Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 59 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.362.453 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:45
bafplus schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 19:41:
[...]

Hoe kreeg jij dat laatste voor elkaar? Je vrouw uitzetten?
Helaas, dat lukt al jaren niet meer. :P
Daarom moet ik mijn gewenste automatisering ook in kleine stapjes doen.
Komt anders niet door de WAF heen.
Ik moet om die reden ook gewone schakelaars in werking houden.

• jowi
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-04-2023
HuismAndré schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 18:40:
[...]

In veel browsers fungeert <CTRL>F5 (of <CTRL> "Reload_button") als een geforceerde herlaad waarbij alle cache wordt overgeslagen.
Fixed. De incognito mode in iOS lijkt de cache (lokaal) te wissen bij elke page load. Dus HA openen in incognito mode :) de andere tabbladen blijven gewoon functioneren.

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-06 17:52
Kixtart schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 22:55:
[...]

Natuurlijk, maar het gesprek ging over userfriendlyness. Ik backup gewoon de hele VM en kan altijd terug, maar op een PI bijvoorbeeld is het voor beginnende gebruikers niet gebruiksvriendelijk
Ik begon ook op een pi, en daar deed ik min of meer hetzelfde (maar omslachtiger): bij wijziging van de HA config: Pi down, kaartje eruit, image bouwen en opslaan op synology, kaartje erin, opstarten (gaap :9B ) en dan update draaien. Altijd een half uur gedoe. Maar geen haar op mijn hoofd die zomaar een paar forse wijzigingen doorvoert en een update doet. Te vaak een niet-werkende HA gehad die alleen maar vage fouten gaf bij opstarten. Niet userfriendly. Maar helaas noodzakelijk omdat het alternatief: helemaal opnieuw beginnen, verre van aantrekkelijk is.

• oltk
silvanverschuur schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 07:55:
[...]

Ik draai Home Assistant ook al jaren in een VM (KVM / libvirt). Naast HA heb ik nog +/- 15 andere VM's draaien op dezelfde host.

Net als jij ben ik ook ooit begonnen met het backuppen van complete VM's. Een tijd geleden ben ik echter overgestapt op een andere strategie. Elke VM kan ik 'genereren' met Packer. Met Packer kan ik binnen 5 minuten een Debian installatie maken inclusief de configuratie en tools die ik per VM geïnstalleerd wil hebben. Dit doe ik overigens voor al mijn VM's (HA, unifi, vpn, nginx, ldap, zigbee2mqtt, etc). Elke VM heb ik een 'passthrough' share gegeven waar de 'user' data op weggeschreven wordt. In het geval van HA staat hier mijn .homeassistant folder op.

Ik maak nu alleen (geautomatiseerd) een een backup van de data folder. De VM's kan ik toch binnen een paar minuten laten genereren dus daar hoef ik geen backup van te hebben.

Een ander voordeel van deze oplossing is dat je heel eenvoudig een nieuwe versie kunt installeren. Hiervoor genereer ik gewoon met Packer een nieuw disk image. Daarbij wordt ook altijd de meest recente versie van Debian gebruikt inclusief de laatste (security) patches.
"Software as code". Helemaal goed. Maar voor mij nog een te lastig coronaprojectje (ik onthoud het wel! gaat zeker in mijn "backlog"). Voor nu zat ik net OpenWRT door te nemen om mijn oude Asus router te gaan vervangen (al 5 jaar geen updates meer). :D

Ahh. Edit: ik was het woord architecture in "software architecture as code" vergeten. Dit bedoelde ik:
http://www.codingthearchi...architecture_as_code.html
}:O :+

[ Voor 6% gewijzigd door oltk op 12-09-2021 15:15 ]

• oltk
Ben ik een oen 8)7 8)7 !

Bij alle wijzigingen in configuration.yaml, groups.yaml etc zit ik braaf HA core te herstarten waarna ik toch een tijdje kan wachten tot alles het weer doet (en of HA het doet zoals ik wil)

Kom ik er nu achter dat onder
instellingen / serverbeheer
je delen van HA apart kan opstarten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-n2rRfgSaq1wOiGzgaskaS4VfAo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Itu3qKbwtwwX85yGjRnPd4Yh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Eehh... serieus? Dit is sarcasme hoop ik?
"water als nattigheid"
"vuur als heet"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14:32
silvanverschuur schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 07:55:
[...]

Ik draai Home Assistant ook al jaren in een VM (KVM / libvirt). Naast HA heb ik nog +/- 15 andere VM's draaien op dezelfde host.

Net als jij ben ik ook ooit begonnen met het backuppen van complete VM's. Een tijd geleden ben ik echter overgestapt op een andere strategie. Elke VM kan ik 'genereren' met Packer. Met Packer kan ik binnen 5 minuten een Debian installatie maken inclusief de configuratie en tools die ik per VM geïnstalleerd wil hebben. Dit doe ik overigens voor al mijn VM's (HA, unifi, vpn, nginx, ldap, zigbee2mqtt, etc). Elke VM heb ik een 'passthrough' share gegeven waar de 'user' data op weggeschreven wordt. In het geval van HA staat hier mijn .homeassistant folder op.

Ik maak nu alleen (geautomatiseerd) een een backup van de data folder. De VM's kan ik toch binnen een paar minuten laten genereren dus daar hoef ik geen backup van te hebben.

Een ander voordeel van deze oplossing is dat je heel eenvoudig een nieuwe versie kunt installeren. Hiervoor genereer ik gewoon met Packer een nieuw disk image. Daarbij wordt ook altijd de meest recente versie van Debian gebruikt inclusief de laatste (security) patches.
Kost dat niet onnodig veel schijfruimte? Elk os is toch voor 90% hetzelfde dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14:32
oltk schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 23:08:
Ben ik een oen 8)7 8)7 !

Bij alle wijzigingen in configuration.yaml, groups.yaml etc zit ik braaf HA core te herstarten waarna ik toch een tijdje kan wachten tot alles het weer doet (en of HA het doet zoals ik wil)

Kom ik er nu achter dat onder
instellingen / serverbeheer
je delen van HA apart kan opstarten
[Afbeelding]
Dat leek mij in het begin ook superhandig. Maar sensoren en groepen enzo vallen volgens mij onder geen van die opties dus daarvoor moet je alsnog een volledige reboot doen.... toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:57
Compuchip87 schreef op zondag 12 september 2021 @ 09:11:
[...]

Dat leek mij in het begin ook superhandig. Maar sensoren en groepen enzo vallen volgens mij onder geen van die opties dus daarvoor moet je alsnog een volledige reboot doen.... toch?
Groepen en template sensoren zijn gewoon vanuit daar te herladen

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Compuchip87 schreef op zondag 12 september 2021 @ 09:10:
[...]

Zijn oplossing lijkt op Docker, maar dan “lastiger” verpakt…

Dus qua ruimte zit het wel gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-06 15:40
Hoe vangen jullie dan de data op de Zigbee/Z-Wave/... stick op met een backup?

[ Voor 10% gewijzigd door Dadona op 12-09-2021 09:51 ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvanverschuur
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:01
Compuchip87 schreef op zondag 12 september 2021 @ 09:10:
[...]

Elke VM geef ik een disk van 6GB. Dat kan denk ik nog wel een stuk kleiner omdat een kale Debian distro met wat standaard tools < 1GB in beslag neemt. Dus dat valt op zich best mee.

Uiteraard is een groot deel van het OS hetzelfde. Wil ook niet zeggen dat dit beter is dan het gebruik van Docker. Het is in ieder geval een alternatief :)

De reden dat ik zelf geen Docker gebruik is omdat ik in het verleden veel issues heb gehad met Docker naast een KVM installatie. Docker voegt een aantal IP table rules toe die niet goed samenwerken met de KVM netwerk bridge.

Ik zou Docker wel in een VM kunnen draaien maar dat voelt een beetje als 2x virtualisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:43
silvanverschuur schreef op zondag 12 september 2021 @ 10:07:
[...]

Elke VM geef ik een disk van 6GB. Dat kan denk ik nog wel een stuk kleiner omdat een kale Debian distro met wat standaard tools < 1GB in beslag neemt. Dus dat valt op zich best mee.

Uiteraard is een groot deel van het OS hetzelfde. Wil ook niet zeggen dat dit beter is dan het gebruik van Docker. Het is in ieder geval een alternatief :)

De reden dat ik zelf geen Docker gebruik is omdat ik in het verleden veel issues heb gehad met Docker naast een KVM installatie. Docker voegt een aantal IP table rules toe die niet goed samenwerken met de KVM netwerk bridge.

Ik zou Docker wel in een VM kunnen draaien maar dat voelt een beetje als 2x virtualisatie.
Als je problemen hebt met IP tables icm andere bridges kan je eens kijken naar MacVLAN op docker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanman
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:29
martinvdm schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 18:49:
@Fanman inmiddels hierboven wat suggesties van anderen, maar 1 ding valt me op in je post en dat is het gebruik van custom componenten en community store. Zodra je hiermee aan de slag gaat moet je ook begrijpen dat dit de stabiliteit kan beïnvloeden van ha. Dit kan je dus werk opleveren om te troubleshooten of zelfs tegen een bug of niet werkende zaken aanlopen.
Begrijp ik, echter heb je deze gewoonweg nodig, gezien de built-in integraties maar zeer beperkt zijn.

FYI De installatie loopt weer. Ik ga hem nog even niet als primaire hub gebruiken. Als je met een add-on de complete hub onklaar kan maken, ga ik nog even niet over, en blijf ik primair nog op Hubitat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:38
silvanverschuur schreef op zondag 12 september 2021 @ 10:07:
Behalve dan dat Docker geen virtualisatie is maar puur een laagje aan proces / netwerk / hardware isolatie. Je draait dan nog steeds maar één Linux kernel en één init/boot proces etc. Bij VMs draai je echt een volledig OS ernaast
mr.DJ95 schreef op zondag 12 september 2021 @ 10:13:
[...]

Als je problemen hebt met IP tables icm andere bridges kan je eens kijken naar MacVLAN op docker.
Tenzij het issue gerelateerd is aan de docker0 bridge die die altijd aan maakt. Maar je kunt AFAIK zelf een bridge aanmaken en laten gebruiken door Docker. En hetzelfde v.w.b. de firewall, ook daar kan Docker vanaf blijven en dat je alles zelf moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvanverschuur
mr.DJ95 schreef op zondag 12 september 2021 @ 10:13:
[...]

Bedankt voor de tip. Zal er eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dadona schreef op zondag 12 september 2021 @ 09:51:
Hoe vangen jullie dan de data op de Zigbee/Z-Wave/... stick op met een backup?
Die blijven bij beiden "op de stick", en de data van zigbee2mqtt en zwave2js staan in mijn data folder die gebackupt wordt

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvanverschuur
RobertMe schreef op zondag 12 september 2021 @ 11:03:
[...]

Behalve dan dat Docker geen virtualisatie is maar puur een laagje aan proces / netwerk / hardware isolatie. Je draait dan nog steeds maar één Linux kernel en één init/boot proces etc. Bij VMs draai je echt een volledig OS ernaast

[...]

Tenzij het issue gerelateerd is aan de docker0 bridge die die altijd aan maakt. Maar je kunt AFAIK zelf een bridge aanmaken en laten gebruiken door Docker. En hetzelfde v.w.b. de firewall, ook daar kan Docker vanaf blijven en dat je alles zelf moet doen.
Ik heb het misschien verkeerd verwoord. Ik weet dat Docker geen virtualisatie is maar toch voelt Docker in een VM wat vreemd.

Het probleem m.b.t het netwerk is dat Docker bij de installatie standaard allerlei ip table rules aanmaakt die o.a. het verkeer van mijn KVM bridge dropt. Destijds had ik geen tijd om dit handmatig recht te zetten maar volgens mij is dit wel mogelijk. Als ik er nog een keer tijd voor heb zal ik het nog eens proberen. Nadeel is dat mijn huishouden erg afhankelijk is van mijn VM's, dus ik moet hier even een goed moment voor vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
silvanverschuur schreef op zondag 12 september 2021 @ 11:11:
[...]

Ik heb het misschien verkeerd verwoord. Ik weet dat Docker geen virtualisatie is maar toch voelt Docker in een VM wat vreemd.

Het probleem m.b.t het netwerk is dat Docker bij de installatie standaard allerlei ip table rules aanmaakt die o.a. het verkeer van mijn KVM bridge dropt. Destijds had ik geen tijd om dit handmatig recht te zetten maar volgens mij is dit wel mogelijk. Als ik er nog een keer tijd voor heb zal ik het nog eens proberen. Nadeel is dat mijn huishouden erg afhankelijk is van mijn VM's, dus ik moet hier even een goed moment voor vinden :)
Ik vermoed dat de kans dan nogal groot is dat dat je overlappende subnets hebt tussen Docker & KVM? Anders zou ik niet weten waarom firewall rules van Docker in de weg zouden zitten. Want bij mijn weten maakt Docker zijn eigen chains aan en worden die in de INPUT, OUTPUT, ... chains geknoopt op basis van destination IP/subnet of interface. Zolang het KVM verkeer niet in die chains van Docker komt hoeft er dan ook niks aan de hand te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Hmmbob schreef op zondag 12 september 2021 @ 11:03:
[...]

Die blijven bij beiden "op de stick", en de data van zigbee2mqtt en zwave2js staan in mijn data folder die gebackupt wordt
Volgens mij staat bij Zigbee juist het netwerk in de software? Dat tijdens het opstarten van Zigbee2mqtt deze de devices naar de stick stuurt. Daardoor dat je ook naar een andere stick (wel hetzelfde model / type) kunt wisselen zonder opnieuw te pairen.

Bij ZWave staat het netwerk inderdaad wel op de stick. Daardoor dus ook dat migratie van OZW of ZWave2mqtt naar ZWaveJS2mqtt kan zonder alles opnieuw te pairen en je maar de software hoeft te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daar heb je gelijk in inderdaad. Dan is de backup van de data folder hetgeen wat dat voor mij afdekt.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-06 15:40
Hmmbob schreef op zondag 12 september 2021 @ 11:03:
[...]

Ook met de sticks kan iets gebeuren O-)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 04-01-2022
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n87l_0Y-Jv1hIFkCtbAVRdzrrH0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lXx640UL9NNVEs4JKtcLR9gr.png?f=user_large

Ik durf niet... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:13
@bafplus Durf ik zo ook nog niet zonder release notes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@bafplus Ah, ja. Wel in Git maar nog niet als je gewoon de link naar de release notes (dus de blog) volgt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jowi
Beetje verder spelen met custom cards, dit keer om de info te tonen van de Arcam AVR. Was even een uitzoekwerk om een ander font in de card te krijgen, maar het begint er al aardig op te lijken zo :) Het display loopt uiteraard synchroon met het echte display op de machine zelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W7Jff60aA20joZweVJBZBJWTJAY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/3p1NyLVOgSJZA4cLY6BCzjbE.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fof6EKH-pnupQt8K_sK6MgOwH9g=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1dlcd13yvW1CYO0OJpfSDwbF.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BoJEBB62ufMEeDlOuySIK99ZtRk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cPLthhmIhvvmfK0E8I1QxMTt.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
RobertMe schreef op zondag 12 september 2021 @ 11:03:
[...]

[...]

Linux heeft dit toch ook? En wordt via proxmox aangeboden als LXC? Of is dat inferieur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijn bijnaam
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19-01-2023
mijn bijnaam schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 15:38:
Met plezier lees ik hier over alle soorten Home Assistant installatie variaties. Zelf heb ik deze nu een paar maanden werkend via HomeAssistant OS, Superviser en Core.

Mijn doel is om op een voor dit doel aangeschafte Raspberry Pi 4 (4gb) te booten vanaf SSD en het volgende te draaien:
- Home Assistant
- Mediaspeler via HDMI aan de TV (OSMC/LibreElec/...?)
- PiHole

Ik ben benieuwd naar ervaringen met deze combinatie en weet niet goed of ik het beste uit ga van Raspbian (vanwege SSD boot) of juist een Kodi distrubutie kies en dan de rest in Dockers. Misschien is er een heel andere weg die ik niet ken. Dank voor tips alvast!
skank schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 15:58:
Persoonlijk zou ik die kodi en HA apart houden en draaien
Ben benieuwd naar je reden(en) heb je ervaring met incompatibiliteit wanneer dit op hetzelfde apparaat draait?
Een kodi distro is misschien overkill aangezien ik heel af en toe een videobestand wil afspelen, alleen ben ik niet bekend met alternatieve mediaspelers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:45
mijn bijnaam schreef op zondag 12 september 2021 @ 17:39:
[...]

[...]

Ben benieuwd naar je reden(en) heb je ervaring met incompatibiliteit wanneer dit op hetzelfde apparaat draait?
Een kodi distro is misschien overkill aangezien ik heel af en toe een videobestand wil afspelen, alleen ben ik niet bekend met alternatieve mediaspelers.
Dedicated is in mijn ogen altijd beter.
Niet dat ik redenen heb qua inompatibiliteit.
Ook fysiek gezien is het hier gewoon makkelijker. Een raspberry pi met ssd in mijn meterkast die continu aanstaat.
Een aparte mediaspeler, die enkel media speelt en afligt wanneer niet nodig... (kan meestal ook meer codecs afspelen als hij dedicated is), pas op, misschien heeft je tv wel apps om videobestanden af te spelen. Deze staat bij de tv.
Qua storage komt deze dan op een nas... (ja daar zou ook HA op kunnen), maar ook die ligt bij mij af wanneer niet nodig. Deze staat in de garage.
Alternatieven zijn er zoveel
Emby, plex, VLC , kodi , etc etc echt enorm veel mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:21

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Wat zijn jullie ervaringen tot nu toe met de 'solar forecast' optie in het energy dashboard? Op dagen met een strakblauwe lucht werkt het prima, maar een dergelijke grafiek kun je zelf ook wel 'voorspellen' met je ogen dicht ;)

Op dagen met bewolking is de voorspelling 'iets' minder accuraat. Plaatjes zeggen meer dan woorden, dus hierbij vrijdag t/m vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AGWI9DyV5HoOTVWPiC2DnifybcY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qowJjrQHHLC8KzBPXomGCzif.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ho5YsNsLeIZXbPy8Q9rq6yeDtDg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ttAJz8OLKe0lgOtRfLKYslBb.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJqgFvBVL4bA32WYMwq9mLW8faU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/O6p5ilFP4LgbQCuBPe9KhTZa.png?f=user_large

Niet echt bruikbaar dus om van tevoren te bepalen op welk moment van de dag je energieslurpende apparaten het best kunt starten als je zoveel mogelijk van je eigen opwekking direct wel verbruiken. Of om te bepalen wanneer je een legionella-run gaat doen.
Voor dat laatste zou bijvoorbeeld gisteren een geschikte dag zijn volgens de voorspelling en vandaag juist niet. Maar qua opwekking is juist vandaag een stuk beter dan gisteren :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:45
Ik wou al een tijdje mijn waterwaardes uit mijn vijver lezen.
Echter met strips is dit vaak een gedoe en vergeet ik het gewoon.
Tot ik op een seneye kwam.
En blijkbaar zou dit ook te koppelen zijn met HA
Zijn er hier mensen die dit al doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
Koepert schreef op woensdag 8 september 2021 @ 18:09:
Vreemd vraagje. Ik krijg in de log de volgende error:

code:
1
Found listeners for the event 'auto_backup.snapshot_failed' which is deprecated and will be removed in Home Assistant 2021.11, use 'auto_backup.backup_failed' instead

Ik begrijp waarom ik deze krijg hoor.. en volgens ontwikkelingsgereedschappen heb ik idd 1 luisteraar voor dit event.. maar hoe kan ik ontdekken WIE/WELK/WAT dat is? Zover ik weet/kan nagaan heb ik maar 1 automation die hier naar zou luisteren.. en die heb ik al aangepast.
Iemand hier een antwoord op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:13

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@Gizz Bij mijn ouders (ik heb zelf helaas geen panelen) klopt die forecast eigenlijk voor geen meter. Niet bij bewolking, maar ook niet bij zonnig weer. Ik heb de hoek van de panelen nog eens opgemeten, en ook de positie met een kompas (lang leve platte daken), maar het werd er helaas niet beter van.

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-06 14:11
@Gizz
Tja, ik denk dan: als Buienradar al moeite heeft om 1 uur van tevoren met zekerheid te voorspelen of een bui net wel of net niet over je huis trekt, dan lijkt me uitgesloten dat ze een dag van tevoren al wel zeer accuraat kunnen voorspellen op welk tijdstip er wel of geen bewolking in de weg gaat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Koepert schreef op zondag 12 september 2021 @ 20:42:
[...]

Als ik zo eens rondkijk zie ik twee mogelijkheden. 1) Er is wat in je automations.yaml blijven staan. 2) Je gebruikt jcwillox/hass-auto-backup, die heeft namelijk pas 20 dagen terug alle snapshot verwijzingen vervangen door backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-06 08:45

Rianata

Have you played Atari today?

Koepert schreef op zondag 12 september 2021 @ 20:42:
[...]

Kun je dat niet traceren door naar de Developers pagina in HA te gaan en daar naar het betreffende Event te 'luisteren' (Listen to events)?

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
synoniem schreef op zondag 12 september 2021 @ 22:22:
[...]

Als ik zo eens rondkijk zie ik twee mogelijkheden. 1) Er is wat in je automations.yaml blijven staan. 2) Je gebruikt jcwillox/hass-auto-backup, die heeft namelijk pas 20 dagen terug alle snapshot verwijzingen vervangen door backup.
1) Dat dacht ik ook. Maar ik heb in configuration.yaml niets staan met die naam/typering en mijn automation.yaml is uitgesplitst in oa backup.yaml --> Daar zijn wel enkele in aanwezig, maar die zijn voorzien van comments waardoor ze niet ' meedoen' lijkt me ?
2) Die gebruik ik idd, recent geupdate, maar zit die oude listener dan nog ergens in de config tot periode X om is?
Rianata schreef op zondag 12 september 2021 @ 23:56:
[...]

Kun je dat niet traceren door naar de Developers pagina in HA te gaan en daar naar het betreffende Event te 'luisteren' (Listen to events)?
Daar komt niet zoveel uit zo blijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Magic schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 13:20:
Een vraagje, waar ik niet weet in welke richting ik zou moeten beginnen met zoeken:

Ik heb een aantal devices die door middel van een tasmota plug netjes hun verbruik sturen. Nu hebben een aantal van die devices zo'n constant verbruik dat ik die plug eigenlijk niet meer nodig heb, maar ik zou ze wel graag zien in het apparatenoverzicht.

Is het mogelijk om een "virtueel" device te maken, met een KWH waarde die elk uur met een instelbare waarde ophoogt?
Heeft iemand enig idee? Mijn idee is nu om een ESP8266 of ander device te "misbruiken" om via mqtt elke paar minuten een standaardwaarde te spammen, maar zou mooier zijn als het gewoon in HA zelf kon :)

Daarnaast weer een nieuwe vraag (ik heb nog zoveel ideeën :P ). ik heb een externe harddisk aan mijn synology waar ik mijn interne backup op maak (naast de cloudbackup). Deze gaat wel netjes in slaap verder de hele dag, maar gebruikt dan toch nog steeds zo'n 7 a 8 watt. Zonde natuurlijk, zeker gezien ik nog een paar slimme schakelaars (zonder energiemeting helaas) op de plank heb. Aanzetten 5 minuten voor de backup/verification start is makkelijk, maar hoe weet ik dat de backup klaar is (de synology kan na de backup de schijf netjes unmounten)? Helaas heeft de synology integratie geen sensor voor backupstatus.

Een idee wat ik had (nog niet helemaal zeker of alles mogelijk is) is elke x tijd inloggen via SSH, de map voor de externe disk oproepen, en als er geen resultaat is, dan ervan uitgaan dat ie geunmount is. Maar voor mijn gevoel zou er wat simpelers of relatief kant-en-klaars moeten zijn :)

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Magic schreef op maandag 13 september 2021 @ 09:00:
[...]

Heeft iemand enig idee? Mijn idee is nu om een ESP8266 of ander device te "misbruiken" om via mqtt elke paar minuten een standaardwaarde te spammen, maar zou mooier zijn als het gewoon in HA zelf kon :)

Daarnaast weer een nieuwe vraag (ik heb nog zoveel ideeën :P ). ik heb een externe harddisk aan mijn synology waar ik mijn interne backup op maak (naast de cloudbackup). Deze gaat wel netjes in slaap verder de hele dag, maar gebruikt dan toch nog steeds zo'n 7 a 8 watt. Zonde natuurlijk, zeker gezien ik nog een paar slimme schakelaars (zonder energiemeting helaas) op de plank heb. Aanzetten 5 minuten voor de backup/verification start is makkelijk, maar hoe weet ik dat de backup klaar is (de synology kan na de backup de schijf netjes unmounten)? Helaas heeft de synology integratie geen sensor voor backupstatus.

Een idee wat ik had (nog niet helemaal zeker of alles mogelijk is) is elke x tijd inloggen via SSH, de map voor de externe disk oproepen, en als er geen resultaat is, dan ervan uitgaan dat ie geunmount is. Maar voor mijn gevoel zou er wat simpelers of relatief kant-en-klaars moeten zijn :)
Je zou een template sensor kunnen maken met een trigger die elk uur zijn waarde ophoogt met je ingestelde waarde:
https://www.home-assistant.io/integrations/template/

Zoiets dan, als het verbruik per uur 50 kWh is(niet getest verder)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
template:
  - trigger:
      - platform: time_pattern
        hours: "/1" 
    sensor:
      - name: Energy device x
        state: "{{ states('sensor.energy_device_x') | float + 50 }}"
        unit_of_measurement: "kWh"
        state_class: total_increasing
        device_class: energy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:48
[...]

Ik doe zelf geen automations via home assistant, maar met node red.
Met node red kun je in ieder geval een sensor aanmaken in ha. De waarde kun je vervolgens instellen hoe je wil..
Ook gewoon met vaste waarden per tijdseenheid. Er loopt hier ook een apart node red topic.

Maar je kan in home assitant toch ook een automation maken die op vaste tijdstippen mqtt berichten verstuurt? Die kan je door een sensor laten opvangen. Daar heb je geen esp device voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10-06 22:06
[...]

Met de laatste optie haal je de schijf elke keer uit zijn slaap toch? Wil je je hele NAS uitzetten of alleen die externe schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
TheFes schreef op maandag 13 september 2021 @ 09:09:
[...]

Je zou een template sensor kunnen maken met een trigger die elk uur zijn waarde ophoogt met je ingestelde waarde:
https://www.home-assistant.io/integrations/template/

Zoiets dan, als het verbruik per uur 50 kWh is(niet getest verder)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
template:
  - trigger:
        hours: "/1" 
    sensor:
      - name: Energy device x
        state: "{{ states('sensor.energy_device_x') + 50 }}"
Aah, dit is eigenlijk wat ik zocht, nooit bij nagedacht dat ik ook dmv een automation een waarde zou kunnen ophogen :*)
denuz schreef op maandag 13 september 2021 @ 09:10:
[...]

Ik doe zelf geen automations via home assistant, maar met node red.
Met node red kun je in ieder geval een sensor aanmaken in ha. De waarde kun je vervolgens instellen hoe je wil..
Ook gewoon met vaste waarden per tijdseenheid. Er loopt hier ook een apart node red topic.

Maar je kan in home asistant toch ook een automation maken die op vaste tijdstippen mqtt berichten verstuurt? Die kan je door een sensor laten opvangen. Daar heb je geen esp device voor nodig.
Nodered heb ik even naar gekeken, maar daar wil ik me vooralsnog niet aan wagen, ben nog steeds aan het ontdekken wat HA zelf alleen al te bieden heeft. :)
Jesse- schreef op maandag 13 september 2021 @ 09:21:
[...]

Met de laatste optie haal je de schijf elke keer uit zijn slaap toch? Wil je je hele NAS uitzetten of alleen die externe schijf?
Nee, want hij unmount de schijf na het maken van een backup, hij moet opnieuw aangesloten (of powercycle) worden voordat de synology hem weer ziet :)

[ Voor 11% gewijzigd door Magic op 13-09-2021 09:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Magic schreef op maandag 13 september 2021 @ 09:38:
[...]

Aah, dit is eigenlijk wat ik zocht, nooit bij nagedacht dat ik ook dmv een automation een waarde zou kunnen ophogen :*)
Je gebruikt hiervoor geen automation. Sinds een paar maanden kunnen triggers opgenomen worden in de config van een template sensor. De sensor update zichzelf dus (de triggers zijn wel dezelfde als die van automations).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
TheFes schreef op maandag 13 september 2021 @ 09:40:
[...]

Je gebruikt hiervoor geen automation. Sinds een paar maanden kunnen triggers opgenomen worden in de config van een template sensor. De sensor update zichzelf dus (de triggers zijn wel dezelfde als die van automations).
Aah, dank voor deze uitleg, scheelt een boel zoekwerk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Laatst online: 14:04

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

ik heb een 4 tal dahua cameras, daarvan wil ik de rtsp stream in een lovelace card verwerken.
Maar ik kan er niks over vinden wat ik werkend krijg.
Iemand een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10-06 22:06
Magic schreef op maandag 13 september 2021 @ 09:38:
[...]

Nee, want hij unmount de schijf na het maken van een backup, hij moet opnieuw aangesloten (of powercycle) worden voordat de synology hem weer ziet :)
Als je na het maken van de backup de schijf unmount kan je toch ook een shutdown commando meegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-06 20:10
sander817 schreef op maandag 13 september 2021 @ 09:54:
ik heb een 4 tal dahua cameras, daarvan wil ik de rtsp stream in een lovelace card verwerken.
Iemand een tip?
Met onvif is dat goed tedoen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:18

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Ik heb nu een paar dagen een aantal Riemann sum integral sensoren draaien waarvan eentje op onze energieslurpende Amerikaanse Koelkast. Nou weet ik dat deze niet zuinig is maar wat de RSI er van maakt is wel heel erg overdreven. De verbruikplot ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L3ZTSKeF9thMolT7F8jzFqO9vqc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7fzgpCjIgLLJ0TDU6g6XXBpT.jpg?f=fotoalbum_large

Je hoeft niet veel wiskunde gehad te hebben om te kunnen bepalen dat je hier op een gemiddelde uit zult komen van minder dan 100W per uur oftewel zo'n 2,2kW per dag. Als ik terugkijk in de Tuya app dan geeft deze aan: 2,1 - 2,3 kW per dag. De Riemann sum integral integratie komt echter uit op zo'n 3,7 - 4,1 kW. Bijna het dubbele dus. Wat gaat hier fout? Zijn het de inschakelpulsen die roet in het eten gooien? Sensor heeft een bemonsteringsinterval van 5 seconden. De yaml kun je bijna niet fout doen:
YAML:
1
2
3
4
5
  - platform: integration
    source: sensor.koelkast_power
    name: koelkast_verbruik
    unit_prefix: k
    round: 2

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:31
Je zou het eens met method: left kunnen proberen.

https://www.home-assistan...tions/integration/#method

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:41
Ik durf het bijna niet te vragen, want er is inmiddels al zoveel over besproken, maar toch kom ik er niet helemaal uit.

Na de aankondiging ( nieuws: Home Assistant brengt energiedashboard en hardware uit om slimme mete... ) van het energy dashboard heb ik de slimmelezer module gekocht. Lekker makkelijk qua integratie, dacht ik tenminste.

Want deze integratie sensoren zijn niet te selecteren bij configuratie van het energy dashboard... Nu is er de laatste weken enorm veel geschreven over hoe je zelf sensoren kunt aanpassen om ze hier wel in te krijgen (omzetten naar kWh, last_reset etc). Maar wat is NU de manier op dit vandaag de dag werkend te krijgen? Want het wisselt nog net niet per dag met alles wat toegevoegd is om vervolgens weer deprecated te worden.

Overigens vind ik het behoorlijk slecht dat de oplossing welke home assistant zelf aangeeft niet out of the box werkt met het energy dashboard...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

@sjorsjes Gaan we doen. Bedankt (slordig dat ik die zelf niet gevonden heb).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

new_guy schreef op maandag 13 september 2021 @ 10:10:
Maar wat is NU de manier op dit vandaag de dag werkend te krijgen?
Bij de kWh-telwerken dit toevoegen:
YAML:
1
2
Daarna kun je ze selecteren.

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 13-09-2021 10:20 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:18
new_guy schreef op maandag 13 september 2021 @ 10:10:
Ik durf het bijna niet te vragen, want er is inmiddels al zoveel over besproken, maar toch kom ik er niet helemaal uit.

Na de aankondiging ( nieuws: Home Assistant brengt energiedashboard en hardware uit om slimme mete... ) van het energy dashboard heb ik de slimmelezer module gekocht. Lekker makkelijk qua integratie, dacht ik tenminste.

Want deze integratie sensoren zijn niet te selecteren bij configuratie van het energy dashboard... Nu is er de laatste weken enorm veel geschreven over hoe je zelf sensoren kunt aanpassen om ze hier wel in te krijgen (omzetten naar kWh, last_reset etc). Maar wat is NU de manier op dit vandaag de dag werkend te krijgen? Want het wisselt nog net niet per dag met alles wat toegevoegd is om vervolgens weer deprecated te worden.

Overigens vind ik het behoorlijk slecht dat de oplossing welke home assistant zelf aangeeft niet out of the box werkt met het energy dashboard...
code:
1

Toevoegen onder elke sensor in de YAML.

https://community.home-as...pected-state-class/335019

Dit zou met een volgende ESPhome update standaard worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
sander817 schreef op maandag 13 september 2021 @ 09:54:
Iemand een tip?
Als het puur gaat om die streams weer te geven: https://github.com/AlexxIT/WebRTC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

vonkkie schreef op maandag 13 september 2021 @ 10:01:
[...]

Met onvif is dat goed tedoen
dat klopt, kan alleen geen goede config vinden om het in een lovelace kaart te verwerken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
sander817 schreef op maandag 13 september 2021 @ 10:41:
[...]

dat klopt, kan alleen geen goede config vinden om het in een lovelace kaart te verwerken
Zie 1 berichtje naar boven.
Na installatie is het kwestie van een custom kaart maken per camera.
Minimaal voorbeeld:

code:
1
2
type: 'custom:webrtc-camera'
url: 'rtsp://user:password@192.168.1.123:554/av_stream/ch0'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-06 20:10
sander817 schreef op maandag 13 september 2021 @ 10:41:
[...]

Ik gebruik een gewoon een entiteit card voor alle 3 de camera.sAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GP1980mX_3UElQL8X52kXZI7qWk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TepKIxGxbLcJWNVAuf6RMpsT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door vonkkie op 13-09-2021 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Magic schreef op maandag 13 september 2021 @ 09:42:
[...]

Aah, dank voor deze uitleg, scheelt een boel zoekwerk :)
Heb het nu ook even getest, maar na een reboot is hij de waarde kwijt. Dus wellicht toch niet zo handig.
Je zou het weg kunnen schrijven in een input_number en die gebruiken in de template, maar dan heb je alsnog een automation nodig die de input_number update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

TheFes schreef op maandag 13 september 2021 @ 11:02:
[...]

Heb het nu ook even getest, maar na een reboot is hij de waarde kwijt. Dus wellicht toch niet zo handig.
Je zou het weg kunnen schrijven in een input_number en die gebruiken in de template, maar dan heb je alsnog een automation nodig die de input_number update.
Zou je een counter helper toe kunnen voegen die dan als vermenigvuldigingsfactor werkt of wordt deze ook gereset zodra je een herstart doet?

[edit]De counter heeft de optie "Herstel de laatst bekende waarde wanneer Home Assistant start
" dus zou wellicht een optie zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door HuismAndré op 13-09-2021 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Dank beiden, ik heb in ieder geval weer een zetje in de goede richting, ik ga er eens verder induiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RavonsDaro
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-06 19:44

RavonsDaro

Mens-erger-je-nietje

Hi all,

Volgens mij is het al een keer behandeld hier in dit draadje maar:

In de meterkast vlak naast mijn bureau (hoera voor Haagse portiekappartementen) bevindt zich de slimme meter. Die heeft dus een P1 aansluiting. Dus dat betekent dat ik hem kan aansluiten aan mijn Hassio servert.

Die staat alleen aan de andere kant (4 meter pak-hem-beet) van mijn kantoor. In dezelfde ruimte.

Ik meen me te herinneren dat 'r een P1 naar ETH convertertje bestaat. Iemand daar ervaring mee? (En, waar aan te schaffen?)

Een ethernetkabel is zo door te lussen naar het 5-poorts switchtje bij mijn PC namelijk. :) Scheelt ook weer een hele lange P1-kabel. Als die uberhaupt te scoren is voor een normale prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
In plaats van een hele lange P1-kabel kan je misschien ook een gewone P1-kabel met een RJ11-verlengkabel combineren? Die verlengkabeltjes kosten maar een paar euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

sorry, gemist

de addon heb ik geinstalleerd, rtsp streams werken, via HACS de integratie, maar ik blijf dit houden:
Custom element doesn't exist: webrtc-camera in lovelace card

deze dir is aangemaakt: /home/pi/homeassistant/custom_components/webrtc

[ Voor 8% gewijzigd door sander817 op 13-09-2021 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@RavonsDaro P1 naar ethernet (als in, echt in een switch te pluggen) zou gewoon echt wat hardware moeten bevatten. Ze zijn er vast maar ik ken ze niet. Als je de P1 gewoon naar een PC / je HA server wilt doen (via USB-Serial ofzo) dan heb je genoeg aan de binnenste 4 pinnen van de P1. Een goedkope 5m RJ11 kabel zou dan moeten voldoen. Deze kan je dan bij elke bouwmarkt halen. RJ12, nodig als je ook de 2 power pinnen van een DSMR 4+ (?) meter wilt gebruiken is wel wat schaarser, zeker lang.

@willemd Dan kan je net zo goed die RJ11 er direct in drukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RavonsDaro

RavonsDaro

Mens-erger-je-nietje

Ik heb hem gevonden: https://www.zuidwijk.com/product/p1-reader-ethernet-v3-4/

Dit is wat ik bedoelde. Maar ik weet niet of men hier al ervaring heeft met het werkend krijgen van zo'n beestje binnen Hassio?

Maarrrr.. ik wil ook gerust aan de knutsel met een RJ11 kabel. ;-) Wellicht dat ik die nog ergens op 't werk heb rondslingeren namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
RavonsDaro schreef op maandag 13 september 2021 @ 12:57:
Ik heb hem gevonden: https://www.zuidwijk.com/product/p1-reader-ethernet-v3-4/

Dit is wat ik bedoelde. Maar ik weet niet of men hier al ervaring heeft met het werkend krijgen van zo'n beestje binnen Hassio?

Maarrrr.. ik wil ook gerust aan de knutsel met een RJ11 kabel. ;-) Wellicht dat ik die nog ergens op 't werk heb rondslingeren namelijk.
Zeker! De P1 van Zuidwijk wordt goed gesupport door de community en staat zelfs in het nieuws artikel waarin HASS het energy dashboard introduceert.

Heb hem zelf ook en door mijn prettige ervaring een aantal collega's en vrienden ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:41
Slaut schreef op maandag 13 september 2021 @ 10:24:
[...]

code:
1

Toevoegen onder elke sensor in de YAML.

https://community.home-as...pected-state-class/335019

Dit zou met een volgende ESPhome update standaard worden.
Raven schreef op maandag 13 september 2021 @ 10:20:
[...]

Bij de kWh-telwerken dit toevoegen:
YAML:
1
2
Daarna kun je ze selecteren.
Thanks beiden!

Bij het uitvogelen om het een en ander werkend te krijgen met jullie hulp kwam ik er achter dat er een firmware update beschikbaar is voor de meter. Om het makkelijk te maken heeft deze echter het zelfde versienummer gekregen als degene die ik al had... Na installatie zijn er echter kWh sensors, welke ik wel zo kan toevoegen. (daar is de update ook voor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:18
@RavonsDaro Ik gebruikt deze met een Wemos D1 en ESPhome. Gaat dan wel via wifi ipv netwerkkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
sander817 schreef op maandag 13 september 2021 @ 12:47:
[...]

sorry, gemist

de addon heb ik geinstalleerd, rtsp streams werken, via HACS de integratie, maar ik blijf dit houden:
Custom element doesn't exist: webrtc-camera in lovelace card

deze dir is aangemaakt: /home/pi/homeassistant/custom_components/webrtc
Heb je m nadat je hem in HACS geinstalleerd hebt ook geinstalleerd via instellingen->integraties?
En daarna evt je server herstart?
..Check if you install component in "Integrations" page. And try to clear your browser cache.

[ Voor 10% gewijzigd door bafplus op 13-09-2021 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RavonsDaro

RavonsDaro

Mens-erger-je-nietje

mr.DJ95 schreef op maandag 13 september 2021 @ 13:00:
[...]

Zeker! De P1 van Zuidwijk wordt goed gesupport door de community en staat zelfs in het nieuws artikel waarin HASS het energy dashboard introduceert.

Heb hem zelf ook en door mijn prettige ervaring een aantal collega's en vrienden ook.
Nou, het liefste laat ik 't schreeuwen naar m'n Hassio via ethernet dan direct van P1 naar USB, om die weer te moeten passthroughen van m'n ESXI (waar hassio op draait) naar m'n Hassio VM. Dus ik denk dat ik Marcel maar ga sponsoren. ;-)

Ik ga 'r vanuit dat die komt met een mac-adresje e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
RavonsDaro schreef op maandag 13 september 2021 @ 13:49:
[...]

Nou, het liefste laat ik 't schreeuwen naar m'n Hassio via ethernet dan direct van P1 naar USB, om die weer te moeten passthroughen van m'n ESXI (waar hassio op draait) naar m'n Hassio VM. Dus ik denk dat ik Marcel maar ga sponsoren. ;-)

Ik ga 'r vanuit dat die komt met een mac-adresje e.d.
Goede keuze! Ik wilde ook zo veel mogelijk passthrough vermijden en alles op basis van IP doen. Helaas nu wel een Sleash Zigbee stick in de NUC zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-06 14:25
martinvdm schreef op donderdag 9 september 2021 @ 18:18:
[...]

Last_reset is deprecated en niet meer nodig.
Let ook op dat de sensor opgenomen is in je recorder.
Recorder deel uitgeschakeld in mijn configuration.yaml

code:
1
2
3
4
5
6
- platform: mqtt
  name: "gas_delivered"
  icon: mdi:trending-up
  state_topic: "70:B3:D5:6F:37:D6/energy-dsmr4/538d72d9/gas"
  #unit_of_measurement: "m3"
  value_template: '{{ value | round(3) }}'

En dit staat in mijn customize.yaml

code:
1
2
3
4
sensor.gas_delivered:
  device_class: gas
  unit_of_measurement: m3

Maar hij verschijnt niet bij de keuze gas van het energy blad.
Wat doe ik fout of kan dit niet met deze sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
RoTeK70 schreef op maandag 13 september 2021 @ 14:06:
[...]

Recorder deel uitgeschakeld in mijn configuration.yaml

code:
1
2
3
4
5
6
- platform: mqtt
  name: "gas_delivered"
  icon: mdi:trending-up
  state_topic: "70:B3:D5:6F:37:D6/energy-dsmr4/538d72d9/gas"
  #unit_of_measurement: "m3"
  value_template: '{{ value | round(3) }}'

En dit staat in mijn customize.yaml

code:
1
2
3
4
sensor.gas_delivered:
  device_class: gas
  unit_of_measurement: m3

Maar hij verschijnt niet bij de keuze gas van het energy blad.
Wat doe ik fout of kan dit niet met deze sensor.
m3 moet zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RavonsDaro

RavonsDaro

Mens-erger-je-nietje

Direct een vraag:

Er is vorig jaar rond deze tijd een spiksplinternieuw Remeha Avanta geïnstalleerd. Hierbij is slechts een 'domme' Honeywell thermostaat geïnstalleerd. Die wil ik stiekem t.z.t vervangen voor wat meer moderns. Nu huur ik dit appartementje dus sowieso de vraag of dit mag van de verhuurder (🤞🏻) maar wat is nu een beetje een compatibele thermostaat die ook gesnapt wordt door Hassio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-06 15:22
RavonsDaro schreef op maandag 13 september 2021 @ 14:07:
Direct een vraag:

Er is vorig jaar rond deze tijd een spiksplinternieuw Remeha Avanta geïnstalleerd. Hierbij is slechts een 'domme' Honeywell thermostaat geïnstalleerd. Die wil ik stiekem t.z.t vervangen voor wat meer moderns. Nu huur ik dit appartementje dus sowieso de vraag of dit mag van de verhuurder (🤞🏻) maar wat is nu een beetje een compatibele thermostaat die ook gesnapt wordt door Hassio?
Ik gebruik zelf Tado, werkt uitstekend!
En je kunt de oude thermostaat weer terugplaatsen als je verhuist toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/klZblwv1v8DkEu14e46GLVkZwtQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qN0InL9gAx4XXow9g1MFMoZ7.png?f=user_large

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-06 14:25
Ik had deze al een keer aangepast maar had geen invloed dus daarom weer teruggezet.
Ik heb hem weer aangepast naar m³

Wat ik ook probeer hij verschijn niet bij de instellingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o2MZdvZbMH57CQ5tLUtDZu0m3nk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v6sLDaesr9im2yO6JG9uvKUj.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RavonsDaro

RavonsDaro

Mens-erger-je-nietje

Ora et Labora schreef op maandag 13 september 2021 @ 14:16:
[...]

Ik gebruik zelf Tado, werkt uitstekend!
En je kunt de oude thermostaat weer terugplaatsen als je verhuist toch?
[Afbeelding]
Nouja, twee draadjes terugstoppen hoeft niet moeilijk te zijn. Dat is zeker. Is dit overigens met of zonder de extra kraanknoppen erbij? Want enige wat ik eigenlijk zoek is is iets wat gewoon een schema kan afvuren. Daar waar geen warmte nodig is staat de radiator gewoon dicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@mr.DJ95 Hoho! De gelinkte versie met ethernet is wel even heel wat anders dan de door ESPhome aangedreven (wifi) versie die met het energy dashboard kwam aka SlimmeLezer.

@RavonsDaro De gelinkte versie zou volgens hem ook met Home Assistant moeten werken via een serial over ethernet oplossing naar de DSMR integratie (of via DMSR reader). Maar de documentatie daarvan blijf ik maar belachelijk slecht vinden dus het kan even puzzelen zijn.

De nieuwe ESPhome oplossing is wat dat betreft wat gebruikersvriendelijker, zeker in de vorm van de SlimmeLezer.

En wat betreft thermostaat, tuurlijk mag dit. Zolang je de huidige terug kunt hangen (zodat hij werkt :+) moet dat in Nederland geen probleem zijn tenzij je daar contractueel hele specifieke zaken over hebt afgesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-06 15:22
RavonsDaro schreef op maandag 13 september 2021 @ 14:43:
[...]

Nouja, twee draadjes terugstoppen hoeft niet moeilijk te zijn. Dat is zeker. Is dit overigens met of zonder de extra kraanknoppen erbij? Want enige wat ik eigenlijk zoek is is iets wat gewoon een schema kan afvuren. Daar waar geen warmte nodig is staat de radiator gewoon dicht.
Dit is zonder slimme radiatorknoppen.
Ik heb nog ouderwetse kranen en geen thermostaatkranen maar ik heb wel een draadloze thermostaat.
Als ik thuiswerk kan ik de thermostaat dus meenemen naar m'n werkkamer zodat de temperatuur daar gemeten worden.
In de toekomst wil ik misschien nog slimme radiatorknoppen maar dat heb ik nu dus nog niet.

Wat jij wil zijn inderdaad slimme knoppen, daar zijn diverse systemen van waar Tado een van de bekendste van is. De anderen heb ik geen ervaring mee.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RavonsDaro

RavonsDaro

Mens-erger-je-nietje

Septillion schreef op maandag 13 september 2021 @ 14:43:
@mr.DJ95 Hoho! De gelinkte versie met ethernet is wel even heel wat anders dan de door ESPhome aangedreven (wifi) versie die met het energy dashboard kwam aka SlimmeLezer.

@RavonsDaro De gelinkte versie zou volgens hem ook met Home Assistant moeten werken via een serial over ethernet oplossing naar de DSMR integratie (of via DMSR reader). Maar de documentatie daarvan blijf ik maar belachelijk slecht vinden dus het kan even puzzelen zijn.

De nieuwe ESPhome oplossing is wat dat betreft wat gebruikersvriendelijker, zeker in de vorm van de SlimmeLezer.

En wat betreft thermostaat, tuurlijk mag dit. Zolang je de huidige terug kunt hangen (zodat hij werkt :+) moet dat in Nederland geen probleem zijn tenzij je daar contractueel hele specifieke zaken over hebt afgesproken.
Je bedoelt de versie die ik teruggevonden heb? Ik bedoel, ik kan een USB->P1 van 5 meter via AliExpress scoren zie ik ergens maar dan moet ik weer aan de passthrough. En, zoals gezegd, ontwijk ik dat liever. Maar als 'r niks anders op zit..

En toevallig heb ik huurovereenkomst bij de rest van de administratie gevoegd (Don't ask..) en daar stond geen clausule erover. Kwestie van netjes terugplaatsen en ervoor zorgen dat-ie het weer doet. Maar ik bedoel.. het zijn twee draadjes. :/ how hard can it be?

@Ora et Labora Mijn wens is simpel: Aan de muur. App op de foon (of schema in Hassio of schreeuwen tegen mijn Google Home) dus alles eromheen: Leuk meegenomen, geen vereiste. ;-) Ik ga de Tado op de wenslijst proppen.

[ Voor 7% gewijzigd door RavonsDaro op 13-09-2021 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
@mr.DJ95 Hoho! De gelinkte versie met ethernet is wel even heel wat anders dan de door ESPhome aangedreven (wifi) versie die met het energy dashboard kwam.

@RavonsDaro
Ik heb de oude versie (geen ESPHome, en wel ethernet).
Die werkt inderdaad gewoon prima via de DSMR Slimme meter integratie

Ik weet echter niet meer helemaal hoe de configuratie zat, en aangezien dat tegenwoordig via de UI gaat heb ik ook geen configuration meer staan.
Maar volgens mij is het gewoon [ip]:23 wat je moet invoeren tijdens de config

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 15:58

breinonline

Are you afraid to be known?

Ik heb ook Marcel’s ethernet oplossing. Gewoon via de DSMR slimme meter integratie uit te lezen. Was een fluitje van een cent.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@RavonsDaro Er zijn meerdere oplossingen. Ik zeg alleen dat de door jou gelinkte versie (P1 reader ethernet v3.4) niet de bij het Energy dashboard aangekondigde SlimmeLezer is waar @mr.DJ95 naar refereert.

De ethernet / non-ESPhome versie zou zoals Marcel, @TheFes en @breinonline ook met Home Assistant moeten werken maar dan via de DSMR integratie (of via DSMR Reader = losse software). Het fungeert dan als een Serial-over-ethernet brug en HA parst dan de waarde (waar de ESPhome versie dit zelf doet en alleen de waardes doorstuurt). Alleen blijkt het voor P1 gerelateerde zaken erg lastig om gewoon makkelijk op een rijtje te zetten hoe het werkt en welke opties je hebt, blijft een beetje gebrekkig. (Zowel de DSMR integratie als in ESPhome.)

Dus ik zeg dus niet dat het moeilijk of onmogelijk is, alleen dat de "P1 reader ethernet v3.4" niet de SlimmeLezer is om verwarring te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoki1985
  • Laatst online: 07:51
Hmmbob schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 14:56:
[...]

Ik heb daar een simpele NodeMCU met ESPHome voor gebruikt. Ben je voor een paar euro klaar.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
substitutions:
  devicename: deurbel
  upper_devicename: Deurbel

esphome:
  name: $devicename
  platform: ESP8266
  board: nodemcuv2

wifi:
  manual_ip:
    static_ip: !secret wifi_static_ip_deurbel

# General settings: captive portal, logger, api, ota, time, restart switch, wifi
# General sensors: status, uptime, version, wifi info
packages:
  general_settings: !include general_settings.yaml
  general_sensors: !include general_sensors.yaml

binary_sensor:
  - platform: gpio
    pin: D4
    name: "${upper_devicename}"
    filters:
      - invert:
      - delayed_off: 100ms
Handig hoe je standaard sensors en settings apart getrokken hebt!
Heb je deze code ook ergens op Github staan? Altijd fijn om te leren van andere hun code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:57
Septillion schreef op maandag 13 september 2021 @ 14:57:
@RavonsDaro Er zijn meerdere oplossingen. Ik zeg alleen dat de door jou gelinkte versie (P1 reader ethernet v3.4) niet de bij het Energy dashboard aangekondigde SlimmeLezer is waar @mr.DJ95 naar refereert.

De ethernet / non-ESPhome versie zou zoals Marcel, @TheFes en @breinonline ook met Home Assistant moeten werken maar dan via de DSMR integratie (of via DSMR Reader = losse software). Het fungeert dan als een Serial-over-ethernet brug en HA parst dan de waarde (waar de ESPhome versie dit zelf doet en alleen de waardes doorstuurt). Alleen blijkt het voor P1 gerelateerde zaken erg lastig om gewoon makkelijk op een rijtje te zetten hoe het werkt en welke opties je hebt, blijft een beetje gebrekkig. (Zowel de DSMR integratie als in ESPhome.)

Dus ik zeg dus niet dat het moeilijk of onmogelijk is, alleen dat de "P1 reader ethernet v3.4" niet de SlimmeLezer is om verwarring te voorkomen.
DSMR-reader i.c.m. MQTT werkt ook goed, incl. energie dashboard. Wellicht al langs geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
TheFes schreef op maandag 13 september 2021 @ 11:02:
[...]

Ik zat te bedenken hoe ik dit zou doen, maar toen kwam ik op het voorbeeldje in de docs van "aantal dagen niet gerookt". Ik had toen een aha-erlebnis en het volgende er van gemaakt in mijn testinstallatie:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  - trigger:
        minutes: "/10"
    sensor:
      - name: Energy device test2
        state: '{{ ( ( as_timestamp(now()) - as_timestamp(strptime("01.08.2021", "%d.%m.%Y")) ) / 600 * 0.005) | round(3) }}'

Gewoon een datum in het verleden geprikt, het aantal seconden tussen nu en toen daarvan berekenen, daaruit pakken hoeveel keer 10 minuten interval daarin zit, en dat maal het stroomverbruik per 10 minuten (in dit geval bij 30 watt verbruik). Vooralsnog lijkt dit robuust :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:05

Quad

Doof

Is er inmiddels al een bluetooth 5.0 dongle wat goed functioneert met HassOS?
De dongle die ik nu gebruik heb ik na veel moeite voor elkaar gekregen in HassOS, maar werkt wel, voor hooguit 1 a 2 dagen.

Daarna stopt het ermee en krijg ik dit te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_FxnBWHevlGUN1b73QRt8tSoIk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AMqy0kdfGMVPjzqS59cVICio.png?f=user_large

Ik draai ESXi en door middel van passtrough gaat de dongle naar HassOS. Wanneer hij niet meer functioneert reboot ik de hele VM, maar dat hoeft dus niet als ik via terminal het commando power off en power on geef.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aqNyNZJBn89R1uRI4IwK_p593zI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BX5nL91C2iLr2L1lIEhQBmYk.png?f=user_large

Als dit nu stabiel was, kon ik ook wat meer historie hiermee gebruiken en de sensoren voor automations inzetten. Nu blijft het maar bij wat testjes. :)

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Quad schreef op maandag 13 september 2021 @ 15:54:
Is er inmiddels al een bluetooth 5.0 dongle wat goed functioneert met HassOS?
De dongle die ik nu gebruik heb ik na veel moeite voor elkaar gekregen in HassOS, maar werkt wel, voor hooguit 1 a 2 dagen.

Daarna stopt het ermee en krijg ik dit te zien:
[Afbeelding]

Ik draai ESXi en door middel van passtrough gaat de dongle naar HassOS. Wanneer hij niet meer functioneert reboot ik de hele VM, maar dat hoeft dus niet als ik via terminal het commando power off en power on geef.
[Afbeelding]

Als dit nu stabiel was, kon ik ook wat meer historie hiermee gebruiken en de sensoren voor automations inzetten. Nu blijft het maar bij wat testjes. :)
Ik weet niet of je device ondersteund wordt door esphome, maar misschien is een ESP32 met ESPhome een betere oplossing? Dan hoef je niet met vage bluetooth dongles te werken, maar gewoon op Wifi.

Ik heb zelf het huis volhangen met die goedkope Xiaomi Mijia thermometers en die roepen gewoon naar een ESP32, die vervolgens de boel weer naar home assistant sluist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daiov97
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-06 20:15
Krijg morgen als het goed is mijn Intel NUC binnen. Gekozen voor een Celeron, ben niet van plan hele geavanceerde dingen er naast te doen. Een I3 leek mij op dit moment niet nodig, aangezien dingen als een VPN en Adguard voor nu het meest spannend zijn.

Is onderstaande handleiding een goede manier om home assistant draaiende te krijgen en ook de andere dingen aan te praat te krijgen?
K-Jay's knutselavonturen: Home Assistant op je NUC met Proxmox

Dingen als proxmox/docker zijn mij nieuw, maar ik wil het eigenlijk direct goed doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Daiov97 op 13-09-2021 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bafplus
Daiov97 schreef op maandag 13 september 2021 @ 16:26:
Krijg morgen als het goed is mijn Intel NUC binnen. Gekozen voor een Celeron, ben niet van plan hele geavanceerde dingen er naast te doen. Een I3 leek mij op dit moment niet nodig, aangezien dingen als een VPN en Adguard voor nu het meest spannend zijn.

Is onderstaande handleiding een goede manier om home assistant draaiende te krijgen en ook de andere dingen aan te praat te krijgen?

Dingen als proxmox/docker zijn mij nieuw, maar ik wil het eigenlijk direct goed doen.
Ik zou Ubuntu server erop zetten en deze gebruiken: https://github.com/home-assistant/supervised-installer
Hij zegt dan wel dat ubuntu niet ondersteund wordt maar dat kun je negeren, werkt perfect. Is stuk makkelijker met zaken als bv usb sticks enzo. Werkt dan gewoon direct ipv dat je on Proxmox weer zaken moet gaan routeren enzo. En iets zuiniger met je resources, maar wel alle pluspunten als add-ons etc. Maar ieder zn eigen voorkeur natuurlijk :)

[ Voor 3% gewijzigd door bafplus op 13-09-2021 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 08:37
bafplus schreef op maandag 13 september 2021 @ 16:44:
[...]

Ik zou Ubuntu server erop zetten en deze gebruiken: https://github.com/home-assistant/supervised-installer
Hij zegt dan wel dat ubuntu niet ondersteund wordt maar dat kun je negeren, werkt perfect. Is stuk makkelijker met zaken als bv usb sticks enzo. Werkt dan gewoon direct ipv dat je on Proxmox weer zaken moet gaan routeren enzo. En iets zuiniger met je resources, maar wel alle pluspunten als add-ons etc. Maar ieder zn eigen voorkeur natuurlijk :)
Tot Ubuntu straks opeens niet meer werkt omdat het niet ondersteund word....

Als je nieuw bent met home assistant en dit soort software is het gewoon fijn als je online simpel hulp kan krijgen. En niet dat commando's opeens anders zijn.

Moet proxmox er tussen?.... Nee dat hoeft niet echt. Maar ik heb zelf die guide ook gebruikt en werkt prima. Herstarten van de VM gaat makkelijk, USB devices toevoegen is ook simpel. Allemaal met een GUI. En dat blijf ik toch het fijnste vinden... Een GUI.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Hier ook tevreden proxmox gebruiker met een HA VM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Top, enige advies dat ik je zeker wilt meegeven is gebruik hypervisor. Dit vereenvoudigt back-ups enorm.
Welke is persoonlijke keuze.
Daiov97 schreef op maandag 13 september 2021 @ 16:26:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Pff, dat was even een bevalling. Dacht, nu DSMR in ESPhome zit ga ik dat eens proberen. Heb een DSMR 5 meter dus spanning is er al. En hoe moeilijk kan dat inverten zijn, heb immer elektrotechniek gestudeerd :+

Dus RJ12 besteld omdat ik die niet bleek te hebben. Vooral lopen vloeken op de dunne draadjes maar goed, aan een boardje met een header voor een D1 mini en een NPN + 1k pull up als inverter gebakken dit en naar D7. ESP heeft spanning, trek ik de data lijn naar GND zie ik netjes 3v3 op D7, even een beetje code geschreven om serial op D7 door te zetten naar de USB serial (via SoftSerial) maar niets :| Okay, vast dat niet goed gedaan, ESP eraf, USB-Serial erop ennnnnn ook niets...

Zwaarder geschut, tweede kabel gepakt en daar alleen pull up tussen 5V en de data + data request aan de 5V. Dit aan de scoop en tada, ik zie data. Waarom doet de NPN dan niets daarmee? Kijk ik nog een keer goed, is de minimale spanning nog steeds 0,8V. Ja, dan blijft de NPN wel aan. Pull vervangen door 10k en yeay, dat werkt, data via de USB-Serial.

Maar dan ESPhome. Stond al even op het lijstje maar tot nu alleen of zelf code geschreven (voor non-HA zaken) of Tasmota gedraaid. Maar wat ik ook deed, de ESP kwam maar niet online. Open ik de serial port zie ik steeds WDT resets. Maar na twee dagdelen kloten ben ik er dus achter dat het aan de (batch) ESP's ligt die ik heb. Deze willen maar niet stabiel draaien met ESPhome. Beetje Google raadplegen zie ik dat wel wat meer er last van hebben. Gek genoeg lijkt Tasmota erop geen last van WDT resets te hebben... Maar gelukkig na wat graven nog een D1 Mini van een andere batch gevonden en daarmee werkt het. Was alleen ipv een avondje opeens 3 dagdelen klooien :+ Nu nog even mee prutsen, de standaard entity namen die hij heeft aangemaakt zinnen me niet (staat device name niet in).

En twee dingen die me opvallen, hebben andere dit ook:

Ik heb maar 1-fase en geen teruglevering. Maar "Power consumed" en "Power consumed L1" wijken vaak een paar watt af. Dit zie ik ook in de DSMR telegrams zelf...

En de resolutie van de stroom, niet echt zinnig als dit alleen in hele amps is :+ Ook dit lijkt zo in de telegrammen te staan en dus niet uit het ESPhome DSMR-component te komen.

@_ferry_, bij mij ging het dus ook niet zo soepel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bafplus
Waah schreef op maandag 13 september 2021 @ 16:58:
[...]

Als je nieuw bent met home assistant en dit soort software is het gewoon fijn als je online simpel hulp kan krijgen. En niet dat commando's opeens anders zijn.

Moet proxmox er tussen?.... Nee dat hoeft niet echt. Maar ik heb zelf die guide ook gebruikt en werkt prima. Herstarten van de VM gaat makkelijk, USB devices toevoegen is ook simpel. Allemaal met een GUI. En dat blijf ik toch het fijnste vinden... Een GUI.
Gelukkig kunnen smaken verschillen :-)

Command line heb je in principe alleen nodig voor de install (3 commando's dus zo moeilijk is dat ook weer niet). En als Ubuntu een issue is kun je altijd debian erop zetten dat wordt wel ondersteund maar is practisch hetzelfde. HA is verder GUI werk en als je de Portainer add-on erbij zet ook je dockers mocht je daar nog meer mee willen doen. Niet dat ik iemand hiernaartoe wil pushen maar simpelweg omdat er meer "smaken" zijn dan VM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 193142

breinonline schreef op maandag 13 september 2021 @ 14:54:
[...]

Ik heb ook Marcel’s ethernet oplossing. Gewoon via de DSMR slimme meter integratie uit te lezen. Was een fluitje van een cent.
Was hier ook erg makkelijk. Je moet op het moment wel snel zijn, want die laatste voorraad is bijna uitverkocht.
Met de huidige vertraging in componenten bij leveranciers kunnen de volgende leveringen een aantal weken duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 08:37
bafplus schreef op maandag 13 september 2021 @ 17:24:
[...]

Gelukkig kunnen smaken verschillen :-)

Command line heb je in principe alleen nodig voor de install (3 commando's dus zo moeilijk is dat ook weer niet). En als Ubuntu een issue is kun je altijd debian erop zetten dat wordt wel ondersteund maar is practisch hetzelfde. HA is verder GUI werk en als je de Portainer add-on erbij zet ook je dockers mocht je daar nog meer mee willen doen. Niet dat ik iemand hiernaartoe wil pushen maar simpelweg omdat er meer "smaken" zijn dan VM.
Ja er zijn zeker andere smaken. Maar om non-supported installs aan te raden....

Als Debian praktisch hetzelfde is, en wel supported is... Waarom dan Ubuntu aanraden? :+

Dat was meer mijn punt. Met de opmerking waarom ikzelf voor een VM heb gekozen. Maar Debian is momenteel supported en er is niks vervelender dan issues hebben die na lang zoeken door het OS komen waarbij je weer een nieuwe install mag doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bafplus
Waah schreef op maandag 13 september 2021 @ 18:45:
[...]

Ja er zijn zeker andere smaken. Maar om non-supported installs aan te raden....

Als Debian praktisch hetzelfde is, en wel supported is... Waarom dan Ubuntu aanraden? :+

Dat was meer mijn punt. Met de opmerking waarom ikzelf voor een VM heb gekozen. Maar Debian is momenteel supported en er is niks vervelender dan issues hebben die na lang zoeken door het OS komen waarbij je weer een nieuwe install mag doen.
Point taken. Ben zelf Ubuntu gewend en omdat dat gelijk is (bijna) die gebruikt vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Waah schreef op maandag 13 september 2021 @ 16:58:
[...]

Voor dat soort basale zaken kun je inderdaad beter Docker met de ondersteunde Debian versie gebruiken dan Ubuntu. Hoewel de verschillen klein zijn, zijn ze er wel.
Pagina: 1 ... 59 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.