Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 62 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.931 views

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:49

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik heb de knop die bij mijn Ikea rolgordijn hoort succesvol gekoppeld met Zigbee2mqtt. Volgens de handleiding moet ik nog het volgende doen:
By default this device exposes a deprecated click event. It’s recommended to use the action event instead.

To disable the click event, set legacy: false for this device in configuration.yaml. Example:
YAML:
1
2
3
4
devices:
  '0x12345678':
    friendly_name: my_device
    legacy: false
Dat leek me een fluitje van een cent. Ik heb het volgende toegevoegd in configuration.yaml:

YAML:
1
2
3
4
devices:
  '0x804b50fffe7f6664':
    friendly_name: knop_rolgordijn_slaapkamer

En nu is Home Assistant boos op mij :z want:
Configuration invalid
Component error: devices - Integration 'devices' not found.
Welke voor de hand liggende stap, die zo voor de hand liggend is dat hij niet eens genoemd wordt in de uitleg van zigbee2mqtt, heb ik overgeslagen waardoor ik deze foutmelding krijg? :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-09 19:25
Gizz schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 13:07:
Ik heb de knop die bij mijn Ikea rolgordijn hoort succesvol gekoppeld met Zigbee2mqtt. Volgens de handleiding moet ik nog het volgende doen:

[...]

Dat leek me een fluitje van een cent. Ik heb het volgende toegevoegd in configuration.yaml:

YAML:
1
2
3
4
devices:
  '0x804b50fffe7f6664':
    friendly_name: knop_rolgordijn_slaapkamer

En nu is Home Assistant boos op mij :z want:

[...]

Welke voor de hand liggende stap, die zo voor de hand liggend is dat hij niet eens genoemd wordt in de uitleg van zigbee2mqtt, heb ik overgeslagen waardoor ik deze foutmelding krijg? :P
Dit hoort in de configuration.yaml van zigbee2mqtt, niet in die van ha, dit gaat trouwens automatisch als de koppeling succesvol is

[ Voor 3% gewijzigd door golles op 18-09-2021 14:02 ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zojuist heb ik HASS zowel van de Glances addon als integratie voorzien en zie nu 45 Glances entiteiten van HASS zelf. De Glances integratie heb ik geplaatst in een gebied, alleen zijn de 45 entiteiten daarvan niet in een gebied geplaatst.

Is er een andere manier dan alle 45 een voor een in een gebied plaatsen? Als ik meer apparaten ga voorzien van Glances, dan blijf ik aan het klikken 8)7 :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:27
Heb hier 2 blitzwolf stekkers welke ook energie meten.
Gekoppeld via zigbee2mqtt, werken perfect maar is er ook ergens een manier om het energieverbruik te resetten?
Als ik hem handmatig via de developer tools terugzet naar 0 gaat hij toch weer naar de oude stand van 4,3kWh.
Ik wil ze eigenlijk automatisch iedere dag een reset naar 0 geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:51
ComTech schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 15:31:
Heb hier 2 blitzwolf stekkers welke ook energie meten.
Gekoppeld via zigbee2mqtt, werken perfect maar is er ook ergens een manier om het energieverbruik te resetten?
Als ik hem handmatig via de developer tools terugzet naar 0 gaat hij toch weer naar de oude stand van 4,3kWh.
Ik wil ze eigenlijk automatisch iedere dag een reset naar 0 geven.
Denk het niet.
https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/discussions/6939

Maar kun je niet een utility meter sensor maken die de energy bijhoudt en in de nacht reset?

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:27
barber schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 12:56:
[...]

Check even of de json die terug krijgt altijd alle attributes die je nodig hebt bevat. Anders geeft dit een error sinds versie 2021.10, daarvoor gaf het een warning. Zie ook: https://github.com/home-assistant/core/pull/48140
De json die ik uitlees heb ik ook toegestuurd, de json heeft geen 'hoofdstukken', en volgens mij wilt hij dit wel hebben.

Voorbeeld van het internet:
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
{
    "glossary": {
        "title": "example glossary",
        "GlossDiv": {
            "title": "S",
            "GlossList": {
                "GlossEntry": {
                    "ID": "SGML",
                    "SortAs": "SGML",
                    "GlossTerm": "Standard Generalized Markup Language",
                    "Acronym": "SGML",
                    "Abbrev": "ISO 8879:1986",
                    "GlossDef": {
                        "para": "A meta-markup language, used to create markup languages such as DocBook.",
                        "GlossSeeAlso": ["GML", "XML"]
                    },
                    "GlossSee": "markup"
                }
            }
        }
    }
}

Hierin heb je het hoofdstuk glossary waar je dan in je waardes haalt.

In mijn json is dat niet aanwezig, ik wil direct de waarde "energy_wh" ophalen.
JSON:
1
{"contactor_cycles":52,"contactor_cycles_loaded":1,"alert_count":1,"thermal_foldbacks":0,"avg_startup_temp":nan,"charge_starts":52,"energy_wh":221304,"connector_cycles":18,"uptime_s":2128952,"charging_time_s":82052}

Voor mijn vloerverwarming doe ik eigenlijk hetzelfde maar die is wel in hoofdstukken verdeeld (de json) en werkt nog wel.

YAML:
1
value_template: '{{ (value_json["status"].outputs.heater.mode) }}'

[ Voor 6% gewijzigd door Daros op 19-09-2021 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-09 15:13
Ik heb een Landis & Gyr G350 gasmeter en een Kamstrup 382JXC electriciteitsmeter. Aan deze laatste meter zit een M-bus RF module. Ik vermoed dat de gasmeter hiermee aan deze meter gekoppeld zit om beide meterstanden uit te lezen? Wat heb ik nu nodig om dit aan home assistant te koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-09 14:10
Dr_Frickin_Evil schreef op zondag 19 september 2021 @ 11:03:
Ik heb een Landis & Gyr G350 gasmeter en een Kamstrup 382JXC electriciteitsmeter. Aan deze laatste meter zit een M-bus RF module. Ik vermoed dat de gasmeter hiermee aan deze meter gekoppeld zit om beide meterstanden uit te lezen? Wat heb ik nu nodig om dit aan home assistant te koppelen?
Gewoon een P1 kabel (of een draadloze variant die je op de P1 poort van je meter aansluit). Je gasmeter geeft de standen aan je elektrisiteitsmeter door, daar heb je niks extra’s voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bandy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:47
Ik ben nog steeds aan het stoeien met mijn "energy" dashboard. Ondanks dat ik de unit_measurement van mijn sensor.power.consumption heb aan gepast naar Wh blijft de melding "onverwachte meeteenheid" komen. De sensor geeft de waarde op locelace card keurig in Wh maar op de een of andere manier vindt het "energy dashboard" dit niet voldoende. Ook als ik de waarde naar kWh converteer komt dezelfde melding "onverwachte meeteenheid"

Mijn Yaml:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
 template
    sensors:
      stroom_verbruik:
        unit_of_measurement: 'Wh'  
        value_template: "{{(states('sensor.power_consumption') | float * 1000) | round(0)}}"
      stroom_levering:
        value_template: "{{(states('sensor.power_production') | float * 1000) | round(0

Ben met vallen en opstaan al een eind gekomen alleen begrijp ik niet waar de melding vandaan blijft komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
Ik heb een reverse proxy gemaakt op mijn xpenology nas die via mijn eigen domein naar homeassist gaat.
Dit werkte tot voor kort prima maar nu is het IP van homeassist veranderd en ook de reverse proxy xpenology heb ik opnieuw geinstalleerd en heeft ook een ander IP.
Dit heb ik uiteraard veranderd in de configuration.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
http:
  ip_ban_enabled: True
  login_attempts_threshold: 3
  use_x_forwarded_for: true
  trusted_proxies:
    - 192.168.178.105      # Add the IP address of the proxy server
    - 192.168.178.0/24  # You may also provide the subnet mask

Maar ik krijg nu alleen het logo van HA in beeld met eronder Unable to connect to Home Assistant.
Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-09 19:25
ComTech schreef op zondag 19 september 2021 @ 12:14:
Ik heb een reverse proxy gemaakt op mijn xpenology nas die via mijn eigen domein naar homeassist gaat.
Dit werkte tot voor kort prima maar nu is het IP van homeassist veranderd en ook de reverse proxy xpenology heb ik opnieuw geinstalleerd en heeft ook een ander IP.
Dit heb ik uiteraard veranderd in de configuration.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
http:
  ip_ban_enabled: True
  login_attempts_threshold: 3
  trusted_proxies:
    - 192.168.178.105      # Add the IP address of the proxy server

Maar ik krijg nu alleen het logo van HA in beeld met eronder Unable to connect to Home Assistant.
Iemand een idee?
Check de port forward in je router, die verwijst waarschijnlijk nog naar het oude/vorige ip adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:58
bandy schreef op zondag 19 september 2021 @ 11:56:
Ik ben nog steeds aan het stoeien met mijn "energy" dashboard. Ondanks dat ik de unit_measurement van mijn sensor.power.consumption heb aan gepast naar Wh blijft de melding "onverwachte meeteenheid" komen. De sensor geeft de waarde op locelace card keurig in Wh maar op de een of andere manier vindt het "energy dashboard" dit niet voldoende. Ook als ik de waarde naar kWh converteer komt dezelfde melding "onverwachte meeteenheid"

Mijn Yaml:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
 template
    sensors:
      stroom_verbruik:
        value_template: "{{(states('sensor.power_consumption') | float * 1000) | round(0)}}"
      stroom_levering:
        value_template: "{{(states('sensor.power_production') | float * 1000) | round(0

Ben met vallen en opstaan al een eind gekomen alleen begrijp ik niet waar de melding vandaan blijft komen.
Het energy dashboard heeft kWh nodig (energy) en geen Wh (power).
Je kunt Wh naar kWh omzetten met een Riemann Sum integral sensor (zie https://www.home-assistant.io/integrations/integration/ onderaan de pagina)

Maar ik zal te slapen, dat is helemaal niet wat je wilde doen.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bandy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:47
TheFes schreef op zondag 19 september 2021 @ 12:45:
[...]

Je kunt Wh naar kWh omzetten met een Riemann Sum integral sensor (zie https://www.home-assistant.io/integrations/integration/ onderaan de pagina)
Hier gaat het met mijn huidige kennis fout.. De DSMR integratie(aangesloten via P1 kabel) levert al in kWh maar daar kreeg ik een "onverwachte meeteenheid" melding op. Ik dacht dan probeer ik het door dat om te zetten naar Wh maar ook deze wordt niet geaccepteerd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
golles schreef op zondag 19 september 2021 @ 12:37:
[...]

Check de port forward in je router, die verwijst waarschijnlijk nog naar het oude/vorige ip adres.
Dat heb ik veranderd (had ik al gedaan) maar dat lost het probleem niet op.

edit:
Ik heb een andere reverse proxyserver opgezet en daarin kom ik iets verder.
Ik krijg het HA inlogscherm en als ik dan inlog kom ik toch op dezelfde error.
unable to connect to home assistant.
Ergens lijkt het toch aan HA te liggen maar wat ...?

[ Voor 30% gewijzigd door ComTech op 19-09-2021 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-09 19:35
ComTech schreef op zondag 19 september 2021 @ 13:12:
[...]

Dat heb ik veranderd (had ik al gedaan) maar dat lost het probleem niet op.

edit:
Ik heb een andere reverse proxyserver opgezet en daarin kom ik iets verder.
Ik krijg het HA inlogscherm en als ik dan inlog kom ik toch op dezelfde error.
unable to connect to home assistant.
Ergens lijkt het toch aan HA te liggen maar wat ...?
Ik zou verwachten dat je of in je HA logs een error zou moeten zien (most likely) of in je browser console (rechter muisknop, inspecteer, console).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
Het wordt nog vreemder ik heb op mijn desktop virtualbox met een test HA installatie.
Deze gebruik ik vaker voor wat testen, nu probeer ik hier dus de reverse proxy aan de gang te krijgen maar ook hier werkt het niet.
Ik krijg het inlogscherm en als ik inlog weer unable to connect to Home Assistant.
De logs van HA geven helemaal geen errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
bandy schreef op zondag 19 september 2021 @ 13:12:
[...]

Hier gaat het met mijn huidige kennis fout.. De DSMR integratie(aangesloten via P1 kabel) levert al in kWh maar daar kreeg ik een "onverwachte meeteenheid" melding op. Ik dacht dan probeer ik het door dat om te zetten naar Wh maar ook deze wordt niet geaccepteerd....
Deze integratie: https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/ ?

Die gebruik ik ook, en ik heb sensor.energy_consunption_tarff_1 en sensor.energy_consunption_tarff_2 ingesteld voor het verbruik, en sensor.energy_production_tarif_1 en sensor.energy_production_tarif_2 voor het terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
ComTech schreef op zondag 19 september 2021 @ 14:16:
Het wordt nog vreemder ik heb op mijn desktop virtualbox met een test HA installatie.
Deze gebruik ik vaker voor wat testen, nu probeer ik hier dus de reverse proxy aan de gang te krijgen maar ook hier werkt het niet.
Ik krijg het inlogscherm en als ik inlog weer unable to connect to Home Assistant.
Wijst des te meer op een fout in je config.
Ik zie nu je config en daar lijk je de localhost niet als trusted proxy te beschouwen.
Zet eens 127.0.0.1 als trusted proxy? (toevoegen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
TheFes schreef op zondag 19 september 2021 @ 12:45:
[...]

Volgens mij klopt dit niet. Omzetten van Wh naar kWh kan alleen door te delen met een factor 1000.
De integratie-integratie maakt van W -> Wh of van kW ->kWh (integratie in de tijd).
@Daros Volgens mij gaat het energy-dashboard goed om Wh, maar moet er nog een state_class bij "total_increasing" (vervangt "last_reset"): https://developers.home-a.../08/16/state_class_total/

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
KC27 schreef op zondag 19 september 2021 @ 15:10:
[...]

Volgens mij klopt dit niet. Omzetten van Wh naar kWh kan alleen door te delen met een factor 1000.
De integratie-integratie maakt van W -> Wh of van kW ->kWh (integratie in de tijd).
@Daros Volgens mij gaat het energy-dashboard goed om Wh, maar moet er nog een state_class bij "total_increasing" (vervangt "last_reset"): https://developers.home-a.../08/16/state_class_total/
Je hebt gelijk, was nog niet helemaal wakker.
Ik dacht dat hij kW naar Wh om aan het zetten was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ComTech schreef op zondag 19 september 2021 @ 14:16:
X-forwared uitzetten.
Dat had ik ook met haproxy.

-edit-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegosaurus
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-09 14:23
Ik probeer het gasverbruik toe te voegen aan het energy dashboard maar het lijkt niet te werken. Ik blijf constant de melding krijgen dat er geen sensoren gevonden zijn die voldoen aan de creteria. Kan iemand mij uitleggen wat hier nou niet klopt? Ik kom ook geen steek verder met de documentatie.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  - platform: mqtt
    state_topic: "p1monitor/smartmeter/consumption_gas_m3"
    name: Gas verbruik
    unit_of_measurement: "m³"
    device_class: gas
    last_reset_value_template: "1970-01-01T00:00:00+00:00"
    state_class: total_increasing

Voor de utility sensors:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
utility_meter:
  daily_gas:
    source: sensor.gas_verbruik
    name: Daily Gas
    cycle: daily
  monthly_gas:
    name: Monthly Gas
    cycle: monthly

Als ik deze opvraag via de developer tools krijg ik een antwoord waarvan ik verwacht at het zou moeten werken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
last_reset: '2021-09-19T15:07:50.695417+00:00'
status: collecting
last_period: 0
meter_period: daily
unit_of_measurement: m3
friendly_name: Daily Gas
icon: mdi:counter

[ Voor 19% gewijzigd door stegosaurus op 19-09-2021 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07:20
Hoi.

Ik heb deze card in m’n Lovelace. Maar de icons bij de deuren, die kan ik met deze card niet laten wijzigen afhankelijk van staat toch?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
 type: entities
state_color: true
entities:
  - entity: binary_sensor.voorraadkast
    icon: mdi:door
  - entity: binary_sensor.sonoff_snzb_04
    name: Toilet
  - entity: binary_sensor.window_door_sensor
    name: Garage
    icon: mdi:garage-variant
card_mod:
  style: |
    ha-card {
    margin: 0px 14px -5px 14px;
    }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daiov97
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:46
Deurbel aangesloten op een Wemos. Ik maakte al gebruik van de gpio pinnen van de raspberry (met een weerstandje en optocoupler), dus aanpassing was niet heel moeilijk. Installatie is als volgt: https://github.com/tIsGou...via-Wemos-and-optocoupler

Code die ik gebruik in esphome:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
esphome:
  name: deurbel
  platform: ESP8266
  board: d1_mini

# Enable logging
logger:

# Enable Home Assistant API
api:

ota:

# Enable Web server.
web_server:
  port: 80

# Sync time with Home Assistant.
time:
  - platform: homeassistant
    id: homeassistant_time

# Text sensors with general information.
text_sensor:
  # Expose ESPHome version as sensor.
  - platform: version
    name: Doorbell ESPHome Version
  # Expose WiFi information as sensors.
  - platform: wifi_info
    ip_address:
      name: Doorbell IP
    ssid:
      name: Doorbell SSID
    bssid:
      name: Doorbell BSSID

# Sensors with general information.
sensor:
  # Uptime sensor.
  - platform: uptime
    name: Doorbell Uptime

# WiFi Signal sensor.
  - platform: wifi_signal
    name: Doorbell WiFi Signal
    update_interval: 60s

binary_sensor:
  - platform: gpio
    pin:
      number: D2
      mode: INPUT_PULLUP
      inverted: True
    name: Doorbell
    filters:
      - delayed_on: 50ms
      - delayed_off: 3000ms # prevents from re-ringing within 3 seconds 

Eén probleem: de deurbel springt één keer naar 'aan' en gaat vervolgens keurig 'uit'. Maar na deze eerste keer gaat die nooit meer 'aan'. Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:09
stegosaurus schreef op zondag 19 september 2021 @ 17:56:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  - platform: mqtt
    state_topic: "p1monitor/smartmeter/consumption_gas_m3"
    name: Gas verbruik
    unit_of_measurement: "m³"
    device_class: gas
    last_reset_value_template: "1970-01-01T00:00:00+00:00"
Je hebt daar een last_reset_value_template: die niet aan elkaar hoort volgens mij.
De last_reset zou overigens niet meer nodig moeten zijn sinds 2021.9

in developers tools zie je ook dat last_reset niet "1970-01-01T00:00:00+00:00", wat die wel zou moeten zijn.

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Koepert schreef op zondag 19 september 2021 @ 19:16:
Hoi.

Ik heb deze card in m’n Lovelace. Maar de icons bij de deuren, die kan ik met deze card niet laten wijzigen afhankelijk van staat toch?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
 type: entities
state_color: true
entities:
  - entity: binary_sensor.voorraadkast
  - entity: binary_sensor.sonoff_snzb_04
    name: Toilet
  - entity: binary_sensor.window_door_sensor
    name: Garage
    icon: mdi:garage-variant
card_mod:
  style: |
    ha-card {
    margin: 0px 14px -5px 14px;
    }

Als je ze het juiste device_class geeft, gaan de iconen en de state vanzelf goed
https://www.home-assistant.io/integrations/binary_sensor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07:20
TheFes schreef op zondag 19 september 2021 @ 20:21:
[...]

Als je ze het juiste device_class geeft, gaan de iconen en de state vanzelf goed
https://www.home-assistant.io/integrations/binary_sensor/
Kan dat per/in de card of alleen via customize eigenlijk?

Gewoon proberen.. ja idd alleen customize

[ Voor 7% gewijzigd door Koepert op 19-09-2021 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Koepert schreef op zondag 19 september 2021 @ 21:02:
[...]

Kan dat per/in de card of alleen via customize eigenlijk?
Vaak komt het al mee in de integratie. Als het template binary sensors zijn, of als je ze op een andere manier zelf configureert, kun je het in de config meegeven. En anders inderdaad via configuration -> customize of in customize.yaml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Hoi,

Heeft er iemand ervaring met het clonen van bluetooth signalen?

Ik heb hier nml drie ked hanglampen met een bt remote.
Ik zou uiteraard de remote graag willen vervangen door HA automation.

Is er een mogelijkheid bt signaal te sniffen, en later te sturen in een automation?

Is dit te doen?
Wat heb ik er voor nodig ? Welke hw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
-Casper schreef op zondag 19 september 2021 @ 14:50:
[...]

Wijst des te meer op een fout in je config.
Ik zie nu je config en daar lijk je de localhost niet als trusted proxy te beschouwen.
Zet eens 127.0.0.1 als trusted proxy? (toevoegen)
Ik heb de reverse proxy server niet in HA draaien maar op een andere server (Virtual machine).

Inmiddels werkt het nu heb Nginx proxy manager draaien (erg handig stukje software maar beetje offtopic hier natuurlijk).
Heb alleen dit toegevoegd in de configuratie.yaml
code:
1
2
3
4
5
http:
  trusted_proxies:
    - 192.168.178.130      # Add the IP address of the proxy server

192.168.178.130 is de Nginx proxy manager.
Waarom het nu wel werkt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:20
ComTech schreef op zondag 19 september 2021 @ 21:54:
[...]

Ik heb de reverse proxy server niet in HA draaien maar op een andere server (Virtual machine).

Inmiddels werkt het nu heb Nginx proxy manager draaien (erg handig stukje software maar beetje offtopic hier natuurlijk).
Heb alleen dit toegevoegd in de configuratie.yaml
code:
1
2
3
4
5
http:
  trusted_proxies:
    - 192.168.178.130      # Add the IP address of the proxy server

192.168.178.130 is de Nginx proxy manager.
Waarom het nu wel werkt :?
Ik zou zeggen omdat je naast je proxy manager IP nu je HELE lokale subnet erbij hebt gezet?
Alle adressen met 192.168.178 zijn nu goedgekeurd.

Aangezien je niet eerder een snippet hebt gepost is het een best guess.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:27
KC27 schreef op zondag 19 september 2021 @ 15:10:
[...]

De hele sensor werkt niet, dus los van dat hij niet in Energy komt is op dit moment nog geen probleem. De sensor op zich zelf word helemaal niet gevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feenstn
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-03-2024
Goedemorgen,

Ik ben aan het klooien met de Spotify integratie in HA.
Op zich werkt dit, ik zie in de mediaplayer welk nummer wordt gespeeld.

Maar ik krijg het niet voor elkaar om een andere playlist te spelen via HA.
Nu heb ik een gratis account op Spotify, voordat ik nog uren hieraan spendeer, kan het uberhaubt om met een gratis account playlists te kiezen/starten of heb je dan een betaald account nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
feenstn schreef op maandag 20 september 2021 @ 10:12:
Goedemorgen,

Ik ben aan het klooien met de Spotify integratie in HA.
Op zich werkt dit, ik zie in de mediaplayer welk nummer wordt gespeeld.

Maar ik krijg het niet voor elkaar om een andere playlist te spelen via HA.
Nu heb ik een gratis account op Spotify, voordat ik nog uren hieraan spendeer, kan het uberhaubt om met een gratis account playlists te kiezen/starten of heb je dan een betaald account nodig?
Gebruik je media_player.play_media zoals beschreven op deze pagina https://www.home-assistant.io/integrations/spotify/?
Op die pagina staat ook een note dat in ieder geval de frontend controls alleen werken met een premium account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feenstn
TheFes schreef op maandag 20 september 2021 @ 10:21:
[...]

Gebruik je media_player.play_media zoals beschreven op deze pagina https://www.home-assistant.io/integrations/spotify/?
Op die pagina staat ook een note dat in ieder geval de frontend controls alleen werken met een premium account.
Yep.
Ik weet dat die controls niet werken, maar ik hoopte dat je wel een playlist zou kunnen starten...

YAML:
1
2
3
4
5
6
service: media_player.play_media
target:
  entity_id: media_player.spotify_nielsfeenstra
data:
  media_content_id: playlist
  media_content_type: 'https://open.spotify.com/playlist/37i9dQZF1DX1kw8OX1mNoI?si=cTlCJ5leRHyoUj00Bj5o7Q'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
feenstn schreef op maandag 20 september 2021 @ 10:45:
[...]

Yep.
Ik weet dat die controls niet werken, maar ik hoopte dat je wel een playlist zou kunnen starten...

YAML:
1
2
3
4
5
6
service: media_player.play_media
target:
  entity_id: media_player.spotify_nielsfeenstra
data:
  media_content_id: playlist
  media_content_type: 'https://open.spotify.com/playlist/37i9dQZF1DX1kw8OX1mNoI?si=cTlCJ5leRHyoUj00Bj5o7Q'
Even bij mezelf getest met dezelfde playlist ("This is: Johnny Cash" als het goed is). Bij mij werkt het prima. Dan zal het waarschijnlijk toch alleen met Premium werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feenstn
TheFes schreef op maandag 20 september 2021 @ 10:49:
[...]

Even bij mezelf getest met dezelfde playlist ("This is: Johnny Cash" als het goed is). Bij mij werkt het prima. Dan zal het waarschijnlijk toch alleen met Premium werken.
Bedankt voor je hulp en testen.
Dan zal ik eens overwegen om een betaald account te nemen (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:24
Sinds een tijdje heb ik last dat de authenticatie in de browser niet meer lekker werkt in Firefox. Ik krijg dan bij een refresh "unable to connect to Home Assistant". Soms na 10 of 20x refreshen lukt het opeens wel.

Als ik cookies en website gegevens wis dan kan ik weer opnieuw inloggen maar dan weer zelfde issue.
In de log verder niets te zien over dit issue.

Als ik via Edge inlog werkt het wel direct. Herkent iemand dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
Vaevictis_ schreef op maandag 20 september 2021 @ 11:03:
Sinds een tijdje heb ik last dat de authenticatie in de browser niet meer lekker werkt in Firefox. Ik krijg dan bij een refresh "unable to connect to Home Assistant". Soms na 10 of 20x refreshen lukt het opeens wel.

Als ik cookies en website gegevens wis dan kan ik weer opnieuw inloggen maar dan weer zelfde issue.
In de log verder niets te zien over dit issue.

Als ik via Edge inlog werkt het wel direct. Herkent iemand dit probleem?
Kijk even in je browser console: rechter muisknop > inspecteren > console.
Wellicht zie je daar nog iets van een foutmelding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:24
-Casper schreef op maandag 20 september 2021 @ 11:46:
[...]

Kijk even in je browser console: rechter muisknop > inspecteren > console.
Wellicht zie je daar nog iets van een foutmelding?
code:
1
2
Firefox kan geen verbinding maken met de server op wss://10.50.2.115:8123/api/websocket. core.9dd583b2.js:1
Uncaught (in promise) 1

Geen idee hoe ik dit kan oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor wie het Amber project wil volgen als sensor in HA, makkelijk toe te voegen aan je eigen configuratie yaml:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
  - platform: scrape
    name: Amber pledged
    resource: https://www.crowdsupply.com/nabu-casa/home-assistant-amber
    select: ".status-bar"
    value_template: '{{ value.split("%")[0] }}'
    unit_of_measurement: "%"

name: Amber pledged amount
    select: ".project-pledged span"
    value_template: '{{ value|replace("$","") }}'
    unit_of_measurement: "$"

name: Amber goal amount
    select: ".project-goal span"
    value_template: '{{ value|replace("$","") }}'
    unit_of_measurement: "$"

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2021 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 04-01-2022
Core 9.7 is uit, github heeft wat issues dus kan een 500 error geven, dan later ff opnieuw proberen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-09 12:21
Ik heb een automation gemaakt, waarbij ik een melding krijg als persoon x zone A of B of.. heeft verlaten of is toegekomen. Mss handig voor anderen ook, hierbij mn code$
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
- alias: Zone Notification
  trigger:
  - platform: zone
    entity_id:
    - person.stijn  
    - person.kim
    - person.arne
    - person.noor
    zone: zone.thuis
    event: enter
    entity_id:
    - person.stijn
    - person.kim
    - person.arne
    - person.noor
    event: leave
    entity_id:
    - person.arne
    - person.noor
    zone: zone.school
    entity_id:
    - person.arne
    - person.noor
    entity_id:
    - person.stijn
    zone: zone.stijns_werk
    entity_id:
    - person.stijn
    entity_id:
    - person.kim
    zone: zone.kims_werk
    entity_id:
    - person.kim
  action:
  - service: notify.mobile_devices
    data:
      message: "{% if trigger.event == \"leave\" %}\n  {{ trigger.from_state.attributes.friendly_name\
        \ }} left {{ trigger.zone.attributes.friendly_name }}\n{% else %}\n  {{ trigger.from_state.attributes.friendly_name\
        \ }} arrived {{ trigger.zone.attributes.friendly_name }}\n{% endif %}\n"
  mode: queued

Ik kreeg daarpas een melding bij het verlaten van school, echter bij het toekomen thuis, kreeg ik niks, ik zie echter wel dit in de logging

Error while processing state change for person.x
Error while processing state change for person.y
Error while processing state change for person.z
Traceback (most recent call last):
File “/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/event.py”, line 272, in _async_state_change_dispatcher
hass.async_run_hass_job(job, event)
File “/usr/src/homeassistant/homeassistant/core.py”, line 433, in async_run_hass_job
hassjob.target(*args)
File “/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/zone/trigger.py”, line 61, in zone_automation_listener
from_match = condition.zone(hass, zone_state, from_s) if from_s else False
File “/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/condition.py”, line 839, in zone
raise ConditionErrorMessage(“zone”, “no zone specified”)
homeassistant.exceptions.ConditionErrorMessage: In ‘zone’ condition: no zone specified

Enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Daar de VMWare image van HASS OS geen (complete) VMWare Tools bevat heb ik een thin client onder het stof weggehaald om HASS OS op een fysiek systeem met SSD te draaien, dat blijkt prima te werken, op één ding na.

Het viel mij op dat HASS OS zelf wel afsluit, maar het systeem aan blijft staan met het hele afsluitproces nog in beeld, met "reached target power-off" en "reboot: Power down" als laatste output, dat is iets dat ik al jaren niet meer heb zien gebeuren in de pc-wereld.

Is dit een incompatibiliteit tussen HASS OS en de thin client?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ik heb updaten even uitgesteld dus ik ben hier wat laat mee.

Maar ik heb dus een probleem met NPM reverse proxy (in Docker) en HA (LXC).

Ja, ik heb de breaking changes gezien, en het http kopje toegevoegd in de configuration.yaml.

Ik heb 2 VM's in Proxmox, 1 is een Ubuntu Server die fungeert als Docker host, de ander is een HA LXC. Ze zitten dus niet samen in hetzelfde Docker netwerk.

NPM geeft als foutmelding:

"Command failed: /usr/sbin/nginx -t -g "error_log off;"
nginx: [emerg] unknown directive "$use_x_forwarded_for" in /data/nginx/proxy_host/3.conf:44
nginx: configuration file /etc/nginx/nginx.conf test failed"

Ik heb al van alles geprobeerd, maar niets werkt...

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
http:
  trusted_proxies:
    - 192.168.1.0/24
    - 0.0.0.0/0
    - 127.0.0.1
    - ::1
  ip_ban_enabled: true
  login_attempts_threshold: 5

Iemand een idee?

[ Voor 3% gewijzigd door Sp33dFr34k op 21-09-2021 00:27 ]

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:22
Sp33dFr34k schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 00:26:

Ja, ik heb de breaking changes gezien, en het http kopje toegevoegd in de configuration.yaml.

Ik heb 2 VM's in Proxmox, 1 is een Ubuntu Server die fungeert als Docker host, de ander is een HA LXC. Ze zitten dus niet samen in hetzelfde Docker netwerk.

nginx: [emerg] unknown directive "$use_x_forwarded_for" in /data/nginx/proxy_host/3.conf:44

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
http:
  trusted_proxies:
    - 192.168.1.0/24
    - 0.0.0.0/0
    - 127.0.0.1

Iemand een idee?
Ik zit met iets vergelijkbaars te worstelen. Ik kom binnen via de synology (letsencrypt cert) en heb ook een code als hierboven. Ik kom wel in een login scherm, maar geen van mijn user / pass combinaties werkt (unable to log in).

Ik heb niet die 0.0.0.0/0 echter. /0 zet je echt alles dicht, is dat wat je wil? Ik heb wel 192.168.1.0/24 gedaan (alles maar toelaten). Heb je dat al geprobeerd?

ik zoek ook nog ;)

edit: als ik jouw foutmeldingen zie denk ik eigenlijk dat je vooral / eerst moet kijken in je nginx instellingen. Je komt nog niet eens bij HA.

[ Voor 4% gewijzigd door oltk op 21-09-2021 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dit is een nginx error, check je config daarvan eens?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

darkrain

Moderator Discord

Geniet

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
http:
  trusted_proxies:
    - 192.168.1.0/24
    - 0.0.0.0/0
    - 127.0.0.1

Iemand een idee?
In ieder geval moet de code die je hier geeft in de configuration.yaml van Home Assistant en niet in Nginx.conf zoals nu het geval lijkt...
Daarnaast is er over het algemeen maar 1 IP nodig onder trusted_proxies en is het geen goed idee om er meer neer te zetten. Dat moet enkel het IP zijn waarmee je proxy Home Assistant bereikt.

Tweakers Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Bedankt voor jullie reacties.

@oltk klopt, ik krijg de login pagina niet eens
@Hmmbob ik gebruik nginx-proxy-manager in een Docker container. De config daarvan heb ik gecheckt, zou denk ik goed moeten zijn.... Ik heb enabled: websockets support, block common exploits, en dan voor SSL een wildcard cert, en dan heb ik onder SSL nog force SSL, HSTS, en HTTP2 enabled. Met die settings heb ik ook al allemaal gespeeld, no joy.
@darkrain de code uit mijn vorige post staat in de HA configuration.yaml uiteraard, maar NPM pikt dat op en geeft dan die foutmelding. De code is een voorbeeld, ik heb alles wat daarin staat geprobeerd qua IP adressen, al dan niet tegelijk...

EDIT: ik heb de entry eens verwijderd uit NPM en opnieuw gemaakt, nu werkt het wel weer... O+ Bedankt voor het meedenken!

[ Voor 11% gewijzigd door Sp33dFr34k op 21-09-2021 08:25 ]

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-09 17:07
Ik heb hulp nodig met een wakup-light.
Ik heb een aantal sensoren aangemaakt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
  - platform: template
    sensors:
      wakeup_alarm_time:
        friendly_name: 'Alarm time'
        value_template: '{% if states.input_number.wakeup_hour.state|length == 3 %}0{% endif %}{{ states.input_number.wakeup_hour.state | int }}:{% if states.input_number.wakeup_minutes.state|length == 3 %}0{% endif %}{{ states.input_number.wakeup_minutes.state | int }}'
    sensors:
      wakeup_start_time_lights:
        friendly_name: 'Fade-in start time'
        value_template: >
          {% if states.sensor.wakeup_alarm_time and states.input_number.wakeup_duration %}
          {% set alarmtime = states.sensor.wakeup_alarm_time.state %}
          {% set alarm_hour = alarmtime.split(":")[0] | int %}
          {% set alarm_min = alarmtime.split(":")[1] | int %}
          {% set light_dur = states.input_number.wakeup_duration.state | int %}
          {% set alarm_min_light = alarm_min - light_dur %}
          {% if alarm_min_light  < 0 %}
          {% set alarm_min_light = alarm_min_light + 60 %}
          {% set alarm_hour_light = alarm_hour - 1 %}
          {% if alarm_hour_light < 0 %}{% set alarm_hour_light = 23 %}{% endif %}
          {% if alarm_hour_light < 10 %}0{% endif %}{{ alarm_hour_light}}:{% if alarm_min_light < 10 %}0{% endif %}{{ alarm_min_light }}
          {% else %}
          {% if alarm_hour < 10 %}0{% endif %}{{ alarm_hour }}:{% if alarm_min_light < 10 %}0{% endif %}{{ alarm_min_light }}
          {% endif %}
          {% endif %}

sensors:
      wakeup_fadein_duration:
        friendly_name: 'Fade-in duration'
        value_template: '{{ states.input_number.wakeup_duration.state | int }}'
        unit_of_measurement: 'min'

Ik heb booleans aangemaakt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
   wakeup:
        name: 'Enable wakeup light'
        icon: mdi:power
        initial: off

wakeup_weekends:
        name: 'Wakeup weekends'

Ik heb een groep aangemaakt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
wakeuplight:
  name: Wakeup light
  entities:
      - sensor.wakeup_alarm_time
      - sensor.wakeup_start_time_lights
      - sensor.wakeup_fadein_duration
      - input_number.wakeup_hour
      - input_number.wakeup_minutes
      - input_number.wakeup_duration
      - input_boolean.wakeup
      - input_boolean.wakeup_weekends

En een automatisering:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
- id: '1632164493838'
  alias: WakeUp Light Bedroom
  description: ''
  trigger:
    value_template: '{{ states.sensor.time.state == states.sensor.wakeup_start_time_lights.state
      }}'
  condition:
  - condition: and
    conditions:
    - condition: state
      entity_id: input_boolean.wakeup
      state: 'on'
    - condition: or
      conditions:
        entity_id: input_boolean.wakeup_weekends
      - condition: time
        weekday:
        - mon
        - tue
        - wed
        - thu
        - fri
  action:
  - service: script.wakeupsla
  mode: single

De tijd instellen en dergelijken lijkt goed te werken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tDuPvscnq40dL2q2N0W3Fdm6aCU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iQ4AGVVWSKWBuLHyI0bHerIb.png?f=user_large

Het script wat ik heb gemaakt werkt ook want als ik dat script handmatig uitvoer, gaat het prima.
Alleen m'n automatisering wordt niet getriggerd dus er lijkt iets mis te zijn in de automatisering.
Ik heb het al een aantal keren opnieuw gebouwd maar ik begrijp niet wat ik fout doe...

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-09 08:56
AUijtdehaag schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 21:02:
[...]

Niks.
Hooguit een meetfout.

Maar je kast is voor 63a geschikt betekent dat er 63a mag lopen voordat bedrading smelt.
En niet dat er 63a zal lopen door je hoofdschakelaar.
50A klem is dus prima.

Maar waarom geen slimme meter met een p1 homewizard?
Heb je ook meteen de netspanning.
[Afbeelding]
Edit: ah belgie
Even korte check; gebruik je deze meter https://www.homewizard.nl/shop/homewizard-wi-fi-p1-meter deze lijkt mij ook interessant icm met je dashboard :P is dit zelfbouw op gebruik van de nieuwe Energy integration?

- The Neo and Only -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
Ora et Labora schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 08:35:
Ik heb hulp nodig met een wakup-light.
Ik heb een aantal sensoren aangemaakt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
    sensors:
      wakeup_alarm_time:
        friendly_name: 'Alarm time'
        value_template: '{% if states.input_number.wakeup_hour.state|length == 3 %}0{% endif %}{{ states.input_number.wakeup_hour.state | int }}:{% if states.input_number.wakeup_minutes.state|length == 3 %}0{% endif %}{{ states.input_number.wakeup_minutes.state | int }}'
    sensors:
      wakeup_start_time_lights:
        friendly_name: 'Fade-in start time'
        value_template: >
          {% if states.sensor.wakeup_alarm_time and states.input_number.wakeup_duration %}
          {% set alarmtime = states.sensor.wakeup_alarm_time.state %}
          {% set alarm_hour = alarmtime.split(":")[0] | int %}
          {% set alarm_min = alarmtime.split(":")[1] | int %}
          {% set light_dur = states.input_number.wakeup_duration.state | int %}
          {% set alarm_min_light = alarm_min - light_dur %}
          {% if alarm_min_light  < 0 %}
          {% set alarm_min_light = alarm_min_light + 60 %}
          {% set alarm_hour_light = alarm_hour - 1 %}
          {% if alarm_hour_light < 0 %}{% set alarm_hour_light = 23 %}{% endif %}
          {% if alarm_hour_light < 10 %}0{% endif %}{{ alarm_hour_light}}:{% if alarm_min_light < 10 %}0{% endif %}{{ alarm_min_light }}
          {% else %}
          {% if alarm_hour < 10 %}0{% endif %}{{ alarm_hour }}:{% if alarm_min_light < 10 %}0{% endif %}{{ alarm_min_light }}
          {% endif %}
          {% endif %}

sensors:
      wakeup_fadein_duration:
        friendly_name: 'Fade-in duration'
        value_template: '{{ states.input_number.wakeup_duration.state | int }}'
        unit_of_measurement: 'min'

Ik heb booleans aangemaakt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
   wakeup:
        name: 'Enable wakeup light'

wakeup_weekends:
        name: 'Wakeup weekends'

Ik heb een groep aangemaakt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
wakeuplight:
  name: Wakeup light
  entities:
      - sensor.wakeup_alarm_time
      - sensor.wakeup_start_time_lights
      - sensor.wakeup_fadein_duration
      - input_number.wakeup_hour
      - input_number.wakeup_minutes
      - input_number.wakeup_duration
      - input_boolean.wakeup
      - input_boolean.wakeup_weekends

En een automatisering:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
- id: '1632164493838'
  alias: WakeUp Light Bedroom
  description: ''
  trigger:
    value_template: '{{ states.sensor.time.state == states.sensor.wakeup_start_time_lights.state
      }}'
  condition:
  - condition: and
    conditions:
      entity_id: input_boolean.wakeup
    - condition: or
      conditions:
        entity_id: input_boolean.wakeup_weekends
      - condition: time
        weekday:
        - mon
        - tue
        - wed
        - thu
        - fri
  action:
  - service: script.wakeupsla
  mode: single

De tijd instellen en dergelijken lijkt goed te werken:
[Afbeelding]

Het script wat ik heb gemaakt werkt ook want als ik dat script handmatig uitvoer, gaat het prima.
Alleen m'n automatisering wordt niet getriggerd dus er lijkt iets mis te zijn in de automatisering.
Ik heb het al een aantal keren opnieuw gebouwd maar ik begrijp niet wat ik fout doe...
Als je automation niet getriggerd wordt zou ik suggereren dat het aan de trigger ligt. Als je in Developer Tools -> Template beide onderdelen uit je template plakt, hebben ze dan dezelfde opmaak? Wellicht is één van beide '08:00' terwijl de ander '08:00:00' is, dan gaan ze niet matchen volgens mij.

Overigens heb ik het idee dat je beter de volgende opmaak voor je entities kunt gebruiken, ik dacht dat states.sensor.time.state tegenwoordig zou moeten worden vervangen door states('sensor.time'). Kan even de bijbehorende documentatie niet zo snel vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Daros schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 12:07:
Kunnen jullie mij helpen?

Dit werkte voorheen maar krijg nu een foutmelding

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
- platform: rest
    scan_interval: 60
    method: GET
    resource: http://192.168.16.4/api/1/lifetime
    name: "TWC-Gen3"
    value_template: '{{value_json.energy_wh | energy_wh('', true)}}'
    unit_of_measurement: "wh" 
    device_class: 'power'

De json die hij uitleest:
JSON:
1
{"contactor_cycles":52,"contactor_cycles_loaded":1,"alert_count":1,"thermal_foldbacks":0,"avg_startup_temp":nan,"charge_starts":52,"energy_wh":218693,"connector_cycles":18,"uptime_s":2053853,"charging_time_s":80964}

De foutmelding die ik krijg:
ERROR (MainThread) [homeassistant.helpers.template] Template variable error: 'value_json' is undefined when rendering '{{value_json.energy_wh}}'

Kan iemand mij op weg helpen om het weer werkend te krijgen?
Misschien werkt onderstaande:

YAML:
1
2
3
4
5
    ...
    value_template: '{{ value_json.energy_wh}}'
    json_attributes: 
      - energy_wh
    ...

En dan zou ik voor device_class "energy" (=Wh) kiezen en geen power (=W).

[ Voor 3% gewijzigd door KC27 op 21-09-2021 09:42 ]

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Ronker32 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 09:06:
[...]

Als je automation niet getriggerd wordt zou ik suggereren dat het aan de trigger ligt. Als je in Developer Tools -> Template beide onderdelen uit je template plakt, hebben ze dan dezelfde opmaak? Wellicht is één van beide '08:00' terwijl de ander '08:00:00' is, dan gaan ze niet matchen volgens mij.

Overigens heb ik het idee dat je beter de volgende opmaak voor je entities kunt gebruiken, ik dacht dat states.sensor.time.state tegenwoordig zou moeten worden vervangen door states('sensor.time'). Kan even de bijbehorende documentatie niet zo snel vinden.
Dank, dat moet inderdaad states('sensor.time') zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Ora et Labora schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 09:50:
[...]

Dank, dat moet inderdaad states('sensor.time') zijn!
Dat geldt dan natuurlijk ook voor states('states.sensor.wakeup_start_time_lights')

Waarom gebruik je eigenlijk 2 sliders voor het invoeren van de tijd. Is een input.date_time niet logischer?

[ Voor 13% gewijzigd door TheFes op 21-09-2021 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
TheFes schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 09:52:
[...]

Waarom gebruik je eigenlijk 2 sliders voor het invoeren van de tijd. Is een input.date_time niet logischer?
Jawel, ik heb deze vanaf de HA-community geplukt als test en moet hem nog fine-tunen naar eigen wensen. Ik heb al inputs gemaakt om dit handmatig in te vullen wat inderdaad beter werkt.

Echter bestaat er ook een Blueprint (https://community.home-as...ith-sunrise-effect/255193) welke nog mooier werkt en welke het nu ook doet, die ga ik denk ik maar gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Ora et Labora schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 09:57:
[...]

Jawel, ik heb deze vanaf de HA-community geplukt als test en moet hem nog fine-tunen naar eigen wensen. Ik heb al inputs gemaakt om dit handmatig in te vullen wat inderdaad beter werkt.

Echter bestaat er ook een Blueprint (https://community.home-as...ith-sunrise-effect/255193) welke nog mooier werkt en welke het nu ook doet, die ga ik denk ik maar gebruiken.
Ik kan me wel iets bij die sliders voorstellen hoor. Als je het via een tablet op de muur bedient is dat wellicht handiger dan invoer via een toetsenbord.

Met de snelle ontwikkeling van HA, en vele nieuwe dingen elke keer, kunnen community posts soms wel een beetje verouderen. Maar daar is denk ik niet veel aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Met het oog op wake-up-lights, waar ik met mijn huidige Tradfri tegenaanloop om ze als wake-up light in te zetten is dat de minimale helderheid toch nog behoorlijk hoog ligt. Heeft iemand ervaring met andere color temperature lampen die wel 100% gedimt kunnen worden?

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Magic schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 10:43:
Met het oog op wake-up-lights, waar ik met mijn huidige Tradfri tegenaanloop om ze als wake-up light in te zetten is dat de minimale helderheid toch nog behoorlijk hoog ligt. Heeft iemand ervaring met andere color temperature lampen die wel 100% gedimt kunnen worden?
Ik gebruik nu een lamp van de Action, inderdaad behoorlijk hoog. Philips Hue kan veel beter gedimd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Ora et Labora schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 10:51:
[...]

Ik gebruik nu een lamp van de Action, inderdaad behoorlijk hoog. Philips Hue kan veel beter gedimd worden.
Weet niet hoe lang je die lamp al hebt, maar als hij al even oud is, kun je er wellicht Tasmota of ESPHome op flashen. Dan is hij eens stuk beter te dimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:15
Septillion schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 11:27:
@Maeslant Je verward de build-in button-card (type: button) met de custom button-card (type: custom:button-card). Je configuratie is voor de laatste.
Thanks ik ben weer een paar stappen verder;

Inmiddels heb ik een custom:bar-card die ik graag wil gebruiken.

Wat wil ik graag;
- De maat van het icon kunnen aanpassen, die ik nu te klein.
- Icon; kleur aanpassen aan status; vaatwasser uit / aan / klaar
- Kleur van bar veranderen van actief / niet actief.

De eerste stappen zijn erg lastig, maar ik wil dit kopieren naar vaatwasser/wasmachine/droger te gebruiken.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
    type: custom:bar-card
    bar-card-disabled-color: rgb(228,128,199)
    min: 0
    max: 100
    entities:
      - entity: sensor.dishwasher_program_progress
    positions:
      icon: outside
      indicator: 'off'
      value: inside
      name: 'off'
      minmax: 'off'
    animation:
      speed: '1'
    direction: right
    icon: mdi:dishwasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Ik ben voornemens om elektrische plisségordijnen te kopen. Ik zit me alleen af te vragen of dat wel goed integreert met Home Assistant? Als ik kijk bij services zie ik alleen zaken als:

cover.open
cover.close
cover.tilt
cover.position

etc.

Maar niet bijv iets als; cover.top.position, cover.bottom.position.

Althans, ik neem aan dat die elektrische dingen een boven/onderkant positie instelbaar hebben toch?

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
NeFoRcE schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 16:55:
Ik ben voornemens om elektrische plichegordijnen te kopen. Ik zit me alleen af te vragen of dat wel goed integreert met Home Assistant? Als ik kijk bij services zie ik alleen zaken als:

cover.open
cover.close
cover.tilt
cover.position

etc.

Althans, ik neem aan dat die elektrische dingen een boven/onderkant positie instelbaar hebben toch?
Wellicht 2 entities?
cover.plisse_top en cover.plisse_bottom die dus hun eigen cover.position hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
skank schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:41:
Ik heb een automation gemaakt, waarbij ik een melding krijg als persoon x zone A of B of.. heeft verlaten of is toegekomen. Mss handig voor anderen ook, hierbij mn code$
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
- alias: Zone Notification
  trigger:
    entity_id:
    - person.stijn  
    - person.kim
    - person.arne
    - person.noor
    entity_id:
    - person.stijn
    - person.kim
    - person.arne
    - person.noor
    entity_id:
    - person.arne
    - person.noor
    entity_id:
    - person.arne
    - person.noor
    entity_id:
    - person.stijn
    entity_id:
    - person.stijn
    entity_id:
    - person.kim
    entity_id:
    - person.kim
  action:
  - service: notify.mobile_devices
    data:
      message: "{% if trigger.event == \"leave\" %}\n  {{ trigger.from_state.attributes.friendly_name\
        \ }} left {{ trigger.zone.attributes.friendly_name }}\n{% else %}\n  {{ trigger.from_state.attributes.friendly_name\
        \ }} arrived {{ trigger.zone.attributes.friendly_name }}\n{% endif %}\n"
  mode: queued

Ik kreeg daarpas een melding bij het verlaten van school, echter bij het toekomen thuis, kreeg ik niks, ik zie echter wel dit in de logging

Error while processing state change for person.x
Error while processing state change for person.y
Error while processing state change for person.z
Traceback (most recent call last):
File “/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/event.py”, line 272, in _async_state_change_dispatcher
hass.async_run_hass_job(job, event)
File “/usr/src/homeassistant/homeassistant/core.py”, line 433, in async_run_hass_job
hassjob.target(*args)
File “/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/zone/trigger.py”, line 61, in zone_automation_listener
from_match = condition.zone(hass, zone_state, from_s) if from_s else False
File “/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/condition.py”, line 839, in zone
raise ConditionErrorMessage(“zone”, “no zone specified”)
homeassistant.exceptions.ConditionErrorMessage: In ‘zone’ condition: no zone specified

Enig idee?
Ik snap er niets van
In de trace is niets terug te vinden, de ene keer triggered hij wel en voert hij uit, de andere keer triggered hij niet.
Als ik de automation weg haal, dan zijn de errors ook verdwenen.
En nochtans zie ik nergens de relatie met de automation.
De automation bevat ook helemaal geen condition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 05:37

breinonline

Are you afraid to be known?

NeFoRcE schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 16:55:
Ik ben voornemens om elektrische plisségordijnen te kopen. Ik zit me alleen af te vragen of dat wel goed integreert met Home Assistant? Als ik kijk bij services zie ik alleen zaken als:

cover.open
cover.close
cover.tilt
cover.position

etc.

Met cover.position kan je alles instellen: 0% is dicht en 100% is open. En alles daartussen kan je dus ook instellen. Zie https://www.home-assistant.io/integrations/cover/

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:59

DUX

blijft ook nu voor Oranje

breinonline schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 18:37:
[...]

Met cover.position kan je alles instellen: 0% is dicht en 100% is open. En alles daartussen kan je dus ook instellen. Zie https://www.home-assistant.io/integrations/cover/
Bij een plissé-gordijn kun je de bovenkant onafhankelijk van de onderkant bewegen dus je hebt twee keer een instelling nodig ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SMsnis1IAJvTG2dOYUuoFjS7cz0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UADbE9EfScn3k1hyiroVOAqE.jpg?f=user_large

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

dankzij @arjenhiemstra is mijn mechanische ventilatie (itho Daalderop) nu te besturen

hoe zie --> vso in "Itho daalderop CVE wifi control add-on module"

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/g7GMRpv.png

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 05:37

breinonline

Are you afraid to be known?

DUX schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 18:44:
[...]

Bij een plissé-gordijn kun je de bovenkant onafhankelijk van de onderkant bewegen dus je hebt twee keer een instelling nodig ;)

[Afbeelding]
Dat is waar maar het zijn twee onafhankelijke functies dan en dus ben je met twee keer een cover.position klaar lijkt mij.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:59

DUX

blijft ook nu voor Oranje

breinonline schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 19:05:
[...]

Dat is waar maar het zijn twee onafhankelijke functies dan en dus ben je met twee keer een cover.position klaar lijkt mij.
Dat klopt helemaal en die twee zullen dan een unieke naam moeten hebben zoals "cover.x.position" en "cover.y.position", of "cover.position" en "cover2.position". Onze vriend vraagt of iemand toevallig weet welke naamgeving HA zal toepassen of wie daar ervaring mee heeft.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-07 16:08
TheFes schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 11:05:
[...]

Staat de automation ook niet meer tussen configuration -> automations?
En als je naar de history van de ventilator kijkt in HA, wat geeft hij dan aan? Wat heeft de ventilator aangezet?
Tussen configuration > automations staat het niet.
En als ik via History de ITho fan selecteer zie ik dat deze verschillende keren op on gezet wordt.
Alleen daar staat niet bij wat dit triggert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
NeoFoX schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 09:00:
[...]

Even korte check; gebruik je deze meter https://www.homewizard.nl/shop/homewizard-wi-fi-p1-meter deze lijkt mij ook interessant icm met je dashboard :P is dit zelfbouw op gebruik van de nieuwe Energy integration?
Klopt.

Dat dashboard was er al voor de energy integration.
Zelf gemaakt (gekopieerd van internet)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-09 11:59
Ik zit er over te denken om mijn deurbel (het gedeelte wat nu het deurbelgeluid produceert, in de vorm van een Xiaomi gateway die een ingebouwde speaker heeft) te vervangen door een speaker, rechtstreeks aangesloten op mijn Odroid N2+ waar HA op draait (zelfde hardware als de Home Assistant Blue) die een 3,5mm jack heeft.

Bestaat er zoiets en zou dat mogelijk zijn? Een speaker aan te sluiten op 3,5mm, zonder batterijen, met een laag standby verbruik, en dan lijkt het mij noodzakelijk dat de speaker zelf geen fysieke volumeknop heeft, maar dat ik vanuit HA het volume kan bepalen bij het afspelen van een geluid.

/edit: afgezien van de hardware-vraag, is het me ook nog niet duidelijk hoe ik HA de opdracht kan geven om een geluid via zijn eigen 3,5mm poort uit te sturen. Ik draai HA OS. Ik draai al wel owntone (forked-daapd) die een lokale audio output kan doen, maar mooier zou zijn als HA dat zelfstandig kan.

[ Voor 25% gewijzigd door DeadMetal op 22-09-2021 08:18 ]

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:48
Ik weet niet of je een Google home mini of iets vergelijkbaars hebt?
Maar hierop zou je ook een deurbel geluid laten afgaan.
DeadMetal schreef op woensdag 22 september 2021 @ 08:01:
Ik zit er over te denken om mijn deurbel (het gedeelte wat nu het deurbelgeluid produceert, in de vorm van een Xiaomi gateway die een ingebouwde speaker heeft) te vervangen door een speaker, rechtstreeks aangesloten op mijn Odroid N2+ waar HA op draait (zelfde hardware als de Home Assistant Blue) die een 3,5mm jack heeft.

Bestaat er zoiets en zou dat mogelijk zijn? Een speaker aan te sluiten op 3,5mm, zonder batterijen, met een laag standby verbruik, en dan lijkt het mij noodzakelijk dat de speaker zelf geen fysieke volumeknop heeft, maar dat ik vanuit HA het volume kan bepalen bij het afspelen van een geluid.

/edit: afgezien van de hardware-vraag, is het me ook nog niet duidelijk hoe ik HA de opdracht kan geven om een geluid via zijn eigen 3,5mm poort uit te sturen. Ik draai HA OS. Ik draai al wel owntone (forked-daapd) die een lokale audio output kan doen, maar mooier zou zijn als HA dat zelfstandig kan.

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
DeadMetal schreef op woensdag 22 september 2021 @ 08:01:

Geen idee of een unpowered speaker voldoende volume genereerd, maar op je laatste vraag, misschien is dit een oplossing?

https://www.home-assistant.io/integrations/gstreamer

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• DeadMetal
Magic schreef op woensdag 22 september 2021 @ 08:34:
[...]
Geen idee of een unpowered speaker voldoende volume genereerd, maar op je laatste vraag, misschien is dit een oplossing?
https://www.home-assistant.io/integrations/gstreamer
De speaker hoeft m.i. niet persé unpowered te zijn.

Dank voor de gstreamer-integratie, ik ga het uitproberen.
/edit: hmm, 5 mensen (met analytics geactiveerd) gebruiken dit maar, lijkt niet de meest gangbare oplossing.

Volgens eerdere berichten zou de Supervisor-pagina ook iets rondom (pulse)audio moeten kunnen tonen, zie screenshot hier: https://www.home-assistan...the-party/#improved-audio
Maar ik zie dat helemaal niet in mijn installatie.
k_ers schreef op woensdag 22 september 2021 @ 08:25:
Ik weet niet of je een Google home mini of iets vergelijkbaars hebt?
Maar hierop zou je ook een deurbel geluid laten afgaan.
[...]
Ik wil graag echt een rechtstreekse bekabelde verbinding tussen HA en een speaker, en geen wifi/bluetooth speakers. Want zoals ik het nu heb, een Xiaomi Gateway met ingebouwde speaker, is weer een extra component wat kan falen (ik restart hem al automatisch dagelijks omdat hij er regelmatig plotseling mee ophoudt) en van wifi afhankelijk is.

[ Voor 5% gewijzigd door DeadMetal op 22-09-2021 09:14 ]

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:46

Fab1Man

Live life to the fullest

DeadMetal schreef op woensdag 22 september 2021 @ 08:57:
[...]

De speaker hoeft m.i. niet persé unpowered te zijn.

Dank voor de gstreamer-integratie, ik ga het uitproberen.
/edit: hmm, 5 mensen (met analytics geactiveerd) gebruiken dit maar, lijkt niet de meest gangbare oplossing.

Volgens eerdere berichten zou de Supervisor-pagina ook iets rondom (pulse)audio moeten kunnen tonen, zie screenshot hier: https://www.home-assistan...the-party/#improved-audio
Maar ik zie dat helemaal niet in mijn installatie.

[...]

Ik wil graag echt een rechtstreekse verbinding tussen HA en een speaker, en geen wifi/bluetooth speakers. Want zoals ik het nu heb, een Xiaomi Gateway met ingebouwde speaker, is weer een extra component wat kan falen (ik restart hem al automatisch dagelijks omdat hij er regelmatig plotseling mee ophoudt) en van wifi afhankelijk is.
Ik heb een UniFi deurbel aangesloten op een Honeywell deurbelspeaker. Het is niet de oplossing die je zoekt, maar voor zoiets als de deurbel wil ik gewoon dat het werkt, ongeacht of HA nog werkt/draait. Als HA opeens plat gaat door een update of zo heb je opeens geen deurbel meer.

• Tim____
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08:22
Wat gebruikt iedereen als slimme thermostaat? Ik zie her en der wel dat een Toon, plugwise of nest een oplossing zijn. Alleen de prijzen verschillen wel heel erg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Tim____ schreef op woensdag 22 september 2021 @ 09:27:
Wat gebruikt iedereen als slimme thermostaat? Ik zie her en der wel dat een Toon, plugwise of nest een oplossing zijn. Alleen de prijzen verschillen wel heel erg.
Honeywell EvoHome. Nadelen: zeker niet de goedkoopste en integratie met Home Assistant via de cloud. Voordelen: stabiel, prima integratie met vloerverwarming & radiatorkranen, eenvoudig los te koppelen van domotica (bijv. bij verkoop huis)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Tim____ Als je HA hebt kun je prima af met een product dat alleen lokaal draait. Sluit een OpenTherm Gateway aan en je bent voor 3 tientjes klaar.

Wil je vervolgens ook radiatoren apart kunnen sturen, pak dan wat zigbee radiatorkranen. Dat kost je €30 per radiator. Deze radiatorkranen worden volledig ondersteund door o.a. zigbee2mqtt.

Een dergelijke aanpak is een stuk goedkoper dan aan de slag gaan met systemen als Tado of Honeywell. Volgens mij ben je bij dat soort merken minimaal 3x zoveel kwijt terwijl de functionaliteit vergelijkbaar is, zeker als alle intelligentie in HA zit :)

[ Voor 30% gewijzigd door Gizz op 22-09-2021 09:46 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-09 18:14
Hier icm stadsverwarming dus alleen maar slimme thermostaat kranen op de radiotoren. Hier maak ik gebruik van het systeem van EQ3.

Voordeel:
Goedkoop en integratie met HA gaat puur lokaal.
Nadeel:
Het is bluetooth onderling, dus vreet op afstand batterijen en daardoor wat onstabiel. Deze winter ga ik spelen met de locatie van de gateway, misschien helpt dat.

• DeadMetal
Fab1Man schreef op woensdag 22 september 2021 @ 09:16:
[...]

Ik heb een UniFi deurbel aangesloten op een Honeywell deurbelspeaker. Het is niet de oplossing die je zoekt, maar voor zoiets als de deurbel wil ik gewoon dat het werkt, ongeacht of HA nog werkt/draait. Als HA opeens plat gaat door een update of zo heb je opeens geen deurbel meer.
Klopt, maar dat risico wil ik wel lopen. Mijn HA (netwerk bedraad aangesloten) is stabiel, en die 3x per maand een update van 2 minuten is voor mij acceptabel.

Ik heb meer problemen met de instabiliteit van m'n huidige xiaomi gateway en soms ook dat het indrukken van de knop (action 433mhz) niet gedetecteerd wordt (daar ga ik ook een vervanging voor zoeken). En soms ook wifi-netwerk wat niet helemaal lekker gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:34
Tado kan een optie zijn, maar... Deze werkt in principe uit zichzelf volledig via de cloud. Dit betekent dat een "slim schema" ten eerste niet slim is (feestdagen worden niet als zondagen verwerkt bv), maar ook nog eens dat de cloud op het ingestelde tijdstip de temperatuur van de thermostaat aanpast. Oftewel, ligt de cloud er uit (of je eigen internet) dan wordt op de ingestelde tijden niet eens de temperatuur aangepast, en hetzelfde geldt als de thermostaat de verbinding met de Bridge kwijt is. De thermostaat (en kranen) weten dus alleen de ingestelde temperatuur, maar weten niks van een schema af.

Echter is het wel zo dat de Tado HomeKit ondersteuning heeft (in de Bridge dan). En via deze weg kun je deze dan wel lokaal bedienen. Dus als je de aansturing volledig vanuit HA gaat doen zou het gebruik van HomeKit i.p.v. de Tado integratie ook een optie kunnen zijn.
Heb je echter twee rechter handen en wil je alles via HA aansturen zou je ook voor de suggestie van @Gizz kunnen gaan met een OpenTherm Gateway (of ESP met relay als je nog een domme aan/uit ketel hebt zonder OpenTherm) en dan wat Zigbee gebaseerde knoppen. Met als extra voordeel dat Zigbee via mesh werkt en zo een grotere dekking kan geven. Tados eigen / gesloten protocol is geen mesh waardoor plaatsing van de Bridge belangrijk is.

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:03
RobertMe schreef op woensdag 22 september 2021 @ 10:14:
[...]

Tado kan een optie zijn, maar... Deze werkt in principe uit zichzelf volledig via de cloud. Dit betekent dat een "slim schema" ten eerste niet slim is (feestdagen worden niet als zondagen verwerkt bv), maar ook nog eens dat de cloud op het ingestelde tijdstip de temperatuur van de thermostaat aanpast. Oftewel, ligt de cloud er uit (of je eigen internet) dan wordt op de ingestelde tijden niet eens de temperatuur aangepast, en hetzelfde geldt als de thermostaat de verbinding met de Bridge kwijt is. De thermostaat (en kranen) weten dus alleen de ingestelde temperatuur, maar weten niks van een schema af.
Tado gebruiker hier.
Gebruiken mensen echt een schema, ook in Tado? Dat vind ik het meest onlogische om te doen namelijk.
Ik wil dat het warm is als er iemand thuis is, niet als het een bepaalde dag is.
Ik heb dus ook elke dag hetzelfde ingesteld staan, want het maakt niet uit welke dag het is wat de temperatuur moet zijn. Dan is heel het slimme eraf, kan ik net zo goed een domme honeywell met schema kopen.

Ligt de cloud eruit dan wordt het schema trouwens wel aangehouden, de Tado onthoud het schema, ook als het internet eruit ligt.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• OMX2000
  • Laatst online: 23:35

OMX2000

By any means necessary...

Heeft iemand hier toevallig uitgevogeld hoe je een iOS shortcut kunt triggeren vanaf Home Assistant (via de HA ios app) zonder dat er een notificatie getoond wordt waarop je moet klikken?

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• jasring
OMX2000 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 10:29:
Heeft iemand hier toevallig uitgevogeld hoe je een iOS shortcut kunt triggeren vanaf Home Assistant (via de HA ios app) zonder dat er een notificatie getoond wordt waarop je moet klikken?
ik heb dit wel werkend en al wat mee gespeeld, deze blueprint is misschien een goed voorbeeld:
blueprint

ook deze documentatie zou kunnen helpen:
documentatie

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:34
Kodess schreef op woensdag 22 september 2021 @ 10:21:
[...]

Tado gebruiker hier.
Gebruiken mensen echt een schema, ook in Tado?
Dat ligt natuurlijk ook er aan hoe je technisch verwarmd en hoe je de boel gebruikt. Hier hangen nog radiatoren die dus wat sneller "schakelen" (vs vloerverwarming die traag is en dus beter op een constante temperatuur kan staan). Daarnaast staat de temperatuur 's nachts op 16, overdag op 19 en 's avonds op 21. Overdag dan meer in beweging dus is de hogere temperatuur niet echt nodig, 's avonds bankhangen wat warmer is dan wel fijn. Daarbij wisselen de tijdstippen dan ook iets tussen werkdagen en weekend (met dan extra afwijking tussen vrijdag vroeger aan en later uit en zondag later aan en vroeger uit).
Dat vind ik het meest onlogische om te doen namelijk.
Ik wil dat het warm is als er iemand thuis is, niet als het een bepaalde dag is.
Dat ligt natuurlijk ook er aan of over het algemeen de hele dag iemand thuis is ;) En als je doelt op geofencing: dir schakelt toch sowieso de Home en Away mode. En als de thermostaat op Away staat is het slimme schema ook uit. Dus ook dan is de CV gewoon uit als je niet thuis bent. Ook al zegt het slimme schema dat het 25° moet zijn.
Ligt de cloud eruit dan wordt het schema trouwens wel aangehouden, de Tado onthoud het schema, ook als het internet eruit ligt.
Hier ligt de Tado Bridge op zolder, met de "bedrade" thermostaat in de woonkamer. Heel soms valt daardoor de verbinding weg en de thermostaat past de temperatuur dan ook niet aan op de ingestelde tijden. Het schema staat dus zeer zeker niet in de thermostaat zelf. Pak ik de thermostaat van de muur en leg deze aan de andere kant van het huis (rechte lijn onder de bridge door de vloeren, vs diagonaal ook nog door muren) dan wordt de temperatuur ook meteen aangepast als de verbinding met de bridge herstelt is. Daarnaast meen ik in het Tado topic ook klachten gelezen te hebben over dit onderwerp, en dan ook specifiek dat het slimme schema niet werkt als je geen internet hebt of de cloud een storing heeft.

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

Ik ben al een tijdje op zoek naar een goede, stabiele DIY variant van rolgordijnen. Ik heb 1 IKEA Fyrtur rolgordijn maar dat is eigenlijk alleen maar frustratie, ook via deCONZ.
Ik wil op een aantal plekken rolgordijnen hangen, zowel binnen als buiten onder mijn overkapping. Er zijn generieke elektrische rolgordijnmotors waar je je eigen buis overheen kunt schuiven en dit zou bijvoorbeeld met een Shelly aangestuurd kunnen worden. Het is me echter nog niet duidelijk of je bij een dergelijke combi ook een makkelijke upper en lower limit kunt instellen, laat staan welke Shelly ik precies nodig heb. Ook qua rolgordijnmotors weet ik niet goed wat te moeten pakken, iemand met dit of met een andere variant reeds ervaring mee?

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Fab1Man schreef op woensdag 22 september 2021 @ 11:40:
Ik heb 1 IKEA Fyrtur rolgordijn maar dat is eigenlijk alleen maar frustratie, ook via deCONZ.
Wat vreemd, ik heb ook een Fyrtur en die is 100% betrouwbaar. Open, dicht en elk percentage ertussen: hij reageert altijd perfect.

Aansturing bij mij gaat niet via deCONZ maar zigbee2mqtt (met de populaire stick van slae.sh). Ligt het misschien aan deCONZ i.p.v. aan de Fyrtur?

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

Gizz schreef op woensdag 22 september 2021 @ 11:43:
[...]

Wat vreemd, ik heb ook een Fyrtur en die is 100% betrouwbaar. Open, dicht en elk percentage ertussen: hij reageert altijd perfect.

Aansturing bij mij gaat niet via deCONZ maar zigbee2mqtt (met de populaire stick van slae.sh). Ligt het misschien aan deCONZ i.p.v. aan de Fyrtur?
Ik heb de Conbee II. Het vreemde is dat ie een paar dagen gewoon niet responsief was, nu is opeens de battery charge in 1 dag met 10% gedaald en hij leidt z’n eigen leven. Er zit een automation op dat ie ‘s avonds dicht gaat en ‘s ochtends op 40% open. Nu staat ie op 93% en reageert wederom niet.

• Yukkie
  • Laatst online: 21:58

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Heeft iemand een verklaring voor het volgende:
Ik heb een ESP8266 met een ccs811 sensor en geflashed met ESPHome.
Als ik naar de intagrations pagina kijk, dan die ik bij de eCO2 sensor en de TVOC sensor netjes passende icons staan.
Echter, als ik de sensor toevoeg op mijn Lovelace dashboard, dan wordt er een thermometer icon getoond.
Pas als ik via customizations het zelfde icon aan de sensors hang, dan zijn die ook zichtbaar op het dashboard.

Ik snap nou eigenlijk niet waar het mis gaat. Want ik heb een andere ESPHome integration (weliswaar met een andere sensor) waar dit niet speelt, die toont op het dashboard wel het juiste icon.

We've got that ring of confidence

• oltk
Gizz schreef op woensdag 22 september 2021 @ 09:32:
@Tim____ Als je HA hebt kun je prima af met een product dat alleen lokaal draait. Sluit een OpenTherm Gateway aan en je bent voor 3 tientjes klaar.
Hmm... Ik zoek ook een simpele thermostaat (alleen voor vloerverwarming aan / uit op basis van de temperatuur). Maar gaan knutselen met een lage WAF is me toch iets té gortig denk ik...

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@oltk Bij de OTGW blijft de simpele thermostaat gewoon bruikbaar hangen. Alleen krijg je dus de mogelijkheid erbij om niet alleen via de thermostaat de gewenste temperatuur in te stellen, maar ook via je domotica.

Prima bruikbaar dus voor huisgenoten die niet de temperatuur in een app willen aanpassen maar gewoon op de thermostaat die aan de muur hangt :)

• oltk
Klopt het dat het energie dashboard na de laatste update weer weg is?? Ik zie niets meer. Ook niet in instellingen....

• skank
oltk schreef op woensdag 22 september 2021 @ 12:14:
Klopt het dat het energie dashboard na de laatste update weer weg is?? Ik zie niets meer. Ook niet in instellingen....
Hier is die gewoon zichtbaar hoor

• oltk
Gizz schreef op woensdag 22 september 2021 @ 12:12:
@oltk Bij de OTGW blijft de simpele thermostaat gewoon bruikbaar hangen. Alleen krijg je dus de mogelijkheid erbij om niet alleen via de thermostaat de gewenste temperatuur in te stellen, maar ook via je domotica.

Prima bruikbaar dus voor huisgenoten die niet de temperatuur in een app willen aanpassen maar gewoon op de thermostaat die aan de muur hangt :)
Dank :) .
Echter: mijn bestaande thermostaat die wil ik zowieso vervangen. Het is een of andere lelijke honeywell waarvan de batterijen elke half jaar leeg zijn en ik alles weer opnieuw kan instellen.

• oltk
skank schreef op woensdag 22 september 2021 @ 12:15:
[...]

Hier is die gewoon zichtbaar hoor
Ok.. hoe krijg ik m weer terug?? :? :?

edit: never mind: ik had default_config uitgecomment. Weer aangezet en energy doet het weer.

[ Voor 19% gewijzigd door oltk op 22-09-2021 12:19 ]

• skank
oltk schreef op woensdag 22 september 2021 @ 12:16:
[...]

Ok.. hoe krijg ik m weer terug?? :? :?
Reload en cache clear?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yukkie
  • Laatst online: 21:58

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Check ook even of je
YAML:
1
energy:

of

YAML:
1
default_config:

in je configuration.yaml hebt staan.

We've got that ring of confidence

• oltk
Yukkie schreef op woensdag 22 september 2021 @ 12:19:
Check ook even of je
YAML:
1
energy:

of

YAML:
1
default_config:

in je configuration.yaml hebt staan.
dank! dit was het dus.

• skank
Weten jullie toevallig het volgende? Betreffende HA app op android....

De sensor van de smartphone zelf die je krijgt door de HA app, bevat de locatie (ik gebruik die gekoppeld aan de persoon). Hiervoor moet dus 4G aanliggen. Echter de app maakt ook een sensor voor geocoded location. Gebruikt die ook 4G of enkel de gps in je smartphone zelf? Is die betrouwbaarder dan de gewone smartphone sensor, anders koppel ik die aan de persoon. Of koppel je best beide?

Ik merk soms op dat de locatie overgeslagen wordt, of niet nauwkeurig is. (hij heeft de rechten om op de achtergrond te draaien)
Pagina: 1 ... 62 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.