Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.973 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:20
SonnyBBQ schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:58:
[...]

Ik ben zelf ook nog maar beginnend met templates, dus kon het niet direct vinden. Maar super als je dit wil bekijken _/-\o_

Sensor:
binary_sensor.nas_security_status

Condition:
on --> er is een security advisor probleem, één of meerdere attributes zijn niet 'safe'
of
off --> er is geen security advisor probleem

Sensor attributes:
malware: safe
network: safe
securitySetting: safe
systemCheck: safe
update: safe
userInfo: safe
friendly_name: NAS Security status
device_class: safety

De waarden van de verschillende attributes kunnen dus wijzigen naar verschillende waarden.
Stap 1 is er.. Ik ga even proberen of ik er wat van kan maken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1258GRZgLkXs5WOBllhe77jVXqk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vc21DSqNaxl6oj5z0yGCvYHe.png?f=user_large

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:17
SonnyBBQ schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:58:
[...]

Ik ben zelf ook nog maar beginnend met templates, dus kon het niet direct vinden. Maar super als je dit wil bekijken _/-\o_

Sensor:
binary_sensor.nas_security_status

Condition:
on --> er is een security advisor probleem, één of meerdere attributes zijn niet 'safe'
of
off --> er is geen security advisor probleem

Sensor attributes:
malware: safe
network: safe
securitySetting: safe
systemCheck: safe
update: safe
userInfo: safe
friendly_name: NAS Security status
device_class: safety

De waarden van de verschillende attributes kunnen dus wijzigen naar verschillende waarden.
Kun je niet met meerdere if's werken, zodat hij niet stopt na een 'true'

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
      {%- if is_state('binary_sensor.nas_security_status', 'on') %}
          Dag {{user}}, controleer de NAS, 
          {%- if not is_state_attr('binary_sensor.nas_security_status', 'malware', 'safe') %}
              de Malware status is **{{state_attr('binary_sensor.nas_security_status', 'malware') }}**!
          {% endif %}

{%- if not is_state_attr('binary_sensor.nas_security_status', 'network', 'safe') %}
              de Network status is **{{state_attr('binary_sensor.nas_security_status', 'network') }}**!
          {% endif %}

{%- if not is_state_attr('binary_sensor.nas_security_status', 'securitySetting', 'safe') %}
              de Security Setting status is **{{state_attr('binary_sensor.nas_security_status', 'securitySetting') }}**!
          {% endif %}

{%- if not is_state_attr('binary_sensor.nas_security_status', 'systemCheck', 'safe') %}
              de System Check status is **{{state_attr('binary_sensor.nas_security_status', 'systemCheck') }}**!
          {% endif %}

{%- if not is_state_attr('binary_sensor.nas_security_status', 'update', 'safe') %}
              de Update status is **{{state_attr('binary_sensor.nas_security_status', 'update') }}**!
          {% endif %}

{%- if not is_state_attr('binary_sensor.nas_security_status', 'userInfo', 'safe') %}
              de User Info status is **{{state_attr('binary_sensor.nas_security_status', 'userInfo') }}**!
          {% endif %}

{% endif %}

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:37
jj85 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:00:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
          {%- if not is_state_attr('binary_sensor.nas_security_status', 'malware', 'safe') %}
              de Malware status is **{{state_attr('binary_sensor.nas_security_status', 'malware') }}**!
          {% endif %}

{%- if not is_state_attr('binary_sensor.nas_security_status', 'network', 'safe') %}
              de Network status is **{{state_attr('binary_sensor.nas_security_status', 'network') }}**!
          {% endif %}

{%- if not is_state_attr('binary_sensor.nas_security_status', 'securitySetting', 'safe') %}
              de Security Setting status is **{{state_attr('binary_sensor.nas_security_status', 'securitySetting') }}**!
          {% endif %}

{%- if not is_state_attr('binary_sensor.nas_security_status', 'systemCheck', 'safe') %}
              de System Check status is **{{state_attr('binary_sensor.nas_security_status', 'systemCheck') }}**!
          {% endif %}

{%- if not is_state_attr('binary_sensor.nas_security_status', 'update', 'safe') %}
              de Update status is **{{state_attr('binary_sensor.nas_security_status', 'update') }}**!
          {% endif %}

{%- if not is_state_attr('binary_sensor.nas_security_status', 'userInfo', 'safe') %}
              de User Info status is **{{state_attr('binary_sensor.nas_security_status', 'userInfo') }}**!
          {% endif %}

{% endif %}
Dat kan, hou er wel rekening mee dat al die lege regels ook meegenomen worden in je output dus als alleen de laatste true is dan zal je dus eerst 5 lege regels zien en dan pas je message. Je kunt die whitespace beter meenemen in elk if block :)

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
@SonnyBBQ Ik kom er in ieder geval nog niet uit, dus wellicht is de oplossing van @jj85 dan beter :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:09
jj85 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:00:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
          {% endif %}

{% endif %}

{% endif %}

{% endif %}

{% endif %}

{% endif %}

{% endif %}
Dutchess_Nicole schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:07:
[...]

Dat kan, hou er wel rekening mee dat al die lege regels ook meegenomen worden in je output dus als alleen de laatste true is dan zal je dus eerst 5 lege regels zien en dan pas je message. Je kunt die whitespace beter meenemen in elk if block :)
Bedankt voor het meedenken allemaal. Ik ga hier verder mee aan de slag.

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb laatst een stroomonderbreking gehad. Daarna uiteraard weer de NUC opnieuw met Ubuntu - Dockers met o.a. Traefik als reverse proxy en Home Assistant opgestart.

Maar .. helaas kom ik de GUI nu niet (meer) in. In de logs staat het volgende:

code:
1
2021-09-30 13:23:12 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.http.forwarded] Received X-Forwarded-For header from an untrusted proxy 172.18.0.11

Nu had ik sl in config.yaml de volgende gegevens gezet, naar aanleiding van een breaking change van een paar maanden terug:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
http:
  use_x_forwarded_for: true
  trusted_proxies:
    - 172.18.0.2       #Remote LAN
    - 192.168.1.100    #Your Home assistant IP only
    - 127.0.0.1
  ip_ban_enabled: true
  login_attempts_threshold: 5

Ik heb flink zitten klooien, maar het is me niet gelukt om de GUI terug te krijgen. Is er een manier om na een stroomonderbreking dit niet meer stuk te krijgen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
koelkast schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:32:
Ik heb laatst een stroomonderbreking gehad. Daarna uiteraard weer de NUC opnieuw met Ubuntu - Dockers met o.a. Traefik als reverse proxy en Home Assistant opgestart.

code:
1
2021-09-30 13:23:12 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.http.forwarded] Received X-Forwarded-For header from an untrusted proxy 172.18.0.11

Nu had ik sl in config.yaml de volgende gegevens gezet, naar aanleiding van een breaking change van een paar maanden terug:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
http:
  trusted_proxies:
    - 127.0.0.1

Ik heb flink zitten klooien, maar het is me niet gelukt om de GUI terug te krijgen. Is er een manier om na een stroomonderbreking dit niet meer stuk te krijgen?
Wanneer je het IP van de untrusted proxy (172.18.0.11 ) invult bij de Trusted proxies?

What's the speed of dark?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes

code:
1

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
http:
  trusted_proxies:
    - 127.0.0.1

In de error message staat ip 172.18.0.11
Dat staat niet in je lijst trusted proxies

Ik zou die eens toevoegen

Ik heb bij trusted_proxies alleen het ip van Nginx Proxy Manager staan, dat is bij mij voldoende om het te laten werken.

Zou het kunnen dat je Traefik een ander ip heeft gekregen na de stoormstoring?

[ Voor 8% gewijzigd door TheFes op 30-09-2021 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole

code:
1

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
http:
  trusted_proxies:
    - 127.0.0.1

Let op het IP in de message 172.18.0.11 en die in je trusted_proxies: 172.18.0.2

Ik denk dat je dhcp een ander IP uitgegeven heeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
JayOne schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:37:
[...]

Wanneer je het IP van de untrusted proxy (172.18.0.11 ) invult bij de Trusted proxies?
Argh! Natuurlijk! Thanks! Hoe kan ik nou voorkomen dat een docker container een nieuw ip-adres krijgt? Ik heb m'n router gevraagd in de 192.168.x.x range te blijven, maar dat moet ik dan blijkbaar in m'n docker omgeving ook ergens instellen..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
  • Laatst online: 26-08 08:06
koelkast schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:42:
[...]

Argh! Natuurlijk! Thanks! Hoe kan ik nou voorkomen dat een docker container een nieuw ip-adres krijgt? Ik heb m'n router gevraagd in de 192.168.x.x range te blijven, maar dat moet ik dan blijkbaar in m'n docker omgeving ook ergens instellen..?
Ik gebruik zelf een bredere range als trusted proxy: 172.16.0.0/12

What's the speed of dark?

• Dutchess_Nicole
je kan een container bij het runnen zelf een IP toewijzen. maar dan moet je wel beschikken over de docker configuraties om dat te doen.

Alternatief is om het subnet waar alle docker containers in staan toe te voegen aan trusted_proxies maar dat is weer wat minder secure in principe...

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Septillion schreef op woensdag 29 september 2021 @ 10:54:
@jj85 Die uit ESPhome zal zelf netjes de availability doen. Maar je template sensor die de info uit de ESPhome-sensor haalt verandert niet vanzelf mee, daar zal je zelf de availability voor moeten opgeven. Meest logische is om daarbij naar de originele entity te kijken.
Dank voor de suggestie. Ik ben bij één van mijn REST-sensors ook gaan testen of ik de 'availability' van de orginele rest-entity kan meegeven aan de relevante template sensors. Dit lijkt te lukken met onderstaande code.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
    # op 2021-09-30 eerste test met availability_template opgezet
    ducobox_node_badkamer_rh:
      friendly_name: 'Badkamer Luchtvochtigheid'
      value_template: >
        {{ state_attr('sensor.ducobox_node_badkamer_info', 'rh') | round(1) }}
      availability_template:  >-
        {%- if is_state("sensor.ducobox_node_badkamer_info", "OK") %}
          true
        {%- endif %}
      device_class: humidity
      unit_of_measurement: "%"

Bij het niet-beschikbaar zijn van de REST sensor, wordt de onderliggende template sensor nu 'unavailable' in plaats van 'unknown'. Verder zie ik geen enkel verschil/voordeel. Hoe zou ik de 'availability_template' kunnen gebruiken om bij onbeschikbaar zijn van de REST sensor, de laatst bekende waarde te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
scorpion303 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:53:
[...]

Dank voor de suggestie. Ik ben bij één van mijn REST-sensors ook gaan testen of ik de 'availability' van de orginele rest-entity kan meegeven aan de relevante template sensors. Dit lijkt te lukken met onderstaande code.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
    # op 2021-09-30 eerste test met availability_template opgezet
    ducobox_node_badkamer_rh:
      friendly_name: 'Badkamer Luchtvochtigheid'
        {{ state_attr('sensor.ducobox_node_badkamer_info', 'rh') | round(1) }}
      availability_template:  >-
        {%- if is_state("sensor.ducobox_node_badkamer_info", "OK") %}
          true
        {%- endif %}
      device_class: humidity
      unit_of_measurement: "%"

Bij het niet-beschikbaar zijn van de REST sensor, wordt de onderliggende template sensor nu 'unavailable' in plaats van 'unknown'. Verder zie ik geen enkel verschil/voordeel. Hoe zou ik de 'availability_template' kunnen gebruiken om bij onbeschikbaar zijn van de REST sensor, de laatst bekende waarde te gebruiken?
Dat lukt niet met een availability_template. Het enige wat die doet is checken of hij available moet zijn.

Zoals ik ook al bij @jj85 aangegeven heb, is je template nu nodeloos complex. Dit is simpeler:
YAML:
1
      availability_template:  "{{ is_state('sensor.ducobox_node_badkamer_info', 'OK') }}"

Dat lost echter je probleem niet op.

Ik denk dat dit zou moeten werken, dat is min of meer de oplossing die @jj85 eerst ook had, maar dan in een simpelere template:
YAML:
1
2
        {{ state_attr('sensor.ducobox_node_badkamer_info', 'rh') | default(states('sensor.ducobox_node_badkamer_rh') | float, true) | round(1) }}

Je moet dan wel de availibity_template weghalen, anders gaat de sensor alsnog naar unavailable.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
@SonnyBBQ

Heb er toch (met wat hulp van de HA discord) nog even naar gekeken, en ben tot het volgende gekomen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
{% set nas_states = states.binary_sensor.nas_security_status.attributes  %}
{% set error_type = nas_states.items() | list | rejectattr('1', 'eq', 'safe') | rejectattr('0', 'in', ['device_class', 'friendly_name']) | map(attribute='0') | list %}
{% set error_message = nas_states.items() | list | rejectattr('1', 'eq', 'safe') | rejectattr('0', 'in', ['device_class', 'friendly_name']) | map(attribute='1') | list %}
{% set ns = namespace(error_text = []) %}
{% for error in error_type %}
  {% set ns.error_text = ns.error_text + [error ~ " (" ~ error_message[loop.index-1] ~ ")"] %}
{% endfor %}
Hallo {{ user }} controleer de NAS op de volgende meldingen: {{ ns.error_text | join(', ') }}

Dat geeft in de template checker het volgende (de {{user}} template werkt daar niet):
Hallo controleer de NAS op de volgende meldingen: network (oh nee, een error), systemCheck (hier is echt iets mis), userInfo (doe hier eens iets aan)

• SonnyBBQ
  • Laatst online: 20:09
Nice. Dit gaat mijn skills te boven en zal ik even moeten doornemen. Maar ik heb het wel al toegepast. To be continued ...

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-09 21:22
skank schreef op woensdag 29 september 2021 @ 14:44:
[...]

Ok dan :)
JA ik ging het eerst doen met deursensor, maar dan moet je hem altijd dichtdoen, wat wij niet doen (voor de verluchting enz, hij gaat enkel dicht als we douchen.)

Bovendien heb je dan geen lux

MAAR
Mijn hue bewegingssensor heeft wel die luchtvochtigheid, dus mss moet ik die ook in mn automation zetten

Euh toch ff nadenken wat ik nu allemaal met die automation moet doen (incl verplaatsen)
Misschien kan je jouw CV ketel of watermeter aflezen? Zodra dat stopt (het rekenkundig gemiddelde minder wordt dan de lowpass gemiddelde) is het douchen gedaan. En dan natuurlijk neemt de bewegingssensor over: dan is het afdrogen / aankleden etc.

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-09 12:21
oltk schreef op donderdag 30 september 2021 @ 18:28:
[...]

Misschien kan je jouw CV ketel of watermeter aflezen? Zodra dat stopt (het rekenkundig gemiddelde minder wordt dan de lowpass gemiddelde) is het douchen gedaan. En dan natuurlijk neemt de bewegingssensor over: dan is het afdrogen / aankleden etc.
Phew :)
Zover ben ik nog niet :p
Neen die kan ik dus niet aflezen

Ondertussen de automation aangepast naar:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
- id: turn_on_bathroom_lights_when_its_dark
  alias: "Lichten: Badkamer ouders aan bij beweging wanneer het donker is"
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: binary_sensor.presence_badkamer_ouders
      from: "off"
      to: "on"
  condition:
    - condition: and
      conditions:
        - condition: numeric_state
          entity_id: sensor.lightlevel_badkamer_ouders
          below: 30
        - condition: state
          entity_id: light.lavabo
          state: "off"  
  action:
    - service: light.turn_on

- id: turn_off_bathroom_lights_when_no_movement
  alias: "Lichten: Badkamer ouders uit als er geen beweging is"
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: binary_sensor.presence_badkamer_ouders
      to: "off"
      for: "00:02:00"
  condition:
    - condition: or
      conditions:
          state: "on"
          entity_id: light.bad
          entity_id: light.douche
  action:
    - service: light.turn_off
      entity_id:
        - light.lavabo
        - light.bad
        - light.douche

Als ik nu in de badkamer ga, zal het aanspringen indien lux <30 en licht uit is.
Als ik ga douchen dan zet ik manueel het licht in de douche aan...
Als het licht dan uitspringt , heb ik nog het licht in de douche.
Kom ik eruit, springt het licht aan de lavabo aan
Ga ik naar buiten , dan zal hij na 2 min geen beweging, overal uit , dus lavabo en douche

Ik zou nog kunnen de lamp van de douche koppelen aan het zeggen van, hey google, ik ga douchen (nu speelt die enkel muziek tijdens bepaalde tijd)

Of ik kan nog een deur sensor toevoegen (op voorwaarde dat ik dan altijd deur toe doe als ik ga douchen en wanneer klaar met douchen , de deur openzet) en dan in de automation het volgende voorzie:
- indien de deur dicht is, hij moet wachten met het aftellen van de no motion (en bijgevolg niet uitschakeld)

Als ik dan uit de douche stap, en er is beweging, dan zal hij het licht niet uitdoen
Als hij niets ziet, doet hij toch alles uit

Is maar wat best practice zal zijn, ga ik toch effe met de vrouw moeten bespreken :p

Tegen google praten om 7u smorgens is mss niet zo wenselijk.
(Tags kunnen ook i know)

Ik zal er misschien wel komen uiteindelijk :)

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:41
Septillion schreef op zondag 26 september 2021 @ 09:51:
@Koepert Over de max hoef je geen zorgen te maken, deze is alleen voor de UI.

Verder zie ik een 'input_number.increment' functie. Onder data lijkt daar alleen de 'step' te missen als ik de omschrijving lees. Zou dan worden:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
- id: 'dymista on stock'
  alias: dymista zijn bijgevuld
  trigger: 
    platform: state
    entity_id: 
      - input_boolean.dymista_bijgevuld
    to: "on"
  action:
    - service: input_number.increment
      target:
        entity_id: input_number.dymista
      data:
        step: 120
Even een update. dit werkt dus niet. Die Step definieer je in de input_number en is daarmee ' fixed' .. Dus de data/value is niet een geaccepteerd onderdeel. Nu opgelost door in de Custom:button-card van de input-number de call service set_value op te nemen. Dat is dus nu in totaal:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
type: custom:button-card
card_mod:
  style: |
    ha-card {
      box-shadow: var(--card-box-shadow);
      margin: 0px 0px 0px 14px;
    }
entity: input_number.foster_inhaler
tap_action:
  action: call-service
  service: input_number.set_value
  service_data:
    entity_id: input_number.foster_inhaler
    value: 120
name: Foster
icon: mdi:air-filter
show_state: true
styles:
  card:
    - width: 120px
    - height: 120px
  name:
    - font-size: 12px
state:
  - value: 'off'
    styles:
      card:
        - filter: opacity(50%)
      icon:
        - filter: grayscale(100%)

Blijft jammer dat het niet + 120 kan, maar goed, voor nu is dit afdoende.

• TheFes
Koepert schreef op donderdag 30 september 2021 @ 20:36:
[...]

Even een update. dit werkt dus niet. Die Step definieer je in de input_number en is daarmee ' fixed' .. Dus de data/value is niet een geaccepteerd onderdeel. Nu opgelost door in de Custom:button-card van de input-number de call service set_value op te nemen. Dat is dus nu in totaal:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
type: custom:button-card
card_mod:
  style: |
    ha-card {
      box-shadow: var(--card-box-shadow);
      margin: 0px 0px 0px 14px;
    }
entity: input_number.foster_inhaler
tap_action:
  service_data:
    value: 120
name: Foster
icon: mdi:air-filter
show_state: true
styles:
  card:
    - width: 120px
    - height: 120px
  name:
    - font-size: 12px
state:
  - value: 'off'
    styles:
      card:
        - filter: opacity(50%)
      icon:
        - filter: grayscale(100%)

Blijft jammer dat het niet + 120 kan, maar goed, voor nu is dit afdoende.
+120 kan ook wel, met:
YAML:
1
2
3
4
  service_data:
    value: "{{ states('input_number.foster_inhaler') + 120 }}"

Dan moet uiteraard de maximale waarde wel hoger zijn dan 120

• Koepert
Ik had gehoopt dat t klopte (max value staat op 480). maar ik krijg:

code:
1
Kan service input_number/set_value niet aanroepen expected float for dictionary value @ data['value']

Wellicht dat ik nog met de formatting moet spelen (' , { etc}
YAML:
1
2
3
4
  service_data:
    value: "{{ states('input_number.foster_inhaler') + 120 | float }}"

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Hmmbob schreef op donderdag 30 september 2021 @ 21:03:
YAML:
1
2
3
4
  service_data:
    value: "{{ states('input_number.foster_inhaler') + 120 | float }}"
Was inderdaad vergeten de state om te zetten naar een float, maar die moet dan wel voor de plus lijkt mij. Zo dus:

YAML:
1
2
3
4
  service_data:
    value: "{{ states('input_number.foster_inhaler') | float + 120  }}"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
Beide volgordes werken niet, maar bij het editten van de card loopt hij ook te kloten met de ' , " ed.. Als ik " erin heb, en die opsla krijg ik '' als resultaat. (double = 2x single dus)

• TheFes
Koepert schreef op donderdag 30 september 2021 @ 21:15:
Beide volgordes werken niet, maar bij het editten van de card loopt hij ook te kloten met de ' , " ed.. Als ik " erin heb, en die opsla krijg ik '' als resultaat. (double = 2x single dus)
Dat doet de GUI editor inderdaad. Maar die werken op zich ook gewoon.

Test de template anders even in developer tools -> template

[ Voor 7% gewijzigd door TheFes op 30-09-2021 21:30 ]

• Koepert
TheFes schreef op donderdag 30 september 2021 @ 21:29:
[...]

Dat doet de GUI editor inderdaad. Maar die werken op zich ook gewoon.
Ook als dit het resultaat is uiteindelijk?

code:
1
'{{ states(' 'input_number.foster_inhaler' ') | float + 120  }}'

• TheFes
Koepert schreef op donderdag 30 september 2021 @ 21:31:
[...]

Ook als dit het resultaat is uiteindelijk?

code:
1
'{{ states(' 'input_number.foster_inhaler' ') | float + 120  }}'
Die spatie tussen de dubbele single quotes maakt het wel een beetje vreemd

• Koepert
TheFes schreef op donderdag 30 september 2021 @ 21:33:
[...]

Die spatie tussen de dubbele single quotes maakt het wel een beetje vreemd
Ja dat is dus weer t fucked up.. daar zit niet ECHT een spatie (In Lovelace dus)

ff getest in de templates

bij dit; {{ states('input_number.foster_inhaler') | float + 120 }}

komt er gewoon 240 uit (120 is de huidige status ook). Dus het gaat ergens mis in de card.

[ Voor 25% gewijzigd door Koepert op 30-09-2021 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:24
-Casper schreef op maandag 20 september 2021 @ 11:46:
[...]

Kijk even in je browser console: rechter muisknop > inspecteren > console.
Wellicht zie je daar nog iets van een foutmelding?
Mocht iemand ook invalid tokens krijgen, ik heb het opgelost door about:profiles te gebruiken en op te starten zonder addons. Daarna 1 voor 1 ingeschakeld en bleek dus aan privacy badger te liggen ondanks dat deze was uitgeschakeld voor HA sites! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmani
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-09 08:57
Ik ben deze week begonnen met HA, komende vanaf een Lidl Zigbee gateway, maar loop al vrij snel vast...

Ik heb HA als docker geinstalleerd op een Unraid-server (KVM). Ik heb een Conbee II stick die ik doorlus naar de docker. Deze wordt ook herkend en ik heb ZHA bij "intergrations" toegevoegd. Ik heb echter 2 devices geprobeerd te pairen, maar HA vindt ze niet:
  • Philips Hue Motion Sensor Outdoor
  • iCasa Remote
Het is me niet helemaal duidelijk waarom. Alle nieuwe/overlappende termen als hass.io, HA Core, ZHA, etc maakt het er allemaal niet makkelijker op om te zoeken. Ik lees ook over deCONZ en Phoscon. Moet ik deze 2 ook installeren in aparte dockers? Ik kan de Conbee USB toch maar aan 1 docker tegelijk toekennen?

Kan ik iemand me een zetje in de goede richting geven? :)

Science is stranger than fiction

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:24
Harmani schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:22:
Ik ben deze week begonnen met HA, komende vanaf een Lidl Zigbee gateway, maar loop al vrij snel vast...

Ik heb HA als docker geinstalleerd op een Unraid-server (KVM). Ik heb een Conbee II stick die ik doorlus naar de docker. Deze wordt ook herkend en ik heb ZHA bij "intergrations" toegevoegd. Ik heb echter 2 devices geprobeerd te pairen, maar HA vindt ze niet:
  • iCasa Remote
Het is me niet helemaal duidelijk waarom. Alle nieuwe/overlappende termen als hass.io, HA Core, ZHA, etc maakt het er allemaal niet makkelijker op om te zoeken. Ik lees ook over deCONZ en Phoscon. Moet ik deze 2 ook installeren in aparte dockers? Ik kan de Conbee USB toch maar aan 1 docker tegelijk toekennen?

Ik draai HA (niet in docker overigens) ook met de Conbee II stick en via ZHA, heb op zich geen problemen gehad met het toevoegen van Aqara sensoren en Philips Hue lampen + dimmers. Ik heb deze guide gevolgd, wellicht heb je iets aan het stuk onder Add devices to gateway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 04-01-2022
Harmani schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:22:

• iCasa Remote

Ik had dezelfde setup, inmiddels via VM ipv docker maar dat mag geen verschil maken in dit geval.
Wel gebruik ik Zigbee2Mqtt ipv ZHA en totaal geen problemen, wellicht werkt die beter bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmani
Ronker32 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:31:
Ik heb deze guide gevolgd, wellicht heb je iets aan het stuk onder Add devices to gateway.
Dank voor de guide, maar tot zo ver was ik al wel. Alleen vindt hij mijn devices niet (staan wel in pairing mode)
bafplus schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:39:
Ik had dezelfde setup, inmiddels via VM ipv docker maar dat mag geen verschil maken in dit geval.
Wel gebruik ik Zigbee2Mqtt ipv ZHA en totaal geen problemen, wellicht werkt die beter bij jou?
Ja Zigbee2Mqtt zie ik ook her en der voorbijkomen. Maar wat is daar het voordeel van? En hoe installeer ik het? Want het staat niet bij de lijst met "integrations" van HA.

Wat is uberhaubt het verschil tussen ZHA, Zigbee2Mqtt, Deconz, Rednode etc? Zijn het aanvullingen of alternatieven voor HA? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Harmani schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 12:17:
[...]

Dank voor de guide, maar tot zo ver was ik al wel. Alleen vindt hij mijn devices niet (staan wel in pairing mode)

[...]

Ja Zigbee2Mqtt zie ik ook her en der voorbijkomen. Maar wat is daar het voordeel van? En hoe installeer ik het? Want het staat niet bij de lijst met "integrations" van HA.

Wat is uberhaubt het verschil tussen ZHA, Zigbee2Mqtt, Deconz, Rednode etc? Zijn het aanvullingen of alternatieven voor HA? :?
Red Node is een beetje een vreemde eend in dit rijtje. De andere 3 zijn allemaal bedoeld om met Zigbee devices te communiceren. Node Red is een visuele programmeertool, waarmee je dus met blokjes en pijltjes automations in elkaar kunt zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmani
TheFes schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 12:46:
Node Red is een visuele programmeertool, waarmee je dus met blokjes en pijltjes automations in elkaar kunt zetten.
En deze kun je dan weer gebruiken in HA?

Maar eerst maar eens devices kunnen koppelen... Moet ik nog 1 van die andere 3 installeren om überhaupt vanuit HA Zigbee devices te pairen via de Conbee II stick? Of zou het out-of-the-box moeten werken als ik de USB stick zie binnen de HA docker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Harmani schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 12:51:
[...]

En deze kun je dan weer gebruiken in HA?

Maar eerst maar eens devices kunnen koppelen... Moet ik nog 1 van die andere 3 installeren om überhaupt vanuit HA Zigbee devices te pairen via de Conbee II stick? Of zou het out-of-the-box moeten werken als ik de USB stick zie binnen de HA docker?
Je hebt inderdaad wel 1 van die 3 nodig.
  • Deconz werkt alleen met de Conbee (2) stick
  • Zigbee2MQTT vereist dat je ook een MQTT broker hebt
  • ZHA is de ingebouwde integratie van HA, als je geen supervisor hebt is die wel het makkelijkst om te gebruiken, aangezien deze ingebouwd is in HA Core
Ik heb zelf alleen ervaring met Deconz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Even een vraagje

Ik gebruik helemaal geen node red en ben ik ook niet van plan eigenlijk.
Nu krijg ik het volgende door voor een seneye integratie

https://ibb.co/0jhTnRR

Enig idee hoe ik dit vertaal gewoon naar HA?

[ Voor 11% gewijzigd door skank op 01-10-2021 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 21:04

breinonline

Are you afraid to be known?

roelzadh schreef op zondag 26 september 2021 @ 08:20:
[...]

Leuk plan, wat gebruik je om aan de energie gegevens te komen? Ik heb nu een youless tussenmeter die ik met melcloud addon zou kunnen splitsen mits m'n fix op dev live gaat :-)

Ik wacht stiekem nog op een measurement voor heat op het energie-dashboard :-)
@roeleboel Sorry, had deze vraag over het hoofd gezien dus late reactie.

Op de MELcloud website kan je de benodige keys uitlezen (https://community.home-as...-home-assistant/26275/286).

Daarna kan je via de commandline (modbus) zaken uitlezen: https://community.home-as...-home-assistant/26275/366.

Wat je allemaal kan uitlezen kan je via curl bovenhalen, zoek even in dat topic naar wat werkt voor jouw unit. Dat verschilt per model. Bij mij werkte:
code:
1
curl -v -H "X-MitsContextKey: keymetveelcijfersenletters" "https://app.melcloud.com/Mitsubishi.Wifi.Client/user/ListDevices?id=123456&buildingID=123456"| jq ".[].Structure.Devices[].Device"

Overigens heb ik de sensors nog steeds niet lekker werkend in het energy dashboard, terwijl de sensors zelf hartstikke goed uitleesbaar zijn :(

[ Voor 5% gewijzigd door breinonline op 01-10-2021 15:05 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:00
Ik heb sinds kort een oude telefoon aan de muur hangen voor home assistant. Zonder wachtwoord en met screensaver werkt het wel goed. 1x tikken op het scherm en ik ben gelijk in de home assistant app.

De CV en bepaalde lampen kan je alleen uit home assistant bedienen en het is ook handig voor de oppas dat ze wat aan en uit kunnen zetten :)

Ik heb Nabu casa en daar heb je goede text to speech ondersteuning.

Wat ik zou willen is dat ik gesproken berichten uit mijn telefoon die aan de muur hangt kan krijgen.
Nu staat er wel een voorbeeld hoe je het kan doen. Maar je moet altijd een "media_player" hebben om het geluid naar toe sturen.

Is er een manier om toch een geluid via tts.cloud_say af te spelen op een mobiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik dacht dat dat kon met de "full kiosk browser" "browser mod"- maar dat is niet de HA app.

[ Voor 11% gewijzigd door Hmmbob op 02-10-2021 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:17
@Koepert Om het makkelijker met bewerken te maken zou je het kunnen verplaatsen naar een script.

Niet getest (zit in de auto), maar iets als dit
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
alias: Input number add
fields:
  entity:
    name: Input number entity
  step:
    name: Step
sequence:
  - service: input_number.set_value
    target:
      entity_id: "{{ entity }}"
    data:
      value: "{{ states(entity)|float + step|float }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-09 12:45
Is het mogelijk om de "hours to show" van een grafiek (mini graph card bijvoorbeeld) dynamisch te maken? Ik heb m'n BBQ thermometer geïntegreerd en de temperatuur wil ik graag monitoren in een grafiek die qua tijdslijn ook echt relevant is (en niet uren aan "0" laat zien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:44
Ik heb een beetje een lame probleem met HA. Ik gebruik gewoon het default lovelace dashboard en daar staan automagisch 3 entities in voor mijn receiver (Onkyo):
- Zone1: Deze gebruik ik
- Zone 2 & 3: Deze zijn niet aangesloten of bestaan niet.

Ik kan deze entities niet disablen in de entities list omdat ze geen unique ID hebben (volgens de GUI, uitgegrijst), maar ik begrijp ook niet hoe ik ze in de config(yaml) kan disablen. Na wat google werk vond ik de statement zone2: true in de onkyo component, maar die is of EOL of alleen geldig voor het enablen, want zone2: false levert een config error op. Toch zou ik blij zijn als ik niet de hele lovelace dashboard hoef te customizen alleen vanwege deze 2 ergerlijke zones. Iemand een idee?

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata
  • Laatst online: 19:35

Rianata

Have you played Atari today?

MrAngry schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 19:24:
Ik kan deze entities niet disablen in de entities list omdat ze geen unique ID hebben (volgens de GUI, uitgegrijst), maar ik begrijp ook niet hoe ik ze in de config(yaml) kan disablen. Na wat google werk vond ik de statement zone2: true in de onkyo component, maar die is of EOL of alleen geldig voor het enablen, want zone2: false levert een config error op. Toch zou ik blij zijn als ik niet de hele lovelace dashboard hoef te customizen alleen vanwege deze 2 ergerlijke zones. Iemand een idee?
Je zou de entry handmatig uit "core.entity_registry" kunnen verwijderen. Zie screenshot waar het bestand te vinden is. Betreft een tekstbestand met listing van al jouw entities. Wees wel voorzichtig, normaal niet aangeraden om handmatig in te editen. Maak eerst even een backup van het bestand en daarna wijzigen. Het is ook een hidden/system bestand, dus standaard zie je normaal gesproken de hele directory ".storage" niet eens.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7gIKvZI.png

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• feenstn
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-03-2024
Mich schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 16:04:
Ik heb sinds kort een oude telefoon aan de muur hangen voor home assistant. Zonder wachtwoord en met screensaver werkt het wel goed. 1x tikken op het scherm en ik ben gelijk in de home assistant app.

De CV en bepaalde lampen kan je alleen uit home assistant bedienen en het is ook handig voor de oppas dat ze wat aan en uit kunnen zetten :)

Ik heb Nabu casa en daar heb je goede text to speech ondersteuning.

Wat ik zou willen is dat ik gesproken berichten uit mijn telefoon die aan de muur hangt kan krijgen.
Nu staat er wel een voorbeeld hoe je het kan doen. Maar je moet altijd een "media_player" hebben om het geluid naar toe sturen.

Is er een manier om toch een geluid via tts.cloud_say af te spelen op een mobiel?
Dat kan met BrowserMod https://github.com/thomasloven/hass-browser_mod

Zitten ook nog paar andere mooie features in, zoals popup card etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Lichte frustratie hier: waarom is alles wat ik heb wat niet Hue is zo slecht of onbetrouwbaar? Osram smart+ pluggen vallen zomaar uit, Trådfri lampen knipperen en reageren dan weer wel dan weer niet (vandaag een nieuwe setup met nieuwe Trådfri die nota bene 1 meter van de Phoscon stick hangen, eerst prima werkten maar nu al de hele avond niet reageren), Silvercrest slechte kwaliteit lampen en lastig om peripherals te verbinden met Phoscon…

Hue mag dan wel duur zijn maar het is het enige merk waarmee ik nog geen enkele keer gedoe mee heb gehad en wat altijd mooi koppelt, blijft werken en een mooi lichtbeeld heb.

Ik twijfel daarom of ik nog wel andere merken de kans moet geven of al die rotzooi van derden van de hand moet doen. Vandaag dus de halve dag zitten programmeren, iets moois gemaakt met Trådfri, was al niet superblij met de trage reactietijd en slechte dimmercurve maar nu doet het dus helemaal niets meer (nog wel verbinding met Phoscon / deCONZ software). Opnieuw opstarten van HA en de lampen aan en uit helpt allemaal niks. Er is wel verbinding maar er wordt niet gereageerd. Ik ben er aardig klaar mee zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Septillion schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 16:54:
@Koepert Om het makkelijker met bewerken te maken zou je het kunnen verplaatsen naar een script.

Niet getest (zit in de auto), maar iets als dit
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
fields:
  entity:
    name: Input number entity
  step:
    name: Step
sequence:
    target:
      entity_id: "{{ entity }}"
    data:
      value: "{{ states(entity)|float + step|float }}"
Klinkt goed. Maar is dit dan 1 script wat bij elk medicijn zo ingezet kan worden? Of bedoel je dat ik bij elke versie zelf nog de zaken moet aanpassen?

Punt 2: roep ik dan alleen het script aan in de button of moet ik dan wel variables meegeven? Dat haal ik niet helemaal uit de documentatie (of lees t verkeerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:44
Rianata schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 20:03:
[...]

Je zou de entry handmatig uit "core.entity_registry" kunnen verwijderen. Zie screenshot waar het bestand te vinden is. Betreft een tekstbestand met listing van al jouw entities. Wees wel voorzichtig, normaal niet aangeraden om handmatig in te editen. Maak eerst even een backup van het bestand en daarna wijzigen. Het is ook een hidden/system bestand, dus standaard zie je normaal gesproken de hele directory ".storage" niet eens.

[Afbeelding]
Thanks! Nu heb ik de volgende uitdaging om die file te accessen, mijn samba wil nog niet werken ;-)

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-03-2024
Ik ben het denken om home assistent op te zetten en te beginnen met rookmelders om melding buiten huis te kunnen ontvangen. Later wil ik hier meer aan toevoegen (sirene, rolluik, ventilatie, etc.)

Was het denken aan Heiman zigbee rookmelders. Zijn EN14604 gecertificeerd in Duitsland. Iemand ervaring met deze?

Ze zijn niet erg mooi vergeleken met bijv. Fibaro's, maar wel goedkoop, +-25 euro op Ali.
Uiteindelijk heb ik er zo'n 9 nodig, dus dat tikt wel aan als de prijs te hoog is.

[ Voor 7% gewijzigd door Meessen op 02-10-2021 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 13:01

WoBBeL

*zwaai*

Ik kan het nergens vinden maar weet iemand wat de oorzaak is van onderstaande:

Als ik via een automation een tekst laat afspelen op mijn Google Nest speakers dan is dit een andere stem dan als ik via het dashboard zelf een willekeurige tekst laat afspelen (zie screenshot hieronder). Ik vind persoonlijk de stem die de zelf ingevulde teksten via het dasboard afspeelt mooier. De automation stem is gewoon de normale "google assistent" stem. Ik zal vast wel iets verkeerds doen 8)7

In mijn configuration.yaml heb ik het volgende:
code:
1
2
3
4
5
tts:
  - platform: google_translate
    language: "nl"
    cache: true
    base_url: https://DOMEIN.nl:8123

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TElpKUhAD16cpb2JeDELt-Mo3LQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rQoTHw9yYeGekF27ETBZVtog.png?f=user_large

Opname 1 (handmatig): http://vdxml.nl/handmatig.mp3

Opname 2 (via automation): http://vdxml.nl/automation.mp3

[ Voor 29% gewijzigd door WoBBeL op 02-10-2021 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wordt die eerste niet via de HA Cloud geleid (en dus een Microsoft stem?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 13:01

WoBBeL

*zwaai*

@Hmmbob thanks dat was het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier is er ook een sterke voorkeur van de andere gebruikers van dit huis voor de Microsoft stem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:39
Wilf schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 21:40:
Lichte frustratie hier: waarom is alles wat ik heb wat niet Hue is zo slecht of onbetrouwbaar? Osram smart+ pluggen vallen zomaar uit, Trådfri lampen knipperen en reageren dan weer wel dan weer niet (vandaag een nieuwe setup met nieuwe Trådfri die nota bene 1 meter van de Phoscon stick hangen, eerst prima werkten maar nu al de hele avond niet reageren), Silvercrest slechte kwaliteit lampen en lastig om peripherals te verbinden met Phoscon…

Hue mag dan wel duur zijn maar het is het enige merk waarmee ik nog geen enkele keer gedoe mee heb gehad en wat altijd mooi koppelt, blijft werken en een mooi lichtbeeld heb.

Ik twijfel daarom of ik nog wel andere merken de kans moet geven of al die rotzooi van derden van de hand moet doen. Vandaag dus de halve dag zitten programmeren, iets moois gemaakt met Trådfri, was al niet superblij met de trage reactietijd en slechte dimmercurve maar nu doet het dus helemaal niets meer (nog wel verbinding met Phoscon / deCONZ software). Opnieuw opstarten van HA en de lampen aan en uit helpt allemaal niks. Er is wel verbinding maar er wordt niet gereageerd. Ik ben er aardig klaar mee zo.
Los van de kwaliteit tussen de diverse merken wil je denk ik weten wat de rssi van je device is, mogelijk meshed je netwerk niet goed waardoor dit betreffende device rechtstreeks met je stick gepaired is ipv via de dichtstbijzijnde device. Overigens meshen niet alle zigbee devices even lekker.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Sinds één van de augustus updates werkt het aansturen van de mechanische ventilatie niet meer (Itho). Door drukte was ik er nog niet aan toe gekomen om ernaar te kijken.
Ik heb ooit zo’n esp-bordje gemaakt wat communiceert met de Itho en HA. Dat werkt nog wel, want als ik via een http-call een aanroep doe gaat de dan hoger.

In HA kan ik niet meer klikken op de knopjes en blijft het op off staan. Iemand een idee of hetzelfde gehad?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBUADzSztRD0rbFum3nE6Cx7Ixg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f6CssBq3iadytKKRWXOAGig3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Laatst online: 23-09 09:08
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qdV96yJmv51PD4UKavt09Cw36Yo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MVP2smkrflq02mvoJh1NbvM7.jpg?f=fotoalbum_large

Zo ziet mn huidig dashboard er nu uit. Kan iemand me helpen de blauwe balk aan te passen aub? ;)
En zou graag info van hikvision acces control in hass krijgen, status, laatste aanmelding, alarm...

De nieuwe Energie tab vind ik super gedaan, maar werkt kut hier.... en dan vooral mn dagtelwerk
Nachttelwerk doet het normaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sjnWDohJqLs6pybIOvA2oT2kogI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2uzTiETLW0BjdRyWpRpp2O6C.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9DJ1q2gr2XhF34zX8azpWFC_b0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iHGY4C8rKbDc2Gf6K7yY61GP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/COw0cQI-nPCfgbm0mvtBpCLIPFI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LKt3u0KKebBprSTMi8U2oNWJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door RedPas op 03-10-2021 10:30 ]

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
ione schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 10:15:
Sinds één van de augustus updates werkt het aansturen van de mechanische ventilatie niet meer (Itho). Door drukte was ik er nog niet aan toe gekomen om ernaar te kijken.
Ik heb ooit zo’n esp-bordje gemaakt wat communiceert met de Itho en HA. Dat werkt nog wel, want als ik via een http-call een aanroep doe gaat de dan hoger.

In HA kan ik niet meer klikken op de knopjes en blijft het op off staan. Iemand een idee of hetzelfde gehad?

[Afbeelding]
Ik gebruik dit ook en werkt bij mij wel. Kun je nakijken of het niet aan je card ligt door de service fan.set_preset_mode aan te spreken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beefhead
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:24
Ik draai al enkele jaren Domoticz op een Rpi3B. Ik zou ook graag eens Home Assistant willen proberen aangezien hierbij de ontwikkelingen een stuk sneller gaan, en ik ook de dashboards een stuk mooier en flexibeler vind.

Is er een mogelijkheid om met Home Assistant te beginnen op mijn laptop, en dan als ik alles aan de gang heb, het eenvoudig over te zetten naar mijn Rpi3B?

Iemand die me een tip kan geven hoe dit het beste aan te pakken en in te richten?

3 out of 4 people make up 75% of the population || 4 out of 3 people struggle with math

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bafplus
Beefhead schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 10:57:
Ik draai al enkele jaren Domoticz op een Rpi3B. Ik zou ook graag eens Home Assistant willen proberen aangezien hierbij de ontwikkelingen een stuk sneller gaan, en ik ook de dashboards een stuk mooier en flexibeler vind.

Is er een mogelijkheid om met Home Assistant te beginnen op mijn laptop, en dan als ik alles aan de gang heb, het eenvoudig over te zetten naar mijn Rpi3B?

Iemand die me een tip kan geven hoe dit het beste aan te pakken en in te richten?
Zorg dat je dan de HA-VM gebruikt op je laptop. Maak geregeld een snapshot. Bij overstap naar de Pi is het dan een kwestie van die snapshot meegeven tijdens de installatie maar kan ook na installatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:51

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Meessen schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 21:51:
Was het denken aan Heiman zigbee rookmelders. Zijn EN14604 gecertificeerd in Duitsland. Iemand ervaring met deze?
Ja, ik heb sinds een paar weken drie Heiman zigbee rookmelders in huis. Met één exemplaar had ik dat hij via zigbee bleef versturen dat hij rook had gedetecteerd, dat zorgde voor spookmeldingen. Na resetten, opnieuw pairen én de testknop een keer indrukken gedraagt hij zich weer netjes :) Ik denk dat het ook geholpen heeft dat ik hem nu gepaird heb op zijn uiteindelijke locatie i.p.v. eerst naast mijn zigbee-stick.
Ze zijn niet erg mooi vergeleken met bijv. Fibaro's, maar wel goedkoop
Ze zijn erg klein, ik vind ze niet lelijk. En de meeste productfoto's laten de rookmelder zien met een knalrode knop, maar die is er helemaal niet. Het is een kleurloze knop met een rode LED erachter die oplicht bij rookdetectie of als je de testknop indrukt. Dus dat scheelt qua opvallendheid aan je plafond behoorlijk t.o.v. als hij echt een knalrode knop zou hebben :)

Hij ziet er dus uit zoals rechts op deze foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nT6RgG2gnAUytXwG47TCM8rk8Mk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vt3QSRjhfpdeUIa5KbmRVlfN.png?f=fotoalbum_large

Het meest lastige aan het design is ook goed terug te zien in deze foto: de rookmelder is vierkant, dus je wilt dat bij het ophangen de zijden van de rookmelder evenwijdig lopen aan je muren. Maar het voetje heeft geen enkele rechte zijde, dus je kunt niet even een balk of lange waterpas gebruiken om een kant van het voetje gegarandeerd evenwijdig te hebben aan een muur. Dat moet je echt op het oog doen :F Maar het is verder een prima ding, zeker voor het geld :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Koepert Tweede hangt samen met het eerste. In mijn voorbeeld heb ik een versie gemaakt die eigenlijk gewoon 'input_number.increment' vervangt maar wel een step toevoegt. In de call naar dit script moet je dus de entity_id en de step meegeven. Met als voordeel dat je maar een enkel script nodig hebt voor alle medicatie (of wat je dan ook wilt ophogen (of verlagen)). Maar als je wilt kan je er ook één per entity maken of de step fixt maken.

Aanroepen is dan:
YAML:
1
2
3
4
    service: script.input_number_add
    data:
      entity: input_number.test

Wel heb ik gemerkt nu ik het getest heb dat de 'max' er wel toe doet. Dit is of verandert of ik heb het verkeerd onthouden. Deze moet je dus wel hoger dan 120 zetten.

Ik heb ook even mooiere versie gemaakt die ook UI friendly is:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
input_number_add:
  description: "Adds 'step' to the 'input_number' of 'entity_id'"
  fields:
    entity_id:
      description: Input number entity
      selector:
        entity:
          domain: input_number
      required: true
    step:
      description: Amount to be added
      required: false
      default: 1
      selector:
        number:
          min: -1000000
          max: 1000000
  sequence:
      target:
        entity_id: "{{ entity_id }}"
      data:
        value: >-
          {% if step is not defined %}
          {% set step = 1 %}
          {% endif %}
          {{ states(entity_id)|float + step|float }}

Even opletten, ik heb 'entity' hernoemt naar 'entity_id'. Ook is deze copy past uit de scripts.yaml zelf, vandaar de 'input_number_add' parent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@ione Hoe heb je de integratie in HA geregeld?

Het zou ook te maken kunnen hebben met de verandering dat een fan nu ook als percentage kan ipv alleen low-mid-high.

[ Voor 55% gewijzigd door Septillion op 03-10-2021 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

RedPas schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 10:22:
[Afbeelding]
Zo ziet mn huidig dashboard er nu uit
Pfoe, bij jullie is het wel heel erg koud, dat lukt niet meer met de warmtepomp -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-03-2024
Gizz schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 11:12:
[...]

Ja, ik heb sinds een paar weken drie Heiman zigbee rookmelders in huis. Met één exemplaar had ik dat hij via zigbee bleef versturen dat hij rook had gedetecteerd, dat zorgde voor spookmeldingen. Na resetten, opnieuw pairen én de testknop een keer indrukken gedraagt hij zich weer netjes :) Ik denk dat het ook geholpen heeft dat ik hem nu gepaird heb op zijn uiteindelijke locatie i.p.v. eerst naast mijn zigbee-stick.

[...]

Ze zijn erg klein, ik vind ze niet lelijk. En de meeste productfoto's laten de rookmelder zien met een knalrode knop, maar die is er helemaal niet. Het is een kleurloze knop met een rode LED erachter die oplicht bij rookdetectie of als je de testknop indrukt. Dus dat scheelt qua opvallendheid aan je plafond behoorlijk t.o.v. als hij echt een knalrode knop zou hebben :)

Hij ziet er dus uit zoals rechts op deze foto:

[Afbeelding]

Het meest lastige aan het design is ook goed terug te zien in deze foto: de rookmelder is vierkant, dus je wilt dat bij het ophangen de zijden van de rookmelder evenwijdig lopen aan je muren. Maar het voetje heeft geen enkele rechte zijde, dus je kunt niet even een balk of lange waterpas gebruiken om een kant van het voetje gegarandeerd evenwijdig te hebben aan een muur. Dat moet je echt op het oog doen :F Maar het is verder een prima ding, zeker voor het geld :P
Waar heb jij ze gekocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:51

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Meessen schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 12:52:
[...]

Waar heb jij ze gekocht?
Hier. Ze identificeren zich overigens als de HS3SA in plaats van de HS1SA. Geen idee waarom, afgaande op de foto op Zigbee2mqtt lijkt hij eerder op de HS1SA. Maar maakt verder weinig uit, beide types worden op dezelfde manier ondersteund. De exposes (en dus mogelijkheden) zijn verder hetzelfde.

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 03-10-2021 13:01 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-09 12:45
Zo ziet mn huidig dashboard er nu uit. Kan iemand me helpen de blauwe balk aan te passen aub? ;)
Seriously?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
Septillion schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 11:19:
@Koepert Tweede hangt samen met het eerste. In mijn voorbeeld heb ik een versie gemaakt die eigenlijk gewoon 'input_number.increment' vervangt maar wel een step toevoegt. In de call naar dit script moet je dus de entity_id en de step meegeven. Met als voordeel dat je maar een enkel script nodig hebt voor alle medicatie (of wat je dan ook wilt ophogen (of verlagen)). Maar als je wilt kan je er ook één per entity maken of de step fixt maken.

Aanroepen is dan:
YAML:
1
2
3
4
    service: script.input_number_add
    data:
      entity: input_number.test

Wel heb ik gemerkt nu ik het getest heb dat de 'max' er wel toe doet. Dit is of verandert of ik heb het verkeerd onthouden. Deze moet je dus wel hoger dan 120 zetten.

Ik heb ook even mooiere versie gemaakt die ook UI friendly is:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
input_number_add:
  description: "Adds 'step' to the 'input_number' of 'entity_id'"
  fields:
    entity_id:
      selector:
        entity:
    step:
      selector:
        number:
  sequence:
      target:
        entity_id: "{{ entity_id }}"
      data:
          {% if step is not defined %}
          {% set step = 1 %}
          {% endif %}
          {{ states(entity_id)|float + step|float }}

Even opletten, ik heb 'entity' hernoemt naar 'entity_id'. Ook is deze copy past uit de scripts.yaml zelf, vandaar de 'input_number_add' parent.
Grr. loop met je uitvoerige versie nog tegen dit aan:
code:
1
Template rendered invalid entity IDs:

K heb jouw as is overgenomen, met de ' parent' eraf gehaald. De custom:button-card ziet er als volgt uit:

YAML:
1
2
3
4
5
6
tap_action:
  service: script.1633261370087
  data:

Ook met entity ipv entity_id in de data geprobeerd.

En t is knip en plak dus lastig te zeggen of er idd een spatie fout zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Koepert Heb je dan ook alles twee spaties naar links gedaan? Copy uit de UI geeft mij:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
description: Adds 'step' to the 'input_number' of 'entity_id'
fields:
  entity_id:
    selector:
      entity:
  step:
    selector:
      number:
sequence:
    target:
      entity_id: '{{ entity_id }}'
    data:
        {% if step is not defined %} {% set step = 1 %} {% endif %} {{
        states(entity_id)|float + step|float }}
mode: single

[edit]
Met dat ik hem verstuur zie ik nog een fout. De button moet zijn:
YAML:
1
2
3
4
5
6
tap_action:
  service: script.1633261370087
  service_data:

[ Voor 13% gewijzigd door Septillion op 03-10-2021 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Septillion schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 14:01:
@Koepert Heb je dan ook alles twee spaties naar links gedaan? Copy uit de UI geeft mij:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
description: Adds 'step' to the 'input_number' of 'entity_id'
fields:
  entity_id:
    selector:
      entity:
  step:
    selector:
      number:
sequence:
    target:
      entity_id: '{{ entity_id }}'
    data:
        {% if step is not defined %} {% set step = 1 %} {% endif %} {{
        states(entity_id)|float + step|float }}
mode: single
Strikt genomen niet, maar na opslaan stond wel alles 2 naar links uitgelijnd.

Nu letterlijk bovenstaande geplakt, maar ook dat maakt geen verschil.

Hier de hele log-error

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
[140185253428432] Template rendered invalid entity IDs:
[140185244509760] Template rendered invalid entity IDs:
[140185239801664] Template rendered invalid entity IDs:
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/voluptuous/schema_builder.py", line 272, in __call__
    return self._compiled([], data)
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/voluptuous/validators.py", line 215, in _run
    return self._exec(self._compiled, value, path)
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/voluptuous/validators.py", line 341, in _exec
    raise e if self.msg is None else AllInvalid(self.msg, path=path)
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/voluptuous/validators.py", line 339, in _exec
    v = func(path, v)
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/voluptuous/validators.py", line 215, in _run
    return self._exec(self._compiled, value, path)
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/voluptuous/validators.py", line 266, in _exec
    raise error if self.msg is None else AnyInvalid(
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/voluptuous/validators.py", line 260, in _exec
    return func(path, v)
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/voluptuous/schema_builder.py", line 828, in validate_value
    raise er.ScalarInvalid('not a valid value', path)
voluptuous.error.ScalarInvalid: not a valid value

During handling of the above exception, another exception occurred:

File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/service.py", line 218, in async_prepare_call_from_config
    target[CONF_ENTITY_ID] = cv.comp_entity_ids(target[CONF_ENTITY_ID])
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/voluptuous/validators.py", line 218, in __call__
    return self._exec((Schema(val) for val in self.validators), v)
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/voluptuous/validators.py", line 266, in _exec
    raise error if self.msg is None else AnyInvalid(
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/voluptuous/validators.py", line 258, in _exec
    return func(v)
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/voluptuous/schema_builder.py", line 276, in __call__
    raise er.MultipleInvalid([e])
voluptuous.error.MultipleInvalid: not a valid value

The above exception was the direct cause of the following exception:

File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/websocket_api/commands.py", line 185, in handle_call_service
    await hass.services.async_call(
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/core.py", line 1492, in async_call
    task.result()
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/core.py", line 1527, in _execute_service
    await handler.job.target(service_call)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/script/__init__.py", line 280, in service_handler
    await script_entity.async_turn_on(
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/script/__init__.py", line 384, in async_turn_on
    await coro
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/script/__init__.py", line 411, in _async_run
    return await self.script.async_run(script_vars, context)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/script.py", line 1219, in async_run
    await asyncio.shield(run.async_run())
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/script.py", line 353, in async_run
    await self._async_step(log_exceptions=False)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/script.py", line 371, in _async_step
    await getattr(self, handler)()
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/script.py", line 544, in _async_call_service_step
    params = service.async_prepare_call_from_config(
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/service.py", line 224, in async_prepare_call_from_config
    raise HomeAssistantError(
homeassistant.exceptions.HomeAssistantError: Template rendered invalid entity IDs:

Error 2

code:
1
2
Template variable warning: 'entity_id' is undefined when rendering '{{ entity_id }}'
Template variable warning: 'entity_id' is undefined when rendering 'alias: Input number add description: "Adds 'step' to the 'input_number' of 'entity_id'" fields: entity_id: description: Input number entity selector: entity: domain: input_number required: true step: description: Amount to be added required: false default: 1 selector: number: min: -1000000 max: 1000000 sequence: - service: input_number.set_value target: entity_id: "{{ entity_id }}" data: value: >- {% if step is not defined %} {% set step = 1 %} {% endif %} {{ states(entity_id)|float + step|float }}'

[ Voor 6% gewijzigd door Koepert op 03-10-2021 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Koepert Edit gezien?

En als je het script goed hebt overgenomen dan zou je hem volledig via de UI moeten kunnen doen. Makkelijkste test via Dev tools => services en hem daar uit de lijst selecteren en invullen via de UI.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
Je edit was de noodzakelijke aanpassing. Service_data ipv data!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-09 21:22
bafplus schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 11:04:
[...]

Zorg dat je dan de HA-VM gebruikt op je laptop. Maak geregeld een snapshot. Bij overstap naar de Pi is het dan een kwestie van die snapshot meegeven tijdens de installatie maar kan ook na installatie.
Aanvulling hierop (om verwarring te voorkomen). De snapshot heet "backup" en is te vinden onder supervisor / backups.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_LF-j7WZn1bSFRU0ELhsfAXTvH8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U1X1EsCVjTOItHcMYQqtgEUr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:05
Wilf schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 21:40:

ik heb niks van Hue of osram, wel tradfri, lidl en meer maar alles werkt wel naar behoren. wellicht kun je je vraag beter in het deconz topic stellen. zie de topicwarning daar ivm logging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:00
feenstn schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 20:31:
[...]

Dat kan met BrowserMod https://github.com/thomasloven/hass-browser_mod

Zitten ook nog paar andere mooie features in, zoals popup card etc.
Heb jij dit zelf werkend ?

Ik heb het geintalleerd en zie bij integraties netjes mijn 2 browsers en ik zie hem ook terug als media player. Als ik via Ontwikkelhulpmiddelen en dan services de tts.cloud_say aanroep met mijn media apparaat (firefox browser) hoor ik niets

[edit[
Na nog wat testen ben ik erachter dat hij de tekst wel vertaald en in het mapje tts komt netjes het vertaalde woord als mp3 te staan. Echter het geluid afspelen lukt niet. Op geen enkel apparaat

[ Voor 15% gewijzigd door Mich op 03-10-2021 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
[Afbeelding]

En zou graag info van hikvision acces control in hass krijgen, status, laatste aanmelding, alarm...
Smartschool in HA?
Nog niet gezien, ff zoeken, wat doe je daar dan mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
skank schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:51:
Even een vraagje

Ik gebruik helemaal geen node red en ben ik ook niet van plan eigenlijk.
Nu krijg ik het volgende door voor een seneye integratie

https://ibb.co/0jhTnRR

Enig idee hoe ik dit vertaal gewoon naar HA?
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
Wat dacht je van zelf eerst proberen? Ik verwacht niet dat iemand hier een hele automation voor je gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
martinvdm schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 18:51:
[...]

Wat dacht je van zelf eerst proberen? Ik verwacht niet dat iemand hier een hele automation voor je gaat maken.
Dat is mn vraag ook niet.
Ik heb geen flauw idee hoe er aan te beginnen.
met een automation dus?
Al snap ik het daar al niet goed.
Ik wil eigenlijk senoren maken uit de data die erin staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:08
Onderstaande code levert een oneindige lus op.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
action:
  - variables:
      some_test_variable: '{{ false }}'
  - alias: Repeat while the variable is false
    repeat:
      while: '{{ some_test_variable == false }}'
      sequence:
        - variables:
            some_test_variable: '{{ true }}'
        - delay:
            minutes: 1

De gebruikte variabele wordt kennelijk nooit 'true', maar waarom niet, kan iemand dat toelichten?
Hebben beide 'variables' een eigen scope?

Het idee was om een variable te zetten in een choose waarin scenes worden opgeslagen en de scenes alleen te restoren als de variabele inderdaad gezet is. (en dus niet als de choose een ander pad genomen heeft...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@skank Onbekend met Seneye en maar vage kennis van NodeRed, maar krijg je daar niet iets van een rest response van terug? Dan zou je er een RESTful sensor voor kunnen aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@RudolfR Volgens mij simpelweg omdat 'variables' geen geldige actie is. Dat mag alleen op hoofdniveau (binnen een automation/script) gebruikt worden en is simpelweg ge-set aan het begin van de automation/script.

In dit geval zal helper moeten gebruiken. Een input_boolean als het een binaire state is of een input_select (of input_text) als je meerdere opties hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:50
RudolfR schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 19:39:
Onderstaande code levert een oneinde lus op.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
action:
  - variables:
    repeat:
      sequence:
        - variables:
        - delay:

De gebruikte variabele wordt kennelijk nooit 'true', maar waarom niet, kan iemand dat toelichten?

Het idee was om een variable te zetten in een choose waarin scenes worden opgeslagen en de scenes alleen te restoren als de variabele inderdaad gezet is. (en dus niet als de choose een ander pad genomen heeft...)
Wat zegt de automation debugger / trace? Daarin zit ook een Changed variables tab Alhoewel je dan volgens mij wel de delay stap moet selecteren om te zien welke variables in de voorgaande stap gewijzigd zijn.
Septillion schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 19:49:
@RudolfR Volgens mij simpelweg omdat 'variables' geen geldige actie is. Dat mag alleen op hoofdniveau (binnen een automation/script) gebruikt worden en is simpelweg ge-set aan het begin van de automation/script.

In dit geval zal helper moeten gebruiken. Een input_boolean als het een binaire state is of een input_select (of input_text) als je meerdere opties hebt.
Variables werkt perfect binnen actions :) Ten eerste omdat @RudolfR anders natuurlijk een error zou krijgen en niet een oneindige loop, en ten tweede omdat ik het zelf ook gebruik, binnen een while loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@RobertMe Okay, cool (y) Dan heb ik niets gezegd. Wel raar dat ik er niets over in de docs kan vinden... En jammer dat de UI er ook in YAML mode over valt :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blune
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:29
Ik heb sinds kort Home Assistant opgetuigd. Deze logt nu netjes de waardes van mijn p1 meter en de omvormer in het Energy dashboard. Het jammere is dat deze gegevens niet compleet zijn omdat ie pas sinds kort aan het monitoren is.

Ik weet echter wel de meterstanden van tot een tijd terug. Is er een manier om die waardes handmatig in te voeren? Zou ik die gewoon met insert queries aan de (sqlite) database toe kunnen voegen? Of is er een betere manier om dit aan te vliegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:08
In de delay-stap staat bij changed variables:
some_test_variable: true
Iteration 2

some_test_variable: true

etc.
https://www.home-assistant.io/docs/scripts/#variables
The variables action allows you to set/override variables that will be accessible by templates in actions after it.
Ik heb de inspiratie hiervandaan, omdat daar gewoon 'alias' bijstaat kwam het op mij over als reguliere actie.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
# inside a automation actions or script sequence
- alias: "Set up variables for the actions"
  variables:
    # Including an id in the action allows us to identify this script run
    # and not accidentally trigger for other notification actions
    action_open: "{{ 'OPEN_' ~ context.id }}"
    action_close: "{{ 'CLOSE_' ~ context.id }}"
- alias: "Ask to close or open the blinds"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinvdm
Blune schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 20:03:
Ik heb sinds kort Home Assistant opgetuigd. Deze logt nu netjes de waardes van mijn p1 meter en de omvormer in het Energy dashboard. Het jammere is dat deze gegevens niet compleet zijn omdat ie pas sinds kort aan het monitoren is.

Ik weet echter wel de meterstanden van tot een tijd terug. Is er een manier om die waardes handmatig in te voeren? Zou ik die gewoon met insert queries aan de (sqlite) database toe kunnen voegen? Of is er een betere manier om dit aan te vliegen?
Paar pagina’s terug beantwoord.
martinvdm in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
RudolfR schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 19:39:
Onderstaande code levert een oneinde lus op.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
action:
  - variables:
    repeat:
      sequence:
        - variables:
        - delay:

Volgens mij komt dit omdat variables alleen in de laag waarin ze gedefinieerd zijn en alles wat daaronder ligt, maar dus niet in de lagen daarboven.

De variable die je definieert in de while wordt niet door de while zelf gebruikt, die zal terugvallen op de eerder gedefinieerde daarboven.

Als je een notificatie laat sturen voordat je hem omzet naar true en ook een notificatie daarna, zul je, verwacht ik, eerst false krijgen, daarna true en dan weer false en daarna weer true en dat oneindig lang.

Ik heb dit zelf eens gehad in met een variable die ik definieerde in een choose en daarna buiten de choose in de vervolgstappen wilde gebruiken, dat werkte ook niet.

Ik denk dat je in dit geval beter en helper kunt gebruiken. Een input_boolean in het geval van true en false.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

martinvdm schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 09:55:
[...]

Los van de kwaliteit tussen de diverse merken wil je denk ik weten wat de rssi van je device is, mogelijk meshed je netwerk niet goed waardoor dit betreffende device rechtstreeks met je stick gepaired is ipv via de dichtstbijzijnde device. Overigens meshen niet alle zigbee devices even lekker.
In deCONZ zitten de lampen aan de configuration gemesht, maar ook aan elkaar en aan de Trådfri PIR.

De Phoscon stick zit in de gang in de meterkast. De lampen en PIR hangen ook in de gang. In de woonkamer heb ik een Osram smart+ plug die ook meegemesht is.

Grappig genoeg vanmiddag deed alles het weer maar in de avond gingen de lampen vanzelf weer aan. Ik kon ze ook niet aan- of uitzetten. Net alles in de woonkamer stukje bij beetje uitgezet en toen ik de speakers uitzette kon ik de lampen in de gang ook weer uitzetten. De speakers hebben een BT-module. Lijkt mij sterk dat dat het is (eerder toeval) maar ik heb alles behalve de speakers / TV weer aangezet en het werkt weer.

Oh kak ineens bedenk ik me nog iets: in de meterkast hangt ook een NUC (onze mediaserver) en die gaat ook uit met de speakers. Aan de andere kant: speakers en NUC stonden vanmiddag ook aan, toen alles het weer even deed (nadat ik de schakelaar fysiek uit had gezet gisteravond tot vanmiddag).

Het blijft dus gissen en in ieder geval niet echt betrouwbaar. En omdat het in 3 seconde van uit naar aan infaden niet goed werkt zet ik daarna twee keer om de 2 seconde de scène ‘gewoon’ aan, wat soms helpt maar soms blijft toch een lamp achter in de zachtste stand.

Maar goed, het was mijn rant over wat wel en niet mooi met HA werkt (hier althans) en dus beetje OT. Ik heb dankzij deze topic wel gezien dat de Hue in de aanbieding was bij Bol dus gister nog ff snel ingeslagen.

Gister was mijn hele dag gewijd aan HA omdat ik na verhuizing nog niet alles had aangepast. Veel automations en corpses opgeruimd (stom alleen dat er een ‘delete’-knop is maar dat deze niet werkt, en ook dat de ‘leave’-knop in automations niet werkt) en meeste logica in Node RED gebouwd. Vind ik veel overzichtelijker en ook flexibeler. Dat vind ik ook het mooie aan HA; je kan er alle kanten mee op.

[ Voor 21% gewijzigd door Wilf op 03-10-2021 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
Iedereen hier problemen met verbinding met Tuya servers? Tuya app issues, lsc app issues etc etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

bafplus schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 20:59:
Iedereen hier problemen met verbinding met Tuya servers? Tuya app issues, lsc app issues etc etc...
Jep, lampjes bokken een beetje. Kwestie van wachten gok ik.

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Ebayzo schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 21:21:
[...]
Jep, lampjes bokken een beetje. Kwestie van wachten gok ik.
Yes, dacht eerst dat het mijn router of pihole was.
In de tuya smart app krijg ik bij elk apparaat dat ik wil schakelen een netwerkfout.
Tuya V2 geeft een unexpected network disconnection en als ik inlog developers.tuya zijn mijn projecten leeg.

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Dat is natuurlijk het fijne van een platform wat via de cloud werkt.
Ben blij dat ik inmiddels alles van Tuya vervangen heb door Zigbee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Iemand toevallig ook problemen met de Waze integratie ?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
Logger: homeassistant.helpers.entity
Source: components/waze_travel_time/sensor.py:320 
First occurred: 22:00:10 (5 occurrences) 
Last logged: 22:00:12

Update for sensor.reistijd_ik_naar_huis fails
Update for sensor.reistijd_vrouw_naar_huis fails
Update for sensor.reistijd_ik_naar_werk fails
Update for sensor.reistijd_thuis_werk fails
Update for sensor.reistijd_werk_thuis fails
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity.py", line 446, in async_update_ha_state
    await self.async_device_update()
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity.py", line 641, in async_device_update
    raise exc
  File "/usr/local/lib/python3.9/concurrent/futures/thread.py", line 52, in run
    result = self.fn(*self.args, **self.kwargs)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/waze_travel_time/sensor.py", line 264, in update
    self._waze_data.update()
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/waze_travel_time/sensor.py", line 320, in update
    routes = params.calc_all_routes_info(real_time=realtime)
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/WazeRouteCalculator/WazeRouteCalculator.py", line 203, in calc_all_routes_info
    results = {route['routeName']: self._add_up_route(route['results'], real_time=real_time, stop_at_bounds=stop_at_bounds) for route in routes}
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/WazeRouteCalculator/WazeRouteCalculator.py", line 203, in <dictcomp>
    results = {route['routeName']: self._add_up_route(route['results'], real_time=real_time, stop_at_bounds=stop_at_bounds) for route in routes}
TypeError: list indices must be integers or slices, not str

En ja de fout in Gui log eindigt abrupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feenstn
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-03-2024
Mich schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:36:
[...]

Heb jij dit zelf werkend ?

Ik heb het geintalleerd en zie bij integraties netjes mijn 2 browsers en ik zie hem ook terug als media player. Als ik via Ontwikkelhulpmiddelen en dan services de tts.cloud_say aanroep met mijn media apparaat (firefox browser) hoor ik niets

[edit[
Na nog wat testen ben ik erachter dat hij de tekst wel vertaald en in het mapje tts komt netjes het vertaalde woord als mp3 te staan. Echter het geluid afspelen lukt niet. Op geen enkel apparaat
Ja, hier werkt het. Echter de eerste keer ook niet direct.
Ik gebruik het op een Android tablet waarop HA middels Wallpanel draait.
Na het versturen van de eerste tts melding hoor je het pas als je het scherm activeert... of een knop indrukt.

Het lijkt of de melding dan ergens 'gestored' wordt.
Ik heb dit opgelost door een popup weer te geven voordat ik de melding laat horen en dat werkt nu goed en direct. Ik dacht dat dit met Wallpanel te maken had en niet zo zeer met BrowserMod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Koepert schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 22:05:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26

File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity.py", line 446, in async_update_ha_state
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity.py", line 641, in async_device_update
    raise exc
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/waze_travel_time/sensor.py", line 264, in update
    self._waze_data.update()
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/waze_travel_time/sensor.py", line 320, in update
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/WazeRouteCalculator/WazeRouteCalculator.py", line 203, in calc_all_routes_info
  File "/usr/local/lib/python3.9/site-packages/WazeRouteCalculator/WazeRouteCalculator.py", line 203, in <dictcomp>

Heb dezelfde error

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
bafplus schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 20:59:
Ondertussen werkt het weer.

Leuke was dat de uptime van tuya over de laatste 30 dagen nog steeds op 100% staat

Edit 22:51:

Te vroeg gejuicht.
Tuya smart werkt, google home en home assistant werken nog steeds niet...

[ Voor 14% gewijzigd door DaRk PoIsOn op 03-10-2021 22:52 ]

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Koepert schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 22:05:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26

raise exc
    self._waze_data.update()

Fout/change in de upstream library: https://github.com/kovacsbalu/WazeRouteCalculator/pull/59
Zit in HA 2021.10: https://github.com/home-assistant/core/pull/56718

als je upgrade naar beta dan heb je hem al, anders even wachten tot woensdag :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Hmmbob schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 08:38:
[...]

Fout/change in de upstream library: https://github.com/kovacsbalu/WazeRouteCalculator/pull/59
Zit in HA 2021.10: https://github.com/home-assistant/core/pull/56718

als je upgrade naar beta dan heb je hem al, anders even wachten tot woensdag :+
Maar hoezo zijn de problemen met de integratie dan pas sinds gisteren?
Tot dan werkte het nog bij mij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Serverside change.

En het Waze team is Israel gebaseerd, dus zondag is voor hun wat voor ons maandag is, 1e dag van de werkweek :+

[ Voor 77% gewijzigd door Hmmbob op 04-10-2021 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:35
Domoticz hield altijd per dag mijn max/min/average temperatuur bij van bepaalde sensoren. HA deed of doet dat niet. Ik heb wel wat langs zien komen over historische data. Hoe kan ik dit inzetten/activeren zodat ik toch wat meer oudere/historische data kan ophalen?

Of moet ik met Influx/Grafana aan de slag?

https://developers.home-a.../05/25/sensor_attributes/
Pagina: 1 ... 66 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.