_large

Maar er gebeurd niets (ja heb wel dezelfde situatie teruggezet voordat ik het probeerde).

Maar gebeurde niets. Iemand enig idee wat ik fout doe?

[ Voor 30% gewijzigd door cybermans op 31-10-2021 14:57 ]

Strava | Runkeeper | Endomondo (mijn leikr uploads)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TheFes schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 11:40:
Hier (VM onder Proxmox) heeft alles door gedraaid, op recorder na dan.
Same. Ik zie in de stats wel flinke pieken, maar nergens boven/tegen de 100%. CPU heeft wel een uurtje of wat staan blazen op 60-100%.

Probleem ontstond bij mij ook exact 3.00 'oude tijd', dus de jump terug naar 02.00 was niet fijn ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Hmmbob op 31-10-2021 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
synoniem schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 13:42:
Draai hier HA op een Pi 4 en alles werkt nog: bewegingssensoren en vocht en temperatuur meting etc. Geen excessief geheugen of processor gebruik maar wat ik wel zie is dat de historie sinds 2:00 uur niet meer bijgewerkt wordt. Dus ik ga ook maar eens rebooten.
Ja, omgevallen 'recorder' is wat iedereen wel ziet, lijkt het. Of je ook OOM ging hangt blijkbaar van het systeem af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
@synoniem @Peet3kabo @gastje01 @Hmmbob
en anderen met vastlopers / missende info ..

Jullie weten dat de klok teruggezet is afgelopen nacht ?

Op mijn werkvloer ook elk jaar gedoe, database's vinden het vaak niet zo fijn om 2x info te moeten schrijven op dezelfde locaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Hmmbob schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 15:29:
[...]

Same. Ik zie in de stats wel flinke pieken, maar nergens boven/tegen de 100%. CPU heeft wel een uurtje of wat staan blazen op 60-100%.
Hier is ie tussen 2 en 3 even naar 80% gegaan, en daarna weer gestabiliseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FreshMaker schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 15:31:
@synoniem @Peet3kabo @gastje01

Op mijn werkvloer ook elk jaar gedoe, database's vinden het vaak niet zo fijn om 2x info te moeten schrijven op dezelfde locaties
Daarom wil je timestamps misschien wel in UTC opslaan, ipv localtime....

enne; "je weet dat we hier vandaag al langer over gepraat hebben en al vastgesteld hebben dat het aan de klok ligt?"

/einde bijdehante toon

[ Voor 13% gewijzigd door Hmmbob op 31-10-2021 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06:23

Klok terug????

Nee geintje, en dit zal daar wel mee te maken hebben dan ook gok ik. Geen major issue, opnieuw opstarten en alles is weer normaal geloof ik. Viel mij op dat vanochtend de verlichting wel aan was geweest maar dat niet in de geschiedenis van HA te zien was net als de verwarming.
Nu alles weer zichtbaar iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:54
Nog even gekeken of ik ook last , ik draai Promox op een NUC CPU J3455.
HA krijgt nimiaal 2GB en max 4GB.
CPU gebruik staat normaal op 40%, om 3uur maak ik een snap shot, dan gaat ie naar 60%.
ook memory niks vreemd, ben ook helemaal up2date met versies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Hmmbob schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 15:30:
[...]

Ja, omgevallen 'recorder' is wat iedereen wel ziet, lijkt het. Of je ook OOM ging hangt blijkbaar van het systeem af.
Ja, was voor mij reden om het even te melden misschien dat er een lijn te ontdekken is waarom het ene systeem wel onderuit gegaan is en een ander niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 15:49

Herkenbaar, maar ook elk jaar verbaas ik me er nog over dat er zoveel software zo iets simpels niet aan kan.
Dit zou toch standaard onderdeel van de testen moeten zijn.
Het is toch niet dat dit iets is dat voor de eerste keer in de geschiedenis voorkomt. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
jossie67 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 15:40:
Nog even gekeken of ik ook last , ik draai Promox op een NUC CPU J3455.
HA krijgt nimiaal 2GB en max 4GB.
CPU gebruik staat normaal op 40%, om 3uur maak ik een snap shot, dan gaat ie naar 60%.
ook memory niks vreemd, ben ook helemaal up2date met versies
En als je naar je historie kijkt, werkt die nog wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sweetdude schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 15:44:
[...]

Herkenbaar, maar ook elk jaar verbaas ik me er nog over dat er zoveel software zo iets simpels niet aan kan.
Dit zou toch standaard onderdeel van de testen moeten zijn.
Het is toch niet dat dit iets is dat voor de eerste keer in de geschiedenis voorkomt. 8)7
Er is de laatste tijd heel veel aan recorder versleuteld (o.a. voor het energy dashboard en andere statistieken), dan kan er wel eens ergens een bugje blijven zitten. DST change is maar 2x per jaar, dus die kom je niet vaak tegen.

Ik gok dat er een test voor in komt ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Hmmbob schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 15:45:
[...]

Er is de laatste tijd heel veel aan recorder versleuteld (o.a. voor het energy dashboard en andere statistieken), dan kan er wel eens ergens een bugje blijven zitten. DST change is maar 2x per jaar, dus die kom je niet vaak tegen.

Opslaan in GMT of UTC en in weergeven afhankelijk van de tijdzone lijkt me nog beter. Maar dat zal wel iets meer tijd en moeite kosten :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Hmmbob schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 15:45:
[...]

Kijkende naar de meldingen die velen doen denk ik eigenlijk niet dat het issue in de recorder zit. Die wat wat meer info uit de logs hebben gehaald hebben het over automations die ~150x per seconde worden afgetrapt. Dat zal ook wel naar de recorder worden geschreven en daar kan vervolgens dus een queue, ontstaan etc etc. En die queue zou natuurlijk ook weer het geheugenverbruik deels kunnen verklaren. Mijn vermoeden is eerder dat het issue zich dus ergens bevindt in het automations verhaal, bv time of time_pattern triggers die continu afgetrapt worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ach, belangrijk om te fixen maar realistisch gezien hebben we daar nog 147 dagen de tijd voor, voordat dit in Europa weer een dingetje wordt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
Is het mogelijk om Hue lampen te updaten met een Deconz stick?
Ik beschik niet over een Hue brigde, maar omdat ik wat kleine problemen heb met 2 nieuwe lampen, wil ik voor de zekerheid even kijken of ik deze kan updaten.

Daarnaast wilde ik sowieso een keer alle lampen updaten, maar vroeg me af hoe dit precies werkt als je geen bridge hebt (en of dit dus überhaupt mogelijk is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Wachten... schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:07:
Is het mogelijk om Hue lampen te updaten met een Deconz stick?
Ik beschik niet over een Hue brigde, maar omdat ik wat kleine problemen heb met 2 nieuwe lampen, wil ik voor de zekerheid even kijken of ik deze kan updaten.

Daarnaast wilde ik sowieso een keer alle lampen updaten, maar vroeg me af hoe dit precies werkt als je geen bridge hebt (en of dit dus überhaupt mogelijk is).
Als het nieuwe lampen zijn, hebben ze vast ook Bluetooth support. Dan kun je ze updaten via de Hue Bluetooth app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Wachten... Je geeft niet aan welke zigbee-software je gebruikt en daar hangt het juist van af :)
Met Zigbee2MQTT kan dat bijvoorbeeld prima. Met ZHA en Deconz waarschijnlijk ook, maar die gebruik ik zelf niet dus ik heb me daar niet in verdiept.

Dus even kijken bij de features van je software?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
TheFes schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:08:
[...]

Als het nieuwe lampen zijn, hebben ze vast ook Bluetooth support. Dan kun je ze updaten via de Hue Bluetooth app.
Kijk dat is top. Voor een aantal lampen werkt het inderdaad (net geupdate).

Ik heb alleen ook wat andere lampen die geen bluetooth hebben. Wat is hiervoor dan de mogelijkheid om het te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Gizz schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:16:
@Wachten... Je geeft niet aan welke zigbee-software je gebruikt en daar hangt het juist van af :)
Met Zigbee2MQTT kan dat bijvoorbeeld prima. Met ZHA en Deconz waarschijnlijk ook, maar die gebruik ik zelf niet dus ik heb me daar niet in verdiept.

Dus even kijken bij de features van je software?
Ja ik gebruik Deconz.
Ik kon er niet iets over vinden om eerlijk te zeggen, maar ik zal eens op hun website zelf kijken.

Je had het er eerder over gehad dat je Zigbee2MQTT gebruikt. Dit had ook aardig wat voordelen zij je toch t.o.v. Deconz? Maar een groot nadeel was dat als ik over zou willen gaan, dat ik dan waarschijnlijk echt alles opnieuw in moet gaan stellen hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Wachten... Ik heb de verschillende soorten software niet uitgebreid vergeleken. Maar als je bijvoorbeeld op Zigbee Device Compatibility Repository kijkt zie je dat Zigbee2MQTT véél meer apparaten ondersteund dan deConz of ZHA. DeConz moet mijns inziens dan wel erg grote andere voordelen hebben om de magere ondersteuning van devices te compenseren.

Zelf heb ik geen deConz-stick, dus in mijn geval ging het om de keus tussen ZHA en Z2M. Gezien het feit dat Z2M véél meer devices ondersteund was het een makkelijke beslissing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
  • Laatst online: 18:21
Wie heeft er een werkende integratie met een experiabox v10a?

Ik zou graag devices tracken, of ze via het netwerk gekoppeld zijn.

Ik vond deze: https://github.com/FrankZZ/homeassistant-experiabox-v10a
Werkend krijgen is me nog niet gelukt.

Als alternatief heb ik nu via ping device-trackers geconfigureerd, maar dan kan ik nieuwe devices niet toevoegen automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:56
@Wachten... , kun je je Hue lampen zonder BT niet volgens de handleiding zoals deze hier staat updaten: https://www.home-assistan.../zha#ota-firmware-updates
Dus handmatig downloaden en in de otau directory zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
witterholt schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 18:06:
@Wachten... , kun je je Hue lampen zonder BT niet volgens de handleiding zoals deze hier staat updaten: https://www.home-assistan.../zha#ota-firmware-updates
Dus handmatig downloaden en in de otau directory zetten?
Dank je, ik zie echter dat dit niet voor Philips Hue lampen is.

Pagina: 1 ... 76 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.