Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 63 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.941 views

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-09 12:21
skank schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 17:38:
[...]

Ik snap er niets van
In de trace is niets terug te vinden, de ene keer triggered hij wel en voert hij uit, de andere keer triggered hij niet.
Als ik de automation weg haal, dan zijn de errors ook verdwenen.
En nochtans zie ik nergens de relatie met de automation.
De automation bevat ook helemaal geen condition
Fixed
Dankzij tip om even in developers sectie te kijken.
Blijkbaar was de naam en de id van de entity niet hetzelfde waardoor ik mis verwees in mijn automation _/-\o_
Zo stom, nooit aan gedacht om daar zelf te kijken

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
skank schreef op woensdag 22 september 2021 @ 12:53:
De sensor van de smartphone zelf die je krijgt door de HA app, bevat de locatie (ik gebruik die gekoppeld aan de persoon). Hiervoor moet dus 4G aanliggen.
Hoezo moet 4G aan staan voor je locatie?

• bafplus
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 04-01-2022
barrymossel schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:06:
[...]

Hoezo moet 4G aan staan voor je locatie?
Zonder internet geen communicatie met de server ;-)

• barrymossel
  • Nu online
bafplus schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:07:
[...]

Zonder internet geen communicatie met de server ;-)
En als je wifi hebt aanliggen? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bafplus
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 04-01-2022
barrymossel schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:08:
[...]

Ziggo hotspots is nog steeds niet landelijk dekkend 8)7

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-09 21:06
Weten jullie toevallig het volgende? Betreffende HA app op android....

De sensor van de smartphone zelf die je krijgt door de HA app, bevat de locatie (ik gebruik die gekoppeld aan de persoon). Hiervoor moet dus 4G aanliggen. Echter de app maakt ook een sensor voor geocoded location. Gebruikt die ook 4G of enkel de gps in je smartphone zelf? Is die betrouwbaarder dan de gewone smartphone sensor, anders koppel ik die aan de persoon. Of koppel je best beide?

Ik merk soms op dat de locatie overgeslagen wordt, of niet nauwkeurig is. (hij heeft de rechten om op de achtergrond te draaien)
Geolocation wordt door Android zelf gedaan, en dmv een API op je telefoon uitgelezen door de HA app. Android kan daar 'alles' voor gebruiken wat je telefoon heeft/beschikbaar stelt: GPS, mobiel netwerk, wifi, etc.

https://companion.home-as...#geocoded-location-sensor

[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 22-09-2021 13:23 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

• skank
barrymossel schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:08:
[...]

Als je met de fiets in de velden rijdt, heb ik geen wifi ;)
En die 4g is nodig voor de app, anders kan die zn locatie niet doorsturen nr de server idd

• barrymossel
  • Nu online
Weten jullie toevallig het volgende? Betreffende HA app op android....

De sensor van de smartphone zelf die je krijgt door de HA app, bevat de locatie (ik gebruik die gekoppeld aan de persoon). Hiervoor moet dus 4G aanliggen. Echter de app maakt ook een sensor voor geocoded location. Gebruikt die ook 4G of enkel de gps in je smartphone zelf? Is die betrouwbaarder dan de gewone smartphone sensor, anders koppel ik die aan de persoon. Of koppel je best beide?

Ik merk soms op dat de locatie overgeslagen wordt, of niet nauwkeurig is. (hij heeft de rechten om op de achtergrond te draaien)
Wat @Hmmbob zegt. De HA app geeft op basis daarvan een device_tracker door en die staat op home/away afhankelijk van je home-zone + de locatie van je device.

Je kunt één of meerdere device_trackers aan je "person" hangen en dat is wat mij betreft ook aan te raden...

(en de geocoded sensor is gewoon een vertaling van je locatie naar een adres, dus is precies hetzelfde als de locatie die je device_tracker gebruikt)
skank schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:13:
[...]

Als je met de fiets in de velden rijdt, heb ik geen wifi ;)
En die 4g is nodig voor de app, anders kan die zn locatie niet doorsturen nr de server idd
Maar dat heeft niks met je vraag te maken?

[ Voor 5% gewijzigd door barrymossel op 22-09-2021 13:17 ]

• skank
Hmmbob schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:12:
[...]

Geolocation wordt door Android zelf gedaan, en dmv een API op je telefoon uitgelezen door de HA app. Android kan daar 'alles' voor gebruiken wat je telefoon heeft/beschikbaar stelt: GPS, mobiel netwerk, wifi, etc.
Dus feitelijk blijft dit dan hetzelfde?
Gezien het door de HA app uitgelezen wordt, moet die het ook doorsturen? En bijgevolg ook weer 4G hebben?
Ik dacht dat de gps die zou aanstaan op de smartphone genoeg ging zijn, niet dus.

Dus maw, komt dit dan op hetzelfde neer, en zal dat niet nauwkeuriger zijn, als ik die toevoeg aan de persoon?

Hoe kan ik dit dan nauwkeuriger laten werken, en zeker zijn dat het altijd werkt? en niet enorm verspringt, of lang duurt voor er een update komt?

• Hmmbob
skank schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:16:
[...]

Gezien het door de HA app uitgelezen wordt, moet die het ook doorsturen? En bijgevolg ook weer 4G hebben?
Ik dacht dat de gps die zou aanstaan op de smartphone genoeg ging zijn, niet dus.

Dus maw, komt dit dan op hetzelfde neer, en zal dat niet nauwkeuriger zijn, als ik die toevoeg aan de persoon?

Hoe kan ik dit dan nauwkeuriger laten werken, en zeker zijn dat het altijd werkt? en niet enorm verspringt, of lang duurt voor er een update komt?
https://companion.home-assistant.io/docs/core/location

• skank
barrymossel schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:15:
[...]

Wat @Hmmbob zegt. De HA app geeft op basis daarvan een device_tracker door en die staat op home/away afhankelijk van je home-zone + de locatie van je device.

Je kunt één of meerdere device_trackers aan je "person" hangen en dat is wat mij betreft ook aan te raden...

(en de geocoded sensor is gewoon een vertaling van je locatie naar een adres, dus is precies hetzelfde als de locatie die je device_tracker gebruikt)

[...]

Maar dat heeft niks met je vraag te maken?
Ik heb nog een device tracker afkomstig van de unifi integratie ook. Maar zal die dan geen conflict geven?
Stel die van unifi integratie zegt thuis, terwijl die van de HA app zegt afwezig
Wat zal hij dan uiteindelijk zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
skank schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:16:
[...]

Er moet toch communicatie tussen je telefoon en home assistant zijn. Hoe wil je dat zonder internet (4G of wifi) doen?

Dit even goed lezen: https://companion.home-assistant.io/docs/core/location (High Accuracy Mode).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
skank schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:18:
[...]

Ik heb nog een device tracker afkomstig van de unifi integratie ook. Maar zal die dan geen conflict geven?
Stel die van unifi integratie zegt thuis, terwijl die van de HA app zegt afwezig
https://www.home-assistant.io/integrations/person/

Staat hier allemaal uitgelegd.

edit:

Dus, met deze docs kun je alles vinden:

https://www.home-assistant.io/integrations/person/
https://companion.home-assistant.io/docs/core/location
https://companion.home-as...#geocoded-location-sensor

[ Voor 25% gewijzigd door Hmmbob op 22-09-2021 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
skank schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:18:
[...]

Dit ook even lezen: https://www.home-assistant.io/integrations/person/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
Je wordt langzaam @barrymossel :+

[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 22-09-2021 13:21 ]

• skank
Haha, jullie beide posten hetzelfde, ik zal die beide idd nog es uitvoerig lezen, maar ok, het is me duidelijk.
Er moet idd zoiezo communicatie zijn via 4G
Ik was ff verkeerde spoor op doordat ik dacht dat de gps rechtstreeks mss gebruikt kon worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
skank schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:32:
[...]

Haha, jullie beide posten hetzelfde, ik zal die beide idd nog es uitvoerig lezen, maar ok, het is me duidelijk.
Ik was ff verkeerde spoor op doordat ik dacht dat de gps rechtstreeks mss gebruikt kon worden
Euh, nee. YouTube: HOE WERKT GPS? // Willem Wever // #38

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:49
skank schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:32:
[...]

hoe dan? hoe kan je telefoon communiceren met HA zonder netwerk? ;) (heeft dus niets met GPS te maken)

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 08:59
Ik ben een complete beginner, en wil code toevoegen aan config.yaml. Maar hij is fout. wat moet het wel zijn ?
alvast bedankt
code:
1
2
3
4
5
nhc2:
  - host: 192.168.0.236
  - port: 8884
  - username: "hobby"
  - password:

• skank
Faece schreef op woensdag 22 september 2021 @ 15:41:
Ik ben een complete beginner, en wil code toevoegen aan config.yaml. Maar hij is fout. wat moet het wel zijn ?
alvast bedankt
code:
1
2
3
4
5
nhc2:
  - password:
Heb je dit gevolgd?
https://github.com/filipvh/hass-nhc2

Ik vermoed dat het die is wat je wil installeren

• Faece
skank schreef op woensdag 22 september 2021 @ 15:47:
[...]

Heb je dit gevolgd?
https://github.com/filipvh/hass-nhc2

Ik vermoed dat het die is wat je wil installeren
Ja, heb ik gevolgd. Maar omdat mijn gateway niet wordt geaccepteerd in HA, probeer ik hem toe te voegen via config.yaml. Maar mijn code is blijkbaar verkeerd geschreven...

• skank
Faece schreef op woensdag 22 september 2021 @ 15:50:
[...]

Ja, heb ik gevolgd. Maar omdat mijn gateway niet wordt geaccepteerd in HA, probeer ik hem toe te voegen via config.yaml. Maar mijn code is blijkbaar verkeerd geschreven...
https://github.com/filipvh/hass-nhc2/issues/22

inside repository nhc2-coco the "done" function is never called because the function "_done_discovering_profiles_callback" is called too soon.
https://github.com/filipvh/nhc2-coco/pull/9

Mogelijks je probleem?

[ Voor 6% gewijzigd door skank op 22-09-2021 16:02 ]

• barrymossel
  • Nu online
Faece schreef op woensdag 22 september 2021 @ 15:41:
alvast bedankt
code:
1
2
3
4
5
nhc2:
  - password:
Ik weet niet waar je je yaml vandaan hebt, maar probeer eens:

code:
1
2
3
4
5
nhc2:
  host: 192.168.0.236
  port: 8884
  username: "hobby"
  password:

• skank
Ik ben op zoek naar hardware maar weet niet goed wat te beslissen, graag jullie advies.
Eigenlijk wil ik het liefst een device met 4 sensoren in (maar moeilijk te vinden)
- lux
- beweging
- temperatuur
- vochtigheid (in mindere mate)

Draadloos, en met lange batterij
Liefst op zigbee maar mag ook wifi

Qua aflezing van temperatuur, wil ik dit met een schermpje... zoals dit https://nl.aliexpress.com/item/1005002524376481.html
Echter daar staat de lux bovenaan terwijl ik liever temp daar heb staan :)
Ik doe moeilijk i know
Deze zijn leuk en goedkoop maar bluetooth https://nl.banggood.com/1...gBHSzRtqvpMRoCP9kQAvD_BwE

En dan moet ik een espbordje in de buurt zetten wat mss weer niet wenselijk is.
Dit alles mist dan beweging tenzij ik voor hue ga maar die mist dan een scherm

Moeilijk i know.
En dit alles wil ik dan nog eens liefst zo goedkoop mogelijk .

Hoe doen jullie dit ?
Want schakelingen van licht automatiseren doe je toch best dmv lux en beweging om echt optimaal resultaat te bekomen , niet?

Hoe hak ik hier overal de knoop door :p:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

@skank Ik wil ook wel een auto waarop ik ook kan motor rijden of mee kan gaan fietsen, maarja, soms heb je twee of meer aparte dingen nodig ;)

Als je dat allemaal in één wilt, wordt het vermoedelijk toch een ESP met scherm en sensoren. Zelfbouw dus, prima te doen overigens. Met ESPHome erop netjes te integreren in HA.

[ Voor 6% gewijzigd door JBS op 22-09-2021 17:14 ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@skank Voor beweging en lux kun je voldoende kant en klaar vinden. Met temperatuur zijn ze er ook.

Je wens om in datzelfde apparaat ook nog een scherm te willen hebben maakt het lastig. Dat wordt dan zelfbouw met bijvoorbeeld een ESP.

Laat de eis van een scherm vallen, dan kun je iets kant en klaar kopen. En dan zet je er een losse thermometer met scherm naast als je dat echt wilt ;)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Faece
barrymossel schreef op woensdag 22 september 2021 @ 16:06:
[...]

Ik weet niet waar je je yaml vandaan hebt, maar probeer eens:

code:
1
2
3
4
5
nhc2:
  host: 192.168.0.236
  port: 8884
  username: "hobby"
  password:
Ok, code is juist.

• Tim____
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08:22
Gizz schreef op woensdag 22 september 2021 @ 09:32:
@Tim____ Als je HA hebt kun je prima af met een product dat alleen lokaal draait. Sluit een OpenTherm Gateway aan en je bent voor 3 tientjes klaar.

Wil je vervolgens ook radiatoren apart kunnen sturen, pak dan wat zigbee radiatorkranen. Dat kost je €30 per radiator. Deze radiatorkranen worden volledig ondersteund door o.a. zigbee2mqtt.

Een dergelijke aanpak is een stuk goedkoper dan aan de slag gaan met systemen als Tado of Honeywell. Volgens mij ben je bij dat soort merken minimaal 3x zoveel kwijt terwijl de functionaliteit vergelijkbaar is, zeker als alle intelligentie in HA zit :)
Het slimme gedeelte wil ik inderdaad via HA laten lopen. Ik zag ook al een mooi opentherm kitje bij diyless. Ik denk dat dat hem gaat worden. Thanks voor de tip!

• skank
Gizz schreef op woensdag 22 september 2021 @ 17:18:
@skank Voor beweging en lux kun je voldoende kant en klaar vinden. Met temperatuur zijn ze er ook.

Je wens om in datzelfde apparaat ook nog een scherm te willen hebben maakt het lastig. Dat wordt dan zelfbouw met bijvoorbeeld een ESP.

Laat de eis van een scherm vallen, dan kun je iets kant en klaar kopen. En dan zet je er een losse thermometer met scherm naast als je dat echt wilt ;)
Wat zou jij dan voorstellen voor beweging, lux en temp in 1 device zonder scherm?
Buiten de hue motion en de frient motion sensor pro (kende ik niet) vind ik geen :(
En beide zijn redelijk duur per stuk (als ik meerdere kamers wil doen)

[ Voor 11% gewijzigd door skank op 22-09-2021 18:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:59
skank schreef op woensdag 22 september 2021 @ 17:29:
[...]

Wat zou jij dan voorstellen voor beweging, lux en temp in 1 device zonder scherm?
Buiten de hue motion en de frient motion sensor pro (kende ik niet) vind ik geen :(
Een Fibaro Multisensor heeft sowieso beweging + lux + temp, maar moet je wel zwave hebben, en kost alsnog €50 of zo. En anders kun je ook nog voor twee of drie losse dingen gaan. Een Aqara temp & humidity sensor, een Aqara bewegingsmelder en een Aqara (of is dat weer Xiaomi?) lichtsensor. Die dingen kosten ongeveer €10 per stuk(?) dus ben je er ook voor onder de €50. En dan kun je ze ook nog plaatsen hoe je wilt.,

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-09 19:25
skank schreef op woensdag 22 september 2021 @ 17:29:
[...]

Ik heb zelf motion sensoren van Hue, Aqara en Lidl, die laatste heeft geen lux en geen temp, die Aqara heeft dat wel, alleen de temp is bij mij te hoog (interne temp). De Hue heeft het wel allemaal en werkt ook het beste, vooral de kortere timeout maken ze goed. Alleen ze zijn wel prijzig...

Ik zie net dit nieuwsbericht: https://www.macrumors.com...tvoc-air-quality-monitor/ die tvoc misshien iets voor jou?

[ Voor 10% gewijzigd door golles op 22-09-2021 22:22 ]

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-09 22:51
DeadMetal schreef op woensdag 22 september 2021 @ 08:01:
Ik zit er over te denken om mijn deurbel (het gedeelte wat nu het deurbelgeluid produceert, in de vorm van een Xiaomi gateway die een ingebouwde speaker heeft) te vervangen door een speaker, rechtstreeks aangesloten op mijn Odroid N2+ waar HA op draait (zelfde hardware als de Home Assistant Blue) die een 3,5mm jack heeft.

Bestaat er zoiets en zou dat mogelijk zijn? Een speaker aan te sluiten op 3,5mm, zonder batterijen, met een laag standby verbruik, en dan lijkt het mij noodzakelijk dat de speaker zelf geen fysieke volumeknop heeft, maar dat ik vanuit HA het volume kan bepalen bij het afspelen van een geluid.

/edit: afgezien van de hardware-vraag, is het me ook nog niet duidelijk hoe ik HA de opdracht kan geven om een geluid via zijn eigen 3,5mm poort uit te sturen. Ik draai HA OS. Ik draai al wel owntone (forked-daapd) die een lokale audio output kan doen, maar mooier zou zijn als HA dat zelfstandig kan.
Lang geleden heb ik een keertje wat met pulse audio gedaan. Zie hier hoe.
https://www.techjunky.nl/...homeassistant-and-docker/

Was best een gedoe en gebruik het ook niet meer maar wellicht heb je er iets aan

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22-09 14:57
Nu het herfst is, is er weer meer tijd voor HomeAssistant. Zojuist het nieuwe Energy dashboard gekoppeld met HomeAssistant. Dit ziet er goed uit. Het enige wat ik mis is een import functie van oude data. Zojuist dit topic doorgespit en zitten Googlen, maar niks kunnen vinden hierover. Ik houd namelijk sinds 4 jaar de meterstanden al met DSMR bij, is het mogelijk om deze data op de een of andere manier te importeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-09 22:51
Thoit schreef op donderdag 23 september 2021 @ 08:07:
Nu het herfst is, is er weer meer tijd voor HomeAssistant. Zojuist het nieuwe Energy dashboard gekoppeld met HomeAssistant. Dit ziet er goed uit. Het enige wat ik mis is een import functie van oude data. Zojuist dit topic doorgespit en zitten Googlen, maar niks kunnen vinden hierover. Ik houd namelijk sinds 4 jaar de meterstanden al met DSMR bij, is het mogelijk om deze data op de een of andere manier te importeren?
alleen door zelf de statistics db te vullen

Edit: hier dus
Compuchip87 in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4"

[ Voor 12% gewijzigd door martinvdm op 23-09-2021 08:14 ]

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11:39
martinvdm schreef op donderdag 23 september 2021 @ 08:09:
[...]

alleen door zelf de statistics db te vullen
Ik weet niet hoe handig je bent met SQL maar ik heb een paar dagen geleden in grote lijnen mijn hack daarvoor beschreven.

• skank
RobertMe schreef op woensdag 22 september 2021 @ 19:49:
[...]

Een Fibaro Multisensor heeft sowieso beweging + lux + temp, maar moet je wel zwave hebben, en kost alsnog €50 of zo. En anders kun je ook nog voor twee of drie losse dingen gaan. Een Aqara temp & humidity sensor, een Aqara bewegingsmelder en een Aqara (of is dat weer Xiaomi?) lichtsensor. Die dingen kosten ongeveer €10 per stuk(?) dus ben je er ook voor onder de €50. En dan kun je ze ook nog plaatsen hoe je wilt.,
Die fibaro is nog duurder dan de hue, en geen klein beetje, dus valt zoiezo af (ook geen zigbee)
Het zal idd losse dingen worden of de hue denk ik

• skank
golles schreef op woensdag 22 september 2021 @ 20:15:
[...]

Ik heb zelf motion sensoren van Hue, Aqara en Lidl, die laatste heeft geen lux en geen temp, die Aqara heeft dat wel, alleen de temp is bij mij te hoog (interne temp). De Hue heeft het wel allemaal en werkt ook het beste, vooral de kortere timeout maken ze goed. Alleen ze zijn wel prijzig...

Ik zie net dit nieuwsbericht: https://www.macrumors.com...tvoc-air-quality-monitor/ die tvoc misshien iets voor jou?
Die hue heeft het idd allemaal maar 30 euro is niet weinig
Frients heeft ook zo ene, echt gelijkend, maar helaas ook gelijkend qua prijs

JA die aqara roller shade driver ook gezien, wil ik ook maar ook die zijn enorm prijzig
Die tvoc is ook prijzig :p

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:25

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

skank schreef op donderdag 23 september 2021 @ 08:38:
[...]

Die hue heeft het idd allemaal maar 30 euro is niet weinig
Frients heeft ook zo ene, echt gelijkend, maar helaas ook gelijkend qua prijs

JA die aqara roller shade driver ook gezien, wil ik ook maar ook die zijn enorm prijzig
Die tvoc is ook prijzig :p
Osram en Ledvance (same difference) hebben ook zo'n bewegingsmelder. Die kost met enige regelmaat (nu net even niet natuurlijk) resp. 21-22 en 17-18 euro (laatst zelfs 14 euro). Dus da's toch weer wat prettiger geprijsd. Geen idee hoe deze zich in een Zigbee netwerk gedraagt (ik gebruik zelf de Hue versie namelijk).

André Huisman (www.new-line.nl)

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@HuismAndré Die meten volgens mij geen lux, alleen beweging en temperatuur. Zie ook de exposes op de zigbee2mqtt-pagina.

@skank Als het zigbee én goedkoop moet zijn zou ik losse sensoren pakken. Vaak is de kwaliteit van de thermometer bij een goedkope 'alles in één' sensor niet heel denderend. Ook kun je je afvragen of de plek waar je lux wilt meten ook de beste plek is om de temperatuur te meten. Je wilt bijvoorbeeld geen direct zonlicht op je thermometer.

Voor luchtkwaliteit zou ik zelf iets bouwen. Dan kun je met echte CO2- en fijnstofsensoren aan de slag.

[ Voor 9% gewijzigd door Gizz op 23-09-2021 09:54 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-09 10:15
Middels een NodeRed flow heb ik mijn GoodWe opwekking in beeld.
Via Node-RED Companion heb ik nu een Entity in HASS staan die ook het verbruik meet.
Nu wil ik deze data opnemen in het nieuwe Energy dashboard.

De Entity krijg ik helaas niet te zien in Energy Setup. Zijn hier wel manieren voor?

BTW de Flow die ik gebruik heeft @denuz ook draaien van @ThinkPadd ThinkPadd in "GoodWe inverter lokaal uitlezen (USB / WiFi)"

Ik ben benieuwd of dit wel mogelijk is.. Dat zou het Energy Dashboard meer compleet maken.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:35
To_Tall schreef op donderdag 23 september 2021 @ 10:25:
Middels een NodeRed flow heb ik mijn GoodWe opwekking in beeld.
Via Node-RED Companion heb ik nu een Entity in HASS staan die ook het verbruik meet.
Nu wil ik deze data opnemen in het nieuwe Energy dashboard.

De Entity krijg ik helaas niet te zien in Energy Setup. Zijn hier wel manieren voor?

BTW de Flow die ik gebruik heeft @denuz ook draaien van @ThinkPadd ThinkPadd in "GoodWe inverter lokaal uitlezen (USB / WiFi)"

Ik ben benieuwd of dit wel mogelijk is.. Dat zou het Energy Dashboard meer compleet maken.
Ik heb dat wel werkend. Maar dan met de integration.
https://github.com/mletenay/home-assistant-goodwe-inverter

Als hij niet te zien is in Energy Setup moet je wat extra attributen aan je sensor hangen. Maar dat staat dan ook in de dropdown als laatste item. Er staat een link naar de documentatie hoe je het moet doen.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kipppertje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-07 12:30
Tim____ schreef op woensdag 22 september 2021 @ 09:27:
Wat gebruikt iedereen als slimme thermostaat? Ik zie her en der wel dat een Toon, plugwise of nest een oplossing zijn. Alleen de prijzen verschillen wel heel erg.
Honeywell Chronotherm iv, op de rommelmarkt gekocht voor 3,50. Deze heeft een tele-ingang waarmee je 'm op afstand kan besturen. Dit is wel beperkt tot 1 vastgestelde temperatuur. Ik heb een schema ingesteld die bijna altijd aan is, en HA schakelt de tele functie in via een Arduino op het moment dat we niet thuis zijn.

Voor 15 euro in totaal een slimme thermostaat, en helemaal zonder cloud meuk. Werkt als een trein!
De nieuwere Chronotherm Touch kan dit ook.

[ Voor 4% gewijzigd door kipppertje op 23-09-2021 11:51 ]

Maar het had ook zo gekunt

• skank
HuismAndré schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:30:
[...]

Osram en Ledvance (same difference) hebben ook zo'n bewegingsmelder. Die kost met enige regelmaat (nu net even niet natuurlijk) resp. 21-22 en 17-18 euro (laatst zelfs 14 euro). Dus da's toch weer wat prettiger geprijsd. Geen idee hoe deze zich in een Zigbee netwerk gedraagt (ik gebruik zelf de Hue versie namelijk).
Oh die kende ik ook niet
Die osram kost 33 euro waar vind je die voor 22? (goedkoopste dat ik vind is 28)
Ledvance ken ik niet, wat bedoel je met same difference?

Das idd gunstiger geprijsd, echter ik vermoed geen lux meter in ? Althans ik kan dit nergens terugvinden

Iemand ervaring met deze 2? Compatibel met conbee 2?

• skank
Gizz schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:52:
@HuismAndré Die meten volgens mij geen lux, alleen beweging en temperatuur. Zie ook de exposes op de zigbee2mqtt-pagina.

@skank Als het zigbee én goedkoop moet zijn zou ik losse sensoren pakken. Vaak is de kwaliteit van de thermometer bij een goedkope 'alles in één' sensor niet heel denderend. Ook kun je je afvragen of de plek waar je lux wilt meten ook de beste plek is om de temperatuur te meten. Je wilt bijvoorbeeld geen direct zonlicht op je thermometer.

Voor luchtkwaliteit zou ik zelf iets bouwen. Dan kun je met echte CO2- en fijnstofsensoren aan de slag.
Klopt. geen lux
Wat wel belangrijk is.
Als ik apart moet gaan, kom ik helaas ook aan 30 uit denk ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

skank schreef op donderdag 23 september 2021 @ 11:44:
[...]
Volgens mij gaat het bij Osram en Ledvance om hetzelfde apparaat (met een ander logo).

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

skank schreef op donderdag 23 september 2021 @ 11:44:
[...]
Het is hetzelfde product, alleen een ander stickertje.
Das idd gunstiger geprijsd, echter ik vermoed geen lux meter in ? Althans ik kan dit nergens terugvinden
Inderdaad geen lux, zoals ik in mijn vorige post schreef.
Iemand ervaring met deze 2? Compatibel met conbee 2?
Ook in mijn vorige post, hij is compatible met zigbee2mqtt. De conbee 2 is een stick, dat is wat anders dan de software die je zigbee-netwerk aanstuurt (zoals zigbee2mqtt, ZHA, Deconz). De compatibiliteit hangt af van de software. Hier zie je bijvoorbeeld een lijst van 1667 zigbee-apparaten die werken met zigbee2mqtt in combinatie met een ondersteunde zigbee-stick.

[ Voor 17% gewijzigd door Gizz op 23-09-2021 12:10 ]

• HuismAndré

HuismAndré

Gizz schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:52:
Chips. Da's echt verdomd jammer (want zeker die af en toe prijs van 13 euro is echt wel prettig).

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:12

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

RBNMK schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 07:13:
[...]

Ik heb er ook last van sinds een paar dagen.

Er lijkt iets te zijn gewijzigd in de login methode bij Growatt die moet worden aangepast. Er is een Github issue voor (met een mogelijke patch) maar die heb ik nog niet geprobeerd.

https://github.com/home-assistant/core/issues/56044
Growatt geeft nog steeds Unavailable aan.... :/
Hoe wordt dit nou naar de HA gepushed? Moet ik de integratie verwijderen, en opnieuw toevoegen?

Ik heb nog geen goede mogelijkheid gezien om dit zelf aan te passen (ik krijg SSH niet aan de praat :S), maar tijdelijke codehacks zie ik eigenlijk ook niet zo zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door AW_Bos op 23-09-2021 12:04 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:43
AW_Bos schreef op donderdag 23 september 2021 @ 12:03:
[...]

Growatt geeft nog steeds Unavailable aan.... :/
Hoe wordt dit nou naar de HA gepushed? Moet ik de integratie verwijderen, en opnieuw toevoegen?

Ik heb nog geen goede mogelijkheid gezien om dit zelf aan te passen (ik krijg SSH niet aan de praat :S), maar tijdelijke codehacks zie ik eigenlijk ook niet zo zitten.
Bij mij werkt het weer na de 2021.9.7 update. Verder zonder aanpassingen of opnieuw toevoegen van de integratie.

Home Assistant configuratie

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:12

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

TheFes schreef op donderdag 23 september 2021 @ 12:06:
[...]

Bij mij werkt het weer na de 2021.9.7 update. Verder zonder aanpassingen of opnieuw toevoegen van de integratie.
Het werkt, ik zie dat er meteen een hoop nuttige sensoren bij zijn gekomen, zeg :D
Netspanning o.a _O_

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noostenb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09 16:54
Tim____ schreef op woensdag 22 september 2021 @ 09:27:
Wat gebruikt iedereen als slimme thermostaat? Ik zie her en der wel dat een Toon, plugwise of nest een oplossing zijn. Alleen de prijzen verschillen wel heel erg.
Hier ook een Evohome-installatie met een combinatie van vloerverwarming in de woonkamer en radiatoren elders. Ik heb expliciet om een BDR91A ketelrelais gevraagd omdat een openthermrelais mogelijk niet zou werken.

Daarnaast heb ik een Honeywell HGI80 gateway aangeschaft waarmee ik het Evohome systeem buiten de cloud om zou kunnen aansturen met een custom component. Op dit moment gebruik ik hem puur om het EvoHome-systeem uit te lezen maar besturen is ook mogelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door noostenb op 23-09-2021 14:40 ]

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-09 17:02

Peetman

Tjah....

Vandaag het energy dashboard geconfigureerd, maar er gaat nog iets mis met de zonnepanelen opbrengst:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zHAZcWQDUrrcC8-nJZ9FufchDqs=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/o6wwpaRJmuOMVaD2HRZOeRKg.png?f=fotoalbum_medium

Ik heb een template sensor die de waardes van 2 verschillende omvormers optelt, maar 1 van de waardes komt af en toe niet door vanuit de api call.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Id0XIfO3BVEm2M9pl_kYyw4wUPs=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/tGUz8HZKQpUXd8Wct6Q0byby.png?f=fotoalbum_medium

Iemand een idee hoe ik dat kan oplossen?

[ Voor 9% gewijzigd door Peetman op 23-09-2021 17:25 ]

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

@Peetman Wat karige info.
Vanuit welke API call? Van je omvormer?
Wat voor omvormer heb je? Hoe heb je deze toegevoegd aan HA?
Het lijkt dan ook aan de kant van je omvormer te zitten en niet aan de kant van HA/Energy Dashboard.

[ Voor 28% gewijzigd door JBS op 23-09-2021 18:57 ]

• Peetman

Peetman

Tjah....

JBS schreef op donderdag 23 september 2021 @ 18:57:
@Peetman Wat karige info.
Vanuit welke API call? Van je omvormer?
Wat voor omvormer heb je? Hoe heb je deze toegevoegd aan HA?
Het lijkt dan ook aan de kant van je omvormer te zitten en niet aan de kant van HA/Energy Dashboard.
Gaat om een Goodwe omvormer waarvoor ik de integratie gebruik die de API van goodwe uitleest. Maar dat die af en toe niks teruggeeft is een gegeven wat mij betreft. Gaat er dus meer om dat ik een sensor wil hebben die niet ineens een veel lagere waarde geeft als 1 van de 2 states undefined is.

Zou evt ook elke omvormer apart kunnen toevoegen aan het energy dashboard, misschien dat dat beter werkt.

[ Voor 10% gewijzigd door Peetman op 23-09-2021 19:48 ]

• TheFes
Peetman schreef op donderdag 23 september 2021 @ 19:12:
[...]

Gaat om een Goodwe omvormer waarvoor ik de integratie gebruik die de API van goodwe uitleest. Maar dat die af en toe niks teruggeeft is een gegeven wat mij betreft. Gaat er dus meer om dat ik een sensor wil hebben die niet ineens een veel lagere waarde geeft als 1 van de 2 states undefined is.

Zou evt ook elke omvormer apart kunnen toevoegen aan het energy dashboard, misschien dat dat beter werkt.
Je kunt ook in de code van je template sensor opnemen dat hij niet lager mag zijn dan hij al is.

Stel je sensor is sensor.totaal en de andere twee zijn sensor.omvormer1 en sensor.omvormer2.

Dan kun je dus dit doen:
code:
1
{{ [ states('sensor.totaal') | float, states('sensor.omvormer1') | float + states('sensor.omvormer2') | float ] | max }}

• oltk
  • Laatst online: 22-09 21:22
Edit:

voorgeschiedenis:
Ik bedien lampjes met node-red script (op basis van lichtsensor, datum, tijd conditions en beweging in huis)
wil een override inbouwen voor handmatig aan / uit
Status wordt onthouden door een (echte) zigbee schakelaar die loos aan / uit staat
Kocht voor het bedienen een aqara dubbele schakelaar Zigbee
Ik kan dit alleen als apparaat aanmelden en één entiteit voor de batterij
Mijn vraag was of dat een fout is of een feature, en of ik entiteiten handmatig kan toevoegen (bijv dmv de handtekening)

Wat heb ik gedaan:
Ik heb de opties die me worden geboden vanaf apparaat > automatisering aanmaken maar toegepast. Op basis daarvan kan ik de loze schakelaar triggeren en vanaf daar van effect laten zijn in node-red.

Wat omslachtig, maar het werkt.

[ Voor 95% gewijzigd door oltk op 23-09-2021 22:35 ]

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 11:30

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik heb een input_boolean voor automatische lampen en één voor automatische Screens. Die moeten op 'on' staan om de boel automatisch te laten gaan.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

KiefDelicious schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 16:59:
[...]

Nice, kan je de HA config delen, ga ik er ook eens mee spelen, ik heb al wat andere REST sensoren en switches, maar ben er geen held in :P
Na een beetje gerommel heb ik er onderstaande van gemaakt. Eerst hier een tryout doen met latitude/longitude dichtbij je gewenste paal, zet 7309 in categorySet, dan krijg je alleen laadpalen te zien anders kan het in de binnenstad wel even scrollen zijn. Even de juiste chargingAvailability Id opzoeken, en voila.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
rest:
  - scan_interval: 300
    resource: https://api.tomtom.com/search/2/chargingAvailability.json
    method: GET
    params: { "chargingAvailability":"chargingAvailability_Id","key":"<tomtom_api_key" }
    sensor:
      - name: "Laadpaal Naam"
        json_attributes_path: "connectors[0].availability.current"
        value_template: 'OK'
        json_attributes:
          - available
          - occupied
          - reserved
          - unknown
          - outOfService
      - name: "Laadpaal plekken open"
        value_template: '{{ states.sensor.laadpaal_naam.attributes["available"] }}'
      - name: "Laadpaal plekken bezet"
        value_template: '{{ states.sensor.laadpaal_naam.attributes["occupied"] }}'
      - name: "Laadpaal plekken gereserveerd"
        value_template: '{{ states.sensor.laadpaal_naam.attributes["reserved"] }}'
      - name: "Laadpaal plekken onbekend"
        value_template: '{{ states.sensor.laadpaal_naam.attributes["unknown"] }}'
      - name: "Laadpaal plekken defect"
        value_template: '{{ states.sensor.laadpaal_naam.attributes["outOfService"] }}'

Ik vind eigenlijk alleen available interessant, maar soit.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KiefDelicious
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:53
FirePuma142 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 22:29:
[...]

Na een beetje gerommel heb ik er onderstaande van gemaakt. Eerst hier een tryout doen met latitude/longitude dichtbij je gewenste paal, zet 7309 in categorySet, dan krijg je alleen laadpalen te zien anders kan het in de binnenstad wel even scrollen zijn. Even de juiste chargingAvailability Id opzoeken, en voila.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
rest:
    params: { "chargingAvailability":"chargingAvailability_Id","key":"<tomtom_api_key" }
    sensor:
        json_attributes:
          - available
          - occupied
          - reserved
          - unknown
          - outOfService

Gracias, ik was al aardig op weg, maar dit helpt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman

Peetman

Tjah....

TheFes schreef op donderdag 23 september 2021 @ 20:10:
[...]

Je kunt ook in de code van je template sensor opnemen dat hij niet lager mag zijn dan hij al is.

Stel je sensor is sensor.totaal en de andere twee zijn sensor.omvormer1 en sensor.omvormer2.

Dan kun je dus dit doen:
code:
1
{{ [ states('sensor.totaal') | float, states('sensor.omvormer1') | float + states('sensor.omvormer2') | float ] | max }}
Dank je, ik heb het aangepast, vandaag eens even kijken of dit wel goed gaat dan.

Heb met de hand de kolom sum in de statistics records in de database gecorrigeerd, dus de statistieken kloppen nu ook met terugwerkende kracht.

Zou handig zijn als er een service was die de herberekening zou doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:22
FirePuma142 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 22:29:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
rest:
    sensor:
        json_attributes:
          - available
          - occupied
          - reserved
          - unknown
          - outOfService

Ik had de reactie van @KiefDelicious over het hoofd gezien, maar dit is eigenlijk ook zoals ik het doe. Al ziet die van jou er net even iets netter uit. :+

Enige wat ik nog bij elkaar moet klikken is een automation:
- auto thuis
- iemand thuis
- batterij onder x procent
- aantal vrije plekken bij de laadpaal >0
= spraak bericht over Google Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Goeiemorgen, hoewel niet echt.
Deze nacht om 5:03 ongeveer zijn bijna al mijn lichten aangegaan..
Alle slaapkamers, hal, keuken en trap
Erg vreemd, om je rot te schrikken
In de logging zie ik dat home assistant volledig gestart is om 5:10
Ik merk aan verschillende entiteiten dat alles ergens weggeweest is om 5:01

Ik kan bij god niet denken waarom:
- HA herstart geweest is
- Na herstart bepaalde lampen plots aangaan

Als ik de log bekijk, dan start die pas van 5:00 :(
Ik kan er dus niet net voor kijken.
Erg vervelend
Kan ik ergens oudere logs vinden?

Ik wil namelijk echt de reden weten, want dit mag niet meer voorvallen
Normaal als ik herstart, dan schieten er geen lampen aan.
Ik moet wel toegeven dat ik na een update van os dit soms wel heb, dat na een update lampen aangaan zonder dat ik het vroeg.

Ik heb echter geen update gedaan ook midden in de nacht :)
Wie kan me helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:59
skank schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 08:23:

- HA herstart geweest is

Erg vervelend

Ik moet wel toegeven dat ik na een update van os dit soms wel heb, dat na een update lampen aangaan zonder dat ik het vroeg.

Wie kan me helpen?
Stroomuitval, daarom dat HA op dat tijdstip is opgestart (PC die aan gaat als die weer stroom krijgt). En slimme verlichting, of in ieder geval Hue, maar gok zomaar andere ook, heeft ook een beveiliging dat als de stroom aan gaat de verlichting op 100% gaat branden.

Edit:
Ter aanvulling v.w.b. Hue. Sinds een bepaalde firmware versie kun je wel het power on gedrag instellen. Of die de default van aan op 100% behoud, aan moet gaan naar de laatst geactiveerde scene, zijn oude state moet herstellen (dus als ze aan waren dan terug naar die scene, anders uit blijven) en wellicht dat ze uit moeten blijven?

[ Voor 11% gewijzigd door RobertMe op 24-09-2021 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online

- HA herstart geweest is

Erg vervelend

Wie kan me helpen?
Heb je niet een (kleine) stroomstoring gehad? Veel smart-lampen hebben een initial state waarbij ze aangaan na een stroomonderbreking.

Vraagje van mijn kant dan weer: Ik heb een aantal tasmota powerplugs met energiemeting, nu wil ik graag een van de plugs op een andere plek inzetten, maar daarbij wil ik graag dat dit als een nieuw apparaat gezien wordt. Ik heb de device name al aangepast, en in MQTT settings de client en topicnaam aangepast, maar hij linkt hem nog steeds aan de vorige entities en device.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
RobertMe schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 08:29:
[...]

Stroomuitval, daarom dat HA op dat tijdstip is opgestart (PC die aan gaat als die weer stroom krijgt). En slimme verlichting, of in ieder geval Hue, maar gok zomaar andere ook, heeft ook een beveiliging dat als de stroom aan gaat de verlichting op 100% gaat branden
Daar heb ik ook even aan gedacht , een stroomuitval..
Maar toen keek ik onmiddelijk naar mn wekker enz, en niks van stroomuitval. Hoewel ja, mijn google hub gaat niet resetten dan ,en misschien was die al terug opgestart toen ik het bekeek

Enig idee hoe ik kan checken of er effectief een stroomuitval was?

Je zegt dat slimme verlichting vol brandt als de stroom aan gaat (ik heb hue, maar die zijn niet aangegaan), ik heb wel een unipi waar die verlichting aan gekoppeld is, maar daar ook, niet alle lampen zijn aangegaan die eraan gekoppeld zijn, hoe verklaar je dat dan?

En misschien nog beter, wat kan ik doen om te zorgen dat dit niet meer gebeurd? Hoe kan ik zeker zijn dat dat de oorzaak is/was?
Mijn HA op een ups zetten?
Ik kan ook moeilijk een automation maken als die snachts herstart, hij automatisch alle verlichting moet uitschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
skank schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 08:39:
[...]

Daar heb ik ook even aan gedacht , een stroomuitval..
Maar toen keek ik onmiddelijk naar mn wekker enz, en niks van stroomuitval. Hoewel ja, mijn google hub gaat niet resetten dan ,en misschien was die al terug opgestart toen ik het bekeek

Enig idee hoe ik kan checken of er effectief een stroomuitval was?

Je zegt dat slimme verlichting vol brandt als de stroom aan gaat (ik heb hue, maar die zijn niet aangegaan), ik heb wel een unipi waar die verlichting aan gekoppeld is, maar daar ook, niet alle lampen zijn aangegaan die eraan gekoppeld zijn, hoe verklaar je dat dan?

En misschien nog beter, wat kan ik doen om te zorgen dat dit niet meer gebeurd? Hoe kan ik zeker zijn dat dat de oorzaak is/was?
Ik kan ook moeilijk een automation maken als die snachts herstart, hij automatisch alle verlichting moet uitschakelen?
Je kunt het testen door even lamp die uit staat van de stroom te halen, en die dan weer terug te pluggen, als hij aangaat is dat de boosdoener. Misschien niet helemaal duidelijk, maar HA heeft daar in dat geval dus niets mee te maken. Sommige apparaten zijn veel gevoeliger voor stroomuitval dan anderen. Ook andere apparaten op een groep kunnen daar zelfs nog invloed op hebben.
Volgens mij is dat zelfs vrij makkelijk. Maar of je op dit soort uitzonderingen moet gaan sturen heb ik mijn bedenkingen bij.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-09 19:35
skank schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 08:39:
[...]

[...]
Vanuit de redernatie dat het door een stroomstoring kwam is dit geen oplossing. De lampen gaan zelf aan op 100% als ze van de stroom gaan en er weer op komen. Zelfs als HA gewoon online was gebleven, had die dat gedrag niet voorkomen want dat zit in de lamp gebakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Magic schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 08:43:
[...]

Je kunt het testen door even lamp die uit staat van de stroom te halen, en die dan weer terug te pluggen, als hij aangaat is dat de boosdoener. Misschien niet helemaal duidelijk, maar HA heeft daar in dat geval dus niets mee te maken. Sommige apparaten zijn veel gevoeliger voor stroomuitval dan anderen. Ook andere apparaten op een groep kunnen daar zelfs nog invloed op hebben.

[...]

Volgens mij is dat zelfs vrij makkelijk. Maar of je op dit soort uitzonderingen moet gaan sturen heb ik mijn bedenkingen bij.
Ik ga die unipi even van de stroom halen en dan er terug opzetten.
Zien wat het doet.

De vraag is dan ook, was het algemene stroompanne (alles weg)
Of enkel de kring van de unipi
Of enkel de kring waar HA opzit
Of beide

Als het enkel de kring van HA is, dan zou het toch niet kunnen dat die verlichting aanspringt niet?
Door een herstart...
(want dat heb ik soms wel voor bij een update en herstart)
Mmm hoe verklaar ik dat dan, want op dat moment is die stroom ook niet weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
-Casper schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 08:49:
[...]

Vanuit de redernatie dat het door een stroomstoring kwam is dit geen oplossing. De lampen gaan zelf aan op 100% als ze van de stroom gaan en er weer op komen. Zelfs als HA gewoon online was gebleven, had die dat gedrag niet voorkomen want dat zit in de lamp gebakken.
Ja dat moet ik eerst kunnen uitsluiten maar hoe?
Was het een stroomstoring.. Algemeen dan vermoedelijk want die HA pi zit niet op mn verlichting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-09 17:07
skank schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 08:51:
[...]

Ik ga die unipi even van de stroom halen en dan er terug opzetten.
Zien wat het doet.

De vraag is dan ook, was het algemene stroompanne (alles weg)
Of enkel de kring van de unipi
Of enkel de kring waar HA opzit
Of beide

Als het enkel de kring van HA is, dan zou het toch niet kunnen dat die verlichting aanspringt niet?
Door een herstart...
(want dat heb ik soms wel voor bij een update en herstart)
Mmm hoe verklaar ik dat dan, want op dat moment is die stroom ook niet weg
Dat kun je bijvoorbeeld zien aan de uptime van je router/modem of een willekeurige wekker die niet via het Internet verloopt.
Ik heb veel slimme lampen en deze gaan automatisch aan na stroomuitval, niet na een update van HA of je moet bepaalde automations actief hebben aangaande het aanzetten van lampen die je verkeerd hebt ingericht.

Zo had ik bijvoorbeeld een automation dat als de stroomstekker van de droogtrommel meer dan een minuut minder dan 50 watt gebruikt, ik een melding krijg. Echter bij een herstart van HA, komt deze melding ook na een minuut. Dus een verkeerde automatisering, welke nu is opgelost overigens, maar als voorbeeld.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Ora et Labora schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 08:54:
[...]

Dat kun je bijvoorbeeld zien aan de uptime van je router/modem of een willekeurige wekker die niet via het Internet verloopt.
Ik heb veel slimme lampen en deze gaan automatisch aan na stroomuitval, niet na een update van HA of je moet bepaalde automations actief hebben aangaande het aanzetten van lampen die je verkeerd hebt ingericht.

Zo had ik bijvoorbeeld een automation dat als de stroomstekker van de droogtrommel meer dan een minuut minder dan 50 watt gebruikt, ik een melding krijg. Echter bij een herstart van HA, komt deze melding ook na een minuut. Dus een verkeerde automatisering, welke nu is opgelost overigens, maar als voorbeeld.
Wel vermoedelijk dan geen stroming want de klokken op mijn oven en microgolf staan nog altijd juist en niet op 00:00 te pinken
Ook de uptime van mn router en switch zijn 168 en 69 dagen

Dan zijn we terug bij af, waarom werd HA herstart en gingen de lampen aan:(
Ik kan ook geen logs zien van VOOR de herstart?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-09 07:53

Rianata

Have you played Atari today?

Sinds de laatste grote update wordt volgens mij je HA log bij een (geforceerde) restart bewaard. Als het goed is heb je twee logfiles, waarbij eentje genummerd is met een 1 geloof ik. "home-assistant.log" en "home-assistant.log.1" of zoiets? Zit zelf nog op de voorgaande major release :P

[ Voor 22% gewijzigd door Rianata op 24-09-2021 09:02 ]

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-09 17:07
skank schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 08:59:
[...]

Wel vermoedelijk dan geen stroming want de klokken op mijn oven en microgolf staan nog altijd juist en niet op 00:00 te pinken

Geen automations die je lichten aanzetten?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Rianata schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:00:
Sinds de laatste grote update wordt volgens mij je HA log bij een (geforceerde) restart bewaard. Als het goed is heb je twee logfiles, waarbij eentje genummerd is met een 1 geloof ik. "home-assistant.log" en "home-assistant.log.1" of zoiets? Zit zelf nog op de voorgaande major release :P
Dat klopt, alleen loopt die nu ook enkel vanaf 5:01
Ik zit nu te kijken in mn unifi controller (die draait op als Addon bij HA , dus op zelfde pi machine)
Mn unipi is up sinds 6u
Dus die is vermoedelijk wel offline geweest, als ik het mag geloven
M'n raspberry pi (waar HA opstaat) is 3 dagen en 3 u up, dwz dat die niet offline gegaan is

Nogmaals ik daarop mag voortgaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
skank schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 08:59:
[...]

De HA log is altijd pas vanaf de boot.
Sinds kort is er wel een home-assistant.log.1
Dat is een backup van je vorige log. Als je niet nog een keer gereboot hebt, zou die de gegevens van voor 5:00 moeten hebben.

Oeps, spuit 11 zie ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feenstn
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-03-2024
TheFes schreef op donderdag 23 september 2021 @ 20:10:
[...]

Dan kun je dus dit doen:
code:
1
{{ [states('sensor.totaal') | float, states('sensor.omvormer1') | float + states('sensor.omvormer2') | float ] | max }}
Interessant ! Ik zoek ook zoiets...

Maak je dan een nieuwe sensor, of kan je dit direct in de state van de betreffende sensor zetten?
dus:

code:
1
2
3
4
5
- name: totaal
  state: {{[ states('sensor.totaal') | float, states('sensor.omvormer1') | float + states('sensor.omvormer2') | float ]  | max }}
  unit_of_measurement: 'kWh'
  state_class: "total_increasing"
  device_class: "energy"

of

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
  state: {{ states('sensor.omvormer1') | float + states('sensor.omvormer2') | float }}

- name: totaal_2
  state: {{[ states('sensor.totaal') | float, states('sensor.omvormer1') | float + states('sensor.omvormer2') | float ] | max }}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
feenstn schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:10:
[...]

Interessant ! Ik zoek ook zoiets...

Maak je dan een nieuwe sensor, of kan je dit direct in de state van de betreffende sensor zetten?
dus:

code:
1
2
3
4
5
  state: {{[ states('sensor.totaal') | float, states('sensor.omvormer1') | float + states('sensor.omvormer2') | float ]  | max }}

of

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
  state: {{ states('sensor.omvormer1') | float + states('sensor.omvormer2') | float }}

- name: totaal_2
  state: {{[ states('sensor.totaal') | float, states('sensor.omvormer1') | float + states('sensor.omvormer2') | float ] | max }}
Kan gewoon in de sensor zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
TheFes schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:09:
[...]

De HA log is altijd pas vanaf de boot.
Sinds kort is er wel een home-assistant.log.1
Dat is een backup van je vorige log. Als je niet nog een keer gereboot hebt, zou die de gegevens van voor 5:00 moeten hebben.

Oeps, spuit 11 zie ik
Daarpas wel gereboot, dus helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Ora et Labora schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:05:
[...]

Geen automations die je lichten aanzetten?
Die heb ik uiteraard, maar niet die dat deze nacht aangegaan zijn, althans niet in 1 automation
Bovendien ook al mn automations gecheck op last run en zitten ook niet in de log op geactiveerd

Dan blijft het voor mij onduidelijk
Ik had geen stroomuitval op de pi (HA) want die is volgens unifi controller al enkele dagen online
Waarom herstart HA dan? + de lampen?

Ik had wel een netwerkuitval bij de unipi ? Als ik dat mag geloven, dus mogelijks daar stroomuitval? i dunno

[ Voor 28% gewijzigd door skank op 24-09-2021 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
skank schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:13:
[...]

Die heb ik uiteraard, maar niet die dat deze nacht aangegaan zijn, althans niet in 1 automation
Bovendien ook al mn automations gecheck op last run en zitten ook niet in de log op geactiveerd

Dan blijft het voor mij onduidelijk
Ik had geen stroomuitval op de pi (HA) want die is volgens unifi controller al enkele dagen online
Waarom herstart HA dan? + de lampen?

Ik had wel een netwerkuitval bij de unipi ? Als ik dat mag geloven, dus mogelijks daar stroomuitval? i dunno
Niets wat de lampen aanzet op een bepaalde state change (motion sensor op on of zo).
Het kan zijn dat deze van unavailable naar on gegaan is, en dat dat je lampen triggerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-09 23:25
skank schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:11:
[...]

Daarpas wel gereboot, dus helaas
Je Pi hangt aan een 5v adapter die nog wel een seconde ofzo stroom heeft nadat de stroom er af is. Oftewel, als de stroom er paar echt heel even vanaf is geweest zal de 5v adapter dat hebben opgevangen met zijn condensatoren.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
TheFes schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:41:
[...]

Niets wat de lampen aanzet op een bepaalde state change (motion sensor op on of zo).
Het kan zijn dat deze van unavailable naar on gegaan is, en dat dat je lampen triggerde.
Niet bij de lampen die aangegaan zijn
Net even op de unipi en pi(ha) zelf gekeken wat de uptime is
De unipi die de relays vd lampen schakelt, is 206 dagen up (dus de controller is daar fout)
De pi (ha) is volgens het uptime command 4u50 minuten up, dus dat klopt met de herstart van 5u

Ter info: mn unipi communiceert via mqtt naar HA
Er moet dan zijn, dat in mqtt er berichten stonden dat HA deze moet aanzetten? I dunno of ik daar iets kan onderzoeken

[ Voor 12% gewijzigd door skank op 24-09-2021 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
skank schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:54:
[...]

Niet bij de lampen die aangegaan zijn
Net even op de unipi en pi(ha) zelf gekeken wat de uptime is
De unipi die de relays vd lampen schakelt, is 206 dagen up (dus de controller is daar fout)
De pi (ha) is volgens het uptime command 4u50 minuten up, dus dat klopt met de herstart van 5u

Ter info: mn unipi communiceert via mqtt naar HA
Er moet dan zijn, dat in mqtt er berichten stonden dat HA deze moet aanzetten? I dunno of ik daar iets kan onderzoeken
Een stroom dip of piek kan wel degelijk je lampen triggeren en gaan dan inderdaad naar de standaardwaarde die ingesteld staat. Bij mij staan alle lampen ingesteld dat ze in dat geval naar de staat gaan van voor het schakelen. De meeste lampen gaan standaard naar aan als de stroom eraf geweest is zover ik weet.
Dus als je dit wil voorkomen, stel je lampen in op "previous state after power loss".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
synoniem schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:30:
[...]

Een stroom dip of piek kan wel degelijk je lampen triggeren en gaan dan inderdaad naar de standaardwaarde die ingesteld staat. Bij mij staan alle lampen ingesteld dat ze in dat geval naar de staat gaan van voor het schakelen. De meeste lampen gaan standaard naar aan als de stroom eraf geweest is zover ik weet.
Dus als je dit wil voorkomen, stel je lampen in op "previous state after power loss".
Het is geen hue, met gewone domme lampen kun je dit toch niet?
Of bedoel je dat ik dit kan instellen in HA?
Zoals gezegd schakel ik alles via mqtt broker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
skank schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:35:
[...]

Het is geen hue, met gewone domme lampen kun je dit toch niet?
Of bedoel je dat ik dit kan instellen in HA?
Zoals gezegd schakel ik alles via mqtt broker
Domme lampen kunnen dat uit zichzelf niet nee maar de aansturende schakelaar of dimmer heeft ook vast een dergelijke instelling. Alleen heb ik zelf nog geen zigbee of wifi schakelmateriaal dus ik kan het niet zelf nalopen. Mijn Shelly lampen hebben die instelling wel in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Blijft de vraag waarom HA restarted is ook
Soit ik ga het nooit weten denk ik
Ik neig wel om een automation op te zetten , die alle lichten uitzet na herstart HA tussen 10 u savonds en 8u smorgens
De vraag is, of dat wel slim en verstandig is
Ik zou er ook een notifcation aan kunnen toevoegen naar mn gsm dat HA restarted is, maar als mn gsm dan uitstaat, zal ik die bij het aanzetten ook niet ontvangen (of wel , daar twijfel ik nu aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-09 10:15
Kodess schreef op donderdag 23 september 2021 @ 10:30:
[...]

Ik heb dat wel werkend. Maar dan met de integration.
https://github.com/mletenay/home-assistant-goodwe-inverter

Als hij niet te zien is in Energy Setup moet je wat extra attributen aan je sensor hangen. Maar dat staat dan ook in de dropdown als laatste item. Er staat een link naar de documentatie hoe je het moet doen.
Misschien kan je me verder helpen :)

De intergratie is geïnstalleerd en in de sensor.yaml
de config opgenomen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
- platform: goodwe
  ip_address: 172.16.30.112
  network_timeout: 1
  network_retries: 3
  scan_interval: 10
  inverter_type: DT           # One of ET, EH, ES, EM, DT, NS, XS, BP or None to detect inverter type automatically
  comm_address: 127           # Inverter communication address, 247 for ET/EH inverters 127 for DT/D-NS/XS inverters
  sensor_name_prefix: GoodWe
  include_unknown_sensors: false

Nu begrijp ik uit je documentatie dat voor een DT versie omvormer de cumulatieve waardes nog moet laten berekenen.

Als ik de yaml code kopieer en plak in mijn sensor.yaml en sensor: er uithaal + dat ik de indentie 1 stap terughaal. dan is de yaml validatie die fout loopt..

Kan het misschien zo zijn dat deze yaml in een ander config bestand moet worden geplaatst?
Ook als ik de code in configuration.yaml stopt functioneert deze niet.

Ben zelf even de weg kwijt :) :+

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
skank schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 11:59:
Blijft de vraag waarom HA restarted is ook
Soit ik ga het nooit weten denk ik
Ik neig wel om een automation op te zetten , die alle lichten uitzet na herstart HA tussen 10 u savonds en 8u smorgens
De vraag is, of dat wel slim en verstandig is
Ik zou er ook een notifcation aan kunnen toevoegen naar mn gsm dat HA restarted is, maar als mn gsm dan uitstaat, zal ik die bij het aanzetten ook niet ontvangen (of wel , daar twijfel ik nu aan)
Wil je het echt ondervangen dan zou je van iedere lamp (of schakelaar) de status moeten bijhouden en na een herstart iedere lamp in de voorgaande status terugzetten. Een hoop werk voor iets wat misschien 1x in het jaar voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Laatst online: 22-09 21:22
RobertMe schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 08:29:
[...]

Stroomuitval, daarom dat HA op dat tijdstip is opgestart (PC die aan gaat als die weer stroom krijgt). En slimme verlichting, of in ieder geval Hue, maar gok zomaar andere ook, heeft ook een beveiliging dat als de stroom aan gaat de verlichting op 100% gaat branden.

Edit:
Ter aanvulling v.w.b. Hue. Sinds een bepaalde firmware versie kun je wel het power on gedrag instellen. Of die de default van aan op 100% behoud, aan moet gaan naar de laatst geactiveerde scene, zijn oude state moet herstellen (dus als ze aan waren dan terug naar die scene, anders uit blijven) en wellicht dat ze uit moeten blijven?
Ik ken dit ook van de lampjes van Lidl. Ik heb buitenlampen die aangaan als ik de stroom eraf heb gehaald. En ik opnieuw de kleurtemp van kan instellen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Ik heb deze 2 automations gemaakt icm boolean

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
- id: 'HA restart - switch off lights'
  alias: HA boot - turn off all lights
  trigger:
    - platform: homeassistant
      event: start
  condition:
    - condition: state
      entity_id: input_boolean.maintenance_mode
      state: 'off'
  action:
    - delay: '00:00:01'
    - service: light.turn_off
      entity_id: group.all_lights
    - service: input_boolean.turn_off
    - service: notify.mobile_devices
      data:
- id: 'HA mode maintenance'
  alias: HA - enter maintenance mode
  trigger:
      event: shutdown
  action:
    - service: input_boolean.turn_on

Als hij dan snachts zou herstarten om god welke reden, dan schakelt hij ook alles uit.
Ze gaan dan wel ff aan maar dat zal maar kort zijn
En ik kan er vermoedelijk niets kwaad mee doen, integendeel, mocht het overdag ook voorvallen en ik ben niet thuis... dan is dat ook gedekt

[ Voor 5% gewijzigd door skank op 24-09-2021 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
skank schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:34:
Ik heb deze 2 automations gemaakt icm boolean

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
- id: 'HA restart - switch off lights'
  alias: HA boot - turn off all lights
  trigger:
      event: start
  condition:
    - condition: state
      state: 'off'
  action:
    - delay: '00:00:01'
    - service: light.turn_off
      entity_id: group.all_lights
    - service: input_boolean.turn_off
    - service: notify.mobile_devices
      data:
- id: 'HA mode maintenance'
  alias: HA - enter maintenance mode
  trigger:
      event: shutdown
  action:
    - service: input_boolean.turn_on

Als hij dan snachts zou herstarten om god welke reden, dan schakelt hij ook alles uit.
Ze gaan dan wel ff aan maar dat zal maar kort zijn
En ik kan er vermoedelijk niets kwaad mee doen, integendeel, mocht het overdag ook voorvallen en ik ben niet thuis... dan is dat ook gedekt
Wellicht mis ik iets, maar ls je nu HA herstart omdat je iets gewijzigd hebt, zullen alle lichten uit gaan. Lijkt me niet de bedoeling.

Oh wacht, ik zie het al, dat vang je af met die input_boolean.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
TheFes schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:50:
[...]

Wellicht mis ik iets, maar ls je nu HA herstart omdat je iets gewijzigd hebt, zullen alle lichten uit gaan. Lijkt me niet de bedoeling.

Oh wacht, ik zie het al, dat vang je af met die input_boolean.
Neen toch want dan zit die in maintenance mode, daarvoor dient net de boolean
Precies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-09 10:22
Hey Tweakers,

Vandaag mijn schakelaars binnen gekregen (https://www.tink.nl/senic...me-lichtschakelaar-4-pack )

Nu wil ik voor de badkamer een enkel schakelaar gebruiken (1 grote druk knop). Echter krijg ik dit niet ingesteld in mijn automation. Ik maak gebruik van deze blueprint(https://github.com/myGith...itch_fourfold_button.yaml)

Echter werkt het goed als ik dus de 4 buttons gebruik. Maar als ik de grote knop erop zet werkt het niet ...

Iemand enig idee hoe dit kan en hoe dit op te lossen valt?
https://community.home-as...t-switch-4-buttons/258114

Update:
Opgelost: Ik had getriggert op button 4 ipv 2

[ Voor 3% gewijzigd door Jboy1991 op 24-09-2021 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

- HA herstart geweest is
Loop het opstartgedrag van je automatiseringen eens na (simpelweg door de optie "uitvoeren" aan te klikken). Wellicht zitten er een aantal tussen die standaard acties hebben die suboptimaal zijn. Oftewel: Programmeer je automatiseringen altijd dusdanig dat ze een gewenste uitkomst hebben als ze per ongeluk getriggerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
HuismAndré schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 18:11:
[...]

Loop het opstartgedrag van je automatiseringen eens na (simpelweg door de optie "uitvoeren" aan te klikken). Wellicht zitten er een aantal tussen die standaard acties hebben die suboptimaal zijn. Oftewel: Programmeer je automatiseringen altijd dusdanig dat ze een gewenste uitkomst hebben als ze per ongeluk getriggerd worden.
Het lag niet aan mijn automatiseringen hoor, geen enkele was triggered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
skank schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 18:29:
[...]

Het lag niet aan mijn automatiseringen hoor, geen enkele was triggered
Wat het eventueel ook kan zijn: als je netwerk er uit ligt gaan je devices mogelijk een reboot doen om te kijken of ze dan weer kunnen connecten. En mogelijk gaan ze na een reboot aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
TheFes schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 19:14:
[...]

Wat het eventueel ook kan zijn: als je netwerk er uit ligt gaan je devices mogelijk een reboot doen om te kijken of ze dan weer kunnen connecten. En mogelijk gaan ze na een reboot aan.
Mijn netwerk is ook niet uit geweest, enkel puur mn pi (HA)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

skank schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 19:30:
[...]

Mijn netwerk is ook niet uit geweest, enkel puur mn pi (HA)
Ik had laatst iets soortgelijks toen Hue midden in de nacht de boel ging updaten (ik had dat ingesteld staan op 2:00 onder het mom van "daar heb ik dan geen last van"). Nou, mooi niet dus. Ik heb nu de update staan op 6:00.

Overigens: Als HA aangeeft dat er niets gebeurd is terwijl er toch iets gebeurd is dan geeft HA dus niet de werkelijkheid weer. Wel apart om dan evengoed aan te nemen dat de automatiseringen niet gestart zijn (puur omdat HA dat aangeeft).. Druk bij elke automatisering toch maar eens op de "uitvoeren" knop. Gewoon voor de zekerheid. Bij mij kwamen daar toch wel de nodige onverwachte dingen uit (en kan zo maar zijn dat ik daarin niet uniek ben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Hoezo:
Als HA aangeeft dat er niets gebeurd is terwijl er toch iets gebeurd is dan geeft HA dus niet de werkelijkheid weer.

Ik vond vanmorgen niks en ik kan ook niet meer in de loggen voor die tijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

skank schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 19:58:
Hoezo:
Als HA aangeeft dat er niets gebeurd is terwijl er toch iets gebeurd is dan geeft HA dus niet de werkelijkheid weer.

Ik vond vanmorgen niks en ik kan ook niet meer in de loggen voor die tijd...
HA geeft aan dat er niets gebeurd is terwijl er wel iets gebeurd is. Dan is er óf iets externs gebeurd (onderzoeken dus) óf de logging van HA werkt nog niet optimaal tijdens het opstarten waardoor het mogelijk is dat er dingen gebeuren zonder dat die gelogd worden.

Pagina: 1 ... 63 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.