Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 65 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.973 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:08
@Jboy1991

Dat is niet echt in te stellen, maar ik negeer de trigger van de motion sensor gedurende de nacht.
Gebaseerd op de aanname dat alleen de kat daar loopt, en wij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:39
RudolfR schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:36:
@Jboy1991

Dat is niet echt in te stellen, maar ik negeer de trigger van de motion sensor gedurende de nacht.
Gebaseerd op de aanname dat alleen de kat daar loopt, en wij niet.
Ah top, ja dat is ook een optie (als je volgens een vast patroon leeft). Thx voor de aanvulling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:50
Jboy1991 schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:37:
[...]

Ah top, ja dat is ook een optie (als je volgens een vast patroon leeft). Thx voor de aanvulling.
Vast patroon hoeft natuurlijk ook niet. Als je een sensor hebt die detecteert dat je / jullie in bed ligt dan kan de bewegingssensor ook genegeerd worden. Ga je het bed uit moet die weer "aan".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-09 12:21
Waah schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:33:
De Aqara bewegingssensor reageert bijna instant. Ongeacht of die elke minuut, seconden of miliseconde "rapporteert". Die rapportage is alleen belangrijk voor de time-out. Als je de timeout op 40 seconden zet, heb je dus nog 20 seconden over waarin die niets ziet. Dus je timer gewoon langer dan een minuut zetten en voila.

Als je nog de neiging hebt naar een lichtknop te grijpen: Plaats de sensor op een plek waardoor die je sneller ziet. Als die je pas ziet als je bij de lichtknop bent, ben je éigenlijk te laat.

Ben zelf wel tevreden met de bewegingssensoren. Vooral doordat ze vrij klein zijn en mensen ze niet opvallen. Die van IKEA ziet iedereen meteen hangen en vallen enorm op.

enige wat trouwens voor vertraging zorgt: Als je je lampen "gedimd" start, kan het zijn dat het even duurt voor die daadwerkelijk gaan schijnen. Valt me in ieder geval op met Hue en Ikea lampen. Op vol vermogen is het instant, met laag vermogen lijkt er een soort "fade" in te zitten.

Lichtsensor en tempsensor zijn inderdaad vrij useless :+ Daarom adverteren ze er ook niet mee O-)
Dus jij bent pro voor de aqara vs ikea
Idealiter hang ik een motion sensor onder een traptrede maar dan moet die wel heel klein zijn :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 21:09
RobertMe schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:39:
[...]

Vast patroon hoeft natuurlijk ook niet. Als je een sensor hebt die detecteert dat je / jullie in bed ligt dan kan de bewegingssensor ook genegeerd worden. Ga je het bed uit moet die weer "aan".
Ik vind zo'n bed-gewichtsensor toch altijd een beetje creepy. Op beweging is het namelijk lastig te bepalen of je in bed ligt of niet. Dus dan kom je al snel op zo'n sensor.

Kan je wel een mooie grafiek maken voor "Als gewicht snel en ritmisch wijzigt". Kan je zien hoe lang je presteert :+
skank schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:43:
[...]

Dus jij bent pro voor de aqara vs ikea
Idealiter hang ik een motion sensor onder een traptrede maar dan moet die wel heel klein zijn :p
Ja daar is die aqara ook nog wel iets te groot voor. Ik heb 2 IKEA's (een oude en een nieuwe variant) maar ben inderdaad meer fan van de Aqara's. Juist door het formaat, en dat je ze kan richten.

Als je de juiste plek hebt gevonden voor een bewegingssensor is het ideaal. Als ik snachts eruit ga, gaat het ganglicht zachtjes aan en het licht in de hal beneden ook. Want daar moet ik vaak naartoe. Woonkamer inlopen is ook automatisch licht aan, en als ik de keuken inloop ook. Al wil ik dat nog wijzigen naar dat het keukenlicht zachtjes brand bij binnenkomst woonkamer, en enkel als ik in de keuken ben dat het licht dan feller aan gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Waah schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:49:
[...]

Ik vind zo'n bed-gewichtsensor toch altijd een beetje creepy. Op beweging is het namelijk lastig te bepalen of je in bed ligt of niet. Dus dan kom je al snel op zo'n sensor.
Creepy of niet, voor mij werkt het echt perfect. Ik heb hem zelf gesplitst met twee sensoren onder het hoofdeinde en twee onder het voeteneinde. Daardoor kan ik ook onderscheid maken tussen zitten en liggen. Ga ik 's avonds in bed zitten en bv nog even wat op de telefoon lezen dan gaat de spot boven het bed feller branden en de rest uit. Ga ik liggen gaat alles uit. Alleen heb ik het dan "gekoppeld" aan een input_select die Slapen/Ontwaken/Overdag/Gaan slapen bijhoud. (na 10 uur iets met bed doen betekent dan ook "gaan slapen" en bij liggen "slapen"). En deze input_select gebruik ik als trigger voor heel wat zaken. Als wekker gooi ik hem op "ontwaken", en als de state naar ontwaken gaat doe ik onafhankelijk van elkaar weer dingen met verlichting, radio, rolluik, .... En hetzelfde voor de andere states.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lverlaek
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 20:27
RobertMe schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:01:
[...]

Creepy of niet, voor mij werkt het echt perfect. Ik heb hem zelf gesplitst met twee sensoren onder het hoofdeinde en twee onder het voeteneinde. Daardoor kan ik ook onderscheid maken tussen zitten en liggen. Ga ik 's avonds in bed zitten en bv nog even wat op de telefoon lezen dan gaat de spot boven het bed feller branden en de rest uit. Ga ik liggen gaat alles uit. Alleen heb ik het dan "gekoppeld" aan een input_select die Slapen/Ontwaken/Overdag/Gaan slapen bijhoud. (na 10 uur iets met bed doen betekent dan ook "gaan slapen" en bij liggen "slapen"). En deze input_select gebruik ik als trigger voor heel wat zaken. Als wekker gooi ik hem op "ontwaken", en als de state naar ontwaken gaat doe ik onafhankelijk van elkaar weer dingen met verlichting, radio, rolluik, .... En hetzelfde voor de andere states.
Klinkt tof!
Heb je daar iets van op Github (of ergens anders) toevallig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
@RobertMe toch ook maar eens naar kijken dan :+
Ik hóéf die prestatie-grafiek natuurlijk niet te maken O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
lverlaek schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:03:
[...]

Klinkt tof!
Nope. Maar ben je op zoek naar een specifiek deel? Dan kan ik wellicht wat bij elkaar zoeken. Gaat het om de hard- + software (ESP8266 + 2x HX711 + 4x 50KG load cell met ESPHome). Of het totaal in Home Assistant (eigenlijk dus letterlijk die input_select met die 4 states. Met de services kun je dan bv ook naar de volgende optie gaan of een specifieke. Het totaal is wel cool. Maar qua inrichting stelt het niks voor. Het zijn verder gewoon automations die triggeren op een state change van die input_select. to: Ontwaken etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:45
skank schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:03:
[...]

Ik begrijp je daar niet goed.
Je zegt die reageert snel genoeg
en ervoor zeg je, dat je je ergert aan die fractie traagheid bij het schakelen van de lampen.
Dat spreekt elkaar tegen?
Dat valt wel mee. Het is een verschil tussen dat het praktisch werkt, maar wel irritant kan zijn.

Als je een kamer inloopt gaat de lamp binnen een halve seconde aan. In principe snel genoeg, aangezien je in die halve seconde echt niet struikelt of echt onoverkomelijke problemen ondervindt doordat het nog donker is.
Ik irriteer me wél aan die halve seconde, aangezien ik dan al naar de reguliere schakelaar wil grijpen onder het mom van: 't werkt weer eens niet...

---edit---
Ik bedenk me net dat het wellicht ook kan komen doordat een opengaande deur niet zichtbaar is voor de PIR. En de infrarode "beweging"die wél gedetecteerd wordt net die halve seconde nadat je de deur open doet pas zichtbaar is. Van de week eens nagaan...

[ Voor 14% gewijzigd door barrymossel op 27-09-2021 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
barrymossel schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:17:
[...]

Dat valt wel mee. Het is een verschil tussen dat het praktisch werkt, maar wel irritant kan zijn.

Als je een kamer inloopt gaat de lamp binnen een halve seconde aan. In principe snel genoeg, aangezien je in die halve seconde echt niet struikelt of echt onoverkomelijke problemen ondervindt doordat het nog donker is.
Ik irriteer me wél aan die halve seconde, aangezien ik dan al naar de reguliere schakelaar wil grijpen onder het mom van: 't werkt weer eens niet...
snap ik :) plaatsing kan daar idd een verschil maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
lverlaek schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:03:
[...]

Klinkt tof!
https://everythingsmartho...ensor-for-home-assistant/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotter87
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:42
even een vraag.
Ik heb home assistant rechtstreeks op een NUC geinstalleerd.
Dit werkt allemaal goed en heb de nodige verlichting al werken plus uitlezing van de meters in de meterkast.
Ik benader op dit moment mijn NUC nog via local:8123
Nu wil ik dit veranderen naar een vast ip adress maar dit wil maar niet lukken.
Het instellen lukt en vervolgens als ik zoek dan krijg ik het ip adres met home assistant wel te zien maar als ik deze vervolgens invullen in de browser dus 192.168.2.200:8123 dan vind deze niks. local:8123 werkt wel gewoon.
Ook samba share werkt niet op dit ip adres. in de log staat wel dat die verbinding heeft met het netwerk en ook dit ip adres heeft maar ik kan hem vervolgens niet benaderen via Deze computer
Hebben jullie een idee wat dit kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@Pjotter87

Wat bedoel je met 'als ik zoek dan krijg ik het ip adres met...' ?
En wat is 'local'?
Hoe lees je de logs als je geen verbinding hebt met het apparaat?

Je hebt nog geen https geconfigureerd, neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotter87
RudolfR schreef op maandag 27 september 2021 @ 19:17:
@Pjotter87

Wat bedoel je met 'als ik zoek dan krijg ik het ip adres met...' ?
En wat is 'local'?
Hoe lees je de logs als je geen verbinding hebt met het apparaat?

Je hebt nog geen https geconfigureerd, neem ik aan?
als ik zoek met een programma om IP adressen te scannen dan 'zie' ik home assistant wel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NUIOKeiPDwgVdrrUdU5zNUTGYVQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6cwUuEQ9SQVsHKU8ktXKgJtP.png?f=fotoalbum_large

met local bedoel ik homeassistant.local:8123
dus eigenlijk waar je de eerste keer verbinding mee maak.
Ik kan dus op die manier wel verbinding maken en home assistant bedienen en instellen.
Maar wil eigenlijk een vast ip adres voor home assistant omdat dit makkelijker is lijkt mij ook in combinatie met samba.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rRwBk2MHCyE32yj0oEavNTfXvL8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WqktlRXk9E7uxlpuhOtKiBPA.png?f=fotoalbum_large

De settings in home assistant > supervisor > system > host zijn als volgt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OXK2ydpJm5VConyIsDJxGttwTxQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8RTd3sefU7ePkB3KTFAd5R4k.png?f=fotoalbum_large

De /32 achter het ip adres zet home assistant er zelf achter.(ik heb zelf dus alleen 192.168.2.200 ingevuld) Ik weet eerlijk gezegd niet wat dat precies betekent?

[ Voor 16% gewijzigd door Pjotter87 op 27-09-2021 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:20
@Pjotter87 heb je je NUC al een keer gerebootb nadat je het IP ingesteld hebt. En dan dus niet alleen Home Assistant, maar het hele systeem

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Pjotter87 schreef op maandag 27 september 2021 @ 19:37:
als ik zoek met een programma om IP adressen te scannen dan 'zie' ik home assistant wel.
[Afbeelding]
Je weet dat je de poort er nog steeds achter moet zetten? Dus http://192.168.2.200:8123

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:00
@Pjotter87 Als alternatief, en naar mijn idee ook veel makkelijker om een netwerk te beheren, is het vaste IP in je DHCP server (waarschijnlijk je router) te regelen en niet op de PC zelf.

Maar meer naar je probleem, /32 (= 255.255.255.255) als subnetmask is wel heel raar... Je subnet waartussen je kunt communiceren bestaat dan maar uit een enkele computer, zichzelf. /24 (255.255.255.0) is hier veel logischer. Dan kan je communiceren met alles tussen 192.168.2.1 t/m 192.168.2.255.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zweetkonijn
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22-09 20:55

Zweetkonijn

Domotica Enthousiast

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJfWBcugC5SW5cyv807OEAQqGc0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DZDlHMdo1dWtL8oNvViMXnl7.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vraag even om jullie hulp.
Ik heb een sensor die mijn electriciteitsverbruik/productie monitort, zo weet ik wanneer ik op het net injecteer en wanneer ik afneem.

Graag zou ik mijn electrische warmwaterboiler afstemmen zodat die enkel opwarmt wanneer er voldoende productie is.
Momenteel schakel ik hem enkel in 2u nadat de zon opkomt (met de hoop dan overproductie van de PV installatie te hebben).

Echter wil ik niet dat de ketel 100 keer per dag aan-uitschakelt. Dat lijkt me niet goed.

Wat zijn jullie oplossingen om een grootverbruiker af te stemmen op de productie van de PV-installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotter87
Ik heb het inmiddels gevonden. Maar om even terug te komen op jullie vragen

@TheFes

Ja al meerdere malen zelfs

@Slonzo

Dat had ik begrepen van de uitleg van het instellen van het vaste ip adres.

@Septillion

Had het ook gelezen dat je dit beter in de router kunt regelen, maar stap binnen kort over na glasvezel en andere router. Dus dat komt later.

Ik heb /32 vervangen voor /16 en nu werkt het wel. Wat betekent /16 /24 /32 krijg dat niet echt gevonden en waarom zet home assistant dit er uit zich zelf achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:15
Pjotter87 schreef op maandag 27 september 2021 @ 22:03:
Ik heb het inmiddels gevonden. Maar om even terug te komen op jullie vragen

@TheFes

Ja al meerdere malen zelfs

@Slonzo

Dat had ik begrepen van de uitleg van het instellen van het vaste ip adres.

@Septillion

Had het ook gelezen dat je dit beter in de router kunt regelen, maar stap binnen kort over na glasvezel en andere router. Dus dat komt later.

Ik heb /32 vervangen voor /16 en nu werkt het wel. Wat betekent /16 /24 /32 krijg dat niet echt gevonden en waarom zet home assistant dit er uit zich zelf achter?
Dat staat voor een bepaald subnet mask. Dat is een netwerk onderdeel en dus niet HA specifiek. Dat HA er standaard 32 achter zou zetten lijkt me vreemd en had waarschijnlijk wel meer vragen opgeleverd als dat standaard zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:59
Heeft dat 32 niet temaken met het subnet wat hij ingesteld had

Bij bijvoorbeeld 192.0.2.197/32 zijn alle bits voor het netwerkgedeelte en is er sprake van een enkele host. Indien een subnet 192.0.2.0/24 als allocatie heeft, zijn de eerste 24 bits uit het adres, dus de eerste drie door punten gescheiden decimale getallen, voor het netwerkgedeelte, en de laatste 8 bits voor de hosts binnen het subnet. Hierdoor zijn er in dit voorbeeld 28 = 256 adressen voor adressering van individuele hosts (N.B.: het eerste adres, 192.0.2.0, en het laatste, 192.0.2.255, vallen normaal gesproken af, omdat ze dan het (sub-)netwerkadres resp. het broadcastadres zijn).

[ Voor 81% gewijzigd door vonkkie op 27-09-2021 23:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zweetkonijn schreef op maandag 27 september 2021 @ 21:15:
[Afbeelding]

Ik vraag even om jullie hulp.
Ik heb een sensor die mijn electriciteitsverbruik/productie monitort, zo weet ik wanneer ik op het net injecteer en wanneer ik afneem.

Graag zou ik mijn electrische warmwaterboiler afstemmen zodat die enkel opwarmt wanneer er voldoende productie is.
Momenteel schakel ik hem enkel in 2u nadat de zon opkomt (met de hoop dan overproductie van de PV installatie te hebben).

Echter wil ik niet dat de ketel 100 keer per dag aan-uitschakelt. Dat lijkt me niet goed.

Wat zijn jullie oplossingen om een grootverbruiker af te stemmen op de productie van de PV-installatie?
Zonder je de exacte automation/node-red te kunnen geven, maar wat denk je van:

Check sun-forecast (SF) via een weather plugin. Check PV-opbrengst (PV). Timer op 2 uur (of welke setting je denkt logisch te zijn) (T).

Als SF is langer dan X uur, check PV. Als PV > gebruik, store gebruik (G), start een timer en start de boiler. Als de timer gestopt is, check je PV, is PV > G, start de timer. Als PV < G, stop de boiler. En terug naar start (waar je dus SF en PV checkt).

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@Zweetkonijn

Ben je bekend met Forecast.Solar?
https://www.home-assistant.io/integrations/forecast_solar/
The Forecast.Solar service provides solar production forecasting for your solar panel system, based on historic averages combined with weather forecasting.

This integration provides an estimated forecast on how much energy your solar panels are going to produce, allowing you to plan ahead on how you spend your produced energy in most efficiently.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik heb een uitdaging met de foscam vd1,

de firmware van de foscam stuurt een "GET" als een webhook, terwijl dit een POST moet zijn voor de HA webhooks dus ik gebruik node-red om dat 1:1 om te zetten, maar ja als ik de Node-red browser sluit werkt die functionaliteit niet meer ... balen
ik heb al bij foscam dit gemeld, maar in de tussentijd ...

is er een andere manier om dit te omzeilen binnen HA ?
dus data gestuurd naar port X van de HA server ? en daarop een actie ?

[ Voor 8% gewijzigd door vso op 28-09-2021 08:48 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
  • Laatst online: 21:38
een vraag over notificaties.
HA draait hier lokaal.
Ik heb geen poorten naar buiten open staan voor HA en mijn app op de telefoon verbind naar het interne IP adres 192.**:8123 welke zowel ingesteld staat als interne url als externe url.
Toch gebeurd het regelmatig dat ik gewoon notifications krijg als ik niet thuis ben. Bv als iemand op de bel drukt of aval reminders. Als ik VPN aan heb staan naar huis, snap ik het maar dat is vaak niet het geval, zelfs de vrouw krijgt de notificaties.
Mis ik iets hoe dit werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
The Fatal schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 10:18:
HA draait hier lokaal.
Ik heb geen poorten naar buiten open staan voor HA en mijn app op de telefoon verbind naar het interne IP adres 192.**:8123 welke zowel ingesteld staat als interne url als externe url.
Toch gebeurd het regelmatig dat ik gewoon notifications krijg als ik niet thuis ben. Bv als iemand op de bel drukt of aval reminders. Als ik VPN aan heb staan naar huis, snap ik het maar dat is vaak niet het geval, zelfs de vrouw krijgt de notificaties.
Is volgens mij al eens behandeld hier, maar het komt er op neer dat er een service (volgens mij van Google) gebruikt wordt voor het versturen van de notificaties.

Jouw HA server is verbonden met het internet en kan de notificatie dus versturen. Jouw telefoon is ook verbonden met het internet, en kan deze dus ontvangen. Er is geen directe verbinding met je HA server voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 23:08
[b]Pjotter87 schreef op maandag 27 september 2021 @ 18:40:...
maar als ik deze vervolgens invullen in de browser dus 192.168.2.200:8123 dan vind deze niks. local:8123 werkt wel gewoon.
Ook samba share werkt niet op dit ip adres. in de log staat wel dat die verbinding heeft met het netwerk en ook dit ip adres heeft maar ik kan hem vervolgens niet benaderen via Deze computer
Hebben jullie een idee wat dit kan zijn?
blijkbaar werkte het ipV4 adres zo niet maar wellicht heeft je homeassistant.local ook een ipv6 adres en werkte dat dan wel maar heb je dat zo niet door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:15
The Fatal schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 10:18:
HA draait hier lokaal.
Zoals @TheFes al zegt, daar wordt Firebase inderdaad voor gebruikt. Belangrijk om op te merken: HA kan wel naar jouw telefoon sturen, maar jouw telefoon niet naar HA (omdat er dus geen poorten open staan, geen VPN is, etc.). Als je dus een actionable notification zou hebben, dan zou je de notificatie wel kunnen ontvangen, maar de button van je notificatie zou niets doen (want geen communicatie van je telefoon naar HA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Laatst online: 21:38
@TheFes , @-Casper thanks, dat verklaard een boel.
Had al wat netwerk logging aangezet, maar kon het niet thuis brengen. Dan hoef ik niet meer verder te zoeken en is het dus ook wel fijn om HA niet in een afgesloten subnet te plaatsen zonder i-net toegang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Laatst online: 22:04
Ik zit nog met 2 zaken;

1) Z-Wave Netwerk
Ik heb een Z-wave netwerk (erg tevreden) en deze is pas omgezet naar Z-wave JS. Ik gebruik een AEOTEC Z-stick gen 5.

Nu wil ik graag 3 sensoren (Qubino Dimmers) toevoegen aan het netwerk. Deze zitten op zolder, de stick zit op de begane grond. Normaal was het stick eruit, naar boven, knop indrukken en includen. Nu volgens de handleiding moet ik add node gebruiken, maar dan vind hij de devices op zolder niet. Heeft iemand tips?

2) Laadpaal

Mijn laadpaal voor de auto zou ik graag willen aansturen. Het is een NewMotion laadpaal, en ik heb er een Sonoff POWR2 tussen gehad. De Sonoff is doorgebrand (kon toch het vermogen van 16A niet aan) en ik zoek eigenlijk een alternatief waarbij ik de stroom kan limiteren. (Dus regelbaar tussen 6A-16A). Heeft iemand hier al ervaringen/ideeen over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
@Maeslant

Ha afsluiten stick er uit boven koppelen terug plaatsen ha starten werkt net als dimoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Maeslant schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:03:
Ik zit nog met 2 zaken;

1) Z-Wave Netwerk
Ik heb een Z-wave netwerk (erg tevreden) en deze is pas omgezet naar Z-wave JS. Ik gebruik een AEOTEC Z-stick gen 5.

Nu wil ik graag 3 sensoren (Qubino Dimmers) toevoegen aan het netwerk. Deze zitten op zolder, de stick zit op de begane grond. Normaal was het stick eruit, naar boven, knop indrukken en includen. Nu volgens de handleiding moet ik add node gebruiken, maar dan vind hij de devices op zolder niet. Heeft iemand tips?
Bij Z-Wave staat het netwerk op de stick (daardoor dat je ook tussen Z-Wave oplossingen / software kunt switchen zonder repair). De "add node" zal dus niks meer doen dan een commando naar de stick sturen om het pairen te starten. De rest handelt de stick zelf af. Een "add node" zal dus niet meer of minder doen dan op het knopje op de stick drukken. Althans, dat is mijn theorie. Ik zou het dus gewoon eens proberen.
Vergeet overigens ook niet dat uiteindelijk de stick ook moet kunnen babbelen met de dimmers, is het mesh dus goed genoeg? * RobertMe heeft geen idee of je Z-Wave kunt pairen over het mesh heen (zoals Zigbee) of dat de stick & (end) node dan echt bij elkaar moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:38
Vanmorgen heb ik een supervisor update gedraaid naar 2021.09.04. Daarna waren alle headers op de Supervisor pagina's weg en kreeg ik bij het aanklikken van elke Addon de melding "Error while loading page addon.".

Dit alles gebeurde alleen wanneer ik mijn HA via de geconfigureerde URL in Nginx Proxy Manager (welke op een andere docker host draait in mijn netwerk) probeerde te benaderen. Via INTERN_IP:8123 werkte alles zonder problemen.

Diverse zaken geprobeerd zoals:
- Clearen van browser cache.
- Proberen andere browser.
- Updaten Nginx Proxy Manager.
- Meerdere reboots van HA (complete VM).

Alles zonder resultaat. Tot ik ineens bedacht dat ik Cloudflare voor mijn externe URL heb zitten en het resolven van de URL binnen mijn eigen netwerk ook het Cloudflare IP terug geeft.

Ingelogd op Cloudflare, bij "Caching" alles gepurged en voila! alles werkt weer!

Dus: Als je ooit tegen de melding "Error while loading page addon" aan loopt en je maakt gebruik van Cloudflare, purge dan ook even daar je cache.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taco.
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07-02-2022
Goedemiddag,

Ik heb een tijdje geleden mijn zonneschermen (screens) gekoppeld aan HA doormiddel van zigbee sonoff rolluik schakelaars.
Het is me ook gelukt om de juiste iconen zichtbaar te krijgen op het dashboard.

Alleen wanneer de zonneschermen omhoog zijn (standaard status) zijn de iconen geel gekleurd alsof ze actief zijn en blauw wanneer ze naar beneden zijn. Graag zou ik die kleuren omdraaien. Dus geel wanneer naar beneden en blauw wanneer omhoog. Iemand een tip?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7U_NcOsSXyapxjEq9h9Jd3sOhfc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/E7bLlVO8d4nRaXb9ITvs7LkJ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Maeslant 2) Qua meter zou je een DIN-rail meter met modbus ertussen kunnen zetten.

Regelen gaat je niet lukken met een standaard stekker. De eigenlijke lader zit in je auto en je laadpaal laat weten hoeveel er geladen mag worden. Dit kan je niet extern beperken. Wil je dit kunnen regelen zou je dus een laadpaal moeten hebben die je kan regelen (waarna die het doorstuurt aan de auto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Taco. Heb je wat met templates gedaan of alleen de automatische integratie voorzien van ander icoon? En heb je link naar specifieke Sonoff? En via welke Zigbee integratie?

[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 28-09-2021 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:44
Ik merk dat een aantal van mijn sensoren die via wifi verbonden zijn (airco, maar ook ESPHome devices) soms korstondig 'unavailable' zijn waarna ze weer terug online komen.

Is het misschien mogelijk om in een template sensor de laatste sensor waarde weer te geven zodra een entity 'unavailable' is?

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Laatst online: 22:04
vonkkie schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:05:
@Maeslant

Ha afsluiten stick er uit boven koppelen terug plaatsen ha starten werkt net als dimoticz
Dit dacht ik dus ook. Maar helaas, ik krijg dit niet voor elkaar. De stick flashed blauw en hij lijkt sensoren toe te voegen, maar in HA is niets te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taco.
Septillion schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 12:14:
@Taco. Heb je wat met templates gedaan of alleen de automatische integratie voorzien van ander icoon? En heb je link naar specifieke Sonoff? En via welke Zigbee integratie?
Ik heb bij config, customization het icoon aangepast. Verder niets gedaan met templates. Eigenlijk hetzelfde als een lamp icoon die aan/uit staat.

Ik heb het even opgezocht en de modules zijn toch niet van Sonoff maar Lonsonho QS-Zigbee-C01. Deze zijn verbonden met een zig-a-zig-ah stick van Electrolama en Zigbee2mqtt. Werk perfect trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:51

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Taco. schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 13:11:
[...]

Ik heb bij config, customization het icoon aangepast. Verder niets gedaan met templates. Eigenlijk hetzelfde als een lamp icoon die aan/uit staat.
Je zonwering wordt nu gezien als een aan/uit-schakelaar. Dat wordt standaard een lamp, waardoor je nu met kleuren de status krijgt.

Je moet even bij configuration -> customizations de device class aanpassen. Dan krijg je automatisch de juiste icoontjes erbij. En is open geel, blauw gesloten. edit: oh ik lees nu dat je dat andersom wil :P

Zo heb ik bijvoorbeeld een aantal deursensoren die standaard als device class 'door' worden ingesteld. Dat is prima, totdat je zo'n sensor op je raam plakt. Dan heb je de icoontjes van een deur bij je raam :P

Bij customizations even de device class op window ingesteld en daarna klopt alles weer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-1pPndF9EelnC_yWTgt55juaRpE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sKhaiyNH8cCS9DLsPmh3yy8L.png?f=fotoalbum_large

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Taco. schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 12:02:
Goedemiddag,

Ik heb een tijdje geleden mijn zonneschermen (screens) gekoppeld aan HA doormiddel van zigbee sonoff rolluik schakelaars.
Het is me ook gelukt om de juiste iconen zichtbaar te krijgen op het dashboard.

Alleen wanneer de zonneschermen omhoog zijn (standaard status) zijn de iconen geel gekleurd alsof ze actief zijn en blauw wanneer ze naar beneden zijn. Graag zou ik die kleuren omdraaien. Dus geel wanneer naar beneden en blauw wanneer omhoog. Iemand een tip?

[Afbeelding]
Ik vond dit eerst ook onlogisch maar:
Geel is open, want dan schijnt de zon naar binnen.
Blauw is dicht, want dan is het donker binnen.

Sindsdien klopt het in mijn hoofd ook :+ Maar als het om semantics gaat: Een zonnescherm is enkel actief als die beweegt natuurlijk :+

Hoe je het wijzigt durf ik je niet te vertellen. Daar kwam ik toen ook niet uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taco.
@Gizz Bedankt voor je uitleg, dit is inderdaad hoe ik het toen heb gedaan.

@Waah Als je het zo uitlegt klinkt het wel logisch. Zal er maar aan moeten wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Taco. De kleur aanpassen aan de hand van de state schijnt wel te kunnen met een stukje code in de YAML in combinatie met custom-ui. Hier staan wat voorbeelden.

[ Voor 35% gewijzigd door Gizz op 28-09-2021 13:42 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Ik heb mijn hue bewegingsmelders binnen.
Nu maar wat automations maken.

Mensen die ook verlichting koppelen met bewegingsmelders.. wat doen jullie?
Meer bepaald om te voorkomen dat het licht telkens aan / uitgaat?
Bij een traphal is dit goed, maar bv in de keuken dan weer niet.
Schakelen jullie automatisch ook uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
skank schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 13:43:
Ik heb mijn hue bewegingsmelders binnen.
Nu maar wat automations maken.

Mensen die ook verlichting koppelen met bewegingsmelders.. wat doen jullie?
Meer bepaald om te voorkomen dat het licht telkens aan / uitgaat?
Bij een traphal is dit goed, maar bv in de keuken dan weer niet.
Schakelen jullie automatisch ook uit?
Met de sensor aan het plafond ziet deze het licht van de spotjes niet, dat scheelt al een hoop. Daarnaast twee verschillende lux waardes nemen. Aan als lux onder de 30 is en uit als lux onder de 40 is bv. Automatisch het licht uit doen bij geen beweging kan uiteraard ook, maar ligt ook er aan hoe uitgebreid je het wilt doen. Als je bv een sensor over een ruimte hebt en een in de deur kun je licht meteen uit doen als je door de deur gelopen bent en alle sensoren uit gaan (dus nadat je deur uit loopt geen nieuwe aan, en wachten of ze bv binnen 1 minuut allemaal uit zijn), en als alle uit gaan terwijl je niet in de deur bent geweest langer wachten met het uitschakelen (bv 5 of 10 minuten). Immers is de kans groter dat je weg bent nadat je door de deur bent gelopen, dan dat je ineens in rook bent op gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@skank Dit is de meest populaire blueprint voor het schakelen van licht op basis van bewegingssensoren. Je kunt van alles instellen, zoals de tijd dat het licht aan moet blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:37
Ja, ik laat lampen ook weer automatisch uitschakelen (met dezelfde automation die ze ook aanzet). De tijd die de lampen aan blijven is afhankelijk van de functie van de kamer: een gang zou ik maar een paar minuten aanhouden maar bijvoorbeeld mijn kantoor of de woonkamer blijft langer aan: dit omdat het meer voorkomt dat je stil zit in een kantoor dus wat meer tijd voor herdetectie voorkomt teveel geknipper.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
alias: Switch office lights based on presence
description: ''
trigger:
  - type: motion
    platform: device
    device_id: cf91b91edbda6aa6d359fc8eaa236064
    entity_id: binary_sensor.motion_sensor_1_ias_zone
    domain: binary_sensor
    id: motion_detected
  - type: no_motion
    platform: device
    device_id: cf91b91edbda6aa6d359fc8eaa236064
    entity_id: binary_sensor.motion_sensor_1_ias_zone
    domain: binary_sensor
    id: motion_cleared
    for:
      hours: 0
      minutes: 15
      seconds: 0
      milliseconds: 0
condition:
  - condition: state
    state: 'on'
    entity_id: input_boolean.office_1_auto_lights
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id: motion_cleared
        sequence:
          - service: light.turn_off
            target:
              entity_id:
                - light.office_1_cc_desk
                - light.office_1_cc_terrace
                - light.tyzb01_vzrytttn_ts0012_on_off
                - light.tyzb01_vzrytttn_ts0012_ba7609fe_on_off_2
      - conditions:
          - condition: trigger
            id: motion_detected
        sequence:
          - service: light.turn_on
            target:
              entity_id:
                - light.office_1_cc_desk
                - light.office_1_cc_terrace
                - light.tyzb01_vzrytttn_ts0012_on_off
                - light.tyzb01_vzrytttn_ts0012_ba7609fe_on_off_2
            data:
              kelvin: 2700
              brightness_pct: 10
    default: []
mode: restart

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
@skank
Hier voor de zolder de bestaande blueprint 'Motion-activated Light'.
Die gaat vanzelf weer uit bij geen beweging.

Licht in de woonkamer gaat aan bij metingen onder een zekere hoeveelheid lux (en de drempel is lager als we niet thuis zijn) en weer uit bij diezelfde waarde + een offset.

De aqara lux-sensor update ook maar zelden zonder beweging, dus in de praktijk resulteert bewegen ook in het inschakelen van de lampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Mijn ervaring: De hoeveelheid LUX die een sensor meet van je verlichting is eigenlijk altijd lager als de hoeveelheid LUX die je overdag in huis hebt waarbij de verlichting niet aan hoeft.

Verlichting is eigenlijk helemaal niet zo fel, je ogen passen zich gewoon goed aan.

een kantoor is aangeraden om 300 LUX te hebben bijvoorbeeld. En dat zouden velen toch wel wat te licht vinden voor in huis. Een bewolkte dag is al 1000 LUX.

Zelf heb ik de schakeling zitten op 150 lux dacht ik. Als het donkerder is, dan gaan de lampen aan. Zit het boven de 150 lux, dan blijven de lampen uit, ongeacht of er beweging is.

[ Voor 38% gewijzigd door Waah op 28-09-2021 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taco.
@Gizz Bedankt voor die link, had ik ook naar gekeken. Ik had gehoopt dat dit kon zonder card-mod.
Was mooi geweest als die optie gewoon in de UI zat voor devices die afwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
Maeslant schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 13:06:
[...]

Dit dacht ik dus ook. Maar helaas, ik krijg dit niet voor elkaar. De stick flashed blauw en hij lijkt sensoren toe te voegen, maar in HA is niets te zien.
Heb je ze bij domotics eerst excluded gedaan of zijn het nieuwe componenten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Taco. schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 13:38:
@Gizz Bedankt voor je uitleg, dit is inderdaad hoe ik het toen heb gedaan.

@Waah Als je het zo uitlegt klinkt het wel logisch. Zal er maar aan moeten wennen.
Waah schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 13:28:
[...]

Ik vond dit eerst ook onlogisch maar:
Geel is open, want dan schijnt de zon naar binnen.
Blauw is dicht, want dan is het donker binnen.

Sindsdien klopt het in mijn hoofd ook :+ Maar als het om semantics gaat: Een zonnescherm is enkel actief als die beweegt natuurlijk :+

Hoe je het wijzigt durf ik je niet te vertellen. Daar kwam ik toen ook niet uit
Kijk eens naar de custom button card. Daar kun je kleuren aanpassen o.a. icon en ook gebaseerd op states. https://github.com/custom-cards/button-card

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Is dat normaal dat die hue sensor via deconz>HA zijn lux meter en temp meter unknown is.
Duurt dit in het begin even misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

skank schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 15:14:
Is dat normaal dat die hue sensor via deconz>HA zijn lux meter en temp meter unknown is.
Duurt dit in het begin even misschien?
Ik heb diezelfde sensor toevallig 2 weken geleden in gebruik genomen, en inderdaad, dat duurt eventjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
roeleboel schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 15:22:
[...]

Ik heb diezelfde sensor toevallig 2 weken geleden in gebruik genomen, en inderdaad, dat duurt eventjes :)
Mmm hij zegt nu wel dat de sensor not reachable is, terwijl daarpas tijdens de integratie mn lichtenaan/uit pinkten om te bevestigen dat het ok is/was.
Sindsdien niet verplaatst.

Misschien ligt het daar aan

edit: Ik krijg ze gelijk niet geconnecteerd, ze zitten op versie 6.1.0.18912
edit 2: Na vierde herpoging om te koppelen nu wel goed. strange

[ Voor 13% gewijzigd door skank op 28-09-2021 17:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feenstn
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-03-2024
Taco. schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 14:20:
@Gizz Bedankt voor die link, had ik ook naar gekeken. Ik had gehoopt dat dit kon zonder card-mod.
Was mooi geweest als die optie gewoon in de UI zat voor devices die afwijken.
Kan ook met custom-ui https://github.com/Mariusthvdb/custom-ui via de customize.yaml
in onderstaande voorbeeld heb ik wasmachine een groene kleur gegeven als de wasmachine klaar is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fi2viJBOMYY_4RxRtNqGrHyvtDY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tqQwjWexDkvVOMW2bU0qqKUK.jpg?f=user_large

edit: dat was ook wat @Gizz al zei...

[ Voor 3% gewijzigd door feenstn op 28-09-2021 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taco.
@feenstn Top dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Deze 2 automations gemaakt op basis van movement (ik wou eerst de lichten uit doen in dezelfde "aan" automation maar leek me beter mss toch niet te doen.
In elk geval gaat de hoofdverlichting nu aan wanneer er ofwel beweging is en te weinig lux Of 1 van beide terwijl wel beide condities moeten waar zijn (beweging en lux onder x niveau)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
- id: turn_on_bathroom_lights_when_its_dark
  alias: "Lichten: Badkamer ouders aan bij beweging wanneer het donker is"
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: binary_sensor.presence_badkamer_ouders
      from: "off"
      to: "on"
    - platform: numeric_state
      entity_id: sensor.lightlevel_badkamer_ouders
      below: 30
  condition:
    - condition: and
      conditions:
        - condition: numeric_state
          state: "on"
          entity_id: light.lavabo
          state: "off"  
  action:

- id: turn_off_bathroom_lights_when_no_movement
  alias: "Lichten: Badkamer ouders uit als er geen beweging is"
  trigger:
      to: "off"
      for: "00:02:00"
  condition:
    - condition: or
      conditions:
          entity_id: light.bad
          entity_id: light.douche
  action:
      entity_id:
        - light.lavabo
        - light.bad
        - light.douche

Laat maar weten of jullie iets raars zien

Edit: Fouten eruit gehaald, ik vermoed dat dit ok is
Voor wie iets soortgelijks wil ...

[ Voor 4% gewijzigd door skank op 28-09-2021 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:01
RobertMe schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:14:
[...]

Nope. Maar ben je op zoek naar een specifiek deel? Dan kan ik wellicht wat bij elkaar zoeken. Gaat het om de hard- + software (ESP8266 + 2x HX711 + 4x 50KG load cell met ESPHome). Of het totaal in Home Assistant (eigenlijk dus letterlijk die input_select met die 4 states. Met de services kun je dan bv ook naar de volgende optie gaan of een specifieke. Het totaal is wel cool. Maar qua inrichting stelt het niks voor. Het zijn verder gewoon automations die triggeren op een state change van die input_select. to: Ontwaken etc).
Mag ik vragen waarom je 2x HX711 gebruikt? Kan je de 4 load sensoren niet op één HX711 aansluiten?

intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
pjeterinfo schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 19:25:
[...]

Mag ik vragen waarom je 2x HX711 gebruikt? Kan je de 4 load sensoren niet op één HX711 aansluiten?
Zoals ik in de post ervoor heb staan, ik heb het gesplitst, 2 load cells onder het hoofdeinde en 2 load cells onder het voeteneinde. Daardoor kan ik ook zitten vs liggen onderscheiden. Maar als ik het mij goed herinner (gebruik dit intussen al 2 of 3 jaar dus al lang niet meer mee bezig geweest) kun je op 1 HX711 wel 2 "sets" aansluiten, maar had dat ook weer nadelen. Ik meen dat er dan precisie vanaf ging of die niet meer "zo hoog" kon meten of iets dergelijks. Daardoor voor 2 losse amplifiers gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Kire88 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 12:52:
Ik merk dat een aantal van mijn sensoren die via wifi verbonden zijn (airco, maar ook ESPHome devices) soms korstondig 'unavailable' zijn waarna ze weer terug online komen.

Is het misschien mogelijk om in een template sensor de laatste sensor waarde weer te geven zodra een entity 'unavailable' is?
Ik heb ook een aantal sensoren die af en toe unavailable zijn. Door middel van de volgende template oplossing houden ze hun ‘oude’ waarde in mijn dashboard.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
    ducobox_node_toilet_beneden_temp:
      friendly_name: 'Toilet beneden Temperatuur'
      value_template: >
        {% if state_attr('sensor.ducobox_node_toilet_beneden_info', 'temp') != None %}
        {{ state_attr('sensor.ducobox_node_toilet_beneden_info', 'temp') }}
        {% else %}
        {{ states('sensor.ducobox_node_toilet_beneden_temp') }}
        {% endif %}
      device_class: temperature
      unit_of_measurement: "°C"

Wellicht een omslachtige oplossing, maar hij werkt voor mij…

[ Voor 3% gewijzigd door scorpion303 op 28-09-2021 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Ik heb sinds een 4 tal weken problemen met de ATAG integratie in HomeAssistant. Hij wil niet meer communiceren met mijn ATAG One thermostaat.
Integratie verwijdert en opnieuw proberen toe te voegen, maar ook dat mislukt.
Failed to connect
Ik vraag me af als het aan een update van ATAG kan liggen? Maar ik vind niks terug als issue op GitHub.

edit: Was een firewall isue. Broadcast verkeer moest ook doorgelaten worden.

[ Voor 9% gewijzigd door GoBieN-Be op 28-09-2021 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 20:14

NielsNL

DigiCow

Ik probeer mijn P1 meter netjes in de energy monitor te krijgen, maar mijn peak energy krijg ik niet te zien, alleen off peak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/450KAxjmMo8pp9H1QcuIZzVBOH0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ntDTd6aU0x885EeYJSLXI6Zo.png?f=user_large
terwijl de peak meting wel te zien is wanneer ik 'm toevoeg aan lovelace:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e2wYUF7RU_w6l-VBwRnLKAfzQi0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FtM3gRYFMG6ViiuabdB47Maa.png?f=user_large

dit is m'n hele utility meter:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
utility_meter:
  daily_energy_offpeak:
    source: sensor.p1_consumption_low_tarif
    name: Daily Energy (Offpeak)
    cycle: daily
  daily_energy_peak:
    source: sensor.p1_consumption_high_tarif
    name: Daily Energy (Peak)
  daily_gas:
    source: sensor.p1_gas_usage
    name: Daily Gas
  monthly_energy_offpeak:
    name: Monthly Energy (Offpeak)
    cycle: monthly
  monthly_energy_peak:
    name: Monthly Energy (Peak)
  monthly_gas:
    name: Monthly Gas

En dit m'n high en low tariff meting:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
  - platform: mqtt
    name: P1 Consumption Low Tarif
    unit_of_measurement: 'kWh'
    device_class: power
    state_class: total_increasing
    state_topic: "sensors/power/p1meter/consumption_low_tarif"
    value_template: "{{ value|float / 1000 }}"

name: P1 Consumption High Tarif
    state_topic: "sensors/power/p1meter/consumption_high_tarif"

Wat zie ik over het hoofd?

M'n Oma is een site aan het haken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
NielsNL schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 22:09:
Ik probeer mijn P1 meter netjes in de energy monitor te krijgen, maar mijn peak energy krijg ik niet te zien, alleen off peak:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
utility_meter:
  daily_energy_offpeak:
  daily_energy_peak:
  daily_gas:
  monthly_energy_offpeak:
  monthly_energy_peak:
  monthly_gas:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15

Als je nou die mqqt sensors de device_class energy geeft in plaats van power, dan kun je die gewoon toevoegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsNL
  • Laatst online: 08-09 20:14

NielsNL

DigiCow

TheFes schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 22:13:
[...]

Als je nou die mqqt sensors de device_class energy geeft in plaats van power, dan kun je die gewoon toevoegen
Dankjewel, dat werkt prima. Gas zie ik nog niet mar die heeft waarschijnlijk m3 nodig i.p.v.m3?

M'n Oma is een site aan het haken.

• TheFes
NielsNL schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 22:24:
[...]

Dankjewel, dat werkt prima. Gas zie ik nog niet mar die heeft waarschijnlijk m3 nodig i.p.v.m3?
Klopt ja

• Septillion
@skank Afgezien van onnodige redundancy zie ik niets raars. Standaard zijn conditions al AND en er ontploft niets als je een lamp aan/uit probeert te zetten die al aan/uit staat :+

Enige wat je nog toe zou kunnen voegen is een case voor als HA herstart als het licht aan is. Nu zou hij dan aan blijven staan.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
  trigger:
  condition:
  action:

trigger:
  condition:
  action:
      entity_id:
        - light.lavabo
        - light.bad
        - light.douche

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
CAP-Team schreef op maandag 27 september 2021 @ 13:08:
Mijn ervaringen qua bewegingssensoren:

Fibaro multisensor: reageert zeer snel, veel instellingen mogelijk qua registratie temperatuur en lux waardes

Xiaomi Aqara bewegingssensor: reageert snel qua beweging, meet niet zo vaak licht, en temperatuur lijkt helemaal niet goed gemeten te worden.
Ik heb gister een aqara bewegingssensor binnengekregen om eens mee te spelen, maar die van mij geeft verandering van licht vrijwel direct door, soms met meerdere metingen per minuut (imho te vaak zelfs, bijvoorbeeld rond de zonsondergang en als de TV aan staat, ik hoop dat dat geen negatief effect heeft op de levensduur van de batterij). Daarnaast zit er geen temperatuursensor in :P

Edit: iets te vroeg geblaat }:O Het lijkt er op dat hij ook voornamelijk de lux doorstuurt wanneer er beweging is. Bij geen beweging stuurt hij de lux ook niet door. Voor mij geen probleem aangezien alles wat ik ermee wil doen sowieso enkel van toepassing is wanneer ik thuis ben, maar kan me voorstellen dat dat voor anderen minder praktisch is.

[ Voor 21% gewijzigd door Magic op 29-09-2021 10:32 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• jj85
  • Laatst online: 22:17
scorpion303 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 20:25:
[...]

Ik heb ook een aantal sensoren die af en toe unavailable zijn. Door middel van de volgende template oplossing houden ze hun ‘oude’ waarde in mijn dashboard.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
    ducobox_node_toilet_beneden_temp:
      friendly_name: 'Toilet beneden Temperatuur'
        {% if state_attr('sensor.ducobox_node_toilet_beneden_info', 'temp') != None %}
        {{ state_attr('sensor.ducobox_node_toilet_beneden_info', 'temp') }}
        {% else %}
        {{ states('sensor.ducobox_node_toilet_beneden_temp') }}
        {% endif %}
      device_class: temperature
      unit_of_measurement: "°C"

Wellicht een omslachtige oplossing, maar hij werkt voor mij…
Interessant!.
Ik lees via een ESP(Home) mijn stadsverwarming in (Multical 401). De waarde in joules, zet ik vervolgens om in equivalente m3 aardgas.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  - name: "Multical gas equivalent"
    platform: template
    id: m_gas_eq
    icon: "mdi:lightning-bolt"
    unit_of_measurement: 
    accuracy_decimals: 2
    state_class: "total_increasing"
    device_class: "gas"
    lambda: |-
      return id(m_energy).state * 3.6 / 1000 * 32.68;

Deze waarde heb ik aan het Energy dashboard toegevoegd.
Huidige waarde is ongeveer 12.000 m3.

Heel af en toe schiet de waarde van de uitlezing van 12.000 naar 0 (ik vermoed een verbindingsprobleem (unavailable) of geen goede uitlezing van de stadsverwarmingmeter). Enige tjid later herstelt de situatie zich weer en gaat de sensorwaarde weer van 0 naar 12.000
In HA resulteert dat in een gigantisch gasverbruik voor die dag, immers een toename gedetecteerd van 12.000 m3.

Wellicht dat jouw template sensor ook voor mij kan functioneren om dit te verbeteren.
Ik ga het eens proberen :)

En als iemand een ander goede oplossing heeft, dan hoor ik dat graag ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
@jj85 Als je de availability van je echte sensor ook doorzet als availability van je template sensor gaat het waarschijnlijk vanzelf goed.

[ Voor 14% gewijzigd door Septillion op 29-09-2021 09:37 ]

• jj85
@Septillion Thanks! Daar ga ik ook eens mee stoeien.
Mijn template sensor zit nu in ESPHome, ik kan daar zo geen availability opties vinden. Dus dan ga ik hem 'verhuizen' naar HA.

• Septillion
@jj85 Die uit ESPhome zal zelf netjes de availability doen. Maar je template sensor die de info uit de ESPhome-sensor haalt verandert niet vanzelf mee, daar zal je zelf de availability voor moeten opgeven. Meest logische is om daarbij naar de originele entity te kijken.

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 11:30

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik wil dat een lamp op mijn slaapkamer aangaat 10 minuten voordat mijn wekker afgaat.
Via de HA app komt de tijd voor de volgende wekker keurig binnen.
Via een sensor haal ik 10 minuten van die tijd af, alleen de sensor is in compleet een ander tijd formaat als de oorspronkelijke tijd.

Wekker tijd: 2021-09-30T05:00:00.000Z
Tijd min 10 minuten: 2021-09-30 04:50:00+00:00

Hoe krijg ik de tijd min 10 minuten nu in hetzelfde format als de wekker tijd, de automation laten triggeren op de wekker tijd gaat goed, maar op de andere sensor niet.

Ik heb al dingen geprobeerd met iso_date maar dat pakt hij niet.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
CAP-Team schreef op woensdag 29 september 2021 @ 11:04:
Ik wil dat een lamp op mijn slaapkamer aangaat 10 minuten voordat mijn wekker afgaat.
Via de HA app komt de tijd voor de volgende wekker keurig binnen.
Via een sensor haal ik 10 minuten van die tijd af, alleen de sensor is in compleet een ander tijd formaat als de oorspronkelijke tijd.

Wekker tijd: 2021-09-30T05:00:00.000Z
Tijd min 10 minuten: 2021-09-30 04:50:00+00:00

Hoe krijg ik de tijd min 10 minuten nu in hetzelfde format als de wekker tijd, de automation laten triggeren op de wekker tijd gaat goed, maar op de andere sensor niet.

Ik heb al dingen geprobeerd met iso_date maar dat pakt hij niet.
Code voorbeeld? Ikzelf heb iets soortgelijks, waarbij ik de berekende (/met offset) datetime in een input_datetime plaats. Met een template sensor kan waarschijnlijk ook, maar ik neem aan dat je dan ook de juiste device_class moet opgeven. Maar het kan ook zijn dat je berekening "fout" is.

* RobertMe moet nog eens een zijn code voor het toevoegen van offset aan de time trigger afronden en zijn eerste pull request bij Home Assistant aanmaken. Dan kun je gewoon:
YAML:
1
2
3
4
trigger:
  - platform: time
    at: sensor.<android_app>_next_alarm
    offset: '-00:10:00'

• TheFes
RobertMe schreef op woensdag 29 september 2021 @ 11:18:
[...]

Code voorbeeld? Ikzelf heb iets soortgelijks, waarbij ik de berekende (/met offset) datetime in een input_datetime plaats. Met een template sensor kan waarschijnlijk ook, maar ik neem aan dat je dan ook de juiste device_class moet opgeven. Maar het kan ook zijn dat je berekening "fout" is.

* RobertMe moet nog eens een zijn code voor het toevoegen van offset aan de time trigger afronden en zijn eerste pull request bij Home Assistant aanmaken. Dan kun je gewoon:
YAML:
1
2
3
4
trigger:
    at: sensor.<android_app>_next_alarm
Dat zou een hele fijne toevoeging zijn ja!

• Septillion
@CAP-Team Als je dat allemaal als datetime doet zou het geen probleem moeten zijn.

@RobertMe ondersteund time ook offset? Oeps, lezen...

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 29-09-2021 11:38 ]

• RobertMe
Op een branch op mijn PC wel ja :P Maar moet die dus nog eens afronden en een pull request voor aanmaken. Maar moet me dan ook nog even inlezen in de hoe en wat. Ben niet onbekend met zo nu en dan eens een PR doen bij een open source project, maar Home Assistant heb ik mij nog niet in verdiept (moet ook een CLA voor worden ondertekend als ik mij niet vergis).

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
NielsNL schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 22:09:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
utility_meter:
  daily_energy_offpeak:
  daily_energy_peak:
  daily_gas:
  monthly_energy_offpeak:
  monthly_energy_peak:
  monthly_gas:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15

Je hoeft je meters niet om te zetten naar dagelijkse meters met de utility meter.
Je originele sensors zijn verkeerd ingesteld:
Als je daar de instellingen als volgt maakt (evt via customize.yaml) gaat het m.i. direct daarmee goed:
unit_of_measurement; kWh
device_class: energy (dus geen power, die is bedoeld voor vermogen in W of kW)

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

• RudolfR
@RobertMe

Dat zou superhandig zijn (voor mijn wake-up light).

Zat laatst al te denken dat ik op een vergelijkbare manier een dagelijkse herinnering willen geven op een bepaalde tijd, maar wel voor de tijdzone waarin een persoon zich bevind.
Zie dat de app daar een sensor voor heeft 'current_time_zone'

Ik heb nu een input_number en deze code:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
    x_minutes_before_alarm:
      friendly_name: x minutes before alarm
        {% set t_alarm = state_attr("sensor.phone_next_alarm", "Time in Milliseconds") / 1000 | int %}
        {% set delta_minutes = states('input_number.wake_up_light_before_alarm') | int %}
        {% set before_alarm = t_alarm - 60 * delta_minutes %}
        {{ before_alarm | timestamp_custom("%H:%M", True) }}

YAML:
1
2
3
4
trigger:
    {{ states("sensor.time")[0:5] == states("sensor.x_minutes_before_alarm") }}

• RobertMe
RudolfR schreef op woensdag 29 september 2021 @ 11:39:
@RobertMe

Dat zou superhandig zijn (voor mijn wake-up light).
Ik denk dat je dan ook meteen 75% van de gebruikers / use cases hebt afgedekt :p Ook hier is het gekoppeld aan verlichting etc voordat de wekker op de telefoon gaat.

Voor de volledigheid is dit de code/configuratie die ik nu heb:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
input_datetime:
  next_alarm:
    has_date: true
    has_time: true

automation:
  - id: update_alarm
    alias: Update alarm
    trigger:
        entity_id: sensor.oneplus_a3003_next_alarm
      - platform: homeassistant
        event: start
    action:
      - service: input_datetime.set_datetime
        data:
          entity_id: input_datetime.next_alarm
          timestamp: "{{ (states('sensor.oneplus_a3003_next_alarm') | as_timestamp) - 150 }}"

En dan dus:
YAML:
1
2
3
    trigger:
      platform: time
      at: input_datetime.next_alarm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

YAML:
1
2
3
4
trigger:
    at: sensor.sm_g950f_next_alarm

dit vindt HA niet leuk: Message malformed, extra keys not allowed @ data['offset']

Mijn sensor voor wekkertijd minus 10 minuten:
YAML:
1
2
3
4
    wekker_ed_min_10:
      friendly_name: Wekker min 10
      value_template: >-        
        {{ as_datetime(states('sensor.sm_g950f_next_alarm')) - timedelta(minutes=10) }}

[ Voor 39% gewijzigd door CAP-Team op 29-09-2021 11:51 ]

• TheFes
CAP-Team schreef op woensdag 29 september 2021 @ 11:50:
YAML:
1
2
3
4
trigger:
    at: sensor.sm_g950f_next_alarm

dit vindt HA niet leuk: Message malformed, extra keys not allowed @ data['offset']
Klopt, @RobertMe geeft ook aan dat dat werkt nadat hij zijn PR aangemaakt heeft (en deze gemerged is).

• CAP-Team

CAP-Team

PR :?

Ohh pull request..

[ Voor 68% gewijzigd door CAP-Team op 29-09-2021 11:53 ]

• RobertMe
Pull Request. Ik heb een tijdje terug de code van Home Assistant lokaal binnen gehaald en wat aanpassingen gedaan om "offset" toe te voegen, maar moet mijn wijzigingen dus nog "op de post" doen terug naar Home Assistant.
CAP-Team schreef op woensdag 29 september 2021 @ 11:50:
Mijn sensor voor wekkertijd minus 10 minuten:
YAML:
1
2
3
4
    wekker_ed_min_10:
      friendly_name: Wekker min 10
      value_template: >-        
        {{ as_datetime(states('sensor.sm_g950f_next_alarm')) - timedelta(minutes=10) }}
Ik gok dat je iets met device_class moet doen, maar zeker weten doe ik dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@CAP-Team Dat zou dan wel gewoon moeten werken. Maar tenzij je het op veel plekken wilt gebruiken zou ik er geen template sensor van maken. Gewoon de bewerking direct in de automation doen.

• skank
Septillion schreef op woensdag 29 september 2021 @ 08:23:
@skank Afgezien van onnodige redundancy zie ik niets raars. Standaard zijn conditions al AND en er ontploft niets als je een lamp aan/uit probeert te zetten die al aan/uit staat :+

Enige wat je nog toe zou kunnen voegen is een case voor als HA herstart als het licht aan is. Nu zou hij dan aan blijven staan.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
  trigger:
  condition:
  action:

trigger:
  condition:
  action:
      entity_id:
        - light.lavabo
        - light.bad
        - light.douche
Misschien ik mn conditions toch wat aanpassen zodat die minder redundant zijn?
Waarom ik probeer aan/uit te zetten als die al aan/uit staat ,is omdat ik denk dat het beter is dat home assistant niets probeert als het al zo is (ik denk dan aan onnodig puls geven naar mijn relay, of kan dat geen kwaad?)
Overigens is de automation nog niet optimaal want deze morgen kreeg ik commentaar van de vrouw:
_/-\o_
Het licht gaat te snel uit.
Ik kan dit wel langer zetten maar das eigenlijk ook niet de bedoeling.
Het probleem is, wanneer je in de douche gaat, hij niet ziet dat je in beweging bent (dat klinkt hier dubbelzinnig).
Bijgevolg ,licht uit.
Als ik langer zet, dan zal hij het licht misschien te lang laten branden als je niet doucht (of ik moet dan een boolean gebruiken , maar hoe zet ik die aan/uit (of je zou telkens tegen google moeten zeggen dat je gaat douchen (wat voor stil zijn smorgens niet bevorderlijk is)

• PimW
  • Laatst online: 20-09 13:22
Dit kun je oplossen door een tweede (Hue) bewegingsensor te plaatsen: aan het plafond, recht boven de douche. Dat heb ik ook gedaan en dat werkt perfect: het licht gaat na 1 minuut geen beweging uit, en het licht gaat nooit meer onbedoeld uit als iemand doucht.

• Septillion
@skank Extra keer aansturen doet niets. Geen probleem dus.

Zelf doe ik het licht met een deursensor. Douchen detecteer ik aan het omhoog gaan van de luchtvochtigheid.

• skank
PimW schreef op woensdag 29 september 2021 @ 12:58:
Dit kun je oplossen door een tweede (Hue) bewegingsensor te plaatsen: aan het plafond, recht boven de douche. Dat heb ik ook gedaan en dat werkt perfect: het licht gaat na 1 minuut geen beweging uit, en het licht gaat nooit meer onbedoeld uit als iemand doucht.
Waarom dan 2 :)
Misschien moet ik die idd ff verplaatsen naar de douchemuur, en zien welk effect dat geeft.

• skank
Septillion schreef op woensdag 29 september 2021 @ 13:30:
@skank Extra keer aansturen doet niets. Geen probleem dus.

Zelf doe ik het licht met een deursensor. Douchen detecteer ik aan het omhoog gaan van de luchtvochtigheid.
Ok dan :)
JA ik ging het eerst doen met deursensor, maar dan moet je hem altijd dichtdoen, wat wij niet doen (voor de verluchting enz, hij gaat enkel dicht als we douchen.)

Bovendien heb je dan geen lux

MAAR
Mijn hue bewegingssensor heeft wel die luchtvochtigheid, dus mss moet ik die ook in mn automation zetten

Euh toch ff nadenken wat ik nu allemaal met die automation moet doen (incl verplaatsen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Septillion schreef op woensdag 29 september 2021 @ 10:54:
@jj85 Die uit ESPhome zal zelf netjes de availability doen. Maar je template sensor die de info uit de ESPhome-sensor haalt verandert niet vanzelf mee, daar zal je zelf de availability voor moeten opgeven. Meest logische is om daarbij naar de originele entity te kijken.
Dank, je hebt me op het goede spoor gezet.
Het ging eigenlijk mis indien de uitlezing niet goed was, dan gaf de ESPhome (custom) sensor 0 terug.
(dat moet ik dus eigenlijk gaan oppakken in de custom sensor binnen ESPhome).

Ter lering ende vermaak dit momenteel op twee manier opgelost.

Jouw suggestie dmv HA template sensor + availability template:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
template:
  - sensor:
      - unique_id: gas_equivalent
        name: Stadsverwarming (gas equivalent)
        unit_of_measurement:  
        device_class: gas        
        state: "{{ ( states('sensor.multical_energy')|float * 3.6 / 1000 * 32.68 ) | round(2)}}" 
        availability: >-
            {%- if not is_state("sensor.multical_energy", "unavailable") and states('sensor.multical_energy')|float > 0 %}
              true
            {%- endif %}

Alternatief door mijn template sensor in ESPhome aan te passen (return NAN indien sensorwaarde 0 is)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
    unit_of_measurement: 
      if (id(m_energy).state > 0) {
      } else {
        return NAN;
      }  

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
jj85 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 19:48:
[...]

Dank, je hebt me op het goede spoor gezet.
Het ging eigenlijk mis indien de uitlezing niet goed was, dan gaf de ESPhome (custom) sensor 0 terug.
(dat moet ik dus eigenlijk gaan oppakken in de custom sensor binnen ESPhome).

Ter lering ende vermaak dit momenteel op twee manier opgelost.

Jouw suggestie dmv HA template sensor + availability template:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
template:
  - sensor:
      - unique_id: gas_equivalent
        name: Stadsverwarming (gas equivalent)
        unit_of_measurement:  
        device_class: gas        
        state: "{{ ( states('sensor.multical_energy')|float * 3.6 / 1000 * 32.68 ) | round(2)}}" 
            {%- if not is_state("sensor.multical_energy", "unavailable") and states('sensor.multical_energy')|float > 0 %}
              true
            {%- endif %}

Alternatief door mijn template sensor in ESPhome aan te passen (return NAN indien sensorwaarde 0 is)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
    unit_of_measurement: 
      if (id(m_energy).state > 0) {
      } else {
        return NAN;
      }  
Je availibility_template is nodeloos complex. Je zeg nu if true then true. Dan kun je ook gewoon true zeggen. Zo dus:
YAML:
1
2
            {{ not is_state("sensor.multical_energy", "unavailable") and states('sensor.multical_energy')|float > 0 }}

• jj85
TheFes schreef op woensdag 29 september 2021 @ 20:10:
[...]

Je availibility_template is nodeloos complex. Je zeg nu if true then true. Dan kun je ook gewoon true zeggen. Zo dus:
YAML:
1
2
            {{ not is_state("sensor.multical_energy", "unavailable") and states('sensor.multical_energy')|float > 0 }}
Zonder er echt over na te denken en enig gebrek aan kennis, gekopieerd van een ander forum. Maar je hebt helemaal gelijk. Dankjewel!

• Septillion
@skank Ik doe hem niet uit met de sensor, alleen via time-out en de schakelaar. Maar om de deur open te zien met deze wel minimaal toe zitten ja :+

@jj85 Top! (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:09
SonnyBBQ schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:26:
Ik ben bezig om een notificatie kaart te maken die me de status van de NAS geeft in het geval er iets niet up to date is. De kaart moet enkel werken als de Security status ON is en enkel zichtbaar zijn voor mij. So far so good.

Dan wil ik dat de kaart een bepaalde boodschap toont enkel als de security status van een attribuut niet 'safe' is. De Not status voor een attribuut werkt correct ->
{{not is_state_attr('binary_sensor.nas_security_status', 'malware', 'safe') }}

Maar dan het verder nesten van de verschillende templates werkt niet. Ik heb het op verschillende manieren geprobeerd, maar dit werkt niet. Hieronder met een ELIF, maar het is natuurlijk geen IF template.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
type: custom:state-switch
entity: template
template: '{{ states(''binary_sensor.nas_security_status'') }}'
states:
  'on':
    entity: user
    default: Me
    states:
      Me:
        type: markdown
        content: >-
          {{not is_state_attr('binary_sensor.nas_security_status', 'malware', 'safe') }}
              Dag {{user}}, controleer de NAS, de malware status is **{{state_attr('binary_sensor.nas_security_status', 'malware') }}**!
          {% elif %}  
          {{not is_state_attr('binary_sensor.nas_security_status', 'network', 'safe') }}
              Dag {{user}}, controleer de NAS, de netwerk status is **{{state_attr('binary_sensor.nas_security_status', 'network') }}**!
          {% elif %} 
          {{not is_state_attr('binary_nas_security_status', 'securitySetting', 'safe') }}
              Dag {{user}}, controleer de NAS, de Security Setting status is **
          {% endif %}
        card_mod:
          style: |
            ha-card {
                font-size: 20px;
                color: white;
                background-color: #e5039b     
                   }
Eindelijk even tijd gehad om hier aan verder te werken. EN oh boy, wat een duidelijke template fouten stonden er in de eerste versie. De onderstaande versie werkt nu wel. Kan misschien handig zijn voor andere Synology gebruikers? Het geeft precies weer welk onderdeel van de Security Advisor check aandacht vereist.

Ik weet dat het gebruik van de {{user}} variable in mijn notificatie overbodig lijkt aangezien het enkel voor één user zichtbaar is, maar het is een beetje future-proofen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
states:
  'on':
    default: [i]MyUserName[/i]
    states:
      [i]MyUserName[/i]:
          {%- if not is_state_attr('binary_sensor.nas_security_status', 'malware', 'safe') %}
              Dag {{user}}, controleer de NAS, de Malware status is **{{state_attr('binary_sensor.nas_security_status', 'malware') }}**!
          {%- elif not is_state_attr('binary_sensor.nas_security_status', 'network', 'safe') %}
              Dag {{user}}, controleer de NAS, de Network status is **{{state_attr('binary_sensor.nas_security_status', 'network') }}**!
          {%- elif not is_state_attr('binary_sensor.nas_security_status', 'securitySetting', 'safe') %}
              Dag {{user}}, controleer de NAS, de Security Setting status is **{{state_attr('binary_sensor.nas_security_status', 'securitySetting') }}**!
          {%- elif not is_state_attr('binary_sensor.nas_security_status', 'systemCheck', 'safe') %}
              Dag {{user}}, controleer de NAS, de System Check status is **{{state_attr('binary_sensor.nas_security_status', 'systemCheck') }}**!
          {%- elif not is_state_attr('binary_sensor.nas_security_status', 'update', 'safe') %}
              Dag {{user}}, controleer de NAS, de Update status is **{{state_attr('binary_sensor.nas_security_status', 'update') }}**!
          {%- elif not is_state_attr('binary_sensor.nas_security_status', 'userInfo', 'safe') %}
              Dag {{user}}, controleer de NAS, de User Info status is **{{state_attr('binary_sensor.nas_security_status', 'userInfo') }}**!
          {% endif %}
        card_mod:
            ha-card {
                   }

• TheFes
SonnyBBQ schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:10:
[...]

Eindelijk even tijd gehad om hier aan verder te werken. EN oh boy, wat een duidelijke template fouten stonden er in de eerste versie. De onderstaande versie werkt nu wel. Kan misschien handig zijn voor andere Synology gebruikers? Het geeft precies weer welk onderdeel van de Security Advisor check aandacht vereist.

Ik weet dat het gebruik van de {{user}} variable in mijn notificatie overbodig lijkt aangezien het enkel voor één user zichtbaar is, maar het is een beetje future-proofen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
states:
  'on':
    default: [i]MyUserName[/i]
    states:
      [i]MyUserName[/i]:
          {%- if not is_state_attr('binary_sensor.nas_security_status', 'malware', 'safe') %}
              Dag {{user}}, controleer de NAS, de Malware status is **{{state_attr('binary_sensor.nas_security_status', 'malware') }}**!
          {%- elif not is_state_attr('binary_sensor.nas_security_status', 'network', 'safe') %}
              Dag {{user}}, controleer de NAS, de Network status is **{{state_attr('binary_sensor.nas_security_status', 'network') }}**!
          {%- elif not is_state_attr('binary_sensor.nas_security_status', 'securitySetting', 'safe') %}
              Dag {{user}}, controleer de NAS, de Security Setting status is **{{state_attr('binary_sensor.nas_security_status', 'securitySetting') }}**!
          {%- elif not is_state_attr('binary_sensor.nas_security_status', 'systemCheck', 'safe') %}
              Dag {{user}}, controleer de NAS, de System Check status is **{{state_attr('binary_sensor.nas_security_status', 'systemCheck') }}**!
          {%- elif not is_state_attr('binary_sensor.nas_security_status', 'update', 'safe') %}
              Dag {{user}}, controleer de NAS, de Update status is **{{state_attr('binary_sensor.nas_security_status', 'update') }}**!
          {%- elif not is_state_attr('binary_sensor.nas_security_status', 'userInfo', 'safe') %}
              Dag {{user}}, controleer de NAS, de User Info status is **{{state_attr('binary_sensor.nas_security_status', 'userInfo') }}**!
          {% endif %}
        card_mod:
            ha-card {
                   }
Let wel dat de if functie stopt zodra er ergens iets true is.
Dus als er 2 verschillende errors zijn (malware én netwerk) dan zal hij alleen de eerste (malware in dit geval) weergeven.

• SonnyBBQ
@TheFes klopt. Ik heb het zelf nog niet gezien bij mijn NAS, maar het is wel een mogelijk scenario. Heb je misschien een idee hoe ik dit zou kunnen oplossen?

• TheFes
SonnyBBQ schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:41:
@TheFes klopt. Ik heb het zelf nog niet gezien bij mijn NAS, maar het is wel een mogelijk scenario. Heb je misschien een idee hoe ik dit zou kunnen oplossen?
Het moet wel kunnen, maar ik heb niet genoeg template ervaring om daarvoor een template te schrijven zonder dat ik zelf de sensor heb.

Kun je eens die output van die sensor vanuit developer tools plaatsen? Dan zal ik eens even een poging doen.

• SonnyBBQ
TheFes schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:52:
[...]

Het moet wel kunnen, maar ik heb niet genoeg template ervaring om daarvoor een template te schrijven zonder dat ik zelf de sensor heb.

Kun je eens die output van die sensor vanuit developer tools plaatsen? Dan zal ik eens even een poging doen.
Ik ben zelf ook nog maar beginnend met templates, dus kon het niet direct vinden. Maar super als je dit wil bekijken _/-\o_

Sensor:
binary_sensor.nas_security_status

Condition:
on --> er is een security advisor probleem, één of meerdere attributes zijn niet 'safe'
of
off --> er is geen security advisor probleem

Sensor attributes:
malware: safe
network: safe
securitySetting: safe
systemCheck: safe
update: safe
userInfo: safe
friendly_name: NAS Security status
device_class: safety

De waarden van de verschillende attributes kunnen dus wijzigen naar verschillende waarden.
Pagina: 1 ... 65 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.