Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 61 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.874 views

• bandy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-09 15:36
Ik heb Home Assistant vandaag via een P1 kabel met mijn meter verbonden. Nu heb ik een meter card aangemaakt waarin de meerwaarde Kw wordt gebruikt. Omdat op deze manier de "naald" niet omhoog komt wil ik deze veranderen in "Wh". Nu heb ik dat via ontwikkelhulpmiddelen---service veranderd, alleen schiet deze weer terug naar Kw bij verversen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coromandel
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
bandy schreef op woensdag 15 september 2021 @ 21:31:
Ik heb Home Assistant vandaag via een P1 kabel met mijn meter verbonden. Nu heb ik een meter card aangemaakt waarin de meerwaarde Kw wordt gebruikt. Omdat op deze manier de "naald" niet omhoog komt wil ik deze veranderen in "Wh". Nu heb ik dat via ontwikkelhulpmiddelen---service veranderd, alleen schiet deze weer terug naar Kw bij verversen..
Volgens mij moet je hiervoor een template sensor aanmaken…

• Luc45
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 04-09 21:00
Verwijderd schreef op woensdag 15 september 2021 @ 21:18:
Voor wie er graag met Home Assistant wil beginnen en nog hardware nodig heeft:

https://www.home-assistan.../13/home-assistant-amber/
Toffe ontwikkelingen :D Wel een gemiste kans dat er geen native p1 aansluiting op lijkt te zitten.

Verwijderd

Luc45 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 21:56:
[...]

Toffe ontwikkelingen :D Wel een gemiste kans dat er geen native p1 aansluiting op lijkt te zitten.
Draait op Raspberry Pi compute module 4 en ze zijn beperkt wat ze daar aan kunnen hangen.

Voordeel is nu ook dat je hem op de beste plaats in je huis kan zetten, want Zigbee is geintegreerd en je kan er een speaker of amplifier aan koppelen, wat voor velen een mooie optie is.

En eerlijk gezegd, met zeer solide oplossingen voor de P1 als:

https://www.zuidwijk.com/product/p1-reader-ethernet-v3-4/

mis je de P1 poort niet :)

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
skank schreef op woensdag 15 september 2021 @ 20:13:
[...]

:( Je meent het.
Oh help laat uit.
Kom lk van sd kaartjes die stuk gaan, nu SSD
Wat moet een mens nog doen om geen troubles te hebben

Ik vrees dat ik toch es ga unpluggen (kabel uittrekken)
Vreemd is wel dat ik nog alles kan bedienen via HA

EDIT: vreemd , na manuele hardway reboot, is alles weer normaal, heb ff database gewist

Zal nu OS updaten
Dat is mooi want dan heeft bij opnieuw opstarten een filesystem check gedaan. Alleen daarmee is de oorzaak van het beschadigde bestandssysteem niet verklaard. Want dat is waarschijnlijk toch de reden dat het filesystem als readonly ge-remount-ed heeft.

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:03
Luc45 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 21:56:
[...]

@Verwijderd geeft het al aan; hier zijn talloze oplossingen voor. Tevens usb aan boord dus p1 naar usb kabel kun je ook gebruiken.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

• Luc45
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 04-09 21:00
Verwijderd schreef op woensdag 15 september 2021 @ 22:12:
[...]

Draait op Raspberry Pi compute module 4 en ze zijn beperkt wat ze daar aan kunnen hangen.

Voordeel is nu ook dat je hem op de beste plaats in je huis kan zetten, want Zigbee is geintegreerd en je kan er een speaker of amplifier aan koppelen, wat voor velen een mooie optie is.

En eerlijk gezegd, met zeer solide oplossingen voor de P1 als:

https://www.zuidwijk.com/product/p1-reader-ethernet-v3-4/

mis je de P1 poort niet :)
martinvdm schreef op woensdag 15 september 2021 @ 22:46:
[...]

@Verwijderd geeft het al aan; hier zijn talloze oplossingen voor. Tevens usb aan boord dus p1 naar usb kabel kun je ook gebruiken.
Tuurlijk zijn er ook andere oplossingen voor, immers zou je ook gewoon een raspberry pi kunnen pakken en daar een cc2532 of zzh in kunnen knallen samen met zo'n p1 kabel. De markt die Home Assistant op zoekt met de Amber lijkt mij meer gericht op klanten die een apparaat willen aanschaffen waar alles al op en aan zit (een beetje zoals de klik aan klik uit ics2000). Daarom lijkt mij het een gemiste kans om ook native een p1 lezer toe te voegen. Hier is in de laatste software versies immers ook veel aandacht aan besteed.

Zelf heb ik geen baat bij zo'n product, ik heb HA al lekker draaien op een nuc met een zigbee stick en een esp8266 p1 monitor. Maar voor nieuwkomers die nog niet zo bekend zijn met het zelf opzetten van dit soort apparatuur is de Amber een erg mooie uitkomst vermoed ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martinvdm
Luc45 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 22:52:
[...]

[...]

Tuurlijk zijn er ook andere oplossingen voor, immers zou je ook gewoon een raspberry pi kunnen pakken en daar een cc2532 of zzh in kunnen knallen samen met zo'n p1 kabel. De markt die Home Assistant op zoekt met de Amber lijkt mij meer gericht op klanten die een apparaat willen aanschaffen waar alles al op en aan zit (een beetje zoals de klik aan klik uit ics2000). Daarom lijkt mij het een gemiste kans om ook native een p1 lezer toe te voegen. Hier is in de laatste software versies immers ook veel aandacht aan besteed.

Zelf heb ik geen baat bij zo'n product, ik heb HA al lekker draaien op een nuc met een zigbee stick en een esp8266 p1 monitor. Maar voor nieuwkomers die nog niet zo bekend zijn met het zelf opzetten van dit soort apparatuur is de Amber een erg mooie uitkomst vermoed ik.
Ik snap het wel dat ze dit juist niet erin stoppen. Je wilt geen specifieke zaken erin stoppen , juist zo universeel mogelijk en waar mogelijk leunen op bijv eerder genoemde externe oplossing. Dus juist wel zigbee, WiFi, e.d want dat geeft je protocol ondersteuning, maar specifieke toepassingen zoals p1 juist bij de reeds bestaande oplossingen houden.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:06

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Is P1 ook niet een Nederlands ding (wellicht ook in België)? In dat geval extra logisch dat ze geen P1 toevoegen aan een apparaatje voor de internationale markt :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• bandy
coromandel schreef op woensdag 15 september 2021 @ 21:46:
[...]

Volgens mij moet je hiervoor een template sensor aanmaken…
Heb op de Home Assistant pagina uitgezocht wat een template sensor precies is. Ben er alleen niet helemaal achter hoe deze in mijn geval eruit zou moeten zien. Heb je daar misschien een voorbeeld van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:06

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@bandy Als je van watt naar wattuur wilt gaan zul je moeten integreren. Zie ook Gizz in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4"

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• bandy
Top! bedankt, ga ik me daar eens in verdiepen.

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-09 12:21
synoniem schreef op woensdag 15 september 2021 @ 22:37:
[...]

Dat is mooi want dan heeft bij opnieuw opstarten een filesystem check gedaan. Alleen daarmee is de oorzaak van het beschadigde bestandssysteem niet verklaard. Want dat is waarschijnlijk toch de reden dat het filesystem als readonly ge-remount-ed heeft.
Ja vreemd he, alles lijkt nog steeds normaal...
Nu voordien had ik dit ook dikwijls voor dat de database corrupt gaat, (toch ten tijde van de sd kaartjes), nu was het heel lang geleden.
I dunno hoe dit telkens komt.
Nadeel is dat ik nu alles van mn energ history weer kwijt ben

[ Voor 21% gewijzigd door skank op 16-09-2021 08:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 15 september 2021 @ 21:18:
Voor wie er graag met Home Assistant wil beginnen en nog hardware nodig heeft:

https://www.home-assistan.../13/home-assistant-amber/
Interessant, maar als je nu wilt beginnen kun je toch beter iets anders kiezen:
Orders placed now ship Jun 30, 2022.

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21-09 20:40
Ik ben eens door de logs aan het kijken en kom het volgende tegen voor mijn miio2 stofzuiger integratie.

Ik heb geen idee wat ik hier moet doen, maar aangezien de error zo vaak voorkomt lijkt het me de moeite om het op te lossen. Iemand een idee?

code:
1
2
3
4
5
6
Logger: homeassistant.helpers.template
Source: helpers/template.py:1496
First occurred: September 14, 2021, 1:17:17 PM (2655 occurrences)
Last logged: 9:30:47 AM

Template variable error: 'None' has no attribute 'attributes' when rendering '{% set val = states.vacuum.xiaomi_vacuum_cleaner.attributes.status %} {% if val == 'Charging' %} mdi:battery-charging {% elif val == 'Cleaning' %} mdi:move-resize {% elif val == 'Returning home' %} mdi:keyboard-return {% elif val == 'Idle' %} mdi:dots-horizontal {% elif val == 'Paused' %} mdi:pause-circle {% else %} mdi:help-circle {% endif %}'

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:44
Kire88 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:47:
Ik ben eens door de logs aan het kijken en kom het volgende tegen voor mijn miio2 stofzuiger integratie.

Ik heb geen idee wat ik hier moet doen, maar aangezien de error zo vaak voorkomt lijkt het me de moeite om het op te lossen. Iemand een idee?

code:
1
2
3
4
5
6
Logger: homeassistant.helpers.template
Source: helpers/template.py:1496
First occurred: September 14, 2021, 1:17:17 PM (2655 occurrences)
Last logged: 9:30:47 AM

Template variable error: 'None' has no attribute 'attributes' when rendering '{% set val = states.vacuum.xiaomi_vacuum_cleaner.attributes.status %} {% if val == 'Charging' %} mdi:battery-charging {% elif val == 'Cleaning' %} mdi:move-resize {% elif val == 'Returning home' %} mdi:keyboard-return {% elif val == 'Idle' %} mdi:dots-horizontal {% elif val == 'Paused' %} mdi:pause-circle {% else %} mdi:help-circle {% endif %}'
Ik neem aan dat je niet zelf een template sensor aangemaakt hebt met deze config?
Dan zou ik een issue aanmaken op github

Home Assistant configuratie

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Weet iemand toevallig of de vmdk van HASS te krimpen is? HASS neemt volgens de webinterface op dit moment iets meer dan 3GB in, maar de vmdk meer dan 7GB. Heb al defragment en compact in de VM opties geprobeerd (clean up disk ontbreekt) maar dat geeft geen verandering. Voor Ubuntu guests kan er in de VM een commando uitgevoerd worden (vmware-toolbox-cmd disk shrink / als ik het goed herinner), bestaat er zoiets voor HASS?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Kire88
TheFes schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:51:
[...]

Ik neem aan dat je niet zelf een template sensor aangemaakt hebt met deze config?
Dan zou ik een issue aanmaken op github
Ja dat heb ik wel. Ik heb de vacuum cleaner card in gebruik en destijds deze template sensoren in mij configuration.yaml gezet:
https://community.home-as...um-cleaner-card/64456/232

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
  - platform: template
    sensors:
      vacuum_status:
        friendly_name: Status
        entity_id:
          - vacuum.elektro_odkurzac
        value_template: '{{ states.vacuum.elektro_odkurzac.attributes.status }}'
        icon_template: >
          {% set val =  states.vacuum.xiaomi_vacuum_cleaner.attributes.status  %}
          {% if val == 'Charging' %}
            mdi:battery-charging
          {% elif val == 'Cleaning' %}
            mdi:move-resize
          {% elif val == 'Returning home' %}
            mdi:keyboard-return
          {% elif val == 'Idle' %}
            mdi:dots-horizontal
          {% elif val == 'Paused' %}
            mdi:pause-circle
          {% else %}
            mdi:help-circle
          {% endif %}
      vacuum_fan_speed:
        friendly_name: Fan Speed
        entity_id:
        value_template: '{{ states.vacuum.elektro_odkurzac.attributes.fan_speed }}'
        icon_template: 'mdi:speedometer'
      vacuum_battery:
        friendly_name: Vacuum Battery
        entity_id:
        value_template: '{{ states.vacuum.elektro_odkurzac.attributes.battery_level }}'
        unit_of_measurement: '%'
        icon_template: '{{ states.vacuum.elektro_odkurzac.attributes.battery_icon }}'
      vacuum_cleaning_time:
        friendly_name: Time of Last Cycle
        unit_of_measurement: 'min'
        entity_id:
        value_template: '{{ states.vacuum.elektro_odkurzac.attributes.s_time }}'
        icon_template: 'mdi:timer'
      vacuum_cleaned_area:
        friendly_name: Area of Last Cycle
        unit_of_measurement: 'm²'
        entity_id:
        value_template: '{{ states.vacuum.elektro_odkurzac.attributes.s_area }}'
        icon_template: 'mdi:ruler'
      vacuum_operation:
        value_template: 'Operation        '
      vacuum_accessories:
        value_template: 'Fan speed'

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Kire88 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:14:
[...]

Ja dat heb ik wel. Ik heb de vacuum cleaner card in gebruik en destijds deze template sensoren in mij configuration.yaml gezet:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
    sensors:
      vacuum_status:
        entity_id:
          {% elif val == 'Idle' %}
          {% else %}
          {% endif %}
      vacuum_fan_speed:
        entity_id:
      vacuum_battery:
        entity_id:
      vacuum_cleaning_time:
        entity_id:
      vacuum_cleaned_area:
        entity_id:
      vacuum_operation:
      vacuum_accessories:
Probeer het eens met andere templates

'{{ states("vacuum.elektro_odkurzac") }}' voor de state, en bijvoorbeeld '{{ state_attr("vacuum.elektro_odkurzac", "s_area") }}' voor de attributes

Of, gebruik eventueel dit custom component https://github.com/denysdovhan/vacuum-card. Die heeft geen verdere config nodig in een template sensor.

• Kire88
TheFes schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:32:
[...]

Probeer het eens met andere templates

'{{ states("vacuum.elektro_odkurzac") }}' voor de state, en bijvoorbeeld '{{ state_attr("vacuum.elektro_odkurzac", "s_area") }}' voor de attributes

Of, gebruik eventueel dit custom component https://github.com/denysdovhan/vacuum-card. Die heeft geen verdere config nodig in een template sensor.
In deze richting? De config geeft geen errors maar heb hem nog niet toegepast.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
    sensors:
      vacuum_status:
        entity_id:
        value_template: '{{ state_attr("vacuum.elektro_odkurzac", "status") }}'
          {% elif val == 'Idle' %}
          {% else %}
          {% endif %}
      vacuum_fan_speed:
        entity_id:
        value_template: '{{ state_attr("vacuum.elektro_odkurzac", "fan_speed") }}'
      vacuum_battery:
        entity_id:
        value_template: '{{ state_attr("vacuum.elektro_odkurzac", "battery_level") }}'
      vacuum_cleaning_time:
        entity_id:
        value_template: '{{ state_attr("vacuum.elektro_odkurzac", "s_time") }}'
      vacuum_cleaned_area:
        entity_id:
        value_template: '{{ state_attr("vacuum.elektro_odkurzac", "s_area") }}'
      vacuum_operation:
      vacuum_accessories:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11:04
BushWhacker schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:32:
[...]

Ik wil dit ook graag.
Heb je meer details hoe en wat?
Hierbij de handleiding voor de tweaker die iets van databases weet... ik hoop dat je er zo uitkomt.

Als je direct toegang hebt tot de database, bijvoorbeeld via PhpMyAdmin, kan je de statistics_meta tabel even bekijken en bepalen voor welke statistieken je de geschiedenis wilt uitrekenen. Er zijn twee soorten statistieken: die met has_mean = 1, has_sum = 0 en die met has_mean = 0, has_sum =1.

Ik heb eerst met behulp van PhpMyAdmin de structuur van de tabellen gekopiëerd naar een nieuwe set new_statistics

Voor de statistieken met has_mean = 1 kan je de volgende query gebruiken (ik heb per statistiek met de hand de query aangepast en gerund, ik vond het voor een eenmalige actie genoeg om het niet verder te automatiseren):

code:
1
2
3
4
5
INSERT INTO new_statistics(`created`, `metadata_id`, `start`, `mean`, `min`, `max`)
SELECT DATE_FORMAT(`created`, '%Y-%m-%d %H:12:02') AS `update_time`, :id AS `metadata_id`, DATE_FORMAT(`created`, '%Y-%m-%d %H:00:00') AS `start`, 1000 * AVG(`state`), 1000 * MIN(`state`), 1000 * MAX(`state`) 
FROM `states`  
WHERE entity_id = :entity_name AND `state` <> 'unknown'
GROUP BY `update_time`, `start`;

waarbij :id het nummer van de ID uit de metadata is (bijv. 1) en :entity_name de bijbehorende sensornaam (bv. 'sensor.power_consumption').

Voor de has_sum = 1 heb je een soortgelijke query:

code:
1
2
3
4
5
6
7
INSERT INTO new_statistics(`created`, `metadata_id`, `start`, `state`)
SELECT DATE_FORMAT(`created`, '%Y-%m-%d %H:12:02') AS `update_time`, :id AS `metadata_id`, DATE_FORMAT(`created`, '%Y-%m-%d %H:00:00') AS `start`, MAX(`state`)
FROM `states` 
WHERE entity_id = :entity_name AND `state` <> 'unknown'
GROUP BY `update_time`, `start`;"
SET @min = (SELECT MIN(`state`) FROM `new_statistics` WHERE `metadata_id` = :id); 
UPDATE new_statistics SET `sum` = `state` - @min WHERE metadata_id = :id;

waar bijvoorbeeld :id = 6, :entity_name = sensor.energy_consumption_tarif_1.

Ik had nog wel één sensor die een ander beginpunt had dan @min, daar heb ik later nog een keer met een eenvoudige query opgelost

code:
1
UPDATE statistics SET `sum` = `sum` - :offset WHERE metadata_id = :id AND id < :grens_id;

• TheFes
Kire88 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:40:
[...]

In deze richting? De config geeft geen errors maar heb hem nog niet toegepast.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
    sensors:
      vacuum_status:
        entity_id:
        value_template: '{{ state_attr("vacuum.elektro_odkurzac", "status") }}'
          {% elif val == 'Idle' %}
          {% else %}
          {% endif %}
      vacuum_fan_speed:
        entity_id:
        value_template: '{{ state_attr("vacuum.elektro_odkurzac", "fan_speed") }}'
      vacuum_battery:
        entity_id:
        value_template: '{{ state_attr("vacuum.elektro_odkurzac", "battery_level") }}'
      vacuum_cleaning_time:
        entity_id:
        value_template: '{{ state_attr("vacuum.elektro_odkurzac", "s_time") }}'
      vacuum_cleaned_area:
        entity_id:
        value_template: '{{ state_attr("vacuum.elektro_odkurzac", "s_area") }}'
      vacuum_operation:
      vacuum_accessories:
Ja, maar dan ook bij de icon templates:
{% set val = states.vacuum.xiaomi_vacuum_cleaner.attributes.status %}

• Kire88
@TheFes Ok, ik heb mij configuratie geupdate. Ik zal de logs in de gaten houden nu. Bedankt voor de help met de configuratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jowi
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-04-2023
Kire88 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:14:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
    sensors:
      vacuum_status:
        entity_id:
          {% elif val == 'Idle' %}
          {% else %}
          {% endif %}
      vacuum_fan_speed:
        entity_id:
      vacuum_battery:
        entity_id:
      vacuum_cleaning_time:
        entity_id:
      vacuum_cleaned_area:
        entity_id:
      vacuum_operation:
      vacuum_accessories:
Lijkt er op dat die "states.vacuum.xiaomi_vacuum_cleaner.attributes" soms? niet bestaat... dan zijn de attributes dus "none"...

Misschien nog een if ervoor zetten die kijkt of "states.vacuum.xiaomi_vacuum_cleaner.attributes" ongelijk None is? Of != undefined ofzo? Weet niet hoe dat in yaml gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheFes
jowi schreef op donderdag 16 september 2021 @ 12:07:
[...]

Lijkt er op dat die "states.vacuum.elektro_odkurzac.attributes" soms? niet bestaat... dan zijn de attributes dus "none"...

Misschien nog een if ervoor zetten die kijkt of states.vacuum.elektro_odkurzac.attributes ongelijk None is?
Dat los je dus al op met de templates die ik voorstelde.

https://www.home-assistant.io/docs/configuration/templating/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJu28uvC45yhcxPlWwMwJKrD5WQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i3S6Wz0cl31rNzpn4RU2PeKV.png?f=fotoalbum_large

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:49

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Ik heb een aantal Hue Motion sensoren qua temperatuur gecorrigeerd (ze geven zo'n 1,8 graad te weinig aan). Dat heb ik als volgt gedaan:
YAML:
1
2
3
4
5
6
    sensors:
      garage_temperatuur_afgerond:
        value_template: '{{ 1.8 + states("sensor.hue_motion_garage_temperature") | round(1) | float }}'
        friendly_name: 'Temperatuur Garage'
        unit_of_measurement: "°C"

Nadeel hiervan is dat als de sensor.hue_motion_garage_temperature er om wat voor reden niet is, er een temperatuur van 1.8 graden opgeslagen wordt. Is er een mogelijkheid om dit automatisch null te maken als de onderliggende entiteit er niet is?

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:13
@HuismAndré Template sensoren hebben tegenwoordig ook een availability property. Daar zou je een template in kunnen gooien die checkt of de oorspronkelijke entity een nummer is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
HuismAndré schreef op donderdag 16 september 2021 @ 13:52:
Ik heb een aantal Hue Motion sensoren qua temperatuur gecorrigeerd (ze geven zo'n 1,8 graad te weinig aan). Dat heb ik als volgt gedaan:
YAML:
1
2
3
4
5
6
    sensors:
      garage_temperatuur_afgerond:
        value_template: '{{ 1.8 + states("sensor.hue_motion_garage_temperature") | round(1) | float }}'
        friendly_name: 'Temperatuur Garage'
        unit_of_measurement: "°C"

Nadeel hiervan is dat als de sensor.hue_motion_garage_temperature er om wat voor reden niet is, er een temperatuur van 1.8 graden opgeslagen wordt. Is er een mogelijkheid om dit automatisch null te maken als de onderliggende entiteit er niet is?
Je zou dit kunnen gebruiken, het enige probleem is dat deze ook Niet beschikbaar zal geven als de temperatuur in je garage precies 0.0 graden is. Ik weet niet hoe goed je garage geïsoleerd is :)
Verder heb je round en float omgedraaid, het lijkt me logischer om iets eerst naar een getal om te zetten, en dan pas te gaan afronden.
YAML:
1
2
3
4
5
6
        value_template: >
          {% if states("sensor.hue_motion_garage_temperature") | float == 0.0 %}
            Niet beschikbaar
          {% else %}
            {{ 1.8 + states("sensor.hue_motion_garage_temperature") | float | round(1) }}'
          {% endif %}

Oh, en ik weet niet wat voor integratie je gebruikt voor je Zigbee netwerk, maar ik kan met Deconz gewoon een bepaalde waarde bij mijn output optellen of afrekken (via deconz.configure)

[ Voor 6% gewijzigd door TheFes op 16-09-2021 14:44 ]

• HuismAndré

HuismAndré

@TheFes De "garage" is een ruimte in onze bedrijfsloods die altijd boven de 9 graden gehouden wordt. Dus die 0 graden gaan we niet halen.

Verwisselen van round en float was een dom gevalletje copy/paste fout. Ik had deze hergebruikt van de lichtsensor (die ik eerst moest afronden en daarna wegschreef als een int in de hoop dat dit zo compact mogelijk zou zijn). Was trouwens voordat ik zag hoe de data daadwerkelijk wordt weggeschreven in de database (die paar bytes die ik dacht te besparen doen er echt totaal maar dan ook totaal niet toe).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bafplus
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 04-01-2022
HuismAndré schreef op donderdag 16 september 2021 @ 14:50:
@TheFes De "garage" is een ruimte in onze bedrijfsloods die altijd boven de 9 graden gehouden wordt. Dus die 0 graden gaan we niet halen.
Dus hoef je die 1,8 toch ook niet eraf te halen bij 0 graden??

Och laat maar...gaat om niet beschikbaar... 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door bafplus op 16-09-2021 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

bafplus schreef op donderdag 16 september 2021 @ 15:32:
[...]

Dus hoef je die 1,8 toch ook niet eraf te halen bij 0 graden?? 8)7
Het is 1,8 erbij (niet eraf). En nee, bij de garage is die niet nodig. In de garage gebruiken we zo'n Hue Outdoor sensor (want die witte dingen redden het echt niet in een ruimte van 13 x 9 meter) en vreemd genoeg geeft die een aardig nauwkeurige waarde. Maar bij de andere sensoren (die witte versies) is het echt wel nodig (en daar had ik de code van overgenomen).

[ Voor 7% gewijzigd door HuismAndré op 16-09-2021 15:43 ]

Verwijderd

<knip>
Eén keer in de week is wel voldoende :)

[ Voor 122% gewijzigd door Septillion op 16-09-2021 16:50 ]

Verwijderd

Excuus...

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2021 20:10 ]

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Heb 2x een automation gemaakt, als het grote licht van de badkamer aan gaat de ventilator aan gaat.
Doe je het licht uit blijft de ventilator nog 10min doordraaien.

Echter als ik het licht uit doe, en binnen 5 minuten weer terug ben en het licht aan doe, gaat toch de ventilator in dit geval na 5 minuten uit.

Hoe kan ik er voor zorgen dat de tijd van 10 min weer opnieuw word opgestart?

de eerste die de ventilator aan zet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
alias: Badkamer ventilatie aan state
description: ''
trigger:
  - platform: state
    entity_id: switch.double_relay_switch_2x1_5kw_2_2
    to: 'on'
condition: []
action:
  - type: turn_on
    device_id: 61aec46cdc47df54fdf52844e136e3e8
    entity_id: switch.flush_1d_relay
    domain: switch
mode: single

de 2e die hem uit zet

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
alias: badkamer ventilatie uit state
trigger:
    to: 'off'
action:
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 10
      seconds: 0
      milliseconds: 0
  - type: turn_off

[ Voor 20% gewijzigd door nike op 16-09-2021 17:11 ]

-edit-

• TheFes
nike schreef op donderdag 16 september 2021 @ 17:09:
Heb 2x een automation gemaakt, als het grote licht van de badkamer aan gaat de ventilator aan gaat.

Echter als ik het licht uit doe, en binnen 5 minuten weer terug ben en het licht aan doe, gaat toch de ventilator in dit geval na 5 minuten uit.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
trigger:
action:

de 2e die hem uit zet

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
trigger:
action:
  - delay:
Je kunt een condition opnemen in je automation die de ventilator uit zet dat de lamp uit moet staan.
Die kun je dan opnemen in het action: gedeelte, tussen de delay en de turn off actie.

Of je voegt aan je trigger toe dat de lamp 10 minuten uit moet staan en haalt de delay helemaal weg.

Alternatief is alles in één automation zetten met een choose: en mode: restart

Ik zou jouw automation overigens zo aanpakken

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
alias: Badkamer ventilatie
trigger:
    id: 'on'
    for: '00:10:00'
    id: 'off'
action:
  - service: 'switch.turn_{{ trigger.id }}'
    target:

[ Voor 16% gewijzigd door TheFes op 16-09-2021 17:33 ]

• [RNMC] Viper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-09 23:19

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
trigger:
action:

de 2e die hem uit zet

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
trigger:
action:
  - delay:
Je kunt dit ook in 1 automation doen met de choose functie, zie onder mijn automation voor de badkamer ventilator.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
alias: Ventilator
description: vochtregeling douche
trigger:
    entity_id: binary_sensor.auxiliary_dhw_state
    for: '0:04:00'
    entity_id: binary_sensor.auxiliary_dhw_state
    for: '0:30:00'
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: template
            value_template: '{{ trigger.to_state.state == ''off'' }}'
          - condition: state
            entity_id: switch.ventilator
            state: 'on'
        sequence:
          - service: switch.turn_off
      - conditions:
          - condition: template
            value_template: '{{ trigger.to_state.state == ''on'' }}'
          - condition: or
            conditions:
                entity_id: input_boolean.badkamer
                entity_id: light.badkamer
        sequence:
          - service: switch.turn_on
          - delay:
              hours: 2
          - service: switch.turn_off
    default: []
mode: restart
max: 10

Mijn trigger is trouwens of ik warm water pak.

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

• icecreamfarmer
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

Ik heb deze z wave sensor. https://devices.zwave-js.io/?jumpTo=0x031e:0x000a:0x0001:0.0
Nu heb ik hem toegevoegd maar de Z-wave JS plugin zegt het volgende:

Unknown product 0x1352.
Dat zorgt er volgens mij voor dat ik de parameters zoals ik ze bv bij mijn fibaro spullen niet kan instellen via de GUI.
Weet iemand hoe ik de parameters als nog kan veranderen? Ik wil dat de PIR sensor meteen de data doorstuurt bij een delta ipv maar eens per minuut.

Of hoe ik mijn product kan veranderen naar 0x135a die waarschijnlijk wel herkent wordt?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 21:39

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
trigger:
action:

de 2e die hem uit zet

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
trigger:
action:
  - delay:
Ik zou het zo doen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
trigger:
action:

- delay:

Lekker kort, lekker simpel. Elke keer als de switch aan gaat wordt deze automation getriggered (mode restart). Daarna wordt er 10 minuten gewacht en daarna uitgezet.

[ Voor 3% gewijzigd door golles op 16-09-2021 19:27 ]

• TheFes
golles schreef op donderdag 16 september 2021 @ 19:22:
[...]

Ik zou het zo doen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
trigger:
action:

- delay:

Lekker kort, lekker simpel. Elke keer als de switch aan gaat wordt deze automation getriggered (mode restart). Daarna wordt er 10 minuten gewacht en daarna uitgezet.
Dat was toch niet wat hij wilde, volgens mij moest de ventilator 10 minuten aan blijven staan nadat de lamp uit gegaan was.
Als je nu 10 minuten in de badkamer bezig bent gaat de ventilator uit, dat was volgens mij niet het idee.

• golles
TheFes schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:09:
[...]

Dat was toch niet wat hij wilde, volgens mij moest de ventilator 10 minuten aan blijven staan nadat de lamp uit gegaan was.
Als je nu 10 minuten in de badkamer bezig bent gaat de ventilator uit, dat was volgens mij niet het idee.
Je hebt gelijk, veel te snel gelezen :+

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-09 08:56
Even advies...

Ik heb nu 1,5 jaar HASS draaien (supervised) op Ubuntu op een NUC.. prima en heb daar geen issues mee gehad; dus ook geen updates gedraaid.

Wil nu vanaf 0 beginnen; gaan verhuizen, dus nieuwe philips hue bridge (2.0), nieuwe DSMR reader etc. Dus wil eigenlijk vanaf kaal beginnen.

Dus meteen even hier https://www.home-assistant.io/installation/ kijken wat de beste optie is; ik zou direct gaan voor weer een supervised, omdat je hier dus ook add-ons hebt.

Maar supervised op linux; wat is jullie advies om dit te doen zodat beheer eenvoudig is voor een mid-tweaker :D

[ Voor 12% gewijzigd door NeoFoX op 16-09-2021 20:17 ]

- The Neo and Only -

• synoniem
  • Niet online
Supervised op Debian en met Portainer voor wat eenvoudiger Docker bediening dan vanaf de commandline.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 08:57
synoniem schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:24:
Supervised op Debian en met Portainer voor wat eenvoudiger Docker bediening dan vanaf de commandline.
Of Proxmox en in een VM draaien }) . Om de docker - proxmox strijdbijl maar weer eens op te graven :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
NeoFoX schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:16:
Even advies...

Ik heb nu 1,5 jaar HASS draaien (supervised) op Ubuntu op een NUC.. prima en heb daar geen issues mee gehad; dus ook geen updates gedraaid.

Wil nu vanaf 0 beginnen; gaan verhuizen, dus nieuwe philips hue bridge (2.0), nieuwe DSMR reader etc. Dus wil eigenlijk vanaf kaal beginnen.

Dus meteen even hier https://www.home-assistant.io/installation/ kijken wat de beste optie is; ik zou direct gaan voor weer een supervised, omdat je hier dus ook add-ons hebt.

Maar supervised op linux; wat is jullie advies om dit te doen zodat beheer eenvoudig is voor een mid-tweaker :D
Ik heb ook een NUC en zou voor de proxmox gaan met HA erop. Krijg je geen spijt van

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-09 23:05
of gewoon exsi gebruiken ipv proxmox

• bafplus
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 04-01-2022
NeoFoX schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:16:
Even advies...

Supervised op Debian zou mijn advies zijn. Zeker als je hem als dedicated voor HA gebruikt is proxmox weer overkill en zonde van je resources (proxmox kost je net ff meer resources dan docker). Supervised is tegenwoordig niks meer dan een instalscript draaien na verse install van Debian, install draaien en klaar, niks geen extra gedoe.

• synoniem
  • Niet online
bafplus schreef op donderdag 16 september 2021 @ 21:12:
[...]

Supervised op Debian zou mijn advies zijn. Zeker als je hem als dedicated voor HA gebruikt is proxmox weer overkill en zonde van je resources (proxmox kost je net ff meer resources dan docker). Supervised is tegenwoordig niks meer dan een instalscript draaien na verse install van Debian, install draaien en klaar, niks geen extra gedoe.
Precies dat ja. De kans dat je gewoon een paar extra containers wil draaien is een stuk groter dan een paar extra virtuele machines is mijn ervaring. Moet ik zeggen dat ik meerdere servers en vps heb en HA dedicated draai op een Pi4 met SSD maar met een hot standby op een Debian vm onder esxi server.

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 08:57
bafplus schreef op donderdag 16 september 2021 @ 21:12:
[...]

Prima. maar zorg er wel voor dat je regelmatig snapshots maakt van je HA config. Ik heb al diverse installaties om zeep geholpen (ook op mijn VM) omdat er iets niet lekker draaide en waarbij HA echt geen sjoege meer gaf en een reinstall nodig was. Op mijn proxmox was dat gewoon een restore. Maar een verse install kan ook en dan je snaphot eroverheen.
edit: en zet die snapshot ergens anders uiteraard :+

[ Voor 3% gewijzigd door oltk op 16-09-2021 22:18 ]

• martinvdm
Of gewoon Ubuntu/Debian met docker
#damnwateenmogelijkheden ;)

[ Voor 5% gewijzigd door martinvdm op 16-09-2021 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnix1977
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:13
Ik ben in het begin met zwave begonnen en heb daar een aeon stick voor. Nu ben ik aan het testen met zigbee sensors en heb daar een sonofoff bridge geflashed met tasmota.

Alleen ik begin nog wel eens opnieuw met hassio en met aeon stick komen dan alle zwave devices gewoon terug met de sonoff bridge moet ik alle zigbee dingen opnieuw pairen icm hassio. Is er voor zigbee ook zoiets als de aeon stick zodat als ik het koppel met een nieuwe installatie ik niet alle zigbee devices af hoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Gebruikt er iemand de grocy app? addon?
https://grocy.info/

En/of nfc tags.
Ik vind die nfc tags zo leuk/handig alleen kmo ik er niet echt toe echt nuttige dingen te doen ermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 20:05

lasharor

7 december 2004

skank schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 09:31:

En/of nfc tags.
Ik vind die nfc tags zo leuk/handig alleen kmo ik er niet echt toe echt nuttige dingen te doen ermee
Grocy ooit eens geinstalleerd maar is voor mijn gebruik veel te overdreven. Denk niet dat dit iets is wat de gemiddelde gebruiker makkelijk in zijn huis kan integregren. Het verwacht namelijk van de gebruiker dat deze best intensief met de software bezig is.

Dan ben je een beetje thuis aan het "werk" om die software te vullen terwijl ik meer de behoefte heb dat de software mij werk uit handen neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:29
Zijn er mensen die ervaring hebben met het uitlezen van de status van publieke laadpalen? Ik zie veel voorbij komen met het uitlezen van "eigen" laadpalen, welke ik niet. Dus ik zou graag de beschikbaarheid van publieke palen in HA willen hebben.

Vooralsnog lijkt daar niet eerder iemand iets voor gemaakt te hebben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@skank We gebruiken Grocy al een tijdje thuis. Wel als een docker in een VM naast de VM van Home Assistant.
Het werkt, maar is echt een applicatie gemaakt door een techneut. Enorm veel opties die niet altijd even lekker werken en de interface is niet fantastisch.
Ook ben je echt wel even bezig met alles instellen.

Inmiddels werkt het hier al een jaar of 2 best goed. Elke week even wat recepten in de mealplan stoppen en toevoegen aan boodschappenlijst. En daarnaast even de voorraad langs (dat doe ik echt niet elke keer als iets op is) en alles wat onder de minimale voorraad is op het boodschappenlijstje zetten. Klaar.
Scheelt een boel nadenken bij het maken van een lijstje :)

Maar het kan veel beter en gebruiksvriendelijker (met een boel minder features als je het mij vraagt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimitri19921
  • Laatst online: 12-08 19:38
Ik heb een simpele automation die obv mijn alarm op mijn telefoon de slaapkamer lampen aan doet laten gaan. Mijn wekker gaat iedere werkdag om 07:30, maar de lampen lijken telkens om 07:25 aan te gaan. Weet iemand hoe dit zit? 8)7

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
- id: Slaapkamer-lampen-aan-obv-alarm
  alias: Slaapkamer lamp aan als alarm gaat
  trigger:
    platform: time
    at: sensor.samsung_van_dimitri_next_alarm
  condition:
    alias: Lampen aan tussen 05:00 en 11:00
    condition: time
    after: 05:00:00
    before: '11:00:00'
    weekday:
    - mon
    - tue
    - wed
    - thu
    - fri
  action:
  - service: light.turn_on
    target:
      entity_id: light.slaapkamer
    data:
      brightness: 130
      color_name: gold

Ik heb het gisteren getest met willekeurige wekkers en dan gaan de lampen wel aan op de tijd van de wekker.

[ Voor 44% gewijzigd door Dimitri19921 op 17-09-2021 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Dimitri19921 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 09:46:
Ik heb een simpele automation die obv mijn alarm op mijn telefoon de slaapkamer lampen aan doet laten gaan. Mijn wekker gaat iedere werkdag om 07:30, maar de lampen lijken telkens om 07:25 aan te gaan. Weet iemand hoe dit zit? 8)7

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
  trigger:
  condition:
    weekday:
    - mon
    - tue
    - wed
    - thu
    - fri
  action:
    target:
    data:

Ik heb het gisteren getest met willekeurige wekkers en dan gaan de lampen wel aan op de tijd van de wekker.
Al naar de automation trace gekeken?
En naar je logboek, of de lampen wel aangaan door die automation, en niet door iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drentsemoi
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-09 13:30
skank schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 09:31:

En/of nfc tags.
Phil Hawthorne heeft een leuke blog geschreven over grocy en hoe hij de boodschappenlijst wat geautomatiseerd heeft.
https://philhawthorne.com...home-assistant-and-grocy/

Misschien kun je hier wat ideeen opdoen voor eventuele NFC tags om te koppelen met Grocy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:16
Dimitri19921 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 09:46:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
  trigger:
  condition:
    weekday:
    - mon
    - tue
    - wed
    - thu
    - fri
  action:
    target:
    data:

Weet je zeker dat 7:25 de lampen aangaan door deze automation en niet toevallig een andere?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skank
drentsemoi schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 09:53:
[...]

Phil Hawthorne heeft een leuke blog geschreven over grocy en hoe hij de boodschappenlijst wat geautomatiseerd heeft.

Misschien kun je hier wat ideeen opdoen voor eventuele NFC tags om te koppelen met Grocy.
JA die grocy ziet er langs de ene kant leuk uit, maar langs de andere kant om dat allemaal in te putten mss zwaar overdreven, en langer werk dan gewoon ff zelf gaan kijken wat op is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@marnix1977 Volgens mij niet en zit de koppeling altijd in de software. Als je Zigbee2MQTT gebruikt kan je wel gewoon de comfig daarvan backuppen en dan weer terug zetten. Hoe dat bij Deconz of ZHA zit weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drentsemoi
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-09 13:30
skank schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 10:00:
[...]

JA die grocy ziet er langs de ene kant leuk uit, maar langs de andere kant om dat allemaal in te putten mss zwaar overdreven, en langer werk dan gewoon ff zelf gaan kijken wat op is.
Ben ik het ook mee eens hoor, maar wel interessant om te lezen, vond ik iig, wat er mogelijk is. Maar inderdaad teveel werk/tijd voor wat je er weer terug van krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
[...]

Hier gaat hij half Grocy in Home Assistant programmeren. En voor de manier die hij toepast moet je per goed een automation aanmaken in Home Assistant. Dat is onbegonnen werk en onoverzichtelijk.

Daarom consumeer ik eigenlijk nooit wat direct, maar slechts één keer per week even de voorraad langs. Dat kost me minder tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimitri19921
TheFes schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 09:49:
[...]
Al naar de automation trace gekeken?
En naar je logboek, of de lampen wel aangaan door die automation, en niet door iets anders?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ycfu7-xKIdqf_DKZPM4IHiqKKVs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0OVhPmeX7VMKm0Fg6gH5tKL9.jpg?f=user_large

Dit is mijn enige automation die ik heb aangemaakt wat betreft licht. Ik heb het nog eens nagekeken, maar ik heb dus ook echt geen wekker staan om 07:25. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Dimitri19921 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 10:32:
maar ik heb dus ook echt geen wekker staan om 07:25. >:)
En is de sensor in HA dat met je eens? Daar ik zie dat hij twee keer getriggerd is.

[ Voor 9% gewijzigd door Septillion op 17-09-2021 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-07 16:08
Wie kan me helpen?

Zit er nog ergens anders als in de automation file iets waar deze instellingen onthouden worden?
Ik had een automation aangemaakt zodat de badkamer ventilator automatisch aan gaat.
Hier niet te vreden over, en deze regels weer verwijderd.
Bestand opgeslagen en een reboot van het systeem.

Maar alsnog springt geregeld de ventilator vanzelf aan.
En als ik de stekker uit de RPI met Home Assistant trek gebeurd dit niet meer.
Dus het komt daar echt vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
LJ80 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 11:03:
Wie kan me helpen?

Zit er nog ergens anders als in de automation file iets waar deze instellingen onthouden worden?
Ik had een automation aangemaakt zodat de badkamer ventilator automatisch aan gaat.
Hier niet te vreden over, en deze regels weer verwijderd.
Bestand opgeslagen en een reboot van het systeem.

Maar alsnog springt geregeld de ventilator vanzelf aan.
En als ik de stekker uit de RPI met Home Assistant trek gebeurd dit niet meer.
Dus het komt daar echt vandaan.
Staat de automation ook niet meer tussen configuration -> automations?
En als je naar de history van de ventilator kijkt in HA, wat geeft hij dan aan? Wat heeft de ventilator aangezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-07 16:08
TheFes schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 11:05:
[...]

Staat de automation ook niet meer tussen configuration -> automations?
En als je naar de history van de ventilator kijkt in HA, wat geeft hij dan aan? Wat heeft de ventilator aangezet?
Bedankt, als ik thuis ben zal ik dit bekijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• golles
TheFes schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:09:
[...]

@nike

Ik zie al wat ik fout deed, de wait for trigger
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
trigger:
action:

- wait_for_trigger:
      platform: state
      from: 'on'

- delay:

Nu gaat ie aan als het licht aan is, als het licht uit gaat, gaat na 10 minuten de switch uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
golles schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 11:18:
[...]

@nike

Ik zie al wat ik fout deed, de wait for trigger
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
trigger:
action:

- wait_for_trigger:
      platform: state
      from: 'on'

- delay:

Nu gaat ie aan als het licht aan is, als het licht uit gaat, gaat na 10 minuten de switch uit.
Dit zal inderdaad wel werken, en is op zich vergelijkbaar met mijn suggestie.
Meerdere wegen naar Rome :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
TheFes schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 11:20:
[...]

Dit zal inderdaad wel werken, en is op zich vergelijkbaar met mijn suggestie.
Meerdere wegen naar Rome :)
Ja klopt, Ik vind het aan de ene kant super slim bedacht hoe je services concat door de trigger id, maar als programmeur kan ik daar echt niet tegen 8)7 (maar dat is natuurlijk mijn probleem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

icecreamfarmer schreef op donderdag 16 september 2021 @ 18:57:
Ik heb deze z wave sensor. https://devices.zwave-js.io/?jumpTo=0x031e:0x000a:0x0001:0.0
Nu heb ik hem toegevoegd maar de Z-wave JS plugin zegt het volgende:

Unknown product 0x1352.
Dat zorgt er volgens mij voor dat ik de parameters zoals ik ze bv bij mijn fibaro spullen niet kan instellen via de GUI.
Weet iemand hoe ik de parameters als nog kan veranderen? Ik wil dat de PIR sensor meteen de data doorstuurt bij een delta ipv maar eens per minuut.

Of hoe ik mijn product kan veranderen naar 0x135a die waarschijnlijk wel herkent wordt?
Maar via github gevraagd of ze hem willen toevoegen aan de database.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimitri19921
Septillion schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 10:38:
[...]

En is de sensor in HA dat met je eens? Daar ik zie dat hij twee keer getriggerd is.
Nee. Heb nu alle overige wekkers verwijderd en ben dus benieuwd of het morgen wel goed gaat. Heb de zaterdag even toegevoegd in mijn config. Heb ook gekeken of de systeemtijd in HA toevallig 5 min achterloopt en dat is niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Dimitri19921 Kans dat HA randon triggert lijkt me nagenoeg 0. Ofwel, kijk eens echt naar de state van je sensor nu? Of ja, misschien maandag even daar het morgen zaterdag is. Ik verwacht dat deze gewoon ook 7:25 erin heeft staan naast je 7:30 alarm.

Waarom is dan de volgende vraag, maar kijkende naar je automation verwacht ik geen probleem daarmee.

Omdat de automation om zowel 7:25 als 7:30 triggert kan het ook geen tijdverschil tussen HA en je telefoon zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-09 21:21
[...]

Het zou mooi zijn als producenten QR codes zouden inzetten (naast de barcodes) om de specifieke informatie door te geven zoals unieke productcode, THT, volume, ... Dan ga ik erin geloven. Maar zonder, dan moet ik eerst een paar minuten data invoeren bij in- en uitchecken.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11:04
Septillion schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 12:01:
@Dimitri19921 Kans dat HA randon triggert lijkt me nagenoeg 0. Ofwel, kijk eens echt naar de state van je sensor nu? Of ja, misschien maandag even daar het morgen zaterdag is. Ik verwacht dat deze gewoon ook 7:25 erin heeft staan naast je 7:30 alarm.

Waarom is dan de volgende vraag, maar kijkende naar je automation verwacht ik geen probleem daarmee.

Omdat de automation om zowel 7:25 als 7:30 triggert kan het ook geen tijdverschil tussen HA en je telefoon zijn.
Heb je voor je dagelijkse-werk-alarm toevallig een snoozefunctie aanstaan op je telefoon, die het alarm ook al 5 minuten eerder triggert om rustig wakker te worden? En dat HA die dan als 'extra' alarm ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nike
  • Niet online
@golles Bedankt, volgens mij werkt het goed nu. Nu heb ik gelijk een basis voor andere automatisations.

Ik kom van domoticz af en voor mijn gevoel was blocky een stuk simpeler, maar het is gewoon ook even omschakelen en vooral wennen.

-edit-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Compuchip87 Ook handig om dan de echte vraagsteller @Dimitri19921 te noemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
nike schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 14:29:
@golles Bedankt, volgens mij werkt het goed nu. Nu heb ik gelijk een basis voor andere automatisations.

Ik kom van domoticz af en voor mijn gevoel was blocky een stuk simpeler, maar het is gewoon ook even omschakelen en vooral wennen.
Om eerlijk te zijn, en misschien leuk om eens in te verdiepen, dit is bijna een copy van een ingebouwde blueprint https://github.com/home-a...motion_light.yaml#L31-L54

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KiefDelicious
  • Laatst online: 21-09 13:31
new_guy schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 09:43:
Zijn er mensen die ervaring hebben met het uitlezen van de status van publieke laadpalen? Ik zie veel voorbij komen met het uitlezen van "eigen" laadpalen, welke ik niet. Dus ik zou graag de beschikbaarheid van publieke palen in HA willen hebben.

Vooralsnog lijkt daar niet eerder iemand iets voor gemaakt te hebben...
Misschien wat proberen met de API van Tomtom, of Here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nike
  • Niet online
Ik weet niet goed wat ik van de blueprints moet vinden.
Hiervan heb ik er wel 1 in gebruik en dat werkt verder goed.

Alleen je automation bestaan dan uit 2 delen, de blueprint en het script. wellicht verwarrend als ik meer automations heb.

-edit-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
nike schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 14:47:
Ik weet niet goed wat ik van de blueprints moet vinden.
Hiervan heb ik er wel 1 in gebruik en dat werkt verder goed.

Alleen je automation bestaan dan uit 2 delen, de blueprint en het script. wellicht verwarrend als ik meer automations heb.
Die blueprints zijn vooral handig als je meerdere keren hetzelfde moet doen.
Dus bijvoorbeeld in elke kamer een motion sensor hebt die een lamp moeten triggeren.

De logica zit dan in de blueprint, en in de automation hoef je alelen maar de devices voor die kamer te koppelen aan de blueprint.

Verder zijn ze makkelijker te delen met andere gebruikers, juist omdat de blueprint heel generiek is, en de specifieke devices pas in de automation gekoppeld worden.

Maar als je maar één automation hebt die gebruik maakt van de blueprint, kun je in principe ook gewoon een automation met dezelfde actions aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:29
KiefDelicious schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 14:45:
[...]

Misschien wat proberen met de API van Tomtom, of Here.
Ik zit al paar dagen te kijken naar kant en klare oplossingen. Dankzij jouw post toch maar eens gaan proberen of ik het zelf kon maken. Als ik had geweten dat het zo makkelijk was (we zijn nog geen 2 uur na jouw post) dan had ik het eerder gedaan. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QKJuTMLy4M3xJERtwUnRVz2xHUM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/avii3sDhw8cKG4mKglU1jLVu.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

golles schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 11:24:
[...]

Ja klopt, Ik vind het aan de ene kant super slim bedacht hoe je services concat door de trigger id, maar als programmeur kan ik daar echt niet tegen 8)7 (maar dat is natuurlijk mijn probleem)
Het is wel aan te raden bij automatiseringen je altijd af te vragen "what if" (zeker als programmeur). In dit geval bijvoorbeeld "what if ik HA herstart terwijl het licht aan staat". Dan gaat de afzuiging pas weer uit de volgende keer dat het licht uitgedaan wordt.

Wat dat aangaat is het veiliger om met 2 triggers te werken. De "to on" trigger die dan in de Choose terecht komt en de "to off" trigger die dan in de default terecht komt. Op die manier zal bij een herstart van HA de automatisering zelfherstellend zijn. Staat het licht uit dan wordt een "to off" gestart. Staat het licht aan dan wordt een "to on" gestart. De staat gaat na een herstart immers van "unknown" naar "off" of "on".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
HuismAndré schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 16:48:
[...]

Het is wel aan te raden bij automatiseringen je altijd af te vragen "what if" (zeker als programmeur). In dit geval bijvoorbeeld "what if ik HA herstart terwijl het licht aan staat". Dan gaat de afzuiging pas weer uit de volgende keer dat het licht uitgedaan wordt.

Wat dat aangaat is het veiliger om met 2 triggers te werken. De "to on" trigger die dan in de Choose terecht komt en de "to off" trigger die dan in de default terecht komt. Op die manier zal bij een herstart van HA de automatisering zelfherstellend zijn. Staat het licht uit dan wordt een "to off" gestart. Staat het licht aan dan wordt een "to on" gestart. De staat gaat na een herstart immers van "unknown" naar "off" of "on".
Bij een herstart is er niet per se een overgang van unknown / unavailable naar de werkelijke state.

Heb zelf vandaag meerdere restarts gehad, en de state van mijn lamp deze lamp is nooit unknown / unavailable geweest:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K4QC-CUnRitv9SaQfaKKXOR_-NA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gcnIXf4pGVz9TJCHWXbCXIQ3.png?f=user_large

Ik zie overigens wel dat hij een keer van Off naar Off gegaan lijkt te zijn. Weet niet precies waarom dat toen was.

Bij een herstart triggert de automation dus verder helemaal niet, er namelijk geen state change.

[ Voor 4% gewijzigd door TheFes op 17-09-2021 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Ik ben even aan het zien om misschien toch thermometers te kopen die ik kan plaatsen in de kamers
Ik merk deze op:
https://xiaomi-mi.com/soc...ture-and-humidity-sensor/
Maar ook deze die lijken me ook leuker

https://nl.banggood.com/3...1Tn20xwksHGRoCgnUQAvD_BwE

Zijn die onderste even goed als de eerste?
Iemand ervaring mee?

Ik heb dit filmpje ook gevonden
YouTube: Use this CHEAP Xiaomi thermometer with an ESP32 and Home Assistant.

Ik ben echter totaal niet mee in ESP
Kan ik die thermometers toch ook gewoon zonder flashen koppelen aan HA?
Wat is het voordeel van dit toch te flashen?
En als ik flash, heb ik zo'n ESP bordje nodig?
Waar komt dit bordje dan en moet dit in bereik zijn van die thermometers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
skank schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 16:57:
Ik ben even aan het zien om misschien toch thermometers te kopen die ik kan plaatsen in de kamers
Ik merk deze op:
https://xiaomi-mi.com/soc...ture-and-humidity-sensor/
Maar ook deze die lijken me ook leuker

https://nl.banggood.com/3...1Tn20xwksHGRoCgnUQAvD_BwE

Zijn die onderste even goed als de eerste?
Iemand ervaring mee?

Ik heb dit filmpje ook gevonden
YouTube: Use this CHEAP Xiaomi thermometer with an ESP32 and Home Assistant.

Ik ben echter totaal niet mee in ESP
Kan ik die thermometers toch ook gewoon zonder flashen koppelen aan HA?
Wat is het voordeel van dit toch te flashen?
En als ik flash, heb ik zo'n ESP bordje nodig?
Waar komt dit bordje dan en moet dit in bereik zijn van die thermometers?
Bovenste is Zigbee, onders is Bluetooth.

Voor die onderste moet je dus dat Bluetooth signaal opvangen en doorsturen, daarvoor is die ESP nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KiefDelicious
  • Laatst online: 21-09 13:31
new_guy schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 16:39:
[...]

Ik zit al paar dagen te kijken naar kant en klare oplossingen. Dankzij jouw post toch maar eens gaan proberen of ik het zelf kon maken. Als ik had geweten dat het zo makkelijk was (we zijn nog geen 2 uur na jouw post) dan had ik het eerder gedaan. :+

[Afbeelding]
Nice, kan je de HA config delen, ga ik er ook eens mee spelen, ik heb al wat andere REST sensoren en switches, maar ben er geen held in :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

TheFes schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 16:53:
[...]

Bij een herstart is er niet per se een overgang van unknown / unavailable naar de werkelijke state.

Heb zelf vandaag meerdere restarts gehad, en de state van mijn lamp deze lamp is nooit unknown / unavailable geweest:
[Afbeelding]

Bij een herstart triggert de automation dus verder helemaal niet, er namelijk geen state change.
Hmmm. Verhip. Ik heb net een herstart gedaan en zie ook geen "unknowns". Kan het zijn dat het te maken heeft met het soort herstart of met de duur van de herstart? Want bij mijn weten had ik na een update naar een nieuwe versie echt een aantal automatiseringen die uit de pas liepen vanwege het "unknown" verhaal. En ook op andere momenten heb ik die zeker wel voorbij zien komen (met bijbehorende wazige gevolgen). Idem bij lampen die bijvoorbeeld tijdelijk even 'buiten bereik' zijn. Ook daar zal je rekening mee moeten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
TheFes schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 16:59:
[...]

Bovenste is Zigbee, onders is Bluetooth.

Voor die onderste moet je dus dat Bluetooth signaal opvangen en doorsturen, daarvoor is die ESP nodig.
Okay vandaar...
Oh dju
Dus dan moet die ESP ook in bereik van die bordjes ... omdat het bluetooth is, en dat esp zit dan vermoedelijk op wifi of bekabeld..

Ah dan is die zigbee eigenlijk beter/makkelijker, maar ook duurder
FF zien of die bluetooth versies ook bestaan met zigbee (ik bedoel dan met zo'n schermpje)
Edit: deze is ook leuk
https://nl.banggood.com/M...N&ID=6286033&rmmds=search

Zelfs lichtinval, maar wel duur

[ Voor 18% gewijzigd door skank op 17-09-2021 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
HuismAndré schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 17:01:
[...]

Hmmm. Verhip. Ik heb net een herstart gedaan en zie ook geen "unknowns". Kan het zijn dat het te maken heeft met het soort herstart of met de duur van de herstart? Want bij mijn weten had ik na een update naar een nieuwe versie echt een aantal automatiseringen die uit de pas liepen vanwege het "unknown" verhaal. En ook op andere momenten heb ik die zeker wel voorbij zien komen (met bijbehorende wazige gevolgen). Idem bij lampen die bijvoorbeeld tijdelijk even 'buiten bereik' zijn. Ook daar zal je rekening mee moeten houden.
Weet ik ook niet precies.
Het vreemde is dat na een herstart mijn Conbee II stick niet herkend werd totdat ik die even unplugged had en weer ingeplugd had. Mijn Zigbee lampen zijn dus zeker een tijdje unavailable geweest, wat ik niet terug zie in de history..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Maar goed. Lijkt me evengoed goed om rekening te houden met zo'n "what if". Automatiseringen die, wanneer ze spontaan aangeroepen worden, naar een gewenste ruststand gaan zijn altijd te prefereren boven "ja, weet ik veel wat hij dan doet" automatiseringen. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bandy
|:(

[ Voor 26% gewijzigd door bandy op 17-09-2021 18:59 . Reden: Kreeg mijn Yaml niet als "code" gepost, excuus. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bandy
Ik ben aan het stoeien met de Riemann sum integratie ik krijg hem alleen niet volledig werkend.
Ik heb hem nu voorzover mijn kennis gaat (en die is nog laag) zoals hieronder, helaas wordt deze nog niet geaccepteerd.
code:
1
2
3
4
5
6
                            - platform: integration
                              source: sensor.power_consumption
                              name: power_consumption
                              unit_prefix: w
                              unit_time: h
                              round: 2

Als ik dan vervolgens de configuratie controleer blijft deze laden en krijg ik geen "groen licht"

[ Voor 11% gewijzigd door bandy op 17-09-2021 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
HuismAndré schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 17:11:
Maar goed. Lijkt me evengoed goed om rekening te houden met zo'n "what if". Automatiseringen die, wanneer ze spontaan aangeroepen worden, naar een gewenste ruststand gaan zijn altijd te prefereren boven "ja, weet ik veel wat hij dan doet" automatiseringen. ;-)
Het klopt inderdaad wat je zegt, en dat is inderdaad het grote nadeel van timers en delays en daardoor eigenlijk ook voor wait for. De vraag is dan alleen, hoe vaak start je opnieuw op?

Hmm wel grappig, ik heb net een test gedaan met een blueprint die hier op gebasseerd is, ondanks dat er alleen trigger is voor off -> on, ging het licht wel netjes uit nadat ik HA restarte nadat het licht aan gegaan was door beweging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

bandy schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 18:51:
[...]

Ik ben aan het stoeien met de Riemann sum integratie ik krijg hem alleen niet volledig werkend.
Ik heb hem nu voorzover mijn kennis gaat (en die is nog laag) zoals hieronder, helaas wordt deze nog niet geaccepteerd.
code:
1
2
3
4
5
6
                              unit_prefix: w

Als ik dan vervolgens de configuratie controleer blijft deze laden en krijg ik geen "groen licht"
Lijkt me dat je indentation veel te diep is (veel te veel spaties). Volgens mij moet het zijn (uitgaande van het feit dat het de eerste entry is in de "sensor" categorie):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
sensor:
    unit_prefix: k

Dat inspringen is, zeker in het begin, echt een PITA.

De andere sensoren komen daar weer onder (elk met z'n eigen " - " aan het begin). Overigens moet het unit_prefix: k zijn (maar even aangepast naar k in m'n eigen voorbeeldje). Het is immers een tijdsintegraal van een wattage (dus die W is er al).

[ Voor 9% gewijzigd door HuismAndré op 17-09-2021 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

golles schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 18:54:
[...]

Het klopt inderdaad wat je zegt, en dat is inderdaad het grote nadeel van timers en delays en daardoor eigenlijk ook voor wait for. De vraag is dan alleen, hoe vaak start je opnieuw op?
Meestal op het moment dat het ertoe doet. Murphy en zo. ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bandy
HuismAndré schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 19:20:
[...]

Lijkt me dat je indentation veel te diep is (veel te veel spaties). Volgens mij moet het zijn (uitgaande van het feit dat het de eerste entry is in de "sensor" categorie):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
sensor:
    unit_prefix: k

Dat inspringen is, zeker in het begin, echt een PITA.

De andere sensoren komen daar weer onder (elk met z'n eigen " - " aan het begin). Overigens moet het unit_prefix: k zijn (maar even aangepast naar k in m'n eigen voorbeeldje). Het is immers een tijdsintegraal van een wattage (dus die W is er al).
Deze werkt inderdaad, bedankt!
Leerzaam ook, ga er nog maar eens induiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
HuismAndré schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 19:21:
[...]

Meestal op het moment dat het ertoe doet. Murphy en zo. ;-)
Die integratie had ik eerst ook, maar toch maar verwijderd ;-)

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-09 20:13
Kunnen jullie mij helpen?

Dit werkte voorheen maar krijg nu een foutmelding

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
- platform: rest
    scan_interval: 60
    method: GET
    resource: http://192.168.16.4/api/1/lifetime
    name: "TWC-Gen3"
    value_template: '{{value_json.energy_wh | energy_wh('', true)}}'
    unit_of_measurement: "wh" 
    device_class: 'power'

De json die hij uitleest:
JSON:
1
{"contactor_cycles":52,"contactor_cycles_loaded":1,"alert_count":1,"thermal_foldbacks":0,"avg_startup_temp":nan,"charge_starts":52,"energy_wh":218693,"connector_cycles":18,"uptime_s":2053853,"charging_time_s":80964}

De foutmelding die ik krijg:
ERROR (MainThread) [homeassistant.helpers.template] Template variable error: 'value_json' is undefined when rendering '{{value_json.energy_wh}}'

Kan iemand mij op weg helpen om het weer werkend te krijgen?

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Daros schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 12:07:
Kunnen jullie mij helpen?

Dit werkte voorheen maar krijg nu een foutmelding

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
- platform: rest
    scan_interval: 60
    method: GET
    resource: http://192.168.16.4/api/1/lifetime
    name: "TWC-Gen3"
    value_template: '{{value_json.energy_wh | energy_wh('', true)}}'
    unit_of_measurement: "wh" 
    device_class: 'power'

De json die hij uitleest:
JSON:
1
{"contactor_cycles":52,"contactor_cycles_loaded":1,"alert_count":1,"thermal_foldbacks":0,"avg_startup_temp":nan,"charge_starts":52,"energy_wh":218693,"connector_cycles":18,"uptime_s":2053853,"charging_time_s":80964}

De foutmelding die ik krijg:
ERROR (MainThread) [homeassistant.helpers.template] Template variable error: 'value_json' is undefined when rendering '{{value_json.energy_wh}}'

Kan iemand mij op weg helpen om het weer werkend te krijgen?
Check even of de json die terug krijgt altijd alle attributes die je nodig hebt bevat. Anders geeft dit een error sinds versie 2021.10, daarvoor gaf het een warning. Zie ook: https://github.com/home-assistant/core/pull/48140
Pagina: 1 ... 61 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.