Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 60 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.867 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21-09 20:40
Ik heb een bluetooth sensor die mijn meterstanden uitleest. Nu probeer ik dit te integreren met de nieuwe energy monitor, maar ik krijg de sensor niet zichtbaar in de energy monitor configuratie.

Alle sensoren die ik wel kan toevoegen hebben de nieuwe state_class: total_increasing.

De sensor die ik probeer toe te voegen leest steeds de laaste meterstand uit, de waarde van de sensor is dus alleen oplopend.

Het gaat om de volgende sensor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MM9w5B4eJPc7nm8126IWKqMKj-Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GiafiuJn2kBjjW5pvKo7VS7E.png?f=user_large

In de customizations heb ik handmatig de state_class toegevoegd, maar heb hier alleen maar de keuze 'measurement'.

Dit is de code van de sensor:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  - platform: template
    sensors:
      onemeter_kwh:
        friendly_name: "Last readout 1.8.0"
        icon_template: mdi:flash
        unit_of_measurement: kWh
        device_class: energy
        state_class: measurement
        value_template: "{{ states.sensor.onemeter.state.split(' ')[0] }}"

Zodra ik in de code state_class in de configuratie wil toevoegen (zoals hierboven) krijg ik de volgende error:
code:
1
Invalid config for [sensor.template]: [state_class] is an invalid option for [sensor.template]. Check: sensor.template->sensors->onemeter_kwh->state_class. (See ?, line ?).

Iemand een idee waar ik het moet zoeken om deze sensor in de energy monitor te kunnen toevoegen?

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Meer mensen met problemen met de Growatt?

Ik krijg deze error terug, met een hele sloot aan tracing-meuk
code:
1
json.decoder.JSONDecodeError: Expecting value: line 7 column 1 (char 19)

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:17

Quad

Doof

Ah well, vanavond ben ik erachter gekomen dat de Google Cast integratie framedrops op mijn Android TV's veroorzaakt.
Ik heb er al maanden last van, uiteindelijk heb ik een nieuwe TV en nieuwe UniFi Dream Machine gekocht, maar het is uiteindelijk die plugin die dit veroorzaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P5BJ1yYOtD1c80_PyBgmsbVCbEE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/7qJHSwfkEhPmjDnrUMMZp6NF.gif?f=user_large
Framedrops, judder, gestotter (hoe je het wilt noemen) elke 3~10 seconden.

Ik ben uiteindelijk gaan testen of het aan een UniFi gateway lag, maar nee, dit werkte perfect. Toen ben ik elk apparaat en client handmatig gaan toevoegen aan het netwerk tot ik bij m'n server uit kwam en ineens het gestotter terug kwam.
Lang verhaal kort, stukje bij beetje troubleshooting kwam ik uiteindelijk bij de Google Cast integratie uit. Deze uit gezet en alles wordt na herstart HA vloeiend op de TV's weergegeven.

Heel jammer dit, maar ik ben wel blij dat de veroorzaker gevonden is, alleen hoe zou ik de cast integratie kunnen gaan gebruiken zonder dat de TV's de pineut zijn?

Overigens heb ik het probleem weten te verifiëren bij @Waah waarvan ik wist dat hij ook framedrops had. @Waah heeft de cast integratie ook uitgeschakeld waarna het probleem bij hem ook verdween op zijn Philips Android TV. |:(

[ Voor 9% gewijzigd door Quad op 13-09-2021 23:15 ]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:56
Jup, hulde aan Quad voor deze oplossing!

Niet alle apps hebben het. Nlziet had het, maar die hebben de optie "Multimedia tunneling" toegevoegd een tijdje geleden en dat voorkomt het probleem ook. Maar dat werkt niet voor apps als videoland, canal digitaal etc.

Vooral blij dat het nu opgelost is. Miss Waah viel het niet eens op.... Wat echt wonderbaarlijk is want ik had precies hetzelfde als Quad zijn voorbeeld. Elke paar seconden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:46
Hopelijk kunnen jullie mij iets verder helpen. Ik heb Home Assistant 2021.9.6 draaien, maar heb dit probleem ook bij enkele eerdere versies van de september reeks. Sinds ze het energy dashboard hebben geintroduceerd kan je eenvoudig onderscheid maken tussen verschillende verbruikers. Ik heb op dit moment zo'n 8 pluggen (tuya wifi) hangen in huis en 7 krijg ik ze zichtbaar in het dashboard. De laatste dus niet, ik heb al geprobeerd de sensor een andere naam te geven, maar niets lijkt te helpen. Alle 8 hebben ze vergelijkbare code waarbij ik alleen de nummers (plug 101-108 ;-)) aangepast heb.

Bronsensor : switch.plug_105 , attribute: current_consumption (watt) verbonden via localtuya.
Localtuya code
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  - host: 192.168.0.13
    device_id: XXX
    local_key: XXX
    friendly_name: Plug_105
    protocol_version: "3.3"
    entities:
      - platform: switch
        friendly_name: "Plug 105"
        id: 1
        current: 18 # Optional
        current_consumption: 19 # Optional
        voltage: 20 # Optional

Output
Attributes:
code:
1
2
3
4
current: 221
current_consumption: 48.1
voltage: 229.7
friendly_name: Plug 105

Omdat deze sensor netjes het huidige verbruik meet in watt heb ik een template sensor gemaakt die de watts omzet naar kilowatt
code:
1
2
3
4
5
6
7
  sensors:
    plug_105_current_consumption_corrected:
      value_template: >-
        {{ state_attr('switch.plug_105', 'current_consumption') | multiply(0.001) | float }}
      unit_of_measurement: "kW"
      device_class: power

Output
State:0.05
Attributes:
code:
1
2
3
unit_of_measurement: kW
friendly_name: plug_105_current_consumption_corrected

Vervolgens heb ik een integratiesensor aangemaakt om de kW om te rekenen naar kWh
Sensor met kwh:
code:
1
2
3
4
5
6
sensor:
- platform: integration
  name: Koelkast
  source: sensor.plug_105_current_consumption_corrected
  method: left
  round: 2

Output:
state: 0.38
Attributes:
code:
1
2
3
4
5
6
state_class: total_increasing
friendly_name: Koelkast
icon: mdi:chart-histogram

Volgens mij voldoet de integration sensor aan alle voorwaarden (device & state class) maar toch vind HA 'm niet zo leuk. Ik ben de weg kwijt, wie weet hebben jullie nog een magisch idee :) Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBNMK
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:08
AW_Bos schreef op maandag 13 september 2021 @ 22:29:
Meer mensen met problemen met de Growatt?

Ik krijg deze error terug, met een hele sloot aan tracing-meuk
code:
1
json.decoder.JSONDecodeError: Expecting value: line 7 column 1 (char 19)
Ik heb er ook last van sinds een paar dagen.

Er lijkt iets te zijn gewijzigd in de login methode bij Growatt die moet worden aangepast. Er is een Github issue voor (met een mogelijke patch) maar die heb ik nog niet geprobeerd.

https://github.com/home-assistant/core/issues/56044

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 11:30

CAP-Team

XBL: CAPTeam

De laatste ZwaveJS update 0.1.40 maakte mijn Zwave netwerk kapot..

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:03
Quad schreef op maandag 13 september 2021 @ 23:14:
Ah well, vanavond ben ik erachter gekomen dat de Google Cast integratie framedrops op mijn Android TV's veroorzaakt.
Ik heb er al maanden last van, uiteindelijk heb ik een nieuwe TV en nieuwe UniFi Dream Machine gekocht, maar het is uiteindelijk die plugin die dit veroorzaakt:

[Afbeelding]
Framedrops, judder, gestotter (hoe je het wilt noemen) elke 3~10 seconden.

Ik ben uiteindelijk gaan testen of het aan een UniFi gateway lag, maar nee, dit werkte perfect. Toen ben ik elk apparaat en client handmatig gaan toevoegen aan het netwerk tot ik bij m'n server uit kwam en ineens het gestotter terug kwam.
Lang verhaal kort, stukje bij beetje troubleshooting kwam ik uiteindelijk bij de Google Cast integratie uit. Deze uit gezet en alles wordt na herstart HA vloeiend op de TV's weergegeven.

Heel jammer dit, maar ik ben wel blij dat de veroorzaker gevonden is, alleen hoe zou ik de cast integratie kunnen gaan gebruiken zonder dat de TV's de pineut zijn?

Overigens heb ik het probleem weten te verifiëren bij @Waah waarvan ik wist dat hij ook framedrops had. @Waah heeft de cast integratie ook uitgeschakeld waarna het probleem bij hem ook verdween op zijn Philips Android TV. |:(
Ik gebruik geen cast, maar kwam dit issue tegen;
https://github.com/home-assistant/core/issues/55435

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:49

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Magic schreef op maandag 13 september 2021 @ 11:40:
Dank beiden, ik heb in ieder geval weer een zetje in de goede richting, ik ga er eens verder induiken :)
Een andere optie waar ik onlangs aan dacht is het gebruiken van de datum. Dan hoeft er ook geen automatisering dagelijks iets te verhogen. Dus de datum pakken, daar de startdatum vanaf halen en dat vermenigvuldigen met het dagelijkse verbruik. Je zou er zelfs een template van kunnen maken waarbij je bij elke sensor apart de startdatum en het dagelijkse verbruik in kunt vullen.

@TheFes Zou jij zoiets kunnen programmeren?

[ Voor 3% gewijzigd door HuismAndré op 14-09-2021 08:21 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Dit exact dus. Bedankt, kan ik m'n stem erbij voten.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:42
CAP-Team schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 07:49:
De laatste ZwaveJS update 0.1.40 maakte mijn Zwave netwerk kapot..
Jep, hier ook veel uitval ineens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
HuismAndré schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 08:18:
[...]

Een andere optie waar ik onlangs aan dacht is het gebruiken van de datum. Dan hoeft er ook geen automatisering dagelijks iets te verhogen. Dus de datum pakken, daar de startdatum vanaf halen en dat vermenigvuldigen met het dagelijkse verbruik. Je zou er zelfs een template van kunnen maken waarbij je bij elke sensor apart de startdatum en het dagelijkse verbruik in kunt vullen.

@TheFes Zou jij zoiets kunnen programmeren?
Dat is precies wat ik nu in mijn testomgeving heb draaien :)

Magic in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4"

Ik dacht dat ik jullie beiden had gequote/getagd in mijn reactie, excuus!

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:49

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Magic schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 08:26:
[...]

Dat is precies wat ik nu in mijn testomgeving heb draaien :)

Magic in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4"

Ik dacht dat ik jullie beiden had gequote/getagd in mijn reactie, excuus!
Top. Het voordeel van die datum methode is dat het verbruik mooi doorloopt als de server er een uurtje uit ligt (alleen krijg je dan een sprong die 6 x zo groot is).

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Kire88 schreef op maandag 13 september 2021 @ 22:27:
Ik heb een bluetooth sensor die mijn meterstanden uitleest. Nu probeer ik dit te integreren met de nieuwe energy monitor, maar ik krijg de sensor niet zichtbaar in de energy monitor configuratie.

Alle sensoren die ik wel kan toevoegen hebben de nieuwe state_class: total_increasing.

De sensor die ik probeer toe te voegen leest steeds de laaste meterstand uit, de waarde van de sensor is dus alleen oplopend.

Het gaat om de volgende sensor:
[Afbeelding]

In de customizations heb ik handmatig de state_class toegevoegd, maar heb hier alleen maar de keuze 'measurement'.

Dit is de code van de sensor:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
    sensors:
      onemeter_kwh:
        state_class: measurement

Zodra ik in de code state_class in de configuratie wil toevoegen (zoals hierboven) krijg ik de volgende error:
code:
1
Invalid config for [sensor.template]: [state_class] is an invalid option for [sensor.template]. Check: sensor.template->sensors->onemeter_kwh->state_class. (See ?, line ?).

Iemand een idee waar ik het moet zoeken om deze sensor in de energy monitor te kunnen toevoegen?
Je hebt state_class: total_increasing nodig voor kWh telwerken, measurement is voor sensors a la het momentele verbruik in watt (i.c.m. device_class: power).

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
Raven schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 09:43:
[...]

Je hebt state_class: total_increasing nodig voor kWh telwerken, measurement is voor sensors a la het momentele verbruik in watt (i.c.m. device_class: power).
Misschien was mijn uitleg niet helemaal duidelijk. Maar het lukt dus niet om de state_class toe te voegen.
Als ik state_class: total_increasing toevoeg aan mijn template sensor krijg ik deze error:
code:
1

Hier de config die bij de bovenstaande error hoort:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
    sensors:
      onemeter_kwh:

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Gizz schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:45:
[...]

Ja, dat staat ook op de GitHub:

code:
1
2
3
4
5
6
docker run [-d] \
    --name=s0pcm \
    -v /etc/localtime:/etc/localtime:ro \
    -v /docker/config:/config \
    --device /dev/ttyACM0:/dev/ttyACM0 \
    ualex73/s0pcm-reader

Uiteraard wel even checken of het usb-pad (/dev/ttyACM0) correct is in jouw geval. Zo niet, aanpassen voordat je het commando uitvoert.
Ik heb hier ook problemen mee, maar het lijkt wel iets anders te zijn. Tot gisteren had ik nog nooit docker gebruikt, dus ik heb vast een enorm simpel newbie-probleem. Als ik de bovenstaande code invoer op mijn Pi4, krijg ik het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
pi@raspberrypi:~ $ docker run [-d] \
>     --name=s0pcm \
>     -v /etc/localtime:/etc/localtime:ro \
>     -v /docker/config:/config \
>     --device /dev/ttyACM0:/dev/ttyACM0 \
>     ualex73/s0pcm-reader
docker: invalid reference format.
See 'docker run --help'.

HA draait verder goed (in een docker), en als ik 'cat /dev/ttyACM0' doe, krijg ik ook wel data. Hiervoor draaide ik Domoticz waar de pulsmeter gewoon out of the box ondersteund werd, en dat ging heel eenvoudig. De hardware functioneert dus wel.

Kan het zijn dat de regel met /config niet goed is? Immers is er geen /config, of verwijst dat naar een onderliggende directory van docker? (Je merkt, ik heb er nog nul verstand van.)

Iemand een tip of hint wat ik hier aan kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-09 19:39
Om voor de vrouw het makkelijker te maken als onze wasmachine/droger/vaatwasser klaar is wil ik een melding versturen via Telegram. (dit gebruiken we voor meerdere toepassingen)

Alleen ik krijg het niet helemaal goed voor elkaar. ik gebruik hier Node-red voor.

Eerste een state node gemaakt om te kijken of de wattage onder de 5 watt komt voor 5 minuten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G4bGbPQ9WzoqhdhK9u-055ux-9Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/O4GoEndKUA7KdTkZ5yggrvdg.png?f=fotoalbum_large

Dit zorgt ervoor dat als de node ziet dat de sensor meer dan 5 watt verbruik heeft, en daarna onder de 5 watt komt er een klok loopt van 5 minuten. indien het apparaat dan weer boven de 5 watt komt verdwijnt de klok.

Indien de sensor 5 minuten onder de 5 watt komt heb ik call service node gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Rg_19p0bXwtmUB3kE0E20N2I30=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hCve3xrqhvvGbqyvbiPoDkOw.png?f=user_large
De message is als volgt: "message": "De {{data.new_state.attributes.friendly_name}} is klaar.",

Ik krijg wel netjes een melding in Telegram maar die ziet er zo uit: "De Vaatwasser Current Consumption is klaar" Uiteraard wil ik de tekst "Current Consumption" er niet in hebben.

Kan iemand zo 1 2 3 zien waar ik de fout gemaakt heb?

EDIT:
Probleem is gevonden. de entiteit zag er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xfCFRx9Yle-OkgyRt0CS2OUi-oQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QaWHfDclkKS9rEBQljFIIbzs.png?f=user_large

Dus even simpel de naam handmatig ingevuld als Vaatwasser, en nu werkt het zoals ik wil :)

[ Voor 10% gewijzigd door marcel19 op 14-09-2021 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
Wat is nu zo een beetje een goede Zigbee stick om te gebruiken icm raspberry? Gaat mij voornamelijk om Xiaomi en Ikea spul aan te sturen. Conbee vind ik vrij prijzig namelijk

[ Voor 11% gewijzigd door vwtune op 14-09-2021 10:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• raytje192
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-09 10:40
Ik gebruik Zigbee2MQTT is samenwerking met Home Assistant. Op hun website staat een overview:

https://www.zigbee2mqtt.i...n/supported_adapters.html

Gebruik de Slaesh stick naar volle tevredenheid :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bafplus
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 04-01-2022
willemd schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 10:18:
[...]

Ik heb hier ook problemen mee, maar het lijkt wel iets anders te zijn. Tot gisteren had ik nog nooit docker gebruikt, dus ik heb vast een enorm simpel newbie-probleem. Als ik de bovenstaande code invoer op mijn Pi4, krijg ik het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
>     --name=s0pcm \
See 'docker run --help'.

HA draait verder goed (in een docker), en als ik 'cat /dev/ttyACM0' doe, krijg ik ook wel data. Hiervoor draaide ik Domoticz waar de pulsmeter gewoon out of the box ondersteund werd, en dat ging heel eenvoudig. De hardware functioneert dus wel.

Kan het zijn dat de regel met /config niet goed is? Immers is er geen /config, of verwijst dat naar een onderliggende directory van docker? (Je merkt, ik heb er nog nul verstand van.)

Het command lijkt goed, je zou een van de volgende nog eens kunnen proberen:

code:
1
2
3
4
5
6
docker run [-d] `
    --name=s0pcm `
    -v /etc/localtime:/etc/localtime:ro `
    -v /docker/config:/config `
    --device /dev/ttyACM0:/dev/ttyACM0 `
    ualex73/s0pcm-reader

of
code:
1
2
3
4
5
6
docker run [-d] ^
    --name=s0pcm ^
    -v /etc/localtime:/etc/localtime:ro ^
    -v /docker/config:/config ^
    --device /dev/ttyACM0:/dev/ttyACM0 ^
    ualex73/s0pcm-reader

of (let op: 1 regel!)
code:
1
docker run -d --name=s0pcm -v /etc/localtime:/etc/localtime:ro -v /docker/config:/config --device /dev/ttyACM0:/dev/ttyACM0 ualex73/s0pcm-reader

Dat is het enige wat ik kan bedenken....hoop dat het helpt :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:59
Kire88 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 10:15:
[...]

Misschien was mijn uitleg niet helemaal duidelijk. Maar het lukt dus niet om de state_class toe te voegen.
Als ik state_class: total_increasing toevoeg aan mijn template sensor krijg ik deze error:
code:
1

Hier de config die bij de bovenstaande error hoort:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
    sensors:
      onemeter_kwh:
Als je hem omboutwt naar een template.sensor (ipv sensor.template) dan kun je de state_class: total_increasing wel meegeven in de config (ondanks dat de docs zeggen dat alleen measurement ondersteund wordt)
https://www.home-assistant.io/integrations/template/

Je krijgt dan zoiets:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
template:
  sensor:
    - name: "Last readout 1.8.0"
      unique_id: fcf3be6b-c18d-4a11-827d-6a1e7e18fdd3
      state: "{{ states.sensor.onemeter.state.split(' ')[0] }}"
      unit_of_measurement: "kWh"
      icon: mdi:flash

Moet je wel nog even in de UI het entity_id wijzigen naar sensor.onemeter_kwh

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Ik ben bezig om een aantal iconen te maken om dingen weer te geven, echter wil dat niet lukken. Ik probeer voorbeelden te vinden bij de HA Community, maar kom er niet uit.

Ik wil het volgende;

Icoon (voorbeeld vaatwasser) - Kleur Groen = Run / Kleur Grijs = Inactive (sensor.dishwasher_operation_state)

Hiernaast wil ik eronder een getal voor de duur en het percentage van de wasbuurt (sensor.dishwasher_remaining_program_time / sensor.dishwasher_program_progress)

Ik ga hierna nog een script maken als de program progress 100% is dat er een bericht naar de mobiele telefoons gaat.

Wat heb ik geprobeerd;
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
type: button
tap_action:
  action: more-info
entity: sensor.dishwasher_operation_state
icon: mdi:dishwasher
color_type: icon
show_state: true
state:
  - state: Inactive
    color: rgb(228, 128, 199)
  - state: Run
    color: rgb(128, 128, 199)

Is er iemand die mij op weg kan helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:56
willemd schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 10:18:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
>     --name=s0pcm \
See 'docker run --help'.

Haal -d uit [] dus zo:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
pi@raspberrypi:~ $ docker run -d \
>     --name=s0pcm \
See 'docker run --help'.

-d geeft aan dat je in detached wil draaien, zie hier voor meer info. Die [ ] er omheen geven aan dat dus kan kiezen om die optie mee te geven, maar niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
@Maeslant Je verward de build-in button-card (type: button) met de custom button-card (type: custom:button-card). Je configuratie is voor de laatste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LDVC
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:53

LDVC

Let's get it over with

Quad schreef op maandag 13 september 2021 @ 23:14:
HULDE!! Hier ook al maanden last van op mijn Philips Android TV en maar niet kunnen achterhalen wat de oorzaak is. Bij Netflix vervelend en Ziggo app haast onkijkbaar.
Is het voldoende om specifiek dit device in de integratie te disablen, of moet de volledige integratie uitgeschakeld worden? Ervaar op andere devices namelijk geen issues.

Nintendo switch friendcode: SW-0415-2447-4320

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [RNMC] Viper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:19

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

golles schreef op donderdag 9 september 2021 @ 18:28:
[...]

Ja hoor, het is een hele lap, daarom ingeklapt. Klik even op toon volledige bericht
Ik maak trouwens gebruik van https://github.com/iMicknl/ha-tahoma

[...]

Opzet kwam van hier: https://companion.home-as...tification-action-scripts
Dank je, na wat aanpassen mijn config. Moet alleen nog iets hebben om eenvoudig regen te ondervangen.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
alias: Zonwering
description: automatisch dicht laten gaan zonwering indien slecht weer of open bij zon
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.br_wind_force
    above: '4'
    for:
      minutes: 5
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.buiten_humidity
    above: '90'
  - platform: state
    entity_id: sensor.sun_position
    from: voor
    to: achter
    for:
      minutes: 15
  - platform: state
    from: achter
    to: voor
    for:
      minutes: 15
condition: []
action:
  - alias: Set up variables for the actions
    variables:
      action_open: '{{ ''OPEN_'' ~ context.id }}'
      action_part: '{{ ''PART_'' ~ context.id }}'
      action_close: '{{ ''CLOSE_'' ~ context.id }}'
  - choose:
      - conditions:
          - condition: numeric_state
            above: '6'
            entity_id: cover.zonwering
            attribute: current_position
            above: '0'
        sequence:
          - service: notify.user
            data:
              title: '[Zonwering]'
                Zonwering wordt dicht gezet i.v.m. wind ({{
                states.sensor.br_wind_force.state }} {{
                states.sensor.br_wind_force.attributes.unit_of_measurement }})
              data:
                push:
                  thread-id: alarm
          - service: cover.close_cover
            target:
      - conditions:
            above: '4'
            below: '6'
            above: '40'
        sequence:
            data:
                Er staat veel wind ({{ states.sensor.br_wind_force.state }}
                {{ states.sensor.br_wind_force.attributes.unit_of_measurement
                }})
              data:
                push:
                actions:
                  - action: '{{ action_close }}'
                    title: sluit zonwering
                  - action: '{{ action_part }}'
                    title: zet half open
          - wait_for_trigger:
              - platform: event
                event_type: mobile_app_notification_action
                event_data:
                  action: '{{ action_close }}'
                event_data:
                  action: '{{ action_part }}'
          - choose:
              - conditions:
                  - condition: template
                    value_template: '{{ wait.trigger.event.data.action == action_close }}'
                sequence:
                    target:
              - conditions:
                    value_template: '{{ wait.trigger.event.data.action == action_part }}'
                sequence:
                  - service: cover.set_cover_position
                    target:
                    data:
                      position: 40
      - conditions:
            value_template: '{{ trigger.entity_id == ''sensor.buiten_humidity'' }}'
        sequence:
            data:
              data:
                push:
                actions:
          - wait_for_trigger:
                event_data:
            target:
      - conditions:
          - condition: state
            state: voor
        sequence:
            data:
              message: De zon is niet langer achter, wil je de zonwering sluiten?
              data:
                push:
                actions:
          - wait_for_trigger:
                event_data:
            target:
      - conditions:
            entity_id: sensor.keuken_sensor_light_level
            above: '400'
            state: achter
            below: '40'
            entity_id: sensor.buiten_humidity
            below: '90'
        sequence:
            data:
              data:
                push:
                actions:
                  - action: '{{ action_open }}'
                    title: open zonwering
                  - action: '{{ action_part }}'
                    title: zet half open
          - wait_for_trigger:
                event_data:
                  action: '{{ action_open }}'
                event_data:
                  action: '{{ action_part }}'
          - choose:
              - conditions:
                    value_template: '{{ wait.trigger.event.data.action == action_open }}'
                sequence:
                  - service: cover.open_cover
                    target:
              - conditions:
                    value_template: '{{ wait.trigger.event.data.action == action_part }}'
                sequence:
                  - service: cover.set_cover_position
                    target:
                    data:
                      position: 40
mode: restart

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-09 12:31
consolefreak schreef op maandag 13 september 2021 @ 23:26:
Hopelijk kunnen jullie mij iets verder helpen. Ik heb Home Assistant 2021.9.6 draaien, maar heb dit probleem ook bij enkele eerdere versies van de september reeks. Sinds ze het energy dashboard hebben geintroduceerd kan je eenvoudig onderscheid maken tussen verschillende verbruikers. Ik heb op dit moment zo'n 8 pluggen (tuya wifi) hangen in huis en 7 krijg ik ze zichtbaar in het dashboard. De laatste dus niet, ik heb al geprobeerd de sensor een andere naam te geven, maar niets lijkt te helpen. Alle 8 hebben ze vergelijkbare code waarbij ik alleen de nummers (plug 101-108 ;-)) aangepast heb.

Bronsensor : switch.plug_105 , attribute: current_consumption (watt) verbonden via localtuya.
Localtuya code
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  - host: 192.168.0.13
    device_id: XXX
    local_key: XXX
    friendly_name: Plug_105
    protocol_version: "3.3"
    entities:
      - platform: switch
        friendly_name: "Plug 105"
        id: 1
        current: 18 # Optional
        current_consumption: 19 # Optional
        voltage: 20 # Optional

Output
Attributes:
code:
1
2
3
4
current: 221
current_consumption: 48.1
voltage: 229.7
friendly_name: Plug 105

Omdat deze sensor netjes het huidige verbruik meet in watt heb ik een template sensor gemaakt die de watts omzet naar kilowatt
code:
1
2
3
4
5
6
7
  sensors:
    plug_105_current_consumption_corrected:
        {{ state_attr('switch.plug_105', 'current_consumption') | multiply(0.001) | float }}
      unit_of_measurement: "kW"

Output
State:0.05
Attributes:
code:
1
2
3
unit_of_measurement: kW
friendly_name: plug_105_current_consumption_corrected

Vervolgens heb ik een integratiesensor aangemaakt om de kW om te rekenen naar kWh
Sensor met kwh:
code:
1
2
3
4
5
6
sensor:
- platform: integration
  name: Koelkast
  method: left
  round: 2

Output:
state: 0.38
Attributes:
code:
1
2
3
4
5
6
friendly_name: Koelkast
icon: mdi:chart-histogram

Volgens mij voldoet de integration sensor aan alle voorwaarden (device & state class) maar toch vind HA 'm niet zo leuk. Ik ben de weg kwijt, wie weet hebben jullie nog een magisch idee :) Alvast bedankt.
Ik had mijn mqtt readers ook niet zichtbaar. Ik heb niet de current gebruikt, maar de total of de today, die loopt gewoonweg op, vanaf het moment dat je hem gebruikt/toevoegd. De startvalue maakt dus niet uit

Ik heb de volgende zaken aan de sensor toegevoegd:

code:
1
2
3
    device_class: "energy"
    state_class: "total_increasing"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

LDVC schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 12:32:
[...]

HULDE!! Hier ook al maanden last van op mijn Philips Android TV en maar niet kunnen achterhalen wat de oorzaak is. Bij Netflix vervelend en Ziggo app haast onkijkbaar.
Is het voldoende om specifiek dit device in de integratie te disablen, of moet de volledige integratie uitgeschakeld worden? Ervaar op andere devices namelijk geen issues.
Van wat ik heb getest is het of chromecast op de TV uitzetten of de hele integratie uitschakelen / verwijderen. Enkel het device disable is geen succes.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
Quad schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 13:05:
[...]

Van wat ik heb getest is het of chromecast op de TV uitzetten of de hele integratie uitschakelen / verwijderen. Enkel het device disable is geen succes.
Phillips "Let's make things worse" 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-04-2023
bafplus schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 13:14:
[...]
Volgens mij was de google chromecast het probleem maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
TheFes schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 10:59:
[...]

Als je hem omboutwt naar een template.sensor (ipv sensor.template) dan kun je de state_class: total_increasing wel meegeven in de config (ondanks dat de docs zeggen dat alleen measurement ondersteund wordt)
https://www.home-assistant.io/integrations/template/

Je krijgt dan zoiets:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
template:
  sensor:
    - name: "Last readout 1.8.0"
      unique_id: fcf3be6b-c18d-4a11-827d-6a1e7e18fdd3
      state: "{{ states.sensor.onemeter.state.split(' ')[0] }}"
      icon: mdi:flash

Moet je wel nog even in de UI het entity_id wijzigen naar sensor.onemeter_kwh
Perfect, het werkt!! _/-\o_

Nog een additionele vraag. Ik heb nu mijn zonnepaneel opbrengst al een tijdje in de energy monitor staan. Is het mogelijk om deze te resetten, zodat deze dezelfde periode gaat laten zien als de opbrengst van en naar het net?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HH7AlqYByf6XY_5qfTultTvqpNc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zNq6hAjpDhWG6R9ZpRJuPV9d.png?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door Kire88 op 14-09-2021 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
jowi schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 13:24:
[...]

Volgens mij was de google chromecast het probleem maar goed.
Wss omdat Philips daar niet correct mee overweg kan. Philips heeft er een handje van vak net ff buiten standaarden te gaan werken. In verleden vaak problemen mee gehad vandaar mijn opmerking ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:28
Kire88 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 13:26:
[...]

Perfect, het werkt!! _/-\o_

Nog een additionele vraag. Ik heb nu mijn zonnepaneel opbrengst al een tijdje in de energy monitor staan. Is het mogelijk om deze te resetten, zodat deze dezelfde periode gaat laten zien als de opbrengst van en naar het net?

[Afbeelding]
Welke sensor gebruik je voor je solar? Want hij hoort elke dag te resetten, tenminste, dat doet ie bij mij.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
DaLass schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 13:51:
[...]

Welke sensor gebruik je voor je solar? Want hij hoort elke dag te resetten, tenminste, dat doet ie bij mij.
Ik gebruik de SolarEdge lifteime sensor. Deze reset elke dag. De printscreen die ik toevoegde was alleen de 'yearly' view.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E67zkvOJDnbo7dae5YQmyUksB8Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H44VGuiHBoLSODs18ZMnA0ci.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UhVIiqQ49Yunb0N0d6nVoOZZWXg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/keN9VpA48DJqtsOd4Kk5B7Es.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
bafplus schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 13:26:
[...]

Wss omdat Philips daar niet correct mee overweg kan. Philips heeft er een handje van vak net ff buiten standaarden te gaan werken. In verleden vaak problemen mee gehad vandaar mijn opmerking ;-)
Ik had niet begrepen dat het alleen om Philips android tv's ging. Maar goed, weten jullie zeker dat dit niet een framerate conversie of pulldown oid is, wat gewoon met de juiste setting op de tv is op te lossen? Of wellicht op de chromecast? Dat soort apparaten maken vaak een zooitje van framerates, vooral amerikaanse apparaten willen er nog wel eens van uitgaan dat elk signaal 60Hz is, dus als ze dan europees 50Hz materiaal in 60Hz gaan verpakken, en je (philips) tv dus denkt dat het 60hz is, krijg je ook dit soort effecten. Wel de moeite waard om even te onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

bafplus schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 13:14:
[...]

Ik denk niet dat het Philips specifiek is. Casten via aparte CC leverde ook wel drops op. En elders is er al een Sony met Android TV genoemd.
jowi schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 14:16:
[...]

Ik had niet begrepen dat het alleen om Philips android tv's ging. Maar goed, weten jullie zeker dat dit niet een framerate conversie of pulldown oid is, wat gewoon met de juiste setting op de tv is op te lossen? Of wellicht op de chromecast? Dat soort apparaten maken vaak een zooitje van framerates, vooral amerikaanse apparaten willen er nog wel eens van uitgaan dat elk signaal 60Hz is, dus als ze dan europees 50Hz materiaal in 60Hz gaan verpakken, en je (philips) tv dus denkt dat het 60hz is, krijg je ook dit soort effecten. Wel de moeite waard om even te onderzoeken.
Er wordt niet eens gecast. Het gebruiken van een streaming app op je Android TV is voldoende, die hapert, tot je de cast integratie uitzet.

Ik kan inmiddels van de tv alle optimalisatie settings dromen. Al m'n netwerkapparatuur en tv's heb in de firmwares van gedwongraded of beta zelfs gezet zonder resultaat. Ik heb zelf honderden euro's uitgegeven aan een nieuwe TV en firewall om dat ik dacht dat het aan het oude lag, en ik heb zelfs getwijfeld of de frequentie van het stroomnet invloed had.

Er zijn nu al enkele mensen die de addon uitschakelen waarna de framedrops instant weg zijn. Dan is dat wel een beetje vreemd gedrag binnen die addon. Weet niet wie de addon heeft gemaakt, maar zal anders een issue aanmaken.

[ Voor 20% gewijzigd door Quad op 14-09-2021 14:24 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
Kire88 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 14:14:
[...]

Ik gebruik de SolarEdge lifteime sensor. Deze reset elke dag. De printscreen die ik toevoegde was alleen de 'yearly' view.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ok, dan snap ik je initiële vraag niet denk ik..

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:25
Hier staat een Philips (65oled855) met integratie naar allerlei devices en services.
Tot op heden nog geen framedrops gezien.

Vanwege de kans op framedrops of andere gekke dingen staan dit soort apparaten wel bekabeld aangesloten en evt streaming wifi apparaten kunnen connecten op de router die erbij staat.
maw ik heb een router achter de TV gezet voor de woonkamer ivm extreem signaal absorberend beton.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
DaLass schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 14:23:
[...]

Ok, dan snap ik je initiële vraag niet denk ik..
Ik heb nu solar gegevens in de energy monitor staan vanaf 26 augustus.

Aangezien ik nu net de sensoren werkend heb voor de energie van en naar het net kloppen de totalen niet, aangezien de startdata van de sensoren anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
Kire88 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 14:27:
[...]

Ik heb nu solar gegevens in de energy monitor staan vanaf 26 augustus.

Aangezien ik nu net de sensoren werkend heb voor de energie van en naar het net kloppen de totalen niet, aangezien de startdata van de sensoren anders is.
Ah, zo. Dat is dan alleen een probleem voor je totalen van dit jaar en deze maand en deze week, want de dagtotalen, die van volgende week, volgende maand en volgend jaar kloppen dan als het goed is wel.

Zou het niet werken als je de solar sensor verwijderd van je energy dashboard en deze even later opnieuw toevoegd?

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
@DaLass Nee dat werkt niet. Hij pakt dan toch de data weer vanaf 26 augustus. Het is ook niet een heel groot probleem. Ik vind het alleen fijn als de totalen van het jaar en deze/vorige maand ook kloppen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
Kire88 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 14:34:
@DaLass Nee dat werkt niet. Hij pakt dan toch de data weer vanaf 26 augustus. Het is ook niet een heel groot probleem. Ik vind het alleen fijn als de totalen van het jaar en deze/vorige maand ook kloppen ;)
Hmm, dat is jammer.

Ik snap overigens dat je graag hebt dat het klopt, zo ben ik normaal gesproken ook, maar heb geaccepteerd dat er dit jaar wat gekke dingen in het totaaloverzicht van het dashboard zullen zitten. Zolang alles maar goed werkt op 31-12, dan kunnen we een goed gemeten 2022 in. :)

edit:
Wellicht kun je hier iets mee?
https://community.home-as...home-assistant/326854/455

[ Voor 9% gewijzigd door DaLass op 14-09-2021 14:41 ]

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
@DaLass Ja dat zal ik ook maar doen. Verder is het wel een hele toffe feature die er is bij gekomen. Ik zou het ook wel super vinden als het energy distribution plaatje ook in andere dashboard views gebruikt zou kunnen worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaLass
Kire88 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 14:42:
@DaLass Ja dat zal ik ook maar doen. Verder is het wel een hele toffe feature die er is bij gekomen. Ik zou het ook wel super vinden als het energy distribution plaatje ook in andere dashboard views gebruikt zou kunnen worden.
Dat kan: https://www.home-assistant.io/lovelace/energy/ :)

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:18
Kire88 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 14:34:
De hele solar integratie eruit gooien en er opnieuw in zetten? (En dan die andere ook, zodat je ze er allemaal tegelijk in kan zetten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kire88
Wow ok :*) Ontwikkelingen gaan zo snel, moeilijk bij te houden!

@barrymossel Dat zou wel werken ja. Ik denk dat ik het zo maar laat voor nu. Toch bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

raymondw schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 14:26:
Hier staat een Philips (65oled855) met integratie naar allerlei devices en services.
Tot op heden nog geen framedrops gezien.

Vanwege de kans op framedrops of andere gekke dingen staan dit soort apparaten wel bekabeld aangesloten en evt streaming wifi apparaten kunnen connecten op de router die erbij staat.
maw ik heb een router achter de TV gezet voor de woonkamer ivm extreem signaal absorberend beton.
Als daarmee in feite je Android TV achter een NAT staat kan HA niet naar je TV en dus ook niet bij ChromeCast komen. Dus heb je daar idd geen last van.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:25
Quad schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 15:31:
[...]

Als daarmee in feite je Android TV achter een NAT staat kan HA niet naar je TV en dus ook niet bij ChromeCast komen. Dus heb je daar idd geen last van.
Nee, het staat niet achter NAT, dat zou niet handig zijn.
Er is wel een VLAN structuur, maar de vertrouwde devices connecten op een netwerk waarbij eea gewoon met elkaar kan communiceren.
Wifi kan dus bij HA en TV en vice versa.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-09 12:21
Is er iemand die op basis van google home alarms automations gemaakt heeft? (morning routine, of lamp aanzetten of dergelijke)
https://github.com/leikoilja/ha-google-home

Bijkomend probleem is dat die integratie maar om de 180sec polled (je kan dit wel sneller zetten maar ze raden het af wegens dat de integratie instabiel zou worden)

Ik had zoiets maar dat lijkt niet te werken
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
##########################
## Google Home alarms

- id: 'Google Home alarm'
  alias: 'GH Alarm trigger'
  trigger:
  - platform: template #Trigger if the current / time date is the same as the current alarm time.
    value_template: "{{ as_timestamp(now()) == as_timestamp(states('sensor.woonkamer_mini_alarms')) }}"
  action:
  - alias: "Wait until the alarm status isn't snoozed"
    wait_template: "{{ not is_state_attr('sensor.woonkamer_mini_alarms', 'alarms[0].status', 'snoozed') }}"
  - entity_id: light.kastlamp
    service: light.turn_on
  #...
  #Do you actions / sripts
  mode: single

Misschien ben ik helemaal op het verkeerde spoor.
Ik wil gewoon wanneer ik een alarm op een hub afduw, er een automatisatie start.

Hier nog ff de entititeit met een gezet alarm

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/LJkG0wY/alarm.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@skank Met datum-tijd zou ik wisselen naar een dateTime object en altijd de check doen met >=. Als hij ms meeneemt is anders de kans aanwezig dat je net het moment mist dat ze gelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Septillion schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 16:13:
@skank Met datum-tijd zou ik wisselen naar een dateTime object en altijd de check doen met >=. Als hij ms meeneemt is anders de kans aanwezig dat je net het moment mist dat ze gelijk zijn.
Ofwel (want die polling werkt serieus tegen) is het misschien beter gewoon de tijd te nemen die in het gezette alarm aanwezig is + aantal seconden erna

Of hoe zouden jullie het doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@skank Ik heb geen ervaring met de integratie. Maar goed, zo'n alarm zet je er denk ik niet in voor over 1 minuut. Dus dan zou het niet erg moeten zijn dat de sensor een 3 minuten poll tijd heeft. En zo volgens mij het volgende gewoon moeten werken:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
## Google Home alarms

trigger:
  - platform: template #Trigger if the current / time date is the same as the current alarm time.
    value_template: "{{ now() >= states('sensor.woonkamer_mini_alarms')|as_datetime }}"
  action:
    wait_template: "{{ not is_state_attr('sensor.woonkamer_mini_alarms', 'alarms[0].status', 'snoozed') }}"
  #...
  #Do you actions / sripts

Met als enige randvoorwaarde dat ik niet weet wat de waarde van 'sensor.woonkamer_mini_alarms' is als er geen alarm is ingesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:16
skank schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 16:24:
[...]

Ofwel (want die polling werkt serieus tegen) is het misschien beter gewoon de tijd te nemen die in het gezette alarm aanwezig is + aantal seconden erna

Of hoe zouden jullie het doen?
Misschien mis ik iets, maar waarom trigger je niet gewoon op de tijd van je alarm? Dit is hoe ik een automation trigger a.d.h.v. het alarm van mijn telefoon:
YAML:
1
2
3
4
- alias: Lampen aan in de ochtend
  trigger:
    - platform: time
      at: sensor.oneplus_a3003_next_alarm

Als er gewoon een datetime in staat werkt dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Septillion schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 16:28:
@skank Ik heb geen ervaring met de integratie. Maar goed, zo'n alarm zet je er denk ik niet in voor over 1 minuut. Dus dan zou het niet erg moeten zijn dat de sensor een 3 minuten poll tijd heeft. En zo volgens mij het volgende gewoon moeten werken:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
## Google Home alarms

trigger:
    value_template: "{{ now() >= states('sensor.woonkamer_mini_alarms')|as_datetime }}"
  action:
  #...
  #Do you actions / sripts

Met als enige randvoorwaarde dat ik niet weet wat de waarde van 'sensor.woonkamer_mini_alarms' is als er geen alarm is ingesteld.
Dus daar zeg je ook, gewoon laten afgaan als de tijd groter of gelijk aan de tijd in het alarm is?
Dan doet die polling er idd niet toe
Vermoedelijk mag ik dan ook het stukje:

weglaten?

Als er geen alarm set is, dan is de sensor gewoon unavailable
Je kan wel ook meerdere alarms set hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:22
Kan iemand testen of een TTS op een sonos word uitgevoerd doormiddel van handmatig service te starten?

Nooit problemen mee gehad en nu werkt het ineens niet meer.

Bestand word wel aangemaakt in de tts map maar niet afgespeeld.

Op een google mini werkt het overigens wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
-Casper schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 16:33:
[...]

Misschien mis ik iets, maar waarom trigger je niet gewoon op de tijd van je alarm? Dit is hoe ik een automation trigger a.d.h.v. het alarm van mijn telefoon:
YAML:
1
2
3
4
- alias: Lampen aan in de ochtend
  trigger:
      at: sensor.oneplus_a3003_next_alarm

Als er gewoon een datetime in staat werkt dit.
Casper,
@Septillion werkt nu ! super bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@skank In de wait zag ik ook niet zo veel maar kon zijn hoe de integratie werkt.

@-Casper Owja, dat mocht tegenwoordig ook :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:55

Mr-D.

interpunctie? no hero here

een vraagje
ben helemaal nieuw met HA
heb deze geïnstalleerd in een oracle VM box dat werkt perfect
maar kan hem niet updaten zegt dat hij geen internet heeft maar krijgt wel de melding binnen dat er een nieuwe versie klaar staat.

herkend iemand dit?

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martinvdm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ah, crap, net een Conbee 2 gekocht :P Naja, die werkt ook prima, Na het aansluiten via een verlengkabeltje geen enkel issue meer gehad :)

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BushWhacker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-09 19:46

BushWhacker

developer

Compuchip87 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 12:46:
[...]

Het is inmiddels gelukt. Middagje in de tabellen gedoken, wat gespeeld met Excel en uiteindelijk alle historische sensordata om kunnen zetten tbv het energy dashboard. Blij mee!
Ik wil dit ook graag.
Heb je meer details hoe en wat?

Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik zoek een slimme manier om via een sensor te tellen hoe vaak een andere sensor een nieuwe waarde heeft gekregen.

Ik heb al een tijdje zitten denken/googlen, maar kom niet verder. Kan iemand me in de goede richting sturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

scorpion303 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 21:23:
Ik zoek een slimme manier om via een sensor te tellen hoe vaak een andere sensor een nieuwe waarde heeft gekregen.

Ik heb al een tijdje zitten denken/googlen, maar kom niet verder. Kan iemand me in de goede richting sturen?
Een helper van type "teller" bij elke wijziging +1 doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Yoki1985 schreef op maandag 13 september 2021 @ 15:05:
[...]

Handig hoe je standaard sensors en settings apart getrokken hebt!
Heb je deze code ook ergens op Github staan? Altijd fijn om te leren van andere hun code!
Jep: https://github.com/hmmbob/ESPHome-config

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinvdm
skank schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:36:
[...]

Had ik ook gezien.
Is die beter dan de conbee 2 dan?
Het een is niet slechter dan het ander. Mogelijk dat de sonoff wel gunstig geprijsd gaat worden, maar beide usb sticks ondersteunen zigbee 3.0, het is dan de firmware / implementatie wat ondersteuning gaat geven aan de diverse devices. Daar zit wel wellicht het verschil tussen beide, maar op voorhand lastig te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Voor wie zijn deurbel nog wil integreren, maar je moet wel snel zijn.
De voorraad loopt heel snel terug en dan zitten we weer met leverproblemen van de chips...

https://www.zuidwijk.com/product/esphome-based-doorbell/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
  • Laatst online: 15-09 08:57
scorpion303 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 21:23:

JBS schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 21:36:
[...]
Een helper van type "teller" bij elke wijziging +1 doen?
Ik kan me niet anders voorstellen dat anderen dit al niet eerder hebben uitgevogeld.

Heb je hier iets aan?
https://community.home-as...eshold-in-a-period/317984
(en dan een variant op de solution)

[ Voor 28% gewijzigd door oltk op 14-09-2021 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 21:39
Morgen een live stream om 2100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
Goh...zou het mss met s0pcm te maken kunnen hebben?

• GroeneThee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-09 21:51
skank schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:36:
[...]

Had ik ook gezien.
Is die beter dan de conbee 2 dan?
Zat ook al met een schuin oog te kijken naar de combee maar had en heb nog te veel andere dingen liggen wat eerst af moet. Maar houd die sonoff ook in de gaten nu.
Koepert schreef op maandag 13 september 2021 @ 08:00:
[...]

1) Dat dacht ik ook. Maar ik heb in configuration.yaml niets staan met die naam/typering en mijn automation.yaml is uitgesplitst in oa backup.yaml --> Daar zijn wel enkele in aanwezig, maar die zijn voorzien van comments waardoor ze niet ' meedoen' lijkt me ?
2) Die gebruik ik idd, recent geupdate, maar zit die oude listener dan nog ergens in de config tot periode X om is?

[...]

Daar komt niet zoveel uit zo blijkt.
Found it. Ben NodeRed eens ingedoken en daar zat diep in het systeem nog een/enkele nodes die luisterden naar de oude snapshots. Dus dat zal het vast geweest zijn.

Bedenk me net dat dat de stale sensor is.. dus ook niet helemaal waar. Wel zit in de config van de custom component nog (services.yaml) een verwijzing naar de oude deprecated snapshot. Kun je die zonder problemen eruit gooien of is het verstandiger dit te laten tot een van de volgende updates dit voor je doet?

[ Voor 17% gewijzigd door Koepert op 15-09-2021 09:50 ]

• Evernote
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:22
I-King schreef op donderdag 9 september 2021 @ 20:03:
[...]

Vandaag weer gebeurd:

code:
1
2
[276680.287038] ftdi_sio ttyUSB0: error from flowcontrol urb
[276680.299630] ftdi_sio ttyUSB0: FTDI USB Serial Device converter now disconnected from ttyUSB0

Host rebooten en de P1 metingen komen weer binnen. Weet iemand hoe ik dat kan fixen? En zo nee, hoe kan ik HA host rebooten op basis van deze melding of een entity update van <5 minuten geleden?
Toevallig heb ik een soortgelijk probleem met een Proxmox server waar ik Home Assistant op draai, ik heb ook geen idee waar dit ineens vandaan komt eerlijk gezegd. Heb je al een andere USB poort geprobeerd?

• skank
Septillion schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 17:18:
@skank In de wait zag ik ook niet zo veel maar kon zijn hoe de integratie werkt.

@-Casper Owja, dat mocht tegenwoordig ook :+
Ik heb toch te snel gejuiched :)
Heel vreemd
Maar ik zie een hoop errors in mijn log en dit voor elke hub:

Error evaluating 'template' trigger for 'GH Alarm trigger Kim': TypeError: '>=' not supported between instances of 'datetime.datetime' and 'NoneType'

Het vreemde is wel dat de automation wel gewerkt heeft.
In de automation zit ook een TTS verwerkt.
Maar ik krijg ook volgende melding die daar vermoedelijk mee te maken heeft?
Geen idee wat dit wil zeggen
Logger: pychromecast.socket_client
Source: /usr/local/lib/python3.9/site-packages/pychromecast/socket_client.py:652
First occurred: 2:03:10 (4 occurrences)
Last logged: 4:07:58

[Slaapkamer(192.168.107.9):8009] Error communicating with socket, resetting connection
[Bureau(192.168.107.35):8009] Error communicating with socket, resetting connection

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:50
@Evernote ik heb een andere USB poort geprobeerd, dat werkt iets stabieler. Maar ik vermoed toch een mechanisch issue, hetzij slechte USB-PC interface, of slechte kabelverbinding. Kabel staat nu klein beetje onder spanning en nu loopt het al aantal dagen goed.

Op windows icm Domoticz had ik hier minder last van en leek deze zich vaak zelf na (enkele uren) te herpakken.

Dus ik vermoed een mechanisch issue dat zich soms herstelt. In Windows ging dat automatisch en in HA OS moet ik herstarten om 'm op nieuw te laten oppakken. En dat werkt dus niet altijd.

Heb nu de SlimmeLezer besteld.

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:16
skank schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:26:
[...]

Ik heb toch te snel gejuiched :)
Heel vreemd
Maar ik zie een hoop errors in mijn log en dit voor elke hub:

Error evaluating 'template' trigger for 'GH Alarm trigger Kim': TypeError: '>=' not supported between instances of 'datetime.datetime' and 'NoneType'

Het vreemde is wel dat de automation wel gewerkt heeft.
In de automation zit ook een TTS verwerkt.
Maar ik krijg ook volgende melding die daar vermoedelijk mee te maken heeft?
Geen idee wat dit wil zeggen
Logger: pychromecast.socket_client
Source: /usr/local/lib/python3.9/site-packages/pychromecast/socket_client.py:652
First occurred: 2:03:10 (4 occurrences)
Last logged: 4:07:58

[Slaapkamer(192.168.107.9):8009] Error communicating with socket, resetting connection
[Bureau(192.168.107.35):8009] Error communicating with socket, resetting connection
Had je mijn methode ook uitgeprobeerd? Dat is wat meer recht-toe-recht-aan.

• Evernote
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:22
I-King schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:27:
@Evernote ik heb een andere USB poort geprobeerd, dat werkt iets stabieler. Maar ik vermoed toch een mechanisch issue, hetzij slechte USB-PC interface, of slechte kabelverbinding. Kabel staat nu klein beetje onder spanning en nu loopt het al aantal dagen goed.

Op windows icm Domoticz had ik hier minder last van en leek deze zich vaak zelf na (enkele uren) te herpakken.

Dus ik vermoed een mechanisch issue dat zich soms herstelt. In Windows ging dat automatisch en in HA OS moet ik herstarten om 'm op nieuw te laten oppakken. En dat werkt dus niet altijd.

Heb nu de SlimmeLezer besteld.
Dank voor je reactie, ik heb het zelf met een DeconZ stick die op m'n Intel NUC is aangesloten en doorgelust wordt naar m'n Proxmox server. Ik merk ook dat bepaalde lampen ineens onbereikbaar zijn nadat die foutmelding in beeld is geweest.

Naast die DeconZ stick heb ik ook een P1 kabel vanaf m'n slimme meter lopen maar die geeft dan weer geen problemen. 8)7

Hopelijk kun je het oplossen met de SlimmeLezer, ik ga eens kijken wat ik nog zou kunnen doen..

• skank
-Casper schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:11:
[...]

Had je mijn methode ook uitgeprobeerd? Dat is wat meer recht-toe-recht-aan.
Ik heb het net aangepast naar jouw methode idd, die werkt ook , is eenvoudiger en voorlopig geen meldingen.
Ik ga ff afwachten tot morgen.
Maar ik vrees dat die TTS terug meldingen zal geven, zal zien.
thx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:49

Mimiix

Professioneel Prutser

Evernote schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:39:
[...]

Dank voor je reactie, ik heb het zelf met een DeconZ stick die op m'n Intel NUC is aangesloten en doorgelust wordt naar m'n Proxmox server. Ik merk ook dat bepaalde lampen ineens onbereikbaar zijn nadat die foutmelding in beeld is geweest.

Naast die DeconZ stick heb ik ook een P1 kabel vanaf m'n slimme meter lopen maar die geeft dan weer geen problemen. 8)7

Hopelijk kun je het oplossen met de SlimmeLezer, ik ga eens kijken wat ik nog zou kunnen doen..
Heb je logjes?

Eventueel kunnen we beter verder in het deconz topic: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1901854

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• Daiov97
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21-09 09:07
Ik heb home assistant weer draaiende op de NUC. Direct een stuk sneller dan op m'n pi 3! Gekozen voor de methode met ubuntu met docker naast hassos (wat in een VM draait).

Gebruik nu nginx om de HA installatie ook extern te kunnen benaderen via hass.domeinnaam.duckdns.org. Dat ging verrassend makkelijk. Een andere add-on die ik nu via docker wil gaan draaien is wireguard. Zo kan ik via de vpn ook in o.a. proxmox en portainer. De vpn zou ik graag op clients via vpn.domeinnaam.duckdns.org willen kunnen instellen. Ben alleen even de draad kwijt, heb ik daar dan ook nginx voor nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@skank Ah, iets anders dan een datum door de as_datetime halen geeft een noneType. Misschien dat een entity direct in een platform:time gebruiken dit wel afvangt. Anders zou dit het moeten doen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
## Google Home alarms

trigger:
      {% set d = states('sensor.woonkamer_mini_alarms')|as_datetime %}
      {{ d is not none and (now() >= d) }}"
  action:
  #...
  #Do you actions / sripts

• Dimitri19921
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-08 19:38
Wellicht kan iemand mij uit de brand helpen. Ik heb een simpel stukje code die mijn afvalkalender moet monitoren en een notificatie moet sturen als er "iets" aan de weg moet worden gezet. M.a.w. als de state niet gelijk is aan "Geen".

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
- id: "Afval-aan-de-weg"
  alias: "Afval aan de weg zetten"
  description: ''
  trigger:
    at: '14:02:00'
  condition:
  alias: "Alleen melding als er iets aan de weg moet worden gezet"
  condition: not
  condition:
      entity_id: sensor.circulus_berkel_morgen
      state: "Geen"
  action:
  - service: notify.notify
    data:
      title: " <b>Afvalbeheer:</b>"
      message: "♻ {{ states('sensor.circulus_berkel_morgen') | capitalize }} moet aan
        de weg worden gezet!"

Vandaag is de state "Geen", maar toch krijg ik bij iedere test een melding. Iemand die mij uit de brand kan helpen? Ik zie het niet. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:59
Dimitri19921 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 14:08:
Wellicht kan iemand mij uit de brand helpen. Ik heb een simpel stukje code die mijn afvalkalender moet monitoren en een notificatie moet sturen als er "iets" aan de weg moet worden gezet. M.a.w. als de state niet gelijk is aan "Geen".

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
- id: "Afval-aan-de-weg"
  alias: "Afval aan de weg zetten"
  description: ''
  trigger:
    at: '14:02:00'
  condition:
  alias: "Alleen melding als er iets aan de weg moet worden gezet"
  condition:
  action:
  - service: notify.notify
    data:
      title: " <b>Afvalbeheer:</b>"
      message: "♻ {{ states('sensor.circulus_berkel_morgen') | capitalize }} moet aan
        de weg worden gezet!"

Vandaag is de state "Geen", maar toch krijg ik bij iedere test een melding. Iemand die mij uit de brand kan helpen? Ik zie het niet. >:)
De indentation van je condtion klopt niet.
Verder moet je onder de not conditon conditons: gebruiken (met een s op het einde dus)

Dat zou dit moeten zijn:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  condition:
    - alias: "Alleen melding als er iets aan de weg moet worden gezet"
      conditions:

[ Voor 3% gewijzigd door TheFes op 15-09-2021 14:15 ]

Home Assistant configuratie

• Dimitri19921
  • Laatst online: 12-08 19:38
@TheFes hartelijk dank! Het werkt nu! :*)

Het inspringen etc. is nog niet mijn beste vriend, maar je moet ergens beginnen. :Y)

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
oltk schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 22:00:
[...]

[...]

Ik kan me niet anders voorstellen dat anderen dit al niet eerder hebben uitgevogeld.

Heb je hier iets aan?
https://community.home-as...eshold-in-a-period/317984
(en dan een variant op de solution)
Dank oltk en @JBS. Bij het verder afspeuren van de API van waaruit ik deze waarden binnen krijg, bleek er toch een 'totalItems' attribuut meegegeven te worden. Via de 'utility_meter' kan ik deze gemakkelijk laten omrekenen naar het aantal wijzigingen op dagbasis en heb ik precies waar ik naar opzoek was. Toch enorm bedankt voor de tips!!!

• erikvanhoutert
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-05 17:10
wat zouden jullie aanraden?
Huidig:
> Intel NUC / HomeAssistant
> Zwave Stick
> +-10x FIBARO Dimmer 2 250W

Nu ben ik aan het uitbreiden en dien ik nog +-10x een dimmer module te hebben.
Zelf twijfel ik nu om uit te breiden met Zwave of eventueel het Zigbee protocool erbij te pakken.
A. Meer devices beschikbaar voor Zigbee
B. Prijs +-10euro per dimmer goedkoper.

Zigbee uitbreiding: ?
1x> ConBee II Zigbee USB-Stick
10x> Icasa AC Switch Zigbee

Iemand ooit problemen last gehad indien je het door elkaar gebruikt?

Hiernaast wil ik in de meterkast een uitbreiding voor de buitenverlichting / DINrail switch.
Iemand ervaring met of:
A. DINrail minimaal 5poort switch (dus niet de losse modules/houders)
B. Ethernet board?

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:47
vanisher schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 08:23:
[...]

Jep, hier ook veel uitval ineens.
Heb je wat meer informatie of een ticket gelogd op zwavejs2mqtt?

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:01
Ik zou bij Zwave houden omdat je die al gebruikt, zeker als dat goed werkt moet je bij blijven.

Anders is het weer iets nieuw bij, 2 systemen onderhouden, Zigbee 'kan' WiFi performance verstoren.
Iets nieuw is natuurlijk wel leuk om te leren :+
erikvanhoutert schreef op woensdag 15 september 2021 @ 16:35:
Huidig:
> Zwave Stick

Zelf twijfel ik nu om uit te breiden met Zwave of eventueel het Zigbee protocool erbij te pakken.

Hiernaast wil ik in de meterkast een uitbreiding voor de buitenverlichting / DINrail switch.
Iemand ervaring met of:
B. Ethernet board?

• vanisher
  • Laatst online: 07:42
Voor de lampen ben ik geswitched van dimmers naar Hue, dat was onder aan de streep goedkoper + makkelijker.

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Daiov97 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:12:
Ik heb home assistant weer draaiende op de NUC. Direct een stuk sneller dan op m'n pi 3! Gekozen voor de methode met ubuntu met docker naast hassos (wat in een VM draait).

Gebruik nu nginx om de HA installatie ook extern te kunnen benaderen via hass.domeinnaam.duckdns.org. Dat ging verrassend makkelijk. Een andere add-on die ik nu via docker wil gaan draaien is wireguard. Zo kan ik via de vpn ook in o.a. proxmox en portainer. De vpn zou ik graag op clients via vpn.domeinnaam.duckdns.org willen kunnen instellen. Ben alleen even de draad kwijt, heb ik daar dan ook nginx voor nodig?
Je kunt Wireguard als addon van hasos installeren. Werkt bij mij als een zonnetje. Daarmee kan ik al mijn lokale ip-adressen extern benaderen. Met gebruik van een zelf te kiezen DNS (als je geen vast ip adres hebt).

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
erikvanhoutert schreef op woensdag 15 september 2021 @ 16:35:
Huidig:
> Zwave Stick

Iemand ervaring met of:
B. Ethernet board?
Ik heb een Intel Nuc i7 met daarop proxmox en dan HA.
Werkt top die combi en je kan op je Nuc nog andere VMs of CTs zetten om te gebruiken.
Voordeel ook om hele back ups te maken van je VMs.

Alles in huis is bij mij z-wave

[ Voor 110% gewijzigd door d-vine op 15-09-2021 18:16 ]

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 11:30

CAP-Team

XBL: CAPTeam

@erikvanhoutert

Ik gebruik zelf Z-Wave en Zigbee naast elkaar dmv een Aeotec Z-Wave stick en een Conbee II stick.
Beide zijn via een verlengkabel aangesloten op de NUC. Die draait op Proxmox en daarna HA gevirtualiseerd.
Z-Wave (Fibaro) is vaak duurder dan Zigbee.
Qua lampen heb ik bijna alles op Hue, en een paar Lidl lampen.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• jowi
Het valt me op dat correct gegeneerde JSON vanuit bijv. NodeRed, correct in MQTT terecht komt, bijv:

code:
1
{"standbyZ1":false,"volume":26,"mute":false,"source":"Roon","decode_2ch":"Digital Stereo","decode_mch":"Dolby Surround mode","stream":"PCM","channel":"Stereo Only"}

echter, als ik het in HA in een (custom) card plaats, zijn alle " (aanhalingstekens) vervangen door ' (single quotes), en is true en false ineens True en False... dus moet ik eerst een .replace doen om de JSON weer terug correct te krijgen... anders snapt Javascript het niet meer as ik parse.

code:
1
var arcamInfo = JSON.parse(stateStr.replace(/'/g, "\"").replace(/True/g, "true").replace(/False/g, "false"));

Is dat een bekend euvel? Want dat is niet handig als HA dat vern**kt.

[ Voor 9% gewijzigd door jowi op 15-09-2021 19:35 ]

• synoniem
  • Niet online
jowi schreef op woensdag 15 september 2021 @ 19:34:
Het valt me op dat correct gegeneerde JSON vanuit bijv. NodeRed, correct in MQTT terecht komt, bijv:

code:
1
{"standbyZ1":false,"volume":26,"mute":false,"source":"Roon","decode_2ch":"Digital Stereo","decode_mch":"Dolby Surround mode","stream":"PCM","channel":"Stereo Only"}

echter, als ik het in HA in een (custom) card plaats, zijn alle " (aanhalingstekens) vervangen door ' (single quotes), en is true en false ineens True en False... dus moet ik eerst een .replace doen om de JSON weer terug correct te krijgen... anders snapt Javascript het niet meer as ik parse.

code:
1
var arcamInfo = JSON.parse(stateStr.replace(/'/g, "\"").replace(/True/g, "true").replace(/False/g, "false"));

Is dat een bekend euvel? Want dat is niet handig als HA dat vern**kt.
Een Python boolean is True of False met hoofdletter en hoofdlettergevoelig. Ik denk dat 1x definiëren in javascript handiger is dan elke Python uitkomst te bewerken.

• skank
Ik heb iets vreemds voor.
Daarpas herstart mn HA plots zomaar uit het niets.
Nu kijk ik net naar mn dashboard, zie ik dat er een update klaarstaat en mn iconen vreemd tonen
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/zNzjCwc/Reboot.jpg

Wanneer ik wil updaten krijg ik volgende foutmelding:
Can't write OTA file: [Errno 30] Read-only file system: '/data/tmp/hassos-6.4.raucb'

Nog iemand dit?

• synoniem
  • Niet online
skank schreef op woensdag 15 september 2021 @ 20:03:
Ik heb iets vreemds voor.
Daarpas herstart mn HA plots zomaar uit het niets.
Nu kijk ik net naar mn dashboard, zie ik dat er een update klaarstaat en mn iconen vreemd tonen
[Afbeelding]

Wanneer ik wil updaten krijg ik volgende foutmelding:
Can't write OTA file: [Errno 30] Read-only file system: '/data/tmp/hassos-6.4.raucb'

Nog iemand dit?
Als je een SD-kaartje gebruikt is dit het moment om hem te kopiëren naar een nieuwe.

• skank
synoniem schreef op woensdag 15 september 2021 @ 20:08:
[...]

Als je een SD-kaartje gebruikt is dit het moment om hem te kopiëren naar een nieuwe.
Nee ik gebruik een SSD ;)
Log staat vol met foutmeldingen en ik kan ook niet herstarten :(

• synoniem
  • Niet online
skank schreef op woensdag 15 september 2021 @ 20:09:
[...]

Nee ik gebruik een SSD ;)
Log staat vol met foutmeldingen en ik kan ook niet herstarten :(
Hmm ik vrees toch dat ook een SSD stuk kan gaan en daar lijkt het toch verdacht veel op.

• skank
synoniem schreef op woensdag 15 september 2021 @ 20:11:
[...]

Hmm ik vrees toch dat ook een SSD stuk kan gaan en daar lijkt het toch verdacht veel op.
:( Je meent het.
Oh help laat uit.
Kom lk van sd kaartjes die stuk gaan, nu SSD
Wat moet een mens nog doen om geen troubles te hebben

Ik vrees dat ik toch es ga unpluggen (kabel uittrekken)
Vreemd is wel dat ik nog alles kan bedienen via HA

EDIT: vreemd , na manuele hardway reboot, is alles weer normaal, heb ff database gewist

Zal nu OS updaten

[ Voor 10% gewijzigd door skank op 15-09-2021 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Voor wie er graag met Home Assistant wil beginnen en nog hardware nodig heeft:

https://www.home-assistan.../13/home-assistant-amber/
Pagina: 1 ... 60 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.