Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 64 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.951 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:19
DeadMetal schreef op woensdag 22 september 2021 @ 08:01:
Ik zit er over te denken om mijn deurbel (het gedeelte wat nu het deurbelgeluid produceert, in de vorm van een Xiaomi gateway die een ingebouwde speaker heeft) te vervangen door een speaker, rechtstreeks aangesloten op mijn Odroid N2+ waar HA op draait (zelfde hardware als de Home Assistant Blue) die een 3,5mm jack heeft.

Bestaat er zoiets en zou dat mogelijk zijn? Een speaker aan te sluiten op 3,5mm, zonder batterijen, met een laag standby verbruik, en dan lijkt het mij noodzakelijk dat de speaker zelf geen fysieke volumeknop heeft, maar dat ik vanuit HA het volume kan bepalen bij het afspelen van een geluid.

/edit: afgezien van de hardware-vraag, is het me ook nog niet duidelijk hoe ik HA de opdracht kan geven om een geluid via zijn eigen 3,5mm poort uit te sturen. Ik draai HA OS. Ik draai al wel owntone (forked-daapd) die een lokale audio output kan doen, maar mooier zou zijn als HA dat zelfstandig kan.
Heb nagevraagd op HA discord. Er is geen ingebouwde mogelijkheid om audio vanuit HA af te spelen op 3.5mm poort van het apparaat waar HA op draait. De VLC-addon die dit suggereert is kaput. Ze hebben ook geen suggesties voor alternatieven.

Ik ga het daarom anders aanpakken, een normale ouderwetse deurbel met bedrade drukker aanschaffen en deze modificeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 23:08
DeadMetal schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 20:10:
[...]

Heb nagevraagd op HA discord. Er is geen ingebouwde mogelijkheid om audio vanuit HA af te spelen op 3.5mm poort van het apparaat waar HA op draait. De VLC-addon die dit suggereert is kaput. Ze hebben ook geen suggesties voor alternatieven.

Ik ga het daarom anders aanpakken, een normale ouderwetse deurbel met bedrade drukker aanschaffen en deze modificeren.
en met node-red? er zijn wel voorbeelden dat er met een shell-commando geluidsbestanden worden afgespeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-09 12:21
skank schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:34:
Ik heb deze 2 automations gemaakt icm boolean

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
- id: 'HA restart - switch off lights'
  alias: HA boot - turn off all lights
  trigger:
    - platform: homeassistant
      event: start
  condition:
    - condition: state
      entity_id: input_boolean.maintenance_mode
      state: 'off'
  action:
    - delay: '00:00:01'
    - service: light.turn_off
      entity_id: group.all_lights
    - service: input_boolean.turn_off
    - service: notify.mobile_devices
      data:
- id: 'HA mode maintenance'
  alias: HA - enter maintenance mode
  trigger:
      event: shutdown
  action:
    - service: input_boolean.turn_on

Als hij dan snachts zou herstarten om god welke reden, dan schakelt hij ook alles uit.
Ze gaan dan wel ff aan maar dat zal maar kort zijn
En ik kan er vermoedelijk niets kwaad mee doen, integendeel, mocht het overdag ook voorvallen en ik ben niet thuis... dan is dat ook gedekt
Ik wil hier even op terugkomen.
Ik heb om 17:20 al een melding gehad.
Ik dacht even van wth.
Als ik in de logging kijk, zag ik dat ik net nieuwe pluggen toegevoegd had aan deconz, en HA opnieuw herstart had.
MAAR, dan had ik eigenlijk helemaal geen melding mogen ontvangen, want dat was doelbewust!

Nu wil ik dit zopas even testen door gewoon een HA herstart te doen, en rara, terug melding !
Dus dat is niet ok in mijn automation.
Maar sterker nog, de lichten die aan het branden zijn, zijn ook niet uitgegaan !
De input boolean staat nog steeds op off, en de automation maintenance mode is nog nooit getriggered

Wat is er mis dan?

Edit: het probleem dat del ampen niet uitgaan is opgelost group.all_lights moest zijn "all"
Nu gaan ze wel uit :)
Rest nog die onwillige melding, na herstart

[ Voor 4% gewijzigd door skank op 24-09-2021 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feenstn
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-03-2024
TheFes schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:10:
[...]

Kan gewoon in de sensor zelf.
Ik merk wel dat bij een herstart de sensors opnieuw bepaalt worden en dan wel opeens een sprong naar beneden kunnen maken...

Heeft iemand hier al iets op verzonnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
feenstn schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 21:53:
[...]

Ik merk wel dat bij een herstart de sensors opnieuw bepaalt worden en dan wel opeens een sprong naar beneden kunnen maken...

Heeft iemand hier al iets op verzonnen?
Dat zal zijn omdat de state op dat moment nog unknown is.
Dus dan wordt het minimum ineens dus ook 0.

Je zou een automation kunnen maken die triggert op een state change van de sensor.totaal en de waarde in een input_number zet.
Dan kun je die input_number gebruiken als minimale waarde van de sensor.totaal.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1309
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-09 13:00
DeadMetal schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 20:10:
[...]

Op deze manier heb ik mijn bestaande ouderwetse deurbel slim gemaakt:

https://frenck.dev/diy-smart-doorbell-for-just-2-dollar/

Edit:
Dit zorgt ervoor dat de "oude" gong ook gewoon nog werkt ook eventueel als HA eruit ligt.

[ Voor 7% gewijzigd door stijn1309 op 24-09-2021 22:50 ]

• silvanverschuur
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13:23
stijn1309 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 22:48:
[...]

Edit:
Dit zorgt ervoor dat de "oude" gong ook gewoon nog werkt ook eventueel als HA eruit ligt.
Ik heb een soortgelijke oplossing maar wilde juist de 'oude' gong er tussenuit hebben zodat ik via HA kon bepalen of de deurbel actief was of niet. Mijn kleine kinderen werden tijdens hun middagslaapje vaak gewekt door de deurbel. Op deze manier kon ik de deurbel even softwarematig uitschakelen indien gewenst. Als vervanger voor de gong gebruikte ik een Sonos die in de woonkamer stond. Met wat eigen scriptjes werkte dit uitstekend. Als de Sonos muziek speelde en iemand drukte op de deurbel, dan werd de muziek gedempt, hoorde je de deurbel en daarna speelde de muziek weer vrolijk verder.

Later heb ik dit aangepast door het deurbel geluid te laten afspelen door een aantal Google Home Mini's die her en der in huis staan. 's Avonds als de kinderen op bed liggen worden een aantal mini's uitgeschakeld en wordt alleen de mini in de woonkamer gebruikt.

Daarnaast worden er nog push meldingen met een camera snapshot verstuurd naar de telefoon van mij en mijn partner.

Dit heb ik nu al een aantal jaar draaien en ik moet zeggen dat ik 'traditionele' gong geen moment mis. De mijne had trouwens ook een vreselijk geluid :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

silvanverschuur schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 08:00:
[...]

Ik heb een soortgelijke oplossing maar wilde juist de 'oude' gong er tussenuit hebben zodat ik via HA kon bepalen of de deurbel actief was of niet. Mijn kleine kinderen werden tijdens hun middagslaapje vaak gewekt door de deurbel. Op deze manier kon ik de deurbel even softwarematig uitschakelen indien gewenst. Als vervanger voor de gong gebruikte ik een Sonos die in de woonkamer stond. Met wat eigen scriptjes werkte dit uitstekend. Als de Sonos muziek speelde en iemand drukte op de deurbel, dan werd de muziek gedempt, hoorde je de deurbel en daarna speelde de muziek weer vrolijk verder.

Later heb ik dit aangepast door het deurbel geluid te laten afspelen door een aantal Google Home Mini's die her en der in huis staan. 's Avonds als de kinderen op bed liggen worden een aantal mini's uitgeschakeld en wordt alleen de mini in de woonkamer gebruikt.

Daarnaast worden er nog push meldingen met een camera snapshot verstuurd naar de telefoon van mij en mijn partner.

Dit heb ik nu al een aantal jaar draaien en ik moet zeggen dat ik 'traditionele' gong geen moment mis. De mijne had trouwens ook een vreselijk geluid :)
Met de genoemde oplossing https://frenck.dev/diy-smart-doorbell-for-just-2-dollar/ is het via HA mogelijk de gong uit te schakelen, beste van beide werelden dus.

• silvanverschuur
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13:23
JBS schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 08:11:
[...]
Met de genoemde oplossing https://frenck.dev/diy-smart-doorbell-for-just-2-dollar/ is het via HA mogelijk de gong uit te schakelen, beste van beide werelden dus.
Ah dat wist ik niet. De deurbel was ook een van mijn eerste home automation projectjes (jaren geleden, ver voor de post van Frenck). Het werkt prima dus geen reden om het aan te passen, maar voor mensen die dit nu willen doen is de oplossing van French uitstekend.

• feenstn
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-03-2024
TheFes schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 22:39:
[...]

Dat zal zijn omdat de state op dat moment nog unknown is.
Dus dan wordt het minimum ineens dus ook 0.

Je zou een automation kunnen maken die triggert op een state change van de sensor.totaal en de waarde in een input_number zet.
Dan kun je die input_number gebruiken als minimale waarde van de sensor.totaal.
Thanks, dat was inderdaad iets waar ik ook over nadacht, ik ga hiermee aan de slag.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:03

breinonline

Are you afraid to be known?

Ik heb mijn Mitsubishi warmtepomp in HA gekoppeld. Nu krijg ik daar geen directe energiegegevens uit maar ik krijg wel dagelijks waarden (over de afgelopen dag) van de gebruikte en geproduceerde energie. Die had ik al in HA zitten voordat het energiedashboard werd geïntroduceerd. Nu probeer ik die in het dashboard te koppelen als los apparaat.

Ik heb wat geëxperimenteerd. Eerst pakte hij het verschil met de dag ervoor, daarna telde hij op, etc. Ik ben nu op het volgende uitgekomen (customize.yaml):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
sensor.dailyhotwaterenergyconsumed:
  state_class: measurement
  last_reset: "homeassistant.util.dt.utc_from_timestamp(0)"
  friendly_name: "SWW energie"
  cycle: daily
  offset:
    days: 1
sensor.dailyheatingenergyconsumed:
  friendly_name: "Verwarmingsenergie"
  offset:

Het gekke is nu: de SWW energie lijkt het nu goed te doen, ik krijg de waarde van de afgelopen 24uur te zien bij 'gisteren'.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VG6sMRt8p0MBxhhyz_4TkEem8p4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pplPdivwpVO0TlAc2w9kCugw.png?f=user_large
Maar, de andere sensor is exact hetzelfde opgebouwd maar toont wel nog het verschil. Iemand een idee waar ik moet zoeken waar de fout zit?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:52
We wonen net een paar weken in een nieuw huis en HA is nog niet draaiend in het nieuwe huis (lage prio op dit moment nog helaas). Na een week zei mijn vriendin dat ze het home automation wel miste, nu ze een groot deel van de lichten weer zelf moet aandoen en wanneer ik het weer ging installeren :D

Groter compliment over mijn HA skills kan ik niet krijgen denk ik :') :P

• DeadMetal
stijn1309 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 22:48:
[...]

Edit:
Dank, ik ben van plan voor een vergelijkbare oplossing te gaan via deze die kant en klaar met ESPHome komt: https://www.zuidwijk.com/product/esphome-based-doorbell/

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:09
skank schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:35:
[...]

Het is geen hue, met gewone domme lampen kun je dit toch niet?
Of bedoel je dat ik dit kan instellen in HA?
Zoals gezegd schakel ik alles via mqtt broker
Heeft dit dan wellicht te maken met het al dan niet retainen van de MQTT berichten?
Ik heb gehad dat mijn rolluiken 's nachts vanzelf omhoog gingen nadat wifi opnieuw was verbonden, omdat het laatste MQTT bericht met retain flag het commando 'open' was.

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

• skank
cerebrum schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 12:20:
[...]

Heeft dit dan wellicht te maken met het al dan niet retainen van de MQTT berichten?
Ik heb gehad dat mijn rolluiken 's nachts vanzelf omhoog gingen nadat wifi opnieuw was verbonden, omdat het laatste MQTT bericht met retain flag het commando 'open' was.
I dunno, kan ik zoiets checken?

• bandy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:57
Ik wil mijn Tado thermostaat en radiator knoppen via de HA homekit (controller) integratie gaan bedienen. Nu wordt de bridge gevonden maar krijg ik vervolgens bij het invoeren van de "unieke" homekit code ×××-××-××× de melding onjuiste homekit - code?

Iemand tips?

Niemand die dit aan de hand heeft gehad? Heb de bridge inmiddels gereset, helaas geen resultaat.
Ook mijn Tado integratie wissen en alleen homekit controller blijft de melding onjuiste homekit-code geven ...

[ Voor 27% gewijzigd door bandy op 26-09-2021 11:26 ]

• wielhelm
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:17

wielhelm

80/86 ST bladebladed

DeadMetal schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 11:11:
[...]

Dank, ik ben van plan voor een vergelijkbare oplossing te gaan via deze die kant en klaar met ESPHome komt: https://www.zuidwijk.com/product/esphome-based-doorbell/
Die van Zuidwijk gebruik ik nu ook. Heb ook eerst de zelfbouw variant gemaakt maar die van zuidwijk is een stuk betrouwbaarder. De deurbel gaat nu 's nachts niet meer aan. Was niet goed voor de WAF ;)

• DeadMetal
k_ers schreef op woensdag 22 september 2021 @ 08:25:
Ik weet niet of je een Google home mini of iets vergelijkbaars hebt?
Maar hierop zou je ook een deurbel geluid laten afgaan.
[...]
Heb even getest om een geluidje te casten naar mijn chromecast audio + receiver, om te zien of zo'n mini een idee kan zijn. De 1e keer zit er enkele seconden vertraging in, dan moet HA verbinding maken met het apparaat en hoor je de Chromecast ook dat verbindingsgeluidje maken. Alle volgende keren speelt het zonder vertraging. Een minuut of 10 later heeft HA de verbinding blijkbaar weer verbroken en zit er weer een kleine vertraging in + verbindingsgeluidje. Leuke optie dus voor een deurbelgeluid in bijv. slaapkamers/zolder, maar het valt voor mij af als als vervanging van een normale bel, ook omdat niet niet gegarandeerd werkt als internetverbinding uitvalt.
Step5 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 20:35:
[...]

en met node-red? er zijn wel voorbeelden dat er met een shell-commando geluidsbestanden worden afgespeeld.
Heb het e.e.a. geprobeerd, maar kan geen werkende module vinden.
Heb ook nog Owntone (forked-daapd) geprobeerd maar die krijgt het ook niet voor elkaar om een lokale output te starten, iets met verkeerde naam van de mixer op alsa.

Zonde dat dit niet gewoon standaard functionaliteit in HA(OS) is, een geluidje afspelen :'(

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
DeadMetal schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 17:21:
[...]

Heb even getest om een geluidje te casten naar mijn chromecast audio + receiver, om te zien of zo'n mini een idee kan zijn. De 1e keer zit er enkele seconden vertraging in, dan moet HA verbinding maken met het apparaat en hoor je de Chromecast ook dat verbindingsgeluidje maken. Alle volgende keren speelt het zonder vertraging. Een minuut of 10 later heeft HA de verbinding blijkbaar weer verbroken en zit er weer een kleine vertraging in + verbindingsgeluidje. Leuke optie dus voor een deurbelgeluid in bijv. slaapkamers/zolder, maar het valt voor mij af als als vervanging van een normale bel, ook omdat niet niet gegarandeerd werkt als internetverbinding uitvalt.

[...]
Die verbinding wordt toch lokaal opgezet, dus geen internet zou niet moeten uitmaken

who put a "stop payment" on my reality check

• Erik80
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:05

Erik80

Sinds 1980

ik gebruik een mp3 van 1 seconde stilte. Dan hoor je het "opstartgeluidje" niet en reageren de nest mini's meteen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
- alias: Houd de home minis wakker
  trigger:
  - platform: time_pattern
    minutes: "/2"
  condition: []
  action:
    - service: media_player.play_media
      data_template:
        media_content_id: https://xxxxxxxxxxx/local/1sec.mp3
        media_content_type: music
        entity_id: >-
          media_player.dummy
          {% if states("media_player.werkkamer_mini") != "playing" %}, media_player.werkkamer_mini{% endif %}
          {% if states("media_player.slaapkamer_mini") != "playing" %}, media_player.slaapkamer_mini{% endif %}
          {% if states("media_player.home_mini_woonkamer") != "playing" %}, media_player.home_mini_woonkamer{% endif %}

• DeadMetal
Vanuit de mobiele app Google Home is het verbindingsgeluidje ook uit te schakelen. Maar de vertraging blijft natuurlijk. Anyway, ik ga een ouderwetse deurbel slim maken. En hoop dat HA nog eens audio via eigen speaker kan uitsturen, dat geeft weer leuke mogelijkheden en maakt mijn Xiamo Gateway (die ik 1 a 2x per dag een reboot moet geven) als speaker (enkel van ingebouwde geluiden) overbodig.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Waarom werkt het ene material design icoontje wel en het ander niet?

mdi:ceiling-light werkt prima, bij mdi:ceiling-light-multiple zie ik niks in HA.

Andere icons die niets bij mij doen, terwijl ze wel bestaan volgens sites als materialdesignicons.com en mdi.bessarabov.com:

mdi:floor-lamp-torchiere
mdi:floor-lamp-torchiere-outline
mdi:floor-lamp-torchiere-variant-outline
mdi:ceiling-light-multiple-outline

Klopt er dan iets niet aan het bestand, bijvoorbeeld de verhoudingen? Heeft HA esthetische bezwaren? Wat is de logica achter waarom sommige icons uit de database wel werken en andere niet? :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• skank
Gizz schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 19:30:

mdi:ceiling-light werkt prima, bij mdi:ceiling-light-multiple zie ik niks in HA.

Andere icons die niets bij mij doen, terwijl ze wel bestaan volgens sites als materialdesignicons.com en mdi.bessarabov.com:

Klopt er dan iets niet aan het bestand, bijvoorbeeld de verhoudingen? Heeft HA esthetische bezwaren? Wat is de logica achter waarom sommige icons uit de database wel werken en andere niet? :P
Ik heb er ook al tegengekomen dat idd niet werken
Dan maar gewoon een andere genomen maar idd vreemd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Gizz schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 19:30:

Niet alle icons gereleased door MDI komen direct beschikbaar, daarnaast moet dan HA een nieuwe release van MDI ook toevoegen aan de nieuwe release van HA. (daarnaast worden er soms ook icons verwijderd of hernoemd, waardoor ik als developer ook wat voorzichtig hiermee zou zijn) Ik had ooit dezelfde vraag en kwam op het volgende:
I am a Core Contributor to Material Design Icons. There are several steps required to get new icons into Home Assistant.

A new icon is added to the Material Design Icons library. As soon as a new icon is added, it begins showing up on materialdesignicons.com. Just because the icons is shown here DOES NOT mean it has been released. You can see a history of when icons are added on our newer, work-in-progress site here: https://dev.materialdesignicons.com/history. There are links to the GitHub issues for icon additions and changes, and under the Milestone, you can see what version of MDI the icon has been/will be released under.

We release new icon packages every 100 or so icons. This is usually around once a month. You can see what version has been released by looking up the @mdi packages on NPM. For example, looking at https://www.npmjs.com/package/@mdi/svg will show you our latest release is 4.7.95 (at the time of writing this). You can use that version number to see our "release preview" by going to this URL: https://cdn.materialdesignicons.com/4.7.95/ Sidenote: Follow @MaterialIcons on Twitter to see these release announcements.

Once we officially release, it may take one or two release cycles of Home Assistant to start pulling in whatever our latest MDI release is. We sometime coordinate with Paulus to hold off or push through MDI updates, depending on the amount of "home automation" icons that have been added since the last update.

All that being said, I personally added the string-lights icon for my Christmas lights and was sad I couldn't use it this year. :P Just didn't make the Home Assistant update before the end of the year!

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bafplus
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 04-01-2022
Ik heb al meerdere malen mensen gewezen dat je Tuya camera's kunt rooten/patchen om zo de videostream en ONVIF vrij te geven. Alle info staat verspreid op meerdere pagina's en met heel veel onnodige tekst. Om het enigszins overzichtelijk te houden heb ik alles even bij elkaar gezet.
Het is al met al vrij makkelijk, ondanks de vele stappen ;-)

https://github.com/bafplu...a-mod/blob/main/README.md

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 23:08
kepler schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 09:11:
We wonen net een paar weken in een nieuw huis en HA is nog niet draaiend in het nieuwe huis (lage prio op dit moment nog helaas). Na een week zei mijn vriendin dat ze het home automation wel miste, nu ze een groot deel van de lichten weer zelf moet aandoen en wanneer ik het weer ging installeren :D

_/-\o_ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-09 12:54
breinonline schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 09:10:
Ik heb mijn Mitsubishi warmtepomp in HA gekoppeld. Nu krijg ik daar geen directe energiegegevens uit maar ik krijg wel dagelijks waarden (over de afgelopen dag) van de gebruikte en geproduceerde energie. Die had ik al in HA zitten voordat het energiedashboard werd geïntroduceerd. Nu probeer ik die in het dashboard te koppelen als los apparaat.

Ik heb wat geëxperimenteerd. Eerst pakte hij het verschil met de dag ervoor, daarna telde hij op, etc. Ik ben nu op het volgende uitgekomen (customize.yaml):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
sensor.dailyhotwaterenergyconsumed:
  friendly_name: "SWW energie"
  offset:
sensor.dailyheatingenergyconsumed:
  friendly_name: "Verwarmingsenergie"
  offset:

Het gekke is nu: de SWW energie lijkt het nu goed te doen, ik krijg de waarde van de afgelopen 24uur te zien bij 'gisteren'.
[Afbeelding]
Maar, de andere sensor is exact hetzelfde opgebouwd maar toont wel nog het verschil. Iemand een idee waar ik moet zoeken waar de fout zit?
Leuk plan, wat gebruik je om aan de energie gegevens te komen? Ik heb nu een youless tussenmeter die ik met melcloud addon zou kunnen splitsen mits m'n fix op dev live gaat :-)

Ik wacht stiekem nog op een measurement voor heat op het energie-dashboard :-)

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
kepler schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 09:11:

Ik weet nu al dat ik hetzelfde ga krijgen hier :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:34
Goedemorgen,

Tijdje geleden gehad over medicijnen automations. Die werken top, maar ik puzzel nog een beetje met de ' refill' kant.. Ik doe dat nu als volgt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
- id: 'dymista on stock'
  alias: dymista zijn bijgevuld
  trigger: 
    platform: state
    entity_id: 
      - input_boolean.dymista_bijgevuld
    to: "on"
  action:
    - service: input_number.set_value
      target:
        entity_id: input_number.dymista
      data:
        value: 120

Maar dan zet hij de input number natuurlijk op 120. Punt. Maar soms vul je bij als deze 0 is, soms bij 2, 8 of whatever. Nu is dat geen groot issue, maar ik zat te denken, kun je dit nu eigenlijk ook doen door de set value simpelweg te vervangen voor een increment van 120? Moet ik er alleen rekening mee houden dat ik de MAX nu op 120 heb staan en die omhoog moet..

Alhoewel de increment automation natuurlijk uitgaat van de step.

[ Voor 3% gewijzigd door Koepert op 26-09-2021 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:52
Septillion schreef op zondag 26 september 2021 @ 09:20:
[...]

Ik weet nu al dat ik hetzelfde ga krijgen hier :+
Het wordt wel allemaal nog beter, wat dingen kunnen voorbereiden voor meer automation!

Ik had voor de verhuizing al wel een hele nieuwe HA setup al klaargemaakt voor het nieuwe huis, maar kom er echt totaal nog niet aan toe :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Koepert Over de max hoef je geen zorgen te maken, deze is alleen voor de UI.

Verder zie ik een 'input_number.increment' functie. Onder data lijkt daar alleen de 'step' te missen als ik de omschrijving lees. Zou dan worden:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  trigger: 
    entity_id: 
  action:
    - service: input_number.increment
      target:
      data:
        step: 120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Septillion schreef op zondag 26 september 2021 @ 09:51:
@Koepert Over de max hoef je geen zorgen te maken, deze is alleen voor de UI.

Verder zie ik een 'input_number.increment' functie. Onder data lijkt daar alleen de 'step' te missen als ik de omschrijving lees. Zou dan worden:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  trigger: 
    entity_id: 
  action:
    - service: input_number.increment
      target:
      data:
        step: 120
We gaan t maar gewoon eens testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@kepler Ik had niet heel veel eisen meer liggen voor nu :+ Maar nieuwe huis heeft wel compleet andere indeling (zit nu in een appartement, dat is een twee-onder-een-kapwoning. Maar ik heb nog geeeeeen idee van inrichting en leidingen etc. Dus ook hier gaat dat nog leuk puzzelen worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A. Qonsaides
  • Laatst online: 22-09 19:05
Al een tijdje probeer ik mijn verbruik goed inzichtelijk te krijgen binnen Home Assistant, alleen ik kom er echt niet uit. De gebruikte hardware:
- Home Assistant op een VM (2021.9.7)
- Youless LS120 (toegevoegd middels de Youless-integratie)
- SolarEdge Monitoring middels API

De SolarEdge werkt prima, echter de Youless geeft verkeerde waardes door. Ook de waarden van het verbruik van gas kloppen niet. Ik heb het idee dat de Youless zijn huidige meterstand doorgeeft als verbruikte waarden?

Ik heb Home Assistant al een keer terug gezet naar een oudere versie en opnieuw geprobeerd de integratie toe te voegen, helaas zonder succes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mV6amYdRUFSNdaZ-0FHv4Pvu6vs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9x2jLKHKOlCWCUaUbLhiKKNV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@A. Qonsaides Lijkt erop alsof HA denkt dat je meter steeds gereset wordt. Vervolgens rekent hij het verschil uit tussen 0 en de huidige meterwaarde. En dan kom je op vrij grote getallen :P

Wellicht extra aangeven dat die sensoren total_increasing zijn?

edit: waarom je waardes om 7:00 uur verdubbelen kan ik niet direct verklaren. Heb je toen zelf iets aangepast?

[ Voor 14% gewijzigd door Gizz op 26-09-2021 11:31 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A. Qonsaides
  • Laatst online: 22-09 19:05
Gizz schreef op zondag 26 september 2021 @ 11:26:
@A. Qonsaides Lijkt erop alsof HA denkt dat je meter steeds gereset wordt. Vervolgens rekent hij het verschil uit tussen 0 en de huidige meterwaarde. En dan kom je op vrij grote getallen :P

Wellicht extra aangeven dat die sensoren total_increasing zijn?

edit: waarom je waardes om 7:00 uur verdubbelen kan ik niet direct verklaren. Heb je toen zelf iets aangepast?
Vandaag heb ik om 7:00 niks gewijzigd.

Ik heb ook nog geprobeerd om dit via de oude integratie (in YAML, maar daarmee kreeg ik de YouLess niet in het energiedashboard.

De entiteit ‘sensor.power_high’ heeft de volgende status attributen:

code:
1
2
3
4
state_class: total_increasing
unit_of_measurement: kWh
friendly_name: Power high
device_class: energy

Volgens mij staan de attributen daarmee goed en ik zie ook de juiste waarden in de entiteiten, alleen het dashboard werkt bij mij niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Ik heb iets vreemds voor.
Ik heb een kring waarop het volgende zit aangesloten:
- vijvervomp
- uv filter via een blitzwolf shp13 plug
- luchtcompressortje
- thin client
Nu heb ik vrijdag die thin client ook op een blitzwolf shp 13 gestoken, zonder problemen.
Gisterenavond vloog echter mijn 300mA differentieel eruit.
Bleek dus die kring te zijn.
Wanneer ik vandaag goed keek, dan blijft alles werken zonder dat de differentieel eruit gaat.
Echter zodra ik die blitzwolf ertussen steek, klak, eruit.

Waarom deed die eersgisteren dan niet moeilijk? Dit is ook een device die ik al een tijdje heb, maar nagelnieuw is.
Bovendien steekt de andere blitzwolf er wel nog in zonder problemen.
Iemand die al voorgehad?
Ik ga die est testen ergens anders denk ik, en zien of hij daar ook springt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik wil timen hoe lang een sensor dagelijks in een bepaalde state staat, maar ik kan geen 'stopwatch' integratie vinden? Is er een manier om dat native te doen? Of een slim truukje? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Slonzo schreef op zondag 26 september 2021 @ 16:14:
Ik wil timen hoe lang een sensor dagelijks in een bepaalde state staat, maar ik kan geen 'stopwatch' integratie vinden? Is er een manier om dat native te doen? Of een slim truukje? :)
https://www.home-assistant.io/integrations/history_stats/ is waarschijnlijk wat je zoekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Heeft iemand hier jonge kind(eren) uitgerust met een trackingGPS-horloge?

Ik zoek voor onze 6yo eigenlijk een horloge voor de vakantie. Liever niet al te veel privacyproblemen en als het in HA gemonitord kan worden is dat wel fijn, maar vooral: Iemand hier een goeie suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
Koepert schreef op zondag 26 september 2021 @ 16:23:

Ik zoek voor onze 6yo eigenlijk een horloge voor de vakantie. Liever niet al te veel privacyproblemen en als het in HA gemonitord kan worden is dat wel fijn, maar vooral: Iemand hier een goeie suggestie?
Die van one2track zijn zeer fijn. Geen idee of die aan HA kunnen. NL bedrijf en servers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank

Ik gebruik gewoon hun smartphone
Als je tracking horloge hebt, moet die nog steeds op het net geraken toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
skank schreef op zondag 26 september 2021 @ 16:26:
[...]

Ik gebruik gewoon hun smartphone
Als je tracking horloge hebt, moet die nog steeds op het net geraken toch
Mijn dochter is 6, die heeft voorlopig echt nog geen smartphone. T hele idee van een GPS horloge voor kids is juist tracking zonder andere toebehoren lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Koepert schreef op zondag 26 september 2021 @ 16:28:
[...]

Mijn dochter is 6, die heeft voorlopig echt nog geen smartphone. T hele idee van een GPS horloge voor kids is juist tracking zonder andere toebehoren lijkt me.
Ja maar met enkel gps zal je niet tot in HA geraken ;)
Je hebt echt 4G of wifi nodig, althans als je ook buiten wil tracken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus

Of een android/ios smartwatch met owntrack https://owntracks.org/ . Die kan ook aan HA gehangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
bafplus schreef op zondag 26 september 2021 @ 16:43:
[...]

Of een android/ios smartwatch met owntrack https://owntracks.org/ . Die kan ook aan HA gehangen worden.
Moet je dan nog steeds niet een smartphone bij hebben?
Ok die app kan wel op je smartwatch staan, maar als die zn locatie zal willen updaten naar de server toe, zal je toch 4G nodig hebben, teznij je smartwatch zelf op 4G kan...
Maar ik denk niet dat dit al bestaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
skank schreef op zondag 26 september 2021 @ 16:45:
[...]

Ok die app kan wel op je smartwatch staan, maar als die zn locatie zal willen updaten naar de server toe, zal je toch 4G nodig hebben, teznij je smartwatch zelf op 4G kan...
De horloges van https://www.one2track.nl zijn voorzien van een prepaid sim, en werken dus zonder telefoon

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
skank schreef op zondag 26 september 2021 @ 16:45:
[...]

Daar heb je zowaar een punt 🤐

Die horloges van one2track zit een simkaart in voor 4g.

[ Voor 6% gewijzigd door bafplus op 26-09-2021 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@skank Stond op dat moment de plug uit? De BW-SHP6 heeft de PE namelijk verder alleen doorgelust zitten, verwacht de 13 ook. Maar kan zijn dat als je net de N schakelt dat de condensatoren in de voeding net wat meer lekken. Maar goed, dan zal het waarschijnlijk net op het randje zijn en drukt de enkelpolig afgeschakelde voeding de boel net over het randje.

Maar 300mA lek is wel veel. Het systeem van een enkele 300mA aardlek ben ik dan ook echt geen fan van... Maar kijkende naar de SHP6 zou het echt niet van de plug (alleen) kunnen komen. Hoogstens zit er een ontstoringscondensator in naar PE. Gaat de boel ook uit als je de plug aansluit zonder de thin client?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skank
bafplus schreef op zondag 26 september 2021 @ 16:54:
[...]

Daar heb je zowaar een punt 🤐

Die horloges van one2track zit een simkaart in voor 4g.
oh nice
Wist ik niet :p
Zou het zelf echter nooit doen, een sim voor een watch lol
Dan nog een integratie :)

[ Voor 4% gewijzigd door skank op 26-09-2021 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Septillion schreef op zondag 26 september 2021 @ 18:50:
@skank Stond op dat moment de plug uit? De BW-SHP6 heeft de PE namelijk verder alleen doorgelust zitten, verwacht de 13 ook. Maar kan zijn dat als je net de N schakelt dat de condensatoren in de voeding net wat meer lekken. Maar goed, dan zal het waarschijnlijk net op het randje zijn en drukt de enkelpolig afgeschakelde voeding de boel net over het randje.

Maar 300mA lek is wel veel. Het systeem van een enkele 300mA aardlek ben ik dan ook echt geen fan van... Maar kijkende naar de SHP6 zou het echt niet van de plug (alleen) kunnen komen. Hoogstens zit er een ontstoringscondensator in naar PE. Gaat de boel ook uit als je de plug aansluit zonder de thin client?
De plug stond uit ja
Ik zal de plug eens bij de buren insteken zonder iets in en dan zien of hij ook springt :)
Ik wil het hier niet meer doen want goed kan dat niet zijn voor mijn pi en unipi (en de rest vd apparatuur)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bafplus
skank schreef op zondag 26 september 2021 @ 19:25:
[...]

oh nice
Wist ik niet :p
Zou het zelf echter nooit doen, een sim voor een watch lol
Dan blijft wifi over, wat er niet overal is, of dit maar of dat praktisch is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
bafplus schreef op zondag 26 september 2021 @ 19:33:
[...]

Dan blijft wifi over, wat er niet overal is, of dit maar of dat praktisch is?
haha, nou dan ben je ook beperkt in je vrijheid :)
Maar misschien wil de vrouw dat wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
skank schreef op zondag 26 september 2021 @ 19:34:
[...]

haha, nou dan ben je ook beperkt in je vrijheid :)
Maar misschien wil de vrouw dat wel :)
Weet je in ieder geval dat ie niet te ver weg gaat :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
skank schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:34:
Ik heb deze 2 automations gemaakt icm boolean

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
  trigger:
  condition:
  action:
      entity_id: group.all_lights
      data:
- id: 'HA mode maintenance'
  alias: HA - enter maintenance mode
  trigger:
      event: shutdown
  action:
Wegens een tip van TheFes, deze omgegooid:

Script gemaakt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
restart_home_assistant:
  alias: Restart
  icon: "mdi:restart"
  description: 'Zet home assistant in maintenance mode en herstart'
  sequence:
  - service: homeassistant.restart

Automation van 2 naar 1 gemaakt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
##########################
## Power outage
##########################
  trigger:
  action:
    - choose:
        - alias: "If shutdown unwanted"
          conditions:
          sequence:    
              entity_id: all
              data:
        - alias: "If shutdown for maintenance"
          conditions:
              state: 'on'
          sequence: 

En vervolgens een entity button gemaakt in mijn UI
code:
1
2
3
4
5
- type: entity-button
   entity: script.restart_home_assistant
   tap_action: call_service
   service: script.turn_on
   icon: mdi:restart

Dat zou het nu moeten doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
skank schreef op zondag 26 september 2021 @ 19:27:
[...]

De plug stond uit ja
Ik zal de plug eens bij de buren insteken zonder iets in en dan zien of hij ook springt :)
Ik wil het hier niet meer doen want goed kan dat niet zijn voor mijn pi en unipi (en de rest vd apparatuur)
Hehe, kan ik me voorstellen ja :) Daarom vind ik een enkele 300mA aardlek ook zo onhandig.

Als hij bij de buren niet springt, ook niet met de thin client aangesloten, denk ik dat je nu gewoon al een aardig hoge lekstroom hebt. Dan zou je het thuis eens moeten testen met de rest uit (is het ook niet slecht voor de Pi's :+).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skank
Net op de kar gesprongen bij bol.com hue motion sensor
https://www.bol.com/nl/nl...1g.2_35.41.ProductPageUrl

2+1

[ Voor 4% gewijzigd door skank op 27-09-2021 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Is er een voordeel van de hue bewegingssensor t.o.v. de ikea oplossing? Het prijsverschil vind ik nogal fors namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Magic schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:51:
Is er een voordeel van de hue bewegingssensor t.o.v. de ikea oplossing? Het prijsverschil vind ik nogal fors namelijk.
Welke ikea oplossing?

Ja prijs van die hue is enorm, daarom dat ik net die actie hier ff zet. Ik zat een degelijke sensor te zoeken op zigbee, die beweging, lux en temp heeft.
Hue is veruit de enige/beste ,maar wegens de prijs nooit toegehapt, tot nu :)

Maw die van ikea doet enkel beweging
Die van hue doet beweging, licht meten en temp meten

Dus concreet voorbeeld, ikea zal bv lamp aanzetten op beweging (donker of niet donker)
Hue zal lamp aanzetten als er beweging is, en voldoende donker

Dus feitelijk beter ;)
Die wil je eigenlijk altijd denk ik, beweging + lux (licht) om je licht te schakelen, als het kalar genoeg is, moet het licht niet aan

[ Voor 29% gewijzigd door skank op 27-09-2021 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:26

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

DeadMetal schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 17:21:
[...]
Heb even getest om een geluidje te casten naar mijn chromecast audio + receiver, om te zien of zo'n mini een idee kan zijn. De 1e keer zit er enkele seconden vertraging in, dan moet HA verbinding maken met het apparaat en hoor je de Chromecast ook dat verbindingsgeluidje maken. Alle volgende keren speelt het zonder vertraging. Een minuut of 10 later heeft HA de verbinding blijkbaar weer verbroken en zit er weer een kleine vertraging in + verbindingsgeluidje.
[...]
Heeft volgens mij niets met HA te maken. Na 10 minuten gaat de Chromecast Audio in de standby stand (scheelt weer energie). De Nest Mini doet dat ook. Eigenlijk doen alle apparaten die 24/7 aan staan iets soortgelijks. Vanuit energie oogpunt is het ook niet zo gek.

Als je de luidspreker in kwestie gebruikt voor achtergrondmuziek (overdag) dan gaat hij niet in standby en zal het weergeven van een melding bijna instant gaan (moet heel kort omschakelen). Uiteraard moet je daarna je automatisering wel weer in standje achtergrondmuziek zetten (want die wordt afgebroken door de melding).

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
skank schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:58:
[...]

Welke ikea oplossing?

Ja prijs van die hue is enorm, daarom dat ik net die actie hier ff zet. Ik zat een degelijke sensor te zoeken op zigbee, die beweging, lux en temp heeft.
Hue is veruit de enige/beste ,maar wegens de prijs nooit toegehapt, tot nu :)

Maw die van ikea doet enkel beweging
Die van hue doet beweging, licht meten en temp meten

Dus concreet voorbeeld, ikea zal bv lamp aanzetten op beweging (donker of niet donker)
Hue zal lamp aanzetten als er beweging is, en voldoende donker

Dus feitelijk beter ;)
Die wil je eigenlijk altijd denk ik, beweging + lux (licht) om je licht te schakelen, als het kalar genoeg is, moet het licht niet aan
https://www.ikea.com/nl/n...gingssensor-wit-70429913/ bedoel ik

Maar die heeft dus geen lux en temp. Maar er zit wel een triggerwaarde in bij welk lichtniveau hij moet triggeren of niet, dat is met een stelschroefje te stellen.

[ Voor 5% gewijzigd door Magic op 27-09-2021 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dus feitelijk beter ;)
Of je dat altijd wilt, beweging én lux, hangt uiteraard af van je doel.

Ik wil het licht op de wc en in de trapkast altijd activeren, daar hoef ik echt geen lux voor te meten. In mijn keuken hetzelfde: daar is veel licht (raam op het zuid-oosten), maar omdat je met je rug naar het raam staat valt je schaduw juist op de plek waar je werkt. Dus ook daar laat ik altijd de drie spotjes die op het aanrechtblad gericht staan activeren, ook midden op de dag.

Dus dat het weten/meten van lux onontbeerlijk is om licht logisch te kunnen schakelen, dat valt wel mee vind ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winDOS
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 14:08

winDOS

6.22

@Magic achter op de IKEA sensor zit een knop. Hiermee kun je instellen wanneer de lamp aan moet. Alleen als het donker is, of als het licht en donker is.
skank schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:10:
[...]

Oh wist ik niet.
en heb je daar vrij veel trapjes of maar bv 3 ofzo?
Zie hierboven, maar 2 standen.

[ Voor 42% gewijzigd door winDOS op 27-09-2021 11:14 ]

C:\>Signature.bat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
Ik niet :+ Ik meet op één centrale plek het licht van buiten. Dit heeft als voordeel dat je ook werkelijk kunt ingrijpen op verandering van licht als de lamp zelf aan staat (en dus een lokale lux meting onbruikbaar maakt). Alleen als je ruimtes hebt met gordijnen zal een lokale sensor een voordeel geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Magic schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:03:
[...]

https://www.ikea.com/nl/n...gingssensor-wit-70429913/ bedoel ik

Maar die heeft dus geen lux en temp. Maar er zit wel een triggerwaarde in bij welk lichtniveau hij moet triggeren of niet, dat is met een stelschroefje te stellen.
Oh wist ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Gizz schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:09:
[...]

Of je dat altijd wilt, beweging én lux, hangt uiteraard af van je doel.

Ik wil het licht op de wc en in de trapkast altijd activeren, daar hoef ik echt geen lux voor te meten. In mijn keuken hetzelfde: daar is veel licht (raam op het zuid-oosten), maar omdat je met je rug naar het raam staat valt je schaduw juist op de plek waar je werkt. Dus ook daar laat ik altijd de drie spotjes die op het aanrechtblad gericht staan activeren, ook midden op de dag.

Dus dat het weten/meten van lux onontbeerlijk is om licht logisch te kunnen schakelen, dat valt wel mee vind ik :)
Dat is inderdaad eigenlijk ruimte afhankelijk. Als de kamer altijd donker is dan idd niet;
Gebruik jij die van ikea dan ervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Septillion schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:10:
[...]

Ik niet :+ Ik meet op één centrale plek het licht van buiten. Dit heeft als voordeel dat je ook werkelijk kunt ingrijpen op verandering van licht als de lamp zelf aan staat (en dus een lokale lux meting onbruikbaar maakt). Alleen als je ruimtes hebt met gordijnen zal een lokale sensor een voordeel geven.
Ik heb dikwijls dat het buiten nog klaar is, en binnen toch redelijk donker, dan wil je het licht van buiten niet meten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Septillion schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:10:
Echt niet, mijn kamers op het noorden bvb. zijn beduidend donkerder.
En de zon schuift een hele dag dus alles op oost/zuid/west hangt af van het moment van de dag.
Dan kom je er niet met 1 'centrale' meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
skank schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:10:
[...]

Oh wist ik niet.
't is traploos, maar het stelschroefje draait maar 180 graden ongeveer, dus echt nauwkeurig is het niet. Voor mij geen probleem, hij moet gewoon altijd triggeren, en laat HA bepalen of dan een lamp aan moet of niet, of een pushmessage moet geven als er niemand thuis is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
skank schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:13:
[...]

Ik heb dikwijls dat het buiten nog klaar is, en binnen toch redelijk donker, dan wil je het licht van buiten niet meten
Jawel, want het wordt op een manier donker in huis. Of je doet wat voor de ramen (gordijnen) of het licht van buiten is minder geworden. Met een lux sensor kan je ook prima verschil zien tussen volle zon en nog klaar licht. Dat is dus gewoon een kwestie van je threshold per ruimte hierop aan te passen :)

@Slonzo Eens met het draaien van de zon. Als je ruimtes hebt die erg gevoelig zijn voor de oriëntatie van de zon.Maar dit zal alleen gelden voor direct zonlicht. Maar basaal genomen kan je prima corrigeren voor een iets andere ligging. Ook de ruimtes aan de andere kant van het huis kan ik prima regelen. Wel hebben die alleen 's morgens vroeg direct zonlicht en hangt de sensor juist niet in het directe licht.

[ Voor 27% gewijzigd door Septillion op 27-09-2021 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

skank schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:11:
[...]

Dat is inderdaad eigenlijk ruimte afhankelijk. Als de kamer altijd donker is dan idd niet;
Gebruik jij die van ikea dan ervoor?
In de trapkast wel. Voor de wc is de Aqara motion sensor onderweg uit China, gewoon omdat ik het leuk vind om veel verschillende apparaten uit te proberen :P

De sensor in de keuken is zelfbouw. Daar hangt een ESP8266 met daaraan een SDS011 fijnstofmeter, BME680 (temperatuur, luchtvochtigheid,luchtdruk, VOC, IAQ) en een HC-SR501 PIR-sensor met dubbelzijdige tape onder een keukenkastje in een dunne behuizing die ik heb geprint:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sVjpajvjjye3bSRfDKEnakeQZP4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8NmDpwo2O67OGSiCkcex4PX8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Gizz schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:18:
[...]

In de trapkast wel. Voor de wc is de Aqara motion sensor onderweg uit China, gewoon omdat ik het leuk vind om veel verschillende apparaten uit te proberen :P

De sensor in de keuken is zelfbouw. Daar hangt een ESP8266 met daaraan een SDS011 fijnstofmeter, BME680 (temperatuur, luchtvochtigheid,luchtdruk, VOC, IAQ) en een HC-SR501 PIR-sensor met dubbelzijdige tape onder een keukenkastje in een dunne behuizing die ik heb geprint:

[Afbeelding]
Mmm ik zou die van ikea wel ook gebruiken voor de trap. Hopelijk zijn die niet te groot. (ik heb een hekel als je overal die dingen ziet hangen)
Die zelfbouwsensor is ook wel leuk :)
Hier nog niet begonnen met esp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
skank schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:34:
[...]

Mmm ik zou die van ikea wel ook gebruiken voor de trap. Hopelijk zijn die niet te groot. (ik heb een hekel als je overal die dingen ziet hangen)
Die zelfbouwsensor is ook wel leuk :)
Hier nog niet begonnen met esp
Als ik de foto's zo zie is hij ietsje groter dan de hue variant. Maar ik zit nu ook die aqara te kijken, die is wel heel schattig klein, en heeft wel lux meting en kost maar iets meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Er zijn wat filmpjes op youtube waar je sensoren naast elkaar kunt zien.

Geen Aqara:

Geen Ikea:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Magic schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:38:
[...]

Als ik de foto's zo zie is hij ietsje groter dan de hue variant. Maar ik zit nu ook die aqara te kijken, die is wel heel schattig klein, en heeft wel lux meting en kost maar iets meer.
Ik vond die aqara lelijk :p zelf ook naar gekeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:31

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Ik krijg binnenkort een laadpaal voor de deur (Alfen) met backoffice voor verrekening met de werkgever. Hoe hebben de Tweakers hier dit opgelost? Want bij het laden van de auto gaat mijn energy dashboard op basis van mijn P1 meter natuurlijk helemaal mank :+

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:31

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

skank schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:51:
[...]

Ik heb er zelf 4 in huis hangen (voor verlichting op de overloop ‘s nachts bijv.) en ben er eigenlijk zeer tevreden over. Ze vallen door hun afmeting ook niet echt op moet ik zeggen, ze hangen natuurlijk ook niet op ooghoogte maar aan het deurkozijn welke de overloop ‘covered’.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
MisteRMeesteR schreef op maandag 27 september 2021 @ 12:06:
[...]

Ik heb er zelf 4 in huis hangen (voor verlichting op de overloop ‘s nachts bijv.) en ben er eigenlijk zeer tevreden over. Ze vallen door hun afmeting ook niet echt op moet ik zeggen, ze hangen natuurlijk ook niet op ooghoogte maar aan het deurkozijn welke de overloop ‘covered’.
Fotootje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@MisteRMeesteR Op zich gaat hij niet mank natuurlijk. Dat jij er niet voor betaald is wat anders :+

Maar goed, als je dat gebruik er niet bij wilt hebben zou je ook de data van de laadpaal in HA moeten brengen. Of als alternatief, je laat de P1 data varen en je plaatst een verbruiksmeter voor alle normale gebruikersgroepen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
skank schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:51:
[...]

Ah, smaken verschillen, ik vind hem juist wel leuk, beter dan een vierkant met een puist, en qua grootte valt ie niet echt op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Magic schreef op maandag 27 september 2021 @ 12:13:
[...]

Ah, smaken verschillen, ik vind hem juist wel leuk, beter dan een vierkant met een puist, en qua grootte valt ie niet echt op :)
Echt?
een puist hehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 11:30

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Mijn ervaringen qua bewegingssensoren:

Fibaro multisensor: reageert zeer snel, veel instellingen mogelijk qua registratie temperatuur en lux waardes

Xiaomi Aqara bewegingssensor: reageert snel qua beweging, meet niet zo vaak licht, en temperatuur lijkt helemaal niet goed gemeten te worden.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lverlaek
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 20:27
CAP-Team schreef op maandag 27 september 2021 @ 13:08:

Fibaro multisensor: reageert zeer snel, veel instellingen mogelijk qua registratie temperatuur en lux waardes

Xiaomi Aqara bewegingssensor: reageert snel qua beweging, meet niet zo vaak licht, en temperatuur lijkt helemaal niet goed gemeten te worden.
Voor de Aqara, sluit ik me hier helemaal bij aan. Trouwens, de temperatuur van alle Aqara sensoren (m.u.v. de temp/hum sensor) is compleet waardeloos afwijkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Net bekeken
In beide filmpjes komt de hue er toch het beste uit :)
Die aqara's zijn idd best wel nog cute, alleen die cool off duurt wel lang, niet?
Idem voor die van ikea, cooldown period is best lang !
Mmm
Doet me terug twijfelen of ik die ikea wel aan de trap zal hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:45
Ik vind juist de Aqara bewegingssensor net niet snel genoeg reageren. Duurt een fractie voor verlichting aangaat hier op basis van beweging. De Aqara deursensor is instant.
skank schreef op maandag 27 september 2021 @ 13:13:
[...]

Net bekeken
Die aqara's zijn idd best wel nog cute, alleen die cool off duurt wel lang, niet?
Mmm
https://community.smartth...uper-motion-sensor/139806

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:21
Wat ik wel eens begrepen heb, maar geen idee in hoeverre dat klopt, is dat de Aqara sensoren de temperatuur van de chip zouden rapporteren. En die ligt dus uiteraard iets hoger dan de omgevingstemperatuur. En volgens mij zitten alle sensoren sowieso in een afgesloten doosje, dus in hoeverre er luchtdoorstroom is en dus de "omgeving" wordt gemeten vs de temperatuur in het gesloten doosje is ook maar de vraag.
Uitzondering is uiteraard de temperature / humidity sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012

Mimiix

Professioneel Prutser

Vergelijken we nu iets van 50 euro met iets van 10/15?

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012

Mimiix

Professioneel Prutser

RobertMe schreef op maandag 27 september 2021 @ 13:18:
[...]

Wat ik wel eens begrepen heb, maar geen idee in hoeverre dat klopt, is dat de Aqara sensoren de temperatuur van de chip zouden rapporteren. En die ligt dus uiteraard iets hoger dan de omgevingstemperatuur. En volgens mij zitten alle sensoren sowieso in een afgesloten doosje, dus in hoeverre er luchtdoorstroom is en dus de "omgeving" wordt gemeten vs de temperatuur in het gesloten doosje is ook maar de vraag.
Uitzondering is uiteraard de temperature / humidity sensor.
Dit ja.

De temperatuur van de Aqara's is de interne apparaat temperatuur en niet een sensor. Hij is verder onbruikbaar omdat hij B: niet gekalibreerd is en B: niet vaak update. Je hebt er niets aan.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:36
skank schreef op maandag 27 september 2021 @ 13:13:
[...]

Net bekeken
Mmm
En die van Hue is net in de aanbieding bij Bol.
3 halen, 2 betalen, ook in combinatie met de buitensensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 15:21
Mimiix schreef op maandag 27 september 2021 @ 13:18:
[...]

Vergelijken we nu iets van 50 euro met iets van 10/15?
Ja, maar, verzachtende omstandigheid: Z-Wave is natuurlijk ook al veel te duur door licentie verhaal. Daarbij wordt de kwaliteit van de daadwerkelijke sensor natuurlijk niet beter, maar de prijs gaat wel fors omhoog. Die Fibaro sensor zonder Z-Wave / licentie zou waarschijnlijk ook al een stuk goedkoper zijn en eerder maar €30 kosten of zo gok ik. Is de Aqara natuurlijk nog steeds een stuk goedkoper en daardoor "mindere kwaliteit", maar het verschil in prijs heeft meerdere oorzaken. Naast dat de Fibaro bv ook tamper protection heeft en bij beweging van de sensor / rammelen met de sensor ook een tamper alarm geeft. De Fibaro heeft dus meer sensoren, uitgebreidere instelmogelijkheden, en een "duurder" protocol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Obelixxx schreef op maandag 27 september 2021 @ 13:23:
[...]

En die van Hue is net in de aanbieding bij Bol.
3 halen, 2 betalen, ook in combinatie met de buitensensor.
Ja precies, vandaar gekocht (ik had dit ook hier gemeld net he)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
barrymossel schreef op maandag 27 september 2021 @ 13:16:
Ik vind juist de Aqara bewegingssensor net niet snel genoeg reageren. Duurt een fractie voor verlichting aangaat hier op basis van beweging. De Aqara deursensor is instant.

[...]

https://community.smartth...uper-motion-sensor/139806
Reageert die van ikea sneller?
Voor aan de trap zou die toch snel moeten reageren, en daar wil ik hem ook zo klein mogelijk

Zijn er ook mensen die bewegingssensoren in hun slaapkamer hangen?
Lijkt me handig maar ook onhandig.
Stel je wil snachts opstaan en je wil dan net niet je vrouw naast je wakker maken door het licht dat aanschiet...

[ Voor 17% gewijzigd door skank op 27-09-2021 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:35
To_Tall schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:02:
[...]

Misschien kan je me verder helpen :)

De intergratie is geïnstalleerd en in de sensor.yaml
de config opgenomen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
- platform: goodwe
  ip_address: 172.16.30.112
  network_timeout: 1
  network_retries: 3
  scan_interval: 10
  inverter_type: DT           # One of ET, EH, ES, EM, DT, NS, XS, BP or None to detect inverter type automatically
  comm_address: 127           # Inverter communication address, 247 for ET/EH inverters 127 for DT/D-NS/XS inverters
  sensor_name_prefix: GoodWe
  include_unknown_sensors: false

Nu begrijp ik uit je documentatie dat voor een DT versie omvormer de cumulatieve waardes nog moet laten berekenen.

Als ik de yaml code kopieer en plak in mijn sensor.yaml en sensor: er uithaal + dat ik de indentie 1 stap terughaal. dan is de yaml validatie die fout loopt..

Kan het misschien zo zijn dat deze yaml in een ander config bestand moet worden geplaatst?
Ook als ik de code in configuration.yaml stopt functioneert deze niet.

Ben zelf even de weg kwijt :) :+
Is dit al gelukt?

Ik heb zelf geen DT versie dus heb dit niet hoeven doen.
Ik weet wel dat de template sensor nu op een andere manier moet worden geschreven maar dan moet je even bij de HA documentatie zijn.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:45
skank schreef op maandag 27 september 2021 @ 13:27:
[...]

Reageert die van ikea sneller?
Voor aan de trap zou die toch snel moeten reageren, en daar wil ik hem ook zo klein mogelijk

Zijn er ook mensen die bewegingssensoren in hun slaapkamer hangen?
Lijkt me handig maar ook onhandig.
Stel je wil snachts opstaan en je wil dan net niet je vrouw naast je wakker maken door het licht dat aanschiet...
Geen ervaring met die van IKEA, maar de Aqara reageert voor lampen schakelen in principe snel genoeg. Maar ik irriteer met al aan die fractie en in zo'n fractie kun je alsnog naar de schakelaar willen grijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:27
Het zal voor de snelheid wel iets uitmaken of je de sensor direct aan de lamp koppelt of dat de zelf met een automation de trigger afhandelt en het licht inschakelt.

Ik doe dat laatste, omdat ik heb willen voorkomen dat de kat 's nachts het licht op de overloop aanzet met een trip naar de kattenbak.

's Nachts de automatisering aanpassen zodat het licht zacht(rood) gaat branden moet wel te maken zijn.
Hier hangt de IKEA motion sensor boven aan de trap en dat werkt snel genoeg, ook via HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
barrymossel schreef op maandag 27 september 2021 @ 13:34:
[...]

Geen ervaring met die van IKEA, maar de Aqara reageert voor lampen schakelen in principe snel genoeg. Maar ik irriteer met al aan die fractie en in zo'n fractie kun je alsnog naar de schakelaar willen grijpen.
Ik begrijp je daar niet goed.
Je zegt die reageert snel genoeg
en ervoor zeg je, dat je je ergert aan die fractie traagheid bij het schakelen van de lampen.
Dat spreekt elkaar tegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taco.
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07-02-2022
Ik heb een aquara motion sensor met hack dat ie elke 5 sec beweging registreert ipv elke minuut.
Dit in combinatie met een zelfbouw sensor waarvan de pir sensor zelf net door een gaatje in de muur de gang in kijkt, zorgt er voor dat het light perfect reageert.

Ik heb zowel voor als achter het huis aan de buiten kant een lux sensor, gebaseerd op die waardes bepaalt HA of het light aan moet of niet.

Daarnaast enkele beweging sensoren die het light schakelen in de kast o.i.d. alleen op begeging.

1 bewegingssensor onder bed die een LED strip onder bed schakelt als nachtlampje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-09 10:22
RudolfR schreef op maandag 27 september 2021 @ 13:47:
Het zal voor de snelheid wel iets uitmaken of je de sensor direct aan de lamp koppelt of dat de zelf met een automation de trigger afhandelt en het licht inschakelt.

Ik doe dat laatste, omdat ik heb willen voorkomen dat de kat 's nachts het licht op de overloop aanzet met een trip naar de kattenbak.

's Nachts de automatisering aanpassen zodat het licht zacht(rood) gaat branden moet wel te maken zijn.
Hier hangt de IKEA motion sensor boven aan de trap en dat werkt snel genoeg, ook via HA.
Hoe heb je dat kunnen instellen? Hier triggert de Hue sensor ook telkens als er een kat loopt... Heb de sensor nu maar in de kast opgeborgen (niet werkbaar door 3 binnen katten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-09 10:15
Kodess schreef op maandag 27 september 2021 @ 13:33:
[...]

Is dit al gelukt?

Ik heb zelf geen DT versie dus heb dit niet hoeven doen.
Ik weet wel dat de template sensor nu op een andere manier moet worden geschreven maar dan moet je even bij de HA documentatie zijn.
Nee nog niet gelukt helaas. Moet zelf ook verder de documentatie in duiken. Dacht misschien heb je zo een passende oplossing :)

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 14:38
De Aqara bewegingssensor reageert bijna instant. Ongeacht of die elke minuut, seconden of miliseconde "rapporteert". Die rapportage is alleen belangrijk voor de time-out. Als je de timeout op 40 seconden zet, heb je dus nog 20 seconden over waarin die niets ziet. Dus je timer gewoon langer dan een minuut zetten en voila.

Als je nog de neiging hebt naar een lichtknop te grijpen: Plaats de sensor op een plek waardoor die je sneller ziet. Als die je pas ziet als je bij de lichtknop bent, ben je éigenlijk te laat.

Ben zelf wel tevreden met de bewegingssensoren. Vooral doordat ze vrij klein zijn en mensen ze niet opvallen. Die van IKEA ziet iedereen meteen hangen en vallen enorm op.

enige wat trouwens voor vertraging zorgt: Als je je lampen "gedimd" start, kan het zijn dat het even duurt voor die daadwerkelijk gaan schijnen. Valt me in ieder geval op met Hue en Ikea lampen. Op vol vermogen is het instant, met laag vermogen lijkt er een soort "fade" in te zitten.

Lichtsensor en tempsensor zijn inderdaad vrij useless :+ Daarom adverteren ze er ook niet mee O-)

[ Voor 4% gewijzigd door Waah op 27-09-2021 14:33 ]

Pagina: 1 ... 64 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.