Pff, dat was even een bevalling. Dacht, nu DSMR in ESPhome zit ga ik dat eens proberen. Heb een DSMR 5 meter dus spanning is er al. En hoe moeilijk kan dat inverten zijn, heb immer elektrotechniek gestudeerd
Dus RJ12 besteld omdat ik die niet bleek te hebben. Vooral lopen vloeken op de dunne draadjes maar goed, aan een boardje met een header voor een D1 mini en een NPN + 1k pull up als inverter gebakken dit en naar D7. ESP heeft spanning, trek ik de data lijn naar GND zie ik netjes 3v3 op D7, even een beetje code geschreven om serial op D7 door te zetten naar de USB serial (via SoftSerial) maar niets

Okay, vast dat niet goed gedaan, ESP eraf, USB-Serial erop ennnnnn ook niets...
Zwaarder geschut, tweede kabel gepakt en daar alleen pull up tussen 5V en de data + data request aan de 5V. Dit aan de scoop en tada, ik zie data. Waarom doet de NPN dan niets daarmee? Kijk ik nog een keer goed, is de minimale spanning nog steeds 0,8V. Ja, dan blijft de NPN wel aan. Pull vervangen door 10k en yeay, dat werkt, data via de USB-Serial.
Maar dan ESPhome. Stond al even op het lijstje maar tot nu alleen of zelf code geschreven (voor non-HA zaken) of Tasmota gedraaid. Maar wat ik ook deed, de ESP kwam maar niet online. Open ik de serial port zie ik steeds WDT resets. Maar na twee dagdelen kloten ben ik er dus achter dat het aan de (batch) ESP's ligt die ik heb. Deze willen maar niet stabiel draaien met ESPhome. Beetje Google raadplegen zie ik dat wel wat meer er last van hebben. Gek genoeg lijkt Tasmota erop geen last van WDT resets te hebben... Maar gelukkig na wat graven nog een D1 Mini van een andere batch gevonden en daarmee werkt het. Was alleen ipv een avondje opeens 3 dagdelen klooien

Nu nog even mee prutsen, de standaard entity namen die hij heeft aangemaakt zinnen me niet (staat device name niet in).
En twee dingen die me opvallen, hebben andere dit ook:
Ik heb maar 1-fase en geen teruglevering. Maar "Power consumed" en "Power consumed L1" wijken vaak een paar watt af. Dit zie ik ook in de DSMR telegrams zelf...
En de resolutie van de stroom, niet echt zinnig als dit alleen in hele amps is

Ook dit lijkt zo in de telegrammen te staan en dus niet uit het ESPhome DSMR-component te komen.
@_ferry_, bij mij ging het dus ook niet zo soepel...