Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 75 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.916 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:51
Ander vraagje (heb weer wat tijd gevonden om wat zaken te verbeteren).
Ik heb een template sensor gemaakt die de last_updated uit een andere sensor haalt. So far so good, maar ik blijf maar "Ongeldige tijdstempel" krijgen.

Temlate sensor:
YAML:
1
2
3
value_template: >
   {{ as_timestamp(states.sensor.weather_station_battery.last_updated) }}
device_class: timestamp

Nu weet ik dat de last_updated en last_changed datetime objecten zijn dus zou je die moeten converteren naar as_timestamp wil je er een datumformaat van maken, vandaar ook de as_timestamp, maar op een of andere manier werkt het niet. Iemand een tip?

Edit: fixed. Moest blijkbaar nog 'timestamp_local' in de template.
Wellicht helpt het iig anderen.

[ Voor 10% gewijzigd door martinvdm op 26-10-2021 20:39 ]

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:57
barrymossel schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 20:34:
Man man man, wat is die nieuwe Tuya integratie bagger. Lampen werken niet meer naar behoren. Opties missen van m'n fan. En zojuist na een herstart van de integratie kunnen de lampen helemaal niet meer bediend worden...

Voor mensen die ook problemen hebben met dat stukje prutswerk: de oude integratie is via HACS te installeren door deze repository toe te voegen: https://github.com/andrey-yantsen/home-assistant-tuya-old
klopt hopelijk gaan ze die snel verbeteren.
Gelukkig werken de automatisering wel en gaan de lampen daarmee wel aan en uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:57
GoBieN-Be schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 10:59:
[...]

Kan dit niet automatisch met alle devices van een bepaalde class ofzo i.p.v. manueel de devices in de trigger te moeten opnemen?
Jawel. Echter als je eenmaal de sensoren in huis hebt hangen zal hier niks aan veranderen. Het was voor mij dus de voorkeur om het zelf in de hand te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:25
Septillion schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:33:
@KevinSetz Zelf reset ik de timer bij nieuwe beweging. Daarvoor moet je die wel door kunnen krijgen. Daarvoor heb ik in Zigbee2MQTT de timeout op 5 seconde gezet. De Xiaomi Mijia sensoren reageren weer na 60 seconde (ook voor @djiedjee). Dus alle beweging binnen 60 seconden (deadband) na initiële trigger wordt genegeerd.

Wat die deadband voor en Hue sensor is weet ik niet. Ook weet ik niet wat de standaard detectietijd voor de Hue is en of je die aan kunt passen in iets anders dan Zigbee2MQTT.

Alternatief is dus pas te triggeren (timer starten of wachten) als de detectie weg is. Je moet dan alleen de tijd inkorten met de standaard detectie tijd. Dus om aan dezelfde 3 minuten te komen zal je met een standaard detectietijd nog maar 90 seconden daarna moeten wachten.

Zelf gebruik ik liever timers omdat die blijven lopen bij een automation-reload.

En ik heb een algemene lux-sensor die naar buiten kijkt die ik gebruik voor condities. Ik schakel de woonkamer in en uit daarop. Heb er wel een hysterese van 2 minuten ingebakken. Daarmee is het niet onrustig en merk ik het nooit.
Ik vind dit wel interessant om even op in te haken met mijn probleem. Ik gebruik aqara motion sensoren door het hele huis en daar was ik behoorlijk tevreden over, alleen die 60 seconden cool down niet echt. Laatst zag ik de Hue moten sensoren in de aanbieding en heb er een aantal gekocht. Ik had er al een aantal in Hue zitten en die werken perfect, snelle detectie en ook geen cool down, heel handig voor ruimtes zoals de hal, overloop, badkamer etc waar je wel eens een paar keer in en uit loopt.

Nu heb ik die nieuwe Hue motion sensoren gekoppeld aan Z2M, dit omdat mn Hue bridge een beetje vol raakt en omdat ik sommige motion sensoren samen met andere aparaten will koppelen (in HA natuurlijk).

Nu valt me op dat de detecte van die Hue motion sensoren bijzonder traag is, helemaal wanneer de sensor "koud" is (dus ff een poosje geen beweging gezien heeft). Het duurt vaak wel 10-15 seconden voordat er beweging gedetecteerd wordt en dus de lampen aan gaan, terwijl de Aqaras instant reageren.

De lqi is redelijk goed 60, sensitivity heb ik op high staan en batterij is 100% Ik heb zowel direct aan de coordinator als aan een SPH13 van Blitzwolf geprobeerd. Ik gebruik channel 20 en een ZZH stick.

Iemand tips om dit toch beter te laten werken? Want 10-15 seconden is onaaceptabel.

Wat ik nog wil testen is toch de motion sensor aan Hue te koppelen en dan configureren in HA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroeneThee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-09 21:51
golles schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:55:
[...]

Wat ik nog wil testen is toch de motion sensor aan Hue te koppelen en dan configureren in HA.
Dit heb ik en ervaar geen vertraging...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:16

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

@golles Hier ook de Hue sensoren gekoppeld aan Hue. Ik laat echter Hue het licht aandoen (en verder geen acties vanuit de kant van Hue). Alles daarna wordt dus door HA geregeld (inclusief (onnodig) nogmaals het licht aandoen) maar de eerste stap wordt door Hue gedaan. Scheelt een paar seconden. Wellicht een optie? Werkt hier perfect. Sensoren reageren echt binnen 1-2 seconden.

[ Voor 11% gewijzigd door HuismAndré op 27-10-2021 10:08 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:56
@golles Mm, dat is wel heel lang. Welke stick en hoeveel devices heb je totaal? Laatste Zigbee2MQTT?

Daarnaast zou het wel interessant zijn om te kijken hoe de Hue ds reageert qua cooldown aka zelfde testje erop doen als ik op de Mijia heb gedaan. Maar ik heb geen Hue sensor, vind ze duur en lelijk :+

Verder heb ik de bekende mod op één Mijia gedaan om de cooldown naar +-5 sec terug te brengen, dat werkt ook fijn. Alleen nog uit luiheid niet op meer gedaan :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadajada
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:25
StephanVierkant schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 17:45:
Ik heb een inbouw Z-wave wandschakelaar (TKB Home TZ36D). Met de rechter knop bedien ik enkele andere apparaten d.m.v. associations.

Nu wil ik graag een apparaat op m'n Greenwave Powernode 6 schakelen. In ZWaveJS2MQTT wordt dit apparaat echter als één device weergegeven bij het toevoegen van associations, niet als 6 aparte devices.

Hoe kan ik een bepaalde instelling (bijv. device 2 van de powernode 6 schakelen) koppelen aan zo'n association?

Hetzelfde geldt overigens als ik niet-Z-wave devices wil koppelen aan de wandschakelaar. Misschien is dat wel een goede workaround, maar ook daarvan weet ik niet hoe ik dat voor elkaar kan krijgen. Iemand een idee?
Ik heb geen ervaring met de Zwave module van HA, omdat ik werk met de Vera integratie. Bij de Vera krijg ik bij de associations de powernode ook als 1 device te zien. Daar kan ik echter in een extra veld aangeven welk child device geschakeld moet worden (1 t/m 6). Dit kan in LUA ook door 'Device ID.Child ID' (bv 13.2).
Mogelijk kan je dit instellen via de integratie of eventueel via YAML.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 16:22
Dat zou inderdaad mooi zijn, maar ik zie in Zwave2MQTT helaas niet zo'n optie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LKKYpslgLybJCJk9afo3iK4g2jM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aqMDcyswHjRigpSkKrDsK8cp.png?f=fotoalbum_large

Dit formulier opslaan heeft overigens ook geen effect: hij snapt zelf blijkbaar ook dat dit niet lukt en er gebeurt dan ook niets.

Een los event op zo'n schakelaar zou het allermooiste zijn, zodat ik ook niet-Z-wave apparaten kan bedienen. Een van m'n schakelaars wordt nu gebruikt voor een 12v lamp waar ook een afstandsbediening bij zit (lees: 433 MHz). Een RF-zender eraan koppelen is goedkoper een veelzijdiger dan een €40+ Z-wave schakelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:40
@golles Je kunt die aqara motion sensors ook modden/solderen. Dan staan ze in test-mode, dus na 5 seconden weer klaar voor detectie.

Heb ik zelf geen zin in om te doen, maar schijnt goed te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadajada
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:25
@StephanVierkant Ik zie dat de Association Command Configuration in zwave-js nog niet ontwikkeld is, dus ik denk dat het nog niet mogelijk is om de directe associatie te realiseren.

Het feit dat het nog in ontwikkeling is, was voor mij de reden om mijn Vera nog even te laten staan (en de integratie met HA werkt erg snel en zeer stabiel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:38

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

[...]
Nu valt me op dat de detecte van die Hue motion sensoren bijzonder traag is, helemaal wanneer de sensor "koud" is (dus ff een poosje geen beweging gezien heeft). Het duurt vaak wel 10-15 seconden voordat er beweging gedetecteerd wordt en dus de lampen aan gaan, terwijl de Aqaras instant reageren.
Dit herken ik niet. Zowel mijn Hue motion indoor als outdoor PIR reageren altijd direct. Ook als ze al uren geen beweging hebben waargenomen. Het voelt echt 'instant', niet eens een seconde vertraging. Dat heb ik overigens met al mijn PIRs (Hue, Ikea, Aqara, zelfbouw ESP/wifi)

Ik gebruik Z2M met de stick van Slae.sh. Heb zo'n 45 nodes. Beide PIRs zijn niet direct met de coördinator verbonden, maar hebben een route via een Hue E27-lampje gekozen. LQI 107 (outdoor) en 215 (indoor)

Als ik al een 'klacht' heb, dan is het dat de outdoor PIR met de sensitivity op low nog steeds getriggerd wordt door mijn kat die even de tuin inloopt :P

[ Voor 6% gewijzigd door Gizz op 27-10-2021 11:01 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:32
[...]

Ik vind dit wel interessant om even op in te haken met mijn probleem. Ik gebruik aqara motion sensoren door het hele huis en daar was ik behoorlijk tevreden over, alleen die 60 seconden cool down niet echt. Laatst zag ik de Hue moten sensoren in de aanbieding en heb er een aantal gekocht. Ik had er al een aantal in Hue zitten en die werken perfect, snelle detectie en ook geen cool down, heel handig voor ruimtes zoals de hal, overloop, badkamer etc waar je wel eens een paar keer in en uit loopt.

Nu heb ik die nieuwe Hue motion sensoren gekoppeld aan Z2M, dit omdat mn Hue bridge een beetje vol raakt en omdat ik sommige motion sensoren samen met andere aparaten will koppelen (in HA natuurlijk).

De lqi is redelijk goed 60, sensitivity heb ik op high staan en batterij is 100% Ik heb zowel direct aan de coordinator als aan een SPH13 van Blitzwolf geprobeerd. Ik gebruik channel 20 en een ZZH stick.

Iemand tips om dit toch beter te laten werken? Want 10-15 seconden is onaaceptabel.

Gewoon de aan-tijd van je lampen bij Aqara op langer dan 60 seconden instellen. Heb zelf 70 seconden.
Werkt prima hier. Nog geen problemen gehad.

Lampen nemen zo ontzettend weinig energie, dat ga je never nooit terugverdienen door een dure sensor te kopen.

De hue-sensoren hebben zeker hun plek (ivm lichtsensor etc). Maar laat het licht maar lekker branden _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:10
Gizz schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:59:
[...]

Dit herken ik niet. Zowel mijn Hue motion indoor als outdoor PIR reageren altijd direct. Ook als ze al uren geen beweging hebben waargenomen. Het voelt echt 'instant', niet eens een seconde vertraging. Dat heb ik overigens met al mijn PIRs (Hue, Ikea, Aqara, zelfbouw ESP/wifi)

Ik gebruik Z2M met de stick van Slae.sh. Heb zo'n 45 nodes. Beide PIRs zijn niet direct met de coördinator verbonden, maar hebben een route via een Hue E27-lampje gekozen. LQI 107 (outdoor) en 215 (indoor)

Als ik al een 'klacht' heb, dan is het dat de outdoor PIR met de sensitivity op low nog steeds getriggerd wordt door mijn kat die even de tuin inloopt :P
Totaal ongerelateerd, maar is die outdoor PIR een zelfbouw of een 'bestaande' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:20
Misschien niet helemaal de juiste plek. Maar is er een IP44 wall plug met zigbee? Ik heb een buitenstopcontact die ik wil automatiseren met domoticz en heb daar nu een handmatige KaKu opzitten. Echter lijken dit soort plugs met zigbee niet te bestaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Koepert Dat is een kant-en-klare Hue outdoor PIR: pricewatch: Philips Hue Outdoor buitensensor

@Boinkie Buitenstopcontacten zijn meestal opbouw, met vrij ruime dozen. Is het niet handiger om gewoon een zigbee relais in de waterdichte doos te steken, dus achter het stopcontact?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:39
Boinkie schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:35:
Misschien niet helemaal de juiste plek. Maar is er een IP44 wall plug met zigbee? Ik heb een buitenstopcontact die ik wil automatiseren met domoticz en heb daar nu een handmatige KaKu opzitten. Echter lijken dit soort plugs met zigbee niet te bestaan?
Moet het zigbee zijn of kan het ook met WiFi?
Je zou dan bv een Shelly 1 plus kunnen inbouwen in je bestaande stopcontact.
https://shelly.cloud/shelly-plus-1/
Je WiFi bereik gaat ver genoeg zodat je buiten stopcontact beter te bereiken valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:20
Gizz schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:49:
@Koepert Dat is een kant-en-klare Hue outdoor PIR: pricewatch: Philips Hue Outdoor buitensensor

@Boinkie Buitenstopcontacten zijn meestal opbouw, met vrij ruime dozen. Is het niet handiger om gewoon een zigbee relais in de waterdichte doos te steken, dus achter het stopcontact?
Thanks! Daardoor op een ander idee gekomen. Binnen zit gewoon de lasdoos met koppelstuk dus dan kan ik daar de relais tussenhangen :)

[ Voor 10% gewijzigd door Boinkie op 27-10-2021 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@HoppyF Dat soort relais heb je ook als Zigbee. Werkt net als wifi op 2.4Ghz, dus qua demping van het signaal heb je net zo veel/weinig last. Voordeel van Zigbee is dat je vaak een Zigbee-node dichter in de buurt van een apparaat hebt hangen dan je wifi-router. En Zigbee is net een fractie zuiniger. Daarom zou ik altijd voor Zigbee gaan als je als een Zigbee mesh hebt én kunt kiezen tussen twee devices met dezelfde functionaliteit, waarvan een met Zigbee is en de ander met wifi.

Praktisch voorbeeld: mijn Zigbee buitenlamp en PIR hebben een sterke verbinding met een Zigbee lamp die boven de eettafel hangt. Mijn zelfbouw weerstation / fijnstofsensor via wifi op vrijwel dezelfde plek zit echt net op het randje qua bereik en heeft veel disconnects volgens de logs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-09 10:22
Jboy1991 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 23:34:
Wat is nu verstandig om te doen? Wij hebben 1 nest rook melder die wij gekoppeld willen hebben aan ha. Echter verhuizen we straks naar een woning met drie verdiepingen waar wij op elke verdieping een brandalarm willen hebben.

Nu begreep ik dat nest alleen via IFTTT te koppelen is maar dat daarvoor je has openbaar bereikbaar moet zijn.

Is het nu beter om een andere rookmelder aan te schaffen of zijn er andere manieren?
Heeft iemand hier nog antwoord op ? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Laatst online: 22:39
Gizz schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:08:
@HoppyF Dat soort relais heb je ook als Zigbee. Werkt net als wifi op 2.4Ghz, dus qua demping van het signaal heb je net zo veel/weinig last. Voordeel van Zigbee is dat je vaak een Zigbee-node dichter in de buurt van een apparaat hebt hangen dan je wifi-router. En Zigbee is net een fractie zuiniger. Daarom zou ik altijd voor Zigbee gaan als je als een Zigbee mesh hebt én kunt kiezen tussen twee devices met dezelfde functionaliteit, waarvan een met Zigbee is en de ander met wifi.

Praktisch voorbeeld: mijn Zigbee buitenlamp en PIR hebben een sterke verbinding met een Zigbee lamp die boven de eettafel hangt. Mijn zelfbouw weerstation / fijnstofsensor via wifi op vrijwel dezelfde plek zit echt net op het randje qua bereik en heeft veel disconnects volgens de logs.
Ligt helemaal aan de kwaliteit van je eigen WiFi netwerk en niet zo zeer aan de plaats waar je WiFi router staat. Als je WiFi mesh gebruikt heb je ongeveer hetzelfde bereik als met meerdere zigbee devices.

De vraag ging om een stopcontact buitenshuis dus op enige afstand.
Daarbij zou zigbee ook tekort kunnen schieten want er hoeft daar dus geen zigbee buitenlamp of sensor in de buurt te zitten.
WiFi is dus zeker wel een goede oplossing.
Het vermogen van een Shelly WiFi relais is ook maar 1mW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
Bedankt voor alle reacties en meedenken
Septillion schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:15:
@golles Mm, dat is wel heel lang. Welke stick en hoeveel devices heb je totaal? Laatste Zigbee2MQTT?
51 devices op de zzh stick. Z2M (docker) laatste versie en begin deze week ook nog de firmware van de stick geupdate naar delaatste versie.
Daarnaast zou het wel interessant zijn om te kijken hoe de Hue ds reageert qua cooldown aka zelfde testje erop doen als ik op de Mijia heb gedaan. Maar ik heb geen Hue sensor, vind ze duur en lelijk :+
Degenen die ik aan de Hue bridge heb gekoppeld lijken geen cooldown te hebben, als het licht dimt, voor het uit gaan en er is beweging springen ze gelijk weer aan.
Verder heb ik de bekende mod op één Mijia gedaan om de cooldown naar +-5 sec terug te brengen, dat werkt ook fijn. Alleen nog uit luiheid niet op meer gedaan :X
Ik heb dit bij 2 geprobeerd zonder succes. Ik heb nog wel een aantal dus misschien dit nogmaals proberen.
Gizz schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:59:

Mijn Aqara en ook 1 van de Lidl werken ook instant, in het zelfde Z2M netwerk. De Hues die in het Hue netwerk zitten werken ook instant. Enkel de Hues die in Z2M zitten doen dit.
De outdir staat nog op mijn lijstje, maar wacht ff tot ik die iets goedkoper kan krijgen :-)

Misschien is de Slae.sh beter dan de zzh, ik dacht dat ze vergelijkbaar waren...
Waah schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:06:
Gewoon de aan-tijd van je lampen bij Aqara op langer dan 60 seconden instellen. Heb zelf 70 seconden.
Werkt prima hier. Nog geen problemen gehad.

Lampen nemen zo ontzettend weinig energie, dat ga je never nooit terugverdienen door een dure sensor te kopen.

De hue-sensoren hebben zeker hun plek (ivm lichtsensor etc). Maar laat het licht maar lekker branden _/-\o_
Dit is inderdaad ook een manier om er mee om te gaan, als ik het niet voor elkaar krijg, dan toch maar lampjes langer aan laten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Heeft iemand toevallig deze combi in gebruik?

Cards:
- Custom:state- switch
- Custom:simple-weather-card

Entity: weather. (openweathermap / br_unknown_station / huis)

ik weet dat Hmmbob deze in gebruik heeft met onder andere een andere weersentiteit maar vraag me af of het in de weather of in de state zit. Als ik de state DEFAULT omzet naar Cloudy (huidige staat) dan toont de kaart wel meteen, dus vermoedelijk iets in de default ergo de state-switch?

Ik probeer even te pinpointen waar de fix zit..

--> Geeft een weather sensor geen 'default' meer af als optie om 'alles behalve..' te pakken.
--> Erkent een state-switch geen 'default' meer als mogelijke staat.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
type: custom:state-switch
entity: weather.openweathermap
default: default
states:
  sunny:
    type: custom:simple-weather-card
    card_mod:
      style: |
        ha-card {
          box-shadow: var(--card-box-shadow);
          margin: 0px 14px 0px 14px;
        }
    name: thuis
    secondary_info: precipitation
    tap_action:
      action: more-info
      cards: null
    backdrop:
      day: rgba(249, 233, 181)
      text: var(--app-header-text-color)
      night: rgba(76, 87, 110)
      fade: true
  default:
    card_mod:
        ha-card {
        }
    tap_action:
    backdrop:
      day: rgba(159, 193, 249)

Zie net dat er een issue loopt.. https://github.com/thomas...ce-state-switch/issues/61

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:35
Koepert schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 14:06:
Heeft iemand toevallig deze combi in gebruik?

Cards:
- Custom:state- switch
- Custom:simple-weather-card

Entity: weather. (openweathermap / br_unknown_station / huis)

ik weet dat Hmmbob deze in gebruik heeft met onder andere een andere weersentiteit maar vraag me af of het in de weather of in de state zit. Als ik de state DEFAULT omzet naar Cloudy (huidige staat) dan toont de kaart wel meteen, dus vermoedelijk iets in de default ergo de state-switch?

Ik probeer even te pinpointen waar de fix zit..

--> Geeft een weather sensor geen 'default' meer af als optie om 'alles behalve..' te pakken.
--> Erkent een state-switch geen 'default' meer als mogelijke staat.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
type: custom:state-switch
default: default
states:
  sunny:
    card_mod:
        ha-card {
        }
    tap_action:
    backdrop:
      day: rgba(249, 233, 181)
  default:
    card_mod:
        ha-card {
        }
    tap_action:
    backdrop:
      day: rgba(159, 193, 249)

Zie net dat er een issue loopt.. https://github.com/thomas...ce-state-switch/issues/61
Ik liep na een update van de state switch card gisteren tegen het issue aan dat de card niet meer toonde. Waar het precies in zit weet ik niet, maar de installatie terugzetten in HACS naar de vorige versie lost het voor nu op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:55
Ik heb een HA VM draaien op een proxmox, maar sinds een paar dagen is hij instabiel. De VM blijft wel draaien, maar HA is niet meer bereikbaar. Inloggen via SSH op de VM en vervolgens een reboot geven werkt, totdat het weer mis gaat. Via samba kan ik ook gewoon nog bij de bestanden. Voordat ik de problemen begonnen, heb ik een aantal integraties toegevoegd. Misschien een newbie vraag; maar hoe vind ik uit welke integratie de oorzaak is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:28
Disregard... ik moet beter lezen

[ Voor 97% gewijzigd door SonnyBBQ op 27-10-2021 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 11:30

CAP-Team

XBL: CAPTeam

de Somfy Tahoma integratie (via HACS) werkt de laatste tijd minder goed, je moet nu elke week opnieuw inloggen. En met de laatste update doet hij het helemaal niet meer :(

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• golles
CAP-Team schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 16:48:
de Somfy Tahoma integratie (via HACS) werkt de laatste tijd minder goed, je moet nu elke week opnieuw inloggen. En met de laatste update doet hij het helemaal niet meer :(
Heb er ook last van, er wordt wel aan gewerkt :-)
https://github.com/iMicknl/ha-tahoma/issues/599

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ronker32 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 14:09:
Ik liep na een update van de state switch card gisteren tegen het issue aan dat de card niet meer toonde. Waar het precies in zit weet ik niet, maar de installatie terugzetten in HACS naar de vorige versie lost het voor nu op.
"if it works, don't fix it" :+

Ik zag de nieuwe release in HACS staan, maar ben blij dat ik ervanaf gebleven ben.

Je kan in HACS een herinstallatie van de card doen en dan de vorige versie kiezen.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Ander vraagje. Ik vind t wel geinig om in HA n card te hebben met daarin ‘live locatie’. Nu heb ik dit met Waze wel … soort van.. voor elkaar maar is dat alleen een pin en zijn laadtijden storend langzaam (ok ok miss 2 seconden na de rest vd pagina). De ingebakken map toont alleen twee letters van gekozen entity (mijn device tracker dus iJ (iPhone van J..) Stoort me ook. Hoe hebben mensen hier t aangepakt. Ik zag bij m’n favoriete spiekbriefje (hmmbob) n camera entity. Maar hoe voedt je die? Nog andere suggesties.

[ Voor 4% gewijzigd door Koepert op 27-10-2021 17:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Laatst online: 21:28
Als je je device tracker koppelt aan je 'person', dan kan je via de ingebouwde kaart je person entity gebruiken. Dan zie je de foto die je aan je person hebt toegevoegd ipv die 2 letters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Jboy1991 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:23:
[...]

Heeft iemand hier nog antwoord op ? :o
Simpelweg de Nest app gebruiken voor alarm meldingen? Doe hetzelfde met 3 Nest Protects, en werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
SonnyBBQ schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 17:52:
Als je je device tracker koppelt aan je 'person', dan kan je via de ingebouwde kaart je person entity gebruiken. Dan zie je de foto die je aan je person hebt toegevoegd ipv die 2 letters.
........ soms kan het zo simpel zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-09 10:22
JBS schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 17:58:
[...]

Simpelweg de Nest app gebruiken voor alarm meldingen? Doe hetzelfde met 3 Nest Protects, en werkt prima.
Ja dat doe ik nu ook. Had het alleen liever via 1 centraal systeem gewild. Vooral nu wij nog 2
Moeten aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
htca schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 14:39:
Ik heb een HA VM draaien op een proxmox, maar sinds een paar dagen is hij instabiel. De VM blijft wel draaien, maar HA is niet meer bereikbaar. Inloggen via SSH op de VM en vervolgens een reboot geven werkt, totdat het weer mis gaat. Via samba kan ik ook gewoon nog bij de bestanden. Voordat ik de problemen begonnen, heb ik een aantal integraties toegevoegd. Misschien een newbie vraag; maar hoe vind ik uit welke integratie de oorzaak is?
Even kijken in je home-assistant.log bestand (in je config directory). Mogelijk dat daar iets van foutmeldingen in staan. Wat krijg je te zien als je HA probeert te benaderen? En gebruik je interne of externe url? SSL of zonder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:51
Ik heb een aqara zigbee door/window sensor buiten waarbij toch op een of andere manier de sensor redelijk snel ‘niet meer werkt’. Heb er al lithium batterijen aan gemaakt ipv knoopcelbatterij, maar het lijkt de sensor zelf te zijn die op den duur de buiten vochtigheid niet volhoud. Iemand een door/window sensor die beter geschikt is voor buiten? Of zwave of wifi mag ook.

[ Voor 3% gewijzigd door martinvdm op 27-10-2021 19:26 ]

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stitchie
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-12-2024
ik heb sinds kort een rpi4 met home assistant erop via een sd kaart. Nu lees ik in diverse websites dat een sd card problemen kan geven door de hoeveelheid schrijf acties tbv logging.
Ik heb een 32gb usb stick die ik graag wil gaan gebruiken ipv de 32 sd card.

Het mooiste zou zijn als ik home assistant niet helemaal opnieuw moet inrichten.
Heeft iemand een handleiding hoe ik de rpi met mijn eigen ha via de usb stick?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stitchie
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-12-2024
KC27 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 17:47:
@Stitchie
Ik heb zelf wel rfxcom voor de bediening van somfy screens. Dat werkt via een rfxcom 433E.
En ik ben er heel tevreden mee. Aandachtspunt is dat je er op let dat de stuurcodes in een string komen te staan met hexadecimale codes. Soms staat er een 4 en dan moet je er 04 van maken. Het moeten dus opvolgende geldige hexadecimale getallen van twee tekens zijn.
Ik heb het op dit moment draaien op een 2e rpi waarop domoticz op zit. De rfxcom 433E doet het prima en bij detectie gaat er automatisch een lamp aan. Persoonlijk vind het ontvangst van de rfxcom een beetje tegenvallen. Wellicht is het huis goed geisoleerd want ook het wifi signaal valt een beetje tegen.
In HA vind ik het installeren wat dit soort simpele dingen wel een stuk lastiger dan in domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:35
Ik wil een paar records updaten van de Energy statistics, maar ik krijg geen CSV geupload in SQLite Web. Hij linkt na het klikken op de knop namelijk naar: http://ip:8123/statistics/import/ en vergeet het stukje URL van SQLite web. Iemand tips? Ik begeef me hier op/over de rand van mijn kennisgebied :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
golles schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:50:
Degenen die ik aan de Hue bridge heb gekoppeld lijken geen cooldown te hebben, als het licht dimt, voor het uit gaan en er is beweging springen ze gelijk weer aan.
Als de lampen uit gaan is de cooldown natuurlijk al lang afgelopen. De cooldown gaat in zodra beweging wordt gezien. Tenminste, ga er niet vanuit dat je de lampen maar 5 sec aan zet nu?

Maar 50-ish devices op een ZZH klinkt niet als een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bman59
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-09 15:39
Hoi allemaal,

Ik gebruik al een aantal jaar de Toon intergratie in Home Assistant. Nu probeer ik deze te koppelen aan het Enery dashboard, maar ik krijg het niet voor elkaar.

Het betreft een standaard Toon, via de officiele intergratie geinstalleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pBJBe02eZdSo-9sF9-xOvR_udQI=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/zkTgw4fT480crvuXEQog1Dfc.png?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GpXs_27E86_j2bqBCwn1R0akao8=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/gpYE7qFOg4xUwZc1QO7EbXUR.png?f=fotoalbum_small

Ik hoop dat iemand mij opweg kan helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grr. Heb de afgelopen m'n HA-installatie een beetje verwaarloosd. Net geüpdatet van 9.4 naar 10.6. Uiteraard netjes de release notes gelezen en bij het updaten geen problemen tegen gekomen.

Echter heb ik net ook een brakke AppleTV-integratie proberen te fiksen. De integratie die standaard in HA zit, ondersteunt tvOS 15 niet. Dus dan maar via HACS de beta geïnstalleerd van de nieuwe versie. Eerst oude integratie verwijderd, toen toegevoegd via HACS, HA herstart en de AppleTV opnieuw proberen te koppelen.

Daarbij krijg ik helaas een foutmelding: Error - Config flow could not be loaded

In de logs zie ik:
code:
1
2021-10-27 21:56:10 ERROR (MainThread) [homeassistant.config_entries] Error occurred loading configuration flow for integration apple_tv: cannot import name 'ATTR_CONNECTIONS' from 'homeassistant.const' (/usr/src/homeassistant/homeassistant/const.py)

Op beide foutmeldingen kan ik vrijwel niets vinden. Er wordt gesuggereerd dat het met proxy te maken kan hebben dus heb HA direct benaderd via LAN-IP. Dit is echter geen oplossing.

Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
Septillion schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 21:24:
[...]

Als de lampen uit gaan is de cooldown natuurlijk al lang afgelopen. De cooldown gaat in zodra beweging wordt gezien. Tenminste, ga er niet vanuit dat je de lampen maar 5 sec aan zet nu?

Maar 50-ish devices op een ZZH klinkt niet als een probleem.
Misschien leg ik het niet helemaal lekker uit... In Z2M als de state van occupied naar clear gaat en ik beweeg voor de sensor, dan springt hij meteen weer op occupied.

Ik ben al iets veder met 1 hue motion sensor. Die was in eerste instantie aan een stopcontact gekoppeld op een andere verdieping, na een paar keer verwijderen en opnieuw toevoegen is hij gekoppeld aan een stopcontact die dichter bij is, de dichtsbijzijnde lukte niet, ondanks dat ik alleen pairing via de dichtsbijzijnde aan had staan.

Hij reageerd nu vaker direct en anders duurt het nog wel 5-10 seconden. Het viel me net wel op dat als ik in de buurt van de sensor kom, er een rood lampje aangaat. Dus het lijkt erop dat hij wel beweging ziet, maar het niet door kan geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sOid schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 22:04:
Grr. Heb de afgelopen m'n HA-installatie een beetje verwaarloosd. Net geüpdatet van 9.4 naar 10.6. Uiteraard netjes de release notes gelezen en bij het updaten geen problemen tegen gekomen.

Echter heb ik net ook een brakke AppleTV-integratie proberen te fiksen. De integratie die standaard in HA zit, ondersteunt tvOS 15 niet. Dus dan maar via HACS de beta geïnstalleerd van de nieuwe versie. Eerst oude integratie verwijderd, toen toegevoegd via HACS, HA herstart en de AppleTV opnieuw proberen te koppelen.

Daarbij krijg ik helaas een foutmelding: Error - Config flow could not be loaded

In de logs zie ik:
code:
1
2021-10-27 21:56:10 ERROR (MainThread) [homeassistant.config_entries] Error occurred loading configuration flow for integration apple_tv: cannot import name 'ATTR_CONNECTIONS' from 'homeassistant.const' (/usr/src/homeassistant/homeassistant/const.py)

Op beide foutmeldingen kan ik vrijwel niets vinden. Er wordt gesuggereerd dat het met proxy te maken kan hebben dus heb HA direct benaderd via LAN-IP. Dit is echter geen oplossing.

Iemand suggesties?
Probeer eens de integratie te verwijderen, reboot, integratie toevoegen, reboot, configureren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmbob schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 22:48:
[...]

Probeer eens de integratie te verwijderen, reboot, integratie toevoegen, reboot, configureren?
Heb je het dan over de AppleTV-integratie binnen HACS of de HACS-integratie zelf? (Laatstgenoemde trouwens ook verwijderd omdat ik nog een nieuwe Github-key moest toevoegen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sOid schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 22:54:
[...]

Heb je het dan over de AppleTV-integratie binnen HACS of de HACS-integratie zelf? (Laatstgenoemde trouwens ook verwijderd omdat ik nog een nieuwe Github-key moest toevoegen.)
AppleTV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-09 12:21
Ik wil mijn overkapping ook kunnen bedienen via HA ipv via ab
Echter dergelijke swwitch is me echt teveel geld v(200 euro) om die ab te vervangen..
Als je dan leest hier dat het ook nog kuren heeft... zucht... wil ik echt iets lokaals...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-09 08:40
skank schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 08:58:
[...]

Echter dergelijke swwitch is me echt teveel geld v(200 euro) om die ab te vervangen..
Als je dan leest hier dat het ook nog kuren heeft... zucht... wil ik echt iets lokaals...
extra afstandsbediening en dan zoiets doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lol, dat wil ik al 2 zomers lang doen maar probeer steeds een 2e hands AB te zoeken en dan is de zomer al voorbij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:32
skank schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 08:58:
[...]

Wat voor motor moet je aansturen? Ik heb zelf een Somfy RTS en een "eigen merk" motor.

RFXcom XL is lokaal toch? is 100 euro ongeveer (nog steeds niet goedkoop) maar werkt hier vlekkeloos.

Heb zelf ook zo'n remote als in de video... en die heb ik nu verstopt. Maakt HA enkel in de war. Ik kan nu bedienen via Home Assistant. Maar heb "hardware switches" gemaakt met Ikea Tradfri knopen.,
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51ExeScIhNL.__AC_SX300_SY300_QL70_ML2_.jpg

Ophangen kan overal met tape, remote is magnetisch en kan je er evt af pakken als je wil. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Hmmbob schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:10:
Lol, dat wil ik al 2 zomers lang doen maar probeer steeds een 2e hands AB te zoeken en dan is de zomer al voorbij ;)
Die 2de ab is echt makkelijk te vinden, maar hoe krijg je zo'n arduino en toebehoren propertjes weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Waah schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:16:
[...]

Wat voor motor moet je aansturen? Ik heb zelf een Somfy RTS en een "eigen merk" motor.

RFXcom XL is lokaal toch? is 100 euro ongeveer (nog steeds niet goedkoop) maar werkt hier vlekkeloos.

Heb zelf ook zo'n remote als in de video... en die heb ik nu verstopt. Maakt HA enkel in de war. Ik kan nu bedienen via Home Assistant. Maar heb "hardware switches" gemaakt met Ikea Tradfri knopen.,
[Afbeelding]

Ophangen kan overal met tape, remote is magnetisch en kan je er evt af pakken als je wil. _/-\o_
Die rfxcom is helaas geen optie, ik gebruik een situo 5 pure io ab
Dus geen rts maar io helaas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pred
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-09 10:10
Ik heb gelukkig nog een Somfy Connexoon IO kunnen bemachtigen. Ook prijzig, maar niet zo prijzig als de TaHoma. Werkt perfect icm HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Pred schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:32:
Ik heb gelukkig nog een Somfy Connexoon IO kunnen bemachtigen. Ook prijzig, maar niet zo prijzig als de TaHoma. Werkt perfect icm HA.
Ook in het oog aan het houden.
MAar je vind ze niet tweedehands
Andere optie is om een velux klf3200 te gebruiken, dat zou ook werken.. maar ook niet te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
Pred schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:32:
Ik heb IO en RTS, dus ik moest wel de TaHoma kopen, maar daar heb ik tot de dag van vandaag nog geen spijt van gehad. De integratie van Mick werkt bijna altijd en die enkele keer dat het niet werkt heeft het voor mij in ieder geval niet voor problemen gezorgd. Ik ga er van uit dat ze dit ook binnenkort wel opgelost hebben.
skank schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:37:
Ook in het oog aan het houden.
MAar je vind ze niet tweedehands
Andere optie is om een velux klf3200 te gebruiken, dat zou ook werken.. maar ook niet te vinden
Nee, denk ook niet dat ze snel tweedehands aangeboden zullen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Mocht ik meer zaken hebben van somfy dan zou ik het nog kunnen verkopen aan de vrouw, maar 200 Euro voor een bridge enkel om de overkapping te bedienen, mja, dan gebruik ik de ab wel verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nope, helaas. Geen succes :/

Meen me te herinneren dat HASS ergens nog een lijst opslaat met alle integrations/entities en je daar soms handmatig dingen in moet verwijderen. Hoe heet dat bestandje ook al weer? HA core.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sOid schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:05:
[...]

Nope, helaas. Geen succes :/

Meen me te herinneren dat HASS ergens nog een lijst opslaat met alle integrations/entities en je daar soms handmatig dingen in moet verwijderen. Hoe heet dat bestandje ook al weer? HA core.
Dat is echt de danger zone.....

maar kijk eens in je .storage folder

[ Voor 70% gewijzigd door Hmmbob op 28-10-2021 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skank schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:20:
[...]

Die 2de ab is echt makkelijk te vinden, maar hoe krijg je zo'n arduino en toebehoren propertjes weg...
Kun je zien hoeveel prio het heeft hier thuis ;)

Gewoon ergens in de meterkast of een andere plek waar hij niet in de weg ligt? RF range is goed genoeg: hij hoeft niet pal naast de overkapping te liggen toch?

Anders gezegd: elke plek waar je gewone AB werkt, zal ook werken voor deze setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Hmmbob schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:19:
[...]

Kun je zien hoeveel prio het heeft hier thuis ;)

Gewoon ergens in de meterkast of een andere plek waar hij niet in de weg ligt? RF range is goed genoeg: hij hoeft niet pal naast de overkapping te liggen toch?

Anders gezegd: elke plek waar je gewone AB werkt, zal ook werken voor deze setup.
Ik laat jou de eer :) het ziet er mij niet zo simpel uit eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmbob schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:18:
[...]

Dat is echt de danger zone.....

maar kijk eens in je .storage folder
Zie ik niets vreemds. Maak wel een ticket aan op github, wellicht kan de developer er iets mee. Wel balen -_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Met de volgende release van HA wordt "snapshot" verwijderd. ik krijg in mijn log nog 2 addons die hier gebruik van maken:
code:
1
2
21-10-28 09:41:53 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.validate] Add-on config 'snapshot' is deprecated, 'backup' should be used instead. Please report this to the maintainer of UniFi Controller
21-10-28 09:41:53 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.validate] Add-on config 'snapshot_exclude' is deprecated, 'backup_exclude' should be used instead. Please report this to the maintainer of AdGuard Home

Adguard home moet idd een upgrade krijgen, maar ik heb UniFi Controller niet geïnstalleerd (of ooit geïnstalleerd gehad) op mijn HA installatie (ik heb een Dream Machine die dat zelf voorziet).

Mijn vermoeden is dat de maker van een van de addons die ik geinstalleerd heb Unifi controller als een opstapje heeft gebruikt, maar onder water nog ergens een waarde niet aangepast heeft. Hoe kom ik er achter welke add-on dat kan zijn?

Ik heb de volgende addons geïnstalleerd:
AdGuard Home
Check Home Assistant configuration
ESPHome
File editor
Grafana
InfluxDB
MariaDB
Mosquitto broker
phpMyAdmin
Samba Backup
Samba share
Terminal & SSH

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• francisp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 08:55
Het is voldoende dat ze in de geïnstalleerde add-on stores staan om die foutmelding te krijgen. De add-on zelf moet niet geïnstalleerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
francisp schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:57:
Het is voldoende dat ze in de geïnstalleerde add-on stores staan om die foutmelding te krijgen. De add-on zelf moet niet geïnstalleerd zijn.
Aah, duidelijk, weer wat geleerd! :) In dat geval hoef ik alleen adguard home in de gaten te houden, maar dat is toch een secundaire service bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:35
Compuchip87 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:41:
[...]

Hierbij de handleiding voor de tweaker die iets van databases weet... ik hoop dat je er zo uitkomt.

Als je direct toegang hebt tot de database, bijvoorbeeld via PhpMyAdmin, kan je de statistics_meta tabel even bekijken en bepalen voor welke statistieken je de geschiedenis wilt uitrekenen. Er zijn twee soorten statistieken: die met has_mean = 1, has_sum = 0 en die met has_mean = 0, has_sum =1.

Ik heb eerst met behulp van PhpMyAdmin de structuur van de tabellen gekopiëerd naar een nieuwe set new_statistics

Voor de statistieken met has_mean = 1 kan je de volgende query gebruiken (ik heb per statistiek met de hand de query aangepast en gerund, ik vond het voor een eenmalige actie genoeg om het niet verder te automatiseren):

code:
1
2
3
4
5
INSERT INTO new_statistics(`created`, `metadata_id`, `start`, `mean`, `min`, `max`)
SELECT DATE_FORMAT(`created`, '%Y-%m-%d %H:12:02') AS `update_time`, :id AS `metadata_id`, DATE_FORMAT(`created`, '%Y-%m-%d %H:00:00') AS `start`, 1000 * AVG(`state`), 1000 * MIN(`state`), 1000 * MAX(`state`) 
FROM `states`  
WHERE entity_id = :entity_name AND `state` <> 'unknown'
GROUP BY `update_time`, `start`;

waarbij :id het nummer van de ID uit de metadata is (bijv. 1) en :entity_name de bijbehorende sensornaam (bv. 'sensor.power_consumption').

Voor de has_sum = 1 heb je een soortgelijke query:

code:
1
2
3
4
5
6
7
INSERT INTO new_statistics(`created`, `metadata_id`, `start`, `state`)
SELECT DATE_FORMAT(`created`, '%Y-%m-%d %H:12:02') AS `update_time`, :id AS `metadata_id`, DATE_FORMAT(`created`, '%Y-%m-%d %H:00:00') AS `start`, MAX(`state`)
FROM `states` 
WHERE entity_id = :entity_name AND `state` <> 'unknown'
GROUP BY `update_time`, `start`;"
SET @min = (SELECT MIN(`state`) FROM `new_statistics` WHERE `metadata_id` = :id); 
UPDATE new_statistics SET `sum` = `state` - @min WHERE metadata_id = :id;

waar bijvoorbeeld :id = 6, :entity_name = sensor.energy_consumption_tarif_1.

Ik had nog wel één sensor die een ander beginpunt had dan @min, daar heb ik later nog een keer met een eenvoudige query opgelost

code:
1
UPDATE statistics SET `sum` = `sum` - :offset WHERE metadata_id = :id AND id < :grens_id;
Moet de 'sum' kolom vanaf 0 continue optellen? Of kan ik regels ervoor importeren en de sum bij de al bestaande regels zo laten?

Ik werk via excel en dan via de web interface van SQLite, dus jouw code moet ik nog wat mee stoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
golles schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 22:05:
[...]

Misschien leg ik het niet helemaal lekker uit... In Z2M als de state van occupied naar clear gaat en ik beweeg voor de sensor, dan springt hij meteen weer op occupied.
Maar het terug naar clear springen duurt dus al 90 seconden. Daar zit de cooldown tijd dus al lang in :) Zet de occupancy_timeout eens op 5 seconden, kan je hem dan nog steeds direct her-triggeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
Septillion schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:59:
[...]

Maar het terug naar clear springen duurt dus al 90 seconden. Daar zit de cooldown tijd dus al lang in :) Zet de occupancy_timeout eens op 5 seconden, kan je hem dan nog steeds direct her-triggeren?
Terug springen naar clear duurt ~15-20 seconden als ik het een paar keer test. Als ik occupancy_timeout op 5 zet, dan duurt het inderdaad langer voor hij opnieuw triggerd (6 seconden, maar dat zal door afronding etc komen). Hij gaat mooi weer terug op 5.

Sinds ik de badkamer sensor opnieuw gepaird heb, lijkt hij het stukken beter te doen, nog maar 2x dat het lang duurde en het rode lampje aanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sOid schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 22:04:

In de logs zie ik:
code:
1

Iemand suggesties?
Blijkt een bekende bug te zijn. De 1.7 versie van de ATV Beta integration maakt blijkbaar gebruik van een HASS-onderdeel dat ook nog in een beta zit. Fix is om 1.6 te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Bezig met google cloud TTS op aan het zetten.
Wil ik mijn config checken krijg ik volgende foutmelding

Invalid config for [tts.google_cloud]: value must be one of ['af-ZA', 'ar-XA', 'bg-BG', 'bn-IN', 'ca-ES', 'cmn-CN', 'cmn-TW', 'cs-CZ', 'da-DK', 'de-DE', 'el-GR', 'en-AU', 'en-GB', 'en-IN', 'en-US', 'es-ES', 'es-US', 'fi-FI', 'fil-PH', 'fr-CA', 'fr-FR', 'gu-IN', 'hi-IN', 'hu-HU', 'id-ID', 'is-IS', 'it-IT', 'ja-JP', 'kn-IN', 'ko-KR', 'lv-LV', 'ml-IN', 'nb-NO', 'nl-NL', 'pl-PL', 'pt-BR', 'pt-PT', 'ro-RO', 'ru-RU', 'sk-SK', 'sr-RS', 'sv-SE', 'ta-IN', 'te-IN', 'th-TH', 'tr-TR', 'uk-UA', 'vi-VN', 'yue-HK'] for dictionary value @ data['language']. Got 'nl-BE'. (See ?, line ?).

Nochtans is nl-BE wel supported in deze lijst:
https://cloud.google.com/text-to-speech/docs/voices

Wijzig ik het naar nl_NL werkt het uiteraard.

Klopt het dat ik tot 1 miljoen teksttekens mag sturen per maand gratis?
Das meer dan voldoende toch om geen billing vast te hebben

[ Voor 10% gewijzigd door skank op 28-10-2021 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-09 21:32
Nu de bouw stilaan af geraakt ben ik eens begonnen aan mijn KNX installatie te koppelen aan HA.

Lichten, rolluiken en screens heb ik al werkende gekregen maar met de sensoren geraak ik er niet uit.

Ik heb deze er zo ingezet
YAML:
1
2
3
4
5

binary_sensor:     
    - name: "Gang BW102 PIR"
      state_address: "3/7/52"  

Klopt dit zo of mis ik iets?

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:33
Ben hier ook net aan begonnen en loop er een klein beetje tegenaan dat er heeeeel veel informatie te vinden is, en de beschikbare tijd die ik heb om alles uit te zoeken een beetje tegenvalt.. en ik daardoor door de bomen het bos niet zie, teveel oplossingen zie, firmware flash oplossingen op smartplugs...etc etc

Ik draai Home Assistant in een docker omgeving op mijn Synology NAS, heb alles gekoppeld en gedaan (Hue, Tado, etc etc).

Wat ik nog wil is smartplugs gebruiken om stroomverbruik te kunnen zien en bvb de platenspeler te kunnen laten schakelen met de receiver, of de wasmachine als hij klaar is een notificatie...of bepaalde sluipverbruikers uitschakelen als we toch niet thuis zijn.

Ik heb hiervoor nu besteld:
Sonoff Gateway (om te dienen als zigbee gateway)
Blitzwolf smart plugs (BW-SHP6 pro)

Heb ik het juiste besteld, en wat moet ik doen om dit werkend te krijgen...ik lees eea over flashen van firmware, is dat nodig?

Als dit niet het juiste is, wat heb ik dan wel nodig...

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Afgelopen zomer zijn er mooie stappen gemaakt met het energy dashboard en de long term statistics, maar heb het idee dat dat nu een beetje stil ligt. Erg jammer want er zijn nog best wat stappen in te maken imho.

Maar uiteraard wel mooi om te zien dat er dan wel weer een boel andere zaken zijn verbeterd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
skank schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 14:11:
Bezig met google cloud TTS op aan het zetten.
Wil ik mijn config checken krijg ik volgende foutmelding

Invalid config for [tts.google_cloud]: value must be one of ['af-ZA', 'ar-XA', 'bg-BG', 'bn-IN', 'ca-ES', 'cmn-CN', 'cmn-TW', 'cs-CZ', 'da-DK', 'de-DE', 'el-GR', 'en-AU', 'en-GB', 'en-IN', 'en-US', 'es-ES', 'es-US', 'fi-FI', 'fil-PH', 'fr-CA', 'fr-FR', 'gu-IN', 'hi-IN', 'hu-HU', 'id-ID', 'is-IS', 'it-IT', 'ja-JP', 'kn-IN', 'ko-KR', 'lv-LV', 'ml-IN', 'nb-NO', 'nl-NL', 'pl-PL', 'pt-BR', 'pt-PT', 'ro-RO', 'ru-RU', 'sk-SK', 'sr-RS', 'sv-SE', 'ta-IN', 'te-IN', 'th-TH', 'tr-TR', 'uk-UA', 'vi-VN', 'yue-HK'] for dictionary value @ data['language']. Got 'nl-BE'. (See ?, line ?).

Nochtans is nl-BE wel supported in deze lijst:
https://cloud.google.com/text-to-speech/docs/voices

Wijzig ik het naar nl_NL werkt het uiteraard.
De foutmelding is duidelijk toch? Vlaams is geen taal, dus wordt niet ondersteund Geintje :+

De language code nl-BE bestond een tijdje terug nog niet voor Google TTS, nu blijkbaar wel. Heb hem toegevoegd: https://github.com/home-assistant/core/pull/58607

Mijn gok is dat het 2021.12.0 zal worden.
Klopt het dat ik tot 1 miljoen teksttekens mag sturen per maand gratis?
Das meer dan voldoende toch om geen billing vast te hebben
Klopt. En dan wordt het ook nog eens gecached, dus als je vaak dezelfde messages verstuurd ( "De wasmachine is klaar") , dan wordt deze maar 1x naar Google gestuurd en daarna door HA lokaal opgeslagen en hergebruikt.

[ Voor 14% gewijzigd door Hmmbob op 28-10-2021 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Hmmbob schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:29:
[...]

De foutmelding is duidelijk toch? Vlaams is geen taal, dus wordt niet ondersteund Geintje :+

De language code nl-BE bestond een tijdje terug nog niet voor Google TTS, nu blijkbaar wel. Heb hem toegevoegd: https://github.com/home-assistant/core/pull/58607

Mijn gok is dat het 2021.12.0 zal worden.

[...]
Klopt. En dan wordt het ook nog eens gecached, dus als je vaak dezelfde messages verstuurd ( "De wasmachine is klaar") , dan wordt deze maar 1x naar Google gestuurd en daarna door HA lokaal opgeslagen en hergebruikt.
Super! Bedankt he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 16:46
Tijdje terug ben ik zelf overgeschakeld op de Tasmota integratie in Home Assistant voor een paar shelly's en sonoff's. Vond het beetje raar dat er zoveel uitgeschakelde entities waren bij ieder apparaat maar verder niets meer aan gedaan. De belangrijkste aan/uit zat erbij dus ik had voldoende.

Ik heb nu een Pi met Home Assistant geïnstalleerd bij iemand die enkele shelly's (met de originele, laatste firmware) heeft. Daar wou ik de Shelly integratie gebruiken. Maar ook daar zijn de meeste entiteiten uitgeschakeld maar daar is het probleem dat ik toch wel enkele belangrijke mis.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IkQRaCp.png

Bij de dimmer is er bijvoorbeeld enkel maar Aan/Uit, overpowering en overheating. Geen dim mogelijkheden.

Ik wou eens de integratie verwijderen maar ook dat lijkt niet te lukken. De drie puntjes zijn er niet rechts onderaan de integratie.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/E05eDaB.png

Iemand die me in de juiste richting kan sturen?

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
  • Laatst online: 21-09 11:16
Kenhas schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 17:48:

Ik wou eens de integratie verwijderen maar ook dat lijkt niet te lukken. De drie puntjes zijn er niet rechts onderaan de integratie.

[Afbeelding]

Eerst een device selecteren/aanklikken uit dat lijstje, dan verschijnen de "puntjes"
Elk device wordt als een losse integratie gezien denk ik. Alles 1 voor 1 verwijderen dan dus.

[ Voor 9% gewijzigd door TravockMD op 28-10-2021 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:15
Tijdje terug ben ik zelf overgeschakeld op de Tasmota integratie in Home Assistant voor een paar shelly's en sonoff's. Vond het beetje raar dat er zoveel uitgeschakelde entities waren bij ieder apparaat maar verder niets meer aan gedaan. De belangrijkste aan/uit zat erbij dus ik had voldoende.

Ik heb nu een Pi met Home Assistant geïnstalleerd bij iemand die enkele shelly's (met de originele, laatste firmware) heeft. Daar wou ik de Shelly integratie gebruiken. Maar ook daar zijn de meeste entiteiten uitgeschakeld maar daar is het probleem dat ik toch wel enkele belangrijke mis.

[Afbeelding]

Bij de dimmer is er bijvoorbeeld enkel maar Aan/Uit, overpowering en overheating. Geen dim mogelijkheden.

[Afbeelding]

Je kunt de uitgeschakelde entiteiten toch gewoon inschakelen, standaard staan er maar een paar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:26

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Brightness is een onderdeel van de light entity, dat zie je alleen als de lamp aan staat.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
Ik heb een oudere Synology (zonder Docker) cadeau gedaan aan m'n schoonouders en wil Zwave2mqtt installeren. Iemand ontdekt wat de beste manier is? Eigenlijk vallen alle opties af: https://zwave-js.github.i...ing-started/other-methods

Standaard staat er natuurlijk geen Docker, Kubernetes, Snap of Node (met yarn enzo) op een Synology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
StephanVierkant schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 21:44:
Ik heb een oudere Synology (zonder Docker) cadeau gedaan aan m'n schoonouders en wil Zwave2mqtt installeren. Iemand ontdekt wat de beste manier is? Eigenlijk vallen alle opties af: https://zwave-js.github.i...ing-started/other-methods

Standaard staat er natuurlijk geen Docker, Kubernetes, Snap of Node (met yarn enzo) op een Synology.
Wat er mogelijk is hangt in grote mate van welk model Synology je het over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
synoniem schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 22:01:
[...]

Wat er mogelijk is hangt in grote mate van welk model Synology je het over hebt.
DS216play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
De optie om daar Docker op te krijgen valt eigenlijk wel af. En al zou je het met allerlei workarounds aan de praat kunnen krijgen, qua performance lijkt me die overhead ook wel killing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Docker is waarschijnlijk te hoog gegrepen maar je kunt verschillende versies van Node js als package installeren https://www.synology.com/...packages?search=DS216play

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:10
Als je dat als enige container wil draaien zou ik het gewoon proberen. Als ik zie wat zigbee2mqtt aan recourses nodig heeft is dat maar zeer beperkt. Kan me niet voortellen dat zwave zwaarder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Devian schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 14:56:

Ik heb hiervoor nu besteld:
Sonoff Gateway (om te dienen als zigbee gateway)
Blitzwolf smart plugs (BW-SHP6 pro)

Heb ik het juiste besteld, en wat moet ik doen om dit werkend te krijgen...ik lees eea over flashen van firmware, is dat nodig?

Als dit niet het juiste is, wat heb ik dan wel nodig...
Je hebt nu een zigbee gateway besteld en stekkers die via WiFi communiceren, niet via zigbee.

In het geval van Blitzwolf heb je de SHP13 nodig als je met zigbee aan de slag gaat.

Met een zigbee stekker hoef je ook geen firmware te flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:33
Gizz schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 07:32:
[...]

Je hebt nu een zigbee gateway besteld en stekkers die via WiFi communiceren, niet via zigbee.

In het geval van Blitzwolf heb je de SHP13 nodig als je met zigbee aan de slag gaat.

Met een zigbee stekker hoef je ook geen firmware te flashen.
Thanks man...mijn startpunt was de SHP13...maar 2x klikjes verder op banggood en zonder dat ik het in de gaten had dus op de verkeerde uitgekomen...dat krijg je als het snel moet.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:22
Devian schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 08:14:
[...]

Thanks man...mijn startpunt was de SHP13...maar 2x klikjes verder op banggood en zonder dat ik het in de gaten had dus op de verkeerde uitgekomen...dat krijg je als het snel moet.
Na veel zoeken heb ik besloten de Blitzwolf spullen links te laten liggen. O.a. die SHP13 heeft geen overbelasting beveiliging. Zoals veel chineze plugs.
Ik ben voor de shelly plug gegaan. Wifi, maar met beveiliging (en werkt prima)

Veiligheid voor alles :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-09 09:53
De BlitzWolfs zijn prima. Mar hangt ervanaf waarvoor je ze gaat gebruiken. Bij zware machines zou ik idd eentje nemen met beveiliging. Voor lampen of kleine apparaten is de blitzwolf verder perfect.
oltk schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 08:19:
[...]

Na veel zoeken heb ik besloten de Blitzwolf spullen links te laten liggen. O.a. die SHP13 heeft geen overbelasting beveiliging. Zoals veel chineze plugs.
Ik ben voor de shelly plug gegaan. Wifi, maar met beveiliging (en werkt prima)

Veiligheid voor alles :>

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb hier ook een dimmer van Shelly en kan prima dimmen. Zet m eens in lovelace en klik op de naam. Dan krijg je netjes een slider te zien om te dimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
gastje01 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 22:15:
Als je dat als enige container wil draaien zou ik het gewoon proberen. Als ik zie wat zigbee2mqtt aan recourses nodig heeft is dat maar zeer beperkt. Kan me niet voortellen dat zwave zwaarder is.
Het is me toch teveel gedoe + ik heb sinds m'n nieuwe NAS met Docker twee Raspberry Pi's over. Ik ga er eentje aan m'n schoonouders doneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik heb nog wel wat problemen met de energietab in Home Assistant. Op dit moment heb ik mijn totale verbruik ingevuld, en mijn totale opbrengst. Dat is anders dan wat ik van het net trek. Totale verbruik is zonnepanelen + net. Ik kan ook zien wat de zonnepanelen opbrengen. Dat heb ik dan ingevuld als terugleveren aan het net voor dezelfde prijs als verbruik kost. Klopt ook niet helemaal, want ik gebruik het volledig zelf. Je zou denken dat die bedragen dan van elkaar worden afgetrokken, maar Home Assistant zegt dat ik voor de opbrengst 0 euro krijg.

Naar mijn weten kijkt Essent trouwens alleen maar teruglevering per dag, dus zolang ik meer gebruik dan oplever trekken ze mijn oplevering af van mijn verbruik en de uitkomst factureren ze dan. Pas als ik meer opwek op een dag gaan ze het als teruglevering betalen. Zo klonk het ook in mijn communicatie met hen. Maar dit weet ik niet helemaal zeker. Aangezien ik altijd meer verbruik dan opwek zou het gelijkstellen van de opwekprijs aan de leverprijs (dus beiden ±25 cent) goed genoeg moeten zijn.

Ik heb ook geprobeerd om via een template een sensor te maken die opwekking aftrekt van verbruik, om zo de levering uit het net te krijgen. En dan teruglevering verwijderen. Maar Home Assistant lijkt die virtuele sensor niet te herkennen als energiemeting. Ik zie wel data, een bepaalde hoeveelheid energie wordt eruit gepoept, maar het symbooltje is een oogje in plaats van een bliksemschicht, en ik kan de zelfgemaakte sensor ook niet selecteren in de energie instellingen.

Het is allemaal een beetje lastig. Ik doe de meting ook via de Toon P1 meter, dus ik zie alleen verbruik en opwekking, niet teruglevering of wat ik van het net gebruik.

Ik kan misschien nog wel kijken of ik met het zonnensysteem kan verbinden, en daar nog wat data uit kan halen. Maar daarmee heb ik teruglevering en netlevering nog niet correct.

Ergens wel jammer dat ik in dat systeem niet een vakje heb voor totaal verbruik, maar dat het per se wil meten wat ik uit het net trek. Wanneer je panelen hebt zijn dat toch echt twee verschillende dingen. En die panelen maken zelfs deze maand nog verschil op de rekening.

[ Voor 28% gewijzigd door Amanoo op 29-10-2021 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Amanoo schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 10:52:
Ik heb ook geprobeerd om via een template een sensor te maken die opwekking aftrekt van verbruik, om zo de levering uit het net te krijgen. En dan teruglevering verwijderen. Maar Home Assistant lijkt die virtuele sensor niet te herkennen als energiemeting. Ik zie wel data, een bepaalde hoeveelheid energie wordt eruit gepoept, maar het symbooltje is een oogje in plaats van een bliksemschicht, en ik kan de zelfgemaakte sensor ook niet selecteren in de energie instellingen.
Zou je de template eens kunnen delen? Het lijkt erop dat je niet goed hebt aangegeven wat de device_class is.

Dit heb ik bij mijn MQTT sensoren staan voor de zonnepanelen, totaal verbruik etc.:

YAML:
1
2
3
    unit_of_measurement: "kWh"
    device_class: "energy"
    state_class: "total_increasing"

Met device_class: "energy" zou je echt geen oogje moeten krijgen.

Overigens klopt het niet wat je zegt, dat Essent per dag bekijkt of je teruglevert of importeert uit het net. Dit gaat gewoon 1x per jaar bij de eindafrekening. Dat is de salderingsregeling.
Amanoo schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 10:52:
Het is allemaal een beetje lastig. Ik doe de meting ook via de Toon P1 meter, dus ik zie alleen verbruik en opwekking, niet teruglevering of wat ik van het net gebruik.
Via P1 zou je normaliter veel meer moeten kunnen zien. Maar ik ken de Toon verder niet echt, behalve van naam. Is er niet sprake van een misverstand? Dat verbruik = wat je van het net verbruikt en opwekking = teruglevering? Dat klinkt nogal logisch namelijk :P

[ Voor 27% gewijzigd door Gizz op 29-10-2021 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Laatst online: 07-03-2023
Over Shelly in HA gesproken.

Gebruiken jullie de Shelly Intregratie? Ik merk dat die niet echt actief ontwikkeld wordt (laatste update; april 2021) en dat ik toch wel geregeld tegen bugs aanloop:
- Shelly 2.5 wordt niet goed ondersteunt
- MQTT werkt oppeens niet goed meer voor een dimmer
- Energy verbruik is niet goed geconfigureerd.

Langszamerhand begin ik mijn vertrouwen in de integratie behoorlijk te verliezen.

Wat gebruiken jullie? Herkenbaar verhaal?

Jammer, want Shelly's vind ik verder prima spul..

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Gizz schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:28:
[...]

Zou je de template eens kunnen delen? Het lijkt erop dat je niet goed hebt aangegeven wat de device_class is.

Dit heb ik bij mijn MQTT sensoren staan voor de zonnepanelen, totaal verbruik etc.:

YAML:
1
2
3
    unit_of_measurement: "kWh"
    device_class: "energy"
    state_class: "total_increasing"

Met device_class: "energy" zou je echt geen oogje moeten krijgen.

Overigens klopt het niet wat je zegt, dat Essent per dag bekijkt of je teruglevert of importeert uit het net. Dit gaat gewoon 1x per jaar bij de eindafrekening. Dat is de salderingsregeling.
Ah, ik had inderdaad niet gezien dat ik device class moest aangeven. Ik zag dat niet terug in voorbeelden, dus ik dacht dat het werd geïnfereerd uit de gebruikte eenheid. Ik kan nu niet delen want ik moet nu weg, maar je hebt gelijk, ik had dat niet gedaan.

Wat Essent betreft, ik bedoelde keer dat ze naar mijn weten niet elk uur in het afgelopen jaar afgaan om te kijken op welke momenten je meer hebt opgewekt dan verbruikt (en dus teruggeleverd). Dat hun resolutie waarmee ze het bekijken niet zo hoog is dus. Volgens mij heeft teruglevering ook een lagere prijs, althans dat begrijp ik uit mijn contract, dus dat maakt onder de eindstreep uit. Het kan zijn dat ik een uurtje meer opwek dan gebruik, maar dat zal niet snel een hele dag duren, laat staan langer. Een grove resolutie is voor mij voordeliger.
Via P1 zou je normaliter veel meer moeten kunnen zien. Maar ik ken de Toon verder niet echt, behalve van naam. Is er niet sprake van een misverstand? Dat verbruik = wat je van het net verbruikt en opwekking = teruglevering? Dat klinkt nogal logisch namelijk :P
Ja, naar mijn weten wordt levering uit het net niet doorgegeven door Toon. Die data zit niet in de API. die krijg ik niet binnen.

[ Voor 12% gewijzigd door Amanoo op 29-10-2021 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-09 23:05
MrBarBarian schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:59:

Gebruiken jullie de Shelly Intregratie? Ik merk dat die niet echt actief ontwikkeld wordt (laatste update; april 2021) en dat ik toch wel geregeld tegen bugs aanloop:

Langszamerhand begin ik mijn vertrouwen in de integratie behoorlijk te verliezen.

Werkt hier naar tevredenheid wat werkt er niet aan de shelly 2.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Amanoo De 'resolutie' van Essent is 1x per jaar, namelijk je eindafrekening :)
Ze kijken niet per minuut, uur, dag, week of maand. Maar 1x per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

MrBarBarian schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:59:

Ik ben sowieso niet heel overtuigd van Shelly. Ik heb 2 lampen en een dimmer. De twee lampen geven heel raar koudwit licht, een beetje rozig. En bij aan en uit doen willen ze nogwel eens groen licht geven als ze bijna uit zijn, of andere kleuren. En mijn dimmer knippert nog wel eens al zou het misschien kunnen dat mijn domme lampen achter die dimmer niet zo goed zijn. Het zijn niet de beste producten.
Pagina: 1 ... 75 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.